Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kamuttaja
profiilit
kamuttaja
kamuttaja
Vapaa kuvaus
Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu
Aloituksia
163
Kommenttia
5291
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Paikallisia tahoja joilla ei ole riittävästi valtaa tai resursseja.
Työvoimatoimistot toimivat tarkkojen säännösten, ja määrärahojen puitteissa.
Sosiaalitoimella on samat, tarkat säännökset ja määräykset.
KELA samoin.
TE-keskuset eivät lähteneet mihinkään, vaikka yhdessä edellä mainittujen kanssa anottiin rahoitusta erilaisiin hankkeisiin.
Piti kuulemma anoa EU:n rahaa ja odottaa ainakin vuosi pieneenkin juttuun.
Eri seurakunnat niin Ev.lut. kuin vapaat seurakunnat olivat ainoat joilla oli joustoa ja todellista halua.
Heillä ei vain ollut oikein resursseja toimia yksin.
Olin mukana monissa palavereissa joihin edellä mainittuja osallistui, ja siellä nämä asiat kävi hyvin selväksi, riippumatta siitä missä osassa Suomea milloinkin oltiin.
Kyllä se perimmäinen syy on korkeissa portaissa.
27.02.2016 22:26
Paikallisilla vaikuttajilla tarkoitin alueen omaa Työvoimatoimistoa, Kelaa, Terveydenhoito viranomaisia, Kuntia/Kaupunkeja, Seurakuntia, Yhdistyksiä ja muita sen tapaisia.
Keskustelin näiden johtajien ja vaikuttajien kanssa, mutta lainsäädäntö, rahoitus yms. oli esteenä monelle hankkeelle.
Omatoimisesti järjestin monelle haastateltavalle tukiverkostoa.
Tästä sain moitteita hankkeen rahoittajilta (hyvin korkea taho).
He sanoivat ettei minun tehtäväni ollut alkaa auttaa heitä, vaan pelkästään haastatella ja kartoittaa valtakunnallisia toimenpiteitä varten.
En saanut, enkä pyytänyt tästä osasta työtäni mitään korvausta.
Avaan nälkäkuolemaa.
Eräällä paikka kunnalla haastatellessa, joku heistä kertoi, tällaista tapahtuneen muutama kuukausi aikaisemmin.
En oikein tahtonut uskoa, ja siksi kysyin tarkempia tietoja.
Haastateltava oli kysynyt sukulaisilta lupaa kertoa, ja seuraavassa haastattelussa antoi sukulaisten nimiä ja puhelin numeroita.
Soitin kuolleen sisarelle ja sovin tapaamisen.
Sisar kertoi veljensä (n.50v) jättäneen kaupassa käynninkin heti työttömäksi jouduttuaan.
Sisarukset olivat käyneet hänen puolestaan noin puolen vuoden ajan.
Sitten he olivat sopineet, ettei kukaan käy muutamaan viikkoon, niin veljen on pakko tulla ulos asunnosta ja mennä kauppaan.
Heillä oli siis hyvä tarkoitus.
Sitten kun menivät, veli ei tullut avaamaan, niin huoltomies aukaisi oven .
Siellä veli oli kuolleena, ja ruumiinavaus osoitti kuolleen nälkään.
He eivät olleet ymmärtäneet ilmoittaa kenellekään veljensä tilanteesta, ennen kuin oli liian myöhäistä.
Nykyisellä lainsäädännöllä ja resursseilla ei ole mahdollista valvoa ketään, käykö hän kaupassa ja syökö.
Haastateltavissani sattui pari tämän kaltaista läheltä piti tapausta, mutta onneksi tuli Työvoimatoimiston pakottama haastattelukäsky, huomasin tilanteen ja sain heidät suostuteltua hoitoon, pakottaa ei lain mukaan voinut.
Laki myös määräsi minulle vaitiolovelvollisuuden heidän terveydentilastaan.
Näin yleisellä tasolla voin kertoa mitä oli, mutta edes maakuntaa en voi kertoa.
26.02.2016 19:55
Mielenkiintoinen aloitus taasen sinulta.
Mies sanaa kuulin käytettävän aikoinaan siellä ja käytin itse myös.
Se on kuitenkin jäänyt minulta täällä Syvässä Etelässä, jossa sitä ei käytetä.
Lisään muutaman muun sanan:
Siellä vanhat käytti sanaa "kato" (=katso) ja sen eri muotoja, ja yhdisteitä.
Kuten "kato tuota minkä teki", tai "Kato kun minä sinulle kerron koko suakkunan" tai jotain muuta samantapaista.
Laatokan Karjalaiset sanoi "a kahoha sie ko mie haaastan" (Antrean pitäjän murre)..
Sitten sana "kuule" eri johdannaisineen.
Esimerkkejä sanan käytöstä.
Pari tyypillistä, "kuule kun en tiijä", "kuule ei se mitään" tai jotain muuta.
Tällä sivulla on joskus harvoin kirjoitellut nimimerkki "Laila Lingvisti", ja nyt toivon, että hän huomaisi tämän aloituksesi.
Hän on aivan selvästi alan erikoishenkilö.
26.02.2016 19:23
Toivottavasti laitat tietosi, sillä se voisi auttaa jotain työtöntä, älä panttaa.
25.02.2016 23:36
Voi kun minulla olisi rotan hampaankasvu.
Sillähän kasvaa koko ajan juuresta uutta.
Minulla nuo rotiskot mätänee, ja hammaslääkäri vetelee ne pois, eikä uutta kasva.
25.02.2016 23:31
Olet oikeassa, ei molybdeeniin menekki ole vähentynyt, vaan kasvaa.
Nyt se on havaittu jo hyväksi lannoitteeksi määrätyille kasveille, koska sitä on Suomen maaperässä niukasti.
25.02.2016 23:28
Yksi kohta oikein, ehkä kaksi.
25.02.2016 23:18
Kysyit asiallisesti joten vastaan.
Nyt tulee sitten osittain surullista luettavaa, mutta kirjaimellisesti totta.
Teimme (haastattelijat) suuren määrän ehdotuksia erilaisista pitkäaikaistyöttömyyden esteiden poistamisesta, kuten täydennyskoulutus.
Monilla oli ammattitaito päivityksen tarpeessa, terveysesteitä (osan aiheutti pitkä työttömyys), perhesyyt, pitkät välimatkat ja kulkuvaikeudet yms. hyvin monet syyt.
Eräs terveysongelma jonka kuulin tapahtuneen vähän ennen tuloani oli työttömän nälkäkuolema.
Hän oli niin masentunut ettei uskaltanut mennä kauppaankaan ostamaan ruokaa, joten kuoli nälkään.
Jokaista haastatteli kaksi, toinen mies, ja toinen nainen.
Projektin aikana kyselimme työhallinnon korkeilta virkamiehiltä miten näitä ehdotuksia käsitellään.
Asia selvisi ensin rivien välistä, sitten muutenkin, ettei mitenkään, ne vain arkistoidaan.
Kun tämä nolla touhu varmistui niin motivaatio loppui jokaiselta, ja me kaikki mukana olleet "ammattilaiset" otettiin loparit koko nollaprojektista.
Projekti loppui väkisin, koska pätevät haastattelijat lähti.
Paikalliset työvoimatoimistot olivat aivan eri maata, heitä kiinnosti todella nämä ajatuksemme, ja kokeiltuaan niitä saivat monta "toivotonta" tapausta työllistettyä.
Huomasimme sen, että jos paikallisilla olisi enemmän valtaa, niin olisi vähemmän ongelmia.
Tämä oli erilaisten virallisten ja epävirallisten toimijoiden kohdalla, paikalliset yrittää yleensä tosissaan, mutta
Tuo työttömyysturvan leikkaus, ja muut rangaistukset ovat hyvin huono keino ja osoittaa, ettei hallita ollenkaan asiaa.
25.02.2016 23:15
Asialliseen kysymykseen vastaan.
En tiennyt koko hankkeen alkaneen, tai olevan organisointivaiheessa, kun minuun otettiin yhteyttä ja pyydettiin mukaan.
Koska tarkoitus oli hyvä niin otin sen vastaan, ja järjestin aikaa sen tekoon.
Ei ollut missään auki, vaan lähes kaikki henkilökunta (vain muutama) oli kutsuttuja.
25.02.2016 22:51
Ei niitä tuloksia täällä kerrota., maksajat saivat jokaisesta raportin (useita kymmeniä sivuja).
Tutkimuksen tilasi viralliset tahot, ja mistä he nyt sitten saaneekaan rahoituksen, olisiko verot?
Haastateltavat henkilöt tiesivät koko ajan mistä on kyse, koska he olivat joko kokonaan, tai osittain vapaasta tahdosta ohjelmassa mukana.
He olivat jopa mielissään kun kerrankin heidän ajatuksensa ja mielipiteensä menee kotikunnan/kaupungin työvoimatoimistoa kauemmas
Työvoimatoimistot valitsivat heidät alueeltaan.
Kriteerinä oli pitkä työttömyys, ja vaikea työllistyminen.
Heitä oli miehiä ja naisia, nuoria ja vanhoja, sekä kaikilta mahdollisilta ammatti aloilta ja koulutuspohjilta, korkein koulutus oli työtön arkkitehti.
Eiköhän tämä riitä tästä tutkimuksesta.
Työtön on aika avuton byrokratian hampaissa, eikä työpaikat sillä lisäänny jos heikonnetaan työttömyysturvaa.
24.02.2016 22:12
Ei kestä kiitellä.
Ikävä kyllä olet oikeassa, tällaista se on monen elämä maassamme nykyään.
24.02.2016 21:59
Tervetuloa taas sitten takaisin.
24.02.2016 21:57
Kyllä tiedän Sorjosen lapsuuden ja nuoruuden aika< tarkkaan.
Myös hänen työhistoriaansa tunnen kohtalaisesti.
Samoin noiden muiden vaiheita, lukuun ottamatta kaikkia Matti Nevalaisia, koska en tiedä ketä heistä tarkoitat.
24.02.2016 21:48
Hän on ilman muuta suuri legenda, se on selvä.
24.02.2016 21:42
Minä ja Wanhalieksalainen ollaan tosiaan aivan eri henkilöt, ja tuskin sukuakaan toisillemme.
Tavattu ja nähty on aikoinaan, mutta ei tule mieleen nimi, eikä ulkonäkö.
Muistikuva hahmosta on, mutta sekin aika epätarkka, ja voi olla kaiken lisäksi väärä.
Tietoa hänellä on paljon, ja suuri osa sellaista jota minulla ei ole ollut.
24.02.2016 21:41
Tuo on kyllä rajua mitä kirjoitat, ja näin todella tapahtuu.
Ymmärrän tunteesi.
Olen "syvähaastatellut" noin paria sataa pitkäaikaistyötöntä.
Minua pyydettiin ottamaan selvää heidän henkisistä, ammatillisista ja muistakin voimavaroista, sekä niiden päivittämistarpeista.
Se kuului osana laajempaan projektiin, jossa oli mukana useita toimijoita.
Totesin kuinka paljon korvaamatonta inhimillistä ja ammatillista ainesta menee "hukkaan", heiltä itseltään ja yhteiskunnalta.
23.02.2016 22:54
Pysytääs alkuperäisessä asiassa, eikä taas yritetä arvailla minua.
Eikö se aihe ala jo maistua puulta?
23.02.2016 22:36
En asu Lieksassa joten en voi olla edes ehdokkaana.
23.02.2016 22:34
Hilarius Sorjonen oli ehkä kaikkein kuuluisin rikollinen, joka oli lähtöisin Pielisjärveltä.
Hänellä oli erittäin kova lapsuus, suorastaan karmea.
Pentti Pöppönen ei ollut aivan niin kuuluisa.
Hän teki parannuksen vanhempana.
Aimo Salenius on vielä elossa.
Hänellä on hieman kaikenlaista nuoruudestaan, mutta sovitettu.
Ei mikään legenda.
Matti Nevalaisia on "sällistä pappiin", joten en tiedä ketä tarkoitat.
23.02.2016 22:26
Olen oppinut aika paljon kouluissakin, koska on "sattunut" olemaan niissä maissa syntyneitä opettajia esim. Venäjä ja Englanti.
Englantia opetti amerikkalainen, jolla oli suomen kieli heikohko, mutta riittävä.
Ruotsin kielessä oli syntyperäinen suomalainen, jolle kielioppi oli kaikki kaikessa.
Ruotsin ääntämisen opin Ruotsissa.
Muiden kielien ääntämistä olen opetellut aluksi äänitteiltä, sitten alkuperäisten kanssa keskustelemalla ja kuuntelemalla radiota, sekä katselemalla televisiota.
20.02.2016 21:01
206 / 265