Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kamuttaja
kamuttaja
kamuttaja
Vapaa kuvaus
Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu
Aloituksia
170
Kommenttia
5349
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Olen selittänyt nämä asiat joita kysyt jo aiemmissa vastauksissani, joten en toistele itseäni.
28.02.2016 16:28
Tässä projektissa on vain se ero, että nyt tekijöinä oli useita ammattilaisia, joilla oli intoa auttaa todellisuudessa.
Vain pari oli sosiaalialan korkeasti koulutettua väkeä.
Toiset oli muilta aloilta, jossa on paljon kokemusta ihmisen psyyken selvittämisestä haastattelemalla ja huomioimalla.
Jos toimeksiantaja ei hyödynnä tietoa niin se ei ole tekijöiden syy.
28.02.2016 16:24
Ymmärrän kantasi, ja niin ajattelisin minäkin sinun sijassasi.
Kuitenkin oikeus tietää, ja oikeus kertoa, ei aina kohtaa toisiaan.
Annan esimerkin:
Henkilö käy terkkarisssa lääkärissä ja siellä todetaan hänellä olevan sairaus joka vie hänet pian hautaan.
Nyt perheellä on oikeus tietää, mutta lääkärillä ei ole oikeus kertoa.
Tämä oli siis esimerkki:
En aio kokeilla mitä seuraa jos kerron salassa pidettäviä osioita.
Ehkä ymmärrät miksi, jos olet seurannut tätä palstaa.
Nyt en ole tuonut esiin mitään, mitä ei saisi tuoda.
28.02.2016 16:16
Ei ole kyse kenenkään suojelusta, vaan lain noudattamisesta.
Mieleesi ei ehkä tullut sana "virkavala" ja siihen liittyvä vaitiolovelvollsuus, ja sehän on sitova.
Kerroin sen minkä voin kertoa ja jätän kertomatta sen mitä en saa kertoa.
28.02.2016 16:08
Yritän vastata kohta kohdalta.
En tiedä oletko rakentavassa mielessä kyselemässä, mutta oletan, että olet.
"Oliko tilanne sama muualla kuin vain Lieksassa, - Lieksan sivuillahan asiaa olet kirjoitellut ja avannut. Oliko paikallisten " vallattomuus" Lieksan lisäksi samaa myös Uudellamaalla, Hämeessä, osassa Pohjanmaata ja Satakuntaa?"
Lieksan nykytilannetta en tunne, mutta oletan olevan pitkälti saman.
Ainakin näissä mainitsemissani maakunnissa oli sama kaikissa, vain pieniä eroja löytyi.
"Onko kaikkialla saatettu tilanne Lieksan lisäksi myös muiden alueiden kuntien perusturvajohtajien, sosiaalijohtajien ja kuntien johtajien tietoon?"
Ei tietoa, sillä me luovutimme raportit projektin johtajalle, ja hän teki niistä jonkinlaiset lyhennelmät jotka luovutti rahoittajalle.
"Lieksan keskustelupalstalla kun olet asian avannut ja kertonut, siihen ob olemassa varmasti perusteltu syy."
Syyt on seuraavat
1. Syy on yksinkertaisesti se, että halusin tuoda esiin, ettei työttömyys ei ole pelkkää työn puutetta, vaan sitä seuraa monta muuta asiaa.
2. Työttömät ovat ihmisiä, yhtä arvokkaita kuin kuka hyvänsä.
3. Työttömyyden hoito on lapsen kengissä lainsäädännön, ja politikkojen suhtautumisesta johtuen.
4. Työttömyys ei ole työttömän syy.
5. Paikallisissa toimijoissa löytyy paljon halua auttaa, mutta ei ole työvälineitä, eikä ylempää kannusteta siihen.
"Siksi kysyn kuten joku muukin näyttää kysyneen, onko Lieksan kaupungin vastaavat virkamiehet tietoisia haastattelun tuloksista?"
Sitä minä en voi tietää minne on mennyt tai ollut menemättä haastatteluilla saatu tieto ja toiminta ehdotukset.
Toivottavasti ei osastolle "katsotaan myöhemmin".
"Onko kertomasi syvästi masentuneen henkilön nälkäkuolema tapahtunut Lieksassa?"
Kerroinhan nuo maakunnat.
Tapaus oli erään niistä alueella.
"Mikä taho, kunta tms. on kutsunut sinut työhön ja maksanut palkkasi?"
Projektin johto tiedusteli voisinko tulla mukaan.
Palkka tuli projektirahoituksesta sen verran, että se tuli sieltä missä näihin asioihin paneudutaan, täsmällistä rahoittajaa ei tienneet edes paikalliset työkkärit, eikä meillä ollut lupa kertoa..
Sen verran mainitsen, että silloinen työministeri oli omalta osaltaan mukana kuviossa.
28.02.2016 16:00
Olen kanssasi samaa mieltä, että ei noin pidä toimia.
Muistaakseni olen tuolla ylempänä kertonut, ettei tutkimusta teettäneet paikalliset, vaan valtakunnalliset tahot.
Paikalliset olivat vain saaneet määräyksen myötävaikuttaa, kun otamme yhteyttä.
28.02.2016 15:38
https://www.youtube.com/watch?v=sx1vZJSDNHc
Tässä on hauska murrelaulu.
Täällä Syvässä Etelässä noin vuosi sitten jotkut nuoret olivat löytäneet tämän.
He kysyivät minulta, voisinko suomentaa tämän heille, koska tämän on muinais-suomea eivätkä he ymmärrä tätä, ehkä korkeintaan pari sanaa.
28.02.2016 15:29
Eikös siiva ole sellainen hihna, ja siivapyörä hihnapyörä?
28.02.2016 15:21
Ämmä ei ollut ennen aikaan mikään haukkumanimi.
Sitä käytettiin usein talon vanhasta emännästä, tunsin useita.
Vanhat naiset käyttivät usein sitä itsestään.
Erikoisin käyttömuoto oli pienestä tytöstä, heitä usein sanottiin "Ämmäntynkä", eikä se ollut haukkumanimi.
Kun nuori mies meni naimisiin, hänen sanottiin "akottuvan", eikä tämäkään ollut haukkumanimi.
Omasta vaimosta sanottiin minun "Eokko",ja tämäkin oli normaali sana.
28.02.2016 15:18
Siirtolaiset sen toi mukanaan, ja tarkoittivat hyvin pitkää, kuumaa ja kauan kestänyttä poutaa.
28.02.2016 15:11
Justiin tuolleen se oli ei iletty.
Lännessä ja etelässä nämä tarkoittaa eri asioita.
28.02.2016 15:08
Hyvin kirjotettu saanomisesta, tuolleen sitä tehttiin, ja tuli hyvä ja raakkee olo.
28.02.2016 15:05
Anikka sana oli laajempi merkityksinen kuin suatikka, sekin kyllä oli yksi.
Annan erään esimerkin.
Yritin keritä siihen junnaan vaen en anikka kerinny, kun katon kellon viärin.
Elikkä tarkoitti usein myös "ei aivan".
28.02.2016 14:59
"En kehtoo lähtee uimahalliin tämmösenä köllykkänä!"
Tässä yleensä käytettiin kehttoo sanaan sijaan sanaa ilikkii.
28.02.2016 14:55
Valkea sanaa ei käytetty tulen teosta, tai tulesta yleensä.
Tunnettiin kyllä sanat rakovalkea ja vainovalkeat, joissa tulen sijaan oli valkea.
28.02.2016 14:53
Kyllä Pielisjärven murteessa tuima tarkoitti jotain hyvin voimakasta, tai tiukkaa muissa yhteyksissä.
Tuo suolaton=tuima on poikkeus.
En tiedä tarkemmin ilmaisun taustaa, miksi näin.
28.02.2016 14:50
Vaikea kysymys, mutta yritän vastata.
Haastattelujen sisältöä, ja kaikkia niissä esiin tulleita seikkoja, henkilö henkilöltä yksityiskohtia myöten, ei tiedä muut kuin haastattelija.
Meidän oli laadittava jokaisen kohdalla erikseen pitkä raportti, joka oli kuitenkin yhteenveto, ja päätelmämme kaikesta esiin tulleesta.
Laadimme jokaisen kohdalle henkilökohtainen suunnitelman, kuinka edetä, ja se piti luovuttaa rahoittajalle.
He sitten toimivat harkintansa mukaan, ja jakoivat tietoa sen mukaan mitä katsoivat tarpeelliseksi.
Viranomaisten kanssa neuvotteluissa voin puhua vain yleiselä tasolla.
Nämä mitä olen täällä kertonut eivät ole salaista aineistoa, eikä vaitiolo velvollisuus koske näitä.
Olen puhunut asioista joidenkin tuttavien kanssa.
Minulla ei ole mitään vaikeutta noiden asioiden kanssa henkisesti.
Olen joutunut paljon näkemään kärsimystä, sairautta, köyhyyttä, niin Suomessa, kuin muissa maissa.
Minulla on sellainen luonne, että pystyn ottamaan asiat asiana ja siksi voin työskennellä hyvinkin vaikeiden asioiden parissa.
27.02.2016 22:48
Alueet oli rahoittaja määrännyt.
Uusimaa, Häme kokonaisuudessaan, osa Pohjanmaata, Satakunta.
Kiersimme näissä joko junalla tai autolla.
Kerran sattui vastaan henkilö joka oli syntynyt Nurmeksessa.
Kuten aikaisemmin mainitsin haastateltavat valitsi Paikallinen työkkäri.
Kriteereinä oli, pitkä työttömyys, vaikea työllistyminen (joku erikoinen syy), sekä henkilö jonka kohdalla he olivat nostaneet "kädet pystyyn", eli ei toivoa.
27.02.2016 22:33
Paikallisia tahoja joilla ei ole riittävästi valtaa tai resursseja.
Työvoimatoimistot toimivat tarkkojen säännösten, ja määrärahojen puitteissa.
Sosiaalitoimella on samat, tarkat säännökset ja määräykset.
KELA samoin.
TE-keskuset eivät lähteneet mihinkään, vaikka yhdessä edellä mainittujen kanssa anottiin rahoitusta erilaisiin hankkeisiin.
Piti kuulemma anoa EU:n rahaa ja odottaa ainakin vuosi pieneenkin juttuun.
Eri seurakunnat niin Ev.lut. kuin vapaat seurakunnat olivat ainoat joilla oli joustoa ja todellista halua.
Heillä ei vain ollut oikein resursseja toimia yksin.
Olin mukana monissa palavereissa joihin edellä mainittuja osallistui, ja siellä nämä asiat kävi hyvin selväksi, riippumatta siitä missä osassa Suomea milloinkin oltiin.
Kyllä se perimmäinen syy on korkeissa portaissa.
27.02.2016 22:26
Paikallisilla vaikuttajilla tarkoitin alueen omaa Työvoimatoimistoa, Kelaa, Terveydenhoito viranomaisia, Kuntia/Kaupunkeja, Seurakuntia, Yhdistyksiä ja muita sen tapaisia.
Keskustelin näiden johtajien ja vaikuttajien kanssa, mutta lainsäädäntö, rahoitus yms. oli esteenä monelle hankkeelle.
Omatoimisesti järjestin monelle haastateltavalle tukiverkostoa.
Tästä sain moitteita hankkeen rahoittajilta (hyvin korkea taho).
He sanoivat ettei minun tehtäväni ollut alkaa auttaa heitä, vaan pelkästään haastatella ja kartoittaa valtakunnallisia toimenpiteitä varten.
En saanut, enkä pyytänyt tästä osasta työtäni mitään korvausta.
Avaan nälkäkuolemaa.
Eräällä paikka kunnalla haastatellessa, joku heistä kertoi, tällaista tapahtuneen muutama kuukausi aikaisemmin.
En oikein tahtonut uskoa, ja siksi kysyin tarkempia tietoja.
Haastateltava oli kysynyt sukulaisilta lupaa kertoa, ja seuraavassa haastattelussa antoi sukulaisten nimiä ja puhelin numeroita.
Soitin kuolleen sisarelle ja sovin tapaamisen.
Sisar kertoi veljensä (n.50v) jättäneen kaupassa käynninkin heti työttömäksi jouduttuaan.
Sisarukset olivat käyneet hänen puolestaan noin puolen vuoden ajan.
Sitten he olivat sopineet, ettei kukaan käy muutamaan viikkoon, niin veljen on pakko tulla ulos asunnosta ja mennä kauppaan.
Heillä oli siis hyvä tarkoitus.
Sitten kun menivät, veli ei tullut avaamaan, niin huoltomies aukaisi oven .
Siellä veli oli kuolleena, ja ruumiinavaus osoitti kuolleen nälkään.
He eivät olleet ymmärtäneet ilmoittaa kenellekään veljensä tilanteesta, ennen kuin oli liian myöhäistä.
Nykyisellä lainsäädännöllä ja resursseilla ei ole mahdollista valvoa ketään, käykö hän kaupassa ja syökö.
Haastateltavissani sattui pari tämän kaltaista läheltä piti tapausta, mutta onneksi tuli Työvoimatoimiston pakottama haastattelukäsky, huomasin tilanteen ja sain heidät suostuteltua hoitoon, pakottaa ei lain mukaan voinut.
Laki myös määräsi minulle vaitiolovelvollisuuden heidän terveydentilastaan.
Näin yleisellä tasolla voin kertoa mitä oli, mutta edes maakuntaa en voi kertoa.
26.02.2016 19:55
208 / 268