Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kamuttaja
profiilit
kamuttaja
kamuttaja
Vapaa kuvaus
Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu
Aloituksia
163
Kommenttia
5291
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Näin kävi monelle, ikävä juttu.
09.01.2016 00:56
Kokkojärvellähän oli aika paljon miehiä joskus 60- luvulla ja melko iso muonituspiste.
08.01.2016 22:51
Juu minun keksimä juttuhan se on, etkö tosiaan tiedä, vai valehteletko lämpimiksesi?
Olisit vain reilusti käyttänyt samaa nimimerkkiä millä muutenkin hyökkäilet.
08.01.2016 22:48
Sinulle riittäisi pienikin, aika kevyt historian tutkiskelu.
Kas kun Venäjän hallitsijat eivät toimineet sinun logiikkasi mukaan.
Jos et jaksa lukea paljon, niin tutki vaikka Wikistä.
Teet ihmeellisen löydän, palkkasotilaita oli Venäjällä melkein kaikista Euroopan maista.
08.01.2016 22:41
Myös ne mitkä minä olen kirjoittanut näkyy selvästi, sillä en tunne tarvetta kirjoitella vaihtelevilla nimimerkeillä.
On harhaista nähdä minut joka nimimerkin takana, ja huutaa kamuttajaa.
Siirtyisitkö sinäkin asialliselle linjalle.
Jos on todellista asiaa ilman joutavaa hörhöilyä niin vastaan, muuten en, tulkittakoon se miksi hyvänsä, ei hetkauta.
08.01.2016 22:34
Vastaan asiallisesti.
En ole missään kohden väittänyt Romanomissiosta löytyvän kaikkea, ei läheskään.
Tietoni ovat aivan muualta, muista arkistoista.
Romanomissiota käytin siksi, koska joku esiintyi romanitutkijana.
Hänelle vastasin heidän omilla kirjoituksillaan, sillä arvostan romaneja.
Minulla on monia hyviä ystäviä heidän joukossaan.
Kirjoittaja ei kylläkään ollut romani, sillä he tietävät mitä ryhmää ovat.
08.01.2016 22:27
Pyydän anteeksi muistivirhettäni!
Tarkistin omista arkistoistani, ja totesin muistaneeni sukunimen väärin.
Henkilö josta kerroin oli Hannes Kähkönen.
Tämä Hannes oli suuri ja voimakas mies.
Kaikki kertomani pitää paikkansa, vain nimessä tuli virhe.
Rytköstä en löytänyt arkistostani joten se tappo on tapahtunut sen jälkeen kun lähdin Lieksasta.
Uskallan myöntää silloin kun huomaan tehneeni virheen tai olleeni väärässä.
08.01.2016 22:20
Ainakin yksi ihminen on kuollutkin onnettomuudessa sillalla joskus 50- luvulla.
07.01.2016 21:44
Ei siitä kunnon rukkasia saisi.
Sen nahka on erityisen paksu, ja karva on sellaista joka ei lämmitä.
07.01.2016 21:42
Ei tullut koskaan käytyä kummallakaan työmaalla.
Tunsin monia siellä olleita.
07.01.2016 21:40
Hannes Rytkönen on kuollut jo kauan sitten.
Ei hän uitoilla tappanut ketään, vaan talviaikaan jollain kämpällä viikonloppuna.
Ilmoitti jo päivällä, että tänään hän tappaa tuon miehen.
toiset ottivat huumorina, mutta illalla tappoi puukolla.
Myöhemmin oli vähällä itse tulla tapetuksi erään vielä elossa olevan ravimiehen toimesta, kun meni puukottamaan tätäkin.
07.01.2016 21:39
Et löydä onkirjoitettu niitä netistä, sillä niitä ei ole sinne siirretty, eikä ilmeisesti siirretä.
Siihen on omat syynsä.
Ei kuulu aiheeseen.
Opettele ensin lukemaan käsinkirjoitettua hyvin vanhaa ruotsin kieltä.
Käy joku sukututkijan kurssi, että tiedät mitä aineistoa etsiä, ja ymmärrät lukemaasi.
Sitten tiedät itsekin mistä niitä Tukholmassa löytää, kursseilla kerrotaan.
Varaa aikaa ja rahaa siellä oloon, sillä ne eivät ole mikään muutaman tunnin asia.
Minä olen joskus opiskellut myös Ruotsissa.
07.01.2016 21:34
Brahean romaneista lisää tietoa.
Heille ei annettu työvälineitä, eikä polttopuita ollut tehty talven varalle.
Jokainen tietää ettei kesällä kaadettu puu pala kunnolla uunissa seuraavana talvena.
Niinpä he kaikki lähtivät, ja keväiset kreivin tarkastajat eivät löytäneet yhtään asukasta mökeistä.
Ainakin yhdellä heidän asuinpaikallaan oli myöhemmin maatalo.
07.01.2016 21:26
Jos on asiallista kysymistä tai mielipidettä aiheesta niin mielelläni vastaan, tai otan kantaa.
Noihin lapsellisiin nälvimisiin ja pilkkaamisiin en vastaa.
Olen tottunut yhteisöissä joissa toimin eriäviinkin mielipiteisiin, mutta aina ilman ivaa ja pilkkaa.
Sellainen on sivistynyttä keskustelua, ei lapselliset ala-aste tyyliset jankutukset ja pilkat.
07.01.2016 21:21
Yritätkö nyt kietoa äidinkielen väittelyyn?
Turha vaiva.
Tutki millaisissa tapauksissa arvonimikin voidaan kirjoittaa isolla alkukirjaimella, muulloinkin kuin virkkeen alussa.
Myös jopa sana "se" tai moni muu sana voidaan määrätyissä tapauksissa kirjoittaa näin.
07.01.2016 21:17
Katsohan tätä suoraa lainausta romanien itsensä kirjoittamaa romanitutkija alias onkirjoitettu.
"Ruotsi-Suomeen romanit tulivat 1521 etelästä (Manounche ryhmä, Suomalaiset romaneja kutsutaankin joskus manneiksi) ja 1600-1700 luvuilla ns."tattareina" (Sintiryhmä). Romanit käyttävt itsestään nimitystä Kale, joka on myös eräs romaniryhmä samoinkuin itse romaryhmäkin."
Noita tattareita asuu nykyään Oulun seudulla romanien itsensä mukaan.
Tätä jankutusta en jatka, mutta ei kannata valehtelemalla kumota mitään.
Lähden Romanomissio.
07.01.2016 21:14
Onkohan täällä muita kuin yksi henkilö, joka luulee minun väittäneen asuneeni Braheasssa.
Jos olisin väittänyt niin silloin tarjoaisin tietoja ominani.
Luulisi jokaisen täysijärkisen ymmärtävän, että siltä ajalta on turvauduttava tutkimuksiin, joihin tutkijat ovat keränneet tietoja, jotka eivät ole heidän omiaan.
Koska täällä ei ole mielekästä alkaa kirjoittaa kymmenien sivujen pituisia tutkimuksia, niin siksi kirjoitan lyhyesti vain aiheesta, en kaikesta siitä sivuavastakin.
Tuo romanien henkilömäärä on tosiaan joko 127 tai 137 mitä heitä ehdittiin yhden kesän aikana saamaan Braheaan.
Suunnitelma oli tuo mikä on alueen historiassa mainittu.
Määrä tuli siitä mitä sen ajan viranomaiset arvelivat KOKO valtakunnassa olevan.
Heitä ei vain ehditty kerätä yhtenä kesänä sinne.
En ala selittää miksi, mutta miettikää sen ajan yhteiskuntaa ja koko logistiikkaa.
Nämä asiat kyllä selviää Valtakunnan pääkaupungin arkistoista joita ei kukaan meistä voi valheeksi väittää.
Miksi alueen historian kirjoittajat eivät ole maininneet tästä johtuu varmaan siitä, että pääasia oli alueen historia, ei Ruotsin oikeuslaitoksen eikä romanien historia.
Arkistojen aarteet ovat ihmeelliset sille joka niihin pääsee käsiksi, ja osaa lukea sen ajan kirjoitusta.
Sieltä selviää myös mitkä nimet asukkaille annettiin, ja tilojen numerot, joihin heidät asutettiin.
06.01.2016 18:26
Täytyy olla jokin ominaishaju tosiaan, mutta haju ei kylläkään koskaan johdu geeneistä.
Laajempi asia johon olen kyllä törmännyt koirien kanssa toimiessani.
04.01.2016 23:59
Tunnen sakutkin aika hyvin, olen kouluttanut niitä joskus.
04.01.2016 23:57
Se olin tosiaan minä, mutta kone ei jostain syystä suostunut tunnistamaan minua vaikka olin kirjautunut.
04.01.2016 23:52
219 / 265