Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kamuttaja
profiilit
kamuttaja
kamuttaja
Vapaa kuvaus
Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu
Aloituksia
163
Kommenttia
5291
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kyllä tuota vainoa näkyy riittävän nytkin vaikka kukaan ei tiedä henkilöyttäni, mutta
suunsoitto ei minua rassaa yhtään.
Kirjoittelen tänne kun tulee mieleen ja ehdin.
18.12.2015 11:40
Islamin mukaan jos nainen tappaa miehen niin mies joutuu kadotukseen.
18.12.2015 11:36
Eräs taistelukokemus mukana olleen kertomana:
Siellä jossain oli suomalaisten vastuulle uskottu kaksi vuorta ja erikoisesti niiden välinen sola.
Tuo pieni suomalaisjoukko totesi ettei heidän voimansa riitä annetun
tehtävän hoitamiseen ellei keksitä jotain konstia.
Edessä oli laakso jonka vastakkaiselle rinteelle japanilaiset alkoi koota voimiaan tuhansia miehiä ja tykkejä kymmenittäin.
Heidän ryhmittymisensä kesti viikkoja.
Suomalaiset keksi juonen.
He kaatoivat vuorten vastakkaiselta rinteeltä sopivan paksuisia puita ja sahasivat niistä tykinpiipun mittaisia ja paksuisia pätkiä, ja tulella polttivat pinnan mustaksi. Sitten yöaikaan he kuljettivat ne japanilaisten puolelle näkyvälle rinteelle kaivaen toisen pään maahan ikään kuin tykkipesäkkeeksi.
He tekivät niitä sata kappaletta.
Seuraavaksi he keksivät laittaa miehet marssimaan kehää solan taakse niin, että japanilaiset näki kuinka koko ajan sotilaita tuli lisää.
Samat miehet kiersivät hieman alempaa rinnettä takaisin ja taas kävelivät ylempää niin, että japanilaiset näkivät heidät.
Tätä suomalaiset teki kolme päivää.
Jekut onnistuivat koska rintamien väli oli muutama kilometri vaikka japanilaiset seurasi koko ajan kiikareillaan, niin huijaus ei paljastunut.
Asiaan myötävaikutti se, että vuorilla oli usein hieman sumuista.
Aikansa oltuaan japanilaiset purkivat asemansa ja häipyivät pois alueelta.
Tämä oli taistelu joka voitettiin ilman ainoakaan kaatunutta.
Myöhemmin kerron lisää minne miehet joutuivat Mantshurian vuosien jälkeen.
18.12.2015 11:32
Vanhimmat haastattelut ei ole tehty sähköisesti, vaan aivan manuaalisesti.
Sivumennen sanoen minulla on yli 50 vuotta vanhoja nauhoja jotka toimii aivan moitteettomasti, ilmeisesti säilytyskin ratkaisee.
Videokasetit ei ole aivan niin vanhoja, niitäkin löytyy valtava määrä.
Kaikki menee mukanani "hautaan", sillä nuori polvi ei tunne olevan kiinnostunut.
18.12.2015 11:11
Katsotaan jos huomenna ehtisin kirjoittaa eräästä taistelusta.
16.12.2015 23:02
Se on ollut alkujaan venäläinen sananlasku kuuluen, "karavaani kulkee, koirat haukkuu, karavaani kulkee".
Niin se on täälläkin antaa koirien haukkua, sehän on koirien virkakin.
16.12.2015 22:57
Minulla on tuo kirja "Hukan hännän mitalla".
Siinnä on paljon sellaista josta en ole tiennyt, mutta on myös sellaista josta olen tiennyt.
Minä en kylläkään ole mitenkään erikoistunut Pielisjärven historiaan, kirjoittelen vain mitä muistan ja mitä olen kuullut vanhoilta (minua paljon vanhemmilta).
Jos tulee puhe Venäjän historiasta tai yleisestä niin sitä olen kyllä lukenut oppiaineena ja harrastuksena aika paljon.
Outoa tosiaan tuo Dobrin/Rotko juttu.
Kyllä dokumentit kertoo tuon olevan noin niin kuin sanoit, en ole sitä ennen tutkinut.
Ihmettelen nyt vielä enemmän miksi useat vanhat miehet sanoivat toisin.
Tunsit ilmeisesti erään heistä Niilo Karmakka, joka oli samalta alueelta kotoisin kuin Rotkot ja hänkin käytti tuota Rotgojeffiä.
Niilo sanoi heidän olleen alkujaan Rotgojeffiä.
Niilo oli syntynyt reilusti 1800- luvun puolella.
Eikä Niilo ollut ainoa, muistanet ja varmaan tunsit Mauri Mauron.
No oli miten oli ei se iso asia ole.
16.12.2015 22:55
Ovat tosi hyviä linkkejä, löytyi paljon mielenkiintoista asiaa.
16.12.2015 22:40
Kyllä shefua tarvitaan.
15.12.2015 21:46
Paljon on vanhoja sanoja jo kadonnut.
Joskus vuosia sitten on tullut luetteloitua joidenkin vanhojen ihmisten kanssa joitain.
Kun oli saatu kokoon lähes 1500 sanaa tai sanontaa niin lopetettiin, koska urakka näytti toivottoman suurelta.
Voin sirotella niitä teksteihini sinne tänne.
Aikaisemmin kirjoitin murteella ja siellä niitä sanoja on enemmän.
15.12.2015 21:43
Tervehdys wanha_lieksalainen.
Tuo sukunimiluettelo oli minulle uutta, sillä en tiennyt nimiä muutetun noin laajasti.
Tuossa Rotkojen kohdalla on muitakin kantoja kuin Dobrin joista varmaan osa on muuttanut Rotkoiksi.
Joistain Rotkoista vanhat sanoivat heidän olleen Rotgojeffijä.
Joku vanhus ei puhunut lainkaan Rotkoista vaan Rotgojeffien kaupasta.
En tiedä ketkä Rotkoista on ollut Dobrineja ja ketkä Rotgojeffijä.
Kirjallista tietoa on vain Dobrineista.
Muistitietoa oli myös Rotgojeffistä.
15.12.2015 21:38
Sinulla onkin nykymenossa hyvin mukana oleva ukki, kerro terveiset.
13.12.2015 15:51
Unohdin äsken mainita joten teen sen nyt, ettei tule väärinkäsityksiä.
Tuo äsken mainitsemani vanhus ei ole ainoa tietolähteeni, vaan mainitsin hänet siksi koska hän kertoi juuri niistä metsätyömaista.
Tietolähteitä on useita ja monenlaisia, lisäksi itsekin muistan tapahtumia, asioita ja henkilöitä
13.12.2015 15:49
Lieksan turisminkin kannalta olisi hyvä säilyttää ne.
Täällä syvässä etelässä suurin osa erämaista on pilattu.
13.12.2015 15:45
Syytä en tiedä varmaksi.
Onni E Koponen lupaili eräälle hyvin vanhalle miehelle tulla haastattelemaan häntä vanhoista asioista.
Koskaan ei tullut lähetti vain viestiä, että katsotaan ensi kesänä.
Minä haastattelin tuota vanhusta monet kerrat.
Vanhus kuoli hyvin korkeassa iässä jo 1900- luvun puolivälin seutuvilla ja minulle jäi ne tiedot jotka Onni olisi myös saanut.
Ehkä tässä on osa syystä miksi niitä monia asioita ja tapahtumia ei löydy alueen painetusta historiasta.
13.12.2015 15:41
Rajan ylitys oli aika vapaata silloin.
13.12.2015 15:33
Valitettavasti heidän nimiään minulla ei ole.
Tiedän vain sen, että suurimmilla savotoilla saattoi olla satakunta Pielisjärven miestä kerralla.
13.12.2015 15:31
Kiitos teille suomastanne kunniasta vaatimatonta persoonaani kohtaan.
Sinne tuloni on kyllä aikamoisella varmuudella suljettu pois juuri huonon terveyteni vuoksi.
Eikä mielestäni kenenkään kannata lähteä tänne.
Tuskin minulla on matkan arvoista tietoa niin paljon, että kannattaisi.
Kirjottelen tänne aina kun jaksan, ehdin ja mieleen tulee.
Otan kantaa myös muiden kirjoitukseen samoilla edellytyksillä jos satun asiasta tietämään jotain.
Ilmeisesti seuraava aloituksen tulee koskemaan Pielisjärven miehiä jotka olivat tsaarin armeijassa, oli heitä muualtakin Suomesta.
Kiitos vielä kerran kunniasta.
13.12.2015 15:28
Valaisen hieman tapahtumia.
Ne puukkomiehet käyttäytyivät uhkaavasti yksinäistä poliisia kohtaan.
Satuin paikalle ja tuo tuttava poliisi pyysi apuani.
Puukkomiehet luopuivat heti uhkailusta ja poistuivat paikalta.
Hekin tunsivat minut eivätkä oikein rohjenneet alkaa koettaa miten käy.
Olin nimittäin siihen aikaan iltaisin hankkimassa opiskelurahoja järkkärinä paikoissa mihin oli vaikea saada ketään paikkojen kovan maineen vuoksi.
Tämä mieskolmikko tunsi minut ja toimintatapani sieltä, ja ilmeisesti siksi eivät edes yrittäneet.
Siinnä taponyritys tapauksessa tuli yhteenotto.
13.12.2015 15:21
Työn teettäjistä ei useinkaan ollut miehillä tarkempaa tietoa.
Ne tukit jotka tehtiin siellä kaukana jäivät sinne, joissain tapauksissa karjalaiskylien miehet vetivät ne hevosella johonkin.
Kaikki puu tehtiin tukeiksi, vain harvoin he joutuivat tekemään halkoja.
Uitolla ei suomalaiset voineet jäädä koska kesällä ei olisi päässyt tulemaan pois.
Palkka maksettiin aina ruplissa ja pomo nouti rahat hevosmiesten mukana.
toisinaan oli tullut palkanmaksajat venäläiset liikemiehet työmaalle ja toi keväällä vasta koko palan kerralla.
Pomo piti rahat takanaan ja maksoi vasta kun oli tultu Suomeen ja kun mies erkani ryhmästä mennäkseen kotikylälleen.
11.12.2015 22:01
222 / 265