Vapaa kuvaus

Turkulainen luonnon ja valokuvauksen harrastaja Suosikkibändit/artistit: Eput, Sir Elwoodin Hiljaiset Värit, Juice, Van Morrison...levyjä liki tuhat aika moni lajityyppi on edustettuna. Leffat: Noita on myös kertynyt paljon. Hyvä draama kaiketi etusijalla, mutta eihän sitä aina Bergmania jaksa. Vapaa-aikanani: valokuvaus, retkeily, netti Parhaat matkakohteet: Liettua, saaristo, Siviilisääty: Sinkku

Aloituksia

8

Kommenttia

283

1. Nikon+D3300+++35mm+f/1.8+on+hyvä+yhdistelmä.+Tuolla+saa+jo+hyviä+potretteja.+Laatu+on+parempi+kuin+esim+Henri+Cartier-Bressonin+kameralla.+Sentään+maailman+kuuluisin+katukuvaaja.+Ei+siitä+kauaa+ole+kun+kävin+katsomassa+näyttelyn+joku+kuvattu+vastaavalla+kameralla.+Toki+kalliimmissa+on+enemmän+tarkennuspisteitä,+nopeampi+sarjakuvaus,+kyky+ohjata+salamaryhmiä+ja+ties+mitä.+Yhdessä+fb+ryhmässä+oli+postattu+kuvia+vanhalla+Canon+G5+pokkarilla+otettuja+kuvia.+Studiovaloilla+saatu+ihan+edustavia+potretteja.++Tosin+valaisujärjestelmä+oli+kallis.
  2. Itse+tein+näin.+Otin+töissä+kuvan+ja+taustana+fläppitaulu.+Varjoton+valo+tuli+ikkunasta.+Pistin+kameran+jalustalle+(noin+nenän+korkeudelle)+ja+kännykän+softalla+lauoin+kameraa+(kameran+Wifi+käytössä).+Käytin+Nikonin+järkkäriä+(täysikennoinen)+ja+85+mm+objektiivia.+RAW+editorilla+valitsin+parhaan+kuvan,+kohdistin+sen+ja+muutin+mv.+Exporttasin+sen+jpg;nä+tarvittavassa+koossa.+Kuvan+lähetin+sitten+sähköisesti.+Itse+kuvaan+vain+RAW-kuvia.+Hyvä+ilmainen+editori+on+RawTherapee.+Muitakin+on.+Gimp+ja+tasot+eivät+kuulu+passikuvaan.+Tai+PhotoShop.+Itse+tein+vain+pienen+terävöinnin,+valotusta+hieman+korjasin+histogrammin+mukaan.+Ylimääräiset+meta-tiedot+kannattaa+kuvasta+poistaa.++Kännykät+ja+laajakulmaiset+pokkarit+eivät+sovi+passikuvan+tekoon.+Jos+rajaa+keskeltä+ja+kuva+otettu+tarpeeksi+kaukaa+niilläkin+voi+onnistua.