Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Hallituksen muodostaminen ei tietenkään ole vielä edennyt pitkälle, mutta hyvin on homma lähtenyt käyntiin. Orpo varmaan saa lisäpuhtia siitä, kun kokoomus on tuoreen gallupin mukaan kasvattanut kannatustaan vaaleissa saamaansa. Orpon suunnitelma jakaa ohjelma eri aihepiirien mukaisiin ryhmiin vaikuttaa järkevältä. Vaikeuksia voi tulla maahanmuuttokysymysten käsittelyssä kun myös persut ovat kasvattaneet kannatustaan.

Hyvin ovat kannatuksensa säilyttäneet myös nuo hallitusneuvotteluissa olevat pienpuolueet, joten saanemme ihan vahvan hallituksen. Johtavan oppositiopuolueen keskustan kannatus on sen sijaan vajonnut edelleen. Puoluetta ei näy auttaneen se, että sieltä on jo etukäteen ilmoitettu puolueen olevan hallituksen tukena.

Eipä tuo hallituksen muodostaminen kuitenkaan vielä anna minulle tätä enemmän aihetta pohdiskeluun. Enkä nyt viitsisikään ryhtyä sellaiseen, kun edessä on taas viikonloppu ja sen aikana muuta mukavampaa. En ole täällä viikollakaan paljon aikaani viettänyt; tiistaina tein tämän avaukseni ja samana päivänä sitten laitoin tälle useita viestejä, sen jälkeen vain yhden keskiviikkona. Olen kyllä käynyt päivittäin vilkaisemassa palstaa, mutta näkemäni ei ole houkuttanut minua tänne mitään esittämään.

Olen nähnyt, että joka päivä tuo ”sotilas” on heilunut täällä, aina eri nikillä, jolla on sitten ehtinyt tehdä paljon avauksiaankin. Aina tosin samat lauseen mittaiset kuin sadat kerrat aikaisemminkin. Minähän hänen pääkohteenaan näyn edelleen olleen. Olen kai siis merkityksellisintä elämässään kun vain minut hän näkee kaikkialla. Huvittaa - vai pitäisikö säälittää - kun kukaan tai mikään ei voisi olla minulle vähemmän merkityksellinen kuin hän. Enpä tuotakaan näe enemmän ajattelun arvoiseksi.

Nyt vain kaikille Oikein Hyvää viikonloppua!
  2. Onhan avaukseni jo herättänyt varsin vilkasta keskustelua, ihan asiakeskustelua enimmäkseen. Asiallinen korjaus tullut minunkin sanomaani; sanoin, että perinteen mukaan valtiovarainministeri tulee vaaleissa toiseksi kannatetuimmasta hallituspuolueesta; puolueen edustajamäärien paikka sen ratkaisee, ei vaaleissa saatu äänimäärissä suurin kannatus.

Ihan oikein on muistettu tuokin, että toiseksi suurimmanedustajamäärän saaneiden persujen Soini ei halunnut valtiovarainministerin tehtävään vaan koki ulkoministerin homman houkuttavammaksi. Valtiovarainministeriksi tuli kolmanneksi eniten edustajia saaneen kokoomuksen Stubb, joka sitten vaihtui Orpoon, kun Stubb oli hävinnyt hänelle puolueen puheenjohtajavaalit.

xxxxxxxxxxxxxxxxx

Eiköhän tämä jo riitä minulta tällä erää. Ehkä illalla tai ainakin huomenna käyn vielä tätä vilkaisemassa ja jos on tullut jotain asiallista, varmaan tartun siihen.
  3. Vappu on taas vietetty, kukin meistä tavallaan, kohdallani se meni siten kuin avauksessani ennakoin. Lauantaina minulla oli vieraina jälkipolviani ja eilen vapunpäivänä olin Etelä-Haagassa Huopalahden kirkonmäen vapputapahtumassa.

Tuo kirkkomäki on todella idyllinen ympäristöltään ja niin on kirkkokin. Kirkkomäellä oli satamäärin väkeä, lapsista vanhuksiin ja tietysti paljon valkolakkeja, minä olin ihan avopäin;-). Tapahtuma sujui vanhan kaavan mukaan muuten kuin että lounaana ei ollut hernekeittoa - harmi, no ihan hyvää oli myös se nyt tarjolla ollut kasvispaistos. Ostin mukaani viisi muhkeaa munkkirinkeliä - loppuviikon kahvipullat - ja pullon simaa, jonka etiketti on Kirkkoviiniä Kyrkvin 15 % vol. Seurakunnan naiset näköjään saavat käyttää simansa pullottamiseen tyhjentyneitä kirkkoviinipullojakin!

Tapahtuma tietysti alkoi taas lipunnostolla ja lippulaululla kolmen torvensoittajan säestämänä. Tapahtuman alkaessa yleisöä kehotettiin laulamaan mukana, mutta eipä kovinkaan moni tainnut laulaa. Minä tietenkin kajautin täydellä voimalla laulun, jonka sävelen kuten sanatkin osaan vaikka unissani. Tässäpä sävel ja sanat ensi vappua varten opeteltaviksi niille, joille nuo eivät vielä ole täysin tutut:

https://www.bing.com/videos/search?q=lippulaulu+sanat&view=detail&mid=7EB537461CA482F4A6727EB537461CA482F4A672&FORM=VIRE

Tässä sitä nyt mennään jo kesää kohti. Jotain tapahtuu nyt toukokuussakin; on pääkaupunkiseudun päällystön evp-osaston kevätsauna yhdistyksemme rantasaunalla Santahaminassa ja Valioeläkeläisten tapaaminen ravintolalounaalla. Kesätapahtumia tulee olemaan ainakin Rautavaarapäivät kesä-heinäkuun vaihteessa, varmaan muutakin kotimaassa reissaamista. Kaukomatkoja minulla ei ole ainakaan suunnitelmissa, mutta voihan tulla sellainenkin, jos tässä kunnossani vielä pysyn.