Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

440

Kommenttia

6623

1. Noinhan+siinä+kävi+kuin+sanot,+siis+edellisen+hallituksen+aikana.+Mutta+nyt+tilanne+voi+olla+toinen.+Oikeassa+kyllä+olet+siinä,+että+Helsinki+ja+Tampere+eivät+asiasta+voi+kahdestaan+päättää.+Mutta+eivät+ne+enää+ole+kahdestaan.+Luitko+tuon+Uudenmaan+maakuntavaltuuston+kannanoton?+Muitakin+voi+heidän+mukaansa+tulla.+Ehkäpä+Turkukin,+jota+tuo+nimimerkki+Turuust+ennakoi.Sanot,+että+jos+kokoomuksen+eduskuntaryhmä+hajoaa,+niin+sote+kaatuu+ja+mennään+ennenaikaisiin+vaaleihin.+Sanot,+että+asia+on+pelkästään+kokoomuksen+käsissä.+Onko+mielestäsi+niin,+että+Sipilällä+ja+kepulla+on+asiassa+vain+sivurooli,+ei+muuta?+En+ole+ihan+samaa+mieltä.Kokoomuksen+eduskuntaryhmän+hajoamista+en+pitäisi+mahdottomana.+Ellei+puolue+sitten+Orpon+johdolla+muuttaisi+vielä+kantaansa+kentän+kaikuja+kuultuaan.+Kysyt,+miten+kokoomus+pärjäisi+tulevissa+vaaleissa+hallituksen+kaatajana.+Sellainen+teko+voisi+olla+jopa+eduksi+kokoomuksen+kannatukselle+-+tai+sitten+ei.+Tuota+kai+Orpo+joutuu+nyt+pohtimaan.+Vai+olisiko+hän+valmis+mahdollisesti+uhraamaan+paikkansa+puolueen+johdossa+ministeripaikkansa+vielä+vuodeksi+säilyttääkseen?++Sitä+en+oikein+jaksa+uskoa.HUS:ia+ei+välttämättä+tarvitsisi+jakaa+pääkaupunkiseudun+ja+muun+Uudenmaan+kesken,+jos+päätäntävalta+asiasta+jäisi+niille+hallituksen+suunnitelmaa+paremmin.+Toki+HUS:illa+on+muuallakin+Uudellamaalla+kuin+vain+Helsingissä+ihan+merkittäviäkin+aluesairaaloita,+vilkaisepa+tuosta:https://www.google.com/search?q=HUS+aluesairaalat&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:fi:IE-Address&ie=&oe=
  2. Saapa+nähdä,+kuinka+siinä+lopulta+käy.+Helsingin+ja+Tampereen+pormestarit+Vapaavuori+ja+Lyly+Lepomäen+ja+eräiden+muiden+”säestämänä”+eivät+ole+asiassa+yksittäisiä+toisinajattelijoita.+Nyt+kapina+tuota+hallituksen+ajamaa+mallia+vastaan+saa+ihan+uusia+ulottuvuuksia.+Kannattaa+Sinunkin+lukea+nuo+ja+ajatella+lukemaasi:https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/243915-helsinki-jarjesti-sote-yllatyksen-valtuusto-koolle-tallaisena-sen-ei-pitaisi-mennahttps://www.uusisuomi.fi/kotimaa/243925-uusimaa-tyrmasi-soten-otetaan-valta-itsellemmeKyllä+Sipiläkin+noissa+kuvatun+joutuu+vielä+ottamaan+huomioon+ja+”rukkaamaan”+malliaan,+joten+ei+vielä+tiedä,+millainen+siitä+tulee+-+vai+tuleeko+mitään.Ainakin+maakuntarajat+jouduttanee+panemaan+uusiksi.+Noissa+suurimmissa+kaupungeissa+oltiin+aluksi+vain+viiden+maakunnan+kannalla+ja+samalla+kannalla+oli+kokoomuskin,+joka+sitten+hallitussovun+vuoksi+joutui+antamaan+periksi.+Saihan+se+siitä+vastineeksi+jotain+toivomaansa,+mutta+uskoakseni+ei+niin+paljon,+että+se+kokoomuksen+jäsen-+ja+äänestäjäkuntaakaan+tyydyttäisi.Kun+nyt+ollaan+siinä+kepun+ajamassa+18+maakunnan+mallissa,+helppoa+ja+perusteltuakin+olisi+lisätä+yksi+maakunta.+Se+tapahtuisi+jakamalla+pääkaupunkiseudun+ja+muun+Uudenmaan+omiksi+maakunnikseen.+Olisihan+yli+miljoonan+asukkaan+pääkaupunkiseutu+elinvoimainen+omana+maakuntanaankin,+kun+sellaiseksi+nyt+nähdään+vajaan+70+000+asukkaan+Keski-Pohjanmaa+ja+vähän+yli+70+000+asukkaan+Kainuu.+Kun+muulle+Uudellemaalle+jäisi+vielä+lähes+puoli+miljoonaa+asukasta,+kyllä+sekin+elinvoimainen+olisi.Kyllä+sinä+hyvistä,+tavoiteltavista+asioista+puhut+hyvinkin+ajatellun+tuntuisessa+ja+selkeästi+esitetyssä+avauksessasi.+Herää+tuosta+kyllä+ajatus,+että+onko+tuo+vain+optimistista,+jopa+hieman+utopistista+toiveajattelua+vai+realismia.+Sanot+suunnitellulla+mallilla+saavutettavan+säästöjä.+Varmaan+niin+monissa+”maakunnissa”,+kun+toiset+maakunnat+joutuisivat+maksajiksi.+Suunniteltu+Uudenmaan+maakunta+aivan+kestämättömällä+tavalla,+siitä+on+tehty+laskelmia,+joita+on+esitetty+täälläkin.+Lopulta+-+aika+piankin+-+sellainen+meno+koituisi+koko+Suomen+häviöksi.
  3. Tuli+vaan+vielä+mieleeni,+että+eivätköhän+myös+maanviljelyksestä+pääasiallisen+elantonsa+saavat+maanviljelijätkin+kuulune+liittoonsa,+MTK:hon.+Kyllä+he+vastuuntuntoisia+ammattikunnalleen+lienevät,+vaikka+olisivat+kepulaisiakin.Meille+sotilaille+sotilasarvostamme+riippumatta+oli+tosiaankin+liittoihimme+kuuluminen+itsestäänselvyys.+Pidimme+sitä+antamanamme+todisteena+solidaarisuudesta+ammattitovereitamme+kohtaan+mutta+myös+ihan+isänmaallisena+kansalaisvelvollisuutenakin.Pidän+edelleen+velvollisuutenani+kuulua+Päällystöliiton+evp-yhdistykseen,+ja+tarjoaahan+se+jäsenyys+paljon+mukavaakin.+On+vuotuiset+kesäpäivät+ja+paljon+muuta+mukavaa.+Ensi+viikonloppuna+on+vuosikokouksemme+Hyrylässä+Ilmatorjuntamuseon+tiloissa+ja+kokouksen+päätyttyä+lähdemme+yhteiselle+Tallinnan+matkalle,+monilla+meistä+daamit+mukanamme.+Kuulun+edelleen+myös+Rauhanturvaajaliittoon,+jota+aikoinaan+olin+perustamassakin+ja+kuuluin+sen+ensimmäiseen+hallitukseen.+Yhtä+ja+toista+mukavaa+saan+kokea+heidänkin+tilaisuuksissaan.+Jäsenmaksuni+myös+sinne+koen+velvollisuudekseni+varsinkin+nyt,+kun+viime+päivinä+on+uutisoitu+suomalaisten+rauhanturvaajien+nyt+jäävän+muiden+pohjoismaiden+tovereitaan+heikommille+palkka-+ja+muille+eduille+niin,+että+sotilaiden+ammattiliitot+ovat+jopa+kieltäneet+jäseniään+lähtemään+maailmalle+nykyisillä+eduillaan+ja+puolustusvoimain+johtokin+on+antanut+asiassa+tukea+noille+liitoille.Luulenpa,+olen+melko+varmakin+siitä,+että+nuo+tällä+palstalla+liittoja+vastaan+räävivät+eivät+ole+koskaan+itseään+omalla+työllään+elättäneet.+Tai+jos+ovat,+ovat+joka+tapauksessa+halveksittavia+reppanoita,+ns.+siipiveikkoja.
  4. Hienoa,+että+arvostat+koulutusta,+vaikka+itseltäsi+se+on+jäänyt+vähiin.+Kirjoitus-+ja+esitystaidostasi+päätellen+näyttäisi+siis+siltä,+että+kansakoulunkin+olisit+joutunut+kesken+jättämään.+Lukutaitoakaan+et+näy+oppineen,+kun+et+ole+pystynyt+lukemaan+tuota,+jossa+edellä+kerroin+omista+sotilaskouluistani,+joita+oli+kyllä+melkoisesti+varusmiesajan+jälkeenkin.Käsitystä+koulunkäyntisi+vähäisyydestä+tai+ainakin+koulumenestyksestäsi+lisäksi+vahvistat+tuolla+punikkikauhullasi,+joka+kertoo,+että+pääsi+on+muutenkin+melkoisesti+vialla,+kun+jossakin+-+kai+siellä+kansakoulussa+-+kuulemasi+ja+senkin+hyvin+yksipuolisesti+ymmärtämäsi+historian+luulet+olevan+edelleen+tätä+päivää.Joo,+edellä+vielä+toteamani+perusteella+minulla+on+kyllä+hyvin+vahvasti+käsitys,+että+kansakoulunkin+olet+joutunut+kesken+jättämään.+Tai+jos+olet+sen+läpi+paarustanut,+luokkia+tuplaillen,+opettajasi+ovat+sitten+säälineet+sinua+niin,+että+olet+sieltä+saanut+todistuksen,+vaikket+sitä+”opinnäytteittesi”+perusteella+olisi+ansainnut.Miksihän+muuten+se+minun+sotilaselämäni+-+vain+25+vuotta+83+ikävuodestani+-+on+teille+eräille+niin+mahdottoman+tärkeä+ja+kiinnostava?+Se+otettiin+esille+myös+tuolla+toisella+avauksella+-+kuuluako+ammattiliittoon+vai+ei+-+johon+vastailin+eilen+illalla.+Siellä+sitten+kerroin+siitä,+miten+me+sotilaat+-+niin+ali-,+toimi-+kuin+kadettiupseerit+-+kuuluimme+kaikki+liittoihimme,+ja+siellä+kerroin+hieman+siviilityöstänikin.+Siellä+sitten+laitoin+profiilikuvakseni+kuvani+alikersanttina.+Sinne+tänä+aamuna+tulleeseen+vastineeseen+vastatessani+vaihdoin+kuvani+kuvaan+kapteenina.+Nyt+palaan+täälläkin+jo+38+vuotta+jatkuneeseen+siviiliaikaani+ja+laitan+jälleen+profiilikuvan+ihan+vain+nykyisestä+itsestäni.+Kun+on+ollut+monena+elämässään+on+mahdollisuus+erilaisiin+profiilikuviinkin;))+Millaisen+kuvan+itsestäsi+sinä+näytät?+Vitsi,+vitsi+-+ei+tarvitse+näyttää,+näkeehän+sinut+noista+kirjoituksistasi!
  5. Sanon+tuossa+edellä:>>Toimin+aikoinaan+ammattikunnassa,+jonka+järjestäytymisprosentti+oli+100.+Se+oli+aliupseerien+ja+myöhempien+toimiupseerien+ammattikunta.+Vakinaiseen+palvelukseen+jäävillä+oli+velvollisuus+liittyä+kerhoonsa,+siihen+kehottivat+jopa+esimiehetkin,+ja+kerhon+jäsenestä+tuli+automaattisesti+myös+liittonsa+jäsen.+Sama+menettely+oli+tietääkseni+myös+kadettiupseereilla<<Niin+kai+sitten+oli,+että+me+kaikki+ali-+ja+toimiupseerit+kuten+kadettiupseeritkin+olimme+demareita,+kun+kuuluimme+sataprosenttisesti+liittoihimme.+Ehkä+kuitenkin+oli+niin,+että+meissä+ei+ollut+”siipiveikkoja”,+toisten+persuksilla+tuleen+istuvia,+jotka+olisivat+halunneet+päästä+nauttimaan+työtovereittemme+hankkimista+eduista,+vaan+halusimme+jokainen+osaltamme+olla+mukana.+Sellaisen+yhtenäisyyden+meissä+aikaansaavan+voiman+näimme+myös+isänmaan+eduksi.+Meissä+ei+siis+ollut+kepulaisiakaan.Kun+tuo+menestyksekäs+sotilasurani+näkyy+olevan+sinun+pipin+pääsi+suuri+vaiva,+niin+vaihdanpa+nyt+hetkeksi+profiilikuvaksenikin+kapteenin+kuvan.
  6. Kun+huomasin+vielä+tuon,+niin+sanonpahan+kantanani,+että+työtätekevän,+työstään+elantonsa+saavan+ihmisen+pitäisi+kuulua+liittoonsa,+joka+ajaa+ammattikuntansa+etuja.+Työntekijät+saivat+järjestäytymisoikeutensa+talvisodan+aikana+ns.+Tammikuun+kihlauksessa,+joka+oli+ratkaiseva,+vaikka+sen+merkitystä+on+myöhemmin+vähäteltykin:https://fi.wikipedia.org/wiki/Tammikuun_kihlausTietenkin+liittonsa+kuuluvalla+pitäisi+olla+parempi+oikeus+myös+ansiosidonnaisiin+etuihinsa,+kun+hän+maksaa+niistä+jäsenmaksuillaan+toisin+kuin+liittoon+kuulumattomat+"siipiveikot".Toimin+aikoinaan+ammattikunnassa,+jonka+järjestäytymisprosentti+oli+100.+Se+oli+aliupseerien+ja+myöhempien+toimiupseerien+ammattikunta.+Vakinaiseen+palvelukseen+jäävillä+oli+velvollisuus+liittyä+kerhoonsa,+siihen+kehottivat+jopa+esimiehetkin,+ja+kerhon+jäsenestä+tuli+automaattisesti+myös+liittonsa+jäsen.+Sama+menettely+oli+tietääkseni+myös+kadettiupseereilla.Kyllähän+se+toimiupseerikunnan+syntykin+on+suuresti+silloisen+liittomme+ansiota,+pitkäaikaisen+työn+tulosta.+vaikka+täällä+muutama+kahjo+pitää+sitä+vain+sdp:n+ansiona,+ei+asia+suinkaan+ole+niin,+sdp+vain+puolueistame+ehkä+näkyvimmin+oli+liittomme+pyrkimysten+tukena.Valion+isännöitsijänä+ollessani+harmikseni+en+päässyt+kuulumaan+liittoon.+Aioin+liittyä+Meijeriväen+liittoon,+mutta+Valion+johto+piti+minua+esteellisenä+siihen+liittyäkseni,+kun+alaisteni+enemmistö+kuului+siihen+liittoon,+vaikka+olivatkin+sähkö-,+putki-,+rakennusmiehiä,+varastomiehiä,+vahtimestareita,+automiehiä,+konttoristeja,+ulkoalueiden+hoitajia+yms.+Minun+kun+piti+heitä+koskevissa+palkka-,+työehto+yms.+neuvotteluissa+edustaa+työnantajan+puolta.+Ei+meillä+silti+niissä+neuvotteluissa+juuri+mitään+kärhämiä+tullut,+mutta+minun+täytyi+tietenkin+noudattaa+ylemmän+johdon+näkemystä+ja+kai+hyvä+niin.+Onneksi+nyt+eläkeläisaikana+me+kaikki+olemme+tuossakin+suhteessa+tasavertaisia.
  7. Hauskalla+mielellä+äsken+täältä+poistuin,+eikä+olisi+pitänyt+enää+tulla+käymään.+Tuli+paha+mieli+siksi,+kun+sinulla+on+tuollainen+ahdistus+siitä,+että+olen+menestynyt+jopa+siellä+sotaväessäkin+-+kun+itsesi+piti+tehdä+majuri+tällä+palstalla.Itselleni+se+sotilasurallani+tapahtunut+ei+ole+enää+vuosikymmeniin+ollut+niin+tärkeää+kuin+näkyy+sinulle+olevan,+kun+elämässäni+on+sen+jälkeen+tapahtunut+niin+kovin+paljon,+sitä+merkittävämpääkin.+Miksi+hemmetissä+sinä+juutut+tuohon+RUK:uun?+Olinhan+jo+ihan+varusmiesaikanani+käynyt+AUK:n+ja+minusta+oli+tullut+varusmieskersantti,+sitten+ole+se+”Rottakoulu”,+jossa+sielläkin+olin+jv-linjan+priimus,+Huoltokoulun+talousaliupseerikurssin+kävin+pari+vuotta+myöhemmin,+enkä+siellä+ollut+priimus+vaan+kakkonen,+kiitettävällä+yleisarvosanalla+tietenkin,+sitten+oli+se+RUK+välissä,+jossa+olin+linjani+priimus,+sitten+vuosia+myöhemmin+mestarikurssi,+jossa+jälleen+sain+tyytyä+kakkossijaan,+kiitettävällä+yleisarvosanalla+tietenkin,+ja+sitten+tuli+se+luutnanttikurssi,+jossa+olin+priimus.+Ei+siis+ihan+huonosti+mennyt.Kun+otat+nuo+sotilasarvotkin+esille,+niin+todettakoon,+että+suurimman+osan+urastani+palvelin+aliupseeriarvoissa.+Järjestyksessä+kersantti,+ylikersantti,+vääpeli,+ylivääpeli+ja+sotilasmestari.+Ylennyksen+vänrikiksi+reservissä+sain+tosin+melko+pian+sen+RUK:n+suorittamisen+jälkeen,+mutta+siinä+arvossa+en+koskaan+palvellut.+Luutnanttikurssin+suoritettuani+hyppäsin+sotilasmestarista+luutnantiksi,+sitten+yliluutnantiksi+ja+lopuksi+kapteeniksi.+Eikä+noissakaan+ylennyksissä+ole+ollut+mitään+tekemistä+sdp:llä,+korkeat+sotilasesimieheni+niin+ovat+hyväksi+nähneet+ja+presidentti+ne+on+muodollisesti+vahvistanut.+Mutta+noilla+millään+ei+ole+minulle+enää+yhtään+mitään+merkitystä,+kun+elämässäni+on+siis+tapahtunut+noiden+aikojen+jälkeen+niin+kovin+paljon+muuta+ja+merkittävämpääkin.+Reservistäkin+olen+pudonnut+jo+kohta+23+vuotta+sitten,+kun+kapteenikaan+ei+siihen+kuulu+enää+60+ikävuotensa+jälkeen.+Ja+kun+minusta+aika+jättää,+kuolinilmoituksessani+ei+taatusti+esiinny+tittelinäni+kapteeni+tai+edes+kapt+evp,+vaan+pelkkä+nimeni+riittänee.Kyllähän+minä+toisaalta+ymmärrän+sen,+että+jos+ihminen+ei+ole+menestynyt+elämässään,+hän+on+tyytymätön+itseensä+ja+kokee+itsensä+mitättömäksi+eräiden+muiden+rinnalla.+Mutta+sitä+en+ymmärrä,+miksi+hänen+täytyy+siitä+jatkuvasti+tuoda+todistetta+tällaiselle+palstalle.+Yhä+pahempi+mieli+hänelle+sellaisesta+tulee.
  8. Ymmärrän+Venäjän+ja+Kiinan+ihailusi.+Siellä+on+oikeaa+meininkiä!+Niin+oli+meilläkin+Kekkosen+aikana.+Presidentti+hajotti+hallituksia+mielensä+mukaan+ja+”runnoi”+tilalle+haluamansa.+Hänellä+kun+oli+Suuren+Neuvostoliiton+tuki+ja+kotimaassakin+sellaisia+tukihenkilöitä+kuin+”hymy-Eikka”,+joka+vielä+1980+ehdotti,+että+Kekkonen+pitäisi+valita+virkaansa+poikkeuslailla+vielä+v.+1984.Mutta+v.+1981+tuli+se+saamarin+dementia.+Kekkonen+ei+enää+muistanut+olevansa+presidentti,+kun+Islannin+kalamatkallaan+huolehti,+että+ehtiikö+hän+ajoissa+sinne+Kajaanin+kouluunsa.+Seuraajakseen+valittu+Koivisto+teki+vielä+sellaisen+mokan,+että+rajoitti+presidentin+perättäiset+valtakaudet+kahteen+ja+vielä+kehveli+poistatti+presidentin+valtaoikeuksia.+Jos+joskus+vielä+kepulaisesta+tulisi+presidentti,+ei+hänestä+uutta+Kekkosta+saataisi.+Hirveää!On+tuossa+ylempänä+muutamissa+vastineviesteissäkin+ollut+varsin+hauskaa.+On+todettu,+että+heikollakin+”rottakoulun”+todistuksella+voi+myöhemmin+yletä+johtajaksi+jaa+että+ilman+varusmiehenä+suoritettua+aliupseerikouluakin+voi+yletä+majuriksi.+Tietenkin+on+noin.+Ei+kouluista+saaduilla+todistuksilla+ole+mitään+arvoa,+ei+presidentin+antamilla+ylennyksilläkään.+Niiden+yläpuolella+tietenkin+on+tämä+kepupalsta,+joka+tekee+noita+johtajia+ja+majureita+-+vai+pitäisikö+sanoa+”johtajia”+ja+”majureita”;))Olipa+kiva+pistäytyä+tänäänkin+tällä+palstalla,+kun+käyntini+aiheutti+itsellenikin+hauskaa+mieltä+ja+muutamalle+muulle+luultavasti+antoi+enemmänkin;))
  9. Täytyy+minun+vielä+käydä+päättämässä+tämä+avaukseni+puoleltani.+Siksikin,+kun+minulle+selvisi,+mitä+tuo+suurin+ihailijani+-+ei+suinkaan+kadehtijani+-+tarkoittaa+nikissään+käyttämällään+johtaja+-sanalla.+Ei+siis+voi+tarkoittaa+sitä,+että+olisi+taistellut+monilla+tantereilla,+kun+lienee+pysynyt+koko+”uransa”+sillä+Haminan+tantereella,+jolla+aloittikin.Hän+tarkoittaa+sitä,+että+johtaa+poistetuksi+joutuneiden+viestiensä+määrässä.+Ylivoimainen+johto+hänellä+siinä+on.+Lähemmäs+kymmenkunta+viestiään+nyt+kahden+päivän+aikana+kai+poistettu+tältä+avaukseltanikin+ja+varmaan+saman+verran+tullut+poistetuksi+omia+avauksiaan.On+se+niin+väärin,+kun+hänellä+on+niin+hienot+nikitkin+aina,+vaikka+joutuu+niitäkin+päivittäin+vaihtelemaan.+Sanoin+tuolla+edellä,+että+täytynee+minunkin+alkaa+valittaa+"johtajan"+viestien+poistelusta.+Eiväthän+ne+viestit+tosin+ole+olleet+palstan+kehotteen+mukaisia,+mutta+pitäisi+toki+hänen+saada+esittää+täällä+sitä,+jonka+näkee+tärkeimmäksi.+Eipä+hän+näy+enää+olevan+ainoa+täällä,+joka+näkee+minut+ihan+”syyttömissäkin”.+Minua+kai+tarkoittanee+tuo+nyt+viimeisenä+olevan+viestin+jättäjä,+vai+yrittäisikö+itse+esiintyä+minuna,+kun+käyttää+nikkiä+itse.kabo?+Tarkoittipa+kumpaa+tahansa,+väärässä+on+kummassakin+asiassa.+Lienee+sama,+joka+tuolla+ylempänä+sanoi+minun+saaneen+lunta+housuihini,+tarkoittaen+kai+itse+sitä+sinne+laittaneensa.+Kyllähän+hän+itse+on+housuihinsa+lunta+saanut+tuolla+viestillä,+joka+on+tullut+ja+joka+on+sitten+hänelle+nostettu.+Kummassakaan+tapauksessa+minä+en+ole+ollut+asialla,+en+toki+viitsisi+sellaiseen+vaivautua+kaltaisensa+vuoksi.Pilallehan+tämä+avaukseni+saama+jatko+meni+siksi,+kun+minä+siis+olen+noille+eräille+niin+paljon+kiinnostavampi+ja+varmaan+siis+merkittävämpi+kuin+Väyrynen,+Sipilä,+kepu+tai+mikään+muukaan.+Meninpä+sitten+itsekin+mukaan+tuohon+menoon,+kun+oli+se+niin+hauskaksi+jo+tullut.+Asiallista,+palstan+kehotteen+mukaista+keskustelua+harrastaville+ja+muiltakin+samaa+odottaville+pahoittelen+menettelyäni.+Koetan+välttyä+sellaiselta+jatkossa,+vaikka+varmaksi+tiedän+kiinnostavuuteni+noille+eräille+säilyvän+jatkossakin;+siitä+he+varmaan+antavat+vielä+tällä+avauksellanikin+todistetta,+mutta+siihen+en+enää+puutu.+Good+bye!
  10. Kun+vielä+tuon+näin,+niin+on+paikallaan+myöntää,+että+hieman+huonosti+sanoin+tarkoittamani+tässä:>>Eikä+se+sotilasvala+muutenkaan+ulottaisi+velvoitteita+tänne+saakka,+kun+jo+kohta+23+vuotta+olen+ollut+reserviinkään+kelpaamaton,+kapteenista+tulee+sellainen+60-vuotiaana.<<Kyllä+se+sotilasvalassa+luvattu+on+velvoittavaa+sotilasajan+jälkeenkin.+Samaan,+siis+lainkuuliaiseen+elämään+velvoittavat+monet+laitkin+ja+tietenkin+myös+ihmisen+oma+moraali.+Lakien+kuten+sotilasvalanikin+velvoitteiden+mukaisesti+olen+aina+elänyt,+kun+en+ole+mistään+rangaistuksi+joutunut.+Melkeinpä+voisin+sanoa+kuten+Adolf+Ehrnrooth,+että+”ei+ole+koskaan+rangaistu,+vain+palkittu”,+mutta+se+ei+ihan+pitäisi+paikkaansa.+Varusmiehenä,+aliupseerikouluaikanani+sain+viikon+putkarangaistuksen+sanaharkasta+santsarikokelaan+kanssa,+ja+saman+sai+myös+tuo+vastapuoli.+Tuosta+huolimatta+minusta+tuli+kuitenkin+varusmieskersantti,+joten+ansioni+lienee+nähty+suuremmiksi+kuin+tuo+rikkomukseni.Sotilasvalassa+ei+kuitenkaan+luvattu+mitään+puolueuskollisuutta,+kuten+sinä+ilmeisesti+yrität+asiaa+tulkita.+Kun+noin+teet,+ihanneyhteiskuntasi+olisi+varmaan+Pohjois-Korea,+kun+Neuvostoliittoakaan+ei+enää+ole.+No,+kyllähän+myös+Putinin+Venäjällä+samanlaisia+ihanteita+kansalaisilta+vaaditaan,+jos+ihminen+ei+pysy+niille+lojaalina,+hän+ei+pääse+niitä+pakoon+edes+ulkomaille+muutettuaan.+Taas+on+uutisoitu+tuollaisen+”luuserin”+joutuneen+myrkytyksen+kohteeksi+Englannissa.Nyt+en+vastaa+tässä+ketjussa+enää+kenellekään,+vaikka+joku+sitä+kuinka+yrittäisi+minulta+houkutella.
  11. Eipä+näy+Väyrynen,+Sipilä+eikä+kukaan+tai+mikään+muu+olevan+eräille+yhtä+tärkeä+tai+muuten+merkittävä,+kun+ovat+vieneet+keskustelun+mielestään+tärkeämpään.+Siis+minuun,+tietysti.+Vaikka+minulla+ihan+terve+itsetunto+on,+mielestäni+hyvillä+perusteilla,+en+sentään+ole+omasta+mielestäni+yhtä+tärkeä+kuin+näyn+olevan+heille.+Tuon+nähdessäni+olen+kommentoinut+heidän+sanomaansa.Tätä+enempää+en+kuitenkaan+jatka+keskustelua+siitä+aiheesta+enkä+muustakaan,+en+edes+Väyrysestä+tai+Sipilästä+enää+tällä+avauksellani,+vaikka+he+kovin+huvittaviakin+ovat.+Tuo+ehkä+kaikkein+hupaisin+paheksuu,+että+minä+muka+solvaisin+täällä+tuntematonta+ihmistä+leimaamistarkoituksessa.+Tuntematon+hän+on,+kun+siellä+puskassaan+pysyy,+mutta+kaikki+täällä+esittämänsä+on+hyvinkin+tunnettua.+Kyllä+siinä+on+solvattu+minua+hyvin+monin+verroin+enemmän+kuin+minä+häntä.+Vai+onko+hän+sitä+mieltä,+että+on+oikeutettua+tehdä+niin+sieltä+puskasta,+mutta+ei+tiedetyllä+nimellään+ja+jopa+omalla+naamallaan+täällä+esiintyvälle?+Tuollainen+ei+ole+loogisesti+perusteltua+siksikään,+kun+hän+kuitenkin+kertoo+olleensa+sitä+ja+sitä,+suuri+sotilas+ja+johtaja.+Herää+aiheellinen+kysymys:+miksi+sitten+sellainen+suuruus+piilottelee+täällä+puskassa,+naamaansa+näyttämättä?Olipa+miten+tahansa,+minä+kuitenkin+olen+tullut+tänne+rohkeasti+ja+ihan+tietoisesti+omana+itsenäni,+kun+minun+ei+ole+koskaan+missään+muuallakaan+pitkän+elämäni+monissa+hyvinkin+monenlaisissa+vaiheissa+itseäni+piilotellen+lusmuilla.+Miksi+hänen+täytyy+niin+tehdä?+Turha+eli+retorinen+kysymys:+ymmärtäähän+syyn+sille+hyvin+jokainen,+joka+on+viitsinyt+lukea+hänen+viestejään.+Joten+eläköön+taas+ainakin+puoleltani+rauhassa,+himmiö!Näkemiin+taas+sitten,+kun+tänne+tulolleni+aihetta+tulee+-+ja+tuleehan+sitä,+siitä+pitää+huolen+tuo+Väyryskomediakin!
  12. Viestisi+on+niin+sekava,+etten+ymmärtänyt+siinä+tarkoittamaasi,+joten+ajattelin+jättää+siihen+vastaamatta.+Lukaisin+sen+kuitenkin+uudestaan+ja+totesin,+että+on+se+niin+hauska,+että+täytyy+siihen+vastata.+Hauska+kai+tarkoittamattasi.Joo,+hallitusta,+johtavaa+hallituspuoluetta+ei+saisi+mielestäsi+koskaan+arvostella.+Kaikkien+pitäisi+olla+nyt+siis+kepulaisia,+vai?+Miksi+meillä+sitten+on+monia+puolueita+ja+aika-ajoin+pidetään+vaalit,+joissa+äänioikeutetut+saavat+äänestää+haluamallaan+tavalla.+Jos+seuraavat+vaalit+voittaa+sdp,+pitäisikö+meidän+kaikkien+olla+sitten+seuraavat+neljä+vuotta+demareita?+Tai+jos+voittaa+kokoomus,+meidän+kaikkien+pitäisi+olla+kokoomuslaisia,+vai?+No,+se+kyllä+sopisi+minulle,+pysynen+lähinnä+kokoomuksen+kannattajana+vaikka+puolue+ei+vaaleja+voittaisikaan,+mutta+sinä+alat+kannattaa+kokoomusta+vain+siksi,+kun+se+voitti+vaalit.+Noin+on+ymmärrettävä+viestisi+perusteella.Hupaisaa+on+myös+sotilasvalan+ottaminen+perusteeksi+tuollaisessa+mielessä.+Ei+siinä+vannottu+mitään+sellaista+kuin+sanot.+Esim.+puolueista+ja+velvollisuudesta+niiden+kannattamiseen+ei+puhuttu+mitään.+Eikä+se+sotilasvala+muutenkaan+ulottaisi+velvoitteita+tänne+saakka,+kun+jo+kohta+23+vuotta+olen+ollut+reserviinkään+kelpaamaton,+kapteenista+tulee+sellainen+60-vuotiaana.Lienet+hyvin+väärä+henkilö+puhumaan+minulle+hallinnosta.+Luulen+opiskelleeni+sitä+sinua+enemmän+ja+ainakin+paremmalla+menestyksellä.+Olinhan+monta+vuotta+myös+henkilöstöhallinnon+opettajana+sotakoulussa,+siinäkin+tehtävässä+kai+ensimmäisenä+toimiupseerina+puolustusvoimissamme,+ja+pääsin+tuntiopettajana+opettamaan+ainetta+myös+Kadettikoulussa+ja+Merisotakoulun+kadettikursseilla.+Henkilöstöhallinnon+opettajan+tulee+kyllä+tuntea+hallintoa+hyvinkin+laajalti,+sillä+niin+moneen+asiaan+se+liittyy.Joo,+sdp:n+listoilla+olin+kuntavaaliehdokkaana,+sitoutumattomana+tosin,+mutta+siitä+on+jo+hieman+aikaa,+46+vuotta+ja+risat,+sillä+talvella+1972+se+tapahtui.+Helsingin+silloiset+kolme+aliupseerikerhoa+minut+ehdokkaakseen+laittoivat+ja+silloin+vallinneista+tietyistä+syistä+juuri+sdp:n+listoille;+niistä+syistä+olen+kai+kertonut,+joten+siitä+ei+enempää+tässä.+Totean+vain,+että+kun+sain+vaaleissa+yli+200+ääntä,+melkoinen+luottamuksenosoitus+minuun+se+oli.+Varmasti+enemmän+kuin+puolueeseen,+joka+ei+kai+koskaan+muulloin+ole+saanut+Santahaminan+äänestysalueelta+läheskään+yhtä+paljon+ääniä+kuin+silloin+sai.