Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

440

Kommenttia

6621

1. Vastaan+tässä+ensiksi+Pystyyn_kuolleelle,+joka+on+sitä+mieltä,+että+sotilas+ei+voi+olla+hyvä+johtaja+siviilissä.+Kyllä+voi,+on+siitä+näyttöjä,+enkä+tarkoita+tällä+itseäni.+Siviilijohtamisessa+ei+tietenkään+menestytä+kenttäkouluttajan+äksiisitaidoilla,+mutta+urallaan+pidemmälle+edenneet+sotilaat+ovat+kyllä+joutuneet+oppimaan+muitakin+taitoja.+Enpä+pitäisi+Paavo+Väyrysen+kaltaista+änkyrää+esimerkkinä+hyvästä+sotilaasta,+en+olemukseltaan+enempää+kuin+muiltakaan+ominaisuuksiltaan.++Pysty+toteaa,+että++kepun+nousu+alkoi+jo+Väyrysen+viimeisenä+puheenjohtajavuonna+1990.++Silti+ei+ole+ollenkaan+varmaa,+että+kepu+olisi+v.+1991+vaaleissa+noussut+suurimmaksi+puolueeksi+ja+Väyrynen+päässyt+pääministeriksi,+jos+hän+olisi+vielä+ollut+puolueen+puheenjohtaja.++Väyrynen+itse+kyllä+uskoo+niin+ja+pitääkin+poliittisen+uransa+suurimana+virheenä+sitä,+että+hän+luopui+puheenjohtajuudesta+v.+1990.+Sitten+tuolle+munakarvajohtajalle:+Samoista+tehtävistä+kuin+sinäkin,+myös+minä+sotilasurani+aloitin,+siis+kenttäkouluttajana.+Mutta+melko+pian,+tarvittavaa+lisäkoulutusta+saatuani+etenin+vaativampiin+ja+monipuolisuudessaan+mielenkiintoisempiin+tehtäviin.+Ilmeisesti+hyvin+niissä+menestyin,+kun+vajaan+23+palvelusvuoden+jälkeen+minusta+tuli+kapteeni+puolustusvoimien+neljän+ensimmäisen+toimiupseerikapteenin+joukossa.+Niissä+tehtävissä+saamallani+kokemuksella+ja+menestykselläni+oli+myös+suurtakin+merkitystä+sille,+että+sitten+sain+myös+mielenkiintoisen+ja+vaativan+siviilityön,+jossa+ilmeisellä+menestyksellä+toimin+vielä+18+vuotta.+Minun+ei+siis+tarvitse+laillasi+enää+elää+vain+tuota+jo+38+vuotta+sitten+päättynyttä+sotilasuraani,+vaikka+se+kaikilla+mittareilla+mitattuna+oli+menestyksekkäämpi+kuin+sinun+urasi.+Miksi+h-vetissä+sinä+olet+janttautunut+siihen+"uraasi",+vaikka+se+ei+kovin+menestyksekäs+ollut+etkä+nyt+enää+sinäkään+ole+edes+reservikelpoinen?+Varmaan+siksi,+kun+elämässäsi+ei+ole+ollut+muuta+edes+sen+vertaista.+Se+ei+kuitenkaan+antanut+pohjaa+sille,+että+olisit+päässyt+vähäisinään+siviilitöihin.+Hyvä+toisaalta+niin,+sillä+ei+niissäkään+olisi+pärjätty+kenttäkouluttajan+taidoilla+ja+täällä+esittämilläsi+ominaisuuksillasi.Enempään+ei+minulla+ole+aihetta+nyt,+eikä+varmaan+ainakaan+moniin+päiviin.+Häiritsemättäni+saat+jatkaa+taas+metsästystäni,+ja+hyvin+moni+varmaan+joutuu+taas+minuksi+kuten+tänäänkin+näkyy+tapahtuneen.+Etkö+todellakaan,+etkö+jo+vihdoin+tajua,+että+olet+hyvin+pipi+päästäsi?+Mitäpä+jos+viimeinkin+menisit+päälääkärille!
  2. Varsinaisen+asiani+sanottuani+vielä+pari+tuntia+sitten+lohdutin+tuota+anusmaissi-au-johtajaa+kertomalla,+että+en+vielä+ole+sellaisessa+vaikutusvallassa+Allerilla,+että+hänen+viestejään+-+asiallisia+tietysti+aina+-+palstalta+poistattaisin.+Onneksi+vielä+avasin+palstan+ja+voin+esittää+sinulle+asiallisesti+toivomasi+anteeksipyynnön:Pyydän+anteeksi,+jos+olen+arvioinut,+että+et+olisi+kansakoulua+käynyt.+Varmaan+olet+sen+käynyt,+mutta+olet+ollut+vain+niin+huono-oppinen,+että+et+ole+oppinut+suomea+kansakoulun+opetusohjelman+edellyttämässä+määrin.+Mainiosti+olet+sen+puutteesi+korvannut+pankkolängvitsillä.+Se+ei+ole+häpeäski+otselleen+eikä+mitään+vasemmison+kieltä,+käyttämilläsi+sanoilla+asian+ilmaisten.+Kyllä+tuollaisilla+taidoilla+majuriksi+pääsee;+ei+tosin+sitä+tavallista+tietä,+mutta+sinulla+lisäksi+on+ominaisuus,+joka+tien+aukaisee;))Väärässä+kuitenkin+olet+minun+suhteen+eräässä+asiassa:+En+ole+sosialisti,+sillä+kaveri-,+ystävä-+ja+sukulaispiirissäni+sellaista+katsottaisiin+hieman+karsaasti.+Se+piiri+kun+koostuu+lähinnä+entisistä+sotilaista,+entisistä+valiolaisista+ja+entisistä+ja+nykyisistä+yrittäjistä,+varsin+porvarillishenkisistä+ihmisistä.+Katson+itsekin+olevani+sellaisessa+asemassa,+että+hyvin+voin+tuohon+piiriin+kuulua.Eivätkä+mainitsemasi+Mielipidepankki,+Pystyyn_kuollut+ja+aito-arska+ole++kavereitani,+olen+tullut+heistä+tietoisiksi+vain+tällä+palstalla.+Mielipidepankista+tiedän+muuta+kautta+sen+verran,+että+kyllä+hän+lainoppinut+on,+Pystyyn_kuollut+on+kai+lähinnä+keskustankannattaja+ja+tutustuessani+jo+kai+kymmenkunta+vuotta+sitten+aito-arskaan+muistaakseni+historian+palstalla+kävi+ilmi,+että+hän,+kuten+minäkin+on+palvellut+aikoinaan+YK:n+rauhanturvajoukoissa.+Se+ei+ole+käynyt+ilmi,+että+olemmeko+palvelleet+samoissa+joukoissa+samanaikaisesti;+tunsimmeko+siellä+toisemme+vai+emme.Nyt+lienet+tyytyväinen,+kun+sait+anteeksipyyntöni.+Uskon,+että+todella+olet+käynyt+kansakoulun,+mutta+mainitsemistani+syistä+sen+opetusohjelman+mukainen+oppi+ei+ole+mennyt+sinulle+perille+suomen+kielessä,+ei+ilmeisesti+paljossa+muussakaan.Nyt+saa+riittää.+Näkemiin+aikaisintaan+parin+viikon+kuluttua!
  3. Vaikka+otsikoin+tulevia+presidentinvaaleja+mielenkiintoisiksi,+ne+ovat+mielenkiintoiset+vain+siinä+mielessä,+jonka+toin+esille+avauksessani.+Mielenkiintoiset+ne+eivät+ole+lopputuloksen+kannalta.+Niinistön+valinta+jatkokaudelle+on+varmaa.On+tosiaan+ylivertaista+tuo+Niinistön+kansansuosio.+Se+on+sitä+kaikkia+poliitikkojamme+koskien.+Valittujen+Palojen+suorittamassa+kyselyssä+Niinistö+oli+ykkönen+33+%+kannatuksella,+Juha+Sipilä+kakkonen+7+%+kannatuksella+ja+Petteri+Orpo+kolmonen+5+%+kannatuksella.+Paavo+Väyrynen+ja+Jussi+Halla-aho+ainakin+minulle+yllättäen+olivat+viides+ja+kuuden,+edellään+vain+nuo+mainitut+ja+Timo+Soini+neljäntenä.+Mutta+vain+muutaman+prosentin+kannatus+heillä+kullakin.IL+ja+US+ovat+kyselleet+kansalta,+keille+he+antaisivat+lisää+valtaa.+Ylivoimainen+ykkönen+siinäkin+kyselyssä+on+Niinistö,+selvä+kakkonen+Pekka+Haavisto+ja+ainakin+minulle+yllättäen+kolmosena+vasureiden+Li+Andersson,+johon+luotetaan+tässä+mielessä+on+paljon+enemmän+kuin+on+puolueensa+kannatus.+Myös+kristillisten+Sari+Essayahille+kansa+olisi+valmis+antamaan+valtaa+enemmän+kuin+esim.+Petteri+Orpolle,+Juha+Sipilälle,+Timo+Soinille,+Antti+Rinteelle,+Touko+Aallolle+ja+Jussi+Halla-aholle.+Presidenttiehdokkaiden+Niinistön+ja+Haaviston+jälkeen+kolmanneksi+tässä+mielessä+sijoittui+Merja+Kyllönen,+lähes+kannassaan+Matti+Vanhanen.+Paavo+Väyrystä+ei+edes+mainita,+kun+peränpitäjäksi+saotaan+jääneen+Laura+Huhtasaareen.+Lieneekö+noissa+tuloksissa+yllättävää+vai+ei?Paavo+Väyrynen+näkyy+eräässä+puheessaan+ottaneen+hampaisiinsa+nimenomaan+Huhtasaaren.+Olin+siitä+ensin+yllättynyt,+kun+he+molemmat+ovat+tuoneet+esille+varsin+samansuuntaisia+mielipiteitä.+Sitten+oivalsin,+että+juuri+siitähän+tuo+johtuu;+Paavo+tietää+kalastelevansa+Huhtasaaren+kanssa+samoilla+vesillä,+joilla+kalat+ovat+varsin+vähissä,+niistä+ei+oikein+riitä+kahdelle+jakaa.Pianhan+se+vaalit+ovat,+ja+minullakin+jälleen+niissä+tehtävä.+Sydänyhdistykseni+edustajana+olen+taas+sekä+ennakkoäänestys-+että+vaalipäivänä+vaalipaikalla+hoitamassa+keräyslippaita,+joilla+kerätään+rahaa+invalidi-+ja+vammaisyhdistysten+työhön,+keskiviikkona+17.1.+Pitäjänmäellä+ja+sunnuntaina+28.1.+Etelä-Haagassa.+Noita+keräyksiä+on+kai+Suomen+kaikilla+äänestyspaikoilla.++Valitettavasti+minun+yhdistykselläni+-+Helsingin+Sydänkuntoutus+ry+-+ei+ole+”passipaikkaa”+tämän+Paloheinän+äänestyspaikalla.Luulenpa,+että+minulle+tämä+taas+riitti+tällä+erää.+Pari+viikkoa+taas+olin+palstalla+käymättä+ja+vähän+enemmänkin+saattaa+kulua+seuraavaan+käyntiini.+Tulen+vasta+vaalien+jälkeen,+jos+ei+erityistä+syytä+muuhun+ilmene.+Huvittaa,+että+tuo+tietty+sekopää+sanoo+minun+silti+nytkin+olleen+kepukiimainen,+vaikka+hän+itse+täällä+suurimmassa+kiimassa+on,+jääköön+sanomatta,+mihin;))+No,+näyn+minä+nyt+olleen+melkoinen+kiiman+kohde+muutamalle+muullekin,+jotka+ovat+aloitteinaan+nostelleet+poimintoja+kirjoituksistani+niissä+sanottua+kuitenkaan+ymmärtämättä+kun+ne+ovat+suomea+ja+heidän+kielensä+on+se+pankkolängvits,+alkukielellä+bunk+language;))+Toivottavasti+tämä+poistumiseni+rauhoittaa+noita+eräitä,+paitsi+tuota+yhtä,+joka+varmaan+menee+vain+pahemmin+sekaisin+ja+aivan+syyttömät+saavat+taas+kauheaksi+kapiksi+joutua;))Laitanpa+lopuksi+vielä+linkkejä,+joista+halutessanne+voitte+lukea+lisää+noista+edellä+esille+ottamistani+asioista:https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/238478-sauli-niinisto-ylivoimaisesti-arvostetuin-poliitikko-kyselyssa-valitut-palat-nama-24https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/238394-vayrynen-sattii-huhtasaarta-totuuskomissio-jaa-puolitiehen-eurohalut-syyna-lamaanhttps://www.uusisuomi.fi/kotimaa/238288-nakokulma-haavisto-ilmio-toistuu-sittenkin?ref=valinnat
  4. Etköhän+ole+perin+väärä+henkilö+opettamaan+minulle+suomea.+Kun+verbin+perusmuoto+on+tallettaa,+yksikön+preesens+siitä+on+talletan+ja+imperfekti,+eli+päättynyt+tekeminen+on+talletin.+Tallennin+tarkoittaisi+talletusvälinettä,+joka+voi+olla+se+digiboxi,+laitteen+kansainvälinen+nimi,+poksi+ei+ole+suomea+eikä+mitään.+Juoksutella+on+ihan+oikeaa+suomea,+juoksutellaanpa+vaikka+koiraa+tai+tv-tallennetta.+Uudenvuoden+vastaanotto+sen+sijaan+on+ihan+hyvöää+suomea,+jos+tarkoitetaan+vain+uudenvuodenpäivän+vastaanottoa,+mutta+jos+tarkoitetaan+koko+vuotta,+silloin+tietysti+kirjoitetaan+uuden+vuoden.Yhdyn+toivomukseesi+kannattaako+muiden+kirjoituksiin+ottaa+kantaa,+kun+ei+itsekään+niitä+hallitse,+tarkoittaen+tällä+sinua,+joka+kirjoitat+itsekkään+ja+itsekkin+(ne+eivät+ole+suomea+vaan+pankkolängvitsiä).+Itsekkään+olisi+suomea,+jos+sillä+tarkoitettaisiin+itsekästä+ihmistä,+jotakin+hänen+omistamaansa+tai+ominaisuuttaan.+Suomea+eivät+liioin+ole+omakantani+(oma+kantani),+paltoille+(palstoille),+omaosake+(oma+osake)+ja+samanlaista+on+paljon+muutakin,+mm.+pilkkuvirheineen+ja+kömpelöine+sanontoineen,+mutta+eiköhän+tässä+ollut+jo+riittävästi.
  5. Jäi+vaivaamaan+mieltäni+tuo,+mitä+sanoin+tuolle+sekopäälle+sotilasurani+merkityksestä+nykyisyydelleni.+Sanomastani+saattaa+saada+käsityksen,+että+vähättelen+sitä.+En+toki+niin+tee,+ja+käyhän+se+selväksi+myös+tuolle+sekopäälle+jatkossa+sanomastani.+Olen+toki+kiinnostunut+sotaväen+nykyisyydestäkin,+ja+siksi+minulle+tulee+eräitä+sotilaslehtiä,+joita+mielenkiinnolla+lueskelen.+Jäsenyyksieni+perusteella+tulee+ainakin+Päällystö+-lehti,+Rauhanturvaaja+-lehti+ja+Helsingin+Reservin+Sanomat+-lehti.+Ihan+tilattuna+tulee+tuo+Suomen+Sotilas+-lehti,+josta+mainitsen+avauksessani+tämän:>>Ei+kenelläkään+toisella+ehdokkaalla+ole+Niinistöstä+niin+jyrkästi+poikkeavia+meriittejä+kuin+Väyrysellä+esim.+tuo,+josta+Suomen+Sotilas+-lehden+joulunumeron+historiaamme+käsittelevässä+pitkässä+kirjoituksessa+(sivulla+20)+kerrotaan+näin:”Kuvaavaa+suomettumisen+asteelle+on+presidentti+Urho+Kekkosen+päiväkirjamerkintä+17.12.1979.+Siinä+hän+mainitsee+sopineensa+KGP:n+ja+Neuvostoliiton+suurlähetystön+korkean+edustajan+Viktor+Vladimirovin+kanssa+siitä,+että+keskustapuolueen+puheenjohtaja+vaihdetaan+Johannes+Virolaisesta+Paavo+Väyryseen,+samalla+he+olivat+keskustelleet+myös+sopivista+puoluesihteereistä”.<<Kyllä+sillä+sotilasurallani+toki+yhä+on+merkitystä+elämässäni,+mm.+säännöllisesti+saamani+täyden+eläkkeen+ja+ajoittain+mukavaa+seuraa+tarjoavan+evp-porukan+muodossa.+Mutta+ei+se+nykyisyyttäni+hallitse+lainkaan+siten+kuin+näyttää+hallitsevan+tuon+sekopään+elämää+hänen+paljon+vaatimattomampi+uransa.+Todettakoon+vielä,+että+kyllä+minulle+tulevista+lehdistä+suurin+osa+on+ihan+muita+kuin+noita+sotilaslehtiä.Tämä+riittäköön+minulta+tämän+avauksen+tiimoilta+ja+muutenkin+ainakin+tälle+illalle.
  6. Jäi+vaivaamaan+mieltäni+tuo,+mitä+sanoin+tuolle+sekopäälle+sotilasurani+merkityksestä+nykyisyydelleni.+Sanomastani+saattaa+saada+käsityksen,+että+vähättelen+sitä.+En+toki+niin+tee,+ja+käyhän+se+selväksi+myös+tuolle+sekopäälle+jatkossa+sanomastani.+Olen+toki+kiinnostunut+sotaväen+nykyisyydestäkin,+ja+siksi+minulle+tulee+eräitä+sotilaslehtiä,+joita+mielenkiinnolla+lueskelen.+Jäsenyyksieni+perusteella+tulee+ainakin+Päällystö+-lehti,+Rauhanturvaaja+-lehti+ja+Helsingin+Reservin+Sanomat+-lehti.+Ihan+tilattuna+tulee+tuo+Suomen+Sotilas+-lehti,+josta+mainitsen+avauksessani+tämän:>>Ei+kenelläkään+toisella+ehdokkaalla+ole+Niinistöstä+niin+jyrkästi+poikkeavia+meriittejä+kuin+Väyrysellä+esim.+tuo,+josta+Suomen+Sotilas+-lehden+joulunumeron+historiaamme+käsittelevässä+pitkässä+kirjoituksessa+(sivulla+20)+kerrotaan+näin:”Kuvaavaa+suomettumisen+asteelle+on+presidentti+Urho+Kekkosen+päiväkirjamerkintä+17.12.1979.+Siinä+hän+mainitsee+sopineensa+KGP:n+ja+Neuvostoliiton+suurlähetystön+korkean+edustajan+Viktor+Vladimirovin+kanssa+siitä,+että+keskustapuolueen+puheenjohtaja+vaihdetaan+Johannes+Virolaisesta+Paavo+Väyryseen,+samalla+he+olivat+keskustelleet+myös+sopivista+puoluesihteereistä”.<<Kyllä+sillä+sotilasurallani+toki+yhä+on+merkitystä+elämässäni,+mm.+säännöllisesti+saamani+täyden+eläkkeen+ja+ajoittain+mukavaa+seuraa+tarjoavan+evp-porukan+muodossa.+Mutta+ei+se+nykyisyyttäni+hallitse+lainkaan+siten+kuin+näyttää+hallitsevan+tuon+sekopään+elämää+hänen+paljon+vaatimattomampi+uransa.+Todettakoon+vielä,+että+kyllä+minulle+tulevista+lehdistä+suurin+osa+on+ihan+muita+kuin+noita+sotilaslehtiä.Tämä+riittäköön+minulta+tämän+avauksen+tiimoilta+ja+muutenkin+ainakin+tälle+illalle.
  7. Täytyy+vihdoin+vastata+sinullekin,+kun+jo+monta+kertaa+tälläkin+avauksellani+olet+sitä+kerjännyt:Miksi+ihmeessä+sinulle+minun+sotilasurani+on+sellaisen+päänsäryn+aihe,+että+aina+sen+otat+esiin?+Siksi+kai,+kun+oma+”sotilasurasi”+eteni+vaatimattomammin+vaikka+minua+paljon+kauemmin+siellä+pakersit,+ilmeisesti+koko+ajan+samassa+joukossa+samassa+tehtävässä.Minun+sotilasurani+kesti+vain+25+vuotta,+varusmiesaika+mukaan+lukien,+ja+ehdin+siinä+ajassa+olla+viidessä+eri+joukko-osastossa+monissa+erilaisissa+tehtävissä+ja+kolme+kertaa+YK:n+rauhanturvajoukoissakin.+Kadettiupseereille+tuollainen+on+tavallista,+ali/toimi/opistoupseerille+harvinaisempaa.+Jos+hänen+uransa+etenee+noin,+asianomaisella+täytyy+olla+siihen+kykyjä+ja+edellytyksiä+päättävien+esimiestenkin+mielestä.Minun+elämässäni+tapahtui+jo+paljon+ennen+varusmiesaikaanikin,+kun+nuorukaisena+itsenäisen+elämäni+aloitin.+Ja+mitä+onkaan+tapahtunut+sen+sotilasurani+jälkeen?+Niin+paljon+ja+niin+merkittävää+työelämässänikin+ja+varsinkin+yksityiselämässäni,+että+jo+lähes+38+vuotta+sitten+päättynyt+sotilasurani+tuntuu+minusta+vielä+kaukaisemmalta+menneisyydeltäni.+Silti+olen+vielä+jonkin+verran+mukana+evp-riennoissa,+kun+jo+aikoinaan+palvelustoverini+minut+usein+edusmiehekseen+nostivat,+mm.+kerhoni+puheenjohtajaksi+ja+liittomme+hallitukseenkin.+Ja+olenhan+ollut+myös+noita+evp-yhdistyksiämme+perustamassakin+ja+niissä+vielä+on+mukana+hyviä+kavereitani,+vaikka+oma+ikäpolveni+niissä+on+jo+käynyt+vähiin.Sinulle+varmaan+se+vaatimattomampi+”sotilasurasi”+oli+niin+merkittävää,+että+et+ole+päässyt+siitä+henkisesti+irti.+Olithan+kuulemma+jo+siellä+molemmat+jalat+aina+tukevasti+ilmassa,+ja+se+”urasi”+pakollinen+päättyminen+oli+sinulla+kai+niin+kova+paikka,+että+sitten+sinusta+tuli+tuollainen+täysi+sekopää.+Nyt+sitä+pipiä+päätäsi+täytän+vain+minä,+päivittäin+moneen+kertaan+annat+siitä+todistetta+mm.+siten,+että+kun+en+ole+täällä,+näet+minut+muissa,+joita+varmasti+on+jo+kymmeniä+ellei+satoja.Lopuksi+vain+neuvo:+hankkiudu+tosiaankin+jo+päälääkärille,+sillä+nykyaikainen+lääketiede+voi+silläkin+alalla+tehdä+ihmeitä;+mahdottomuuksiin+se+ei+tosin+pysty.
  8. Hyvä+oli+presidentti+Niinistön+uudenvuodenpuhe.+Ei+turhaa+uhoa+tai+paatosta,+ei+kuulu+Niinistön+tyyliin,+vaan+keskittyi+tärkeisiin+asioihin+ja+asiallisen+hyvin+ilmaisi+niistä+näkemyksensä.+Vasta+äsken+presidenttimme+puheen+katsoin+digiboxini+tallettamana,+kun+jouduin+puoliltapäivin+lähtemään+kaupungille,+jossa+minulla+oli+sovittu+lounastapaaminen.Tulipa+tuota+katsoessani+mieleeni,+että+millainenhan+mahtaisi+olla+Paavo+Väyrysen+vastaava+puhe+presidenttinä.+Saattaisi+se+olla+hauskaakin+katsottavaa+Paavon+kiemurrellessa+tuolissa+ja+väännellen+päätään+ja+suutaan+kuten+hän+aina+muissakin+esiintymisissään+tekee.+No,+se+hauskuus+jää+meiltä+kaikilta+näkemättä,+kun+sellaista+ei+koskaan+tule.Voi+mahdotonta,+millainen+mielenkiinnon+kohde+minä+näyn+olevan+eräille!+Kerrassaan+kauhea+painajainen,+joka+syrjäyttää+kaiken+muun+päästään!+Siitä+he+antavat+todistusta+nostelemalla+tänne+ikivanhoja+viestejäni,+joita+ovat+vuosia+tallettaneet+ja+aina+tuovat+niitä,+vaikkei+niissä+linkitkään+aukea.+Kuinkahan+paljon+niitä+on+neljän+tunnin+poissaoloni+aikana+tuotukaan,+sillä+varmaan+palstan+valvonta+on+niistä+suurimman+osan+poistellut.+Kuten+on+poistellut+nekin+heidän+vain+minua+koskeneet+avauksensa,+joihin+edellisessä+viestissäni+linkit+laitoin.Miksi+ihmeessä+minä+olen+tullut+eräille+noin+tärkeäksi,+mielenkiintonsa+suurimmaksi+ja+samalla+ainoaksi+kohteeksi?+Edellytyksenä+tuollaiselle+täytyy+olla,+että+asianomaisen+elämä+elinympäristöineenkin+on+yhtä+tyhjä+kuin+hänen+päänsäkin,+jonka+ainoana+täytteenä+olen+vain+minä!+Niin+sydämetön+olen,+että+en+viitsi+olla+heidän+tilansa+vuoksi+surullinen,+vain+huvittunut+siitä+olen.
  9. Eilen+illalla+pitkästä+aikaa+palstan+avattuani+huomasin+täällä+entisen+luotsimme+aito-arskan+hyvän+uuden+vuoden+toivotukset,+joten+esitin+minäkin+samat+toivotukset+hänelle.+Onhan+hän+”vanhoja+faittereita”+kuten+minäkin,+vaikkemme+liene+koskaan+samanaikaisesti+olleet+noilla+maailmanrauhan+turvaamisen+rintamilla.Totesin+viestissäni+toivotusteni+ohella+myös+näin,+jonka+haluan+nyt+tännekin+tuoda:>>+On+palstan+nykymenossa+jotain+hyvääkin:+se+on+avartanut+minua!+Olen+tullut+täällä+tuntemaan+sellaisia+suomalaisia,+jollaisiin+en+ole+pitkän+elämäni+varsin+monipuolisissa+vaiheissa+koskaan+ennen+tutustunut.+Nuo+minulle+oudot+suomalaiset+näyttäisivät+olevan+jopa+enemmistönä+täällä.+Eivät+he+sentään+liene+sitä+määrällisesti,+mutta+muiden+harrastusten+estämättä+he+ahkeroivat+täällä+niin,+että+saavat+tilanteen+sellaiselta+näyttämään.++Ei+heidän+ahkeroinnistaan+ole+tosin+hyötyä+enempää+kuin+haittaakaan+millekään+taholle,+ei+poliitikoille,+ei+puolueille+eikä+edes+muille+palstakeskustelijoille.+Joten+jos+noin+pystyvät+täyttämään+tyhjää+elämäänsä,+myönteistä+merkitystä+sillä+siinä+tapauksessa+on.+<<Sille+viestilleni+on+tullut+muutama+vastine,+joita+en+viitsi+kommentoida,+kun+niiden+lähettäjä+aivan+varmasti+on+mieleltään+vakavasti+sairas.+Mutta+kun+tällekin+avaukselleni+on+jo+tullut+varsin…+hm,+omituista,+niin+täytyy+vain+todeta,+että+sellaisellakin+tavalla+näköjään+siis+voidaan+hakea+täyttöä+tyhjään+elämäänsä.+Edellytyksenä+sille+on+tietysti+tyhjää+myös+omassa+päässä.Kiitos+kuitenkin+tuolle,+joka+näkyy+tämän+avaukseni+yhtä+viestiä+jo+mainostaneen+omana+avauksenaankin.+Jospa+palstan+valvonta+antaisi+hänen+avauksensa+jäädä;))