Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

439

Kommenttia

6616

1. Jännää+aikaa+siis+elämme+ja+jännät+ajat+jatkuvat.+”Saas+nährä+kui+äijän+käy”,+sanon+Manu+Koivistoa+imitoiden+Sipilän+asemaa+ajatellen.+Jännitystä+tuo+hieman+myös+Halla-ahon+ilmoitus,+että+persut+tulevat+asettamaan+oman+presidenttiehdokkaansa.+Kuka+hän+lieneekään,+ei+hänellä+kisassa+mahdollisuuksia+ole,+mutta+varmaan+vähän+nakertaa+Vanhasen+ja+Väyrysen+kannatusta,+ehkä+demarienkin+ehdokkaan+kannatusta,+kuka+hänkin+sitten+lienee.+Niinistön+kannatukseen+sillä+ei+ole+mitään+merkitystä.Jännät+ajat+jatkuvat+itsellänikin+ihan+omakohtaisista+syistä.+Tosin+tänään+on+ollut+jo+toinen+päivä,+jolloin+ei+ole+tarvinnut+-+ainakaan+vielä+-+nitrosuihketta+ottaa.+Ei+ole+vielä+tullut+tietoa+jatkotutkimuksista,+mutta+joka+tapauksessa+sellaiset+ovat+edessä.Lauantaina+kuitenkin+aion+lähteä+ajelemaan+Länsi-Uudellemaalle+jälkikasvuani+ja+heidän+äitiään+tapaamaan.+Niin+haluan+tehdä,+vaikka+poikani+pitää+sitä+kai+riskaabelina,+kun+esitti,+että+he+tulisivat+perhekuntana+käymään+täällä+luonani.+Minulla+sinne+menooni+on+syyt,+joista+olen+maininnutkin.Tämä+palsta+saa+nyt+jäädä+minulta+tyystin+rauhaan+ainakin+viikonlopun+yli.+Poikkeuksellisesti+tuossa+edellä+vastasin+tuolle+”perskärpäselleni+”+-+sellainenhan+hän+jo+nikilläänkin+ilmoittaa+olevansa.+Nyt+vielä+oikaisen+tuossa+vastauksessani+antamaani+väärää+luonnehdintaa+hänestä.+Arvelin,+että+hän+olisi+jo+siellä+armeijassakin+ollut+samanlainen+puskassa+piileksivä+lusmu+kuin+täällä.+Ei+ollut,+haminalaisilta+palvelustovereiltaan+kuulemani+mukaan+päinvastoin+halusi+aina+olla+esillä+-+ja+molemmat+jalat+aina+yhtä+tukevasti+ilmassa!+Kuulemma+melkoista+huvittuneisuutta+hän+siellä+herätti.+Täällä+hän+on+taantunut,+kun+herättää+enemmän+sääliä+kuin+huvittuneisuutta.Näkemiin+-+toivon+mukaan!
  2. Kyllä+minä+arvostan+poikaani+suuresti.+Kovalla+työllään+ja+periksi+antamattomalla+yrittämisellään+hän+on+kaiken+saanut.+Eikä+näy+hellittävän+vieläkään,+vaikka+ei+hänkään+enää+aivan+nuori+ole.+Toivoisin+ja+olen+hänelle+sanonutkin,+että+koettaisi+antaa+enemmän+aikaansa+perheelleen,+kun+hänellä+on+itseään+huomattavasti+nuorempi+vaimo+ja+kaksi+lasta,+joista+nuorempi+vasta+nyt+aloittaa+koulutiensä.+Ensimmäisen+avioliittonsa+lapset+ovat+toki+jo+aikuisia+ja+omilla+teillään+ja+vanhemmalla+heistä+on+jo+kaksi+lastakin,+joille+minä+olen+siis+isoisän+isä.Arvostan+myös+maatalousyrittäjiä+ja+heidän+meille+kaikille+tarpeellista+työtään.+Pitkässä+siviilityössäni+opin+erityisesti+arvostamaan+maidontuottajia,+joiden+elämää+ja+yrittämistä+tulin+lähemmin+tuntemaan.+Hehän+eivät+saa+tukiaisiakaan+samassa+mitassa+kuin+muut+maatalousyrittäjät.+Tilanteensa+on+nyt+entistä+vaikeampi,+kun+Suomeen+on+tullut+monikansallinen+yritys,+joka+tuo+maitoakin+laivalasteittain+Ruotsista+ja+myy+sitä+suomalaisena+tuotteena.+En+ole+koskaan+tölkkiäkään+niitä+tuotteita+ostanut+enkä+osta,+vaan+Valion+tuotteisiin+olen+pitäytynyt+ja+pitäydyn.Enkä+kaunaa+kepua,+mutta+toivoisin+sen+keskittyvän+vain+maataloustuottajien+puolustamiseen,+sillä+maalaisliittohan+se+edelleen+on.+Kepulle+kuitenkin+aivan+muut+asiat+ovat+tärkeämpiä,+ja+vain+oman+kannatuksensa+vuoksi.+Siksi+se+haahuilee+kaikkialla,+kuten+nyt+tuossa+sote-sopassa+ja+maakuntamallissaan.+Erityisen+haitallista+Suomelle+ja+suomalaisille+on+kepun+kaupunkivastaisuus,+sillä+kaupungeissahan+kuitenkin+tapahtuu+kaikki+se+edistys,+joka+vie+Suomea+eteenpäin.+Onneksi+kepun+älytön+pyrkimys+pitää+koko+Suomi+tasaisesti+asuttuna+ei+tule+onnistumaan,+kun+siellä+maaseudullakin+on+yhä+enemmän+viisaita,+omaa+parastaan+ajattelevia+ihmisiä,+ja+he+valuvat+kaupunkeihin.+Kaupungeissa+he+sitten+pian+luopuvat+kepulaisuudestaan.+Tuosta+ilmiöstä+kertoo+myös+tuo+viimeinen+gallup.Mitä+minun+itseni+työuraan+tulee,+niin+ilmeisesti+minut+koettiin+hyödylliseksi+ja+nähtiin+hyvin+menestyneen+tehtävissäni+niin+puolustusvoimissa+kuin+Valiollakin,+koskapa+niin+mukavasti+noilla+työurillani+etenin.+Ja+tosiaankin+saan+niistä+molemmista+eläkkeitä,+ja+lakien+mukaisesti+ansaittuja+ne+ovat.+Aivan+kuten+Tarja+Halosenkin+eläkkeet,+jotka+ovat+kauan+olleet+eräälle+heikon+pään+polttava+vaiva;))
  3. Mukavasti+on+avaukseni+”tulta+ottanut”.+Kiitos+siitä.+Melko+paljon+olen+nyt+itsekin+tämän+kimpussa+ollut+ja+hyvin+viihtynyt.+Olisikohan+tällä+touhulla+verisuonten+toimintaa+edistävä+vaikutus,+kun+tänään+en+ole+tarvinnut+nitroakaan+ottaa?+Tuolle,+joka+ennustaa+minun+päästävän+”kylmän+pierun”,+sanon,+että+oikeassa+hän+on.+Niin+tulen+vielä+joskus+tekemään,+sen+aikaa+en+tiedä+minä+eikä+tiedä+hän.+Ja+vakuutan,+että+myös+hän+tulee+aikanaan+päästämään+sen+”kylmän+pierun”,+emmekä+me+kumpikaan+tiedä,+kumpi+meistä+sen+ennen+päästää.Edellä+mainitsin+aikomuksestani+lähteä+huomenna+jälkipolveani+ja+heidän+äitiään+tervehtimään.+Se+aikomus+ei+toteudu.+Toisella+pojallani+on+välttämättömiä+työkiireitä,+vaikka+virallisesti+kai+lomalla+nyt+onkin.+Sellaista+on+yrittäjän+elämä!Tuo+poikani+ehkä+pitää+hieman+riskaabelinakin+minun+ajoreissuani+sinne,+kun+esitti,+että+he+perhekuntana+tulisivat+lauantaina+käymään+täällä+luonani.+Tyrmäsin+hänen+ajatuksensa,+sillä+välttämättä+haluan+tavata+myös+heidän+äitinsä,+joka+asuu+n.+10+km:n+päässä+heistä+ja+on+melko+huonossa+kunnossa.+Ja+haluan+myös+nähdä,+miten+ovat+edistyneet+työt+heidän+jo+lähes+vuosi+sitten+ostamansa+suuren+kivitalon+remontissa.+Joten+lauantaina+aion+lähteä+ajelemaan+heidän+luoksensa,+tietysti+nitrosuihke+taskussani.Niin,+jos+tällä+touhulla+on+ollutkin+myönteinen+vaikutus+suonieni+toimintaan,+en+jatka+tätä+pitemmälle+enää+tänä+iltana.+Enkä+lähipäivinäkään+tee+uusia+avauksia;+tuskinpa+siihen+kepupolitiikka+tai+siihen+liittyvä+aihetta+antaisikaan.+Mutta+käyn+silloin+tällöin+palstaa+vilkaisemassa,+ja+jos+huomaan+täällä+jotain+kiinnostavaa,+siihen+voin+ottaa+kantaa.+Samoin+tälle+avaukselleni+mahdollisesti+vielä+tulevaan+kiinnostavaan.+Nyt+kuitenkin+vain+Hyvää+Yötä!
  4. Kiitosta+vain+tuosta+historian+luennosta,+mutta+ehkä+se+oli+tarpeeton,+sillä+ei+siinä+minulle+mitään+uutta+ollut!+Ei+tuokaan,+kun+sanot,+että,+edes+sdp+ei+saanut+maata+kaadettua+vuonna+1918.+Huonostihan+siinä+yrityksessä+kävi.Tuo+samainen+sdp+-+silloin+suurimpana+puolueena+ja+pääministeri+Tokoin+johtamalla+senaatilla+-+yritti+jo+heinäkuussa+1917+julistaa+Suomen+itsenäiseksi+ns.+Valtalailla,+josta+tietoa+tässä:https://fi.wikipedia.org/wiki/ValtalakiPorvaripuolueet+sitä+silloin+vastustivat+ja+heidän+edustajansa+menivät+Venäjän+väliaikaisen+hallituksen+johtajan,+Kerenskin+luo,+pyytämään+senaatin+hajottamista.+Niin+Kerenski+sitten+tekikin,+ja+julistettiin+uudet+vaalit,+jotka+virallisessa+katsannossa+olivat+laittomat,+ja+niissä+sdp+menetti+enemmistönsä+ja+vuoden+1918+tapahtumat+olivat+sitten+surullista+seurausta+siitä.Onneksi+nuo+ajat+ovat+kuitenkin+jo+hyvin+kaukaisia,+ja+jo+ennen+sotia+sellaiset+valtiomiehet+kuin+Kyösti+Kallio+ja+Väinö+tanner+pystyivät+yhdistämään+tämän+kansan+niin,+että+yhtenä+miehenä+panimme+hanttiin+maahan+hyökänneelle+viholliselle.+Jopa+kansalaissodan+valkoisten+johtaja+Mannerheim+ylisti+sotilaitamme+siitä+sanoen+olevansa+yhtä+ylpeä+köyhän+torpan+kuin+rikkaan+talonkin+pojasta+-+sanamuoto+hänellä+oli+kyllä+hieman+toinen.+Mutta+muutama+täällä+elää+edelleen+tuossa+sadan+vuoden+takaisessa+ajassa.Tottahan+puhut+tuossa+tuosta+historiasta.+Unohdat+kuitenkin+hieman+kaukaisemman+-+ei+tosin+niin+kaukaisen,+kuin+tuo+aika,+joka+eräille+on+tätä+päivää+-++ajan,+eli+Kekkosen+valtakauden.+Silloin+noita+hallituksia+tuli+ja+meni,+kun+Urkki+niitä+vallallaan+hajotti+ja+nimitti,+joskus+kai+Suurelta+Itäiseltä+Neuvonantajaltaan+toivomuksen+saatuaan.
  5. Vielä+täytyy+palata+avaukseni+alkupuolella+toteamaani,+että+ihmeenä+pitäisin,+jos+tämä+hallitus+pysyy+koossa+ja+vallassa+seuraaviin+määräaikaisiin+vaaleihin+asti.+Poikkeuksellisen+raju+on+ollut+hallituksen+kansalta+saaman+kannatuksen+lasku,+suorastaan+romahdus.+Jos+presidentillä+olisi+vielä+sellainen+valta+kuin+oli+ennen+kuin+Koivisto+sen+riisui,+presidentti+olisi+varmaan+jo+antanut+hallitukselle+lähtöpassit+ja+julistanut+uudet+vaalit+toimeenpantaviksi.+Moni+aikaisempi+pääministerikin+olisi+tuollaisessa+tilanteessa+jo+oma-aloitteisestikin+”heittänyt+pyyhkeen+kehään”.Hallitusta+kannattaa+enää+siis+vain+39,9+prosenttia+suomalaisista.+Aloittaessaan+hallituspuolueiden+–+keskustan,+kokoomuksen+ja+perussuomalaisten+–+yhteenlaskettu+kannatus+oli+57+prosenttia.https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/225572-hs-gallup-hallitukselle-lyotiin-nyt-heikko-luku-vihreat-hatyyttelee-keskustaaHallituspuolueiden+kannatus+on+pudonnut+siis+17,1+prosenttiyksikköä.+Eli+30+%+lähtötasosta,+tämä+todettakoon+tuon+edellä+asiasta+saivarrelleen+mieliksi.+Tuo+nykyinenkin+kannatus+hallituspuolueiden+vaikutuksesta+on+yksin+kokoomuksen+ansiota.+Kun+kepu+on+vajonnut+pahasti,+hajaantuneet+persut+vielä+pahemmin,+kokoomuksen+kannatus+on+siis+noussut+vaalien+tilanteesta+2,8+prosenttiyksikköä.+Eli+puolue+on+kasvattanut+kannatustaan+lähes+17+%.+Se+on+paljon,+se.+Eli+kokoomuksen+kannalta+näyttää+yhtä+hyvältä+kuin+noiden+kahden+muun+kannalta+pahalta.+Keskimääräisesti+siis+hallituspuolueet+ovat+menestyneet+kohtalaisesti;))
  6. Vielä+täytyy+kerran+käydä.+Tuo+edellinen+viestisi+kertoo,+että+kyllä+sinä+kai+todellakin+olet+ollut+puolustusvoimain+palveluksessa,+ilmeisesti+juuri+siellä+Oulussa,+kun+noin+hyvin+noita+asioita+tunnet.+Mikäpä+sitten+lienetkään+sotilasarvoltasi.Ilmeisesti+täällä+on+eräs+toinenkin,+joka+myös+on+esiintynyt+majurina.+Sinä+se+et+voi+olla,+kun+kirjoitat+ihan+hyvää+suomea+ja+se+toinen+kirjoittaa+vain+"pankkolängvitsiä",+jos+ei+kopsaa+netistä+sen+omiin+nimiinsä+laittaen.Kun+otit+esille+tuon+Hannu+Särkiön,+kerron,+että+hyvin+minäkin+aikoinaan+tunsin+miehen.+Oli+silloin+kapteeni+ja+Kadettikoulun+palveluksessa,+kun+minä+olin+ylivääpeli+ja+sotilasmestari+ja+asuimme+naapuritaloissa+Santahaminassa.+Hänen+vaimonsa+oli+Santahaminan+varuskuntasairaalan+hoitaja+-+vai+olikohan+sen+yhteydessä+olleen+apteekin+"apteekkari"+-+ja+niin+minun+poikani+kuin+Särkiönkin+Pekka-poika+olivat+muutamia+vuosia+koulutoverit+Santahaminan+peruskoulussa+-+vai+olikohan+se+silloin+vielä+kansakoulu+-+kunnes+minun+poikani+Pekkaa+vähän+vanhempina+lähtivät+eri+teille+oppikouluihinsa.+Siinä+vaiheessa+eivät+kai+enää+olleet+samoissa+kouluissa.Ihan+kivoja+muistoja+nuo+ovat,+mutta+ei+tätä+enempää+niintä+muista+eikä+todellakaan+enää+mistään+muustakaan+tänä+iltana.+Kerronpahan+vain,+että+mistään+sydänoireista+ei+ole+nyt+tietoakaan,+kun+olen+ottanut+pari+tuhdinpuoleista+konjakkilasillista;+hyvä+lääke+se+ilmeisesti+on,+vaikkei+kuulukaan+minun+mielihuomiini;))
  7. No+joo,+sellainen+kesäkandi+kai+tuo+nuori+mies+oli.+Mutta+ehkä+itsekin+olin+syyllinen+hänen+käyttäytymiseensä.+Otin+nimittäin+esille+tuon+yli+20-vuotisen+lääkärisuhteen+omalääkärini+kanssa,+ja+se+ehkä+häntä+ärsytti+niin,+että+jätti+asiani+tämän+hoidettavaksi.Minähän+sain+ne+ohitusleikkaukseen+-+ja+sitten+eläköitymiseen+-+johtaneet+vaivat+jo+Valion+palveluksessa+ollessani+-+itse+asiassa+jo+yli+19+vuotta+sitten,+vaikka+tuolla+edellä+sanon+saaneeni+ne+18+vuotta+sitten+-+mutta+varmaan+ne+silloiset+epikriisi-+ym+tiedot+ovet+tulleet+yleiseen+järjestelmään.+Ilmeisesti+yhtä+ja+toista+niistä+tiedoista+oli+tietokoneella,+jota+hän+plaraili,+mutta+ei+hän+näkemästään+juuri+puhunut.Sitä+olen+nyt+jälkeenpäin+hieman+ihmetellyt,+että+hän+ei+minusta+sydänfilmiä+eli+elektrokardiografiaa+ottanut,+sillä+varmaan+sen+ottamiseksi+tarvittava+laite+on+tuolla+terveysasemallakin.+Mutta+mitäpä+tuosta.Tänään+leikkasin+nurmikon,+ja+jossain+vaiheessa+siinä+alkoi+rintaa+kuristaa,+mutta+kun+istahdin+puutarhatuolille+terassilleni,+meni+ohi+niin,+että+ei+tarvinnut+nitroakaan+eli+Dinit-suihketta+ottaa.+Kun+kerroin+tänään+tapahtuneesta+puhelimitse+naisystävälleni+ja+pojilleni,+he+olivat+hurjana,+että+aiotko+sinä+ehdoin+tahdoin+itsesi+tappaa.+Joka+tapauksessa+aion+lauantaina+ajaa+jälkikasvuani+tapaamaan,+nitrosuihke+varalta+taskussani.On+tässä+se+hyväkin+puoli,+että+tämä+palsta+saa+jäädä+minulta+nyt+ainakin+vähäksi+aikaa+rauhaan.+Viihdykettä+kai+täältä+olen+hakenut+enemmän+kuin+poliittista+vaikuttamista,+mutta+ei+täältä+enää+juuri+viihdykettä+saa,+enemmän+ärsytystä+ja+säälittämistä,+kun+eivät+nuo+”perskärpäseni”+enää+huvitakaan.+Kiva+tosin+on+ollut+myös+keskustella+asioista+teidän+muutamien+kanssa,+joilla+siihen+on+halua+ja+kykyä,+erilaisista+poliittisista+näkemyksistämme+huolimatta.+Joten+yhdyn+toivomukseesi,+jotta+kaikki+menisi+osaltani+hyvin+ja+pääsisimme+vielä+keskustelemaan+mainitsemistasi+ja+muistakin+asioista.