Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

439

Kommenttia

6616

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Surkuhupaisinta+ei+ole+ollut+se,+että+perustuslakivaliokunta+on+torjunut+hallituksen+kaavailut+jo+kolmesti,+vaan+surkuhupaisinta+on+ollut+se,+että+hallitus+on+tuonut+kolmeen+kertaan+epäkelvon+esityksen+perustuslakivaliokunnalle.Noin+ei+olisi+tapahtunut,+jos+hallitus+olisi+esitystään+valmistellessaan+kuullut+asiantuntijoita.+Ne+hallitukselle+neuvojaan+suorastaan+tyrkyttivät,+mutta+omaa+viisauttaan+täynnä+oleva+hallitus+ei+halunnut+heitä+kuulla.+Niinpä+hallitukselle+on+tuossa+asiassa+käymässä+samoin+kuin+sille+sadun+sammakolle+-+tuntenet+sadun.Jos+hallitus+kepun+ideoimana+jatkaa+asiassa+entiseen+tapaan,+ei+todellakaan+olisi+ihme,+jos+perustuslakivaliokunnalta+nähtäisiin+uusiakin+torjuntoja.+Sen+valiokunnan+kun+on+valvottava+lakien+mukaisuutta.+En+pidä+laillasi+lainkaan+varmana,+että+sote-uudistus+toteutuisi+edes+v.+2020.+Uskon+asiantuntijoihin,+että+se+voisi+tapahtua+v.+2025+mennessä+-+sillä+varauksella,+että+jos+silloinkaan.loppuun+laittamistasi+hymiöistä+päättelen,+että+vitsiksi+olet+tarkoittanut+tuon:+>>Olisikohan+Sipilän+hallitus+lykännyt+uudistusta+todellisuudessa+vain+seuraavaa+vaalikampanjaansa+ajatellen.+;-)<<Yhtä+lailla+surkuhupaisaa+on+hallituksen+puuhastelu+tuossa+Euroopan+lääkeviraston+Suomeen+saamisessa.+Siitä+mielipidettä+tässä:https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/224718-ministeriosta-suorat-sanat-suomen-jahkailusta-helsinki-ainoa-vaihtoehto-euroopanSuomi+ei+tule+saamaan+virastoa,+jos+ja+todennäköisesti+kun+kepu+pyrkii+saamaan+sen+Kuopioon+tai+jonnekin+muualle+periferiaan.+Viraston+sitten+saava+maa+kiittää+siitä+Suomen+hallitusta.
  2. Tuon+naisten+lentismatsin+päätyttyä+-+valitettavasti,+mutta+ei+yllättäen+-+naistemme+3-1+tappioon,+tulin+vielä+pistäytymään.Poistumiseni+jälkeen+tuolla+ylempänä+joku+sanoo:+”Kapi+polveutuu+suoraan+Lars+Leevi+Lestaediuksesta+ja+Ukko-Paavosta”.+Tuon+ensiksi+mainitun+pitäisi+olla+oikea+profeetta+pääministerillemme.+Vaikka+ei+lestadiolaisen+Sipilänkään+toiminnassa+paljon+näy+profeettansa+opit,+joiden+tietääkseni+kaikkien+lähimmäisten+parasta+ajattelevia+pitäisi+olla.Ei+Ukko-Paavokaan+sovi+profeetakseni,+sillä+en+körttiläinekään+ole.+Jotenkin+kyllä+tunnen+myötätuntoa+hänen+”kipuilunsa”+vuoksi.+Sellaisia+tuntemuksia+minulle+syntyi,+kun+parikymmentä+vuotta+sitten+vaimoni+kanssa+kävimme+lomallamme+synnyinpitäjäni+naapuripitäjässä+Nilsiässä,+Syväri-järven+Aholansaaressa+katsomassa+Ukko-Paavon+pirtin+pihassa+esitetyn+Paavon+elämästä+kertovan+Joonas+Kokkosen+oopperan+”viimeiset+kiusaukset”.Huvittaa,+miten+tuo+yksi+toistelee+yhtenään+jostakin+testistä.+Myönnän,+että+sotilasuralle+jäädessäni+muistaakseni+en+mitään+palikkatestiä+suorittanut.+Ehkä+sellaista+testiä+arvokkaammaksi+todisteeksi+kelpoisuudekseni+kävi+se,+että+jo+siellä+”rottakoulussa”+kuten+myöhemmissäkin+kouluissani+menestyin+aina+kiitettävästi.+Puhumattakaan+palveluksessa+antamistani+näytöistä,+jotka+monien+erilaisten+tehtävien+kautta+veivät+minua+varsin+mukavasti+silläkin+uralla+eteenpäin.+Mieleeni+hiipii+ajatus,+että+tuo+sittenkin+taitaa+olla+vain+trolli,+mielikuvitussotilas,+kuten+palstan+”majurikin”.+Niin+omituisia,+kaukana+todellisuudesta+ovat+heidän+käsityksensä+sotilasuralla+vaaditusta+ja+arvostetusta.+Ei+kai+kukaan+oikeasti+sotilasuralla+ollut+eläisi+noin+jo+kauan+sitten+taakse+jäänyttä+sotilasuraansa.+Tuo+lienee+ottanut+sen+tietyn+Ossin+henkilöllisyyden+mielikuvitusuransa+vahvistukseksi.+Ei+se+Ossi+voine+mitenkään+tuollainen+olla,+vaikka+aloitusvaiheensa+tehtäviin+jämähtäneellä+vaatimattomalla+sotilasurallaan+hänellä+kuulemma+molemmat+jalat+olivatkin+aina+tukevasti+ilmassa.Enpä+jää+moista+enempää+pähkäilemään,+vaan+vielä+katson+tv:sta+uutisten+jälkeisen+A-studion,+jossa+ministeri+Rehula+on+selittelemässä,+miksi+tuossa+hallituksen+ykköshankkeessa+on+käynyt+niin+kuin+on+käynyt.+Sitten+iltapesuille,+ja+kun+hieman+matkaväsynyt+olen,+sen+jälkeen+vain+”yömyssy”+ja+unten+maille!
  3. Eipä+tuo+avaukseni+poliittinen+asia+näy+kovin+kiinnostaneen.+Ilmeisesti+tuo+kepuhallituksen+ilmeisesti+umpisolmuun+vievä+tohellus+on+ollut+liian+kiusallinen+kommentoitavaksi+niille,+joilla+tuollaisiin+asioihin+on+kiinnostusta+ja+joilla+olisi+myös+kykyä+niistä+puhua.+Muutama+sen+verran+asiallinen+vastine+on+kuitenkin+tullut,+että+niitä+kommentoin.+Ja+kommentoin+yhtä+asiatontakin+palkkioksi+siitä,+että+hän+oli+minua+tänne+viikon+turhaan+odottanut+ja+päivittäin+kaipaillut.+Täytyy+vain+vielä+sanoa,+että+hänellä+ja+muutamalla+muullakin+ollut+kurjaa,+kun+mielenkiintonsa+ainoa+kohde,+yksinäisen,+tyhjän+elämänsä+ainoa+sisältö+on+ollut+poissa.+Niinpä+he+nyt+ensimmäisinä+ovat+avaukselleni+rientäneet.++Voi+pieniä+raukkoja!+Enpä+anna+mielessäni+sijaa+säälille+heitä+kohtaan,+sillä+vaikka+oma+elämäni+on+ollut+ja+on+edelleen+vanhuksenakin+niin+kovin+toisenlaista+kuin+heillä,+itse+olen+kaiken+omilla+kyvyilläni+ja+omalla+yritykselläni+saanut+ja+ansainnut.+Hekin+ovat+saaneet+sen,+mihin+heidän+kykynsä+ovat+riittäneet.+Ne+kyvyt+ovat+riittäneet+vain+pikkumitättömyyksinä+kepupalstaa+päivystämään+ja+antamaan+tänne+sellaista+kuin+taas+nähdään!En+viitsi+enää+tänä+iltana+täällä+käydä,+kun+on+hieman+matkaväsymystäkin.+Kuitenkin+keskityn+nyt+molemmin+silmin+katsomaan+tuota+jo+menossa+olevaa+Suomi-Ukraina+naisten+lentopallomatsia.+Kyllä+minä+vielä+huomenna+palstan+avaan+ja+jos+tälle+avaukselleni+on+tullut+jotain+kommentoinnin+arvoista,+sitä+kommentoin.+Noilta+pikkuturhimuksilta+tulevan+tavallisen+jätän+vaille+huomiotani.
  4. Joo,+huuhaatahan+se+kepupolitiikka+on.+Sitä+puhuin+avaukseni+ydinsisällössä:>>Tämän+hallituksen+ykköstavoite+oli+alueuudistus,+eli+sote-+ja+maakuntauudistus.+Näin+ainakin+pääministeri+Sipilä+on+sanonut.+Uudistussuunnitelma+on+kuitenkin+saanut+jo+kitkaa+jopa+hallituspuolueiden+sisältä.+Siitä+puhuin+edellisellä+avauksellani:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14905692/hyva-tasta-taitaa-tullaEli+hyvä+tästä+taitaa+siis+tulla.+Uudistus+ei+toteutune+ainakaan+minun+elinaikanani.+Sen+”maaliin+vieminen”+kestää+ainakin+kaksi+hallituskautta+eli+vuoteen+2025+saakka.+Näin+sanoo+asiantuntija:https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/224433-perustuslakivaliokunnan-kuulema-asiantuntija-tama-tosiasia-jaanyt-vahalle-huomiolleJatkoaikaa+sotelle+ja+maakuntavaaleille+joutuu+nyt+ottamaan+jo+pääministeri+Sipiläkin:https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/224638-jymypaukku-hallitukselta-sotelle-perati-vuosi-lisaaikaa-ja-maakuntavaalit-eteenpainTuskinpa+noissa+tapahtuu+mitään+tuolloinkaan.+Eikä+varmaan+tapahdu+mitään,+jos+päätökset+menevät+vuoteen+2025,+kuten+asiantuntija+ennakoi.++Päättäjinä+ovat+silloin+muut+kuin+nyt.+Viikon+aikana+on+”gallupeerattu”+erilaisten+hallitusvaihtoehtojen+kannatusta,+ja+sinipuna,+eli+kokoomus-demarit+niissä+on+ollut+suosituin.+Noiden+kummankin+tahoilta+on+tuosta+suunnitellusta+uudistuksesta+kuultu+näkemyksiä,+jotka+poikkeavat+huomattavasti+Sipilän+(kepun)+tavoitteista.<<Ehkä+siitä+pitäisi+siis+puhua+huuhaa-palstalla.+Puhuin+nyt+kuitenkin+täällä,+kun+palsta+on+nimetty+tällaiselle,+eikä+sille,+josta+aina+puhuvat+nuo+"majurit"+ja+eräät+muut.+Tosin+tuo+yksi+puhuu+aina+vain+siitä,+jolle+omistautuu+nimimerkilläänkin;))
  5. Totean+avauksessani,+että+kepuhan+on+Rautavaarallakin+jo+kauan+ollut+valtapuolue.+Kannatetuin+se+on+vielä+viime+kuntavaaleissakin,+vaikka+kannatustaan+menettikin.+Tosin+myös+vasurit+saivat+yhtä+monta+paikkaa+valtuustoon.+Persujen+edustus+valtuustossa+tippui+kai+kolmesta+yhteen.+Valtuustossa+kepun+edustajana+näkyy+olevan+yksi+kaimanikin,+en+tunne+miestä:https://vaalit.yle.fi/tulospalvelu/kv2017/vaalipiiri/9/kunta/687Minun+lapsuudessani+Rautavaara+oli+yksi+niistä+Suomen+neljästä+kunnasta,+joissa+SKDL:llä+oli+valtuustossa+ehdoton+enemmistö.+Ne+kolme+muuta+olivat+Kemi,+Kolari+ja+Karkkila.+En+tiedä,+mitä+puoluetta+kannatettiin+lapsuuskodissani,+kun+en+muista+siellä+politiikasta+juuri+koskaan+puhutun.+Arvelen,+että+ukkini+oli+kyllä+demari,+kun+hänen+hyvä+kaverinsa+ja+meillä+usein+käynyt+mies+oli+melko+läheisellä+Kukkaromäellä+asunut+Toimi+Pursiainen.+Pursiainen+oli+vuodesta+toiseen+kunnanvaltuuston+puheenjohtaja,+vaikka+valtuustossa+kommunistienemmistö+oli,+joten+hänen+täytyi+olla+arvostettu+mies.Ukkini+jälkeen+lapsuuskotini+isännyyden+ottanut+enoni+oli+ehkä+SKDL:n+kannattaja,+kun+alkoi+tilata+meille+Savon+Kansa+-lehteä.+Maalaisliittolainen+Savon+Sanomat+meille+aikaisemmin+tuli.+Mahdollisesta+puoluekannastaan+riippumatta+enoni+kuitenkin+toimi+aktiivisesti+Rautavaaralle+perustetussa+asevelijärjestössä,+mikä+sen+nimi+mahtoi+ollakaan.+Hän+oli+jatkosodassa+kaksi+kertaa+haavoittunut+mies,+peräti+korpraali+sotilasarvoltaan;))Enpä+ole+tuollaisia+vuosikymmeniin+ajatellut,+tuskin+muistanutkaan,+mutta+niitä+tuli+mieleeni+nyt+todennäköisesti+viimeiseksi+jääväksi+Rautavaara-käyntini+inspiroimana.+Ja+olipa+mitä+oli+poliittiset+mieltymykset+aikoinaan+Rautavaaralla,+minulla+mitään+sellaisia+ei+ollut,+kun+lähdin+sieltä+pois+jo+16-vuotiaana.+Eivätkä+ne+ole+vaikuttaneet+minussa+myöhemminkään,+sillä+enhän+ole+kepulainen,+joilla+puoluekannatus+jatkuu+perittynä+-+paitsi,+jos+asianomainen+lähtee+sieltä+muualle,+jolloin+hän+jättää+samalla+kepulaisuutensa+kuten+kotiseutunsakin;))
  6. Enpä+usko,+että+armenialaiset+tänne+mitään+kaaosta+toivoisivat.+Tuskinpa+tuon+Kaukasiassa+sijaitsevan+Armenian+sisämaavaltion+kansalaisista+moni+edes+tietää+mitään+Suomesta.+Niin+tai+näin,+mutta+ainakaan+minä+en+toivo+meille+kaaosta,+vaan+päinvastoin+toivon,+että+tämä+nyt+vellova+kaaos+purkautuisi.+Vaikkapa+uusien+vaalien+kautta,+jotta+maahan+saataisiin+toimintakykyisempi+laillinen+hallitus.Tämä+jeppe+ei+olisi+mennyt+Venäjälle+v.+1918,+kun+minua+ei+silloin+vielä+ollut+olemassakaan.+Enkä+olisi+mennyt+sinne+myöhemminkään+tarkoittamassasi+mielessä,+vaikka+viime+vuosikymmeninä+olen+sielläkin+turistina+reissannut.+Oikein+kiva+matka+oli+mm.+Volgan+risteily,+vähemmän+kivoja+monet+viime+sotiemme+taistelupaikoille+tekemäni+matkat.Olen+täällä+teiltä+saanut+kuulla+olevani+äpärä,+kiitos+siitä,+sillä+hieman+ylpeilen+sillä,+että+äpäryydestäni+ja+muutenkin+vaatimattomista+lähtökohdistani+huolimatta+olen+menestyä+elämässäni+varsin+hyvin.+Niin+hyvin,+ettei+minun+ole+tarvinnut+tehdä+itsestäni+korkeampaa+upseeriakaan+kuin+mitä+oikeasti+olen.+Yhteiskuntavastainen+tuskin+olisi+ylennyt+sotaväessä+kapteeniksi+ja+tuskin+olisi+päässyt+Valion+isännöitsijäksikään.Ei+kai+tuo+minut+siittänyt+mies+kuitenkaan+ihan+kehno+ollut,+kun+meni+asekädessä+sinne+Venäjälle+ja+kaatui+Sallan+Paanajärvellä+jo+jatkosodan+alussa,+heinäkuussa+1941.+Lieneekö+hän+käynyt+minua+edes+katsomassa,+mutta+minä+olen+käynyt+muutaman+kerran+hänen+haudallaan+Haukiputaan+sankarihautausmaalla.Sinulla+lienee+virallinenkin+isä,+ja+varmaan+kepulainen+kuten+poikansakin.+Jos+isäsi+oli+sodissamme+mukana,+hän+luultavasti+kunnostautui+siellä+Kultakummun+taistelussa,+josta+lähti+metsäkaartiin+myös+myöhempi+Maalaisliiton+puoluesihteeri+Arvo+Korsimo,+joka+sitten+kunnostautui+hankkimalla+ruplarahoitusta+Kekkosen+hallituksille+ja+hänen+presidentinvaalikampanjalleen.Kun+näin+käänsit+tällä+avauksella+jo+toisenlaisena+versoneen+keskustelun+mielestäsi+tärkeämpään,+siihen+varsinaiseen+asiaan,+kiva+minunkin+on+puoleltani+päättää+tähän.Näkemiin+taas,+aikaisintaan+joskus+ensi+viikolla!
  7. Pitkään+näytti+siltä,+että+avaukseni+asia+ei+saa+mitään+huomiota,+kun+vastaamaan+kiirehtineille+-+ehkä+vain+yhdelle+ja+samalle+-+eräs+muu+asia,+tietty+henkilö+oli+niin+kovin+paljon+mielenkiintoisempi.+Mutta+onhan+tullut+asiallisiakin+vastineita,+ja+niistä+muutamiin+olen+vastaillut.+Kiitän+tässä+niitäkin,+joille+minun+ei+ole+tarvinnut+vastailla,+kun+hyviä+vastineita+he+ovat+näköjään+jo+saaneet.Täytyy+vielä+vain+todeta,+että+kyllä+siinä+kepunkin+kannattajakunnassa+on+myös+asioita+ajattelevia,+niitä+ymmärtäviä+ja+näkemyksensä+niistä+selvästi+sanomaan+pystyviä.+On+niitä+muutama+täälläkin.+Mutta+vähemmistönä+puolueen+kannattajista+he+täällä+ovat.+Toivottavasti+täällä+nähtävä+ei+kuvaa+näkymää+kepun+laajassa+kannattajakunnassa.Täällä+kyllä+kepun+kannattajakunnan+enemmistöksi+-+tai+ei+ehkä+määrältään+enemmistöksi,+mutta+ahkerimpina+tuotteliaimmiksi+-+ovat+nousseet+tuollaiset,+joita+puolueen+yläportaissa+ja+poliitikkojen+keskuudessa+varmaan+hävetään,+jos+sieltä+täällä+käydään.+Niin,+vaikka+varmaan+sielläkin+hyvin+ymmärretään,+että+pahasti+höperöitä+täytyy+olla+tuollaisten+itsestään+johtajia+tekevien+-+joista+kepulainen+Pystyyn_kuollut+terävään+tapaansa+tuossa+ylempänä+hyvin+”lohkaisee”Pahempana+siellä+puolueen+yläportaissa+pidetään+varmasti+sitä,+että+he+jatkuvasti+nostelevat+esille+noita+sadan+vuoden+aikaisia+tapahtumia,+kun+siellä+tiedetään+omalla+puolueella+olevan+melkoisia+”rasitteita”+paljon+myöhemmältä+ajalta+ja+niistä+huolimatta+nuo+puolueet+-+kepu+ja+sdp+-+ovat+myöhemmin+tehneet+ihan+ansiokasta+yhteistyötä+niissä+”punamultahallituksissa”,+joita+meillä+on+paljon+ollut.+Lieventävänä+seikkana+siellä+tuskin+pidetään+tuota+heidän+lapsellista+esitystapaansa,+joka+heittää+huvittavuuden+varjon+noiden+traagisten+tapahtumien+ylle.+Absurdia.Tällä+erää+en+näe+aihetta+enempään+puoleltani.+Naisystäväni+tulee+luokseni+puolen+päivän+maissa+ja+viipyy+täällä+torstaihin+asti,+jolloin+minä+lähden+viikonlopuksi+Rautavaarapäiville+ja+hän+palaa+kotiinsa.+Joten+ehkä+näemme+täällä+vasta+joskus+ensi+viikolla,+mutta+jos+tärkeää+aihetta+ilmentyy,+voin+kyllä+vielä+huomennakin+pistäytyä.