Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

439

Kommenttia

6612

1. Heh+heh.+Jos+noin+tapahtuisi,+minäkin+olisin+syntyjäni+kaupunkilaispoika.+Vasta+16-vuotiaana+luulin+tulleeni+kaupunkilaiseksi,+kun+silloin+tulin+tänne+Stadiin.+Alkavan+viikon+loppupuolella+lähden+taas+käymään+siellä+”synnyinkaupungissani”+Rautavaaralla.+Rautavaarapäivillä+juhlistamassa+1.7.+tapahtuvaa+82-vuotispäivääni.+Vuosikymmeniin+minulla+ei+ollut+sinne+paljonkaan+yhteyksiä,+kun+sukunikin+oli+siellä+käynyt+vähiin.+Mutta+viimeisen+kymmenen+vuoden+aikana+olen+aina+käynyt+Rautavaarapäivillä+paitsi+silloin,+kun+täytin+75+vuotta+ja+kun+täytin+80+vuotta,+kun+noita+synttäreitäni+vietin+etelän+mailla.+Kiva+niillä+päivillä+on+ollut+käydä,+kun+olen+siellä+voinut+tavata+lapsuustovereitanikin.+Ei+niitä+siellä+enää+montakaan+asu,+mutta+noille+päiville+heitä+on+tullut+eri+puolilta+Suomea+ja+muutama+Ruotsistakin,+jonne+ovat+muuttaneet+vuosikymmeniä+sitten.Onhan+meille+viime+vuosikymmeninä+tullut+monia+sellaisia+”kaupunkeja”,+jotka+eivät+vastaa+mielikuvaani+kaupungista.+Niillä+”kaupungeilla”+on+varsin+suuret+”puistoalueet”,+ja+suuremmat+viljelmätkin+kuin+tällä+Stadilla,+vaikka+täällä+kahden+suuren+kartanon+-+Haltialan+eli+Tomtbackan+ja+Tuomarinkartanon+Domargårdin+-+viljelys-+ja+karjanhoitoperinteitä+edelleen+vaalitaan.Rautavaaran+lounainen+naapurikin,+Nilsiä,+tuli+kaupungiksi+jo+monia+vuosia+sitten,+mutta+kai+siellä+haluttiin+olla+suuremman+kaupungin+väkeä,+kun+”kaupunki”+pari+vuotta+sitten+yhdistyi+Kuopioon.+Vaikea+minun+silti+on+kuvitella+kaupungiksi+Rautavaaraa,+jonka+väkilukukin+on+pudonnut+lapsuuteni+yli+5000+asukkaasta+alle+2000+asukkaan.+Taidanpa+nyt+kuitenkin+mennä+käymään+vain+Rautavaaran+alueeltaan+laajassa+mutta+väestöltään+vähäisessä+maalaiskunnassa,+joka+sijaitsee+”keskellä+ei+mitään”,+mutta+on+silti+maisemiltaan+ja+asukkailtaankin+ihan+mukava+paikkakunta.+Näin+vanhennettuani+se+on+tullut+taas+minullekin+läheisemmäksi.+Vanhuuden+höperyyttä+kai+se+on,+mutta+hyvä+niin,+kun+näin+saan+korjata+vuosikymmenten+laiminlyöntejäni+synnyinseutuani+kohtaan.
  2. Heittelin+tuossa+muutamia+vastineita+palstan+aihepiirissä+pysyneeseen+keskusteluun.+Sellainen+ei+tietenkään+tyydytä+sinua,+jolle+tietty+aihe+on+tärkeämpi+kuin+mikään+muu.+Joten+täytyy+vielä+kerran+minunkin+puhua+siitä+sinulle+kaikkein+kiinnostavimmasta+aiheesta.Myönnän,+että+tarpeettomiahan+ne+esikunnat+ovat+puolustusvoimissa,+niin+rauhan+aikana+kuin+sodassakin.+Niihin+turha+väki+aina+siirretään;))Toit+jo+tuonne+poistetullekin+avaukselle+viisauttasi,+joka+ilmensi+suurta+asiantuntemustasi+ja+tietämystäsi+sotaväestä+kuten+muustakin.+Hauskaa+se+oli.+Täytyi+sinun+tulla+sitä+vahvistamaan+täälläkin.+Ei+yllätä+sekään.Laajassa+tietämyksessäsi+näkyy+kuitenkin+olevan+yksi+aukko.+Korjaan+sen.+Ei+noita+henkilövarauksia+itse+voi+hakea,+työnantaja+niitä+hakee+niin+tarpeelliseksi+nähdessään.+Kun+työnantaja+esittää+hakemukselleen+hyvät+perusteet,+varmaan+hakemus+hyväksytään.Valion+turvallisuuspäällikkö+Martti+Koljonen+tuli+luokseni+ja+kertoi,+että+yhtiö+haluaisi+minut+noin+varata+ja+kertoi+sille+perusteet.+Hän+kysyi,+että+onko+minulla+sitä+vastaan,+eli+voidaanko+niin+tehdä.+Tietenkin+annoin+suostumukseni,+kun+oli+vielä+alkuvaiheissaan+mielenkiintoinen+työurani,+jolta+odotin+paljon,+enkä+joutunut+odotuksessani+pettymään.Viestissäsi+siellä+poistetuksi+tulleella+avauksella+sanoit+minun+esittäneen+tietämättömyyttäni+myös+epäasiallisessa+pukeutumisessa.+Laitanpa+tähän+nyt+kuvan,+jossa+kohotan+maljaa+teille+minusta+niin+kiihkeästi+kiinnostuneille+ja+kysyn,+että+olenko+tässäkin+pukeutunut+aivan+epäasiallisesti:+https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12717253_10153945334299182_5042991400167443976_n.jpg?oh=9494e4824f0cdd2fee93abe8e8541a5d&oe=59D55622Asiahan+on+varmaan+niin+tärkeä,+jollaiselta+se+teidän+viestienne+perusteella+näyttääkin,+mutta+minä+en+jatka+enempää+tästä+ainakaan+tällä+avauksella,+joka+on+tehty+aivan+muusta+aiheesta+-+ei+tietenkään+teidän+mielestänne+yhtä+tärkeästä.+Pahoitteluni+Mielipidepankille+näistä,+jotka+eivät+mitenkään+kuulu+hyvälle,+asialliselle+avauksellesi,+mutta+täytyihän+minun+ottaa+huomioon+nuokin,+joille+tietty+asia+on+tärkeämpi+kuin+mikään+muu.
  3. Sinäköhän+tuossa+ylempänä+kyselet,+että+miksi+poistatin+sen+tietyn+avauksen.+En+sitä+poistattanut,+vaan+ylläpito+sen+oma-aloitteisesti+poisti,+kun+siinä+ei+ollut+mitään+palstalle+kuuluvaa.+Keskityttiin+vain+minuun,+minun+herjaamiseen,+ja+sekin+niin+kovin+typerällä+tavalla.Se+avaus+ainakin+oli+tekemäsi,+ainulaatuisesta+”kädenjäljestäsi”+ei+voi+erehtyä,+”majuri”.+Huomautan+vain,+että+jos+sinä+olet+esiupseeri,+minun+täytyy+olla+marsalkka.+Mutta+kun+oikeasti+lienet+korkeintaan+korpraali,+tyydyn+siihen,+että+sotilasarvoni+oli+vain+kapteeni.Ehdin+jo+kirjoittaa+sille+avaukselle+vastineeni,+mutta+en+voinut+sitä+laittaa,+kun+avaus+oli+jo+poistettu.+Mutta+kun+tuo+asia+näkyy+olevan+sinulle+ja+muutamalle+muulle+niin+äärimmäisen+tärkeä,+laitan+sen+vastineeni+nyt+tähän,+vaikkei+se+tämän+avauksen+aihepiiriin+mitenkään+kuulu:>>Kylläpä+minä+olen+ollut+taas+eräille+mielenkiintoisempi+kuin+tämä+mielenkiintoinen+aika,+jota+”poliittisella+rintamalla”+olemme+eläneet!+No,+sehän+on+niin+tavallista.+Ja+sitten+tuo+eräs+sanoo,+että+antaa+minun+kirjoittaa+itsestäni,+kun+mistään+muusta+en+osaa+kirjoitta+-+ja+sitten+hän+kirjoittaa+minusta!+Ei+yllätä+sekään.Oikaisen+kuitenkin+tuota,+joka+sanoo+minun+joutuneen+reservistä+pois+heitetyksi.+Ei+se+niin+tapahtunut.+Jäädessäni+eläkkeelle+Pääesikunnasta+minun+SA-tehtäväkseni+nimettiin+Päämajan+Esikuntakomppanian+päällikkyys.+Se+oli+silloin+n.+400+miehen+hyvin+monipuolinen+komppania,+ja+se+päällikkyys+olisi+tuonut+majurin+arvon,+mutta+ilmeisesti+olisi+edellyttänyt+kertausharjoituksia.Kutsua+kertausharjoituksiin+ei+kuitenkaan+ehtinyt+tulla,+kun+työnantaja+minut+ns.+nimellisvarasi+muistaakseni+jo+vuonna+1982.+En+tiedä,+korvattiinko+silloin+minut+jollakulla+toisella+siinä+SA-tehtävässä,+ei+kiinnostanut+ottaa+selvää.+Tuo+ns.+nimellisvaraus+eli+henkilövaraus+on+kyllä+aivan+lakien+mukainen+niillä+edellytyksillä,+jotka+käyvät+ilmi+tästä:http://puolustusvoimat.fi/asiointi/henkilovarauksetOn+se+vain+merkillistä,+että+nuo+eräät+ovat+noin+sairaalla+tavalla+kiinnostuneet+tuosta+elämänvaiheestani.+Miksiköhän?+Ehkä+sitä+kuvaamaan+sopii+lentävä+lause+”siitä+puhe,+mistä+puute”.+Tuo+sotilasuranikin+kun+oli+vain+hyvin+selvästi+vajaa+kolmasosa+tähänastisesta+elämästäni,+jota+olen+kuvannut+lyhyesti+profiilillani:”Pitkä+ja+monipolvinen+elämä+on+jo+takanani.+Monessa+olen+mukana+ollut,+paljon+nähnyt,+paljon+kokenut+ja+jotain+vielä+muistankin.+Maailma+on+muuttunut+paljon+elinaikanani,+niin+myös+elinympäristöni,+joka+on+vaihtunutkin+moneen+kertaan.+Muuttunut+olen+varmaan+itsekin,+kun+muokkaajia+on+ollut+paljon.Tapsa+Rautavaara+lauleli+”en+päivääkään+vaihtaisi+pois”.+En+yhdy+tuohon+varauksetta,+mutta+yhdyn+kyllä+laulun+säepariin+”jotain+jos+toimissain+väärin+mä+tein,+suon+senkin+itsellein”.+Elämää+se+kaikki+on+ollut.+Kun+elämä+vielä+jatkuu,+yhä+se+elämältä+maistuu,+antejaan+antaa+ja+varsin+moniaalle+edelleen+kuljettaa.+Myös+maailmanmeno+ja+elämän+ilmiöt+yhä+kiinnostavat+niin,+että+otan+niihin+kantaa+myös+näillä+palstoilla”<<
  4. Hyvin+täydennät+Mielipidepankin+mainiota+avausta,+eli+annat+ajattelemisen+arvoisia+lisäperusteita+sille,+että+miksi+kävi+niin+kuin+kävi.+Noinhan+on+todellakin+tapahtunut+kuin+tuossa+kerrot.+Kehityskuluista+aina+Tony+Halmeesta+alkaen.Tuosta>>Oliko+Soinin+"jätkämaisteri"-imagon+rakentaminen+sitten+sattumaa+vai+harkittua+se+osui+ja+uppsi+suomalaiseen+kansaan+jonka+yksi+perusominaisuus+on+aina+ollut+epäilevästi+herroihin+suhtautuminen.+Soini+ratsasti+melkein+rasismin+aallon+harjalla+muttei+kuitenkaan+täysin+koska+halusi+pitää+puolueensa+salonkikelpoisena+<<sanoisin,+että+harkittua+se+oli,+ilman+muuta.+Ja+johti+siihen,+joka+varmaan+oli+Soinin+tavoitekin:+johtaa+puolueensa+hallitukseen+ja+päästä+itse+ministeriksi.+Nimenomaan+ulkoministeriksi+hän+halusi,+kuten+hallitusta+muodostettaessa+nähtiin.+Soini+ei+kuitenkaan+osannut+ajatella+tarpeeksi+pitkälle.+Olisihan+hänen+täytynyt+ymmärtää,+että+sillä+pelillä+puolue+menettää+peruskannattajakuntansa.+No,+ehkä+Soini+senkin+ymmärsi,+mutta+ei+välittänyt,+sillä+saihan+hän+johtaa+puoluetta,+nostaa+sen+suureksi+ja+päästä+ministeriksi+-+mitäpä+muuta+hän+enää+olisi+kaivannut.Otat+esille+myös+Vihreät.+Niiden+nousu+on+ollut+nyt+huimaa,+ja+saattaa+se+hyvinkin+jatkua+vielä+Aallonkin+johdolla.+Maaseudulla+Vihreitä+on+pidetty+liiaksi+pääkaupunkiseudun+tai+ainakin+muiden+suurimpien+kaupunkiemme+puolueena.+Nyt+puolueen+johtaja+tulee+Jyväskylästä,+jossa+hän+nosti+puolueensa+suurimmaksi+puolueeksi+kuntavaaleissa.+Se+varmaan+kasvattaa+puolueen+kannatusta+myös+maaseudulla+laajemminkin.+Siis+aikansa.+Mutta+luultavasti+se+kannatus+tyrehtyy+sitten,+jos+Vihreistä+tulee+hallituspuolue,+jonka+he+ovat+tavoitteekseen+ilmoittaneet.+Tuskinpa+he+hallituksessa+ollessaan+pystyisivät+saamaan+aikaiseksi+paljonkaan+siitä,+mitä+nyt+pitävät+tärkeimpänä+politiikassaan.
  5. Saattaapa+Turkkila+olla+oikeassa+tuossa+näkemyksessään.+Kaikkihan+olemme+nähneet,+että+Soini+on+viihtynyt+erinomaisesti+ulkoministerin+tehtävässään,+jonka+hän+nimenomaan+valitsi+tätä+hallitusta+muodostettaessa.+Viihtymisen+hyvin+ymmärtää,+muillakin+perusteilla+kuin+vain+mukavalla+palkalla.+Ei+Soini+olisi+ikinä+päässyt+tuohon+ihannetehtäväänsä,+matkustelemaan+maailmalla+tapaamassa+maiden+johtoeliittiä+ja+matkustelemaan+kotimaassa+mustan+Audin+takapenkillä,+jos+hän+ja+hänen+puolueensa+olisivat+pysyneet+sellaisina,+joka+toi+puolueelle+”jytkyn”+v.+2011+vaaleissa.Puolueen+kannalta+tuo+siinä+tapahtunut+muutos+oli+kyllä+kielletyn+hedelmän+himoa,+mutta+Soinin+ja+muutaman+muun+kannalta+se+tarjosi+sellaista,+joka+muuten+ei+olisi+tapahtunut.+Kielletyn+hedelmän+himolla+tosin+on+aina+pahat+seuraukset+-+se+tiedetään+jo+Raamatusta+-+mutta+persujen+silmät+eivät+avautuneet+yhtä+nopeasti+Aatamin+ja+Eevan+tapauksessa.+Eivät+kaikilla+persuilla+näy+avautuneen+vieläkään+-+tai+ehkä+he+jo+lopulliset+seuraukset+tietävät,+mutta+haluavat+ummistaa+silmänsä+vielä+niin+kauan+kuin+saavat+hallituspuolueena+olla.Nuo+persuihin+vielä+jääneet+halla-aholaiset+ovat++realisteja+siinä,+että+vain+heidän+tavallaan+puolue+voi+säilyttää+peruskannattajakuntansa.+Hallitukseen+sillä+tavalla+ei+koskaan+päästä,+mutta+mitäs+siitä+-+ainakaan+toistaiseksi,+kun+puoluetukikin+jäi+heidän+käyttöönsä.Ps.+Tuolla+Halla-ahoa+koskevalla+avauksella+”Onko+se+sotahullukin”,+kerroin+toissapäivänä,+että+en+ole+Halla-ahon+kannalla+juuri+missään+asioissa,+mutta+siinä+hän+osoittaa+mielestäni+realistista+järkevyyttä,+kun+kannattaa+Nato-jäsenyyttämme.+Olet+siihen+vastannut+pitkästi,+ja+sen+johdosta+minä+heitin+äsken+siellä+sinulle+vastineen,+jonka+ydinkohta+on+tämä:>>Näkemyksesi+EU:n+yhteisestä+puolustuksesta+on+kuitenkin+epärealistinen.+Sille+ei+tässäkään+tilanteessa+tulle+mahdollisuutta,+kun+lähes+kaikki+EU-maat+kuuluvat+Natoon,+EU:n+väestöstä+on+kai+yli+90+%+Naton+suojassa.+Ei+ne+maat+halua+Natosta+irti,+eikä+niillä+olisi+varaa+väsätä+rinnakkaista+puolustusliittoa.+Hyvä,+että+ihmisellä+on+ihanteita+-+sellaiseksi+kai+tuo+näkemyksesi+on+ymmärrettävä.+Mielestäni+tarvitaan+kuitenkin+myös+realismia.+Tällaisessa+asiassa+se+realismi+on+sittenkin+ihanteita+tärkeämpi.<<
  6. Voi+”majuri”-parkaa!+Kauhea+vaiva+olen+hänen+pölhölle+päälleen.+Pöljyyttään++todistaa+omalta+kohdaltaan+ja+tuon+erään+toisenkin+kohdalta+todeksi+tämänkin+sanomani:>>Mutta+enhän+minä+ole+syyllinen+siihen.+Omasta+kyvyttömyydestä+se+on+johtunut,+jos+yleni+sotaväessä+vain+saunamajuriksi.+Samoin,+jos+kolmekymmentä+vuotta+kentällä+räpellettyään+sinne+jäikin,+samoihin+tehtäviin<<Kannatti+toki+”majurin”+tuoda+esille+tuokin,+jonka+totesin+45+vuotta+sitten+olleen+kuntavaaliehdokkuuteni+jälkeisestä+ajasta,+sillä+totta+sekin+on:>>No,+eivät+korkeat+esimieheni+nähneet+sitä+haitaksi+minulle,+kun+seuraavan+vuoden+alussa+sain+nimityksen+sotilasmestariksi+ja+1,5+vuotta+myöhemmin+luutnantiksi,+sitä+vuoden+kuluttua+yliluutnantiksi+ja+2,5+vuotta+myöhemmin+kapteeniksi<<Oikeassa+”majuri”+on,+että+huomionarvoista+on+myös+tuo,+vaikka+se+tapahtui+jo+54+vuotta+sitten:>>Todettakoon,+että+se+oli+kyllä+paras+todistus+koko+kiväärilinjalta,+eli+n.+500+oppilaan+joukosta.+Tuossa+oppilasjoukossa+oli+myös+22+kaltaistani+kanta-aliupseeria,+kaksi+sotilasteknikkoa+ja+yksi+sotilaskapellimestari.Jos+jollakulla+täällä+on+parempi+RUK:n+todistus,+hän+varmaan+näyttää+sen.<<Ei+ole+kukaan+parempaa+näyttänyt.+Jos+”majurilla”+olisi+edes+jonkinlainen+RUK:n+todistus,+hän+taatusti+olisi+sen+näyttänyt.Pieni+korjaus+”majurin”+sanomaan:+jäin+sotaväestä+eläkkeelle+jo+45-vuotiaana,+jolloin+minulla+täyttyi+täyteen+eläkkeeseen+oikeuttavat+25+vuotta.+Silloisen+eläkelain+mukaan+myös+varusmiesaika+luettiin+eläkkeeseen+oikeuttavaksi,+kun+se+liittyi+suoraan+palkattuun+palveluun.Heti+puolustusvoimista+eläkkeelle+jäätyäni+menin+siviilityöhön,+jossa+minua+katsottiin+tarvittavan+myös+mahdollisen+kriisitilanteen+aikana+niin,+että+jäisin+tehtävääni,+vaikka+kapteenina+vielä+reserviläisiässä+olinkin.+Sopi+minulle.+Olisinko+hinkunut+kertausharjoituksiin+majurin+sotilasarvon+saadakseni?+Hah+hah,+työni+oli+niin+innostavaa,+että+mikään+ei+olisi+kiinnostanut+vähempää+kuin+majurin+sotilasarvo.+Toisin+on+palstan+”majurilla”,+joka+on+korottanut+siihen+arvoon+itsensä+korkeintaan+korpraalin+todellisesta+sotilasarvostaan.Mutta+vasta+63-vuotiaana+minusta+tuli+eläkeläisvaari.+Säädetty+eläkeikä+olisi+ollut+65+vuotta,+mutta+ohitusleikkauksen+seuraamuksena+jäin+eläkkeelle+sairauden+perusteella,+jolloin+eläkkeeni+suuruus+määräytyi+siten,+kuin+olisin+ollut+työssä+65+ikävuoteeni.+Joten+mikäpä+tässä+on+elellessä+ja+maailmaakin+reissatessa,+kun+niiltä+reissuilta+ottamillani+valokuvilla+olen+voinut+ilahduttaa+myös+”majuria”,+joka+mielikuvitusmatkaltaan+Australiasta+lähetti+lomakuvinaan+netistä+poimimiaan+matkaesitteiden+kuvia!
  7. En+ole+Halla-ahon+kanssa+monestakaan+asiasta+samaa+mieltä,+eikä+persujen+asiat+eivät+minulle+kuulu,+kun+en+ole+puolueen+kannattaja.+Muutama+päivä+sitten,+ennen+noiden+persujen+puoluekokousta,+ilmoitin+täällä+toivovani+Sampo+Terhen+pääsevän+puolueensa+johtoon.+Perustelin+mielipidettäni+sillä,+että+Terho+on+rauhanturvaajaveteraani+-+kuten+minäkin+-+ja+että+hän+on+sentään+reservin+ylikersantti+ja+Halla-Aho+on+sivari.Kovin+kahtiajakoisissa+ajatuksissa+olen+vieläkin+tuon+persujen+kahtiajakautumisen+suhteen.+Toisaalta+mieleni+tekee+hyväksyä+tapahtunut,+kun+en+ole+toivonut+tämän+hallituksen+hajoamista+vaiheessa,+jossa+talouskasvu+vihdoinkin+on+käynnistynyt,+tämänkin+mielipiteeni+olen+tuonut+täällä+esille.+Mutta+toisaalta...Jos+Halla-aho+on+todellakin+ollut+sitä+mieltä,+että+meidän+pitäisi+liittyä+Natoon+oman+turvallisuutemme+vuoksi,+minun+täytyy+sanoa,+että+viisas+mies+hän+näkyy+olevan.+Niin+todellakin+pitäisi+tehdä.+Olen+entinen+"kapiainen",+tosin+jo+vuosikymmenten+takaa,+ja+mielipiteeni+saattaa+kuulostaa+oudolta,+ikään+kuin+en+luottaisi+omiin+puolustusvoimiimme.+Ei+mielipiteeni+kerro+siitä.+Luotan+täysin+nykyisiinkin+puolustusvoimiimme,+tiedän,+että+edelleen+siellä+on+suuret+kyvyt+ja+valmiudet+maan+puolustamiseen,+ja+olen+aivan+varma+siitä,+että+ne+pahankin++paikan+tullen+tekevät+parhaansa+maamme+puolustamiseksi.+Mutta+olen+myös+realisti.+Eli+jos+yksin+jäämme,+menestys+sitä+todennäköisintä+turvallisuuttamme+uhkaavaa+vihollista+on+mahdoton.+Eli+sekä+sydämeni+äänen++että+järkeni+signaaleista+johtuen+olen+vilpittömästi+sitä+mieltä,+että+maamme+pitäisi+hakeutua+Naton+jäseneksi,+sitä+parempi,+mitä+pikemmin,+kun+nyt+vielä+varmaan+pääsisimme.(Onhan+se+muuten+jotenkin+surkuhupaisaa,+kun+Naton+jäseneksi+nyt+liittyi+kääpiövaltio+entisen+Jugoslavian+Montenegrokin+ja+jäsenyyden+omaavat+monet+Keski-Europankin+maat,+joilla+ei+ole+lainkaan+merenrantaa,+mutta+tämä+Atlantin+lahdekkeen+Itämeren+reunavaltio+Suomi+kyyristelemme+ikään+kuin+meitä+ei+olisi+olemassakaan!)r