Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6611

1. Moni+on+viime+päivinä+minuksi+joutunut,+kun+ovat+puhuneet+totuuksia+sinusta.+Pidät+muka+niitä+minun+sanominani,+kun+minulla+muka+on+motiivi+sinun+kalvamiseen.+tässäkin+ketjussa+pyysin+sinua+kertomaan,+mikä+se+motiivi+olisi.+Vastausta+sinulta+ei+ole+tullut.Eilen+illalla+tuossa+edellä+tein+luettelon+sotilasurani+eri+vaiheista.+Meidän+uramme+eivät+sivunneet+missään+vaiheessa,+eivät+edes+hipaisseet+toisiaan.+Olit+vasta+aloittelemassa+toimiupseeriuraasi+siinä+vaiheessa,+kun+minä+v.+1980+jäin+sieltä+45-vuotiasana+eläkkeelle+ja+lähdin+siviilitöihin.+Korkeintaan+vääpeli+lienet+ollut+tuolloin.Minä+olin+viimeiset+1,5+vuotta+urastani+Pääesikunnassa+tehtävässä,+jossa+päätyönäni+olivat+toimiupseeriasiat+valtakunnallisella+tasolla.+Suunniteltiin+koko+ammattikunnan+koulutustarpeita,+eri+joukkojen+vakanssitarpeita,+jossain+määrin+myös+siirtoja+ja+komennuksia+yms.,+mutta+ylennyksien+suhteen+valta+oli+aina+joukko-osastolla,+sen+komentajalla.+Erinäiset+sotilaslaitokset+olivat+kyllä+Pääesikunnan+alaisissa+”nipuissa”,+mutta+minua+ylemmät+niissäkin+nimityksistä+päättivät,+korkeintaan+lausuntoja+minulta+pyysivät.+Mutta+esim.+RUK,+jossa+kai+palvelit,+oli+muistaakseni+täysin+itsenäinen+nimitysten+suhteen,+upseeriarvoihin+ylennykset+toki+tulivat+muodollisesti+Tasavallan+Presidentiltä.+Minä+en+siis+voi+olla+mitenkään+syyllinen+siihen,+jos+koet+urasi+edistyneen+liian+huonosti.Ei+minulla+ole+mistään+muustakaan+syystä+vähäisintäkään+motiivia+sinun+suhteen.+Tulit+näille+palstoille+kai+noin+kymmenkunta+vuotta+sitten.+Ilmoituksesi+mukaan+näyt+olleen+noissa+vaaleissa+65-vuotias,+ja+55-vuotiaaksi+kai+palvelit+sotaväessä.+Tulit+nimimerkillä+ylil+evp,+ja+sitten+ehkä+vuotta+myöhemmin+ilmoitit+saaneesi+reservissä+ylennyksen+kapteeniksi+ja+muutit+nikkisi+kapt+evp:ksi.+Taisin+jopa+onnitella+sinua+silloin.Kovin+erikoinen+olit+jo+tänne+tullessasi,+mutta+et+sentään+aivan+tuollainen,+täysin+sekopäinen+ja+vainoharhainen.+Läheskään+tuollainen+et+ole+voinut+olla+armeijassa+palvellessasi,+et+vaatimattomassakaan+tehtävässä.+Mikä+siis+pääsi+on+noin+sekoittanut,+tehnyt+sinusta+tuollaisen?+Pidätkö+minua+siihen+syyllisenä?+Miten+olisin?+En+ole+mitenkään+pyrkinyt+sinuun+täälläkään+kiinnittymään,+päinvastoin+etäisyyttä+olen+koettanut+sinuun+pitää,+mutta+itse+olet+minussa+takiaisena+roikkunut,+jo+kauan+nimimerkilläsikin.+Kun+et+halua+kertoa,+mikä+mielestäsi+voisi+olla+motiivini+sinun+suhteesi,+täytyy+minun+nyt+kysyä,+mikä+oikein+on+sinun+motiivisi+minun+suhteen,+joka+saa+sinut+käyttäytymään+tuolla+tavoin?+Tuskinpa+sitä+kerrot,+joten+saanen+arvata:+se+on+vain+täysin+sekainen+pääsi,+syystä+tai+toisesta+johtuen+vakavasti+häiriintynyt+mielesi.
  2. Jäi+vaivaamaan,+että+jätin+vastineessani+omaan+älyttömyyteensä+tuon+heittosi:>>Pelkästään+omaan+napaasi+tuijottaen+juoksit+vakanssien+ja+ylennysten+perässä+ja+mikä+viheliäisintä,+niin+aina+muodollisesti+alemmassa+arvossa+olevia+painaen,+varsinkin+jos+sattui+esimiehiä+olemaan+läsnä<<Joo,+kyllä+minä+pyrin+sillä+urallani+eteenpäin+myös+hakemalla+siirtoja+uusiin,+mielenkiintoisiin+tehtäviin,+ja+aina+niihin+pääsinkin.+Hakijoita+niihin+oli+varmaan+aina+useita,+mutta+kun+minut+valittiin,+oliko+se+valitsevien+esimiesten+tyhmyyttä?+Toki+ne+siirrot+edistivät+myös+uralla+etenemistäni,+ja+kaksi+kertaa+sain+niissä+suoraan+korkeamman+vakanssinkin.+Uudenmaan+Jääkäripataljoonan+ylikersantista+siirryin+Puolustuslaitoksen+Tutkimuskeskukseen+vääpeliksi,+ja+pari+vuotta+myöhemmin+sieltä+Topografikuntaan+ylivääpeliksi,+jossa+sitten+ylenin+sotilasmestariksi+ja+luutnanttikurssin+käytyäni+luutnantiksi.+Mutta+pian+Esikuntakoulu+halusi+minut+henkilöstöhallinnon+opettajaksi,+ja+siellä+sitten+ylenin+yliluutnantiksi+mm.+toimittuani+mestarikurssin+johtajana.+Kapteeniylennyksen+sain+palvellessani+Siinailla+rauhanturvajoukoissa,+ja+sieltä+sitten+siirryin+Pääesikuntaan,+jälleen+pyydettynä.+Tuollainen+virkauran+kulkuhan+on+tavallista,+jopa+pakollista+kadettiupseereilla,+mutta+melko+yleistä+se+oli+myös+sellaisilla+toimiupseereilla,+joilla+esimiehet+näkivät+olevan+sille+koulutuksellisia+ja+kyvyllisiä+edellytyksiä.Sanot,+että+olisin+pyrkinyt+painamaan+alemmassa+arvossa+palvelleita+ammattitovereitani.+Miksi+ihmeessä+nuo+ammattitoverini+kuitenkin+valitsivat+minut+niin+usein+edusmiehekseen+tehtäviin,+joissa+uskoivat+minulla+olevan+mahdollisuuksia+heidän+hyväkseen+toimimiseen?+Jo+peruskurssin+toisella+jaksolla+he+valitsivat+minut+oppilaskunnan+puheenjohtajaksi,+myöhemmin+palvelustoverini+valitsivat+minut+kaksi+kertaa+kerhomme+puheenjohtajaksi,+myös+edustajakseen+liittomme+hallitukseen,+jossa+ollessani+minut+valittiin+myös+aliupseerien+edustajaksi+Puolustusvoimain+henkilökunnan+keskusliittoon+ja+kattojärjestömme+Virkamiesliiton+liittovaltuustoon.+Palvelustoverini+valitsivat+minut+myös+messimme+puheenjohtajaksi+Kyproksella+ja+korkeammalta+taholta+toimiupseerien+yhdyshenkilöksi+Siinailla,+ilmeisesti+komentajamme+eversti+Hägglundin+tahdosta.Ja+edelleen+olen+varsin+tiiviisti+mukana+niin+evp-yhdistyksemme+kuten+entisten+rauhanturvaajienkin+riennoissa,+ja+pelkkää+arvostavaa+ystävällisyyttä+niissä+aina+saan+osakseni.+Niin+myös+viime+viikonvaihteen+Tallinnan+matkalla,+mm.+liittomme+pitkäaikaiselta+entiseltä+puheenjohtajalta,+joka+oli+aikoinaan+oppilaana+minun+johtamallani+mestarikurssilla.+Miksi+sinä+et+ole+koskaan+mukana+tuollaisissa+riennoissa?++No,+tiedämmehän+me+molemmat+syyn+sille.Palvelustoverieni+ja+alaisteni+kanssa+pärjäsin+aina+hienosti+sotaväessä.+kuten+myöhemmällä+siviiliurallanikin.+Hankaluuksia+tuli+joskus+vain+muutaman+paukapää-esimieheni+kanssa,+mutta+nekin+konfliktit+päättyivät+aina+voitokseni.+Viisaiden+esimiesteni+kanssa+minulla+ei+ole+koskaan+ollut+pienimpiäkään+hankaluuksia.Tämä+minun+oli+vielä+pakko+sanoa,+ja+kaikki+sanomani+on+ehdottomasti+totta.+Jospa+nyt+sinäkin+avautuisit+hieman+oman+urasi+kokemuksistasi,+omasta+näkökulmastasi+nähtynä,+ulkopuolisilta+olen+siitä+muutaman+lausunnon+kuullutkin.
  3. >>Tätä+se+demaruis+teetättää,+luullaan+itsensä+kauheita<<Ruistakin+kyllä+syön,+mutta+en+tiedä,+mitä+on+demaruis.+Jos+tarkoitat+demariutta,+ammut+harhaan,+sillä+minähän+sanoin+tuossa+avaukseni+ensimmäisessä+linkissä+tarkoittamassani+viestissäni:>>Puolueista+riippumaton+ja+roikkumaton+kyllä+olen,+mutta+jo+kauan+olen+kuitenkin+ollut+hieman+kokoomukseen+päin+kallellani,+ja+jos+Sipilän+johdolla+kokoomuspolitiikka+toteutuu+parhaiten,+miksipä+en+häntä+äänestäisi<<Tuohon>>Itse+itseään+kehunut+kuin+ollut+hyvä+armeijassa,+ja+nyt+sitten+ottaa+puheitaan+takaisin,+ettei+nyt+niin+hyvä+ollutkaan<<En+ole+itseäni+kehunut,+mutta+oikaistakseni+minusta+esittämäänne+mielikuvituksenne+tuottamaa+olen+kertonut+tosiasioita+ja+kertomalleni+pitävät+tositteet+esittänyt.+Eikä+minun+ole+tarvinnut+ottaa+niistä+mitään+pois.+Kerroin+aikoinaan+olleeni+RUK:n+kurssini+2.komppanian+priimus+ja+todistukseni+oli+samalla+paras+koko+500-miehisellä+kiväärilinjalla,+mutta+yhdellä+krh-komppanian+oppilaalla+-+kanta-aliupseeri+hänkin+-+oli+vielä+parempi+todistus.+Te+vain+sitten+teitte+minusta+koko+RUK:n+priimuksen.Mutta+tuo+menestykseni+RUK:ssa+kuten+kaikissa+muissakin+sotaväen+kouluissani,+ei+itselleni+ole+ollut+niin+tärkeä+asia+kuin+teille.+Ei+liioin+se,+että+menestyin+sillä+sotilasurallanikin+niin,+ettei+minun+tarvinnut+jäädä+koko+urakseni+pakertamaan+sinne+kentälle,+jossa+kaikki+aloitimme,+vaan+sain+kokea+hyvin+monipuolisen+uran+niin+kotimaassa+kuin+YK-joukoissakin,+ja+kai+korkeat+esimieheni+näkivät+minun+sillä+menestyneen,+kun+ensimmäisten+joukossa+kapteeniksi+ylenin.+Mutta+ei+tuokaan+ole+minulle+ollenkaan+niin+tärkeää+kuin+se+näkyy+olevan+teille.+Elämässäni+kun+sen+jälkeenkin+on+tapahtunut+niin+kovin+paljon+muuta+ja+minulle+merkittävämpääkin.+Miksi+nuo+jatkuvasti+esillä+pitämämme+asiat+ovat+teistä+niin+merkittäviä?+No,+tietysti+siksi,+kun+oma+elämänne+on+ollut+ja+on+edelleen+yhtä+tyhjää+kuin+päännekin,+jonka+tyhjyyttä+täällä+jatkuvasti+näytätte,+tarkoittamattanne+varmaan,+mutta+ehdottoman+luotettavasti.
  4. Täytyyhän+minun+vastata+tuohon,+sillä+on+avauksesi+niin+hauska!+Vai+minä+olen+Ossin+perään!+En+sentään+siitä+ilmoita+nikissäni,+kuten+sinä+ilmoitat+Jomben+perästä.+Kumpihan+meistä+siis+onkaan+kiimassa+miehen+perään!!!Täytyy+minun+myös+onnitella+sinua,+sillä+olet+nyt+selvästi+ohittanut+minut+täällä+saamassasi+huomiossa.+Saamasi+huomio+perustuu+tosiasioihin,+joten+huomionantajien+ei+ole+tarvinnut+käyttää+mielikuvituksen+lentoa,+jota+te+olette+joutuneet+käyttämään+minulle+antamassanne+huomiossa.+Saamasi+huomio+on+siis+arvokkaampaa.+Pitäisiköhän+minun+olla+siitä+kateellinen?+En+ole,+suon+sen+mielelläni,+sillä+kauan+olet+yrittänyt+huomiota+saada+ja+vihdoin+onnistut!Suo+anteeksi,+että+vasta+nyt+ehdin+sinua+onnittelemaan.+En+ole+ollut+netin+ääressä,+kun+olin+vuorokauden+maalla.+En+sentään+missään+Kepulandiassa,+vaan+pääkaupunkiseudun+lievealueella,+täältä+vain+n.+50+km:n+päässä.++Valioympyröissä+tuntemaani+tulleen+entisen+rakennusalan+yrittäjän+mökillä,+hänen+vieraanaan+olin.+Siellä+isännän+kanssa+kalastelimme,+isäntä+halstrasi+saalistamme+ulkona+ja+emäntä+laittoi+hyviä+lisukkeita+sisällä.+Tietysti+myös+saunoimme,+ja+kun+isäntä+on+myös+entisiä+urheilumiehiä,+katsoimme+tv:sta+Suomi-Espanja+MM-kisakarsintamatsin,+jonka+Suomi+voitti.+Tietysti+otimme+sen+kunniaksi+maljat.+No,+kyllä+me+päivän+ja+illan+mittaan+vähän+enemmänkin+hyviä+juomia+maistelimme.Siellä+siis+yövyin,+mutta+tänään+heti+aamiaisen+jälkeen+lähdin+ajelemaan+kotiin,+jotta+ehdin+katsomaan+tv:sta+suunnistuksen+maailmancupia,+entinen+urheilumies+kun+minäkin+olen.Sitä+olen+nyt+näitä+kirjoitellessani+toisella+silmälläni+seurannut.+Tietysti+katson+illalla+vielä+Suomi-Tshekki+-lentopallomatsin,+sillä+jos+Suomi+sen+vielä+voittaa,+pääsee+taas+mukaan+MM-kisoihin.+Sinulla+ei+taida+olla+aikaa+tuollaisiin+turhuuksiin,+kun+kepupalstan+päivystäminen+on+tärkeämpää.+No,+olethan+kertonut+sähly-+ja+potkupalloharrastuksestasi,+vaan+eivätkö+ne+hutikkalaisetkaan+enää+huoli+sinua+joukkoonsa?Niin+tai+näin,+mutta+vilpittömät+onnitteluni+saamastasi+huomiosta!+Sen+todella+olet+ansainnut.Heitin+tuossa+vastineen+avaukselle,+jossa+on+ilakoitu+kepun+kannatuksen+romahtamisesta+(Keskustan+kannatus+romahtanut,+jee!!),+ja+kerroin+siinä+näkemykseni+sen+syistä.+Ehkä+siinä+ihan+pikkuruisen+olet+ansioitunut+sinäkin.+Vaikka+olit+viime+kuntavaaleissa+puolueista+riippumattomien+listalla,+kun+et+enää+kepun+listoille+päässyt,+kepulaisena+kuitenkin+edelleen+esiinnyt,+ainakin+täällä+ja+kai+sielläkin,+missä+sinut+läheisemmin+tunnetaan.
  5. Kepun+kannatus+näkyy+todelleenkin+pudonneen+melkoisesti,+mutta+ei+tuota+vielä+voida+ihan+romahdukseksi+sanoa.+Hyvä+alku+kuitenkin.+Kyllä+se+siitä.+Ennen+eduskuntavaaleja+kannatus+voi+hyvinkin+olla+alempi+kuin+mitä+se+oli+Kiviniemen+johdolla+vuoden+2010+vaaleissa,+jolloin+se+oli+n.+15+%.Mistäpä+johtuu,+että+hallituksen+kolmospuolue+kokoomuksen+kannatus+huitelee+noin+korkealla?+No,+varmaan+siitä,+että+onhan+hallituksen+politiikka+ollut+varsin+kokoomuslaista+ja+se+on+tuottanut+kokoomuksen+kannattajien+kannalta+nähtyinä+oikein+hyviäkin+tuloksia.+Kokoomuksen+kannattajat+näkevät+ne+oman+puolueensa+ansioksi,+vaikka+kyllä+siinä+kepukin+Sipilän+johdolla+on+melkoisesti+auttanut.+Jos+Sipilä+pysyy+seuraavienkin+vielä+vaalien+aikana+kepun+johdossa,+ei+ole+poissuljettua,+ettenkö+minäkin+ensimmäisen+kerran+elämässäni+äänestäisi+kepua.+Siis+jos+silloin+vielä+äänestämässä+olen.+Puolueista+riippumaton+ja+roikkumaton+kyllä+olen,+mutta+jo+kauan+olen+kuitenkin+ollut+hieman+kokoomukseen+päin+kallellani,+ja+jos+Sipilän+johdolla+kokoomuspolitiikka+toteutuu+parhaiten,+miksipä+en+häntä+äänestäisi.Demarit+näkyvät+vajoavan.+Johan+Kalevi+Sorsa+sanoi,+että+meillä+on+saavutettu+kaikki+se,+minkä+demarit+asettivat+tavoitteekseen+viime+vuosisadan+alussa.+Miksipä+enää+tarvitsisi+demareita+kannattaa?+Jotain+uutta+puolueen+pitäisi+keksiä+vetonaulakseen,+niinhän+on+sanonut+myös+uusi,+ilmeisen+hyvä+puoluesihteeri+Anton+Rönnholm.+Mutta+taitavat+olla+siinä+myöhässä,+kun+ilmeisesti+vihreät+ovat+sen+jo+keksineet+ja+nousevat+kohisten.+Tulevaisuuden+merkittävimmät+poliittiset+voimat+voivat+olla+meillä+kokoomus+ja+vihreät,+ja+muut+puolueemme+jäävät+pikkupuoleiksi+niiden+väliin.++Eli+jakolinjat+oikeisto/vasemmisto+tai+porvarit/sosialistit+jäävät+siis+historiaan.+Tuollaista+kehitystä+ei+toki+tapahdu+vain+meillä,+vaan+koko+Euroopassa,+ilmeisesti+kaikkialla+paljolti+samoista+syistä.
  6. Näköjään+turha+oli+edellisen+viestini+lopussa+omaksi+parhaaksesi+esittämäni+toiveeni.+Se+oli+tosin+eräältä+toiselta+viisaalta+lainattu.Miksi+ihmeessä+tuo+minun+kapteeniuteni+on+saanut+sinut+noin+sekaisin?+Omasta+mielestäni+ja+varmaan+monien+muidenkin+minut+ja+elämänvaiheeni+tuntevien+mielestä+minulla+olisi+suurempaakin+aihetta+tyytyväisyyteen+ja+ylpeilyynkin+eräistä+muista+asioista.+Olen+kai+sellaisistakin+kertonut+ja+todisteita+kertomalleni+näyttänyt,+joten+ei+niistä+nyt+mitään.Olisiko+traumasi+syy+se,+että+et+päässyt+varusmiehenä+aliupseerikouluun,+jonka+kunnialla+suoritettuasi+olisit+voinut+päästä+kanta-aliupseeriksi,+ja+"rottakoulun"+kiitettävällä+suoritettuasi+päästä+jopa+RUK:kiinkin+ja+sitten+vielä+mestari-+ja+luutnanttikursseille+ja+ne+kiitettävällä+suoritettuasi+olisit+voinut+päästä+jopa+kapteeniksi?+Ja+sitten+kapteeni+evp:nä+tarvittavaa+lisäkoulutusta+hankittuasi+päästä+vielä+johonkin+mielenkiintoiseen+ja+hyväpalkkaiseen+siviilitoimeenkin?+Ja+nyt+sitten+mukavia+eläkkeitä+nauttien+laillani+matkustelisit+maailmalla+ja+toimisit+myös+noissa+evp-porukoissa?Oletko+todella,+ihan+todella+niin+tyhmä,+että+voisit+kuvitella+tuollaista+mahdolliseksi+itsellesi?+Noilla+eväillä,+joita+jokaisessa+viestissäsi+täällä+näytät?+Pitäisi+sinun+ymmärtää,+että+sellainen+ei+olisi+voinut+olla+sinulle+mitenkään+mahdollista.+Sellainen+tuli+mahdottomaksi+jo+silloin,+kun+esityksistäsi+päätellen+jouduit+kansakoulusikin+kesken+jättämään.
  7. Taas+meni+viikko+niin,+että+en+tätä+palstaa+avannut,+eikä+tänne+mieleni+tehnyt.+Oli+nimittäin+muuta+ja+mukavampaa.+Kun+naisystävänikin+oli+monta+päivää+seuranani.+Maanantain+ja+tiistain+olin+hänen+kanssansa+Päällystöliiton+evp-yhdistyksen+Tallinnan+matkalla,+jolla+meitä+oli+kaikkiaan+yli+50+ihmistä,+eri+puolilta+Suomea,+joukossa+kai+parikymmentä+daamiammekin.+Mutta+kun+naisystäväni+lähti+aamulla+kotimatkalleen+ja+katselin+tv:sta+tuon+presidentti+Koiviston+hautajaisohjelman,+herkistyin+siitä+niin,+että+en+voinut+olla+tulematta+siitä+kertomaan.+Kun+sitten+katselin+palstaa+enemmänkin+ja+huomasin+tuon+pankkopojan+avauksen+”Kapilla+ei+enää+niin+puheenaihetta”+-+sana+”enää”+todistaa+pankkopojan+olleen+asialla+-+pakko+siihen+oli+vastine+heittää.No,+ehkä+oli+virhe+minulta+ottaa+Kekkonen+tuossa+avauksessani+mukaan,+mutta+niin+tein+korostaakseni+Manun+suuruutta+hänenkin+rinnallaan.+Kun+se+herätti+eräässä+sellaista+närästystä+että+sanoi+minun+kuseksivan+Kekkosen+haudalle,+siihen+kevennykseksi+heitin+vanhan+runoni,+jonka+esitin+täällä+samaa+herjaa+torjuakseni.Noissa+evp-porukkamme+tilaisuuksissa+ei+politiikkaa+juuri+puhuta.+Nyt+paluumatkalla+laivalla+kuitenkin+tuli+sellaisessa+kuuden-seitsemän+miehen+joukossa+puheeksi+presidentti+Koiviston+kuolema.+Moni+meistä+oli+jo+esittänyt+arvostustaan+Koivistolle+-+niin+minäkin+-+mutta+yksi+sitten+rohkaistui+esittämään+toisenlaistakin+mielipidettä.+Hänen+mielestään+Koivisto+oli+syyllinen+1990-luvun+alkuvuosien+lamaan.+Kyllä+hän+yksin+jäi+mielipiteineen,+kun+muut+esitimme+sillekin+todenmukaisempia+selityksiä.+Kai+me+muut+olimme+sitten+sosialisteja;))Pari+tuntia+olen+nyt+katsellut+tv:sta+Lohjalla+pidettävää+suunnistuksen+maailmancubia+ja+siinä+ohessa+vielä+muutamia+viestejä+tänne+heitellyt.+Mutta+nyt+saa+riittää,+kun+vain+pystyyn_kuollut+on+tässä+pysynyt+asialinjoilla,+muille+minä+näyn+olleen+taas+kiinnostavampi+kuin+presidentti+Koivisto+tai+mikään+muu.+Tuskinpa+minulle+tulee+ihan+lähipäivinäkään+asiaa+tänne.+Se+ei+tietenkään+estä+tuota+”johtajaa”+minua+täällä+näkemästä,+kun+olen+mennyt+hänen+päähänsä+seurauksena+munakarvoihini+hirttäytymisestään.+Mutta+en+kanna+hänestä+huolta,+sillä+en+ole+”päälääkäri”,+ja+hän+lienee+jo+sellaisenkin+avun+ulottumattomissa.+Näkemiin!
  8. Joo,+Kekkos-kaunaajaksihan+minut+täällä+leimattiin+jo+toistakymmentä+vuotta+sitten.+Siitä+silloin+inspiroiduin+esittämään+sille+vastalauseeni+tällä+runolla,+joka+saa+riittää+puoleltani+Kekkosesta+tällä+erää:UNI+SUURESTA+URKISTA+(Eino+Leinon+runoa+”Hymyilevä+Apollo”+mukaillen)++Minä+suuresta+Urkista+unta+näin,++ja+kanssansa+keskustelin.++Hän+tyynenä+katsoi+silmiäin,++kun+hänelle+selittelin:+”Ne+sanoo,+häpäisen+muistoas,++ja+rivosti+kuseksin+haudallas,++kun+kerron+vain+sen,+minkä+todeksi+nään.++Miten+tässä+nyt+menetellään?”+Näin+puhuin+mä+Urkille+arkaillen,++ja+Urkki+mua+ymmärsi+heti.++Hän+kätensä+laski+mun+olallein++ja+mua+lähemmäksi+veti.+”Ken+uskovi+toteen,+ken+unelmaan,++mut+totuus+on+aina+arvossaan,++kun+uskossa+siihen+on+rehellinen:++Saat+pitää+sä+totuuden!”+Niin+mielelläin,+kovin+mielelläin++vielä+luoksensa+jäänyt+oisin,++luo+Tuonen+virtojen+viileäin,++mut+rakkoni+päätti+toisin:++heräsin+tyhjennyskutsuun+sen,++ehkä+aluksi+hieman+kiusaantuen,++mutta+iloa+tuntien+rinnassain++siitä+luvasta,+jonka+mä+sain.++Nyt+tulkaa+kaikki+te+kepulaiset,++niin+saatte+te+vasten+suuta!++Nyt+raudasta+mulla+on+jänteret,++ja+luuni+on+yhtä+luuta!++Kas,+minua+nyt,+mä+takaan+sen,++jo+pelkää+Keris,+myös+Härkönen!++Kun+maaginen+lupa+on+taskussain:++sen+itseltään+Urkilta+sain.++Oiva+änkkää,+Keris+se+törkyilee,++kun+Korhonen+saapuu+ja+hymyy!++Hän+lupansa+heille+nyt+esittelee.++Oiva+vaikenee,+Keris+jo+lymyy!++Nyt+Korhonen+hymyllä+hallitsee,++ja+Urkin+luvalla+vallitsee.++Se+lupa+on+voimaltaan+voittamaton!++Kas,+Urkilta+saatu+se+on!
  9. Voi+Hyvä+Luoja!+Toiseksi+on+jäänyt+presidentti+Koivisto+rinnallani,+kun+hänen+hautajaisten+päivänä+-+josta+äsken+kirjoittelin+avauksenani+-+vain+minä+olen+pankkopojan+mielessä+ollut!+Vankkumaton+on+hänen+uskonsa+sdp:n+kaikkivaltaisuuteen,+kun+uskoo+puolueen+tehneen+minusta+kapteenin!+Tasavallan+Presidentti+Urho+Kekkonen+minut+ylensi+kapteeniksi+1.3.1979.+Kuten+oli+ylentänyt+jo+sitä+ennen+luutnantiksi+ja+yliluutnantiksi.+Olisiko+ylennysesityksen+tehnyt+puolustusministeri+Taisto+Tähkämaa,+joka+oli+kepulainen;))+Kapteeniylennykseni+oli+vain+luonnollista+jatkumoa+varsin+monipuoliselle+sotilasuralleni,+jossa+ilmeisesti+olin+saanut+tuollaisista+asioista+päättävät+korkeat+esimieheni+vakuuttuneiksi+kyvyistäni.+Me+kaikki+neljä+puolustusvoimissa+ensimmäisessä+erässä+kapteeniksi+ylennettyjä+olimme+saman+luutnanttikurssin+oppilaita,+ja+kun+minä+satuin+olemaan+sen+kurssin+priimus,+ei+kai+siksikään+minua+voitu+sivuuttaa.+Mahdoton+trauma+kepulaisella+pankkopojalla+on+koko+sotilasurastani+ja+jopa+RUK:n+kurssin+suorittamisesta.+Kun+itse+ei+ole+päässyt+RUK:kiakaan+käymään,+ja+minä+satuin+olemaan+sielläkin+2.K:n+priimus,+saaden+samalla+koko+500-miehisen+kiväärilinjan+parhaan+todistuksen.+Kuvan+tuosta+priimuslautasesta+olen+joskus+täällä+näyttänyt,+enkä+ole+koskaan+sanonut+olleeni+koko+yli+tuhatmiehisen+kurssini+priimus,+vaan+sellainen+oli+eräs+toinen+silloinen+kanta-aliupseeri,+joka+palveli+krh-komppaniassa.+Pankkopojan+päänvaivana+olevasta+”sosialismistani”+vielä.+Olin+v.+1972+kuntavaaleissa+sitoutumattomana+ehdokkaana+sdp:n+listoilla.+Pääkaupungin+aliupseerikerhot+asettivat+minut+ehdokkaakseen.+Siihen,+että+he+halusivat+minut+sdp:n+listoille,+varmaan+vaikutti+se,+että+sdp+oli+puolueistamme+voimakkaimmin+tukemassa+liittomme+ajamaa+henkilöstöuudistusta.+Yhtä+paljon+vaikutti+se,+että+kokoomuksen+listoilla+oli+edelleen+ehdokkaana+jo+kaupunginvaltuustossa+ollut+eversti+Jorma+Korvenheimo,+ja++minun+uskottiin+menevän+paremmin+läpi+sdp:n+listoilta.+En+mennyt+läpi,+vaikka+sain+yli+200+ääntä,+eikä+puoletkaan+äänestäjistäni+liene+olleet+sdp:n+kannattajia.En+ollut+minäkään+ennen+noita+aikoja+sdp:n+vaan+kansanpuolueen+kannattaja.+Enkä+sen+jälkeenkään+ollut+sdp:n+kannattaja+ennen+kuin+Paavo+Lipponen+tuli+puolueen+johtoon.+Lipponen+on+viimeinen+demari,+jota+eduskuntaan+olen+äänestänyt.+Martti+Ahtisaarta+äänestin+presidentiksi,+ja+myös+Tarja+Halosta+v.+2000,+kun+vastaehdokkaanaan+oli+kepun+Esko+Aho.+Vuonna+2006+en+enää+äänestänyt+Halosta,+vaan+Sauli+Niinistöä,+joka+ei+vielä+silloin+mennyt+läpi,+mutta+meni+v.+2012,+ja+tietenkin+häntä+äänestin+myös+silloin.Pankkopoika+kokee+syntyneensä+kepulaiseksi+-+tai+maalaisliittolaiseksi+-+ja+hänen+on+mahdotonta+ymmärtää,+että+jollekin+toiselle+käsitys+puolueiden+merkityksistä+voi+olla+toinen.+Minä+olen+ollut+melko+monena+elämässäni,+niin+myös+puoluekannatuksessani.+Olen+aina+arvottanut+puolueita+sen+perusteella,+miten+olen+nähnyt+niiden+ajavan+asioita,+joilla+näen+olevan+suurinta+merkitystä+maalle+ja+miksei+myös+itsellenikin.+Kepua+en+kuitenkaan+voinut+kannattaa+edes+pitkällä+siviilityöurallani,+vaikka+hyvä+työnantajani+oli+omistajataustoiltaan+lähellä+kepua.+Sielläkään+ei+silti+edetty+uralla+jonkin+puoluekannatuksen+perusteella+vaan+töissään+näytetyillä+kyvyillä.+Konttoripalveluesimiehestä+melko+pian+etenin+keskushallinnon+isännöitsijän+varsin+vaativaan+ja+vastuulliseen+tehtävään.+Oli+minulla+siihen+hieman+muodollistakin+pätevyyttä,+kun+olin+suorittanut+Kiinteistöalan+Koulutuskeskuksessa+isännöitsijäkurssin+ja+tutkinnon.+Luulenpa,+että+en+olisi+kelpuuttanut+pankkopoikaa+alaisuuteeni+mihinkään+tehtävään+laajalla+vastuualueellani,+en+edes+vahtimestariksi+tai+ulkoalueiden+hoitajaksi,+vaativammista+tehtävistä+puhumattakaan.+Mutta+ovathan+nuo+pankkopojat+päässeet+tällä+kepupalstalla+sentään+”majureiksi”+ja+”johtajiksi”,+ihan+omatekoisina,+joten+miksi+sellainen+päänvaiva+teille+on+tullut+minusta,+kun+olen+vain+kapteeni+eikä+edes+sekään+vaatimaton+arvoni+itseni+tekemä;))