Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6611

1. Kylläpä+on+heti+saanut+melkoista+huomiota+tuo+muistioissani+olevasta+ansioluettelostani+poimimani.+En+tuossa+kaikkia+kurssejani+ja+opintotilaisuuksiani+luettele,+mutta+näköjään+ihan+riittävästi.+Noista+jo+tulleista+vastaviesteistä+hieman:Opintokerho-ohjaajan+kurssin+v.+1977+suoritin+kerhoni+esityksestä+ja+kustantaman+TVK-opistossa,+sillä+Toimiupseeriliiton+keskusjärjestö+oli+TVK,+Toimihenkilöiden+ja+virkamiesten+keskusjärjestö.+Kerhoni+puheenjohtajana+ollessani+olin+käynnistänyt+siellä+opintokerhotoiminnan.+Puheenjohtajuudesta+luovuttuani+minut+haluttiin+sen+toiminnan+vetäjäksi.+Se+edellytti+lisäkoulutusta,+jota+sitten+sain+muutamien+viikkojen+aikana+iltakursseilla.En+ole+kertonut+työskennelleeni+suurehkon+teknisen+alan+yrityksen+materiaalihallinnon+johtotehtävissä,+vaan+työskentelin+suuren+ja+monipuolisen+elintarvikealan+yrityksen+isännöitsijänä.+Vastuullani+olivat+ennen+muuta+kiinteistöt,+joita+oli+suuria+rakennuksia+kuten+pääkonttori,+tutkimuskeskus+ja+atk-keskus,+joissa+työskenteli+yhteensä+lähes+1000+ihmistä.+Noiden+kaikkien+kunnossapito+ja+kaikinpuolinen+-+myös+tekninen+-+toimivuus+-+oli+vastuullani.+Vastuullani+oli+myös+noiden+lähes+1000+ihmisen+monet+henkilöstöpalvelut,+kuten+lähetit,+vahtimestarit,+puhelinvaihde,+postitus+ja+monistus,+konttoritarvike-+ja+kalustovarastot+ja+niiden+hankinnat,+johdon+virka-autot+ja+omissa+toiminnoissamme+käytettävät+pakettiautot+kuljettajineen,+ym.+Vastuullani+oli+pienempiäkin+rakennuksia,+ja+maaseudulta+kotoisin+olevien+työsuhdeasuntoja+täällä+Helsingissä,+oli+myös+edustuspaikkoja+rakennuksineen,+kuten+Näsen+kartano+Porkkalassa+ja+Sledaskär-saaret+rakennuksineen+Iniössä,+Turun+saaristossa.Isännöitsijän+vastuulle+ja+tehtäviin+kuului+kyllä+paljon+materiaalihankintojakin+ja+hyvin+paljon+muuta.+Ei+vähäisimpänä+moninaiset+henkilöstöasiat.+Omia+alaisia+minulla+oli+aluksi+nelisenkymmentä,+eri+aloilta,+joukossa+useita+teknikoitakin,+mutta+joukko+pieneni+vähitellen,+kun+monia+toimintoja+ulkoistettiin.+Sittenpä+minulla+oli+hoidettavanani+suuri+määrä+erilaisia+sopimuksia,+jotka+olivat+syntyneet+vetämilläni+neuvotteluilla.+Tietysti+tukeuduin+toiminnassani+paljon+Valion+eri+alojen+osaajiin,+kuten+suuren+teknisen+osastomme+eri+alojen+insinööreihin,+joiden+kanssa+palaveerasimme+lähes+päivittäin.+Omat+vaatimuksensa+asetti+toimialueeni+viimeaikoinani+n.+50+miljoonan+markan+budjetti,+jonka+itse+laadin+ylempää+saamieni+raamien+mukaan+ja+tietenkin+valvoin+budjetissa+pysymistä.+Kaikessa+vaadittiin+myös+henkilöstöpoliittisia+taitoja,+sillä+niitä+tarvittiin+lähes+päivittäin+erilaisissa+tilanteissa+niin+alaisteni+kuin+muiden,+myös+ulkopuolisten+sopimuskumppaniemme+ihmisten+kanssa.+Koin,+että+puolustusvoimissa+sekä+koulutuksestani+että+toiminnastani+saamista+taidoista+oli+suurta+hyötyä+tuolla+alueella.Niin,+ja+sille+ennakoivan+ajon+kurssille+-+joka+oli+muuten+hieman+laajempi+kuin+vain+liukkaan+kelin+kurssi+-+talo+lähetti+jossain+vaiheessa+meidät+jokaisen,+jolla+oli+työsuhdeauto.+Sellainenhan+oli+useimmilla+meillä+pomomiehillä+tai+-naisilla.Oikeaa+tietoa+vielä+tuolle,+joka+”tietää”+sen+”rottakoulun+kestäneen+vain+muutamia+viikkoja.+Kyllä+se+kesti+vuoden.+Ensimmäinen,+yleissivistävä+jakso+oli+puolen+vuoden+mittainen,+toinen,+aselajijakso+kesti+toiset+puoli+vuotta.+Mihin+tahansa+muuhun+kouluun+verrattuna+se+kesti+yhteensä+kaksi+normaalia+lukukautta,+tiiviisti+kaikki+päivät+ja+usein+yötkin.+Sielläkään+en+muuten+ollut+ensimmäisen+jakson+priimus,+jäin+kakkoseksi,+mutta+jalkaväen+aselajijakson+priimus+kyllä+olin,+ja+siitä+sain+pienen+stipendinkin.Jokohan+vihdoin+hälvenisivät+huolenne+siitä,+että+koulutukseni+ei+ole+riittävä+näiden+vaativien+eläkeläispäivieni+tarpeisiin?
  2. Vielä+palstan+avasin+ja+huomasin+tämän+avauksen,+jossa+kolme+äidinkieltä+omaava+avaaja+ei+käytä+niistä+yhtäkään,+vaan+käyttää+hänelle+tutumpaa+pankkolängvitsiä.+Sen+osaaminen+kun+on+välttämätön+edellytys+mm.+pääsyssä+majuriksi+kepupalstalla.Keskustelu+on+pian+kuitenkin+mennyt+tärkeämpää,+siis+minuun.+Erityisen+huolestuneita+ollaan+koulutukseni+riittävyydestä+vaativille+eläkeläispäivilleni.+Täytyy+yrittää+heidän+huoltaan+hälventää.+Muutakin+koulutusta+olen+hieman+saanut.+Tässäpä+siitä+kopioituna+ansioluettelostani:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxKansakoulu+(Rautavaaran+Keyrityn)+1950Yksityisopiskelua+(kieliä,+matematiikkaa+ym.)+opintokerhoissa+sekä+kansalais-+ja+työväenopistoissa+ja+itseopiskeluna+1951-Aputyönjohtajakurssi+(Veitsiluoto+Oy/Kittilä,+Kuolavaara)+1954Aliupseerikoulu+(Jääkäripataljoona+2,+Santahamina)+1955Kanta-aliupseerien+peruskurssi+(KAuK,+Lappeenranta)+1959-60Huoltoaliupseerikurssi+(Huoltokoulu,+Santahamina)+1962Reserviupseerikoulu+(RUK,+Hamina)+1963-64Esikuntamestarikurssi+(Pääesikunta/RTK,+Santahamina)+1970Luutnanttikurssi+(Esikuntakoulu,+Santahamina)+1974Isännöitsijän+peruskurssi+(Kiinteistöalan+koulutuskeskus,+Helsinki)+1985Sissi-,+tiedustelu-,+lähitaistelu-+yms.+täydentäviä+sotilasammatillisia+kursseja+sekä+opetuspäiviä+uusista+aseista,+kalustoista,+ohjesäännöistä;+ampuma-+ja+liikuntakoulutustilaisuuksia+ja+–kilpailuita+yms.+joukko-osastoissa+1957-80+Kartoituksen+maastotöiden+ja+ilmakuvien+käsittelyn+opetustilaisuuksia+(Topografikunta)+1968-72YK:n+rauhanturvaajakoulutuksessa+(YK-KoulK+Hyrylä+ja+Niinisalo)+1966+ja+1978Järjestötoimintakursseja+(AUL,+ToUL,+VL+ja+TVK)+1963-77Työsuhdeasiain+peruskurssi+(Valtion+Koulutuskeskus)+1974Puolustushallinnon+työ-+ja+virkaehtosopimukset+(PlM)+1974+Henkilöstöhallinnon+täydennyskurssi+(Valtion+Koulutuskeskus)+1976Opintokerho-ohjaajakurssi+(TVK-opisto)+1977Taloushallinnon+ja+budjetoinnin+kurssi+(Valio)+1984Teollisuuslaitoksen+suojelujohtajien+peruskurssi+(Teli)+1986Suojeluvalvojien+peruskurssi+(Hgin+vs-yhdistys)+1986Ulkoalueiden+hoidon+suunnittelu+(Kiinteistöalan+koulutuskeskus)+1986Korjausrakentaminen+(KKK)+1988Teollisuuden+meriseminaari+turvallisuudesta+(STV+ym)+1988”Ihminen+–+työpaikan+tärkein+voimavara”+–seminaari+(JTO,+AEL)+1988Kiinteistöjohtajien+seminaari+(Suomen+Kiinteistöliitto)+1988Työsuojelun+jatkokurssi+(Valio)+1989Uusien+tietojärjestelmien+vaikutus+kiinteistönpitoon+(KKK)+1989Kiinteistöjen+ylläpidon+kehittäminen+(Hankkija-tekniikka)+1989-90Tulosjohtamiskoulutus,+3-jaksoinen+(Valio+ja+SEFEK)+1989-91Kiinteistöpalvelujen+uudet+konseptit+(Rastor)+1991Kunnossapitopäivät+(Valio)+1991Asbestin+purkutyöt+rakennusta+purettaessa+(Tekn.+Koulutuskeskus+Majvik)+1991Kiinteistötietojen+atk-hallinta+(KKK)+1992Valioryhmän+valmiuden+kehittäminen+(Valiokoulutus)+1992Liikekiinteistöisännöinti+–seminaari+(KKK)+1992Ennakoivan+ajon+kurssi+(Liikenneturva)+1992Muistin+ja+nopean+lukemisen+kehittäminen+(Tekn.+Koulutuskeskus+Majvik)+1992Vaativa+ostoneuvottelu+–koulutusohjelma+(Markkinointi-instituutti)+1992Valioryhmän+päällikköseminaari+(Johtamistaidon+opisto)+1993”Kehitä+itseäsi”+–teemapäivät+(Valio)+1993Johdon+talous-+ja+laskentapäivät+(Valio)+1993Muutos-+ja+yhteistyövalmennuspäivät+(Valio)+1993Ympäristöhuoltopäivät+(ISS-Servi,+WM-jätehuolto+ym.)+1994Tulitöiden+paloturvallisuuskurssi+(Valio++ja+OVL)+1994Työsuojelun+jatkokurssi+esimiehille+(Valiokoulutus,+Hgin+palolaitos)+1994Hgin+vs-yhdistyksen+neuvottelupäivät+1994Suojelujohtajien+ja+valmiuspäälliköiden+kertausharjoitus+(Elintarvikepooli)+1995xxxxxxxxxxxxxxxxxxxKun+jatkuvasti+tuodaan+esille+tuo+asbestikurssi+ja+ennakoivan+ajon+kurssi,+täytyy+kertoa+niistä+vielä+erityisesti:+Valio+käytti+minulla+asbestikurssin+silloin,+kun+purettavaksi+tuli+eräs+vanha,+suuri+rakennus,+jossa+tiedettiin+olevan+myös+asbestia,+ja+minä+isännöitsijänä+jouduin+ulkopuolisten+alan+ammattilaisten+tekemään+purkutyötä+valvomaan.+Ennakoivan+ajon+kursseilla+Valio+käytti+kaikkia+meitä,+joilla+oli+työsuhdeauto.Hälvenipä+nyt+huolenne+tai+ei,+enempää+minulta+ei+tule+ainakaan+ennen+keskiviikkoa.+Naisystäväni+tulee+luokseni+tänä+iltana+ja+viikonlopun+yhdessä+vietettyämme+olemme+maanantain+ja+tiistain+Päällystäliiton+evp-yhdistyksen+Tallinnan+matkalla.
  3. Peeveli,+kun+tuli+vielä+kiusaus+käydä+palstalla+ja+huomasin+tuon,+niin+pakko+sitä+on+kommentoida:Esikuntakoulussa+oli+pääaine+juuri+henkilöstöhallinto,+jota+opetin.+Sen+kerroin+oli+10,+kun+toisen+pääaineen,+esikuntaopin+ja+-tekniikan+kerroin+oli+9,+ja+kadettiupseerien+opettaman+johtamistaidonkin+kerroin+muistaakseni+vain+8.Esikuntakoulussa+henkilöstöhallinto-aineen+pääsisältö+olivat+puolustusvoimain+henkilöstöä+koskevat+työehtosopimukset,+joita+oli+lähes+20.+Puolustusvoimissakin+on+hyvin+monen+alan+työntekijöitä,+joita+koskevat+eri+työehtosopimukset.+Opetusohjelmaan+kuuluivat+myös+varusmiehiä+koskevat+hallinnolliset+määräykset.+Opetusohjelmassa+tärkeänä+osuutena+oli+myös+hyvän+henkilöstöjohtamistavan+periaatteet+ja+menetelmät+erilaisissa+tapauksissa.+Noita+kaikkia+opetin+minä.+Minullahan+oli+tuohon+työehtosopimuspuoleen+melkoista+tuntemusta+jo+aikaisemmista+tehtävistänikin,+ja+olin+saanut+siihen+opetusta+myös+monilla+kursseilla+järjestötoimintaan+osallistuessani.+Myös+puolustusvoimain+henkilöstöä+tavalla+tai+toisella+koskeva+työlainsäädäntö+sisältyi+aineeseen,+mutta+sitä+opetti+Puolustusministeriössä+työskentelevä+lainoppinut,+asessori.Henkilöstöhallinto+-+ei+tosin+sillä+nimellä+-+oli+hyvin+tärkeä+aine+myös+Valion+sisäisessä+koulutuksessa+meille,+joilla+oli+alaisia+johdettavinamme.+Siihen+sain+myös+Valion+kustantamaa+koulutusta+mm.+Johtamistaidon+opistossa,+jollakin+toisella+nimellä+se+sielläkin+taisi+tulla.+Henkilöstöhallintoa+teknillisessä+korkeakoulussa+ja+kauppakorkeakoulussa+sekä+yliopistossa+opiskelleita+on+läheisissänikin,+jotka+sitten+ovat+työelämässä+johtavassa+asemassa+toimiessaan+todenneet+aineesta+suuren+hyödyn.+Nyt+saa+lopultakin+riittää+minulta.+Viisas+nimittäin+tästä+jo+ymmärtäisi,+tyhmä+ei+ymmärtäisi,+vaikka+puhuisin+kuinka+paljon+lisää
  4. Kun+vielä+huomasin+tuon,+täytyy+siihen+toki+vastata:Jos+minun+työni+siellä+puolustusvoimissa+oli+mielestäsi+niin+arvotonta,+enkä+saa+plussaa+siitä,+että+lähes+yhtä+pitkään+tein+työtä+myös+”keskustaa+lähellä+olevalla”+Valiolla?+Varmaan+siellä+kyllä+nähtiin+se+puolustusvoimissa+tekemäni+työ+arvokkaammaksi,+kun+sinne+pääsin,+mutta+ei+se+yksi+olisi+kantanut+siihen+menestykseen+ja+eteenpäin+menoon,+jota+sielläkin+sain;+kyllä+se+täytyi+siellä+ansaita.Sotaväen+olemukseen+palatakseni+totean,+että+lähes+kaikkihan+me+siellä+aloitamme+kentällä,+niin+minäkin.+Mutta+niin+sotaväessä+kuin+siviilissäkin+niihin+aloitustehtäviinsä+koko+urakseen+jämähtämistä+ei+voida+pitää+menestyksen+osoituksena.+Jos+kadettiupseerille+käy+niin,+ei+hän+kapteenia+korkeammalle+ylene,+sillä+majuriksikin+päästäkseen+miehen+täytyy+pystyä+myös+esikuntatyöskentelyyn.+Toimiupseereista+niihin+esikuntiin+pääsivät+vain+aikaisemmissa+tehtävissään+kuten+kouluissaankin+parhaiten+menestyneet.+Enkä+minä+sen+kouluttajakautenikaan+jälkeen+ollut+vain+esikunnissa.+Olinhan+myös+kartoituksen+maastotöissä+Topografikunnassa+ja+monta+vuotta+sotakoulussa+henkilöstöhallinnon+opettajana,+ja+henkilöstöhallinto+on+tärkeimpiä+aineita+millä+tahansa+työalalla.+Niin,+ja+olin+mestarikurssin+johtajanakin,+tietääkseni+ensimmäisenä+toimiupseerina+sellaisessa+tehtävässä,+ja+varmaan+silläkin+oli+osaltaan+painoarvoa+siinä,+kun+olin+sitten+neljän+ensimmäisen+toimiupseereista+kapteeneiksi+ylennettyjen+joukossa.+Esikunnissa+me+kaikki+silloin+palvelimme,+minä+tosin+YK:n+suomalaisen+rauhanturvaajajoukon+esikunnassa+Siinailla.Koulutustaan+vastaavissa+tehtävissä+täytyy+miehen+toki+toimia,+se+on+työnantajan+kuten+miehen+omakin+etu,+mutta+millä+tahansa+alalla+menestymiseksi+edellytetään+muutakin+koulutusta+kuin+vain+peruskoulutus.+Sotaväessä+niin+upseerille+kuin+toimiupseerille+riitti+se+peruskoulutus+kentällä+pakertamiseen,+mutta+ei+sillä+juuri+korkeammalle+voinut+päästä.Täytyy+ihan+vakavasti+vielä+kysyä:+ovatko+sinun+tietosi+ja+ymmärryksesi+sotaväestä+ja+työelämästä+yleensäkin+noin+heikot,+vai+oletko+muutenkin+hyvin+tyhmä,+kun+tuollaisia+puhut.Ei+enempää+sinullekaan+eikä+kenellekään+muulle+enää+tänä+iltana.
  5. Jos+sinä+todella+luulet+minua+tuon+sinusta+annetun+luonnehdinnan+tekijäksi,+luonnehdinta+on+ehdottomasti+oikea:+olet+hyvin+vakavasti+mielisairas.+Vaikka+et+olisi+siinä+tosissasikaan,+tuollainen+ei+ole+missään+nimessä+lähelläkään+tervettä.Toissapäivänä+täällä+muutaman+viestin+heitin,+eilen+en+palstaa+avannutkaan+ja+tänään+olen+tehnyt+vain+tuon+avaukseni+Sipilästä+ja+Trumpista+ja+heittänyt+sille+yhden+viestin+ja+viestit+heitin+myös+Mielipidepankin+ja+aito-arskan+avauksille,+en+mitään+muuta.+Tämä+on+totuus,+jonka+voisin+vannoa+vaikka+käsi+Raamatulla.Sinä+sen+sijaan+olet+näköjään+kymmenillä+viesteilläsi+itsesi+kanssa+minusta+keskustellut+-+ja+sitten+sanot+minua+massapostittajaksi!+Oletko+siis+ihan+todella+hyvin+vakavasti+sairas+mieleltäsi,+kun+tuollaisia+suustasi+päästät?++Jos+olisit+edes+puoliksi+terve+päästäsi,+et+yrittäisi+tuollaista+toivotonta+kiinnittymistä+minuun,+jota+olet+osoittanut+varmaan+jo+sadoilla+puskanikeilläsi,+joissa+minun+intiimit+paikkani+ovat+aina+mukana.Hyvin+sairaasta+päästä+kertoo+myös+tuo+munakarvojeni+aina+esillä+pitäminen.+Ei+edes+puolipäinen+homokaan+olisi+noin+niihin+karvoihini+iäksi+hirttäytynyt,+vaikka+olisi+joskus+nähnyt+sen+kuvankin,+jossa+niitä+väläytin,+kun+täällä+ei+ottanut+loppuakseen+kiihkeä+pohdinta+siitä,+onko+minulla+niitä+karvoja+vai+ei.+Se+kiihkohan+syntyi+siitä,+että+näytin+täällä+kuvaa,+jossa+olin+veljeni+hienossa+savusaunassa+ja+pidin+jalkojani+niin,+että+niitä+intiimejä+paikkoja+ei+kuvassa+näkynyt.Sinä+et+kai+sitä+kuvaa+edes+nähnyt,+sillä+se+oli+palstalla+vain+hetken,+kun+sen+poistin+-+silloin+vielä,+lähes+10+vuotta+sitten+rekisteröitynyt+voi+aina+halutessaan+poistaa+viestinsä.+Luultavasti+heikon+mielesi+suisti+lopullisesti+raiteiltaan+juuri+se,+että+sinulta+jäi+sellainen+ihana+näky+näkemättä.+Jos+olisin+silloin+ymmärtänyt,+että+täällä+on+joku+kaltaisesi,+en+tietenkään+olisi+sellaista+kuvaa+edes+väläyttänyt,+sillä+en+toki+olisi+halunnut+olla+aiheuttamassa+veljistämme+vähäisimmänkään+mielen+murtumista+siten+kuin+sinulle+raukalle+on+tapahtunut.Koetapa+koota+päässäsi+mahdollisesti+vielä+jäljellä+olevia+järjen+rippeitä+ja+ajatella+käyttäytymistäsi,+luulojasi+ja+sanomisiasi,+niin+ehkä+ymmärrät+tuollaisen+järjettömyyden+ja+häveten+sitä+lopetat+sen.+Ja+koeta+löytää+jotain+muutakin+tekemistä+kuin+vain+kepupalstan+päivystämisen,+niin+järjenhiutaleita+voi+alkaa+kasaantua+päähäsi+enemmänkin.+Annathan+ymmärtää,+että+sinulla+olisi+perhettäkin,+myös+lapsenlapsia,+miksi+ihmeessä+et+olisi+enemmän+vaikka+heidän+kanssansa!+Joskus+kerroit+omaavasi+myös+liikunnallisia+harrastuksia;+miksi+nekin+ovat+kokonaan+sinulta+jääneet?+Vain+kepupalstan+vuoksiko,+ja+siksi,+että+jokin+täällä+on+sinulle+kiinnostavinta+ja+tärkeintä.+Ei+tarvinne+mainita,+mikä+se+on,+kaikki+olemme+sen+tuhansia+kertoja+nähneet.+Minä+asun+yksin+ja+olen+enimmäkseen+omissa+oloissani,+mutta+ei+minun+tarvitse+vain+täällä+aikaani+viettää.+Ja+kun+naisystäväni+on+luonani,+silloin+en+tätä+palstaa+edes+avaa.+Enkä+avaa+taas+lähipäivinä.+Huomenna+minulla+on+mm.+pankkiasioiden+hoitamista+ja+ylihuomenna+saan+taas+luokseni+naisystäväni,+jonka+kanssa+sitten+olemme+maanantaina+ja+tiistaina+Päällystöliiton+evp-yhdistyksen+Tallinnan+matkalla.+Olet+antanut+ymmärtää,+että+sinullakin+olisi+ainakin+jonkinlaista+toimiupseeriuraa.+Miksi+ihmeessä+et+koskaan+osallistu+niiden+rientoihin?+Vai+ajauduitko+jo+sillä+”sotilasurallasi”+sellaiseen+asemaan,+että+et+kehtaa+tulla+joukkoon,+jossa+sinut+voitaisiin+tuntea.+Niin+tai+näin,+mutta+puhuin+nyt+aidosti+hyvällä+tahdolla+tosissani+toivoen+sinun+ymmärtävän+tämän+omaksi+parhaaksesi.+Jospa+voisit+olla+näyttämättä,+että+toiveeni+on+turha!
  6. Ilmeisesti+koin+jonkinlaisen+ahaa-elämyksen+jolloin+olin+oivaltavinani+nuo+Sipilän+ja+Trumpin+samankaltaisuudet.+Minusta+oivallus+oli+niin+mielenkiintoinen,+että+välittömästi+nakkasin+palstalle+tämän+avaukseni.+Ilmeisesti+asia+ei+ole+ollut+yhtä+mielenkiintoinen+muista.+Ehkäpä+monille+tuo+asia+on+ollut+selvä+jo+niin+kauan,+ettei+sillä+ole+heille+enää+mielenkiintoa.+Tai+sitten+monille+asia+on+niin+arkaluonteinen,+että+siitä+halutaan+vaieta.+Niin+tai+näin,+mutta+keskustelua+asiasta+ei+kuitenkaan+ole+syntynyt.+No,+so+what.Pystyyn_kuollut+on+toistaiseksi+ainoa+avaukseeni+kiinnostusta+osoittanut,+ja+hänkin+vain+siinä+sivujuonteena+esille+tuomaani+Repo-radioon.+Vaikka+vastauksessani+hänelle+sanon+muistavani+tuollaisia+vanhoja+asioita+oikein+hyvin,+en+sentään+muista+niin+hyvin,+että+muistinvaraisesti+pystyisin+siteeraamaan+jotakin+kolmisenkymmentä+vuotta+sitten+lukemaani+kirjaa.+Sellaista+muistamista+hän+näkyy+minulta+edellyttävän+toisessa+viestissään.+Miksiköhän+hänkin+sivuuttaa+avaukseni+pääasian,+eli+Sipilää+ja+Trumpia+yhdistävät+taustat+ja+niiden+ilmeisen+vaikutuksen+heidän+politiikassaan?Olen+siis+jo+varsin+vanha+mies.+En+kai+kuitenkaan+aina+muista+korkeaa+ikääni,+kun+tuollaisiakin+vanhoja+asioita+-+kuten+tuon+Repo-radionkin+-+täällä+otan+esille.+No,+onhan+eräille+täällä+ihan+tätä+päivää+vielä+paljon+vanhemmatkin+asiat,+kuten+vuoden+1918+surulliset+tapahtumat.+Heiltä+saanen+ymmärtämystä;))Tällä+viikolla+kyllä+on+useastikin+tullut+mieleeni,+että+minun+täytyy+olla+jo+hyvin+vanha.+Kun+vanhempi+poikani+on+nyt+vaimonsa+kanssa+60-vuotismatkallaan+Rhodoksella.+Ja+hänkin+on+ollut+isoisä+jo+pitkälti+toistakymmentä+vuotta!+Mutta+tässä+sitä+vielä+keikutaan+ja+jopa+koen+yhä+olevani+varsin+vahvasti+elämässä+ja+nykypäivässäkin+kiinni.+Ristiriitaista+kenties,+mutta+näin+se+vain+on,+ja+sille+on+hyviä+perusteita+ja+luulen+saavani+sellaisia+lisää+taas+viikonloppuna+ja+seuraavan+viikon+alkupäivinä,+mutta+ei+niistä+nyt+tässä.
  7. Voi,+voi+-+oletko+sinäkin+niin+nuori+mies,+että+sinulla+ei+ole+muistikuvia+noilta+ajoilta?+Eino+S.+Repo+kuului+Kekkosen+lähipiiriin,+ja+maalaisliiton++ehdokkaanaan+hänet+Yleisradion+johtoon+valittiin.+Painavin+peruste+valinnalle+oli+varmaan+se,+että+Repo+kuului+Kekkosen+lähipiiriin.+Näin+asiasta+todetaan+Wikipediassa:>>Yleisradion+pääjohtajan+Einar+Sundströmin+jäätyä+eläkkeelle+1965+Repo+nostettiin+hänen+seuraajakseen+Maalaisliiton+ehdokkaana.+Valintaa+tuki+presidentti+Urho+Kekkonen,+jonka+lähipiiriin+Repo+kuului<<Kekkosen+vahvasta+tuesta+ja+häneltä+saamastaan+ohjeistamisestakin+Repo+kertoo+myös+kirjassaan+”Päämies”+-+kirjan+nimikin+jo+viittaa+siihen,+että+hän+koki+Kekkosen+päämiehekseen+myös+Ylen+johtajana+ollessaan.+Olen+lukenut+kirjan,+mutta+ilmeisesti+olen+antanut+sen+pois,+kun+en+löydä+sitä+hyllyistäni.+Hankipa+kirja+ja+lue+se,+niin+tiedät;+kirjaa+näkyy+olevan+edelleen+saatavissa+antikvariaateista:http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=240258Repo-radiosta+on+kyllä+toisenlainenkin+käsitys,+perusteltu+sekin.+Eli+sitä+alettiin+pitää+enemmän+ja+enemmän+Neuvostoliittoa+eniten+myötäilevän+äärivasemmiston+äänitorvena.+Ei+sekään+poista+sitä+tosiasiaa,+että+kyllä+sitä+silloinkin+ohjeisti+myös+Kekkonen.+Häntähän+puolestaan+ohjeisti+Neuvostoliitto.Tässä+on+linkki+tuohon+käsitykseen+johtavasta+näkemyksestä:http://www.reporadio.fi/Minä+olen+vanha+mies,+ja+lähimuistini+voi+jo+pätkiäkin+-+kuten+hiljattain+myönsin+-+mutta+tuollaiset+vanhat+ajat+muistan+edelleen+oikein+hyvin.
  8. Voi+Hyvä+Luoja,+millainen+heikon+pään+vaiva+näyn+sinulle+olevan!+Heikossa+päässäsi+on+myös+hyvin+heikko+muisti.+En+ole+koskaan+sanonut+olleeni+RUK:n+kurssini+priimus.+Kurssimme+päättyessä+minut+julistettiin+vain+200-miehisen+2.komppanian+priimukseksi,+ja+siitä+sain+hopealautasen,+josta+kuvan+lienen+täälläkin+esittänyt.+Vasta+jälkikäteen+sain+tietää,+että+todistukseni+oli+paras+myös+koko+500-miehisellä+kiväärilinjalla.+Tämän+kuulin+kai+vasta+Esikuntakoulun+johtajana+olleelta+silloiselta+majurilta,+joka+oli+RUK:n+kurssillani+joukkueeni+johtaja.En+ole+käynyt+korkeakouluja+enkä+kovin+paljon+muitakaan+kouluja,+mutta+kaikissa+kouluissani+aina+on+todistukseni+loppuarvosana+ollut+kiitettävä.+Kansakoulusta+alkaen,+jossa+aina+olin+luokkani+priimus+ja+usein+kai+koko+koulun+priimus.+Kansakoulun+päästötodistukseni+keskiarvo+oli+9,2,+ja+tuohon+sen+laski+käsityöt,+jossa+arvosanani+oli+vain+7.+Sekin+liikaa,+kun+yhden+talven+tein+veistoluokassa+vain+suksia,+joilla+en+koskaan+hiihtänyt;))+Kansakoulun+päästötodistusta+minulla+ei+enää+ole,+sillä+laitoin+sen+keväällä+1956+liitteeksi+hakemukseeni+kersantin+toimeen,+johon+komppaniamme+päällikkö+sai+minut+-+varusmieskersantin+-+houkuteltua,+ja+sillä+tiellä+olin+sitten+25+vuotta.+Eräille+täällä+olen+tosin+sillä+tiellä+edelleen;))En+muuten+tiedä,+oliko+todistukseni+edes+toiseksi+paras+tuolla+yli+tuhannen+miehen+kurssilla,+sillä+saattoihan+esim.+kenttä-+tai+it-tykistö-++tai+viesti-+tahi+pioneerilinjoilla+olla+parempikin,+mutta+ei+yhtä+hyvää+kuin+oli+krh-linjalla+olleen+priimustodistus.+Mutta+itselleni+tuolla+asialla+ei+ole,+ei+ole+koskaan+ollutkaan+yhtään+mitään+merkitystä.+Sellainen+näkyy+olevan+päänvaivana+vain+noilla+eräillä,+jotka+eivät+koskaan+ole+saaneet+minkäänlaista+todistusta+RUK:sta+ja+heidän+”koulutuksensa”+lienee+jäänyt+vain+kansa-+tai+peruskouluun,+ja+sieltä+saamastaan+todistuksessa+heillä+ei+taatusti+ole+ylpeilyn+aihetta.Tulipa+valvottua+näin+myöhään+erästä+digiboxini+kivaa+tallennetta+katsoen,+mutta+nyt+iltapesuille+ja+vuoteeseen.+Toivon,+että+olisin+sanonut+näistä+asioista+jo+niin+selvästi,+että+se+olisi+mennyt+tyhmäänkin+päähän+niin,+jottei+minun+tarvitsisi+enää+huomenna+tulla+tänne+enempää+selvitystä+antamaan.
  9. Kun+vielä+palstalla+kävin+ja+huomasin+tuon,+siihen+täytyy+sanansa+sanoa,+on+se+niin+hauska!+Todellakin+olemme+vastakohdat+toisellemme,+minä+ja+”majuri”.+Jo+lähtökohtaisesti+sikäli,+että+minä+olen+esiintynyt+täällä+vain+sellaisena,+joka+olen,+ja+todisteet+itsestäni+kertomalleni+olen+aina+esittänyt;+tuo+toinen+on+majuri+vain+mielikuvituksessaan,+sen+jokainen+täysjärkinen+ymmärtää.+Joo,+kävin+RUK:n+vasta+ylikersanttina,+seitsemän+vuotta+kapiaisena+palveltuani,+ja+päätöksessäni+mennä+sinne+ei+painanut+paljonkaan+sen+kurssin+suorittamisen+antama+reservinupseerin+arvo,+vaan+tärkeämpää+oli+sen+antama+palkkaluokan+lisäys,+joka+pysyi+minulla+koko+sotilasurani+ja+on+jo+37+vuotta+antanut+pikkuruista+lisää+eläkkeeseenikin.Mutta+”majuri+ei+ole+suorittanut+RUK:n+kurssia+koskaan.+RUK:ssa+on+myös+kirjallisia+kokeita,+ja+”majurimme”+kirjallisella+taidolla+niistä+ei+olisi+selvitty,+vaikka+hänellä+olisi+ollut+aineesta+hyvätkin+tiedot,+joita+hänellä+tietenkään+ei+olisi+ollut.Todella+typerän+täytyy+olla+ihmisen,+joka+kuvittelisi,+että+minä+olisin+väärentänyt+täälläkin+esittämäni+kurssitodistukseni.+Se+olisi+rikos,+jollaiseen+minä+en+tietenkään+syyllistyisi,+kun+olin+sotilaana+kuten+myöhemmin+siviilissäkin+tehtävissä,+joissa+hyvin+tuli+tuntemaan+sellaisesta+koituvat+seuraamukset.+Kyllä+se+oli+500-miehisen+kiväärilinjan+priimustodistus,+mutta+ei+ollut+koko+RUK:n+priimustodistus.+Sellaisen+sai+eräs+toinen+silloinen+kanta-aliupseeri,+joka+palveli+krh-komppaniassa.+Myöhemmin+olimme+sitten+samalla+luutnanttikurssilla,+ja+siellä+osamme+vaihtuivat,+eli+minä+olin+priimus+ja+hän+sentään+heti+toisena+jälkeeni.Seuraamuksia+pelkäämättä+täällä+sen+sijaan+voi+esiintyä+majurina+ja+vaikka+kenraalina,+kun+ei+yritä+antaa+sille+todisteita.+Todisteiksi+ei+lueta+jostain+hankittuja+upseeriasusteita,+kun+ei+vain+erehdy+niissä+esiintymään.+Tuon+täällä+majurina+esiintyneen+touhun+myös+oikeus+näkisi+johtuvan+hänen+syyntakeettomuudestaan.+Mutta+mikä+on+perimmäinen+syy+tuollaiselle+huvittavalle+touhulle?+Varmaankin+asianomaisen+tyytymättömyys+omaan+todellisuuteensa.+Minun+ei+ole+tarvinnut+sellaiseen+sortua,+kun+olen+ihan+tyytyväinen+siihen,+mitä+oikeasti+olen.
  10. Kylläpä+minä+olen+jollekin+kovin+tärkeä,+ilmeisesti+elämänsä+ainoa+sisältö+näin+etäältäkin,+kun+eilinen+poistumisilmoitukseni+on+saanut+hänet+aivan+kauhun+valtaan+ja+siitä+hän+on+lukuisilla+viesteillään+kertonut.++Ei+voine+olla+kukaan+muu+kuin+tuo+minuun+itsensä+nikilläänkin+liittänyt+kaheli.+Noissa+viesteissään+hän+kuitenkin+käyttää+toisilta+varastamiaan+nikkejä,+esiintyen+mm.+jo+edesmenneenä+Kempeleen+ukkina.+Ihmettelen+suuresti+hänen+typeryyttään+Rautavaaran+karjakon+äpärästä+rääviessään.+Ei+raukka+ymmärrä,++miksi+kerroin+olevani+avioton+lapsi+ja+kasvaneeni+köyhien+isovanhempieni+kasvattina+Rautavaaran+korvessa.+Kerroin+siitä+ylpeillen+siksi,+että+niistä+lähtökohdistani+huolimatta+olen+sitten+menestynyt+elämässäni+-+niin+työ-+kuin+yksityiselämässäni+-+niin+hyvin+ja+saavuttanut+niin+paljon.+Kaikilla+alueilla,+millä+tahansa+mittareilla+mitaten+hyvin+paljon+enemmän+kuin+tuo+tyhjäpää-räävijä.+Vielä+vanhuksenakin+elän+varsin+vireää+ja+antoisaa+elämää,+aivan+toisenlaista+kuin+tuo+sekopää+tyhjäntoimittaja.Äitini+ei+muuten+ollut+karjakkona+Rautavaaralla+silloin,+kun+minä+alkuni+sain.+Oli+karjakkona+Muuruveden+Murtolahdella,+Väänästen+ökytalossa,+jonka+emäntä+oli+Maalaisliittolainen+kansanedustaja+Hilja+Väänänen.+Siellä+äitini+tapasi+miehen,+jonka+kanssa+kihlautui+ja+alkoi+odottaa+hänelle+lasta,+minua.+Mutta+kävi+ilmi,+että+eräs+toinenkin+nainen+odotti+miehelle+lasta,+jolloin+äitini+häntä+munille+potkien+heitti+kihlasormuksen+hänen+jalkoihinsa+ja+palasi+kotiinsa,+jossa+synnytti+minut.+Ollessani+1,5-vuotias+äitini+lähti+karjakoksi+Varsinais-Suomeen+ja+minä+jäin+isovanhempieni+kasvatiksi.+Äitini+palasi+sieltä+välirauhan+aikana+ja+melko+pian+sitten+avioitui+naapuripitäjään+ja+isäpuoleni+olisi+kyllä+adptoinut+minut,+mutta+enhän+minä+halunnut+kotoani+minnekään+lähteä+vielä+silloin,+vaikka+sitten+jo+16-vuotiaana+lähdinkin+omille+teilleni.+Tuon+äitini+avioliiton+tuloksena+minulla+on+kolme+siskoa+ja+kolme+veljeä,+joiden+kaikkien+kanssa+minulla+on+aina+ollut+tiiviit+suhteet,+vaikkemme+kasvinkumppaneita+olekaan.Murtolahden+ökytalon+emännän,+Hilja+Väänäsen+poika,+minua+kymmenkunta+vuotta+vanhempi+Jorma+Väänänen+oli+muuten+Valion+hallintoneuvoston+puheenjohtaja+minun+tullessani+taloon+v.+1980,+ja+hänen+toisen+poikansa+vaimo,+kansanedustaja+Marjatta+Väänänen+oli+Valion+tiedotusjohtaja.+Täytyihän+minun+käydä+vielä+näin+lohduttamassa+tuota+vain+minusta+ja+minulle+elävää+raukkaa.+Olisin+häneltä+jatkuvasti+saamastani+huomiosta+ylpeä,+jollen+tietäisi,+millainen+mitättömyys+hän+on,+ja+jos+minulla+ei+olisi+muusta+ylpeilyn+aihetta+niin+kovin+paljon+enemmän+kuin+hänellä.Varmasti+tämä+saa+häneltä+jatkoa,+mutta+siihen+en+enää+puutu.+Mahdollisesti+muillekin+provosoijille+teen+tiedoksi,+että+viime+aikoina+olen+alkanut+yhä+paremmin+muistaa+presidentti+Mauno+Koiviston+viisaan+ohjeen:+”ei+kannata+provosoitua,+kun+provosoidaan”.+Eiväthän+nuo+minusta+räävijät+kerro+mitään+todellista+minusta,+kertovat+vain+itsestään,+eikä+se+kertomansa+valaisema+näky+heistä+ole+kaunis.
  11. Tämän+päivän+Helsingin+Sanomien+pääkirjoitus+tietysti+käsittelee+toissailtana+kuollutta+presidentti+Mauno+Koivistoa.+Hieno+kirjoitus+on+otsikoitu+”Itsenäisyyden+mittainen+valtiomies”.+Kirjoituksessa+todetaan+mm:+”Koivistosta+tuli+suuren+kansansuosion+turvin+tasavallan+presidentti+Urho+Kekkosen+pitkän+valtakauden+jälkeen+1982.+Valtion+päämiehen+valitseminen+poliittisen+vasemmiston+riveistä+siirsi+vuoden+1918+tapahtumat+lopullisesti+osaksi+historiaa”.+Kirjoittaja,+ilmeisesti+lehden+päätoimittaja,+ei+näy+käyneen+tällä+palstalla,+jossa+nuo+tapahtumat+ovat+eräille+yhä+tätä+päivää;))Kirjoituksessa+todetaan+myös:+”Koiviston+valtiomiesuran+perintöä+voidaan+arvioida+vielä+pitkään,+mutta+jo+nyt+voi+sanoa,+että+hän+oli+esimerkki+ihmisestä,+joka+antoi+isänmaallisuudelle+jalon+sisällön.+Se+on+tarvittaessa+suuriin+uhrauksiin+valmista,+eteenpäin+suuntautuvaa,+maailmalle+avointa,+mutta+pienin+ulkoisin+elein+tapahtuvaa+huolehtimista+kanssaihmisistä”.+Oikein+nähty+ja+sanottu.Lehden+eräissä+muissa+kirjoituksissa+on+todettu+Koiviston+ansioiksi+mm.,+että+hän+palautti+maahamme+parlamentarismin+ja+ohjasi+Suomen+länteen.+Totta.+Lakiemme+mukaan+maassamme+oli+parlamentarismi+jo+Kekkosenkin+aikana,+mutta+käytännössä+sitä+ei+ollut.+Koivisto+kuitenkin+ymmärsi+jo+silloin+toisin.+Kun+hänelle+v.+1981+tuotiin+terveisiä,+että+pääministeri+ei+nauti+presidentti+Kekkosen+luottamusta,+Koivisto+vastasi:+”Suomen+hallitusmuodon+mukaan+pääministerin+ei+tarvitse+nauttia+presidentin+vaan+eduskunnan+luottamusta”,+ja+kieltäytyi+eroamasta.+Tuohon+näkyy+viittaavan+OikeistoSosDem.Koiviston+ja+Kekkosen+suuret+erot+näkyvät+myös+heidän+virkauriensa+alussa+ja+lopussa.+Koivisto+meni+suuren+kansansuosionsa+turvin+ylivoimaisesti+läpi,+Kekkosen+äärimmäisen+niukassa+läpimenossa+oli+ilmeisesti+jonkin+äänen+”ostaminen”+tms.+hämärää.++Koivisto+olisi+voinut+halutessaan+jatkaa+vielä+kolmannelle+kaudelle+-+olisi+tietysti+tullut+valituksi+-+kun+presidentin+kausien+rajoittaminen+kahteen+ei+koskenut+vielä+häntä,+Kekkonen+itsensä+kerran+poikkeuslaillakin+valituttaneena+joutui+väistymään+vasta+sitten,+kun+eli+jo+harhatiloissaan.Kaikkien+edellä+esille+tulleiden+syiden+lisäksi+minulla+on+vielä+yksi+henkilökohtainenkin+syy+Koiviston+suureen+arvostukseen.+Hän+lähti+taipaleelleen+vaatimattomista+lähtökohdista,+kuten+minäkin.+Hänellä+toki+oli+isä,+jota+minulla+ei+ollut,+ja+hän+oli+kaupunkilaispoika,+minä+elin+lapsuuteni+ja+varhaisnuoruuteni+”maan+korvessa”.+Joten+ehkäpä+noistakin+syistä+johtuen+en+päässyt+elämässäni+yhtä+pitkälle+kuin+Koivisto;))+No,+en+ollut+tuossa+aivan+vakavissani,+sillä+Koivistolla+varmaan+oli+myös+enemmän+kaikkia+hyviä+ominaisuuksia.+Mutta+hyvin+tyytyväinen+olen+minäkin+elämääni,+josta+tuli+kuitenkin+paljon+parempi+kuin+lähtökohtani+olisivat+luvanneet.Lopuksi+vielä+toteamus+avaukseni+tuottamasta:Eräs+tuossa+ylempänä+näkyy+olevan+sitä+mieltä,+että+minunkin+olisi+jo+aika+”astua+Koiviston+jalanjälkiä”+eli+kuolla+pois.+Mikäpä+kiire+minulla+siihen+on,+kun+elämä+edelleen+elämältä+maistuu+ja+antejaan+antaa.+Syytä+ei+ole+haikailla+täältä+pois+ainakaan+tuon+sanojan+perusteella,+eli+”säästyttäisiin+sinunkin+tulonsiirtoelätin+loputtomalta+elättämiseltä”.+Luulen+nimittäin,+että+pikemmin+minä+kuulun+hänen+elättäjiinsä+kuin+hän+minun,+sillä+maksanhan+edelleen+melkoisesti+veroja,+joista+varmaan+lohkeaa+jotain+hänellekin.Totta+kuitenkin+on,+että+kun+olen+saanut+jo+elää+niin+pitkän+ja+antoisan+elämän,+olen+ihan+valmis+jo+lähtöönkin,+jos+ylhäällä+niin+parhaaksi+katsotaan.+Askel+on+jo+lyhentynyt,+lähimuistikin+hieman+pätkii,+muitakin+pieni+vaivoja+on,+mutta+eletään+niin+kauan+kuin+elämää+annetaan.+”Kyllä+se+siitä”,+Koiviston+sanoin.Luulenpa,+että+tämä+avaukseni+on+puoleltani+loppuun+käsitelty.+Tulen+kyllä+taas+käymään+täällä+sitten+joskus,+jos+ja+varmaan+kun+kepupolitiikka+tai+jokin+muu+tärkeäksi+näkemäni+syy+sille+aihetta+antaa.+Joten+en+nyt+jätä+hyvästejä+vaan+sanon:+Näkemiin!
  12. Tälle+avaukselleni+ainakin+tälle+illalle+lopuksi+puoleltani+haluan+pahoitella,+että+sillä,+mitä+tuossa+edellisessä+sanoin+kepulaisista,+en+toki+halunnut+kategorisoida+kaikkia+keskustan+kannattajia+sellaisiksi.+Keskustan+kannattajissa+on+toki+täälläkin+aivan+toisenlaisia.+Mm.+nimimerkki+pystyyn_kuollut+ilmeisesti+on+keskustan+kannattaja,+mutta+vaikka+minä+en+ole+keskustan+kannattaja,+hänen+kanssansa+minulla+puoluepoliittisista+näkemyseroistamme+huolimatta+on+ollut+monia+hyviä+keskusteluja.+On+toki+ollut+täällä+kontakteissa+kanssani+myös+eräitä+muita+ihan+asiallisia+keskustan+kannattajia,+joille+ymmärtääkseni+minäkin+olen+ollut+asiallinen.+En+ainakaan+ole+heidän+päänvaivakseen+ja+mielenkiintonsa+ainoaksi+kohteeksi+tullut+siten+kuin+noille+eräille+kepulaisille,+korostaen+nimenomaan+sanaa+kepulainen,+sillä+noilla+iljettävimmillä+ei+liene+edes+mitään+yhteyttä+puolueeseen+nimeltä+Suomen+Keskusta.Mutta+kuinkahan+kauan+pystyyn_kuollut+ja+muutama+muu+täällä+asiallisesti+ja+hyvällä+taidolla+esiintynyt+keskustan+kannattaja+täällä+viihtyisi+ja+jaksaisi+taistella+poliittisen+näkemyksensä+puolesta,+jos+täällä+yksinvallan+saisivat+ne,+jotka+jo+kauan+täällä+ovat+olettaneet+olleensa+keskustan+esitaistelijoita?+Luulenpa,+että+heistä+pien+tulisi+entisiä+keskustalaisia.Kepulaisia+-+sanan+varsinaisessa+merkityksessä+-+täällä+on+todellakin+paljon.+Esimerkkeinä+heistä+mm.+nuo,+jotka+yrittävät+väheksyä+minua+koulutustani,+vaikka+heidän+oma+kirjoitusasunsa+jopa+äidinkielen+oikeinkirjoituksen+puolestakin+on+sellaista,+ettei+voisi+uskoa+heidän+kansakouluakaan+läpäisseen.+Mutta+onhan+sellaisista+tullut+majureitakin+-+tosin+vain+tällä+palstalla;))+Ei+kai+vain+siksi,+että+minusta+sattui+ihan+oikeasti+tulemaan+kapteeni,+jo+lähes+40+vuotta+sitten,+ei+suinkaan+sdp:n+vaan+silloisen+presidentti+Kekkosen+ylentämänä. Muutamia+päiviä+luonani+ollut+energinen+ja+minua+nuorempi+naisystäväni+järjesti+minullekin+yhtä+ja+toista+-+kivaakin+-+mutta+nyt+koen+olevani+sen+verran+väsynyt,+että+nyt+lähden+iltapesuille+ja+sen+jälkeen+heti+vuoteeseen.+Hyvää+yötä!