Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6611

1. On+näköjään+ilkuttu+siitä,+että+nyt+tulin+palstalle,+vaikka+aioin+jättää+palstan+minulta+rauhaan+vähän+pitemmäksi+ajaksi.+Taisin+tosiaan+sanoa,+että+en+ainakaan+ennen+ensi+maanantaita+tänne+tule.+Noin+sanoessani+oletin,+että+Saksan+matkaltaan+palaava+naisystäväni+olisi+luonani+viikonlopun+yli.+En+muistanut,+että+huomenna+on+äitienpäivä,+ja+totta+kai+hän+halusi+nyt+lähteä+kotiinsa,+kun+jälkikasvunsa+järjestävät+hänelle+huomenna+jotakin+mukavaa+tilaisuutta.Syyn+tälle+paluulleni+sanoin+kyllä+avauksellani,+eli+se+syy+on+kunnioittamani+presidentti+Mauno+Koiviston+kuolema.+Tietysti+halusin+nyt+sanoa+sen,+minkä+sanoin.+On+myös+paheksuttu+sitä,+että+tein+noin+tällä+palstalla,+kun+paheksujan+mielestä+olisi+pitänyt+tehdä+niin+sdp:n+palstalla.+Miksi+ihmeessä,+sillä+Koivistohan+oli+nimenomaan+koko+kansan+presidentti,+suurta+suosiota+nauttiva+kaikilta,+mm.+ammattisotilailta+siten+kuin+avauksellani+omakohtaisen+kokemukseni+perusteella+kerron.+Vilkaisin+myös+sitä+sdp:n+palstaa,+ja+kyllä+siellä+asiaa+on+jo+käsitelty+niin,+että+minun+ei+enää+tarvitse+sinne+mennä.Ja+on+tuota+presidentti+Koiviston+kuolemaa+näköjään+käsitelty+tälläkin+palstalla+jo+ennen+minua.+Muutamassa+avauksessa+asiallisestikin,+paljon+myös+muuten,+eli+tämän+palstan+enemmistön+tapaan.+Niihinkään+en+halua+puuttua.+Koivistoakin+enemmän+täällä+on+näköjään+käsitelty+minua+tämänkin+poissaoloni+aikana,+ja+yleensä+samalla+tavalla+kuin+aina.+En+minä+siihenkään+puutu,+sillä+sellainen+ei+oikeasti+kerro+minusta+vaan+asian+käsittelijästä,+eikä+se+kerro+hänestä+kovin+kaunista.Eräs+tuossa+sanoo,+että+olisin+luvannut+sulkea+tämän+palstan.+En+toki+ole+sellaista+luvannut,+sillä+sitä+en+pysty+tekemään.+Mutta+lupasin+olla+tätä+palstaa+avaamatta+omalle+koneelleni+ja+niin+olen+tehnyt+tiistaista+tähän+iltaan+asti.+Se+kai+lieneekin+suurin+syy+noiden+eräiden+hermostumiseen,+ja+tuolle+pahimmalle+sekopäälle+se+hermostuminen+näkyy+taas+tuottaneen+harhanäkyjen+vyöryn.+Kun+hänen+kaipaamansa+ei+ole+ollut+täällä,+hyvin+moni+muu+näkyy+taas+kaivatukseen+joutuneen.+Nauttikoon+nyt+hänkin+todellisesta+läsnäolostani+ainakin+tämän+illan,+jolloin+vielä+seuraan+avaukselleni+mahdollisesti+tulevaa+ja+presidentti+Mauno+Koivistoa+koskeviin+asiallisiin+viesteihin+voin+ottaa+kantaakin,+asiattomiin+en+tätä+enempää.
  2. Tietenkin+minä+olen+tällä+palstalla+monille+paljon+kiinnostavampi+kuin+kepu+tai+mikään+muu+palstan+aihepiiriin+kuuluva.+Sen+hyvin+ymmärrän.+Kun+minusta+tehdään+avaus,+heti+se+saa+paljon+viestejä,+kuten+nytkin.+No,+tuo+ei+tosin+päde+tuon+PärakAuJohtajan+minusta+päivittäin+tekemiin+avauksiin,+joissa+hän+yleensä+sitten+keskustelee+sujuvasti+itsensä+kanssa.Palstanpitäjä+on+kiinnostavuuttani+ymmärtämätön+pöljä,+kun+on+antanut+noin+hassun+kehotteen+keskusteluille.+Mutta+sitä+en+minäkään+oikein+ymmärrä,+että+myös+Otto+Wille+Kuusinen+näkyy+olevan+täällä+eräille+niin+kiinnostava.+Minulle+se+ei+sitä+ole,+ja+siksipä+en+tehnyt+hänestä+tänne+tutkielmaakaan,+kuten+tein+Urho+Kekkosesta+ja+Wäinö+Tannerista.+Minä+pöljä+olen+pitänyt+heitä+Suomelle+paljon+merkittävämpinä+kuin+Kuusista,+vaikka+hän+oli+kerran+pääministerikin.+Nimittäin+siinä+Terijoen+hallituksessa.Hiljattain+vielä+nostin+palstalle+jo+v.+2004+tekemäni+Kekkos-tutkielmani,+enkä+nyt+siihen+enää+palaa.+Totean+vain,+että+Kekkonen+oli+viiteen+kertaan+pääministerimme,+Tanner+kerran+vuosina+1926-1927+-+siis+jo+noin+pian+kansalaissodan+jälkeen+-+ja+hänen+hallituksensa+oli+pitkäaikaisin+siihenastisista.+Tanner+ja+siis+Kuusinenkin+olivat+jossain+vaiheissa+myös+puolueenjohtajia,+mutta+Kekkonen+ei+sitä+koskaan+ollut.+Miksiköhän+ei?+Eikö+hänellä+ollut+koskaan+riittävää+luottamusta+puoluetoveriensa+keskuudessa?+Ilmeisesti+hänestä+ajateltiin+siellä+laajemminkin+samoin+kuin+sotien+aikainen+(vv.+1940-1945)+Maalaisliiton+puheenjohtaja+Wiljami+Kalliokoski,+joka+totesi+v.+1945,+että+”Urho+Kekkosen+politiikalla+on+vain+yksi+sisältö+ja+päämäärä,+Urho+Kekkonen".Tuosta+Kalliokoskesta,+hyvin+pitkäaikaisesta+poliitikosta+ja+moninkertaisesta+ministeristä+ja+mielipiteistään+Kekkosesta+kerroin+enemmänkin+Kekkos-tutkielmassani.+Perustin+näkemyksiäni+mm.+hänen+pojanpoikansa+Matti+Kalliokosken+kirjaan+”Pitkä+sarka”+(Viljami+Kalliokosken+elämäkerta),+joka+oli+yksi+monista+kymmenistä+lähdekirjoistani.+Lähdekirjoihini+ei+kuulunut+tuo,+jonka+esitteen+laitan+tähän+linkiksi,+mutta+tuossa+esille+tuleva+kannattaa+lukea,+sillä+senkin+kirjoittaja+on+tuntenut+Kekkosen+erittäin+hyvin,+ollut+aikanaan+myös+hänen+puoluetoverinsa:http://suomenhistoriaa.blogspot.fi/2009/05/kekkosdiktaruurin-vankina.htmlNyt+ei+enempää+tästä+eikä+mistään+muusta,+vaan+jätän+teidät+vapaasti+keskustelemaan+täällä+siitä+teitä+kaikkein+eniten+kiinnostavasta+aiheesta.+Kun+nyt+suljen+palstan,+en+sitä+avaa+ainakaan+ennen+ensi+maanantaita+jos+sittenkään.+Näkemiin!
  3. Huomasin+sinulta+tulleen+tuosta+asiasta+omalle+avauksellenikin,+mutta+en+viitsinyt+siihen+vastata.+Täytyy+nyt+vastata,+kun+näyt+pitävän+asiaa+niin+tärkeänä.Vaikka+olen+ollut+historiasta+kiinnostunut,+ei+kai+koskaan+ollut+osunut+silmiini+tietoa,+että+Otto+Wille+Kuusinen+olisi+ollut+joskus+sdp:n+puheenjohtaja.+Kommunistiksi+hän+on+aina+niin+minun+kuin+varmaan+lähes+kaikkien+muiden+suomalaisten+mielissä+profiloitunut,+eikä+hän+varmaan+itsekään+sitä+koskaan+myöhemmin+esille+tuonut,+sillä+olisihan+sellainen+ollut+kauhea+rasite+hänellä+kotimaassaan+Neuvostoliitossa.+Eikä+häntä+liioin+mainittu+silloin+sdp:n+nettisivuilla+olleessa+puolueen+puheenjohtajien+luettelossa.Mutta+kyllä+hän+näkyy+olleen+silloisen+sdp:n+puheenjohtaja+vv.+1911-1913,+siis+Venäjän+vallan+aikana.+Wikipediassa+se+mainitaan:https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Sosialidemokraattinen_Puolue#PuheenjohtajatMinulle+tuo+asia+ei+ollut+silloin+eikä+ole+nytkään+kovin+tärkeä,+kun+tuosta+ajasta+on+jo+niin+kovin+kauan,+ja+kun+en+ole+sosialidemokraatti,+jotta+minun+tarvitsisi+sitä+hävetä.+Ihmettelen,+miksi+sinulle+tuo+asia+on+niin+tärkeä.+Oletko+sinä+demari+ja+haluat+noin+tunnustaa+puolueesi+ikivanhatkin+kipukohdat?+Siihen+viittaisi+tuo,+joka+tuolla+avauksellani+lopuksi+sanot:+”+älä+enää+koskaan+loukkaa+minua+niin,+että+nimittelisit+minua+kepulaiseksi.!”+Anteeksi+tuo+karmea+loukkaukseni!(En+muuten+ollut+tuossakaan+asiassa+liikkeellä+kapiaisen+kaikkitietävyydellä,+kuten+avaukselleni+tulleessa+viestissäsi+sanot.+Vaikka+täällä+noille+eräille+kepulaisille+perskärpäsilleni+olen+edelleen+kapiainen,+jo+tuolloin+oli+kulunut+pitkälti+yli+20+vuotta+ajasta,+jolloin+olin+kapiainen,+ja+sen+jälkeen+olin+ollut+lähes+20+vuotta+valistumassa+ainakin+omistuspohjaltaan+kepua+lähellä+olevalla+Valiolla,+eikä+sielläkään+ollut+tuo+asia+tullut+koskaan+esille.+Kuten+ei+tullut+sotaväessäkään,+jossa+luutnanttikurssini+historian+loppukokeessa+sain+arvosanakseni+10++ja+aineen+opettaja,+sotahistorioitsija+silloinen+majuri+Sampo+Ahto+oli+kirjoittanut+koepaperini+etusivun+yläreunaan:+”Täydellinen+vastaus,+suorastaan+hämmästyttävän+täydellinen+kahden+tunnin+suoritukseksi”.
  4. Tuloksesta+näkyi+iloitsevan+presidentti+Niinistö.+Näytettiin+tv:ssa.++Tuloksesta+iloitsee+Sipilää+enemmän+myös+Petteri+Orpo+ja+varsinkin+Antti+Rinne.+Macron+on+äärimmäisen+EU-myönteinen+ja+vastustaa+voimakkaasti+talouden+tukemista+tukiaisilla,+erityisesti+maataloustukiaisilla.
  5. Itsekriittiseksi+lopuksi+tähän+puoleltani:Lueskelin+eilen+illalla+läpi+tuon+13+vuotta+sitten+kirjoittamani+Kekkos-tutkielmani,+ja+täytyy+tunnustaa,+että+en+enää+pystyisi+samanlaiseen+kirjalliseen+esitykseen.+Olin+tuolloin+ollut+eläkkeellä+Valiolta+jo+viisi+vuotta,+ja+sinä+aikana+lukenut+suurimman+osan+noista+tutkielmani+lopussa+mainitsemistani+lähdeteoksista,+monet+niistä+toki+jo+aikaisemminkin,+paljon+lukemaani+oli+jäänyt+mieleeni.+Toki+vielä+tarkistelin+asioita+noista+kirjoista+tuota+tutkielmaa+kirjoittaessani.Aina+olin+ollut+innokas+ja+kai+hyväkin+kirjoittaja+-+”ei+sitä+muutoin+jne…”+-+mutta+noina+ensimmäisinä+vuosina+tänne+kirjoitellessani+intoani+varmaan+lisäsi+vaimoni+sairaus.+Hänessä+oli+jo+v.+2000+todettu+parantumattomaksi+tiedetty+syöpä,+mesoteliooma,+ja+varmaan+pakenin+hänen+odotettavissa+olevaa+kuolemaansa+tällaisille+palstoille.+Vaimoni+kuoli+sitten+lokakuussa+2004,+aikana,+jolloin+eräs+”keskustan+uusi,+tehokas+voimavara”+kävi+todella+härskisti+kimppuuni.+Se+sitoi+minua+entistä+tiiviimmin+nimenomaan+tälle+kepupalstalle,+jossa+olen+aivan+liian+paljon+ollut+sen+jälkeenkin.+Intoni+on+kyllä+jo+kovasti+laantunut.+En+ole+enää+entiseen+tapaan+kiinnostunut+tuollaisista+asioistakaan,+ja+kirjallinen+sanantaitonikin+on+varmaan+heikentynyt,+kun+en+sitä+enää+paljon+harjoita.Ovat+nuo+tutkielmani+lähdekirjat+minulla+edelleen,+paljon+muitakin+kirjoja,+mutta+en+enää+paljonkaan+lue.+Kaipaamaani+tietoa+etsin+mieluummin+netistä+kuin+kirjoista.+Netistä+löytyy+tietoa+helpolla,+mutta+kun+se+on+sellaista+mahdollisimman+lyhyeksi+tiivistettyä,+ei+se+vastaa+kirjatietoa.+Silti+en+enää+oikein+viitsi+lukea,+eikä+lukemani+jää+mieleenikään+siten+kuin+ennen.+Joten+ei+minulta+todellakaan+enää+syntyisi+tuollaista+kuin+tuo+tutkielmani+-+ja+silloin+vielä+myös+paljon+muuta+samanlaista.Tuota+Kekkos-tutkielmaani+-+ja+eräitä+muita+samoihin+aikoihin+täällä+julkaisemiani+vastaavia+paljon+merkittävämpi+kirjallinen+esitys+minulta+oli+tullut+jo+viisi+vuotta+aikaisemmin.+Tarkoitan+muistelmiani.+Jäin+Valiolta+eläkkeelle+63-vuotiaana+ohitusleikkauksen+jälkeen,+ja+kirjoitin+nuo+350-sivuiset+muistelmani+kolmessa+kuukaudessa+ohitusleikkaustoipilaana.+Ernest+Hemingway+on+sanonut:+”on+helppo+kirjoittaa+kirjoja,+kun+elää+sellaista+elämää,+josta+riittää+kirjoitettavaa”.+Kai+minun+elämäni+oli+antanut+aineksia+noille+muistelmilleni,+jotka+sitten+hyvän+kaverini+vaatimuksesta+vastentahtoisesti+laitoin+Päällystöliiton+ja+Suomalaisen+Kirjallisuuden+Seuran+yhdessä+järjestämään+ammatillisen+perinteen+keräyskilpailuun+ja+voitin+niillä+pääpalkinnon.+Niin+huolimatta+siitä,+että+muistelmistani+tuskin+neljäsosa+käsitteli+sotilasuraani,+ja+siitäkin+osuudesta+kai+puolet+YK:n+rauhanturvaajapalveluksiani.Enää+en+pystyisi+kirjoittamaan+tuollaisia+muistelmianikaan,+en+mitenkään.+Vanhuus+on+kai+jo+tehnyt+tehtävänsä+minussakin.+Kekkonen+oli+aikoinaan+kirjallisenkin+sanantaidon+mestari,+mutta+ei+ollut+sitä+enää+viimeisinä+presidenttivuosinaan,+jolloin+hän+mm.+sekoili+sanoissaan+ja+puheliuskoissaankin+perinteisissä+uudenvuoden+puheissaan.+Ei+ollut+vielä+täyttänyt+81+ikävuottaan,+kun+joutui+jättämään+presidentin+tehtävänsä.+Minun+nykyisessä+iässäni+hän+oli+kai+jo+vain+omissa+maailmoissaan+elävä+dementti,+eikä+kai+enää+poistunut+Tamminiemestä,+jonka+puistossa+avustajansa+häntä+taluttelivat.+Olihan+hänellä+suuri+ja+monipuolinen+avustajakunta+elämänsä+loppuun+asti.Minulla+sellaista+avustajakuntaa+ei+ole.+Naisystäväni+kyllä+käy+luonani+vähintään+kuukausittain+huolehtimassa+kotini+siisteydestä+ja+ruoanlaitosta+ja+paljosta+muustakin,+ja+läheiseni+ovat+alkaneet+yhä+enemmän+osoittaa+kiinnostustaan+hyvinvointini+suhteen,+joten+mikäpä+tässä+on+elellessä+niin+kauan+kuin+elämää+annetaan.+Ja+kun+on+vielä+kaveripiiriäkin,+joka+tarjoaa+kaikkea+kivaa,+kuten+mm.+tuo+Päällystöliiton+evp-yhdistys,+jonka+järjestämälle+kahden+päivän+Tallinnan+matkalle+lähden+taas+loppukuusta.+Toivon+vielä+pystyväni+reissaamaan+kauempanakin+maailmalla,+kun+maailma+yhä+kiinnostaa,+mutta+joudun+jo+karttamaan+ennen+minulle+kaikkein+kiinnostavimpia+pitkiä+kiertomatkoja.Tällaisia+palstoja+kartan+yhä+enemmän.+Kyllä+kai+kirjallinen+esitystaitoni+näille+vielä+hyvin+riittäisi,+ainakin+jos+verrokiksi+otetaan+kaikkein+ahkerimpien+pankkolägvits-esitykset,+Mutta+kiinnostukseni+tänne+on+alkanut+kovasti+hiipua+muista+syistä.+Ei+vähiten+täällä+nykyisin+vellovan+porukan+vuoksi,+kun+täällä+ei+enää+juurikaan+ole+sellaisia+asioista+kiinnostuneita+ja+niistä+keskustelemaan+pystyviä+kuin+oli+tuossa+Kekkos-tutkielmassanikin.+En+osaa+olla+ylpeä+siitä,+että+tuollaisten+ainoa+kiinnostuksen+kohde+olen+minä,+eräälle+vain+munakarvani.+Niin+olen+hänet+kiehtonut,+että+hyvin+moni+muukin+täällä+on+silmissään+minuksi+joutunut.+Siitä+en+koe+syyllisyyttä,+sillä+kyllä+hän+oli+täysi+sekopää+jo+kauan+sitten,+sen+olen+kuullut+luotettavalta+taholta.+Ei+enempää+tällä+erää.+Saatan+toki+täällä+vielä+silloin+tällöin+käydä,+jos+siihen+kepupolitiikka+aihetta+antaa,+mutta+nyt++jään+taas+vähän+pitemmälle+tauolle+täältä
  6. Yleensä+en+sinuun+reagoi,+kun+täyskahjoksi+olet+osoittautunut+muutenkin+kuin+vain+noilla+nimimerkeilläsi+ja+epätoivoisella+yritykselläsi+ripustautua+minuun.+Tuohon+nyt+kuitenkin+reagoin,+sillä+minä+en+ole+sanonut+olevani+Kekkosen+inhoaja,+enkä+sellainen+ole,+se+tulisi+sinullekin+ilmi,+jos+jaksaisit+lukea+tuon+tutkielmani+ja+jos+jopa+ymmärtäisit+lukemasi,+jota+tosin+ei+voida+sinulta+edellyttää.+Mainitsin+Kekkos-inhoajista,+sillä+sellaisiakin+täällä+on,+hieman+sellaiselta+vaikuttaa+myös+tuo+OikSosDem+noine+lyhyine+twiitteineen.+Jospa+sinäkin+jo+yrittäisit+saada+hieman+etäisyyttä+siihen+jo+aikoja+sitten+päättyneeseen+”sotilasuraasi”.+Vaikka+se+olikin+pitkä,+kun+alkoi+värvättynä,+ei+se+kovin+menestyksekäs+ollut,+kun+ilmeisesti+päättyi+samalla+tasolla,+samoissa+tehtävissä,+joissa+sitten+aliupseerina+aloititkin,+vaikka+kai+lopulta+yliluutnantin+natsat+sait..+Minun+sotilasurani+oli+lyhyempi,+mutta+eteni+nopeammin+monissa+erilaisissa+tehtävissä+ja+mm.+sotakoulun+opettajan+ja+mestarikurssin+johtajan+tehtävien+kautta+päätyi+kapteenina+Pääesikunnassa+valtakunnallisten+toimiupseeriasioiden+hoitajaksi,+tehtävään,+jota+niin+ammattikuntamme+kuin+ylempien+esimiestemmekin+keskuudessa+pidettiin+korkeimmalle+arvostettuna+toimiupseeritehtävänä.+Ilmeisesti+tuota+sotilasuraani+arvostettiin+myös+siviilimaailmassa,+kun+sitten+niin+hyvän+siviilityöpaikan+sain.+Sinä+et+kai+yrittänytkään+hakea+siviilityötä,+vaikka+olisit+saanut+sotaväeltä+-+niin+esimiehiltäsi+kuin+palvelustovereiltasi,+alaisiahan+apukouluttajalla+ei+ole+-+saanut+suositukseksesi+vakuuden,+että+sinulla+on+aina+molemmat+jalat+tukevasti+ilmassa.Ihmisrauniosta+puheen+ollen,+sinä+olet+sellainen+rinnallani+niin+fyysisesti+kuin+henkisesti.+Sinun+”kuntosi”+riittää+vain+kepupalstan+päivystämiseen+ja+minun+metsästämiseen+täällä+-+aina+harhaan+ampuen.+Minä+sen+sijaan+reissaan+maailmalla+ja+osallistun+moneen+sellaiseen,+johon+sinulla+ei+olisi+mahdollisuuksia+eikä+muitakaan+edellytyksiä.+Vielä+noista+munakarvoista:+on+niitä+minulla,+munakarvoja+on+sillä,+jolla+on+munaa.+Sitä+et+kai+ymmärrä,+kun+lienet+munaton+niin+kirjaimellisessa+kuin+kuvaannollisessakin+mielessä
  7. Vielä+kiinnitän+huomiotanne+siihen,+miten+täällä+tuolloin+tämänkin+avaukseni+yhteydessä+käytiin+pitkiä,+asiallisia+keskusteluita.+Ne+kävivät,+jotka+sellaiseen+pystyivät+-+tällä+avauksellani+esim.+mielipidepankki+ja+arska+(joita+molempia+tuo+palstan+sekopäisin+häirikkö+on+sitten+myöhemmin+pitänyt+minun+sivupersoonina).En+muuten+tehnyt+tuota+tutkielmaani+ihan+”omasta+päästäni”.+Kymmenennen+eli+viimeisen+osan+lopussa+on+lähdeluettelo,+jonka+laitan+vielä+tähän:+Juhani+Suomi:+Urho+Kekkosen+elämäkerta,+8+osaa+Paavo+Haavikko:+”Tämä+minun+ankara+vuosisatani”+(Kekkosen+elämäkerta)+Edwin+Linkomies:+”Vaikea+aika”+(muistelmat)+Väinö+Tanner:+”Suomen+tie+rauhaan+1943-44”K-A.Fagerholm:+”Puhemiehen+ääni”+(muistelmat)+Matti+Kalliokoski:+”Pitkä+sarka”+(Viljami+Kalliokosken+elämäkerta)+Jukka+Nevakivi:+”Miten+Kekkonen+pääsi+valtaan+ja+Suomi+suomettui?”Matti+Paavonsalo:+”Kekkosen+valta”Mauno+Koivisto:+”Historian+tekijät”+ja+”Kaksi+kautta”+(muistelmia)+Kalevi+Sorsa:+Kansankoti+ja+punamulta”+(muistelmat)+Lasse+Lehtinen:+”Aatosta+jaloa+ja+alhaista+mieltä”+(väitöskirja)++Jukka+Tarkka:+”Presidentin+ministeri”+(Ahti+Karjalaisen+ura)+Johannes+Virolainen:+”Yöpakkasista+juhannuspommiin”Arvi+Korhonen:+”Barbarossasuunnitelma+ja+Suomi”Heikki+Ylikangas:+”Tulkintani+talvisodasta”Mauno+Jokipii:+”Jatkosodan+synty”Timo+Vihavainen:+”Kansakunta+rähmällään+–+suomettumisen+lyhyt+historia”Martti+Häikiö:+”Historia+ja+väärät+profeetat”Hannu+Rautkallio:+”Paasikivi+vai+Kekkonen+–+Suomi+lännestä+nähtynä+1945-56”,+”Agenda+Suomi:+Kekkonen,+SDP+ja+NKP+1956-66”,+”Laboratorio+Suomi:+Kekkonen+ja+KGP”,+”Neuvostovallan+asialla:+NKP:n+vaikutus+Suomeen+1960-luvulla”+ja+”Novosibirskin+lavastus:+Noottikriisi+1961”Max+Jakobson:+”Väkivallan+vuodet”+ja+”Pelon+ja+toivon+aika”Björn+Alholm:+”Toisinajattelija+suurlähettiläänä”Matti+Lukkari:+”Lauri+Sutela+–+puolustusvoimain+komentaja”Viktor+Vladimirov:+”Näin+se+oli”+(muistelmat+1954-88)+Juri+Derjabin:+”Omalla+nimellä”Oleg+Gordievsky+ja+Inna+Rogatschi:+”Sokea+peili”Jelisei+T.+Sinitsyn:+”Vaiettu+totuus”Rony+Smolar:+”Setä+Stiller”Esitykseeni+olen+”sulattanut”+myös+eräitä+”Mielipidepankki”-nimimerkin+esittämiä+ajatuksia+hänen+kommentoidessaan+kirjoitustani,+kun+esitin+sen+ensimmäisen+kerran+Suomi+24:n+keskustelupalstoilla+maaliskuussa+2004
  8. Vielä+palstan+avasin+ja+näin+vastineita,+joita+on+tullut+tälle+avaukselle+viimekäyntini+jälkeen.+On+niissä+niin+hupaisia,+että+täytyy+vielä+poiketa+niistä+kiittämään.Totean+tuossa+edellisessä+viestissäni+sen+tosiasian,+että+avaanpa+minä+mistä+aiheesta+tahansa,+eräät+alkavat+sillä+avauksellani+puhua+vain+minusta.+Ihan+aina,+niin+tälläkin+avauksellani.+Tuossa+e.m.+tosiasian+valossa+on+todella+hupaisaa,+kun+tuossa+eräs+sanoo+minun+haluavan+vain+huomiota,+olkoon+se+millaista+tahansa.+No,+hän+sitten+sitä+huomiotaan+minulle+aina+antaa,+sillä+taatusti+hän+tulee+jokaiselle+avaukselleni!+Ei+taida+kuitenkaan+tehdä+minusta+omia+avauksiaan,+kuten+tuo+eräs+toinen,+joka+omistautuu+minulle+nikilläänkin.+No,+niinhän+tuokin+tekee+tällä+kertaa.Ehkä+vielä+huvittavampaa+on+tuo,+että+muuan+sanoo+minun+itseni+laittaneen+tänne+ilmoituksen+kuolemastani.+Erityisen+huvittavaa+siksi,+kun+se+ilmoitus+on+ilmeisesti+laitettu+tänne+Sri+Lankan+matkani+aikana,+jolloin+tämä+palsta+ei+kertaakaan+käynyt+pienessä+mielessänikään,+kun+siellä+oli+muuta+ja+mukavampaa.+Olen+vain+kuullut+sellaisesta+ilmoituksesta,+en+ole+sitä+nähnyt,+mutta+jos+joku+on+sen+ottanut+talteen,+voisi+näyttää+sen+minullekin.Kaikkein+hupaisinta+saattaisi+olla+se,+että+tuon+mainitsemani+mielipiteen+esittäjä+pitää+minua+ja+mielipidepankkia+samana,+jollen+olisi+hieman+huolestunut+siitä,+että+mpp+saattaa+sellaisesta+loukkaantua.+No,+tuskinpa+vain,+sillä+mpp+tajunnee,+että+tuo+”näkemys”+tullee+taholta,+jolla+myös+hyvin+moni+muu+on+täällä+minuksi+päässyt+-+mpp:n+tapauksessa+kai+joutunut.Avauksessani+siis+käsiteltiin+erilaisia+tapoja+vapun+viettämiseen.+Ensiksi+puhuin+noista+entisaikojen+poliittisista+vapuista,+mutta+otin+esille+myös+Keskustan+vihreän+vapun,+joka+ainakin+tv:ssa+jäi+tyystin+vaille+huomiota.+Eikö+Atte+Jääskeläinen+sittenkään+hallitse+firmaansa???Ensimmäisissä+vastineissa+pitäydyttiinkin+avaukseni+aihepiiriin,+mutta+sitten+päästiin+mielenkiintoisempaan+asiaan.+Pyytämättäni,+mutta+ei+yllättäen.+Siis+minuun,+tietysti.+Ja+sitten+minun+sanotaan+olevan+huomionkipeä!!+On+tämä+todellakin+hauskaa!!!
  9. Kylläpä+tämä+vappua+koskenut+avaukseni+on+viety+aivan+muuhun+asiaan!+Olisi+minun+täytynyt+olla+varovaisempi+niin,+että+en+olisi+heittänyt+tuota+”tsoukkia”,+johon+sitten+tartuttiin.+Mutta+eiköhän+tuo+tarttuja+olisi+päässyt+asiaan+muutenkin.+On+täällä+ainakin+yksi,+jolle+nuo+sotilasasiat+näkyvät+olevan+toiseksi+tärkeintä,+siis+munakarvojeni+jälkeen.+Ymmärrän,+sillä+hänellä+on+sentään+sotilasura,+joka+alkoi+värvättynä+ja+jatkui+hyvin+pitkään+ja,+kuten+kaikesta+muustakin+tiedetään,+määrä+tietysti+korvaa+laadun+sotilasurallakin;))+Olisikohan+täällä+siis+joku+toinenkin+eläkeläinen,+joka+elää+edelleen+sotaväkiaikaansa?+Ei+kai+tuo+edellä+tarkoittamani+käyttäne+tuollaisia+nimimerkkejä,+kun+on+päässyt+vihdoin+johtajaksi,+siis+tehnyt+itsestään+sellaisen+tällä+kepupalstalla;))Niin+tai+näin,+mutta+minun+sotilasurani+oli+paljon+lyhyempi,+kesti+vain+25+vuotta.+Tietenkin+se+oli+siis+kovin+mitätön,+vaikka+se+tehtäviensä+puolesta+oli+varsin+monipuolinen+ja+menestyksekkäänäkin+sitä+kai+voisi+pitää,+kun+se+johti+minut+esim.+sotilasarvossa+ja+palkkauksella+ammattikunnan+ylimmälle+huipulle.+Mutta+silti+minun+olisi+vaikeaa+elää+edelleen+tuota+uraani,+kun+sen+päättymisestä+on+jo+niin+kauan,+lähes+40+vuotta.+Ja+kun+tuona+aikana+elämässäni+on+tapahtunut+niin+kovin+paljon;+tapahtui+toisella+työurallani+ja+on+tapahtunut+ja+tapahtuu+edelleen+yksityiselämässäni.+Mutta+jonkun+elämää+voi+hallita+vaatimatonkin+”sotilasura”+niin,+että+hän+elää+edelleen+vain+sitä,+jos+hänen+elämässään+ei+tapahdu+eikä+ole+koskaan+tapahtunut+mitään+muuta+senkään+vertaista.Vaikken+siis+enää+mitenkään+elä+sitä+jo+kaukaista+sotilasuraani,+kyllä+minulla+sillekin+taholle+on+enemmän+yhteyksiä+kuin+”sotilasuraansa”+edelleen+elävällä.+Kun+olin+jo+sillä+urallani+tiiviisti+mukana+yhteisöissämme,+yhteyksiä+edelleen+on+säilynyt.+Pääkaupungin+Päällystö+ry+kutsuu+usein+minut,+kunniajäsenensä,+tärkeimpiin+tilaisuuksiinsa,+kuten+aina+itsenäisyyspäivän+juhlaansa.+ATOP:n+-+ali-,+toimi-+ja+opistoupseerien+perinneyhdistyksen+-+hallituksessakin+olen+ollut,+ja+Päällystöliiton+evp-yhdistystä+olin+perustamassa+v.+2001+ja+sen+jälkeen+lähes+aina+olen+osallistunut+heidän+tärkeimpiin+tilaisuuksiinsa,+kuten+liittokokoukseensa+ja+kesäpäivilleen.+Myös+monille+matkoilleen,+kuten+taas+tämän+kuun+22.-23.päivinä+Tallinnan+matkalle.+Monia+hyviä+kavereita+minulla+edelleen+siinä+evp-joukossa+on,+vaikka+monia+on+myös+nukkunut+pois+viime+vuosina.+Se+joukko+ei+kuitenkaan+tuon+erään+lailla+elä+siinä+yhteisessä+menneessä,+vaan+puheenaiheemmekin+ovat+ihan+muita,+kun+meistä+useimmilla+on+jo+kauan+siitä+aktiiviajastamme+ja+kun+elämässämme+on+myöhemmin+tapahtunut+ja+tapahtuu+edelleen+paljon+muuta+puheenaiheiksi+riittävää.Seuraavaksi+kuitenkin+valmistaudun+vastaanottamaan+iltapäivällä+luokseni+saapuvaa+naisystävääni,+joka+tosin+viipyy+nyt+luonani+vain+ylihuomisaamuun,+kun+lähtee+silloin+Saksaa+kiertämään+työaikaisen+ammattikuntansa+eläkeläisporukassa.+Sieltä+hän+kyllä+viikon+kuluttua+palaa+ensiksi+tänne+luokseni,+ja+saan+kuulla+matkakuulumiset+ja+varmaan+nähdä+matkakuviakin,+kuten+kaiken+tuon+hän+sai+minultakin+kuukausi+sitten+Sri+Lankan+matkalta+palattuani.
  10. Totta+puhut.+Kovin+vähän+nyt+tuli+tv:sta+poliittisia+vappuhulinoita+yleensäkin.+Mutta+kepun+vihreästä+vapusta+ainakaan+minä+en+nähnyt+vilahdustakaan.+Eihän+kepu+kai+täällä+Helsingissä+vappua+mitenkään+juhlinutkaan.+Miksipä+olisi,+kun+juhliva+joukko+olisi+jäänyt+kovin+pieneksi,+kun+täällä+puolueella+on+vain+n.+kolmen+prosentin+kannatus.Toisin+oli+todellakin+joskus+ennen.+En+minä+silloinkaan+ollut+niissä+mukana,+vaikka+seuraamassa+usein+olin+niin+ylioppilaiden+juhlintaa+-+mm.+Havis+Amandan+lakitusta+-+kuin+työväenkin+paraateja.+Enää+minulla+ei+ole+kiinnostusta+edes+sellaiseen.+Eikä+juuri+muuhunkaan+vappuhulinaan,+ei+ollut+ainakaan+nyt,+kun+olen+vielä+hieman+toipilas.+Mutta+muita+kiinnostuksenkohteita+oli+sentään+sen+verran,+ettei+minun+tarvinnut+vappuaini+tällä+palstalla+viettää.Kerronpa,+että+joskus+1950-luvun+lopulla+eräs+palvelustoverini+-+kersantti+hänkin+-+oli+sellaiseen+lippujen+kanssa+marssivaan+joukkoon+liittynyt+vähäksi+aikaa.+Kun+se+tuli+tietoon+joukko-osastossamme,+kersantti+joutui+tietysti+tiukkaan+puhutteluun.+Säästyi+potkuilta+ilmeisesti+siksi,+kun+oli+selittänyt,+ettei+hän+voinut+sotilaana+sivusta+katsella+torvensoittajat+edellä+kulkevaa+joukkoa,+joka+ei+pysynyt+lainkaan+tahdissa,+ja+hän+meni+joukkoa+tahdittamaan+sotilaalliseen+tapaan+komentamalla++”vasen,+vasen,+yks,+kaks,+kolme”+jne.+Kun+hän+oli+tehnyt+niin+vapaa-ajallaan,+ei+ollut+aihetta+rangaista+edes+palvelusjuopumuksesta.Vaikka+tuon+avaukseni+lopuksi+esitin+jo+toivotukseni+kaikille+yleisesti,+mutta+tuota+erästä+”mielensäpahoittajaa”+ajatellen+otan+nyt+riskin+ja+toivotan+vielä+ihan+erityisesti+Sinulle+hyvää+kevään+jatkoa!+Toivottavasti+pysyt+edelleen+niin+virkeänä,+että+viitsit+tällä+palstallakin+käydä,+sillä+kyllä+täällä+tarvitaan+älyn+väläytyksiä+ja+järkipuhetta+myös+keskustamyönteiseltä+puolelta.