Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6609

1. En+ole+muutamaan+päivään+täällä+”pistelehtinyt”+enempää+kuin+eilen+heitin+muutaman+viestin+SeppoIlmarisen+Rautavaaraa+koskeneelle+avaukselle.+Sinne+nytkin+vielä+laitoin+sanoittamani+Rautavaara-tangon.+Katsokaapa+se+sieltä,+hieno+sanoitus+se+on;))Nostanpa+vielä+näkyville+tämän+omankin+avaukseni,+kun+on+aihepiiristä+toiveita+herättäviä+uutisia:https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/203413-tosiasia-tehdaan-selvaksi-ruotsi-ei-pysty-puolustamaan-aluettaanJoten+”kyllä+se+siitä”!+Entinen+emämaamme+Ruotsi+edellä+ja+Venäjän+siitä+irrottama+pieni+Suomi+perässä.+Toivottavasti+mieluummin+pian+kuin+alettaisiin+hankkeeseen+liian+myöhään.Samalla+ilmoitan+kaipaajilleni,+että+ainakin+muutaman+päivän+saavat+taas+olla+ilman+minua.+Lähden+huomenaamulla+naisystäväni+kanssa+häihin.+Kyseessä+eivät+tosin+ole+meidän+häämme,+vaan+naisystäväni+veljen+pojan+häät+Hangossa.+Naisystäväni+on+sinne+jo+mennyt+kotoaan+Tampereelta+ja+minä+ajelen+sinne+huomenna+aamupäivällä.+Hääjuhlallisuudet+ovat+huomeniltana.Palaamme+sieltä+tänne+kotiini+sunnuntaina,+vieraillen+paluumatkalla+poikani+perheessä+Karjaalla.+Kun+naisystäväni+viipyy+luonani+muutaman+päivän,+en+siis+ole+ainakaan+sinä+aikana+kaipaajieni+ilona.+Koettakaa+kestää!(Muuten,+on+se+hienoa,+että+me+rekisteröityneet+löydämme+aina+nopeasti+omat+viestimme+profiililtamme,+vaikka+ne+olisivat+vyöryneet+palstalla+kauaskin,+kuten+ilmeisesti+nämäkin+kaksi+avausta,+joille+nyt+viestini+heitin.+Palstan+puskaryssillä+se+on+vaikeampaa)
  2. Kun+avaus+oli+Rautavaarasta,+synnyinkunnastani,+laitanpa+tähän+vielä+oman+kunnianosoitukseni+kunnalle.+Silloin+itseään+vapaa-ajan+kuntana+markkinoinut+Rautavaara+oli+teettänyt+kauniin+tangosävellyksen,+johon+julisti+sanoituskilpailun.+Sain+pyynnöstäni+sävellyksen+levyllä+ja+tein+siihen+alta+nähtävällä+salanimellä+sanoituksen,+jonka+lähetin+kilpailuun.+No,+en+sillä+voittanut,+vaikka+sanoitukseni+onkin+hieno+ja+todenmukaisempi+kuin+voittanut+sanoitus,+jolla+tango+ei+ole+ainakaan+kovin+tunnetuksi+tullut;))RAUTAVAARA-TANGO+säv.+Pentti+Ilmonen,+san.+”Inhorealisti”+(v.+2001)On+Rautavaara+”keskellä+ei+mitään”+- se+siitä+parhaiten+tiedetään.Siell`+ihannoiden+katsottu+on+itään+-lähdetty+länteen+on+ja+etelään.Nyt+tyhjät+töllit+alakuloisinakatsovat+mäeltään+mustin+ikkunoin,ja+pihapiirit+hoitamattominarehottaa+horsmin+ja+pensastoin.Pensaikot+peittävät+myös+pikkupellot,työn+äänet+kaikki+on+vaienneet;Ei+lapset+melskaa,+helky+karjankellot,on+lehmipolutkin+jo+umpeutuneet. Voi,+Rautavaara,+kuinka+jamaan+tuohonoot+joutunutkaan?+Ja+onko+niin,ett`+sinne+jäätkin+surkeuden+suohontuudittuneena+turhiin+unelmiin?+Nyt+joutojoukko+kasvaa+ilman+työtä,kun+kaljan+kanssa+aikaa+tapetaan;+elämä+on+kuin+unetonta+yötä+-koittaako+aamunkoi+milloinkaan?Ja+kunta+markkinoi+vain+vapaa-aikaa!Sitäkö+lisää+viel`+tarvitaan?Oi,+Rautavaara,+kuule+kellot+kaikaaja+joutsenlauluas`+jo+lauletaan! On+mulla+syytä+onneani+kiittää,ett`+sieltä+pääsin+pois+aikanaan!Nyt+tahdon+kiittimeni+yhteen+liittääja+pyytää:+poissa+kai+ollakin+saan!”enkelikuoro”:+Voi,+Rautavaara,+vapaa-ajan+kunta,elämä+siellä+on+kuin+pahaa+unta+-+-+-Sanoituksellani+en+toki+tarkoita+herjata+synnyinkuntaani,+vaan+kyllä+se+syntyi+myötätunnosta+sitä+kohtaan.
  3. Palvelut+ei+ole+vain+asutuskeskuksiin+kuuluva+ilmiö,+mutta+tietenkin+sille+on+enemmän+tarvetta+ja+mahdollisuuksia+siellä,+missä+on+palveltavia.+Siis+asutuskeskuksissa.+Tietotekniikalla+ei+voida+järjestää+esim.+kaupan,+kuljetusten,+terveydenhoidon+ja+monen+muun+alan+palveluja,+vaan+palvelijan+on+oltava+siellä,+missä+ovat+palveltavatkin.Kukaan+tai+mikään+ei+vaadi+ihmisiä+hakeutumaan+”kasoihin”,+mutta+ihmiset+itse+haluavat+hakeutua+sinne,+missä+näkevät+olevan+heille+parhaat+edellytykset+työn,+ansioiden+ja+monen+muun+asian+suhteen.+Eli+asutuskeskuksiin.+Lienen+itsekin+esimerkki+sellaisesta,+enkä+ole+koskaan+ratkaisuani+katunut,+kauhistuttaa+ajatuskin+siitä,+että+jos+en+olisi+niin+tehnyt.Enpä+usko,+että+matkailu+olisi+erityisen+laiminlyöty+ala+meillä.+Meillä+on+toki+paljon+sellaista,+joka+monia+maatamme+ruuhkaisempien+maiden+ihmisiä+kiinnostaa,+kuten+luonto+ja+hiljaisuus.+Mutta+maamme+on+kovin+kaukana+sieltä,+missä+ovat+varsinaiset+ihmismassat,+joissa+olisi+potentiaalia+turisteiksi+meillekin.+Maamme+on+myös+varsin+kallis+turistille.+Ja+maailmassa+on+sittenkin+hyvin+monia+alueita,+jotka+voivat+kiinnostavuudessaan+voittaa+maammekin.+Tuonkin+tiedän+lukuisilta+matkoiltani,+joilla+olen+kierrellyt+yli+viidessäkymmenessä+maassa+kaikilla+mantereilla+Antarktisia+ja+toistaiseksi+vielä+Austaraliaakin+lukuun+ottamatta.Kyllä+meillä+onkin+kaipaamaasi+tapahtumatyyppistä,+projektityyppistä.+lyhytaikaiseksi+tarkoitettuakin+”kapitalistista+tuotantoa”,+mutta+varmaan+sitä+voisi+olla+enemmänkin.+Tässä+mielessä+olet+oikealla+asialla.Sen+sijaan+en+ymmärrä+tuota+”peltipoliisivihaasi”.+Toissa+kesänä+sain+kahden+kuukauden+sisällä+kaksi+ylinopeussakkoa,+ensimmäisen+Leppävirralla+ja+toisen+Salon+laitamilla,+yhteensä+yli+tuhat+euroa,+mutta+en+minä+niistä+syytä+mitään+tai+ketään+muuta+kuin+itseäni.+Sain+niiden+jälkeen+Trafilta+kirjeen,+jossa+muistutettiin,+että+jos+kolmas+sakko+tulee,+seuraavana+vuonna+80+vuotta+täytettyäni+(siis+viime+vuonna)+ajokortin+jatkuminen+voi+olla+vaarassa.+Niinpä+olen+sen+jälkeen+noudatellut+kiltisti+nopeusrajoituksia,+kun+eläkeläisvaarilla+ei+itse+asiassa+koskaan+ole+niin+kiire,+että+niitä+tarvitsisi+rikkoa.Vain+nämä+viestini+tähän+ketjuun+olen+tänään+laittanut,+mutta+nyt+jo+riittänee+minulta+tähänkin.+Kiitos+kiinnostavasta+avauksestasi!
  4. Huomasin+avauksesi+juuri+siksi,+kun+mainitsit+siinä+synnyin-+ja+lapsuuskuntani.+Avauksesi+oli+hyvä+ja+hyviä+viestejä+avauksellesi+näkyy+tulleen,+mutta+en+ole+välittänyt+osallistua+keskusteluun.+Tuossa+sanomaasi+puutun+muutamilta+kohdilta:Palvelut+ovat+todellakin+merkittävä+ja+yhä+kasvava+ala,+tuotannonkin+ja+varsinkin+työllisyyden+kannalta.+Mutta+eivät+ne+menesty+siellä,+missä+ei+ole+tarpeeksi+palveltavia.+Palvelut+tietenkin+aivan+luonnollisista+syistä+keskittyvät+asutuskeskuksiin,+eniten+sinne,+missä+on+eniten+palveltavia.+Helsinki+on+Suomen+kunnista+ylivoimaisesti+suurin+palvelujen+tuottaja,+ja+palvelujen+merkitys+on+prosentuaalisestikin+suurempi+myös+budjetissamme+kuin+missään+muualla.Maatalouden+merkitys+meillä+olisi+varsin+vähäinen+rauhanaikaisten+tarpeittemme+kannalta,+kun+kaikkia+maataloustuotteita+saa+yllin+kyllin+sieltä,+missä+niille+on+paremmat+tuotantoedellytykset+ja+siitä+johtuen+ne+ovat+halvempiakin+kuin+täällä+tuotettu.+Mutta+kriisiaikojen+varalta+maatalouden+säilyminen+Suomessakin+on+toki+hyvin+tarpeellista+ja+toivottavaa.Metsäteollisuus+on+kansainvälistynyt+suuriksi+konserneiksi,+jotka+toimivat+eri+puolilla+maailmaa+siellä,+missä+sen+tuotanto+on+kannattavinta.+Lapsuudessani+siellä+Rautavaarallakin+vaikutti+lukuisia+metsäfirmoja,+jotka+myös+omistivat+suuria+metsäalueita.+Sellaisia+firmoja+siellä+oli+ainakin+Hagman,+Enso-Gutzeit,+Ahlström,+Kaukas,+Kymiyhtiö+ja+Saastamoinen.+Ei+kai+noistakaan+enää+moni+toimi+itsenäisinä,+toimineeko+yksikään,+vaan+suuremmiksi+yhtiöiksi+ne+ovat+liittoutuneet+ja+kansainvälistyneet.+Sille+kehityskululle+ei+mahdettane+mitään.Sinun+lapsuuden+koulusi+paikalla+on+sentään+uusi+koulu,+niin+ymmärrän.+Minun+lapsuuden+kouluni+rakennus+seisoo+yhä+paikallaan,+mutta+ei+ole+ollut+kouluna+enää+ainakaan+30+vuoteen.+Lapsuudessani+oli+Rautavaaran+laajassa+pitäjässä+17+kansakoulua,+muistan+sen,+kun+joka+talvi+oli+kirkonkylällä+koulujen+väliset+hiihtokilpailut,+joihin+minäkin+aina+kouluni+edustajana+osallistuin.+Nyt+kai+koko+laajassa+kunnassa+on+vain+yksi+koulu,+kirkonkylällä,+ja+sinne+oppilaat+eri+puolilta+pitäjää+kuljetetaan+koulukyydein.+Lapsuudessani+rautavaaralla+ei+ollut+edes+keskikoulua,+lähin+sellainen+oli+naapuripitäjässä+Nilsiässä,+ja+sinne+oli+minun+lapsuuskodistani+matkaa+maanteitse+yli+50+km.+Jo+kauan+Rautavaaralla+on+ollut+lukiokin,+josta+viime+keväänä+valmistui+neljä+ylioppilasta,+ja+lukio+pääsi+julkisuuteen+siksi,+kun+ylioppilaiksi+valmistuneiden+keskiarvo+oli+maan+korkeimpia+-+tosin+kymmenen+parhaan+koulun+joukossa+oli+yhdeksän+pääkaupunkiseudulta+ja+yksi+Turusta.
  5. Kas,+kas!+Olet+siis+käynyt+synnyin-+ja+lapsuuspitäjässäni+Rautavaaralla.+Minä+tosin+lähdin+sieltä+jo+16-vuotiaana+v.1951,+ja+kun+minut+kasvattaneet+isovanhempani+kuolivat+jo+v.+1956+ja+v.1960,+ei+minulla+sen+jälkeen+sinne+juuri+yhteyksiä+ollut,+kun+muuta+lähisukuanikaan+ei+siellä+ole.+Mutta+vanhoilla+päivilläni,+kymmenkunta+vuotta+sitten+aloin+käydä+siellä+lähes+joka+kesä+Rautavaara-päivillä,+kävin+tänäkin+kesänä.+Kiva+on+ollut+siellä+tavata+lapsuus-+ja+varhaisnuoruustovereitani,+joista+suuri+enemmistö+laillani+tulee+sinne+muualta+Suomesta+ja+monia+Ruotsistakin,+jonne+ovat+muuttaneet+vuosikymmeniä+sitten.+Tuossa+kuvassasi+olleessa+Hotelli+Tiilikassa+olen+aina+yöpynyt.Lapsuudessani+oli+Rautavaaralla+n.+6000+asukasta,+muutama+vuosi+sitten+kunnan+väkiluku+putosi+alle+kahden+tuhannen.+Onhan+Rautavaaralla+komeita+maisemia,+mutta+kun+ne+eivät+elätä,+muualta+on+monen+täytynyt+lähteä+elantoaan+hakemaan.+Varhaisnuoruudessani+metsätyöt+uittoineen+-+jollaisessa+minäkin+ehdin+kerran+olla+-+antoivat+silloin+elantoa+suurimmalle+osalle+pitäjän+väestöstä,+lisäelantoa+myös+pienviljelijöille+-+jollaisia+isovanhempanikin+olivat+-++mutta+nythän+niitä+töitä+ei+sielläkään+juuri+liene.Eräillä+Rautavaara-päivillä+ollessani+vasta+ensimmäisen+ja+samalla+ainoan+kerran+minäkin+vaeltelin+tuon+Pumpulikirkon+reitin+ihan+päästä+päähän.+Lapsuuskotini+oli+nimittäin+toisella+puolen+pitäjää,+sen+luoteislaidalla,+jossa+myös+on+hyvin+kauniita+maisemia,+mm.+järvien+välissä+kulkeva+korkea+kangasharju,+melkein+kuin+Punkaharju.+Kun+kävit+Rautavaaralla,+sinun+olisi+kannattanut+katsastaa+myös+Tiilikkajärven+kansallispuisto.+Sielläkin+olen+kierrellyt+vasta+vanhana+miehenä,+Rautavaara-päivien+yhteydessä;+eihän+sitä+lapsuudessani+vielä+ollutkaan,+vaikka+maisemat+tietysti+olivat+samat.+Pumpulikirkko+on+omalla+tavallaan+vaikuttava,+mutta+minä+pidin+enemmän+tuosta+kansallispuistosta,+josta+tietoja+alla+olevissa+linkeissä:https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiilikkajärven_kansallispuistohttp://www.luontoon.fi/tiilikkajarvi
  6. Sanot,+tosin+minun+sanomaani+toistaen,+joten+et+kovin+omaperäisesti:>>Puolestani+totean,+että+sinä+näytät+jälleen+tuollakin+viestilläsi+kyvykkyydestäsi+esimerkkiä,+jonka+perusteella+voi+päätellä+paljon,+mutta+jääköön+sanomatta.+<<Viittaat+kai+näihin+sanomiini:>>Preussilainen+kenraali+Carl+von+Clausewitz,+yksi+kuuluisimmista+sotateoreetikoista,+mm.+alan+kulttikirjan+Wom+Kriege+(Sodankäynnistä)+kirjoittaja+on+sanonut+”sota+on+politiikan+jatkamista+toisin+keinoin”.+Siihen+kai+viittaat.Viisaanakin+arvostamani+Väinö+Tanner+vastusti+varustautumistamme+vielä+1939+ja+perusteli:+”Turhaa,+kun+sotaa+ei+kuitenkaan+tule.+Eivät+venäläiset+niin+hulluja+voi+olla,+että+hyökkäisivät+Suomeen”.Sodan+jälkeen+meillä+oli+kauan+vain+”yhtä+linjaa”,+ja+tuo+samainen+Kekkonen+takkinsa+käännettyään+oli+siinä+nokkamiehenä.+Tanner+sen+sijaan+hyväuskoisuuteensa+pettyneenä+pysyi+vahvasti+toisella+linjalla.Totta+on,+että+ennen+sotia+poliitikoillamme+oli+kuvaamiasi+kahta+linjaa.+Tanner+ei+ollut+varsinaisesti+myöntyvyysmiehiä,+mutta+oli+turhan+hyväuskoinen.+Kekkonen+kyllä+uskoi+Neuvostoliiton+vielä+hyökkäävän+Suomeen+ja+kiroilikin,+että+”hyökkäisi+nyt+se+ryssä,+saatana,+niin+loppuisi+tämä+hermosota”<<Et+ole+täysin+väärässä+noidenkin+perusteilla+saamastasi+näkemyksestäsi+kyvykkyydestäni.+Nuo+nyt+kuitenkin+ovat+enemmänkin+osoitus+historian+tuntemuksestani.+Varsinaista+kyvykkyyttäni+olen+osoittanut+muilla+tavoin,+tietänet+senkin.Eipä+aihetta+enempään+tuosta+eikä+muustakaan+ainakaan+enää+tänä+iltana.
  7. Minähän+vain+kysyin+avaukseni+otsikolla,+että+onko+Nato+ainoa+turvamme.+Sitä+mieltä+on+kyllä+Atte+Kaleva,+kuten+jutustani+käy+ilmi,+ja+paljolti+hänen+kannalleen+taipuvainen+olen+itsekin.+Niin+ovat+monet+muutkin,+jotka+tuollaista+asiaa+ajattelevat+ja+myös+tilanteemme+oikein+ymmärtävät.Tässä+fysiatri+ja+reumalääkäri,+lääkäriasema+Medicityn+johtaja+Risto+Isomeren+mielestäni+täysin+asiallinen+kirjoitus+Hesarissa+tämän+vuoden+Vapun+päivänä:http://www.hs.fi/mielipide/a1461983402803Vaikka+tuossa+ylempänä+tuo+”keilapallomies”+mitätöi+upseereita,+kyllä+heillä+jo+ammattinsa+vuoksi+on+varsin+hyvä+käsitys+omasta+puolustuskyvystämme+ja+he+varmasti+kokevat+myös+olevansa+vastuullisia+maamme+ja+kansamme+turvallisuudesta.+Tässä+parin+vuoden+takaista+tutkimustulosta,+jonka+mukaan+suurin+osa+upseereista,+korkeammista+upseereista+valtaosa+kannattaa+Nato-jäsenyyttämme:http://yle.fi/uutiset/ylimmat_upseerit_haluavat_suomen_natoon_-_onko_se_ainoa_mahdollisuus/7031590Tuon+jälkeisten+Venäjän+Krimillä+ja+Ukrainassa+esittämien+toimien+vuoksi+Naton+kannatus+on+kohonnut+suurestikin+upseerien+keskuudessa,+siitä+olen+lukenut+mm.+Suomen+Sotilas-+ja+muistakin+lehdistä,+mutta+siihen+en+nyt+löydä+linkkiä+todisteeksi.Tuolle,+joka+kyselee+helsinkiläispoliisiupseeri,+barettiveli+J.H:sta+totean,+että+hän+oli+edellisen+kauden+kokoomuslaisena+kansanedustajana,+mutta+ei+tullut+valituksi+viime+vaaleissa,+vaikka+niissäkin+minä+häntä+äänestin.+Mutta+korkeassa+asemassa+hän+nyt+poliisissamme+on,+on+ollut+viime+aikoinakin+esillä+mm.+televisiossa.+Hänen+ei+siis+tarvitse+enää+rosvojen+kanssa+tapella,+kuten+eilen+illalla+tuo+sinibarettiveli,+kansanedustaja+M.R.+minulle+totesi.
  8. Vastasin+tuossa+ylempänä+tuolle+erästä+keilapallomerkkiä+nikkinään+käyttävälle,+jolla+olivat+niin+korkeat+näkemykset+upseereista.+Kun+muita+vastaustani+edellyttäviä+viestejä+ei+näy+tulleen,+kerropa+sitten+rauhanturvaajaillastani:Kiva+oli+ilta+ja+melko+myöhään+venähti.+Ilmeisesti+Esa+Seppänen+oli+kiinnostanut+monia+niin,+että+Zetorin+iso+kabinetti+oli+meitä+tupaten+täynnä,+varmaan+yli+50+rauhanturvaajaveteraania.+Kolme+oli+joukossamme+jo+siltä+ensimmäiseltäkin+reissulta,+Suezilta+v.+1956,+istuivat+samassa+pitkässä+pöydässä,+jossa+minäkin.Erinomainen+oli+Seppäsen+esitys.+Hän+oli+ollut+jo+aktiiviupseerina+sotilasasiamiehenä+Neuvostoliitossa+monta+vuotta,+mutta+neuvostoliiton+hajoamisen+aikaan+hän+oli+siellä+jo+siviilivirassa,+Finstroin+johtajana,+jossa+tehtävässä+toimi+toistakymmentä+vuotta.+Neuvostoliiton+hajoamisen+ajoista+ja+siihen+liittyvästä+hän+kertoi,+mm.+siitä+Janajevin+porukan+toivottomasta+kumousyrityksestä.+Paljon+hauskaakin+oli+ollut+noissa+ajoissa,+jos+myös+vakavaa,+kuten+suunniteltu,+valmisteltu+ja+jopa+harjoiteltu+Moskovassa+asuvien+n.+tuhannen+suomalaisen+evakuointi,+jos+siihen+tulee+tarve,+joka+jonkin+aikaa+näytti+hyvin+mahdolliselta.Erinomaisen+hyvässä+kunnossa+on+Seppänen+83-vuotiaaksi,+sutjakka+ja+ryhdikäs+varreltaan+ja+erinomaisen+hyvä+ja+selväsanainen+esiintyjä.+Hänellä+on+kuulemma+niin+hyvä+venäjän+kielen+taito,+että+hallitsee+eri+murteitakin+niin,+että+voi+halutessaan+esiintyä+Moskovassa+vaikka+pietarilaisena+tai+kazanilaisena.+Oli+opiskellut+venäjän+kuten+muitakin+kieliä+jo+upseerina+ollessaan+ja+tietysti+venäjän+taito+täydellistyi+niinä+pikinä+aikoina,+jotka+hän+vietti+Moskovassa,+jossa+asui+silloin+perheineen,+vaimonsa+toimiessa+siellä+suomalaisen+koulun+opettajana.Kiva+oli+siis+tilaisuus+tuon+Seppäsen+esityksenkin+vuoksi,+mutta+vähintään+yhtä+kivaa+oli+tavata+taas+monia+tuttuja+vanhoja+vaittereita,+joukossaan+useita+sellaisiakin,+jotka+palvelivat+kanssani+samanaikaisestikin,+muutaman+kanssa+olin+samalla+reissulla+jopa+kahteen+kertaan.+Kiva+oli+tavata+ekakertaa+myös+kansanedustaja,+helsinkiläinen+poliisi,+joka+osoittautui+oikein+mukavaksi+mieheksi,+vaikka+onkin+eduskunnassa+persuissa.+Hänhän+on+nykyisin+myös+rauhanturvaajayhdistyksemme+hallituksessa+ja+kun+eräs+vanha+kaverini+esitteli+minut+hänelle+ja+ilmoitti+samalla,+että+olen+valtakunnallisen+rauhanturvaajajärjestön+(silloisen+Suomen+Sinibarettiliitto)+perustajajäsen+ja+sen+ensimmäisen+hallituksen+jäsen,+sanoi+kansanedustaja:+”nostaisin+hattua,+jos+se+olisi+päässäni”.Menneinä+aikoina+kävin+lähes+jokaisessa+kuukausittaisessa+illassamme,+mutta+jo+kauan+vähitellen+harventuen,+viime+vuosina+ehkä+vain+kolme-neljä+kertaa+vuodessa.+Täytyy+alkaa+olla+ahkerampi,+kun+sitä+tuolla+nyt+toivottiin.+Erityisesti+minuun+vetosi+erään+rauhanturvaajasiskomme+toivomus,+jonka+hän+esitti+oikein+minua+halaten!
  9. Eipä+tuo+avaukseni+näy+innostaneen+keskusteluun.+Lieneekö+aihe+totuudessaan+arka+keskustelukykyisille?++On+tullut+tuollaisia+kuin+tuolta+resmaj:lta+ja+munakarvoihini+mielikuvissaan+tarrautuneelta,+jossa+hänellä+näkyy+olevan+yhtä+vahvat+perusteet+kuin+johtajuudessaan,+”kokonaisuuksien+hahmottamisessaan”+ja+näkemyksissään+minusta,+joten+niihin+ei+kannata+puuttua,+jos+samalle+tasolle+ei+pysty+pudottautumaan.+Kun+rauhanturvaaminen+on+tullut+puoleltani+kahteenkin+kertaan+esille+tällä+avauksellani,+siitä+teemasta+vielä+lopetankin+tälle+päivälle.+Lähden+nimittäin+tästä+kohta+puolin+asioille+kaupungille,+josta+jatkan+kuukausittain+pidettävään+rauhanturvaajailtaamme,+jossa+voi+ilta+viivähtää+pitkäksikin+sen+jälkeen+kun+on+kokoustettu+ja+kuultu+mielenkiintoinen+esitys,+josta+tiedot+tässä:Helsingin+Rauhanturvaajat+ry+kokoontuu+messi-iltoihin+joka+kuukauden+ensimmäinen+tiistai+klo+18+ravintola+Zetorissa.+Vierailevien+tähtien+alustukset+alkavat+klo+19.+Tämäniltainen+vieraileva+tähti+on+Esa+Seppänen,+jonka+lyhyt+esittely+on+tässä:Hän+on+toiminut+mm.+Presidentti+Urho+Kekkosen+adjutanttina,+sotilasasiamiehenä+Suomen+suurlähetystössä+Moskovassa+ja+Finnstroin+johdossa.++Kotimaahan+palattuaan+Hän+on+julkaissut+useita+kirjoja.+Kun+Neuvostoliiton+hajoaminen+oli+käsillä,+Esa+Seppänen+sai+tehtäväkseen+suunnitella+ja+valmistella+Suomen+kansalaisten+evakuoinnin+Neuvostoliitosta+mikäli+maassa+alkaisivat+väkivaltaisuudet.+Tästä+episodista+ja+ehkä+vähän+muustakin+Esa+Seppänen+meille+kertoo.++http://www.helrt.fi/toiminta.htmlEn+ole+ennen+tavannut+Esa+Seppästä,+vaikka+hänen+kirjojaan+olen+lukenut.+Hyllyssäni+näkyvät+edelleen+olevan+ainakin+”Avaran+sielun+anarkia”+(todella+hauska+kirja!),+”Miekkailija+vastaan+tulivuori”+(Kekkosen+ja+Hruštšovin+suhteesta)+ja+”Itäsuhteiden+kolmiodraama”+(Kekkonen-Breznev-Kosygin).+Mielenkiintoista+on++mies+vihdoin+tavata.+Tässä+vielä+Esa+Seppäsen+esittely+Wikipedista:https://fi.wikipedia.org/wiki/Esa_SeppänenJos+tulee+asiallisia+vastineita,+vastailen+niihin+huomenna,+mutta+alussa+mainitsemani+kaltaiset+jätän+tietenkin+omaan+arvoonsa+vaille+huomiotani.