Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Kyllä Shaw melkoinen intellektuelli oli. Kai sellaiseksi on nähtävä mies, joka sai Nobelin kirjallisuuspalkinnon ja Oscarin parhaasta elokuvakäsikirjoituksesta:

http://fi.wikiquote.org/wiki/George_Bernard_Shaw

Varmaan hän tuossa edellä siteeraamassani mietelmässään puhuu omasta kokemuksestaan elämän kahden tragedian suhteen. Sosialisti hän oli ja uskoi tuon Terijoen hallituksen olevan parhaaksemme, mutta pahasti hän sitten uskossaan pettyi, kun totesi tällaisiakin:
    Kapitalismia lukuunottamatta ei ole mitään niin kuvottavaa kuin vallankumous.
    Meillä olisi jo sosialismi, ellei sosialisteja olisi.

No, ei hänestä kai koskaan oikein suurta demokratiankaan ihaiijaa tullut, kun lateli tällaisiakin:

Demokratia on systeemi, joka takaa sen ettei meitä hallita paremmin kuin ansaitsemme.
    Demokratiassa epäpätevien paljous valitsee sen sijaan, että turmeltuneet harvat nimittäisivät.

Tämän linkin takana paljon muita Shawn ajatelmia:

http://fi.wikiquote.org/wiki/George_Bernard_Shaw

Päästään ja varsinkin kielestään terävänä miehenä Shaw tunnettiin. Vielä yksi häntä hyvin kuvaava juttu:

Eräillä seurapiirikutsuilla - jonne Shaw oli kutsuttuna mennyt, vaikka hän sellaisia inhosi - eräs seurapiirirouva paheksui äänekkäästi naisia, jotka myyvät itseään rahasta. Shaw sanoi, että jokainen nainen siihen on valmis, jos saa tarpeeksi hyvän hinnan. Tuosta rouva loukkaantui ja suuttui pahasti ja tiuski Shawlle: ”Väitättekö, että minäkin olisin valmis myymään itseäni rahasta”. Tähän Shaw: ”Älkää hyvä rouva ottako tuollaista asennetta. Tiedän, että minä en teitä mitenkään miellytä, mutta tiedän myös, että te olette tunnetusti järkevä ja taloudellisestikin ajatteleva ihminen. Jos minä tarjoaisin teille miljoona puntaa yhdestä yöstä, ettekö voisi siirtää vastenmielisyytenne sivuun ja suostua yhteen yöhön kanssani?”. Rouva: ”Se nyt on niin suunnattoman suuri summa, että kai sillä voisi suostua sellaiseenkin”. Shaw: ”No nyt kun olemme poistaneet tuon epäviisaan asenteellisuuden, saanen alkaa tinkiä hintaa. Miten olisi yksi punta?”
  2. Vaikeahan on kysymys tällaisten maallikoiden arvioitavaksi. Mutta ei tuossa Hesarin pääkirjoituksessa oteta mitään kantaa tuohon esille ottamaasi asiaan, ei ylipäätään ydinvoimaan. Varmasti sitä ydinvoimaakin yhä tarvitaan, vaikka vihreät ovat jyrkästi toista mieltä. Hyvin ne venäläiset ydinvoimalat meillä ovat toimineet, eikä kai heillä itselläänkään ole ollut niistä suuria ongelmia enää Tshernobylin jälkeen.

Tässä on tuon kirjoituksen ydin:

>>Paremmat siirtoyhteydet Ruotsiin ja Norjaan alentaisivat suomalaisten maksamaa sähkön hintaa, parantaisivat huoltovarmuutta, vähentäisivät painetta rakentaa tekoaltaita säätövoimaksi ja korvaisivat kotimaisia kivihiilellä ja maakaasulla toimivia lauhdevoimaloita osin vaikkapa juuri norjalaisella päästöttömällä vesivoimalla<<

Kannatetaan siis päästöttömän energian tuomista muista Pohjoismaista, joissa sitä pystytään tuottamaan edullisemmin kuin meillä. Vain siihen minäkin otin kantaa, sitä tavoitetta puoltaen.
  3. Minulla on aihetta tuntea mielihyvään siitä, että avaukseni on kirvoittanut vastineita ehkä enemmän kuin mikään muu avaus tässä uudessa järjestelmässä. Eikä kukaan ole kyseenalaistanut näkemystäni perusteista, joilla oma kepumme on osoittautunut viisaammaksi kuin Ruotsin kepu. Ei liioin ole epäilty uskoani Sipilän kykyyn ja haluun kehittää meille avaruusohjelma, jolla Paavo Väyrynen ensimmäisenä ihmisenä maailmassa lähetettäisiin Mars-planeetalle.

No, ehkäpä kuitenkin noita mielenkiintoisia asioita mielenkiintoisempi eräille on ollut avaaja. Otsikkoni viittausta nikkiini he ovat tosin olleet paheksuvinaan, mutta juuri tuo viittaus on heidät on tänne vetänyt. Ja sitten he ovat halunneet näyttää, että asia todella on niin kuin edellä arvelen! Kyllä minä sen toki tiesin jo pitkästä historiasta. Ja tuollaisen viittauksen tein ollen palstanpitäjän asialla, sillä kaikki nuo heidänkin viestinsä vilauttelevat mainoksia - ja kilisyttävät palstanpitäjän kassaa. Tosin noita mainoksia on nyt toistaiseksi vähemmän kuin ennen, kun niille varattuja tyhjiä tiloja ketjussa ei ole saatu täytetyksi - eikä kai saadakaan ennen kuin järjestelmää muutetaan entiseen, parempaan muotoon.

Vaikka tuossa edellä sanomassani tarkoituksessa olin hyvällä asialla, en silti voi olla ihmettelemättä eräiden suunnatonta kiinnostusta minuun. Sitähän tuo nytkin nähty on, ei voi olla muuta. Jos olisin heille ihan kiinnostamaton, silloin he karttaisivat avauksia, jotka jo otsikosta voidaan päätellä minulta tuleviksi, ja jättäisivät ne aina avaamatta. Eivät he kai niin tyhmiä ole, etteivätkö ne aina avaamalla ja niille viestittelemällä osoittaisi minun olevan heille kiinnostavinta, mitä tällä palstalla voi olla.

Mutta mistä tuo heidän hämmästyttävä addiktionsa minuun johtuu? Kyllä minä sen tiedän, mutta jätän kertomatta, kun se ei olisi heille mieluista kuulla. Alkoholisti ei kai mielellään tunnusta pakonomaista riippuvuuttaan alkoholiin, eikä kai kapiholisti halua sen rehellisemmin tunnustaa omaa riippuvuuttaan.

No, nyt nuo kapiholistit varmaan mielivät sanoa minua kepusaittiholistiksi. En sitä ole, olin jo ihan vakavissani tämän touhun jättämässä, mutta muutamat vakavasti otettavilta tahoilta tulleet vetoomukset - olen niistä kertonut - saivat minut pyörtämään päätökseni. Mutta tällä erää en jatka tätä pitemmälle. Kyllä minä taas uutta annan heti, kun sille aihetta tulee. Ja varmaan niin, että jo otsikosta voitte päätellä sen tulevan minulta. Ellen niin tekisi, minunkin avauksilleni voisi käydä niin kuin noiden puskanikkien avauksille, eli eivät ne ketään kiinnostaisi. Ja täytyyhän tänne tehdyn avauksen tuottaa mahdollisimman paljon viestejä. Se on palstanpitäjän etu, ja myös meidän etumme on pitää tämä areenamme elinvoimaisena.