Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

436

Kommenttia

6593

1. Mistä sinä oikein puhut? Minähän avauksessani päinvastoin annan tunnustusta Sipilälle ja osoitan luottamustani häneen. No, ehkä se johtuu siitäkin, että eihän Sipilä ole yksin tuota hallitusohjelmaa sorvannut, ja kepunkin vaikutus siihen on enintään suhteellinen. Ainakin jo melko monen kepuvaikuttajan mielestä kokoomus siihen on enemmän vaikuttanut, ja hyvä niin.

Jaa, sinä tarkoitat tuota edellistä viestiäni. Enhän minä siinä ennustanut kepun kannatuksen romahtamista, vaan aprikoin, että mahtaakohan taas käydä samoin kuin Vanhasen kakkoshallituksen loppuvaiheissa. Pikemmin säälin kuin voitonriemun tunteita minulla oli tuota asiaa pohtiessani.

Tuosta

>>Kapin kannattaisi olla enemmän huolissaan oman puolueensa demarien tuskasta kun he joutuvat lähtemään pyhätöstään ympyråtaloon<<

Minulla ei ole mitään puoluetta, vaan olen kaikista puolueista täysin riippumaton villi ja vapaa, ja jos jotakin puoluetta kohtaan tunnen sympatioita, se puolue ei ole ainakaan se, joka ympyrätaloon nyt kai joutuu muuttamaan. Puolue on sen, jota äänestin viime vaaleissakin kuten jo hyvin monissa vaaleissa ennen sitä.

Kyllä minä Sipilän johtamaa nykyistä kepua pidän parempana kuin millainen se olisi Väyrysen johtamana. Arvostamani Mielipidepankki ei näy olevan kanssani samaa mieltä, jota ihmettelen, sillä en ole häntä Väyrysen ihailijana pitänyt.

(On sinulla muuten hieno nimimerkki. Syytä ollakin, kun käytät noin hienoja sanoja kuin speguloida - se kai on sellaista uussuomea, jota minä en ole vielä oppinut;))
  2. Keskustan pinnan alla kuohuu. Taisin liian aikaisin hieman kehua Sipilää ja hallitusohjelmaakin, sillä eipä se hallitusohjelma taida toteutua, eikä ehkä Sipiläkään pysyä pallillaan vaalikauden loppuun. Pahalta näyttää. Ja kepu taitaa olla suurin vaara Sipilälle ja kepujohtoisella hallitukselle:

>>Tuoreimpana arvostelijoiden joukkoon liittyy europarlamentaarikko Paavo Väyrysen avustaja Joonas Könttä. Könttä kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan keskustan olevan vaarallisilla vesillä ”erityisesti koulutus- ja sivistyspolitiikassa sekä sosiaalipuolen asioissa”. – Haluaako yli sata vuotta vanha kansanliike todella luopua asemastaan vahvana sivistyspuolueena, joka puolustaa yhteiskunnallista kohtuullisuutta ja oikeudenmukaisuutta? Könttä miettii.

Katja Asikainen arvosteli keskustan muuttuneen ”kokoomuksen jatkeeksi” leikatessaan perinteisen alkiolaisuuden vastaisesti erityisesti työttömiltä, eläkeläisiltä, lapsiperheiltä ja opiskelijoilta.Myös Könttä pohtii blogissaan oikeudenmukaisuutta.

– Eläkeläiset, lapsiperheet, työttömät, opiskelijat ja sairaat ovat joutumassa hallituksen politiikan maksumiehiksi. Sen sijaan ylemmissä tuloluokissa kiristyksiä on joko vähän tai ei lainkaan.

Entinen keskustapuolueen jäsen, historian tutkija Jussi Jalonen toteaa omassa kommentissaan, että Rovaniemen puoluekokous vuonna 2012 ”alkaa yhä enemmän näyttää tapahtumalta, jossa Suomen Keskustalla oli mahdollisuus palata alkiolaisille juurilleen tai katkoa ne lopullisesti”. – Puoluekokous valitsi suuressa viisaudessaan sen kandidaatin, joka toteuttaa nyt tämän jälkimmäisen hankkeen, Jalonen katsoo.<<

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/82747-keskustan-pinnan-alla-kuohuu-yli-3000-eukk-veroprosentti-ylos

Nuo nuoret Asikainen ja Könttä eivät ole yksin näkemyksissään. Vahvaa tukea he ovat jo saaneet samanlaisia näkemyksiä esittäneiltä Väyryseltä ja Kääriäiseltä, ja varmaan lisätukea tulee muilta kepukonkareilta. Ja myös nyt kepua äänestäneiltä pettyneiltä, joiden varassa puolueen kannatus on.

Jännä nähdä, kuinka nopeasti ja miten alas kepun kannatus taas vajoaa. Mahtaneeko Sipilä siis joutua tekemään Vanhaset ja loikkaamaan sivuun ennen vaalikauden loppua? Kuka onneton sitten olisikaan se, joka joutuisi viemään kepun seuraaviin vaaleihin? Kohtalonsa voisi olla kovempi kuin Kiviniemellä, jonka johdossa kepu sai sentään vaaleissa 15 % kannatuksen.
  3. Vielä tämän kerran ihan vilpittömästi vain hyvää sinulle tarkoittaen:

Mene hyvä mies jo lääkäriin ja kerro hänelle, että sinulla on sellainen vaiva, että näet kapeja kaikkialla. Hän kyllä ymmärtää ja antaa sinulle passituksen sellaiseen hoitoon, jota joka tapauksessa tarvitsisit, auttoipa se tai ei.

Minun ei tarvitse niissä puskissasi luurata ja sieltä ruiskia, kuten sinä teet. Olen sen verran tyytyväinen itseeni, vähän ylpeäkin, että minun ei tarvitse yrittää esiintyä muuna kuin olen. Olen täällä vain ja ainoastaan henkilöllisyydeltäni tiedettynä itsenäni, vain rekisteröidyillä nimimerkeilläni. Niitä minulla on nyt vain tämä kapi_, muut olen poistanut, kun en enää muilla palstoilla esiinny, yhä vähemmän täälläkin.

Jos sinun oin tuta mahdotonta uskoa, johtuu varmaan siitä, että itse olet esiintynyt ja esiinnyt edelleen niin monena, ettet enää tiedä, kuka oikein olet. Täysi sekopäähän sinun joka tapauksessa täytyy olla. Ei kukaan tervepäinen, ei edes puolipäinen viitsisi tätä palstaa aamusta iltaan päivystää, etsiä jotakuta toista keskustelijaa kaikkialta ja nähdä hänet vaikka kenessä. Kas, kun et ala nähdä kapia jo itsessäsi, vaikka se kapi on syöpynyt sinne pipiin päähäsi niin, että et voi olla hetkeäkään sitä ajattelematta!

Jos tuo Lorena ei ole hän, joksi hänet arvelen hänelle laittamassani vastineessa mainitsemillani perusteilla, sitten se olet sinä. Ehkäpä sillä tavalla halusit saada huomioni ja vastineeni. Kai laitoit tuonkin vain huomiotani kerjätäksesi, ja kun siinä onnistuit, lienet nyt onnellinen, himmiö.
  4. Voi, Lorena-hyvä, kun sanoit minusta jotain myönteistä! Sellaisen kohtalona on aina joutua minuksi sellaisten silmissä, joista mitään myönteistä eivät kehtaa sanoa ketkään muut kuin asianomainen itse. Siinä on innokas varsinkin tuo tunnollisin palstapäivystäjä itsensä kanssa keskustellessaan.

En ole synttärini aikoina näissä maisemissa, en kovin kaukomaillakaan, vaan vain tuolla kolmen tunnin lennon päässä Adrianmeren rannikolla, omatoimimatkalla yhdessä naisystäväni kanssa. Varmaan siellä sitten kohottelemme ”kuohuviakin”.

Olisimmekohan joskus vuosia sitten keskustelleet noilla ikäryhmien palstoilla? Niin vähän muistelen. Joka tapauksessa siellä keskustelin naisen kanssa, joka oli Omar Khaijamin runouden ystävä kuten minäkin. Tuot nyt esille sellaisen säkeen Khaijamilta, että jos sen aina muistaisimme, olisi helppoa elää. Itse kyllä saatan olla pessimistisempi, kun joskus minuun ”kolahtaa” tämäkin Omarin nelisäe:

Minä aikaan nuoruuteni kullan-armaan
    elämän salat tunsin tuiki varmaan.
    Niist etten ymmärtänyt ole sanaakaan,
    nyt näen hämys elon illan harmaan.

Ehkä edellistä paremmin ajatusmaailmaani kuitenkin kuvaa tämä:

En kammo kuolemaa, en vapise sen nähden,
    jos säikyn, enemmän minä säikyn elon tähden.
    Jumala vähäks aikaa lainasi sen minulle;
    kun laina lankeaa, oon lähtövalmis: lähden.

Omarilta on sopivat säkeet kuvaamaan myös tällä palstalla näkemääni ja kokemaani:

Kun kuulet kerskailua hölmöjen,
    jo parin narrin, jotka jokaisen
    asian tuntevat maan päällä: vain
    he, eivätkä muut, joskin epäilen -

niin paras sinun aasilta on näyttää -
    kas: aasimaisuus joukkion sen täyttää
    niin, että muista paitsi aaseista
    se halventavaa nimitystä käyttää.

Kiitos sanoistasi, Lorena! Oli kiva ”ruveta runolle”, kun annoit sille hyvän aiheen!

Saattaahan tuo Lorenan viesti sittenkin olla. ns. vedätys kenties tuolta tunnolliselta palstapäivystäjältä, joka ehkä on lainannut tuo Khaijamin runon joltakin vanhalta viestiltäni. Jos niin on, ei se mitään, nytpä hän sai uutta lainattavaa.
  5. Samaa mieltä kanssasi olen siitä, että se Nato-selvitys nyt tehdään. Luulenpa arvaavani sen tuloksenkin, jos se selvitys tehdään puolueettomien asiantuntijavoimin.

Säästöjä varmaan saadaan mainitsemallasi ja muullakin yhteistyöllä, jota kyllä pitäisi laajentaakin suunnitellusta. Puolustusvoimien palkattua henkilöstöä ei voitane enää vähentää, kun vasta äskettäin sitä rassattiin kovasti. Ei sieltä sittenkään ”potkuja” annettu niin monelle kuin ehdittiin pelätä, kun paljon siirrettiin perustettuun Maavoimien materiaalilaitokseen, josta tuli hyvin suuri laitos saman johdon alla, kun sinne yhdistettiin lähes kaikki huollon toimijat, myös entiset huolto- ja lääkintäkoulut. Laitoksen kenraalimajurin arvoiselta johtajalta kuulimme hyvän esityksen Päällystöliiton evp-yhdistyksen talvipäivillä maaliskuun alussa Tampereella, jossa laitoksen esikunta sijaitsee. Tässä linkissä lisää tietoa laitoksesta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Maavoimien_materiaalilaitos

Puolustusministeri Niinistö ei muuten aio vielä heittää kirvestä kaivoon tuossa Ottawan sopimuksesta luopumisessakaan. Niinistön mukaan persut yrittivät saada sen hallitusohjelmaan, mutta se ei käynyt kepulle eikä kokoomuksellekaan, jota ihmettelen. Noin siinä Niinistön mukaan kävi:

Perussuomalaiset nosti hallitusneuvotteluissa esille jalkaväkimiinat kieltävästä Ottawan sopimuksesta irtautumisen, mutta hävisi puolueen varapuheenjohtaja Niinistön mukaan äänin 2–1 asiaan liittyvän keskustelun.

– Keskusta ja kokoomus eivät olleet samaa mieltä kanssamme, Niinistö tiivistää Uudelle Suomelle.

Tässä vielä linkkiä noihin Niinistön puheisiin:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/82704-jussi-niinisto-ei-luovuta-miinojen-valmistaminen-helppoa
  6. Hieman - eikä ihan vähääkään - sivupoluille on menty noissa tähän mennessä tulleissa vastineissa, joista muutamiin siitä huolimatta olen vastaillut. Mutta kukaan ei ole halunnut tai rohjennut tarttua siihen, joka mielestäni on avaukseni ydintä. Vai eikö tosiaankaan ole noilla noista sivujuonteista mielipiteitään esittäneillä mitään mielipidettä tästä:

>>Viime aikoina on ollut julkisuudessa pohdintoja yleiseen asevelvollisuuteen perustuvan reserviläisarmeijan ja ammattisotilasarmeijan eroista niiden tehokkuudessa ja kustannuksissa. Ammattiarmeijaa puoltavien näkemyksen mukaan yleisen asevelvollisuuden kustannuksilla voitaisiin meillekin rakentaa koulutetumpi, osaamiseltaan ja varustelultaan tehokkaampi armeija. On vedottu siihen, että sellaisen ovat nähneet paremmaksi useimmat Euroopan maat, mm. kaikki Baltian maat, ja sellaiseen päätyi hiljattain Ruotsikin.

Kansalaistemme keskuudessa voitolla on kyllä halu säilyttää yleinen asevelvollisuus. Se on minunkin haluni. Ei yksin sen vuoksi, että siten saadaan mahdollisimman suuri reservi - jonka arvoa tosin heikentää rahan puute sen jatkokouluttamiseksi ja kunnolla varustamiseksi - vaan myös siksi, että siten mahdollisimman monet kokevat itsensä osalliseksi maanpuolustukseen. Uskon sellaisen ylläpitävän maanpuolustushenkeä.<<

Olisivathan palstan kepulaiset voineet puolustaa myös maanpuolustusta koskevaa hallituksen ohjelmaa. Vai eivätkä he näe siinä olevan mitään puolustamisen arvoista? Sen ymmärrän, että he eivät tietenkään voi kehua puolustusministeri Jussi Niinistöä, kun hän ei ole kepulainen, mutta eivät sentään yritä teilata noita Niinistön näkemyksiä, joita tuon esille avaukseni linkeissä.

Nyt lähden muihin puuhiin, mutta palaan illemmalla katsomaan avaukseni mahdollista lisätuottamaa, ja jos siinä on kommentointini arvoista, niin tulen tekemään.
  7. Niinpä näkyy olevan. Minun ammoisen sotilasurani aikana sellaisia ei ollut, ei ainakaan meillä, kun saimme vielä perinteisiin jalkaväkimiinoihin turvautua.

Pitäisiköhän minun alkaa uskoa, että olet todella ollut toimiupseeri, minua tosin paljon nuorempi ja myöhemmin. Toki tuollaisen tiedon saa kuka tahansa, jos sitä etsien netissä surffaa. Mutta jos todella olet ollut toimiupseeri, et silloin vielä ole voinut olla sellainen sekopää kuin olet nyt. Mikä sinun pääsi on sittemmin niin sekoittanut?

Katselin nyt palstaa taaksepäin, ja näin sinulta eilenkin tulleen sellaisia viestejä, joita terve pää ei voi tuottaa. Niin kauheaa on ollut kaipuusi minuun, etten voi sanoa siitä muuta kuin: voi sinua onnetonta! Ei kai tuollaista voitane pitää pelkkänä pelleilynä, vakavammasta täytynee olla kysymys. Ainakin elämän tyhjyydestä ja loputtomasta joutilaisuudesta. Mutta luulisi kyllä joutilaimmallakin olevan myös muuta tekemistä kuin olla vain tällaisella palstalla, täälläkin pääasiallisena tehtävänään vain minun etsiminen, jossa alkaa sitten nähdä harhoissaan aivan ”viattomia” minuna.

Pahan henkisen häiriintymisen tuottamasta harhasta kertoo tuokin, että näet jonkun varastelevan niitä puskanikkejäsi. Jos todella niin tapahtuu - jota en kyllä usko - sellaisen estät rekisteröimällä nikkisi. Ei minun nikkiäni kukaan pysty varastamaan. Mitä kummaa pelkäät siinä, että et uskalla rekisteröityä? Ei sitä kautta kukaan saisi tietää henkilöllisyyttäsi, jos se on pelkosi syy. Ei täälllä kai kukaan tiedä esim. Mielipidepankin eikä Pystyyn_kuolleen henkilöllisyyttä. Minun henkilöllisyyteni tiedetään, kun minulla ei ole ollut syytä pelätä sen paljastumista ja itse olen tuonut henkilöllisyyteni julki.
  8. Mitaleita myönnetään Puolustusvoimain lippujuhlapäivänä puolustusvoimien, rajavartiolaitoksen ja puolustusministeriön henkilökunnalle sekä maanpuolustustyössä erityisesti ansioituneille. Kun et ole aktiivipalveluksessa oleva sotilas, sinun täytyy olla maanpuolustustyössä erityisesti ansioitunut. Huomisista lehdistä sitten nähdään, kuka sellainen res. majuri siellä on, sillä ei niitä monta ole.

Vitsi, vitsi - kyllä se mitalisi on vain mielikuvitusmitali, ja tuo reservin majurin arvosikin on vain mielikuvitusta. Kuten kansanedustajaehdokkuutesi ja kaikki muukin itsestäsi kertomasi.

Miksi ihmeessä käytät tuollaista nikkiä? Ei tuo osoita fiksuutta pelleilynäkään, jokin muu motiivi kertoisi sinusta vielä ikävämpää. Jos yrität noin häpäistä upseerikuntaa, yrityksesi on turha, sillä ei kukaan voi uskoa, että olisit ollut upseeri, edes reservin upseeri. Upseerilta edellytetään hyvää suomen kieltä, ilmaisutaitoa ja kirjoitustaitoa. Sinun taidoillasi ei olisi päästy reserviupseerikouluunkaan, ei edes sinne ”rottakouluun”, jossa kanta-aliupseereja tehtiin.

Olisi kannaltasi viisaampaa esiintyä vain niillä satunnaisnikeilläsi, joilla aina hyvin tunnistettavana puhut Oulun opesta, Osmiumista, Ernestosta, kapista ja muista kiinnostuksesi aiheista. Joskus harvoin muustakin, kuten olet tuolla minun viimeisellä avauksellani puhunut nimimerkillä ”Lorvikataria”. Noin tehdessäsi sinua pidetään vain yksinkertaisena hupakkona, mutta res.majurina esiintyessäsi osoitat olevasi täysin vailla todellisuudentajua oleva idiootti. Vai olisiko kyseessä vakavampikin henkinen häiriö?
  9. Luin kyllä tuolta netistä, että on tapahtunut tuollaista:

>>Aloitteen Suomen lipun häpäisemisen dekriminalisoinnista on tehnyt Pohjois-Karjalan vihreisiin nuoriin ja opiskelijoihin kuuluva henkilö. Miettisen (puoluesihteerin) mukaan linjaus ei herättänyt puoluehallituksessa erityisesti keskustelua, vaan lähtökohtana oli sananvapaus. Aloitteessa myönnetään, että lipun häpäiseminen on hyvän maun vastaista ja herättää pahennusta, mutta ”voi siitä huolimatta olla vahva ja tarpeellinen ilmaisukeino taiteessa ja politiikassa”.<<

En tietenkään kannata tuollaista, eikä se menne läpi vihreissäkään. Enkä muuten ole kai paljonkaan kehunut vihreistä missään asioissa, enkä ainakaan ole heidän puolueensa kannattaja.

Noihin muihin tuon jälkeen tulleisiin en välitä ottaa kantaa, niin älyttömiä nuo ovat.