Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta,+nyt+vähän+myöhässä+olen,+mitä+lienen+töpeksinyt+koko+aamun.Pilvipoutaisena+aamu+on+valjennut+ja+hyvin+odottavan+tuntuista+on,+tuleeko+sade+vai+ei.Nyt+on+syyssiivoukset+saatu+päätökseen,+talvi+voi+tulla,+no+onhan+parveke+vielä,+mutta+se+vasta+sitten+kun+kasvuaika+loppuu+ja+sehän+kestää+pieniin+pakkasiin+asti.Onpa+olut+vahinko+lähellä+sini-sirkulla,+nuo+portaat+ovat+aika+vaarallisia,+jos+horjahtaa+tai+astuu+väärin+rappuselle.Olen++minäkin+sellaisen+vahingon+kohdalle+sattunut,+hyvin+nopsaan+saatiin+raput++pysähdytettyä.Hurskaisella+noita+talon+hommia+riittää,+ihmeesti+kumminkin+vaan+jaksat,+vaikka+vaivojakin+on.Eipä+siinä+enää+siivouksiin+aika+eikä+voimat+riitä,+kun+aina+noita+talon+ulkopuolisia+hommia+on.+Näin+minäkin+auran+lentävän,+mutta+olivat+niin+kaukana,+että++en+tunnistanut,+hanhia+ehkä,+kun+oli+niin+suuri+parviMukava+niitä+viljelyksien+korjauksia+on+seurata,+vaikka+itse+en+koskaan+ole+sellaisia+ollut+tekemässä,+keltaisena+huojuva+viljapelto+kuitenkin+ajatuksin+sinne+korjaajien+joukkoon++vie+ja+toivoo+runsasta+satoa+kaikille.Peruna+on+myöskin+kohta+saatu+talteen+ja+parempaa+sata+on+tullut+kuin+viime+kesänä,+ehkä+siitä+myös+kuluajat+hyötyvät.Pienestä+se+voi+tauti+iskeä,+toivottavasti+nyt+jo+ohi+meni+kuumeilusi+ynnämuu,+ainakin+ehjät+saappaat+jalkaan,+jos+vielä+sieneen+kaikesta+huolimatta+aiot.Ehkä+syytä+myös+välttää+vetisimmät+paikat;)Lattian+pesua+en+minäkään+suorita+joka+viikko,+sellaisella+pölyä+keräävällä+kertakäyttö+rievulla+vaan+pyyhin,+parkettihan+ei+vedestä+tykkää.Pyykit+kuivavat+parvekkeella,+niiden+kuivumista+odotan,+pääsen+silittämään+ja+laittamaan+vaihtoliinat+ja+muut+odottamaan+uutta+kevättä+kaapin+hyllyyn.Torille+tästä+nyt+suuntaan,+sielläkin+ihana+katsella+syksyn+satoa+ja+jotakin+mukaansa+kerätä.Oikein+mukavaa+viikonlopun+alkua+kaikille,+kirjotellaan;)
  2. Huomenta+kauniina+alkavaan+päivään,+tosin+taivaanranta+tummia+pilviä+näyttää,+mutta+tämä+hetki+kaunis.Tuuli+puhaltelee+melko+reippaasti,+ei+pilvet+kauan+ehdi+paikallaan+viihtyäkään.Nyt+ei+Pilmari+ole+jaksanut+valvoa+ja+viestejä+laittaa,+kun+pirtti+eka+sivulta+löytyi;)Herkkyys+kasvaa+iän+myötä+ja+altistuminen+pieniin+vilustumisiin+jo+melko+vähästä+voi+sairastua.Minullakin+Lapin+reissulla+joka+aamu+nenä+tukkoutui,+mutta+ei+siitä+sen+vakavammaksi+koitunut.Ehkä+nuo+jalat+onkin+sellainen+lämpimänä+pidettävä+kohde,+säästyy+monelta+flunssa+taudilta.Verenkierto+vähenee+alaraajoissa+iän+myötä+ja+sieltä+sitten+koko+keho+taudin+lähteen+ammentaa.Ei+taida+noita+sieniä+sitten+kovin+runsaasti+ollakaan,+vaikka+näin+uskottiin,+tämän+ovat+ystävät+metsäreissulta+palatessaan+kertoneet.Rupesi+naurattamaan+tuo+hurskaisen+vieraiden+vastaanotto,+mutta+varmaan+tämä+Armonlaakso+asian+kohdan+hyvin+täyttää;)Tuosta+siivoamisesta+olen+kuullut+monet+kerrat+samoja+aatoksia+kuin+sinullakin,+mutta+todistettavasti+on+esimerkiksi+verhoja+ainakin+hyvä+ulkona+puhdistella,+pesukin+varmasti+hyvä+vuosien+saatossa+tehdä.Olen+itse+nähnyt+verhojen+pesu+veden,+mikä+oli+aivan+musta,+pitsiverhot+kyseessä,+useamman+vuoden+ikkunassa+olleet,+ihan+puhtailta+näyttivät.Kas+kummaa,+kyllä+pesun+jälkeen+toisen+näköisiltä+näyttivät,+kevyesti+laskeutuivat,+kun+pöly+poistui.Samoin+seiniin+ja+kattoon+pölyä+kertyy,+puhumattakaan+ikkunoista,+mutta+jos+se+ei+häiritse,+niin+turhaa+se+siivoaminen+silloin+on;)Voihan+sen+myöntää,+että+turhaakin+työtä+tulee+tehtyä,+mutta+minkäs+luonteelleen+mahtaa.Vähän+aikaa+ikkunat+kirkkaina+loistaa,+mutta+hetki+vaan+ja+taas+ovat+pesun+tarpeessa,+liikepaikalla+aina+tuota+likaa+tulee,+no+en+minäkään+niitä+aina+jaksa+pestä.Olen+minä+myös+maalla+nähnyt+miten+siististi+nuohoojat+työnsä+tekee,+ei+puhdisteluja+juurikaan+työn+jälkeen+tarvitse+tehdä.Puolukka+tuoremehua+tuli+yli+viisi+litraa,+nyt+on+sitä+herkkua+talven+varalle.Söin+puolukoita+niin+paljon,+että+kieli+heltyi,+mutta+maistuivat+niin+makoisilta,+kai+sitä+happamuutta+elimistö+kaipasi,+syön+paljon+ruuankin+kanssa+puolukkaa.Jospa+vielä+metsään+pääsen+ja+puolukoita+edes+löydän,+kun+sienistä+ei+paljon+voine+puhuakaan,+ehkä+niitä+suppilovahveroita+erehdyn+saamaan.Nyt+sitten+tuon+olohuoneen+puhdistamiseen,+vahaa+lattiaan,+että+hyvä+luisto+tulee,+villasukkien+kanssa+voi+vaikka+tanssia;)Pitää+toivoa,+että+ison+ikkunan+saan+pestyä,+että+ei+kappaleiksi+mene,+aina+pieni+jännitys+momentti+se+on.Syksyistä+luonnon+vaihtelun+seurantaa+toivotan+kaikille+ja+siitä+nautintoa+itselle+saamaan.
  3. Heippa+näin+iltapäivään,+piti+tulla+lepuuttamaan+jalkoja,+kolme+ikkunaa+pesty+ja+verhot+ripustettu,+loput+jää+huomiseen,+veto+on+loppu.Tikkaille+kiipeily+on+raskasta+ja+jännittävää,+pysyykö+katon+rajassa.Onnittelen+itseäni,+vielä+onnistui,+apuakin+saisin,+mutta+kun+itse+tehty+on+itse+tehty;)Vaaroja+täynnä+on+maantiekin,+sitä+vaan+herpaantuu+tarkkaivaisuus+ja+sitten+ollaankin+jo+tilanteessa.Suojelusenkeli+oli+matkassasi,+kun+ei+tuon+pahemmin+käynyt,"+soliniinlähellä".Paheksuntaa+olen+huomannut+ja+paljon+kohdistuu+minun+vaatimattomaan+persoonaani,+mutta+olen+jo+monessa+liemessä+keitetty,+ei+osu+piikit.Löytyy+joku+pirttiä+puolustavakin,+kiitos+siitä.Tuo+ikä+mistä+hurskainen+mainitsi+ei+liene+mikään+ehto+mihin+kirjoittelee,+eihän+loppujen+lopuksi+tiedä+kuka+kukin+on+ja+minkä+ikäinen,+no+pirtissä+sekin+on+avoin+asia.+Joskus+tekisi+mieli+vastata+tälle+herralle,+joka+aina+jaksaa,+mutta+tietäen+tuloksen+maltan+mieleni.Sisäpiiriksi+pirttiä+mainitsevat,+nämä+samaiset+kirjoittajat+tästä+jonkun+salapiirin+tekevät,+tulisivat+mukaan+kirjoittelemaan.Ynnämuun+kanssa+samoilla+linjoilla,+ei+viitsi+soppaa+sekoittaa.Tuo+lukeminen+vie+nykyään++niin+paljon+aikaa,+kun+ei+selkeästi+tiedä+aloittajaa+ja+ei+millään+jaksa+kaikkia+aloituksia+lukea,+nimimerkki+aloittajan+aloituksessa+olisi+selkeyttävä,+oikeassa+olet+Katleija.Mukava+on+nuorten+elämän+menoa,+opiskelua+seurata+ja+mielellään+auttaa+jos+tarvetta+ja+mahdollisuuksia+on.Minun+pojan+vanhepi+tytär+meni+vuodeksi+Espanjaan+töihin+ja+aikoo+matkata+monessakin+maassa,+jos+työpaikkoja+on+tarjolla.+Sisar+matkusti+kahdeksi+viikoksi+kylään,+voin+kuvitella+miten+hauskaa+heillä+siellä+on.Tämän+päivän+nuoret+on+rohkeita+uskaltavat+aivan+outoon+maailmaan+siirtyä,+pääsevät+kokemaan+monenlaista,+ei+ollut+ennen+mahdollista,+tai+ainakin+pieni+porukka+pääsi+matkustelemaan.Kristiina23,+keskustelua+tämä+pirtissä+on+aivan+kuin+livenäkin,+minusta+on+kiusallista+olla+puhumatta,+jos+joku+jotain+keskustelua+aikaan+saa+täällä+oikeassa+elämässäkin.Jokainen+viestillään+jotakin+kertoo,+mihin+helposti+pystyy+osaa+ottamaan.Kirjoittaen+voi+monesti+tulla+väärin+ymmärretyksi,+mutta+kysymällä+asiat+selviää+täällä,+kuin+myös+livenä.Eipä+taida+olla+aihetta+pahoittaa+kenenkään+mieltä,+joskus+on+viisasta+jättää+ikävät+asiat+väliin;)Tuo+nimittely,+kanoiksi,+kuin+myös+sumppikahvilat+ja+muut+vastaavat,+minua+jo+hymyilyttää,+eikös+se+niin+ole,+mistä+tykätään+siitä+puhutaan;)Voi+muori+sinua,+noista+kissoista+ja+koirista+puhuminen+tekee+minulle+myös+halun+voimistumaan+hankkia+kissa.Pyörittelen+aika+usein+ajatusta+kissasta,+mutta+järki+on+vielä+voittanut.Nyt+loppupäivä+tulee+katseltua+puhtaista+ikkunoista,+kunnes+sade+taas+tulee+ja+puhtaus+katoaa.Siinäpä+sitä+työtä+sitten+riittää,+taidan+ottaa+käsityön+käteen+ja+huomenissa+sitten+olohuoneen+kimppuun,+jos+kykenen;)
  4. Jälleen+kauniina+päivä+alkamassa,+lupailit+vielä+samaa+eteenpäin,+tosin+viileämmäksi+muuttuu.Syksyyn+kuluu+monen+moisia+ilmoja+ja+yö+pakkasiakin,+toivottavasti+se+viimeinen+kurpitsani+säilyy+paleltumiselta.Nyt+kertovat+suppilovahveroiden+jo+heränneen+henkiin+niitä+pitäisi+päästä+etsimään,+vaikeita+löytää+maastosta,++kun+silmä+kerran+sattuu,+vierestä+rupeaa+lisää+löytymään.Sain+sankollisen+puolukoita,+nyt+tuolla+hapon+kanssa+tuoremehuksi+laittautuu.Heti+huomasi+sähkölaskusta,+että+useampi+pakkanen+päällä+on,+säilytys+kustannuksia+lisää,+raaka+aineet+kuitenkin+pienin+kustannuksin+on+saatu.Luulisi+henkensä+hirven+menettäneen,+on+se+kumminkin+aika+moinen+kolaus+junan+kanssa+yhteen+sattuessa,+aika+harvoin+kai+näitä+vahinkoja+sattuu.Näin+käy+myös+poroille+siellä+maanteitä+yli+loikkiessa,+onneksi+on+pitkiä+suoria,+voi+ennakoida+vahingon.Minusta+tuo+palstan+tilanne+on+surullinen,+yksi+mies+saa+terrorisoida+koko+palstaa,+luuleeko,+että+pirttimme+jää+löytämättä,+kun+nukan+taakse+menee,+turha+vaiva,+kyllä+se+aina+tarvittaissa+esiin+saadaan;)Kyllä+ajan+kulua+hänellä,+kun+itse+kysyy+ja+vastaa,+luulisi+jo+ylläpidon+puuttuvan+asiaan.Nyt+voi+aloitukset+jättää+lukematta,+kun+tietää+miten+yksi+mies+ketjuja+vetää,+harmi+sinänsä,+voihan+olla+joukossa+ihan+asiallisia+viestien+aloituksia.Kaalikääryleitä+minulla+myös+pakkasessa,+kiva+++on+valmista+sieltä+ottaa+ja+herkutella.Tänään+menen+fysioterapiaan,+jalkani+hoidosta+ohjeita+saamaan,+tuleeko++++apua,+se+nähdään.Vietetään+taas+yksi+kaunis+syksyinen+päivä+jatkoa+odottaen,+näin+ne+päivät+vierivät,+iloa+päiväänne);
  5. Huomenta+taas+uuteen+päivään,+niin+se+aika+rientää,+puolikuu+jo+syyskuustakin+käsillä.Eilen+pesin+kolme+pitkää+mattoa+ja+nyt+olisi+aikomus+ruveta+siivouksia+miettimään.Vähän+sekainen+olo+on+ollut,+mieleen+tulee+se+kaikki+nähty,+mitä+nyt+sitten+yrittää+muistoissa+oikeisiin+paikkoihin+yhdistää.Liian+pikainen+oli+jäämeren+rannoilla+käynti,+melkein+vaan+auton+ikkunasta+niitä+mahtavia+vuoria+näki,+muutamassa+kohdassa+pysähdyttiin+valokuvien+ottoon.Vuonojen+kauaksi+rannasta+parkkeeratut+veneet+kyselyjä+sai+aikaan,+selvisi+syy+kaikille,+vesi+vuoroin+pakeni+ja+taas+rantaan+ehti,+olisi+mukava+ollut+keräillä+simpukan+kuoria.+Aikaa+nämä+maisemat+olisi+tarvinnut,+että+olisi+paremmin+saanut+tuntumaa.Paljon+oli+matkailu+autoja+liikenteessä+ja+kertoivat+Saariselälle+tulevan+paljon+lentoja+ja+nimenomaan+revontulien+vuoksi.Ruska+kehittyi+matkamme+aikana,+mutta+ei+mitenkään+räiskyvä+ollut,+sateinen+kesä+aiheutti+sen,+että+ei+oikein+kunnon+ruskaa+ehkä+tulekaan.Kaiken+kaikkiaan,+aikaa+paljon+runsaammin+nämä+pohjoisen+nähtävyyksien+kirjo+vaatisi.Pieni+joki+kulki+sauna+rannassa+siellä+Tievan+leiripaikassa+ja+joku+rohkea+kävi+kastautumassa,+ei+pitkään+viihtynyt,+niin+kylmää+vesi+oli.Olisi+voinut+hurskaiseltakin+sisu+mennä+varpaita+liottaessa;)Maisemat+ja+paikat+on+muuttuneet+ynnämuunkin+käynnin+jälkeen,+ja+telttoja+näkyi+vielä+nytkin,+kuten+Laten+ensi+reissujen+aikana.Lueskelin+eilen+palstaa+ja+totesin,+että+ahkerana+on+yksi+ja+sama+viestittelijä+ollut,+ihme+ettei+porttikieltoa+anneta,+ei+tuo+ole+kenellekään+mielekästä,+kun+yksin+kirjoittelee.Ihmetellä+täytyy,+miten+hän+jaksaa.Nautintonsa+kullakin,+minulle+ei+haittaa+tee,+kun+en+juurikaan+muuta+kuin+pirttiin+kirjoittelen,+en+jaksa+tavallisesti+lukeakaan+muuta,+nyt+vilkaisin+ja+huomasin+oman+vaatimattoman+persoonanikin+saaneen+huomiota;)En+toki+kaikkea+ehdi+yksin+syödä,+oikein+arvasit+Katleija.Lapsille+ja+tutuille+on+kiva+aina+silloin+tällöin+yllätyksiä+tehdä,+valmistaa+vaikka+joku+leivonnainen.Paljon+jää+vielä+seuraavaksi+vuodeksikin,+mutta+kun+sitä+aina+muistaa+sen+"ei+ole+mitään"+ajan,+niin+tulee+hamstattua+liian+kanssa.Ostan+perunoitakin+pienen+määrän+parvekkeelle+pakaste+laukkuun,+samoin+porkkanoita,+lähelle+joulua+niiden+turvin+selviän,+ellei+nyt+ihan+kamalia+pakkasia+tule.Mielestäni+pääsen+vähemmällä+kantamisella+kaupasta,+kun+kyydin+saan+torilta+tuoda.Tuota+samaa+laiskuutta+tai+olisiko+mukavuuden+halua,+on+minulla+myös,+mistä+Kristiina23+kerroit,+en+millään+saa+lähdettyä+minäkään+harrastuksiin,+vähiten+liikunnallisiin.Uimaan+on+minua+houkuteltu,+mutta+kun+tuo+niska+ei+oikein+siitäkään+tykkää,+on+jäänyt,+ehkä+vesijuoksu+olisi+laji+mikä+minulle+sopisi.Muori,+kyllä+tämä+"kroppa"+meinaa+minulle+myös+rajoituksia+aikaan+saada+ja+voimille+otti+tämäkin+reissu,+mutta+tehtyä+tuli.Tällä+hetkellä+ei+mitään+mielitekoa+mihinkään,+jos+Lappi+olisi+naapurissa+sitten+kyllä;)Nyt+olisi+kuitenkin+lähdettävä+kokoukseen,+pitää+tehdä+päätöksiä+syksyn+ja+vuoden+viimeisiin+tapahtumiin.Oikein+aurinkoista+ja+lämmintä+päivää+teille+jokaiselle,+kirjoitellaan.
  6. Huomenet,+kaunis+aamu+ja+varmaan+päiväkin+kauniiksi+muodostuu,+lämmintä+jo+kaksitoista+astetta.Terveisiä+hyvin+pohjoisesta+suomesta+ja+norjastakin.Autossa+on+istuttu,+kai+liki+3000+kilometriä+siitä+tuli,+raskas,+mutta+antoisa+oli+matka.Saariselkä,+siellä+Laanilan,+Kakslautasen++Tieva+leirikeskuksessa+viikko+vierähti.Yhden+päivän+ajoimme+Norjan+jäämeren+rantaa+ja+ne+maisemat++ovat+kyllä+näkemisen+arvoiset,+Kirkkoniemessä+piipahdimme+ja+sitä+reissua+kertyi+yli+700+kilometriä.Miten+onkaan+maisemat+erilaisia,+muuttuvat+ihan+silmissä,+pelkkää+puutonta+kalliota+ja+sitten+taas+runsasta+kasvillisuutta.Kyllä+niitä+maisemia+yritti+sieluunsa+pysyvästi+istuttaa,+mutta+eipä+millään+kaikkea+näkemäänsä+jaksa+muistaa.Porotokat+vähän+väliä+pakotti+kuljettajan+hiljentämään+vauhtia+ja+upeita+sarvipäitä+jäimme+ihan+katselemaan.Asuimme+neljä+henkeä+talossa,+missä+oli+kolme+huonetta+ja+sauna,+joka+ilta+se+lämpenikin.Aamupala,+runsaat+eväät+ja+päivällinen+kuului+hintaan,+myös+mahtava+yhteissauna+lämpeni+joka+ilta.Saimme+osallistua+myös+kansanlaulu+messuun,+se+oli+uutta,+virret+laulettiin++kansansävelien+nuoteilla,+siellä+oli+pieni+oma+kappeli,+kokemus+sekin.Kiilapäälle+kipusivat,+minäkin+nelisen+sataa+rappua+jaksoin+kiivetä,+mutta+varoittelivat+alas+tulon+olevan+vaikeampaa,+siksi+käännyin+siitä+alas+ja+totta+oli,+kyllä+alastulo+polviin+otti.Kaunispäälle+ajoimme+autolla+ja+sieltä+sai+ihailla+Lapin+luontoa+ja+nauttia+suuresta+munkista+kahvin+kera.UKK+Kansallispuistoon+myös+tutustuimme+ja+onpa+sekin+rakennus+siellä+mahtava,+pieni+lenkki+tuli+sielläkin+tallattua,+kaksi+kuukkelia+näimme,+tavallaan+ovat+jakamassa+retkeilijöiden+eväitä,+nyt+ei+heille+maistunut.Kaiken+kaikkiaan+upeat+oli+maisemat,+matka+mukava,+mutta+varmaan+viimeinen+tässä+muodossa,+jos+sinne+lähden,+pätkissä+matkan+teen,+liian+väsyttävää+on+istua+yhtä+kyytiä+liki+tuhat+kilometriä,+vaikka+taukoja+pidettiinkin.Nyt+sitten+tähän+arkeen+totuttelen+ja+viestejänne+läpi+käyn.Kivasti+olette+jaksaneet+pirttiä+näkysällä+pitää,+tästä+pääsen+minäkin+sujuvasti+aamu+viestejä+lähettelemään.Ihana+on+kotona+olla+ja+sainpa+sieniä+sankollisen,+niiden+kera+tähän+arkeen+mukavasti+pääsee,+tuolla+jo+valumassa+ovat,+pakkaseen+panoa+odottavat.Jouluksi+sienisalaatti+taattu,+nyt+kuulemma+sienet+alkavat+nousemaan,+toivottavasti+pakkanen+ei+yllätä,+hyvältä+nyt+ainakin+näyttää.Tässäpä+nämä+terveiset+ja+matka+kuvaukset,+ehkä+mieli+tekoja+sinne+suuntaan+saavat+aikaan;)Onnistunutta+viikon+alkua+teille+kaikille.+lukijoille+kuin+kirjoittajille,+kiva+on+taas+näihin+pirtin+elämän+maisemiin+tulla.
  7. Huomenta+näin+aikaisin,+eihän+se+nukuttanut,+nyt+on+aamukahvit+juotu+laukut+pakattu+ja+ehdinpä+laittaa+jonkun+rivin+tännekin.Pimeää+on,+tuo+itätaivas+antaa+lupauksia,+että+kaunis+päivä+siitä+tulee,+ei+kovinkaan+punaisena+hehku.Tuo+juttu+mistä+hurskainen+kerrot,+joskus+kesäaamuna+olen+ihan+ruvennut+kuuntelemaan+kaupungin+ääniä,+sellaista+kotoisen+tuntuista+se+on,+enimmäkseen+liikenne+ja+tehtaat+sitä+ääntä+antaa,+keväällä+linnutkin.Parvekkeella+silmät+kiinni+istuen,+ne+elämän+äänet+voi+kuulla,+kun+omat+aivot+ei+ihmeemmin+työskentele,+päivän+rutiineissa+ne+äänet+kaikkoaa.Nuo+rikkinäiset+pakoputket+ja+ylimääräiset+kierrokset+ajajilla+todistaa+nuorten+olevan+liikenteessä.Minun+asuntoni+molemmin+puolin+kaduilla+pitkät+suorat,+siinä+on+kiva+kokeilla+nopeuksia,+poliisikaan+ei+joka+paikkaan+ehdi.Roskia+lajittelen,+tosin+talossamme+ei+kaikkea+mahdollista+lajitella,+mutta+se+mikä+on,+menee+oikeaan+paikkaanOlen+joissakin+asioissa+hyvin+perusteellinen+ja+tämä+lajittelu+kuuluu+niihin.Kirittävää+jäi+suomalaisille+maaottelussa,+mutta+uusi+päivä+ja+uudet+mahdollisuudet.Nyt+lopetan,+pitäkää+pirttiä+pystyssä,+hyvin+äkkiä+näkyy+livahtavan+nurkan+taa,+mutta+jos+sinne+pysyvästi+jää,+ei+kai+sekään+mitään,+silloin+voi+todeta+pirtin+unohtuneen.Voisihan+se+olla+hieno+tapa+lopettaa+pirtti.Sittenpä+näen+kun+kotiin+palaan,+matka+alkakoon+ja+hyvin+päättyköön.Pitäkää+peukkuja+että+sää+suosii,+vähän+on+pelkoja+ainakin+kylmästä,+mutta+jospa+ruska+siitä+kehittyisi.+Jatkoja+teille.
  8. Kaunista+huomenta,+sää+taas+aurinkoinen,+eilisen+ukkosjyrinän+ja+sateen+jälkeen.Lämmintä+kymmenisen+astetta,+ei+yhtään+hullumman+näköinen+päivä+tästä+on+kehittymässä.Kiertelin+eilen+kaupoilla+ja+torillakin+kävin,+euron+hyllystä+löysin+kesäkurpitsan+ja+sipulia,+laittavat+aina+edellisen+päivän+ylijääneet+euron+pöytään,+miksikäs+ne+yön+aikana+olisi+muuttuneet,+hyvän+keiton+saan+kurpitsasta+kerman+kanssa.Löysin+kaupasta+tarvitsemani+ja+yllätyin,+pienen+pyöreän+patterin+hinnasta,+aiemmin+ostamastani+liikkeestä+maksoin+5+euroa+ja+nyt+toisesta+kaupasta+sain+3:lla+eurolla,+aika+huima+ero.Näin+meitä+narrataan,+mikä+sitten+lieneekään+oikea+hinta?Uhkarohkea+oli+tuo+hurskaisen+kiipeily,+mutta+onnellisesti+päättyi,+mitä+nyt+sitten+vesisuihkun+saitkin,+ei+kai+pahemmin+haitannut,+kun+hyvä+mieli+urakasta+selvinneenä+kantoi;)Niin+se+maaottelu,+olen+seurannut+joskus+minäkin,+miten+on,+onko+varma+häviö+edessä?Minulla+ei+sälekaihtimilla+mitään+virkaa,+koskaan+en+alas+laske+edes+yöksi,+en+jouda+uneltani+ulos+vilkuilemaan.Olen+ylen+onnellinen+unen+lahjoistani,+nukun+melkein+joka+yö+aina+aamu+viiteen,+sitten+unet+kaikkoaa.Matkalle+lähtöä+tehdessä+uni+on+katkonaista,+miten+käynee+ensi+yönä,+kai+sitä+pelkää+rokuliin+nukkuvansa.Aikaisin+onkin+lähtö+huomen+aamulla,+kello+kuusi+on+oltava+asemissa.Meillä+oli+puolukan+hinta+2+euroa+litra,+en+kysynyt+mitä+laatikoittain+oli,+näissä+maisemissa+puolukkaa+löytyy+kaikille+metsään+jaksaville,+kympillä+ovat+myyneet+ahkerimmat+kerääjät+sankollisen+ja+kotiin+tuotuna.Kyllä+minäkin+metsässä+mielelläni+liikkuisin,+mutta+nuo+rajoitukset+eivät+oikein+intoa+luo,+mutta+kyllä+aion+vielä+Lapin+reissun+jälkeen+puolukkaan+yrittää,+jos+yhtä+hyvä+paikka+löytyy+kuin+viimeksi,+ilo+silloin+on+kerätä,+unohtuu+karhu+pelkokin.Meillä+täällä+eilisen+aikana+kaatoivat+iso+uroskarhun,+ei+se+pelko+turha+ole,+kyllä+niitä+nalleja+vaan+metsissä+paljonkin+liikkuu.Painoa+oli+yli+250+kilon+tälläkin+karhulla.Late+urakoi+kaalikääryleitä,+katsoin+kun+ohjeita+sait+Fasessa+ja+huomasin+tehneeni+virheen+omieni+kanssa,+en+kermaa+muistanut+laittaa,+hyviä+olivat+silti,+mutta+varmasti+sinulla+parempia;)Eipähän+tämä+eläkeläisen+elämä+niin+rikaste+ole,+mitä+työssä+kävijöiden,+mutta++iloinen+kyllä+voi+olla,+että+ei+näissä+nykyisissä+taistoissa+enää+tarvitse+olla,+on+se+niin+muuttunut+tuo+työelämän+meininki.Vehmersalmelta+tuli+harmittavia+tietoja,+luumu+satoa+ei+tänä+vuonna+tullut,+ehkä+ne+puut+tarvitsee+huilia+nekin,+sitten+ensi+kesänä+antavat+hyvän+sadon.Älähän+masennu+moisesta+takaiskusta+"muatalon+"omistaja;)Nyt+on+lopetettava,+kone+alkaa+taas++++väsymisen+merkkejä+antamaan,+jos+en+aamulla+ehdi+viestiä+laittamaan,+hoidelkaa+pirttiä+entiseen+tapaan.Nautittavaa+päivää+ympäri+suomen.
  9. Huomenta,+pitää+todeta,+että+ilmat+ei+ole+veljeksiä,+eilen+mitä+ihanin+ja+lämpimin+päivä,+nyt+harmaa+ja+sateinen.Lämmintä+vielä+kuitenkin+kolmetoista+astetta+ja+toivossa+on+vielä+lämpimiäkin+ilmoja,+näin+muistelen+ennusteiden+lupaavan.Kesä+kuitenkin+virallisesti+ohi+ja+syksyn+värikylläisyyttä+voimme++odottaa,+vielä+ei+puusto+oli+kovinkaan+paljon+värejään+muuttanut.Pirkan+päivä,+kahvitarjoiluja+K-kaupoissa,+Pirkka+tuotteet+jo+30+vuotta+olleet+kaupan+hyllyillä.Laadusta+en+hirveän+paljon+osaa+sanoa,+ei+kaikki+ainakaan+sitä+parasta+laatua+ole,+vähäisistä+kokemuksista+puhun.Kuiva+tuotteita+enimmäkseen+olen+käyttänyt+ja+en++osaa+kantaa+niidenkään+suhteen+ottaa,+siinä+nuo+on+paikkansa+täyttäneet.Hyvä+se+on+lepuuttaa+ajatuksia,+tiedä+minkä+neron+leimauksen+keksitkään+hurskainen,+josta+sitten+innolla+kerrot+meille+ja+ihmettelyä+saat+aikaan;)Minun+koneelle+aukesi+lämpimän+ilman+ennustukset+tuosta+linkistä+ja+siitähän+iloa+riittää+meille+kaikille,+harva+varmaan+vastaa+panee,+maanviljelijät+ainakin+hyvillään.On+ollut+vähän+huonoa+tuon+sään+kanssa,+ei+puinnit+pääse+kunnolla+vauhtiin.Minä+haaskasin+kauniin+päivän+siivoamiseen,+mutta+hyvä+mieli+siitäkin+tuli,+vaikka+ikkunat+vielä+onkin+pesemättä,+no+enpä+niitä+katselekaan+sunnuntain+jälkeen,+kuin+vasta+puolen+kuun+maissa.Sitten+on+sielu+täynnä+kauniita+maisemia+ja+ruskan+loistoa,+(toivottavasti)+jaksaa+uudella+innolla+näihin+arkisiin+puuhiin+tarttumaan.Sienien+etsiminenkin+jää+sinne+puoleen+kuuhun,+suppilovahveroita+jo+lehdessä+esittelivät,+toivottavasti+niitä+sitten+löytää,+ellei+muuta+löytyisikään.Omena+savotta+on+käsin+koskematon+sekin,+onhan+sitä+pakko+jotakin+laittaa,+uuniomenoita,+aah+vesi+kielelle+tulee+ja+lohkoja+pakkaseen+piirakka+tarpeiksi.Olen+syönyt+monta+kiloa+mitä+puhtaimpia+ja+isoja+valkeita+kuulaita,+minun+lempi+omenia+kotimaisista,+Ingrid+Marie+ulkolaisista,+niissä+sopiva+happamuus.Keitätkö+Pulmu+hillosi+Ramoona,+miten+minä+muistelen+vain+sokerin+sulattaneeni+viime+syksynä,+taisi+moka+tulla,+mutta+hyvää+oli+sekin+seos.Aion+kyllä+tehdä+vieläkin,+mutta+tuon+sinun+keittämisen+tapaan+kokeilen,+varmaa+siinä+ei+marjat+rikkoutuvat,+kun+ne+minun+versiossa+jäivät+kokonaiseksi+ja+mehustuivat.Minäkin+uusin+patjani,+mutta+ihan+tavalliset+huonekaluliikkeen+patjat,+minulla+kun+ei+ongelmia+unen+kanssa,+nukun+vaikka+pelkällä+matolla+ja+selkäkin+vielä+on+yhteistyössä+Nukku-Matin+kanssa.Parisänky+minullakin,+voin+kierrättää+patjoja,+kuluvat+tasaisesti,+ehkä+järkevämpää+olisi+käyttää+yhdet+loppuun+ja+sitten+vaihtaa+paikkaa.Luulen+kyllä,+että+näillä+selviän+elämäni+loppuun.Nyt+pitää+ruveta+pyykin+silitykseen,+parvekkeella+kuivuivat+eilen+hyvin+ja+mattokin+viimeiset+kosteudet+siellä+karkotti,+nyt+vaan+odottamaan+ensi+kesää+vintille.Voi+miten+pitkä+aika+kesään+onkaan,+mutta+kyllä+se+sieltä+kaikkine+ihanuuksineen+taas+tulee,+pidetään+nyt+tämän+menneen+kesäajan+rippeet+tarkkaan.En+ala+puhumaan+vielä+mitään+siitä+seuraavasta+juhla+ajasta;)Iloa+ja+mukavuutta+päiväänne,+käykää+Pirkka+kahveilla,+minä+ainakin+aion+mennä,+kun+on+eväs+tarpeita+reissuun+haettava.
  10. Huomenta,+taas+kirkkaana++alkavaan+päivään,+saa+nähdä+miten+käy+iltaan+kun+päästään.Eilen+pesin+ison+maton,+kuten+aioin+ja+vein+sen+ulos+kuivamaan,+ajattelin+jättää+yöksi,+niin+tein,+mutta+illalla+siten+satoi+vettä+ja+keskeytti+hyvän+kuivumisen+alun.Uusi+yritys,+mutta+nyt+vien+yöksi+sisään,+eihän+se++yö+kosteudessa+kuivu,+kuljettelenpa+nyt+edes+takaisin.Siinäpä+ne+saavutukset+eiliselle+nyt+kuitenkin+jo+matot+parvekkeen+kaiteella+ja+muutkin+tekstiilit+sinne+kannoin,+pakko+nyt+on+siivous+tehdä,+jotakin+näkyvää+aikaan+saada.Asiaa+puhut+ynnämuu,+kyllä+nuo+suuret+palkat+ihmetyttää,+miten+taidokkaita+nämä+niitä+nauttivat+ovatkaan+ja+miten+valtion+taloutta+korjaavat+työpanoksellaan,+vientiinkö+karttuu+heidän+työpanoksensa?Puhutaan,+että+vientiä+olisi+saatava+lisättyä,+eikös+se+vienti+aika+paljon+sieltä+tehtaiden+ja+metsien+kätköistä+löydy,+siellä+aina+vaan+pienemmillä+tienesteillä+ne+hankitaan.Miten+paljon+taitavampi+onkaan+tämä+kymmeniä+tuhansia+ansaitseva,+kun+hartioistaan+ottava+saa+tyytyä+tuhansiin+kuukaudessa?Kohtuutta+toivoisi+ja+kaiken+työn+avokkaaksi+luokittelua,+myös+ammattimies+on+palkkansa+ansainnut.Kaupassa+kaikki+tarjottava+saman+hintaista,+ei+ne+kymmeniä+tuhansia+ansaitsevat+useinkaan+punalappuisia+hintoja+etsi,+siinäkin+ero+huomataan.Nyt+on+ilma+viilentynyt,+ei+tarvitse+läähättää+ja+läkähtyä,+kuten+muorin+on+meinannut+käydä,+voi+siinä+osa+syynä+olla+myös+tuo+kunnon+heikentyminen,+ainakin+minä+joudun+puuskuttamaan+jo+pienen+kävelyn+tehdessäni.Rauhallisesti+sitä+nyt+pitää+niitä+hommia+tehdä+muoriseni,+enää+ei+olla+kakskymppisiä;)Kyllä+meinasi+puhti+ja+uskokin+voimiin+mennä,+kun+sitä+isoa+mattoa+lattialta+ammeeseen+kiskoin,+mutta+onneksi+on+tuota+sisua.Nyt+pitäisi+lähteä+könyämään+vintiltä+matto+pestyn+tilalle,+sekin+voimia+kysyvä+homma,+mutta+tekemällä+senkin+pitäisi+onnistua.Huomenissa+sitten+tiedetään+miten+mummon+on+käynyt,+päivän+jatkoja+vaan+teille+toisillekin.
  11. Huomenta+melko+kauniiseen+päivän+alkuun,+eilen+illan+suussa+sateli,+mutta+niinhän+se+syksyinen+sää+vaihtelee.Ne+on+nuo+talollisen+huolet+hurskaisella,+ei+taida+muumio+tauti+loppua,+kun+kerran+on+puuhun+iskenyt,+vaikka+enpä+tuotakaan+osaa+varmuudella+mennä+sanomaan,+yhtään+omenapuuta+en+ole+koskaan+omistanut.Uskon,+että+kipeäksi+tuollainen+kalan+perkuu+määrä+jo+tekee,+olen+kuvassa+nähnyt+sellaisenkin+saalin,+että+vene+muikkuja+täysi+reunojaan+myöten,+sellaisia+saaliita+sitä+ennen+saaneet,+ei+taida+enää+onnistua.Kaatuneiden+veteen+osin+hukkuneiden+puiden+liepeillä+ne+parhaat+kalapaikat,+siellä+minunkin+onki+paikassa+on,+mutta+jännää+on+sekin,+että+syönti+ajatkin+kaloilla+on.Saa+istua+jököttää+ei+nykäisekään+ja+sitten+alkaa+koho+heilua+jatkuvasti,+tosin+ei+kovin+reiluksi+ole+kalansaalis+noussut,+ei+lähellekään+ynnämuun+kala+onnea.On+siinä+siivoamista+sankollisessakin.Maton+pesuun+kyllä+nyt+päätin+lähteä,+tuo+ilma+näyttää+kirkastuvan,+jospa+ulkona+vielä+saisi+kuivaksi.Olisi+se+aina+helpompaa+lähettää+pesulaan,+mutta+kun+minulla+on+niin+hyvä+pestä+tuolla+talon+pyykkituvassa,+yritän+vielä+ihan+itse+tämän+tehdä.Olen+jo+suunnitellut+verhojen+ja+mattojen+talvivaihtoon+liittyviä+mahdollisuuksia,+ja+jotakin+muutosta+aion+tehdä,+ostaisinko+peräti+uudet+verhot.No+ne+sitten+vähän+myöhemmin,+nyt+vähän+aikaa+lattiat+ilman+mattoja,+osin+ainakin.Päässä+pyörii+jos+jonkinlaisia+aatoksia,+mutta+niinhän+sanotaan,+että+hyvin+suunniteltu+on+jo+puoleksi+tehty.Ylikypsä+täytti+eilen+85-vuotta,+onnittelut+täältä+pirtin+ympyröistä+myös+sinne+Valkeakoskelle,+varmaan+juhlista+väsyneinä+olette+kumpainenkin,+voimille+se+juhliminen+ottaa.Perästä+sitä+vaan+tullaan;)Minulla+on+nyt+reilusti+kaaliruokaa+pakkasessa,+ei+muuta+kuin+lämmitystä,+helpolla+jonkun+aikaa+pääsen.Mutta+nyt+kiireellä+pyykkitupaan,+että+en+katumaan+ala+suunnitelmia,+aurinkoista+päivää+joka+puolelle+ja+joka+ikisille;)
  12. Huomenet+viikon+alkuun,+melko+hyvältä+sää+näyttää,+mutta+aamurusko+oli+näyttävä+ja+sehän+tietää+sateita,+lupailivat+säätiedotuksissa+samoin.Tytär+toi+muutaman+litran+taas+kantarelleja,+ne+pannulla+käytin+ja+laitoin+pakkaseen,+kyllä+ne+talvella+hartaaseen+haluun+maistuvat.Yksi+hylly+tuli+vapaaksi+jääkaappiin,+kun+tytär+sai+osansa,+näin+vaihtokauppaa+teemme;)Tänään+on+kaaliruokien+teko,+kaalikääryleitä+ja+kaalilaatikkoa,+ystävätär+toi+kaksi+isoa+kaalia,+autolla+kävi+kaupassa,+kaali+0,29+euroa+kilo.+Nyt+kannattaa+tehdä+ihan+iso+satsi,+kun+parvekkeen+pakkasen+jouduin+päälle+laittamaan.Näissä+hommissa+aamupäivä+meneekin,+sitten+taas+lepoa+ja+olemista+vaan,+näin+ne+päivät+kuluu.Kalajuttuja,+no+minä+herkkä+uskoisena+kaiken+todesta+otan+ja+mielekäs+oli+kertomuksesi+megamoka+ja+ihan+uskottavakin,+kaikki+ihan+mahdollista.Tuo+hurskaisen+hauki+juttu+on+varmaan+totta,+olen+tämän+itsekin+kokenut.Melkein+joka+onkireissu+on+hauki+siiman+katkaissut+ja+koukun+vienyt+mennessään,+näitä+koukkuleukoja+ei+vaan+verkkoon+ole+eksynyt.Väkivalta+monella+tapaa+lisääntynyt,+naisetkin+osallisina+monesti,+sitä+näin+vahana+pitää+ihmetellä,+minusta+aika+harvinaista+aiemmin+tälläinen.Olet+melkoisen+perusteellinen+sini-sirkku,+kotisi+varmaan+kiiltää+ja+ei+leivän+murua+lattialla,+oikeasti+maton+pesu+minulla+myös+harkinnassa,+kun+nyt+tulisi+sellaisia+ilmoja,+että+vielä+kuivaksi+ulkona+saisi.Nuo+ynnämuun+"tohellukset"+joka+päiväisiä+minulla+myös,+ainakin+unohtelen+jatkuvasti+ihan+selviä+juttuja.Nuo+nimet+katoaa+enenevissä+määrin+päivä+päivältä+ja+se+tavallinen,+mitäs+tulinkaan+hakemaan,+toistuu+aina+vaan+useammin.Minun+kone+ei+taida+vioistaan+päästä,+vaikka+kalliisti+vasta+korjautin,+kirjoittaa+kirjaimen+ja+sitten+lakkoilee+pitää+piste+viestille+laittaa,+että+ei+katoa+kokonaan.Oikein+mukavaa+viikon+alkua,+metsään+jos+sää+sallii+ja+kunto+kestää,+nyt+siellä+puolukat+ja+jopa+sienetkin+odottaa.Minä+kuitenkin+kaalien+kanssa+alan+touhuilemaan;)
  13. Myrskyn+jälkeen+on+poutasää,+näin+laulussakin+todetaan,+ja+vanha+sanonta+pyry+pakkasen+perään,+nyt+ei+pakkasella+käyty,+mutta+todella+melkoinen+myrsky+koettiin.Paljon+on+sähköttömiä+talouksia+eilisen+illan+jäljiltä,+mutta+ainakin+täällä+kertovat,+että+tämän+päivän+aikaan+viat+korjataan.Taas+kerran+nähtiin+mikä+voima+onkaan+luonnolla,+pieni+on+ihminen+kaikkine+tietoineen+sen+rinnalla.Viimeistä+elokuun+viikonloppua+vietetään+ja+nyt+aurinkoinen+päivä+ainakin+täällä+Savon+suunnalla.Niinpä+on+pääskyset+kadonneet,+sekin+vanha+totuus+Perttulista+taas+todistettu,+osasivat+oikeaan+aikaan+lähteä,+olisi+ollutkin+mahdoton+tuohon+tuuleen+lentää,+tai+mahdollinen+myötätuuli+olisi+lennättänyt+pika+vauhdilla+Afrikkaan+asti.Muistutit+noista+ikkunoista+sini-sirkku,+kannattaa+vielä+odottaa+syyskuun+puolelle,+jospa+sitten+olisi+suotuisimmat+ilmat+tälle+hommalle.Ikävähän+noista+on+ulos+katsella,+kovin+harmailta+näyttää,+mutta+jätän+suosiolle+Lapin+matkan+jälkeiseen+aikaan.Eipä+tuo+kumma,+jos+päivät+sekoittuu,+yhtä+arkea+tai+pyhää,+miten+asiaa+katsoo+ja+minä+ihan+muista+syistä+sitä+lotto+voittoa+odotan,+kuin+hurskainen,+siivota+vielä+haluan+itse.On+jäänyt+konsertit+ja+urheilut+katsomatta,+niin+on+tätä+muuta+touhua+riittänyt.Eilen+ostin+torilta+viisi+kiloa+kukkakaaleja,+1+euron+kilo+ja+kiehautin+pakkaseen,+on+hyviä+kokemuksia+aiemmista++laittamisista.Maalaismarkkinat+meni+hyvin,+sää+suosi+kuitenkin,+vaikka+pelättiin,+tuuli+sitten+myyntiajan+lopulla+rupesi+teltan+kattoja+repimään,+mutta+kunnialla+siitäkin+selvittiin.Väkeä+oli+aivan+mahtavan+paljon,+ja+kauppojakin+tehtiin,+miesten+sukat+loppuivat,+joten+alkavalle+kerholle+töitä+uusia+neuloa.Kahdet+myyjäiset+vielä+tämän+syksyn+aikana.Nyt+odottelen+päivän+mittaan++tyttäreni+tuloa+mökiltään,+saan+nuo+ylimääräiset+purkit+jääkaappia+täyttämästä,+oli+se+onni,+että+tyyntyi+tuo+sää+eihän+he+olisi+eilisen+myrskyn+riehuessa++uskaltaneet+vesille+lähteä,+siitä+ikävä+tuo+saari+mökki+on.Ensi+sunnuntaina+jo+ajellaan+kohti+Saariselkää+tähän+aikaan,+vähän+pelottaa+se+pitkä+ajomatka,+mutta+useampi+tauko+on+matkalle+luvattu.No+viikko+on+pitkä+aika,+tiedä+mitä+ehtii+tapahtua.Näin+"kaakattelen"+tällä+kertaa,+tuolla+toisessa+ketjussa+näin+todettiin,+mikäpä+siinä,+jokainen+omalla+tyylillään.Ei+muuten+pitäisi+pirtistä+palstalle+lähteä,+heti+tuleen+ryöppy+niskaan,+mutta+ehkä+se+on+sanojien+vika+ei+minun,+en+halua+kenenkään+mieltä+pahoittaa+ilkeilemällä,+väliin+vaan+tekee+mieli+jotakin+sanoa,+tiedän+että+ei+se+kannattaisi.Nyt+kuitenkin+teille+jotka+jaksatte+"kaakatukseni+"+lukea,+mukavaa+päivää+ja+koko+palstan+väelle;)
  14. Aikaiset+huomenet,+pilvessä+on+ja+vähän+pelon+sekaisin+tuntein+tuonne+ulos+katselen,+myrskyä+luvattu.Maalaismarkkinat+tänään+ja+kato+käy+ostajista,+jos+sade++yllättää+ja+onhan+se+täysi+työ+pysyä+pystyssä+niin+myyjien+kuin+katostenkin,+jos+ympärillä+myrskyää.Sähkökatkoista+on+eilisen+päivää+radiossa+varoiteltu,+rajuna+tulee+tuuli,+kyllä+nuo+puut+jo+näin+aamusta+uhkaavasti+heiluvat,+harmillista.Kiva+että+joku+huomaa+pirtin+ylös+nostaa,+kun+nurkan+taakse+meinaa+livahtaa,+kiitosta+vaan.Ennen+oli+neljäkymmentä+ketjua+palstalla,+ei+niin+nopsaan+piiloon+jouduttu.Kyllähän+se+yhdelle+ihmiselle+ruuan+teko+aika+turhaa+on,+jos+edullisesti+jostakin+läheltä+ruokaa+saa,+minä+itsepäinen+vaan+itsellenikin+kokkailen.Olen+kaikissa+asioissa+vähän+sellainen+"minä+itse"+ihminen,+myönnän+reilusti:)Tuskailin+minäkin+eilen+keittiöni+pienuutta,+tuntui+aika+hankalalta+suuria+astioita+pienessä+pesualtaassa+pestä,+normaalina+aikana+minulle+ihan+sopiva+on+keittiöni.Jälkeä+kyllä+tuli+puolukka+säilykkeet+nyt+tehty+ja+teinpä+vanhemmista+vatuista+ja+mustikoista+mehua,+sain+tilaa+pakkaseen.Meinasin,+että+en+parvekkeen+pakkasta+laita+päälle+lainkaan,+mutta+eipä+taida+mahtua+näihin+kahteen.Omenia+sain+ison+kassillisen,+ne+höyrytin+ja+sosemyllyllä+jauhoin,+hyvää+omena+sosetta+ja+mehua+tuli+reilusti,+no+tytär+saa+osan.Olin+kyllä+melkosen+uupunut,+kun+ilta+joutui,+mutta+mieli+hyvä+urakan+tehneenä.Eikö+kurpitsasi+onnistunut+Kristiiina23,+minä+tällä+kertaa+aivan+riittävästi+sain,+kaksi+olen+käyttänyt+ja+vielä+yksi+kasvussa,+tai+taitaa+joutua+vielä+neljäskin,+kolme+painoivat+kaikki+toista+kymmentä+kiloa,+neljäs+jos+joutuu+jää+pienemmäksi.Riittää+antaa+ystävillekin.Minusta+Emmerdalen+juoni+koukuttaa,+Kauniissa+ja+rohkeissa+ei+enää+mikään+jatku,+samaa+jauhamista+koko+ajan.Odotan+televisio+ohjelmien+monipuolistuvan,+joka+kanavalla+näitä+kotimaisia+huuto+ja+mekastus+ohjelmia,++eikö+tämän+päivän+ihmiset+osaa+muuta+kuin+huutaa+ja+kirota.Onhan+se+aika+ehdoton+oltava,+jos+alkoholin+kanssa+on+ollut+vaikeuksia,+pienestä+se+alkunsa+saa,+jos+alkaa+maistelemaan,+halu+kasvaa.Onhan+monelta+koti+ja+omaisuudet+ihan+vaan+juomalla+mennyt,+sama+himo+se+on+pelaamisessa,+omakoti+taloja+on+peliin+upotettu.Aroniasta+ja+omenista+saa+hyvää+juoma+kelpoista+sokerilla+maustettua+mehua.Nyt+on+lähdettävä,+että+takaisinkin+joutuu+tulemaan,+ei+vielä+ainakaan+sada,+mutta+uhkaavalta+näyttää,+pitäkää+tukevasti+jostakin+kiinni,+kun+ulos+lähdette,+kevyemmät+henkilöt+lentoon+lähtee;)Päivän+jatkoja.