Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+taas+ja+eipä+muuksi+tuo+sää+ole+muuttunut,+pilvessä+on+ja+yöllä+satoi+ja+kovasti.Nyt+näyttää+itätaivas+melkein+mustalta,+sinne+suuntaan+sateiden+meno,+lämmintä+on+kyllä,+seitsemäntoista+astetta+näyttää+mittari.Eilinen+on+taas+takana+ja+Leppävirralta+vaan+muistot+jäljellä,+hyvin+lauloimme+ja+muutenkin+juhla+onnistui.Seuraava+laulelohetki+kolmas+syyskuuta+torilla.Nätti+Jussista+en+ole+kuullut,+en+Paavostakaan,+mutta+jotakin+Lapista+kumminkin,+Raja-Joosepin+tarinan+ja+asumukset+olen+nähnyt,+saa+nyt+nähdä+mitä+seuraavana+odottava+Lapin+matka+paljastaakaan.Kyllähän+se+alkomahooli+on+viisasten+juomaa,+hyvä+että+sille+kulutukselle+voi+itse+sanoa+ei+ja+eipähän+se+ongelmia+ainakaan+poista,+jos+joku+niin+luulee.Reilu+on+vaimosi+megamoka,+tietäen+tapasi+voi+jopa+noin+sanoa;)Niin+nuo+entiset+"hyvän"+ajan+ohjelmat,+minä+tykkäsin+myös+niistä,+oli+jotakin+mille+voi+nauraa,+nämä+nykyiset+tohellukset+ei+jaksa+hymyä+naamalle+saada.Onhan+joitakin+tänä+päivänäkin,+kun+vaan+sattuu+ohjelma+tietoja+katsoa,+vaikkakin+paljon+samankaltaisia.Uuno+Turhapuro+oli+ja+on+niin+yliampuva,+että+se+ei+mene+jakeluun,+vaikka+Speden+taituruutta+joissakin+tekeleissä+arvostankin.Minä+ja+minun+makuni+on+kyllä+omanlainen,+saatan+nauraa+sellaiselle,+mikä+ei+muilta+hymyn+karettaan+naamalle+saa,+mutta+eläköön+erilaisuus.Eipä+ole+Riio+elämääni+sotkenut,+harmi+urheilijoiden+puolesta,+kun+ei+oikein+putkeen+mennyt.Yllättävän+nopsaan+päivä+kuluu+vaikka+vaan+kotihommia+tehden,+minulla+meinaa+kiirettä+välillä+tehdä+ja+varmaan+olette+huomanneet,+että+en+pitkilleen+ole+puhunut+siivouksista,+en+ehdi+sitäkään+kunnolla+hoitaa.Odottakaa+vaan,+kyllä+se+alkaa+kohta+ikkunan+pesusta+puhuminen+ja+kaikesta+suursiivoukseen+liittyvistä+esiin+tulla;)Auto+ehjänä+kotiin+palasi,+silloin+uskaltaa+antaa+toistekin+lainaan+ynnämuu,+eikö+vaan?Kohta+taas+hyppään+autoon+ja+vaihdan+maisemaa,+yhtä+menoa+tämä+elämä+tuntuu+olevan,+mutta+kun+vielä+sen+verran+kunto+kestää,+mentävä+on.Päivän+selkenemistä+jään+odottamaan+ja+näyttää+siltä+että+valopilkahduksia+näkyykin.Aina+sitä+vaan+jaksaa+uskoa,+että+tänään+aurinko+paistaa+ja+elämä+sujuu,+niin+kuin+on+tapana+aurinkoisella+säällä.Sateen+sattuessa+sujuu+silloinkin;)Jäädäänpä+odottamaan,+mitä+päivä+tuo+tullessaan,+heippa!
  2. Huomenta+pilvipoutaiseen+aamuun,+ei+sada,+mutta+ei+paistakaan.Johan+Venlastiina++ruhtinaallisen++kuvan+esiin+loi,+tunnen+itseni+oikein+hemmotellun+prinsessan+kuvaan+sopivani;)Niin+ihanaa+kuin+tuo+hemmottelu+olisikin,+varmaan+aika+vaivautuneeksi+itseni+tuntisin,+tämä+mummo+joka+on+aina+mieluummin+muita+passannut+ei+tuollaista+osaisi+edes+nautinnoksi+kokea,+kiitos+kuitenkin+ihanasta+mielikuvasta.Mahdollisimman+totuuden+mukaisesti+osasit+työtehtävät+jakaa,+varmasti++Laten+valmistama+ruoka+kaikille+maistuisi,+tuo+kultatuolissa+kantaminen+olisikin+haaste+miesväelle,+kun+olen+jokaisen+huomannut+valittavan+huonoa+selkää;)Hurskaisen+puhe+voisi+saada+kyynelehtimään,+osaa+hän+niin+herkästi+joskus+mielipiteitään+ilmaista.No+jatketaan+nyt+ihan+tavalliseen+tapaan,+kaikki+yhdessä+pirttiä+kannattelemme,+eikö+vaan?Minä+en+pyöräile,+mutta+ihan+saman+havainnon+olen+huomannut+tuolla+kadulla+kävellen,+väistellä+saa+ettei+yli+ajetuksi+tule.Kävellenkin+usein+tien+leveydellä+tulevat,+varsinkin+nuoriso,+kyllä+siinä+mummo+saa+tien+puoleen+siirtyä.Harvemmin+olen+ihan+tuollaista+kohdannut,+mistä+ynnämuu+kerroit,+mutta+kerran+minullekin+pyöräilevä+mies+karjaisi,+että+kuljet+väärää+reunaa,+yritin+itsekseni+miettiä+missä+olisi+kuljettava,+epäselväksi+jäi.Megamoga+kuitenkin+kotiin+osasi,+vaikka+aamuun+menikin,+ehkä+pientä+"sinuttelua"+siitä+varmaan+seurasi?Tänään+matkaamme+Leppävirralle,+piirin+kesäpäivää+viettämään,+laulaa+lurautamme+muutaman+laulun+ja+seuraamme+muun+ohjelman+onnistumista.Mukava+tavata+tuttuja+piirin+muilta+kolkilta.Taidankin+ruveta+valmistautumaan+lähtöön,+jos+ei+väliin+lähde,+ei+voi+kotiin+palatakkaan+ja+se+on+aina+se+ihana+juttu,+kun+omaan+kotiin+pääsee,+aina+vaan+mieleisemmäksi+muuttuu;)Kohta+ei+kaiketi+haluja+enää+mihinkään+lähteäkään,+vaikkakin+se+muualla+käynti+hyvää+tekeekin,+osaa+antaa+arvoa+tälle+omalle+ololleen.Päivän+mielekästä+touhua+teille+toisillekin,+iltaan+sitä+tavalla+tai+toisella+taas+päästään.
  3. Huomenta,+tosi+ikävän+näköiseen+aamuun,+tuulee+rajusti+ja+tietysti+sataa.Paikkakunnallani+on+satanut+16:sta+päivänä+tässä+kuussa,+eli+vettä+on+tullut+joka+ainoa+päivä.Ulkoilma+tapahtumien+järjestäjille+surkeaa+aikaa.Koskaan+ei+näin+huonosti+ole+kukkani+voinut+parvekkeella+kuin+nyt,+tomaatit+hitaasti+myös+kypsyy,+mikä+lienee+syy,+sää,+heikko+multa+tai+huono+kasvattaja.On+sitten+kumma+myös+se,+että+koskaan+en+saa+mitään+hyytelöä+onnistumaan,+nyt+piti+puolukat+olla+kesken+kypsymisen,+mutta+eipä+onnistunut,+ei+nyt+hukkaan+joudu,+täytekakun+väliin+voi+laittaa,+tulee+vaan+niin+harvoin+sitä+herkkua+tehtyä.Itse+en+kakuista+tykkää+ja+vieraita+käy+harvakseltaan.Sini-sirkulla+ei+taida+selkä+ongelmia+olla,+kun+paljaalle+kivelle+tohdit+istua?Jos+noita+kolotuksia+on,+ei+ihan+joka+paikkaan+auta+meikäläisenkään+istahtaa,+kannon+päähän+uskaltaa+lepäämään+ruveta;)Kyllähän+sanotaan+jalkapohjille+hyvää+tekevän+jos+avojaloin+kävelee,+mutta+sekin+on+jäänyt+sinne+lapsuuteen.+Niin+olihan+se+piristävää+se+aika+mitä+muutama+vuosi+sitten+pirtissä+elettiin,+pois+on+jäänyt+monta+hauskan+pitäjää,+nyt+mennään+näin,+mutta+kiva+aina+nähdä,+kun+joku+kauan+mukana+ollut+pirttiin+piipahtaa.Päin+vastoin+kuin+hurskainen+kotona+en+ole+kaatunut,+vaikka+joku+kävijä+sanoi,+että+verkot+maton+alle,+mutta+metsässä+varsinkin+niitä+kompasteluja+sattuu.Kylläpä+ne+sienet+kalliita+on+ostaa,+mutta+kun+ei+kanttarelli+paikkoja+tiedä+ja+jos+halu+niitä+saada,+on+vaan+maksettava.En+kylläkään+koskaan+ole+mitään+sieniä+ostanut,+jos+en+ole+itse+kerännyt,+olen+ollut+ilman.Jospa+sillä+roska-autolla+on+tarkoituksena+luoda+iloa+ympärilleen,+todistaa+miten+tärkeää+hommaan+tekeekään.Niin+se+onkin,+jos+näitä+autoja+ei+tiuhaan+tahtiin+liikkuisi,+olisimme+hukassa.Poikani"+firman"+paketti+auto+on+myös+hyvin+tunnistettavissa,+hyvin+järvisen+näköinen+maisema+ja+sukeltaja+puvussaan,+muuten+autoja+en+tunne,+mutta+sen+kylläkin+jo+etäältä+huomaan,+usein+ohi+kiitävänä.Ei+ehdi+äitiä+kurkkaamaan,+kiireisintä+aikaa+heillä.Pojan+vanhempi+tytär+piipahti+eilen,+lähtee+kahden+viikon+päästä+pysyvästi+töihin+Espanjaan,+aikomus+on+vielä+Irlantiin+pyrkiä,+jos+työt+sieltä+löytyy,+ei+riitä+tämä+kotimaa.Niin+erilaisia+olemme,+minä+en+suurin+surminkaan+täältä+pois+lähtisi.Eihän+se+ole+oikein+kaikkien+mieleen,+jos+pirtissä+"kehumaan"+ruvetaan,+nuoleskelusta+syytetään,+mutta+minkäs+voi,+kun+pirttiin+on+kaikki+kynän+taitajat+löytyneet,+niin+naiset+kuin+miehetkin;)Minulle+nuhteita+tyhjän+puhumisesta,+toistoista+joita+myönnän+tulevan,+mutta+antakee+anteeks;)Eipä+nyt+kehuta,+vaikka+en+kehumiseksi+kiitosta+sanoisikaan,+hyvä+on+hyvä+ja+kai+siitä+voi+vilpittömin+mielin+kiitoksen+antaa.Nyt+on+varmaan+lopetettava,+nuo+merkit+alkavat+kallistua+jo+yli+puoleen,+mutta+Katleijalle+muistutan,+että+kahvia+saa+nappia+painamalla+ja+purtavaakin+aina++jääkaapissa,+missä+mikään+ei+vanhene;)Koetetaan+pitää+mieli+korkealla,+vaikka+masentaa+meinaa,+kun+ulos+katsoo,+minä+mieltäni+paremmaksi+aion+kampaajan+tuolissa+kohentaa,+heippa!
  4. Huomenta+viikon+alkuun+ja+tietenkin+pilviseen+säähän,+lämpöä+kuitenkin+seitsemäntoista+astetta.Puolessa+kuussa+ollaan+ja+hujauksessa+se+menee+syyskuun+puolelle,+syyskuu+voi+yllättää+lämpimyydellä,+toivotaan.Kotona+kaikki+hyvin,+suututtaa+vaan+tuo+valtava+roskapostin+määrä,+mitä+poistaessa+aika+kuluu.Laskujakin+muutama+oli,+pankin+puolelle+seuraavaksi.Päiväkahvilla+ihan+sitä+varten+menneenä,+onpa+aikaa+kun+olen+sellaisesta+nautintoa+olisin+kokenut+ja+juustokakku+saa+vedet+kielelle,+on+se+niin+hyvää.En+edes+torikahviossa+ole+joutanut+käymään,+matkustamista+on+riittänyt.Taisin+puhua+lööperiä+kuten+hurskainen+arveli,+mutta+sen+mitä+olen+sähkölaskuni+kulutuksia+joskus+lukenut,+niin+kulutus+pienempi+summa,+kuin+siirto+maksu.Ehkäpä+en+osaa+lukea+sitä+laskua,+onkin+se+aika+sekava.Olen+nuo+ynnämuun+monenlaiset+taiteenlajit+jo+kauan+sitten+huomannut+ja+onhan+nuo+viestitkin+sitä+luokkaa,+että+kirjailijan+taipumuksia+on,+sieltä+vaan+"muistojen"+joukosta+lisää+näytille.Meillä+on+syysmarkkinat+27.+8+ja+siellä+niitä+käsitöitä+taas+tarjotaan,+toivoa+sopisi,+että+euroiksi+saisimme+vaihdettua.Uutta+varastoa+olisi+mukava+taas+alkaa+tekemään,+isän+päivän+aikaan+ja+joulu+lähetessä+vielä+tänä+vuona+kauppa+mahdollisuuksia.Totta+on+tuokin+mistä+hurskainen+mainitsit,+pieneksi+hupenee+sienisato+paistinpannulla,+mutta+kannattaa+kuitenkin+vaiva+nähdä,+on+se+sellaista+herkkua.Eilen+kävin+katsomassa+puolukoita+muutaman+litran+hyytelön+teon+toiveissa,+siihen+kun+puoliraakoja+pitäisi+marjojen+olla,+en+koskaan+onnistu+hyytelöksi+saamaan.Sienen+sientä+en+nähnyt,+että+se+hyvästä+sieni+sadosta.Puolukoita+löytyi+ja+nyt+vaan+toivon,+että+säilyisivät+ensi+reissulleni,+olisivat+niin+lähellä+taloa,+en+ehkä+eksyisikään+ja+puiden+jäännöksiä+hakkuun+jäljiltä+runsaasti,+siinä+se+kunnon+hoitokin+onnistuisi.En+suuria+määriä+tarvitsisi,+mutta+entuudesta+tiedän,+että+ahneus+se+syttyy,+kun+mättäät+punaisina+loistavat.Kurpitsoja+vielä+monta+kasvamassa,+niiden+kanssa+puolukkaa+voi+keittää+ja+hyvää+säilykettä+näin+saada+ruuan+kyytipojaksi.Eipä+sitä+mahdottomia+määriä+yksi+ihminen+tarvitse,+mutta+näkyy+kelpaavan+muillekin+ja+mikäpä+sen+mukavampaa,+kun+pääsee+joskus+tarjoilemaan+tekeleitään.Eiköhän+tämän+naispuolisen+sanan+taitaja+Venlastiinan++pöytälaatikosta+runoja+myös+löytyisi,+siitä+vaan+näytille.No+nyt+taitaa+kohta+merkit+loppua,+paras+siirtyä+näihin+livenä+tapahtuviin+puuhiin,+eli+ompelukone+työskentelyyn.Niitä+kasseja+on+kaksi+leikattuna+mistä+jo+aiemmin+kerroin,+nyt+kokeilen+joko+paremmin+onnistuisi,+sanotaan+että+yrittänyttä+ei+laiteta,+joten+sisukkaasti+vaan+hommiin.Hyvää+alkavaa+viikkoa+ja+maanantai+päivää.
  5. Huomenta+jälleen,+pilvinen+on+++taivas+voipa+vettäkin+tänään+tulla.Kaunista+ja+lämmintä+on+ollutkin,+jopa+helteen+omaista,+mutta+yöt+alkavat+jo+kummasti+pimetä,+tässä+kirjottaissakin+pitäisi+valot+olla,+vaikka+jo+aamua+eletään.Niin+se+vaan+syksy+saapuu,+mutta+kaunista+ja+lämmintä+on+joskus+ollut+syksylläkin,+sitäpä+toivotaan+myös+nyt+tulevalta.Ruskamatka+jo+lähellä+neljäs+syyskuuta+lähdetään+kohti+Lapin+maisemia.Sitä+ennen+vielä+monta+tapahtumaa,+piirin+kesäpäivä+Leppävirralla+ja+syys+markkinat+kuun+lopulla,+sen+lisäksi+vielä+muutama+reissu+maalle,+katsomaan+kasvien+kehitystä+ja+puolukan+kypsymistä.Menemistä+riittää,+kun+vaan+kunto+kestäisi,+selkä+nyt+vuorostaan+alkaa+kummitella.Taidenäyttelyt+on+jäänyt+kokonaan+käymättä,+samoin+museot,+ajan+puute+vaivaa+ja+kyytejäkään+ei+aina+kohdalle+satu.Mitenkähän+nuo+sienet+nousevat,+vaikka+sadettakin+on+ollut,+onko+sattunut+sienien+kohdalle.Tytär+kertoi,+että+haperot+ainakin+syömäkelvottomia,+kuivaneita+ja+matoisia.Pitäisi+sitä+vähän+sienisalaatti+tarpeita+löytyä.Kyllähän+luonto+täällä+meillä+suomessa+on+elämyksiä+antava+ja+kenellä+niitä+taiteilijan+lahjoja+on,+näkymät+innoittavat.Pensaan+lehtiä+minäkin+keräsin+ja+painoin+maalin+kanssa+siihen+pellavakassiin+jonka+tekemisestä+kerroin,+onnistui+tyydyttävästi,+jospa+seuraavat+jo+paremmin+kohdalleen+osuu.Tuo+koneella+ompelu+ei+ole+minun+hommia.Kaikkea+kivaa+sitä+aikaan+saisi,+kun+ahkera+olisi.Nyt+kuitenkin+tavarat+kassiin+ja+maiseman+vaihtoon,+alkaakohan+jo+väsyttää+tämä+ainainen+lähteminen,+eikös+mitä+kunpahan+vaan+ihmettelen;)Heippa+taas,+palaillaan+huomenna+toisista+maisemista,+jos+näin+on+tarkoitettu.
  6. Huomenta+kauniiseen+aamuun+ja+uuden+viikon+alkuun,+hyvin+on+päästy+elokuun+kuluttamiseen,+viikko+jo+takana;))Jatkossa+onkin+luvassa+huonompia+kelejä,+mutta+sepä+nähdään+sitten+aikanaan.Kuopion+matka+meni+hyvin,+kaikki+kauniisti+juhlapaikalla+laitettu+ja+poika+sai+naimaluvan,+toivottavasti+ei+nyt+ihan+kohta+avioon+kuitenkaan+riennä,+tuskin+lienee+edes+tyttökaveria.Tuota+"pokemonia"+hommaa+minulle+eilen+selvittivät,+en+ole+kuullut+kuin+mainittavan+ja+eipä+tainnut+kirkastua+vieläkään,+no+etsivät+jotakin+ympäri,+ämpäri,+ei+varmaan+minun+hommaa+kuitenkaan;)Onnekseni+(kai)+olen+noista+lasten+kaitsemiselta+päässyt+sitten+omien+lapsieni+lasten+jälkeen,+enää+tätä+nuorempaa+polvea+en+ole+tarvinnut+hoidella.Koen+olevani+hyvin+itsenäinen+(kai+myös+itsekeskeinen)+mummo+tätä+loppu+taivalta+suorittamassa,+joskus+myös+yksinäinenkin.Tieni+olen+valinnut+tämmöiseksi.Kyllä+nuo+sähkölaitteiden+epäkuntoon+menot+monen+moista+harmia+aikaan+saavat,+yksin+pakastimien+sulaminen+voi+monen+työn+hukkaan+viedä.Olemme+sähkön+armoilla+monella+tapaa,+tuleepa+maalla+mieleen+kaivosta+veden+saanti+yksistään+ja+se+jo+melkoinen+harmi+sekin,+onneksi+on+puuhella,+mutta+kaivon+kantta+ei+ole+mahdollista+nostaa,+putkesta+vesi+moottorin+avulla+nousee,+siis+jos+on+sähköä.Aika+harvoin+kaupunki+oloissa+sähköt+pois+menevätkään,+ainakaan+en+muista+tämmöistä+tapahtuneen.Eipä+ole+tullut+katsottua+vielä+yhtään+lähetystä+Riiosta,+kai+sitten+sen+keihään+vuoron+tullessa+minäkin+"töllötän".Ei+jaksa+urheilu+oikein+kiinnostaa,+kai+sekin+yleissivistykseen+kuuluisi.Aika+vähän+palstan+ketjuja+seuraan,+mutta+huomaamatta+ei+ole+jäänyt+ne+ilkeydet+mitä+melkein+joka+ketjuun+sotkeutuu.Saattaa+olla,+että+herkemmiltä+vie+halut+kirjoitella+kokonaan.Minua+ampiainen+tökkäsi+vatussa+ollessa,+nämä+kimalaiset+eivät+niin+herkkiä+ole+pistämään,+en+ole+allerginen,+mutta+turposi+se+käsi+ja+vähän+kolottikin.Xx9+toivotus+ihan+paikallaan,+mitäs+sitä+muuta+toivoisikaan.Nyt+pitää+alkaa+kanttarellipiirakan+tekoon+ja+vähän+ompeluhommia+harrastan+tänään,++löysin+kauniin+pellavakassin+mallin+ja+sitä+yritän+tehdä.Huomen+aamulla+taas+siirtyminen+sinne+maalle,+pitää+katsella+josko+saisi+vielä+vattuja+puna+viinimarjojen+kanssa+mehuksi+laitettavaksi.Sieniä+tekisi+mieli,+mutta+arvaako+lähteä+metsään+talsimaan,+varsinkin,+kun+ei+paikkoja+tiedossa+ole+ja+se+eksymisen+vaara+on+suuri.Puolukan+kypsymistä+ja+kurpitsan+kasvua+myös+odotellaan+nyt+sitten+seuraavaksi,+niistä+yhdessä+sitten+jotakin+koetan+laittaa.Kurpitsa+pikkelsi+hyvää,+uskon+siihenkin+riittävän+aineksia.Päivän+jatkoja+teille+toisillekin,+siitä+se+ilta+eteen+jostakin+aikaa+tulee;)
  7. Sunnuntaiaamua+jälleen+eletään+ja+päivää+odotellaan,+pilviseltä+näyttää,+mutta+jospa+jaksaisi+olla+satamatta,+on+rippijuhlat+tänään.Kuopioon+tyttärentytön+pojan+rippijuhlat,+hyvänen+aika+miten+aika+rientää.Enää+kaksi+tätä+ikäluokkaa+on+ripille+pääsyä+odottamassa.Muistoista+olette+puhelleet+ja+koulukiusaamisesta,+en+oikein+muista+olisiko+varsinaista+kiusaamista+ollut,+mutta+vähän+jakoa+kylläkin,+ne+paremmin+pärjäävät,+tai+heidän+perheensä+elintaso+se+jakoi+joukkoa,+mutta+hyvin+pärjättiin+omissa+porukoissa.Maheen,+uzma,+toki+muistan+sinut+minäkin,+osanottoni+miehesi+kuoleman+johdosta.Oletko+nyt+ihan+vakituisesti+asumassa+siellä+USA:ssa?Nuo+sukujen+tapaamiset+on+meidän+suvulta+aivan+jääneet,+jos+niitä+sitten+on+paljon+ollutkaan,+kovin+pieneksi+on+sukuni+harventunutkin,+ei+enää+serkkujenkaan+kanssa+mitään+yhteyttä.Harmi+sinänsä,+olisihan+sitä+sukupuuta+mukava+yhdessä+laatia+ja+muistoja+herätellä.Olen+monen+muunkin+kuullut+samaa+kertoneen,+mutta+on+myös+heitä,+joilla+serkkujen+tapaamisia+on+ja+vähän+ihan+kadehdin,+kun+kertovat+hauskoista+tapaamisista.Tämä++maailmanmeno+karkottaa+sukulaiset,+hyvä+kun+oman+jälkikasvun+kanssa+edes+tavataan.Ynnämuun+tapaan+minäkin+olen+sitä+mieltä,+juurensa+on+muistettava+ja+omana+itsenään+polkunsa+kuljettava,+se+aitous+on+tavoitteena,+en+pystyisikään+mitään+esittämään,+puolensakin+on+pidettävä.Hyvä+että+ei+ole+liikaa+tätä+"muuttumista+muuksi"+ole+koskaan+yrittänyt,+voi+rehellisin+mielin+itselle+todeta,+että+tämä+olen,+muuksi+en+muuttua+voi.Tuolla+erillisessä+ketjussa+totesin,+että+tärkeäksi+on+tullut+tämä+tietokone,+enää+ei+ilman+elämästä+tulisi+mitään.Ei+moniakaan+vuosia+sitten+ollut+tietoakaan+tästä+ja+nyt+kaikki+elämä+melkein+rakentuu+tietokoneen+ympärille.En+nyt+tarkoita++kirjoittelua+vaan+kaikkea+muuta,+asioita+mitä+hoidetaan+tietokoneella,+sama+se+on+kännykänkin+kanssa,+ilman+sitä+ei+voi+juurikaan+mihinkään+lähteä.Muutama+päivä+meni+korjauksessa+ja+voi+miten+monta+kertaa+olisi+juuri+nyt+ollut+asiaa+pankkiin,+matkalippujen+tilaukseen+ja+niin+edelleen.Kyllä+tämä+laite+on+tullut+osaksi+elämääni.Miten+sitä+tulikaan+ennen+toimeen,+tämä+kaikki+ei+ole+vain+itsestä+kiinni,+vaan+esimerkkinä+nuo+pankki+asiat+melkein+kaikki+siirtyvät+tietokoneen+puolelle+ja+radiosta+kuuluu+kaiken+aikaa,+katsokaa+siitä+linkistä+asioita+tietokoneelta.Kysyin+ystävättäreltä+jolla+ei+tietokonetta+ole,+miten+tulee+toimeen,+hyvin+kuulemma,+itsekö+tämän+riippuvuuden+teemme?No+tälläisiä+pohtimisia+nyt,+jätän+kuitenkin+nämä+jutut+ja+alan+valmistautua+Kuopion+matkaan,+kymmeneltä+on+kirkossa+oltava,+hyvissä+ajoin+on+lähdettävä,+että+saa+auton+jonnekin+lähelle+kirkkoa.Vietetään+lepopäivä,+kuka+mitenkin,+ehkä+metsä+vielä+kutsuu+joitakin,+vaikka+taitaa+jo+mustikoiden+aika+olla+ohi,+mutta+vattuja+voi+vielä+löytää+ja+sieniä.Tytär+toi+kanttarellejä+pienen+ryppään,+saan+makustella+sen+verran,+että+ei+maku+unohdu;)Mukavaa+päivää+kaikille.
  8. Huomenet+lauantaiaamuun+ja+aika+pitkältä+tuntuvan+ajan+päästä.Niin+vierähti+monta+päivää+ja+monta+satasta+tämän+koneen+kuntoon+saanti,+kova+levy+uusittiin+ja+sen+jälkeen+ne+lataukset+tekivät,+mitä+minä+en+hallitse+ja+euroja+paloi.Uutta+konettakin+näpelöin,+mutta+vielä+tämän+kerran+katsoin+edullisemmaksi+tämä+vanha+korjata.Nyt+siis+olen+saapunut+pirtin+vahvuuksiin+ja+sotkemaan+tätä+konetta+taas+korjaus+kuntoon;)Kivasti+olette+pirttiä+pystyssä+pitäneet,+mukava+oli+lueskella+tekemisiänne+ja+elämänne+kulkua.Kovin+on+harmaa+taivas,+varmaan+sadetta+tänään+tulee,+eilinen+oli+kaunis+päivä,+oli+mukava+asioilla+liikkua.Torilla+kävin+eka+kerran+tänä+kesänä+ja+kurkkusalaatin+ainekset+ostin+ja+pari+kiloa+siikli+perunaa,+pakkaseen+laitoin+kerta+annoksina+pusseihin,+siitä+sitten+erikois+tilaisuuksissa+talven+mittaan+keitän.Kukkakaaleja+katselin,+mutta+ei+vielä+ollut+sellaisia+liian+isoiksi+kasvaneita,+joita+halvalla+myyvät,+kokemukseni+tämän+tuotteen+pakastamisesta+on+myös+mukavat.On+tuoreen+makuinen,+ainakin+yhtä+hyvänä+säilyy+kuin+kaupan+tiskin+ulkomaiset+kaalit.Tein+sellaisen+huomion,+että+ilta+hämärtyy+jo+melko++aikaisin+ja+yöt+ovat+pimeitä,+niin+se+kesä+meiltä+karkuun+pääsee+ja+miten+nopsaan+se+onkaan+tapahtunut,+en+koko+kesästä+ole+kerennyt+juurikaan+nauttimaan.Ehkä+voin+syyttää+vain+itseäni,+aina+on+niin+paljon+tätä+menoa+ollut,+että+kesäkin+huomaamatta+jäi.Pitää+mainita+vielä+viimeisen+sokkomatkan+kohde,+se+oli+Laukaan,+Tarvaalan+kylän+Tupaswilla,+paikka+jossa+Pirunpelto+kuvattiin.Olikin+katsomisen+arvoinen+paikka,+talon+isäntä+esitteli+paikan+ja+siellä+söimme++lounaan.Tervanpolton,+langan+värjäyksen,+sotakaluston+ja+Suomen+suurimman+savusaunaan+tutustuminen+oli+matkan+elämyksiä.Savusaunaan+mahtuu+sata+viisikymmentä+kylpijää+ja+lampeen+pääse+jäähdyttelemään.Perhejuhlien+pitopaikkana+mainio,+häitäkin+kahdet+pystyy+paikalla+pitämään.Siellä+on+tukkilaiskisat+ja+perinnepäivät+vielä+tämän+kesän+aikana,+kohteena+ihan+nähtävyys.Olen+usein+miettinyt,+kun+sinne+maalle+on+ajeltu,+että+mikä+tämä+Tupaswilla+onkaan,+kun+kyltti+sen+olemassa+olosta+tien+vieressä+näkyy,+nyt+tiedän,+pistäytykää+jos+siellä+ajelette.+Sekin+selvisi,+että+tupasvilla+on+kasvi,+mitä+huovan+valmistuksessa+osin+käytetään.Maisemat+näyttivät+tutuilta,+kun+muisteli+Pirunpellon+sarjaa+televisiossa,+sarjan+Asseri+Kantonen+itse+esitteli+paikan.Matkailu+avartaa+ja+ei+sitä+tiedä+miten+paljon+on+annettavaa+tässä+meidän+kotoisessa+Suomessakin.Nyt+palaan+päivä+järjestykseen+ja+joka+aamuinen+viestittely+jatkuu+(toivottavasti).Ai+niin+on+se+lääkärissä+käyntikin+mainittava,+kaikki+arvot+ok+ja+nyt+sain+lähetteen+fysikaaliseen+hoitoon,+opettavat+kuntouttamaan+niveliä,+muuta+apua+ei+niille+tarjolla,+kuin+särkylääkkeet+ja+liikkuminen,+leikkauksen+estäminen+tarkoituksena.Näillä+keinoin+vuosi+eteenpäin,+lääkkeitä+ei+tarvittu+lisätä.Oikein+mukavaa+viikonlopun+alkua+ystävät.
  9. Huomenta+kauniiseen+ja+lämpimään+aamuun,+kyllä+kelpaa+kesäteatterissa+istuaÄänekoskelle+matka+kohta+alkaa,+onneksi+autoissa+on+hyvät+ilmastointi+laitteet,+ei+kuumudesta+tarvitse+kärsiä.Jostakin+ajasta+se+kesä+kaikki+ilmansa+näyttää,+nyt+sitten+helteiden+vuoro.Kiva+kuulla+terveisiä+sieltä+Leiriniekan+maisemista+ja+kyllähän+se+omakoti+talo+tontteineen+puuhaa+aina+teettää.Oikein+kateeksi+käy,+kuulla+noista+keltavahveroiden+synnystä,+minulla+ei+tietoa+mistä+niitä+löytäisin,+se+pieni+paikkakin+on+hävinnyt+mistä+joku+kesä+sitten+niitä+noukin.Eihän+perunan+viljely+juurikaan+kannata,+mutta+on+niin+mukava+käydä+pellosta+suoraan+hakemassa,+maku+on+toinen,++kaupasta+sitten+talven+aikana.Lohdullista+kuulla,+että+toisillakin+noita+liikkumisen+vaivoja+ilmenee,+minä+kohta+Buranan+nielaisen,+että+paremmin+selviän+matkastani.Onnittelu+oman+maan+kurkun+nauttimisesta+Kristiina23,+eipä+taida+sitä+nautintoa+minulle+tulla,+vaikka+pieniä+alkuja+tuolla+purkissa+näkyy,+eivät+jaksa+kasvaa,+no+kokeiltu+on.Eivät+taida+ihan+nuorina+innostua+nuo+lapset+kasvattelemaan,+vanhemmiten+ehkä+innostuvat,+tyttärenikin+kasvihuoneen+laittoi+kuntoon+ja+siellä+on+jotakin+kasamassa.(mökillään)Sanotaan,+että+kannettu+vesi+ei+kaivossa+kestä,+näin+on+tämä+viljely+hommankin+kanssa,+kun+omaan+otsaan+tuulee+voi+innostus+syttyä.Vadelmista+oli+tänään+lehdessä,+niitäkin+tulee+runsaasti,+itse+poimintaa+niilläkin,+torilta+minä+käyn+ostamassa+vähän+puutarhavattuja,+vähän+myös+metsän+antia+yritän.Tori+on+mainio+varastojen+täydennykseen.Krapula+ei+ole+mukava+olotila,+onhan+se+pitänyt+sekin+kokea.Maailman+kirjat+on+sekaisin+ja+kun+media+melkein+kädestä+pitäen+neuvoo,+siinä+sitten+kaikenlaiset+yrittäjät+mukaan+menee.Nyt+on+ruvettava+katselemaan+mitä+päälleen+laittaa,+ei+ihan+shortseja+kumminkaan;)Tässä+kotona+ollen+voi+hyvinkin+vähillä+vaatteilla+selvitä,+ihmisten+ilmoille+mennessä+on+säädyllinen+pukeutuminen+oltava.Koettakaa+jaksa+tämä+helle,+kyllä+sitä+viileyttäkin+vielä+tulee.
  10. Huomenta+Jaakon+päivään,+nyt+se+kivi+sitten+järviin+lentää,+tuskin+kumminkaan+vedet+kylmenee,+on+tuo+sää+niin+lämmintä.Kosteaa+on+kovasti,+ei+pyykit+yön+aikaan+ehdi+ulkona+kuivaa,+kosteus+on+niin+valtavaa.Kotona+kaikki+hyvin,+pölyä+kyllä+joka+paikka+täynnä,+mutta+eipä+ehdi+siivoilemaan,+kun+aina+tätä+matkan+tekoa+on+suuntaan,+jos+toiseen,+siivoan+sitten,+kun+pysyvämmäksi+aikaa+kotiin+rupean.Tomaatit+kasvavat,+saisivat+ruveta+jo+kypsymäänkin,+että+pääsisi+maistelemaan.Tämä+kesä+on+mielestäni+ollut+aika+outo,+ryppäinä+on+tullut+kauniit+päivät,+sateet,+tuulet+ja+kosteutta+on+riittänyt+liian+kanssa.Ne+entisajan+kesät+olivat+pitempi+jaksoisina,+kaunista+enimmäkseen,+vai+kultaako+aika+muistot;)Kristiina23,+se+lustuilleen+on+meillä+sama+kuin+viikata,+onko+sinulla+kesä+kurpitsaa,+minä+laitoin+nyt+tavallisen+kurpitsan+taimen,+kasvaa+kovasti,+mutta+kurpitsan+alut+pilaantuu.Toiveeni+oli+saada+iso+kurpitsa+ja+siitä+puolukan+kanssa+tekisin+salaattia,+ruuan+lisäkkeeksi.Haaveeksi+taitaa+jäädä,+katkaisin+jo+latvatkin+pois,+että+alkaisi+hedelmä+kasvaa.Kyllä++pitää+hyvät+säilö+paikat+olla,+jos+meinaa+varastoida+talvea+varten.Nyt+on+korkea+aika+järveen+mennä,+jos+talviturkki+on+vielä+riisumatta.Niinhän+ne+vatut+aina+louhikkoisemman+paikan+kasvulleen+etsivät.Lemmikkiä+en+ota+minäkään,+vaikka+aivan+hirveästi+mieli+tekisi,+hyvä+kun+liikkumaan+kohta+itsekään+pääsen+ja+koiraa+ainakin+on+ulkoilutettava.Kiva+Paulamaria+kun+pirtin+löysit;)Minulla+myös+marja+pensaat+varmaan+seuraavana+vuorossa+siellä+maalla,+tämä+lämmin+sää+kypsymistä+jouduttaa.Omenia+tulee+valtavasti,+eihän+niitä+jaksa+säilöä,+kun+entisiäkin+on+pakkasessa.Omena+lohkoja+voisi+muutaman+rasian+laittaa,+olisi+kätevä+piirakkaa+tehdä+talvella.Aurinko+on+purrut+minuunkin,+aivan+kuin+Neeassa+sinulle,+D-+vitamiiniä+kaiketi+se+on+antanut?Ei+taida+kaulin+heilua+Venlastiinan+kädessä,+sen+paremmin+kuin+Late+tossun+alla+kulkisi;)Nyt+pitää+tämä+viikko+saada+aluilleen+täällä+livenäkin,+en+tiedä+miten+se+kuluu,+mutta+iltaan+varmaan+pääsen,+samaa+toivon+teille+toisillekin,+jos+jotakin+kivaa+kerrottavaa+ilmenee,+varmaan+saamme+osamme+kaikki+täällä+kirjoittavat;)Kesä+jatkuu,+aurinko+taitaa+tänään+harmauden+voittaa.
  11. Huomenta,+nyt+jo+kukon+laulun+aikaan.Aikomus+lähteä+aikaiseen+vuoroon+sinne+maalle+matkustamaan+ja+nyt+sää+näyttää+hyvin+kesäiseltä,+aurinko+kipuamassa+ylös+tuolla+idänpuolen+taivaalla.Parvekkeen+ovi+on+minulla+aina+auki,+yölläkin+niin+raikas+olo,+kun+ei+kuumuus+vaivana,+ei+metelikään+häiritse.Eipä+minua+kyllä+liikenne+häiritse+ei+yöllä,+ei+päivällä,+vaikka+vilkkaassa+teiden+risteyksessä+asunkin.Tokihan+herään+kovempaan+ääneen,+mutta+nukahdan+heti+takaisin,+tietäen,+että+elämään+kuuluva+ääni+se+on.Yksin+oudossa+paikassa+ei+uni+varmaan+hetikään+tulisi,+jos+johonkin+ääneen+heräisin,+joskus+mökkini+aikaan+näitä+tilanteita+syntyi,+kun+ei+ketään+ihan+vieressä+asunut.Tuo+toivomukseesi+sini-sirkku+on+helppo+yhtyä,+olisi+ihanaa+jos+kaikilla+olisi+hyvä+olla.Autoja+ehti+meilläkin+olla+vaihtelevasti,+viimeinen+oli+uutena+ostettu,+sen+möin+mieheni+kuoleman+jälkeen,+merkkejä+oli+useampia,+en+niitä+muista.Ehkä+mieleen+on+jäänyt+Horisontti,+oliko+vielä+joku+muu+lisä+tämän+nimen+päälle,+siitä+autosta+tykkäsin,+oli+ihanat+penkit;)Obel,+Vauxhall,+Viva,+Ford++ym,,,,en+ole+autoja+koskaan+ihannoinut,+kunhan+eivät+tielle+jättäneet.Tuo+Viva,+jos+se+nyt+merkkinä+noin+on,+sillä+minä+tohelsin+ja+into+autoiluun+meni.Onhan+se+auto+joillekin+menestyksen+mittapuu,+käytettyinä+meille+autot+otettiin,+paitsi+tämä+viimeinen,+joku+Taunus+se+oli.Kylläpä+sitä+harmia+tuleekin+noista+putki+vuodoista,+jos+vielä+vuotavat,+että+ei+heti+huomata.Siinä+joutuu+seiniä+rikkomaan,+jos+vuoto+johonkin+semmoiseen+paikkaan+tulee,+nykyään+taloissa+taidetaan+putket+näkyiin+vetääkin.Usein+pehmenevät+hedelmät+niitä+kärpäsiä+sisään+tuo+ja+kukkien+mullastakin+niitä+syntyy,+hankalia,+jos+nämä+kertomani+syyksi+kelpaa,+hedelmät+jääkaappiin.Kurpitsa+pudottaakin+ne+hedelmää+tekemättömät,+ja+taitaa+kesäkurpitsan+kohdalla+usein+tuo+pilaantuminen+tapahtua,+nyt+varsinkin,+kun+on+märkää+ollut.Minulla+tavallista+kurpitsaa,+lupaavan+näköisiä+alkuja+oli,+saa+nähdä+vieläkö+voivat+hyvin.Nyt+kello+kiirehtii,+kohta+kiire+minullekin,+toivotaan+täksi+päiväksi,+tietenkin+myös+jatkumona+aurinkoista+päivää,+tuota+vettä+on+jo+tullut+ihan+tarpeeksi.
  12. Päivää+jälleen,+nyt+on+kokeet+otettu+ja+elokuun+alussa+tuomio+luetaan.Meinaa+sappi+kiehua,+kun+tämäkin+reissu+melkein+kolme+tuntia+vei,+kokeet+15+minuuttia,+autoa+odotellen+loput.Kyllä+on+todella+hankalaa,+kun+joutuu+näihin+yleisiin+kulkuneuvoihin+turvautumaan.Ihmettelen+tuota+kirjautumistakin+mistä+Venlastiina+kertoi,+onko+se+kone+kohtainen+hankaluus+vai+operaattorin+vika.Minulla+onnistuu+hyvin+tällä+kirjatulla,+mutta+maalla+joudun+nikkiä+vaihtamaan+monta+kertaa.Pitääpä+katsoa+muutamaa+pientä+pensaan+tapaista,+kun+sinne+maalle+taas+menen,+valkoisia+nimittäin,+ne+näkee+selvästi+kun+ovat+kypsiä,+siemenet+läpi+näkyy.Kyllä+kaiketi+marjojen+kypsyminen+pensaissakin+etuajassa+on.Viiden+kilon+laatikko+se+tämä+minunkin+oli,+nyt+odotan+jos+säät+korjaantuisi+voisi+saada+vähän+halvemmalla+vielä+yhden+laatikollisen.Suurkuluttaja+olen+mansikoiden+suhteen,+marjoja+menee+paljon+kaiken+kaikkiaan.Veto+on+päivästä+pois,+kun+poikkeuksellisesti+alkoi,+mutta+johonkin+hommaan+on+laittauduttava+tämän+loppupäivänkin+osalta,+vettä+tulee+välillä,+sitten+aurinkoista,+ei+tämä+oikein+hyvältä+kesältä+tunnu.Pidettään+sadetta,+ai+niin,+hyvin+onnistui+eilen+teatteri,+satoi+välillä,+mutta+eipä+haitannut,+en+kuullut+kenenkään+sadattelevan+vaikka+avotaivaan+alla+katsomo+oli.Harrastajat+olivat+saaneet+onnistuneen+esityksen,+ei+pitkästyttänyt,+vaikka+jo+tutuksi+onkin+tullut+tämä+Tuntematon+sotilas.Loppukuusta+on+seuraava+kulttuuri+pläjäys,+Äänekoskelle+menemme+taas+koko+porukka.Näyttää+ihan+lupaavalta+tuo+taivas,+pilvet+huvenneet,+ehkä+päivä+alkaa+sujumaan,+heippa!
  13. Hyvää+päivää,+aika+harvinainen+toivotus+minun+suusta.En+ole+nukkunut+pommiin,+vaan+hyökkäsin+torille+mansikoiden+perään+ja+sainkin+laatikollisen,+hinta+melko+korkea+40+euroa.Siispä+kahden+laatikon+sijaan+vain+yksi+laatikko+ja+jos+ei+ilmat+parane+ja+sen+myötä+mansikan+hinnat+halpene,+tällä+mennään.Tässä+taas+kerran+tuo+pienen+eläkeläisen+budjetin+kesto,+tingittävä+on,+toisin+runsaasti+eläkettä+saavien,+ei+haittaa+mitään+ostaako+yhden+vai+kaksi+laatikkoa.Eihän+mansikka+pakollinen+ostos+olekaan+voisi+vaikka+jättää+väliin,+mutta+mieli+se+vaan+tekee+talven+mittaan+kesän+herkkuja+maistella.Noin+se+on+kuten+Late+sanoo,+kaikki+maksut+on+samanlaisia+rikkailla+ja+köyhillä,+laadusta+pitää+tinkiä.Häpeä+se+on+tuo+suuri+köyhyysrajan+määrä,+kumminkin+Suomi+luokitellaan+rikkaaksi+maaksi.Yhtiö+vastikkeeseen+se+meilläkin+laitetaan+tuo+valokuitu+liitäntä,+ei+paljolta+tunnu,+mutta+muistelen+kokonaismaksu+oli+liki+3000+euroa,+en+minä+sitä+olisi+tarvinnut,+mutta+mukana+on+oltava.Juuri+tuo+etujen,+parannusten+huononeminen+tuntuu+huimalta+ja+niin+kun+niiden+saamisiksi+on+tämä+sukupolvi+uurastanut.Aina+on+huonompi+osaisten+asiaa+yritetty+korjata,+mites+nyt+käykään?Ampiaisia+on+nyt+vähän,+ihme+että+juuri+hurskaisen+suuhun+pyrki,+niiden+pistot+voivat+vaaraksi+koitua,+jos+vähänkään+on+allerginen.Minulle+ei+ukkonen+mitään+haittaa+tee,+ainoastaan+se+ukkosen+edeltävä+sää+tukahduttaa.Hyvillä+mielin+olen,+kun+sain+nuo+mansikat+pakkaseen,+nyt+odotan+sitä+posti+lähetystä+jonka+kotiin+tilasin.Huomenna+taas+menee+pitkäksi,+kun+menen+kokeisiin+heti+herättyäni,+sain+lääkäri+ajankin+elokuun+alkuun,+katsotaan+miten+mummon+käy,+onko+kaikki+kohdallaan;)Tänä+iltana+kesäteatteriin,+mikäli+sää+sallii,+juuri+nyt+vettä+tulee,+kuurojahan+nämä+ovat.Päivän+jatkoja+vaan+kaikille.