Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+sateeseen,+johan+se+olikin+aika+taas+vettä+saada.Ei+toivoakaan+mansikoiden+sadon+paranemisesta,+näinköhän+ensi+talvi+ilman+sitä+marjaa+mennään.Alakuloiseksi+tämä+ainainen+sade+meinaa+viedä,+nyt+pitäisi+jotakin+pirteää+keksiä.Yksi+on+varmaa,+vuosia+lisää+tulee,+onnea+vielä+jälkikäteen+Latelle,+onnea+tässä+iässä+tarvitsee.Oikeassa+olet+Ramoona,+luen+kaikki+ja+näitä+pitkistä+kerronnoista+oikein+nautin;)Sinulla+aina+niin+kivaa+kerrottavaa+ja+uutta+asiaa+ihan+tähän+jokapäiväiseen+arkeen+kuuluvaa.Noita+sanontoja+muistan+äitini+myös+puhuneen,+joitakin+on+mieleen+jäänyt,+enemmän+vaan+pitäisi+muistaa+ja+jälkipolville+perintönä+jättää.Vanha+on+minunkin+asumani+talo,+1961+rakennettu,+aina+sitä+putkiston+osalta+jännitystä+pitää.Seuraava+suurempi+rahan+meno+on+kaiketi+se+valokuitu+liittymä,+kuulemma+osakkeen+hintaa+nostaa,+tuskin+minä+siitä+hyödyn,+mutta+maksamaan+osaltani+joudun.Eläkkeestä+suurenosan+napsaa,+tiukempaan+on+vyötä+kiristettävä.Joskus+käy+mielessä+jospa+asuisikin+vuokralla,+saisi+niitä+paljon+paheksuttuja+asunto+tukirahoja,+(mahdollisesti).Kaiken+kun+on+omilla+tuloillaan+oppinut+maksamaan,+ei+osaa+edes+yrittää+helpompaa+ratkaisua,+yhteiskunnalta+olen+lapsilisät+saanut+ja+sen+mitä+kaikki+yhteisten+palvelujen+puolesta+saa.Hyvä+näin,+en+rasitteena+ole+kenellekään+ollut.Kuitenkin+on+hyvä,+että+yhteiskunta+huoltaa+niitä+joilla+jostakin+syystä+on+epäonnea+elämässä+ollut,+en+kadehdi.Tuo+viemisten,+kuin+myös+lahjojen+valinta+aina+hankala+homma,+kun+nykyisin+kaikilla+on+kaikkea,+mitä+yllättävää+sitä+keksisi.Minullakin+on+kälyni+80-vuotis+päivät+ensi+kuussa+ja+hän+on+taitava+käsistään+ei+mitään+oma+tekemääkään+osaa+viedä,+no+lahjakortti+yksi+ratkaisu+saa+sitten+mieleisensä+valita.Saipa+tikanpoika+hurskaisen+pyörän+selästä+alas+tulemaan,+siis+liikettä+ylimääräisesti,+mikä+olikin+hyvä+homma.Yllättävän+paljon+pienikokoisia+lintuja+näkyykin,+poikaset+on+päässeet+lentokykyisiksi+ja+elämäänsä+jännityksellä+alkamaan.Sade+hieman+hellittää,+pitää+lähteä+kauppiaalta+kyselemään,+saisiko+he+mansikoita+tilattua+edes+jonkun+litran.Postista+on+tilattava+kuljetus,+on+isompi+lähetys,+aina+se+on+näiden+kuljetusten+kanssa+hankaluuksia,+kun+ei+kyytiä+ole+omasta+takaa,+no+onneksi+palvelu+pelaa.Nyt+sitten+katsomaan+mitä+tämä+päivä+mukanaan+tuo,+jos+sataa,+satakoon,+ehkä+jo+huomenna+aurinko+paistaa.
  2. Huomenta+ja+mitäpä+muuta+kuin+sateista+vaan,+nyt+alkaisi+taas+riittää,+tekisi+hyvää+nähdä+se+keltainen+pallo+taivaalla.Kai+se+sieltä+esiin+tulee,+vielähän+virallista+kesääkin+yli+puolet+jäljellä.Rantakala+syötiin+osittain+sateisessa+säässä,+mutta+talon+katto+ei+vuotanut+ja+kaikki+110+henkeä+sisään+mahtui.Tiivis+oli+tunnelma+kaikin+puolin,+naurua+kuitenkin+riitti+ja+munkki+kahvitkin+vielä+maistui+ohjelman+päälle.Taas+yksi+kesätapahtuma+jäi+muistoihin,+lisää+luvassa,+ensi+viikolla+menemme+museo+kanavalle+katsomaan+paikallista+kesäteatteria.Parin+viikon+välein+koko+kesä+puukattu+täyteen+tapahtumia,+jotain+pitää+jättää+väliinkin,+lomaakin+on+pidettävä.Tuttu+kastike+tuo,+mistä+sini-sirkku+kerroit+ja+hyvältä+maistuukin+vaihteeksi.Toivoisi+kesällä+olevan+sen+parikymmentä+astetta,+mutta+tyydyttävä+on+hurskaisen+toivomiin+ja+hyviksi+todettuihin+lämpöihin;)Taitaa+ne+kypsyä+jo+marjapehkojenkin+marjat,+kaikki+joutuu+yhteen+rysäykseen,+harmi+että+tuo+sade+vie+maun+mansikoista,+jospa+alkaisi+poutakausi+vielä+makoisia+marjoja+ehtisi+kypsymään.Sieniä+voisi+kuvitella+nousevan,+kun+näitä+sateita+oikeaan+aikaan+niille+on+tullut.Mustikkaan+en+lähde,+niitä+löytyy+pakkasesta+vielä+suuria+määriä,+puolukkaa+aion+metsästää+vähän,+jos+vaikka+saisi+kurpitsan+kanssa+laitettua.Lakkapaikkojakin+on,+näin+tuolla+Facebookissa+jo+kuvan+kypsistä+lakoista,+mutta+ne+jätän+suosiolla+keräämättä,+en+tosin+tiedä+paikkaakaan+missä+niitä+kasvaisi.Lehdestä+näin,+että+Ruuskanen+oivan+heiton+sai+aikaan,+niitä+urheiluja+en+taaskaan+katsonut,+ei+vaan+jaksa+niistä+innostus+kasvaa.Olen+havainnut,+että+innostus+hiipuu+joka+alueella,+aion+jättää+noita+matkassani+kulkevia+vähiä+touhujani+jo+vähemmälle+muutenkin.Nyt+olisi+taas+aikomus+paikkakuntaa+vaihtaa,+toivottavasti+sää+muuttaa+aurinkoisempaan+suuntaan+tuota+ilmettään+ja+voisi+ulkoilla+ja+ihastella+luonnon+ihmeitä,+niitäkin+kyllin+riittää.Onnistunutta+päivää+teille+kaikille,+viikonloppua+kohti+mennään.
  3. Huomenta+jälleen,+mitään+uutta+ei+tiedossa+ja+sääkin+samoilla+menee.Vesilammikot+on+nyt+melkoisia,+ei+kuitenkaan+tulvimaan+ole+täällä+ruvennut,+näin+kertoi+paikkakunnan+lehti.Sitä+jotakin+"uutta"+saisi+kertoa+nämä+piipahtavat+ihmiset,+heillä+uutta+varmaan+kerrottavaa+löytyy,+kun+ei+vielä+ole+liian+tutuiksi+tulleet;)Minulle+kyllä+riittää+nämä+päivittäiset+viestittelyt,+mutta+en+yhtään+huonoa+tykkää+vaikka+uusia+kirjoittajia+juttuineen+löytyy.Se+on+niin,+ettei+tälläisen+mummo+immeisen+elämä+niin+rikasta+ole,+että+aina+uusia+asioita+voisi+kertoilla,+toistoa+tulee,+ikävä+kyllä.En+oikein+ymmärrä+miksi+pitää+aina+tuosta+Natosta+jauhaa,+ikään+kuin+ärsyttääkseen+siitä+puhuvat,+no+onhan+se+vaihtelua+Eu:sta+puhumisen+väliin,+kumpikin+meinaa+ärsyttää.Poikien+leikkiä+hiekkalaatikolla+muistuttaa.Kalaa+oli+tämän+päivän+lehdessä+mainostettu,+Puruveden+(muidenkin)+muikkua+heti+kalastajalta+suoraan+kaupan+tiskiltä+tarjolla,+perattukin+on.Isot+muikut+voissa+paistettuna+maistuisi+varmaan+useammalle.Minulle+jo+riittäisi+nuo+jalkapallo+kisat,+sotkevat+katsottavia+ohjelmia,+mutta+toki+suon+ilon+teille,+jotka+sitä+lajia+seuraavat.Voihan+kanavia+vaihtaa,+tosin+aika+kehnoa+joka+puolella.Harmittaahan+tuo,+kun+vettä+joka+päivä+lähiaikoina+lupailevat,+mutta+minkäs+tälle+harmille+mahtaa,+kesälomalaisia+se+vielä+enemmän+kismittää.Mansikka+laatikko+on+aika+hinnakas,+30+euroa+pyytävät,+taitaa+halpeneminenkin+olla+epävarmaa,+jos+vettä+aina+vaan+sataa.Katselen+minäkin+noita+kotimaisia,+vaikka+monet+jo+katsottujakin,+mutta+kun+ei+muuta+touhua+ole,+katselee+niitä.Tänään+on+hiusten+leikkaus+vuorossa,+muuta+isompaa+ei+tiedossa,+eiköhän+se+päivä+iltaan+mene+näinkin,+mukavaa+päivää+sateesta+huolimatta+kaikille.
  4. Huomenet+vesisateisesta+Savosta,+eilen+sateet+aloitti+ja+nyt+taivas+paksussa+harmaassa,+että+kaiketi+vettä+jatkossakin+tulee.Mukava+oli+lukea+viestejänne,+ihastelua+luonnon+kauneudesta+ja+kulttuuri+riennoista.Kyllähän+suomessa+kesällä+menoa+riittää,+täälläkin+Kangaslammilla+lypsyjakkara+kisoja+pitivät.Vekara+Varkaus+saatiin+kunnialla+päätökseen+ja+kävijä+ennätyksiä+kirjattiin,+huomasin+minäkin+täydet+junat,+kun+tuossa+kadulla+vilahtelivat.Mökki+reissuni+onnistui+hyvin,+sää+oli+kiva,+saunottiin,+uitiin+ja+ongellekin+ehdittiin.Monen+kommelluksen+kautta+pannulle+ahvenia+saatiin.Ensimäistä+isomman+tuntuista+kalaa+ylös+vetäessä+katkesi+onkeni,+ongen+pää+jäi+uiskentelemaan,+sain+siitä+kiinni+ja+ahven+saatiin+veneeseen.Onkea+korjattiin+ja+päätin+kokeilla+kestääkö+vielä+kalaa+vetää+ja+eikös+tarttunutkin+isomman+tuntuinen+kala+onkeen,+siimasta+vetäen+sen+saimme+ylös,+iso+ahven.Heitin+vielä+ja+taas+tärppäsi,+nyt+veneen+reunalle+saatiin+hauki+näkyviin,+mutta+sepä+katkaisi+siiman+ja+vei+koukun+mennessään.Koukku+vielä+vaihdettiin,+mutta+sitten+pieniä+ahvenia+vaan+saatiin,+no+maistiaisia+tältä+neljän+tunnin+onkireissulta+kuitenkin+tuli.Jos+vielä+järvelle+mennään,+ongen+kunto+tutkitaan+ja+haavi+mukaan+myös+lähtee.Minäkin+nostin+perunan,+kun+vartta+oli+liki+metri,+mutta+tuotto+oli+kolme+pientä+perunaa,+myyrät+ei+satoni+pienuuteen+syypäitä+olleet,+mutta+kokemusta+se+antoi+tämäkin+viljely;)Tänä+kesänä+ei+mikään+kunnolla+onnistu,+mikä+onkaan+syy,+hoitajan+kyvyttömyys+varmaan.Noita+taiteenlajejakin+on+niin+paljon+josta+voimme+nautintoja+hankkia,+museot,+kirkot,+kaikki+mahtavat+esiintymiset,+tuntuu+vain,+kuin+aika+ei+kaikkeen+riittäisi.Ikäkö+se+hidastaa+tässäkin?Kauppaan+pitää+sateesta+huolimatta+lähteä,+jääkaappi+tyhjyyttä+näyttelee.Menee+tämä+aamu+aina+pitkäksi,+kone+vielä+meinaa+osansa+siihen+ajan+kulumiseen+laittaa,+kun+uusiksi+meni+taas+tämäkin+viesti,+kärsivällisyyttä+koetellaan;)Leppoisaa+päivää+kuitenkin,+nyt+voi+ihan+rauhassa+päiväunia+ottaa,+kun+ei+tarvitse+mihinkään+mennä,+kun+sade+pienen+esteen+menoille+laittaa.Jäädäänpä+odottamaan+sään+muuttumista.
  5. Huomenta+viikonlopun+alkuun,+pilviä+leijailee,+mutta+eipä+pitäisi+vielä+sataa,+näin+on+luvattu.Sekaisin+on+maailman+asiat,+kuten+ynnämuu+mainitsi,+ulkoministerimme+tekee+"salamyhkäisiä"+vierailuja+ja+erosta+Eu:sta+on+ollut+puhetta.Miten+lienee,+onko+nyt+viisasta+tämmöisiä+puheita+esitellä,+ehkä+olisi+viisautta+katsoa+ja+kuunnella.No+eipä+minua+tarvita+tätä+asia+selvittämään,+panenpa+suun+suppuun;)Vai+punarinta+siellä+nyt+sitten+olikin,+yksi+lempi+lintujani,+surullista,+että+poikaset+tuhoutui,+julmaa+se+on+luonnossakin.Joskus+tulee+ajatus,+että+mitä+se+mielenhäiriö+kelläkin+tarkoittaa,+voi+olla,+että+sen+tarkkaan+todistaminen+on+hyvin+vaikeaa.Eikö+kaikilla+ihmisillä+ole+niitä+pimeitä+hetkiä+ja+mieli+järkkyy,+toiset+selviävät+ilman+taudin+nimeämistä+miksikään.En+katso+luonto+ohjelmia,+ainakaan+niitä+joissa+kuvataan+julmia+eläin+kuolemia,+pahalta+se+tuntuu+kuulla+kuolevan+eläimen+vaikerointi,+olen+samaa+mieltä+hurskaisen+kanssa.Mansikan+poimimista+minä+myös+suunnittelen,+itse+tykkäisin+kerätä,+ehkä+onnistuu,+kun+miniä+ja+pojan+tytär+avuksi+tulee.Pakkaset+sulatin+eilen,+kaikki+valmiina+syksyn+satoa++varten,+samalla+inventoin+pakasteiden+sisällön+ja+totesin+mustikkaa+olevan+riittävästi.Uutta+satoa+kyllä+pitää+kaikista+yrittää+vähän+saada,+eihän+muuten+tunnu+tavanomaiselta;)Minun+isänikin+vietti+nimipäivää+heinäkuun+ekana.Haudalla+pitäisi+käydä,+mutta+kyydit+ei+tällä+hetkellä+ole+saatavilla,+lomailevat+auton+omistajat.Tuo+ruokapuoli+aina+vaan+entisajan+ruokiin+mieltymystä+alkaa+pitämään,+tavallinen+arkiruoka+mitä+ennen+kotona+tehtiin,+on+mielihaluisiani.Ruokahalu+ei+oikein+innosta+lihaa+kohtaan,+tai+mikään+ei+enää+maistu,+mitä+pitäisi+terveellisenä+pitää,+ehkä+ei+niin+suurta+haloota+ruuasta+pitäisikään+kuuluuttaa.Vaikuttaako+tuo+joka+puolelta+tuleva+ohjeistus+jo+ruokahaluunkin,+vai+iän+tuomaako+on?Huomenissa+on+synttäri+juhlille+kutsu,+saa+nähdä+saanko+kyydin+jo+tänä+iltana,+yöpaikkaakin+tarjottiin,+no+aina+kiva+järven+rannalle+mennä.Tänään+kuitenkin+menen+asialle+apteekkiin+ja+siinä+ohessa+muitakin+puutteita+poistan,+jääkaapin+valo+on+saatava+uusituksi.Saattaa+jotakin+heräte+ostostakin+mukaan+tarttua.Iloa+päiväänne,+ehkä+aurinko+sitä+kaikille+tuottaa,+heippa!
  6. Huomenta+kauniina+alkavaan+torstai+päivään,+sanontahan+on,+torstai+on+toivoa+täynnä.Ennusteet+heinäkuulle+vähän+ikäviä,+sateita+luvataan,+mutta+kerrankos+ne+lupaukset+ovat+hukkaan+menneet,+joten+eipä+nyt+tästäkään+mitään+stressiä+oteta.Terveellisestä+ruuasta+olette+kertoilleet,+aika+paljolti+olen+noilla+linjoilla+minäkin,+tosin+soijaa+hyvin+vähän+olen+käyttänyt.Mielellään+itse+tehtyä+ja+mahdollisimman+aidon+kotimaisen+kasvun+saaneita+tuotteita+käytän.Minulla+jää+kaupan+hyllylle+useammat+oudot+kasvikset+ja+muutkin+sen+kaltaiset,+kotimaiset+juurekset+ja+vihannekset+niin+paljolti+kuin+on+mahdollista.Siksipä+se+multaan+siemenien+laittaminen+tuntuu+mielekkäältä,+vaikka+helpommin+saisi+torilta+tai+kaupan+tiskiltä.Pakastankin+paljon+juureksia+talven+varalle,+ostan+isoja+kukkakaaleja,+ovat+halpoja+kokonsa+vuoksi+ja+miten+hyviä+ovatkaan+pakkasesta+otettuna.Samoin+porkkanaa,+perunaa+ja+lanttusurvoksenkin+teen+pakkaseen,+marjojen+lisäksi.Kai+sitä+sota-ajan+eläneenä+on+veriin+jäänyt+tuo+vähällä+ruuan+laittaminenkin,+kuten+kaikki+muukin+elämiseen+liittyvä,+tarkkakin+voisin+sanoa+olevani,+ainakin+joissakin+asioissa.Tuo+viisauskin+on+sellainen+juttu,+minun+mielestä+viisas+ihminen+ei+esiinny+kaikki+tietävänä,+tyhmempi+taas+viisaana+haluaa+esiintyä.Viisautta+on+monenlaista,+myös+elämän+kokemuksen+tuomaa.Kristiina23+kyseli+isoista+kurpitsan+lehdistä,+kurpitsalla+on+isot+lehdet+kaiketi+tarvitsee+niitä,+mutta+kukissa+on+myös+ei+satoa+tuottavia,+sellainen+kukka+mikä+alkaa+tehdä+paksumpaa+kohtaa+kukinnan++jälkeen+tekee+hedelmää,+pelkät+kukkivat+ei+sitä+tee.Kai+niitä+pölyttäjiä+tarvitsee,+katselin+omaa+kurpitsaa,+pieniä+pulleita+näkyi+kukkien+perässä,+siis+lupausta+siitä,+että+voin+saada+kurpitsoita;)Voihan+niitä+isompia+lehtiä+pois+karsia,+etteivät+turhaa+voimaa+vie.Kristiina23,+puhuit+myös+siivouksesta,+minä+en+millään+haluaisi+vieraita+siivoamaan,+omat+tapani+siivouksessa+on+juuttunut,+kukaan+ei+varmaan+osaisi+niin+hyvin+tehdä;)Ongelma+se+tuokin+on,+jos+pitkää+tikkua+vedetään+ja+yhtä+pitkät+sattuu+tikut+olemaan,+ei+muuta+kuin+uusiksi+lyhentämällä+toista+tikkua:)Kone+rupeaa+kenkkuilemaan,+paras+saada+viesti+lähtemään,+päivän+jatkoja.
  7. Huomenet+keskelle+viikkoa,+kotona+jälleen.Sää+pilvistä,+mutta+sadetta+ei+ehkä+lähitunteina+saada,+eilen+tulikin+aika+reippaasti.Tomaatit+kovasti+kukassa+ja+pieniä+alkujakin+näkyy,+mutta+kukat+ei+oikein+kukoista,+hoitajassa+varmaan+vika.Leppälintu+minun+muistini+mukaan+punertava+rintainen,+musta+päinen,+voin+kyllä+olla+väärässäkin,+selkeästi+tunnen+nämä+useimmin+näkyvissä+olevat.Hyvä+että+annat+rauhassa+pesiä,+kyllä+ne+hommat+sieltä+löytyy+myöhemminkin,+hurskainen.On+se+kummaa+tuo+urheilu+"hulluus",+sitä+ollaan+niin+voittajia+kaikki,+vaikka+työn+tekee+pieni+porukka+siellä+kentällä;)Voihan+sitä+iloita+pelaajien+puolesta,+mutta+kun+koko+kansa+tuntee+olevansa+voittaja,+enpä+minä+ymmärrä+tätä+en+muutakaan+urheilu+saralta+ainakaan.Olenkin+tänä+kesänä+näiden+lyhkästen+reissujen+tekijä,+kun+kotona+on+näitä+hoidettavia+ja+matkakaan+ei+niin+pitkä,+etteikö+sitä+jaksaisi+uusiksi+aina+laittaa,+pariin+tuntiin+mahtuu,+kun+perillä+on,+jos+niin+tahtoo.Viljamilla+aika+visainen+kysymys,+mutta+minä+olen+sitä+mieltä,+että+nainen+ainakin+pystyy+tekemään+monta+työtä,+siinä+missä+mies+aikailee,+että+pitäisikö+ehkä+jotain+tehdä.Naisella+jo+aamulla+selvät+suunnitelmat+ja+ne+toteutetaan+järjestyksessä,+mies+suunnittelee+ja+suunnittelee,+no+voihan+loppu+tulos+olla+sitten+hyväkin.Ennen+miehet+olivat+aika+avuttomia+taloustöissä,+mutta+nyt+on+lehti+kääntynyt,+miehet+kokkaa+siinä+missä+naisetkin,+en+tiedä+miten+naiset+pärjää+miehille+ainakin+ennen+miehille+tarkoitetuissa+hommissa.Pieni+ero+kyllä+saa+olla+naisten+ja+miesten+välillä+ja+onhan+se;)Järjen+viisaudesta+en+sano+mitään.Kesällä+kun+saa+kurkun+kipeäksi+se+onkin+vaikea+parantaa,+aikoinaan+nuorena+pidin+usein+angiinan+juuri+kesähelteillä.Eu:n++asioista+ei+viitsi+mitään+mieltä+olla,+kun+ei+niistä+paljonkaan+ymmärrä.+Pojan+tytär+kertoi,+että+Espanjassa+maan+suru,+kun+tälläinen+tulos+tuli,+siellä+on+paljon+englannin+kansalaisia.Päivän+touhuihin+pitää+nyt+ruveta,+mitään+erikoista+ei+suunnitelmissa,+mutta+iltaan+varmaan+näilläkin+mennään,+voikaa+hyvin.
  8. Huomenta,+hieman+on+pilviharsoa,+mutta+lämpöä+jo+kahdeksantoista+astetta,+siitä+se+keskiviikko+valkenee;)Eilinen+olikin+jo+ihan+helteinen+päivä,+siis+odottakaamme+lämmintä+juhannusta,+vaikka+kaikenlaista+onkin+luvattu.Minulle+jo+tämä+maalle+meno+tekee+hyvän+ja+kesäisen+olon,+joka+puolella+metsää+ja+aina+jotakin+yllättävää+ne+maisemat+tuo+mukanaan.Metsään+en+juurikaan+tohdi+lähteä,+kun+tuo+tasapaino+ei+oikein+ole+kontrollissa,+mutta+jo+ulkona+istuminen+kaikkine+sivu+vaikutuksineen+hyvää+tekee.Onhan+meillä+luonnon,+miksi+ei+kaikenkin+suhteen+vielä+hyvä+asustaa.Jospa+onnistuisi+matkanne+sinne+Mujejärvelle+Late+ja+Venlastiina,+olisihan+se+mukava+käydä+niitä+maisemia+katsomassa,+hitaasti+huilia+pitäen+matkaa+taittaisitte.On+se+niin+perinteistä+pyrkiä+juhannuksena+luontoon+ja+mahdollisten+vetten+ääreen.Olen+saman+havainnon+tehnyt+ynnämuun+kanssa,+kaikkeen+ei+tarvitse+kantaa+ottaa,+vaikka+joskus+vaikeaa+onkin+suu+kiinni+pitää,+niitä+mielipiteitä+kun+mukama+on.Telkkari+ohjelmatkin+aika+lailla+tympeitä,+ei+mieleisiä+meinaa+löytyä,+olen+katsonut+Teemalta,+enpä+nyt+nimeä+muista,+joku+Olivia+se+on.+Aika+omituinen+kiukkupussi,+nainen+joka+on+aina+kaikkea+vastaan,+erilainen+todella+niissä+ympyröissä,+alkaa+kello+21,00,+muutama+jakso+vielä+edessä.Musiikkia+tulee+tietenkin,+mutta+sekin+menee+yli+minun+ymmärryksen,+joskus+niitä+vanhoja+kappaleita+mistä+Venlastiina+kertoi,+onnistuu+kuuntelulle.Tuolla+tapaa+sitä+minäkin+aiemmin+olen+noita+kukan+kasteluja+suorittanut,+ulkona+vesisankoon+lanka+ja+sitä+sitten+pitkin+penkkiä+vetelin,+onnistui+se+pelastamaan+kasvit+poissa+olon+ajan.Aika+riesa+noista+kukistakin+on,+mutta+kyllä+niistä+silmän+iloakin+saa,+joten+aina+niitä+vaan+ristikseen+laittaa.Tomaatit+raakileina+parvekkeella,+ei+niiden+nyt+soisi+kuivuuteen+kuolevan.Saunan+pesin+jo+keväällä+maalla+ja+kun+muutaman+kerran+on+vasta+siellä+kylvetty,+en+perusteellista+pesua+nyt+suorita,+kyllä+se+kelpaa.Muuten,+sauna+on+oltava+puhdas,+ikävä+on+epäsiistissä+saunassa+kylpeä.Katselin+viime+kerralla+talomme+saunan+oven+kahvoja,+pesua+olisivat+vailla,+mutta+siivoja+tytöt+eivät+ole+sitä+hoksanneet.Yksin+korituolin+selkämys+likaantuu,+nekin+olisi+pestävä+ja+huollettava,+no+pieni+on+aika+laskettu+näihin+tehtäviin+siistijöillä,+pitäisi+talkoot+pitää.Esitinkin+jo,+mutta+ei+vielä+ainakaan+saanut+tuulta+purjeisiin.Nyt+alan+lähtöä+tekemään+Onni-bussiin,+yllätyin,+kun+tilasin+aiemmin+lipun+olikin+kolme+euroa+halvempi,+jos+tarpeeksi+aikaisemmin+tilaa,+on+varmaan+ilmainen;)Kotoani+Jyväskylään+maksaa+tänään+kyyti+kuusi+euro,+ei+paha.Kaiken+varalta+toivotan+oikein+ihanaa+ja+lämmintä+juhannusta,+koskaan+ei+tiedä+miten+koneet+mokkulan+päässä+toimivat+ja+linkitkin+sään+armoilla.Viikon+verran+meinaan+maalla+viihtyä,+sitten+jo+kiire+omien+kukkien+pariin,+heippa!
  9. Huomenta,+nyt+kai+sitten+olla+jökötetään+muutama+päivä+"pesässä"+eli+yö+ja+päivä+yhtä+pitkiä,+lieneekö+näin?Varmaa+kuitenkin+on,+että+jo+viikon+päästä+yö+pidempi,+mutta+eipä+anneta+sen+mieltä+masentaa.Tätä+kesää+odotellessa+aika+aina+kuluu+ja+huomaamatta+käännymmekin+odottamaan+joulua,+no+ei+vielä+kuitenkaan,+sato+korjataan+ensin,+kuten+ynnämuu+totesi.Sato+näyttää+näillä+leveys+asteilla+kohtalaiselta,+mitä+nyt+kukinta+marjojen+suhteen+enteilikin,+muusta+maanviljelykseen+liittyvästä+en+paljon+tiedäkään.No+oma+peruna+parvekkeella+kukalla+ja+pitäisi+antaa+vielä+joku+aika+kasvua+odottaa,+utelias+meinaan+olla;)Maalla+peruna+jäi+hyvään+kasvuun+sielläkin+ja+nyt+varmaan+on+saanut+vettä+ja+kasvu+etenee.Metsämansikkaa+oli+kukassa+paljon,+jokohan+kohta+se+kypsyy.Tuon+kuun+liikkeitä+tulee+harvoin+seurattua,+kun+on+sillä+puolen+taloa+valveilla+ollessa,+että+en+näe,+joskus+aamulla+kahvipöytään+sen+huomioin,+isonakin.Kiitos+Merilii+tuosta+viestistäsi,+sen+verran+viisaampi+olen+nyt+minäkin;)Talitintti+varmaan+toista+poikuettaan+siellä+hurskaisen+mökissä+aloitteli,+mukava+sitä+on+koko+kesä+niiden+touhua+seurata.Minä+tunnen+ahtaan+paikan+kammoa,+jos+verhot+ikkunaan+lasken,+nukun+hyvin+valoisassakin+ja+olen+ajatellut,+että+ketäpä+kiinnostaisi+minun+toimiani+seurata,+en+usko+edes+usko+sisällä+tapahtuvia+kenenkään+näkevän,+ainakaan+minä+en+näe+muiden+ikkunoista.No+valojen+aikaan+on+hieman+varovaisemmin+toimittava,+silloin+näkee+jo+kadultakin.Harmillista+jos+laajemminkin+on+kato+käynyt+lakan+suhteen,+en+tosin+sitä+herkkua+monesti+ole+saanutkaan,+mutta+olisi+sillä+markkinat+täällä+etelässä,,+näin+uskon.Tuo+Vihdin+ketju+on+masentavaa+luettavaa,+ei+uskoisi+kysymys+aikuisista+ihmisistä+olevan,+niin+törkeitä+viestit+ovat,+häpeää+tunnen.Tapaus+jo+sinänsä+kauhistuttava,+miten+meillä+suomessakin+saattaa+asiat+noin+vaikeiksi+mennä.Olen+aina+kuvitellut,+että+me+suomalaiset+ollaan+harkitsevia,+rauhaa+rakastavia,+mutta+noita+viestejä+kun+lukee,+viha+on+päälimäisenä,+monessa+muussakin+ketjussa,+mitä+sillä+voittaa?"Ysikasiseiska",+olipa+mukava+lukea+myönteiset+ajatuksesi,+tämmöiseen+lupsakkaan+jutusteluun+on+aina+pirtissä+pyritty+ja+kummasti+tämä+vaan+puoliaan+pitää+ja+kirjoittajat++palaavat+pirtin+mukavia,+arkisia+juttuja+jatkamaan.Ehkä+kurkkaat+toistekin+ja+toivoisi+näitä+mukavia+kommentteja+silloin+tällöin+tulevan,+on+niitä+saatu+kielteisiäkin;)Kyllä+se+matkustaminen+voimia+koettelee,+tuo+ynnämuun+mainita+uupuneesta+olosta,+sen+huomannut+olen+minäkin+ja+vähän+pelon+sekaisella+aatoksella+olen+tulevan+syksyn+Lapin+matkaa+ajatellut,+kuinka+sen+jaksaakaan.Kaksitoista+tuntia+linja-autossa,+tosin+taukoja+on,+mutta+kun+se+istuminenkin+jo+rassaa,+nähtäväksi+jää.Nyt+suuntaan+aluksi+kauppaan+ja+sitten+ei+mitään+ihmeellisempää+tiedossa,+ehkä+suunnittelua+kukkien+vesi+tarpeesta,+kun+aion+pidemmän+aikaa+kotoa+pois+olla.Tytär+on+lomalla+ja+en+häntä+asialla+rassaa,+laitan+vettä+alusastioihin,+ehkä+pärjäävät+vajaan+viikon,+minulla+vaan+tämä+parveke+auringon+puollella,+verhot+alas+suojaksi+lasken+kai+pärjäävät.Mukavaa+aurinkoista+päivää+teille+toivotan,+kurkkikaa+pirttiin+viestejä+laittaen;)
  10. Viikon+alkua+ystävät+niin+sitä+siirryttiin+juhannusviikolle,+pilvisenä+alkaa,+muta+parempaa+vähän+lupailivat.Lämmintä+kuusitoista+astetta,+ei+paha,+näin+aamusta.En+ihmettele+ollenkaan+ynnämuun+"hönttiä"+oloa,+samaa+tunsin+minäkin+sokkomatkan+jälkeen,+vaikka+en+ajanutkaan+ja+matka+jäi+huomattavasti+lyhemmäksi.Ikä+tekee+tehtävänsä.Mukava+kuulla,+että+kaikki+meni+suunnitelmien+mukaan,+lämpöä+kaipasit,+no+ei+sitä+täälläkään+kovin+reilusti+ole+ollut,+mutta+vähän+enemmän+kuitenkin+kuin+tammikuussa;)Onhan+se+vaihtelua+tavanomaiseen,+kun+välillä+maisemaa+vaihtaa+ja+sinullekin+sitä+nuoruuden+muistoja+antavaa.Tervetuloa+vaan+eteläisempään+kotiisi+ja+myös+pirtin+vahvuuksiin.Lipunnosto+ja+rapun+pieli+koivut+varmaan+juhannuksena+siellä+maalla+toteutamme,+näin+on+ollut+tapana+tehdä,+kunhan+nyt+sinne+saisin+itseni+siirrettyä,+no+kaikki+aikanaan.Noita+voiteita+on+tullut+hankittua+ja+tuolla+ne+kaapissa+lojuvat,+alku+innostuksen+ja+huonojen+tulosten+vuoksi+on+jääneet+käyttämättä.Joskus+jotain+pientä+apua+olen+niistä+saanut,+mutta+parantavaa+vaikutusta+en+ole+kokenut.Kai+se+niin+on,+kun+vaivan+on+saanut,+sen+kanssa+on+opittava+vaan+elämään,+väliin+vaikeaa+on.Kuuntelin+eilen+miten+linnut+oppivat+syömään+jopa+kovia+pistiäisen+toukkia,+kun+muuta+ei+ole+tarjolla,+itse+en+sitä+havainto+tehnyt,+kun+karviaisen+pistiäinen+pensaisiin+iski+ja+kaikki+lehdet+söi.Pian+on+poikaset+lentotaitoisia+ja+pesät+tyhjenee,+siitä+se+alkaa+sitten+kesäkin+lyhenemään+ja+illat+hämärtymään,+mutta+vielä+on+kesää+jäljellä(laulun+sanoin)siitä+nauttikaamme+parhain+mahdollisimmin+tavoin.Olen+myös+sitä+mieltä,+että+puutarhassa+ja+yleensä+ulkona+niitä+voimia+lisää+saa,+jos+jaksaa+ulos+mennä,+multaan+kynnet+ja+jopa+helpottaa;)Kesärannan+terveiset+saatu+ja+ei+mitään+mieltä+ylentävää+kuulu,+levotonta+ja+uhkaavaa+joka+puolella+vaan+on.Tietoa+ja+viisautta+pitäisi+olla,+silti+vaan+aina+noita+uhkakuvia+rakentuu.Aloittelen+päivääni+silittämisellä+ja+mitä+nyt+sitten+muuta+keksinkään.+Tuuli+vaan+näkyy+voimissaan+olevan,+puhaltaisi+nyt+nuo+pilvet+pois,+vettä+on+nyt+riittävästi+saatuOikein+mukavaa+viikon+alkua,+jospa+se+siitä+suttaantuu;)
  11. Huomenta,+vaikka+pitkälle+tämä+aamu+venähti+pelaillessa.Nostalgisia+muisteloita,+vähän+jokaisella,+satuinpa+minäkin+kuuntelemaan+Olan+konsertin+ja+ihan+toista+se+on,+kuin+nämä+nyky+musiikit.Minulla+peruna+parvekkeella+alkaa+kukkia,+vielä+kun+vähän+maltan+saan+uudet+perunat+omasta+"pellosta".Kaikki+on+todella+aikaisissa+tänä+keväänä,+juhannus+juuri+viikon+päästä+ja++kaikki+juhannuksen+aikaan+kukkivat+kukatkin+ovat+jo+lakastuneet.Ruusupensat+ehkä+vielä+kukassa,+kun+nyt+maalle+ehtisi+niitä+katsomaan.Paljon+olisi+nähtävää+tässä+armaassa+suomen+maassa,+ei+juuri+sen+puutteen+vuoksi+ulkomailla+tarvitsisi+lähteä,+harvenee+ne+kaikki+matkat+ajan+oloon+voimat+hiipuu.Matkustaminen+työstä+käy+näin+vanhemmalla+puolen+ikää.Siellä+etelämpänä+on+moniakin+kohteita,+mihin+voisi+matkan+suunnitella,+mutta+aika+ei+anna+myöten,+päivässä+ei+tunteja+riittävästi.Pitäisi+yötä+jossakin+olla+ja+se+ei+taas+innosta+lähtemää,+juuri+nämä+päivän+matkat+ovat+kivoja,+kun+yöksi+omaan+sänkyyn+pääse.Oman+aikansa+se+vie+se+surutyökin+ja+tottuminen+yksin+oloon,+mutta+kyllä+aika+kuluu+ja+elämä+alkaa+elämältä+maistua,+pari+vuotta+meni+minultakin+tottumiseen.Jopas+taas+muoria+koettelee,+saattaa+olla,+kun+kerran+tauti+iskee,+sitä+alttiimaksi+uusille+pöpöille+tulee.Kovin+harmaa+on+tuo+taivas,+siivouksetkin+jää,+pitää+poutaa+odottaa+ja+vaan+enempiä+roskia+imurilla+ottaa.Joskus+tuntuu,+että+liian+usein+tuota+siivousta+teekin,+nyt+sitten+jätän+väliin.Vietän+laiskan+päivän,+jos+nyt+vähän+ruokaa+aherran.Hyvin+on+ynnämuu+korvessa+viihtynyt,+eiköhän+kohta+kotiin+ilmaannu+hänkin.Pidetään+sadetta+ja+nyhrätään+jotakin+sisätiloissa,+eiköhän+tuota+sadetta+melkein+joka+puolelle+ylety,,,heippa!
  12. Huomenet+vähän+kerrassaan+kirkastuvaan+päivään,+kyllä+on+harmaata+ja+sadetta+ollut+lähivuorokauden+aikana.Nyt+luonto+on+saanut+kaipaamaansa+vettä,+noita+ihania+värejä+joista+mekamoka+ja+hurskainen+kertoi,+ei+täällä+meillä+päin+ole+näkynyt.Kai+talot+peittävät+nuo+upeimmat+värileikit.Nyt+jo+taas+harmaaksi+veti+taivaan,+mutta+toivossa+on,+että+aurinko+tänään+pilkahtelee.Eilinen+matka+onnistui,+vasta+matkan+loppu+puolella+alkoi+sataa,+muutenkin+onnistunut+matka.Kävimme+Jaalassa,+Verlan+tehtaassa+ja+oli+upeat+maisemat+ja+koko+tehdas+todella+nähtävyys.Tehdas+on+perustettu+1800+luvun+lopulla,+tuotantoa+oli+1960+luvulle+ja+hyvin+pienenä+se+pyöri+alkuperäisen+koneistoin,+mutta+pahvi+mitä+tehtiin+oli+laadultaan+hyvää.Raskasta+oli+työskentely+siellä+ja+sormen+päitä+kului,+kun+puita+melko+alkeellisesti+hiottiin,+opas+sanoi,+että+muuten+oli+hyvin+vähän+onnettomuuksia,+meistä+koneet+ja+työskentely+niiden+kanssa+oli+todella+vaarallisen+näköistä.Erään+naisen+jalan+jäljet+olivat+painuneet+lattiaan,+hän+mittasi+laitteen+edessä+pahveja+51+vuotta,+saavutus+mikä+hiljaiseksi+vetää.Vahvoja+naisia+piti+tehtaalla+olla,+kun+märät+pahvit+nosteltiin+kuivumaan,+viitisen+kymmentä+kiloa+kertoi+opas+niiden+painoksi.Kai+siinä+joku+tekniikka+opittiin,+millä+työ+sujui,+arkun+päälle+ne+pahvit+lastattiin+ja+arkun+sisällä+oli+eväät+ja+niitä+syötiin,+kun+aikaa+jäi.Kuivaamossa+oli+kuuma+ja+naisilla+oli+lupa+käydä+uimassa+työn+lomassa,+mutta+sitten+se+kiellettiin,+kun+miehet+alkoivat+tupakalla+käydä+uimareissujen+aikaan;)Tämä+tehdas+on+Unescon+suojelu+kohde+ja+suosittelen+siellä+käymään,+jos+matka+sinne+päin+suuntautuu,+idyllinen+paikka+pienine+myymälöineen.Matkamme+reitin+varrelle+sitten+sattui+myös+Vekarajärvi+ja+juuri+eilen+sieltä+pojat+pääsi+siviiliin+ja+mittavat+oli+auto+jonot,+kun+sieltä+vapauteen+lähdettiin,+voi+todella+todeta,+että+"ohi+oli".Nyt+sitten+on+sellainen+palautus+päivä,+en+mitään+ihmeitä+meinaa+tehdä,+ainahan+reissussa+rähjääntyy+ja+sattui+olemaan+kuumakin+sään+kanssa.Seuraava+sokkomatka+elokuun+neljäs+ja+teatteri+Äänekoskella+ennen+sitä,+kesä+on+vilkasta+aikaa+näiden+tapahtumien+suhteen,+lisäksi+vielä+näitä+omia+tapahtumia+täällä+omissa+ympyröissä.Toivotaan+rikkaita+elämyksiä+teille+kaikille,+kelle+mitäkin+ja+auringon+paistetta+siihen+mukaan,+heippa.
  13. Huomenta+pikaisen+viestin+laitan+ja+toivon+saavani+sen+myös+palstalle.Eilen+tavanmukainen+juttu+oli+kirjoitettu,+mutta+kone+jankkasi,+että+palvelin+virhe+ja+niin+en+päässyt+huomenia+sanomaan.Myrsky+riehui,+mutta+täällä+hyvin+harvoin+sähköt+katkeaa,+onko+syynä+se,+että+tehtaat+on+varautuneet+paremmin+tilanteisiin.Maalle+teen+lähtöä,+pitää+katsastaa+miten+huonolla+olevat+viljelykset+voivat,+eniten+pelottaa+mansikat,+miten+niiden+on+käynyt.Viimeksi+käydessä+kukkivat+aivan+mahtavasti.Nuo+Jippo+kortit+sillä+nimellä+kaupasta+löytyy,+ohjeet+mukana+ja+ovat+koko+perheen+taitojen+rajoissa,+oikein+kivasti+aika+niiden+parissa+kuluu.Kouluiästä+alkaen+niitä+osaa+pelata+ja+ehkä+pientä+harjoitustakin+aikaan+saa,+huomio+kykyä+ainakin,+kun+jäynän+tekoa+ajattelee;)Ostinpa+minäkin+kurpitsan+taimen+ja+toivon+saavani+puolukan+kanssa+keitettyä+hyvää+ruuan+lisää,+onhan+kurpitsa+pikkelsikin+hyvä+säilöntä+kohde.No+nyt+vaan+satoa+odottamaan.En+ole+hoksannut+sitä+tekstitys+mahdollisuutta,+huomannut+kyllä+olen+sen+kirjoituksen,+että+tekstitetty+suomen+kielelle,+kiitos+Kristiina23+neuvosta.Nyt+kaipaisi+lämmintä,+että+sato+marjojen+osalta+onnistuisi+ja+lämmintä+kaipaa+ihmiset,+eläimet+ja+muukin+luonto.Pitäisi+ostaa+parsaa+minunkin,+on+jäänyt+kovin+vähälle+sen+syönti,+parsakaalikin+kuuluu+ostoksiin,+mitkä+usein+sivuutan.Hyvin+sopii+lepoakin+pitää+hurskainen,+ei+ne+työt+tekemällä+lopu,+edestään+löytää+ne+tekemättömät.Nyt+yritän+saada+tämän+palstalle,+että+olemassa+oloni+saisin+ilmi+tuotua.Hyvää+viikonlopun+alkua+ystävät+ja+kylänmiehet.
  14. Huomenet+jälleen,+pientä+sadetta+vihdoin,+ei+kuitenkaan+myrskyä+mitä+on+ennustettu,+no+ehtiihän+vielä+päivä+vasta+alkamassa.Eilinen+päivä+oli+kuin+tilattu,+oli+kaunista+ja+lämmintäkin,+mukavaa+oli+yhdessä+aikaa+viettää,+eikä+käsitöistä+puhettakaan;)Talviturkkikin+tuli+heitettyä,+olihan+se+vesi+melko+kylmää.Ei+ollut+pakkasta+viime+yönäkään,+kolmetoista+astetta+näytti+herättyäni.Joskus+on+ihan+mukava+katsella+noita+vanhoja+elokuvia,+vaikka+kyllä+ne+huonosti+puhuttuja+on,+ei+millään+meinaa+selvää+puheesta+saada,+musiikki+kyllä+kuuluu;)Nuo+voitot+mitä+tuossa+mainostetaan+pitää+sisällään+aina+ison+määrän+tarjouksia+mitä+ei+halua+saada.Venlastiinalla+vaikeuksia+kirjautumisessa(KO),kyllähän+nämä+koneet+väliin+herjaksikin+heittäytyy.Mainitsit+että+intoa+riittää+kaikenlaiseen,+totta+kylläkin,+mutta+kyllä+noita+rajoituksia+alkaa+vaan+aina+enemmän+esiintymään.Oletteko+muuten+pelanneet+Jippo+korteilla,+aivan+mukaansa+vievä+peli,+meinasi+saunakin+jäähtyä,+kun+ei+maltettu+lopettaa.Minun+asunnon+molemmin+puolin+on+pitkät+suorat+kadulla+ja+kyllä+joskus+yöllä,+muulloinkin,+kaasujalkaa+painetaan,+ja+renkaat+ulvoen+sitä+mennään,+kyllä+siihen+ääneen+herää,+mutta+onneksi+uni+vie+takaisin+muihin+maailmoihin;)Tarkastelin+pakkasten+sisältöä+ja+aika+vähiin+on+mehut+menneet,+lisää+tarvitaan,+jospa+pölytys+onnistui+ja+sää+jatkossa+suosii,+pääsee+mehuja+keittämään.Luojan+armoilla+nuo+marjasaaliit,+kuin+kaikki+muukin+tuotto+on,+mutta+aina+on+toivoa+jotakin+säilöön+saada.Sade+lakkasi,+ei+tuo+vielä+paljon+maata+hyödyttänyt,+mutta+ehkä+vähän+pölyjä+sitoi.Pääskyset+lentelevät+korkealla,+ei+se+kovin+huonoa+säätä+meille+tänne+lupaa,+vajaa+viisitoista+astetta+tällä+hetkellä+lämmintä.Nyt+katsastelemaan+päivän+touhuja,+jotakin+puuhaa+sitä+varmasti+löytyy,+kaupassa+olisi+ainakin+käytävä,+kun+jääkaapissa+vain+valo+palaa,+ai+eipä+sekään+pala,+kun+en+ole+lamppua+muistanut+ostaa,+tyhjyyttä+on+kumminkin+kaapin+sisällön+osalta.Toivon+että+pahemmat+myrskyt+oli+vain+pelottelua+ja+päivästä+mukava+tulisi,+moikka!
  15. Huomenta+uuden+viikon+kolakkaan+alkuun,+aika+harmaalta+ja+kylmältä+sää+näyttää,+ei+kai+kesä+jo+ohi+ole?Eipä+varmaan,+vastahan+aloittelemme+kesä+aikaa,+vielä+tulee+lämmintäkin,+näin+jaksan+uskoa.Täkkiä+yöllä+mielellään+päälle+hakee,+ainakin+jos+on+ikkunat+auki.Kyllä+se+tuo+yläkerran+johtaja+joskus+pelottavia+näytelmiä+meille+antaa+ja+kun+ei+vielä+suojaisaa+paikka+ole,+mistä+ei+salama+tavoittaisi,+vähän+pelolle+vetää,+tai+ainakin+kunnioitusta+nämä+salamat+saa+aikaan.Voimattomaksi+niiden+teho+vetää.Ystävien+mökille+lähtöä+valmistelen,+mutta+ei+yhtään+houkuta+ajatus,+että+järveen+polskahtaisin.Varmaan+muori+ei+ukkosia+kaipaa,+kun+noin+sähköä+puoleensa+vetää.Minun+suvun+pienuus+ei+juuri+serkkujen+tapaamisiin+yllä+ja+muutenkin+hyvin+vähän+kanssa+käymistä+on.Eilen+vietettiin+pojan+tyttären+lähtiäisiä,+Espanjaan+aikoo+pidemmäksi+aikaa,+jos+työpaikka+onnistaa,+arveli+sen+löytävänsä,+takaportti+on+lokakuulle+asti+tämän+nykyisen+paikan+kanssa.Kieliä+aikoo+päästä+ammatikseen+opettamaan,+täällä+tuo+Espanja+ja+Englanti+hänen+opetettavia+aineita+oli,+mutta+kaipuu+muille+maille++on+voimakas,+toivottavasti+sieltä+paikkansa+löytää.Niin+ne+nykyiset+nuoret+maailmaan+halajaa.Olen+melko+läheltä+minäkin+saanut+pääskyjä+olla,++kuistin+aita+ritilällä+istui+ja+sain+silittää,+pesä+oli+kuistin+päällä+mökillä,+kauan+aikaa+sitten.Kauan+on+siitä,+kun+siilin+olen+nähnyt,+edellisen+asunnon+pihapiirissä+niitä+oli,+sielläkin+asumisesta+jo+viisitoista+vuotta,++oi+miten+tämä+aika+meneekään,+kaikkeen+entisten+muisteloihin+aina+toistakymmentä+vuotta.Vihkimisestäkin+tulee+syksyllä+kuusikymmentä+vuotta,+yksin+olen+syksyllä+jo+kuusitoista+vuotta+elänyt,Taitaa+kohta+kohdallani+ajan+lasku+loppua,+niin+kauan+olen+jo+elänyt.No+päivä+kerrallaan+tässä+mennään+ja+ihmettelen+maailman+menoa+ja+ajan+kulkemista.Mutta+eteenpäin+elävän+mieli,+niin+on+minullakin+ja+tänään+ystävien+pariin,+mukavaa+päivää+teille+toisillekin,+älkää+kylmettykö;)
  16. Sunnuntai+aamun+hiljaisuutta+ja+aurinkoista+on+sää,+vaikka+ei+kovin+lämmintä+ole.Vähän+olen+jännännyt+tuota+hallaa+ja+pakkasta,+mansikat+kukkivat+niin+komeasti,+kun+maalta+lähdin,+näinköhän+on+pakkanen+vienyt?Luojassa+tämä+on+elämä+ihmisillä+ja+luonnollakin,+kyllä+ne+pakkasyöt+pikkulintujakin+tuhoon+vie,+paleltuvat+vasta+kuoriutuneet.Ei+sitä+tiedä+milloin+minkin+kuntoisena+herää+ja+näkeekö+maailmaa+enää+lainkaan,+näin+on+ollut+sinulla+wiiwidear,+mutta+onneksi++edes+jotakin+näöstä+jäljellä.Olen+vuosikymmeniä+sitten+ollut+minäkin+hyvin+huonossa+kunnossa+näkemisen+suhteen,+sairaalassa+olin+ja+en+lukea+nähnyt,+mutta+tänne+asti+sitten+olen+näkevänä+selvinnyt.Elämä+on+niin+arvaamaton,+tänään+tässä,+huomenna+ei+tiedä+missä+ja+missä+kunnossa,+elämän+tahti+on+muissa+käsissä.Toivoa+kuitenkin+on+ja+jos+sekin+menee,+elämä+tosi+synkäksi+muuttuu.Joka+viikko+tuota+lottoa+minä+hyvin+toiveikkaana+tarkastan,+mutta+ei+vaan+mitään+tule,+no+tulihan+kolme+euroa+eilenkin,+hyvä+alku+miljoonille,+eikä+paljon+puutukkaan;)Sanonta+raha+menee+rahan+luo,+pitää+paikkansa,+mutta+eipä+sillä+rahalla+terveyttä+hankita,+jos+se+menee,+onnea+on+heillä+joilla+terveyttä+riittää.Ylioppilaat+ja+muut+koulunsa+päättäneet+juhlansa+juhlineet+ja+elämä+heilläkin+alkaa+arkinen+uurastus+työssä,+jos+sitä+saa+tai+jatko+opinnoissa,+paikkaansa+kaikki+hakevat.Olisipa+elämän+polku+heille+kaikille+onnekas,+kun+tuota+työtä+riittäisi+tarvitseville,+sillä+se+elämä+alkaisi+sujumaan.Ynnämuu+varmaan+kotimaisemissa+uutta+päivää+aloittelee+ja+toiset+pirtin+porukat+juhlimisesta+uupuneina+eivät+pirttiin+viestejä+jaksaneet+jättää.Katsotaan+miten+tämä+päivä+kävijöitä+ovesta+sisään+houkuttaa.Onnekasta+sunnuntai+päivää+teille+kaikille.