Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta sunnuntai aamuun, ukkosilman jälkeinen odottava sää, pilviä kiertelee, ehkä sade tänäänkin seuraksi tulee.
    Eilen olikin melkoinen myräkkä, vettä tuli niin lujaa, että pelkäsin parvekelasien rikkoontuvan.
    Jyrinää siinä ohessa, oli yhtä rumppaamista, kun johtoja seinästä kiskoin, suljin ja auoin näitä laitteita.
    Urakka oli myös tämä Windsow 10 asennus, apua lopulta piti pyytää ja sain nuo palkkiin tulevat vanhat suorayhteydet palautettua.
    Salasanoja joka kertaa vaan pyysivät ja kun en muistanut, en löytänyt, en ymmärtänyt, niin siinä sitä oltiin, no onneksi minulla on pätevä tietokone osaaja, hän viimeisteli asiat kuntoon.
    Aika pitkälle pääsin itsekin, mutta sitten suu pyöreenä lopulta istuin, tyhmä mikä tyhmä.
    Taisipa palautteenikin olla kitkerä minkä lähetin.
    Tänä aamunakin päivitettiin moneen kertaan ennen kuin aukesi, voihan olla, kun hissukseen opettelen käytön, olen tyytyväinen.
    Tervetuloa ynnämuu, kauan maltoitkin olla, eikö peräti kaksi viikkoa mennyt?
    Reissussa rähjääntyy, vanha sanonta, pitänee kohdallasikin paikkansa, toivottavasti polvi ei ärry pahemmaksi, kiva sieni löytösikin.
    Tallinna teillä ehkä helpommin tehty matka Late, näin luulisin, onhan se laivasta poistuminen joskus tuskien taival;) pitkiä on käytävät.
    Olisipa ollut kauhea tunne, jos tuo kone olisi ilmaan päässyt ja kyydissä olisin ollut, muutenkin vähän kauhistuttaa tuo lentäminen.
    Mikään ei enää ole varmaa, auton ratista löytyy alkoholin vaikutuksen alaisia, nyt saa myös pelätä lentokoneessakin näin käyvän.
    Sieluni silmin näen muorin kelloa kilisyttävän ja tie aukeaa;)
    Kyllä pyykkienkin kuivatus on nihkeää, kosteus on ilmassa, saati sitten mattojen.
    Minä nukun parvekkeen ovi auki, sieltä lasien välistä ilma pääsee ja on hyvä nukkua.
    Uhkakuvia Venlastiina maalailet tai kerrot, varmasti tuollaistakin voi sattua.
    Aika turvattomia on vanhukset, minä kylläkin aion viimeiseen asti itse päättää asioistani ja eihän minulla ole kuin puolikas tätä asuntoa, ei minusta kukaan hyötymään pääse.
    Paperit on valmiina odottamassa, allekirjoitukset puuttuu.
    Testasin Facebookissa jäljellä olevan elinikäni, 11 vuotta, ehtii siinä höperöksikin tulla;)
    Kaikenlaisia huolia sitä ihmisen pitää maalailla, paras kun elää vain tätä päivää.
    Aloitankin päivän hyvin arkisesti pyykin silityksellä, ovat vaatteet sopivan kosteita.
    Jätetään huomisen huolet ja nautitaan elossa olosta ja sopivasti tuo aurinko yhtyy toivotuksiin, ikään kuin sanoen, elämä hymyileekin;)
  2. Huomenta siivousaamun kauniiseen säähän, olen jo melkein voiton puolella, kun irtain on parvekkeelle viety haistelemaan aamu raikasta ilmaa.
    Taivaanrannalla kyllä tummaa siintää ja ukkosia on lupailtu.
    Päivitän tässä samalla tai kone päivittää Windows 10 päivitystä, tuoko tullessaan parempaa käyttöä, näin toivon, mutta voi myös vaikeus astetta nostaa.
    Ilmaiseksi kun saa on se laitettava, niinhän Wilen teki Tankki täyteen ohjelmassa.
    Kauan aikaa sitten jo tilasin tämän ohjelman.
    Nuo lomakkeet sain tulostettua, olikin haettava ennen kuin onnistuin saamaan ilmaiset lomakkeet.
    Onhan niin, että omat lapset kaiketi parhaiten tuntee, mutta myös miniöillä ja vävyillä voi olla kielteistä mielipide muokkausta, mutta silti, vierasta ei tunne lainkaan.
    Paperit täytän, mutta vasta sitten kun alan höperöimään ne käyttöön otetaan, itse hoidan niin kauan, kuin vain ymmärrystä riittää.
    Pankissa lohduttivat, että kyllä he omaisille huomauttavat, jos alkaa mennä pieleen, se on myös heidän tehtävänsä.
    Noihin meri-kukan toivomuksiin yhdyn, kunpa loppuun asti selviäisi omin neuvoin.
    Olen hyvin itsenäisesti toiminut tähän asti, lupaa en mihinkään lapsilta ole kysynyt, myös he ovat pitäneet mielipiteensä ominaan, itsepäinen olen, kun jotakin päätän sen pyrin läpi viemään.
    Paperit toistaiseksi ilman allekirjoituksia, lapseni eivät edes tiedä, että tälläisiä olen puuhaillut, suostuvatko edes minua huoltamaan;)
    Hurskaisen kahvi ohjeessa voi olla perää, joskus kun vaihtaa merkkiä kahvi maistuukin paremmalta, pitkään olen Juhla Mokkaa juonutkin.
    Ilmojen parantuessa voi olla hyvinkin, että ynnämuu ei malta lähteä korpi kodista etelän vilskeeseen, kyllä siellä varmaan sielukin saa rauhaa ja mieli rikastuu.
    Nyt tuli ilmoitus, että päivitys valmiina ladattavaksi, sovin kello kymmeneltä alkavaksi, siihen mennessä on koneen sisältö, se tarvittava hyvin luettu.
    Torilla meinaan siivouksen jälkeen mennä käymään, onhan niitä mansikoita tuoreena vaan syötävä.
    Meri- kukalle hyvää matkaa, taidat olla jo matkojen päässä, ajatuksin perääsi vilkutan.
    Tämä suku se vanhenee yhtä jalkaa meidän kanssa, vanhimmat saman ikäisiä, on se 80-vuotta jo saavutus kaikille, vielä pari vuotta jos kestäisi, no kaikki aikanaan.
    Jos en nyt aloita pölyjen pyyhkimistä jää torilla käynti, aurinkoa kaikille , nautitaan sen paisteesta.
  3. Huomenta nyt vähän kirkkaampaan aamuun, mutta kyllä tuota tummaakin taivasta näkyy, olisipa nyt muutaman päivän satamatta.
    Saisi Luoja antaa auringon paistaa, sillä siitä saisimme kaikki osamme, ei niin kuin elämässä yleensä menee, toiset pääsevät luistamaan maksuistaan tavalla jos toisella, kuten nyt johtajat Portugaliin menemällä, verottomaan paratiisiin.
    Oikein todella toivon, että tuohan asiaa puututaan, veroja tässä vaan maksetaan ihan kohtuuttomasti pienestä tulostakin.
    Onhan niitä veroparatiiseja muitakin mihin varoja viedään, korjaamista siltä osin olisi.
    Olisikin vaikka pienen pieni metsäpalsta ja kun jaksaisi sitä hoitaa, voisi joskus tuottoakin saada;)
    En kyllä osaa mitään sanoa tuohon hehtaari hintaa, hyvä lisä tuokin raha olisi, jos hehtaareja edes jonkun verran kertyisi.
    Raskasta se on huonokuntoisen tuota metsän hoitoa tehdä ja jos vieraalla teettää, ei kannata.
    Voimien mukaan sitä on edettävä tällä iällä kaiken suhteen hurskainen, varmasti ihan hyvä juttu, kun palstasi luovuit.
    Kovin käy hiljaiseksi pirtin oven käynti, marjassakos ihmiset kulkee, no sitä aikaa eletään.
    Meinaakohan ynnämuu jäädä sinne korpeen, eikös ala kaksi viikkoa jo olla kun lähti, onko karhu tavoittanut, vai hillasuohonko on uponnut?
    No minulla tukka taas lyhyt, hetken kestää, syyskuulle seuraava aika varattu.
    Piristävä on minun kampaajalla käynti, naurua ja hyvän mielen kylvöä siellä saa, terapiaa kerrassaan.
    Hankalatkin puheenaiheet, iloksi muuttui, kun niitä kaiveltiin, kerrassaan ilolla odotan seuraavaa istuntoa;)
    Nyt olisi kaupalle lähdettävä, kahvi on lopussa, pitää hamstrata, kun neljä palettia kympillä antavat.
    Kulta Katriinaa on merkki, en ole pitkilleen sitä juonutkaan voi vaihteeksi olla hyvääkin.
    Toivottelen aurinkoa joka suuntaan ja iloista mieltä kaikille, surut nurkkaan, jos niitä sattuu kohdalla olevan;)
  4. Huomenta, pilviseen ja pieneen sateiseen torstai aamuun, on sen näköisiä nuo pilvet taivaalla, että ukkosta voisi ilmassa olla.
    Eilen oli kaunis päivä, mutta jotenkin sen syksyn tulon jo aistii.
    Kävin torilla ja ostin vähän sitä ja tätä, mansikoita kolme litraa, keitin ihan lettuja varten hilloksi.
    Kiitoksia noista linkeistä ja ohjeista meri-kukka ja Katleija, yritin niitä lomakkeita katsella, mutta eipä osunut minun haulla tällä kertaa.
    Valtakirjan tunnen, mutta tuo edunvalvonta paperi on tutkimaton minun kohdalla, pitää yrittää paneutua.
    Testamentin myös tiedän, mutta eipä sitä tarvitse minun tehdä, kai nuo lapsoset sitten perivät mitä tähteelle jää, ainakin tavaraa täynnä olevan huushollin.
    Ihan hirvittää heidän puolesta, kun tyhjentämään joutuvat, vaikka olenkin jarruja laittanut uuden hankkimiselle.
    Tuo tieto, että ei ole pakko paperia heti lähettää maistraattiin tuntui hyvältä meri-kukka, toivon minäkin, että loppuun asti älyissäni pysyisin, siis tässä vähäisessäkin;)
    Kävin tuolla Katleijan linkin antamassa sivustossa, mutta niitä lomakkeita ei sieltäkään herunut, muuta tietoa kyllä, ehkä kun jaksan etsiä nekin löytyvät.
    En millään jaksaisi selata noita sivustoja, ikuinen levoton sielu olen, kaiken pitää tapahtua nopsaan, tai sitten jää.
    Oikein ajattelin itseäni, kärsivällisyyttä löytyy selvittää sekainen lankavyyhti, menipä aikaa vaikka kuinka paljon, mutta muuten en jaksa keskittyä mihinkään.
    Olen kertonut tuon lukemisen taidonkin kadonneen, ennen ahmin kirjoja, mutta nyt ajatus ei sivuilla ja aiheessa kestä, sama pätee tämän koneenkin kanssa.
    Olenko muodostanut tämän arjen niin suoritus paineiseksi, että mihinkään rauhalliseen ei taitoa ole?
    Taitaisi olla tutkistelun paikka;)
    Teillä on vielä toisenne Late, varmaan onnesta osaatte nauttia, näin olen ymmärtänyt, kaikille ei samaa ole suotu.
    Eipä taida päivää mennä, ettäkö ei jonkin asian yhteydessä mieheni mieleen tule, mutta hyväksynyt olen.
    Eihän se elämä aina ruusuilla tanssimista ollut silloinkaan, mutta tuttu ja turvallinen kumppani kuitenkin tukena.
    Mitäpä haihattelen, nyt elämä menee suuntaan mihin on menevä ja kestää juuri sen ajan mikä on minulle suotu.
    Tänään kuitenkin taas kampaajalle meno, tukka pois, ainakin lyhemmäksi, pitää sitten harkita kampaajan kanssa mitä muuta voidaan tehdä.
    Olen ylen kyllästynyt tähän hiiren häntääni, muutosta kaipaan.
    Olisipa vahva tukka, voisi vaikka mitä suunnitella, mutta kun on tämmöinen suomalaisille tyypillinen hius, ei siitä kummia rakennella.
    Tulkaa nyt ihmeessä kertoilemaan omia juttujanne, kohta minä yksin taas pirtissä seilaan, mukavaa päivää.
  5. Huomenet lupaavan kauniiseen aamuun, ehkä hellepäivä tulossa.
    Keskellä viikkoa jälleen olemme ja elokuu jo hyvällä vauhdilla loppua kohti kiitää.
    Menikö tämä kesä nyt sitten nopeammin kuin ennen, vai kesää odotellenko tuntuu siltä.
    Silmälääkärin tilasin, loppukuusta sen onnistuin saamaan, kaksi vuotta on kulunut edellisestä käynnistä ja näkö on huonontunut.
    Uusia laseja tietää ja ison määrän taas eurojen kulutusta.
    Eipähän tässä vaiheessa ollen mikään juttu enää kohene, aina vaan heikkenevään suuntaan mennään.
    Kävin eilen pankissa tapaamisella ja siellä kyselin miten pitää toimia, jos kunto huononee niin, ettei itse kykene.
    On tehtävä maistraatin leimalla varustettu paperi, että lapset tai joku muu haluttu henkilö voi hoitaa asioita.
    Kuvittelin aina, että lapset automaattisesti voivat minun asiani hoitaa, mutta näin ei ole, eikä ihan halpa paperi sekään ole, lakimiestä tarvitaan.
    En tullut kysyneeksi kuka sitten hoitaa, jos tälläistä paperia ei ole.
    Kyllä tuo ompeleminen sotkua tekeekin, minulla keittiössä on mahdollista koneen kanssa touhuta, mutta pöly kyllä kulkeutuu joka paikkaan.
    No nyt kauan menee, ennen kuin saan koneeni korjaajan käsiini.
    Minulla mustikat riittää ja niin kivaa kuin metsässä onkin liikuskella, ei hankalanpaan maastoon ole minulla asiaa.
    Tuo matala runkoinen pyörä olisi varmaan minunkin ajamiselle antanut mahdollisuuden, mutta kun kaikki on lähellä en sitä ole hankkinut, vaikka liikuntaa sen kanssa olisi saanutkin.
    Olen yrittänyt syödä paljon salaattia jo painoni vuoksi, mutta ei tapahdu mitään, kai pelkkä hengittäminen sitä vaan ylläpitää.
    Kaalikeittoa aion tänään, ostin kaalin ja kun siitä tykkään, varmaan keitän suolavedessä ja silläkin yritän ruokahaluni tyydyttää.
    Lenkkisaunaan olisi illalla mahdollisuus, tuleeko mentyä, useinkin yksin siellä saa istua.
    Suunnitelmia ei tälle kuumalle päivälle ole, jospa jonnekin löytyisi tarvetta lähteä, kaapit on ruualla täytetty, mutta mansikoita voisi torilta hakea, kalliina pysyvät edelleen ja kai se hinta nousee, kun sato vähenee.
    Mukavaa ja helteistä päivää kaikille, juokaa vettä, että ei neste hukka tavoita.
  6. Huomenta, näin viikko hyvällä alulla, pilvipoutaa tällä kertaa ja satoihan se eilenkin, vaikka jäi vähäiseen, kuuma oli johonkin aikaan parvekkeella.
    Kukkani ovat tosi juoppoja, jos vähänkään aurinko paistaa, saa vettä antaa pari kertaa päivässä, no onhan ne isojakin, miljoonakelloja, nimensä mukaisia.
    Pitkässä ruukussa vanhat punaiset pelakuut innostuivat kukkimaan, meinasin keväällä laittaa roskiin, hyvä etten niin tehnyt, tässäkin vanhassa varaparempi;)
    Olen nyt oksia niistä juurruttanut, jospa ensi keväänä sitten uudet kasvamaan,
    kun vaan ehtisivät hyvän juuren kasvattaa, säilyisivät siten talven kellarissa.
    Tulisipa nyt lämmintä, että vatut metsässä kypsyisi.
    Syksyä ne koulujen alut enteilee, kovin aikaisin joutuvat koulukkaat lomansa lopettamaan ja jos vielä kaunista ja lämmintä tulee, harmi ettei vapaana voi liihottaa. Se on sitä elämää, mihin on sopeuduttava.
    Minusta TV-1 on myös saanut mukavia juontajia, huumori kukkii ja se jos mikä kuuluu hyvältä, pois turha virallisuus.
    Onhan aika muuttunut Teija Sopasen ja Heikki Kahilan jälkeen, molemmat täällä meidän kaupungissa myös oleilleet, Heikki koulunsa täällä kävi.
    Samoja tantereita käyskenneltiin ja olikin tosi mukava hänen konsertissaan käydä, vanhoja muistelivat, vanhuus myös hänellä edessä.
    Minun mieheni ei koskaan sormusta edes pitänyt, työnsä oli sellainen, että olisi voinut sormen menoa olla, jos huonosti olisi sattunut.
    Eipä näin pienellä paikkakunnalla kukaan häntä sinkuksi luullut.
    Ei se sormus mikään tae ole mistään, helposti se pois sormesta lähtee, näin olen kuullut.
    Niin sanottua terveellistä ruokaa syön minäkin, mutta paino vaan meinaa nousta, harmittaa, ei jaksa kohta, usko meinaa mennä jo "rehujen" suhteenkin, tuloksia ei näy;(
    Kai on minun kohdalla määrätty, että kanna runsaat kilosi,,,,,
    Kauan ynnämuu maltaa siellä korpea tallata, kahdesta viikosta puhui, eiköhän kohta palaja.
    Kai sitä olisi ruvettava jotakin touhuamaan, eilen korjasin ompelukonetta ja sain sen aivan sekaisin, en edes sukkulapesää osannut takaisin laittaa, kun sen pois otin,
    hitsin hitsi, kallista on korjaajalle viedä.
    Se painaakin niin paljon, ikivanha Eva on merkiltään.
    Jos paljon ompelisin uusi kannattaisi vaihtaa, mutta vähäistä tämä ompeluni koneella on, joskus kuitenkin tarvitsisi.
    Jospa jonkun taitoniekan tavoitan.
    Niitä hellepäiviä nyt odottamaan, kai nyt muutama ainakin on jossakin piilossa, eihän kesä näin voi mennä.
    Odotetaan ja katsellaan, myös tänä päivänä, heippa!
  7. Huomenta viikonalkuun, kovan ukonilman jälkeen on auringon vuoro, viileä tuuli kuitenkin puhaltelee.
    Tietokone ei eilen iltapäivällä kytkeytynyt internettiin oliko ukkonen vähän koetellut, nyt pelaa hyvin.
    Mokkulalla sain kyllä yhteyden.
    Mustikkaan en enää mene, reilut kymmenen litraa ja entisiäkin vielä pakkasessa, mutta jos vatut suostuvat kypsymään niitä pienissä määrin kerään.
    Vielä mehuja, karviaisista jotakin ja viimein juureksia on mahduttava pakkaseen, enää en pakkasia lisää, kolme(pientä) pakkasta luulisi yhdelle ihmiselle riittävän.
    Voisikin tämän pienen huoneeni yhden seinän täyttää pakkasilla ja tietokone toisella sivulla tulostus koneen kanssa, muuta ei mahtuisikaan;)
    Täysikuu tuo muistoja, yksi mieli kappaleeni sekin ja toinen Hopeinen kuu, miten liekin nuo kuut niin mieleiseksi tulleet;)
    Kälyni luona odottaa ainakin punaherukka minun keruuta ja kai vähän mustia saan myös, helppoahan se keruu pensaista on, paitsi karviainen, se kun on niin piikikäs pensas.
    Yhdessä laitamme punajuuret, kurkut ja muutkin juurekset, ihana ihminen tämä kälyni, aina valmiina auttamaan.
    Mieheni ainoa sisko, paljon hänen kotonaan aiemminkin olimme, lasten pieninä ollessa, nyt kovin vähän muuta sukua jäljellä.
    Eilen juuri siellä rippijuhlissa seurailin, miten hyvin sukulaiset, siis tyttäreni miehen puolella olivat suurin joukoin juhlimassa ja viihtyivät, aika yksinäiseksi siinä itseni tunsin.
    Vanhin olin joukossa ja enhän minä näitä nuoria tuntenut, harvoin tapaamme.
    Merilii kerroit haikeuden iskevän, sen olen huomannut minäkin, mutta ohi se aina vaan menee.
    Tuosta muistelemisesta meri-kukka sanoit, että silloin kun muistoja alkaa miettiä on vanha, entäs kun ei muista niitä vanhoja kovinkaan paljon, joko silloin on ikäloppu?
    Luulen ihan pirtin alkuaikoihin tämän arvuuteltavan henkilön kuuluneen, mutta kun en muista, olisi kyllä ihan kohtuus tuoda selkeyttä näin huono muistisen vanhuksen ajatuksiin.
    Sen muistan, että paljon enemmän hulluteltiin silloin pirtin alkuvuosina, mielikuvitus lensi, nyt vaan todetaan näitä elämän kulkuun viittaavia asioita. Onneksi ei sairaudet ihan täytä ketjua kuitenkaan, vaikka sekin olisi hyvä purkautumiskeino vaivoille, melkein terveeksi tekisi, kun saisi vaivat puhuttua.
    Kaksin ollen muistelutkin ovat virkistävää, toinen muistaa toista, kun taas toinen korjailee ja omia muistikuviaan kertoo.
    En kuitenkaan valita, kyllä niitä ajatuksia lentää näin yksin eläenkin, onhan takana jo huima määrä vuosia, kaikkea en muista, mutta siinäpä pinnistelen ja aivot raksuttaa;)
    Tänään olen taas rikas ( rikas siinä määrin, kun eläke siihen luvan antaa) ja on lähdettävä heti tuhlaamaan, tosin välttämättömiä on ostettavat, ei sitä eurot tuhlaukseen asti riitä.
    Siispä toivottelen mukavaa ja rikastakin päivää teille toisillekin.
  8. Sunnuntai aamu ja pilvessä on, kuinkas muuten?
    Nimipäivä sankareina Kimmo, paljon onnea.
    Jäipä eilen torireissu, kun vettä alkoi satamaan ja sitten vähän väliä kuurotteli, illalla jopa kaatamalla vettä tuli.
    Onpa nyt hurskaisella vaikeaa, ei muuten onnistu minultakaan ilman kirjautumista kirjoittelu, ei kelpaa mikään yrittämäni nikki, olenkin nyt aina kirjautunut.
    Juhlineet ovat siellä Venlastiinan kotona kumpikin ja taito mansikkakakun tekemiseen on tarttunut, no kyllä se maistuu pirtissäkin, kiitosta vaan ja onnea edelleen.
    Hyvinpä reilusti Kristiina23 saatkin eläkettä, jos minulta 500 euroa otettaisiin, hampaat naulaan joutuisin laittamaan, on näitä pakollisia maksuja niin paljon ja ruokakin vie osansa.
    Onneksi ei lääkeisiin mene paljon, jotenkuten näin pärjään tuloillani.
    Jos paljon pienempiä eläkkeitä saavia on, ihmettelen miten he toimeen tulevat, onhan niitä asuntotukia ja muitakin kai osaavat niitä hakea.
    Toivoisin leikkauksien olevan hyvin pieniä, jos/kun niitä sitten tulee.
    Olisihan se reilumpaa elämistä, jos rinnalla olisi toinen myös eläkettä saapa, nyt on näin ja pärjättävä on ja pärjätään.
    Oppisi olemaan syömättä;)
    Taitaa muuten olla tämä kesä sellainen, että ei näin harrastelija viljelijältä onnistu mikään.
    Ystävätär kertoi aina saaneensa oikein syöniksi asti tomaatteja parveke viljelykseltään, nyt tuskin maistiaisia saa.
    Ei anneta periksi, jos elon päiviä on ensi kesänä uusiksi.
    Elokuun kuutamo ja silta järven yli kuun säteistä muodostunut, siinä sitä mökillä tuijottelin ja haaveilin, haaveet haihtuneet, elämän arkea vaan elelen.
    Harvoin, hyvin harvoin haaveiden puolelle mieli enää kääntyy, mutta joskus kuitenkin mielikuvin sinne taivallan.
    Haaveita kai pitäisi olla elämän loppuun asti.
    Nyt haaveet sikseen, todellisuuteen suuntaan, tänään tyttärentytön tyttö aikuisten kirjoihin otetaan, on rippijuhla.
    Ainut tyttö tässä ikäryhmässä, hänen lisäkseen viisi poikaa, armeijaan lähtee vanhin, huheijaa, niinkö vanha jo olen minäkin?
    Vastahan omat lapseni rippikoulussa oli;)
    Kuopioon matkaamme ja kai sitten illansuussa kotiin palataan, jos kaikki hyvin menee.
    Oikein rauhaisaa pyhäpäivän viettoa kaikille.
    Jäi vähän vaivaamaan tuo arvoitus, j.s.46, piirtelitkö jopa kuvia pirttiin?
  9. Huomenta, taitaa kohta päivän puolelle kääntyä, mihin tämä aamu humahtikaan?
    Kiitos elämän ilon toivotuksista, samaa toivotan j.s.46 sinullekin, muistini on huono ja arvauksen taito mitätön, mutta jännitystä tuo arvailu aikaan saa;)
    Ehkä jotakin mielen sopukoista löytyy.
    Täysikuun aikaa eletään, harmi että pilvessä on tänäänkin, sateiselta näyttää.
    Mitäs hurskainen ohi kävelet, niin kiireiseksikö elämäsi on mennyt?
    Jaksaisiko sitä enää helteisiin uskoa, kun koko kesä on mennyt sitä odottaessa, no toivossa kuitenkin.
    Ihan hellettä en toivo, mutta aurinkoista vähän yli 20 asteen kuitenkin.
    Miettiiköhän eläimet muuta kuin ruuan saamista, härkä on muuten pelottavan näköinen jo äänensäkin puolesta, en toivoisi vapaana kohtaavani.
    Varmaan se rengas millä sitä rauhallisena pidetään on härälle kipua tuottavaa, nyt on puhuttu noista eläinten oloista muutenkin, kärsimään joutuvat.
    Tuottavuus on kaiken ehto, olipa eläimillä miten vaikeaa tahansa.
    Miten minulla on aistimus, että todella kaivellaan "verta nenästä", aina ennakoidaan näiden ei toivottujen asioiden kohdallakin, niin hyvä kuin ennakointi monessa asiassa onkin.
    Tervetulleeksi pirttiin tunnen itseni, monella suulla olette näin todenneet, no se on mieltä ylentävä asia, että ihan tärkeä olen pirtin kirjoittajien joukossa.
    En korvaamaton, sen tiedän sitähän ei ole kukaan, mutta osana pirtin yllä pysymistä minäkin.
    Voi sentään sateenvarjon kanssa kulkevat ja minä kun ajattelin lähteä tori elämää katsastamaan, paikka jossa tuttuja näin viikonlopulla tapaa.
    Aurinkoa jään nyt odottelemaan, toivottavasti se jossakin paistaa, ehkä meillekin ehtii, heippa!
  10. Huomenet heinäkuun viimeisen viikon alkuun, en tahdo masentaa, mutta viimeistä varsinaista kesäkuukautta viikonlopulla aloitamme.
    Usko meinaa loppua tämän kesän suhteen, eilenkin oli niin harmaata ja sateista, onneksi ei kuitenkaan sitä myrskyä tullut.
    Olet sinä uuttera Marja-Liisa, kun metsän reunatkin kukilla peittelet ja kiltti on miehesi, kun jaksaa sinua auttaa.
    Tiedän, että teillä kummallakin kaiken kauniin ja hyvältä näyttävän eteen puuhastelu on mieleistä, lopputulos on kerrassaan upea.
    Mitenkähän saisi kärhön parvekkeella kasvamaan?
    Sillä pitää juuret saada syvälle maahan ja niin isoa astiaa ei taida löytyä, että sopisi talvehtimaan.
    Paju on helppo juurtumaan, sen olen kokenut minäkin, tein kehikon pajusta ja iskin maahan, hajuherneen siemenet kehikon sisään, kasvoi ne hajuherneet, mutta myös paju.
    Suru viestejä tämän ikäisten keskuudesta aina vaan enenemissä määrin kuule, vuorollaan jokainen tämän matkan teon päättää.
    Sitä niin toivoo, että voisi helposti jättää tämän maallisen taivalluksen, mieheni näin sai tehdä, puoli tuntia ja kaikki ohi.
    Ikävä osa tällä kertomasi vainajan miehellä, hoitaja poissa.
    Mitähän nämä ainaiset sateet tekee mustikka sadolle, isoja kyllä ovat, nekin mitä minulle tuotiin.
    Pitää kuulostella mihin päin sitä mustikkaan lähtevät ja sitten sopivan porukan mukaan pyrkiä.
    Kyllä minulle marjat tuodaankin, mutta kiva olisi itse vielä yrittää.
    Nyt tapahtuu kummaa, valoilmiö naapuri talon katon yli pyrkii, jospa se enteilee kaunista päivää, ihan tässä ryhti koheni, kun tuollaista näki.
    Muuten unikeon päivä tänään, kukapa se unikeon tittelin saakaan.
    Mukavaa aloittaa päivää, kun kirkastuu maisema joka puolen ja vanha sanonta, myrskyn jälkeen poutasää, taisipa Kari Tapio näin laulaakin, oikein iloista viikon alkua ja toivo taas heräsi, että vielä se kesä ehtii;)
  11. Huomenet, niinpä jäi matkatoivotukset vilkutusten varaan, varmaan arvaat ynnämuu, että perääsi vilkutan ja toivottelen sinulle mukavaa, kuntoa ja mieltä nostattavaa korpivaellusta.
    Soilla ja korvessa liikkuessasi muista pitää ääntä, että et metsän kuninkaan kanssa kasvokkain joudu.
    Viikonloppu hyvällä alulla, matot tuulta haistelevat ja kohta moppi ja pölyriepu heiluu, olen intoa täynnä, kuin Peppi Pitkätossu.
    Pyykkikoneen laitan huristamaan ja torillekin aion joutua, sää näyttää ihan kohtalaisen kauniilta ja jos sää tiedotuksiin uskoo, lupailivat kaunista koko päiväksi.
    Noista mustikoista, olisittepa lähellä meri-kukka niin varmaan marjaan mukaan lyöttäytyisin, keräisin sitten miten keräisin.
    Eilen yllätti ystävätär, kun tuli pipojaan hakemaan, niin pieni marja sankko täynnä mustikoita, isoja ihania.
    Makuun olen siis päässyt, lakkahilloa en ole edes nähnytkään, siitähän Marja-Liisa kertoi, kateuden nostatti meikäläiselle.
    No ei vaineskaan, tiedän että työn takana kaikki nämä metsän ja soiden herkut on.
    Luvassa on lisää mustikoita, pahoitteli vaan tämä minun marjan tuoja sitä, että kypsyvät niin epätasaisesti, että ensin kypsyneet jo pilalla, siivotessa teettää enemmän töitä, mutta paljon sanoi marjoja olevan.
    Vatuista kertoi, että niiden kasvu on tyrehtynyt, onko syynä kylmät yöt?
    Ollaankohan niitä perus vanhan ajan mummoja M-L, muistoissa puutteet ja töiden teko, ei muuten paha ollenkaan, sinä vaan minut voitat joka asiassa, ilolla sen tunnustan.
    Ahkera ja jaksava on miehesikin, toivottavasti vielä jaksatte pitkän ajan, terveyttä kummallekin toivotan.
    Olisi minulla keittänyt tuollaisen tytön tempun jälkeen, mutta nykyaikana ei edes läpsäyttää saa, kyllä vanhempia varmaan nolotti.
    Melko omavaraisi olette te siellä, kalaa järvestä ja kasvit omasta maasta, marjat ja sienet metsästä, sanonta sen suu napsaa jonka kenkä kopsaa, sopii teihin Marja-Liisa ja Yrjö.
    Toivotaan, että ei edellisten kaltaista myrskyä Martta kehitä, puut oli kuin tulitikkuja muutama vuosi sitten sillä suunnalla.
    Samaa mieltä kanssasi ande2, nyt se on maalle mentävä, talvella varmaan sinne korpien keskelle hankalaa mennä, lunta nyt joka vuosi kumminkin on satanut.
    Hyvin olet varautunut karhujen suhteen meri-kukka, vara ei venettä kaada.
    Nyt on alettava nämä minun pikku puuhat, että torille ehdin ihmisten aikaan.
    Mukavaa lauantai päivää kaikille.
  12. Huomenta ja oli oikein mukava kahvintuoksuiseen pirttiin astua, komea mansikkakakku tuoksuineen, veipä melkein kielen mennessään, kiitos Venlastiina hauskoista pianovirheistä ja kakusta/kahvista.
    Ei ole kahvipannuihin äänen estoa laitettu, sama räpätys minunkin pannussa.
    Oli superhauska teatteri Äänekoskella, Kolme musketti soturia ja kun ammattilaiset ovat asialla naurua riitti.
    Ruokailtiin ja kahvit vielä kotimatkalla Hirvaskankaalla, oli masu täynnä ja kulttuuri pläjäys saatu, onnistunut reissu, vaikka lähtiessä hieman olin epäuskoinen.
    Mustikka olisi minulla keruun puolesta vuorossa, katsotaan tuleeko mitään, yksin en metsään lähde, eksyn jo omalla tontilla saati sitten metsään.
    Uskon että jostakin marja kaveri löytyy, onhan noita innokkaita jotka metsiä kiertävät, kyytiin hyppään.
    Mansikoita syömämarjoiksi haen torilta, talven marjat jäissä.
    Onhan meri-kukkakin löytynyt, sellaista se on, kun ne vieraat tuppaavat kesäisin kierrellä, ihan mukavakin tavata sukulaisia ja ystäviä.
    On se hyvä se kännykkä kuljettaa mukanaan, eihän tiedä vaikka metsässä kaatuu, ainakin soitto niille hätääntyville lapsille missä päin sitä liikkuu.
    Minua eivät juurikaan hätäile, kerran viikkoon soittavat, jos ei asiaa ilmaannu, olen vakuutellut, että pärjään ja kun ei mitään hälyttävää ole vielä tapahtunut, uskovat sanani.
    Varoitus on annettu, että yksin et sitten minnekään mene.
    Punakynän saan minäkin hyvin kirjoittelussani toimimaan, ei nämä sormet meinaa oikeille nappuloille osua ja kun sitten vielä yritän konekirjoittajien nopeutta, saa palaamaan korjaus hommiin.
    Hyvä tuo alleviivaus, ei varmaan tarkistus lueskeluissa kaikkia virheitää huomaisi.
    Onnea vaan Venlastiinalle näin jälkikäteen, eikös teitä neitsyt horoskooppisia ollut muitakin, meri-kukkakin, onnea vaan kaikille ja Kallellekin Valkeakoskellekin, jos en väärin muista.
    Voi niitä aikoja, kun hulluttelun kukkaset kukki ja mielikuvitus lensi.
    Aurinko paistaa, mutta taivas on kovin kirjava, tummaa ja vielä tummempaa, tuulikin herännyt ja vauhtia lisää, kai sitten sunnuntai seuduksi myrskyksi repeää, toivottavasti ei tule Martta myrskyä.
    Olisi hyvä sää siivoukseen, mutta huomiseen jätän, rasituksesta eilisen suhteen tässä nyt vaan oleilen, käyn kaupasta vähän evästä ja se on siinä.
    Kaikin puolin mukavaa päivää teille toisillekin, heippa!