Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Kaunista+aamupäivää,+torilla+ja+kaupalla+käyty,+nyt+olemassa+oloni+ilmoitan;)Ostin+torilta+eilisiä+mansikoita,+euron+rasia,+teen+mansikkahilloa+ja+kylläpä+niitä+suuhunkin+osa+menee.Torille+on+mentävä+aikaisin+on+toisiakin+jotka+apajille+haluaa.Kurpitsan+ostin+kaupasta+samoin+kaalin,+kaalikeittoa+laitan+kiehumaan+ja+vaikka+huomenissa+sitten+samettinen+kurpitsakeitto.Lenkki+tuli+tehtyä,+kiersin+pidemmän+kautta+kauppaan+ja+väsy+tuli,+kuten+ynnämuullekin,+mutta+onhan+päivää+levätä.Muistoja+kauniista+kesästä+voi+pakkasen+avulla+myös+verestää.Neeassan+miettein+on+aikomus+mennä+keräämään+punaisia+viinimarjoja+ja+mehuksi+ne+laittaa,+minusta+pieni+happo+on+mieleinen.Kälyni+entisen+kodin+pensaista+niitä+kerätään,+mukavaa+yhdessä+oloakin+keräilyn+lisäksi.Demeter+minun+taiteeni+tasolle+jokainen+pääsee,+vaatii+vaan+pientä+hulluutta+ja+rohkeutta+aloittaa,+itsekin+joskus+ihmettelen+uskallustani.Käsityöt+ehkä+enemmän+minuakin+on+aina+kiinnostanut,+mutta+nykyisin+ei+käsitöille+arvoa+anneta,+teollinen+tuotanto+siihen+vaikuttaa.Yritän+aina+joulun+aikaan+jotain+uutta+keksiä,+mikä+saisi+iloa+toisillekin.Tämän+tyyliset+kokoontumiset+ei+sääntöjä+tarvitse,+mistä+on+ollut+puhetta,+jokainen+omasta+halusta+,+omin+innoin+mukaan+tulee,+jos+hyvin+käy+innostuu+myös+tekemisen+ilosta,+aina+hyväntekeväisyyteen+tarvetta+löytyy.Samoin+tänne+kirjoittelun+pariin+tullaan+kirjoitetaan+ja+kestetään,+jos+kovin+tiukille+menee+voi+pois+jäädä.Elämisestä+nauttiminen+olisi++tässä+vaiheessa+viimeistään+osattava,+kohta+voi+olla+myöhäistä.Jossakin+virressä+sanotaan,+joka+aamu+on+armo+uus,+siitä+kiitoksin+nauttikaamme.Nyt+mansikan+laittoon,+muutama+rasia+lisää+pakkaseen,+oikein+ihanaa+aurinkoista+päivää.
  2. Vielä+alkanut+kuukausi+kesänimikkeellä+ja+sitten+syksy+alkaa,+monta+kertaa+syyskuu+on+kaunis+ja+lämminkin,+tosin+yöt+viilenee.Asia+mille+emme+mitään+mahda,+sää+kulkee+omilla+ehdoillaan,+paljoon+muuhun+ihminen+pystyy+vaikuttamaan,+ainakin+omalta+kohdaltaan.Makriina,+tiemme+päätöksen+edessä+kohta+kaikki+80:set+ollaan,+kirjoitellaan+vaan+niin+kauan,+kun+järki+siihen+mahdollisuuden+antaa+ja+sinulla+se+leikkaa+hyvinkin+hyvin.Kannanottosi+on+selkeitä,+arvailuja+ei+tarvitse,+se+jo+puoltaa+kirjoittamisen+jatkoa,+liian+paljon+noita+tokaisuja+tulee,+jatketaan+niistä+välittämättä.Eihän+haukku+haavaa+tee,+jos+ei+koira+purra+saa+sanotaan,+uutta+viestiä+vaan+ketjuun.Minä+en+ole+käynyt+70+palstalla+sitten+lähtöni+jälkeen+kuin+pari+kertaa,+ei+ole+kiinnostanut,+viestejä+täälläkin+sieltä+saa+lukea.Kerran+pois+komennettu,+mitäpä+sitä+kurkistelemaan,+täällä+pysyn+ja+omasta+tahdostani+poistun,+kun+aika+tulee.Fiinufammu+totesit+nuo+väärinkäsitykset,+niitä+riittää,+mutta+eipä+masennuta,+aikanaan+kirjoittaen+nekin+selviää.Sinulla+siellä+ilona+ystävä,+jonka+jokainen+ele+on+ystävältä,+ja+täällä+palstalla+kirjoitusystävät++ovat+yksinäisyydentorjujina,+mikä+meidän+on+viestejä+lähetellä,+aina+jotain+kivaa+luettavaa.Ynnämuu+noista+hinnoista,+eipä+ole+vastaansanomista,+vaikka+kuinka+kirvelee,+maailma+yhä+hurjemmaksi+menee,+joko+kohta+kynttilöiden+varassa+joudumme+elämään.Ihmiset+eivät+vain+opi+koskaan,+jokainen+ne+omat+pelottavat+asiatkin+haluavat+kokea,+ei+kokemuksen+äänet+mitään+merkkaa.Ikävä+sivusta+ja+osin+kärsimäänkin+joutuen+on+vaan+todettava,+että+vanhat+asiat+toistuvat,+ihmiset+ei+viisastu,+vaikka+näin+uskoisi+asian+olevan.Demeter+myös+tuon+sanoman+pisti,+että+pitää+lopettaa,+kun+liian+pitkäksi+venyy,+niinhän+se+tuntuu+joidenkin+mielestä+olevan,+mutta+me+pitkiä+kirjoittavat+emme+lyhyesti+osaa+kaikkea+sanoa,+niin+paljon+mielessä+pyörii.Annetaan+sanojien+hypätä+yli+(jos+malttavat)+kirjoitetaan+sydämen+halusta,+jos+sanottavaa+löytyy.Kyllä+mietityttää+minuakin+tuo+"vetäjän"+rooli,+ei+niitä+kiitollisempia+ole,++aina+mukaan+tulee+heitä,+joille+ei+mikään+asia+mieliksi+mene,+sen+olen+kokenut+livessä,+kuin+täällä+palstalla.Politiikkaa+joku+esitti+aiheeksi,+se+on+varma,+että+erimielisyyttä+syntyy,+joku+muu+aihe+olisi+löydyttävä.Noista+festareista+myös+kirjoitettu,+minun+poikani+yhdessä++vaimonsa+ja+tyttäriensä++kanssa+kakki+mahdolliset+musiikki+tapahtumat+mitkä+heidän+makuunsa+on+kiertävät,+työ+rajoittaa+joskus;)Musiikki+saman+makuisten+kanssa+yhdistää+ei+niin+vanhaksi+kaiketi+tulekaan,+että+tämä+into+laantuu.Poikanikin+jo+lähentelee+60:ntä,+mutta+itsekin+soittaneena+veri+vetää+ja+minusta+se+ei+paha+harrastus+olekaan,+vastapaino+kovalle+ahertelulle+työn+merkeissä+ja+yhdistävä+tekijä+nuoriensa+kanssa.Saksassa+kävivät+vasta+keväällä+jossakin+musiikki+tapahtumassa,+koko+sakki.Kun+mieli+pysyy+nuorena,+into+tehdä+jotain+jatkuvasti+mikä+kiehtoo,+voimia+riittää+arkeenkin.Tyttärenpoika+pistäytyi+eilen+toi+ison+kuhan,+olivat+puolitoista+viikkoa+tyttären+mökillä,+tänään+lähtevät+kotiinsa+Ruotsiin.Tulevat+parin+viikon+perästä+poikansa+valanteko+tapahtumaan+ja+silloin+juhlimme+tämän+soturin+koulusta+valmistumista+sukulaisten+kanssa,+jotka+eivät+keväällä+Ruotsiin+päässeet.Kolme+isompaa+tauluani+lähti+mukaansa,+hyvilläni+olen,+että+muistoksi+kelpasivat+jo+aiempien+lisäksi,+pojille+antavat,+kun+oman+huushollin+perustavat.Poliisikoulun+aloittaa+vanhin+poikansa,+hänellä+jo+kodinkin+perustaminen+kiikarissa.Kiittelivät+asuntoani+mukavaksi,+tämä+tupakeittiö+tyyppi+kai+on+tätä+päivää,+pitänee+minunkin+vain+totutella;)Mukavaa+elokuun+ensimäistä+päivää.
  3. Sunnuntaiaamun+hiljaisuutta,+radio+seuraa+pitää,+Nikosan+sieltä+haikeana+kuuluu+miehen+ikävöidessä,+laulajaa+en+tunne.Näyttäisi+päivä+auringonpaisteiseksi+muuttumaan,+on+tuota+vettä+taas+tullutkin+ja+viileäksi+on+ilma+muuttunut.Syksyn+jo+aistii,+vaikka+vielä+yksi+kesäkuukausi+on+jäljellä+ja+se+melkein+kaunein,+kuutamoineen+ja+väreihin+pukeutumassa.Tyttäreni+syntymäpäivä,+63+vuotta+tuosta+hetkestä,+kun+esikoinen+maailman+valon+näki.Helenoille+onnea,+sen+nimipäivän+muistan;)Riipus+on+mukava+lahja,+voi++ketjua+vaihtamalla+käyttää+koko+elämänsä,+niin+halutessaan.Onhan+se+jo+jonkunlainen+säästö,+jos+ylieuronkin+halvempi+on,+kyllä+minä+korjaan+virheen+jos+huomaan.Joskus+on+vähän+isommasta+summasta+ollut+kysymys,+soitan+ja+kerron+asian,+saan+seuraavalla+kaupassa+käydessäni+korjauksen.Tarkkana+saa+olla+noiden+maksujen+kanssa,+minä+olisin+kahteen+kertaan+maksanut+pesukoneen+liitännän,+jos+en+katsonut+lähetyslistaa,+poika+oli+jo+ostaessa+maksanut+liitännän.+Virheetön+ei+kukaan+ihminen+ole,+aina+on+virheen+mahdollisuus.Muistan+joskus+miehelleni+vakuutelleeni,+että+kone+on+sotkenut,+hän+totesi,+ihminen+koneeseen+tiedot+laittaa.Ollaan+vaan+tarkkoja,+vähänkö+vanhuksia+huijataan.Onhan+mukava+lueskella+toistenkin+tapoja+elämässä,+kaikille+ei+riitä+intoa+kaikkeen,+onko+tarpeenkaan,+ihan+a+vaan,+että+päätösvalta+on+jokaisella+toimia+omien+ehtojensa+mukaan.Harvat+laillani+mitään+tekeekään,+olen+kuin+muinaisaikojen+muumio,+tavat+seuraa+varmaan+hautaan+asti;)Puolustan+sillä,+että+aikani+ei+kulu,+tai+kuluu,+mutta+aina+joku+homma+olisi+oltava+vireellä,+muuten+en+saa+sijojani.Jotain+uutta+(vanhaa)+päivässä+muuten+tylsäksi+elämäni+muuttuu.Koirista+puheen+ollen,+aina+kun+tipsun+näen,+sydän+kipua+tuntee,+viimeksi+Teemu+Selänteen+tipsua+haastattelussa++katselin,+on+ne+niin++syötävän+suloisia.Kyllä+koira+kuin+kissakin+ystäviksi+tulevat.Tuo+yksinäisyyden+tunne+kai+minuakin+aina+jotain+touhua+laittaa+etsimään,+alakulo+vierailee+ja+itsesäälikin++työllistää,+mutta+ohi+menee,+kun+jotain+mieleistä+tekemistä+löytyy.Talomme+vanhimat+asukkaat+pyytelivät,+josko+jonkun+kerhon+saisin+alkamaan,+talossa+on+siihen+tilat.+Antaisihan+se+pientä+ajatustyötä+ja+muutenkin+aikatauluttaisi+elämää,+mutta+taasko+noita+hommia+aloittaisi,+kun+irti+olen+jo+päässyt,+mietitään;)Ajattelin+tuota+puolustusasiaakin,+eihän+kukaan+sotaa+käy+Nojatuolissa,+rauhaa+ja+sopua+on+tarkoitus+yllä+pitää.+Mitä+kehumisiin+ja+kiitoksiin+tulee,+mielestäni+ne+on+tervetulleita,+aina+ne+kannustaa+ja+innostaa+uutta+viestiä+laittamaan,+olkoon+kiitoksen+antaja+kuka+tahansa,+siinä+sivussa+ne+menee+kielteisetkin;)Jospa+joskus+oppisimme+lukemaan+viestit+niin,+ettei+ylilyöntejä+synny,+meistä+itsestämme+hän+on+kyse.Nyt+kävelemään+ja+ihastelemaan+luonnon+ihanuutta+ja+ajatuksia+liitämään+jonnekin+tuntemattomaan,+ihanaan+;)
  4. Terveiset+sateiselta+torireissulta,+mukaan+lähti+mansikoiden+lisäksi+tomaatteja,+perunoita+ja+kesäkurpitsoja.Ajattelin+ostaa+kurkkusalaattiin+lonkerokurkkuja,+mutta+eipä+tarjolla+ollutkaan,+jää+toiseen+kertaan.Kesäkurpitsaa+säilön+soseena+ja+muutaman+pussin+perunaakin.Pitsaa+aion+tehdä,+siihen+edullisia+tomaatteja+löysin,+mitä+muuta+nyt+sitten+laitankaan,+pitsahan+on+tähteistä+koostettua;)Vettä+satoi+koko+matkan+ajan,+no+pysynpä+kosteana+ja+sadehan+tekee+hyvää+iholle,+joten+ei+harmin+häivääkään;)Demeter,+eiköhän+noihin+ole+jo+totuttu,+paatuneet+ilkeyksille,+mutta+itsemme++vastaan+sanomattomuuden++oppineina+kestämme+paljon;)Aina+väliin,+aika+useinkin+kiitostakin+saat,+sanotaan,+että+kiitoksella+kissa+elää,+hyvää+se+tekee+kaikille;)Minulla+kaupungissa+kasvaneena+ei+järin+paljon+niitä+työn+mahdollisuuksia+kodin+piirissä+ollut,+äiti+oli+kotiäiti+ja+teki+kaiken+tarvittavan.Varmaan+siinä+tuli+seurattua+sivussa+ja+moni+asia+äidin+tapojen+mukaan+on+seurannut+mukana+ja+koko+avioliiton+ajan+kasvatin+taitojani,+mieheni+oli+vähään+tyytyvä,+ei+koskaan+moittinut+ruokiani.Paljon+on+siitä+alun+aikaisesta+muuttunut,+silloin+syötiin+melko+usein+makaronilaatikkoa,+sähkövuokalla+tehtyä,+ihme+etten+kyllästynyt,+tykkään+vieläkin+makaronilaatikosta.Äiti+opasti+omia+taitojaan+ja+siitä+se+alkoi+omakin+kokeilun+halu+kasvaa,+nyt+olen+melkoisen+hyvä+arkiruuan+tekijä,+vaikka+ehkä+kehulta+kuulostaa.Kyselin+viinimarjojen+hintoja,+aika+hinnakkaita+ovat,+25+euroa+viisi+kiloa,+tuntuu+kalliilta,+kun+on+saanut+ilmaiseksi+kerätä.Mehuja+laitan,+tyttäreni+perhe+paljon+käyttää+ja+itsekin+tykkään+oma+tekemästä.Vanhat+mustikat+jo+keitinkin+mehuksi,+saa+nähdä+ostanko+mustikoita+lainkaan,+puolukoita+sen+verran+enemmän,+Pulmupuolukka+on+suosikkini,+ihana+pakkasesta+rasia+ottaa,+monelle+ruualle+kyytipojaksi.Kalliiksi+tulee+itse+tehtynäkin,+kun+kaikki+kallistuu,+mm.+sähkö,+mutta+kyllä+ne+nousee+kaupan+hyllyilläkin.Katselin+perunamuussin+tekoa+Facessa,+ei+siinä+perunoiden+keskeltä+pilaantunutta+osaa+pois+otettu+sinne+vaan+muussattiin+sekaan,+itse+en+kyllä+näin+tee.Aina+se+oma+tekemä+on+oman+tavan+mukainen,+ehkä+pikkumainen+olen,+mutta+sittenpä+olen,+tämäkin+ihanuus+on+sallittua,+kun+yksin+elää;)Jos+ei+kulutusta+ole,+eihän+todella+kannata+säilöäkkään.Makriina+taitaa+minun+huusholli+olla+pölyinen+paikka,+kun+aina+vaan+rikkaimurin+pussi+pölystä+täyttyy+ja+sekin+vielä,+kun+ikkunan+valo+ovelle+paistaa,+joka+roska+heti+oven+avattua+näkyy.Onko+alakerran+asunnon+kohtalo+tuo+pölyn+kertyminen,+vaikka+ei+parvekkeelta+saakaan+puistella+muuta+kuin+vuodevaatteet,+alas+niidenkin+pöly+leijuu,+eikä+aina+ovi+kiinni+ole+parvekkeelle,+miten+sitten+nuo+ilmastoinnit+toimivat,+tuleeko+pölyä+sieltäkin.Nämä+tuntumat+rasittavat+pakostakin+,+vaikka+ei+intohimoinen+siivooja+olekaan.Nyt+on+sopiva+päivä+keitellä+kasvikset,+ulos+ei+mieli+tee,+lenkistä+kävi+torimatka,+ja+ne+kuusikymmentä+rappusta+mitkä+kipusin+kälyni+oven+taa.Mansikat+vein+hänelle+torituomisina,+mutta+hissillä+ajoin,+ei+ollut+tarmoa+uusia+aamuista+nousemista.Sää+taitaa+nyt+elokuun+alun+meitä+rasittaa,+mutta+toivossa+vielä+kaunistakin,+näin+säätä+ennustivat,+pidetään+tänään+sisäpäivä,+jos+sade+ei+houkuta;)
  5. Huomenta+ja+hyvää+viikonlopun+odotusta,+varmaan+kaikenlaisia+tapahtumia+joka+puolen+maatamme.Kesä+on+aikaa+jolloin+otetaan+ilo+irti+elämästä+monella+tapaa+ja+jokainen+tyylillään.Niinhän+se+on+joka+asian+kohdalla,+ymmärretään+kaikkea+tai+ei+sitten+yhtään+mitään,+joskus+tuo+viimeinen+on+totisinta+totta.Olen+melkoisen+pessimistinen+luonne,+mutta+ihmettelen+kestokykyäni+jankata+tätä+samaa++asiaa,+toivon+sitä+ja+toivon+tätä,+hyvin+pieniltä+osin+toiveeni+toteutuu.Sen+suuremmasta+ei+kuitenkaan+ole+kyse,+kuin+voisimme+kirjoitella+sovussa+ja++mielihyvää+tuottaen,+ei+luulisi+olevan+vaikeaa.Jokainen+tahollaan+pientä+mietintää+käyttäisi+ja+jättäisi+sen+kirpeän+vastauksen+antamatta,+ei+kenenkään+arvo+voi+siitä+kasvaa,+koska+ei+edes+kirjottajan+persoonasta+mitään+tietoa.Tietenkin+nimimerkillä+kirjoittajat+silmätikuksi+joutuvat,+mutta+silti++nostan+olematonta+hattuani+heille,+jotka++jaksavat+esiintyä+"tuttuna+"+omanaan.Joka+sanaan+tarttuminen+on+nyt+näköjään+taitojen+esiin+tuomista,+minulla+on+tapana+jos+mahdollista+yrittää+värittää+kirjoitusta+uusilla+toteamuksilla,,+aina+se+hetkeksi+ajatusta+pysäyttää,+mitähän+tuo+nyt+tarkoittikaan.+Muutenkin+murresanat+antavat+ilmettä+huumorin+lisänä+viestiin,+jospa+huumoria+enemmän+ja+muuta+vähemmän.Meillä+savolaisilla+on+hurttia+huumoria,+Facesta+niitä+seuraan+ja+nauran+itsekseni,+kaikki+ei+ehkä+ymmärrä+huumoriksi.Pitkät+kirjoitukset+selvittävät+asiat+niin,+että+ei+arvailulle+jää+sijaa+ja+rivien+välien+arvailukin+jää+kokonaan,+asiat+viesteissä+on+sellaisia,+että+ne+vaativat+laajemman+kirjoituksen,+minusta+aina+vaan+hyvä.Itse+en+lyhyttä+viestiä+saa+aikaan+mistään,+aina+aihe+laajentuu,+ei+kaikille+mieleen,+mutta+tapani+on+tämäKaikille+toivotan+hyvää+viikonloppua+ja+mukavaa+viestittelyä,+hymy+suupielessä,+loikitaan+yli++kaikki+kielteinen;).
  6. Huomenta+ja+torstai+on+toivoa+täynnä+säänkin+suhteen,+aurinko+paistaa+pilvien+välistä,+ehkä+kaunis+päivä+siitä+tulee.Naapurini+lähtivät+marjaan,+taitaa+heillä+tilauksia+olla+paljonkin,+ei+ole+tullut+kysyttyä.+Aina+on+marjat+jollain+hinnalla+saatu,+lakkaa+vähän+mieluilen,+jos+sitä+pitkästä+aikaa+vähän+ostaisi.Vadelmaa+tarjosivat+torilla+30+euroa+kahdeksan+2,50+gramman+rasiaa,+niitä+ei+litroittain+voi+myydäkään,+rikki+menevät.+tuleehan+siitä+melkoinen+litra+hinta,+mutta+ovat+niin+hyviä+talvi+iltoina+nautiskella.Metsävatussa+siemenet+hillotessa+kovenee,+ei+niin+kivaa+siltään+syödä,+mutta+maku+on+voimakas.Ihmettelen+jatkuvasti+miksi+pitää+noita+vanhoja+kaivella,+joku+on+jostain+jotain+sanonut,+tarpeetonta+tietenkin,+mutta+olisiko+hyvä+unohtaa+ja+jatkaa+muilla+aiheilla.Pieni+sana+voi+jäädä+pysyväksi+kirjoittelu+evääksi,+miksi,+eikö+voi+siirtyä+muihin+juttuihin.Olen+lukenut,+huomannut+monen+monta+loukkaukseen+viittaavaa+minunkin+kohdalla,+mutta+siitäkös+sen+paremmaksi+muutun,+jos+vastaan+yhtä+kärkevästi.Väitän,+että+jokainen+tajuaa,+mistä+tuulee+ja+osaa+antaa+takaisin,+jos+katsoo+sen+tarpeelliseksi.Vanhojen+kinojen+muistelu+ei++hyvää+jatkoa+saa+aikaan,+sama+vaan+toistuu.Muistan+mieheni+inhonneen+sanaa+"biisi"+musiikin+yhteydessä,+sanoi+biisin+olevan+savupiippu+tai+jotain+siihen+verrattavaa,+olen+hänen+kanssaan+samaa+mieltä+noista+ulkolaisista+sanonnoista.Suomenkieli+on+kaunista+ja++vastine+löytyy+kaikelle+muun+kieliselle.Onko+joidenkin+mielestä+hienoa,+kun+puhuu+niin,+ettei+kantaväestö+ymmärrä+mitä+tarkoitetaan,+kuitenkin+puhutaan+ja+halutaan+omata+oman+maan+kulttuuri,+mitä+se+sitten+onkaan,+näiden+vieraskielisten+sekamelskojen+seassa.Näillä+miettein+savolainen+mummeli;)Onnea+Makriina+uudelle+tyylille,+kyllä+sitä+on+kuin+uudesti+syntynyt,+kun+uuden+tyylin+vaihtaa.Minun+kampaaja+jo+kysyy++kättelyssä+mitäs+nyt+tehdään,+tietäen,+että+uudistusta+kuitenkin+ehdotan;)Hiukseni+vaan+ovat+heikentyneet,+ei+oikein+monta+tapaa+löydy,+mutta+aina+kuitenkin+pienikin+tyylin+muutos+tapahtuu.Olen+joskus+jollekin+vauvalle+ostanut+hopeisen+valokuvakehyksen,+ristit+tai+muut+ketjut+tietysti,+mutta+useinkin+ne+ovat+kummien+ostamia.Myös+kirja,+mihin+voidaan+lapsen+kehitystä+kirjata,+niitäkin+löytyy+kuvitettuna+ja+kasvamisen+vaiheet+kuvin+ja+kirjoituksin+muistiin+kirjata.Minulla+on+lähitulevaisuudessa+tyttärenpojanpoika+juhlinnan+kohteena,+lopetti+koulunsa+keväällä+kansainvälisestä+koulusta+Ruotsissa+ja+kaikki+sukulaiset+eivät+tilaisuuteen+päässeet,+nyt+juhlivat+täällä+tyttären+luona,+itse+päähenkilö+Upinniemessä+harjoittelee+meripojan+hommia.Isoukin+perintöä+jatkaen.Lahjan+jo+lähetin+Ruotsiin,+mutta+nyt+on+pohdinnassa+oma+maalama+tauluni,+vähän+niin+kuin+muistoksi+myös,+mietityttää+voinko+sen+antaa,+kun+ei+"niinkään"+suurta+taidetta+ole.Tämä+päivä+ilman+suunnitelmia,+mutta+iltaan+niinkin+päästään,+hyvää+mieltä+päiväänne;)
  7. Hyvää+aamuvarhaista,+ilma+on+puolipilvinen+ja+sateeton.Kukkani+ei+oikein+tästä+tuulesta+tykkää,+ravistelee+tuntuvasti,+varmaan+juuretkin+heiluu.Kuukauden+päivät+jos+vielä+jaksaisivat,+olisikin+poislaiton+aika.Heinäkuu+loppusuoralla,+minne+se+oikein+sujahti+?Näitä+kopperoita+meillä+monellakin+on,+missä+yritämme+viihtyä+ja+vanheta.Noita+toreja+on+joka+kaupungissa,+sieltä+voi+marjansa+hakea,+jos+ei+mahdollisuutta+itse+metsiin+ja+saariin+mennä.Aika+harva+tämän+ikäinen+enää+marjaan+edes+haluaisi,+hyvä+kun+jaksaa+torilta+marjat+hakea.Onnellisia+he,+joilla+vielä+nuo+saarien+ja+metsien++hyödyt+on+saatavissa+ja+hyötyy+siitä+jokainen+kansalainen+torilla+käyden.Hirvikärpänen+vielä+kauheampi+kuin+itikka,+niskaan+salaa+hyppää+ja+sitten+työ+onkin+saada+se+päästä+pois,+huh,+onneksi+ei+kaupunkiin+ole+pesiytynyt.Mehuja+laitan+minäkin,+pakkaseen+voi+todella+laittaa+pienemmällä+sokerimäärällä,+en+montakaan+purtiloa+ole+kaupan+mehuja+ostanut.Väre+ilmoitti+sähkön+noususta,+8+euroa+kuukausi+tulee+lisää,+joten+hintaa+tulee+säilömisenkin+osalle,+mutta+suhteessa+myös+kaupan+tuotteet+kallistuvat.Hymyilyä+saatan+herätellä+säilömisinnostani,+mutta+minusta+on+mukava+varautua+talven+varalle.Niin+se+kuolema+korjaa,+vuoroa+tässä+vaan+odotellaan,+kovasti+yritän+omatoimisena+olla,+ettei+lapset+tarvitse+töidensä+ohessa+minun+hoidolla+itseään+väsyttää.Siskollasi+on+vaikea+aika,+vie+muutaman+vuodenkin,+että+voi+jo+normaaliksi+sanottua+elämää+viettää,+ikävä+ei+pois+lähde+ajankaan+saatossa.Joskus+tuntuu+kuin+terveempi+olisin+kuin+tyttäreni,+hänellä+perityt+vaivat,+verenpaine+ja+kolestroli+isän+puolelta+ja+sitten+huonosta+onnesta+johtuneet+muut+vaivat,+onneksi+kohta+eläkkeelle+pääsee.Taudeissakin+nuo+perimät+rasittaa,+poikani+enemmän+minun+tapainen,+jurrikka;)Turhaa+valitusta+on+kansamme+aikaan+saanut,+asiat+melkoisen+hyvin,+kun+vertaa+juurikin+sotaa+käyvän+Ukrainan+kansalaisten+ja+muiden+vaikeuksissa+olevien+maiden+kansalaisten+elämään.Jospa+saisimme+olla+maassamme+ilman+sodan+pelkoa,+se+ei+hyvää+tiedä+kenellekään.Makriina+ei+meillä+nyt+niin+montakaan+vuotta+ikäeroa+ole,+mutta+yksi+vuosikin+heikentää+kuntoa,+se+on+todettu,+aina+vaan+vaikeammaksi+elämä+muuttuu.En+mihinkään+päässyt+siltä+muutto+urakalta,+apulaiset+menivät+omiin+hommiinsa+ja+minä+jäin+selvittelemään,+nyt+melkein+on+kuin+koti+olisi+kunnossa,+puuttuvat+tavarat+on+löytyneet,+paitsi+maalarinteippi,+mutta+on+pieni+investointi+ostaa+uusi.Kärsivällisyyden+kasvamista+olen+opetellut,+sanon+itselleni,+ei+ole+pakko+kaikkea+yhtenä+päivänä+tehdä,+vaikeaa+on,+mutta+pikkuhiljaa+se+vaan+onnistuu,,,+kasvattaminenkin.Tänään+on+aikomus+tehdä+mustikkapiirakka+vielä+pakkasessa+olevista+vanhoista+marjoista,+tilaa+uudelle+sadolle,+jonkun+litran+aion+ostaa.Puolukkaa+sitten+reilummin,+kaikki+viime+syksyn+tuotteet+on+käytetty.Viettäkää+mukava+päivä,+vaikka+vain+levosta+nauttien,+heippa.!Kontulaan+terveiset;)
  8. Huomenta+tiistaiaamuun,+pilvistä+vaihteeksi+ja+joka+hetki+voi+sadetta+taivaalta+tulla.Mukavasti+voi+ansioita+saada+nyt+marjametsään+menolla,+marjoja+on+paljon+ja+jopa+200+euron+päivähankkeet+voi+ansaita,+näin+lehti+kertoi.Varmaan+tarvita+taitoa+metsässä+liikkumisessa+ja+suuntavaisto+on+hyvä+oltava,+minä+eksyisin+pihapiiriinkin;)Hyvät+varusteet+ja+vettä+ja+evästä+mukaan+näin+kertoili+miesmarjastaja,+pitkää+päivää+tekee,+kuntoa+se+vaatii.Kovasti+suomalaista+marjaa+ylistivät,+ja+hyviä+ovat,+sehän+on+todettu;)Ruuan+kallistumisesta+myös+lehti+kertoili+ja+samaan+syssyyn+todettiin,+että+ei+kallista+taida+ollakaan,+kun+yhden+haukkauksen+jälkeen+pois+jo+joutaa,+hävikki+on+suuri+pakkohan+sekin+on+ollut+huomata.Tulee+mieleen,+että+onko+tämä+tapakin+jotain+esiin+tulemisen+muotoa,+röyhkeinä+ja+ylimielistä+käytöstä,+voisi+verrata+vaikka+näihin+kirjoittelijoihin,+joilla+ei+tarvetta+muuhun+kuin+toisten+satuttamisiin.Uskon,+että+jokainen+kohdallaan+joutuu+joskus+elämäänsä+miettimään+ja+tapojansa+tarkkailemaan,+ehkä+iän+lisääntyminen+siinä+kohdassa+apua+antaa.Noista+kiusaajista+en+osaa+sanoa,+onko+heitä+kuinka+monta,+yhdelle+aikamoinen+urakka+jatkuvasti++tarkkana+olla+ja+lukea.Minun+kokemukseni+noista+huolto+ja+korjaustöistä+jää+muutamaan+päivään,+viive+useinkin+lyhyt.Teitä+siellä+etelässä+on+niin+paljon+tai+huoltofirmoja+liian+vähän.Tuo+juhlien+yhdistäminen+on+viisautta+Makriina,+samoilla+tarjouksilla+ja+järjestyshommilla++kerralla+hoituu.En+oikein+hyvillä+mielin+minäkään+tulevaa+juhla-aikaani+mieti,+pitäisi+poistua+kotoaan,+mutta+sekään+ei+mieltä+ilahduta,+joulun+aika+olisi+sitä+perhejuhlaa.Kukaan+ei+kotoaan+halua+joulun+aikaan+kaveriksi+lähteä+ja+yksin+matkustaminen+ei+miellytä,+no+onhan+aikaa+pohtia+ja+onko+edes+enää+juhlimassa,+näitä+turhia+murheita+vaan+pohdin.Demeter+olet+oikein+nojatuolin+hengen+kokenut,+omana+itsenään+kirjoitellaan,+väliin+matalapaineisena+ja+taas+hymysuin,+se+huumorin+kukka+rintapielessä+useimmiten.Itselleen+nauraminen+on+taito,+sitä+ei+kaikki+osaa.Ei+edes+naamatuttuja+olla,+mutta+silti+ystävyyden+aistii+kirjoittajan+viesteistä+ja+ne+mukavat+ovat+niitä+intoa+antavia,+kasvattaa+halua+vastailla.Virheetkin+hyvin+ymmärretään;)Tänään+rokotukseen+meno,+hyvin+huolehtivat+muistuttaen+vielä+kännykkäänkin+ajasta.Kävelin+tänä+aamuna+jo+neljänteen+kerrokseen,+vein+lehden+kälylleni,+hissillä+sitten+alas,+jospa+joka+aamu+jaksaisi+näin+tehdä,+kuntoa+kasvattaisi,+jos+oikein+lasikin,+viisikymmentä+rappua,+hyvä+minä;)Nyt+vesisadetta+odottelemaan,+marjaan+näkyi+naapuripariskunta+lähtevän,+ei+sadekaan+rahan+tuloa+estä;)
  9. Huomenta+viikonalkuun,+kauniina+aloittaa,+ei+pilven+hattaraa+näköpiirissä.Tuntuu+kuin+näköalani+on+supistunut+hyvin+pieneksi,+entiseen+verrattuna,+ehkä+hyvä+näin;)Nyt+näen+parvekkeen+kukat+kirjoitus+paikastani,+ennen+oli+kadut+ja+niiden+kulkijat.Demeter+neljännestä+rokotuksesta+kerroit,+minulla+se+on+huomenna,+soittaessani+en+saanut+yhteyttä,+mutta+sitten+soittivatkin+minulle+päin+ja+aika+sovittiin.Aika+iso+hinta+mustikasta+mielestäni,+kun+viime+syksynä+sai+sankollisen+40:+llä+eurolla,+onhan+siinä+kerättävää,+mutta+jos+hyvin+marjaa+saatavilla,+ei+poimurilla+kauan+kestä+litra+täyttää.Minulla+on+yksi+avain+hukkunut+ja+teippiä+en+ole+löytänyt,+eilen+en+jaksanut+enää+kellariin/varastoon+mennä,+tänään+sinne+muutenkin+joudun+menemään,+ompelukone+on+ylös+tuotava.Varmaan+muutakin+sieltä+löydän,+mitä+en+muista+edes+olemassa+olevankaan.Pitää+kirpputorilta+käydä+avainta+kyselemässä,+josko+olisi+jonkun+sinne+jätetyn+kassin+sisältä+löytynyt,+hätäilin+jo+parin+mekon+ja+takin+kohtaloakin,+että+kirppikselle+ne+vein,+löytyivät+sitten+yhden+laatikon+sisältä.Paljon+tyhjää+työtä+tämä+muutto+sai+aikaan.,+inventaario+tavallaan;)Minäkin+odotan+tyttärenpojan+perheen+kyläilyä,+onkin+monta+vuotta+siitä+kun+heitä+olen+nähnyt,+korona+sen+esti.Jouluna+kävivät,+mutta+silloin+minä+muualla.Merisotamies+oli+ollut+myös+saaressa+käymässä,+mutta+piti+eilen+Upinniemeen+palata,++tulee+varmaan+useammin+vierailulle+tänne,+kun+matka+kotiin+kallis+ja+kaksi+matkaa+valtio+kustantaa.Eliaana+kerroit+teillä+kesän+aikaan+juhlitaan,+minä+mietin,+että+meillä+joka+kuukausi+jollakin+syntymäaika,+marraskuu+jää+väliin,+joulukuussa+minä+päätän+juhlinnan.Juhlimiset+jää+vähäisiksi,+kun+vain+kaksi+pientä+suvussa+joiden+juhlat+vielä+pidetään,+no+täydet+kymmenet+joskus,+minulla+mietintä+myssyssä+mitä+teen+sitten+joulun+aikaan.Noinkin+voi+käydä+ynnämuu,+kerrankos+sitä+silmälasiaankin+jotkut+etsivät+ja+otsalla+ovat.Taitaa+tämä+etsiminen+yleistyä+iän+myötä,+mutta+eipä+surra,+jos+ei+jotain+löydä,+kai+ilmankin+tulee+toimeen;)Eihän+nuo+viestittelyt+intoa+anna+ja+ihmetellä+pitää,+miten+joillakin+on+intoa+palata+saman+asian+piiriin,+mitä+sillä+voitetaan?Samaa+turinaahan+nämä+viestit+useinkin+on,+mutta+ei+kuitenkaan+mieltä+pahoittavaa,+mitä+nämä+tokaisut+takaa+ajavat.Joskus+tulee+mieleen,+että+eikö+ole+mitään+ajatusta+mielessä+mistä+voisi+hyvillä+mielin+kertoa+ja+samalla+iloa+antaa+toisillekin?En+tiedä+onko+tarvetta+nimetä+ketään+kiusattua,+jokainen+osansa+on+saanut+ja+kiusaajia+on+luultavasti+monta,+ei+siitä+sen+enempää.Iloa+päiväänne,+olkoon+se+vaikka+eilisen+etsimistä;)
  10. Ukkosrintama+täyttää+taivaan,+kova+jyty+ollut+koko+aamurupeaman,+katselen+taivaanrantaa,+joko+hellittää.Torilla+aion+piipahtaa,+mansikoita+ja+perunoita+toivon+saavani+ja+saankin+varmaan,+ovat+hintoja+jo+laskeneet.Eilen+kummityttö+kerto+20+eurolla+viisi+kiloa+saaneensa+ja+siivottuina,+nyt+kannattaa+jo+hilloakin+tehdä.Pakkaperunat+pitää+myös+ostaa,+saa+vielä+sopivan+pieninä.Se+miten+edullista+on+pakastaa,+kun+sähkön+hintaa+kipuaa+jatkuvasti,+mutta+ei+sitä+tavoistaan+helpolla+pääse:)Demeter,+tuntuu+vaan+niin+mahtavalta+tuo+siivoushommani,+kun+siitä+aina+mainitsen,+pölyä+löytyy+aina+vaikka+kuinka+siivoaisin;)Muutama+homma+on+vielä+mielessä,+mihin+apua+tarvitsen,+sen+jälkeen+uskon+selviäväni+omin+avuin,+vävy+on+eläkkeellä,+hän+aikansa+kuluttamisen++vuoksi+on+aina+valmis+hommiini.Poikani+melko+tarkkaan+viikon+maailmalla+pyörii,+sitten+omakotitalon+työt+viikonloppuina+odottavat+ja+lepoakin+kaipaa,+ikää+hänellekin+kertyy.Niin+sitä+varmaan+itsekin+on+ympäri+pyöreetä+joskus+on++tehnyt+ja++jaksanut,+nyt+sitten+pienesti+päivässä;)Tuota+itserakkautta+mietiskelin,+eikös+ole+hyväkin+itseään+rakastaa,++millä+tapaa+se+on+asian+ydin.Kamalaa+on+jos+pitää+omaa+minää+jatkuvasti+vihata,+pieninä+annoksina+toki+sitäkin;)Onko+sitten+itserakkautta+olla+tyytyväinen+omiin+tekemisiinsä,+kai+sitä+onnistumisen+toivossa+kaikkea+yrittää,+jos+hyvin+huomaa+onnistuneensa+kai+tyytyväinen+voi++alla.Jos+ei+ole+onnistunut+tekemiseensä+ja+vähättelee+töitään,+onko+se+sitten+vastakohta+itserakkaudelle,+näin+aika+usein+koen,+en+siis+ole+itserakas;;;Kunhan+höpötän,+en+osaa+eritellä+narsistia+tavan+ihmisestä,+pitäähän+ainakin+vähän+itserakas+olla;)Itsetutkistelua+olen+harrastanut+ja+huomannut+olen,+että+ainakin+aika+itsekäs+olen.Neeassalla+mukava+viikonloppu+tiedossa+kun+mieleisiä+vieraita+tulossa,+minä+varmaan+saan+myös+tyttärenpojan+perheen+jonakin+päivänä+luokseni,+lomailevat+Ruotsista.Tällä+hetkellä+menivät+vanhempien+mökille+ja+siellä+jonkun+aikaa+viihtyvät.Syksyyn+päästyämme,+varmaan+kyläilyt+lisääntyy,+ystävät+tulevat+varmaan+kotiani+katsomaan+ja+onnea+toivottamaan,+sitä+tarvitaan+joka+päivä.Vietetään+mukava+päivä,+toivon+että+ukkonen+paikkakuntani+jättää,+tänä+viikonloppuna+Sampea+ja+sanpanjaa+tapahtuma+,+odotetaan+yleisö+ennätystä.
  11. Hyvää+viikonlopun+alkua+ja+siivous+urakkaa+aloittelin,+helppoa+tai+helpompaa+kuin+aiemmin.Talon+sääntöjä+olen+opiskellut,+ikäni+kerrostalossa+asunut+ja+nyt+aivan+uusia+kokemuksia+sääntöjen+suhteen.Nauratti+eilen+saunassa+ollessa,+kun+oveen+liimattuja+sääntöjä+kälylleni+kertasin,+tuntuu+ettei+maalaisjärki+kellään+toimi,+kun+kädestä+pitäen+on+säännöt+neuvottava.Hupaisinta+oli,+kun+käskettiin+ikkunat+sulkea+viimeisen+kylpijän+kohdalla,+ikkunoita+ei+edes+saa+auki;)Vara+ei+venettä+kaada+sääntöjen+kertauksenkin+kohdalla.Nuo+erilaiset+yöpymiskohteet+varmaan+oman+kodin+arvoa+nostaa,+mukava+on+vaihtelua+saada,+mutta+koti+on+aina+se+hyvä+juttu.Tuo+miehen+"puute"+kyllä+silloin+tällöin+on+huomattu,+mutta+meillä+on+huoltomies+joka+pienet+viat+korjaa,+tosin+joskus+viiveellä.Minulta+poisti+astianpesukoneen+tieltä+kaapin+ja+sanoipa+vielä,+että+minun+olisi+se+säilytettävä.Kysyin,+että+missä+tyhjän+kaapin+säilytän,+ei+tilaa+varastossakaan,+hän+väitti+vaan,+että+minun+se+kuuluu+tehdä.Aikansa+kauhisteluani+kuunnellessa,+sanoi,+ole+huoletta+minä+vien+sen+jonnekin,+sitkeys+tuotti+tulosta;)Poikani+varmaan+kävisi+korjailemassa+pikku+vikoja,+mutta+työnsä+puolesta+aina+menossa,+miniä+jo+säälitteli,+että+niin+kovin+tiukilla+mies+on,+aina+johonkin+suuntaan+vedetään.En+raaski+paljon+apuja+pyydellä,+vävy+sijaiskärsijä,+kiltti+kun+on,+aina+apua+antaa.En+ole+tietoinen+tuollaisesta+"aviomiespalvelusta"+varmaan+joku+talkkari+tyyppinen+palvelu.Tomaatit+sai+juttua+aikaan+,+samoin+narsismi,+enpä+osaa+kumpaankaan+asiaan+mitään+varteenotettavaa+neuvoa+sanoa.Ihmiset+on+mitä+ovat,+joidenkin+mielestä+hankaliakin,+tuskin+kuitenkaan,+katsonta+kanta+sen+määrittää.Neeassa+nuo+paarmat+jättävät+pitkäaikaisen+merkin+käynnistään,+kokemusta+on,+mutta+kyllä+itikkakin+saa+ihon+paukamien+valtaa,+inhoan+molempia,+mutta+jotain+tuskaa+on+kestettävä+kesän+nauttimisesta.Nyt+pikaiseen+siivoustouhuun,+luvassa+on+hellepäivä,+aamusta+vielä+jaksaa.Juokaa+paljon,+itse+tunnen+olevani+vesitynnyri;)
  12. Huomenta+jälleen,+aamu+mitä+ihanin,+tuuli+on+tyyntynyt+ja+helteeseen+varaudun.Pitänee+kaupassa+lähteä+käymään+heti+auettua,+päivällä+voi+voimat+olla+pois+pyyhkäisty,+kuumuuden+vuoksi.Kirjoittajat+valmistuvat+vastaanottamaan+muutaman+päivän+helteen+ja+jättävät+nojatuolinkin+omilleen;)Kuinkahan+monen+vanhemman+ihmisen+olenkaan+kuullut+huokaavan,+ei+hellettä,+ei+jaksa,+mutta+ajatellaanpa+tuolla+40+asteen+kuumuudessa+olevia,+ajatuksenakin+jo+kauhistuttaa.Näin+hintojen+noustessa+on+melkein+pakko+sitä+edullisempaa+etsiä,+vaikka+luomua+haluaisikin,+toisekseen+onko+aivan+varma,+että+luomua+kaikki+siksi+mainitut+edes+ovat.Luomuviljely+vaatii+monen+vuoden+kesannon+puhdistuakseen++ja+voi+olla+rahan+tekeminen+mielessä+ja+liian+aikaisin+sitä+viljelyä+aloitetaan,+no+ajan+oloon+luomuksi+sitten+muuttuu.Maku+on+kyllä+aivan+toinen,+torilta+ostamissanikin+makua+enemmän+kuin+kaupan+tomaateissa.Niinpä+niin+Eliaana+huitaisit+pari+koivua+tuosta+vaan,+minulle+jo+kumaraan+meno+topin+tekisi.Sinulla+ja+kissallasi+on+mukavat+ajat,+saunaan+kun+huvittaa,+uimaan+myös+halun+mukaisesti,+kohta+Jaakko+kylmän+kiven+veteen+nakkaa,+siitä+se+sitten+vesi+kylmenee;)Ihanaa+on+kesän+viettosi,+minulla+olisi+se+käärmeen+kohtaaminen+aina+pelkona,+mökilläni+en+osannut+pelätä,+kun+vasta+mieheni+kuoleman+jälkeen+sellaisen+näin.Hyvää+jatkoa+vaan+eloosi+ja+kissalle+silitykset,+ihana++kaveri+varmaan.Nyt+sitten+uhmaamaan+kuumuutta+ja+ostoksille,+jaksakaa+vielä+tämä+helle+rupeama,+kyllä+ne+kohta+yöt+jo+viilenevät,+päivätkin;)
  13. Hyvää+päivää,+kaunis+onkin,+tuuli+viilentää,+toivottavasti+myös+huomenna,+hellettä+on+luvattu.Aamulla+kiirehdin+pullanpaistoon,+kun+tiedossa+oli+astianpesukoneen+laittaja,+hyvin+ehdin,+pulla+ja+raparperi+piirakkaa+odottaa+syöjiään.Nyt++kodinkoneet+kodiksessa+ja+elämä+siltäkin+osin+kunnossa,+tavaratkin+alkaa+löytyä,+kun+paikat+on+järjestetty.Ihmettelyä+vielä+talon++asumisohjeissa,+mutta+eiköhän+noihinkin+sopeudu,+tuntuu+vähän+liioiteltuilta+osin.Kiitos+Ramoona+ohjeista,+olen+kai+kysynyt+aiemminkin,+mutta+muisti+tekee+tepposet.Minä+noita+erilaisia+säilykkeitä+haluan+kokeilla+ja+antavathan+ne+makua+yksikertaisiin+ruokiinkin.Kivoja+viemisiä+kyläreissuille+kuin+joulun+aikaankin+annettavaksi.Demeter+tuota+ruokahaluttomuutta+puhelit,+siihenkin+taitaa+ikä+oman+lisän+antaa+ja+makuaisti+katoaa.Minulla+hajuaisti+poissa+ja+jotenkin+vielä+imelän+ja+suolaisen+erotan,+no+kyllä+ruuan+maku+vielä+tuntuu,+mutta+heikkenemässä+sekin.Kaupan+tomaatit+ei+todella+miltään+maista,+torilta+vielä+makuisiakin+joskus+saa,+mitä+pienempi+tuottaja+sen+paremmat+kasvikset+kaiken+kaikkiaan.Minä+tykkään+ruuan+laittamisesta+ja+valmiina+en+juuri+mitään+osta,+yleensä+teen+kaikkea+parin+päivän+annoksen+ja+vuoropäivin+niitä+sitten+syön.Tuota+ruuan+"ronklaamista"+juuri+pojalla+ihmettelen,+tarkkaan+katsoo+mitä+syö,+päivämäärät+tarkkoja,+miten+sellaiseksi+lie+tullutkaan,+no+miniä+on+kyllä+hemmotellut+hyvillä+ruuilla,+on+taitava+talousihminen.Paljon+joutuu+syömään+ulkona+matkojen+aikana,+siitäkö+syytä+osaa+vaatia+enemmän.Olen+sitä+mieltä,+että+ruuan+kallistuminen+saattaa+jotain+opettaa,+en+mitään+sotaa+en+muutakaan+toivo,+mutta+siinä+tulisi+tila+eteen,+että+opittaisiin+syömään+mitä+kiinni+saa.No+nyt+sitä+ruokaa+on+alettava+tekemään,+ja+mieliteko+on+makkarasoppaan,+kohta+sitä+maiskuttelen;)Päivän+jatkoja;)
  14. Huomenta+kauniiseen+aamuun,+kesä+näyttää+parastaan,+taivas+melkoisen+pilvetön,+tänään+voimme+säästyä+sateilta.Lehdestä+luin+löydöstä+joka+ilahdutti+monia,+suunnistamassa+ollut+mies+sattui+mesimarja+paikkaan,+karttapussiin+keräili+maistiaisia,+marjoja+sanoi+olleen+ainakin+kymmenen+litraa.Karttaan+merkitsi+paikan+ja+uusi+käynti+keräämään+marjat+pois,+mikäli+linnut+ei+jo+kerenneet+herkutella+niillä.Mesimarja+olisi+makea+lisä+marjasatoon,+täällä+meilläpäin+vain+niukasti+esiintyy.Noin+se+on,+että+pidemmän+ajan+vaatii+tottua+uuteen+asiaan+yleensä+ja+asuminen+vielä+enemmän+totuttelua+kaipaa.Eilen+poikani+ja+miniäni+eka+kerran+pistäytyivät+ja+kivaksi+kotiani+kehuivat,+valoisaksi+ja+käytännölliseksi,+sain+kesän+ensimmäiset+kanttarellit+herkutteluun.Kaupassa+pistäytyivät+ja+astianpesukone,+mikro+ja+vielä+tuuletin+oli+tuliaisina,+huomenna+tulee+asentaja+liittämään+koneen+käyttöön+sopivaksi.Nyt+mummo+säästyy+tiskaamiselta,+hyvä+niin,+pyykkinarutelineen+myös+kiinnitti+VC:hen,+voi+talvella+kuivattaa+siellä+pyykin.Talossa+on+kyllä+kuivaushuone+ja+mankeli,+mutta+viikonpyykit+sopii+kylppäriin,+mikä+minulla+on+iso.Ehkä+tähän+kaikkeen+tottuu,+kun+aikaa+kuluu,+harmituksena+pysyy+tuo+lasittamaton+parveke,+mutta+eihän+kaikkea+voi+saada.Ramoona+jo+kertoili+punaherukan+kypsyvän,+niitä+kälyni+pihasta+menemme++keräämään,+kun+viestiä+tulee,+että+kypsiä+ovat.Hyytelö+olisi+hieno+lisä+säilöntään,+en+ole+kokeillut+punaherukkaa+siihen,+pitääpä+kokeilla,+hyytelönä+varmaan+ihanaa,+vaatii+varmaan+paljon+sokeria?Kovasti+kaipaan+puistikon+puita+ja+kukkasia,+eilen+lenkkini+suuntasin+puiston+läpi,+onneksi+se+on+lähellä+näin+kesäisin+voi+vaikka+vartta+vasten+mennä+istuksimaan.Parvekkeeni+on+tuulisella+puolen+ja+kukatkin+kärsivät+tuulesta.Tuota+hevossalvaa+löytyykin+hyllystä,+mutta+on+jäänyt+käyttämättä,+kun+en+kokenut+apua+siitä+olevan,+taas+kärsimättömyyteni+syynä,+en+malta+ajan+kanssa+kokeilla.Kyllähän+uudet+sanat+ihmetystä+herättää,+mutta+ainahan+uuteen+on+totuttava+ja+murre+sanastokin+on+aika+erilainen+eri+maakunnissa.En+muista+,+että+koskaan+olisi+evätty+tai+paheksuttu+normaalia+kirjoittelua,+mutta+henkilöön+kohdistuvat+arvostelut+ja+muut+ilkeilyt+eivät+miellytä.Kenenkään+kirjoittamista+ei+voi+kieltää+ja+kovin+sopimattomat+ylläpito+siirtää+Ö-mappiin;)Kirjoitellaan+ja+ihmetellään,+opitaan+ja+viisastutaan,+vaikka+vain+arjen+tekemisten+lisänä.Tapoja+on+niin+monia+ja+aina+voi+innostua+jonkun+kertomaan+asiaan.Nyt+pitää+odotella+huoltomiestä,+lupasi+kaapin+tulla+pois+ottamaan+astiapesikoneen+tieltä.Iloista+mieltä+ja+auringon+paistetta;)
  15. Mukavaa+viikon+alkua,+epävakaista,+mutta+väliin+aurinko+näyttäytyy.Viikot+rientää,+loppukesälle+jo+käännyttiin,+mutta+vielä+on+edessä+elokuun+kuutamot+ja+monet+menot+tarjolla.Olen+tuntenut+itseni+kovin+väsyneeksi+ja+voimattomaksi,+onko+muuton+jälkimaininkia,+vai+mitä+lienee,+laiskuutta+kaiketi.Mökkielämän+riemuista+ja+iloista+on+ollut+puhetta,+olen+ehdoton+mökkielämän+kannattaja,+vietin+yli+kaksikymmentä+vuotta+mökillä+kesät+oleillen+ja+mielekästä+oloa+viettänyt.Uskon,+että+monellakin+miehellä+on+halu+jotain+puuhastella+ja+mökki+asumien+tekemistä+poikii,+epäonnistumisetkin+sallii.Ihmisillä+on+halu+kokeilla+taitojaan,+miehilläkin+ja+siihen+omalla+mökillä+on+oiva+mahdollisuus,+onhan+se+mukava+onnistua+ja+saada+kehuja+emännältä.Luomisen+ilon+voi+kohdata,+mikä+antaa+elämän+sisältöä+aivan+toisin+kuin+se+rahalla+saatava.Olen+kuullut+monelta+taholta,+että+ihmiset+kaipaavat+niille+pienille+mummon+mökeille,+pois+kaikkien+mukavuuksien+ääreltä,+haluavat+kokea+alkeellista+elämän+tapaa+ja+yleensä+vaatimaton+olotila+mielen+rauhoittaa.Kädentaitojen+kokeilu+on+mökillä+mahdollista+ja+jopa+ihminen+joka+tumput+suorana+seisoo,+innostuu+kokeilemaan+ja+mahdollisen+onnen+tunteen+saa+tuloksista.Ihanaa+on+sekin,+että+jokainen+sen+pakkotyölaitoksen+ottaa,+tai+jättää+ottamatta,+valinta+oma.Tuo+huimaus+minullekin+palannut+mistä+fiinufammu+puhut,+joka+aamu+voimistelin+ja+melko+hyvin+aisoissa+pysyi,+nyt+taas+ilmoittelee+itsestään.Ikävä+tunne,+kun+ei+tiedä+mihin+päin+alkaa+viemään,+niskoista+se+kaiketi+on,+verenpainetta+en+kyllä+ole+aikoihin+tarkastanut,+olisi+ehkä+aihetta,+mutta+kun+ei+yleensä+ole+moista+ollut,+miksi+se+nyt+tulisi,)Makriina+palannut+"sivistyksen"+pariin,+onhan+se+mukavaa+vaihtelua+ja+koti+aivan+ihanalta+tuntuu+mukavuuksineen,+vaikka+vaihteluakin+ihminen+kaipaa.Maailma+liian+helpoksi+tulee+koneiden+ja+laitteiden+voimalla,+ihminen+typertyy+ja+vain+oma+ympyrä+kiinnostaa,+kaikki+yhteisyys+kuolee+ja+taidot+hupenee.Olen+joskus+ihmetellyt+kysymyksiin+vastaavaa+nuorta,+minun+mielestä+selkeä+asia+ja+vastaus+on+en+tiedä.Käytäntö+opettaa,+mutta+kirjatietouteen+ainoastaan+uppoava+jää+paljon+vaille+siitä+kokemuksen+annista.Kiitos+tiedosta+Eliaana,+pitää+tutustua+asiaan,+torilla+marjan+myyjä+kertoi+hevossalvaa+käyttävänsä,+kun+joku+paikka+kipeentyy,+kaikille+ei+ihan+kaikki+sovi,+mutta+kokeillen+saattaa+apua+löytää.Samoista+asioista+nautin+minäkin+mökillä+asuessa,+ja+toukokuusta,+lokakuuhun+siellä+aika+kului.Onpahan+nyt+aikaa+valokuvia+ja+muistoja+mietiskellä,+kuvat+aina+muistoja+elvyttää.Ollaan+onnellisia+jokainen+omasta+olotilasta+ja+kunnosta,+terveys+on+tärkeä+asia+ja+ei+sitäkään+usko+ennen+kuin+sen+menettää,+iloitaan+jokainen+tavoillaan,+kaikille+ei+sama+sovi,+silti+sallitaan+erilaisuus.Voihan+se+iloa+tuottaa+kun+katselee+toisten+raatamisista,+mutta+ihana+asia+jos+voi+toimia+toisin+ja+tekemättömyydestäkin+nautinnon+saa,+sallitaan+jokaiselle+ne+mahdollisuudet+valintaan.Oikein+hyvää+viikonalkua+ja+terveyttä+ja+hyvää+oloa+kaikille;)
  16. Lauantaiaamua,+tuuli+kukkiani+ravistaa,+muutenkin+jo+muutosta+kärsivät,+vähän+pieksetyn+näköisiä+ovat+raukat.Kukkia+kuitenkin+sain+parvekkeelle,+en+riippuvia,+kun+poraamista+en+sitten+teettänyt,+kauniit+korit+nippusiteellä+kaiteeseen+laitoin.Säleikkö+kärhön+kiipeämistä+varten,+ei+vaan+kukkimaan+suostu+sekään.Taulutkin+taulukoukuin+seinään+sain+ja+koti+muutenkin+valmiinoloinen,+tunnetta+kodista+ei+vielä+ole,+kai+se+tulee+aikanaan.Olen+jo+monta+epäkohtaa+talossa+ja+ympäristössä+havainnut,+saapa+nähdä+saanko+jotain+korjauksiin?Ano+kirjoitit+asuntotuesta,+ei+sitä+kaikki+automaattisesti+saa,+jos+on+pesämunaa+saanut+pankkiin,+ne+tiedot+usealtakin+tuen+estävät,+näin+minullakin,+no+en+harmittele,+ilman+tukea+olen+koko+elämäni+ollut,+tiukilla+ollessanikin.Kai+itsenäiseksi+on+oppinut+toimeentulonkin+kanssa,+apua+en+edes+ano.Hyvin+hyvä,+että+näitä+apuja+annetaan,+onhan+kallista+asuminen+ja+näin+helpottaa+heitä+joilla+ei+muuten+varaa+kunnon+asuntoon.Makriinan+kanssa+samoin+ajatuksin,+en+millään+haluaisi+lasteni+ristiksi+ja+omassa+kodissa+toivon+elämäni+päättyvän,+eihän+sekään+omassa+hallinnassa+ole.Ennen+todella+maataloissa+vanhukset+hyyryläisinä+elivät,+joskus+ankeissakin+oloissa,+aina+ei++yhdessä+eläminen+sujunut,+mutta+miniätkin+joskus+alistettuna+anoppien+taholta,+hyvä+että+aika+on++muuttunut+ja+jokainen+omaa+kotiaan+voi+hallita.Muistissani+ei+taksimatkoja+ole,+kai+se+hyvä,+että+tällä+hetkellä+elelen+kaiken+keskellä+ja+linja-auto+tarpeeni+kattaa,+osaisinko+edes+taksia+tilata,+sekin+niin+paljon+muuttunut.Yllätysvieraat+tavallaan+kivoja,+mutta+toisaalta+jos+ei+ole+varautunut+kuin+omien+tarpeiden+mukaisesti,+emäntä+voi+kokea+harmitusta,+tosin+talo+elää+tavoillaan,+vieraat+käyvät+ajallaan,+pitää+tarjota+mitä+kaapista+löytyy.Nykyään+on+kyllä+useammin+tavaksi+tullut+soittaa+ja+kysyä+sopiiko+vierailu,+mielestäni+hyvä+tapa.Tuosta+siivoamisesta,+en+oikein+koe+edes+siivoamani,+kun+parveke+makuuhuoneen+vieressä,+vuodevaatteiden+kanteluun+lyhyt+matka,+edellisessä+piti+koko+huoneiston+läpi+kulkea+ja+muutenkin,+tuntuu+hipaisulta+koko+siivous,+sitäpä+odotinkin;)Yksin+olokin+on+mukava,+kun+välillä+jotain+kivaa+tapahtuu,+tuntuu+ihanalta+rauhoittua+ja+käydä+läpi+kokemaansa+iloa+tai+surua.Kyllä+se+tuo+liikenne+on+vaaraa+aiheuttava,+vaikka+itse+noudattaisi+sääntöjä,+niin+toiset+saattavat+hurjastella,+kuten+Eliaana+kerroit,+onni+että+säikähdyksellä+selvisit.Huonosydämiselle+olisi+voinut+sairaalareissu+tulla+pelkän+säikähdyksen+myötä.Kysymys+mikä+monasti+mielessä+käy,+miksi+pitää+urheilla+henkensä+kaupalla+ja+saattaa+vaaraan+toisetkin+teillä+liikkuvat.Minullekin+poikani+pitkästä+aikaa+soitteli+ja+kysyi+josko+hänen+mökkiään+lähtisin+katsomaan,+piti+kieltäytyä,+en+oikein+hankalaan+maastoon+lähde+kulkemaan,+venematkakin+olisi+ollut,+mutta+jospa+joskus,+vaikka+ei+tämä+olo+enää+taida+paremmaksi+muuttua.Tuntuu,+että+kohta+ei+lapsiaankaan+tunne,+kun+harvenee+kylässä+käynnit,+kaikelle+on+aikansa,+joskus+ollut+toisin,+nyt+sitten+istun+kotona++ja+muistelen+vanhoja+aikoja.Tämä+päivä+ilman+suunnitelmia,+kai+se+iltaan+menee,+ei+saunaakaan,+kuten+ennen,+torstaipäivä+on+saunapäivä.Viilenevää+lupaili+radio,+jokohan+epävakainen+sää+meidät+tavoittaa,+mutta+vielä+ehtii+paistaakin,+kesä+puolissa,+siis+kivaa+päivää,+nauttikaa+kaikesta+mukavasta;)