Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Kaunista+viikonlopun+alkua,+hieman+on+viileämpää+näin+aamulla,+kosteutta+jo+aamuisin+tuntee,+kuten+kuuluukin,+mutta+hellettäkin+tulossa,+kesä+puolissa.Alkaa+se+säilömisen+rumpa,+kuka+sitäkin+tekee,+minulle+jo+vuosia+sopivalta+on+tuntunut,+vaikka+yksin+asunkin.Ihastelen+talossa+asuvaa+pariskuntaa,+he+joka+aamu+marjastamaan+lähtevät+ja+myyntiin+keräävät,+lakat+tällä+hetkellä+ja+kypsymisen+tahtiin+muut+marjat+ja+sienet.Kaikkea+on+vielä+kaupan+hyllyiltä+saatavana,+mutta+minulla+omat+tapani;)Terveisiä+Ränsin+kievarin+liepeiltä+ja+hyvän+esityksen+näimme+kauniin+Annan+elämän+kaaresta.Mielikuvissa+kuljimme+200+vuotta+vanhan+kievarin+elämän+kaarta+ja+lattialankutkin+sitä+tarinaa+vahvisti.Ruoka+oli+hyvä+ja+lajivalikoima+suuri,+itse+esitys+oli+miellyttävä+kokea,+musiikin+ja+hyvän+äänityksen+johdosta+hyvin+esitetyt+laulut+hyvien+laulajien+myötä+teki+esityksestä+nautittavan.Suosittelen,+sinne+suunnalle+meneville,+tarkempi+osite+on+Uuraisten+lähellä+Kuikan+kylä.Yksinäisyydestä+olette+keskustelleet,++sekin+asia+koetaan+eritavalla,+olen+mieheni+kuoleman+jälkeen+muutaman+"kumppanin+"+kanssa+elänyt,+mutta+nyt+en+oikeastaan+kaipaa+ketään,+huoleton,+vain+itseäni+palvellen.En+jyrkkä+olisi+mukavasta+ystävyydestä,+mutta+vaativaksi+olen+tullut,+paljon+tarvitaan+ihmiseltä+jonka+kanssa+eloani+voisin+jakaa.Toki+yksinäisyyttäkin+koen,+mutta+hakeudun+kerhoihin+ja+matkoihin+voimieni+mukaisesti,+syksyllä+taas+ohjelmaa+lisääntyy,+enemmän+kylläkin+sivusta+katsoen.Tähän+uuteen+kotiin+sopeutuminen+ei+niin+helppoa+ollutkaan+kuin+kuvittelin,+mutta+eiköhän+se+vielä+aikojen+päästä+kodilta+ala+tuntumaan.Edellinen+asunto+tarjosi+ihmisten+näkemistä,+vaikkakin+vaan+ikkunan+takaa,+mutta+se+vaikutti+tuntemuksesta,+että+olisin+yksin,+nyt+pitää+löytyä+jotakin+muuta+++ja+löytyyhän+sitä;)Demeter+turhaan+häpeää+tunnet,+kyllä+tässä+on+jo+alkanut+hävettää+valitukseni+varsinkin+kun+itse+olen+syypää+olooni,+joten+sinulla+omat+huolesi+ja+selviät+niistä+omalla+ajattelulasi++ja+tavoillasi,+kunhan+kuntosi+paranee,+kaikki+taas+valoiselta+näyttää.Eihän+tämä+elämä+pelkää+iloa+voi+olla,+harmien+jälkeen+ilo+on+aina+suurempi;)Makriina+ihan+samat+mietteet,+kun+ei+jaksa+kiipeillä,+eikä+aina+voimia+riitä+kaikkeen,+huomaa+kaipuun+puolisoon+kasvavan,+kuvan+edessä+joskus+tuskailen,+miksi+minut+jätit,+mutta+kaikella+on+aikansa.Ynnämuu,+kyllä+tuo+haluttomuus+tunnetaan,+monasti+tuntuu,+kun+istahdan+koneelle,+että+en+mitään+osaa+kirjoittaa,+ajatusmaailma+kapenee,+mutta+hyvänä+pidän+tätä+pientä+yritystä+kumminkin+olla+mukana,+samaa+toivon+sinunkin+jaksavan.Aivoja+on+hyvä+rasittaa,+vaikka+joskus+tyhjää+iskeekin.+Yritystä+yksin+olemiseen+voi+myös+kasvattaa,+harrastaa+voi+yksinkin+ja+nykyiset+tietokoneet+ja+muut+median+laitteet+lisää+mahdollisuuksia+yksin+oloon+tuottaa.Aina+joku+kanava+tuottaa+mieleistä+asiaa+ja+radio+pitää+ajantasolla,+väliin+asiaa+ja+musiikkia+höysteenä,+näin+arkiset+askareetkin+elämän+halua+lisää.Mahdollisuus+kutakuinkin+ajassa+mukana+olemaan+ja+ehkä+virikkeitä+lisää.Nyt+olen+kantanut+tekstiilit+tapani+mukaan+parvekkeelle+ja+enempiä+pölyjä+pois+ryhdyn+ajamaan,+lyhyt+matka+parvekkeelle,+väsyminen+ei+niin+pian+tule,+se+ilo+pienestä+asunnosta+on,+sitähän+hainkin;)Oikein+aurinkoista+päivää+ja+iloa+viikonlopun+odotuksiin;)
  2. Aikainen+aamutuuli+oksia+heiluttaa,+voi+tuoda+sadepilviäkin+ja+vilja++kasvaa+,+nyt+vaan+kypsymiseen+asti+hyvää+ilmaa+toivotaan,+sateita+ei+kovin+paljon+korjuu+ajallekaan.Oma+varaisuuteen+pitäisi+yrittää,+kun+ulkoa+tuotua+viljaa+niukasti+saatavissa.Sähkön+hinnan+nousua+povataan,+kaupoissa+joitakin+tuotteita+ei+löydä+ja+muutenkin+hinnan+nousut+koettelee,+pessimistinen+ilmapiiri+eikun+kasvaa,+toisaalta+olisi+hyvä+muistaa,+että+vaikeudet+on+voitettu+ennenkin,+varmaan+tästäkin+selvitään,+kun+yhteen+hiileen+puhallamme.Eripura+ei+mitään,+koskaan+ole+hyvää+aikaan+saanut.Kiva+kuulla+taas+demeterinkin+elämän+kulkemista,+hitaasti+se+hyvä+tulee,+väsyminen+kuuluu+asiaan+ja+on+oikeutettuakin,+näin+olen+ajatellut.Minulla+tuo+väsyminen+jo+aika+jokapäiväistä,+nyt+kotini+kuntoon+saatuani,+en+enää+osaa+edes+nauttia+olostani,+takapakkia+tuo+muutto+aiheutti.Nyt+huoli+asunnon+myynnistä+takaraivossa+ja+harmitteluakin+osin,+miksi+tähän+rupesin.Päätös+piti+tehdä+nopeasti+vuokranantajan+taholle+ja+siinä+saattoi+hälmöys+tulla,+mutta+ainapa+on+asiat+hoituneet,+joten++kärsivällisyyden+kasvua+tässä+harjoittelen.Liian+paljon+tapahtumia+voi+saada+uupumuksen+aikaan,+kuten+demeter+totesitkin,+mutta++aina+kuitenkin+hyvä,+että+puuhaa+löytyy,+joutavana+elämä+tylsistää.Väliin+lepoa+ja+taas+mennään;)Kirpputorilla+en+ostoksia+juurikaan+tee+ja+se+että+vauvat+siellä+ei+voisi+käydä+on+nykyaikana+turhaa+puhetta.Ennen+vauvoja+ei+viety+kyläänkään,+nykyisin+äidit+eivät+suostu+enää+kotiarestiin+vauvojensa+kanssa+ja+hyvin+ovat+pärjänneet+vauvatkin+joka+paikassa.Arvot+ja+asiat+muuttuu+joskus+aivan+hyvään+suuntaan.Ano+12,37,+tämä+hyvinvointivaltion+ylläpitämiseen+osallistuu+kaikki,+jopa+me+pieni+tuloiset+eläkeläiset+ja+tulojen+mukaan+veroja+kerätään.Suurituloiselle+jää+käteen+huomattavan+iso+eurokassa,+vaikka+veroja+paljon+otetaankin,,+kun+jo+pienestä+eläkkeestä+parikymmentä+prosenttia+otetaan+käyttöön+jää+huomattavasti+pienempi+rahasumma,+millä+toimeen+on+tultava,+kaupan+hinnat+pysyvät+kaikille+samoina.Näistä+väittely+ei+tuota+mitään+hyvää,+yritetään+vain+osuutemme+hoitaa.En+tunne+yhtään+venäläistä+täällä+minun+maisemissa,+mutta+uskon+kyllä,+että+ihan+ihmisiä+siinä+missä+me+suomalaisetkin,+yleinen+kuva+muodostuu+siitä+hankalammasta+väestä.Nyt+sitten+nauttimaan+matkailusta+ja+kulttuurin+annista,+mukavaa+päivää+teille+toisillekin;)
  3. Huomenta+ukkosen+odotuksissa,+lämmintä+luvattu+jopa+30+astetta,+helle+kaiketi+lyhytaikainen+tällä+kertaa.Parvekkeen+kukille+olen+yrittänyt+jutustella,+tykkäsivät+huonoa+paikan+vaihdoksesta.Jospa+tuo+kohenisi+kukkasten+kunto,+samalla+kun+tässä+itsekin+opettelen+elämisen+taitoja.Talossa+on+42+asuntoa+ja+vain+kolme+miestä,+voitte+kuvitella,+että+monen+sanojaa+ja+tekijää+löytyy.Joku+kirjoittaja+ihmetteli+muuttoani+tien+toiselle+puolen,+no+onhan+siinä+ihmettelyn+aihetta+minullakin,+mutta+asunto+on+hyvä+ja+pieni,+liikaa+neliöitä+ei+puhdistettavaksi.Vuokra+on+tosin+iso,+mutta+kuluja+pelkäsin+tulevan+myös+vanhan+omistusasunnon+kanssa,+maksoin+jo+aika+ison+määrän+euroja,+tontin+osto+ja+muiden+korjausten+muodossa,+että+yhtiövastikkeeseen+lisäten+nousi+myös+vastike.Lukkojen+vaihto+oli+viimeinen+lisäeurojen+maksu,+luvassa+ovien+uusinta,+katon+maalaus,+mahdolliset+putkien+uusinta,+tosin+ne+ei+akuutteja,+kaikkea+muuta+yllättävää.Tulevat+muut+korjaukset+mietitytti+ja+näin+päätöksen+tein,+en+lasteni+painostuksesta.Nykyinen++asunto+on+turvallisuuden+ja+huollon+suhteen+varma+ja+apua+saa+vaikeimpien+tehtävien+suoritukseen.Hellat+jääkaappi/pakastin+uusitaan+jos+vikaa+tulee,+ei+kaikesta+ole+yksin+vastuussa.Tytär+ja+vävy+kävivät+tämän+työpöytäni+loppuun+laittamassa,+nyt+sitten+uuden+pöydän+ääressä+on+mukava+naputella.Valittelin+tyttärelle,+että+en+oikein+ole+kotiutunut,+hän+lohdutti,+totut+kyllä,+mukava+kaunis+asunto,+aikaa+myöten+kodilta+tuntuu,+uskon+niin+tapahtuvan.Viikkohan+tässä+vasta+on+mennyt.Noista+vanhustentaloista+olen+asiaa+kertonut,+edelleen+sanon,+että+iso+järjestötoimintaan+sopivaa+paikkaa+ei+ole+ja+kaupunki+on+nuorille+tälläisen+tarjonnut,+en+jaksa+enää+selvittää+asiaa,+eihän+pakko+ole+mihinkään+osallistua,+jos+ei+halua,+pysyy+kotonaan.Tasa-arvoa+vaan+perään+kuulutin,+veroja+maksamme+eläkeläisetkin+edelleen,+jotain+vastinetta+voisi+ainakin+toiveissa+pitää,+kaupungin+taholta.Ano+10;01+kiitos+onnen+toivotuksista+ja++vihreyttä+näen+tien+lehmuksista+ja+muutamasta+koivusta+naapuripihassa,+eikä+pitkä+matka+mennä+puistoon+istuskelemaan,+eihän+kaikille+riitä+kaikkea+hyvää;)Mukautuva+onneksi+olen,+kotini+on+linnani+tyyliin+ja+siitä+se+alkaa+sopeutuminen+,+näin+uskon.Harmi,+että+vanha+ketju+on+nostettu+taas+riitaketjuksi,+soisi+jo+unohdettavan+entiset+kaunat+ja+jokaisella+varmaan+omia+harmia+omasta+takaa,+miksi+lisätä+niitä.Elämä+koettelee+tavallaan+jokaista,+muistaen+noita+maailmalla+tapahtuvia,+hyvin+vielä+on+asiamme.Toivossa+rauhanjatkumisesta+varmaan+jokainen+huokauksen+päästää,+vietetään+mukava+päivä;)
  4. Huomenta+viikonalkuun,+heinäkuu+puolissa+kohta+ja+viime+yönä+herätessäni+tuli+mieleen+syksyn+lähestyminen,+hämäräksi+jo+keskiyö+muuttunut,+siitä+ne+päivät+lyhenee.Mustikat+alkaa+olla+kerättävissä,+näin+radiosta+kerrottiin,+no+eipä+koske+minua,+mutta+hyvä+jos+joku+silläkin+lailla+euroja+keräisi,+ostan+muutaman+litran,+entiset+keitin+mehuksi.Ostin+torilta+edellisen+päivän+mansikkaa,+euron+litra,+hilloa+keitin,+mehuksikin+voisi+keittää,+ihan+hyviä+siihen+hommaan.Tunnen+oloni+hieman+kehnoksi,+vaikuttaneenko+edellisen+viikon+kiireet+ja+helle?Yleensä+tartuntavaara+on+suurempi,+kun+paljon+väkeä+kokoontuu,+en+ole+maskia+enää+pitänyt,+tulee+tauti+jos+on+tullakseen.Mielestäni+pääministerillä+on+oikeus+pukeutua+ja+elää+kuten+toisetkin,+hän+päättää+asioista,+mutta+ei+ole+mallina+pukeutumiselle,+eikä+yksityisistä+elämänsä+kuvioista.Kaikilla+meillä+on+oikeus+olla+oma+itsensä,+päättäjilläkin,+kun+vain+parhaansa+asioiden+hoidossa+tekevät.Sanna+Marin+on+nuori+nainen,+miksi+hän+ei+nuoruudestaan+saisi+nauttia,+myös+pukeutumisen+suhteen.Kiitos+Neeassa+onnitteluista,+viikko+on+vierähtänyt,+unia+en+ole+nähnyt,+nukun+hyvin,+muuten+totuttelua+vielä.Tavarat+on+paikkansa+löytäneet,+mutta+aina+ei+meinaa+muistaa+paikkaa+missä+ovat.Suuri+harmi+on+se,+että+en+näe+kadulla+liikkujia,+aina+koneella+istuessa+kadun+vilskettä+seurailin,+nyt+vain+parkkipaikka+ja+naapuritalon+seinä+näkymönä.Muuten+parvekkeella+oleskelu+mielekkäämpää,+kun+aamupäivän+vaan+aurinko+paistaa,+ei+liian+kuumaksi+tule.Toistaitoinen+tunnen+olevani,+mutta+ehkä+tämä+tästä+hyväksi+muuttuu.Voi+toki+ystäviä+kotiinkin+kutsua+ja+kutsutaankin,+mutta+samaa+ryhmätapaamista+vanhatkin+kaipaa,+mitä+nuoretkin+ja+ryhmien+kokoontuminen+onnistuu,+paikat+on+löytynyt,+mutta+olisi+mukava+kun+olisi+kaikki+tapaamiset+yhdessä+paikassa,+kuten+tämä+nuorille+varattu+tila+on.Nyt+kierrämme+ympäri+kaupunkia+ja+kun+ei+kyydit+aina+julkisella+pelaa,+jää+menemättä.Mielestäni+ei+yhtään+hassumpi+olisi+ajatus,+että+olisi+myös+vanhustalo,+nuorten+malliin.paljon+on+vielä+iäkkäitä,+jotka+haluavat+harrastaa+monenlaista+ja+mikä+parempi+kaikkien+kannalta,+yksinäisyydestä+johtuvat+harmit+unohtuisi,+sairaudetkin+vähenisi.Näin+saattaisi+helpottua+myös+kodissa+käyvien+hoitajien+paineet.No+kunpa+selittelen,+tekevät+mitä+tekevät,+minulta+kysymättä+ja+siihen+on+tyytyminen.Tänään+on+päivä+jolloin+ei+suunnitelmia+valmiina,+olenpa+vaan,+istun+vaikka+parvikkeella+ja+mietin+isoja+ajatuksia,+teettekö+samoin;)Huolimaton+olin,+jäi+sinulle+vastaukseni+piiloon+ja+tuli+loppuun,+mutta+asia+pysyy+samana;)Onnea+uudelle+puseron+valmistumiselle+brinkkala,+aina+se+tyydytyksen+mieleen+antaa,+kun+omin+käsin+jotain+kivaa+aikaan+saa.Minulta+nyt+veto+pois+kokonaan+käsin+tekemiseen,+jospa+vielä+syksymmällä+into+palaisi.
  5. Kaunista+sunnuntaiaamua,+nukuin+luvattoman+kauan,+vasta+aamukahvilla+olen,+no+kerrankin+lepopäivä+oikein+alkaa;)Viikko+sitten+ei+nukkumaan+ehtinyt,+nyt+olen+kutakuinkin+kotini+kuntoon+saanut,+eilen+imuroin+ja+totesin+hankalaksi,+pujottelua+entiseen+verraten+paljon,+onneksi+on+varsi-imuri,+sillä+pääsee+paremmin+liikkumaan.Enhän+tanssimaan+aiokaan,+mutta+pienet+on+tilat,+eiköhän+aika+opeta+elämään+,+kylpyhuone+on+iso,+kai+siksi,+että+pyörätuolilla+liikkuminen+siellä+onnistuu+ja+huonekaluja+on+karsittava+jos+liikkuminen+tapahtuu+pyörötuolilla.Yksi+ryijy+vielä+paikkaa+hakee,+on+sen+verran+painava,+että+kiinnitys+on+oltava+vahva.Tuo+vanhojen+kunnioitus+mistä+mainitsin+aiemmin+on+käsitetty+väärin.Tarkoitin+sitä+iän+tuomaa+kunnioitusta,+mitä+ennen++arvostettiin,+tietoa+ja+kokemusta,.Tokihan+vanhoissakin+on+hankalia,+en+kiellä,+mutta+jotenkin+asenne+vanhoja+kohtaan+on+muuttunut+huonompaan+suuntaan,+koetaan+vanhojen+hitauden+esimerkiksi+kovasti+ärsyttävänä,+mutta+ei+mitään,+joskus+vanhoiksi+tulevat++tämän+joutuvat+kokemaan.Toivoa+sopii,+että+vuosien+päästä+ei+jo+mummot+ja+papat+siirretä+taivaalliseen+kotiin,+kun+kuluttavat+yhteiskunnan+varoja+kohtuuttomasta,+kukaan+ei+muista,+että+tätä+hyvinvointivaltiota+ovat+joskus+kovillakin+töillä+ja+suurilla+uhrauksilla+rakentaneet.Määrätty+ihmisyys+kaikille+vanhoille+kuin+nuorillekin,+näin+ajattelen,+asia+mikä+myös+itsestään+on+usein+kiinni.Mitään+erikoisia+etuuksia+en+vanhuksille+halua,+mutta+nuorillekin+rakennetaan+kohtaamispaikkoja+monenlaisia,+miksi+ei+myös+vanhuksille,+samaan+joukkoon+kuulumme+niin+vanhat+kuin+nuoret,+mitään+vastakkainasettelua+ei+saisi+olla,+vanhatkin+tarvitsevat+virikkeitä+jaksaakseen.Ramoonalla+on+vilkasta+kulttuurielämää+ja+mahdollisuuksia,+nyt+sitä+on+mentävä,+kun+tarjolla+on+mahdollisuuksia+ja+jaksamista.Minäkin+mene+Tikkakoskelle+teatteriin,+porukan+mukana+ja+sitten+elokuun+yhdeksäspäivä+särän+syöntiin,+sekin+kuulemma+elämys.Mitä+kaikkea+sitten+syksyn+myötä+mukaan+tukee,+aina+valmiina+olen+lähtemään,+kunnosta+riippuen.Totta+puhut+tuosta+yhteiskunnan+apuun+joutuvien+vanhusten+kohtalosta,+ei+aina+kaikkein+parasta+ole+ja+se+syy+miksi+paljon+puhetta+pidetään,+heidän+osastaan+huolta+kannan,+en+omasta+itsestäni,+minä+pärjään,,,vielä.Ainahan+se+pieni+joukko+saa+leimattua+koko+joukon+vanhoissa+kuin+nuorissa.Työnantajilla+omat+harminsa,+kaikkea+ei+tiedetä+ja+päättäjiä+pommitetaan,+kaiken+kai+yrittävät+hyvin+hoitaa,+rajallista+vaan+on+eurojen+puutteessa.Itä-Helsinkiin+tervehdys+ja+hyvää+jatkoa,+kirjoittele+vaan,+kyllä+viestisi+ymmärretään.En+ole+vuosiin+tehnyt+kesäkeittoa,+nyt+sen+tekemiseen+aion+ruveta,+torilta+eilen+tarpeet+hankin,+euronpöydästä+ostin+edellisen+päivän+tuotteita,+hyvin+kelpaavat.Oikein+mukavaa++heinäkuun+toista+sunnuntaita.
  6. Huomenta+nyt+siedettävään+lämpötilaan+ja+auringon+paisteeseen.Eilinen+tapaaminen+rantakalan+merkeissä+onnistui+hyvin,+vettäkin+satoi+vain+kotiin+tulomatkalla.Kiva+oli+tavata+tuttuja,+tosin+porukka+aina+vaan+vähemmän+niitä+todella+tuttuja+onkaan,+uusia+jäseniä+liittyy+paljon,+me+vanhat+vähennytään,+kunto+heikkenee+ja+osa+jo+taivaan+kotiin+siirtynyt.Voitko+kuvitella+ano+20,31,+että+ajatus+vielä+toimii+ja+osaan+ennakoida+mahdolliset+vetämisien+jäljet.Minulla+on+huonekalujen+"jaloissa"+huopapalat+ja+eipä+yhtään+mitään+jälkeä+jäänyt+lattiaan,+saman+homman+olen+tehnyt+parketillakin+edellisessä+asunnossa,+joten+älä+huolta+kanna;)Ano+19,19+voihan+se+sisäänlämpiävältä+tuntua,+jos+ei+perehdy+useammin+lukemaan,+mutta+kyllä++tämä+ketju+puoltaa+paikkaansa+meidän+ikäisten+keskuudessa.Voimme+kirjoitella+mieleisempiä+asioita+ja+joistakin+tämä+on+mukava+tapa+kertoa+huoliaan+ja+ilojaan,+saada+samankaltaisilta+viestejä,+mitkä+jopa+lohtua+antaa,+kun+huomaa+elämän++vertaistukea+voi+näin+saada.Luulisi+että+ei+keneltäkään+ole+pois+mitään,+jos+ei+kiinnosta+hyppää+yli,+ketjuja+ja+tilaa+riittää+kaikille.Tuo+henkilökohtaisuuksiin+meneminen+ikävällä+tavalla+on+onneksi+vähentynyt,+mutta+lajinsa+on+jokainen+kirjoittaja+saanut.Mitä+tulee+tähän+riehuviin+mummoihin,+sekin+kuuluu+elämään,+on+ehkä+intoa+antavaa+lukea+miten+moneen+naisetkin+pystyvät,+ei+enää+hauraita+joka+asiaan+palveluja+vaativia,+jos+kuntoa+riittää,+onhan+sitä+sallittava+purkaa.Kaikilla+ei+ole+kunnon+puolesta+mahdollista+"riehua",+mutta+miksi+ei+voisi+kertoilla+puuhistaan+ja+jaksamisistaan,+olla+jopa+tyytyväinen+toimiinsa.Tule+toistekin+purkamaan+tuntojasi,+väriä+ja+aihetta+lisää+ketjuun+se+antaa;)Tässä+talossa+ei+mitään+varsinaisia+palveluita+ole,+jokainen+voi+tilata+terveyden+ja+ruuan+tarpeitaan,+omatoiminen+talo+on,+mutta+huoltoporukka+pihan+ja+talon+kunnon+hoitavat,+tarvittaissa+pieniä+apuja+antavat+niitä++pyytävälle..Vuokra+on+minusta+korkea,+mutta+kaiketi+se+aravan+hintoja+noudattaa,+turvallisuus+on+otettu+kaikessa+huomioon.Nyt+pitäisi+lähteä+apteekkiin+ja+torillakin+aion+käydä,+alkaa+se+mansikan+pakastusaika+olla+käsillä.Helle+on+kaiketi+ohi+tällä+kertaa,+joten+nyt+taas+jaksetaan;)
  7. Huomenta+keskelle+viikkoa+ja+ilman+viilentymiseen,+tuntuu+jo+ihan+kivalta+kesäsäältä.Ukkonen+ei+jyrähdellyt,+mutta+vettä+tuli+aika+reippaasti,+varmaan+lisääkin+tarvitaan,+marjat+paisumisvaiheessa.Sain+eilen+parvekkeen+pesunkin+melko+hyväksi,+onnittelin+itseäni+koko+päivästä.+alkaa+koti+tuntumaan+kodilta,+tosin+aikaa+menee+tottua+tähän+pienuuteen,+mutta+se+oli+kyllä+tiedossa.Kirjahyllyä+tämä+mummo+työnteli+muidenkin+isompien+kera,+hyllyjäkin+on+monenlaisia,+minun+on+noin+metrikolmekymmentäsenttiä,+koko+puuta,+lasiovin,+joten+aika+painava+on.Mummolla+on+voimia+ja+muovilattia,+hyvä+oli+työnnellä,+alimalta+hyllyltä+paksut+kirjat+kuitenkin++pois+otin,+kolme+hyllyinen+vanhan+ajan+kirjahylly.Eliaana+kiitos+onnitteluista,+voin+kuvitella+teidän+mökkimaiseman,+vanhaa+ja+uutta,+elämisen+muistoja+ja+nykyaikaa.En+ihmettele+jos+kissa+mieltään+osoittaa,+kukapa+pois+haluaisi+noista+maisemista,+sinulla+sukua+enemmänkin+joiden+kanssa+aikaasi+voit+viettää.Minulla+sukua+olemattomasti+ja+ne+vähäisetkin+melko+vieraita+ovat.+kanssakäyminen+vähäistä.Muistan,+että+vanhempien+eläessä+vielä+käytiin+sukuloimassa,+mutta+nyt+sisarusten+lapsien+kanssa+on+loppunut+yhteyden+pito+kokonaan,+joulukortteja+laitetaan.Kai+sekin+on+luonnekysymys,+miten+kanssakäymistä+pystytään+pitämään.Senioritaloksi+tämäkin+talo+rakennettiin,+mutta+vielä+on+työikäisiä++mukana+muutamia,+ikäraja+pääsyyn+oli+60+vuotta.Kovin+paljon+on+huonokuntoisia,+hoitajat+kotona+käyvät+hoitamassa.Minulla+on+myös+nuo+varmuustekijät+mistä+kerroit+ano+17,11,+kadun+toiselta+puolen+näin+muutaman+kerran+paloautojen+käynnin,+ehkä+joku+hälytin+heräsi;)En+tuota+iduktiohellaa+ostanut+edelliseenkään,+olisi+keittokalusto+ollut+uusittava.,+keraaminen+taso+oli,+hyvä+sekin.Tyttären+kodista+kuin+myös+pojaltani+keittoastioita+minulle+sitten+kerääntyi.Tänään+sitten+rantakalalle+ja+yhteistapaamiseen++eläkkeensaajien+kesätapahtumaan,+kiva+juttu.Nyt+varmaan+jo+jaksaa+elää+normaaliin+tapaan,+sää+inhimillinen;)
  8. Huomenta,+edelleen+hikiseen+aamuun,+nukuin+kyllä+hyvin+ja+vähän+aikaa+jaksan+taas+kääntää+ja+vääntää+tavaroiden+parempaa+sijoitusta+etsien.Ei+meinaa+kalusteet+uuteen+upota,+mutta+sitkeänä+pyörittelen+niitä+paikasta+toiseen,+kai+uomansa+löytävät.Eniten+harmittaa+nuo+seinät,+porata+ei+saa+ja+taulunaulat+tippuvat+jatkuvasti,+ei+ihmeteipitkään+tauluja+seinillä+pidä.Muitakin+sääntöjä+tässä+hienoudessa+on,+kauemmin+eläneet+tämän+talon+sääntöihin+luettelivat+vaikka+mitä,+ikkunat+kiinni+liesituulettimen+päällä+ollessa+ja+oven+aukaisukin+vaatii+määrättyjä+taitoja.Paksu+ohjevihko+mukaan+annettu,+mutta+jaksankos+minä+näihin+outoihin+tapoihin+tottua,+tietokone+tyyliin+on+kaikki+ohjelmoitu.Kiitos+noista+ohjeista+noiden+lääkkeiden+suhteen,+eihän+minulla+ole+kuin+se+yksi+vakituinen+purkki+sinne+lääkekaappiin,+sitten+muita+akuutiksi+tulevia+tarpeita,+kun+minulle+on+ollut+selvyys,+että+lääkekaappi+kuuluu+VC:+tiloihin,+mutta+nyt+sitten+poistan+sen+ylellisyyden,+purkit+hyllyn+reunalle.Tuota+hyllytilaakin+joutuu+miettimään,+miten+kaikkein+järkevämmin+saisin+ne+täytettyä.Kivat+on+olot+Makriinalla,+unohda+puutarha+ja+anna+kaikkien+kukkien+kukkia;)Mikäs+sen+ihanampaa,+kuin+viihtyä+luonnon+keskellä,+talvella+ehtii+muista+asioista+nauttia.Ei+sen+puoleen+kyllä+harmittelen+naapuritalon+pionipenkkiä,+kun+väinönputki+ne+peittää.Ramoonalla+ihana+juhannuksenaika,+kaikkine+herkkuineen+ja+luonnon+ihanuuksien,+kuin+erilaisen+elämän+nautinnasta.Maiseman+vaihdos+aina+virkistää+ja+vaikka+alkeellisemman+ruuan+valmistus,+nykyisin+saa+kuitenkin+kaikkea+kivaa+herkutteluhetkiin.Tikkaani+(paritkin)+ovat+vakaat,+mutta+se+että+saa+jalkansa+nostettua+askelmille+tuottaa+vaivaa,+ponnistusvoimat+on+kadonneet,+vaikka+kuinka+yrittäisin+kuntouttaa,+vanhuus+tuo+harmeja.Pieniä+nämä+minun+harmit+kuitenkin,+juuri+kuulin+läheiseni+dementia+asteen++vauhdilla+etenevän.+ensin+muistin+heikentyminen+ja+nyt+diagnoosi,+että+dementia+on+kovaa+vauhtia+etenemässä.Hyvilläni+olen,+että+tässä+vielä+jaksan+höpötellä+tälläkin+tapaa+ja+voimiakin+vielä+huonekaluille+kyytiä+antaa;)Pelkään+juuri+tuota+mistä+demeter+mainitsit,+jos+asuntomme+ei+mene+kaupaksi,+mistä+löytäisi++vuokraleiset+joista+ei+paljon+harmeja+syntysi,+no+se+on+tulevan+elämän+harmi,+odotellaan+nyt+onnen+kantamoisia+myynnin+suhteen.Olen+jo+monta+kertaa+huokaissut+tämän+muuton+aikana,+jospa+en+olisi+aloittanut+ruljanssia,+mutta+onhan+ihmisen+oltava+rohkea+ja+muuntautumiskykyinen;)Olen+samaa+mieltä+näistä+jutusteluista+ja+niiden+terapeuttisesta+vaikutuksesta+aivojen+toimintaan,,+uskoisin,+jos+ei+kirjoittelua+päivisin,+ei+ajatuksetkaan+päässä+toimisi.Totta+tuokin,+että+ikä+tuo+harmeja,+mutta+juuri+tekeminen+ja+virrassa+kulkeminen+edes+jollakin+tapaa+lisää+hyvää+oloamme,+jos+sairaudet+ei+valtaa+saa.Varmaan+nuo+ikävöidyt+kirjoittajat+syksyn+myötä+palaavat,+näin+uskon,+kesä+on+aika+jolloin+ei+aina+jaksa+koneelle+istahtaa.Tänään+vaihteeksi+laulamaan+ja+huomenna+olisi+esiintyminen+rantakala+tilaisuudessa,+kiva+nähdä+lauluystäviä,+pitkän+tauon+jälkeen.Uskotaan,+että+sää+viilenee+ja+antaa+näin+helpotusta+elämään.
  9. Huomenet+uudesta+kodista,+hyvin+nukutti.Kaaos+oli+eilinen+päivä+ja+jatkuu+varmaan+viikkoja+kunnes+kaikki+paikkansa+löytää.Neljä+miestä+muuttokuormaa+kantoi,+neljä+ja+minä+tavaraa+paikoilleen+laittoi+ja+arvaatte+kun+tavaraa+on+enemmän+mitä+paikkoja+mihin+laittaa,+vaikeaa+oli.Nyt+pitää+vaan+löytää+tavarat++uusista+kohteista+ja+ei+niin+järkevistä,+mitä+oli+edellisessä+kodissa.Muutenkin+talo+on+sääntöjä+täynnä+ja+hetihän+niitä+rikotaan,+kun+minusta+on+kyse,+kylpyhuone+on+iso+ja+siisti,+mutta+mitään+ei+seinille+saa+laittaa,+nyt+lääkekaappikin+lattialla+paikkaansa+hakee.Voi+sentään+ei+pitäisi+valittaa,+mutta+tätähän+sitä+meikäläinen+tekee,+vaikka+itse+saan+asiat+päättää.Makuukammari+niin+pieni,+että+iso+telkkari+jo+puolet+huoneesta+täyttää,+no+siivous+pinta-alaa+vähän,+Parveke+niin+likainen,+kun+vain+kuvitella+taitaa,+kun+ei+laseja+suojaamassa.+mutta+kukkani+siellä+on,+kaikki+kalusteet+sinne+sopi,+onneksi.Nyt+pitää+keikkuminen+tikkailla+aloittaa,+kaikki+paljon+korkeammalla,+mitä+entisessä+kodissa,+pienet+tikkaat+ostin,+kun+joka+paikkaan+pituutta+lisää+tarvitsee,+tiskipöydän+korkeuskin+nykyaikaisille+ihmisille,+156+senttiä,+ei+riitä+siinäkään+oikein+mitään+tekemään,+kuvitelkaa+näillä+polvilla+kun+joudun+kiipeilemään,+ohoh,+kaikkeen+sitä+rupeaa.Kiitoksia+myötäelämisestä+ano+10,28,+juomiseksi+meni+koko+päivä+ja+hermotkin+alkoi+olla+tiukalla+kaikilla,+onneksi+vävy+ja+tytär+tulevat+vielä+jatkamaan,+varasto+on+ovea+myöten+täysi+ja+kaapitkin+melkein,+mutta+onko+kaikki+oikeassa+paikassa,+elämällä+se+selviää..Kyllä+se+sauna+laukaisee+kuumissaan+olevan,+ja+niin+kumma+kuin+se+onkin,+virkistyy+siellä+näin+olen+kokenut.Ukkospilvet+kierteli,+mutta+päälle+ei+tullut+tännekään+,vettä+kaipaa+luonto+ja+ihmiset.Noita+kylätapahtumia+joka+puolella,+uuvuttavia+nekin+tässä+helteessä.Kyllä+se+viileäkin+vielä+tulee,+jaksetaan,+jaksetaan,+hyvää+päivää+helteessä+jaksamiseen;)
  10. Hyvää+aamua+ja+koko+lauantaipäivää.Tänään+jos+ei+jyrähtele,+ihme+olisi,+niin+on+uhkaavia+nuo+taivaan+näkymät,+hiostavaa+ja+kostean+tuntuinen+olo.Tänään+ei+edes+saunapäivä,+olen+jo+saunan+perunut,+uudessa+paikassa+torstaisin+on+saunavuoroni.Kälyni+kanssa+teimme+saunakimpan,+turvallista+kummallekin,+samoin+paikallisen+lehden+kuljetan+aamuisin+hänen+postilaatikkoon,+minä+herään+aiemmin,+hän+nukkuu+vähän+pidempään,+näin+saa+uutiset+herättyään.Kuntoni+siinä+ohessa+paranee,+jos+raput+kipuan,+luulen+kyllä,+että+hissiä+tulee+käytettyä;)Mitä+tulee+noihin+halpoihin+asuntojen+tarjontaan,+totta+se+on,+kirjavaa+on+tarjonta+ja+halvalla+menee,+tulkaa+siis+kaikki+Varkauteen,+saatte+asunnon+halvalla,+kauniin+ja+vehreän+kaupungin+keskustaan.Asuntokauppa+on+vilkastunut+muuttajien+avulla,+paikallinen+leirialuekin+avasi+ovensa+tänä+päivänä,+pienen+tauon+jälkeen.Onnistaako+minua,+se+on+arvoitus.Mieleinen+työkomennus+fiinufammulla,+kyllä+ne+eläinystävät+sydämen+vie,+aina+sitä+hännän+heilutusta+ja+jalkaan+puskemista+riittää+ja+keskustelukin+mukavaa,+harvaoin+vastaväitteitä+tulee;)Niinhän+se+pitäisi+olla,+että+kodissa+on+hyvä+olla,+olipa+vaikka+pienikin,+jos+kerran+mieli+iloisena+pysyy.Makriinalla+nyt+nautittavat+olot,+sauna+silloin+kun+mieli+tekee+ja+sitä+lintujen+liverrystä+kuuntelee+mielellään+,+vaikka+ei+lintua+tunnistaisikaan.Peipposen++laulun+tunnistan,+tintit+ja+varpuset+myös+äänestä+tuntee,+isot+linnut+tietysti+huuhkajasta+variksiin,+käkikin+vielä+mielessä,+vaikka+sitä+ei+kaupungissa+kuule.Teerenkukerrus+keväisillä+jäillä+myös+tuttu+ääni,+kurjen+kovaääninen+ääntely+myös+tunnistettava.Kyllä+luonnossa+pian+oppii+erottamaan,+jos+kauemmin+ympäristö+tutun+oloinen.Ei+sitä+jouten+ollen+osaa+olla,+nyt+tämän+muutonkin+sekamelskassa+olen+kolmet+sukat+neulonut,+sormia+pitää+käynnissä+pitää,+kyllä+se+kömpelyys+lisääntyy.Sisukas+tai+paremminkin+itsepäinen+olen,+tyttäreni+mökiltään+ohjeistaa,+älä+tee+mitään,+sitten+muuttopäivänä+kaikki+tehdään,+no+enpä+tottele,+kohta+olen+vienyt+kaiken,+mitä+huonoilla+käsillä+olen+kantaa+jaksanut,+siinäpä+kunnossa+pysyvät+kädet+kuin+jalatkin,+minulle+on+tuota+liikettä+aina+tolkutettu,+joten+nyt+toteutan.Kuumeisesti+olen+parvikelasien+korvaava+miettinyt,+kun+ei+saa+rakenteisiin+mitään+porata,+aika+vaikeaa+on,+mutta+jospa+jotain+ilmaantuu,+naapureilta+ei+mitään+vinkkejä,+kaikki+ovat+sopeutuneet+olevaan.Kyllä+keho+monella+kiukuttelee+brinkkala,+minäkin+suihkussa+yritän+itseäni+huuhdella,+++vaikkakin+järvi+melkein+vieressä,+uimaranta+on+toista+kilometrin+päässä+ka+sinne+en+jaksa+tässä+helteessä+tallustaa.Onhan+helteitä+aina+väliin+ollut+ja+selvitty+on,+eihän+tässä+sokerista+olla,+kestetään+kuumat+kuin+kylmätkin.Kiitos+vaan+myyntionnitteluista+ano+11,39,+peukut+vaan+pystyyn+kaikille;)Minua+ei+kannata+kenenkään+kadehtia,+kyllä+tästä+jotenkin+selvitään+ja+omat+on+siirtoni.Oikein+mukavaa+viikonlopun+alkua,+siitä+se+heinäkuukin+hujahtaa.
  11. Huomenta+ja+kaunista+heinäkuun+ekapäivää,+hellettä+riittää+tämänkin+kuun+aikana,+ainakin+näin+alkuun+on+lupailtu.Eilen+olin+tehokas,+osoitteenmuutoksia+ja+ilmoituksia+jos+vaikka+minne,+uusi+vuokrakin+onnistui+E-laskun+maksuihin.Olen+kyllä+aikamoinen+tumpelo,+piti+tavata+moneen+kertaan+,+että+sain+onnistumaan,+aina+ei+ymmärrä+tätä+koneen+kieltä;)Olen+kannellut+pikkutavaraa+jo+uuteen+kotiin,+lähinnä+lasisia,+koska+käsittely+on+vaikeaa,+onnistuin+saamaan+kaiken+ehjinä+hyllyyn.Luulen+saavani+kaikki+sopimaan,+kunhan+vähän+suunnittelen+ja+käytössä+kaikki+paikkansa+sitten+löytää.Parveke+nyt+huolen+aihe,+katselin+sitä+siivoa+mitä+sinne+liikenteen+ja+tehtaan+savujen+mukana+tulee,+jotain+olisi+keksittävä+suojaksi,+no+aikaa+on+loppuelämä.Ano+11,16+asunto+on+vastikään+myyntiin+laitettu,+se,+että+onnistunko+kaupaksi+saamaan+on+kokonaan++haaveissa.Kaupattavia+asuntoja+on+paljon,+mutta+toivon,+että+joku+ihastuisi+ja+ostaisi,+niin+tein+minäkin+aikoinaan,+eka+katsomalla+kaupat+syntyi.Ano20,42+noinkin+voi+asian+ajatella,+luotan+kuitenkin+ihmisten+kiltteyteen,+en+usko+tämän+antavan+aihetta+sen+kummempaan.Ainahan+on+mahdollisuus+tehdä+asiasta+suurikin,+mutta+toivon+asioiden+sujuvan+ilman+sen+kummempaa;)Meitä+on+moneksi,+minä+yhdenlainen;)Nyt+tätä+päivää+kuluttamaan+ja+puuhaa+riittää+sen+takaan,+ja+voimiakin+taas+aamusta+alkaen+on+paljon;).Lenkki+tulee+tehtyä+tuon+kadun+ylityksellä+varmaan+ihan+täydellisenä+ja+ehkä+yllätän+muuttoon+tulevatkin,+hyvää+päivää+teille+kirjoittajat,+pistäytykää+laittamassa+viestiä,+jos+voimat+sallii;)
  12. Huomenta+helteiseen+aamuun,+ukkonen+kerää+aineksia+purkautumiseen,+voi+olla+mahtava+säänäytös+jostakin+ajasta.Joka+päivä+jotain+pientä+touhua+olen+saanut+tehtyä,+ei+kovin+mittavaa+jaksa,+tänään+menen+allekirjoittamaan+asunnon+vuokrasopimuksen+ja+saan+avaimet.Saunavuoro+on+kysyttävä+ja+mitä+muuta+mielen+tuleekaan.Pikkutavaraa+pääsen+kantamaan+tien+yli,+jos+suinkin+jaksamista+riittää.Raivostuttamaan+rupeaa+tämä+tavaranpaljous+joka+nurkassa,+pitäisi+jotain+jo++pois+saada.Kukat+parvekkeella+meinaavat+kuolemalla,+vettä+saa+antaa+joka+päivä,+onneksi+ainakin+viileämpi+ilman+suunta+on+tulevalla+parvekkeella,+koillinen-etelä+suunta.Kyselin+eilen+astianpesukoneen+hintoja,+kahta+mallia+vaan+tarjolla+pienempää+kokoa,+ja++aika+hinnakkaita+ovat,+500+euroa+halvempi+luulen+sen+riittävän+minulle.Vastalla+muistan+äitini+pienestä+lähtien+ropsutelleen+ja+siksi+kai+saunahullu+minusta+tulikin;)En+oppinut+trimmeriä+käyttämään,+aina+siima+poikki,+varmaan+on+mallit+jo+kehittyneet+minun+käyttöajasta.Katselin+naapuritalon+kukkapenkkiä,+pionit+sieltä+yrittävät++näkyviin+tulla+vuohenputken+seasta,+nuppujakin+paljon,+muistan+miten+kukkapenkkiä+laittoi+silloinen+asukas,+nyt+ei+intoa+kellään+sitä+hoitamaan.Ihme+ja+kumma+kohdallani,,+kauppaan+menin+ja+melko+tyhjän+kassin+kanssa+kotiin+tulin,+alkaa+nuukuus+vai+ruokahaluttomuus+kasvamaan?Paras+siirtää+ulkotyöt+tulevaan+aikaan,+hurskainen,+jos+ei+pakottavaa+tarvetta+ilmaannu.Minä+lonkeropurkkia+kädessä+pitelin+saunajuomaksi+meinasin,+mutta+sitten+muistin,+että+raparperimehua+pakkasessa+ja+niin+laitoin+takaisin+hyllyyn.Sauna+juomana+on+lonkero+minusta+hyvä,+hapokas,+muutama+kuohuviinipullokin+on+kaapissa,+mutta+en+muista+kylmään+laittaa+ja+niin+säilyvät+parempaan+aikaan.Ehkä+ystäviä+pistäytyy+katsomaan+uutta+kotiani,+silloin+voisi+olla+tilaisuus+niistä+nauttia.Saapa+nähdä+miten+kauan+tulevaa+asuntoa+asustan,+tässä+asunnossa+20+vuotta+on+mennyt,+pitkiksi+on+asumiset+venyneet+aiemminkin.Virallisia+papereita+tänä+päivänä+tutkitaan,+sääntöjäkin+kuka+ties,+kyselin+jo+jotakin+aiemmin+ja+aika+tiukkaa+tuntuu+olevan+mitä+saa,+mitä+ei+tehdä.Joitakin+jo+päätin+olla+uskomatta,+kyllä+kukat+pitää+roikkua+parvekkeella,+sen+verran+porausta+ainakin.Ehdin+jo+nurisemaan+muutamasta+asiasta,+mutta+kai+se+on+talon+tapoihin+sopeuduttava.Helle+tuntuu+jatkuvan+näin+radiosta+lupailivat,+milloinkahan+elimistö+panee+topin,+yritetään+sinnitellä;)
  13. Hyvää+helteistä+tiistaiaamua,+ukkospilviä+uhkaavasti+taivaalla+leijuu,+kyllä+sadetta+taas+kaivataan,+vaikka+ukkosen+sade+voi+tuoda+yllätyksiäkin.Olen+miettinyt+ja+ihmetellytkin+voimiani,+sillä+olen+vain+jaksanut+ja+jaksanut,+vaikka+hiki+iholla+kihelmöi.Kävin+eilen+katsomassa++asuntoa+ja+totesin,+että+perusteellinen+siivous+riittää,+ei+tarvitse+maalia.Yllätyksenä+koin+säleverhot,+jotka+ikkunoissa+oli,+ne+ei+kuulu+talon+vakiovarusteihin.Pienuus+yllätti,+mutta+kyllä+sinne+kodin+aion+asuttavaan+kuntoon+laittaa,+onhan+nyt+paljon+joutavaa+jo+huushollista+lopullisesti+lähtenyt.Poikani+sukellusporukan+muuttopuuhiin+pestasi+ja+sunnuntaiksi,+vähän+harmittelin+jo+mahdollista+häiriötä+muille+asukkaille,+mutta+arkipäivät+ei+sopinut+muuttoporukalle,+kun+työelämä+ajan+vie.Eilen+kävin+ostamassa+lipaston+ja+työpöydän,+aiemmin+jo+sänky+kaupanvarastossa+hakua+odottaa.Toivoisi+hieman+viilenevän,+sillä+voimia+kuluttava+sää+tälläisenä+on.Hauska+kysymys,+en+ole+näytellyt+koskaan,+jos+ei+jotain+nuoruusajan+aikaa+huomioon+oteta,+möin+lippuja+elokuviin+19+vuotta+ja+katsoinkin+jonkun+elokuvan.Mieheni+oli+iltanäyttelijänä+teatterissa,+liki+20+vuotta,+harrastus+vei+miehen.Aivan+oikein+tuo+takarajan+puuttuminen+arvioinnissasi+demeter,+mutta+minut+tuntien,+ei+rauhaa+ennen+kuin+kaikki+on+paikallaan,,+malttamaton+kaiken+suhteen.Koko+loppuelämä+on+aikaa+kotia+rakentaa,+mutta+valmiiksi+on+pikimmiten+saatava,Lapset+vaativat+huomiota,+vaikka+vaan+katsomossa+istumista+ja+onhan+se+ihana+katsella+sitä+elämäniloa,+mikä+heistä+pursuaa.Mukava+kun+poikasi+innokkaana+pihaasi+laittaa,+siitä+sitten+nautintoa+molemmille+ja+työ+sinänsä+ei+rasitukselta+tunnu.Minulla+ei+tuota+ilmalämpöpumppua+ole,+tämä+nykyinen+asunto+on+melkoisen+viileä,+vaikka+parvekkeelle+aurinko+helottaa,+mutta+ikkuna+sen+verran+talon+uumenissa,+että+sisään+ei+lämpö+pääse.Kotini+on+kuin+hullunmylly,+kaikki+on+poistettu+paikoiltaan,+tauluja+lojuu+joka+puolella+ja+tytär+tulee+verhoja+ja+muuta,+lamppujen++alas+otto+ja+niiden+puhdistaminen,+hommaa+joka+päivälle.Onneksi+tuuli+on+reipastunut+ja+ukkonen+lähestyy,+sade+ilman+raikastaisi+ja+mustikka+ja+muut+kasvussa+olevat+vauhtia+saisi.Kaikkea+hyvää+päiväänne+ja+kyllä+se+sääkin+muuttuu,+näin+uskon.
  14. Mukavaa+sunnuntaiaamua,+elämme+nyt+juhannuksen+jälkeistä+aikaa,+mutta+vielä+on+kesää+jäljellä,+vielä+on+kauniita+päiviä,+näin+lauletaan,+totta+se+onkin.Juhannus+meni+siinä+missä+muutkin+päivät,+kälyn+kanssa++lenkillä+ja+helle+oli+kova.Helle+jatkuu,+mikäs+sen+mukavampaa+lomalaisille,+koululaisille+ja+meille+vanhoillekin,+jos+varjossa+pysytään.Lämpimät+onnittelut+ynnämuu,+vuosi+lisää+tullut+elämän+kirjaasi+ja+eikun+jatkoa+luvassa,+hienoa.Meillä+on+liki+2,5+vuotta+ikäeroa,+minä+perästä+hiihtelen;)Kyllä+syntymäjuhlinta+aina+napsun+tarvitsee,+ei+sitä+joka+poika+noin+pitkään+ikään+pääsekään.Makriina+taas+totuuksia+kerroit,+kun+entistä+aikaa+muistelet,+näin+oli,+ilman+rasvoja+sitä+päivät+vietettiin+ennen+vanhaan,+ilman+hattuja+ja+harsoja+ja+rusketusta+haettiin,+ei+sillä,+minä+jatkan+entiseen+tapaan,++aurinkoa+silloin,+kun+sitä+jaksan.En+kylläkään+etelässä+käydessäni+auringon+palvoja+ollut,+varjon+alla+makailin+rannalla+ollessa.Radiosta+kuuluu+nostalgista+musiikkia,+jotenkin+sekin+kesään+soveltuu+saa+mielen+herkistymään.Eilen+soittelin+grammaria,+kammesta+veivasin+vauhtia+ja+melko+hyvin+soikin,+vanhoja+kappaleita,+lähinnä+elokuvien+alkumusiikkia+silloin+ennen,+nyt+tuokin+jo+museotavaraa,+neuloja+ei+taida+saada+mistään.Kiitos+demeter+rohkaisusta,+olisikin+noin,+mutta+eipä+siinä+paljon+omat+päätökset+auta,+joskin+itsepäisyys+voi+asiaa+auttaa.Kaapit+tyhjinä+ja+pestyinä,+yksi+huone+täynnä+niiden+sisältöä,+pusseja+ja+laatikoita,+en+edes+uskalla+pohtia+tulevaa+aikaa,+miten+ne+sijoitan+uuteen+paikkaan.Poikani+jo+perui+muuttoautojen+joutamisen+häneltä,+mutta+lupasi+maksaa+muualta+otetut,+työtä+on+niin+paljon,+että+äidin+hommat+on+vieraille+annettava.Jospa+tytär+kuitenkin+apuun+joutaa,+ainakin+ruuhkaa+selvittämään,+en+kesälomaansa+haluaisi+paljon+kuluttaa,+lepoa+kaipaa+hänkin,+monivaivainen+kun+on.+Pelottava+ajatus+tuo+tavaroiden+varastointi+luoksesi,+kokemusta+on+kälyni+talon++tarpeettomaksi+käyneiden+tavaroiden+varastona,+nyt+on+kamala+urakka+taloa+tyhjentää.Vuosikymmeniä++on+ylimäärää+sinne+kannettu+ja+nyt+tarpeettomana+on+hävitettävä.Kaksikymmentä+vuotta,+edellisestä+muutosta+ja+tavaraa+lisää+tullut+minunkin+huusholliin,+nyt+kyllä+paljon+olen+hävittänyt,+sellaistakin,+mikä+muistoja+mieleen+tuo.Elämä+ehkä+sujuu+ilman+niitä+muistoja,+vaikka+tärkeitä+olikin,+harvoin+kuitenkin+niitä+selaamaan+jousin.Nyt+sitten+varovasti+uusia+keräämään;)Kirjoitan+vähän+huonossa+asennossa,+kun++tietokone+pöydästä+luovuin,+asento+väsyttää+selkää,+kyllä+se+tuoli+ja+pöytä+on+tärkeä+tässäkin+hommassa.No+ehkä+heti+kohta+pääsen+ne+ostamaan.Juokaa+paljon,+näin+kehotetaan+ja+rasvatkaa+ja+mitä+kaikkea+muuta,+jos+kaikkia+opasteita+tekisi,+olisi+aina+jotain+kohtaa+huomioitava.Mennään+sillä+mikä+maatiaisjärki+käskee,+näin+minä+ainakin,+en+ole+herkkä+joka+kotkotusta+uskomaan,+viettäkää+ihana+päivä;)
  15. Lämmintä+ja+aurinkoista+juhannusta,+sitä+on+nyt+luvassa,+jopa+helteeseen+asti.Meille+luvataan+pilvistä,+mutta+nyt+kuitenkin+paistaa+aurinko+ja+pääskyt+kirmailevat+elämänsä+ilosta.Vanha+sanonta,+jos+pääskyset+matalalla+lentää,+tietää+sadetta,+oma+tulkintani+on+siitä,+kun+lehmusten+tienoilla+hyttysiä+paljon,+siksi+alhaalla+lentävät+ruokaa+keräten.Minulla+mieleen+jäävä+juhannus,+tavarat+laatikoissa+ja+kakki+valmiina+sitä+hoo+hetkeä+odotellen.Ohrarieskan+laitan+uuniin+kuitenkin+perinteisen+juhannuksen+tapaan,+syötävä+on+muutonkin+keskellä,+taidan+pullatkin+paistaa+viimeisen+kerran+tämän+asunnon+uunissa.Makriinalle+suku+kokoontuu+ja+tapaaminen+mieltä+ilahduttaa+kauniin+kesän+ympäröidessä,+pieni+kesäinen+sade+ei+iloa+pilaa.Kaikenhan+me+nykyisin+väärin+teemme,+saunanlämmityskin+huonoa+omaatuntoa+kolkuttaa,+mutta+en+jaksa+sillä+kuitenkaan+suurta+arvoa+kokonaisuudessa+merkitä,+tarkkailisivat+tätä+kulutuksen+johdosta+tulevaa+saastetta,+siinä+olisi+suurta+aihetta.En+jaksa+uskoa,+että+me+jotka+olemme+tapamme+elää+oppineet+usein+kantapään+kautta+niitä+suurimpia+pahantekijöitä+olisimme.Hyvää+juhannusta+sinne+ympyröihisi,+nautittavaa+kohtaamista+nuorempien+kanssa+Makriina.Nuo+lakiasiat+ovat+joskus+merkillisiä,+ei+ymmärrys+yllä+niitä+tulkitsemaan.'Taloyhtiöni+päätti+yhteisestä+päättäen+ostaa+tontin+mikä+oli+paikallisen+tehtaan+omistama,++kun+vuokra+olisi+kolmenkertaistunut,+nyt+tontti+on+taloyhtiön+oma+ja+asunnon+arvoa+nostava,+koska+yhtiövastike+ei+nouse+tontin+vuokran+myötä.Muuten+luulen+kohdallani+asiani+olevan+selvä,+kauppakirjassa+lukee+talolla+oma+tontti.Olen+jo+pitkään+nukkunut+pussilakana+peittona,+asuntoni+on+niin+lämmin,+parvekkeen+ovikin+auki+kesällä,+eiköhän+helteestä+jotenkin+selvitä,+vaikka+ikä+siitäkin+hankalan+tekee.Nyt+keittiöaskareihin,+hommaa+kyllä+riittää+vaikka+juhannus+jääkin++erikoiseksi,+mutta+ainakin+luonnon+kauneus+iloa+tuottaa.Oikein+ihanaa+juhannuksen+aaton+viettoa+teille+kaikille.