Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Lauantaiaamua+aluillaan+ja+siitäpä+päivään+hupenee+kovaa+vauhtia,+harmikseni+hieman+harmaalta+näyttää,+mutta+keittiön+ikkunan+aion+pestä,+satoi+tai+paistoi.Urakkani+loppusuoralla,+mutta+jopa+on+mummokin+melkein+uupahtanut,Urheilu+tikkailla+onnistui+ja+tarvittavat+hommat+tuli+tehtyä,+vaikka+jossain+välin+jo+ajattelin,+että+annan+periksi.Vielä+säilyi+yhteiskunnan+tuet+minua+huonokuntoisemmille+ja+heille+se+on+tarpeen,+joilla+voimat+todella+olemattomat.Makriina+päiväunia+kehoitelee+otettavaksi,+varsinaisia+päiväunia+en+ota,+mutta+torkahdan+pienen+tovin+tuolissani+ja+illalla+kohta++yhdeksän+jälkeen+nuokkuminen+alkaa.+Melko+säännölleen+kymmenen+maissa+vuoteeseen+menen+ja+aamulla+kohta+viiden+jälkeen+herään.Aamuvoimistelu+ja+ajatusten+kerääminen,+sitten+ylös+kahvin+keittoon+ja+lehden+lukuun.Mahdoton+on+se+tehtävä+joka+täällä+toteutettavaksi+useinkin+annetaan,+mitä+saa,+mitä+voi+kirjoittaa,+että+kaikkia+miellyttäisi.Meistä+nimimerkillä+kirjoittajista+muodostuu+kirjoittajia,+joita+seurataan+ja+vikoja+etsitään,++niin+Makriina,+kuin+demeter+ja+ynnämuukin+saa+osansa,+aivan+aiheetta.Onhan+Eliaana,+Neeassa+ja+fiinufammukin+osansa+saaneet,+myös+anot+joilla+jotain+mukavaa+sanottavaa+löytyy+ja+onneksi+heitäkin+mukana+on,+siitä+kiitän.Oma+valintani+on,+kun+etsin+tyyliä+kirjoittaa+loukkaamatta,+silti+aina+vaan+epäonnistun.Tuleekin+mieleeni+aika+entinen,+Kahvipirtin+aikaan,+silloin+vaan+kirjoiteltiin++jokainen+omaan+tyyliinsä,+mutta+noita+viestejä+missä+virheitä+etsitään,+en+muista+olleen,+oliko+niin+että+pienistä+ei+välitetty.Hauskan+pito+oli+pääasiana,+huumori+kukki+ja+samanhenkisinä+kirjoittajat+toisensa+koki.Onko+ihmismieli+muuttunut,+nyt+vaan+näitä+virheitä+etsitään,+jopa+toisten+kiittelystä,+mikä+luulisi+olevan+kaikille+mukavampaa+kiitosta+antaa,+kuin+pahaa+mieltä+aikaan+saada.Mielestäni+jokainen+kirjoittaja+voi+ponnahdusalustan+toisille+antaa+vastaukseen+mikä+jatkuessaan+kirjoittelun+sujuvaksi+tekee,+lukea+viestit+sillä+silmällä,+ettei+viesteissä+ikäviä+asioita+nimetä.Väärinkäsityksiä+tulee+paljonkin,+kun+ei+aina+osaa+katsoa+mihin+kirjoitukseen+vastaus+on+tarkoitettu+ja+selittelyjä+sitten+kaivataan.Turhaa+selittelyä+tämäkin+viesti+sisältää,+ei+kukaan+pysty+toisen+mieltä+muuttamaan,+jos+asianomainen+ei+itse+sitä+halua,+jos+seuraa+ketjua+sillä+mielellä,+että+korjaamista+löytyy+ja+sitten+siihen+puuttuen.Olen+syyllistynyt+selittelyjen+virtaan,+pitäisi+jättää+arvostelut+sikseen+ja+jatkaa+omalla+tyylillään+sen+paremmin+viestejään+korjaamatta,+kirjoitin+mitä+kirjoitin+tyyliin.Kuitenkin+jatkan+kiitosten+antamista,+jos+siihen+kohteen+löydän,+moitteen+sanaa+vältän+ja+säästä+muiden+arkiasioiden++keralla+kirjoittelen,+sillä+eihän+sääkään+aina+samanlainen+ole+joka+puolen+maatamme,+joten+sekin+voi+jotain+asiantynkää+antaa.En+usko+kenenkään+nimimerkillä+kirjoittajan+kiitoksia+kaipaavan,+viestistä+selviää+se+tyytyväinen+mieli+minkä+haluavat+antaa.Kirjoitellaan+ja+eletään+niin,+ettei+asiat+mutkistu+ja+muutu+riidaksi+asti,+se+on+koettu++ja+hyvää+mieltä+ei+koskaan+liikaa+tule,+ei+kiitoksiakaan.Iloista+mieltä+Vapunaaton+juhlintaan,+iloa+ja+hauskuuttakin+tämä+elämän+vaihe+kaipaa,+liikaa+on+harmeja+saatu+kokea,+tulevaisuudesta+ei+tiedä,+siksi+nautitaan+elämästä+niin+hyvin+kuin+siihen+rahkeita+riittää;)
  2. Hyvää+alkavaa+perjantaipäivää,+taas+viikonloppu+edessä.,+säästä+en+tällä+kertaa+mitään+kerrokaan,+kun+sekin+harmia+joillekin+aiheuttaa;)Siivous+edelleen+menossa,+ei+siitäkään+sen+enempää.Kovin+vähän+asiaa+mistä+voisi+kirjoittaa,+kun+kaikki+on+moneen+kertaan+kirjoitettu,+mutta+voihan+olla+joillekin+uusimmille+arvoitus,+jos+ei+uusintoja++tehtäisi.Väki+vaihtuu+ja+ihan+kaikkea+ei+ehkä+jokainen+ehdi+lukemaankaan,+joten+kertausta+voisi+kaiketi+joskus+suosia.Sen+verran+kysymykseen+vastaan,+kyllä+syyssiivous+kuuluu+asiaan,+siis+perusteellisesti+tehty,+jouluksi+sitten+monetkin+siivoavat+ja+vaihtavat+verhoja,+kesälläkin+kai+juhannussiivous+hieman+isommin.Siivoaminen+on+homma,+mikä+ei+koskaan+turhaa+ole.Tulipa+noista+lakoista+mieleen+erään+baarityöntekijän+maininta+vappumarssista,+työläiset+marssii,+nyt+näitä+työläisiä+löytyy+jo+koulutetuiltakin+aloilta,+lakot+päivän+sana.Ehkä+se+on+todettu+hyväksi+keinoksi+hoitaa+palkkapolitiikkaa,+toivoisi+muuten+onnistuvan.Paperimiesten+kuin+muidenkin+tuottavassa+työssä+olevien+työllä+kauppaa+käydään,+mikä+pitää+taloutta+kurissa+ja+elämä+sujuu.Makriina+ja+ynnämuu+ihmettelevät+katoavia+viestejä,+joskus+saan+minäkin+alusta+aloittaa,+kun+viesti+karkaa,+itse+syyllinen+olen,+näin+luulen.Olen+samaa+mieltä+tuosta+demeterin+ja+ynnämuun+kirjoittajataidoista,+asiallisia+on+kummankin+viestit+ja+mielellään+niitä+odottaa+ja+lukee,+samaa++voi+sanoa+monen+muunkin+kirjoituksista.En+luetteloa+tee,+sekin+on+jotenkin+kielteisenä+koettu.Makriina+en+jaksa+siirtää+tuolejani+parvekkeelle,+hyvää+varmaan+tekisi+sydämensä+pohjasta+niitä+hakata,+ja+varmaan+toteaisin+pölyä+lähtee,+imurointi+ei+muuta+kuin+pinnasta+pölyt+kerää.Eilen+kirjahyllyn+tyhjennys+teetti+töitä,+kaksi+kirjaa+isompia+jaksoin+kerralla+siirrellä,+kun+en+täytenä+jaksanut+hyllyä+siirtää,+no+tulipa+pölyt+pyyhittyä+hyllyistäkin,+lasien+takana+ovat+kirjat,+mutta+katsopa+kummaa,+pölyä+oli+sinnekin+ilmaantunut.Tänään+joudun+urheilijoiden+käyttämiin+hiekkarannekkeisiin+turvautumaan,+ranteet+kipeytyivät,+herkemmin+kipeytyivät,+kun+tuo+sänkypeitonteko+niistä+mehut+vei.Tässäpä+nyt+tuli+valitusosiokin+tehtyä+ja+siivouksestakin+osin,+vaikka+lupasin+olla+kirjoittamatta;)Nyt+jatkuu+hommat+muissa+huoneissa+ja+uskon,++että+illalla+on+tyytyväinen+ja+väsynyt+mummo,+joka+kättensä+aikaan+saannoksia+ihastelee;)Mieli+hyvä,+mitäpä+pienistä+harmeista,+onhan+aikaa+taas+parannella+seuraavaan+kertaan+mennessä;)Mukavaa+viikonlopun+alkua+itse+kullekin.
  3. Huomenta,+torstai+toivoa+täynnä,+näin+sanotaan,+toivottavasti+toivoa+jaksamisesta+ainakin+minulle,+koska+siivous+aloitettu,+kaikki+ulos+kannettu.Vähän+yritän+pölyjä+seinistä+ja+katostakin+tiputella,+hassusti+aloitan,+tavallaan+makuuhuone+on+ensimmäinen++ja+sitten+olohuone+viimeisenä,+nyt+päinvastoin.Harjakone+eilen+ajoi+sepelit+ikkunani+alta,+kuin+toiveeni+kuullen+ja+nyt+sitten+urakka+voi+alkaa,+jatkan+huomenna,+jos+voimat+ei+riitä.Vahaakin+ostin,+jospa+kiillon+siten+lattiaan+levittäisi+mieltä+virkistämään.Hitaasti+voi+siivous+edetä,+kun+huonekalut+paikkaansa+hakee,+kirjahyllyn+tyhjennys+jo+melkoinen+homma,+kirjat+isoja+ja+paksuja,+mutta+siitä+se+hitaasti+valmiiksi+joutuu,+näin+toivon.Kotiinkuljetuksista+olette+jutustelleet+ja+halpa+on+nano-ano+sinulla+tuo+kotiin+tuominen.Muistelen+täällä+olevan+5+euroa,+on+voinut+muuttuakin.Itse+en+tätä+palvelua+ole+käyttänyt,+ihan+siksikin,+että+sitä+liikettä+vähän+enemmän+tulisi,+kun+itse+vielä+jaksan+kulkea+kauppoihin.Keskellä+kaikkea+asustan,+isommat+ostokset+teen+City-marketista,+matkaa+400+metriä+ja+pikku+ostoilla+käyn+200+metrin+päässä,+liikenneasema+n.200+metriä,+apteekki+ja+tori+pisimmällä,+noin+puolikilometriä..Prisma+ja+Lidl+jo+kilometrin+takana,+joten+niissä+en+käy,+joskus+autoilevien+lasten+tai+ystävien+kanssa.Yksi+iso+puute+meillä+on,+ei+ole+kangaskauppaa,+Leppävirralla+on+lähimpänä+ja+sinne+matkaa+jo+yli+20+km.Paljon+täälläkin+noita+kotiinkuljetuksia+käyttävät,+sen+olen+huomannut.Ano+10,05,+ei+toki+riitaa+haasta+jos+kysymyksiä+tekee+ja+uutena+asiat+tahtoo+vaikeammilta+näyttää,+kuin+todellisuudessa+onkaan.Myös+useat+anonyyminä+kirjoittaneet+pohtivat+tätä+riidan+haastamista,+"täällä+roikkuneena"+olen++saanut+kokea+olevani+riidan+aiheuttaja+kuin+myös+"+lempinimeni"+on+monenlaista+sävyä+saanut,+joten++ehkä+olen+pienenä+riidan+haastamisena+sen+kokenut.Ketään+en+pois+ole+käskenyt,+joitakin+olen+nimeltä+ikävöinyt,+nyt+sitäkin+vähemmän,+koska+sekin+jotain+"nuoleskelua"+aiheutti.Riitaa+ja+siihen+osallistumista+olen+yrittänyt+välttää+ja+ikävältä+on+tuntunut,+kun+sitä+on+seuraamaan+joutunut,+siksi+nyt+tästä+mukavammasta+,+rauhallisemmasta+viestittelystä+tulee+mainittua.Mielipiteet+ja+sävy+millä+ne+kirjoittaa,+antaa+osviittaa+kirjoittajan+mielestä.Jokainen+on+persoona+ja+tuntemisen+vaikeutta+on+nyt,+kun+anonyymi+on+kirjoitteluun+suotu.Nimimerkki+kirjoittajat+ja+heidän+tyylinsä+oppi+aiemmin+tunnistamaan+ja+vastailu+paremmin+onnistui.Näillä+mennään,+jos+joku+ei+tykkää+sille+en+mahda+mitään,+palstalla+on+tilaa+jokaisella+oman+mielensä+mukaisesti+toimia.Nyt+on+aloiteltava+päivän+puuhat,+kun+vielä+voima+pullistelee,+ei+monta+tuntia+mene,+kun+uupumus+voittaa,+jatko+sitten+huomenissa,+tai+vaikkapa+ensi+viikolla,+kun+aikataulu+viruu;)Innostavaa+päivää+kaikille+teille,+olkoon+päivänne+iloinen;)
  4. Taivas+kauniin+sininen,++aurinko+paistaa+ja+elämä+hymyilee,+miksi,+no+siksi+kai,+että+kaikki+tuntuu+mukavalta.Nukuin+seitsemän+tuntia+ja+en+edes+uniani+muista,+kai+niitä+joka+yö+kuitenkin+uniin+tulee.Kiitos+kysymästä+nano-ano,+hyvä+on+olo,+lähinnä+lääkkeiden+pysyvyyttä++tarkasteltiin,+olenhan+puoli+vuotta+puhallellut+ja+käynyt+sairaalallakin+tarkemmissa+puhallustesteissä,+nyt+sitten+tulen+saamaan+astmalääkkeet+pienin+kustannuksin.Kyselin+muitakin+asioita+jotka+mieltäni+painoi,+kysyin+kuitenkin+lääkäriltä+sopiiko+kysellä,+kun+lähetteessä+luki+vain+tämä+astmalääkityksen+arviointi.Ihanasti+lääkäri+totesi,+kysy+vaan,+siitä+meille+maksetaan,+olisipa+enemmän+näitä+tärkeilemättömiä+lääkäreitä.Muuten+kaikki+oli+hyvin,+mutta+aikaa+meni,+tunnin+oli+lääkäri+myöhässä+jonkun+toimenpiteen+vuoksi+ja+kovasti+pahoitteli+odotusaikaa,+laulaminen+jäi,+mutta+laulanpa+ensi+kerralla+kovemmin.Sovimme+vielä,+että+menen+sydänoireiden+vuoksi++päivän+kestävään+kokeeseen,+varmistetaan+sydämeni+laiskan+lyönnin+vaiva,+ei+mitään+hälyttävää,+mutta+lääkäri+halusi+asian+varmistaa.Onnistunut+käynti,+yksi+lisää+mukaviin+kokemuksiini+sairaalahenkilökunnan+kanssa.Yhtiökokous+myös+sujuvasti+sujui,+uudet+lukot+taloon+vaihdetaan,+muutama+ylimääräinen+yhtiövastike+joudutaan+maksamaan,+siitäkään+ei+soraääniä+kuulunut.Talvi+lumineen+aiheutti+pienten+rahavarastojen+häviämisen++ja+näin+sitten+tilanne+korjataan.Joskus+tulee+mieleen,+kun+mukavan+vuokra-asunnon+löytäisi+voisi+helpommalla+päästä,+mutta+ei+taitaisi+eurojen+suhteen+kuitenkaan+helpottaa,+pianhan+se+yksiö+odottaa,+mikä+on+jo+puolestani+maksettu.Hyvin+trimmaakin+nimimerkiksi+tuo+nano-ano,+näin+paremmin+tunnistautuu+ja+tutuksi+tulee,+viestittely+helpottuu,+kun+kohteelle+voi+osoittaa.Se+puu+oksineen++olisi+hyvä,+mutta+eipä+onnistu+sen+käyttöön+otto,+siinä+kysymys+löysi+oikean+kohteen,+väärinkäsityksiltä+vältyttiin.Tänä+aikana+pienikin+julkkikseksi+tuleminen+sisältää+vaaraa,+sen+varmaan+on+moni+julkkis+kokenut,+mutta+kukapa+meidän+vanhojen+elämisistä+kiinnostuisi,+no+onhan+niitä,+jotka+puijaamalla+yrittävät+mummojen+säästöt+viedä,+siinä+on+oltava+hyvinkin+skarppina.Demeter+tuon+jutustelun++arviot+taas+oikein,+siihen+on+nojatuoli+pohjaksi+luotu+ja+uskon+vahvasti,+että+tarve+on+ollut+yhteyden+ottoihin+tätä+kautta,+ainakin+minä+olen+sisältöä+elämälleni+saanut.Olen+vain+melkoisen+kaavoihin+kangistuva,+kaikki+tekemiseni+toistuu,+tehoajan+käyttö+on+mennyt+veriin.Kun+päähäni+joku+tekeminen+tulee,+se+on+tehtävä,+tai+tunnen+itseni+pettyneeksi.Nyt+on+istuessani+telkkarin+ääressä+iskostunut+ajatus,+huonekalujen+paikat+on+vaihdettava+ja+mielessäni+näen+ne+uusilla+paikoilla,++suunnitteluosuus+siis+valmis,+vain+toteutus+puuttuu.Ystäväni+ihmettelevät+miten+sinä+viitsit,+minä+puolestani+heille,+ettekö+kyllästy+aina+samaan,+näin++ihmisten+elämisestäkin+saadaan+keskustelua+aikaiseksi;)Olen+kyllästyvää+sorttia+ja+kun+siihen+lisätään+nuukuus,+näillä+pienillä+uusi+ilme+ilahduttaa.Oikea+sana+ei+nuukuus+taida+olla,+mieluummin+kuitenkin++järkevä+sopii+paremmin,+en+halua+turhaan+kulutusta+lisätä,+viskaamalla+käyttökelpoista+tavaraa+kaatopaikalle.Ano+18,34+luulen,+että+suurin+osa+kirjoittajista+anoina+on+kilttejä,+usein+muutama+hankala+saa+asian+muuttumaan+ja+sitten+tahti+muuttuu,+kun+vastailevat+kilpaa,+miten+osaakaan+ilkeämmin+sanoa.Toivotaan+,+että+rauhaisa+elämä+voittaa+ja+mukavia+viestin+laittajia+ilmaantuu,+tuo+nimimerkki+helpottaisi+kirjeenvaihtoa;)Nyt+päivän+puuhiin+istunto+koneen+ääressä+riittää,+kauppaan+lähden+pidemmän+reitin+kautta+ja+iltapäivällä+pelihommiin,+näin+ne+päivät+sujuvasti+täyttyy;)Aurinko+ja+luonnon+herääminen+nyt+seurantaan,+hymy+on+herkässä,+voi+aika+yllättää+vastaan+tulijan+hymyillen,+eikä+yhtään+harmita+jos+vaikka+tyhmäksi+ajattelee;)
  5. Huomenta+viikonalkuun,+kaunis+sää+jatkuu+ennallaan+ja+yöpakkaset+kuivattaa+ilmaa,+maaimee+kosteutta+viimeisistä+lumen+rippeistä,+antaakseen+kasvulle+vauhtia.Näin+taisi+olla,+kuten+ano+22,22+totesit,+yritin+illan+suussa+kurkata,+ei+onnistunut,+heti+tuli+ajatus+onko+koneeni++hoitotoimenpiteitä+vailla,+mutta+kun+muualle+pääsi,+niin+ajattelin+yleisen+hämmingin+olevan+ja+niinpä+oli.Nojatuoli+on+muutenkin+hiljaiseksi+käynyt,+vanhemmat+eivät+jaksa+ja+nuoremmat+ei+kiinnostu+kirjoittelusta+arjessa+liikkuvasta+elämästä..Kuinka+paljon+onkaan+niitä+kirjoittajia+jotka+ovat+jättäneet+kirjoittelun,+kuka+mistäkin+syystä,+mutta+muistoissa+mukana+kulkevat.Ihanaa+kanssakäymistä+voipa+sanoa,+että+vuosikymmenten+ajan,+mutta+aika+ajaa+ohi,+kunto+huononee+ja+voihan+olla,+että+kaikki+sanottava+on+tullut+sanottua.Toistojahan+nämä+viestit+paljolti+on,+mutta+kuitenkin+mielenkiinnolla+odotan+jokaista+viestiä,+tietoa+siitä+miten+elämä+sujuu.Enpä+usko,+että+yhtä+sinnikästä+aloitusten+tekijää+enää+löytyy(+ei+tarvitsekaan)+mitä+minä+olen+ollut,+mutta+kannusteena+on+aina+olleet+mukavat+kanssakirjoittajat.Lopun+edellä+tämä+on+minullakin,+jos+kukaan+ei+anna+aiheita+vastailuun,+en+yksin+pitkään+viitsi+ja+onhan+niinkin,+että+ikäni+topin+tekee.No+ei+suurta+huolta,+olen+jo+ajatuksia+pitänyt,+että+kaikki+loppuu+aikanaan,+niin+myös+minun+viestittely.Paljon+ajatusteni+jaksamisesta+olen+kiitollinen+juuri+tälle+kirjoitusmahdollisuudesta,+joka+aamu+saan+tuntojani+esiin+tuoda,+odottaen,+että+joku+omilla+viesteillään+voimia+ylläpitää.Vaivojen+luettelointikin+oman+lohdun+antaa,+kun+huomaa+kanssaihmisiä+niihinkin+löytyy,+jaettu+murhekin+iloisemmaksi+muuttuu,+kun+voi+lukea+toisilla+samoja+murheita+olevan.Iloinen,+myönteinen+viesti+saa+silmät+kirkastumaan+ja+ajatus+jaksamisesta+selkiytyy.Jaksamista+tämä+kirjoittelu+myös+kysyy,+mutta+myös+odotuksen+tunnetta+vastauksien+saamisiin,+näin+tämä+on+kestänyt+liki+kaksikymmentä+vuotta,+kiitollinen+olen,+tuskin+mieleni+virkeys+tätäkään+luokkaa+olisi,+ilman+palstan+antia,+kiitos+kaikille+mukana+olleille;)En+mitään+eroviestiä+kirjoita,+muuten+vaan+kertaan+tämän+Nojatuolinkin+annin+tärkeydestä,+ajatus+selkeentyy,+kun+yrittää+viestiä+ymmärrettävään+sävyyn+saada,+aina+ei+sekään+ole+itsestään+selvyys;)Tämän+kaltaisin+aatoksin+tähän+päivään+valmistaudun+ja+puuhiani+alan+toteuttamaan,+iloa+elämäänne.
  6. Hyvää+ja+kaunista+sunnuntaiaamua+kansalaiset,+lämpöä+vajaa+neljä,+hyvin+tässä+päivä++on+alkamassa.Vuoteesta+en+meinannut+selvitä+ylös+taaskaan,+taivaalle+tuijotin+ja+aatokset+lensi+mistä+niitä+tuleekaan,+joskus+jopa+rasittavasti;)Pieni+harmi+mielessä+elää,+kun+eivät+tuota+nurmikkoa+harjaa,+en+pääse+ikkunan+pesuun,+kaikki+se+pöly+ja+hiekka+juurikin+ikkunaani+tulee+ja+Vapuksi+pitäisi+entisen+tavan+mukaan+ikkunat+olla+pesty.No+ehkä+äitienpäivään+kuitenkin+sekin+selviää;)Simaa+en+tee,+vaikka+maistuisikin,+yksin+tulee+juotua+ja+sokerin+määrä+melkoinen,+mistähän+johtunee,+että+makeaa+vähemmän+enää+sietää.Kyllä+yhden+kerran+ainakin+munkit+pitää+vuodessa+paistaa,+tippaleivistä+en+välitä.Rasvaakin+ihminen+tarvitsee,+joten+syödään+vaan+ja+nautiskellaan;)Jopa+iso+moka+Kristiinalle+kävikin+noiden+renkaiden+kanssa,+olisiko+sittenkin+kannattanut+hakea+pois,+jos+ei+joku+jo+kerinyt+harmistasi+hyötyä.Minun+sähköpostista+pitää+useampi+painallus+tehdä,+että+osoitteet+katoaisi,+hyvin+vähän+sähköpostia+saankin,+roskapostia+enimmäkseen.Aamuisin+käyn+vilkaisemassa+ja+tyhjentämässä.Puhut+kirjojen+uusinta+lukemista,+sama+minulla+noiden+sarjojen+kanssa,+uusinta+jonkun+ajan+kuluttua+ja+huomaan+unohtaneeni+paljonkin+tapahtumista.Makriina+minulle+aivan+tuttua+juttua+tuo+aloittaa+kaikkeen+valmistautumaan+jo+viikkoja+ennen,+hätäinen+olen+ja+malttamaton,+pikkulapsen+odotus+mielen+täyttää.Todella+monella+taholla+on+tunnusmerkkejä+meistä+itsekustakin,+huomaa+useinkin,+kun+vastaa+johonkin,+hyppää+sähköposti+ilman+omaa+laittamista+ja+onhan+se+sekin,+jos+googlettaa+niin+monia+asioita+ilmi+tulee.Luojamme+meitä+varjelkoon,+ettei+sellaisten+asioiden+kohteeksi+jouduta.Uusi+tieto+oli+tuo+kuohuviinien+pieni+pullo,+en+käy+viinakaupassa,+olisiko+viisi+kertaa+ovi+auennut+elämäni+aikana,+mutta+tuolta+naapurimaasta+on+ystävät+pitäneet+huolen,+että+juhlistavaa+ainetta+on+tarpeen+tullen.Tarvetta+ei+useinkaan+tule,+joten+säilyvät+hyvin+kaapissani,+nyt+Vappuna+aion+yhden+pullon+avata.Humalatilan+olen+kokenut,+tai+paremminkin+seuraavan+päivän,+osaan+arvioida+juomiseni+oikein.Kaikkea+sitä+on+pitänyt+kokeilla,+mistäs+muuten+osaisi+varoen+elää;)Tänään+sitten+ahkerien+harrastajien+töitä+ihastelemaan+ja+harmittelemaan,+kun+itse+ei+osaa.Viettäkää+tahollanne+leppoisa+lepopäivä,+ellei+menoja+ole+sattunut+omalle+kohdalle;)
  7. Huomenta+viikonloppuun,+taas+viikko+lopuillaan,+nämä+hujahtavat+aivan+tajuamatta,+kai+se+osoittaa+sitä,+että+aika+ei+pitkäksi+käy;)Itsestäni+olen+huomannut+uuden+piirteen,+vuoteessa+viihdyn+hyvin+ja+seurustelen+ajatuksieni+kanssa+mielekkäästi,+aihepiiri+mittava.Miten+voikaan+ajatukset+lentää+aiheesta+toiseen+ja+ylösnousu+ei+houkuta.Ajatus+siitä,+että+kokeilen+joskus+päivän+viettoa+ylös+sängystä+nousematta,+vielä+ei+ole+onnistunut,+kun+se+vanha+mieli+elää,+jos+joku+sattuu+tulemaan,+miten+selität+tilanteen;)Kai+se+aika+hassulta+tuntuisi,+kun+ihminen+joka+aina+on+aamuvirkku+ei+iltaan+mennessä+ole+ylös+noussut.Eilen+lenkillä+ollessani+tuijotin+penkillä+istuen+telkien+reviiri+ja+kosimismenoja,+joutsenet+ai+tällä+kertaa+näköpiiriini+tulleet,+mutta+niitäkin+voin+näillä+retkilläni+nähdä.Olen+vähän+kritisoinut+mielessäni+raamatun+sanomaa,+"katso+taivaan+lintuja,+ei+ne+huoli+huomisesta"+ei+ihminen+voi+olla+ennakoimatta+tulevaa,+näin+ajattelen.Kankkulan+kaivolla+ja+monta+muuta+silloista+hauskaa+ohjelmaa+oli+ennen+vanhaan,+Vapaa+palokunta,+myös+yksi+niistä,+miltä+nyt+tuntuisivatkaan,+ainakin+selvän+puheista+saisi.Voisi+vähän+tylsiltä+tuntua+tämän+nykyisen+mittapuun+mukaan,+aivan+kuin+vanhat+elokuvatkin.+Musiikki+tekee+poikkeuksen+edukseen,+ennen+oli+lauluissa+sanoitus,+nyt+pelkkää+toistoa+ja+huutamista.Katselen+paljon+Netfixsistä+ohjelmia,+siellä+on+hyvin+tehtyjä,+miettimistä+vaativia+sarjoja.löytyy+sieltäkin+mielikuva+tuotoksia,+missä+ei+todellisuus+täsmää,+mutta+suureksi+kuluttajaksi+olen+muotoutunut+ja+musiikistakin+olen+oppinut+tykkäämään.Yksi+suosikkini+on+sairaalasarja+Hospital,+siinä+huumoria+mukaan+mahtuu,+eikä+paljasta+pintaa+aina+esillä,+no+leikkauksien+kohdalla+tietysti+ja+niin+toden+mukaisesti+kaikki+leikkaukset+kuin+synnytykset+kuvattu.Myönnettävä+on,+että+kuumuutta+ei+jaksa,+yritän+hieman+aurinkoa+palvoa+parvekkeella,+mutta+ei+siellä+kauan+istuminen+onnistu,+maaliskuun+aika+on+siihen+hommaan+parasta+istuskella+vilttiin+kääriytyneenä.Voimat+lenkilläkin+hiipuu,+jos+pukeutuminen+ei+kohdalleen+osu+ja+väsy+tulee+helpolla.Sään+muuttuminen+näyttää+todella+tapahtuvan,+pilvessä+on+ja+viileääkin+on,+saa+nähdä+mitä+viikon+päästä,+no+eipä+minua+haittaa,+siinähän+se+Vappu+menee+kuin+muutkin+päivät.Makriina+tuosta+jaksamisesta+puhut,+totta+meinaa+olla+ne+jaksamiset+ja+halutkin+minulla.Kälyni+soitti+ja+sovimme+näyttelyyn+mennä,+joka+Kansalaisopiston+ryhmien+tuotoksista+pystyyn+on+pantu,+nyt+jo+kaduttaa+ja+mietin+josko+peruisin,+on+noita+käsityötaidon+näyttelyjä+nähty+ja+tiedän,+että+taitajia+löytyy+jos+mihin.Nolo+on+perua,+kun+ehdin+lupautua,+mutta+ei+yhtään+haluja+menemisiin+nyt+ole.Aiemmin+aina+Vappuna+torilla+olimme+ja+sen+jälkeen+suurella+joukolla+Vappulounaalle+teatterin+tiloihin,+nyt+ystäväpiiri+on+pienentynyt+ja+halu+mihinkään+lähtemiseen+aina+vaan+vähemmäksi+menee.Ajattelin+munkkeja+paistaa+ja+kuohuviinipullon+aukaisen,+yksin+kaiketi,+niillä+se+Vappu+ohitetaan.Maailmassa+on+jo+paljon+nähnyt+ja+ihmettelyn+aika+monilta+osin+ohi,+nyt+vaan+elän+ja+hengitän;)Hyvää+saunapäivää,+se+nautinto+vielä+voimissaan+on;)
  8. Huomenta+Makriina+ja+lukijat,+näin+pitää+sanoa,+kun+hiljaiseksi+on+kirjoitusinto+käynyt,+no+vapaaehtoisuuteen+täälläkin+nojaudutaan,+jos+ei+huvita,+se+on+siinä;)Kevät+ja+sen+ihanuudet+vievät+mennessään,+mikä+onkin+hyvin+suotavaa,+ulkoilu+ja+pihojen+kuntoon+laittoa+tämä+aika+sisältää.Kun+nuo+pihahommat+puuttuu+on+tyydyttävä+ihastelemaan+toisten+pihoja,+puistoja++ja+maisemaa+mitä+tarjolla+on.Katselin+kuvia+mökkiajaltani+ja+hyvinpä+sielläkin+aika+kului+kevään+tuloa+ihmetellen,+lintujen+ilmestymisiä+järvelle+ja+kukkien+esiin+nousemista,+haravointia+riitti,+mutta+mieleistä+oli;)Näin+muistoissa+eläen+taas+tähänkin+päivään+heräilen+ja+sää+jatkaa+kauniina,+ulos+on+lähdettävä.Ompelukone+olisi+esiin+otettava,+pientä+tuunailua+verhojen+kanssa,+vilkuilen+komeroihin+sillä+silmällä+onko+jotain+muuta+korjattavaa,+kun+koneen+esille+nostan.Ompelu+ei+niitä+himo+hommiani+ole,+mutta+nyt+yksi+urakka+on+valmis,+se+parisängynpeittouutuuttaan+sänkyä+peittää,+faseen+kuvan+laitoin+ja+sekös+ihastelua+aiheutti,+no+mielihyvä+tuli,+sillä+toivottoman+tuntuinen+urakka+se+väliin+oli.Ei+koskaan+enää+moista,+hyvä+mieli+kuitenkin+siitä,+että+vielä+homman+jaksoin+loppuun+viedä,+se+itsepäisyys+joskus+hyödyksi;)Lumet+on+kadonneet+ja+nurmetkin+alkaa+sävyä+saamaan,+viikko+vappuun,+voi+jo+vihreitä+silloin+näyttää+jos+lämpöä+riittää.Näin+se+onnistuu+yksin+esiin+tuleminenkin,+kun+intoa+asiaan+kokee.Eiköhän+Makriinakin+kukat+pian+esiin+jäätikön+alta+saa,+se+tuo+aurinko+hyvä+apuri;)Kivaa+päivää+kaikille,+nauttikaa+kauniista+säästä,+korkeapainetta+luvassa+jatkossakin.Vanha+ketju+nostettu+esiin,+näin+käy,+jos+ei+tarkkana+ole,+mutta+eipä+sekään+harmia+aiheuta;)
  9. Huomenta+edelleen+aurinkoiseen+säähän.Katselen+noita+koivun+latvuksia+ja+kyllä+vihreyttä+on+nähtävissä,+silmut+siellä+pullistelevat,+on+saaneet+vettä+ja+lämpöä,+pieni+hetki+ja+silmut+aukeaa.Näin+lehdestä+Poudan+sanoman,+kohta+taas+viileämpi+aika+koittaa,+näin+se+aina+kevään+ja+kesän+tulo+tekee,+säät+vaihtelee+ja+vaikka+kuinka+vastaan+pullikoitaisiin+auta+ei+mitään;)Siinä+on+yksi+asia,+mihin+ei+ihminen+pysty+vaikuttamaan+ei+asein+ei+muutenkaan.Taas+oli+sumua+sakeana,+kun+heräsin,+pian+kuitenkin+maahan+laskeutui,+se+vanhan+kansan+mukaan+poutapäivää+tiesi,+jos+sumu+ylös+meni,+sateena+alas+tuli++päivän+mittaan.Noiden+pakolaisten+maahamme+tuloista+on+keskustelua+ollut+ja+heidän+työelämään+sopeutumisesta,+kyllähän+toivoisi,+että+apua+olisi+sopeutumiseen+meidän+elämän+muotoon,+kun+oman+maan+kansalaisista+työelämän+riittäminen+on+hakusissa,+monet+työt+ei+kelpaa+suomalaisille.Varmaan+moni+maahan+tullut+hyvillään+olisi+jos+työtä+löytyisi+ja+kohtuu+palkka+jatkuvana++takaisi+elämisen+mahdollisuudet.Muistelen+aikaa+minun+nuorempana+ollessa,+työtä+otettiin+vastaan+mitä+tarjolla+oli+ja+mitään+vanhempain+vapaita+ei+ollut,+mutta+selvitty+on.Minulla+oli+onni,+kun+asuimme+lähellä+vanhempiani,+äitini+tuli+kotiini+aamuisin+ja+tytär+sai+nukkua+omassa+sängyssä,+sitten+yhdessä+menivät+vanhempieni+kotiin,+missä+ukki+jo+odotti+tyttärentytärtään.Jotenkin+ne+lapset+tuli+hoidettua++ja+aikuisia+nyt+ovat+senkin+ikäpolven+lapset,+omien+lapsiensa+kanssa+elämäänsä+elelee+ja+yrittävät+selvitä+kuka+mitenkin,+tosin+yhteiskunnan+puolelta+monin+tavoin+apua+saavat.Kehitys+on+ollut+huimaa+näissäkin+auttamiseen+kohdistuvissa+asioissa,+joskus+tuntuu+liiankin+hyvältä.Sama+asia+on+hoitajien+kohdalla,+kaukana+on+se+1900+alun+aika+jolloin+hoitajan+työ+katsottiin+hyvyyden+silmin,+onhan+kerrontaa+"sisar+hento+valkoinen"+ja+kutsumuksena+tätä+työtä+pidettiin.Tänä+päivänä+tekevät+työtään,+kuten+kaikki+muutkin+alat,+kuitenkin+soisi,+että+alalle+hakeutuisivat+henkilöt+joilla+suuri+empatian+taito+mukana+kulkisi.Palkkaukseen+en+ota+kantaa,+oikeus+heillä+kuin+toisillakin+on+etujensa+valvomiseen.Työttömiä+kohtaan+suuntautuva+kateus+ei+myöskään+ole+oikeutettua,+syyt+ovat+moninaisia+ja+aika+pieni+prosentti+taitaa+olla+heitä,+jotka+työteolla+keinottelee,+vaikkakin+yleinen+tieto+on,+että+kaikki+työ+ei+kelpaa,+sitä+sopii+ihmetellä.Minä+joka+olen+aina+työssä+käynyt,+tehnyt+työtä+mikä+eteen+on+tullut,+joskus+kolmessakin+työssä+samana+päivänä,+mutta+aina+olen+itse+elämäni+kustantanut.Yhteiskunnalta+ei+ole+apua+tullut,+en+ole+edes+osannut+kuvitellakaan+moista,+mutta+ajat+on+muuttuneet,+hyvään+suuntaan+kaiketi?Lapsille+on++päivähoitokodit+terveellinen+opinahjo+tulevaa+sosiaalista+elämää+silmällä+pitäen,+siksi+myös+työttömänä+olevien+vanhempien+lapset+vertaistensa+lapsien+kanssa+hyvän+alun+elämäänsä+saa.Fiinufammu+nauttii+kesän+tulosta+oikeaoppisesti,+nyt+on+kuljettava+silmät+auki+luonnossa,+sitä+minäkin+yritän+täällä+kaupungin+puistoissa+harrastaa,+onnekseni+tuo+puisto+aivan+takapihallani,+siellä+penkki+missä+istuen+seuraan+liikennettä+kuin++myös+luonnon+ääniä+ja+puiden+lomassa+olevia+kukkapenkkien+heräämistä+kesään.Veroeuroilla+näitä+ylläpidetään+joten+ihan+hyvillä+mielin+siellä+istuskelen,+onhan+ne+myös+minua+varten+tehty;)Makriina+emmehän+pienestä+säikähdä,+ei+muutama+toivotus+jostakin+meidän+ikäisiä+koskevaksi+säväytä,+nämä+sanojat+perässä+tulevat,+mikä+heidän+kohtalonsa+onkaan?Tänään+kerhotapaaminen+ja+siitä+sitä+iloa+yhdeksi+päiväksi+ainakin+riittää,+iloa+kaikkien+elämään;)
  10. Verhohuoli+poistui,+nyt+riippuu+uuden+sänkypeittoni+kanssa+sopivat+verhot+ikkunassa,+tytär+ne+nopsaan+sinne+ripusti.Sain+muutenkin+terapian+hoitoa,+kun+murheitani+julistin,+joten+sydän+keveni+ja+taas+jaksaa;)En+toki+vaihda+verhoja+joka+juhlapyhälle,+nykyisin+en+edes+kesää+ja+talveakaan+huomio,+nyt+vaan+juhlistin+tuon+tuskan+ja+vaivan+nähneeni+sänkypeiton+kaveriksi+uudet+verhot+ja+pesua+jo+kaipasi+edelliset.Tuo+uskontokin+aiheutti+pahaa+mieltä,+se+ei+ollut+tarkoitus,+jokainen+uskollaan+autuaaksi+tulee,+tätä+lähinnä+tarkoitin,+en+vaatimuksia+kenellekään+aseta+sen+suhteen.Hienoa+että+sait+kokea+mukavan+kokemuksen+messuilta+Makriina,+sen+verran+olen+minäkin+asiaa+seurannut,+että+kalliiksi+on+retrotavarat+hinnoiteltu,+vähän+minulla+mitään+onkaan,+mutta+ei+nekään+meinaa+kelvata+jälkeläisille.Joskus+ostelin+sillä+mielellä,+että+perintönä+kulkee,+mutta+nyt+kaikilla+omasta+takaa+tätä+retroa+on+hankittu,+joten+ihan+suotta+rahojani+niihin+olen+tuhlannut.No+tätä+se+elämä+nyt+on.Laiskamato,+olen+kyllä+minä+myös+kyseenalaistunut+tapojani+monen+asian+suhteen,+ihan+mukavuus+syistä,+verhoistani+suurin+osa+on+silittämättä+siistit,+se+kyllä+olisikin+aika+homma+aina+raudan+kanssa+heilua.Ei+kukaan+minullekaan+ole+tullut+sanomaan,+että+miksi++noin+tai+näin+teet,+omassa+päässä+ne+totut+tavat+elää.Kiltti+poika+sinulla+fiinufammu,+kun+tuon+homman+on+omakseen+ottanut+ja+apua+sain+minäkin,+kun+nöyrryin+pyytämään,+eikä+ollut+lainkaan+vaikea+tyttärelle,+ei+minullekaan.Vielähän+tuota+hommaa+pienempiin+kiipeilyihin+jäi+ja+jotain+kai+on+yritettävä+itsekin+tehdä,+ettei+ihan+kangistu;)Vielä+on+arvoitus+tuo+Venäjän+kohtalo,+toivoisi+pikaista+ratkaisua,+tuskaa+jo+riittää,+niin+monen+ihmisen+kyyneleet+on+ehtinyt+virrata+ja+tuhot+mittavat.Vastuuseen+olisi+jouduttava+Putinin+kumppaneineen,+sotaa+heidän+vallan+halustaan+käydään.+Nyt+ruokailemaan,+on+päivää+jo+siihen+malliin+kulutettu.
  11. Maanantaiaamuun+on+herätty+ja+pääsiäisen+rippeitä+aloitellaan.Olin+eilen+yksivuotiaan+juhlissa+ja+voi+sitä+tavaran+määrää,+mikä+tälle+pienelle+tulikaan,+entisten+lisäksi.Itse+juhlija+ei+tuon+taivaallista+lahjoistaan+piitannut,+kävelyä+yritteli,+mutta+huomasi+kontaten+pääsevän+nopeammin.Sivusta+seuraajana+olin+ja+totesin,+että+kyllä+on+mummo+todella+vain+katselijan+osassa,lasten+oikeat+mummot+roolinsa+osasi,+poliisisetäkin+piipahti+työn+lomassa+kummityttönsä+juhlissa.Kahvikuppia+nenän+eteen+kantoivat+ja+iloitsivat+siitä+kun+jaksoin+tulla,+miksi+en+jaksaisi,+kun+kyydin+antoivat,+huonoksi+äidiksi+ja+mummoksi+itseni+tunsin,+voi+kamala+minkälainen+ihminen+olenkaan,,+saattoihan+se+ihan+vilpitöntä+iloa+olla.Vanhuusko+tekee+myös+luulotautiseksi+ja+mitenkähän+minua+olisikaan+pitänyt+muuten+huomioida,+häpeä+vanha+ihminen.Kyllä+se+niin+on,+että+kaikki+ei+mene+piirustusten+mukaan+(minun)+ja+hymyssä+suin+olisi+jaksettava+olla,+vaikka+sydän+märkänis+kuten+Makriina+mainitsit.Aina+ei+elämä+hymyile,+vaikka+itse+syyllisyyden+aikaan+saakin.Tänään+tytär+tulee+pistäytymään,+ajattelin+josko+pyytäisin+verhot+vaihtamaan,+mutta+nyt+tässä+pohdin,+että+jos+kuitenkin+itse+sitten,+kun+aika+koittaa.Miten+onkaan+minulle+vaikeaa+tuo+avun+pyytäminen,+olenkohan+todella+itsekäs+ihminen?Narsissi+ruukku+minunkin+pöydällä+pääsiäistä+juhlistaa,+en+koskaan+ole+minkään+kukan+mukulaa+saanut+kasvamaan,+nyt+kolme+amarylliksen+mukulaa+odottaa+parvekkeelle+pääsyä,+sitkeä+olen+yrittämään.Minun+yöuneni+aika+tarkkaan+7-8+tuntia+on,+mutta+silti+päivällä+torkahtelen.Niin+se+on+kuten+ynnämuukin+kerrot,+minun+mielestä+uskonto+ja+politiikka+ovat+jokaisen+oma+asia,+ketään+ei+niitä+oman+mieliseksi+voi+vaatia,+joskin+ei+halua+edes+moista+yrittää.Olen+omia+kantojani+uskonnon+suhteen+joskus+kertoillut+ja++minun+tapani+ja+uskoni+on+suoraviivaista,+ei+siitä+voi+numeroa+tehdä.Oikean+uskovaisen+elämältä+vaaditaan+paljon,+pitää+osata+olla+hyvä,+puhumatta+pahaa+kenestäkään+ja+antaa+anteeksi+kaikki+loukkaukset+mitä+saattaa+joskus+kuulla+tai+tehdä,+siihen+ei+minusta+ole,+olen+pitkävihainen,+muistan++kaikki+huonoksi+tulleet++kokemukseni.Tosin+en+ole+täydellisesti+uskovaiseksi+nimitettyä+tavannutkaan,+kaikilla+joku+virhe+on+esiin+tullut,+tämä+kai+on+sallittua,+minulle++sana+uskovainen+on+vaativa.Riittänee+kun+on+rehellinen+ja+pyrkii+oikein+elämänsä+kulkemaan,+se+minun+ohjenuora,+aina+en+onnistu.Jopa+tulikin+tilitystä+tai+tykitystä,+itsesäälin+tuntemuksissa+räpellän+ja+näin+se+purkaantuu,+mutta+huomenna+kaikki+on+toisin;)Vielä+ehdimme+tämän+päivän+pääsiäistä+juhlia,+pari+viikkoa+ja+vuoden+repäisevin+juhla+edessä,+ei+suunnitelmia,+no+vielä+ehtii+sopia+jotain+jos+intoa+moiseen+tulee.Taitaa+jäädä+yksin+simalasin+ääreen+istumiseen,+mutta+katsellaan+ja+ihmetellään,+hyvää++ja+mukavaa+päivää+toivotan,+vaikka+vähän+synkistelinkin;)
  12. Jatkoja+vaan+tälle+pääsiäisen+ajalle,+vielä+huominen+juhlapäivä,+eipä+monta+päivää+kulu,+kun+vappua+juhlimme.Verhoja+katselin,+se+ikkunan+pesu+ja+verhojen+vaihto+mieltä+kaivaa,+tavallaan+vappuun+mennessä+se+homma+on+aiemmin+hoidettu.Sellainenkin+ajatus+on+päässä+pyörinyt,+että+jos+koko+touhusta+luopuisi,+se+pieni+hetki+niiden+kirkkaana+pysymiseen+on+olematon,+jos+homman+hoitaisi+vaan+sälekaihtimin;)Niinpä+taas+arkisista+asioista+rupatan,+nyt+on+juhla+aikaa,+mutta+mielessä+kun+on,+ulos+vaan+tulevat.Tulihan+sitä+lasten+pienenä+ollessa+hieman+juhlistettua+koristein+pääsiäistäkin+ja+muniakin+maalailtiin,+mutta+ei+niin+paljon+kuitenkaan+jouluun+verratessa.Ankeaa+oli+pääsiäisen+aika+minunkin+lapsuudessa,+siksi+se+pitkäperjantai+pitkältä+tuntui,+samoin+tammikuu+ja+marraskuukin,+nyt+kaikki+hujahtaa+pikavauhdilla.Noin+se+on+noiden+kukkien+ilmestymisen+kanssa,+ei+hanget+pelota,+krookuskin+aikainen+kukka,+sekin+taitaa+hyppiä+aika+rajusti,+ei+penkeissä+pysy,+näin+muistelen+maalla+ollessani+kokeeni.Kyllä+kevät+on+syntymisen+aikaa+luonnossa,+muistan+pionin+punertavat+alut++ja+helmililjojen+esiin+tulon,+joka+aamu+näitä+huomioita+kävin+katsomassa.Nyt+seuranani+nuo+koivut+ikkunan+edessä,+niiden+vihertymistä+odotan,+takapihalla+puiston+narsissit+kukintansa+aloittaa+heti,+kun+lumikuorma+sulaa.Noin+se+on+Hurskainen,+skillat++leviävät+joka+paikkaan,+niitä+ei+pidättele+mikään,+on+kai+tuo+koettu+palstallakin;)Kauniina+mattona+kuitenkin+siniset+läikät+nurmikolla+on.Tuo+aladoopi+on+niin+tuttu,+äitini+sitä+teki,+ei+meillä+karjaa+koskaan+ollut,+mutta+kai+ne+tarpeet+maalta+haettiin,+en+muista+lapsena+siitä+tykänneeni,+en+monesta+muustakaan+sen+ajan+herkuista.Kotona+kaikki+melkein+tehtiin,+perunajauhot,+saippuat,+lehmän+"pötsiäkin+"+äiti+keitti,+ikävän+harmaata+oli,+ei+houkuttanut+edes+maistamaan.Herkkujani+ei+ollut+lipeäkala+ja+rasvassa+uivat+makkarat,+joita+joulun+aikaan+tarjolla+oli.Ruisleipä+juureen+tehty+oli+herkkua,+ei+malttanut+jäähtymistä+odottaa,+kun+piti+kovakuorisena+saada+maistaa,+voi+suli+leivälle+ja+maistui.Lauantaipäivä+oli+juhlan+aikaa,+kun+uunista+vaikka+minkälaisia+tuoksuja+tuli.Noista+kirkkoasioista+vielä,+onhan+suomalainen+uskonto+aika+tiukan+tuntuista,+körttiläisperinnettä,+mustiin+pukeudutaan+useinkin,+tosin+nyt+on+vapautusta+ja+iloakin+alkanut+mukaan+tulla.Kyllähän+uskonto+voi+iloistakin+olla,+minäkin+tykkään+katsoa+sellaisia+iloisia+ja+uskossaan+vilpittömiä+esityksiä,+eihän+iloisuus+syntiä+ole.Ilosanoma+tämä+ylösnouseminen+on,+joskin+sitä+edelsi+ne+kauheudet.Mielestäni+ei+mitään+hävettävää+ole+kulttuurissamme,+se+nojautuu+aikaan,+jolloin+oli+vaikeaa+ja+eläminen+tuskaa+täynnä,+mutta+maahan+tulijat+saavat+omine+kulttuureineen+keskenään+toimia,+mutta+maassa+kuitenkin+maan+tavoilla,+eli+meillä+on+omat+tapamme+ja+niihin+pitää+sopeutua+muualta+tulleet.Facessa+kerätään+nimiä+Suvivirren+puolesta,+aika+outoa,+että++meillä+vuosikymmeniä+lauletun+virren+kieltoa+edes++harkitaan.Taas+mielipiteitäni+julki+toin,+toivottavasti+ei+kukaan+loukkaantunut,+ne+on+vaan+tämän+mummon+aatoksia;)Hyvää+jatkoa+pääsiäisen+viettoon;)
  13. Huomenta+ja+hyvää+lankalauantainaamua,+taivas+kauniin+vaalean+sininen+ja+täysikuu+ilahdutti+aamukahvillani.Ano+9,07+sait+kokea+luonnoneläinten+kisailun+seurantaa,+ei+kai+poikasia+olleet,+eikös+jänis+synnytä+hankiaikaan?Täälläkin+isot+jänikset+joskus+aamulla+loikkivat+teiden+yli,+mutta+katukuvasta+poistuvat+päivän+alettua.Hyvin+meni+Pitkäperjantai,+ei+yhtään+puhelua,+ei+vieraitakaan+paitsi+yläkerrassa+asuva+talon+puheenjohtaja,+hän+korjasi+radioni++soivaksi.Ihana+omistaa+tuollaisia+naapureita.Totta+tuo+mitä+Neeassa+sanot+tuosta+kameran+mukana+pitämisestä,+tai+nykyisin+kännykkä+saman+asian+ajaa,+pieniä+tilanne+kuvia+saisi+tallennettua.Minä+olen+jo+kuvaamiseenkin+innon+kadottanut,+enää+en+oikeita+kuvia+halua+tallennettavaksi,+albumeja+jo+toistakymmentä+ja+mihin+joutuvatkaan+kuoltuani?Tietokoneella+on+paljon+kuvia,+tikulle+otettuja+ja+pilveen+siirrettyjä,+en+ehdi+koskaan+niitä+katsella.Paljon+on+koronaa+täälläkin+vaikka+puheet+vähentyneet+ja+jopa+jokapäiväisiä+nämä+toteamukset+on,+mutta+nyt+huomio+on+kiintynyt+aivan+toiselle+suunnalle.Tunnistan+tuon+kaipuusi+mökille,+samoja+oli+ikävät+minullakin+parikymmentä+vuotta+sitten,+vieläkin+ikävä+mieleen+tulee,+kun+satun+kuvan+näkemään,+sama+myös+koirani++kuvan+edessä+joskus+ikävääni+itken.Maalasin+koirani+kuvan+ja+vaikka+ei+hyvä+olekaan,+hyvin+tunnistaa,+pieni+ihana+ystäväni+sekin.Tuo+ortodoksisuus+on+jäänyt+vieraaksi,+vaikka+se+mieheni+usko+olikin,+hän+itse+ei+kirkossa+muistini+mukaan+käynyt,+mutta+anoppini+lauloi+kuorossakin+ja+nyt+kälyni+päästyään+kirkon+lähelle+siellä+käy+paljonkin.Paljonhan+se+poikkeaa+luterilaisesta,+mutta+kun+nämä+asiat+on+omassa+mielessäni+ja+kirkkoa+en+juuri+kaipaa,+tosin+luterilaista+uskoa+tunnustan.Jokainen+uskonsa+valinnee+ja+autuaaksi+tulee,+minä+varsinainen+pakana+olen;)Nyt+voin+kuunnella+mielimusiikkiani,+kun+radioon+virtaa+saatiin,+paljon+levyjä,+operetti+sävelistä,+Andy+Williamsiin+ja+Ivan+Rebroffiin+ja+paljon+muuta,+siivouskin+sujuu+musiikin+tahtiin;)Tein+rahkapiirakan+ja+se+onnistui+hyvin,+nyt+sitä+yksin+nautiskelen,+huomenna+menen+pojan+tyttären+luo+juhlimaan+yksi+vuotiasta.Rauhallisesti+on+pakko+ottaa,+kun+jalka+ei+nouse+entiseen+malliin+ja+eihän+meillä+kiire+paina+demeter+malttia+vaan+mieleen;)Kauhukuvia+ei+minulle+jäänyt+pääsiäisestä,+paitsi+tuo+niin+pitkänpitkäperjantai,+toki+pääsiäisen+sanoma+on+mieleen+iskostunut+väkisinkin+tähän+ikään+ehtineenä+ja+joskus+on+ehkä+vakavoitunutkin+asian+tiimoilta,+nykyisin+tämän+päivän+elämä+tuskaa+tuottaa,+sitäkin+yrittää+mielestä+pois+saada.Vahva+usko+kantaa,+uskoipa+sitten+mihin+tahansa+ja+se+ilosanoma+löytyy+eri+kohteistakin+jos+onnistaa.Minä+yksi+tavallinen+tallaaja+en+kovin+suuria+odotakaan,+elän+elämääni,+mihin+hyvin+vähän+mitkään+asiat+vaikuttaa,+itsepäinen+olen+kaikessa.Kyllä+se+kohta+alkaa+ruoho+vihertää,+ollaanhan+jo+päästy+loppukuulle+huhtikuutakin,+nyt+vaan+seurailemaan+puiden+vihertymistä+ja+kevään+todellista+tulemista.Munarikasta+pääsiäisen+jatkoa;)
  14. Hyvää+Pitkäperjantaiaamua,+harmaata+on,+mutta+ei+sada.Kaupunki+nukkuu,+yksi+koirankuljettelija+jo+hereillä,+taitaa+olla+niin,+että+nämä+koirulit+vaativat+määräaikaan+ulos+menoa.Lumet+on+kadonneet+melkein+kaikki+tästä+ikkuna+näkymästä+ja+tietkin+jo+hiekasta+puhdistettu,+että+hyvä+olisi+lenkille+lähteä,+kovin+suurta+halukkuutta+en+nykyisin+siitä+tunne,+laiskimus+olen.Onkohan+tämä+päivä+pitkä,+kuten+lapsena+oli?Satunnaisen+kävijän+kanssa+olen+samaa+mieltä,+Hurskainen+on+persoona+ainakin+kirjoitustensa+kanssa,+huumorimielellä+asiat+esille+tuo.En+usko+ollenkaan,+että+moittimiselta+sanasi+kuulostaisi,+ihan+oikea+toteamus,+hiljaista+on+ollut.Voi+olla+syy+yleinen+väsymys,+tai+sitten+mieli+maahan+mataa+näiden+median+jatkuvaan+ikävään+viestintään.Olen+monella+suulla+kuullut+kerrottavan,+että+ei+saisi+miettiä+asiaa+liikaa,+mutta+eihän+siitä+mihinkään+pääse,+että+aina+taustalla+nuo+ikävät+viestit+elää.Itse+olen+yrittänyt+elää+arkea+kuten+ennenkin,+löytää+mukavia+asioita+tehdäkseni+ja+jopa+hellitellyt+itseäni+jollain+mieleisellä+ruualla,+siitäkin+meinaa+tulla+paha+mieli,+kun+ajattelee+sitä+tuskaa+mitä+sodan+myötä+koetaan.Todistelen+itselleni,+että+minua+ei+kukaan+kuule,+jos+kuulisivat+sota+loppuisi+lyhyeen.Enpä+nyt+näitä+aatoksiani+tällä+kertaa+enemmän+tuputa,+toivottelen+rauhaisaa+Pääsiäisen+alkua+kaikille+ja+kiitokset+Miaelinalle++Hurskaiselle+ja+Satunnaiselle+kävijälle+ilon+ja+toivon+toivotuksista!
  15. Huomenta,+Kiirastorstai+ja+pyhät+edessäpäin.En+muista+onko+koskaan+aurinko+Pitkänäperjantaina+paistanut+ja+nyt+harmaa+taivas+sitä+samaa+ennustaa.Juhlapyhien+vietto+on+kohdallani+kokenut++mielenkiinnon+puutteen+jo+vuosia,+yksin+ollen+ei+viitsi+panostaa+kovin+paljon+mitään+poikkeavaa.Rahkapiirakka+pullapuolella+ja+mämmiä+tuokkosellinen,+ruokapuolella+sitä+mitä+tarjolla+oleva+miellyttää,+munia+syön+paljon+muutenkin.Pajunkissoja+olisin+toivonut+maljakkoon,+mutta+eipä+kohdalle+ole+sattunut,+eiköhän+se+suju+pääsiäinen+näinkin.Hyvät+unet+olet+saanutkin+Neeassa,+minulla+kahdeksan+tuntia+ennätys+ja+heräilen+pari+kertaa+yössä,+onneksi+ei+valvonnaksi+käänny,+uni+tulee+takaisin.Nuo+vaivat+tahtoo+mukana+kulkea,+jos+niitä+joskus+on+osalleen+saanut,+sitkeys+ja+muistamus+siitä,+että+liike+on+lääke+voi+vaikka+auttaa+vaivojen+kohdalla.Ramoonalla+aina+noita+tapahtumia+kulttuuri+riennoissaan,+rikasta+on+anti+sinulla+silläkin+puolen,+täällä+meillä+huomattavasti+vähemmän,+mutta+kai+mahdollisuuksia+joskus+olisi,+mutta+se+lähteminen+on+niin+vaikeaa.Voin+kuvitella+millä+innolla+seuraat+kesän+tuloa,+kun+pääset+taas+pihaasi+kaunistamaan,+luonto+on+niin+lähellä,+käsin+koeteltavissa.Nyt+se+perunamaa+kannattaisi+laittaa,+kun+uhkakuvia+ruuantiukkuudesta+antavat+vihjeinä.Lammasta+en+ole+koskaan+laittanut,+nyt+aion+mennä+mahdollisesti+tulevalle+särä+retkelle++siinä+lampaanlihan+kanssa+teen+tuttavuutta.Ano+8,32+noinhan+se+meni,+lauantai+oli+se+varsinainen+juhlimisilta,+tanssimaan+kiirehdittiin,+minäkin+olin+jo+rippikoulun+käynyt,+kun+tanssipaikkoihin+pääsin,+komento+oli+kuopuksella+kova,+vanhemmat+ja+isommat+sisarukset+huolen+siitä+pitivät.Vähälle+jäi+tanssimiset,+kun+naimisiin+jo+19+vuotiaana+kiirehdin,+mutta+eipä+tuo+harmita,+osani+sain;)Lauantait+oli+todellakin+työpäiviä+puolipäiväisinä,+en+muista+käytiinkö+tansseissa+keskellä+viikkoa,+eiköhän.Minun+korotus+oli+paljon+vaatimattomampi,+mutta+suu+säkkiä+myöten+on+opittu+koko+elämän+ajan+elämään+ja+sujuuhan+se+melko+hyvin.Ruokahalu+ei+vielä+ole+hiipumiseen+päin,+kaikki+melkein+maistuu;)Todella+olisi+nämä+"herrat"+laitettava+lukkojen+taa+ja+koulutusta+omin+lääkkein,+ehkä+jossain+tuntuisi.Nyt+asialle+apteekkiin+ja+kahvia+ostamaan,+kun+kaksi+pakettia+8:lla+eurolla+voi+saada,+sehän+on+jo+melko+halpaa;)Hyvää+laskeutumista+Pääsiäisen+aikaan.
  16. Huomenta+keskiviikkoaamuun+ja+pikkulauantaihin,+miksihän+tätä+on+näin+aloitettu+nimittämään?Olisiko,+että+sauna+ruukattiin+lämmittää+keskellä+viikkoa,+ainakin+maaseudulla,+nyt+sitten+lenkkisaunat+usein+keskiviikkona+lämpiää.Lumet+alkavat+ympäristöstä+katomaan,+vain+kasat+joita+pihoihin+on+kasattu+vielä++talvesta+muistuttaa.Pikkulintuja+runsaasti+jo+ilmatilassa+ja+eilen+kaksi+joutsenta+lensi+näköpiiriini,+ihanaa+odotusta+tämä+kevät+aika.Hurskaisen+suuttumukseen+varmaan+jokainen+maassamme+osallistuu+ja+noita+kauheuksia+pohtii.Ukrainasta+tulleita+on+paikkakunnalleni+tullut+tiedotusten+mukaan+noin+sata+ja+kaikille+koti+laitettu,+tavaraa+kerätään,+nyt+viimeisenä+jokaisen+mahdollisuus+apua+antaa+ostamalla+kauppoihin+kassi+tavaraa+lähinnä+ruokapuolta.Hyvin+on+kaikki+hoidettu+ja+elämä+yritetty+mahdollisimman+miellyttäväksi+tehdä,+ikävästä+ja+surusta+kärsiville.Kuuntelin+aamulla+uutisia+myös+Pohjois-Korean+ydinase+kokeiluista,+missä+näiden+johtajien+ajatukset+oikein+pyörivät,+kun+tuhoaminen+pääasiana+aina+vaan.+Kansa+kärsii,+mistä+tämä+nöyränä+oleminen+oikein+johtuu,+pieni+joukko+hallitsee+ja+kurjistaa+kansojen+elämää.Mieletön+on+maailman+johtajien+vallan+halu+ja+rikkauksien+kerääminen.Noita+mielipuolia+on+maailmaan+kautta+aikojen+kuulunut,+kuinka+monta+ihmistä+on+heidän+mielijohteisuuden+vuoksi+elämänsä+joutunut+päättämään.Totta+tuo+mistä+mainitsit+ano+13,17,+tottahan+myös+asumisen+menot+nousevat,+talot+vanhenevat+ja+korjauksiakin+eteen+tulee,+mutta+aina+se+vaan+mieltä+kirpaisee+tämä+omistajana+olo;)No+samassa+suhteessa+vuokra+asuntojenkin+kulut+nousevat,+kun+kaikki+tarvittava+nousu+suunnassa+on.Kateutta+en+tunne+mitään,+en+ketään+kohtaan,+jokaisella+omat+rasitteensa,+asuipa+omistus+tai+vuokra+asunnossa.Eipä+taida+löytyä+tuotetta+minkä+hinta+laskisi?Tässäpä+tämän+aamun+mietteet,+nyt+pannukakun+paistoon,+vien+tänään+kahvileivän+Skippo+kerhoon+ja+yritän+poiketa+tavanomaisesta+pullasta;)Yllätyksiä+ihmismieli+kaipaa,+nyt+yritän+tällä+tapaa,+päivän+onnistumista+teille+kaikille;)