Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Tiistaiaamu+valkeni+ja+mukavan+näköisenä,+päivä+aivan+koskematon;)Sain+kutsun+yksivuotissynttäreille+tulevana+sunnuntaina+ja+nyt+pitää+pian+pieni+pupu+käteen+sopivaksi+neuloa,+varsinaista+lahjaa+en+osta,+annan+rahan,+jolla+äiti+osaa+jotain+asiallista+ostaa.Vuosi+kului+nopsaan,+pieninkin+jo+kynttilän+kakkuun+saa.Eipäs+ole+tuota+Alfaa+tullut+katsottua,+siis+en+osaa+mitään+siitä+sanoa.Miaelina+totesit+monen+muunkin+mukaisen+virkkeen,+järkeä+toivoisi+naapurimaan+johtajalle,+onko+sitä+on+seuraava+kysymys?Ynnämuu+piipahti,+kiva,+samoilla+tuon+asioiden+seuraamisen+tasolla+olen+kanssasi,+ei+haluta+kuunnella,+ei+katsella,+silti+aina+vaan+esiin+tulee,+no+totuus+on+kestettävä.Mitään+emme+voi+ja+siksi+vaan+toivomus+tasoisia+viestejä+laitamme+esiin.Tuo+arjen+pyörittäminen+melkein+niitä+tärkeimpiä+puuhia+minullakin,+vielä+lauluhommissa+kiinni+olen,+tänäänkin+laulamaan+menen.Neeassa+juhlienlaiton+puuhissa,+onhan+ne+arjesta+poikkeavaa+sekin+ja+aina+pitäisi+niitä+juhliakin+arjen+toimintojen+väliin+järjestää+elämää+piristämään.Kivasti+nuo+pääsiäiset+ja+muut+juhlapyhät+aina+katkaisee+arjen+saaden+mielekkyyttä+elämän+kulkuun.Minulta+on+jäänyt+huomaamatta+menetyksesi+kertoma+Mira,+osanottoni,+,+kyllä+se+elämä+muuttuu+ja+ikävä+mukaan+liittyy.Kaikesta+on+kuitenkin+selvittävä,+aikaa+siinä+menee,+mutta+elämä+uomiinsa+muokkautuu+ajan+kanssa.Minulla+jo+22+vuotta+tuosta+tapahtumasta+ja+yhä+vaan+niitä+haikeita+hetkiä+tulee.Eliaana+kaiketi+kovasti+haluaisi+jo+mökille+muuttaa,+no+nyt+on+luvattu+lämpöasteita+reilusti,+kyllä+se+lumet+mukanaan+vie+ja+pääset+touhuilemaan+kissasi+kanssa+mökkimaailmaan.Hyvin+muistan+tuon+malttamattomuuden+minäkin,+mitä+joka+kevät+koimme+ja+sen+ihanuuden+kun+mökille+meno+toteutui;)Kävin+tutkimassa+noilla+sivuilla+mitä+neuvoit+ja+tietoa+sain,+siellä+sanottiin,+että+apteekitkin+sitä+tuotetta+myy,+pitää+kysäistä+käydessäni.Voihan+olla+apteekissa+kalliimpaa,+kai+ne+jonkin+myyntivoiton+ottavat.Tuo+yhteenkuuluvaisuuden+tunne+se+juuri+on,+joka+viestittelyn+intoa+lisää,+en+kasvotusten+ole+kenenkään+nykyisen+kirjoittajan+kanssa+ollut,+silti+niin+kotoisalta+tuntuu+elostaan+kertominen,+kuten+demeter+totesit.Olen+turhankin+avoin,+mutta+hyvällä+tuurilla+on+kirjoittajaystävät+sen+huomioineet+ja+pienistä+vastaansanomisista+en+välitä;)Odottavan+aika+on+pitkä,+harmillista,+että+saat+vaivojen+kanssa+kärvistellä,+mutta+tässäkin+pitää+jaksaa,+kyllä+se+apu+joskus+tulee+ja+sitten+menoksi++demeter;)Voin+sanoa+ettei+ihan+helppoa+ole+minunkaan+liikkuminen,+mutta+en+anna+periksi,+menen+sillä+vauhdilla+millä+kykenen,+sauvoja+tuolla+lomallakin+apuna+käytin+ja+monta+kilometriä+päivässä+tuli+tallusteltua.Jospa+saisivat+tuon+sopimuksen+aikaan+ja+vuorosi+avun+saamiseen+tulisi+sovittuun+aikaan.Makriinalle+nyt+kaikenlaisia+harmeja+eteen+tulee,+vielä+tuo+nilkan+nyrjäytys,+sepä+ei+anna+liikkua+ilman+tukea.Minulla+ei+ole+suurempia+harmeja+koskaan+noiden+ostojeni+kanssa+tullut,+aina+on+liikkeen+asentajat+mukaan+tulleet.Pitkään+aikaan+en+laitteita+ole+uusinutkaan,+hellan+muutama+vuosi+sitten+ja+se+kyllä+liikkeen+puolesta+asennettiin.Voi+olla+että+tavat+on+muuttuneet+ja+kaikesta+erikseen+pitää+maksaa+ja+kyllä+nämä+omistusasunnotkin+harmia+saavat+aikaan.Juuri+sain+esityksen+lukkojen+vaihdosta+koko+taloon+ja+ylimääräinen+yhtiövastike+maksettava+tai+jopa+kahden+kuukauden+lasku.Lukkoni+toimii+hyvin,+mutta+maksettava+on+ja+lukko+vaihtuu,+se+näitä+yhdessä+asuvien+harmi.Huomasin+yhtiövastikkeen+nousunkin,+tosin+pieni+oli,+mutta+sekin+on+vaan+maksettava,+joskus+vähän+harmittaa,+kun+kaikki+ei+toimi+sääntöjen+mukaan+ja+harmeja+näin+joskus+lisääntyy+aiheuttaen+vastikkeen+nousun.Ainahan+on+maksettava+eikös+juu....Nyt+tiistaipäivän+kuluttamiseen+ja+ilta+on+käsillä+ennen+kuin+huomaankaan,+ilosta+päivää+palstalaiset;)
  2. Huomenta+uuteen+viikkoon+ja++Pääsiäisen+valmistamiseen,+kuka+nyt+mitenkin+siihen+valmistuu.Ortodoksinen+uskontoon+liittyy+paljonkin+tapahtumia+ja+paastoa+toteutetaan+melkoisella+vakaumuksella,+ainakin+vanhemman+väen+kesken.Mukavasti+odotuksia+lisää+kevään+tuloon+pääsiäinen,+pajunkissat+maljakossa+ja+ruoho+lautasella,+itse+en+kovinkaan+suuresti+tähän+juhlintaan+satsaa,+joulu+on+minun+juhlinnan+pääkohde;)Paperin+hävittämisestä+keskustelitte+viime+ketjussa,+paljon+sitä+ainesta+tuleekin,+vaikka+ei+lehtiä+tilaisikaan,+lehdet+on+helppo+hävittää,+paperin+keräykseen+ne+laitetaan,+mutta+nuo+henkilökohtaiset+tiedot+onkin+sitten+ongelma,+minä+muutama+vuosi+sitten+tuhosin+saunanuunin+laittaen,+siis+vastoin+suosituksia.En+ole+silppuria+hankkinut,+silput+kai+sitten+voi+paperin+keräykseen+laittaa?Noinhan+se+menee,+olemme+yksin+surun+kanssa,+ehkä+hyväkin+pienen+aikaa,+saa+itkunsa+itkeä,+aina+ei+edes+ketään+halua+tavatakaan,+mutta+kuitenkin+ihmisten+kanssa+elämiseen+on+sopeuduttava+ja+heidät+kohdata.Se+miten+kohdata+lähimmäisensä+menettäneen,+on+tapaus+kohtainen,+joskus+ihan+vaan+arkisiin+asioihin+palaten,+joskus+kuunnellen+ja+lohduttaen.Mikään+ei+surua+pois+vie,+se+on+elettävä+ja+vaikka+usko+normaaliin+elämään+pääsemisestä+onkin+vaikeaa,+aika+parantaa,+minulla+meni+kaksi+vuotta++tuntien+suuren+ikävän,+nyt+selviää+pienillä+tuokioilla,+joita+joku+asia+joskus+mieleen+tuo.Kuunteleva+ystävä+on+aarre.On+ihana+asia,+että+jaksat+kävellä+paljon,+silloin+elämään+saa+sisältöä+juurikin+kertomallasi+tavalla,+nauttien+näkemisistään+Itä-+Helsingin+mummo;)Pyöräily+sujuu+sekin+vielä+sinulla,+minulta+jo+mahdottomuus,+möin+pyöräni+pois+jo+vuosia+sitten.Noihin+hyvänmielen+lomiinkin+voisit+hakea,+mutta+kyydin+järjestäminen+varmaan+vaikea,+jos+ei+johonkin+yhdistykseen+kuulu.Pariskuntiakin+oli+useita,+tulleet+omilla+kyydeillään,+auto+hyvänä+näissäkin+puuhissa.Aina+joku+joutuu+sivuun+jäämään+näissäkin+tapauksissa+kyytiä+saamatta,+korjausta+olisi+keksittävä+tähän+harmiin.Hyvää+vointia+ja+jaksamista+sinulle+toivoo+Savon+mummo.Aito+aino,+olet+aivan+oikein+ymmärtänyt+näkemääsi,+voin+vain+kiitoksen+sanan+antaa+paikasta+ja+siellä+olosta.Pikku+mökkejä,+joissa+täydellinen+varustus+saunoineen,+tarvikkeineen,+ruokaakin+voisi+itse+laittaa,+jos+ei+haluaisi+yhteiseen+ruokailuun+osallistua.,+ulkoilu+tai+uinti+mahdollisuudet+itsenäiseen+toimintaan,+varmaan+viikonloppu+lomiakin+voisi+ottaa+omilla+kustannuksilla.Tarkemmin+en+asiaa+tullut+kysyneeksi,+kun+kaikki+oli+matkanjohtajan+hallinnassa,+mutta+virkistyksen+mieleen+ja+muistoja+pääkoppaan,+antaa+aihetta+palata+tapahtumaan+useasti+ja+uusiksi,+kun+ja+jos+voimat+sen+sallii.Hyvään+kevään+odotusta+myös+sinulle+aito+aino;)Miaelina+kiitos+toivotuksista+ja+toivon+,+että+ohimenevää+on+selkäkipusi,+tämä+keväinen+sää+voi+usein+selän+kipeäksi+saada.Se+oikea+pukeutuminen+joskus+unohtuu,+kun+aurinko+lämmittää,+mutta+kevätaika+on+petollinen,+kevyempään+pukeutumiseen+vasta+jäiden+lähdettyä,+näin+on+vanha+kansa+aina+neuvonut.Kristiina23+melko+samanlainen+se+sää+on+tainnut+olla+ympäri+suomea,+siellä+itäpuolella+satoi+ja+paistoi,+samaa+on+tehnyt+täällä+kotimaisemissakin.Lintukameroita+en+ole+muistanutkaan,+paljon+niitä+seurailin+takavuosina,+pitänee+taas+kurkata.En+mämmin+suuri+ystävä+ole,+mutta+pienen+purkin+ostan,+ettei+tapa+unohtuisi.Nyt+päivä+on+jo+vauhdissaan,+minulta+venyy+aina+tämän+kirjoittelun+kanssa,+mutta+onneksi+olen+eläkkeellä,+ei+kiirettä+mihinkään;)Jotakin+puuhaa+kai+olisi+keksittävä,+uloskin+voisi+lähteä,+laiskan+oloinen+olen,+syynä+kai+se,+ettei+mitään+ahaa+elämystä+ole+syntynyt,+mutta+jospa+se+tästä+.Kaikille+teille+toisille+oikein+kivaa+viikon+alkua;)
  3. Kaunista+huomenta+ja+nollan+tienoissa+olevaa+pakkasta.Elämme+aikaa+jolloin+ei+tiedä+noita+pukeutumisen++määreitä,+vielä+voi+vilu+tulla+kesähepenissä,+mutta+kyllä+se+kesä+kohta+joutuu+ja+lämmintä+riittää,+näin+toivon.Kaikki+valmiina+matkalle+ja+piristystä+lomaltani+toivon,+onhan+se++lomakohde+jolta+voi+rauhaa+ja+lepoa+ulkoilun+ja+muun+rennon+toiminnan+kautta+saada.Nano-anolle+sanon,+että+pistäpä+sinä+aamujutut+esille,+hyvin+tuo+näkyy+sujuvan;)Onhan+se+maireata+tunnetta+antavaa,+kun+aamujutusteluani+tykätään+lukea,+Kristiinakin+aina+kiittelee,+tasapainoa+niille+joita+rupatteluni+ärsyttää.Tuosta+romuttamisista+puhuin,+no+en+edes+tiedä+onko+pekkaspäivät+enää+käytössä,+mutta+saimme+aikanaan+kahvitauot+ja+kahvitkin+palkkaneuvottelussa+aikaan,+tosin+vähensi+osin+palkannousuakin+ja+fysikaalisessa+hoidossa+saimme+käydä+työaikana,+näitä+etuuksia+tuskin+enää+on.En+ole+enää+selvillä+nykyisistä+eduista,+mutta+aina+ne+neuvottelun+kohteena+nuo+edut+on,+senttejä+vähentäen.Varma+ja+Keva+minunkin+eläkkeen+maksavat,+pieni+osuus+myös+valtion+maksamaa.Täsmällisesti+tilille+tulevat,+ei+valittamista.Voi+olla+että+palkanmaksuihin+muutoksia+tulee+tämän+uudistuksen+myötä.Vaikea+ala+tuo+hoitajien+työ+on,+ajatellen,+että+ihmishengistä+on+kysymys,+pitäisi+olla+joku+yhtenevä+palkanmaksun+keino,+vaikka+yleistä+tasoa+seuraavaa,+no+eriammattiliitot+tahtovat+omat+edut+jäsenilleen+neuvotella.Eriarvoisuutta+palkanmaksuun+aiheuttaa+nuo+lisät+joita+paljonkin+maksetaan+vuosien+kertymisen+vuoksi+ja+siihen+sitten+yö+ja+pyhätyöt+muuttaa+todellisen+palkan+arvoa.Peruspalkka+kaikille+sama,+kohtuullinen,+rahalla+ei+jaksa+sen+enempää+kuin+mihin+voimat+riittää+näissäkään+töissä.Johtajien+palkat+onkin+sitten+todella+erilainen.Tuo+johtojen+seinästä+irrottaminen+minulla+aika+usein+tapahtuvaa,+telkkaristakin.Oikkuilevat+kaikki,+kännykästä+lähtien,+kyselin+paketista+mikä+ostaessani+tuli+maksettua,+pojat+kertoivat+sen+kestävän+vielä+kauan+ja+kehottivat+vaan+kyselemään+harmeista,+kun+viimeksi+kävin.Onneksi+kauppareissullani+voin+harmini+kertoa.Tuo+googlettaminen+on+aikaa+vievä,+en+jaksa+sitä+kautta+mistään+selvyyttä+etsiä,+on+niin+mukava,+kun+täällä+asiat+kertoen+selvenee,+useinkin.Makriina+johtajien+korkeasta+palkkauksesta+mainitsit,+samaa+tulee+mietittyä,+miten+suuren+panoksen+antanevat+sadakseen+isot+palkkiot,+tai+palkan?Työn+arvon+ja+tehon+voi+laskea+jollakin+tapaa,+millä+kellolla+nämä+palkat+mitoitetaan.Nyt+jätän+nojatuolin+teidän+kaikkien+huomaan,+ehkä+ensi+pyhänä+sitten+tavataan,+jos+niin+on+sallittu,+voikaa+hyvin.
  4. Sunnuntaiaamua+elän,+nukuin+tavallista+pidempään+ja+nyt+tuntuu+kuin+päivä+hukalle+menee.Onpahan+tässä+päivässä+valon+suhteen+vielä+kuluttamista,+joskus+ilta+kahdeksan+maissa+vasta+pimenee.Pakkasta+ei+juurikaan+ja+aurinko+miettii+jatkaisiko+paisteellaan+vain+nuukailisiko;)Tapani+pakkailun+suhteen+on+tyyli,+että+kerään+tavarat+sängyn+päälle+ja+sitten+laukkuun+pakatessa+kertaan+puuttuuko+mitä,+paljon+pitää+viikonkin+matkalle+tavaraa+ottaa,+no+ehkä+takaisin+tulee+joitakin+turhina+pakattuja.Tuo+hallituksen+morkkaaminen+ihmetyttää,+eihän+hallitus+yksin+päätöksiä+tee,+eduskuntaan+olemme+saaneet+sellaisen+kokoonpanon,+minkä+äänestäen+olemme+halunneet.Pääministerin+kontolle+myös+turhan+paljon+vaatimuksia+asetetaan,+ei+hänkään+yksin+asioista+päätä,+jaksamista+toivon+hänelle,+paljoon+on+joutunut.Politiikka+on+kiehtonut+tällä+tasolla+mitä+elän,+vaikuttamisessa+en+koskaan+ole+saanut+päättäjänä+olla,+taustalla+kylläkin.Nyt+koen+turhaksi+täällä+asioita+setviä,+kanavat+vaikuttamiseen+on+toisaalla+ja+aikakin+alkaa+ohi+mennä,+nyt+tyydyn+vain+ihmettelemään+ja+ihastelemaankin+joskus.Tuo+naapurimaan+väen+tänne+tuleminen+hieman+epäilyttää,+mutta+eikös+siihenkin+ole+jo+jollain+tasolla+puututtu.Makriina+ihmettelit+miten+ketjussa+monia+asioita+pohditaan,+syy+kai+on+siinä,+ettei+nojatuoli+aloitukseen+mitään+teema+anneta,+kunhan+sieltä+täältä+asioita++keräillään+ja+ajankohtaiset+aina+voiton+vievät.Aika+vaikea+tuntuu+olevan+ketjussa+kuin+ketjussa+asiassa+pysyä,+mikäpä+siinä,+kunhan+ilkeydet+saataisiin+kitkettyä.Tuo+piilopirtti++ajatus+voi+vielä+olla+tottakin+meille+kaikille,+mutta+eipä+ennusteta+tämän+pahempaa,+monen+mielenterveys+näillä+ennusteilla+menee.Vertaistukea+monikin+kaipaa+ja+siinä+nojatuolille+on+oiva+paikka,+täältä+voi+vaivoja+valittaa+ja+niihin+hoitoon+vinkkejä+saada.Minä+olen+myös+kiinnostunut+Eliaanan+uudesta++helpotusta+antavasta+polvisuojasta,+minkälainen+se+on+ja+mistä+tehty,+onko+joku+viruva+kumimainen+laite?Kyllä+kaikki+keinot+olisi+koeteltava,+kohta+en+minäkään+pääse+tuolista+ylös,+kuin+houkutellen+hissukseen,+niin+koskee+polviin.Kävelykin+yhtä+köpöttelyä,+silti+en+vieläkään+rollaattoria+halua,+säästän+sen+sitten+viimeiseen+tiukkaan,+ennen+liikunnan+kokonaan+menettäneenä.Tuo+hoitajien+lakko+ainakin+Kyssissä+siirtää+leikkauksia,+toivotaan+,+että+sinulla+onni+matkassa+ja+pääset+leikkaukseen+demeter.Palkoistaan+saa+jokainen+taistella,+vaikka+se+kohtuuttomasti+ihmisiin+vaikuttaa,+hallituksen+syytä+tämäkin,+kun+ei+anna+kunnille+rahaa+palkoja+varten,+mutta+taas+tullaan+siihen,+että+veroeuroja+ei+vaan+riitä,+toivoisi+että+nurkumatta+veroja+maksaisimme,+niistä+ne+maksut+hoidetaan.Varmasti+on+kohteita+missä+tiukkuutta+voisi+harrastaa,+mutta+kun+kukaan+ei+saaduista+eduistaan+suosiolla++irti+päästä,+ollaan+tässä+tilanteessa.Ammattiliitoilla+kova+homma+saada+asiat+hyvään+malliin.Joskus+elämäni+nuorena+oli+parannusten+aikaa+ja+paljon+saatiinkin+hyviä+asioita+hoidettua,+mutta+nyt+on+kaikki+romuttuneet,++mistä+johtuu,+onko+periaatteet+ja+sitkeys+tipotiessään,+no+se+oli+ennen,+nyt+on+nyt,+näinhän+saa+aina+kuulla.Vielä+huomenaamulla+saarnaan+sydämeni+pohjasta+ja+sitten+saatte+viikon+päivät+lomaa;)Viettäkää+huolista+vapaa+päivä,+tiedotusvälineet+kiinni+ja+ulos+aurinkoon,+katselemaan+ja+kuuntelemaan+muuttolintujen+tervehdyksiä.
  5. Aurinkoista+lauantaiaamua+toivottelen+ja+melkoisen+virkeänä+päivääni+aloittelen.Jotain+pitäisi+saada+tänään+aikaiseksi,+pari+päivää+olen+melkein+vain+istuskellut+ja+ihmetellyt+maailman+menoa.Tavaroita+olen++keräillyt+kasaan,+niitä+jotka+aina+meinaa+pois+jäädä,+kun+jonnekin+matkaan+lähtee,+matkalaukku+odottaa+sisälleen+tavaraa,+olen+yrittänyt+aiemminkin,+etten+turhaa+tavaraa+mukaan+ota,+vähän+kuitenkin+aina+turhana+kotiin+tuon.Vanha+nainen+70+mukavasti+kirjoitit,+sanoisin,+että+et+vielä+edes+vanha+ole,+kun+vertaa+tosi+vanhoihin;)Köyhyys+on+todella+kaksipiippuinen+asia,+joku+rikaskin+voi+olla+köyhä+kaikkine+hyvinvointeineen.Makriina++jo+toikin+tuon+asian+esille,+mistä+olen+samaa+mieltä,+ei+ole+tarkoitus+nojatuolissa+kadehtia+ei+sormella+osoittaa+työttömiä+ja+muuten+vaikeuksien+kanssa+kampailevia.Eläkkeellä+ollaan+ja+siihen+tyydyn+minäkin,+minkä+joka+kuukausi+melko+varmasti+saan,+veroja+en+edes+muista+ajatella,+se+puhdas+osuus+samana+melkein+pysyy,+joskus+jotakin+pientä+korotusta.Kun+ei+suuriin+tuloihin+ole+koskaan+tottunut,+ei+suuria+odota.Nuukailustani+olen+useinkin+puhunut,+se+on+perua+sota-ajan++niukkuudesta,+mitä+vielä+avioliittoni+alkuaikoina+saimme+kokea,+sitten+pankkilainoin+asunnon+hankinta+verotti+ison+osan+tuloista+korkoineen+(oli+11%),+mutta+selvittiin+ja+niiden+onnellisten+kohdalla+olen+saanut+elää,+että+työtä+on+aina+löytynyt.Yhden+vuoden+olin+työttömyyspäivärahoilla+ja+ei+se+hurraamista+ollut,+mitään+tukia+en+anonut+en+olisi+saanutkaan,+kun+mieheni+oli+työelämässä.Nyt+toimeentuloni+on+vakaata,+onnenkantamoinen+olen+terveytenikin+puolesta+ollut,+apteekit+ei+minun+ostoillani+ole+rikastunut.Asiaa+on+monen+anon+suulla+puhuttu+noista+työttömyyden+asioista+ja+ei+kyllä+kade+kannata+työttömälle+olla,+heitäkin+joka+koulutustasolta+löytyy+ja+hyvä,+että+yhteiskunta+huomio+heikommin+pärjäävät,+syitä+pärjäämisen+heikentymiseen+on+niin+monta+kuin+on+sitä+kokeviakin.Totta+on+tuokin,+että+kaikki+työ+ei+aina+maistu,+mutta+uskoisi+että+seuranta+voi+vaikuttaa+myös+tukien+saamiseen,+jos+työ+ei+kelpaa.Minun+työelämään+tullessa+ei+valintaa+ollut,+ei+ollut+tukiakaan,+joten+jos+meinasi+pärjätä+oli+työhön+tartuttava+mitä+tarjolla+oli.Verojen+maksamisistakin+on+puhuttu,+sen+olen+aina+kokenut+kuuluvan+elämisen+kuvaan+ja+tulojen+mukaan+verot+otetaan,+pienestä+tulosta+ei+voi+veroja+paljon+ottaa.Valtio+ja+sen+tuet+ja+muut+edut+mitä+annetaan,+on+juuri+veroilla+kerättyjä+varoja,+niiden+jakautuminen+on+mielestäni+hyvä+jos+siitä+riittää+jakaa+kaikille+vaikeuksien+kanssa+kampaileville.Raha+ei+kasva+puissa,+jokainen+yritys+ja+työllään+elantonsa+hankkiva+on+velvollinen+veroja+maksamaan,+sillä++kaikkien+mahdollisemman+hyvää+elämää+pystymme+toteuttamaan.Kateudelle+ei+olisi+sijaa,+pieni+maamme+ei+ole+vertailukelpoinen+kaikkien+rikkaimpien+maiden+elintasoon,++vaikka+joskus+kirpaiseekin+tuo+verojen+suuruus.Empatian+taidon+toivoisi+kasvussa+olevan,+siitä+tarvetta+tuntuu+olevan+ja+nyt+kun+pakolaisia+maahamme+tulee,+soisi,+että+inhimillinen+käytös+heitä+kohtaan++soisi+löytyvän+ja+voihan+olla,+että+suurikin+apu+työvoiman+puutteen+kattamiseen+näistä+maastaan+pakoon+lähteneistä+löytyy.Kiitollisia+saamme+vielä+ainakin+olla,+että+rauhaisa+maamme+tarjoaa+apua+myös+toisille+sitä+tarvitseville.Minä+unohdin+koko+aprillipäivän,+nyt+sitten+perään+huutelen+aprilliäkö+lienee+taas+tämän+aamuin+höpöttely,+kuitenkin+toivotan+hyvää+ja+nautittavaa+päivää+kaikille+kanssaihmisille;)
  6. Huomenta+sumuiseen+aamuun,+sää+vaihtelee,+sataa+ja+paistaa,+nyt+harmaus+ympäröi.Innoton+olo,+mutta+ehkä+se+paranee,+kun+kauppaan+suuntaan+matkani,+tosin+vain+ruokaostokset++ostoksina,+mikään+muu+ei+innosta,+tai+muuhun+ei+tarvetta.Pitäisi+pakkailla+tavaroita+laukkuun+ensi+viikon+lomaa+varten,+mutta+ei+suurempaa+intoa+siihenkään.On+tämä+kevään+tulo+joskus+mieltä+haastava,+mutta+eiköhän+tästä+selvitä.Nämä+arjen+askareet+ne+virkeänä+pitäisi+mielen+pitää,+kuten+Neeassakin+kertoili,+ulos+ja+lenkille,Minulla+on+muutama+isompi+huonekasvi+ja+nyt+ei+meinaa+sopivaa+tilaa+niille+löytyä,+valoa+pitäisi+saada+ja+ikkunalaudat+niin+kapeat,+että+ikkunoille+ei+sovi,+ovat+niin+hyvin+kasvavia,+että+poiskaan+en+raaski+heittää.Olen+pyöritellyt+joka+puolen+asuntoa,+mutta+missään+ei+sopivaa+paikka+löydy,+pientä+harmia+siis+kukistakin;)Ilon+aiheita+pitäisi+löytää,+onnen+tunteita,+nuo+Neeassan+mainitsemat+olisi+hyvä+alku+ilon+etsintään.Oikeastaan+sumu+hälvenee+ja+voisi+ajatella+auringon+esiin+tulevan,+pakkasta+kivasti+seitsemän+astetta,+kuiva+keli+kävellä.Ano+9,36+vakavien+kysymysten+äärellä,+noin+monelle+tuskaa+tuottavaa+on+tuo+tiedon+tulva+mitä+nykyisin+esiin+tuodaan.Ano+12,03,+samaa+sopii+kysyä,+miksi+näin+toimitaan.Ahneus,+vallanhalu+kai+ne+suurimmat+syyt+ovat,+joillakin+on+oman+egonsa+esille+tuonti+maailman+tärkein+asia,+kukaan+ei+uskalla+tähän+asiaan+puuttua,+pelko+ja+tottelevaisuus+on+kovalla+kädellä+kansaan+iskostettu.Ei+voi+muuta+kuin+toivoa,+että+joku+mahtivoima+tämän+sotimisen+lopettaisi.Hyvinvointia+on+nykyisin+monella+maalla,+siitä+luopuminen+olisi+tiukka+paikka,+kun+kuitenkin+osa+maapallon+väestöstä+ruuan+puutteesta+kärsii,+olisi+opittava+tasapainoilemaan+tämänkin+asian+kanssa.+Suurelle+osalle+ihmisiä+on+tuo+ahneuden+peikko+leimansa+lyönyt,+itsekkyys+kukoistaa,+minulle+ensin+ja+sitten+jos+jotain+jää+vasta+tarvitseville,+kakkua+ei+hevillä+tasata.Tämä+tauti+kai+on+päättäjilläkin,+ensin+minä,+sitten+toiset,+kuka+määrää+tahdin,+siitä+kai+on+kysymys.Turhapa+tässä+on+minun+pohtia,+mihinkään+ei+aatokseni+vaikuta,+joten+jätän+taas+tällä+kertaa.Yritetään+päivämme+iltaan+saada,+vaikka+tuskainen+olo+monella+onkin,+uusi+päivä+voi+kaiken+muuttaa+ja+pakkohan+jotain+hyvääkin+on+maailmasta+löydyttävä,+niistä+kertoilemaan;)
  7. Huomenta,+nyt+ei+osaa+vielä+sanoa+minkälainen+sää+päiväksi+tulee,+hiljaista+lumisadetta,+mutta+aurinkokin+aikoo+esiin+tulla,+pakkasella+viisi+astetta.Noita+otsikoita+vilkaisin+Facebookissa+ja+ei+mieli+ilahtunut,+ikäviä+ja+vaan+ikäviä.On+urakka+löytää+ilon+aiheita+tässä+ajassa,+aukaisipa+radion+tai+telkkarin+aina+nuo++sotaisat+asiat+esiin+tulee.Eilen+nämä+saunakaverit+kehottivat+syömään+kuurimuotoisesti+särkypillereitä,+sanoivat+poistavan+lisääntyneen+kivun+jaloissa,+nyt+sitten+kokeilen.Olen+ylpeillyt+sillä,+että+en+särkylääkkeitä+syö,+nyt+sitten+kumoan+tämän+päätöksen.Eliaana+tuosta+polvisuojuksesta+puhuit,+minulla+yksi+sellainen+on,+ei+varmaan+samanlainen+mitä+tilasit,+minulle+oli+niin+tiukka,+että+jäi+käyttämättä.Tiukkahan+se+olla+pitää,+että+paikallaan+pysyy,+mutta+hankalaksi+koin+ja+näin+jäi+testaus+tekemättä,+uskoisin+hyvinkin+tukea+antavaksi.Pitäisi+etsiä+esiin+ja+uudella+yrityksellä+koettaa+ja+testata,+kaupasta+sen+ostin.Akusta+tuli+mieleen+minun+harmini+puhelimen+kanssa,+usein+saan+ladata+ja+sitten+vielä+lataus+meinaa+kenkkuilla,+uusi+akku+kai+melkein+saman+maksaa+kuin+puhelinkin.Miten+voikaan+olla+heikkoja+nämä+nykyiset+laitteet,+muutama+vuosi+ja+taas+vaihdettava.Minä+tunaroin+noiden+lukuisten+mahdollisuuksien+kanssa+ja+sekoitan+koko+järjestelmän+puhelimessa,+pitänee+pyrkiä+muistitestiin,+kun+aina+nuo+saadut+opit+mielestä+katoaa.Tuon+runoketjun+piti+kauan+yllä+nimimerkki+tulenlieskat+ja+hän+hoiti+homman+hienosti+ja+oli+mukava+ketjuun+jotain+runon+tapaisia+kirjoittaa,+oli+aika+suosittukin.Muistelen+murreketjua+monican+pitäneen+ja+jonkun+toisen+kanssa+kinaa+taisi+tulla+ja+se+meni+sitten+epämukavaksi,+että+oli+niitä+soraääniä+silloinkin,+poikkeava+vaan,+että+reilusti+nimimerkillä,+ei+puskasta.Seniora+Lyyli+oli+oma+lukunsa,+hänestä+Ruuneperi+käytti+usein+nimeä+kansannainen,+oli+hyvin+arvostettu+kirjoittaja,+oma+persoonansa.Tuota+oksapuuta+olen+monasti+maininnut+minäkin,+miksihän+kaikki+kelvollinen+pitää+poistaa,+onko+tarkoitus+väärinkäsityksiä+lisätä.Harmi+todella+on,+että+et+silloin+pirttiin+kirjoitellut+demeter,+varmaan+hauskan+pitoon+olisit+liittynyt,+joskus+tulee+ajatus,+että+mistä+niin+paljon+samaa+henkeä+löytyikin,+riitaa+en+muista+lainkaan,+no+sitten,+kun+alkoi+tulla+niitä+häätökomennuksia+kai+silloin+alkoi+ilmetäOlen+iloinen,+että+tämän+olen+saanut+kokea,+hyvää+tahtoa+aina+tänne+asti+on+riittänyt,+uskoa+ihmisten+hyväntahtoiseen+kanssakäymiseen.Viime+aikoina+on+horjuntaa+tässä+asiassa+esiin+tullut,+mutta+sitkeästi+vaan+uskon+sitä+vielä+löytyvän.Sinisilmäinen+taidan+olla+elämäni+loppuun+ja+uskon+ihmisten+hyväntahtoisuuteen,+vaikka+silmäni+vihreät+onkin;)Tuo,+että+te+nuoremmat+olisitte+pilanneet+jotain,+ei+kyllä+pidä+paikkaansa,+ikää+ei+koskaan+pirttiin+tulijoilta+kysytty,+ja+muistelen+muutamia+tiettävästi+vähän+yli+kaksikympistäkin+mukana+hauskan+pidossa+tykkäsi+olla+ja+osasivat+aivan+samaan+tapaan+hullutella.Kirjeenvaihtoakin+käytiin+yhden+nuoren+kanssa,+ei+nimitellyt+mummoksi+ei+miksikään+muuksikaan,+olin+vain+yksi+nimimerkki,+missäpä+tämäkin+nuori+mies+lienee.Varmaan+perheen+perustanut+ja+lapsiaan+hoivaa;)Ikää+tullut+hänelle,+kuten+muillekin+ja+ehkä+hulluttelut+on+jääneet,+en+kyllä+osaa+enää+itsekään++hullutella,+ikävää,+että+nuo+taidot+on+kadonneet.Aurinko+taitaa+voiton+viedä+ja+päivästä+on+selkenemässä+kaunis,+jospa+mielialakin+tästä+nousisi,+muistoja+yrittäen+muistella+ja+iloita+kaikesta+mukavasta+menneinä+vuosina.
  8. Pilviseen+aamuun+on+herätty+täällä+Savon+puolella,+viitisen+astetta+pakkasta+ja+lumen+tuloa+lupailivat.Eilen+oli+kaunis+päivä,+viima+oli+melkoinen+sen+huomasin+kun+linja-autoa+jouduin+odottelemaan+kokeista+päästyäni.Nyt+sitten+tuloksia+odottelen+ja+tietoa,+että+olenko+sairas+vai+en;)Nämä+sairauteen+viittaavat+tunteet+saattavat+kuulua+vanhenemiseen,+mutta+varmuuden+antavat+tutkimukset.Eipä+ole+"höpötystä"+koskaan+viestisi+ollut+ynnämuu,+asiallista+ja+rauhallista+jutustelua+arjen+elämästä+ja+elämän+kokemuksista.Pitkän+tien+olet+kulkenut+ja+sanomasi+näin+on+koettua,+elämästä+kertovaa.Sanot+harvoin+Nojatuoliin+piipahtavan,+mutta+kiva+kuitenkin+jos+pistäydyt+harvemminkin+ja+ei+se+käyntien+paljous,+vaan+se+laatu,+mitä+palstalle+annat,+kiitos+siitä;)Makriina+ja+Ramoona+muistelitte+noita+nimimerkkien+esiintymisiä,+Venlastiina+ja+Late+oli+yhteistapaamisissa,+miellyttävä+pariskunta+ja+leikkimielisesti+kumpikin+osallistuivat+Kahvipirtin+elämään.+Puskasuleima+antoi+eloa+ja+väriä+riemukkaalla+tavalla,+ei+koskaan+loukkaavassa+mielessä,+yleensäkin+viestittely+oli+lupsakkaa+pirtissä,+huumori+kukoisti.Late+hoiti+nurkkakaapin+täydennyksen+ja+se+olikin+hieno+kaappi,+päihtyneitä+ei+koskaan+sen+tuotteiden+nauttimisesta+nähty.Ruuneperi+piti+pirttiämme+mitään+sanomattomana,+vaikka+tapaamisen+kuitenkin+tuli,+no+hänen+vaikutuksen+jokainen+saimme+kokea,+ei+mitään+kielteistä+kuitenkaan+,.Ylikypsä+ja+rouva+Ylikypsä,+oman+lisänsä+pirttiin+toivat,+ylikypsä+tervaksien+takkaan+tuonnin+huolehti+ja+mukana+kaikessa+hauskassa.Heidätkin+tapasin+kaksi+kertaa+tapaamisissa.Maalaismies+jäi+mieleen+arvokkaan+tuntuisena+herrasmiehenä,+silti+leikissä+mukana.Näitä+voisi+luetella+aikamoisen+liudan,+Ramoona,+Sinisirkku,+Ellu,+Klara+veeti+severi+ja+oli+nuoriakin+joille+meidän+leikinlasku+sopi,+simpatti+minua+rekiajelulle+aina+vei,+meri-kukka+yksi+matkakumppani+miehineen+myös.Sieltä+ne+kaikki+löytyvät+arkiston+hyllyiltä,+Kristiina+23,+edusti+myös+pirtissä+ainakin+loppuajalla,+paljon+paljon+lisää+unohtamatta+Hintriikkaa,+pohjoisen+asujaa+ja+pääskyä+samalta+suunnalta,+nyt+kun+näitä+muistelen+lisää+vaan+muistista+löytyy,+ehkä+hyväkin+asia+muistia+virkistää.Samaa+henkeä+yritin+80++palstalle+tullessa,+mutta+leikkimielisyys+oli+kadonnut+ja+monet+hauskan+pitäjät+siirtyneet+rajan+taa,+ehkä+tämä+muutos+anoiksi+teki+myös+lopun+huumoripitoisten+hassuttelujen+ajasta,+minusta+suuri+menetys.Nyt+tavaksi+on+tullut+loukkaamiset,+siitä+kilpaillaan,+voi+sentään.Makriina+noita+painajaisia+niitä+uniin+tulee,+minä+viime+yönä+myös+heräsin+uneen,+missä+kirveen+kanssa+heiluttiin+ja+aikaa+meni,+ennen+kuin+uneen+takaisin++pääsin.Lueskelin+noita+otsikoita+tähän+koneelle+istuessani+ja+ei+hyvältä+näytä,+uhkakuvia+maatamme+kohtaan+maalaillaan.Tässä+istun,+muuta+en+voi,+pelkään,,,,+ja+toivon+järjen+voittavan.Eilen+mokasin,+syy+tuo+kellojen+siirtely,+kelloni+siirsin,+mutta+kello+jota+telkkaria+katsellessa+seuraan+jäi+kääntämättä.Tuli+puhelu,+että+teillä+oli+tapaaminen+Nordeassa,+niin+oli+minä+vastasin.+mutta+kello+ei+vielä+tapaamisaikaa+näytä,+johon+selvennys+tuli,+kello+on+sitä+ja+sitä,+nolona+oli+sanottava,+minun+moka.No+ymmärsi+soittaja+ja+sovimme+uuden+ajan+täksi+päiväksi,+näitä+tämänkaltaisia+vahinkoja+minulle+ei+satu,+rupeaako+ote+löystymään?Nyt+on+kaikki+kellot+siirretty,+vastaava+vahinkoa+ei+tapahdu,+jos+tämä+älli+päässä+pysyy;)Viettäkää+mahdollisimman+mukava+päivä,+kaikki+palstalaiset+jotka+Nojatuoliin+viestin+jätätte+tai+muuten+kurkkaatte;)
  9. Lumisateesta+huomenet+ja+viikonalun+toivotukset;)Lunta+on+tullut+ja+tulee+lisää,+au+ra-autot+pääsivät+vielä+hommiin,+vaikka+jo+uskoin+lumien+sulamiseen,+no+sulavat+aikanaan,+kyllähän+maaliskuu+talvenmerkit+usein+näyttää.Nyt+voi+olla+liukasta+siellä+missä+jäätä+jäi+reitille+ja+lumi+ne+peittää,+varoen+on+liikuttava.Ihmetyksen+aika+ei+vieläkään+ole+ohi+noiden+viestien+vuoksi,+yhä+vaan+ilkeyttä+joillakin+mielessä.Demeter+saanut+taas+ryöpytysten+tulvan,+äläpä+välitä,+on+paljon+kiitostakin,+mihin+yhdyn+,+viestisi+on+aina+myönteisen+sävyinen+ja+sille+ei+mitään+voi,+kun+joku+nuo+(ehkä+yksi+tunnettu)+ikävät+viestit+silmille+heittää.Poissa+oleminen+palstalta+oli+juuri+niin+tyhmä+kehotus,+kun+asianomainen+ei+itsekään+pysy+poissa,+nimimerkkinsä+vaan+unohti.Ikävä+todella,+että+ei+ketjumme+voinut+edelleenkään+säästyä+näiltä+tokaisuilta,+mutta+vahva+usko+siihen,+että+kateus+näitä+teettää+ja+sääliksi+käy+ihmismieli+jolla+ei+mitään+hyvää+sanottavaa+löydy.Siispä+demeter,+älä+anna+mielen+mustua+moisesta,+onhan+nuo+jo+tutuksi+tulleet+ja+ala-arvoisina+tuomittu.Tuo+suorapuheisuus+ei+välttämättä+ole+rehellistä,+aika+usein+sitä+leimaa+kateus,+pahanmielen+aikaan+saamisen+tahto.Rehellinen+pyrin+minäkin+aina+olemaan,+mutta+jotain+on+jätettävä+sanomatta,+jos+liian+rehelliseksi+pyrkii,+hyvä+esimerkki+tuo+ano+20,48,+rehellinen+tokaisu+voi+mielen+hyvinkin+pahoittaa,+vaikka+sanojan+mielestä+rehellinen+onkin,+hieno+säätöä+useinkin+tarvitaan.Täällä+palstalla+olemme+kasvottomia+kaikki,+mutta+viestien+sisältö+paljastaa+jotain+ihmisestä+ja+näin+syntyy+ystävyyttä+tai+kaunaa,+kirjoittajan+mielen+mukaisena.Kyllä+kirjoitettu+teksti+jotain+kirjoittajista+kertoo,+joskus+ei+myöskään+sanoma+tavoita+oikealla+tavalla+ja+sekin+harmin+aikaan+saa.Kiitos+minullekin+tulleista+myönteisistä+viesteistä,+sitä+jo+on+oppinut+vastaan+ottamaan+ne+ikävät+viestit,+mitä+aika+usein+tarjoillaan,+mutta+kiitokset+mielen+virkistää.Mallikirjoittaja+en+ole+itsekään+virheineni+ja++osaamattomuuksineni,+mutta+näin+on+vaan+mukana+pyöritty,+ei+halulla+kiusata+ketään,+ihan+oman+mielen+iloksi+ja+hyödyksi+sinnittelen.Korona+aikakaan+ei+harmeja+kohdalleni+ole+lisännyt+ja+tämä+joka+aamuinen+kirjoittelu+on+kuin+kirjeitä+vastauksina+saisi;)Joka+aamu+on+armo+uus,+näin+Makriina+totesit+näin+se+on,+tiedä+mitä+tämäkin+päivä+mukanaan+tuo,+jospa+mukavan+yllätyksen;)Kellot+on+kesäaikaan+siirretty+ja+lumisateella+kesäkausi+aloitetaan,+mutta+lohtuna+sanon,+kyllä+se+kesä+melko+lähellä+jo+on,,+pian+pääsiäistä+juhlimme+herkkuineen;)
  10. Makriinan+kanssa+samoin+aatoksin,+kyllä+"kesämökistä"+kaukana+on+nuo++terasseilla+päällystetyt+kesäpaikat.On+kesäkeittiö,+grillipaikka+ja+vielä+nuotiopaikka,+miten+ehtivätkään+kaikissa+olla+ja+viihtyä.Minun+mökkini+ympäristö+oli+itse+suunniteltu+kukkatarha+ja+joka+kivenkolo+jotain+kasvoi,+mutta+silti+se+oli+luonnonläheinen+ja+pientä+puuhaa+antava.Hellalla+tein+ruuat,+kaksilevyinen+sähköhellakin+oli,+mutta+kuumimpina+aikoina+sitä+käytin.Puita+sisään+kannettiin+ja+roskien+kanssa+taisteltiin,+vesikin+kaivosta,+tosin+saunaan+pumpulla+järvestä+nostettiin,+se+oli+poikkeavaa+elämää+kaupunki+elämän+lisänä.Kesät+siellä+viihdyttiin,+nyt+sekin+on+mennyttä+aikaa.Joskus+on+noissa+ohjelmissa+onnistuttu+tekemään+mökin+ehdoilla+ihania,+viihtyisiä+paikkoja,+mökin+tarkoitus+oli+ennen+tuoda+vanhan+ajan+elämisen+muistoja+ja+se+oli+jotakin;)Mökillä+pitää+olla+urheilukenttä++muut+liikkumiseen+tarvittavat,+ennen+aika+kului+veneessä+ahvenia+narraamassa+ja+lasten+leikitkin"+tee+se+itse+miettein"+ajat+muuttuvat,+mukana+ei+kestä,+se+on+myönnettävä.
  11. Talvimyrskyä+ikkunasta+katselen+ja+pienen+koiran+eteenpäin+menoa+tuulessa,+meinaa+lentäväksi+koiraksi+joutua.Pieni+lukema+pakkasella+ja+maa+osin+on+rännän+alle+jäänyt,+en+usko+kauan+maassa+viihtyvän,+sulaa+pois,+hankala+keli+liikkua+kuitenkin.En+ole+seurannut+tuota+Kansanpalvelija+ohjelmaa,+Kyllä,+herra+pääministeriä+muistelen+katsoneeni.Uskon+samoin+kuin+Makriinakin,+kansan+presidentti+Ukrainaa+johtaa+ja+koettaa+asiat+saada+kuntoon.Meillä+täällä+on+vapaaehtoisia+haussa+laittamaan+koteja+asuttavaan+kuntoon+pakolaisia+varten,+keräykset+tuoneet+valtavasti+tavaraa,+huonekaluista+lähtien.Lapset+jo+kouluihin+päässeet+ja+elämä+kaikin+puolin+alkaa+sujumaan,+paikkakunnalla+jo+asuneet+Ukrainan+kansalaiset+tulkkeina+toimivat.Paljon+tulee+jo+koulutettuja+eri+ammatteihin+valmiina++työtäkin+vastaanottamaan.Toivoisi+hoitajiakin+löytyvän+helpottamaan+heidän+tuskaansa.Tulipa+mieleen+ystäväni+(96)+kokemus+avusta,+hän+kaatui+kotiovensa+eteen,+ehkä+huimauksen+johdosta,+eikä+päässyt+ylös.Käytävään+tuli+mies+jota+hän+pyysi+auttamaan,+mies+yritti+ei+jaksanut+saada+häntä+ylös,+jätti+siihen+ja+meni+kotiinsa,+mistään+apua+pyytämättä.Istuillaan+jotenkin+sai+itsensä+kotiinsa+ja+kännykän+kauhalla+sai+vedettyä+kaapin+päältä+ja+apua+sai+pyydettyä.Tästä+keskusteltiin+ja+mielipide+oli,+että+heitteillejätöstä+olisi+miehelle+voinut+syytteen+saada.Tuo+lakkoasia+on+vähän+samansuuntainen,+heitteille+ei+voi+hoidettavia+jättää,+joten+ammattiliiton+tehtävä+on+tärkeä+tässä+asian+korjaamisessa,+neuvottelijoilla+hyvät+eväät.Yhteisymmärrykseen+olisi+tie+löydyttävä+,+ymmärrystä+myös+työnantajapuolelta.Tuo+muovin+valtava+kuormitus+oli+aamun+lehden+kirjoituksena,+sitäkin+tutkitaan+paljon+ja+ikäväksi+todetaan,+että+valtavat+määrät+vesistöön+niitä+joutuu,+siinäkin+yksi+korjauksen+kohde,+monen+muun+lisäksi,+omaa+käyttäytymistään+on+syytä+tarkkailla,+tämäkin+asia+toimintaa+meiltä+kaikilta+vaatii.Joidenkin+mielestä+ehkä+on+tyhmää+mainostaa+köyhyyttään,+näin+voi+ollakin.Itse+en+tänä+päivänä+köyhä+sanantäydessä+merkityksessä+voi+sanoa+olevani,+on+koti+ja+elämä+kunnossa,+on+sitä+jouduttu++köyhyyttäkin+kokemaan,+mutta+"niukkuus"+on+elämisen+tilaa+kohentanut.Neljäkymmentä+luvulla+ei+työnteolla+rikastunut,+kaikki+tulot+meni+elämiseen,+mutta+pienestä+säästäen+on+pikkuhiljaa+elämä+saatu+mallilleenKöyhänä+olosta+en+koe+minkäänlaista+painetta,+omaa+onnistumistaan+saa+kiitellä,+että+nyt+olen+elämääni+tyytyväinen,+en+rikas,+mutta+omasta+mielestäni+toimeentuleva.Siitäkin+olen+hyvilläni,+että+materiaali+ei+ole+tullut+minulle+pääasiaksi,+vaan+jalat+maassa+ja+arjessa+eläen+olen+tyytyväisyyteni+hankkinut.Se+mitä+naapuristo+on+hankkinut+ja+elämänsä+kattanut+ei+ole+minulle+ollut+mikään+velvoite+toimia+paremmin.Köyhänä+oleminen+on+nostanut+elämän+arvoja+aivan+toisiin+fääreihin,+onnellinen+voi+olla+vähästäkin;)Terveyttä+ei+rahalla+saa,+minun+onneni+on+ollut+myös+se,+että+terve+olen+saanut+olla+ja+nyt+olen+iloinen+demeterin+hoidon+pian+joutuvan+ja+elämän+korjaantuvan+paremmaksi.Noita+matalalla+liitoja+tulee+ja+menee,+mutta+sen+on+huomannut,+että+huomenna+voi+kaikki+olla+toisin;)Tulipa+tuota+sanailua+taas+ehkä+liikaa,+mutta+lukee+ken+jaksaa+ja+korjaa+mietteeni+jos+virheitä+olen+sepustanut.Iloista+viikonloppua+ja+siirrytään+kelloja+siirtäen+kesäaikaan,+se+jos+mikä+mukavalta+tuntuu;)
  12. Räntäsateesta+terveiset,+ehkäpä+tuo+on+yhtä+lumen+surmaa+tuo+märkä+räntä.Sain+nimimerkkini+takaisin+salasanan+vaihtaen,+siltä+osin+on+kunnossa+kirjoittelu+mahdollisuus.Löytyisi+jostain+mukavia+aiheita,+että+ei+aina+joutuisi+toruja+saamaan;)Ano+9,43+sinulle+kerron,+että+matkat+maksamme+itse,+ei+sponsoreita+ole,+matkanjohtaja+hommaa+paikat+missä+käydään+ja+ruokailun++kyydin,+kustannukset+maksamme+itse.Eilinen+matka+oli+Leppävirralle,+siis+lähelle+ja+halvaksi+tuli,+käytiin+jääluolassa+muumimaata+katsomassa+ja+olipa+näkemisen+arvoinen,+suosittelen,+kirkon+esittely+oli+perusteellinen,+uutta+tietoa+siitäkin+ja+vielä+kotiseutumuseo+kohteena+ja+oikeaan+aikaan+kotiin+ehdittiin,+kiva+matka.Seuraava+matka+toukokuussa+ja+mukaan+lähden+jos+kunto+kestää,+elän+taas+väliajan+"nuukaillen";)Ano+8,59,+en+mielestäni+anteeksi+pyydellyt+keneltäkään,+totesin+asian+niin+kuin+sen+koen.Huhtikuun+alussa+lähden+tuetuille+lomille,+pienen+osan+maksan+itse+ja+Hyvin+Vointi+Lomat+maksaa+loput.Tätä+etua+olen+käyttänyt+muutaman+kerran,+sitä+anotaan+ja+kaksivuotta+väliä+ja+on+mahdollista+päästä+lomasta+nauttimaan.Tähän+oikeutus+kaikilla,+tietokoneelta+löytyy+kohteet.Varmaan+verorahoja+tähänkin+lomailuun+käytetään.Kaikki+anot+olette+selkeästi+kertoneet+nuo+palkkojen+määräytymät,+noin+olen+minäkin+asian+kokenut.Ammattikoulutuksen+paperimieskin+tarvitsee++ja+palkat+maksaa+työnantaja+ja+ne+neuvotellen+sovitaan+ja+iso+on+veroprosentti+minkä+valtion+pussiin+maksavat.Ammattien+pitkiäkin+aikoja+vaativia+koulutuksia+valtio+osallistuu+laitosten+ylläpitoon+ja+huoltoon,+myös+siihen+paperimiesten+eurot+veroina+tukena+on.Mistäpä+näiden+ylläpito+rahat+otettaisiin,+ellei+olisi+tavan+duunareitakin+kakkua+jakamassa,+jokainen+on+paikallaan+tarpeellinen.Hoitajien+ja+virkamiesten+palkkojen+nousuun+vaikuttaa+verotulot,+jos+mukisematta+tyydymme+verokannan+nousuun+voimme+tätä+asiaa+auttaa.Jo+aiemmin+olen+sanonut,+että+jokainen+työtä+tekevä+on+palkkansa+ansainnut,+kateelliset+puheet+ei+asiaa+auta,+liittojen+tehtävä+on+hoitaa+asiat+kuntoon.Ano+21,25+kerroit+tuosta+työn+ottamisesta,+ennen+todella+otettiin+vastaan+työ+kuin+työ,+nykyään+ei+kakki+hommat+kelpaa.Matalapalkkainen+olin+minäkin,+kuten+naisalat+aina+on+olleet,+mutta+kaksin+yrittäen,+koti+ja+muu+lisä+saatiin+hankittua,+nyt+osaan+antaa+arvoa+omalle+panoksellenikin+vaikka+pieni+olikin.Miaelina+kerroit+työhön+sinut+haetun,+niin+minutkin,+työni+ei+vaan+samaan+ryhmään+kuulunut+mitä+sinä+menit+tekemään.Hyvin+on+sujunut+kuitenkin,+en+aina+niin+helpolla+ole+päässyt,+mutta+ilman+yhteiskunnan+apua+olen+perheeni++jaloillaan+pitänyt+ja+nyt+voin+tyytyväinen+olla.Noita+Makriinan+jalaksilla+oloja+en+ole+päässyt+kokemaan,+jalkaisin+sitä+koulumatkat+tallattiin,+onneksi+koulu+oli+aina+lähellä.En+edes+rekiajelua+ole+kokenut+aikuisenakaan,+muistelen+Kahvipirtti+aikaan+joku+miespuolinen+haki+mielikuvitus+rekiretkelle,+hauskaa+sekin;)Kesäaikakin+jo+kynnyksellä+Marian+päivänä+siirrymme+kesäaikaan,+sitä+odottamaan,+pistäytykää+viestejä+laittamassa;)
  13. Huomenta+ja+mukavaa+päivän+alkamista,+mikäpä+on+alkaessa,+ei+suruja,++ei+suuria+ilojakaan,+tasaista,+mutta+auringon+paistetta+edelleen;)Silmälääkäristä+selvisin+108+eurolla,+ei+rillejä+tarvinnut+uusia.Hieman+rappeutumaa+mikä+iästä+johtuen+ilmeisesti+tulee,+mutta+ei+mitään+muuta,+uusiksi+otetaan+vuoden+päästä,+ellei+mitään+ikävää+satu.Aivan+oikeassa+olet+ano+7,57,+älytöntä+on+sähköä+säästää+ja+pimeässä+hortoilla,+mutta+minäpä+en+niin+tee,+kohde+valo+mitä+parhain,+joten+en+kaikkia+valoja+päälle+laita,+koska+jo+katuvalolla+näe+huoneesta+toiseen+kulkea.Istuessani+telkkarin+ääressä+tarvitsen+vain+kohdevalon+käsitöitä+tehdessäni,+tarpeeksi+tehokas+jopa+liikkumisen+kohdalle.Voisihan+sitä+koko+valaistuksen+päällä+pitää,+jos+se+olisi+mielekästä+ja+tarpeellista,+pärjäillyt+olen+näine+omine+tapoineni,+joten+ole+huoletta+turvallinen+on+kotini+liikkua.Jos+kompastun,+ei+ole+valon+puute,+vaan+oman+kehon+heikkous.+vahinko+voi+tulla+valojen+runsaudesta+huolimatta.Demeter+juuri+noin+puhut+ja+ymmärrät+tapani+aivan+jetsulleen.Eilen+kälyni+ja+ystävätär+tulivat+kahville+ja+keskustelu+sivusi+monia+asioita+ja+aika+paljon+samoilla+linjoilla+oltiin,+mutta+en+mahda+mitään,+että+ärtymys+heräsi+jossain+kohdin.Kokonaisuuden+hahmottaminen+typistyi+aika+usein+siihen+minä,+minä+tärkeyteen.Piti+oikein+purra+kieltään,+että+ei+laajemmin+erimielisyyttään+asioiden+"minun"+totuuden+mukaisina+esiin+tuonut.Hämmästelen+aina+niitä+jutustelu+kertoja+missä+ystävien+kanssa+ollaan,+miten+asiat+voidaankaan+tulkita+niin+erilailla,+miten+minä+ajattelen.En+omista+kuin+tämän+maatiaisjärjen+,+mutta+silti+tunnen+joskus+osaavani+ymmärtää+asioita+selkeämmin,+maanläheisemmin,+kuin+he+jotka+kaiken+tietävät.Mielipidevapaus+on+kaikilla+minullakin,+mutta+joskus+jätän+väliin,+kun+tuntuu,+että+vastaanottajilla+ei+ymmärrys+riitä+minun+kannanottoihin,+väärässä+usein+voin+ollakin.Viisaat+ja+kaiken+osaavatkin+joskus+paljastavat+oman+pintaliitonsa,+totuutensa+mikä+ei+minusta+oikein+ole.Kyllä+pelkkä+kirjoittelu,+tuntematta+toisiaan+voi+saman+henkisyyden+löytää,+näin+olen+saanut+kokea+monen+kirjoittajan+kanssa+vuosien+varrella,+kiittelen+kaikkia,+sinua+myös+demeter;)Pikkuhiljaa+alkaa+into+kirjoitteluun+tyrehtyä,+mistä+johtunee,+en+nyt+koronaa,+en+tätä+sotaa+syyksi+voi+sanoa,+mutta+jotain+on+alkanut+puuttumaan.Kirjoittajat+nuoremmaksi+muuttuvat,+saman+ikäiset+ei+enää+jaksa+tätä+joskus+hyvinkin++toistuvaa+tekstiä+esiin+tuoda.Mistä+löytyisi+innoittaja,+aihe+joka+virittäisi+sanaisen+arkun,+joskus+se+oli+mielikuvitus,+mutta+nyt+olemme+jo+niin+"järkeviä"+ettei+se+enää++onnistu,+mutta+kauan+tätä+on+kestänyt,+jospa+jotain+vielä+eteen+tulee.Mitä+sitä+keksiikään+tämän+aamusession+tilalle,+sitä+on+ruvettava+hiljalleen+miettimään,+kun+vuodet+vaan+jatkuu.Kyllä+se+taitaa+olla+niin,+että+jos+aivotoiminta+ei+virikkeitä+löydä,+alkaa+kehokin+rapistumaan,+pidetään+lippu+korkealla+kaikesta+huolimatta.Tuosta+pääkopasta+aika+paljon+elämän+laatukin+ohjeita+saa,+joten+periksi+ei+pitäisi+antaa,+olkoon+vaikka+tylsääkin+välillä.Luopumisen+tuskaa+oli+tämä+aamurupattelu,+mutta+kyllä+tästä+laulamaan+vaan+on+lähdettävä;)Joskus+olen+kuullut,+että+vuodenaikojen+vaihtelut+aiheuttavat+mielen+pahoinvointia+herkemmille,+kevät+kai+rankinta+aikaa,+kipinöitä+iloon+nyt+kaivataan;)
  14. Maanantai+ja+yhä+aurinkoista,+kyllä+kelpaa+elellä.Loppujen+lopuksi+ihminen+on+aika+oikukas+luonteineen,+kauniin+sään+aikaan+ihastellaan,+mutta+sateen+tullen+muristaan,+vaikka+kaikkea+luonto+kaipaa,+vettäkin,+niin+myös+ihminen+ei+ainaista+paistetta+kestä.Viime+kesä+on+hyvä+esimerkki,+aina+oli+kuuma,+vai+muistanko+väärin,+muististani+en+takuuseen+mene;)En+varmaan+koskaan+ole+ostanut+noita+iltalehtiä,+en+lue+myöskään+mitään+koneeltakaan,+silti+nuo+maailman+tuskat+luokseni+ehtii.Radio+on+aina+auki+ja+sieltä+kuulen+hyvät+ja+huonot+uutiset,+se+riittää.On+sinulla+kiltti+tytär,+kun++sinua+huoltaa+Kristiina23,+ei+todella+auta+nuhtelua+antaa.Hyvä+linkki+tuohon+päivien+valoisuutta+koskevaan+tietoon,+onhan+se+ollut+kansan+tiedossa+iät+ja+ajat,+mutta+selvensi+asiaa+kummasti.Vanha+kansa+sanoi+päivänolevan+muutaman+päivän+pesässä++ja+sitten+alkaa+hämärtymään+ja+vastaavasti+valoisuus+lisääntyy.Kyllä+nuo+vaivat+mukana+kulkee+itse+kullakin,+pidemmän+ajan+puuhastellessa,+tuoliin+on+istahdettava,+mutta+hyvä+kun+siihenkin+on+mahdollisuus,+kiirettä+ei+mihinkään.Makriina+nuo+puheet+saavat+mahdottoman+kuvan+,+kun+niistä+kertoilee,+kaikkihan+me+kykyjemme+ja+voimiemme+kotiamme+kunnossa+pitää.Ruokaa+tarvitsee+jokainen,+tekipä+sen+itse+tai+tilaa+jostakin,+onhan+aivan+ihana,+kun+mahdollisuuksia+on+vaikka+mihin.Minulla+varmaan+hyvin+paha+tuo+tapa+kertoilla+tekemisistäni,+mutta+en+pröystäillä+tahdo,+ajatus+heittää+jollekin+toisellekin+halun+kokeilla+.Laiskuuttakin+jollain+tapaa,+teen+kerralla+kaikkea+ja+pakkaseen+annostelen,+sitten+helpolla+viikon+pääsen,+kaupassakin+käyn+vain+kerran+viikossa.Tuon+veden+kuin+sähkönkin+kulutuksen+lasken+kaikkien+säästöksi,+jos+sitä+jokainen+tekisi.Kälyni+on+ehkä+maatalossaan+tottunut+runsaan+veden+kulutukseen,+kun+omasta+kaivosta+nostettiin+ja+sähköäkin+käyttivät+paljon,+yösähkön+laskutuksen+avulla.Hän+sanoo,+ettei+tykkää+hämärässä+oleilla+ja+kaikki+valot+on+päällä,+minä+kohdistevalolla+puuhastelen.Eihän+minun+kuuluisi+mennä+neuvomaan+saman+ikäistä+kanssakulkijaa,+hänen+tapansa+ovat+hänen+laisiaan,+toisekseen+hänen+näkönsä+on+kovin+heikko,+valoa+tarvitsee+toimiakseen,+mutta+ei+myöskään+näe+säästämisen+merkitystä+suuremmassa+mittakaavassa.Olipa+kiva+kuulla+sinusta+demeter,+ihan+samoista+syistä+en+kaipaillut,+kun+siitäkin+aina+joku+ihmettelyä+aikaan+saa.Harmihan+se+oli,+ettei+tapaaminen+onnistunut,+mutta+näin+elämä+kuljettaa,+ei+kysele+käykö+meille.Kiva+on+kuulla,+että+jotain+valoa+noiden+vaivojesi+kanssa+olet+piankin+saamassa,+kärsivällisyys+palkitaan.Kyllä+tuo+kukkien+kasvaminen+on+Luojassa,+ei+ole+kukoistanut+minunkaan+kukkani+avioliiton+alkuaikojen+jälkeen,+asuimme+silloin+omakotitalon+yläkerrassa,+silloin+begoniat+kukki.Nyt+pelkkiä+viherkasveja+olen+kasvatellut+ja+kiitettävästi+ovat+alkaneet+viihtymään.Tänään+menen+silmälääkäriin,+saapa+nähdä+miten+menee,+lasit+varmaan+joudun+uusimaan+oman+tuntemukseni+mukaan+ja+pokat+taas+maksaa+maltaita,+eivät+varmaan+entisiin+suosiolla+linssejä+laita.Silmäkulta+viimeiseksi+on+sanonta+ja+samaa+mieltä+olen,+kauhistuttaa+ajatuskin+miten+paljosta+olisi+luovuttava+jos+näkö+huonoksi+menisi,+tämäkin+mahdollista.Kaikkea+hyvää+elämäänne+ja+ei+turhia+murheita+näistä+kirjoitteluista+oteta,+sinnitellään+vaan+omien+kykyjemme+myötä;)
  15. Sunnuntaiaamua+ja+samaa+auringon+paistetta+vaan+jatkuu+ja+ihme+se+olisi,+jos+ei+mieliala+kohoaisi.Niin,+mikään+ei+loppumattomasti+kestä,+alkaa+se+kolmen+kuukauden+päästä+jo+hämärtyä,+mutta+siihen+mennessä+voi+tapahtua+vaikka+mitä,+hyvääkin,+näin+uskon;)Noin+sitä+täällä+meillä+Savossakin+sanotaan+"hyvvee";)Eliaana+tuota+kerrostalon+kattoa+katselenkin,+mihin+nuo+paneelit+laittoivat,+eikös+suomi+ole+pullollaan+vaikka+minkä+idean+saaneita,+ei+kai+mahdottomuus+ole+kesiä+tehotoimia+jo+oleviin.Piirsinhän+minäkin+suojelutaloon+ovet+ja+tavan+mummo+vaan+olen,+ainahan+he+joilla+on+aivokopassa+muutakin+kuin+sahajauhoja+voivat+ihmeitä+tehdä;)Minulla+vaan+tuo+ikkunapesu+vielä+vain+muhii+ja+kiusaakin,+tehtävä+se+on,+ei+mihinkään+pääse.+Neljä+isoa+ikkunaa+ja+sitten+ison+parvekkeen+lasit,+ei+onnistu+yhdessä+päivässä,+mutta+tapahtukoon+vaikka+yksi+ikkuna+päivässä.Vielä+minä+ikkunoita+pesisin,+mutta+verhojen+laitto,+olen+jo+pohtinut+jospa+siihen+pyytäisin+apua,+yläkerran+rouva+jo+lupasi+tulla+ripustamaan,+mutta+en+mielelläni+häntä+haluaisi+vaivata.Miten+voikaan+olla+vaikeaa+tuo+avun+vastaanottaminen.Tuota+Makriinan+mainitsemaa+savisaippuaa+olisi+kokeiltava,+en+kyllä+jaksa+kupariani+kirkkaaksi+hangata,+tuolla+keittiön+kaapin+päällä+tummina+rasvaa+ja+pölyä+keräävät,+pitäisikö+sekin+ottaa+stressin+aiheeksi.Hopeitakin+tuntuu+aina+puhdistuksen+aikaan+kertyvän,+vaikka+ei+minulla+niitä+paljoa+ole.Joulunalla+ne+mieleen+tulevat,+ei+paljon+muulloin.Pitää+kokeilla+myös+tuon+puisen+leikkuulaudan+puhdistusta,+yksi+sellainen+löytyy.Kälyni+yksi+pesukarhu+on,+hän+pesee+vaatteitakin+monta+kertaa+viikossa,+minä+kerään+täyden+koneen++kerran+viikkoon,+olen+yrittänyt+tuota+vettä+ja+sähköä+säästää+ja+suunnittelen+niidenkin+käytön.Veden+käytöstä+hänelle+muistutan,+mutta+kun+vesi+kuuluu+vuokraan+ei+haittaa,+mutta+kulutus+kuitenkin+lisääntyy,+näin+koetan+selittää+ihan+yleisellä+tasolla.En+kyllä+niin+siisti+ole,+mitä+hän+on,+enkä+viitseliäskään.Olemme+niin+erilaisia+me+ihmiset,+minä+yksi+lajiaan;)Älä+sure+rodojasi,+voihan+olla,+että+innostuvat,+kun+leikkausta+tapahtuu.Taas+synnin+tekoon+rupean,+pulla+ja+sämpylätaikinan+alustan,+teen+puolukkapiirakan+myös,+sitä+mieli+tekee.Näitä+mielitekoja+on+useinkin,+eilen+sipulipiirakkaa,+perunalaatikkoa+ja+marjapuuroa+halusin+ja+ne+mieliteon+tyydytin.Tulkaapa+päiväkahveille,+tuoretta+pullaa+löytyy;)
  16. Ihana+ihana+aamu,+radiosta+onnittelukonsertti+soittelee+nostalgisia+kappaleita,+mieli+valoisana+päivää+aloittelen.Viikkosiivous,+mitäpä+muuta.+pölyä+riittää+ja+vielä+jääkin,+auringon+paiste+sen+ikävästi+esiin+aina+tuo,+ihastelin+auringon+paistetta,+mutta+aina+harmiakin+esiin+tuo,+pöly+näkyy.Pitäisi+kai+sälekaihtimet+alas+laskea,+säästyisi+tuostakin+harmista.Enpä+alas+laske+annan+kukilleni+kaiken+paisteen+mitä+tarjolla+on.Eilen+sen+urotyön+tein,+että+kukkani+huolsin,+multaa+osalle+vain+pintaan+,+muutama+sai+koko+ruukun+täyden+uutta++multaa,+sotkuista+hommaa.Makriina+nuo+kukkakaupat+mainitsit,+onpa+siitä+aikaa,+kun+kukkakaupan+oven+olen+avannut,+marketista+tyydyn+kukkani+ostamaan,+nykyisin+hyvin+houkuttelevia+ovatkin.Myös+viherkasveja+olen+ostanut,+joskus+kuolevat+piankin,+mutta++kasvuunkin+olen+niitä+saanut.Minä+en+oikein+nykyisistä+kukkasidonta+tavoista+ole+tykännyt,+kun+joskus+olen+sellaisen+saanut,+liian+tiukkaan+nippuun+kietovat,+minusta+kukat+maljakkoon+pitää+avata+ja+laittaa+väljästi.No+enpä+minä+asiantuntija+tässäkään,+omia+tapojani+noudatan;)Keväällä+puidenkin+oksia+otan+maljakkoon+ja+ne+"kukkivat"+pienin+lehdin,+en+toki+eläviä+puita+puistosta+katko+vaan+käytän+hyväkseni+puiden+siistijöiden+jättämiä+oksia.Meilläkin+yksi+ainoa+kirjakauppa,+mutta+sen+sisältö+paljon+muutakin+kuin+kirjoja,+jopa+villalankaa+tarjolla.Vähän+entisajan+sekatavarakaupan+meininki.Kemikalioita+on+useampi,+minä+saan+tarvitsemani+kosmetiikan+marketista,+olen+jo+menettänyt+uskoni+nuorentaviin+voiteisiin.Nivea+on+hyvä+,+eipä+juuri+muuta+tule+ostettua,+kynsilakkaa+kylläkin,+jotain+kaunista+yritän+minäkin+saada+aikaan,+vaikka+kynsien+avulla;)Katselen+naapurin+talon+kattoa+ja+mietteitä+syntyi+noista+paneeleista,+voisiko+niillä+saada+aikaan+sähköä+ilman+sähköfirmoja+siis+kokonaan+talon+kaikki+tarpeet+täyttäviä+?Olisi+upeaan+kaikki+talot+omavaraisiksi+saada,+siinäpä+sitten+sähköfirmat+näppejään+nuoleskelisi,+eikö+ole+kehittelykelpoinen+ajatuksena+ainakin;)Tässä+sen+näkee,+katselisipa+vaikka+mitä+ulkona+olevaa,+aina+voi+pohtimista+mielessä+syntyä,+tyhmääkin,+mutta+mielikuvitus+elää;)Nyt+siivoushommiin++pitää+joutua,+sitten+iltapäivällä+voi+torkut++parvekkeella+ottaa,+rasitukset+pois+hoitaa.Iltaan+päästyä+saunaan+ja+taas+yksi+nautinto+ihmisen+elämässä+sekin.Eipä+ole+valittamista+tässä+elämän+sujumisessa,+pienet+harmit+pyrin+unohtamaan+ja+vähän+isommatkin.Minna+Canthin+kunniaksi+liput+liehuu,+luova+nainen+monessa+aikanaan.Viettäkää+mukava+päivä.
  17. Viikonlopun+toivotuksia+taas+Savosta,+kevät+keikutellen+tulee,+pieni+lämmin+sade+voisi+lisätä+vauhtia+lumen+sulamiselle,+mutta+enpä+nyt+sadetta+kuitenkaan+toivo;)Yöllä+on+pakkasta,+niin+pitääkin+maaliskuussa,+joskus+hyvät+hankiaiset+aikaan+sai.Poikani+syntymäpäivä,+muistan+silloin+57+vuotta+sitten+räntää++satoi,+kun+lyhyen+matkan+sairaalaan+kävelin+ja+kätilö+oli+vihainen,+ei+olisi+yksin+saanut+lähteä.Itsepä+voimani+tunsin+ja+hyvin+kaikki+meni,+yli+nelikiloinen+poika+päivänvalon+näkin+9,30,nyt+hänkin+eläkeikää+lähenee,+vaikka+ei+taida+eläkepäiviä+ihan+kohta+viettää,+yrittäjänä++voi+itse+päättää+töiden+lopettamisen.Makriina+sanoit++kukkasi+huonosti+viihtyvän+aurinkoisella++ikkunalla+tai+sen+läheisyydessä.+minä+olen+saanut+kultaköynnöksen+viihtymään,+toisen+verhon+paikalla+kasvaa.Muutama+muukin+kukka+viihtyy,+en+nimeä+niille+tiedä,+no+yksi+peikonlehden+tapainen.Sain+ystävänpäivänä+hortensian,+vaihdoin+mullan+ja+leikkasin,+nyt+työntää+uutta+kasvua,+jospa+se+alkaisi+viihtymään.Minä+laitatin+ikkuna+laudat+tähän+asuntoon+muuttaessani,+sama+mies+varmaan+suunnittelijana+kuin+sinullakin+Makriina;)Ano+14,33,+en+minäkään+aina+koko+multaa+vaihda,+jos+kukka+voi+hyvin,+pintamullan+vain+uusin,+voi+joskus+isompi+ruukku+pakko+muuttaa,+no+silloin+aivan+uuden+mullan+vaihdan.Lannoitan+sillä+punaisella+jauheella+ja+kastelen+ehkä+liikaa,+mutta+paahteessa+kuivavat+niin+pian.En+voi+sanoa+että+"rehottaisi"+hyvin,+mutta+paremmin+kuitenkin+kuin+pitkään+aikaan.Eliaana+kuitenkin+jo+ikkunan+pesussa,+minä+vasta+mietin+ja+stressaan+sillä+itseäni,+kai+jää+pääsiäisen+jälkeiseen+aikaan,+kun+ekaviikon+ole+lomailemassa+Huhmarissa.Onpa+sinulla+todella+tottelevainen+kissa,+tavallaan+ne+hetikin+luikahtaa+ulos,+jos+jostain+reikä+aukeaa,+juoksuaikakin+taitaa+olla+päällä.Puolukkapiirakka+minäkin+suunnittelen+ja+sipulipiirakka,+kun+nyt+sain+hyvä+sipuleita.Pakkanen+kivasti+alkaa+tyhjentyä+muutama+sienipussi+ja+perunoita+samoin.+mustikoita+ja+omenahilloa,+muutama+mehupullo,+harvoin+olen+näin+tarkkaan+osannut+pakasteet+laittaa.Toivottavasti+uutta+satoa+syntyy.Noita+munankuoria+äitinikin+liotti+vedessä+ja+sillä+kasteli,+tuota+kalkkia+en+ole+koskaan+lisännyt,+onkohan+sitä+myynnissä+pienissä+purkeissa?Ano+18,07,+tuon+puutarhakalkitsemisen+minäkin+olen+ymmärtänyt,+kun+yleensä+täällä+päin+maa+on+hapanta,+nurmikkokin+kaipaa+kalkitusta,+sammal+pysyy+pois.Mökillä+sen+homman+joka+kevät+tein.Ano+18,50+tuhkaa+minä+heittelin+ruusupuskiin,+kun+kirvat+meinasi+tuhota+kukat,+ei+kovin+kauniin+näköistä+ollut,+mutta+sade+huuhtoi+ja+vei++kuolleet+kirvatkin+mennessään.Noin+se+alkaa+monen+toisenkin+aamu+ja+päivään+jatkuu,+miten+hurskainen+sen+aloittaa.Kyllä+se+toimii+yksinäisenkin+aamu+ja+muukin+ruuan+laitto+ja+monta+kertaa+miehet+sen+taidon+jopa+paremmin+osaa.Nyt+voi+puroja+laitella+ja+muistella+lapsuuttaan,+muistelen+minäkin+joskus+puroja+laittaneeni.Sitä+kesän+tuloa+yritettiin+jouduttaa,+veden+pihapiiristä+pois+ohjaten.Pitänee+katsella+tuo+ruukkujen+mullan+pinta+ja+arvella+mikä+kukka+multaa+ansaitsee+tai+isomman+ruukun,+pitää+ne+hommat+pois+käsistä+saada,+kohta+parvekekukkien+laitto+alkaa.Ei+ihan+ilman+kukkia+voi+parveketta+jättää,+vaikka+aina+niin+uhkailenkin.Jatketaan+auringon+ottoa+jos+aika+sallii;)
  18. Huomenta,+kauniina+sää+jatkuu,+nyt+alkaa+tiet+ja+kadut+harmailta+näyttämään,+jäätiköt+sulaneet,+liikkuminen+helpottuu.Korona+ei+ota+laantuakseen,+kuuntelin+eilen+jonkun+terveysalanihmisen+puhetta+ja+hän+totesi,+että+nyt+on+sopeuduttava+siihen,+että+korona+seurassamme+elää+ja+jatkaa+kulkuaan.Korona+on+jäänyt+toiseksi+näiden+sotaisten+asioiden+vuoksi,+ei+ihminen+monia+uhkia+jaksa+seurata+ja+uhkakuvia+ja+pelon+aiheita+aina+vaan+lisää+tulee.Media+on+mahdissaan,+on+mitä+ihmisille+tarjota,+kaikenlaisia+uhkia+milloin+mistäkin+ja+jos+et+haluaisi+niitä+nähdä,+et+kuulla,+mahdottomuus,+aina+jostakin+esiin+ilmaantuvat.Noita+kivoja+viestejä+nyt+odottelen+minäkin,+taitaa+vaan+haluttomuus+koko+kirjoitteluun+tulla+eteen,+kaikilta+ei+tämä+höpöttely+onnistu,+jos+ei+aiheita+löydy,+no+eipä+siinä+mitään,+eihän+tämä+pakollista+ole+ja+kaikki+joskus+loppuu.Fiinufammu+kuitenkin+juttukavereita+löytää+koiran+avulla;)Niin+se+on,+kun+eläimistä+tykkää,+kyllä+näin+koiratonkin+silitettäviä+tapaa,+melkein+joka+päivä+joku+karvaturri+silittelyä+ohikulkijoilta+vaatii.Siinä+sitten+emännän+tai+isännänkin+kanssa+sananvaihtoa+syntyy,+kiva+niin.Puhetta+syntyy+vaikka+ei+koiraakaan+ole,+jos+joku+ohitseni+pyyhältää,+kysyn+paremmallako+edelle+ja+siitä+sitten+sananvaihtoa+syntyy,+onneksi+on+huumorihmisiä+nämä+savolaiset;)Niinpä+syntyy+keskustelua+korttipelinkin+kanssa,+siinä+maailman+kuulumiset+setvitään+ja+kortteja+pöytään+lyödään,+kuulosta+aika+pahalta,+mutta+kaikki+tapahtuu+sulassa+sovussa+ja+kahvitauko+kielen+kannat+virkistää.Korttikaverit+toivat+säkin+perunoita+(10+kiloa)+ja+viisikiloa+sipuleita+ja+vielä+tarjosivat+kauppareissuni+auton+kyydissä,+ihana+kun+on+tuollaisia+myötäeläviä+ystäviä,+pieneen+kiitollisuuden+velkaan+taas+jäin.Talviaikaan+hoitavat+nämä++tarvikkeet+ja+kesällä+mustikoita+ja+sieniä+jos+tarve+on.Tämän+kaltaista+ystävyyttä+olen+saanut+kokea+ja+tietenkin+yritän+omalta+osaltani+niihin+vastata,+tavalla+tai+toisella.Sitä+toisen+huomioon+ottamista+kaivataan+laajemminkin+ja+onhan+tuo+Ukrainan+tilanne+sitä+esiin+tuonut.Maailmassa+on+apua+tarvitsevia+niin+paljon,+että+ei+pienen+ihmisen+halut+apua+antamaan+aina+riitä.Tänään+suunnitelmaton+päivä,+lenkille+kyllä,+mutta+eipä+muuta,+kukkien+mullan+vaihtokin+olisi+ajankohtainen,+mutta+ei+tänään;)Jättäkää+kiireet+ja+aurinkoon+suurella+joukolla;)
  19. Aurinkoa+ja+aurinkoa,+myös+lämpimämpää+luvattu,+siitä+ne+suuretkin+lumikasat+hupenevat.Lintujen+maahanmuutto+on+alkanut,+näin+kertoi+radio+ja+saman+olette+myös+kirjoittajat+huomanneet.Joka+kevät+niitä+seurailee+ja+ihastelee,+istuin+eilen+parvekkeella+ja+yksi+lokki+äännellen+lensi++näköpiirissäni,+varmaan+tiedustelija,+joka+katsasti+kevään+tulon+edistymistä.Ikkunaani+pilkahtava+järvi+jo+osin+sula,+virta+sulamista+jouduttaa.Eliaana+kerroit+noista+pesiään+puolustavista+lokeista,+täällä+tuon+rantakadun+tasakattoisten+talojen+katoille+pesänsä+tekivät+ja+sieltä+hyökkäilivät+kulkijoiden+kimppuun.Taloyhtiöt+laittoivat+lentävän+haukan+kuvavaijereita+katolle+ja+pesät+häipyi.Odotettuja+näkymiä+keväällä,+mutta+harmia+tuovat+liian+kesyiksi+tullessaan,+likaavatkin+kovasti+ulosteillaan.Ihan+kateellisena+luen+Eliaana+tuota+kalastuksen+mahdollisuuttasi+ja+mahdollisesti+saalistakin,+hauesta+en+välitä,+mutta+isot+ahvenet+olisi+poikaa;)Kutuaikaan+saa+katiskan+melko+varmasti+runsaan+saalin+kanssa+nostaa+ja+siivottavaa+löytyy.Viisasta+olisi+pellot+viljalle+laittaa,+jos+siihen+mahdollisuudet+on+ja+kaikki+mahdollinen+maa+hyötykäyttöön.Juurekset,+sipulin+kurpitsat,+herneet+sen+muut+herkut+on+ihana+omasta+maasta+satona+ottaa.Työtähän+se+teettää,+mutta+itseasiassa+aika+mukavaa+puuha++ja+voi+ihastella+kasvun+seurantaa.Ano+20,02+kerroit+tuosta+pesien+pudotuksesta,+ei+minustakaan+siihen+olisi,+vaikka+räksätkin+melkoista+harmia+aikaan+saa.Muistan+mökilläni+kuistin+sisälle+pääskynen+teki+pesänsä+ja+totta+kai+kuisti+äkkiä+likaantui+ulosteista,,+mieheni+vei+suuren+vanerin+pesän+alle+ja+sovussa+sitten+elelimme.Hyvin+kesyiksi+tulivat,+ei+häiriöksi+toisillemme+olleet,+oli+suloista+katsoa+poikasten+lentoharjoituksia+kattotilassa+ja+sitten+lopuksi+uskaltautuivat+ulos+maailmaan.Ramoona++tuosta+sotatilasta+kerrot,+energian+puute+se+suureksi+muodostuu,+mutta+myös+viljojen+saatavuus+voi+tulla+puutteena+esiin,+jos+tilanne+kauan+jatkuu+ja+mitenpä+Ukrainassakaan+viljely+onnistuu,+kun+miehet+puolustamassa+maataan.Minulla+on+se+tiukkuus+muistissa,+mitä+me+kaupungissa+olijat+jouduimme+kokemaan,+kun+kaupan+hyllyt+tyhjinä+loistivat.Pientä++tehtaan+mailta++saatua+maatilkkua+äiti+viljeli+ja+sieltä+perunat+ja+muut+juurekset+sitten+satona+saatiin.Tämän+aamun+lehdessä+oli+leivänjuuren+ohje+ja+sämpylöitä+kehotettiin+leipomaan,+pienten+ruisleipien+lisänä.Tämä+nykyinen+elämän+tapa,+jotain+muutosta+kaipaisi,+toivoisi+kovin,+että+sodan+kautta+ei+muutosta+tapahdu.Tuon+kalakukon+olen+saanut+onnistumaan+lehdestä+ottamani+ohjeen+myötä.Kukon+teko+kai+onnistuu+useammalta,+kalaa+ja+lihaa+sopiva+määrä+kuoren+sisään,+sitten+veden+kanssa+veitsellä+"liimataan"+kiinni.Kukko+uuniin+kovempaan+lämpöön,+että+kuori+kovettuu+ja+sen+jälkeen+voipaperikääreeseen,+kostutettu+sanomalehti+melko+paksuna+ympäri+kukon+ja+viimeksi+alumiinikääre+ympärille+ja+sitten+uuniin,+lämpöä+noin+175+astetta+tai+ehkä+vähän+vähemmänkin.Tuntimäärää+en+muista,+mutta+ei+pahaa+tee+vaikka+kauankin+on,+muhii+vaan+pehmeäksi.Kukko+saa+kääreessä+jäähtyä,+jos+malttaa+olla+maistamatta,+kuori+ei+kovetu+kuten+aukaistuna.Näin+olen+onnistunut+kukon+tekemään,+siinä+kovemman+lämmön+aikana+voi+repeilyä+tapahtua,+mutta+paikka+tarpeet+taikinasta+on+syytä+jättää.En+patakukon+ystävä+ole,+mutta+herkkua+monenkin+mielestä,+siinä+pitää+olla+runsaasti+siankylkeä+ja+usein+kovin+rasvaista+sitten+on,+pienet+ahvenet+siihen+sopivia,+kuten+kukkoonkin.Kukonkuori+on+herkkuani+ja+sitä+nautiskelen+enemmän+kuin+kalaa,+muuten+ahvenet+voi+kuivatakin+ja+ainakin+patakukko+onnistuu+kuivatuista+kaloista.Jossakin+ketjussa+joku+kaipasi+ruoka+ohjeita,+tässä+yksi+kevään+herkku,+miksikäs+ei+muulloinkin,+mutta+ahvenet+keväällä+helposti+saalistaa.Silakka+on+minulle+vieraampi,+mutta+hyvin+olen+niidenkin+teossa+onnistunut+ja+maistunut+on.Koronastakin+oli+tänään+lehdessä+ja+jotain+kielteistä+sen+uuden+rokotteen+saamiseksi,+kun+tehot+loppumassa+entisistä,+väärin+käytöksiä+rokote+varausten+kanssa,+jäi+huonolle+lukemiselle,+mutta+korona+kuitenkin+elää+lievempinä+versioina+ja+kehotettiin+kotona+pysymään+jos+oireet+siihen+viittaa.Ramoonan+tapaan+kivaa+päivää+ja+pieniä+ilonpisaroita,+minä+kortin+peluuseen+lähden;)
  20. 19 / 128