Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Kaunissää+jatkuu+ja+mukava+seurata+kevään+ääniä+ja+lintujen+vilkkaampaa+liitelyä.Joutsenet+on+jo+tulleet+maisemiin,+eivät+kovin+kauaksi+matkanneetkaan,+myös+sellainen+huomio,+että+pyöräilijöitä+katukuvaan+tullut+paljon.Aika+rientää+niin+nopsaan,+että+minulla+aina+on+lauantai,+muistiko+alkaa+pettää,+vai+voisiko+keväällä+olla+osuutta;)Ikkunoita+olen+sillä+silmällä+vilkuillut,+että+pesua+kaipaisivat,+mutta+jospa+pääsiäiseen+jaksaisi,+henkisesti+myös+verhojen+pesuun+varaudun,+sekin+mietityttää+uskallanko+vielä+ripustuksen+suorittaa.Kaikenlaisia+aatoksia+ja+suunnitelmia+sitä+mielessä+pyörii,+hyvin+kun+suunnittelee,+sehän+on+melkein+jo+tehty;)Minä+sulatin+jo+toista+kuukautta+sitten+pakkaset,+olen+yrittänyt+pitää+pienessä+jäässä,+että+sähkön+kulutus+olisi+minimissä,+näin+viisaat+neuvoo.Hyvämieli+se+rästitöiden+tekemisistä+tulee,+minäkin+pyrin+kaiken+niin+tekemään,+että+paljon+ei+tekemättömiä+ole.Olen+paininut+tuon+sänkypeittoni+kanssa,+nyt+loppusuoralla,+en+toista+aloittaisi+vaikka+mitä+maksettaisiin.Parisängyn+päälle+peiton+virkkasin+ja+kuusisäikeinen+puuvillalanka,+pieni+koukkukin+1,50,+kyllä+peukalot+aivan+hoitoa+vailla.+Aikaa+meni+yliodotusten,+jouluksi+aioin+valmiiksi+saada,+taitaa+se+nyt+pääsiäiseksi+ehtiä,+kaikkeen+hulluuteen+sitä+itsensä+laittaa.Tätä+se+itsepäisyys+teettää,+valmiiksi+on+saatava+vaikka+henki+menisi;)On+siinä+muut+käsityöt+vähille+jääneet,+tyttärelle+puseron+neuloin+ja+sukkia+muutama+pari.Revontulia+harvoin+täällä+näkee,+mutta+taas+tänä+aamuna+iso+kuu+mielen+ilahdutti,+kun+aamukahvilla+istuin.Harmittaa,+kun+media+hehkuttaa+hintojen+nousua+ja+syksyllä+huomattavasti+kalliimpaa+on+maito-liha+ja+viljatuotteet,+kalankin+hinta+noussut+30%,+no+ei+tuota+voi+olla+huomaamatta,+kun+ostoksilla+käy.Tätä+se++sota+saa+aikaan+kaiken+tuskan+ja+pelon+lisäksi,+tulisi+nyt+hyvä+kesä,+että+kasvut+onnistuisi.Nyt+kalastaminen+nousee+arvoon+arvaamattomaan,+kaikki+vaan+ongelle+istumaan,+kun+se+aika+koittaa.Kala+ja+patakukkoja+tekemään+ja+kalapulliin+kaikki+mahdollinen+saalis,+leivän+itseleipominenkin+varmaan+mieleen+tulee.Viime+sodan+emäntien+taidot+olisi+tarpeen+ja+eiköhän+sitä+opitta+nykyihmisetkin+pakon+edessä.Nuo+koronan+aiheuttamat+harmit+melkein+unohtuneet+ja+kuitenkin+se+vaan+jyllää,+poikanikin+oli+taudin+saanut,+tosin+hyvin+lievänä.Jospa+siltä+säilyisi,+hyvin+tämä+on+mennyt+tähänkin+asti,+jospa+eteenpäinkin.Voi+kun+ei+tarvitsisi+enää+sitä+rokotus+rumpaa,+mutta+jos+se+vaaditaan+niin+eikun+ottamaan.Melina+kyllä+se+aurinko+mielen+nostattaa,+ihmeellinen+taika+se+vaan+on;)Nyt+on+laulupäivä+ja+mitä+muuta+tekisinkään,+kai+se+illalla+on+selvinnyt,+mukavaa+ja+aurinkoista+päivää+teille+jokaiselle.
  2. Maanantai+ja+uusi+viikko,+kaunis+aamu,+kahvipöydässä+sain+ihailla+isoa+komeaa+kuuta,+sen+painuttua+näkymättömiin,+toisella+puolella+aurinko+teki+nousuaan.Kevään+tulo+jo+vauhdittunut,+linnut+alkavat+etsiä+kumppaneitaan,+talitintit+jo+huhtikuulla+pesän+rakentamisen+alkaa.Vaikea+uskoa,+että+jossakin+taisteluja+käydään,+varmaan+sielläkin+aurinko+nousee+ja+laskee+välittämättä+vallitsevasta+olotilasta."Sataviisipäivää"+se+on+ollut+kestämisen+rajoilla+monella+ja+taistelukentille+moni+elämänsä+päätti.Miten+vielä+tänä+päivänä+tätä+kauheutta+pitää+jatkaa,+eikö+historia+kerro+joillekin+mitään?Pelolla+halliten+tämä+kai+mahdollistuu,+tämän+tietoyhteiskunnankin+voimatkaan++ei+rauhaa+pysty+rakentamaan.Kiitos+mielin+sodanuhreja+muistamme+ja+voisimmepa++vakuuttaa,+ei+koskaan+enää+tarvitse+sotaa.Minulla+ei+kovin+paljon+muistikuvia+sodasta+ole,+mutta+kyllä+se+hätä+lapsen+mieleenkin+tarttui,+ja+sen+huomasi+siitä+kaiken+ruuan+ja+muun+elämään+kuuluvan+puuttumisesta.Vieläkin+muistan+äidin+vaikeudet+saada+ruokaa+riittävästi+viisi+henkiselle+perheelle,+en+nälkäisenä+nukkumaan+mennyt+koskaan,+mutta+äidille+oli+rankkaa++kiertää+maalaissukulaisten+luona+saadakseen+välttämättömimmät+eväät.Sodan+pitkittyessä+tuli+puute+kaikesta,+kaupasta+sai+eioota,+vaatetta+ei+saanut+ja+paperikengissä+kulkivat.Tanssimasta+kiellettiin,+mutta+muistelen+nurkkatanssien+nimellä+nuoret++sitäkin+iloa+elämäänsä+nuorten+tavoin+hakivat.Vielä+naimisiin+mennessäni+pula+näkyi,+joskin+sitten+jo+alkoi+kauppaan+tavaraa+tulemaan.Mitähän+ihmiset+tuumaavat+jos+ruoka+ja+vaate+kortilla+hankittavaksi+joudutaan+laittamaan,+siinä+ei+purinat+auttanut,+jospa+varmuusvarastot+helpottavat,+jos+pula+ruuasta+tulee,+hintojen+nousu+jo+nyt+vauhdissa.Näitä+uhkakuvia+ei+pitäisi+edes+kertoa,+mutta+viitteet+siihen+suuntaan+on.Tuo+1400+on+iso+raha+pienellä+eläkkeellä+olevalle,+jolta+jo+lääkkeet+suuren+osan+lohkaisee.Kyllä+terveyskeskukset+on+juuri+sen+vuoksi+aikaan+saatu,+että+palvelut+kaikille+mahdollisia+rahapussista+huolimatta,+minusta+onnistunut+hanke,+aivan+kuin+kouluttautumisenkin+järjestelyt.Tokihan+jokainen+niin+halutessaan+voi+mennä+yksityiseen+lääkäriin,+mutta+tällä+järjestelmällä+yhteiskunta+helpottaa+vaikeimmissa+asemissa+olevia.Mielellään+veroja+maksaa+tämän+tapaisten+uudistusten+kohdalla,+se+on+sitä+kakun+jakamista+ja+helpotusta+tiukemmalla+oleville.Hyvin+on+minua+palveltu,+taas+tuli+kutsu+kokeisiin+ja+ilman+euroja+sen+saan+sujumaan.Hurskainen+mainitsit+tuon+kouluun+menon,+olihan+se+jännää+ja+pelkoakin+tuotti,+osaako+sitä+edes+käydä+ja+oppia+jotain.Minulla+oli+vanha++vihaisen+näköinen+opettaja+eka+luokalla+ja+se+vielä+pelkoa+lisäsi.Muutimme+Viialasta,+Vuohijärvelle+ja+siellä+oli+nuori+mukava+opettaja,+hän+sai+koulun+käynnin+tuntumaan+hauskalta,+vaikka+hiihtokilpailussa+viimeiseksi+jäin;)Nyt+katselemaan+mikä+on+tämän+päivän+tekemiset,+vai+aurinkoako+rupean+palvomaan;)
  3. Kaunista+sunnuntaiaamua,+nyt+aurinko+hellii.Kuuntelin+eilen+radiota+ja+hyvä+mieli+tuli,+kun+asiantuntija+noita+samoja+iloja+peräsi+mistä+minä+aina+vaan+puhun,+ilon+etsiminen+ei+toki+ole+sitä,+että+unohtaisimme+surun+mikä+keskuudessamme+elää,+vaan+jaksamista+se+auttaa.Muistelin+sitten,+että+noin+tapahtui+myös+sota-aikaan+meilläkin,+viihdytysjoukot+kävivät+rintamalla+iloa+nostattamassa,+ei+ihminen+jaksa+surua,+ilman+ilon+pisaroita..Sepä+nyt+siitä+ilosta,+Makriinan+kanssa+samoin+aatoksin+tuosta+keräyskonsertista,+hyvä+oli+kansan+karttuva+käsi.Kaikista+laulajista+en+tykännyt,+mutta+mainitsen+Valtteri+Torikan+laulamisen,+vähäeleinen,+mutta++ääni+niin+tunteisiin+vetoava+ja+Robin+tietysti,+söpöläinen;)Hienoa+,+että+laulajat+näin+panoksensa+antoivat,+hyvä+mieli+tuli.Yhteiskunnan+varoista+ne+hoidot+olisi+saatavan+koska+jokainen+veronsa+maksaa,+kaikki+läheskään+ei+näitä+palveluja+tarvitse,+mutta+aina+paremmin+pitäisi+riittää+tarvitseville.Kovin+eriarvoiseen+asemaan+joutuvat+ihmiset,+kun+kaikilla+ei+sitä+mammonaa+ole+kertynyt,+mistä+syystä+kellekin,+joten+rahalla+ei+onnistu+terveyttään+ostamaan.Sopisi+olettaa,+että+hoidot+olisivat+täysipainoisia+terveyskeskuksissakin,+ettei++apua+tarvitsisi+hakea+eurojen+mahdilla,+lääkärit+varmaan+yhtä+hyviä+tai+huonoja+tilanteen+mukaan.En+ole+yksityistä+lääkäriä+käyttänyt+sen+ajan+jälkeen,+kun+nämä+systeemit+luotiin,+ennen+oli+kunnanlääkäri+jonka+turviin+mentiin+apua+hakemaan+ja+hyviä+olivat+ainakin+minua+hoitanut+vanha+lääkäri.Demeter+juuri+noin,+sosiaalipuoli+on+huolissaan+nuorten+mielenmasennusten+lisääntymisen+vuoksi,+heille+sodankauhut+ovat+uusia,+ainakin+näin+lähelle+uhkan+tullessa,+joten+iloja+ja+tavallista+arkea+pitäisi+pystyä+elämään.Ano+9,25++sanoit+tuosta+yhteiskunnanmaksamisesta,+näin+on,+mutta+miksi++ei+aina+nuo+palvelun+saannit+onnistu+muuten+kuin+maksamalla+yksityiselle,+eikö+tässä+juuri+ole+kysymyksessä,+että+euroilla+on+mahti.Nyt+uhkana+oleva+hoitajalakko+on+omiaan+lisäämään+jonojen+pituutta,+epäkohtien+korjaaminen+ja+lakkoilu+on+kaikkien+oikeus,+mutta+voi+olla,+että+myötätuntoa+ei+nyt+ajankohdan+huomioon+ottaen++kaikilta+riitä.Toivotaan,+että+sekin+asia+selviää+neuvottelun+kautta,+siirrettiinhän+lakkoa+kaksi+viikkoa,+että+yhteisymmärrykselle+löytyisi+hyvä+lopputulema.Tuo+sota+on+lähellä,+se+on+huomattu,+ei+millään+voi+olla+kuulematta,+mutta+on+se+huomattu+muutenkin,+hinnat+on+nousseet+huomattavasti+ja+nousee+yhä.Katselin+kauppaan+tuotuja+viidenkilon+jauhopusseja,+varmaan+jotakin+tämäkin+enteilee,++että+tiukkuutta+on+tiedossa.Toivotaan+nyt+hyvää+kesää,+että+viljelyt+kaikilta+osin+onnistuisi+ja+satoa+omasta+maasta+mahdollisimman+paljon+saataisiin.Paniikkiin+ei+pitäisi+kuitenkaan+langeta,+asiat+on+aina+hoituneet+ja+ihmiset+sopeutuneet+oleviin+olosuhteisiin.Tässäpä+tätä+tuli+taas+juttua+mummon+suulla,+jolla+kaikesta+ei+tietoa+läheskään,+jotain+kokemuksia+kuitenkin.Sydämen+hyvyys++ja+empatia+on+herännyt,+näin+on+hyvä+jatkaa,+muistaa+toisen+hätä+ja+apua+antaa+mihin+pystyy+ja+toivoa+ylläpitää+siellä+missä+synkäksi+menee.Ei+ollut+iloa+tässä+aamussa+saarnassa,+mutta+ulos+katsoen,+siitä+se+alkaa+sujua;)
  4. Huomenet,+nyt+lupauksia+aurinkoisesta+lauantaipäivästä,+aivan+kauniin+vaaleasinistä+taivas+näyttää.Lumi+sulaa+kovaa+vauhtia+ja+lammikoita+syntyy+sopiviin++painalluksiin,+ajotiet+jo+sulaneet.Mieltä+kummasti+nostattaa,+vaikka+taustalla+nuo+sotaiset+uutiset+päälle+tuppaa.Joku+ano+oli+pahoillaan,+kun+ilon+aiheita+pyrin+esiin+tuomaan,+itken+vaikka+jatkuvasti,+jos+sillä+asiat+korjaantuu.Niin+itsekäs+olen,+että+koetan+etsiä+jotain+valoisampia+asioita,+mitä+media+tuo+esille,+ei+niiltä+voi+välttyä,+ei+ole+tarvekaan,+mutta+omat+voimatkin+suremisessa+on+otettava+huomioon.Surua+olen+elämässäni+kokenut+ja+tiedän+miten+mieli+voi+tarvita+lääkitystä,+kun++oikein+todella+suruun+uppoaa.Kai+siitä+syystä+yritän+pitää+mieltä+virkeänä+tässäkin+tilanteessa,,+vaikeaakin+se+on,+mutta+aina+pieni+ilon+aihe+mieltä+nostaa,+kaiken+uhkan+ja+pelon+keskellä.Demeter+tuon+kipuilunsa+kanssa+myös+harmia+kokee+ja+luonnetta+se+vaatii,+että+jaksaa+parempaa+toivoa+ja+odottaa.Minä+luotan+terveyskeskuslääkäreihin,+vaikka+olen+kuullut+paljon+juttua+siitäkin,+miten+siirtyvät+yksityiselle+ja+rahan+voimalla+sitten+tervehtyminen+tapahtuu.Rahalla+on+mittava+teho.Kokemukseni++lääkäreiden+taidoista++myös+terveyskeskuslääkäreinä+yhä+pitää+ja+arvostan+lääkäreitä,+jotka+työnsä+hoitavat+ilman+rahan+kiiltoa+silmissä.Paljon+moititaan+tätä+yleistä+terveydenhoitoa,+mene+ja+tiedä,+minulla+se+on+toiminut+hyvin,+vaikkakaan+en+polviani+kuntoon+ole+saanut,+senkin+ole+yrittänyt+laskea+ikäni+johdosta+olevan+vaivan.Mitä+enemmän+ikää+tulee,+sen+enemmän+vaivat+ilmenee,+nivelet+kuluu.Yhteiskunnalta+en+ole+muuta+saanut+kuin+lapsilisät+kahdesta+lapsesta,+joten+oletan+kuuluvani+terveyspalveluiden+osalta+saantipuoleen.Demeter+kyllä+minäkin+odottaisin,+jos+suinkin+voimia+kärsimystä+kestää+on,+toivotaan+asian+pian+korjaantuvan.Pitkäaikainen+korona+vuoroasi+siirsi+ja+nyt+nämä+apua+tarvitsevat+sotaa+pakoon+tulevat+osin+jonoja+jatkaa,+muuta+ei+voi+kuin+toivoa+yllä+pitää.Joskus+tuntuu,+että+ihmisten+kärsimyksillä+ei+rajaa+ole,+mutta+kuitenkin+asiat+hyväksikin+joskus+kääntyy,+näin+uskon+sinunkin+kohdallasi+tapahtuvan.Melko+tiukka+paikka+se+oli+minullakin+mieheni+kuoleman+jälkeen,+kaksi+pitkältä+tuntuvaa+vuotta+meni,+ennen+kuin+valoa+elämälle+alkoi+näkyä+ja+nyt+jo+22+vuotta+olen+yksin+selvinnyt.Makriinan+viestiin+on+helppo+yhtyä,+vaikka+kaikki+maailman+asiat+on+huonosti,+silti+kaikki+tapahtuu+kun+aika+koittaa,+lumet+sulaa,+aurinko+paistaa,+suremisesta+huolimatta+valonpilkahdukset+esiin+tulee.Sotaa+on+käyty+maailmalla+niin+kauan+kuin+minä+muistan,+jossakin+kolkalla+aina+ihmisiä+tapetaan,+auttaako+asiaa,+jos+täällä+mustiin+pukeudutaan+ja+surraan,+ei+varmaan,+keskitytään+auttamiseen+voimiemme+mukaan+ja+näin+tälläkin+hetkellä+tehdään,+vai+teetkö+ano+9,36?Tarkoitus+ei+ole+pahaa+mieltä+todellakaan+lisätä+ketjussamme+ano+11,12,+vaikka+elämän+ikäviä+asioita+sivutaan,+jospa+aina+kuitenkin+jotain+mukavaa+tapahtuu+ja+hetkeksi+voimme+pahan+mielemme+unohtaa,+onhan+ilon+aihe+vaikka+lapsen+syntymä+tai+joku+juhlapäivä,.Koronan+myötä+jo+paljon+ilon+aiheita+katosi+ja+nyt+tämä+sota+ja+sen+pelot+lisää+kuormaa,+mutta+eteenpäin+vaan+mennään,++niitä+ilonkin+aiheita+etsien.Ano+9,21+kiitos+toivotuksista,+samoin+kaikkea+mukavaa+sinulle+myös,+ja+hymyyn+veti+suun+kun+viestisi+huomasin;)Nyt+näihin+viikonlopun+hommiin,+melko+virkeällä+mielin,+vaikka+lehtikin+oli+täynnä+noita+sotauutisia,+silti+sielläkin+auttamisesta+ja+myötäelämisestä+kerrottiin,+näin+varmaan+ajatukset+kulkeekin.
  5. Huomenta+viikonlopun+alkuun+sää+harmaa,+sitkeässä+on+auringonpaiste,+aivan+kuin+tuo+sodan+lopetuskin,+mutta+kaikki+aina+aikanaan+selkiintyy,+näin+on+toivottava.Vaikea+on+selkeitä+asioita+tuosta+sodan+tapahtumista+kertoa+kenenkään,+ei+edes+presidentin,puheen+kuuntelin+ja+kaikki+toimenpiteet+arvioidaan+ja+tehdään+tapahtumien+eteen+tullessa.+Media+osaa+hehkuttaa+taidokkaasti,+uhkakuvia+monella+suulla,+mitään+ei+voi+varmuudella+sanoa.Elämme+toivossa,+pahinta+peläten,+näin+se+nähtävä.Yksi+asia+on+kuitenkin+varmaa+aurinko+pian+esiin+tulee+ja+lumet+sulattaa.Hyvät+asiat+tänä+päivänä+on+voimia+antavia,+kuten+Melina+totesit+ja+ainahan+teiltä++sinulta+ja+Neeassalta+iloisina+viestit+lähtee.Kaksi+viikkoahan+siitä+on,+kun+sota+alkoi,+lyhyt+muussa+elämässä+tämä+aika,+mutta+pitkältä+on+nyt+tuntunut,+kuunnella+aina+ja+aina+arvioita+tilasta,+josta+kukaan+ei+varmaa+osaa+sanoa.Yhden+miehen+tahdostako+kaikki+on+kiinni?Sisältöä+elämiseen+olisi+löydettävä+muutakin+kuin+tuo+uhka+mikä+mieltä+painaa,+vaikeaa+se+on,+yölläkin+kummittelee+kaikki+päivällä+mietityt.Ennakoitu+kevään+tulo+aiheuttaa+uhkia,+viljelyksillä+työ+saada+siemeniä+maahan,+lannoitteet++uhkaa+loppua+ja+varmaan+märkyyskin+esteenä+tämän+suuren+lumimäärän+vuoksi.Ruuan+suhteen+varastoa+muutamaksi+päiväksi+on+myös+keskusteluun+tullut+ja+sekin+pelkoa+lisää,+uhka+alkaa+todella+tuntua+todelliselta.Näillekään+uhkille+ei+ole+taitoa+estettä+laittaa,+tulee+mikä+on+tullakseen,+ainoa+toivo+on,+että+järki+voittaa.Olisiko+Kiina+se+maa,+jolla+on+kykyä+rauhoittaa+tilanne,+tätä+toivokaamme.Täällä+on+hiekoitettu+nuo+pääväylät+aika+hyvin,+joten+enköhän+pystyssä+edelleen+pysy,+varaston+täydennys,+ottaisiko+jonkun+hernekeittopurkin+varavarastoon.No+ehkä+jätän+vielä+hyllyyn,+en+jaksa+kaikkia+uhkia+kuitenkaan+uskoa.Mukavaa+viikonlopun+alkua+kaikista+uhkista+huolimatta+ja+eletään+kuten+tähänkin+asti,+iloitaan+jos+iloa+ilmaantuu+ja+surukin+vastaanottaen,+asioille+emme+voi+mitään.Kaikille+hyvää+perjantaipäivää;)
  6. Huomenta+kahdeksan+asteen+pakkasesta+ja+harmaasävyisestä+maisemasta.Markkinatorin+läpi+kävelin+eilen,+mutta+eipä+ostoksiin+mikään+houkuttanut,+väkeä+ei+kovin+paljoa+ollut,+ehkä+aikansa+eläneet+nämäkin++tavat.Nykyisin+uusia+pelitapahtumia+ilmoitellaan+golfin+ja+muun+vastaavan+tapaisia+ja+kuntosalit+täyttyy,+meikä+mummo+ei+aavistakaan+mitä+kaikkea+tarjolla+on.Sivusta+katsojana+ja+ihmetellen+vaan+seurailen.Niin+se+on+kuten+Hurskainen+kirjoittaa,+vauhti+hiipuu,+kaikki+hidastetusti+tapahtuu,+mutta+hyvä+näin.Hirvittää+ruokakauppaan+mennä,+kun+hintalappuja+katselee,+melkein+kaikkeen+euron+korotus,+nopsaan+se+sodan+vaikutus++tännekin+ehti,+kovin+pieniksi+on+varastot+menneet.Kissalla+kevään+läheneminen+herättää+haluja+tavata+toisia+lajitovereita,+eikös+niin+ole+ihmisilläkin,+tosin+ikä+siihenkin+haluun+suojan+antaa;)Tänä+aamuna+juuri+kuulin+miten+neuvoivat+välttämään+sodasta+puhuminen+lasten+kuullen+ja+muutenkin,+jokapäiväistä,+totuttuja+tapoja+noudattaen+elämä+pitäisi+sujua.Ahdistus+mitä+aikuiset+tuntevat+pitäisi+voida+olla+välittämättä+lapsille,+lasten+mieli+ei+sellaista+kestä,+ymmärrys+sotaa+kohtaan++peilautuu+aikuisten+välityksellä.Lapsen+on+hyvin+vaikea+ajatella,+että+tappaminen+on+sallittua,+eihän+se+pitäisi+ollakaan,+selitä+se+sitten+lapselle.Muistelen+omaa+sodan+aikaa++ei+se+suuremmin+leikkejä+estänyt,+mutta+taustalla+pelko+kuitenkin+oli+ja+tiukkuus+kaikesta+sitä+lisäsi.Silloin+ei+tietoa+lentänyt+joka+ovesta+kuten+tänään+tekee+ja+kun+ei+ruusuilla+tanssimalla+muutenkaan+selvitty,+niin+ehkä+pienemmin+vahingoin+selvittiin.Vapaapäiviä+minullakin+monta+ja+kivalta+se+tuntuu,+vaikka+mukava+jossakin+väliin+käydä,+muistaa+mitä+päivää+milloinkin+eletään;)Radio+taas+kertoi+huomenna+olevan+kuusi+minuuttia+pidempi+päivä+kuin+tänään,+siitä+se+kesä+tuloaan+tekee.Eihän+noilta+sotakuulumisilta+selviä,+vaikka+ei+koko+ajan+seuraakaan,+joka+puolelta+tietoja+tulee+ja+menipä+minne+tahansa,+aina+puhetta+siitä+riittää.Media+hehkuttaa+joka+asialla,+erotappas+siinä+se+totuus+asiasta.Minä+vajaa+21+vuotias,+kun+tytär+syntyi,+joten+jälkipolveakin+on++ehtinyt+jo+aikuisikään.Pojan+tyttäret+kumpikin+yli+30,+kun+lapsensa+saivat+ja+ammatit+kummallakin,+kai+vielä+lapsia+haluaisivat,+ellei+tämä+pelkotila+ole+haluja+vienyt.Pitkä++olikin+vauvojen+syntymäväli,+kun+tyttärenlapsenlapset+jo+rippikoulun+käyneet.Sitä+viidettä+polvea+voisi+jo+odotella,+mutta+ei+taida+intoa+olla+asiaan,+haluavat+elää+nuoruuttaan.Anoille+muistutan,+että+aika+usein+on+viestien+lopussa+tervehdys+kaikille,+siinä+ne+onnittelut+teillekin+tulee;)Nyt+sauvat+käteen+ja+kävelemään,+halua+ei+ole,+mutta+kova+vaativa+ääni+sanoo,+että+nyt+menet+ja+tottelen+kiltisti,,,+omaa+itseäni;)Jaksakaa+pitää+toivoa+yllä,+kyllä+kaikki+selventyy.
  7. Huomenta+harmahtavaan+aamuun,+päiväksi+odotetaan+kauniimmaksi+sään+muuttuvan.Tyypillinen+markkinasää,+melko+varma+tapaus,+maaliskuun+ensimmäinen+täysi+viikko+ja+meillä+markkinat.En+muista+koska+olisin+markkinoilla+käynyt,+sekin+perinne+on+kadonnut.Ville+Haapasalo+tarjoilee+jotain+ihmeellistä++pikku+kauppani+edessä,+mutta+ohi+senkin+tapahtuman+kuljen,+kerhoon+kyllä+menen,+mutta+ei+mikään+houkuta+enää.En+koskaan+mikään+tapahtumien+perään+huutelija+ole+ollut,+ehkä+paljosta+jään+ilman,+mutta+en+kaipaa+mitään+niiden+antamaa+ahaa+hetkeä;)Kaikki+ihmeellisyydet+jo+aivan+turhiksi+koen,+olen+kai+muuttumassa+erakoksi;)M-lena+kiitos+viestistäsi,+ole+huoleti+meitä+tumpeloita+riittää,+mutta+yritetään+vaan+mukana+kulkea.Sanonta+kuuluu,+vierivä+kivi+ei+sammaloidu,+jospa+näissäkin+asioissa+se+pätee;)Kyllä+nuo+uhkat+mietityttää,+mikä+onkaan+elämä,+jos+esimerkiksi+sähkön+saanti+loppuu,+eipä+silloin+viestejäkään+laiteta,+puhumattakaan+ruuan+loppumisista.Eipä+manata,+vaikka+nuo+uhkat+esiin+joka+päivä+tuleekin,+tuo+pankkikortin+käyttökin+yleistynyt,+miten+sitten+jos+rahaakaan+ei+saa?Kaikista+ennustuksista+huolimatta+en+jaksa+uskoa+kaiken+tämän+eteen+jouduttavan.Onnittelut+syntymäpäiville++myöhästyneesti+sekä+Neeassa+ja+Demeter,+onnea+aina+tarvitaan.Poikani+muutaman+päivän+perästä+myös+vuosia+lisää+saa,+alkuvuosi+onkin+merkkipäivien+vieton+aikaa,+sitten+heinäkuussa+alkaa+toinen+suma,+tytär+sen+aloittaa.Meillä+muutamia+syntymäpäiviä+sattunut+peräkkäisinä+päivinä,+pojan+nuorempi+tyttö+syntyi+mieheni+syntymäpäivän+aattona,+hänestä+tulikin+sitten+ukin+tyttö.Poikani+ja+anoppini+peräkkäisinä+päivinä+ja+minä+ja+appi+samana+päivänä,+vuosiluvuissa+vähän+eroja;)Emme+kilpasilla+ole+demeter,+jotain+kivaa+jokainen+varmaan+osaa,+tuskin+kuitenkaan+kehua+kannattaa+kenenkään,+ollaan+mitä+olemme.Eliaanalla+taas+syntymästä+saatu+onnen+hetki,+lämpimät+onnittelut+ja+perään+toivomus,+että+elämä+sujuisi+rauhanomaisena+tämän+pienen+tyttösen++kohdalla.Nuo+keräykset+ovat+hyvin+epäilyjä+herättäviä+aika+usein,+mutta+sinisilmäinen+olen+ja+kaikkeen+osallistun+pienin+summin,+väärinkäyttäjät+joskus+tuomiolle+joutuu,+omatuntoni+on+puhdas+siltäkin+osin.Pakolaisia+tullut+naapurikuntiin+ja+valmius+myös+kaupungilla+on+heitä+ottaa,+avustusten+määrä+on+suuri+ja+jo+suomessa+asustavat+Ukrainalaiset+apua+antavat+kotiutumaan+mahdollisuuksien+mukaan.Kiitos+fiinufammu+naistenpäivä+onnitteluista,+minä+senkin+päivän+unohdin,+mutta+vielä+voi+toivottaa+naisille+kaikkea+hyvää,+myös+miehet+sitä+tarvitsevat,+siis+heille+myös+onnen+toivotukset.Eilen+lauluryhmämme+sai+suklaa+karkit+eräältä+laulukaverimieheltä,+huomaavaisia+miehiä+löytyy,+serenadinkin+melkein+saimme,+mutta+laulun+sanat+ei+muistuneet,+mutta+haitari+sävelen+muisti;)Nyt+se+paremman+päivänsää+alkaa+varmistua,+auringon+valo+taivaalle+näkyviin+tulossa,+joten+aurinkoista+päivää+kaikille+toivotan;)Pysy+sisällä+niin+kauan,+kunnes+lumi+katolta+alas+tulee,+demeter,+ei+siihen+kauan+mene,+kun+aurinko+töihin+ehtii.
  8. Huomenta,+lumisade+jatkuu,+mieli+maata+mataa,+mutta+ylös+on+noustava+kaatumisen+jälkeenkin,+eikö+samoin+mieli+kohene,+kun+mieltään+kohottelee;)Aiheita+ei+iloon+kovin+paljon,+mutta+pienestävoi+purot+virrata+ja+joeksi+muuttua,+näin+uskon;)Aina+vaan+noita+ikäviä+uutisia+kuulee+maailmalta+ja+täällä+kirjoittajien+tekeminä,+mutta+eipä+välitetä.Nuo+viestien+kohdentumat+omalta+osaltaan+väärinkäsityksiä+aiheuttaa+ja+myös++omat+niin+selkeästi+kirjoitetut+viestit+väärin+ymmärretään+ja+vihjailut+luku+erikseen.Jos+jollekin+on+moitteita+tarjolla,+osoitetaan+reilusti+ne+hänelle,+jää+miettimiset+sikseen.Yksi+hyvä+asia+kuitenkin+on,+että+pakko+ei+näihin+tuoleihin+ole+istahtaa,+voi+tuntonsa+muualle+purkaa.Demeter,+en+edes+ajattele+tai+muista,+että+et+vielä+tätä+ikäluokkaa+ole,+aivan+sama,+mukava+on+viestisi+lukea+ja+paljon+olisi+pois,+jos+et+mukana+olisi.Samoin+kaikki+mukana+kulkevat+eri-ikäiset,+ei+teistä+mitään+ikävää+sanottavaa,+kiva+kun+jatkuvuutta+teidän+ansiosta+tulee.Itsevarmuutta+en+tunne,+hyvinkin++vähätaitoinen+olen+ja+joskus+ihastelen+teitä+toisia+niin+monia+asioita+osaavia,+ehkä+minulla+on+sitkeyttä,+en+helposti+anna+periksi,+jos+mielestäni+asiani+on+oikeutettu.Mitään+pätemisen+tarvettakaan+en+tunne,+olen+rehellisesti+sitä+mitä+olen+ja+samaan+tyyliin+olen+teidät+toisetkin+kirjoittaja+kaverit+olettanut,+siksi+kai+viestittely+mukavalta+tuntuu;)Ehkä+sieltä+vanhimmasta+päästä+olen+ja+siksi+on+ihana+ajatella,+että+nuoremmatkin+jaksavat+viestejä+kanssani+kirjoitella.On+niin+monta+mukavaa+kirjoittajaa+ja+kiitoksen+antaminen+on+aivan+vilpitöntä+ilon+tulkintaa;)Kiitos+teille+kaikille+"hyvillä+mielin+kirjoittajille".Pistäydy+kertomassa+elostasi+ynnämuu,+vaikka+ei+näitä+ihmeellisyyksiä+enää+paljonkaan+kerrottavaksi+tule,+silti+tervehtiminen+on+ilo+huomata.Eliaana+on+aiheesta+saanut+kiitokset,+aina+on+viestisi+asiallisia+ja+ketään+loukkaamattomia,+selkeää+kerrontaa+elämästä+ympärilläsi,+kisulle+silitykset;)Samoja+ikiä+Lenitan+Airiston+kanssa+olemme,+kyllä+jotain+muistoja+sodasta,+ainakin+siitä+ajasta+sodan+loppumisen+jälkeen,+samaan+ikäryhmään+siis+Neeassakin+.Aloitin+koulun+vuonna+1944+ja+siitä+muistikuvat+lisääntyivät.Anonyymi-+antille+tervehdys,+kyllä+aiheellista+on+varovainen+olla,+pahaakin+jälkeä+syntyy+kaatuessa,+saatikka+pyörän+selästä+pudotessa.Samaa+lupaili+radiokin+loppuviikoksi+lämpenee+ja+samaa+luin+jostakin+Pekka+Poudankin+sanoneen,+kevät+rymisten+alkaa:)+Sitä+odottelemme+ja++valo+ainakin+on+paljon+lisääntynyt+ja+sanonta+uusi+lumi+entisen+surmaa,+varmaan+paikkansa+pitää.
  9. Huomenta+viikon+alkuun+ja+pienoiseen+lumisateeseen,+olikin+aika+jännä+huomata+eilen,+miten+nopsaan+sääkin+muuttuu,+aamupäivän+mitä+kaunein+auringon+paiste+ja+iltapäivällä+taivas+tummui,+jotenkin+näiden+mielialoihin+mukautuen.Kiitos++Itä-Helsingin+mummolle++viestistäsi,+hyvin+selkeni+viestisi+ja+hienoa+elämän+hallintaa+sinulla,+hattua+nostan+noista+urheilun+osalta+tapahtuvista,+niinhän+se+on,+että+oma+halu+monessa+hyvä+kaveri.Hyvää+jatkoa+elämääsi;)Kiitos+myös+Miaelina,+jaksat+aina+hyväsydämisesti++kannustavia+viestejä+laittaa,+hyvää+jatkoa+ja+toivomus+sama+minullakin+tuon+sodan+suhteen.Demeter+tuosta+vieraantumisesta,+totta+sekin,+kun+pitkiä+aikoja+kanssakäymistä+vain+puhelimen+välityksessä,+tuntuu+oudolta+nenäkkäin+jutustaa.Ajantasolla+suurin+piirtein+pysyn+tuon+sotimisen+suhteen,+vaikka+vältänkin+kyseiset+ohjelmat+ihan+oman+mielenrauhani+vuoksi,+joka+paikasta+niitä+vaan+kuuluu.Liika+kaikessa+on+pahaksi,+miniäni+kertoi+pohjoisessa+lomalla+ollessaan,+alkuun+ahdisti+kuulemansa,+mutta+kai+sitten+turtui+asiaan+ja+sanoi+loman+menneen+hienosti,+aurinkoa+riitti.Pieni+yksivuotinen+oli+selvinnyt+hienosti+matkasta,+samoin+koirat.Pojantytär+kotiutui+myös+Skotlannista,+missä+avomiehensä+äiti+kuoli+ja+jatkoivat+lomaa+niin,+että+hautajaiset++saatiin+kunnialla+hoidettua,+nyt+sitten+kova+ikävä+vain+jälkeen+jäi.Tuon+Myrskyluodon+Maijan+musiikki+on+niin+tunteita+herättävä,+että+pystyy+elämään+niiden+kautta+surut+ja+ilot,+hieno+saavutus+säveltäjältä.+Ei+tuota+kuoleman+ja+syntymänkin+tapahtumaa+nykyihminen+noin+voi+kohdata,+niin+luonnollisia+kuin+ovatkin.Hidastelua+ja+Oivoi+rikki+on+ilmoituksia+on+viime+päivinä+ollut,+no+onhan+niitä+ollut+joskus+ennenkin.Pieni+on+murheesi+ano+18,03,+kun+ketjujen+määrästä+puhut,+se+hissi+toimii+jokaisen+ketjun+kanssa,+mutta+olen+joskus+kertonut,+että+ennen+ei+yli+200+ketjuja+annettu+tehdä+ja+minusta+se+on+hyvä,+jonkun+määrätyn+viestin+etsintä+helpottuu+lyhyemmässä+ketjussa.Eikä+nämäkään+ketjut+kauan+palstalla+pysy,+jos+niitä+ei+haluta+nostaa+esille.Noista+taidoista+en+ole+koskaan+itseäni+kehunut,+mummo+tässäkin+näine+taitoineen,+mutta+iloinen+olen,+että+sujuvasti+osaan+lukea+viestejä+ja+iloa+tuntea,+kun+kanssakirjoittajat+aihetta+antaa.Olen+mummo+aivan+taitojen+alalaidassa,+mutta+mukana+vaan+sitkeästi+pysyn,+harmi+jos+sinua+kiusaa+ketjuni+aloitukset.Kiitos+kaunis+teille+joilta+useastikin+myönteisiä+ja+ymmärtäviä+kannanottoja+tulee,+hyvilläni+olen;)Mokasin+Kristiinan+viestin+paikan,+mutta+olipa+todiste,+että+huomasin+kyllä,+kiva+kurkata+vanhempaankin+nojatuoliin+jos+kello+näyttää+siellä+jonkun+käyneen;)Lumisade+lakkasi+ja+pitänee+lähteä+taituroimaan+pystyssä+pysymistä,+jospa+piikit+kengän+kantoihin+laitan,+varmistaa+astunnan,+en+niistä+oikein+välitä,+aina+ilman+olen+urheillut,+miniä+eilen+muistutti,+että+ehdottomasti+laitat+ne+jalkaan.Olisinko+kerrankin+tottelevainen;)
  10. Lauantaipäivä+aloitetaan+pakkasella,+mutta+aurinko+jo+noussut+taivaalle,+se+takaa,+että+kaunis+päivä+tulossa+ja+kyytiä+lumillekin.Aikaisin+heräsin+ja+nyt+jo+kaikki+tekstiilit+parvekkeella,+raikastumassa+kymmenen+asteen+pakkasessa.Uutiset+radiosta+kuuluu,+en+jaksa+seurata+kyllä+ne+päivän+mittaan+moneen+kertaan+kerrataan+pakosti+ajan+tasalla+kestää.Eihän+ne+ole+uutisetkaan+kuin+asiantuntijoiden+lausuntoja+(luulisin)+jossakin+jo+mediaakin+pyrittiin+hillitsemään+antiaan.Haluan+nukkua+Ruususen+unta,+niin+kauan+kun+se+onnistuu,+sitten+tosiasioiden++tapahtumiin+herään,+muutahan+en+voi.Ihanaa+tuo+vauvojen+maailmaan+tulo,+onnea+sylin+täydeltä+fiinufammu+ja+onnea+myös+pian+syntyvälle+Eliaanan++neljännelle+lapsenlapselle,+pieni+neiti+varmaan+perheeseen+tervetullut.Vauvojen+asusteet+niin+söpöjä+ja+pian+valmistuviakin+ovat,+ihana+niitä+on+valmistaa.Demeter+mainitsit,+että+ei+vauvoja+näköpiirissä,+no+ei+minullakaan,+viides+polvi+ei+kiirehdi,+vaikka+vanhin+mahdollinen+onkin+jo+yli+kaksikymppinen,+saa+nähdä+ehtiikö+vielä+viiden+polven+kuvan+saamaan.No+tyytyväinen+olen+sukuni+jatkuminen+minun+osalta+ja+onnellinen+olen,+kun+kaikilla+asiat+hyvin+sujuu,+paikkansa+yhteiskunnassa+löytäneet.Hurskaisen+jäänhakkaamiset+tuo+lapsuuden+kevään+vesileikit+mieleen,+lenkillä+eilen+kävelin+kieli+keskellä+suuta,+oli+niin+jäinen+katu+mitä+astelin,+pystyssä+kuitenkin+kotiin+pääsin,+kolme+kilometriä+taiteilin,+se+on+minulle+jo+saavutus.Meilläkin+talossa+vesivahinko,+jostain+oli+katto+rikkoontunut+jäiden+pudotusten+yhteydessä+ja+vesi+sisälle+valui,+no+onneksi+huomasivat,+ettei+isommaksi+vika+päässyt.Iloisia+tapahtumia+nuo+vauvojen+maailmaan+tulot,+mutta+eipä+mitään+itselle+tapahtuvaa+ilon+aihetta+löydy,+tätä+arkea+vaan+Makriina.Voisiko+iloksi+ajatella+se,+että+unta+on+tullut+riittävästi+ja+pienistä+vaivoista+huolimatta+elämä+melko+mukavaa,+yritän+olla+miettimättä+asioita+mille+en+yksikertaisesti+mahda+mitään.Ikävä+kuulla,+että+suomessa+asuvat+venäläiset+joutuvat+ikävään+kohteluun,+ovat+ehken+aivan+yhtä+voimattomia,+kuin+mekin+toppia+asiantilalle+laittamaan.Lehdestä+luin,+miten+liikemies+naapuripitäjästä+oli+myös+kauhuissaan+asiasta,+hänellä+paljon+yhteyksiä+lomakylänsä+rakentamisessa++venäläisten+kanssa,+vaimokin+on+venäläinen.Heillä+on+lomakohde+missä+on+ortodoksinen+kirkko+ja+rakennuksia+tekeillä+suuri+mittaisina+maailman+kansalaisille.Tänne+on+pari+kylää+jo+lupautunut+vastaanottamaan+Ukrainalaisia,+oma+kaupunki+ei+vielä+ole+saanut+kyselyjä,+varmaan+vastaanotetaan+meilläkin.Valoisia+ajatuksia+ja+hyvää+viikonloppua+kaikille,+kiitos+Miaelina+toivotuksista,+kuten+te+toisetkin,+elellään+ja+valoisia+asioita++etsiskellään,+kyllä+se+siitä;)
  11. Taas+kaunis+päivä+nousemassa,+pakasta+on+kymmenisen+astetta,+näin+se+maaliskuu+pitää+mennäkin,+yöpakkasia+ja+päivällä+paistetta.Vilkaisin+peiliin+eilen+kotiin+päästyäni+ja+eikös+vaan,+huomattavasti+pirteämpi+mummeli+sieltä+tirkisti;)Kampaajan+kanssa+keskusteltiin+monista+asioista,+mutta+kyllä+se+aina+Ukrainan+suuntaan+veti,+surullisia+mietteitä.Pystyimme+kyllä+omat+huoletkin+jutustamaan,+piristi+kaiken+kaikkiaan+tapaaminen,+ne+kaikki+uudet+lääkkeet+ja+avut,+mitä+olimme+saaneet,+toivomus+molemmilla,+että+elostamme+saamme+vielä+nauttia.Makriina+kauppareissuasi+kerroit,+noita+tuntemattomia+hedelmiäkin+on+valtavasti,+en+ole+maistellutkaan,+ennakkoluuloinen+olen.Havannoin+noita+hintoja,+kaikki+tuotteet+oli+muutettu+hinnoiltaan,+pian+se+tarve+ilmaantui+nostopaineeseen+vaikka+varmaan+varastot+on+pullollaan+vielä+tarvittavaa.Aina+on+ollut+niin,+että+joku+haluaa+rikastua+hädästäkin,+kohta+kai+mustapörssi+alkaa+elää.Nuo+marjatilat+myös+keskustelussa,+no+heidänkin+joukosta+löytyy+niitä+joilta+ihmisten+inhimillinen+kohtelu+uupuu,+mutta+kai+tarkkailu+jotain+parannusta+asiaan+on+tuonut.Mielestäni+pitäisi+maksaa+palkka+maan+hintatason+mukaan+ja+hyvä+että+poimijoita+on+saatu,+eihän+sekään+työ+suomalaisille+kelpaa+ja+uutteraa+porukkaa+on+kerääjät+olleet,+näin+olen+kuullut.Paheksutaan+marjatiloja,+jotka+eivät+asioita+hoida+kohtuudella+ja+hyväksytään+pakolaiset++ja+poimijat+jotka+maahan+tulevat.Paljon+ikäviä+uutisia+kuuluu,+kuten+Eliaan+kerroit,+mikä+sitten+onkaan+totuus,+lietsontaa+ainakin+osin+nuo+viestit+sisältää,+mutta+eihän+sota+voi+mitään+hyvä+tuoda,+sen+ymmärtää+jokainen.Miten+voikaan+olla+niin,+että+yksi+ihminen+päättää+kansan+puolesta+ja+toiset+päätöksiä+seuraavat,+vaarallista+tämä+usko+on,+pelolla+hallintaa+sitähän+se+on.Demeter+kerroit+marjatilojen+omistajista,+jotka+poimijan+perheen+majoittaa+ja+toisen+joka+toi+tullessaan+kotiin+myös+pakolaisia+majoittaen+heidät,+tämä+on+hyvin+toivottavaa+käytöstä.Aina+tulee+mieleen+suomesta+sodan+aikaan+lähteneet+pakolaiset,+miten+heidät+vastaanotettiin,+varmaan+osa+onnistui+ja+pysyväksi+kotimaakseen+maan+ottivat,+ikäviäkin+kokemuksia+on,+ihmiset+on+hyviä+ja+huonoja+joka+paikassa.Toivoisi,+että+hätää+kärsivää+ihmistä+aina+kohdeltaisiin+inhimillisesti,+uskon+että+maassamme+näin+toimitaan,+ainakin+suuremmilta+osin.Ihmisen+hätä+olipa+se+mistä+tahansa+lähtöisin,+pitäisi+aina+puhuttaa+kanssaihmisiä.Tänään+matkaa+presidenttimme+rapakon+taakse,+toivottavasti+matkatuliaiset+jotain+hyvää+antaa+ja+vakauttaa+noiden+sensaatiohaluisten+puheita,+rehellistä+kerrontaa,+jonka+avulla+päästään+sovittelemaan+tilannetta.Päättäjät+ovat+nyt+tiukilla+joka+puolella,+suomessakin+riittää+monenmoista+puhetta,+media+hehkuttaa+liikaakin+asioita,+joilla+ei+takeita+todenperäisyydestä.Malttia+nyt+jos+koskaan+tarvitaan+puheissa+ja+toimissa.Mitäpä+tässä+olisi+kerrottavaa,+elämä+jatkuu+entisenlaisena,+pelolle+ei+anneta+valtaa,+toivon+ajattelua+ja+auringon+paistetta;)
  12. Huomenta+tähänkin+aamuun,+vielä+ei+mullistuksia+oman+maan+kohdalla,+ellei+koronan+jatkumista+voisi+sinä+pitää.Ei+hellitä+tauti,+tosin+lievempiä+tapauksia+kumminkin+ja+toiset+pelot+ja+uhat+päällimmäisenä.Kevään+odotuskin+latistuu,+vaikka+aurinko+parasta+puoltaan+näyttää.Vaikea+on+ilon+aiheita+löytää+median+tarjoamasta+ryöpytyksestä,+väestösuojia+kysellään+ja+etsitään,+talossani+sellainen+on,+mutta++onko+pelastus+mihinkään+jos+käyttämään+joudutaan.Yhäkin+jaksan+ajatella,+että+joku+keino+näiden+uhkien+toteutumisille+löytyy.Pitäisi+keksiä+jotain+muuta+kerrottavaa,+mutta+siitähän+sitä+puhutaan,+mitä+sydän+on+pullollaan.Kun+ulos+katselen+herää+kysymys,+ihmettely,+miksi+ei+voida+elää+ja+kaiken+hyvän+keskellä,+mitä+on+aikaan+saatu,+kysyttäisiinpä+joskus+kansalaisten+mielipidettä,+tässäkin+Ukrainan+asiassa+ja+joka+puolella+missä+sota+riehuu.Valtiaiksi++itsensä+nostaneet+eivät+osaa+ajatella+muuta+kuin+valtaa+ja+rikkauksia.Tiedossakin+tämä+on+jo+historian+kautta,+mutta+ei++mitään+parempaan+pyrkimistä+ei+näytä+löytyvän.Turhaahan+puhetta+minunkin+jupinat,+mihinkään+ei+tavallisen+ihmisen+elämän+kulku+kanna,+mutta+hyvä+että+pieni+purkautumispaikka+on,+vaikka+nojatuoli.Tänään+kuitenkin+tätä+omaa+arkea,+kampaajalle+lähden,+jospa+mieltä+kohentaisi+ilmeen+muuttuminen,+pienistä+murusista+ne+ilon+antimet+on+nyt+löydettävä.Toivoa+ei+saa+menettää+jostain+paremman+tulevaisuuden+kuvasta,+sitä+yllä+pidämme+kukin+kohdallamme.
  13. Pilviseen+päivään+on+herätty+ja+harmautta+lisää+kaikki+Ukrainan+asiat.Sinulle+16,15+tiedoksi,+en+testaajakielitaidon+suhteen+ole,+lukemani+perusteella+noin+kirjoitin,+voi+veikkonen+Savo+on+ainoa+osaamani+"kielitaito"+lukea+kyllä+osaan+ja+tietojakin+ammentaa;)+sen+minkä+muisti+sallii;)Varoen+on+nyt+polkuja+asteltava,+aivan+jäätiköllä+oli+katu,+eihän+jäällä+hiekka+pysy,+mutta+pystyssä+kestin+pienen+matkani+kulkien.Kälyni+lensi+myös+rollaattorin+kanssa+katuun,+ei+siis+mikään+varma+kulkuapu+sekään,+kuten+demeterkin+kerroit.Ukrainan+urheasta+kansasta+mainitsit,+juuri+aamulehdestä+luin,+miten+suomalaisten+reserviläiset+ovat+innolla+hakeutuneet+maanpuolustus+harjoituksiin,+näin+se++elää+meilläkin+tuo+maanpuolustushenki.Noita+joka+sanaan+tarttuvia+on+aina,+ehkä+halu+omaa+itsetuntoa+kohottaa,+vai+mikä+lienee++syy,+osataan+sana+muodostaa+vaikka+vain+joka+toisen+kirjaimen+lukee,+taas+näin+olen+nähnyt+todistettavan.Hahmottamista+sanan+kuin+lauseenkin+kohdalla+voisi+sovittaa,+jos+ei+meinaa+ymmärtää+tekstiä.Makriina+luistellut+omilla+kaduillaan,+kysyt+miten+me+toiset+olemme+selvinneet,+no+heikoin+tuloksin,+kyllä+se+köpöttelyä+kävely+on,+ei+kiire+pidä+mukana+olla.Eilen+pihastani+vietiin+isommat+penkat+kaatopaikalle,,+hyvin+on+meilläkin+yrittäneet+hommat+hoitaa+ja+onneksi+aurinko+alkaa+auramiehiä+kohta+paljonkin+auttamaan.Eliaana+noista+laastarista+kerroit,+onko+sama+mitä+urheilijoilla+joskus+näkee?Auttaisiko+tuo+nivelrikkoihinkin?Varsin+huonoa+on+totuudellinen+kerronta+Venäjältä+ja+suru+on+varmaan+monessa+kodissa,+kun+mitään+tietoa+ei+saa+taisteluissa+olevilta.Kovasti+oli+ennakoivia+tietoja+lehdessä+tänä+aamuna,+miten+pitää+toimia+jos+energia+ja+ravinto+alkaa+huveta.Veden+puuttuminen+on+ongelma+nykyisessä+elämässä,+kun+kaivoja+ei+juurikaan+kaupungeissa+ole+ja+jos+viemäriverkosta++ja+muu+internettimaailmaa+käyttävä+laitteisto+sekoittuu,+alkaa+vaikeuksia+syntyä.Sähkö+myös+on+arka+alue,+ilman+sitä+on+vaikea+tulla+toimeen.Vakuuteltiin+kuitenkin,+että+maltti+on+valttia+ja+mitään+panikointia+ei+pitäisi+kohotella,+ennakointi+neuvontaa+lähinnä.Kyllä+tuo+kännykkä+nykyään+mukana+kulkee,+ihmetyttää,+että+miten+ilman+sitä+on+toimeen+tultu.Katsotaanpa+löytyykö+paljon+korjattavaa+viestistäni,+no+yritän+sitten+jälkikäteen+korjailla,+jos+pystyn;)Vielä+tuo,+että+pakolaisia+Ukrainasta+ollaan+valmiita+ottamaan,+jos+vaan+rajansa+yli+pääsevät.Paljon+apua+saatiin+sodan+aikaan+mekin+ja+paljon+asutti+Ruotsi+meidänkin+kansalaisia.Valoisaa+mieltä,+pidetään+lippu+korkealla,+Ukrainan+lipun+vieressä.
  14. Huomenta+ja+kaunis+sää+jatkuu,+eilen+odotin+pakettia+koko+päivän+ja+pahalla+tuulella+olin,+kun+ei+tullutkaan,+sisällä+istuin+koko+päivän+vain+odottaen.Pitkä+aika+on+kotiinkuljetuksilla,+8-16,+istu+sitten+ja+odota,+kaipa+se+joskus+minulle+asti+ehtii.Katselin++parvekkeella+istuskellen+lumen+pudotusta+katolta,+näppärästi+kävi,+sinne+vaan+nosturin+nenässä+seisten,+miehet+lumet+alas+pudotti.Ramoona+pohti+tuota+Ukrainan+avustamista,+kyllä+lähteitä+löytyy+ja+varmaan+auttajiakin,+on+tuo+niin+kohtuuton+heitto+Putinilta.Lehdessä+oli+kirjoitus,+että+aseiden+vientiä+kuitenkin+pienissä+määrin+ja+muonapaketteja++valtion+taholta+sinne+lähtee,+ehdin+jo+toisen+kirjoituksen+myötä+sanoa,+ettei+suomesta+aseita+viedä,+niin+ne+vaihtelee+päätöksetkin.+Aamunsanomissa+luin,+että+paikkakunnallani+mahdollisuus+ottaa+paljonkin+pakolaisia,+jos+sitä+ehdotetaan+kuntien+tehtäväksi.Kielitaitoa+on+Ukrainalaisilla+enemmän+mitä+aiemmin+tulleilla+pakolaisilla,+helpompi+on+sopeutua+meidän+elämään.Kyllä+se+jonkunlainen+valonpilkahdus+on+tuo+harrastusten+pariin+pääseminen,+kuten+Makriina+kerroit,+minullakin+jo+useampana+päivänä+menoa+ja+se+pitää++mielen+muissakin+aatoksissa,+kuin+tuon+sodan+ympärillä.Eipä+sitä+korviaan+voi+sulkea,+aina+siitä+osan+kuulee+ja+mielen+levottomaksi+saa,+mutta+koetan+järjen+äänellä+sanoa,+mitään+et+pysty+asiaan+vaikuttamaan,+silti+koko+ajan+vaan+toivossa+elän.Paljon+syyllistetään+maahan++tulleita+pakolaisia,+kyllä+suomessakin+kautta+aikojen+on+pahuutta+harrastettu,+mutta++rankaistavia+tekoja+ei+pysty+puolustamaan,+olipa+tekijä+kuka+tahansa.Sodan+aikana+ei+vältytä+myöskään+kaikilta+huonoilta+kohtaloilta,+se+on+varmaan+kautta+aikojen+todistettu,+sota+mikä+viimeisempänä+meitäkin+kosketti,+on+hyvä+muistaa.Brinkkala+noin+se+on,+lokaa+tuppaa+niskaan+tulemaan.+vaikka+kuinka+taidolla+sanansa+pyrkisi+sanomaan,+demeter+kohtuuttoman++suuren+harmin+on+osakseen+saanut,+mielestäni+aivan+turhasta,+hänen+viestinsä+ei+moista+ansaitse,+asiallisia+ja+usean+tykkäämiä+viestinsä+ovat.Kateutta+voi+osin+mukana+olla,+mene+ja+tiedä,+mutta+eipä+anneta+häiritä,+jos+ei+aivan+mahdottomaksi+muutu,+helppohan+on+toppi+asialle+panna,+kone+kiinni+ja+muihin+kohteisiin.Tänään+taas+laulupäivä,+mieli+purkautuu+mukavan+kautta,+kun+saa+laulaa+sydämensä++pohjasta+toisten+mukana.Vietetään+leppoisa+päivä,+murhemieltä+karttaen+ja+parempaa+toivoen;)
  15. Kauniina+aamu+on+seljennyt,+tänään+aurinko+lämmittää+jo+parvekkeellakin+voi+tovin+istuskella,+eilen+laitoin+siihen+kuntoon,+että+oleskelu+mukavalta+tuntuu.Pakkasta+on+kahdeksan+astetta+ja+auringon+voimalla+se+nollaan+tipahtaa+päivän+mittaan,+koko+ensiviikoksi+on+kaunista+säätä+lupailtu.Aiemmin+mainitsin+sen+tuhannen+pakolaisen+kotiuttamisen,+kai+siitä+oli+jäänyt+nolla+pois,+pieneltä+se+tuntuikin.Ihmettelin+luettuani+ketjua,+että+taasko+on+"vainooja"+iskenyt+demeterin+ja+samalla+meidän+toistenkin+kimppuun,+pitkään+olikin+rauhallista.Demeter+olet+jo+moista+kauan+kokenut,+siis+jatka+pitkine,+kivoine+viestinesi,+uskon+monen+tähän+toivomukseen+yhtyvän.Valittamisesta+ei+mitään+haittaa,+päinvastoin+joku+voi+vaivoineen+samaistua,+huomaa,+että+kohtalokavereitakin+löytyy.Makriina+arvelee+"atsalean"+tulemista,+no+kyllä+sitä+etsimistä+on+meillä+kaikilla,+tosin+silmälaseja+en+etsi,+kun+ne+on+aina+päässä;)Kysäisin+joskus+lääkäriltä,+pitääkö+olla+huolissaan,+kun+muisti+pätkii,+totesi+että+ei+tarvitse,+aivan+luonnollista+on+muistin+heikentyminen+vanhemmiten,+muita+oireita+lisäksi+tarvitaan.Eipä+tullut+eurolauluja+kuunneltua,+joskus+ennen+vanhaan+oli+hyvinkin+tärkeä+seurattava,+ei+nykymusiikki+ole++sitä,+mikä+ihastusta+herättäisi.Brinkkala+kerroit+Mika+Aaltolan+esiintymisestä,+minäkin+satuin+sitä+puoliseitsemän+ohjelmaa+vilkaisemaan+ja+jäin+kuuntelemaan+hänen+rauhaisaa+kerrontaa,+miellyttävän+tuntuinen+mies.Asiallista,+kiihkotonta+ulosantia+hänen+kerrontansa+on.Täällä+meilläkin+on+korona+sen+verran+hellittänyt,+että+nyt+jo+pääsee+muihinkin+hoitoihin+ja+yleisötilaisuudet+on+saaneet+luvan++suurempiin+ihmismääriin.Nuo+taloudelliset+avut+olisivat+mielestäni+parempi+vaihtoehto+tuolla+Ukrainan+kohdalla,+aseteollisuuden+tarvikkeita+ei+kai+meiltä+kovinkaan+paljon+ole+viedä,+omatarpeemme+tarvitsee.+maamme+rauhan+turvaamiseen.Pakotteet+olisi+keino,+millä+ainakin+pidemmällä+välin+asia+hankaloituisi+venäläisille,+tosin+haittaa+myös+kaikille+osapuolille,+esimerkkinä+tuo+ilmatilan+kieltäminen.Neuvotteluja+kaivataan+ja+viisautta+löytää+rauhanomainen+ratkaisu.Hyvin+on+suomalaiset+auttavan+kätensä+ojentanut,+rahaa+kertynyt+hienosti.Korona+on+jäänyt+taka-alalle,+näin+toinen+vitsaus+saa+mielenkiinnon+poistumaan+jo+kaksi+vuotta+kestäneestä+koronan+suhteen,+toivotaan,+että+tämä+harmi+ei+kestä+kauan+ja+pääsisimme+kesän+odottamiseen+ympäri+maapallon,+rauhanomaisissa+merkeissä.Hiihtolomalaisia+hellitään+ja+meitä+ainaisella+lomalla+olevia+siinä+sivussa,+ulos+mieli+halaa;)