Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Lauantaiaamu,+maisema+kaunis,+valkoinen,+lunta+tuli+taas+oikein+reilulla+tapaa.Mieli+meinaa+maata+mataa,+mutta+omanpienuutensa+tietäen+on+vain+yritettävä+olla+ja+elää+normaaliin+tapaan.Vaikeutta+se+tuottaa,+kun+joka+paikassa+Ukrainan+hätä++esiin+tuodaan+ja+kotinsa+jättävien+hätä+sydäntä+riipoo.Lohtuna+saa+lukea,+että+heidän+hätänsä+tunnetaan+ja+myötätunto+ja+avun+antaminen+on+noussut+ihmisten+mieleen.Luin+lehdestä,+että+1000+paikkaa+on+heti+mahdollista+järjestää+jos+pakolaisia+maahamme+tulee,+luin+myös+maassa+jo+oleskelevien+hädästä+omaistensa+puolesta,+sen+tuskan+voi+aistia+meistä+jokainen.Kivi+on+tämän+hädän+aiheuttajan+sydämen+paikalla,+miksi+näin+piti+tapahtua?Mitkä+onkaan+ajatuksensa,+kun+tietää+koko+maailman+vihan+päälleen+laskeutuvan?Eilen+räntäsateessa+kahlasin+kauppareissuni,+miettien+mitä+seuraa++meidän+taloudelle+tämän+tilan+aikana,+kauppa+vaikeutuu+myös+meillä+kauppakumppaneiden+kanssa,+raaka-aineet+ja+kaikki+mitä+ulkoa+tuodaan+voi+olla+vaikeuksissa,+samoin+meidän+kauppa+muiden+maiden+kanssa.Ruuan+suhteen+kaiketi+melko+omavaraisia+vielä+olemme,+vaikka+nekin+uhkat+kurkistelevat,+paljon+on++tiloja+lopetettu,+peltoja+paketoitu,+herää+sekin+kysymys+mieleen,+miten+tärkeä+tämä+oma+tuotannon+pysyvyys+olisikaan.Hiihtolomat+alkaneet+ja+nuoret+saavat+ainakin+lumesta+nauttia+kaikissa+muodoissaan.,+Lapin+maisemat+monella+kohteena,+sinne+myös+poikani+perheensä+kanssa+matkasi,+mukava+ajatella,+että+tytär+perheineen+yhteiseen+lomaan+osallistuu.Tarkoitus+oli+myös+vanhimman+tyttären+perheen+osallistuminen,+mutta+aina+ei+käy+suunnitelmien+mukaisesti.He+ovat+Skotlannissa,+avomiehen+äidin++viimeistä+matkaa+kunnioittamassa.,+pieni+kolmevuotias+tytär+on+surullinen+mummin++tähdeksi+muuttumisesta,+näin+hänelle+asia+kerrottu.Joskus+elämä+tuntuu+niin+julmalta,+miten+ymmärtääkään++pienet+lapset+tämän+nykytilanteenkin?Nyt+tuli+monella+tapaa+surullista+kerrontaa,+mutta+asiaa+ei+hyvällä+tahdollakaan+voi+sivuuttaa,+mutta+elämä+kuitenkin+kuljettaa,+mihin+ja+miten,+kysymysmerkkejä+ilmassa+lentelee.Nyt+radiosta+kuuluu+toivekonsertti+ja+kai+sieltä+normaali+lauantaipäivän+ohjelmat+jatkuukin,+joskin+väliin+aina+tilannetiedotuksia,+niiltä+yritän+korvat+sulkea,+mutta+pakosti+tilanne+mielessä+pyörii.Kädet+ristin+ja+huokaan+jonnekin+tuntemattomaan.
  2. Huomenta+harmaaseen+aamuun+ja+yhtä+harmaaseen+mieleen,+olen+kyllä+antanut+radiolle+huilipäivän,+harvakseltaan+sitä+kuuntelen.En+jaksa+kuunnella+monella+suulla+kerrottuja++ennustuksia+tulevasta,+kuuntelin+presidentin+ja+pääministerin+lausunnot+ja+ne+riittää+tällä+erää.Tokihan+taka-ajatuksena+nuo+uhkat+vaikuttavat,+mutta+tuntien+itseni+ja+kestokykyni,+koetan+elää+normaalia+elämää.Tilannetta+ei+korjaa+mitkään+selonteot,+tilanne+elää+minulta+kysymättä,+tätä+ei+olisikaan+jos+minua+ja+kansaa+olisi+kuunnellut+joku+vallanhaluinen+päämies.Surullista+on+selvittää+lapsille+aikuisten,+niiden+luotettaviksi++uskottujen,++tämän+kaltaisia+asioita+selvittää,+miten+lapsi+jaksaa+asiaa+ymmärtää.Helppoa+se+ymmärtäminen+ei+ole,+sen+muistan+itsekin+liki+kaksivuotiaana+sodan+kauhuja+sain+kokea+ja+sitten+vuosia+pelätä+ja+puutteessa+elää..Sodan+jälkeinen+aika+vahvana+mielessä+vielä+omaa+kotia+perustettaessa,+puute+oli+mukana.Mieheni+sotakorvaus+töitä+teki,+pitkiä+päiviä,+mutta+kaikesta+selvittiin+ja+pahimmat+straumatkin++ovat+unohtuneet,++tai+ainakin+hämärtyneet.Viisautta+ja+tietoa+on+ja+se+leviääkin++hetkessä,+silti+ihminen+ei+vaan+viisastu,+aina+vallanhalu+voittaa+kaiken+järjellisen+toiminnan.Yksinäisyydestä+on+puhuttu,+mutta+myös+pelko+aiheuttaa+tuskaa+ja+sitä+lietsoo+media+monella+suulla.Pieni+ihminen+ei+voi+vaikuttaa,+toivoa+vaan,+että+järjen+ääntä+kuulisivat+päättäjät+tahoillaan.Itsesuojelu+on+kohdallani+herännyt,+voimani+ja+kestikykyni+tietäen+jätän++median+hyvin+pienelle+kuuntelulle+ja+elän,+tai+yritän+elää+niin,+että+en+anna+hysterian+tarttua+mieleen,+todistan+itselleni,+että+mitään+en+asialle+voi.Vakaata+on+vielä+meidän+elämä,+näin+päämiehemmekin+vakuutti,+mutta+ei+prinsessan+unta+kuitenkaan+voi++nukkua,+kaikki+varautuminen+huonoon+tilanteeseen+varmaan+tehdään+päättäjien+taholla,+näin+uskon.Yritetään+pitää+mieli+valoisana+ja+usko+vahvana+siihen,+että+järki+voittaa.
  3. Tuiskuiset+huomenet+Savon+suunnasta,+helmikuu+heilahtelee,+niin+pitääkin.Maalikuussa+sitten+yöpakkaset,+joiden+avulla+muodostuu+hankiaiset,+tai++ainakin+ennen+näin+koettiin.Tuolla+savolaisten+ryhmässä+oli+hyvä+säästöniksi,+keitä+teevesi+illalla+valmiiksi,+sitten+aamulla+vain+lämmität,+hieno+oivallus+ja+hymyilyn+sai+aikaan;)Yksinäisyydestä+ja+vanhusten+asumisista+olette+keskustelleet.Tuo++erakkomiehen+toivomus+on+varmaan+monelle+mielessä,+niin+minulla+myös,+kotiin+tahtoisin+elämäni+päättyvän,+saappaat+jalassa+niin+sanotusti.Surulliselta+tuntuisi,+jos+elämä+yksinäisyydeksi+muuttuisi,+mikä+neuvoksi.Itse+olen+onnellinen,+että+tämän+koneenkin+kanssa+olen+oppinut+jotenkuten+toimimaan,+paljon+aikaa+vie+ja+paljon+seuraakin+saan,+kiitos+kaikille++kanssaeläjille..Viestin+kirjoittaminen+ja+toisten+kirjoitusten+lukeminen+saa+ajatukset+lentämään+joskus+hyvinkin,+aina+ei+yhtä+hyvin,+koen+kuitenkin+mieleni+kiinnostuksen+ylläpitoon.Telkkarin+katsominen+yksi+yksinäisyyden+poistaja,+kanavia+vaihdellen+pystyy+siirtymään+muiden+maiden+kulttuureita+katsomaan+ja+mieltä+rikastuttamaan.Radio+sitten+väliajat+tietoja+jakaa+ja+viihdyttääkin,+musiikki+yksi+ilon+aihe,+nyt+kyllä+suljen,+kun+koko+ajan+jos+jonkinlainen+asiantuntija+yrittää+tätä+kauhukuvaa+selvittää,+en+jaksa+kuunnella,+koen+niin,+että+paljon+turhaa+puhetta,+vähän+oikeita+toimenpiteitä.Ystäväpiiriini+kuuluu+myös+heitä+joiden+elämä+ei+aina+hyvin+suju,+elämä+muuttuu+tylsäksi,+mistään+ei+iloa+löydä,+ponnistelua+on+tehtävä+asian+suhteen,+että+se++elämisen+halu+voittaa.Onhan+syitä+monia,+että+näin+ei+pysty+ajattelemaan,+ponnistelemaan,+sairaudet+ja+muut+vaikeudet+vievät+elämästä+ilon,+siitä+kai+sitten+yksinäisyys+kasvaa.Aina+ei+pysty+toisten+elämää+ajattelemaan,+kun+itse+löytää+vielä+niin+monia+asioita+mistä+halu+selviämisiin+tulee.Ystävien+saaminen+ja+heidän+kanssa+oleminen+voimia+antaa+myös+yksinäisyyden+vaivaan.Muistan+anoppiani,+hän+kunnalliseen+palvelukotiin+pääsi+(joutui),+sai+oman+huoneen,+huonekalut+ja+muuta+tutut+tavarat,+mutta+ei+siitä+huolimatta+mieltään+saanut+virkeäksi,+ennen+hyvin+ulospäin+suuntautunut+ihminen+muuttui+vihaiseksi,+katkeraksi+ja+yksin+eläväksi,+Hymyä+en+muista+hänen+kasvoillaan+siellä+ollessaan,+vaikka+lapset+ja+lastenlapset+katsomassa+kävivät.Mieli+mustui,+muuta+sairautta+ei+sen+suuremmin,+mutta+yksinäisyyteen+vetäytyi,+valintoja+nämäkin+joskus+ovat.Yksin+elämiseen+sopeutuu,+kuten+demeter+totesi,+minä+en+aina+edes+muista,+että+jo+vanhus+olen,++pyrin+olemaan+ajan+hengessä+jollakin+tapaa,+värikkäitä+vaatteita+pidän,+punainenkin+suosikkini,+mitä+ei+vanhan+ihmisen+kai+ole+ollenkaan+soveliasta+käyttää,+mutta+olen+aina+halunnut+poiketa+tavanomaisuuksista,+vaihtelua+kaipaan+joka+asiassa.Myös+itsemääräyshaluni+olen+pitänyt,+teen+mitä+huvittaa,+mihin+euroni+riittää,+kai+liihottaisin+melkein+pilvissä,+jos+nuo+kulkuneuvoni+mahdollisuuden+antaisi;)On+jännä+miten+Kahvipirtti+elää+mielissä+monella,+kai+syy+on+se,+kun+siellä+oli+niin+mukavaa+väkeä,+kuten+Miaelinakin+muistaa;)Nyt+hyvän+päivän+toivotuksiin,+taas+virui+kirjoitus,+saapa+nähdä+lähteekö+suosiolla;)
  4. Keskiviikko+jälleen,+aika+lentää+kuin+siivillä,+onko+se+tämän+ikäisten+tuntuma,+vai+kulkeeko+päivät+toisiltakin+nopsaan.Paljon+puhutaan+vanhusten+yksinäisyydestä+sitä+en+allekirjoita,+joskus+pienin+hetken+sitä+tuntee,+mutta+pääsääntöisesti+päiville+riittää+touhua,+vaikka+yksin+olenkin.Tänään+alkaa+kerhot+ja+niissä+aion+mukana+olla,+samoin+laulamassa,+muuhunkin+toimintaan++on+pyydetty,+mutta+katson+osani+tehneeni.Hyvänolonloma+odottaa+huhtikuussa+ja+muita+pieniä+matkoja+seurailen,+voimieni+mukaan+mukaan+pyrin.Kaikesta+on+maksettava,+eikös+niin,+näin+joku+laulu+todisti,+minulla+huolto+tietokoneelle+on+maksettu+koneen+oston+yhteydessä+(+kolme+vuotta)ja+kun+kauppareissulla+sen+voin+suorittaa,+sujuu+mutkattomasti,+siinä+ohessa+kännykkäkin+tarpeen+mukaan+huoltoa+saa.Noita+uhkakuvia+media+aina+vaan+esiin+tuo,+varmaan+osa+aiheellisia,+mutta+paljon+pelotteluakin,+minä+olen+uutiset+kiertänyt,+koska+koen,+että+minulla+ei+mitään+mahdollisuuksia+estää,+pelonkin+olen+itseltäni+kieltänyt.Heräsin+neljän+aikaan+traktorin+kolinaan+ja+nyt+on+hyvin+aurattu+katuosuutemme,+kaikki+esteet+näkemisen+suhteen+on+pois+viety+ja+aurinkoinen+ilma+saattaa+tänään+tulla.Pakkasta+kolmetoista+astetta+ja+se+on+melkoisen+sopiva+kävelynkin+suhteen.Minulla+oli+yllätys+Facebookissa,+minut+oli+potkittu+ulos.Olipa+siinä+työ+että+sain+itseni+takaisin+kirjauduttua.+tietojani+oli+joku+muu+käyttänyt+ja+näin+jouduin+todistamaan+kuvin,+että+minähän+se+olen.Mitähän+hyötyä+kenellekään+on+minunkin+tiedoista,+mutta+kai+en+ymmärrä+miten+kaikki+nykyään+voi+harmiksi+kääntyä.Mitään+pois+ajamiseen+viittaava+en+varmasti+ole+viestitellyt+ja+tarkkaan+viestini+varon++täälläkin+asiassa+pysyvän.Aina+joku+osaa+yllättää.Jospa+päivästä+tulisi+mukava,+uusia+ideoita+päähän+ja+muutakin+kivaa,+paljonhan+sitä+ei+kaipaa,+näin+toivon+teidän+kaikkien+päivän+hyvin+sujuvan;)
  5. Huomenta+vaihteeksi+lumisateeseen,+tosin+hiljaista+vielä+tuo+sade+on.Kyllä+nuo+auraamaan+joutuvat+varmaan+kovasti+kesää+odottaa,+poikanikin+kertoi+aina+kotiin+mentyään+lumityöt+odottaa,+yritin+lohdutella,+kunto+kohenee,+ei+näin+tapahdu,+kun+traktorin+pukilla+istuu.Yritin+edelleen+lohtua+löytää+ja+esitin+työnnä+lumikolalla,+menisi+yökin+nukkumatta,+asialle+ei+siis+mitään+voi.Makriina+taistelee+koneensa+kanssa,+kyllä+niitä+vaivoja+löytyy,+yritin+minäkin+telkkarin+kanssa+kirjautua+sivustoille,+ei+onnistu,+sielläkin+nämä+kanavat+normaalien+ulkopuolella+kirjautumiset+tarvitsee,+yritin+tarjota+salasanoja+ja+tunnuksia,+ei+onnistu.Poikani+sanoi,+että+älä+itse+yritäkään,+pyydä+apua+häneltä,+eipä+viitsi+vaivata,+noiden+töiden+vuoksi,+katselen+niitä+kanavia+mitä+voin.Liikkeestä+kyllä+lupasivat+tulla,+jos+apua+tarvitsen,+mutta+euroja+se+kysyy,+miten+paljon+en+tiedä.Ei+ymmärrä,+ei+ymmärrä;);)Brinkkala+olen+huomannut,+että+teinpä+mitä+tahansa+aina+väärin+teen,+mutta+kun+siihen+tottuu,+ei+välitä.Kyllä+tuo+jaksaminen+on+koetuksella+minulla+myös,+mutta+jospa+alkuun+päästyään+alkaa+sujua.Vuosi+on+minun+silmälääkäristä+käynnistä+kulunut+ja+näön+heikkenemistä+olen+huomannut,+aika+on+tilattava+minunkin.Ramoona++ja+Eliaana+mukana+olleet+juhlimassa+"sankareita"+siis+joskus,+minä+en+koskaan,+no+matka+juhlintapaikkaan+jo+rajoitukset+toi.En+muista+edes+mitalikahvia++juoneeni,+muuten+kyllä+onnellinen+olen+näiden+mitaleiden+saaneiden++puolesta.Kuulin+radiosta+että+tänään+Vieremällä+juhlitaan+Niskasen+sisaruksia,+onnen+toivotukset,+muuta+en+voi;)Laulamista+tänään,+huomenna+alkaa+kerhot+kokoontumaan+ja+siellä+pitkän+ajan+jälkeen+kiekaisemme;)Tuo+viestien+kohdistuminen+harmia+tuottaa,+tarkkaan+yritettävä+vastaukset+lukea+ja+silti+kohde+vääräksi+osoittautuu,+taas+kerran+haikailen+sen+oksapuun+perään,+miksi+niin+hyvä+asia+on+unohdettu?Pärjäillään+jotenkuten,+jos+ei+niin+hyvinkään,+mutta+huominen+voi+tuoda+jotain+kivaakin,+kun+tämän+päivän+iltaan+saamme;)
  6. Aurinko+paistaa+tämän+viikon+alkuun+ja+maailma+kauniilta+näyttää+ikkunasta+katsellen.Vajaa+kymmenen+pakkasta,+tänään+on+ulos+selviydyttävä,+eilen+laiskuus+voitti.Brinkkala+tuon+synnin+mainitsit,+no+enpä+minäkään+synniksi+koe,+nykyisin+arki+on+niin+helppoa+viikon+aikana,+ei+liioin+lepopäivää+tarvita;)Nuo+urheilu+"miljoonat"+jäisi+minulta+hankkimatta,+kyllä+kovasta+työstä+ne+miljoonat+hankitaan,+monella+ei+kunto+ei+sisu+moiseen+riitä.Minä+etsin+sopivat+astiat+uuniin,+näin+kolme+ruokaa+saan+mahtumaan.+ja+en+kyllä+vajaalle+uunia+lämmitäkään,+tarkka+olen+sähkön+kulutuksessa.Makuja+on+monenlaisia,+minä+olen+vanhemmiten+punaisesta+oppinut+tykkäämään,+vaikka+vain+muutama+asuste+sitä+väriä+kantaa,+enemmän+sitä+tummaa+sineä+ja+mustaa+vaatekaappini+sisältää.Vihreästä+tykkään,+silti+en+sellaisia+vaatteita+ole+löytänyt,+mitkä+"oikean"+väristä+vihreää+esiin+toisi.Värit+antavat+vaihdellen+erilaista+raikkautta,+siksi+soisi+ihmisten+väreillä+leikkiä;)Makriina+Havis+Amandaa+säälii,+kun+liikaa+halailua+saa+osakseen,+eihän+vanha+enää+rajuutta+kestä,+se+olisi+huomioitava+hyvänä+pitämisessäkin)Taitaa+niin+olla,+että+jo+pienenä+nuo+nettitaidot+oppivat+ja+toiseksi+me+iäkkäämmät+jäämme,+kehitys+on+rajua+nuorten+taidoissa.Urheilunkin+pienenä+aloittava,+voi+voittoja+joskus+saada.Hurskaisella+tuo+urheilu+taitaa+olla+hyvin+hallussa,+näin+katsojan+silmin,+minä+innostun+aina+toisten+mukana.Mitään+muuta+en+siitä+iloa+saa,+kun+hyvän+mielen+urheilijan+osalle+voiton+kohdalle+sattuessa.Työtähän+se+heille+on+raskaammasta+päästä+vielä,+joten+palkkansa+ansaitsevat.Samoilla+kymmenillä+pyöritään+Hurskainen,+pinnistellään+vaan+eteenpäinkin;)Lumiaura+lumia+ikkunani+alta+jyrää+auton+lavalle,+ja+näkyvyys+tielle+paranee,+,+maksajana+olen+tässä+hommassa+minäkin,+lumi+tuo+iloja,+mutta+myös+kuluja.Nyt+päivän+viettoon,+ihana+aurinkoinen+sää,+siitä+pitää+nauttia,+kohta+jo+parvekkeella+istuminen+onnistuu,+kun+huopaan+kääriintyy;)
  7. Lauantaiaamu,+tässä+katselen+kaukaisuuteen,+näin+on+kehotettu+tekemään+välillä,+jos+paljon+tuijottaa+konetta+tai+telkkaria.+Arja+Koriseva+laulaa+rakkaansa+kaipuuta+mereltä+ja+muuten+on+melkoisen+hiljaista,+näin+se+aina+lauantaiaamuisin+on,+ihmiset+nauttivat+vapaa+aamustaan.Sää+on+selkeä,+pieni+pakkanen+ja+sanonta+pakkanen+pyryn+perästä+pitää+paikkansa.Demeter+on+saanut+varoituksia+vaivojensa++varomisiin,+aiheellisia+ovatkin,+onhan+se+leikkaukseen+menokin+odotettavissa,+ei+saisi+lisää+vaivoja+tulla.Ei+ole+mukava+aina+apuakaan+pyytää,+sen+olen+minä+myös+kokenut+ja+yritän+kaikessa+minä+itse+vaan+olla.Tiskipöydänoven+sarananruuvi+irtosi+ja+aioin+soittaa+vävylle+apua+siihen+hommaan,+sitten+välähti,+enkös+minä+yhden+ruuvin+osaan+kiinnittää,+niinpä+ruuvin+etsin+ja+tähtipäämeisselinkin+osasin+etsiä+ja+eikun+ruuvia+kiertämään.Hyvinhän+se+onnistui,+mutta+ruuvi+oli+liian+pitkä+ja+ruuvasin+oven+läpi,+eihän+sitä+kaikkea+huomaa+innoissaan;)Sarana+on+kiinni+ja+pieni+reikä+ovenpinnassaVarmaan+teiltä+kaikilta+olisi+sujunut+mallikkaammin,+mutta+itseäni+voin+vain+syyttää,+en+loppuun+asti+jaksa+harkita.Teillä+etelän+ihmisillä+tuo+lumikin+sulaa+ennen+aikojaan+ja+talvea+saatte+kaipailla,+no+kaikille+taitaa+nuo+teiden+kunnot+kuitenkin+harmia+lykätä.Lehden+yleisöosastot+on+täynnä+valituksia+huonosti+auratuista+teistä,+meinaa+jo+kyllästyttää.Aiheesta+valitetaan,+mutta+monen+monta+kertaa+on+vastuussa+olevilta+tullut+viestejä,+että+kalustoa+ei+ole+joka+paikkaan+yhtä+aikaa.Vaikea+oli+minunkin+kauppareissu,+kun+muhkuraista+tietä+pitkin+kärriä+vedin+ja+kun+pihaan+pääsin+oli+tuiskuttanut+rapun+tukkoon.Harja+löytyi+oven+takaa+ja+niinpä+lakaisin+rapun+puhtaaksi+ja+vähän+sisääntuloväylääkin,+ja++kotiin+pääsin+onnistuneesti+ja+kunto+koheni;)Miten+maailma+onkaan+niin+muotoaan+muuttanut+henkeen,+kun+maksan+on+myös+palvelut+toimittava,+samaa+mieltä+kohtuudella,+mutta+onhan+huomioitava+mahdottomuudetkin+ja+se+maalaisjärki+ottaa+käyttöön.Taas+tulee+mieleen+entiset+hyvät+ajat,+mutta+enpä+niistä+sen+enempää;)Tänä+aamuna+jouduin+kuumalla+vedellä+sulattamaan+parvekkeen+ikkunasalvan,+onnistui+ja+sain+ikkunan+auki,+nyt+siellä+tuulettumassa+tekstiilit+ja+vuorossa+olisi+se+imurointi,+jota+en+rakasta;(Katselen+hymysuupielessä,+kun+naapurini+taputtelee+patjaansa+parvekkeella,+eläkkeellä+oleva+rikospoliisi+ja+eipä+suju+mallikkaasti+häneltä+taputtelu,+mutta+yritystä+kuitenkin,+varmasti+työaikanaan+ei+noin+avuttomalta+näyttänyt,+ikä+tekee+tehtävänsä+joka+ammatissa.Vaimonsa+on+muistisairas+ja+varmaan+emännän+ja+isännän+hommat+hänelle+jääneet.Nyt+lopetan+ulkona+tapahtuvien+asioiden+tarkkailun+ja+yritän+toteuttaa+nämä+omat+haasteeni,+ehkä+jonkun+mielestä+aivan+yhtä+tehottomasti;)Toivotan+hyvää+päivää,+kaikkien+vastoinkäymistenkin+kohdatessa;)
  8. Huomenta+perinteisestä+helmikuun+säästä,+tuiskuttaa+ja+tuulee,+näin+ennen+ilmaston+muutosta+helmikuu+sujui.Totta+on+aito+ano,+ilmastonmuutos+sotkee+vuodenajatkin,+mutta+kuitenkin,+kun+puhutaan+neljästä+vuodenajasta,+näin+ne+vielä+tunnistetaan;)Se+mitä+säätila+milloinkin+tuo+tullessaan,+on+arvoitus,+olen+kuullut+viimevuosisadalta+kerrottuna,+että+tammikuussa+kirkkoon+veneellä+soutivat.Ikkunanäkymäni+on+taas+puhtaan+valkoinen+ja+puidenoksien+lumitus++henkeä+salpaa.Noita+kiekkopelejä+ei+ole+tullut+seurattua,+ei+paljon+muutakaan,+mutta+sen+verran+olen+lukemalla+tietoja+saanut,+että+ei+nyt+aivan+tyhjin+käsin+sieltä+kotiin+tulla.Hurskainen+älä+ollenkaan+harmittele,+pieni+on+maamme,+tulokset+ihan+kiitettäviä,+pettyneitä+paljon++on,+mutta+tietäen,+että+kaikki+urheilijat+parhaansa+tekivät,+jättäisin+arvostelun,+varmaan+paha+mieli+heillä+itselläkin.Uupumus+varmasti+tulee+tuota+loskaa+työnnellessä,+hyvä+unet+voimien+keräämiseksi+on+hyvä+ottaa,+pieni+lohtu+kuitenkin+se,+että+aurinko+kohta+töihin+rupeaa;)Koulunkäynti+kaikkine+älytauluineen+ja+muine+apuvälinein+on+täysin+hepreaa,+aivan+samaa+sanon+mitä+Makriinakin,+aika+on+kulkenut+ohi.Nyt+yritämme+räpisköidä+tämän+tietotekniikan+kanssa+ja++joskus+onnistumisia+voi+saada,+mutta+kohta+taas+eteen+tulee+tenkkapoo.Tänä+aamuna+sain+temppuilla+internetyhteyden+saamiseksi+ja+polvillaan+sitten+johtoja+pois+nyhdin+seinästä+ja+sainhan+taas+koneen+tottelemaan.Hankala,+kun+vanhoissa+taloissa+kaikki+pistorasiat+lattianrajassa+ja+polvilleen+meno+ja+ylös+nouseminen+ei+ihan+helpolla+onnistu.Päättäväinen+olen+minä+myös,+kauppaan+lähden+ja+pidemmän+lenkin+aion+tehdä+samalla+reissulla,+eilen+jäi+ulkoilu+kokonaan,+kun+koko+päivän+räntää+satoi.Huppupäisiä+kadulla+kulkijoita+paljon,+kai+se+melkoinen+puhuri+on,+mutta+eihän+suomalainen+pakkasta+ei+tuiskua+pelkää,+sekaan+vaan;)Ehkä+liukkautta+ei+kuitenkaan,+kun+sohjossa+taivaltaa,+ulos+vaan+kaikki+kynnelle+kykenevät,+itsensä+haasteille+on+väliin+altistettava,+näin+ainakin+minä+yritän+;)D
  9. Torstaiaamu+aloitta+räntäsateella+ja+harmaalla+taivaalla,+pieni+ilo+löytyy+noista+valkoisiksi+muuttuneista+lumipenkoista.Neljävuodenaikaa+ja+nyt+viimeinen+talvikuukausi,+näillä+merkein+mennään.Haloo,+haloo+viestille+tietoa,+joulu.+tammi,+helmikuu,+ovat+talvikuukausia+ja+maalis,+huhti,+toukokuu+kevättä,+kesä,+heinä,+elokuu+kesää+ja+syys,+loka,+marras+syksyä,+talvea+vielä+eletään+tämän+kaavan+mukaan+enää+pari+viikkoa.Vai+lieneekö+tämäkin+luettelo+jo+muuttanut+muotoaan?Makriina+maailman+menoa+ja+liukkautta+pohdit,+en+millään+jaksa+uskoa,+että+nuo+sodan+lietsojat+niin+tyhmiä+ovat,+että+sotimaan+alkavat,+paljon+uhomista,+taistelua+paikasta+hiekkalaatikossa.Meillä+tuo+liukkaus+sohjolla+häviää,+mutta+varoen+kyllä+on+silti+kuljettava+ja+raskasta+on+askeltaminen,+jalat+jo+kastuu.Miaelina+haaveilee+keväästä+minun+tapaani,+valoisuus+lisääntyy+ja+se+enteitä+tulevasta+antaa.Brinkalalla+harmeja+enemmänkin,+niitä+tuppaa+väliin+kertyä+ja+on+oikein+etsimällä+etsittävä+jotain+ilon+aiheita,+että+jaksaa,Olemmehan+jo+kokemuksia+saaneet+näiden+vuosien+myötä,+että+asiat+hoituvat,+aina+ei+hyvin,+mutta+elämää+jatkaen+voi+sopeutua+ja+tyytyä+siihen+minkä+tilanne+tuo.Kyllä+ne+lähimmäisten+sairastelut+koskee+myös+äitiin,+mummoonkin,+monta+huokaisua+on+tullut+lähetettyä+jonnekin+ja+apua+olen+saanut,+tilanne+useimmiten+hyvin+päättynyt.Demeter+noista+"kehityksen"+tuomista++asioista+kirjoitit,+totta+on,+että+kun+yhden+asian+opit,+kohta+uutta+tietoa+ja+harjoittelua.Eliaanakin+noista+pankin+palveluista,+niistä+olen+harmia+minäkin+kokenut.Minun+on+soitettava+Helsinkiin+jos+aion+saada+pankkipalvelua+nenäkkäin+virkailijan+kanssa.Kun+soitat+automaatti+vastaa+ja++samat+liturgiat+aina+luettelee,+sitten+viimein+todeten,+olet+jonossa,+palvelemme+hetken+kuluttua+ja+se+hetki+venyy,+sen+huomaa+sitten+puhelinlaskussa.Viimein+ajan+saatua,+seisoin+pankin+oven+takana+ja+odotin+sisään+pääsyä,+jotenkin+nöyryyttävää.Sama+mistä+demeter++mainitsit,+nuo+mahdolliset+korvausten+saamiset,+siinä+puhelin+selvityksiä+myös+joutuu+tekemään+ja+minuutit+laskua+lisää.Nyt+on+sovittu+tietokonepalaveri++ensi+viikoksi,+saapa+nähdä+kuinka+kokous+sujuu+ja+todella+miten+he+hoitavat+asiansa,+joilla+ei+tätäkään+laitetta+ole.Pankkivirkailija+lohdutteli,+että+hyvin+olet+koneen+kanssa+pärjännyt,+mutta+kauhulla+aina+uutta+odotan+ja+pelkään.Fiinufammu+harmittelit+lenkille+pääsemättömyyttä,+kyllä+se+varmaan+ihan+hyvä+nyt+pahimman+liukkauden+aikana+on+unohtaa+pitkät+lenkit,+toivotaan,+että+kevät+kohisten+tulee+ja+nämäkin+surut+poistuu+lumien+sulamisen+myötä.Harmittaahan+se,+kun+on+tottunut+liikkumaan+ja+nyt+toppi+tulee+ja+varsinkin+kun+kunto+samalla+heikkenee,+liikkuminen+on+lääke+moneen+vaivaan,+näin+kerrotaan.Mies+kahden+koiran+kanssa+juuri+ikkunani+ohi+kulki,+kai+sinne+minä+myös+voisin+yrittää,+en+sokerista+ole,+ei+pelkoa+kastumisesta,+joten+muita+tekosyitä+en+keksi.Mitään+iloista+en+tähän+keksi,+no+olihan+se+hopea+ja+pronssi+eilen+iloa+antavia,+näin+nojatuolissa+istuvillekin;)
  10. Huomenta,+likaisennäköiset+lumikasat+tienreunoja+koristaa,+puhtaan+valkoinen+maisema+on+muuttunut+masentavan+näköiseksi.Kevään+merkkejä+sekin,+vaikka+ajoissa+nyt+lumen+sulaminen+ja+tuo+likaisuus+näkyviin+tuli,+ehkä+on+kiire+saada+lumet+pois+kevään+tieltä,+sillä+lunta+on+paljon.Rollaattorin+kanssa+naapuritalon+rouva+koiraa+ulkoiluttaa,+jutusteltiin+eilen+ja+kertoi+miehensä+olevan+sairaalassa,+mies+on+monella+tapaa+sairas,+muistikin+pettää.Kyllä+siellä+voi+hankalaksi+käydä+tuon+liikenteen+sujumisen+kanssa,+mihin+lumet+mahtuvat+siellä+täyteen+rakennetuissa+etelän+kaupungeissa?Kyllä+poran+äänet+kantaa,+jos+remontti+jossakin+kohden+taloa++tehdään,+miten+sitä+onkin+tullut+melkoisen+ärtyväksi+kaikesta+melusta,+vaikka+elämään+nekin+kuuluvat.Minä+asun+talon+päädyssä+ja+kova+liikenne+risteyksessä+on,+mutta+se+ei+juurikaan+häiriöltä+tunnu,+paljoon+ihminen+sopeutuu.En+koskaan+ole+kovin+paljon+matkustellut,+mutta+nyt+eläkepäivinä+on+tullut+käytyä+monessa+paikassa+ryhmien+kanssa.Olen+huono+suunnistamaan,+yksin+en+uskaltaisi+uusiin+paikkoihin+mennä.Makriina+kertoi+pienen+vauvan+maailmaan+tulleen,+toivotaan,+että+vahvistuu+ja+elämä+alkaa+sujua,+suojelusenkeli+häntä+suojatkoon.Suomessa+syntymä+on+melkoisen+ja+useimmiten+helppo+homma,+mutta+ei+se+kaikilla+niin+aina+ole.Onneksi+melkoisen+pienestä+tulokkaastakin+saadaan+pirteä+ihmistaimi+aikaan,+lääketiede+on+tehokas+tässäkin+asiassa.Mitään+ajattelematta+noita+tokaisuja+aina+ilmaantuu+ja+väärinymmärrykset+seuraa,+mutta+se+mitä+laitaa+elämässä+kulkee,+ei+ketään+toista+huonommaksi+tee.Kirkko+ja+sen+työtekijät+ilman+muuta+lasketaan+hyvän+elämän+aikaansaajiksi,+mutta+on+monta+hyväntekijää+myös+niin+vasemmalla+kuin+oikealla,+joilta+hyvän+tekeminen+onnistuu+ja+aikaan+saadaan+hyviä+tuloksia.Tärkeää+on+hyväksyä+ihmiset+laidoilta+tai+missä+nyt+kukakin+elää+ja+vaikuttaa.Useinkaan+ne+"hyvät"+ihmiset+ei+huomiota+herätä,+tekevät+töitään+kiitosta+odottamatta.Väsyminen+taitaa+painaa+kaikkia+ja+haluttomuus+kasvaa,+mutta+nythän+on+valoa+putken+päässä,+jospa+kevät+toisi+kesään+mennessä+jo+kadonneen+halun+elää+onnellisena,+jakaa+hyvää+mieltä,+siinä+ohessa+itsekin+herää+horroksesta,+minkä+tämä+korona-aika+on+meihin+iskostanut.Toivo+ei+vielä+ole+kuollut,+jaksetaan+ja+sieltä+se+ilo+kumpuaa+aikanaan;)
  11. Huomenta+räntäsateisesta+Savosta,+ulos+meno+ei+houkuta+sohjoa+siksi+paljon.Laulamaan+kuitenkin+pitää+lähteä,+pitkästä+aikaa,+vieläkö+ääni+lauluun+ylettää?Kiva+ynnämuu+sinusta+kuulla,+ymmärrän+kyllä+sen,+ettei+paljon+intoa+riitä+kirjoitteluun,+kyllä+halut+hiipuu+itseltänikin,+pientä+pakkopullaa+alkaa+olla.Olipa+väite+tuokin,+ettei+"vasurit"ole+kristittyjä,+kuka+sen+pystyy+määrittelemään,+jokainen+omantuntonsa+kanssa+elää+ja+kirkollisvero+menee+minultakin,+vaikka+en+paljon+kirkkoa+tarvitsekaan.Voisin+laulaa,+kuin+paimenpoika+jossakin+laulussa,+nyt+metsä+kirkkoni+olla+saa+j.n.e.Uskomuksia+ja+autuaaksi+tekemisiä+on+niin+monenlaisia,+sallitaan+kaikki.Kristinuskon+nojallakaan+ei+ketään+saa+tuomita+erilaisuuden+vuoksi,.Ramoona+kirjoitit+kirkkojen+kauneudesta+se+pitää+paikansa+ja+kyllä+mieli+rauhoittuu,+kun+kirkkoon+sisään+astuu,+vaikka+vain+katselemaan,+onhan+kirkko+ollut+kautta+aikojen+turvapaikkakin+ja+yhteen+kokoutumisten++kohde.Kerimäen+kirkossa+olen+käynyt+useamman+kerran.Yllättävän+mehevä+kakusta+tulikin+ja+nuo+tanssit+mieleen+toit+ja+monta+muuta+hauskaa+tapahtumaa+pirtin+ajoilta.Kristiina23+runo+miettimistä+herättää,+noin+se+on,+kyllä+ne+kukat+ja+ystävyydet+on+eläessä+annettava,+mutta+kaunis+tapa+osoittaa+myös+muistavansa+haudankin+taakse+ystävää+ja+omaista.Kiitos+sinulle+myös+menneistä+vuosista+näin+palstatuttavina,+jos+voimat+riittää+näin+jatketaan;)Ramoonan+tapaan,+kukkia+toivon+hautakummulleni+ja+myös+haudan+kunnossa+pidon+toivoisin+onnistuvan,+hyvin+rauhoittavaa+on+hautausmaalla+kävellä+ja+hautojen+vuosilukuja+katsella,+siellä+hoitamattomat+haudat+mielen+surulliseksi+tekee,+eikö+enää+ketään+muistamassa.Kiitos+demeter+myös+toivotuksista+ja+kiitoksen+ansaitset+sinä+myös+mukavasta+yhteyksien+pitämisistä+näin+palstan+välityksellä,+jaksamista+toivotan+kaikkien+harmiesi+kanssa.Toivon+että+kuntosi+kohenee+kevään+odotusten+myötä+ja+saat+tarvittavat+toimenpiteet+ja+sitten+elämä+hymyilee;)Ystävyydestä+kiitos+myös+Miaelina+sinulle,+aina+jaksat+ystävällisiä+sanoja+lähettää+ja+hymyn+huulille+nostaa,+jatketaan;)Makriina+totesit+postin+vähentäneen+korttien+laittamista,+totta+on+ja+ehkä+kuitenkaan+ei+levinnyt+suomeen+sillä+innolla+mitä+Amerikassa+ja+muissakin+maissa+ystävänpäivän+suosio+on,+olemme+harkitsevia+ja+muitakin+tapoja+on+ystävyyttä+osoittaa.Kiitos+myös+mukana+kulkemisesta+sinulle,+ystävä+ketjussamme.Pojan+tyttären+syntymäpäivä+tänään,+nyt+kevätpuoli+onkin+merkkipäiviä+joka+kuukaudelle.Liukkautta+sanovat+teillä+olevan,+tuo+radio+seuralaiseni+näin+kertoo,+ollaan+varovaisia+liikkuessamme;)
  12. Lauantaiaamu+ja+tutut+kuviot+on+osin++suoritettu,+jatkoa+tämän+viestin+lähetyksen+jälkeen;)Frank+Sinatra+laulaa+radiossa+herättäen+nostalgiset+muistot+vanhoista+elokuvista,+tuli+jokunen+katsottua.Pilviä+taivaalla,+mutta+eipä+tiedä+vaikka+aurinko+päivän+mittaan+kurkistaisi,+sen+verran+rikkinäinen+taivas+on.Makriina+kirjoitti+viesteissään+noista+hautajaisista+ja+yleensä+kirkon+liepeille+toiminnoista,+aika+paljon+samoin+ajattelen.Kyllähän+ne+hautajaiset+surujuhlana+kulkee,+kaivataan+poislähtenyttä,+ikävä+ja+kaipaus+voi++tuntua,+mutta+usein+hautaan+saattamisen+jälkeen,++tilanne+vapautuu+ja+jutustelu+kevyemmin+alkaa.+Muu+kirkollinen+toiminta+ei+minua+saa+lämpenemään,+en+pakana+ole,+verot+kirkolle+maksan+ja+kirkolliset+toiminnot+on+perheeni+tehnyt.Minun+uskoni+on+omani,+suora+yhteys,+en+pappeja+kaipaa,+vaikkakin+meidän+kirkkoherra+on+ihminen+siinä+missä+toisetkin,+ei+kaipaa+mitään+jalustaa,+kohtaa+ihmiset+aitona+näin+ainakin+uskon,+sen+mitä+häntä+nyt+tunnen.Surut+on+surtava,+ilot+naurettava,+hienoa+,+että+kaikilla+on+valinnan+vapaus+jopa+uskonkin+suhteen.Itseltäni+putosi+suruni+aikana+painoa+kymmenen+kiloa,+näin+kehokin+reakoi.(takaisin+on+tullut)Demeter+ja+Miaelina+noista+virsistä,+minä+en+näitä+uusia+tunne,+mutta+vanhat+virret+äitini+laulamina+korviin+on+soimaan+jäänyt.Äitini+oli+kirkon+äitikerhon+jäsen+ja+minutkin+pyhäkouluun+ohjasi,+siihen+se+sitten+jäikin,+vain+pakolliset+seremoniat+toteutuu.Demeter+nuo+päivän+hyvät+asiat+mainitsit,+onhan+niitä+tullut+lueteltua+pitkin+matkaa,+vaikka++maanmullissa+meinaa+mieli+aina+vaan+useammin+kulkea,+aamu+on+se+päivän+paras+hetki+edelleen.Silmät+auenneena+näkee+tulevan+päivän+ja+ajatukset+uteliaana+kyselee,+mitähän+tänään;)Fiinufammu+tuon+hiekotuksen+mainitsit,+täällä+nuo+pääkadut+ainakin+on+hyvin+hiekoitettu+ja+niitä+edestakaisin+ravaan,+ravaanpa+hyvinkin,+naapurit+kyllä+sanoivat+kovaa+käveleväni,+itse+koen+laahustavani;)Pianhan+se+kevät+on+käsillä+ja+jäätiköt+sulavat,+sitten+taas+pitkätkin+lenkit+sujuu.Huomasin+eilen,+kun+Niskasen+hiihtoja+istahdin+katsomaan,+että+eipä+auta+meikä+mummon+katsella+mitään+jännättävää,+sydän+ei+kestä,+meinasi+jäädä+kauppareissu+tekemättä.Hieno+hiihto,+myös+Hyväriseltä,+kyllä+suomalainen+sisu+on+jotain+mahtavaa+ja+luin+miten+hienon+eleen+Niskanen+tekikään,+kun+odotti+juhlintaansa+viimeisen+hiihtäjän+maaliin+pääsyyn+ja+halasi+tämän,+upeaa,+näin+toimii+sydämenlämmön+omistava.Hurskaisen+ylistyksiin+yhdyn+ja+täällä+jo+Savolaistenryhmässä+kyseltiin,+olisiko+soitettava+Savolaistenlaulu+Porilaisen+sijaan;)Kivisten+peltojen+raivaajien+jälkeläiset+samaa+maata+esi-isien+kanssa,+pitää+nyt+vähän+rehvastella,+vaikka+ei+osuutta+ei+arpaa+mihinkään;)Tänään+sitten+naiset+ladulla,+tuskin+katselen,+haastavat+Venäjän+joukkuetta,+toivotaan+onnistumista.Päivä+on+valennut+ja+arjen+asiat+tehtävissä,+hyvää+viikonloppua+kaikille;)
  13. Hyvää+huomenta,+on+kai+sitä+vaan+toivotettava,+vaikka+tuntuu,+että+yleinen+apatia+meidät+on+syliinsä+sulkenut.Tähän+olotilaan+ei+taida+muuta+rohtoa+olla,+kuin+peiliin+katsominen,+kukaan+ei+mielialaa+nosta,+itse+se+on+jollain+keinoin+tehtävä.Aurinko+nyt+viimein+tännekin+näkyy+taivaalle+nousevan+ja+viiden+asteen+pakkanen,+siinä+jo+aihetta+mielen+ylennykseen+ja+mitä+muuta+vielä+löytyykään,+no+ainakin+se+Iiron+hiihto+mielenkiinnon+yllä+pitää+ja+toivorikas+ajatus,+että+kulta+tulee;)Ramoona+tuosta+nuorten+jaksamisesta,+kun+kaikki+ennalta+toivottu+ja+odotettu+perutaan,+kaikkeen+on+ladattu+toiveita+ja+tavallaan+elämän+etappia,+saavutuksia+jaksamisista.Nyt+kuitenkin+valoa+tunnelin+päässä,+rajoituksia+vähennetään,+mitä+sitten+tapahtuu,+muuta+ei+voi,+kuin+toivoa+parempaan+suuntaan+taudin+muuttuvan,+voimavarat+on+kohta+loppuun+käytetty,+kevään+tulokin+meinaa+latistua,+tavallaan+siitä+intoa+elämään+on+ammennettu.Nuortenkin+mieleen+varmaan+korona+aika+pysyvästi+jää.Makriinan+tapaan,+varovasti+vapautuksista+huolimatta+olisi+liikkeelle+lähdettävä,+suojaukset+kuten+tähänkin+asti,+mutta+jotain+toivoa+kuitenkin+taudin+hiipumisen+suhteen.Eipä+nuo+ilouutisia+kohdallesi+ole,+kun+hoitohommat+viivästyy+demeter,+kiva+kuitenkin,+että+kuumeesta+selvisit+ja+viestinkin+jaksoit+laittaa,+aika+moni+sitä+on+kaivannutkin.Yrittämistä+se+vaatii++meiltä+kaikilta,+yksin+pyörien+tuntuu+kuin+aina+joku+kohta+kolottaa+ja+lääkäriä+kaipaa,+mutta+niin+vastenmielistä+lääkäriin+meno+minulle+on,+että+vaivatkin+katoaa+siitä+pelosta,+tullee+kipua,+kivut+menee+ja+uutta+odottamaan;)Itsekkäänä+ihmisenä+vaan+puren+hammasta+ja+nämä+kuvioni+suoritan,+jos+periksi+annan,+se+on+menoa,+näin+uskon.Tuo+Waltarin+sanonta+sopii+todella+hyvin+meidän+elämään,+syytä+on+muistaa+miten+hyvin+asiamme+kuitenkin+on+ja+toivomus+jonnekin,+että+viisautta+löytyy+päättäjien+tasolla+ympäri+maapalloa,+että+rauha+säilyisi.Kaikkea+hyvää+sinulle+demeter,+jaksamista+ja+odotusta,+kyllä+se+vielä+päivä+paistaa+kohdallesi.Nyt+on+viikonloppu+taas+edessä,+aika+rientää+meidän+huolia+huomaamatta+ja+jospa+onnistuisi+tuo+rajoitusten+purku,+tauti+niskansa+taittaisi+ja+elämä+alkaisi+palata+entisiin++hyviin+aikoihin.Muistaako+kukaan,+mitä+se+hyvä+elämä+sisälsikään;)Laulamaan+ainakin+ensi+viikolla,+on+käsky+näin+tullut,+siitä+se+pikkuhiljaa+toiminta+alkaa.
  14. Huomenta,+nyt+jo+täyteen+päivään+valoisuutta+saatu+ja+pieni+pakkaslukema+mittarissa.Noita+vanhoja+sanontoja+on+mukava+kuulla,+on+ne+joskus+voineet+paikkansakin+pitää,+nyt+tämä+ilmaston+muuttuminen+sotkee+kaiken+vanhan;)Kukaan+ei+osaa+ennustajana+toimia+tuon+Sotenkaan+kohdalla,+kauan+on+mietitty,+jospa+kelvollisesti+alkaisi+toimia.Minusta+on+hyvä+kiitosta+antaa,+kun+yritystä+ja+uskoa+on+riittänyt+ja+melko+vaatimatonta+esiintymistä+on+Kiurun++kodalla,+ei+useinkaan+linssiluteena+ole+ollut.Neeassa+mainitsit+demeterin,+noin+olen+ajatellut+minä+myös,+pian+tulee+pirteänä,+avun+saaneena+kirjoittelemaan.Taukoa+on+pitänyt+fiinufammu,+kuin+brinkkala,+moni+muukin,+ymmärrän,+että+haluttomuus+leviää,+kun+ei+mitään+valoisia+näkymiä+meinaa+löytyä.Arjesta+puhumiset+on+kokonaan+loppuneet,+vaikka+aina+niistä+ivailuja+on+saatu,+nyt+asiallisia+päivän+uutisia+on+sanailtu.Makriina++mainitsi+tuon+ulkoasiainneuvostonpuheenjohtajan+vaihdon,+no+ainahan+ei+oikea+mies+joka+paikkaan+löydy+ja+jos+jotain+ikävää+valitun+kohdalla+on+joskus+tapahtunut,+voihan+ihminen+parantaa+tapansa.Eiköhän+jokaisen++vuosien+takaisia+perattuna+löydy+jotakin+ikävääkin.Tuo+kateellisuus+on+yleinen+ilmiö,+kun+mustamaan+jotain+aloitetaan.Tuo+velanotto+on+ollut+pakotettua+tämän+koronaepidemian+vuoksi,+silti+on+konkursseja+tullut,+kaikki+yritykset+perustuu+siihen+,+että+kauppa+käy,+palvelut+toimii,+valtio+on+yrittänyt+mahdollisuuksien+rajoissa+apua+jakaa+ja+mistäpä+niitä+euroja+löytyy,+velkaa+on+otettava.Miaelinan+kanssa+kiitollinen+olen,+että+hallitus+on+toiminut+ja+selvinnytkin+melko+hyvin,+olkoonkin,+että+nuoret+naiset+toimimia+johtaa,+voimia+heille+edelleen+toivoisi,+ei+mikään+helppo+huki+ole+ollut.Ainainen+moittiminen+ei+ketään+kannusta+ja+onhan+se+nähty+vuosien+takaa,+olipa+hallituksessa+kuka+tahansa,+hyvin+ei+mene.Nyt+jäämme+odottamaan+mitä+tapahtuu,+kun+rajoituksia+poistuu,+tapahtuipa+mitä+tahansa+voi+jo+ennakkoon+sanoa,+että+kaikkien+mielestä+ei+onnistu+mikään.Oma+panos+on+kuitenkin+jokaisella+omissa+käsissä.Kivaa+helmikuista+päivää,+ihan+jo+keväältä+alkaa+tuntua,+kohta+kukkien+mullan+vaihdot+edessä,+multa+on+jo+ostettu;)
  15. Huomenta+sinisestä+hämäryydestä,+ulos+katsoen+todella+siniväriseltä+näyttää.Eipä+näkynyt+aurinkoa+eilen,+vaikka+vähän+sitä+lupailivat,+tuskin+tänäänkään,+hamaa+on+taivas.Liikuntapäiväksi+eilinen+oli+mitä+parhain,+helppo+hengittää,+vaikka+askeltaminen+huonosti+sujuu,+keväisen+tuoksun+jo+aistii.Neuloin+tyttärelle+mohairlangasta+liivin+ja+en+heti+kohta+toista+samasta+langasta+tee,+oli+niin+takkuista+työn+sujuminen,+no+lämmin+se+kyllä+on.Iso+siitä+piti+tulla,+kai+muoti+on+nyt+sellaisen+vaatimuksen+antanut,+saapa+nähdä+tyydyttääkö+tekele.Nuo+tiet+on+kyllä+hyvin+jääpolanteisia+kaupungissakin,+tien+ylitys+vaarallinen+tehdä,+sitä+tiekarhua+minäkin+olen+ajatellut,+mikä+ennen+"raapi"+tienpinnan+poistaen+jääpolanteet.Tämä+lumen+tulo+on+kai+työllistänyt+kaikki+koneet+ja+joka+paikkaan+eivät+ehdi,+toivoisi+kertaalleen+ainakin,+että+höyläisivät+kaikki+tiet+suurimmista+jäistä+vapaiksi.Korona+puhuttaa+ja+onkin+mukava+lukea+erilaisista+kokemuksista.Minulla+ajatus+pyörii+aika+lohduttomana+tämän+taudin+kokonaan+pois+saamisesta,+jotain+jälkeensä+jättää,+vaikka+suurimmilta+osin+ohi+menisikin.Ano+10,08+kerroit+taudin+läpikäyneesi+ja+selvinnyt+siitä+jollakin+tapaa,+varmaan+aikaa+tarvitsee+täysin+kuntoon+tuleminen.Hyvä+kuulla+tuokin,+että+huolta+pidettiin+yhteyksiä+ottaen,+näin+se+pitää+ollakin.Monenlaista+taudin+kuvaa+varmaan+on+liikkeellä+ja+aina+uutta+esiin+tuodaan,+Ruotsissa+poistetaan+kaikki+kiellot,+näin+aamulla+radio+kertoi,+ehkä+meillä+ei+kuitenkaan+näin+tehdä.Makriina+arvelit,+että+pitää+linnottautua+kotiinsa,+näin+varmaan+hyvä+olisikin,+ainakin+isot+joukot+pitäisi+kiertää,+takaako+sekään+taudin+tulemista,+jos+niin+on+kohdalle+tulevaksi+määrätty.Ei+noita+vuosia+enää+kovin+monia+jäljellä+ole,+mutta+terveenä+toivoisi+loppunsa+tullen+olevansa,+kun+84-vuotta+ilman+suurempia+murheilta+on+säästynyt.Monta+epidemiaakin+onnellisesti+sivuuttaen+on+saanut+elää.Mielestäni+Krista+Kiuru+teki+hyvää+taustatyötä+tuon+Sote-uudistuksen+suhteen,+onhan+sitä+jo+vuosia+yritetty,+ikävä+tehtävä+hänen+osalleen+sattui,+kun+aiemmin+ei+kukaan+sitä+saanut+onnistumaan,+nyt+sitten+odotetaan+ja+toivotaan+asioiden+alkavan+sujumaan.Nyt+asioita+eteenpäin+vie+alan+ihminen+Aki+Linden+ja+uskon,+että+hänellä+jo+työnsä+puolesta+on+kokemusta+monessa+suhteessa.Kiitokset+vielä+Krista+Kiurulle+ja+onnea+tulevasta+perheenlisäyksestä,+toivon+kaiken+sujuvan+hienosti.Tämä+aika+meinaa+mielet+mustuttaa,+mutta+yritetään+etsiä+jotain+ilon+aiheita,+ettei+painuta+murheen+laaksoon+ja+uskotaan+auringon+tehoon,+se+paistaa+pilvienkin+takaa;)