Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Sateella+lauantaiaamu+alkaa,+mutta+kai+se+välillä+hellittää,+torille+aion+mennä.Tykkään+ostaa+lähimaanviljelijöiden+tuotteita,+juurekset+niin+tuoreita+ja+eilisiä+myynnissä+olleita+edullisesti+kauppaavat.Juurekset+pysyvät+jääkapissa+vielä+pitkiä+aikoja+aivan+hyvinä,+jos+ei+tule+heti+syötyä.Usein+valmistan+viikon+ruuat+pakkaseen,+sitten+vaan+lisukkeita+lisäilen+tarjolle.Olette+unista+kirjoitelleet,+no+niitä+olisi+minullakin+joka+yöltä+jonkinlaisia,+tulkintani+ei+koskaan+ole+toteen+käynyt,+kai+vain+rauhaton+mieleni+niitä+aikaan+saa.Makriina+peruutteli+viestiään,+aivan+turhaa,+varmaan+tarkoituksesi+ymmärrettiin+tämän+sekasotkun+rauhoittamiseksi,+ei+siis+kyseistä+kieltoa+asiasta+keskusteluun.ReiskaRemontti+olet+aivan+oikeassa+tuon+vastaukseni+suhteen,+eihän+pitäisi+huomioida+,+mutta+oli+niin+selkeä+kysymys,+siksi+sorruin.Myös+tuo+keskusteluaihe+mistä+pieni+sanasota+syntyi+oli+aivan+normaalikeskustelua,+mutta+usein+niistäkin+kinaa+aikaan+saadaan.Pistäydy+vaan+mielipiteitäsi+laittamassa,+mukaan+sopii+kannanottoja+asioista.Demeter+mainitsit+tuo+kirjautumispakon,+se+olisi+hyvä+ainakin+vastuu+kirjoittajille+kasvaisi.Kyllä+tämä+selailu+mitä+nyt+joutuu+tekemään+alkaa+pinnaa+kysyä,+ketjut+venyy+tyhjänpäiväisestä,+tuo+edellinenkin+vaan+palstalla+pysyy,+kai+se+Makriinan+numero+ehdotus+on+käytäntöön+otettava.Jokaisen+on+tokaisunsa+esille+saada,+olipa+asiaa+lainkaan.Melkein+raivostuttaa+selata+etsien+oikeita+kirjoituksia,+mihin+mieli+tekee+vastataTuohon+chatti+viestittelyyn+ei+vastauksia+löydy,+tai+ehkä+ei+niin+mukavaa+ainakaan,+joten+ohitan.Brinkkala+samalla+kannalla+kanssasi,+ei+innosta+viestittely+lainkaan,+tuntuu,+kuin+tyhjää+löisi+pääkopassa,+sen+se+tuo+tokaisu+kirjoittelu++aikaan+saa.++Pyristellään+kuitenkin+mukana+ja+nämä+mukavat+viestit+jaksaa+kirjoittelua+kannustaa.Toivon+aina+vaan,+että+joskus+hellittää+ilkeyden+sanomisetkin+ja+palataan+siihen+arkeen,+missä+voimme+iloita+mukavista+yhteyden+otoista.Pahalta+tuntuu+ajatus,+että+näitä+aamusessioita+en+voisi+toteuttaa,+usko+parempaan+sitkeänä+vielä+pysyy.Katsellaan+tapahtuuko+mitään+mukavaa+jolla+mieli+piristyy,+jotenkin+uskon+näin+tapahtuvan.Mukavaa+lauantaipäivää.
  2. Viikonlopun+sää+näyttää+ihan+kivalta,+tuuli+kyllä+lämpötilaa+laskee,+ollen+nyt+kuitenkin+kahdeksan+astetta,+eilen+huomattavasti+viileämpi.Myrskyä+odotin,+mutta+eipä+tuo+uhka+ainakaan+vielä+ole+toteutunut,+pystyssä+kestän+lenkilläni;)Vastaan+aloitukseen,+en+millään+jaksa+kahlata+noita+yhden+rivien++viestien+ketjua,+koko+ketju+on+sekava,+ei+millään+tavoita+mitään+"keskusteluun"+viittaavaa.Onhan+ketjussa+eittämättä+kertoviakin+viestejä+kuten+Ramoonan++nautittava+kuvaus+taas+luonnosta+ja+oikeasta+elämästä,+hän+tuo+aina+jotakin+uutta+opittavaa+viesteissään+ja+kuvaa+hyvin+tapoja,+mitä+hänen+elämänsä+piirissä+tapahtuu.Nämä+rauhoittavat+viestit+tuntuvat+helmiltä+nykyisten+viestittelyjen+joukossa.Makriina+tuskailee+viestien+katoamista+ja+sitten+huomatessaan+viestin+tulleeksi+tokaisee+niin+osuvasti+"minä+en+ala"+nämä+pienet+sanonnat+ovat+piristäviä+väliin,+kun+kuitenkin+kertomasi+on+asiallista+ja+kantaa+ottavaa.Yhtä+harmistunut+olen+minäkin+näistä+kiusanhaastajien+viestittelyistä+kuin+sinäkin.Anoina+oleminen+antaa+rohkeuden+sanoa+mitä+sylki+suuhun+tuo,+eikä+rauhaa+tule,+ennen+kuin+joku+muutos+keksitään.En+anonyyminä+kirjoittelua+vastusta,+jos+joku+ei+halua+nimimerkillä+kirjoittaa,+mutta+selkeyttä+siitä+tulisi+ja++loppuisi+tai+ainakin+suurin+into+katoaisi+ikävään+kirjoitteluun.Facsessa+kirjoitetaan+omalla+nimellä+ja+en+sitä+huonona+pidä,+ilkeyksiä+ja+nälvimistä+ei+tapahdu,+mutta+kinaamista+joskus+sielläkin.Kai+tätä+on+nykyelämä.Fiinufammun+kivat+viestit+ilmapiiriä+rauhoittaa+ja+hän+kertoo+juuri+niistä+mukavista+asioista,+mistä+voi+yhdessä+nauttia,+kuten+nuo+mummokerhotkin,+uskon+iloa+siellä+riittävän;)Brinkkala+ja+Eliaana+noista+omista+elämisen+tavoista+tuovat+virkistäviä+asioita+esiin+ja+niin+erilaisissa+olosuhteissa+elämme,+että+hyvältä+kuulosta+heidän+ympärillä+tapahtuvista+asioista+saada+lukea+siitä+miten+ilot+elämään+hankitaan,+pienistä+asioista+ne+kasaantuu.Demeter+jaksaa+uskoa+terveytensä+ja+muunkin+elämän+kirkastumiseen,+vaikka+väliin+tiukkaa+tekee,+ihana+pieni+poika+auttamassa+ja+mieltä+virkistämässä.Vastoinkäymiset+kasvattavat+ja+aikamoisen+kasvun+paikan+olet+noilla+ikävilläkin+sinuun+kohdistuneisiin+viestien+välityksellä+joutunut+kokemaan,.Kasvamassa+olemme+elon+loppuun+asti+ja+kyllä+selvitään,+ystävät+täällä+palstallakin+kannustavat+mukavilla+kirjoituksillaan.Kyllä+se+siitä,,,;)Ynnämuun+malttia+ja+rauhaisaa+viestintää+tykkäämme+kaikki+lukea+ja+se+elämä+mistä+hän+kertoo,+on+ollut+kaiken+kaikkiaan+rikasta+ja+avartavaa,+omin+käsin+ansaittua,+paikkansa+löytäneenä+rauha+kuvastuu+hänen+viesteissään.Miaelina+pyöräilevä+kirjoittaja+aina+mukavaa+sanottavaa+löytää,+kiitoksiin+asti;)Monen+monta+anonyymien+hyvää+viestiä+saamme+myös+kirjoittelussa+huomata,+se+että+ei+ole+hajuakaan+siitä+kuka+milloinkin+on+kirjoittaja,+hieman+harmittaa,+haluaisin+huomioida,+mutta+hankala+on+kellon+aikoja+etsiä+ja+siten+vastata,+kiitän+kuitenkin+kaikista+mukavista+anojen+viesteistä,+kannustavia+on+paljon+ollut.Muistina+varassa+nyt+viestin+kirjoitin,+kun+eihän+pysty+selaamaan+kun+aloitukseen+vastaa,+mutta+nämä+kirjoittajat+ovat+myönteisellä+kirjoittamisillaan+mieleen++pysyvinä+jääneet,+kiitokset+siitä;)Pieni+on+rekattujen+määrä,+mutta+sitäkin+sopuisampia+kaikki+ovat,+kirjoittaminenkaan+ei+ole+mitenkään+rajattuja,+mutta+kokemamme+mukaan,+joku+aihepiiri+saa+niitä+laahuksia+mukaansa,+kuten+Makriina+mainitsit,+Luin+juuri+lehdestä+Anna+Hanskin+sanomana,+ystävällisyys+ja+hymy++ei+mitään+maksa,+niitä+pitäkäämme+tavoitteena,+ja+elämämme+sujuu+paremmin;)
  3. Huomenet,+hieman+pitkäksi+aamu+venyi,+mutta+onpa+verta+pulloon+otettu+ja+sydänfilmi+kuvattu,+muiden+kokeiden+sekaan+nekin+ja+vielä+yksi+sitten+maanantaina,+toivottavasti+asiat+selviää.Meillä+on+uusi+suuri+sairaala+ja+etsien+siellä+paikkoja+katselee,+no+tosin+opastusta+saa+jos+tarvitsee.Kaikki+toimii+hienosti,+parkkipaikat+on+aiheuttaneet+harmeja,+mutta+kunhan+valmiiksi+saavat,+sekin+ongelma+poistuu.Naulakoita+ei+odotushuoneissa+ole,++näytteenottohuoneeseen+vaatteet+riisutaan.Kyselin+eikö+se+aikatauluja+hidasta+varsinkin+talvella,+hoitaja+arveli+niin+käyvän,+mutta+näin+vaan+on.Minä+näitä+huomioita+joka+paikassa+teen+ja+kaiteiden+puuttumiset+pitkissä+käytävissä+myös+mieltäni+arvelutti,+seinät+on+kohta+likaisena,+kun+horjuvat+ja+huonosti+kulkevat+turvaa+seinistä+hakee.Onneksi+ei+minun+harmini+se+puhdistus+ole;)Myöskään+tauluja+ei+seinille+sallita,+muutama+isompi+on+ja+muuta+ei+sitten+laiteta,+joskus+voisi+silmälle+iloa+olla+niistäkin.Nykyaikainen+muuten+on+kaikin+puolin+tämä+Aalto-sairaala.Nuo+kivut+ja+vaivat+paikkaa+vaihtaa,+milloin+mihinkin+pistää+tai+kolottaa,+kai+se+johtuu+paljon+siitäkin,+että+kunto+iän+myötä+heikkenee,+pieni+väärä+asento+jo+aiheuttaa+suurenkin+kivun.Minulla+joka+päivä+uusia+kohteita+löytyy,+mutta+onneksi+häipyvät+samoin+kuin+tulevatkin,+yllättäin.Mielialakin+aiheuttaa+kivun+tunteita,+jos+paha+mieli+jostakin+(+vaikka+näistä+viesteistä)++vie+kivun+tunteisiin.En+jaksa+millään+olla+ymmärtäväinen+näiden+muutaman+sanan++heittoihin,+missä+ei+muuta+ole,+kuin+joku++ilkeys+mielessä.Jaksamista+tarvitaan,+aina+ja+aina+uusien+ilmaantuessa,+kun+osaisi+sivuuttaa+ilman+kommenttia,+no+sitä+opiskelen;)Toinen+harmi+on+tuo+kohdentuminen,+saa+aina+selata+kenelle+viesti+onkaan+tarkoitettu,+aika++entinen+ei+koskaan+palaa,+se+on+uskottava.Ynnämuu+kipuihin++syyn+löysit,+totta+varmaan,+kyllä+nämä+lasitkin+joskus+haittaa,+minulla+on+varmaan+myös+sanka+väärässä+asennossa,+kun+toisen+korvantaus+kipeytyy,+pitäisi+tai+pitääkin+käydä+liikkeessä+korjauttamassa.Hyvin+istuvat+silmälasit+on+onni,+minulla+aina+valuvat+alemmas,+ja+kohottelu+vakituista,+hyvin+vaikea+saada"+istuviksi".Täytyy+sanoa,+että+värit+kirkastuvat+kun+lasit+nenälleen+asettaa,+minäkin+näen+ilman+laseja,+mutta+eripari+silmäni+vaativat+lasit+tasoittamaan+näkemistä.Miaelina+onhan+se+mukavampi+lukea+kivoja+viestejä,+kyllä+ne+mielialaa+nostavat,+sinulta+en+muista+koskaan+mitään+ikävää+olleenkaan,+iloa+elämääsi+jatkossakin;)Oikein+muistit+brinkkala+tiffanya+ne+ovat,+minulla+on+parvekkeenoven+täyteinen+lasityö,+edellinen+asukas+sen+siihen+jätti,+kun+sanoi+että+särkymättä+ei+sitä+pois+saa.Itse+en+siitä+oikein+tykkää,+on+liian+räikeät+värit,+mutta+useinhan+nämä+työt+onkin+voimakasvärisiä.Taitoa+niidenkin+teko+vaatii.Nyt+pitää+päivärytmi+saada+kohdalleen+ja+lenkille+on+jouduttava,+tuuli+on+melkoisen+purevaa,+lämpöäkin+vai+kuusi+astetta,+mutta+eiköhän+tuolla+tarkene;)Toivorikasta+torstaipäivää,+jos+ei+toivoa+paremmasta+olisi,+hukassa+olisimme.
  4. Huomenta+keskelle+viikkoa,+yöllä+pakkasella+on+käynyt,+kun+vain+yksi+aste+tällä+hetkellä+mittarissa,+harmaalta+näyttää+sää,+mutta+voi+se+siitä+selvitä.Eilen+illalla+oli+niin+kaunis++auringon+paiste+ihan+laskun+aikoihin,+koko+luonto+kylpi+eri+värien+kirjossa,+olen+niin+onnellinen+tuon+puistikon+värileikistä+näin+syksyisin.Kerhopäivä+tänään,+pitkästä+aikaa+yrittelemme+kokoontua,+toivottavasti+ei+jälkivaikeuksia+tule.Voi+miten+soma+kiitos+Eliaanalle,+punainen+sydän+minullekin+iloa+antaa+tässä+kirjoitellessa,+ei+sitä+paljon+kaipaa,+kun+hyvä+mieli+tulee,+otan+osan+sydämen++hehkutuksesta+itselleni+Eliaana;)En+ihmettele+ollenkaan+aiheesta+sydän+sinulle++kuuluu,+niin+rehellistä+on+kertomasi+ja+sitä+arkea+parhaimmillaan.Yhteiselo+kissasi+kanssa+on+varmaan+hyvin+selkeää,+toisenne+tunnette+ja+tavat++tiedätte.Minun+entinen+mökki+on+uudistusten+myllerryksessä,+muuttavat+sisäpuolta+omien+tarpeiden+mukaiseksi.Minä+jo+kerran+remontoin+mieheni+kuoleman+jälkeen,+lisä+tilaa+sain+,+mutta+nyt+haluavat+vieläkin+muuttaa+tiloja.Hyvin+nykyisin+mökillä+viihtyvätkin,+vaikka+tyttärentytär+alkuun+oli+vastaan,+nyt+aina+kun+vain+aika+riittää+siellä+ovat.Lapset+jo+aikuistuneet+ja+mökki+ei+kiehdo,+kaksin+siellä+koiralapsen+kanssa+oleilevat.Voi+miten+ikävä+brinkkala+tuo++särkysi,+pelottavakin,+pää+on+aina+arvoituksia+antava+kipuineen.Onko+sinulla+aiemmin+ollut+sama+vaiva,+osaat+varmaan+apua+hakea,+jos+joku+epäilys+herää.Toivon,+että+ohimenevää+kipusi+oli.Minun+päätäni+ei+nykyisin+juurikaan+pakota,+niskani+sitten+muistuttaa+sitäkin+enemmän.Kyllä+käsitöiden+teolla+on+osuutta+päänsärkyihin,+sen+olen+kuullut+monella+suulla.Minulla+panta+kaulassa,+jos+kovin+ärtyy+kiusalliseksi,+paras+olisi+jättää+käsityöt+sivuun,+mutta+eipä+niin+helpolla+onnistu,+levoton+mieleni+kaipaa+aina+vaan+jotain+näperrettävää.Äitini+halvaantui+toispuoleisesti+75+-+vuotiaan,+sitä+olen+itselleni+myös+ajatellut+tapahtuvan,+kun+kaikessa+äitini+tapainen+olen.Ihmettelen+minä+myös+tuota+ynnämuun+kertomaa,+miten+tyhmä+ihminen+voikaan+olla,+kehua+nyt+omaa+hyväänsä,+kyllä+ne+kehut+mieluummin+toisilta+kuulisi,+jos+sitten+ollenkaan.Kateus+jos+sitä+suuremmin+on+ollutkaan,+on+kyllä+kadonnut,+minulla+on+elämä+hyvällä+mallilla,+en+tarvitse+kadehtia+ketään,+en+mitään,+voihan+olla+että+vaatimaton+elämäni+voi+herättää+ihmetystäkin,+mutta+minulla+on+mitä+tarvitsen.Huomasin,+että+poistoja+jo+tehty+tässäkin+ketjussa,+malttakaa+mielenne+ja+kirjoittakaa++niin+kuin+toivotte+itsellenne+vastattavan.Päivä+selkeentymään+päin,+ehkä+tulee+kaunis+syysilma+nautittavaksemme,+siitä+iloa+mieleen;)
  5. Istahdin+koneelle+ja+kauhistelen+tätä+sotkua+mikä+on+aikaan+saatu.En+jääkiekosta+paljon+tiedä,+mutta+olen+huomannut,+kun+käden+alle+toinen+käsi+sormet+pystyyn+laitetaan+ja+sanotaan+"poikki+"+vai+"tauko+se+on",+no+tauko+siitä+kumminkin+tulee;)Nyt+tuo+rauhoitus+olisi+paikallaan,+ainakaan+minä+en+jaksa+seurata+mitä+mikin+viesti+osoittaa+ja+tarkoituskin+jää+epäselväksi.Ynnämuu+annoit+kuvaavan++esimerkin+ihmisten+pienuudesta,+tuo+sama+ilmenee+nykyisin+ketjuissakin,Makriina,+brinkkala,+fiinufammu,+demer,+kaikki+anotkin+jotka+harmittelen+suhtautuvat+tähän+lietsontaan.+Eliaana+mainitsit+myös+kuoleman,+sekin+on+meillä+kaikilla,+hyvillä+kuin+pahoillakin+eittämättä+edessä.Mitä+jääkään+vaakakuppiin,+kun+arvoja+ja+elämää+tarkastellaan,En+puutu+syyllisen+etsimiseen,+se+on+varmaan+jokaisella+omassa+mielessä+tehty+selväksi,+tuomarointia+tuskin+ketjuun+tarvitaan.Kaikille+kirjoittajille+rauha+kirjoittaa+ja+syytely+pois+kokonaan.On+ollut+puhetta,+että+perässäni+vedin+myös+70++:sta+kirjoittajia,+joiden+ikä+ei+vielä+tänne+yllä,+olen+vahvasti+sitä+mieltä,+että+ikä+ei+rajaa+hyviä+tai+huonoja+kirjoittajia,+kyllä+se+syy+löytyy+viestin+kirjoittajan+mielessä.Tätä+jauhamista+on+mielestäni+ollut+nyt+jo+riittämiin,+nyt++tiukka+mietintämyssy+päähän+ja+viesti+moneen+kertaan+tarkastettuna+vasta+ulos,+kaikki+loukkaava+ja+vihjaava+poistettuna.Yön+jälkeen,+koneelle+tultuani,+toivon+siistin+ja+rauhaisaan+kiikkustuoliin+keinuntaan;)Varmasti+tähän+yhtyy+moni++ikäiseni,+nuorempikin,+eiköhän+näin+sovita;)
  6. Sunnuntaiaamua,+pilvisenä+päivä+alkaa,+taitaa+sadellakin+asfaltti+kostealta+näyttää,+yli+seitsemän+lämpöä,+minusta+oikein+sopiva+lämpötila+kävelyyn.Ilmakuvia+oli+tänä+aamuna+lehdessä+ja+ylistettiin+kaupunkini+kauneutta,+helppo+yhtyä,+kaunis+on+ympäristöni+missä+elelen;)Hiljainen+on+kaupunki++tähän+aikaan+sunnuntaiaamuisin,+muutama+koiran+kävelyttäjä+näkyy,+ihmiset+nauttivat+ansaitusta+lepopäivästä+.Eliaanan+mietteet+tuosta+seuraavasta+kesästä+mielessä+monasti+minullakin,+nyt+joulua+olen+jo+yritellyt+miettiä+missä+sen+viettäisin,+voihan+olla,+että+jää+joulu+näkemättä,+niin+arvaamaton+se+elämä+on.Ystävät+suunnittelivat+Pärnuun+lähtöä,+pyysivät+mukaan,+olisi+se+erilainen+joulu,+mutta+nyt+myös+poikani+luona+on+kuulemma+rauhallinen+joulu+luvassa,+se+houkuttaa.Pojan+toinen+tytär+suunnittelee+jouluksi+Skotlantiin+menoa+ja+toinen+äidin+luona+joulun+viettoa,+joten+poikani+ja+miniäni+kaksin+aikovat+joulun+viettää.Se+on+niin+harvinaista+herkkua,+että+en+tiedä+raskinko+heiltä+sitä+viedä;)Vieläpä+tässä+on+miettimisaikaa,+useampi+mahdollisuuskin,+joten+mietintämyssyyn+laitan.Se+aika+aika+monella+on,+että+kesäpaikan+ovet+suljetaan+ja+kissasikin+saa+luvan+talviasuntoon+sopeutua.Kyllä+kotieläimet+siellä+viihtyvät,+missä+emäntä+ja+isäntä+elelevät,+seurallisia+ovat;)Makriina+pohdit+tätä+menoa+mikä+kiikkustuolissa+taas+on,+no+onhan+siinä+ihmetystä+meille,+jotka+jo+aivan+tätä+omaa+eloamme+haluaisimme+viestitellä,+päiviämme+täyttää,+miksi+todella+taistelutantereeksi+joudumme.Noiden+vanhojen+aikojen+muistelu+aivan+mieltä+ihastutti,+miksi+emme+näin+voi+jatkaa?Poistoja+paljon,+siinä+meni+minunkin+viesti+muiden+mukana,+koskaan+en+muista+viestiäni+aiemmin+poistetun.Minunkin+ymmärrystä+on+peräänkuulutettu,+se+nyt+pitäisi+kaikille+mukana+pyöriville+olevan++selvää,+mutta+sitäkin+ihmettelen,+että+ymmärrykseni++lukea+muiden+viestejä++melkoisen+hyvin+selviän,+yksi+aina+selittelyä+kaipaa.Tuo+jälkeen+selitys+ei++ole+monenkaan+viesteissä+tarpeellista,+olen+ajatuksen+ymmärtänyt.Demeter+noin+minäkin+ajattelen+kuten+kirjoitit,+jos+en+loukkaa+ketään,+uskon+ettei+tarvetta+ole+minullekaan+ilkeyksiä+kohdentaa,+sama+varmaan+pätee+toistenkin+kohdalla.Joku+arveli+mitä+tykkäisin+tuosta+ikävien+viestien+kohdalleni+jatkuvalla+syötöllä+osuvan,+varmaan+jättäisin+koko+palstan.Minusta+ei+ole+vastaamaan+ikäviin+viesteihin,+ennemmin+jätän+sikseen.Olen+kertonut+kauan+mukana+olleeni,+ei+koskaan+mitään+vastaavaa+ole+ketjuissa+ollut,+kyllä+on+tarkoituksena+ollut+viihdyttää+ja+kertoilla+kaikkia+kivoja+juttuja,+no+kai+nykymeno+on+sitä,+että+kilpaillaan+kuka+härskimpi+voikaan+olla.En+myöskään+koskaan+mitään+vanhoja+arkistoja+ole+käynyt+tutkimassa,+tosin+eipä+taitaisi+mitään+moitittavaa+löytyisikään,+ehkä+muistelot+voisi+mieltä+ilahduttaa;)Hieman+ikävä+viesti+tänään+minun+suunnalta,+mutta+yritetään+pitää+mieli+iloisena+ja+kirjoitella+kaikesta+huolimatta+näitä+omia+juttuja;)Kaipailen+Neeassaa,+miten+hänen+elämä+onkaan+lähtenyt+sujumaan+ikävän+myötä?Tulkaa+laittamaan+kuulumiset,+ohitetaan+ikävät+asiat;)Kiitos+muuten+heille+joilla+on+myönteinen+ja+sopuisa+mieli+ketjua+jatkaa+ja+myötäeläminen+demeter+sinunkin++saamalle+nimityksille;)
  7. Lauantaipäivä+alkaa+pilvipoutaisena,+mutta+lupauksia+on+auringon+pistäytymiseen+taivaalle,+lämpöä+kahdeksan+astetta,+siis+aivan+mukava++säätilan+puolesta.Tänään+vähän+tämän+huushollin+kohentelua+ja+pyykkikonekin+jossain+välissä+pyörii,+tätä+samaa+se+tahtoo+meikäläisen+päivä+olla.Ensi+viikolla+jo+alkaa+kahden+päivän+menot,+siis+vain++muutaman+tunnin,+jää+aikaa+vaikka+useammin+palstalla+kurkkia,+kirjoita+en+kuin+aamuisin.On+kiva+kun+on+jotain+odotettavaa,+vaikka+vaan+muutama+tunti+pois+kotoa.Korpikirjailija,+lupaan+jättää+sinut+rauhaan,+vaikka+en+mielestäni+rauhaasi+ole+pahemmin+häirinnytkään,+minun+puolesta+voit+jättää+selittelyt,+ymmärtää+kuka+mitenkin.Ymmärtämisen+taitokin+on+hyvin+erilainen,+kaikki+sanonnat+ei+tavoita+lukijaa.Makriina+on+muisteloissa+elänyt,+kyllä+kaikki+tuo+mistä+kertoilit+niin+kovin+tutulta+kuulostaa,+tarkkoja+muistikuvia+ei+kaikesta+ole,+mutta+sen+säästämisen+pakon+sodan+jälkeen+kyllä+muistan.Nuo+taidokkaat+ja+kekseliäät+emännät+ennen+taikoi+kaikkea+ihmeellistä,+tarvikkeita+ei+juuri+mihinkään,+toisin+on+nyt,+aineita+löytyy+taito+puuttuu,+no+ei+tietenkään+kaikilta,+mutta+aika+avuttomilta+monet+tuntuvat,+kun+telkkarin+ohjelmia+seuraa.Haluttomuus+tekemisiin+puuttuu,+kaikki+varmaan+jotenkin+oppivat,+jos+pakko+eteen+tulee.Noin+on+myös+tuo+talteen+laittaminen,"+jos+joskus+tarvitaan",+se+tauti+monella+mukana+kulkee+ja+monta+kertaa+se+on+hyväksi+koettu.Itse+olen+opetellut+välttämään+turhan+ostamista+ja++näin+vähemmän+talteen+laittamista+tarvitsen.Turhuuttakin+on+tullut+haalittua,+mieleen+tulee+mokkakupit+12+kpl,+kertaakaan+ei+käytössä+ole+olleet,++sitä+vaan+joskus+sortui+kaikkeen+siroon+ja+kauniiseen.Ynnämuu+aivan+kuin+minun+elämää+joltakin+osin+kertoisit,+noin+sitä+pankkilainaa+maksaen+saatiin+kaikki+tämä+maallinen+mitä++elämiseen+tarvittiin+ja+vähän+enemmänkin,+sillä+mökki+ja+auto+katsottiin+jossain+vaiheessa+jo+liiaksi,+nyt+kaikille+hyvin+tarpeelliset.Hyvillä+mielin+saa+olla,+että+kaikki+ponnistelut+jaksoimme+ja+omavaraisina+elämme.Monesta+asiasta+piti+kieltäytyä,+mutta+sekin+sujui+oman+elämän+unelmia+tähyten.Demeter,+olen+samaa+mieltä+velvollisuutemme+on+elämän+arkea+ja+juhlaakin+kertoilla+nykypolvelle,+itse+harmittelen,+ettei+enemmän+tullut+vanhemmiltani+kysellä.Elämä+ennen+sotia,+oli+todella+vaikeaa+aikaa,+30-luvulla+pula-aika,+sen+kokivat+vanhemmat+kovin++raskaana+ja+sota+perään,+paljon+jäi+pimentoon+asioita+näiltä+vuosilta,+näihin+verraten+elämä+minun+ikäluokalta+alkoi+olla+jo+huomattavasti+parempaa,+vaikka+vaikeaa+kuitenkin.Muutama+kirjailija+on+saanut+hyvin+elävästi+noitakin+aikoja+esille,+on+joskus+tullut+kirjojakin+luettua.Fiinufammu+ihasteli+tätä+liikkumisen+vapauden+lisääntymistä,+niin+minäkin,+kauppaan+vielä+maskin+otan+naamalleni,+mutta+muuten+pienissä+joukoin+jo+tavataan+ilman+maskia.Korona+tapauksia+on+viisi+paikkakunnallani+taas+tavattu,+mutta+rokotussuoja+puree+ja+niin+vaikeana+ei+tauti+enää+kulje+ja+seuranta+onnistuu.Varmaan+tänäänkin+pääset+koiraystäväsi+kanssa+lenkille,+sillä+aurinko+pilkahtelee+täällä+ainakin.Nyt+muistelot+sikseen+ja+tähän+päivään,+toivotan+mukavaa+lauantaipäivää,+touhutaan+tai+levätään,+kaikki+sopii;)Nuo+muistan+elintarvikekorttien+ja+sen+ajan,+että+määräannoksia+sai+tavaraa,+nyt+varmaan+kahvinhinnan+nousun+myötä+voi+säästösyistä++kahvimerkit+muuttua,+tuntuu+aika+isolta+nousulta,+jos+paketti+maksaa+5+euroa.
  8. Huomenet,+niin+sitä+käännyttiin+loppukuulle+syyskuutakin,+aika+rientää,+vaikka+joskus+hitaan+tuntuisesti+matelee,+kun+joku+odotus+päälle+pakkaa;)Pulmupuolukat+pakkasessa,+huomenna+sitten+mehun+pullotus.+ohitan+nuo+viinapuheet,+mutta+sanonpa+kumminkin,+että+koskenkorva+ja+puolukkamehu,+aika+monelle+maistuisi.Molempia+löytyy,+halu+nauttimiseen+puuttuu:)Mummot+ne+varmaan+pahimpia+huumeiden+käyttäjiä+onkin;)Haudoilla+käynti+yleensä+mieltä+rauhoittaa,+siellä+kiire+unohtuu.Pitääkin+kanervien+laitto+ottaa+puheeksi+tyttären+kanssa.Makriina+ja+ynnämuu+kirjoititte+tuosta+kannabishyväksynnästä,+tai+ehdotuksesta+paremminkin,+en+minä+moista+kannata+ja+kyllä+vihreät+ääniä+menettävät+tuon+esityksen+vuoksi,+näin+uskon.Makriina,++fondyyn++kyllä+tunnen,+tuota+sinun+kertoman+nimeä+en+muista+kuulleeni.Samaan+tapaan+korealaisissa++elokuvissa+tuo+ruokakulttuuri+tuo+myös+padan+pöytään+keittimen+kanssa,+siitä+sitten+kiehuvaa+ruokaa+otetaan.Korjaan+korppis,+käyn+myös+lauluaamuna+viestin+jättämässä,+vaikka+ei+tuo+niin+vaarallista+ollut,+jos+jää+huomaamatta.Taas+kaivellaan+entisiä+kismoja,+näin+ymmärrän+ja+arvailukin+jatkuu,+olen+minäkin+määrättyjä+viestejä+hieman+arvellut,+mutta+minun+rivienväli+luku+niin+olematon,+että+arvailuksi+jää.Ikävää+on+jos+toisten+sairaudet+on+pilkan+kohteena,+se+ei+kuulu+keskusteluun+missään+mielessä.,+ketään+yrittämättä++nimetä+paheksun+viestin+laittajaa.Tuo+oikeus++vastailla+on+tietysti++jokaisella,+mutta+riitaa+välttäen,+asiallinen+vastaus+sopii+aina.Ehkä+tuo+ahkeruuteni+näin+kirjoittaen+tuntuu+suurelta,+todellisuus+on+toista.Aamupäivän+jaksan+kaikille+touhuilla+voimia+jakaa,+mutta+iltapäivät+ja+illat+vaan+istun+jotain+käsillä+tehden.Luulen+,+että+aika+paljon+halusta+ja+innostuksesta+on+kysymys+kohdallani,+olen+vanhanaikainen+kaiken+suhteen+ja+kai+nuukakin,+yritän+itse+tehden+euroja+säästää+ja+se+oma+tekemä+on+aina+omin+käsin+aikaan+saatu,+sekin+intoa+nostaa.Sota+aikakin+mielessä+pysyy,+sen+niukkuuden+hyvin+muistan+ja+silloisten+emäntien+taituruuden,+kun+melkein+tyhjästä+ruuan+perheelle+sai+pöytään.Tuo+ikkunan+pesukin+liittyy+vanhaan+aikaan,+kun+syyssiivous+taloissa+tehtiin+ja+talveen+asetuttiin,+samoilla+talven+tuloon+viittaa+minunkin+verhojen+ja+mattojen+vaihdon+lisäksi+tuo+ikkunan+pesu.Kaikki+kerralla+puhtaaksi,+sitten+kevääseen+päästään,+sama+toistuu;)Noihin+lääkekeskusteluihin+en+kantaa+ota,+kokemukseni+niin+vähäisiä,+onneksi.Lähdenkin+pistäytymään+torilla+ja+samaa+tietä+kauppaan,+tulee+viikoksi+eineet+hankittua.Mukavaa+viikonlopun+alkua,+ulkoillaan+jos+siihen+voimia+riittää+ja+sää+sallii;)
  9. Huomenta+ja+pilvistä+säätä.Onko+säikähdys+vienyt+kirjoittajat,+vai+onko+kaikilla+kone+rikki,+kyselen+ja+mietin,+onko+jo+aika+laittaa+kiikkustuoli+unholaan?Kiva+kuitenkin,+että+brinkkala+viestin+laitoit,+en+tarvitse+itselleni+vastata;)Tuo+yhdessä+tekeminen+onkin+mukavaa,+siinä+voi+ruokaa+tehden+keskustella+ja+ehkä+äidiltä+tyttärelle+joku+neuvokin+menee,+tai+miksi+ei+päinvastoinkin;)Minulla+on+tuo+syksyn+tuleminen+tuon+puistikon+avulla+joka+päivä+näkyvissä,+kohta+vaahterat+aivan+punaisia+ja+lenkillä+hyvästelen+vesilintuja,+jotka+jo+muuttopuuhissa+on.Syksyinen+järvikin+aivan+erinäköisenä+näyttäytyy,+mitä+keskellä+kesää,+paljon+on+ihasteltavaa+kaupunkilaisellakin.Miten+sitä+onkin+vuosia+kulkenut+mitään+näistä+näkymistä+huomioimatta,+pitääkö+tulla+vanhaksi,+että+kaiken+huomaa?Huonomuistisuus+minullakin+teettää+joskus+töitä,+kielen+päällä+pyörii+joku+tuttu+juttu,+mutta+ulos+en+saa+tulemaan,+sitten+aikojen+päästä+esiin+tupsahtaa.Lääkärit+eivät+tätä+vielä+huoleksi+koe,+mutta+seurattava+on+omaa+minäänsä.Ikkunoiden+pesun+jälkeen+laitan+minäkin+talven+tuloa+odottamaan+lyhdyt+ja+havut+parvekkeelle,+sitten+jouluna+valojen+määrä+vain+kasvaa;)Tyttären+lääkärissä+käynti+sai+vain+olan+kohotuksen+ja+jonkun+suihkeen+nenään,+muuta+ei+ole+tähän+syksyflunssaan+lääkettä,+paranee+aikanaan.Tuuli+puhaltelee+hieman+heikommin,+mitä+eilen+teki+ja+lämpöä+kuusi+astetta,+tarkenee+hyvin+lähteä+kävelemään+vielä+kesätamineissa.Katsotaan+löytyykö+kirjoittajia+tänään,+vai+mikä+on+edessä,+voikaa+kuitenkin+kaikki+oikein+hyvin;)
  10. Kiitos+kiitoksista,+on+hyvä+mieli+minullakin+jos+kanssakirjoittaja+on+hyvän+mielen+viestistäni+saanut,+ilo+on+näin+jaettu;)Myrskyisää+on+tuo+säätila+täällä+meillä,+eilen+melkein+koko+päivän+satoi+ja+puut+on+tiukilla,+että+pystyssä+kestävät.Metsässä+liikkuville+kai+helpotus,+ei+kai+hirvikärpäsetkään+lentämään+pysty.Tytär+juuri+soitti+ja+lääkäriin+menosta+kertoi,+flunssa+iskenyt,+sanoi+yskän+olevan+niin+kovan,+ettei+nukutuksi+saa,+kaiken+muun+lisäksi+vielä+nämä+flunssatkin+ihmispoloja+muistavat.Pahat+teot+maailmassa+ei+vielä+riitä,+tauditkin+riesana+kulkee.Noita+kommelluksia+tapahtuu+aina+vaan+enemmän,+mistä+brinkkala+mainitsit,+ei+kai+mikään+meidän+iässä+enää+parempaan+suuntaan+mene+ja+muistikin+vauhdilla+huononee.Lueskelen+usein+Facesta+noita+ruokaohjeita+ja+sitten+muunnellen+niitä+laitan,+mukava+kokeilla+jotain+uutta.Kyllä+riisipuuro+mielestäni+perinneruoka+on,+tosin+ohrasta+tehtiin+ennen,+kun+riisiä+ei+ollut,+Usein+kun+uuni+lämmitettiin+viikonloppuna,+uunissa+valmistettiin+leivät,+pullat+ja+sitten+jälkilämpöön+laatikot+ja+puuro+laitettiin.,+tarkkaan+otettiin+hyöty+uunin+lämmityksestäkin.Onnekseni+sähköpostini+hyvin+vähän+käytössä+on+ja+lukematta+laitan+kaiken+hullulta+tuntuvan+roskalaatikkoon.Otsikoista+päätellen+näitä+turhia+viestejä+joskus+on,+mutta+ei+anna+aihetta+lukea.Kännykkääni+on+nykyään++tullut+silloin+tällöin+joku+viesti+ulkomailta,+mutta+muutaman+kokemuksen+jälkeen+en+avaa+tuntemattomien+numeroita,+tosin+siinä+saattaa+joskus+mennä+minulle+oikeasti+tarkoitettu.Kristiina23+viesti+tuntuu+uskomattomalta,+mutta+kai+näitä+sitten+liikkuu+näitäkin,+minä+olisin+ilmoittanut+heti+poliiseille+ja+pyytänyt+heidät+tutkimaan+lähtöpaikan.Törkeää+uhkailua+tuo+oli+kaikin+puolin,+samoin+aatoksin+Makriinan+kanssa+tuota+luin.Miten+julmaksi+maailma+muuttuukaan,+kun+tuollaisia+viestejäkin+voi+rauhassa+lähetellä,+uskomatonta.Huh,huh,+eipä+mieltä+ylentänyt+tuo+viesti,+hyvä+jos+ei+vastaavaa+enää+ole+tullut+sinulle+Kristiina23.Fiinufammu+ihasteli+ristiäisjuhlaa+ja+syytä+varmaan+onkin,+minullakin+melko+tuore+tapaus+kesäkuulta.Tunnelma+lämmin+ja+toivorikas,+mitä+kaikkea+sitä+toivookaan+näiden+pienten+taipaleelle+ja+minkälainen+maailma+onkaan,+kun+meidän+ikäiseksi+pääsevät.Onneakin+tarvitsevat+polkunsa+alusta+asti,+aina+ei+maailma+hyvin+kohtele,+voimia+ja+sitkeyttä+voittaa+mahdolliset+tulevat+vaikeudet.Onnea+sinulle+fiinufammu+lapsistasi+ja+näistä+pienemistä+rakkaista.Makriina,+noin+yleisesti+ottaen+olen+minäkin+hyvää+kohtelua+nuorilta+saanut,+mutta+median+hehkutus+tuo+nuo+ikävimmät+tapaukset+esiin+ja+ei+aina+muista+sitä+osaa+nuorista,+millä+elämä+mallillaan.Omien+jälkeläisteni+elämä+sujuu+hyvissä+merkein,+mutta+uskaltaako+aina+samaan+luottaa,+joskus+käänne+voi+olla+rajukin+jos+vastoinkäymiset+eteen+sattuu.Voimaton+siinä+sitten+on+jos+jotain+tälläistä+tapahtuu,+epäonnikin+joskus+mukana+kulkee.Uskoa+ja+toivoa+kaikesta+hyvästä+vain+voi+toivoa,+siihen+sitten+voimat+loppuvatkin,+kohtalon+tiet+ei+aina+ruusuilla+kulje.Maailmassa+on+niin+paljon+pahaa+jo+nuoruudesta+lähtien,+houkutuksia+tarjotaan,+kaikkea+hyvää+luvataan,+jos+ei+oma+järki+hälyytä,+on+tosi+kysymyksessä.No+nyt+turhia+uhkakuvia+kirjoittelen,+uskon+nuoriimme+ja+toivon+elämän+sujuvan+meillä+kaikilla+hyvissä+merkein.Melkein+järkyttävästä+uhkakirjeestä+huolimatta+uskallamme+kirjoitella+ja+iloa+tuottaa+viesteillämme,+jospa+ei+tuollainen+koskaan+kenenkään+kohdalla+tapahdu+saamme+rauhassa+ja+turvallisin+mielin+kirjoitella.
  11. Sadetta+ja+tuulta+näyttää+tämä+sunnuntaiaamu+lupailevan,+no+pitäähän+väliin+masentavaa+säätäkin+saada,+liian+hyvin+muuten+menisi,+ei+elämä+pelkkää+aurinkoa+ja+lämmintä,+elämä+antaa+paljon+enemmän,+väliin+sadekin+paikallaan.Eilenkin+satoi+ja+rapse+sateenvarjoon+ihan+kivalta+kuulosti+lenkilläni.Aivan+hyvin+sai+selvän+viestistäsi,+älä+huoli+Ano+16,21;)Yksinäisyys+sopii+toisille,+kyllä+minäkin+viihdyn+yksin+ja+oikein+sanot,+kyllä+se+olo+on+aika+paljon+omista+ajatuksista+kiinni.Tietokoneeni+on+ikkunan+edessä+ja+pakostakin+tulee+seurattua+liikettä+kadulla,+mutta+harvoin+puheisiin+sattuu+kukaan+näkemäni.Toisilla+on+vaikeaa+kestää+yksinäisyys+ja+siksi+tulevat+vaikka+vaan+vaivojaan+valittamaan,+ainahan+näitä+kaikille+kohdalle+sattuu,+yritän+jaksaa+kuunnella,+jospa+pieni+lohtu+valittajalle.Järkyttäviä+oli+uutiset+mitä+seurasimme+20+vuotta+sitten,+luin+aamun+lehdestä,+miten+joku+oli+soittanut+jäähyväiset+puhelimella+ja+sitten+hyppäsi,+ei+tuota+kaikkea+voi+vieläkään+ymmärtää,+mikä+ja+miten+viha+voikaan+saada+tuhoa+aikaan.Samat+asiat+vaan+toistuvat,+ei+koskaan+voi+rauhaa+olla,+vallanhalu+ja+rikkaudet+kai+pääsyynä.Tuohon+fiinufammun+sanontaan,+mikäs+meillä+täällä+on+ollessa,+sopii+koko+maata+ajatellen,+Turvattua+elämää+melkein+kaikilta+osin+saamme+elää.Eliaanalla+tuo+kissa+ystävä+aina+seurana+ja+mieltään+sekin+näyttää,+kun+ei+vapautta+niin+reilusti+ole.Vielä+varmaan+mökillä+asustat++kauemmin,+saa+kissakin+nauttia+olostaan.Toivottavasti+pojat+on+hyvin+mökkiä+asustaneet;)Makriina+mökillä+uunin+kanssa+tuskailee,+tuttua+on+minullekin,+kyllä+sai+sanomalehteä+varata+viereen+keväällä,+kun+tulta+alkoi+laittamaan,+kesä+meni+sitten+hyvin.Hyvin+pian+se+piha+ja+muukin+elämä+sekoaa+jos+ei+paikalla+olla.Nurmikon+ajo+melko+varmasti+ensimmäinen+ulkotyö,+kun+maalle+meni,+usein+niin+pitkäkin+oli,+että+kerta+ei++riittänyt+lyhyeksi+saamiseen.Demeter+asiaa+puhut,+itselle+se+seuranta+toivottavasti+apua+tuo,+mutta+en+ole+tottunut+näihin+terveyden+tarkkailuun,+puhumattakaan+vaivaa+näkemään,+niin+tuntuu+niin+tuskaiselta.No+nyt+se+on+aloitettu+ja+pian+varmaan+pari+viikkoa+kuluu,+kun+ei+ajattele+ja+jos+sitten+vielä+joku+apu+tulee+palkitseehan+se.Ehkä+vaikeampaa+minulle+nämä+pysähtelyt,+kun+aina+olen+menevää+sorttia+ollut+ja+kuntoni+on+sen+sallinut,+nyt+sitten+kaiketi+alkaa+se+loppusuora+vaivoineen.Mihinkäs+siitä+pääsee,+totuttava+on+ja+elettävä+näiden+vaivojen+kanssa,+jospa+kuitenkin+lääkityksen+saaminen+onnistuu.Ei+ole+enää+sitä+aikaa,+jolloin+sairaanhoito+oli+kutsumustyötä,+nyt+palkkaa+vaativat+kuten+kaikki+muutkin+työtä+tekevät,+mikä+on+varmaan+aiheellista.Onnistaako+sitten+rahan+perässä+meno+ulkomaille,+voi+olla+sutta+pakoon+mennään,+karhu+vastaan+tulee.Pojan+toinen+tytär+kiersi+muutamassa+maassa+ja+totesi+työelämän+ehdot+huonoiksi+tai+niitä+ei+ollut+lainkaan,+opettajana+kulki,+nyt+tyytyväinen+kun+sai+vakipaikan+suomesta,+täällä+on+kuitenkin+sopimukset+ja+niitä+noudatetaan,+toivottavasti+myös+jatkossa.Pääsi+vielä+lukion+puolelle,+joka+haasteita+antaa+enemmän+kuin+ala-asteet.Tuo+senioritalo+mikä+toisella+puolen+katua+on,+ei+ole+palvelutalo+sinällään,+palveluja+saa+niitä+ostamalla,+osa+asukkaista+vielä+työikäisiä,+muistaakseni+pääsyvaatimus+taloon+oli+kuusikymmentä+ikävuosi.En+minäkään+suosiolla+tuollaiseen+koko+päivän+palvelutaloon+halua,+jos+vain+jaksan+näin+elää.Nyt+näyttää+sää+vielä+sellinen+olla,+että+kuivana+voin+lenkkini+tehdä,+jos+heti+kohta+matkaan+eestyn.Lupsakkaa+sunnuntaipäivää+teille+kirjoittelukaverit;)
  12. Kaunista+viikonlopun+alkua,+taivas+puhtaan+sininen+ja+aurinko+loistaa,+lämpöäkin+yli+viisi+astetta,+varmaan+ihmiset+metsään+kiirehtivät,+kenellä+siihen+mahdollisuus.Miten+nämä+syksyiset+aurinkoiset+päivät+ilahduttaa+ja++mielen+virkistää,+kuin+kesällä+konsaan,+vaikka+syksyn+samalla+aistiikin.Vaikea+valinta+mikä+vuodenaika+onkaan+mieleisin,+syksy,+kevät,+talvi+ja+kesä,+ehkä+järjestys+siinä+on,+kesä+on+kuin+itsestään+selvä+juttu;)Kesässä+vähiten+yllättävää,+vaikka+mennyt+kesä+sitäkin+oli.Noin+kivasti+voi+"piruilla"+brinkkala,+minä+jatkuvasti+sitä+harrastan,+lyhytsanainen+en+ole+koskaan;)Kyllä+viestisi+sanoma+aina+on+tullut+ymmärrettyä,+selkeä+on+viestisi+aina.Niin,+tuo+pieni+asunto,+voisihan+sitä+siihenkin+tottua,+mutta+kuitenkin+sen+hylkäsin+jään+odottavalle+kannalle+edelleen.Valita+voin+tällä+hetkellä+ja+lyhyeksi+käy+aika+täällä+maan+päällä,+siksi+haluaisin+sen+mieleisessäni+kodissa+asua,+pieni+on+se+koti+mihin+viimeiseksi+joudun.Ensi+viikolla+taas+alkaa+meidänkin+kerhotoiminta,+kiva+nähdä+ystäviä,+joitka+näin+kerhoillen+on+tutuksi+tulleet,+tosin+aina+jää+kaivattavaakin.Sairaudet+on+pakottanut+yhdessä+olot+jättämään,+aina+vaan+suuremmalta+määrältä+kerhoystäviä,+uusia+on+tilalle+tullut,+mutta+vierailta+tuntuvat.Ehkä+me+vanhenneet+emme+niin+hyvin+sopeudu+uusiin+ikäluokkiin.Myönteinen+ilmapiiri+on+avuksi,+kuten+fiinifammu+kerroit.Ano+16,04+sama+vaiva+minullakin+uusintoja+lukemisten+suhteen,+muisti+on+huonontunut+vai+onko+keskittymisen+puute,+mene+ja+tiedä.Palomalle+onnea+siihen+kirjasto+tilaisuuteen,+kyllä+se+hatun+noston+paikka+on,+jos+kirjoja+saa+aikaan;)Ei+sitä+ketjua,+ettei+mukaan+sovi+tätä+ikävän+tuntuista+kielen+käyttöä,+aina+toivon,+että+siltä+säästyisimme,+mutta+eipä+toivomukset+toteudu.Siitä+vaan,+ei+mikään+muutu,+kun+ei+halua+siihen+ole.Demeter,+väsymistä+sanot+tuntevasi,+varmaan+yksi+syy+kuntosi+kokeminen+ja+toinen+tämä+jatkuva+painostus+ketjussamme,+silti+toivon+jaksamista,+kyllä+asiat+hoituu,+jos+ei+aina+toivotusti+niin+kuitenkin+siedettävästi.Kai+olisi+viisautta+olla+huomioimatta+niitä+kärkeviä+sanomisia,+mutta+myönnän,+että+joskus+tuntuu+ylivoimaisilta+ja+uupuminen+asioiden+oikeanlaidan+todistelusta+väkisinkin+tulee.Samaa+ei+jaksa+aina+todistella.Se+mistä+kiistat+on+saaneet+alkunsa,+en+tiedä,+en+tahdo+tietääkään,+mutta+myöskään+kykyä+niitä+lopettaa,+ei+taida+moneltakaan+löytyä.Usko+siihen,+että+ymmärryksen+myötä+siihen+joskus+päästään.Yritetään+ja+jaksetaan+ihan+jokainen+olla+ihmisiä,+ihmisille;)Tukkamuoti+vaihtui,+itse+olen+tyytyväinen,+se+miltä+näyttää+muista,+ei+vielä+kukaan+ole+tuonut+ilmi,+kukaan+ei+hienotunteisesti+ilkeä+muuta+sanoa,+kuin+kiitellä;)Luonnonvarahan+se+hius+on,+kai+se+taas+joskus+kasvaakin;)Mukavaa+päivää+ja+kivaa+viestittelyä+teiltä+odotan;)
  13. Taas+uusi+aamu+ja+hyvin+nukutun+yön+jälkeen+päivä+houkuttaa;)Kampaajalle+lähden+tuota+pikaa,+"tukka+pois+ja+linnaan"+tämän+lauseen+olen+joskus+kuullut,+osin+toteutetaan+tämä+juttu;)Hiukseni+onkin+aika+pitkäksi+kasvaneet,+mutta+tyypillinen+ohut+hius+ja+laiskuus+syynä+lyhentämiseen,+työlästä+hoitaa+pitkää+tukkaa+ja+sanovat+nuortuvan,+kun+tukka+lyhyenä+liikkuu,+otsatukkaa+tuskin+kuitenkaan,+katsotaan+ja+pohditaan+kampaajani+kanssa;)Sää+mitä+ihanin,+keskustelin+eilen+puhelimessa+puolukoiden+tuojan+kanssa+ja+hän+arveli+puolenkuun+jälkeen+marjat+tuovansa,+sanoi+että+ei+vielä+mehupuolukoita+ole.Kuinka+sattuikaan,+minulle+myös+tarjottiin+asuntoa+senioritalosta,+siellä+ei+kuitenkaan+palvelua+ole+minkään+suhteen,+omavoimaisesti+siellä+asutaan.Asunto+olisi+olut+yksiö,+en+niin+pieneen+lähde,+kolmion+tavarat+ei+mahtuisi+ja+muutenkin+hieman+väljempää+toivoisin+olevan.Tavaroista+voisi+kyllä+luopua,+mutta+pieni,+mikä+pieni,+ja+kun+pakkoa+ei+ole+tätä+nyt+ottaa.Tosi+ystävyys+on+lahja,+sen+olen+saanut+kokea.Fiinufammu+kastejuhlan+tunnelmissa,+herttaisia+juhlia+ne+onkin,+kesäkuussa+oli+meilläkin.Eliaana+nuo+nimiäiset+olen+kokenut+minäkin,+pojan+vanhimman+tyttären+pientä+ei+ristitty,+oli+nimiäiset,+tytär+ei+tahtonut+sitoa+lastaan+mihinkään,+saa+itse+aikanaan+päättää.Isän+ollessa+ulkomaalainen+lienee+myös+päätökseen+vaikuttaneen,.Tuo+ainainen+valitus+siitä,+että+ei+ole+mitään+päälle+pantavaa+on+onneksi+minulta+ohi,+aina+jotain+kaapista+löytyy,+mikä+mummon+päälle+mahtuu+ja+sopii+muutenkin;)Onnea+vaan+uusien+lapsien+juhlintaan+ja+odotukseen.Elämä+ei+kaikilta+osin+onnea+tuo,+kuten+tuo+lastanlasten+puuttuminen,+mutta+jokin+muu+asia+varmaan+iloa+tuottaa,+näin+toivon.Kyllä+tämä+kirjoittelu+on+tarttunut+niin+hyppysiin,+että+aina+vaan+naputtelemaan+tahtoo,+kiva+on+,+että+piipahdat+sinä+myös+ynnämuu+kiikkustuolissa,+aina+on+niin+kotoisen+tuntuinen+ketju,+kun+tutut+viestejä+laittaa.Ikävä+on+heitä,+jotka+jo+kirjoittelevat+toisissa+ympyröissä,+mutta+ihania+muistoja+heidän+kanssaan+mielessä+pysyy.Jatketaan+vaan+niin+kauan,+kun+tämäkin+kunto+luvan+antaa,+vaikka+aina+ei+niin+paljon+sanottavaa+kerry.Ajatukset+noiden+julkimoiden+kohdalla+monasti+tuo+juuri+noita+kysymyksiä,+mitä+brinkkala+mietit,+mitä+onkaan+elämä+kaiken+hymyn+ja+yli+iloisuuden+takana,+varmaan+masennuksiakin+tulee+heillekin.Onhan+niitä+saanut+lukea+usean+kerran,+että+voimavarat+ei+aina+kanna+ja+tulee+pakko+lepoa,+vaativaa+se+on+aina+olla+hyvännäköinen+ja+miellyttävä.Tuo+kahteen+kertaan+lukeminen+jos+oli+minulle+tarkoitettu,+niin+aina+pyrin+näin+tekemään,+virheitä+kuitenkin+sattuu,+vaikka+yrittääkin+sanansa+niin+asettava,+ettei+ainakaan+toisten+tunteita+loukkaa.Nyt+on+piste+laitettava,+juoksemaan+en+pysty,+joten+kello+näyttää+juuri+sitä+aikaa,+että+menoksi.,+oikein+kivaa+päivää+jokaiselle;)
  14. Huomenta+pilvipoutaiseen+lämpimään+keskiviikkoaamuun,+kesäisiä+päiviä+lämpimän+puolesta+odotettavissa.Puolukasta+metsät+puhdistuu,+kun+ahkerat+ihmiset+marjoja+keräävät,+eilen+ystävien+puolukka+satoa+kateellisena+katselin+Facessa,+14+ämpärillistä+kuvassa+oli+ja+lisää+kerättiin.Pariskunta+on+kaikessa+mallia+otettavia++työmyyriä+on+kanoja+ja+piha+viimeisen+paikan+myöten+kukka+ja+hyöty+kasvussa,+ja+ystävällisyys+kaikkia+kohtaan+mitä+ihanin.Olisipa+maailmassa+enemmän+tämän+tapaisia+ihmisiä.Demeter+noita+yksityisen+sektorin+hintoja+ihmettelit,+kyllä+ne+mahtavia+ovatkin,+onneksi+ei+kuitenkaan+kaikkea+ole+yksityistetty,+kyllä+se+saattaa+aikaa+viedä+se+leikkauksen+odotus,+mutta+kun+luvassa+kuitenkin+on,+niin+koeta++jaksaa+odottaa.Tuo+masennus+mistä+nyt+sanasotaa+syntyi+(aivan+turhaa)+on+ikävä+seuralainen+jos++se+pitkittyy,+mutta+useinkin+itsensä+tuntien++voi+pakottaa+myös+lepotaukoon,+jos+sen+näin+ymmärtää.Omalla+kohdallani+masennus+tulee+ja+menee+aina+en+edes+syytä+ymmärrä,+kai+se+on+sitä+kehon+hiljentymiseen+vaativaa+tilaa.Olen+huomannut,+että+jos+halua+on+kinasteluun+on,+yksi+sanakin+sen+aikaan+saa,+olen+monasti+todennut+miten+vaikea+on+asioita+ilmaista+näin+kirjoittaen,+jo+yksi+sana+toisen+ihmisen+aatoksissa+saa+erimielisyyden+aikaan.Kai+parasta+olisi+kaksi+kertaa+miettiä+sanomaa,+ennen+kuin+vastausta+antaa.Myös+tapa+millä+vastaus+tulee,+voisi+olla+säyseä,+sovitteleva,+ei+hyökkäävä,+näin+pohdin.Myös+minulla+on+Nordean+sivuille+mentyä,+että+huijareita+liikkeellä,+no+onnekseni+olen+ohittanut+huijarit,+vaikka+juuri+meitä+vanhoja+hyväuskoisia+etsivät.Ei+sitä+takavuosina+voinut+kuvitella+vaarojen+vaaraa++mitä+tänä+päivänä+koemme,+kaikkea+pitäisi+epäillä,+se+tekee+elämästä+sietämätöntä.+mutta+mihinkäs+pääset.Joka+hetki+pitää+ajatella+onko+tuo+turvallista+vai+ei,+aina+epärehellisyys+asioissa+kyttää.Ynnämuu+viisautta+se+on,+kun+ei+joka+asiaan+puutu,+mikä+voi+sopua+heikentää,+mutta+kun+mieli+tekee+mukamas+toisenlaisia+näköaloja+esittää,+vaikka+voi+olla+että+asia+vaan+pahentuu.Kiva+kuulla,+että+kuntosi+parempi+on,+joka+päivä+se+saattaa+muuttaa+tyyliä,+eilenkin+kävelyllä+ajattelin+tokko+kotiin+asti+pääsen,+mutta+onnistui+se+lepotaukoja+pitäen,+nyt+pitäisi+taas+lähteä+kokeilemaan.Puolukoistakin+pitäisi+soitella,+lehdessä+oli+tarjous+ja+onhan+noita+Facessakin,+alkaa+olla+aika+homma+hoitaa.Viettäkää+iloinen+päivä,+vaahterat+jo+punaväriin+pukuaan+takapihalla+vaihtavat+ja+maaruskakin+alkaa+näkyä,+sen+minkä+näillä+leveyksillä+näkee,+elämä+hymyilköön+teille+kaikille;)
  15. Maanantai,+viikonalkua+aloitamme+ja+nyt+jo+syyskuu+on+ilmentänyt+merkkejään,+yöt+viileitä+ja+pimeys+lisääntyy+ja+luvassa+värien+leikkiä.Taivas+kauniin+sininen+ja+aatokset+sinne+sinisirun+matkanpäähän+menee,+onko+hän+saanut+uuden+elon++päätepisteessään,+herkkä+ja+sieluaan+myöten+eli+kaikelle+kauniille,+iloisille+asioille.Enpä+muista+kovinkaan+kirpeitä+viestejä+laittaneen+ja+huumori+loppuun+kuitenkin+aina+tuli,+toivotus+hyvään+elämään,+mallia+tänne+meille+jääneille.Ikävää+se,+että+ette+tavanneet+marke,+sinullekin+ss+jäi+vain+kirjoitus+ystäväksi.Brinkkala+muistelit+kaikkea+sitä+mitä+ss+aina+meille+kertoili,+lisätään+vielä++pukeutuminen,+senkin+hän+teki+niin+suurella+antaumuksella+ja+tyylinsä+mukaan.Joskus+hymyilin+hänen+perusteellisuudelle++kaiken+kanssa,+mutta+siinäkin++malliksi+kelpasi,+mukavia+muistoja.Nyt+ss+tietää,+kuten+Makriina+kirjoitit,+meille+vielä+tuntematon+edessä.Demeter+siteerasit+Pablo+Nerudaa,+hyvin+on+asian+ymmärtänyt+hänkin,+noin+se+menee,+ihminen+elämänsä+aikana+ystävystyy+ja+ystävä+muisteloissa+elää+loppuun+asti.Eeva+Kilven+sanat+myös++puhuttavat,+"lepo+ja+rauha+ympäröiköön+sinut,+varmaan+tätä+toivomme+kaikki.Eilinen+päivä+meni+sienien+puhdistuksessa+ja+keittämisessä,+nyt+on+kiintiö+täysi.Sain+eilen+pullon+ternimaitoa+ja+vesi+kielellä+uunijuustoa+odotan,+taidan+viikonloppuun+sen+teon+jättää.Kuuntelin+eilen+radiota+ja+siellä+puhuttiin+taas+perinneruokien+arvoon+nostamisesta,+tämä+on+minullekin+hyvin+mieleinen+asia,+muistan+monia+äitini+tekemiä+yksinkertaisia+ruokia+ja+yksi+niistä+oli+juuri+tuo+uunijuusto.Lehmien+poikimisen+jälkeen+se+oli+arvokas+lisä+ruokavalioon,+ennenhän+kaikki+hyödynnettiin,+vasikoiden+osuutta+siinä+kaiketi+vähennettiin;)Tarjouksessa+oli+viime+viikolla+sian+potkaa+ja+kylkeä,+säälittelin+kauppiaalle,+että+nytkö+on+aika+jolloin+possut+hengestään+pääsevät,+hän+sanoi,+että+joulukinkut+pitää+pakkaseen+saada,+näin+aikaisin+sekin+asia+vireille+laitetaan.Näin+ennakoidaan+kauppiaidenkin+pakastimien+täytön+mahdollisuuksia.+teurastamoiden+pakkaset+varmaan+jo+pursuvat+kinkkuja.Tätä+tämä+on,+ihmisten+elo,+eteenpäin+katsottava+monella+osuudella.Arkea+taas+mennään+ja+varmaan+puolukkametsät+täytyvät+tänäänkin,+sää+mitä+parhain+siihen+hommaan.Metsään+en+pysty,+mutta+asfalttia+tallustamaan+kylläkin,+joten+tähän+lopetan,+kivaa+päivää+kaikille.