Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Pilvistä+sunnuntaiaamua,+nukutti+niin+hyvin,+että+ei+ylösnoususta+meinannut+mitään+tulla;)Silmät+vaan+kiinni+ja+uni+vetäisi+mukaan,+no+nyt+pitäisi+olla+virkeä+ja+tehokas,+saapa+nähdä+mitä+sitä++aikaan+saa.Kiva+kuulla+sinusta+brinkkala,+jaksat+yhä+kartanolla+touhuilla,+varmaan+rouva+on+onnellinen+antamastasi+avusta.Muistaisit+kuitenkin+itsestäsikin+huolta+pitää,+ei+nuo+kivut+varmaan+paremmaksi+muutu,+toisaalta+siitä+"liike+on+lääke"+asiasta+on+puhuttu.Minullakin++vaivat+elää+ja+pysyy,+sitkeästi+koitan+päiväni+iltaan+niiden+kanssa+saada.Kun+liikun+polvet+kipuilee,+kun+pidempään+istun+niskavaivat+tuntuu,+siihen+pieni+huimauksen+lisä.+tuntuu+kuin+hyvinkin+vaivainen+olisin.Eihän+minun+nyt+pitänyt+edes+valittaa,+mutta+aina+tuo+oma+"minä"+esiin+tulee;)Kahvilassa+ollaan,+mutta+mielikuvituksen+voimin+toimitaan,+joten+itsepalvelua+täällä+tarjotaan+ja+jutunjuurta+kun+annat,+hyvinkin+keskustelua+syntyy+Ano+16,15;)Taas+jaarittelua,+no+miksi+ei,+olen+seurannut+noita+toriparlamenttien+kokoontumisia,+kuinkas++siellä+toimitaankaan,+keskustelunaiheet+kulkee+kalastuksessa,+autoilussa,+metsästyksessä,+säässä+ja+ohi+kulkevissa+sievissä+neitokaisissa;)Aivan+samaa+jaaritusta+se+on,+aiheet+vaan+toisenlaisia.Fiinufammu+hienoa,+että+vielä+saat+autolla+liikkua,+pienet+murheet+hoituu,+kun+apua+pojaltasi+saat+ja+pääset+ajelemaan++sinne+minne+mieli+tekee.Minä+luovuin+autosta+ja+ajoluvasta+jo+70:senä,+en+koskaan+ajamisesta+tykännytkään,+olisihan+se+liikkuminen+paljon+laajempaa,+jos+auton+omistaisi.Olen+auton+puuttumisen+lisäksi+hieman+kateellisena++katsellut+pariskuntia,+kun+käsikädessä+kulkevat,+miksi+sitäkin+ilman+olen+jäänyt.Kohdallani+on+tähän+tyydyttävä,+mutta+aina+sitä+haikailemista+vaan+löytyy;)Demeter+älä+ollenkaan+vältä+"kehumisia"+kyllä+on+paikallaan+kiittää++jos+aihetta+löytyy,+ei+sitä+koskaan+liikaa+tule.Katselin+minäkin+noita+muita+ketjuja+ja+aiheet+olivat+monessa+oikeanlaisia,+palstarauhaa+toivotaan.Ei+keneltäkään+ole+pois+mikään+jos+joku+ketju+"jaarittelee"+lupa+on+näin+toimia+jokaisella+ketjun+avaajalla,+mielestäni+kaikki+on+mielipiteiden+vaihtoa,+eli+keskustelua.Sitkeinä+vaan+vaivasi+jatkuu,+huono+olen+lohduttamaan,+kun+usko+omiin+vaivoihin++aina+vaan+mielessä+elää,+mutta+sinnitellään,+kyllä+se++jokunen+päivä+silloin+tällöin+mielen+virkistää.Jallu,+kiitos+nimiehdotuksesta,+olisi+ihan+hyvä+ja+istuva,+mutta+jotenkin+sekin+toisi+kaljabaarin+mieleen+ja+sitä+emme+kuitenkaan+jaksa+joka+päivää+nautiskella.(+minä+en+ollenkaan)Eihän+nimi+miestä+pahenna,+jos+ei+mies+itse,+joten+tällä+nyt+mennään+vaikka+ei+korvassa+kivalta+kuulostakaan;)näin+ystävällisesti+SkillaN;)Makriinan+suunnalla+ukkonen+riehunut,+täällä+vaan+uhkailee,+mustia+pilviä+taivaalle+kerää,+mutta+ei+jyrinää,+ei+salamointia,+mahtavan+näköinen+taivas+kuitenkin+on.Nuo+sähkölaitteet+ennen+maataloissa+oli+hyvin+herkkiä+ukkoselle+ja+niiden+kautta+salamat+kulkivat+huoneiden+läpi.Pallosalamiksi++nimittivät+ja+tuhoakin+aikaan+saivat,+näin+olen+kuullut+kertomuksina,+itse+en+ole+nähnyt.Ynnämuun+kiireet+jatkuu,+aina+jotain+menoa+ja+touhua,+vaikka+aika+ehkä+olisi+otollinen+kiireet+unohtaa.Toisaalta+näin+tuntee+elävänsä,+kun+jotain+kohokohtia+elämään+löytyy.Tuo+muistin+menettäminen+alkaa+meillä+kaikilla+tämän+ikäisillä+töitä+teettää,+mutta+juuri+tämä+kirjoittelu+parantavana+voimana+on+koettava.En+myöskään+muistilappua+kauppaan+lähtiessä+kirjoita,+pakotan+muistiani+näin+jaksamaan+.Olen+hyvin+selvinnyt+ja+taudista+mikä+minulle+jossakin+määriteltiin+ei+vielä+ole+iskenyt.Kiitos+Miaelina++ystävällisestä+viestistä,+näinhän+sitä+virkeyttä+jaetaan+vielä+työelämästä+jääneenäkin.Nyt+on+aamu+jo+luvattoman+pitkällä,+minä+yöpaidassa+vielä+kulkemassa,+onnekseni+ei+vieraat+yllätä;)Sateenvarjon+kanssa+on+ulos+lähdettävä,+niin+harmaa+tuo+taivas+on,+mutta+jos+sade+tulee+sekin+kestetään.Nautitaan+syksyyn+vievästä+säästä,+ihana+odottaa+myös+värien+leikkiä,+mikä+piankin++on+edessä.
  2. Melkoisen+mukavalta+näyttää+sää+tänään+lauantaiaamuna,+tosin+aamurusko+oli+taivaalla,+kun+heräsin+ja+sen+punaväri+on+aina+sadetta+päivällä+tuonut.Syksyn+kosteus+on+aistittava+ja+patterit+talossamme+jo+lämmintä+hohkaa,+pian+voi+kääriytyä+kodin+lämpöön.Vielä+reiluviikko+ja+virallinen+kesä+on+ohi,+omenasadot+joutuvat,+samoin+kaikki+muu+maan+anti,+täällä+on+viikon+päästä+maalaismarkkinat,+silloin+tarjontaa+runsaasti.Omenasadosta+tulee+puhdas+ja+hyvä++tasoinen+muutenkin,+kypsyivät+nopsaan+kuuman+kesän+johdosta.Kotimainen+omena+ja+vesi+kielelle+nousee,+on+se+jotain+muuta,+kuin+ulkoa+tulevat.Kiitokset+ihanista+tervetulotoivotuksista+ja+pieniin+virheisiin+ei+kukaan+kiinnitä+huomiota,+asian+ymmärtää+jos+haluaa,+tietenkin+sanansija+jollekin+halukkaalle.Eliaanalla+iloista+odotusta,+hyvä+että+lapsia+syntyy,+tae+siitä+että+suomalaisuus+säilyy,+kun+väliin+tuntuu+ettei+kohta+mitään+suomalaista+nimitystä+kuule.Miksihän+kaikki+kauppojen+ja+toimistojen+nimet+pitää+vieraalla+kielellä+otsikoida,+eikö+kotimainen+olisi+paikallaan+elämmehän+kuitenkin+suomessa.Pieni+opettelu+ehken+hampaiden+kanssa,+mutta+ehkä+osaavat+tehdä+istuvia+jo+tänä+päivänä.Onpa+sinulla+noita+vaarallisia+eläimiä+pihapiirissäsi,+vaikka+en+minä+ampiaisia+osaa+pelätä,+kun+mökilläni+niiden+kanssa+sovussa+eleltiin.Allergisille+henkilöille+on+kyllä+hyvinkin+vaarallinen,+kuolemaankin+johtava+pistos.Tuo+viestittely+on+kivaa+juuri+ikäistemme+kanssa,+eihän+mitään+nuorempienkaan+viestittelyssä+ole+vialla,+kun+pysyy+viesti+mallikkaana,+ei+loukkaa+ketään.Muistelen+pirtin+ajoilta,+miten+laidasta+laitaan+kirjoittajia+löytyi+ja+sujui+hienosti.Samoin+aatoksin+minä+myös+noita+asioita+ajattelen,+mitä+fiinufammu+kerroit,+arkea,+väliin+jotain+kohokohtaa+sitähän+elämämme+on,+onnellisia+kuitenkin,+kun+voimme+näin+viestien+välityksellä+"jutella".Toivoisi+kivoja+ilmoja,+että+voisit+pitkiäkin+lenkkejä+koirakavereiden+kanssa+tehdä.Tuo+otsikko+ei+oikein+korvassa+kivalta+kuulosta,+mutta+vaatimuksena+on+nykyisin+kymmenen+kirjaimen+sana,+ei+mitään+tullut+mieleen,+nyt+voisin+olla+kiikkustuolin+kannalla;)Nojatuoli+olkoon+nyt+unohdettu+kaikkine+harmeineen.Niinpä+demeter,+en+kauan+pois+malttanut+olla+ja+nyt+sitten+odottelen+lukemista+minäkin,+muutamia+kauemmin+poissa+olevia+kaipailen,+kunpa+kaikki+olisi+jokaisen+kohdalla+kohdallaan.Makriina+älä+huoli,+en+toki+pahastu,+kaikille+ne+arkistot+ovat+auki+ja+pääsihän+siellä+taas++joku+moittimisen+alkuun.En+olisi+arvannut+kurkistella,+mutta+tuohon+ilmestyi+kehyksiin+pirtin+nimi,+tottahan+toki+se+uteliaisuutta++mieleen+toi+ja+kävin+lukaisemassa.En+muistaakseni+ole+koskaan+arkiston+hyllyjä+käynyt+katsomassa,+70:siin+en+myöskään++tunne+vetoa,+tämä+on+ainut+paikka+mihin+kirjoitan,+joskus+Facebookin+viestin+laitan.Palstan+muutkin+ketjut+jäävät+lukemisiin,+vaikka+mielenkiintoisia+joskus+ovatkin,+mutta+katson+paremmaksi+pysyä+poissa.Tuleehan+joskus+nuhteita,+vaikka+vaan+tähän+ketjuun+kirjoita,+mutta+niistä+ei+sen+enempää;)Meillekin+tuli+aikataulut+kotiin+ja+nyt+pääsee+bussilla+mukavasti+sairaalaan,+ja+vielä+10-14+välillä+ilmaiseksi.Pysäkki+keittiön+ikkuna+alla,+joten+siltä+osin+hyvä+juttu.Jospa+tästä+alkaisi+päivän+touhuihin+ja+tietysti+se+joka+viikkoinen+siivous+käyntiin,+yritän+joka+päivälle+jotain+tarpeellista+tekemistä+keksiä,+vaikka+osaan+kyllä+hyvin+laiskotellakin;)Iloista+lauantaipäivää+teille+ystävät,+missä+lienettekin,+käykää+viestiä+laittamassa;)
  3. Lauantaihin+on+päästy,+nyt+uhkaavasti+tummuu+taivas,+kohta+voi+jyrähtääkin,+lämmintä+18+astetta,+hyvä+tilanne+sen+suhteen;)Lenkille+en+tohdi+lähteä,+melko+varma+kastuminen+ja+pesukin+illalla+saunassa+onnistuu;)Ikkunasta+ikkunaan+kierrellen+saattaa+tämä+päivä+mennä,+no+ei+ehkä+kuitenkaan,+jotain+järkevää+aion+aikaan+saada.Makriina+mainitsit+nuo+meidän+ikäisten+äitien+kotiin+jäämiset+lapsien+pieninä+ollessa,+minulla+kyllä+alkoi+työnteko+heti+sen+sallitun+äitiysloman+jälkeen,+oliko+se+kolme+kuukautta,+en+muista.Ei+todellakaan+mitään+masennuksia+tunnettu,+ei+tiedetty,+sitä+vaan+tehtiin+töitä+ja+kotia+hoidettiin+minkä+voimat+salli.Hyvin+onnistui+lapsien+kanssa+hoito+minulla,+tyttären+hoiti+vanhempani+ja+pojalla+samasta+talosta+hoitaja,+helpolla+sen+suhteen+pääsin.Omatoimisiksi+oppivat+lapseni,+yksin+iltaisin+olivat,+kun+mies+teatterissa+ja+minä+elokuvateatterin+lipunmyynnissä,+tosin+vain+muutaman+tunnin.Silloin+hankin+puhelimen+kotiin,+joten+turva+siitä+haettiin+jos+apua+tarvittiin.Tuo+lääkäriin+meno+on+minulle+melkoinen+rasitus,+onneksi+en+ole+kuin+ehken+kerran+vuodessa+tarvinnut,+tai+jos+olisin+kipua+kestämätön,+useimmin+olisin+apua+hakenut,+en+pienistä+lääkäreitä+vaivaa.Ystävistäni+suurin+osa+asuvat+sairaalassa+odottaen+lääkärin+sanomaa;)Verenpaine+mittari+on+minulla,+joskus+sitä+kokeilen,+mutta+aina+on+hyvät+lukemat,+miten+kauan+sitä+ei+kukaan+tiedä.Poliisi+toinen,+johon+en+koskaan+ole+yhteyttä+ottanut,+heillekin+noita+hommia+kertyy,+aina+on+joku+ihmeellisyys+ilmenee,+kuten+nyt+tuo+rokotusvastaisuus,+koululta+kerrotaan,+että+jokainen+sen+tyylin+yhteydenotto+rikostutkintapyynnön+aiheuttaa.Aikoihin+on+eletty,+sodasta+liian+kauan,+nyt+pitää+riitaa+saada+vaikka+millä+tavalla.Kapinoidaan+kaikkea+vastaan,+olipa+tietoa+hankittu+lainkaan,+ennen+oli+rokotuspakkokin+ja+tauteja+voitettiin.Demeter,+ei+se+vauhti,+vaan+liike+sitä+meidän+tulee+yrittää;)En+ole+koskaan+kenellekään+kieltoa+kirjoitteluun+esittänyt,+miksi+olisin,+yleinen+keskustelupalstahan+tämä+on+ja+minun+vallassa+ei+muutenkaan+ole+kirjoittajia+valita.En+tälläkään+kertaa+ymmärrä+korpikirjailija+tarvettasi+vetää+minut+joka++(melkein)+viestiin,+en+ole+sinulle+uhka,+en+sen+paremmin+ystävyyttäkään+hae,+ole+vaan+oma+itsesi,+niin+minäkin.Miksi+näet+vaivaa+noita+vanhoja+kaivella,+en+ole+seurannut+viestittelyjäsi+ennenkään,+en+niihin+ole+vastaillut+puskasta,+vaikka+epäilyksen+alainen+olenkin.Minullakin+on+Suomi24:ssä+historia+ja+siihen+mahtuu+ikävääkin+yhteyden+ottoa,+mutta+olen+ne+jättänyt+taakseni+ja+nautin+kaikista+mukavista+kirjoittajaystävistä.Miksi+pitäisi+vanhoja+kaivella,+ohitan+ilkeydet+olan+kohotuksella+ja+siihen+se+jää,+voisitko+sinäkin+näin+tehdä?Vastailen+viesteihin,+mihin+löydän+jotain+sanottavaa,+riitaisiin+pyrin+olemaan+vastaamatta.Jatketaan+toki+näillä+eväillä,+sinä+omalla,+minä+myös+omalla+tyylillä,+ehkä+joskus+onnistuukin;)Minä+vastaan+omat+sanomiset,+sinä+omasi,+minä+en+tunnista+itselläni+olevan+yhtään+vihamiestä+en+perästä+kulkijaa,+mistä+johtunee?Onko+niin,+että+rivienvälien+lukuni+ei+ole+kohdallaan;)Brinkalaa+ei+ole+aikoihin+näkynyt,+sinisirustakin+kuulumisia+odotan.Mukavaa+ja+surutonta+päivää+kaikille,+rakastetaan+olemassa+oloamme+ja+toisiamme;)
  4. Kaunis+aamu,+lupaava+alku+viikonlopulle.Kävelin+eilen+torille+ja+kauppaan,+pitkä+lenkki,+mutta+hyvin+jaksoin.Torilta+euron+pöydästä+ostin+punasipuleja,+herneitä+ja+kurpitsaa,+kotiin+päästyäni+saman+tein+putsasin+ja+valmistin+säilöön+pakkaseen.Punasipuli+ei+pakkaseen+vaan+etikkaliemeen++keitettynä+ja+purkitettuna+jääkaappiin,+se+on+sitten+hyvää;)Nämä+Marttana+olemiset+vaan+jatkuu;)Mukava+kuulla,+että+kuntosi+on+kohentunut+demeter,+sitkeästi+vaan+kävellen+se+aina+vaan+paranee,+näin+uskon.Omat+vaivani+jatkuvat,+mutta+sinnikkäästi+vaan+liikkeellä+olen+ja+ilman+näin+tekemistä+varmaan+sängyn+pohjalla+jo+olisin.Lääkäriin+en+ole+itseäni+saanut,+helmikuussa+lupasin+ottaa+yhteyden,+mutta+näinpä+on+jäänyt,+hyvä+vai+huono+mene+tiedä.Kälyni+kävi+lääkärissä,+särkypillereitä+sai,+osaan+niitä+popsia+ilman+lääkärin+kehotusta,+kostautuuko+saamattomuuteni?Aina+näitä+nimimerkillä+kirjoittavia+kaipaa+pidemmän+poissaolon+huomatessaan,+anonyymejä+ei+osaa+kaivat,+kun+ei+tunnista.Ramoonalla+riittää+ihasteltavaa+ja+siitä+kertoen+saa+mielen+iloiseksi+meille+muille+kirjoittajille,+varmasti+luonasi+viihtyvät,+omat+kuin+vieraatkin++niin+paljon+vaivaa+näet+sen+eteen.Miaelina+ihastelit+Ramoonan+viestiä,+teillä+varmaan+saman+hengen+kiinnostuksen+kohteet,+näin+olen+ymmärtänyt.Makriinan+ajatuksiin+viestien+kohtaamisesta+yhdyn,+se+oksapuu+on+ollut+monessa+viestissä+toivomukseni,+ei+vaan+palata+siltä+osin+takaisin.Väärinkäsitykset+on+huomattavissa+monessa++kiistan+kohteessa,+kun+sanoma+väärään+osoitteeseen+menee.Ynnämuu+olen+samoja+ajatuksia+pitänyt++tästä+kirjottelusta,+ei+liioin+innosta+lukea+jatkuvaa+törkeilyä,+mutta+olen+optimistinen+luonne+ja+aina+uskon+toisen+päivän+hyvää+tuovan;)Sinä+lenkkejäsi+myös+jaksat,+se+on+hyvä,+näin+sinnittelemme+elämää+eteenpäin,+mitään+uutta+ja+ihmeellistä+se+ei+varmaan+mukanaan+enää+tuo.Olen+ihmeissäni+siitä,+miten+korpikirjailija+yhden+perässä+kulkijan+aina+vaan+epäilee+häntä+kiusaavan,+olen+sitä+mieltä,+että+ei+kukaan+jaksa+koko+päivää+päivystää.Kyllä+siinä+on+monen+kirjottajan+lähettämiä+herjoja,+ehkä+juuri+siksi,+kun+osallistut+vastailemaan.No+ihmettelyä+on+monen+asian+suhteen,+niin+sinun,+kuin+joidenkin+toistenkin+viesteissä,+kaikki+ei+kirkastu,+onko+tarpeenkaan?Radiosta+kuuluuttavat+juuri,+että+iltapäivä+kuureja+luvassa,+no+tuuli+on+herännyt+ja+se+voi+sadepilvet+esiin+tuoda,+mutta+onneksi+katto+ei+vuoda;)Mukavaa+viikonlopun+alkua+kaikille+Noja-tuoliin+istahtavalle+ja+lukijoille.
  5. Hyvää+torstaiaamua+ja+terveiset+mökki+olemisista,+mukava+oli+vaihtaa+maisemia,+mutta+kiva+oli+tulla+kotiinkin.Kovin+on+ikäväksi+taas+ketju+mennyt,+jokohan+riittäisi+tämän+ketjun+osalta?Sujuvasti+luku+minulta+sujuu,+mutta+jos+muutamia+sanoja+välistä+puuttuu,+asia+muuttuu+kokonaan,+näin+kävi+taas;(Tuo+oikein+kirjoitus+minulla+hieman+heikoissa+kantimissa,+mutta+yritän+ymmärrettävästi+kuitenkin+sanana+laitaa.Hyvällä+tahdolla+viestini+varmaan+ymmärretään;)Fiinufammun+tapaan+minä+myös+ajattelen,+turhaa+on+kiinnittää++huomiota++kiistaa+aiheuttaviin+kirjoituksiin,+eihän+ne+ole+edes+kaikille+tarkoitettuja.Kirjoitellaan+omia+turinoita,+lukee+ken+tykkää,+pakkoahan+siihenkään+ei+voi+laittaa;)Olen+sinisirua+jo+vähän+kaipaillut+ja+ynnämuukin,+älä+nyt+aivan+unholaan+meitä+jätä,+kaikille+muillekin+toivomus+laittakaa+viestejä,+elon+merkkinä.Eliaanan+kohdalle+sattui+herrasmies+oikeaan+saumaan,+kerran+taas+tuli+todistettua,+että+kyllä+heitäkin+löytyy;)Poikasi+taitaa+olla+taitava+kaveri+ja+höveli+auttamaan,+säästyy+monet+eurot+osaavan+kaverin+kanssa.Tuo+naapurien+kanssa+sovussa+ja+avun+annossa+voi+tuottaa+vain+hyvää+mieltä,+jos+kaikessa+pienessäkin+olisi+vastahankaan,+se+kostautuisi.Kiva+että+kirjoittelit,+jatketaan+hyvillä+mielin;)Jokohan+Makriinan+tauko+riittää,+tulehan+jo+viestittelemään;)Nyt+sitten+katson+mitä+viestini+sai+aikaan,+varmaan+pelkkää+hyvää,+näin+toivon.Epäilyt,+että+puskasta+viestejä+laittaisin,+ei+todella+kolahda,+siihen+en+syyllisty,+jätän+viestin+laittamatta,+jos+en+uskalla+omalla+nikillä+sitä+laittaa.Toivoisin+näin+tekevän+jokaisen,+se+rauhoittaisi+ketjua+kummasti,+sillä+ilkeillä+osaa+jokainen+jos+niin+haluaa.Puumerkki+perään,+kiitos;)Kaunista+päivää+aika+laajalti+luvassa,+nautitaan+,kesä+jatkuu;)
  6. Huomenta+kauniista+lauantaiaamusta+täältä+Savon++maisemista.Kivikasat+peltojen+keskellä+ja+reunoilla+todistavat+elämän+kovuutta+näissä+maisemissa+vuosikymmeniä+sitten,+mutta+nyt+hyvin+vointia+riittää+tännekin.Työtä+on+pitänyt+tehdä+koko+elämänsä,+kerätä+ja+säästää+omaan+kotiin+ja+johonkin+pieneen+muuhunkin,+velat+on+maksettu+ja+voin+sanoa,+että+omillani+elän,+tietenkin+se+kaikki+mikä+jokaiselle+tulee+on+myös+minun+onnekseni.Toivon+näin+jatkuvan+ja+saappaat+jalassa+täältä+lähtisin.Miten+tuollainen+nyt+mieleen+tulikaan,+ehkä+siitä+syystä+että+mietin+tätä+palstankin+tilaa.Noja-tuolista+on+tullut+riitelyn+paikka,+sen+sijaan,+että+jutustelisimme+arkemme+kulumisista+ja+muista+päiviin+kuuluvista+asioista,+terveysasioista,+juhlimisista+ja+muusta+elämään+kuuluvista+tapahtumisista.Välillä+tuntuu+onnistuvan+ja+sitten+taas+asiat+sekoaa,+en+millään+jaksa+seurata+tuota+eipäs+juupas+kiistaa,+miksi+nämä+moneen+kertaan+läpi+käydyt+asiat+ei+voisi+jo+jäädä+unholaan.Itse+en+kivirekeä+vedä,+niin+vakavana+en+tätä+kirjoittelua+pidä,+että+siitä+päivääni+surua+ottaisin,+mutta+harmittaa+niin+monelle+henkireiäksi+muodostunut+ketju+pilalle+laitetaan.Juuri+luin+lehdestä+miten+80-+vuotias+ensimmäisen+kirjan+kirjoitti,+nyt+jo+kuusi+kirjaa+kirjoittanut+ja+hänen+todistus+siitä+miten+kirjoittaminen+auttaa+ymmärtämään+erilaisia+asioita+ja+pitää+mielen+virkeänä,+oikein+oivaltaen+myös+kasvattaa+vielä+tässäkin+iässä.Oman+itsensä+tuntemisessa+myös+apuna,+jos+osaa+oikein+tyyliään+seurata.Tämä++ikävänpuoleinen+viesti+tarkoittaa+sitä,+että+henkiset+voimavarat+alkaa+huveta+ja+yksinomaan+siitä+syystä,+että+kaikkea+joutuu+selittelemään+ja+ennen+selkeät+kirjoittelut+sotkeutuvat+mielenkiinnottomiksi.Toistoja+toistojen+perään,++eikö+jo+voitaisi+jokainen+antaa+periksi+ja+koettaisimme+jakaa+hyvää+mieltä,+ei+"nuoleskellen"+vaan++rehellisellä+mielin,+mikä+on+ollutkin+idea+koko+ajan,+jatketaan+siitä.Väsymisen+merkkejä+olen+ollut+huomaavinani+toistenkin+viesteistä,+ennen+melkein+joka+päivä+tervehdyksen+saattoi+huomata,+nyt+yhä+harvemmin.Tutkitaan+väliin+omaa+mieltä+ja+se+selvyyden+voi+tuoda,+kiva+olisi+kirjoittaa,+mutta+ei+tämän+nykyisen+tavan+mukaan,+palataan+niin+sanotusti+"ruotuun".Eipä+tämän+enempää+,+kaunista+ja+viihtyisää+päivää+toivottelen.
  7. Reissusta+selvinneenä+huomenet+toivottelen,+aamu+kauniina+alkaa,+niin+onnisti+eilenkin+matkamme+tehtiin+aurinkoisessa+säässä.Karjalaisten+kylässä+käytiin,+Parppeinvaara+oli+paikannimi,+Ilomantsin+maisemissa.Runonlaulajan+pirtti+ja+muut+asumukset+tutkittiin,+siellä+oli+myös+sodan+aikainen+rintamalta+tuotu+jonkun+komentajan+asumuksena+ollut,+no+nimi+ei+mieleen+jäänyt.Ikkunaton+huone,+minne+komentaja+oli+sahannut+irrotettavan+aukon,+jos+pako+oli+edessä+siitä+pääsisi+ulos.Kanteleen+soittoa+kuunneltiin+ja+karjalaisen+pitopöydän+antimet+nautittiin.Viitisen+tuntia+automatka+kesti+edestakaisin+ja+niska+illalla+sen+vaivaksi+koki.Miten+paljon+onkaan+maassamme+kohteita,+joita+ei+edes+tiedä+olevankaan,+kuljettaja+kertoi+nykyisen+koronan+aikana+tämäkin+harmi+on+poistumassa,+kotimaan+matkailu+lisääntynyt,+hyvä+niin.Onpa+ollut+vilkasta+taas+eilinen+päivä+kirjoittelun+puolella+ja+ei+niin+mukavaakaan+antia+kaikki,+hyvät+ihmiset+unohtakaa+menneet+ikävät+asiat+ja+palataan+lupsakkaan+sanailuun.Mitään+ei+kukaan+voita+toinen+toistaan+moittien,+vikaa+on+kaikissa,+toisiin+ei+pakolla+onnistu+korjausta+saamaan,+kyllä+ne+omat+sormet+näppäilee+ilkeilyt+koneelle,+se+poistuu+vain+oman+itsensä+tutkimuksella.Olen+kyllä+huomioinut,+että+joillakin+on+kyky+tuoda+asiat+niin+esiin,+että+on+helppo+tarttua+kielteiseen+vastauksiin.Usko+siitä,+että+kaikki+voidaan+korjata+hyvällä+tahdolla+on+mielessäni+vahvana,+elämän+kulkua+emme+voi+tietää,+mitä+kelläkin+on++kestettävänä,+joten+suvaitsevuutta+kehiin;)Makriinan+mainitsit+tuon+kaikkiin+kohdistuvan+"hyödyttömät+akat"+kommenttiin+myös+tartun.Ilman+näitä+hyödyttömiä+mummoja+ei+kukaan+teistä+olisi+nyt+kirjoittelemassa,+sillä+mummo+ja+äiti+on+niitä+ihmisen+aikaan+saamiseksi+olleet+ehdottoman+tärkeitä,+joten+suu+suppuun+meidän+nimittelylle.Jokaisella+on+ollut+mummo+jossain+vaiheessa,+arvon+anto+paikallaan.Demeter,+ymmärrän+hyvin+viestisi+sanoman,+olen+itsekin+joutunut+näiden+parin+kymmenen+vuoden+aikana+muutaman+(ehkä+monenkin)kerran+silmätikuksi,+mutta+olen+myöntänyt+moittijien+olleen+oikeassa+ja+usein+siihen+on+jäänyt+ja+helppo+on+osaamattomuutensa+tunnustaa.Kun+itse+on+hyväksynyt+vajavaisuutensa,+helppo+on+toisten+mietteet++samasta+vastaanottaa.Eihän+ole+mukavaa+aina+vaan+joutua+viesteillään+pannaan+joita+joku+toinen+virittelee,+vaikka+aihetta+tuskin+olisikaan.Usein+nämä+syntyy+myös+väärin+ymmärryksestä,+kirjoittaminen+on+taitolaji+ja+nyt+kun+kohdistaminen+on+vaikeaa,+siitäkin+sotkua+syntyy.Fiinufammu+samoissa+puuhissa+kuin+minäkin+viime+aikoina+olen+ollut+ja+aina+sitä+itseään+onnittelee,+kun+jonkun+purtelon+saa+täyteen+ja+pakkaseen.Kivaa+seuraa+nuo+koirat+sinulla,+eivät+moiti,+kiittävät+hännän+huiskiessa++hyvästä+kohtelusta+ja+huolenpidosta;)Tuleva+viikonloppu+minulla+ohjelmaa+pitkästä+aikaa+runsaan+puoleisesti,+jos+jaksan+mukana+olla,+syntymäpäivä,+rippijuhla,+uuden+kodin+tupaantuliaiset+ja+ensi+viikon+alkuna+ystävien+mökille+meno+suunnitteilla,+miten+onnistuneen+kaikki,+yritystä+on+kuitenkin+kaikkeen+osallistumaan.Viestitelkää+omia+tapahtumia+kotipiiristä+ja+muista+tapaamisista,+näin+aika+kuluu+ja+joulun+odotus+tulee+puheeksi+ennen+kuin+huomaammekaan,+no+väliin+mahtuu+tietysti+ne+ikkunanpesut+ja+siivoukset;)Iloista+viikonlopun+alkua+jokaiselle;)
  8. Aikaista+torstaiaamua,+reissuun+lähtö+edessä.Pilviä+seilaa+taivaalla,+mutta+eipä+tuo+haitanne+jos+vettäkin+tulee,+aamurusko+lupasi+kyllä+kaunista+säätä,+ei+punoittanut;)Eipä+mitään+suurempaa+intoa+lähtemiseen,+mutta+ilmoittanut+olin+jo+ennen+koronaa+tälle+matkalle+ja+niiltä+peruin+nyt+matkaan+laittaudun.Toivoisin+jonkun+piristysruiskeen+saavani,+kun+nykyisin+vaan+kotona+haluaisin+olla,+vai+kuuluuko+näin+ollakin,+kohdaltani+maailman+ilotko+jo+nähty.Tuolla+joku+ihmetteli,+että+eikö+saa+kirjoittaa+ja+lukea,++toki+saa+ja+toivonkin+kirjoittajia+riittävän+ja+lukijoita+myös,+ei+todellakaan+ole+"Skillanin+ketju",+yhden+ketjun+paikan+täytämme,+luulisi+siinä+tilaa+kaikelle+muullekin+olevan.Sellainen+ajatus+kyllä+mielessä+kävi,+että+voisiko+nämä+vanhoja+muistelevat+laittaa+oman+ketjun,+jossa+voisi+tuntojaan+purkaa+sydämen+kyllyydestä,+no+tämä+vain+ajatus,+ei+tietenkään+onnistu.Kiva+olisi+mukavia+muistoja+lukea+menneistä,+mutta+näiden+ikävien+asioiden+jatkuva+kaivelu+ei+mieltä+ilahduta.Eikö+ne+voisi+jättää+jo+unholaan,+olla+ystäviä+kirjoittelun+myötä.Olen+monta+monituista+kertaa+näitä+toiveita+esiin+tuonut,+mutta+ei+ole+tuottanut+tulosta,+säännöt+on+laadittu+meidän+kaikkien+parhaaksi,+yritetään+niitä+toteuttaa.Taas+turhaa+puhetta,+mutta+minkäs+luonnolleen+mitään+mahtaa,+aina+vaan+samoja+höpäjän.Nyt+matkaan+lähtö+odottaa,+joten+ei+muuta+kuin+anteeksi+jos+jollekin+pahan+mielen+aikaan+sain,+se+ei+ollut+tarkoitus,+vaan+niitä+äidillisiä+toivomuksia+ovat;)Iloitkaa+päivästä+ja+sääkin+kesäiseksi+pitäisi+muuttua.
  9. Kymmenen+asteen+lämmöstä+huomenet+huutelen,+tuntuu+oudolta+helteiden+jälkeen,+mutta+aurinko+paistaa,+sateet+ainakin+aamulta+ohi.Eilen+sain+marjaurakan+tehtyä,+mehut+pakkasessa+ja+tyttären+annos+odottaa+jääkaapissa.Kaksi+työntäyteistä+päivää+ja+nyt+lepopäivä,+että+huomenna+jaksan+reissuun+lähteä,+saapa+nähdä+tuleeko+seurauksia,+vai+rokotko+puree?Hieman+arveluttaa+asia,+mutta+tiedä+taas+minkä+kieltolain+saavat+aikaan,+jääpä+jotain+muisteltavaa.Taitaa+olla+niin,+että+pysyvä+riesa+tästä+koronasta+muunnelmineen+meille+tulee.Eläimiä+ottaisin,+mutta+ikä+arveluttaa,+kuitenkin+niin+kissan+kuin+koirankin+ikä+aika+pitkä.Telkkaria+minäkin+selailen,+vähemmän+näillä+uusinta+kanavilla,+muualta+yritän+viihdettä+löytää.Brinkkala+puikkoja+kilisyttää,+minä+vaan+yhdellä+koukulla+peittoani+yritän+jouduttaa,+reilut+puolet+vielä+puuttuu+ja+ei+juurikaan+innosta.Kyselen+itseltäni,+miksi+piti+aloittaakin+ja+vielä+niin+hitaan+mallin+kanssa,+mutta+kun+aloitin+loppuun+vien,+jos+ei+kuolema+väliin+tule;)Lehdestä+luin+tämän+pronssimitalin+saaneen+nyrkkeilijän+olevan+kotoisin+Heinävedeltä,+isä+siellä+vieläkin+elää,+joten+ihan+rintaa+röyhistän,+melkein+kuin+samasta+kaupungista+on+kotoisin,+siis+melkein,+50:nen+kilometrin+päästä;)Joka+aamu+vähän+lähemmäksi+ikävän+karkottamisessa++pääset+Neeassa,+mutta+surut+on+surtava,+elämän+halu+palaa+aikanaan+taas+takasin.Vedet+katkaistaan+kohta+talostamme,+kadulla+on+hommat+käynnissä.Sangot+olen+jo+täyttänyt,+voin+muistella+aikaa+jolloin+vettä+ei+raanasta+tullut,+tosin+minulla+vain+mökki+aikana+tämä+puutos+koettavana.Iloista+päivää!
  10. Huomenta+viikon+alkuun+ja+elokuun+toiseen+päivään,+sateiselta+näyttää,+mutta+toivoisin+että+sateeton+päivä+olisi,+viinimarjan+keruuseen+teen+lähtöä.Kälyni+entisen+kodin+pihaan+suunnistamme,+siellä+runsaasti+punaisia+viinimarjoja+kerättäväksi.Kuuma+kesä+kulutti+kovasti+mehuvarastoa,+täydennystä+kaipaa.Vastaan+kysymykseen+korpikirjailija,+myös+anonyyminä+kirjoittavat+asialliset+viestit+vastausta+saavat,+lähinnä+yritän+aivan+asiattomat+sivuuttaa,+näin+toivon+sinunkin+tekevän.Aika+usein+huomaavinani+olen,+että+pieni+piikki+viesteissäsi+piilee,+mutta+toivottavasti+vain+omaa+mielikuvitusta;)Poikani+jossain+vaiheessa+sanoi+olevan+liput+tuonne+Ilja+Repinin+näyttelyyn,+liekö+käyneet?Yritin+esitellä,+että+miksi+sinne+asti+menet+katsomaan,+onhan+taulunäyttely+pysyvästi+seinilläni,+jostakin+syystä+vain+hymähti(:Hälyttäviä+on+nuo+korona+muunnosten+ilmenemät,+niin+kai+on,+että+pysyväksi+riesaksi+jää.Jäipä+katsomatta+tuo++Mak-Riksen+mainitsema+ohjelma,+jotenkin+tutulta+kuulosti,+olisiko+ollut+uusinta,+joskus+sellaista+muistan+katsoneeni.Voihan+sen+nimimerkin+perään+pistää,+jos+ei+kirjaantuminen+onnistu,+mutta+eikun+uusi+yritys,+sitkeä+joskus+näiden+vimpaimien+kanssa+on+oltava;)Brinkkala,+olen+tunnetusti+joutuisa+ajattelija+ja+toimin+aika+usein+"vie+mennessäsi,+tuo+tullessasi"+tyyliin,+hyvin+tarkkaan+askeleeni+ja+toimintani+hyödyksi+yritän+saada.Niin+nopeakin+olen,+kirjoitan+ja+usein+sanan+lopussa+kirjaimet+väärään+järjestykseen+menevät,+esimerkiksi+pitäisi+olla+ta,+se+onkin+at,+sormet+ehtivät+ennen+koneen+ymmärrystä;)Hätähousuksi+voisin+liikanimen+saada,+ärsyynnyn+jopa+elokuvia+katsoessani,+hitaasti+sanansa+suusta+ulos+saamisiin.Tilannetapahtuma+on+huumorilajeista+se+naurattavin+ja+voin+nähdä+tämän+esityksen+ja+sen+hupaisuuden;)Hyvää+tekee+joskus+nauraa+ääneen,+minä+sisälle+päin+useinkin,+en+ole+kova+nauramaan,+tai+siis+harvoin+niin+hauskaa+sattuu,+että+ääneen+nauran.+se+tapahtuu+juuri+tilanteiden+kohdalla.Punajuuria+olen+jo+säilönyt,+lanttu+vuoroon+sitten+syyskorjauksien+tultua,+soseen+itse+keitän+joulua+varten,+kuten+porkkanoista+myös.Tunnen+itseni+ahkeraksi+ja+hyväksi+emännäksi,+pienet+ne+ilot+minulla;)Nyt+kone+kiinni+ja+lähtöä+tekemään,+vähän+arveluttaa+tuo+sää,+pitäkää+peukkuja+,+että+satamatta+tämän+päivän+olisi.Heipparallaa+ja+hymyä+huuleen;)
  11. Sunnuntaiaamua,+sää+epävakainen,+eilen+mahtavan+näköisiä+pilviä+taivaalla,+mutta+sadetta+vain+puolille+päivin+ja+sitten+mustat+pilvet+taivaalla+siirtyivät+toisaalle,+ei+ukkostanut+ei+myrskynnyt.Pilviä+leijailee+tänäänkin,+mutta+ei+niin+komeita+kuin+eilen,+varmaan+sadetta+taas+saadaan.Lämpöä+19+tällä+hetkellä,+22:n+eilen+kohosi,+minulle+kesäsääksi+riittävä.Tuo+huomioiminen,+ei+kai+kukaan+siksi+kirjoittele,+että+hänet+huomioitaisiin,+jatkuvuuden+kannalta+toki+viestittely+sitä+vaatii.Jos+selkeä+kysymys+esitetään+toivoisi+siihen+jokaisen+vastaavan,+mutta+jos+kirjoituksessa+ei+ole+kysymystä+tai+aihetta+mihin+kantaa+ottaisi,+voi+jäädä+huomiotta.En+osaa+kaikkeen+puumerkkiäni+jättää,+ei+kai+ole+tarkoituskaan,+sattumalta+aloittaja+olen,+senkin+homman+voin+antaa+toisille,+kohta+pakostakin.Kirjoitteluni+venyy+liiankin+pitkiksi,+siitä+on+huomautettu,+yritän+kyllä+jotain+sanottavaa+joka+viestiin+löytää,+mutta+kaikkeen+ei+anna+aihetta.En+näe+itsekään+itseäni+joka+viestissä+mainittavan+ja+olisi+se+jo+vähän+liikaa+vaatiakaan,+aikuisia+luulen+meidän+olevan;)Minua+harmittaa+hidasteluni,+näin+pienen+kiikkutuolin+kirpparilla+ja+miettiessäni+sen+menetin.Samoin+kuin+demeterin+tuoli,+tämäkin+oli+pieni+"nykkäsy"+kiikku,+olisi+sopinut+hyvin+tiloihini,+no+itseäni+saan+syyttää.Joskus+pitäisi+toimia+heti,+kuten+useimmiten+teenkin,+mutta+tämän+kiikun+menetin+miettimisen+vuoksi.Minulla+myös+huonoja+kokemuksia+perunoiden+suhteen,+ostin+pussin++ja+keitin+reilumman+puoleisesti,+ajattelin+paistaa+seuraavana+päivänä,+no+olipa+kuori++muuttunut+pelliksi,+vuolemalla+löytyi+pieni+osa+perunaa,+ihmetytti+tämä+kokemus,+ei+ennen+tuollaista+tapahtunut.Torillakin+olen+huomioinut+perunoiden+koostumuksen+jotenkin+muuttuneen,+kuiva+kesäkö+sen+on+tehnyt?Minä+en+sauvoja+vielä+ole+opetellut+käyttämään,+olisi+kyllä+aihetta,+kävely+joskus+hyvinkin+vaappuvaa,+tukena+olisivat.Toivottavasti+mökkivierailu+mukavaksi+muodostuu+fiinufammu+ja+sade+pysyy+poissa,+että+ulkoiluun+ja+uimiseen+mahdollisuus.Noin+ajattelin+olleenkin+Eliaana,+olet+kertonut+yhteisistä+olemisista+mökeillä+ja+näin+touhua+riittää.Samoja+hommia+tein+minäkin+eilen+kanssasi,+kurpitsoja+ostin,+kun+oli+tarjouksessa+ja+soseeksi+keitin+pakkaseen.Harmittaa,+kun+ei+ole+mahdollisuutta+itse+kasvattaa,+mutta+tähän+on+tyytyminen+ja+helpolla+pääsen,+0,99+kilo+maksoi,+joten+kannattaa+vielä+reilummin+säilöä.Kerta+annoksiin+laitoin,+rasia+pakkasesta+ja+loraus+kermaa,+kiehutus+ja+vain+suolaa+maustamiseen,+helppoa+ja+makoisaa.Pyhäaamun+hommiini+kuulu+parin+viikon+välein+pullanpaisto,+tänään+se+päivä,+alustan+taikinan+ja+lähden+lenkkini+"juoksemaan"+sitten+pullien+tekoon,+aika+on+rahaa+sanotaan,+niin+minunkin+on+hyvin+suunnitellen+sitä+käytettävä;)Toivotaan,+että+myrskyt+kiertävät+ja+menevät+matkoihinsa,+aurinko+jossain+väliin+muistuttaisi+olemassa+olostaan;)
  12. Pilvistä+ja+auringon+paistetta,+sitä+luvassa+tälle+lauantaipäivälle,+lämmintä+tällä+hetkellä+17+astetta,+siitä+se+kipuaa+20:n+aremmalle+puolelle.Vettä+on+nyt+tullut+jo+reilusti,+mutta+ei+ehkä+vielä+normaali+tilanteessa+sen+suhteen+olla,+järvien+korkeudet+matalia+ja+juoksutuksia+ei+tehdä,+meilläkin+Ämmänkoski+kuivilla.Lueskelin+Facebookista+ja+lehdestäkin,+miten+ulkopaikkakuntalaiset+kiittelivät+kotikaupunkini+maisemia,+mutta+paikkakuntalaiset+vaan+moittivat,+ollaanko+liian+lähellä+huomataksemme+nämä+ihanuudet+joiden+keskellä+elämme.Voihan+olla,+että+pienet+ihanuudet+ei+nykyiselle+nuoremmalle+polvelle+riitä,+pitäisi+olla+jotain+suurta+ja+mahtavaa,+ei+ehken+mielessä+käy,+mistä+kustannuksiin+tarvittavat+eurot.Minun+tytär+täyttää+tänään+vuosia,+ei+juhli,+siellä+mökillään+on,+lomaa+vielä+jäljellä.Ostin+lahjaksi+suurenpellavaliinan,+joskus+juhliin+isojakin+kattauksia+laittaa,+joten+kestävä+ja+kaunis+muisto+äidiltä.Itselleni+olen+joskus+virkannut+saman+kokoisen,+lapsenlapsille+merkannut+niinikään+pellavaisen,+joten+nyt+tyttären+vuoro;)Muistan+äitini+joskus+sanoneen,+että+yksi+musta+mekko+on+oltava,+se+sopii+joka+tilaisuuteen,+minä+varmistan,+että+isot+pöytäliinat+on+jokaisella.Minulle+noita+liinoja+on+kertynyt+useampia,+joten+vielä+jää+jälkeenikin.Onnea+vaan+tyttäriään+juhlineille;)Surujuhlissa+Miaelina+ollut,+niistäkin+kauniit+muistot+jäävät,+vaikka+myös+ikävä+poistunutta+seuraa.Olipa+mukava+huomata+ynnämuun+viesti+pitkästä+aikaa,+elämä+kuljettaa+samoja+latuja+meitä+tämän+ikäisiä,+vaivoja+aina+vaan+enenemissä+määrin+lisääntyy.Onhan+se+hyvä,+että+pystyy+jollakin+tapaa+itse+asioitaan+hoitamaan+ja+nämä+pienet+askareet+hoitamaan.Tärkeää+on+juuri+itse+yrittää+selviämistä,+jos+kovin+paljon+valmiille+rupeaa,+se+kostautuu.Tuo+kuntopyörä+varmaan+hyvä+kapine,+sillä+jaloille+olisi+työtehtäviä,+no+olen+kertonut+montakin+kertaa+oman+tapani+"pyöräillä"+uskon+kovin+siihenkin+saatuun+tehoon.Täällä+on+tullut+vettä+sen+verran+reilusti,+että+madotkin+ylös+syvästä+mullasta+kipuavat;)Nauhukset+kukkivat+tuossa+puistossani,+omaksi+nimitän,+kun+aika+harvoin+siinä+penkillä+istujia+on,+minä+kuitenkin+joka+lenkin+jälkeen.Olympiakisoja+en+ole+seurannut+yhtään,+tietokoneelta+luin+Matsonin+vaikeuksista+uinti+uransa+kestäessä+ja+nyt+sitten+työ+ja+tuska+palkittiin+pronssimitalilla,+onnea+vaan+jatkoon.Minä+ostan+aina+juurekset+torilta+ja+irtomyynnistä+ja+kuorin+itse,+tykkään+tämän+kaltaisista+puuhista,+ruokaa+pienen+vaivan+jälkeen+on+minun+iloni.Martta+ajatus+on+tapoihini+iskostunut+ja+ei+niitä+halua+edes+unohtaa,+itse+tehty+alusta+loppuun+on+mottoni;)Brinkkalalle+kiitos+linkistä,+kävin+lukemassa+ja+aika+paljon+samoja+liikkeitä+teen+joka+aamu,+mutta+uuttakin+sain+sieltä+lisäksi.Uskon+vakaasti+noiden+liikkeiden+auttavan,+miten+huono+olisinkin+ilman+tätä+kymmenen+vuotta+kestänyttä+aamu+liikuntaa.Nyt+myös+tuosta+pienestä+lenkistä+on+tullut+tapa+ja+silläkin+koen+saaneeni+kuntoani+kohoamaan+ja+painokin+lasku+suunnassa,+siis+edelleen+tuon+"liike+on+lääke"+uskomuksiin+uskon,+kohtuudella+tietenkin+ja+omien+voimien+mukaisesti.Onhan+se+kaupankäynnin+vuoksi+varmaan+tuotava+kaikenlaista+vastapainoksi+viennille,+mutta+kyllä+vierastan+kaiken+maailman+hedelmiä,+en+ole+niiden+makuun+oppinut,Joskus+tuntuu+kuin+olisi+eräänlainen+muoti+tuokin,+että+on+syötävä+outoja+ulkomaan+tuotteita,+kun+se+on+niin+erikoista,+no+kai+sitä+oppisi+niitäkin+nauttimaan,+mutta+kotimaan+tarjonta+riittää+minulle;)Muistan+jonkun++talven,+kun+pakastin+herneitä,+(on+niitä+nytkin+pakkasessa)+miten+ihanilta+ne+maistuikaan,+kun+tuoreina+sai+syödä.Olen+niin+vähään+tottunut,+että+kaikki+kotimaassa+viljeltävät+ovat+minun+makuuni,+toki+tutut+ulkomaiset+hedelmät+kauppansa+myös+tekee.Tässäpä+tämä+aamusaarnani+jälleen,+ei+mitään+ihmeellistä,+mutta+elon+merkkejä+kuitenkin.Eliaanaa+ei+ole+aikoihin+näkynyt,+onko++käärme+puraissut+ja+nyt+sairastaa,+no+ei+kuitenkaan,+varmaan+väkeä+paljon+mökeillään,+aika+hyvin+kuluu.Käynpä+väliin+vilkaisemassa,+oletteko+Noja-tuoliin+istahtaneet;)
  13. Epävakainen+sää,+vettä+on+saatu+ja+taivas+mustia+pilviä+työntelee+tuonne+rajan+suuntaa,+uusia+sitten+lännen+suunasta+tulee.Nyt+näyttää++kuin+olisi+kastunut+jo+maa+syvempääkin+ja+lämpöä+tällä+hetkellä+19+astetta,+hyvä+olotila+sen+suhteen.Myrskyä+on+ennustettu,+saapa+nähdä+koetaanko+nyt+sekin?Demeter+kiitos+"mielistelystä"+en+sitä+niin+kyllä+kokenut,+uskon,+että+et+noin+sanoisi+ellet+tarkoittaisi.+Muutenkin+koen+tuon+nuoleskelun+tarpeettomana+ilmiönä,+miksi+pitäisi+kehuskella+jos+ei+ole+mieli+aito.Itse+en+varmaan+sellaisessa+mielin+kiitosta+anna,+ehkä+useinkin+sorrun+liian++suoraan+sanontaan,+täällä+livenäkin.Ylen+määrin+kiitosten+saanti+aiheuttaa+kiusallisen+tunteen,+itsensä+tuntien+ei+sellaista+ansaitse+ja+oma+usko+horjuu+totuudellisuudesta.Kiitos+on+paikallaan+ja+ei+kai+kukaan+siitä+pahoillaan+ole,+hyvä+on+sitä+jakaa+jos+mieli+on+avoin+kiitoksien+antamisiin.On+niin+helppo+kirjoittaa,+kun+ei+tarvitse+olla+kuin+oma+itsensä,+puutteensa+tietäen+ja+ymmärrystä+saaden+tämä+viestien+jakaminen+on+mielekästä.Tuo+lukija+määrä+yllättää+nykyisin+joka+kerta,+jos+kaikki+viestejä+laittaisi,+numero+Noja-tuoli+ketjussa+joka+viikko+muuttuisi;)Hyviä+neuvoja+olet+saanut+noiden+vaivojesi+suhteen,+tämä+ketju+myös+siltä+osin+paikkaansa+puoltaa,+lääkärit+köyhtyy;)On+tainnut+hellittää+helle+jo+Mak-Ris+sinullakin,+kai+nuo+sateet+on+läpi+suomen+kulkeneet.En+hyppäile+liikkuvaan+en+pysyväänkään+kohteeseen,+jos+ei+kädet+apuna+ole+nojaillen+johonkin+kaiteeseen+tai+vastaiseen.Voimat+on+reisistä+mennyt+ja+niitähän+sitä+nousemiseen+tarvitsee,+kohta+kai+kainalokeppien+kanssa+joutuu+kulkemaan,+mistähän+löytäisi+sen+elävän+tuen,+joka+jaksaisi+avittaa;)On+nämä+mummot+tarpeen+sen+todistaa+niin+fiinufammu+kuin+brinkkalakin,+koirat+ja+kissat+hellässä+hoidossa.Kyllä+minäkin+toivoisin+noita+kyseisiä+eläimiä+voivani+helliä,+mutta+poikani+sen+verran+kaukana+ja+ilman+kyytiä+en+sinne+pääse,+olisi+kaksi+isoa+koiraa+joiden+turkki+silityksiä+kaipaisi.Jos+jonnekin+pidemmälle+menevät,+lapset+talon+vahdiksi+ja+koirien+hoitajiksi+menevät.Eipä+kovin+usein+mihinkään+menevätkään,+poikani+työn+perästä+matkustaa+ja+koti+sitten+se+mukava+paikka,+kun+aikaa+ylettyy.Kun+työ+ja+harrastus+samassa,+kai+sen+sitten+jaksaa+ilman+lomiakin;)Pitääkin+lukea+nuo+ohjeet+mitkä+brinkkala+esiin+toi,+kälyni+lonkat+on+kovin+kipeät+ja+voi+sieltä+muutakin+apua+löytyä.Kovin+nopsaan+see+vaa´an+lukema+ylöspäin+nousee,+jos+rutiinit+muuttuvat,+pian+sen+lukeman+tutuksi+saa,+kun+sen+teholiikunnan+kanssa+alkaa+toimia+fiinufammu.Viinimarjoja+ajattelin+juuri+torilta+kysellä,+mehua+keitän,+joka+syksy+olen+tehnyt+itse,+en+juurikaan+kaupan+mehuja+ostele.Facesta+luin+eilen,+että+itsepoimintaa+tarjosivat+punaherukalle,+10+euroa+sankollinen+(10l+),+ei+hinnan+kiroissa,+harmi+vaan+etten+paikalle+pääse.Kurpitsaa+myös+tarjolla,+euron+kilo,+niistäkin+keitän+soseen+ja+rasioita+täytän+pakkaseen,+sieltä+sitten+joskus+herkuksi+keitän+kerman+tai+juustojen+kera.Aivan+tuoreen+makuisia+ovat.Olen+jo+valmistautunut+syksyn+tuloon,+vaihtelua+elämään+vuodenaikojen+myötä,+elokuu+nyt+kesästä+vielä+menee,+mutta+muutoksia+tuo+kuitenkin+arkeen+säilömisten+ja+sadon+keräämisien+myötä+ja+luonto+alkaa+muuttaa+muotoaan.Ihanaa+elää+neljänvuodenajan+maassa;)Katselen+tuota+pilven+liikettä,+pitäisiköhän+sisällä+pysyä,+toisaalta+aurinko+välillä+tirkistelee,+jospa+kastumatta+kulkuni+sujuisi.Kaikkea+mukavaa+päiväänne,+viikonloppukin+aluillaan+;)