Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Uusi+viikko+alkamassa+ja+siitä+se+tahti+kiihtyy,+kohta+elokuu+häämöttää,+no+onneksi+kesä+ei+vielä+puolissakaan,+joten+nauttikaamme;)Säilöin+eilen+avomaakurkkuja,+neljä+purkkia+odottaa+jääkapissa+käyttöä+ja+jos+ensi+kesään+eletään,+taas+uusitaan+satsi.Tämä+määrä+riittää+minun+käyttöön+talveksi,+tyttärelle+muutaman+purkillisen+sain+siunaantumaan,+euron+kilo+oli+kurkut,+eipä+ostella+kaupan+tarjoamia,+oma+on+aina+omaa;)Punasipuli+pikkelsiä+myös+paripurkkia,+kiva+on+ruuan+lisukkeeksi+sitäkin+väliin+käyttää.Minä+olen+aina+pakastanut+marjat,+hinta+syynä+valmiin+ostamisessa+ja+kun+on+aikaa+ja+hyvät+säilytystilat,+miksi+en+tekisikin.Tänään+ostan+parilaatikollista+mansikkaa,+laatikollisen+myös+tyttärelle,+vähän+jelpin+työssä+raatajia;)Sulatin+eilen+pakkasen,+otin+toisen+käyttöön,+sinne+sain+entiset+pakasteet+ja+nyt+tyhjänä+mansikoita+pakastin+odottaa,+ei+kylläkään+kauan,+heti+aamusta+ne+käyn+vävyni+kanssa+ostamassa,+kyyti+näin+järjestyy.Minusta+on+kiva+varustautua+talven+varalle+kaikella+muotoa,+siis+laitan+monenlaista+pakkaseen.Kaali+on+lempiruokaani+kaikissa+muodoissaan,+tein+kaalikeiton+uusista+aineista+ja+jopa+maistui,+sitä+tänään+lämmitän,+useamman+kerran+ruoka+se+on,+kun+tekemään+rupeaa,+kohta+tuoretta+kaalilaatikkoakin+pääsee+tekemään.Miaelina+noin+se+on,+ei+ole+mukava+aina+noita+ikäviä+viestejä+lukea,+mutta+jospa+"koulutus"+perille+menee+kaikille,+kun+jaksamme+olla+huomioimatta;)Tuo+avun+pyytäminen+mistä+demeter+mainitsit+meinaa+olla+tiukassa+minullakin,+itse+on+tottunut+selviämään,+ei+helpolla+siitä+periksi+antaisi.Eilen+juuri+ajattelin+miten+hankalaa+olisi+joka+asiaan+apua+pyytää+ja+eihän+aina+joku+valmiutta+minunkaan+taholle+pidä.Jääkaapin+koskettimen+seinästä+pois+ottamisesta+meinasi+hankaluus+esiin+tulla,+kun+on+melkein+katon+rajassa,+mutta+kiipesin+tikkaille+tai+paremminkin+vedin+itseni+rappusille,+kun+nostovoimaa+ei+jaloissa+ole,+onnistuihan+se,+mutta+työn+takana+oli.Joka+asiaan+pitäisi+apua+saada,+kuka+se+aina+kohdalle+sattuu,+soita+ja+pyydä+nyt+tämmöseenkin+asiaan+apua+matkojen+päästä.Nuo+jalan+asennot+vaikuttavat+paljonkin+myös+selkäkipuihin,+ei+tarvitse+olla+kuin+muutaman+millin+heitto+askeltaissa+ja+siitä+kipu+kehittyy.Älä+menetä+toivoa,+pidä+mieli+vastaanottavaisena+kaikelle,+kyllä+se+elämä+vielä+hymyää,+näin+uskon+demeter;)Mukava+päivä+fiinufammulla,+kuumuuskaan+ei+merellä+hirveästi+varmaan+häirinnyt.Onhan+se+Turunsaaristo+kaunista,+katseltavaa+riittää+ja+mukava+seura+miksi+ei+onnistuisi.Nuo+edessä+olevat+kuoleman+tuomat+asiat+joskus+mieltä+arveluttaa,+ei+niinkään+se,+että+kuolen,+mutta+tämä+asioiden+hoito+jälkeeni+työllistää,+olen+noita+testamentin+tapaisia+ajatellut,+mutta+onhan+se+itsestään+selvää,+että+kaksi+lastani+kaiken+saa,+mitä+sitten+ja+mitä+ajatellen+toimivat.Hoitotakuunkin+voisi+tehdä,+ei+tarvitsisi+lasten+tuskailla,+jos+sellaiseen+tilaan+joudun,+mutta+kaikki+nämä+asiat+jää+aina+tuonnemmaksi.Olen+tyttären+kanssa+jutellut,+että+edunvalvoja+paperi+pitäisi+täyttää,+mutta+intoa+ei+ole+hänelläkään,+no+edestä+kaikki+löytyy,+toivottavasti+ei+suurempia+yllätyksiä+tule.Onkohan+minulla+sellainen+mieli,+että+jään+tänne+maan+päälle+kiusaksi,+elän+ja+elän+loputtomiin,+no+olkoon+tuo+nyt+leikkiä;)Ei+ole+minunkaan+entisellä+mökillä+kuin+muutama+sinne+istuttamani+kasvi,+olihan+niitä+aikoinaan+hoidettavaksi+asti,+nuoret+osaa+ottaa+rennosti,+ei+joku+hoitamaton+mökkipiha+harmia+aiheuta,+no+elämä+nyt+iin+vaan+menee.Nyt+pukeutumaan,+vävy+kohta+pihaan+porhaltaa,+vie+tyttären+töihin+ja+sille+reissulle+sitten+torille+meno+suunniteltiin.Varmaan+ihanat+marjat+saan,+kun+on+ollut+kuivaa+ja+aurinkoista+säätä+marjojen+kypsyä.Muistakaa+juoda+paljon,+vaikka+ei+janottaisikaan;)
  2. Sunnuntaiaamun+tervehdys,+kauniina+jatkuu+ja+helteisenä,+mutta+onhan+kesä,+siitä+nyt+nautitaan.Eilen+istuessani+rannalla,+sorsaemo+viiden+pienensä+kanssa+ui+rantaa,+siinä+ihastelin+pientenkin+ruokailun+opettelua,+kauempana+kaksi+uikkua+sukelteli,+niin+sielua+rauhoittava+tunnelma.Kaikki+säleiköt+ja+verhot+olen+ikkunoiden+eteen+vetänyt+ja+joka+mahdollinen+reikä+auki+ja+niin+sitä+jotenkin+jaksaa,+vähän+oudolta+tuntuu+pimeässä+käyskennellessä,+mutta+ei+auta.Tuleva+viikko+on+luvattu+kaunista+ja+kuumaa,+nyt+kyllä+vesisade+tarpeen+olisi.Mak-Ris+noinhan+se+käy,+kun+voimat+hiipuu,+ei+enää+isoihin+kitkemispuuhiin+kykene+ja+useinkin+olisi+kaikki+ylös+nostettava+jos+jotain+selkeää+saisi+rakennettua.Maalla+ollessa+talon+takapiha+oli+niittynä,+päivänkakkara+peltona,+mutta+kun+kasvinmaalle+piti+mennä,+pitkä+heinä+pelotti+ötököineen+ja+niin+niitty+alas+ajettiin.Ramoona+nyt+veneilemään+tänne+meille+päin,+siinä+kanavien+vieressä+on++alue,+jossa+juuri+nyt+ovat+kolmen+sillan+rakentamisen+aloittaneen.+,+kaunis+nähtävyys+sekin+alue,+ja+satamakin+on+saanut+kiitosta.Kyllä+kotikaupungissani+on+paljon+nähtävää,+nyt+ei+vaan+jaksa+itse+enää+kierrellä,+aikoinaan+nuorena+ollessa+oli+tanssilava+tällä+kauniilla+alueella.Ämmänkoski+vieressä+pauhaa+ja+kaikki+keskellä+kaupunkia,+eikö+ollutkin+hyvä+mainos+kotikaupungilleni;)Harmia+nuo+jalkavaivasi+demeter,+olisi+sitä+mukava+ollut+torilla+nenäkkäin+istua+ja+kertoilla+muistoja++elämästään.Toivon+kovin+ihmettä+joka+vaivasi+pois+veisi+ja+pääsisit+nauttimaan+kesästä.En+voi+kehua+oloani+minäkään+kaikkein+parhaimmaksi,+mutta+jotenkin+tuon+lenkkini+yritän+köpittää.Särkylääkkeitä+en+juurikaan+tarvitse,+ja+yöt+menee+nukkuen,+mikä+sekin+aivan+ihanan+asia.Palomalla+myös+kasvit+vievät+aikaa,+niiden+hoitaminen+on+joskus+työlästäkin,+mutta+aina+se+sadon+korjaaminen+vaivat+palkitsee.Jaksamista+vaan+puuhiisi.Ei+tuo+kuoleman+ajattelu+ole+vielä+paljonkaan+iskenyt,+ehkä+joskus+hiljaisina+sitä+loppuaankin+pohtii,+mutta+mitäpä+se+kannattaakaan,+tietoa+ei+tapahtumasta+ja+sen+tuomista+huolista,+eletään+ja+iloitaan+siitä+mikä+kohdallemme+on+annettu.Sairaudet+ei+kuitenkaan+kenellekään+mieluisia,+eikä+niitä+kenellekään+toivoisikaan.Nyt+sitten+rannan+maisemia+katsomaan,+aina+siellä+joku+juttukaverikin+löytyy,+viettäkää+mukava+päivä;)
  3. Huomenta+kauniiseen+lauantaiaamuun+ja+toripäivään,+juhla+sekin:)Kiva+kauniilla+ilmalla+oleskella+torilla+katsella+ihmisiä+etsien+tuttuja+kasvoja,+aina+ne+vaan+vähemmäksi+käy+ja+kuumuus+heikommat+jättää+sisätiloihin.Tarjonta+kauppiailta+on+lauantaisin+runsasta+ja+kukkien+paljous+torin+kaunistaa.Nuo+puhelin+yhteydet+vähän+sivummassa+useinkin+konstailee,+poikani+koti+on+kohde+mihin+ei+yhteydet+aina+pelaa,+katveessa+asustaa,+jotain+harmiahan+sitä+on+oltava,+kun+muuten+asumus+paratiisi;)Varmaan+Mak_Ris+on+samaa+mieltä;)Verhot+pimentämään+ja+ikkunat+joka+suuntaan+auki,+minulla+onnistuu+näin+asunnon+viilentäminen,+vaikka+läpiveto+ei+hyväksi+olisikaan.Tiukka+olen+minä+ollut+myös+rokotusten+suhteen,+mutta+nyt+ajatus+siitä,+että+tautia+kantaisin+ja+toisiin+tartuttaisin+sai+päätöksistäni+luopumaan+ja+rokot+on+otettu.En+ihan+kotiini+minäkään+halua+majoittua,+ulos+ihmisten+ilmoille+kaipaan.Hyvin+nopeasti+se+kukkapenkki+rehevöityy+ja+ei+aina+hyvään+suuntaan+suinkaan,+tarvitsee+rajuakin+harvennusta.Minä+olen+riipinyt+tomaateistani+lehtiä+rajulla+kädellä,+kukkivat+kovasti,+ehkä+pääsen+piankin+maistamaan+omakasvattamia,+raakileita+on+melkoisesti.Tuntuu,+että+aina+saa+kastelukannu+kädessä+niiden+kukkien+seassa+kulkea,+kovasti+vettä+kaipaavat+kukatkin.Fiinufammulla+tuntuu+elämä+kiihkeänä+sykkivän,+mukava+se+on,+jos+jaksaa+ja+tuntee+iloa+saavansa.Pientä+vipinää+minäkin+kaipaisin,+mutta+eipä+taida+tarjoojia+olevan,+tyydyn+osaani+ja+nautin+omasta+rauhastani,+joku+reissu+pitäisi+onnistua,+saa+nähdä+miksi+tämä+korona+vielä+kieltoineen+joutuukaan,+rajoituksia+voi+taas+tulla.Lapset+kasvavat+ja++ja+kohta+aikuisia+kaikki+minullakin,+no+pojan+tytärtentytöt+vasta+ensiaskeleita+opettelevat,+mutta+muuten+suvun+nuoret+jo++isoja,+viimeinen+sitä+sarjaa+ripille+elokuussa+pääsee.Siinä+sivussa+sitä+ikää+kertyy+itsellekin+ja+joka+päivästä+saa+olla+onnellinen,+jos+kunnolla+selviää.Ajattelin+että+yli+70:nen+olin+kun+koneen+hankin+ja+sitä+opettelua+on+sitten+käytön+suhteen+ollutkin,+mutta+tyytyväinen+olen+oppimaani,+enemmän+ei+mielessä+pysyisikään.Ystäviä+on,+joilla+ei+mitään+taitoja+saatikka+koko+konetta+omista,+ehkä+kynnys+on+ollut+liian+korkea.Minä+en+häpeä+osaamattomuuttani,+hyvilläni+olen+kun+näinkin+kauan+olen+hyväksyttynä+saanut+olla,+pieniä+mollauksia+huomioimatta.Muistin+kanssa+ne+ainoat+hankaluudet,+kun+oppiminen+ei+meinaa+päässä+pysyä,+mutta+jospa+näillä+pärjäisi;)Silmät+pyöreinä+katselen+miten+älypuhelimellakin+nopsaan+kaikkia+asioita+selvittävät,+minulla+pankki+taitaa+olla+saavutus+silläkin+laitteella;)Mutta+mitäpä+näistä,+mennään+niin+kuin+on+sallittu+ja+nyt+tori+kutsuu,+käly+jo+odottaa,+viettäkää+mukava+lauantai+päivä;)
  4. Viikonloppu+taas+edessä+ja+lämmintä+luvassa,+nämä+muutaman+päivän+hieman+viileämmät+säät+voimia+antoi,+kai+taas+helteenkin+kestää;)On+se+vaan+todettava,+että+yli+25+asteen+lämpö+voimat+kuluttaa.Heinäkuu+aloitettu+ja+mansikat+poimijoita+työllistää,+raskasta+varmaan+heilläkin.+kesätytöt+tuolla+katujen+varsilla+lehmuksien+runkoja+putsaavat,+siinäkin+hommassa+taukoja+tarvitaan.Mukava+että+työn+tuntuun+koululaiset+pääsevät,+sitä+rahaa+ei+monellakaan+liika+ole,+ja+itse+hankittuna+laittaa+miettimään+mihin+rahat+käyttää,+työn+takanahan+ne+eurot+on+tienattu.Kiva+että+tavalliset+hommasi+jaksat+tehdä+ynnämuu,+siinä+kaupassa+käydessä+ne+kuntoilutkin+penissä+määrin+hoituu.Kyllä+tuo+unen+tarve+lisääntyy,+vaikka+joskus+olen+kuullut,+että+vanhan+unen+saanti+on+huonoa.Torkahtelen+telkkaria+katsoen+ja+vaikka+kuinka+yritän+hereillä+pysyä,+uni+voittaa,+sellainen+7-8+tuntia+yöaikaan,+silti+torkuttaa+päivälläkin;)Meillähän+on+lupa+vaikka+nukkuen+aikamme+viettää;)Mökkini+on+lapsenlapseni+omistuksessa,+mutta+mansikkaa+ei+sieltä+löydy,+silti+kippistän+kanssasi;)Onnellinen+olen,+että+tutun+paikan+haltuun+ottivat.Lehtokotilo+on+pelottava+tuttavuus,+ei+niin+kokonsa+nähden+vaan+tuhoja+tekevänä+sitä+mielellään+kaihtaa.Mistä+ne+todella+ilmaantuvat,+varmaan+bonuksina+kukkatarhoilta.,+minä+vaihdoin+kukat+uusiin,+kun+kirvat+tahmasivat+miljoonakelloni,+mistä+nekin+tiensä+minun+kukkiin+löysivät,+nyt+nämä+uudet+hyvin+voivat.Puiden+halkominen+varmaan+taas+unhoon+jää,+jos+se+helle+mitä+ennustettiin+taas+iloksemme+tulee.Nuo+kurjenpolven+keltaiset+versiot+minunkin+mökillä+kasvoivat,+sinisiä+istutettuna+penkissä,+ulpukat+myös+rantoja+koristi.Muistan+lumpeenkukan+pienempinä+versiona+myös+rannoilla+viihtyneen,+oikeastaan+vähän+syvemmällä+ei+ihan+rannan+tuntumassa.Olihan+sitä+kukkaa+jos+minkälaista,+istutettuja+kuin+luonnossa+olevia,+ja+herkkusienet+mökkini+takana+iso+ilo.Kysyin,+että+vieläkö+niitä+on,+ei+kuulemma,+harmi,+tyttärentytön+mies+niistä+olisi+tykännyt.Olivat+niin+kauniita,+kun+pienenä+ne+sai+otettua,+madotkaan+ei+ehtineet,+kun+aina+aamuisin+kierroksella+ne+keräsin.Kukkaketoa+en+mökille+saanut+tehtyä,+ei+maisema+ollut+sen+oloinen,+että+olisi+onnistunutkaan.Eilen+tein+kauppareissun,+nyt+kiireesti+tuonne+rantalenkille,+ennen+kuin+päivä+kuumenee,+voikaa+hyvin,+suojautukaa+auringolta+ja+koronalta.
  5. Huomenta,+nyt+pilvipoutaan+ja+paljon+viilenneeseen+aamuun.Tänään+voi+vaikka+ripeksiä+vettä;)Kaupalle+on+lähdettävä,+pesuaine+puolella+kaikki+yhtä+aikaa+lopussa,+se+jo+aikamoisen+loven+rahapussiin+tekee,+mutta+kestävät+taas+pitkään.Mansikoiden+hintoja+pitää+kysellä,+joku+kertoi+30+euroa+maksaneensa,+nyt+olisi+hyvä+aika+ostaa,+kun+on+kuivina+saatu+kerättyä.Siinäpä+sitä+yhdelle+päivälle+työrupeaman+saisi,+pakastamisen.Kyllä+minä+myös+pyrin+pienet+elolliset+myös+hengissä+ulos+saada,+ainut+on+itikka,+minkä+surutta+tapan.+Vanha+uskomus+hämähäkkiä+ei+saa+tappaa,+tietää+onnettomuuksia.Niin+ne+on+kimalaiset+ja+mutkin+pölyttäjät+kadonneet.Kuuntelin+radiosta,+miten+Lappiin+kimalaisia+ja+ampiaisia+vietiin,+siinä+toivossa,+etteivät+sieltä+kokonaan+katoa.Mak-Ris+ihastuikin+mökkielämään+ja+saunomiseen,+no+ehtii+sitä+talven+tullen+taas+kotonakin+istua.Noin+on+kun+sanot,+jokainen+vain+oman+persoonansa+likoon+täällä+laittaa,+toisten+puolesta+ei+auta+kantaa+ottaa,+se+peiliin+tuijottaminen+tämän+asian+kyseessä+olen+on+joskus+tarpeellista.Fiinufammu+kiipeilyyn+uskalsi,+noin+varmaan+minäkin+olisin+tehnyt.Kerran+lensi+pikkulintu+sisään+ja+ulos+sain+sen+sillä+lailla,+että+pimensin+kaikki+ikkunat+ja+vain+oven+jätin+auki,+lintu+kohti+valoa+lensi+ja+onnellisesti+pääsi+vapauteen.Parvekkeelle+on+monasti+lentänyt+myös+lintu,+siitä+olen+selvinnyt+vain+oven+kiinni+laitolla+ja+itse+ikkunan+takaa+seuraillut+miten+ulos+ovat+löytäneet.Ramoona+olisitte+kääntäneet+rattia+ja+tänne++viitostietä+ajelleet,+onhan+sinulla+sukua+näissä+Savon+maisemissakin+ja+nähtävyyksiä+täälläkin.Ei+joka+kaupungissa+kanavaakaan+ole,+meillä+niitä+on+kaksi,+nykyisin+käytössä+oleva+ja+vieressä+vanha+nälkävuosina+rakennettu,+historian+havinaa,+sitä+löytyy.Keskelle+kaupunkia+pääsee+isollakin+veneellä+ja+ruokaa+konttikahvilasta+ihan+satamasta.Jos+joku+tänne+suunnalle+ajelee+kannattaa+pistäytyä,+kaunis+on+kaupunkimme;)Onhan+näitä+nähtävyyksiä+joka+puolella,+minä+nyt+vaan+tämän+kotikaupunkini+mainostajana+yritän;)Katselin+juuri+rantalenkilläni,+miten+lumme+kukki+ja+sanotaan,+että+pitää+olla+puhdas+vesi+sen+kasvuun,+joten+puhdasta+on+järvessä,+vaikka+toisella+puolen+tehtaat+täydellä+teholla+toimivat.Paljon+on+tehty+järvien+hyväksi+täällä+päin.Kristiinan+tunnistin+viestisi+perusteella,+mukava+kuulla+sinunkin+voinnistasi+ja+elossa+olemisesta,+no+miksipä+et+eläisi+ja+hyvin+voisi,+olethan+huomattavan+paljon+nuorempi+kuin+esimerkiksi+minä.Tuttuja+olemme+pirtin+ajoilta+ja+viestittely+oli+silloin+mukavaa,+Ramoonakin+on+melkein+alusta+ollut+kirjoittelijoiden+joukossa,+ellei+ihan+ensimmäisissä+pirteissä?Jatketaan+muisteloita+ja+kerrotaan+uusia+asioita,+mikä+on+kertomisen+väärti+ainakin+omasta+mielestä,+lukijat+sitten+tykkää+tai+ei;)Vilkasta+lukijapuolella+onkin,+soisi+useamman+viestin+laittavan.Mukavaa+hieman+viileämpää+päivää+teille+ystävät.
  6. Keskiviikkoaamu+ja+kaunis+sää+jatkuu,+hieman+on+helle+hellittänyt+ja+tuuli+antaa+viileyttä+jaksamiseen.Taivas+on+aivan+pilvetön,+kauniin+sininen,+pääskysten+taitoliidot+hyvin+erottaa,+nyt+varmaan+poikaset+hyvin+kehittyvät,+kun+ruokaa+runsaasti+tarjolla.Luonnon+seuranta+onnistuu+kaupungissakin,+jotenkin+tuntuu+kuin+vanhemmiten+silmät+avautuvat+juuri+luonnon+tarkkailun+suhteen.Huomaan+katsovani+aivan+toisin+silmin++luonnon+runsautta+mitä++nuorempana+huomioin,+kai+se+elämän+rakentaminen+kaikki+huomion+vaati.Ikkunanäkymässäni+on+koivujen+lisäksi+hopeakuusi+ja+nyt+se+on+saanut+latvan+täyteen+vihreitä+käpyjä,+en+ennen+ole+niitä+huomannut,+uusi+kasvu+hopeanhohtoinen.Puistossa+eri+aikaan+kukkivat+pensaat+antavat+värinautintoja+parvekkeen+puolella,,+näitä+näkymiä+nyt+katselen+ja+nautin.Elämään+liittyy+paljon+vaivoja+ja+harmejakin,+mutta+kuitenkin+nämä+luonnon+antamat+sisältöä+päiviin+lisää;)Olen+hyvillä+mielin+lukenut+viestejänne+ja+olen+vaivaantunutkin+niin+runsaista+kiitoksista+mitä+osakseni+olen+saanut,+mutta+mieleni+niistä+hyväksi+saitte,+kiitos.Eliaanan+elämä+tuntuu+myös+aivan+mahtavalta+siellä+mökki/kotipaikan+ympäristössä,+paljon+tapahtumia+ja+ihania+kokemia,+tuo+tukan+pesukin+järvivedellä+antaa+hiuksillekin+kesän+hyvinvointia.Ihana+tuo+kissakaverisi,+aina+on+jutustelukaveri,+eikä+pahasti+riitaa+haasta;)Olen+kertonut+kymmenkiloisesta+kurpitsa+sadosta,+joskus+aikoinaan,+siitä+riitti+pikkelsiä+ja+monta+muuta+herkkua.Kesäkurpitsaakin+voi+pakastaa,+sen+olen+kokenut,+keitin+soseeksi+ja+pakkaseen,+sitten+keitin+kermalla+tai+tuorejuustolla+höystäen+makoisan+keiton+talven+aikana,+useastikin.Sinisiru+kokenut+myös+mukavan+päivän+ystävättären+seurassa,+helppoa+kuunnella,+kun+toinen+asiaa+ja+aihetta+jaksaa+jakaa,+kokemusta+on+minullakin,+ei+tarvitse+paljon+muuta+kuin+nyökkäillä.Mukava+myös+Mak-Riksen+kesän+nauttimisista+kuulla,+niin+se+vaihtelu+virkistää+voisi+kohdallasi+sanoa.Tätä+sään+antamaa+nautintoa+ei+ikuisesti+riitä,+nyt+siitä+on+kaikki+otettava+ja+vaikka+heltyä+maailmaakin+syleilemään;)Ynnämuulle+onnittelut+jälkikäteen+unohdin+aiemmin,+joka+päivä+sitä+onnea+kaipaa.Yksi+kantava+ja+kannustava+kirjoituskaveri+olet+vuosia+ollut,+jaksetaan+edelleen,+olet+yksi+tuntemattomuus+minulle,+kuitenkin+viestisi+on+tutuksi+tehnyt+täällä+palstalla+ja+se+on+mukava+lisä+elämääni.Ihmettelin+lukiessa+pitkää+asiallista+ja++viisautta+sisältävää+viestiä+ja+ajattelin+,+että+niin+demeter+tyylinen+on,+mutta+alle+kuittausta+ei+ollut+ja+jäin+pohtimaan+kuka+toinen+noin+samantapaisesti+voisi+kirjoittaa,+kunnes+korjaus+ja+kirjoittaja+ilmaantui,+kerrankin+osasin+tulkita+oikein,+demeterhän+siellä+viestin+laittoi.Kateutta+en+minäkään+tunnusta+juhannuksen+ajasta+muuten+kokeneeni,+mutta+sauna+ja+sieltä+uimaan+pääseminen+olisi+ollut+mieleistä,+mutta+onhan+tuotakin+tullut+nautittua;)Kiva+että+tuo+liikkuminen+vähän+vapautta+toi+ja+voidaan+tavata+vähän+isommillakin+porukoilla,+kun+ei+vaan+nyt+alkaisi+taas+leviämään,+noiden+kisojen+ja+muiden+suurempien+kohtaamisien++kautta.Leikiksi+monet+tämän+koronan+laittavat,+nuoremmilla+varma+usko+siitä,+että+ei+heihin+tauti+iske,+toivoa+sopii+että+niin+ei+käy.Olemme+aika+hyvin+täällä+minun+kotiseudulla+taudin+välttäneet+ja+nyt+jo+teini+ikäisiä+aloitetaan+rokottamaan,+ehkä+tulokset+tuovat+iloisia+viestejä.Kahvipirtti+oli+ihana+ketju,+monta+vuotta+sitä+kesti+ja+siellä+niin+miehet+kuin+naisetkin+mielikuvien+maailmassa+elelimme,+milloin+mitäkin+hauskaa+keksittiin.Oli+tansseja,+musiikki+pauhasi,+rekiretkiä,+muutto+joka+ketjun+alussa,+siellä+kukkia+ja+tavaroita+kannettiin,+iso+oli+joukko+mikä+mukana+kulki,+nyt+ei+siihen+enää+mielikuvatkaan+pysty.Vanhuusko+mielikuvituksen+tappaa?Mennään+nyt+näillä+taidoin+mitä+olemassa+on+ja+tyydytään+olemaan+ihmisiä+ihmisille,+kiitos+vielä+kaikille+mukana+olosta+ja+mukavista+viesteistä,+ne+jatkamista+puoltaa.
  7. Kesäistä+aamua+ja+tiistaipäivän+alkua,+luvassa+lämmintä+ja+sateetonta+säätä.Kelpaa+nyt+lomalaisten+nauttia+ansaitusta,+varmaan+raskaistakin+korona-ajan+työpaineista.Ei+kovin+lohdullisia+ole+nuo+tautitilastot+mistä+tiedotetaan,+,+ihmisten+pitää+kokoontua+välttämättä+ja+sitten+vielä+suojautumista+ei+noudateta,+syyttömät+tai+sanoisiko+sääntöjä+noudattavat+joutuvat+näiden+ei+niin+kuuliaisten+myötä+sairastumaan.Lehdestä+myös+luin+häiriö+ja+väkivalta+on+lisääntynyt,+syyksi+arvellaan+koronaa,+no+kuinkas+muuten,+olisiko+syy+kuitenkin+ihmisten+kestokyvyn+heikentyminen,+ei+enää+kestetä+mitään+poikkisanaista,+kun+jo+kiehumapiste+esille+pyrkii.Olen+sen+huomannut+myös+palstalla,+aiemmin++keskusteltiin+niin+kuin+ihmisten+kanssa+pitäisi+tehdä,+nyt+joka+ketju+saa+sitä+nurjaa+viestiä+ja+palautetta.Ynnämuu+yritetään+vaan+mukana+pysyä,+onhan+täällä+kauan+oltu+ja+muutokset+huomattu,+mutta+vielä+kirjoittelu+puoliaan+pitää,+se+asiallinenkin+kaiken+kinan+ja+epäsovun+seassa.Sinisiru,+varmaan+tämä+eripura+mielen+kielteiseksi+koko+viestittelylle+tekee,+mutta+yritämme+kuitenkin+ja+aina+näitä+sopuisia+viestejä+jokunen+mukaan+mahtuu+ja+sehän+kannustaa+jatkoon.Harmi+jos+palstalla,+mikä+meidän+ikäisille+on+tarkoitettu++ei+osata+sovussa+kirjoittaa,+oma+etuhan+siinä+monellekin+on,+kun+voi+lukea+viestejä+muilta+samanhenkisiltä.Fiinufammu+sai+iloa+pitkäksi+aikaa+muistellakseen,+lapset+ne+pienimäiset+omalla+aitoudellaan+jo++saavat+hymyn+kasvoille.Minäkin+kävin+pojantyttären+ja+hänen+vajaa+kaksivuotiaan+kanssa+kanavamuseolla,+missä+oli+puput,+kanat+ja+lampaat+hellimisen+kohteena.Puhe+on+hyvällä+alulla+tällä+pienellä,+mutta+aika+usein+tulee+ei+sana+esiin,+kysyin+oletko+ei+tyttö,+kohta+matki+sanonnan,+hänellä+ehkä+rankempaa+puhumisen+oppiminen,+kun+kahta+kieltä+pitää+oppia.Kaikki+tuntuu+Mak-Ris+sinullakin+hyvin+olevan+jopa+polvikin+on+mökillä+olosta+tykännyt.Kertomasi+antaa+nautinnollisen+kuvan+mökillä+viihtymisestä+ja+helppo+tuo+onkin+uskoa,+koska+sen+olen+aikoinani+niin+monasti+kokenut.Saunan+lämmityskin+onnistuu+vaikka+aamulla+ja+sieluni+silmin+näen+sinut+saunan+edustalla+jäähdyttelemässä,+hieman+meinaa+harmittaa+mieltäni,+kun+paitsi+jään.Olen+varmaan+elämässäni+tuon+nautinnon+usein+saanut+kokea,+nyt+sitten+tyydyn+tähän+kellarisaunaan.Ystävien+mökille+meno+kutsu+on+voimassa,+ehkä+siellä+saan+varpaatkin+järvessä+käyttää.Ihmettelen+korpikirjailija+tarkoitatko+minua,+kun+puhut+puolustelijoista,+en+mielestäni+taistelutantereella+ole+ja+en+koskaan+ole+kokenut+tarvitsevani+puolustelijoita,+mukavia,+kannustavia+viestejä+kylläkin.Sanot+myös,+että+minun+pitää+ymmärtää+mitkä+asiat+ovat+leikkiä,+mitkä+totta,+niin+kai+pitäisi,+mutta+olen+jo+useasti+kertonut+olevani+siltä+osin+ainakin+hyvin+osaamaton,+en+hyvällä+tahdollakaan+kaikkea+huumoriksi+ymmärrä.Jos+kinaa+haluat,+älä+minua+mukaan+laske,+en+missään+nimessä+kilpaile+kanssasi.Voit+aivan+suoraan+sanoa,+mikä+minussa+saa+niskakarvasi+pystyyn,+olen+yrittänyt+kannustaen+kirjoitella+myös+sinun+kanssa,+kuten+toistenkin.En+odota+vastausta,+selvensin+vain+oman+tuntemukseni,+vikaan+varmaan+meni;)Tulkaa+kirjoittamaan+ja+varmasti+kerrottavaa+löytyy+juhannuksen+vietosta+ja+muutenkin+tästä+kesän+vietosta.Sopuisaa+ja++asiallista+kerrontaa,+kaikkea+kivaa,+mitä+vaan+kesällä+koette;)
  8. Juhannuksen+jälkeinen+aika+ja+meneekin+marraskuun+alkuun,+Pyhäinpäivä+seuraava+kaksipyhäinen,+joten+on+tässä+tiedossa+arkea,+mutta+kesä+kaiken+juhlistaa;)Tapahtumia+mitkä+arjesta+pois+vie,+lomat+työssä+käyvillä+ja+monet+ihanat+asiat+varmaan+jokaisella+mielessä.Häitä+ja+rippiäisiä,+mahdollisia+ristiäisiä+syntymäpäivien+lisäksi,+katkaisee+arkiset+touhut.Mustikan+kukinta+ei+kaikin+paikoin+ole+onnistunut,+myrsky+kukat+riipinyt,+näin+kertoili+kummi-tyttöni+eilen,+no+jospa+puolukkaa+tulisi.Mansikoita+tässä+on+ruvetta+katselemaan+ja+hintaeroja+vertaamaan,+kuumuus+ja+rankkasateet+ei+varmaan+ole+hyväksi+ollut+tällekään+marjalle.Vilkasta+on+sananvaihto+taas+ollut,+harmi,+että+hieman+kitkerän+oloistakin,+minusta+ei+tämän+ikäisten+palstalle+moinen+kuulu.Olen+kyllä+matkan+varrella+huomannut+Korpikirjailijan+halun+mollata+minua,+mutta+olen+ajatellut,+että+kai+hänelle+siitä+joku+onnistuminen+tulee+ja+olen+yrittänyt+pitää+suuni+kiinni.Ei+kovin+vaikea+ole+yhdistää+"piimärieskan"+pureskelijaa+ja+minua+toisiinsa,+sitten+kovat+selittelyt+tarkoitus+peristään+sitten+perään.Kyllä+niitä+huomauttamisia+löytyy+minunkin+taholta,+jos+sanasen+arkkuni+aukaisen,+mutta+joku+on+sanonut,+että+on+viisutta+olla+yhtymättä+tämän+kaltaiseen,+loputon+polku+se+on.Googlesta+nuo+kaikki+hienot+sanat+ja+muutkin+asiat+löytyy,+mutta+en+katso+aiheelliseksi+tehostaa+omaa+minääni,+tyydyn+olemaan+tietämätön+ja+osaamaton.Eihän+minun+toivomuksillani+mitään+mahtia+ole,+joka+uuden+ketjun+alussa+toivon+asiallisia+viestejä,+huumori+mukaan+liittäen,+mutta+ei+onnistu,+harmi.No+voihan+pysyä+pois+koko+palstalta,+mutta+vielä+en+sitä+mielekkäänä+pidä,+en+mielestäni+aiheuta+kirjoituksillani+mitään+äkkiväärää,+joten+miksi+sen+vuoksi+poistuisin+ja+kiitos+monelle+mukavalle+kirjoittajalle,+joilla+aina+joku+kannustava+sana+on+sanottavana.Tämä+nyt+tässä,+ei+oikein+pyhäpäivän+tekstiä,+mutta+näin+nyt+oli+tarve+viesti+laittaa,+palataan+huomenissa+iloisemmissa+merkeissä,+ja+nautitaan+edelleen+kauniista+säästä,+se+ei+ole+puolueellinen,+tykkää+meistä+kaikista;)
  9. Torstai+on+toivoa+täynnä+ja+niinpä+toivon+hieman+viileämpää+säätä,+ukkonen+myrskysi+eilen+ja+satoikin+aika+paljon,+tuuli+oksia+heiluttaa+mihin+suuntaan+sää+muuttunee.Vähän+viileämpää+ovat+luvanneet,+joten+kauppareissu+onnistunee+kohtalaisesti.Lähellä+on+tuo+kesän+kohokohta,+huomenna+jo+juhliminen+alkaa,+toivottavasti+vahingoilta+vältyttäisiin.Liikenne+varmaan+tänään+vilkastuu,+kun+mahdollista+jo+perheiden+tapaamiset+ja+yhteiset+kokon+poltot.(ehkä)Ramoonan+arvailut+osuivat+oikeaan,+kirvat+ne+tuhotöitä+teki,+nyt+amppelin+melko+vihreinä+ovat,+olen+suihkuttanut+ja+pessyt,+rupeaako+uudelleen+kukkimaan+jää+nähtäväksi.Noita+juhannuksen+ruokia+ja+perinteitä+monissa+paikoin+yllä+pidetään,+aion+minäkin+tehdä+rieskaa,+sitä+savolaista+uunipellillä+tehtävää.Se+maistuu+kuumana+aivan+ihanalta,+voi+olla+että+suuria+määriä+kerrallaan+nauttien+saa+vatsan+väänteitä,+ohra+on+kuitenkin+vaikea+sulamaan.Nuo+mökeille+menot+monella+mielessä+ja+hyvä+että+koirulin+jalka+antaa+fiinufamunkin+suunnitelmansa+toteuttaa,+aina+se+juhannus+vesistön+ääreen+parhaiten+kuuluu,+olipa+meri+tai+järvi+kysymyksessä.Yritän+kertomienne+mukaan+itsekin+antaa+mielikuvien+lentää+ja+kuvittelen+istuvani+laiturilla,+onki+kädessä;)Varmaan+mahdollisuuden+saisin+toteutettua,+mutta+nyt+aion+olla+vaan+kotona,+kuvia+katsella+aikaisemmista+juhannuksista.Katselin+teevee+ohjelmia+ja+anti+on+kyllä+vähemmän+houkutteleva,+onneksi+on+nuo+ostetut+kanavat.Kärhöjä+olen+kasvatellut+minäkin+ja+joskus+onnistunutkin,+viimeiset+laitoin+omenapuun+juurelle,+toivoen+että+puunrunko+peittyisi+kärhönkukkasin,+näin+ei+käynyt;)Olen+saanut+pienet+äitienpäiväruusut+kukkimaan,+nyt+jos+osain+oikein+vielä+leikkailla+niitä,+kukaties+pitkäkin+ilo+olisi.Paloma+kertoili+noista++juhannusperinteistä+myös,+tuota+salkoa+ei+täällä+ole+pystytetty+ainakaan+en+ole+nähnyt,+kai+se+on+siellä+meren+takana+tapana,+kuten+Ahvenanmaallakin.En+tosissani+noita+metsänomistajia+ottanut,+mutta+mistäpä+sitä+tietää+vaikka+salojen+valtiaita+olisivat,+onnea+vaan+heille;)Miaelina,+tuo+kauppaan+meno+minulla+edessä+ja+pilviä+leijaa+siihen+malliin,+että+voipa+vaikka+kastua+matkallani,+kuuma+on+ainakin;)Kasikymmentä+viisi+astetta+tällä+hetkellä+mittarissa,+mutta+eilen+oli+kolmekymmentäkolme,+joten+paljon+helpompi+matka+odotettavissa.Huomista+hoo+hetkeä+nyt+odottelemaan+ja+ainakin+radion+välityksellä+jotain+maailman+menosta+saa+tietää,+vaikka+hyvä+ihan+oman+itsensä+mietteitä+välillä+tarkalla+korvalla+kuunnella;)Rauhaisaa+ja+turvallista+juhlaan+laskeutumista+toivotan;)
  10. Helteistä+aamua+ja+varmaan+yli+30+asteen+mennään+tänäänkin,+eilen+ukkonen+jyrähteli,+mutta+ei+vettä+antanut.Mansikkasadosta+ennustetaan+hyvän+laatuista,+hintoja+en+ole+kysellyt,+pian+juhannuksen+jälkeen+ne+on+ostettava,+jos+helle+jatkuu+sato+pian+kypsyy.Jääpä+lenkille+lähtemättä+tänäänkin,+pää+tuntuu+niin+huteran+oloiselta,+että+varminta+on+sisällä+pysyä.Kiva+kuulla+ynnämuu,+että+vielä+voimissasi+olet,+jos+ei+nyt+aivan+paras+kunto+enää+olisikaan,+pienen+liikunnan+teko+sitä+kuntoa+yllä+pitää.Jospa+tämä+helle+pian+ohi+menee+ja+sää+tekee+meille+huonommillekin+tuon+pienen+liikunnan+jaksamisen.Ei+varmaan+se+nuoruuden+muistelu+kaikilla+ilon+kiljahduksia+mieleen+tuo,+mutta+omalta+kohdaltani++voin+olla+hyvillä+mielin,+elämään+opetti+ankeakin+aika,+tai+ehkä+juuri+se;)Tuo+pieni+nokittelu+näyttää+sitkeänä+elävän+ketjussamme,+mutta+jos+näin+mieli+joillakin+virkistyy,+jaksamme+ja+hymyllä+kuittaamme.Minä+en+ole+ihmeemmin+seurannut+kuljettajien+käytöstä,+vähän+autoja+käytänkään,+ehkä+vastanneet+ovat,++jos+itse+tuon+olen+muistanut.Kiitoksen+annan+aina,+kun+joku+autoilija+antaa+minun+tien+ylittää,+se+on+vanhalle+jo+kiitoksen+aihe,+aika+hyvin+tuon+tekevätkin,+kauniilla+hymyllä+vielä+kiitos+lähtee;)Minä+parvekkeen+miljoonakellojen+kanssa+taistelen,+joku+kumman+tahmea+kerros+kukkiini+on+tullut,+pientä+valkeaa+olentoa+ja+kuin+siirappia+olisi+käsiin+inhottavasti+tarttuu.Mäntysuopavettä++olen+yrittänyt+päälle+kaataa,+mutta+huonoin+tuloksin,+olisiko+joku+sokeritauti+kukillanikin?Tomaatit+siitä+hyvästä+kuitenkin+kovasti+satoa+pukkaa,+pääsen+varmaan+omia+maistelemaan+ja+ne+on+niin+hyvä,+että+vesikielellä+odotan.Tuija,+minkä+joulukuusekseni+aion+kasvattaa+voi+myös+hyvin,+ehkä+jouluna+valot+siihen+saan.Eihän+jouluunkaan+kuin+puoli+vuotta,+ehkä+toisissa+lämpötiloissa+silloin+elellään.Nyt+istuenkin+hiki+virtaa,+kaksikymmentä+seitsemän+astetta+mittarissani,+mihin+kivunneekaan+tänä+päivänä,+sitä+nyt+seuraamaan+ja+kylmä+suihku+houkuttaa;)Jaksakaa+ihmiset,,+sade+tekisi+elämän+siedettäväksi,+mutta+vaikka+kuinka+tilausta+siitä+laittaa,+ei+tule;)
  11. Hellettä+ja+sen+tuntee+kehossaan,+mutta+ei+valitusta+ei+tätä+herkkua+ylen+määrin+saa;)Tietenkin+voimat+vie+meiltä+iäkkäiltä+ja+voipa+sydänkin+väsyä,+varoitellaan+kovasti,+että+pitäisi+sisätiloissa+pysyä,+itsellenikin+tuli+ajatus+samankaltainen,+kun+lenkiltä+tulin,+tänään+jätän+lenkin+väliin.Toisaalta+mikä+on+tulevaa,+ei+sitä+pidä+surra,+eletään+niin+kuin+jaksamme.Eliaananalla+vilkasta+ollut+ja+jatkossakin,+siinä+sitä+ei+ehdi+itsesääliin+upota,+kun+nuoret+elämänhaluiset+vierellä+kulkee;)Kuulopuheet+on++tiedon+osalta+useinkin+vain+puheita,+kuten+tuo+linjojen+alta+puiden+katkominen,+mutta+enpä+ole+ketään+kuullut+sakotettavan,+jos+pari+pientä+puuta+metsästä+hakee,+niin+luvan+peräistä+kun+onkin.Jos+minä+omistaisin+metsiä+pyytäisin+harventamaan+tiheimmät+kohdat;)Teiden+varretkin+kasvaa+ryteikköä,+aivan+hyvin+voisi+lupa+sieltäkin+ottaa.Muistan+minäkin,+miten+kiersin+naapureilta+kysymässä+lupaa+korjata+mökkiäni,+ikkunat+vaan+siirtyi+ja+osa+kuistia+huonetilaksi,+mökkini+ei+edes+näkynyt+eräälle+talolle,+mutta+lupa+oli+oltava.Nyt+olen+kuullut,+että+muutoksia+on+tulossa+muuttaa+mökki+talviasuttavaksi.Fiinufammu+nautit+musiikin+kuuntelusta,+kyllä+se+onkin+hyvin+iso+ilo+monelle,+minäkin+joskus+laitan+levyt+pyörimään,+mutta+kuunneltavani+ei+yllä+kovin+korkeaan+tasoon,+jos+niin+voisi+sanoa.+musiikkia+kuitenkin;)Elokuvamusiikki,+operetti,+taitaa+sitä+minun+parasta+viihdytystä+olla+,+tietenkin+jo+muistoihin+siirtyneet+artistit+mielen+herkistää.Reipas+marssimusiikki+jollekin+tunnealalle+sopivasti+sattuen,+myös+tarmoa+antaa;)Kirjoitustesi+perusteella+olet+"oikea"+esimerkki+nuorelle+sukulaiselle+demeter,+minä+arvostan+kovasti+juuri+noita+"duunareiden+"+rivistä+tulevia+hienoja+ihmisiä.Tittelit+ei+mitään+merkkaa,+vaan+tekevä+ihminen,+tekipä+sitten+mitä+tahansa.Ehkä+olemme+päässeet+pitkälle+jo+näiden+arvojen+ja+aatosten+kohdalla+täällä+kotimaassa,+kun+vertaa+joihin+muihin+maihin.Paljon+on+vielä+korjattavaa+ja+vähän+miettien+olen+seurannut+näitä+kapinoitsijoita,+onko+kysymys+todesta+vai+huomion+hakemisessa?Nuorilla+on+arvot+ja+aatteet+vielä+hakusissa+ja+idolit+johtavat+asioiden+hoitoon,+tavalla+mikä+ei+aina+oikeaan+osu,+mutta+nuorilla+on+läksy+mahdollista+oppia,+mutta+kun+katselen+oman+ikäisiäni,+niin+joskus+pään+saan+pyörähtämään.Eikö+elämä+ole+mitään+opettanut?Minä+en+enää+miksikään+muutu,+olen+aina+ollut+se+vaatimaton+eläjä+ja+sitä+olen+loppuun+saakka,+maailma+kulkekoon+suurin+muutoksi,+minä+en+heilu+en+horju,+itsepäinen+loppuun+asti;);)Totuutta+etsin+ja+ihminen+ihmiselle+olla,+ne+vaateeni+olkoon+hautaan+asti.Jospa+juhannuksesi+kuitenkin+hyväksi+tulee+ja+kumppani+voimistuu,+luoksesi+palaa,+aina+on+toivoa+oltava.Vielä+noista+puita+ja+niiden+ottamisista,+jos+ojan+penkalta+tai+tiheiköstä+pienen+puun+taitat,+ei+rikoksen+suuruus+ole+kovin+iso,+jos+kaikkea+muuta+esimerkiksi+tuolla+päättäjien+päässä+esiin+tuotaisiin,+voisi+vankilat+täyttyä;)Kannattaako+täällä+palstalla+tuolle+syyttelyn+linjalle+lähteä,+myös+vähättely+ei+sopua+rakenna,+kaikilla+ei+kiinnostus+riitä+googlettamiseen,+annetaan+jokaisen+tyytyä+olemaan+osaamaton+tai+osaavakin;)No+nyt+tuli+taas+sanastoa++esiin+tuotua,+oliko+järkeä+missään,+mutta+minut+tuntevat+tietävät,+ettei+paljon+voi+odottaakaan+joten,+näin+tänä+aamuna;)Jaksakaa+helle+ja+juokaa+sitä+vettä,+joka+hengissä+pitää;)
  12. Sunnuntaiaamua+ystävät+ja+kaunista+sellaista,+tuulikaan+ei+ole+herännyt,+nyt+toivoisi+pientä+tuulen+virettä,+auttaisi+tuskaiseen,+kuumaan+olotilaan.Aivan+kuin+olisi+jossain+kuultu+huokailuni,+koivujen+oksat+alkoi+heilumaan;)Kesä+ja+itikoita,+siinä+sitä+nautintoa+onkin;)Ramoona+ihania+herkkuja+pakkailee+merelle+menoa+varten,+no+siellä+ei+varmaan+ainakaan+itikat+kiusaa.Muistan+joskus+aika+uupunut+olin,+kun+perjantai+koitti+ja+mökille+meno,+siinä+kun+pakkaili+autoa+täyteen+jos+vaikka+mitä,+täyden+työpäivän+tehneenä,+oli+jo+melkein+loppu.Annas+olla+kun+järvi+ja+mökki+näkyi,+väsymys+oli+pois+puhallettu,+näin+uupumus+ja+mieliala+vaihtui+pikaisesti,+sitten+sunnuntai++iltana+mieli+maassa+taas+kaupunkiin.Tätähän+tämä+elämä+on+ollut,+ei+aina+päivänpaistetta.Kinaa+on+tullut+juhannuskoivujen++katkomisista,+kannattaakohan+täällä+siitäkin+riita+aikaan+saada.Muistelen+joskus+kerrotun,+että+voimalinjojen+alta+saa+katkoa+puita,+tämä+ei+varmuutta+ole,+mutta+olen+syyllistynyt+naapurin+pellolta+ojan+reunasta+koivun+taimia++ottamaan+ja+nyt+yhden+edellisen+asunnon+pihassa+taivaaseen+kurkottavat.Kolme+koivua+ja+jokunen+pihlaja+mukaan+lähti,+ei+suurelta+puutokselta+näyttänyt+puiden+jättämä+aukko.Ihania+olivat+nämä+naapurit,+multaa+sain+luvan+perästä+ottaa+ojien+reunoilta+ja+kasvinmaankin+heidän+pellolleen+sain+tehdä.No+nyt+kun+ajattelen+varkaushan+se+oli,+mutta+on+tainnut+jo+vanhentua,+liki+neljäkymmentä+vuotta+siitä+on.Uskon+että+lupa+heltiäisi+nykyisinkin,+harventamaan+muutenkin+joutuvat,+kaikestahan+kinaa+ja+riitaa+saa+aikaan+jos+halua+ilmenee.Kuuset+olemme+torilta+hakeneet,+kun+niitä+laitettiin+jouluiseen+asuun.Nyt+ostin+Tuijan+parvekkeelle+ja+sitä+joulukuuseksi+kasvatan,+jos+onnistuu;)Yhtään+peliä+en+ole+katsonut+niin+urheilullinen+olen,+korealaisia+sarjoja+katson+ja+ihmettelen+heidän+elämän+tyyliään.Vaatteet+päällä+menevät+nukkumaan,+peitto+vaan+päälle+ja+uneen,+monta+muutakin+asiaa+poikkeaa+länsimaalaisista+tavoista,+ihastuttaviakin,+esimerkiksi+kelpaavia.Sarjojahan+ne+on,+mutta+varmaan+hyvin+kuvaavat+heidän+elämän+tapojaan,+jos+käsikädessä+mies+ja+nainen+kulkee,+on+osoitus+seurustelusta,+nainen+on+koskematon+ainakin+näin+kuvataan,+voi+olla+toisinkin.En+ole+koskaan+päässyt+matkustamaan+näihin+itämaihin,+mutta+näitä+sarjoja+katsoen,+jotain+viitteitä+heidän+kulttuuristaan+tavoitan,+tämä+kehitys+on+ollut+näiden+nykyisten+laitteiden+avulla+valaisevaa+myös+minulle.Teinpä+eilen+kurkkusalaattia+muutaman+litran+ja+nyt+pitää+purkittaa,+on+jo+säilöminen+alkuun+laitettu.Pitkiä+lonkeroiksi+kasvaneita+sai+euron+kilo+ja+niistä+se+kannattaa+tehdäkin.uusi+peruna+torilla+kuusi+euroa+kilo,+jätän+vielä+ostamatta,+pian+ne+juhannuksen+jälkeen+halpenevat,+näin+toivon.Lämmintä+toivottelen+joka+puolelle+varmaan+toivomus+toteutuu+monella+suunnalla;)
  13. Lauantaiaamu,+taas,+juuri+oli+maanantai+nyt+sitten+saunapäivä;)Tuo+sauna+on+ollut+vuosien+takaa+tätieni+ainut+juhla,+pitivät+pientä+ruokalaa+Malminkadulla+ja+siellä+päivät+aamusta+iltaan,+sauna+sitten+muodostui+ainoaksi+juhlaksi.Kertoili+aikoinaan,+miten+vaikeaa+oli+tarvikkeiden+saanti+sodan+aikana+ja+kauan+sen+loputtuakin,+mutta+niinpä+selvisivät.Päätyi+työhön+Helsinkiin,+maalaistyttö,+sisäköksi+diplomaattiperheeseen+ja+siitä+kovalla+työllä+ja+jaksamisella,+perusti+tämän+kahvila/ruokalan,+tiukalla+elämällä+sai+kerättyä+pienen+omaisuuden+ja+ei+osannut+sitä+juhlien+kuluttaa,+sauna+ainut+juhlan+paikka;)Voihan+se++onnistua+moinen+tänä+päivänäkin.Nuo+juhlat+saavat+myös+vaihtelua+elämän+kulkuun,+kun+vielä+saa+apua+järjestelemisiin,+hyvin+menee.Nyt+sitten+saat+nauttia+aherrustesi+tuloksista+korpikirjailija;)Minun+tuttavapiiriin+ei+taida+kuulua+Vieno+nimisiä,+vaikka++aika+suosittu+nimi+oli+aikoinaankin,+joten+luulisi+ainakin+yksi+Vieno+tuttavapiiristä+löytyvän;)Kiva+on+kun+vanhat+nimet+suosioon+tulevat,+on+suomalaisen+tuntuisia,+nykyisessä+vieraskielisten+suosiosta+kaikista+mahdollisista,+liikkeidenkin+nimissä.Onnea+vaan+nimien+saannista+pienille+ihmisille;)Kyllä+se+juhannuksen+vietto+perinteisesti+kuuluu+pitää+järvenrannalla,+mutta+ei+aina+onnistu,+en+kyllä+sitäkään+harmittele,+niin+kiva+kuin+järveen+olisikin+pulahtaa.Fiinufammu+kertoili+kunnan+järjestämisistä+tilaisuuksista+ikä-ihmisille,+meille+tarjotaan+ilmainen+linja-auto+kyyti+10-14+välillä+ja+kuntokortti+pienellä+maksulla,+kumpaakaan+en+liioin+ole+tarvinnut,+kulkeminen+vielä+onnistuu+kaupoille+ja+huono+olen+kuntoilemaan.Uimahallin+vesi+ei+iholleni+oikein+käy+ja+siksi+sekin+on+jäänyt,+paljon+käyvät+täälläkin+kuntoilemassa+vanhemmatkin.Tuota+Mak-Rissin++ihmeparannusta+en+edes+odota+polviini,+mihin+ne+kulumat+parantuisi,+mutta+hienoa,+että+sait+liikuntakykysi+takaisin+Mak-Ris,+aina+iloinen+asia+ja+nyt+sitten+vain+taivaltamaan,+kepit+hyvänä+apuna.Totta+tuo+mökkimaaston+kulkeminen+sen+olen+kokenut+ja+nauttimisesta+on+enemmän+kuin+puolet+pois,+jos+liikkumaan+ei+mökillä+pääse,+kun+se+luonnossa+oleminen+suuren+nautinnon+antaisi.Voihan+se+olla+joskus+noinkin,+kuten+demeter+sanot,+jos+on+kotiutunut+hyvin+nykyiseen+ja+vanhat+olot+ei+nykyisiä+voita,+ei+mieli+mihinkään+kaipaa.Niinkin+on+sanottu,+että+koti+on+siellä+missä+on+hyvä+olla.Noita+paluumuuttajia+joskus+eteen+tulee,+no+heillä+kai+olosuhteet+entisessä++jollakin+tapaa+kiinni+pitää.Muutto+jonnekin+on+mielessä+käväissyt,+pois+kaikesta+tutusta,+mutta+siihenpä+se+on+jäänyt,+ehkä+ei+enää+osaisi+sopeutua+uusiin+ympyröihin.Pysyvä+muutto+lähestyy+ja+parasta+tyytyä+olevaan,+uusi+koti+on+jo+varattu,+no+se+on+asia+mitä+ei+pidä+liikoja+miettiä.Eletään+ja+iloitaan+siitä+vähästä+minkä+kohtalo+on+eteen+tuopa,+sadunprinssiä+en+enää+odota+tulevaksi;)Nyt+lähden+tallustamaan+sileää+katua+pitkin+ja+annan+tuulen+ajatuksia+lennättää,+istahdan+väliin+penkille+ja+joku+tuttukin+saattaa+samalle+pankille+istahtaa+ja+juttu+luistaa;)Matkan+vauhti+ei+päätä+pyörrytä,+muuten+joskus+huippaa,+onnekseni+pystyssä+ole+pysynyt;)Hyvää+ja+ilosta+viikonlopun+alkua+näin+lauantaiaamuna;)
  14. Kaunista+ja+lämmintä+aamua+täältä+Savon+maisemista;)Tuuli+puhaltelee,+hyvä+niin,+varmaan+tukahduttava+ilma+olisi,+jos+ei+tuota+tuulen+tuomaa+virkistystä+saisi.Olen+ylen+määrin+tuskaantunut+noiden+salasanojen+kanssa,+ylös+olen+ne+laittanut,+mutta+kun+aikojen+päästä+niillä+yritän,+eivät+enää+kelpaakaan.Joka+paikkaan+joudut+aina+uudet+salasanat+vaihtamaan+ja+aikaa+se+vie,+minulla+kun+sitä+ei+meinaa+riittää;)Jossakin+vaiheessa+tilailin+lehtiä+ja+nyt+niiden+uusintoja+aina+vaan+ilmaantuu,+kun+aika+umpeen+menee.Oma+hölmöys,+miksi+lankean+niin+helposti+tilaamaan.Hilma+niminen+täti+oli+minullakin,+en+vaan+osaa+oikein+näihin+vanhoihin+nimiin+tottua,+hidas+olen+niiden+suhteen,+mutta+eipä+minulta+nimiehdotuksia+kysellä,+joten+opittava+on.Yleensä+jos+jonkun+vanhan+tutun+osuu+tapaamaan,+siinä+aika+vierähtää,+aina+uusia+asioita+mieleen+putkahtaa.Tuon+yhteen+muuttamisen+jotenkin+ymmärtää,+mistä+kerroit+brinkkala,+turvaa+se+antaa+molemmille+ja+myös+helpotusta+taloudellisesti,+näin+se+aika+kuljettaa+takaisin+lapsuuden+aikoihin,+sieltähän+yhteyksistä+maailmalle+lähdettiin.Huumoripläjäys+sinisiru+tuo+pierun+pääsy,+no+sanotaan+ettei+pierua+saisi+pidätellä,+joten+uskon+postinkantajan+hymysuin+pois+lähteneen;)Minä+en+tarvitse+palauttaa+lähetystä,+mutta+vitamiini+lähetyksestä+toisen+palautan,+on+ne+aika+riesa+niidenkin+kauppiaat,+sorruin+taas+tilaamaan,+nyt+on+pidettävä+huoli,+että+muistan+perua+aikanaan.En+usko+edes,+että+pillereistä+mitään+apua+saa,+mutta+en+jaksanut+olla+ehdoton+päättäessäni++puhelun.Tuo+asuntopula+on+siellä+suuremmissa+kaupungeissa+tälläkin+hetkellä+melkoinen+ja+meillä+täältä+saa+valita+järvenranta+paikkoja+kodikseen.Mielenkiintoa+tuntuu+olevan+ihmisillä+asettua+näihin+maisemiin,+jos+se+suinkin+töiden+suhteen+on+mahdollista,Eläkepäiviä+on+monet+tulleet+paikunnalle+sen+kauneuden+ja+halpojen+asuntojen+vuoksi.Nuoret+lähtee+muualle+ja+vanhukset+palaa+juurilleen,+ei+ihan+onnellinen+sekään+yhtälö+ole,+kohta+on+eläkeläisten+kaupunki.Olihan+se+melkoinen+taidonnäyte+asuttaa+yli+neljäsataatuhatta+evakkoa,+nyt+jo+sopeutuneet+joskus+vaikeiksikin+koettuihin+elämisen++mahdollisuuksiin+ja+uusi+sukupolvi+ei+kaikin+muistakaan+noita+aikoja.Kunpa+ei+koskaan+tuollaisia+aikoja+eteen+tulisi.Nyt+pitää+alkaa+pankkirouvaksi+ja+laskut+ajallaan+maksuun+laittamaan.Tuo+muisti+meinaa+pätkiä+asian+kuin+asian+suhteen+ja+nuo+pankkiasiat+laitan+heti+maksuun+pankin+ajallaan+hoidettavaksi,+siltä+osin+on+helppoa,+jos+muuten+elämä+yllättääkin.Mukavaa+viikonlopun+alkua,+kesäkuukin+jo+saatu+yli+puolenkuuhun,+huh,+miten+aika+rientää,+juhannukselta+jo+alkaa+mansikka-aika;)
  15. Pilvipoutaisena+päivä+alkamassa,+lämpöä+varmaan+saadaan+tänäänkin,+ja+luvattu+on+jatkoonkin.Juhannus+lähestyy+ja+menojaan+ihmiset+hieman+vapaammin+voivat+suunnitella,+toivottavasti+ei+takapakkia+tule.Eilen+lenkillä+istahdin+viimeiselle+penkille+ennen+kotia+ja+siihen+kaupasta+tuli+tyylikäs+rouva+ja+kysäisi+etunimeäni,+kun+kerroin+hän+ihastuneena+totesi,+että+mukava+kun+nuoruuden+henkilön+kohtasi.Hänen+siskonsa+kanssa+olimme+samalla+luokalla+koulussa+ja+siinä+nuorempi+sisar+samoissa+mukana+pyöri.Näin+sitä+vuosikymmentä+takaa+piirteet+tunnistetaan,+kyllä+minäkin+hänestä+nuoruuden+aikaisen++tutun+tarkkaan+katsoen+osasin+yhdistää+sisareensa.Ikää+hänellä+82+ja+ei+millään+voinut+uskoa,+alle+60:ksi+olisi+luullut,+kyllä+siinä+rinnalla+huomasi+häviävänsä;)Kertoi+Oulusta+muuttaneensa+vanhaan+kotikaupunkiin+ja+aivan+tien+toiselle+puolen+minua.Ramoonalla+nuo+ihanuudet+puutarhan+suhteen,+uskon+kyllä+sinulle+nautintoa+antavan+ja+vähän+työtäkin,+mutta+se+piristää.Vesillä+on+tuon+suojauksen+kanssa+oltava+tarkkana,+kun+aurinko+ottaa+ihan+toisin+kuin+mantereella,+mutta+oletpa+jo+vuosien+mittaan+tämänkin+asian+huomioinut.Juhannuksen+odotusta+täällä+minullakin,+vaikka+vaan+kotona+oleilen,+siinäkin+ihan+nautittavia+muotoja,+kaupunki+hiljenee+ja+kuulee+omat+ajatuksensakin,+pienestä+se+ilo+on+osattava+ottaa.En+väkijoukkoon+kaipaakaan,+ne+riennot+on+tullut+koettua.Niiden+juurien+muistamisesta+minä+olen+myös+muistuttanut,++on+hyvä+tietää+mistä+tähän+hetkeen+on+ponnistettu,+ei+aina+niin+ilon+kera+ainakaan,+taistelua+joka+päiväisestä+leivästä+ja+hengissä+pysymisistä.Nämä+asiat+tiedossa+ollen+on+arvostus+ja+kunnioitus+menneiden+sukupolvien+ahkeruudesta+ja+jaksamisesta+nykyisen+hyvinvoinnin+alkuun+saamisista+paikallaan.Tuo+Mak-Riksen+sukuhistorioiden+tutkiminen+parasta+sen+entisen+elämän++selville+saamisesta,+sukujen+kertomaa,+niin+vaikeuksien+kuin+ilonkin+vaiheista.Sama+ilo+varmaan+saavutettiin+uuden+elämän+alkamisesta+kartanoissa+kuin+puutteenkin+keskellä,+uskoa+parempaan+riitti,+tosin+mökin+väellä+saattoi+uskokin+joskus+hiipua+ja+epätoivo+iskeä,+mutta+vaikeudet+voitettiin+tavalla+jos+toisella.Arvostan+kovasti+teitä+jotka+jaksatte+näitä+sukunne+vaiheita+etsiä+ja+esiin+tuoda,+harmittelen+etten+minä+siihen+jaksamista+vaan+ole+saanut.Hyvälle+alulle+on+mieheni+kuin+minunkin+sukututkimus+on+saatu,+annoinkin+nyt+pojalle+molemmat+paperit+jospa+hän+innostuisi+paremmin+äitiään.Nyt+olisi+selvittävä+lenkille+heti+aamusta,+kun+kotiin+tuotava+paketti+on+luvassa+tänään,+pitäisi+sitä+vastaanottamassa+olla+ja+päivystää.Minustakin+niin+laiska+on+tullut,+etten+pakettia+jaksa+kantaa+kotiin,+vaikka+melkein+vieressä+on+Matkahuolto,+no+sitä+mukavuutta+mitä+rahalla+saa,+edullinen+on+kotiin+kanto+hintakin.Mukavaa+torstaipäivää+ja+juhannuksen+suunnittelua;)