Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Myrskyn+jälkeen+poutasää,+taivas+taas+se+kauniinsininen,+pilvetön+ja+tuuli+on+rauhoittunut.Vahinkoa+teki+paljon+ja+sähköt+ollut+poissa+monilta+seuduilta,+asia+mille+ei+parhaimmatkaan+politiikan+kehujat+mitään+mahda.Taas+on+tutkinnan+alla++asioita,+väärinkäytöksiä+johtavalta+paikalta,+kuulinko+harhoja,+syitä+syyttelyyn+ei+olisikaan,+vaikka+matkustelut+ja+kauneuden+hoidot+ylittivät+mahdollisen?No+tutkijoille+ainakin+tienestit+tiedossa.Voi+olla,+että+väärin+kuulin,+mutta+kuulostellaan,+ehkä+en+jaksanut+täysin+sisäistää+lausumaa.Tunnustus+on+varmaan+jokaisen+vähänkin+asioita+pohtivien+kiitos+hallitukselle+antaa+ja+onnitella,+että+selvisivät+siitä+loan+heitosta,+mikä+oli+tarjolla.Samaan+syytöskierteeseen++joutui+Anni+Sinnemäki+myös+ja+nytkö+asiat+paranevat+kun+"mies"+saadaan+johtamaan,+uskottavuus+häneltäkin+puuttuu,+kun+tarkasti+puheitaan+kuuntelee.Kansa+on+valtakirjat+antanut,+nyt+vaan+seurataan+mitä+kaikkea+hyvää+saammekaan+koettavaksi.Voimia+istuvalle+hallitukselle.Hyvinvointia+olemme+saaneet+me+vanhuksetkin,+mutta+meille+riittäisi+varmaan+vähempikin,+kun+vaan+vakuus+asioiden+sujumisista+taattaisiin,+ei+nuorten+tapaan+lisää+aina+haluta.No+puhun+tietenkin+omalla+suulla,+oikein+miettiä+pitää,+mitä+aineellista+minulta+puuttuu,+terveyden+tila+saisi+olla+hieman+parempi+jaksamisen+vuoksi,+mutta+sille+ei+taida+parhaat+lääkäritkään+mitään+voida,+että+vanhuus+tuo+kaikki+mahdolliset+vaivat+tullessaan.Toivoisin,+että+terapeutin+ennuste+toteutuisi+demeter,+kyllä+se+liikkumaan+pääseminen+on+A+ja+O+omatoimisuuden+vuoksi.Reipas+olet+ollutkin+ynnämuu,+pitkiä+lenkkejä+tehnyt,+mutta+ikä+asettaa+kuluessaan+kaikille+jotain+harmeja,+tyydytään+niihin+pieniin+lenkkeihin+mitä+pystymme+tekemään.Tasaisella+kulkien+minulta+se+pieni+matka+sujuu,+mutta+rappusten+eteen+tullen+ei+ilman+tukea+meinaa+jalkaa+nousemaan+saa.Rajoittaa+paljonkin+matkoille+lähtöä+ja+yleensä+epätasaiseen+maastoon+menoa.Vaikka+yritän+pienillä+liikkeillä+reisilihaksia+koulata+ei+haluamaani+voimaa+niihin+saa,+joten+tyydyttävä+on+vajaakuntoon+tässäkin+asiassa.Olen+huonoksi+siltä+osin+nämä+tietokoneen+mahdollisuudet+kokenut,+kun+jatkuvaa+mollaamista+facebookissa+viljellään+ja+muuallakin,+jokaisen+on+sanansa+saatava+esiin,+olkoon+vaikka+toisen+juuri+sanomaa.Kuka+härskimmin+vaan+osaa+ilkeää+asian+esiin+tuoda,+ylikuormittamisiin++väsyy,+no+mahdollista+onneksi+sulkea+koko+kone.Tuosta+äänestystuloksesta+tai+siis+prosenteista+ei+hyvää+seurannut,+muille+kuin+kokoomuksen+++ryhmälle,+siellä+on+äänestäjillä+ymmärrys+siitä,+että+äänestyksen+kopissa+asiat+alulle+pannaan.Toivoisi+ihmisten+ymmärtävän+tämänkin+asian,+jos+en+äänestä,+ei+valitus+oikeutta,+muutos+tapahtuu+vain+äänestysvaltaa+käyttäen.Minulle+tuo+sama+lämpötila+aivan+riittävä+brinkkala,+voimat+häviää+kuumemmaksi+lämpötilan+nousussa.Hymyilytti+kun+ennen+ristimistä+tapahtunutta+aikaa+työnimi+oli+pienellämme+Hilma,+no+toiseksi+nimeksi+se+tulikin,+ja+kolmas+anoppini+mukaan+Aleksantra,+kai+karjalan++muistoksi.Pappi+sanoi+nimen+vielä+väärin,+hienommin+Aleksadra,+nyt+nuo+vanhat+nimet+on+päässeet+kunniaan.Nyt+sitten+se+pieni+matka+kävelyä+ja+istuskelua+väliin,+onneksi+on+penkkejä+matkan+varrella.Aloitin+virkkaamaan+sänkypeittoa,+viides+osa+on+tehty,+mutta+kädetkin+sen+on+kokeneet+saa+nähdä+onko+jouluna+valmis?Nautitaan+nyt+kauniista+säästä,+tuuli+vähän+lämpötilaa+viilentää;)
  2. Mielenkiintoinen+sää+tänä+aamuna,+tuulee,+sataa+ja+paistaa,+ilman+sateenvarjoa+ei+auta+ulos+mennä,+voi+saada+vesikuuron+niskaan;)Vielä+nuo+sateet+kasvulle+hyväksi+onkin,+puiston+penkillä+katselin+miten+jo+aivan+nuuduksissa+olleet+nauhukset+silminnähden+virkistyivät,+kohta+keltaisin+sävyin+kukkaan+ehtivät.Puutarhurille+soitin+myös+haudankukkien+johdosta,+miniä+oli+käynyt+katsomassa,+niin+aivan+mitättömät+kukat+oli+istutettu.Olen+ottanut+10+vuoden+hoidon+ja+kukat,+nyt+sitten+kyselin+niiden+kuntoa,+puutarhurin+vastaus+oli,+ne+laitetaan+mitkä+puutarhalta+saadaan.No+jospa+ne+pöyhistyisivät+kesän+ehtiessä,+aina+muulloin+on+kaunis+hauta+ollut.Pitänee+lisää+itse+laittaa,+jos+tarvis+vaatii,+tai+sitten+lisäkukkia+ostaa,+harmi+että+ei+kappaleittaan+kaupata,+viiden+kukan+ryhmissä+ja+se+jo+saattaa+tukkoon+koko+alue+mennä.Tämmöisistä+harmeista+tänään,+kun+isompia+ei+ole;)Eliaanalla+ei+yksinäistä+siellä+mökkimaisemissa,+kun+sukua+sinne+riittää+ja+monta+kotia+missä+sopuisasti+elelette,+kissojen+ja+koirien+kansaa.Kyllä+nuo+pienet+ihmisten+taimet+kehittyvät+nykyään+paljon+nopeammin+kuin+omat+lapsemme,+tämä+pieni+kaksikuukautinenkin++seuraili+ja+hymyili+kovasti;)Kyllä+se+karjanlanta+kasvua+antaa+ja+paljon+parempaa,+kuin+keinotekoiset+lannoitteet,+tietenkin+sääntöjen+mukaisesti+laitettuna,+vesistöt+myös+niistä+rehevöittyvät,+aina+kaikella+varjopuolensakin.Aika+harvassa+on+ne+maapaikat+missä+elantoa+riittävästi+tulee,+joten+turhaa+on+esittää+maahanmuuttajia+viljelemään++tiloille,+mistä+jo+aiemmin+on+kannattamattomina+väki+lähtenyt.Harmia+tunnen+minäkin+noiden+päättäjiksi+päässeiden+puolesta,+ei+tule+helppoa+olemaan,+aina+valittajia+löytyy.Täällä+oli+äänestysprosentti+alle++50%,+häpeillen+siitä+kerron+ja+juuri+se+suuri+äänessä+oleva+porukka+jättävät+äänestyksessä+käynnin.Valittaa+suureen+ääneen+kyllä+osataan,+mutta+ainoata+vaikutuskanavaa+ei+käytetä.Voi+tulla+aika,+ettei+päättäjiksi+halukkaita+ole+jo+sen+vuoksi,+että+uhkailu+ja+väkivalta+jalansijaa+saa.Maailmaa+muuttuu,+ei+parempaan+suuntaan,+vaikka+tietoa+asioiden+hyvin+hoitamisesta+on+saatavilla,+ihmisyys+ja+inhimillisyys+on+hakusissa,+minä+ja+minun+tarpeet+päällimmäisenä.Kehitystä+pitäisi+ilolla+tervehtää,+mutta+kaikki+ei+vaan+onnistu+ihmisten+luomassa+elämässä.Kyllä+noita+remppoja+tulee,+meilläkin+on+ovien+vaihdot+lähitulevaisuudessa+ja+ei+ihan+pieni+menoerä+sekään,+vasta+muutama+vuosi+sitten+tontti+ostettiin+ja+kaapeliin+siirryttiin,+ynnämuuta+vastaavaa,+maksamaan+joutuu+yli+oman+yhtiömaksunsa.Ylimääräisiä+vastikkeita+useampi+vuoteen.+mutta+joka+paikassa+asuminen+näillä+leveysasteilla+maksaa.Asuntotuki+on+tarpeen+noissa+taloissa,+missä+eläkkeestä+yli+puolet+jo+vuokraan+menee,+ei+kannata+kateutta+mielessä+pitää,+kyllä+se+tiukille+silti+vetää+pienillä+eläkkeillä.Niin+nuo+paljut,+minun+maailmankuvaan+ei+oikein+ymmärrystä+niille+löydy,+no+ehkä+puoltaa+paikkaansa+jos+järvi+on+kaukana.Kai+siitä+on+tullut+yksi+paikka+istua+ja+seuraa+pitää+lämpimässä+vedessä,+en+kyllä+oikein+jaksa+ymmärtää,+no+kehitys+tuo+mukanaan+kaikenlaista,+ei+mummon+tarvitse+edes+yrittää+ymmärtää.Mitenkähän+sitä+aiemmin+ilman+sitäkin+tuli+toimeen,+no+sauna+oli+yksi+pelastus,+siellä+lauteilla+voi+seurustella,+kun+ei+vaan+pyörtyä+kumahda+liian+kuumassa;)Ihmettelemistä+riittää,+monta+on+ihmeellistä+asiaa,+vielä+tässäkin+iässä;)Auringonkukka+on+näyttävä+kukka,+niitä+en+muista+kuitenkaan+koskaan+kasvattaneeni,+pihapiiri+näyttää+valoisalta+kukkien+loistaessa.Kiitos+monista+onnitteluista+pienimmän+jäsenen+sukuni+piiriin+nimen+saaneena+liittymisestä,+pieni+Alisa+kasvaa+ja+kehittyy;)Brinkkala+nuo+pyörällä+ajot,+jopa+kuntopyörällä+ei+onnistu,+mutta+sängyssä+vielä+voin+sitäkin+kuvitella+tekeväni;)Myrskyksi+taitaa+tuo+sää+muuttua,+jotakin+sen+tapaista+lupailivatkin,+toivottavasti+sähköt+joka+paikassa+päällä+pysyvät,+meillä+ei+muista+milloin+olisi+katkenneet,+nuo+tehtaat+kai+varmuuden+takaa.Nyt+sitten+viestejä+laittamaan+ja+iloa+tuottamaan,+sehän+mieltä+virkeänä+pitää;)
  3. Huomenta,+vaalipäivä+alkaa+sateisena+täällä+Savossa,+toivottavasti+se+ei+estä+äänestämistä+keltään.Ristiäissää+suosi,+neiti+sai+nimensä+ja+juhlaväki+sitä+todisti,+onnistunut+tilaisuus,+väkeä+jäi+saunomaan+ja+uimaan,+paljuunkin+pääsivät+niin+haluavat,+minä+kuitenkin+omaan+saunaan+tulin.Maisema+ja+piha+loistivat+vehreydessään,+töitä+on+pihan+eteen+tehty,+mutta+palkitseva+on+kukkasineen.Ihana+oli+istua+saunan+jälkeen+parvekkeella+ja+ajatella+maailman+menoa;)Tuo+parvekkeen+kasvien+hoitaminen+onkin+ihan+tarpeeksi,+minullakin+ja+hyvällä+mallilla+minunkin+kukkani+on+ja+tomaatissa++pieniä+alkuja+tomaateissa.Veneitä+oli+rannassa+ristiäispaikassakin,+mutta+ei+vesille+kukaan+vienyt,+yksi+pariskunta+tuli+veneellä+juhlimaan+mökiltään.Jettikin+rannassa,+mutta+onneksi+ei+kukaan+siihen+noussut,+eikä+koko+järvellä+ketään+niillä+huristelleet.Mukava+se+olisi+veden+päältä+rantoja+katsella,+vaikkakin+minä+en+kovin+kauan+sitä+jaksaisi,+tietysti+vähän+maisemistakin+riippuisi.Tuon+pienen+vesisateen+olen+kokenut+ja+ihana+se+tunne+on,+ikään+kuin+rypytkin+siliäisivät;)Vieraiden+kanssa+aika+hujahtaa+ja+katselin+eilen+terasseja,+kun+kotiin+ajeltiin,+täynnä+oli+porukkaa+ja+ilo+näytti++olevan+ylimmillään,+arvaahan+sen,+kun+pitkästä+aikaa+"irti"+pääsivät.On+mukava+kun+näitä+vapautuksia+on+saatu+rajoitusten+suhteen,+toivottavasti+ei+takapakkia+tule.Noista+perunoista+vielä,+itse+pakastan+juuri+näitä+ensimmäisinä+saatuja+perunoita,+mutta+kälyni+koko+kesän+pakkaseen+laittoi+pienet+perunat+ja+hyvin+onnistui.Voisi+ajatella,+että+kuori+paksuntuisi+loppukesään,+mutta+hänellä+kaikki+pienet+perunat+olivat+painepesurilla+kuorettomiksi+saatu.Lajikin+varmaan+voi+olla+mitä+tahansa,+minulla+tuo+siikli+on+niin+kaunis+peruna+tasakokoisena+ja+makukin+hyvä,+hinnakkaampaa+hiukan+on,+mutta+sekään+ei+estä+niitä+pakastamaan.Toivon+oikein+kovasti+onnistumista+kaikille+kokeilijoille;)Pilviä+taivaalla+liikkuu,+voisinkohan+siihen+vedoten+jättää+lenkkini+väliin,+jotenkin+ei+yhtään+huvittaisi+lähteä+kävelemään,+jospa+sallisi+itselleen++oikein+laiskan+päivän;)Siitäkin+hyvin+pian+tapa+tulee,+mutta+jospa+kumminkin;)Menkääpä+kansalaisvelvollisuus+suorittamaan,+melkein+ainut+tapa+vaikuttaa,+tämän+olen+joka+kerta+minä+tehnyt.Saapa+nähdä,+mikä+lopputulema+onkaan?
  4. Huomenta+viikonloppuun+ja+pilvistyvään+säähän.Olisin+niin+toivonut+vielä+kaunista+säätä+täksi+päiväksi,+saapa+nähdä,+joudummeko+sisätiloissa+nimen+antamaan?Kaikkihan+ei+voi+mielen+mukaan+mennä+ja+selvitty+on+aina+kuitenkin.Ramoonalla+monia+käynti+kohteita+siellä+kotimaisemissa+ja+merellä+myös,+varmaan+mukava+kun+nuori+mies+antaa+myös+reissuille++oman+hohtonsa;)Huoltahan+siitä+puutarhasta+on,+ei+kovin+pitkiä+aikoja+selviä+ilman+hoitamista,+mutta+aina+sen+hoitamiseen+aikaa+riittää,+onhan+se+silmän+iloa+ja+myös+oman+sadon+nauttimisista+iloa+myöhemmin.Ynnämuu+vanhan+tyylin+mukaan+käy+äänestämässä,+minun+äänestyspaikka+sunnuntaina+olisi+pidemmän+matkan+takana,+joten+käyn+tuossa+lähikaupassa+äänen+antamassa.En+tarvitse+suuremmin+mainosten+en+puheiden+kuuntelua,+ääneni+saa+toiminnallaan+hyväksi+toteamani.Yhteispeliä+sitä+kaipaisi+valtuutettujen+kesken,+näin+yhteen+oman+kunnan+asioissa+pitäisi+toimia.Paljon+ehditte+niin+Paloma+kuin+Korpikirjailijakin,+en+meinaa+vauhdissa+pysyä;)Joskus+ehkä+kaipaisi+jo+jotain+ihan++tavallista+ja+sormi+suuhun+menevää+tarinaa,+tuntuu+kuin+ainakin+korpikirjailija+ei+pysähdy+koskaan.No+onhan+tuo+ikä+minulla+paljon+korkeampi+ja+en+edes+pyri+vertaamaan+omia+puuhiani+teidän+nuorempien+aikaan+saamisiin.Kyllä+se+tulee+vähän+vauhdittomammaksi+teidänkin+elämä+kymmenen+vuoden+perästä,+näin+uskon.Jaksamista+vaan+kumpaisellekin.Noin+se+menee+Mak-Ris+,+jos+joku+yö+valvoen+kuluu,+toinen+yö+sitten+unta+antaa+ja+eikös+se+ole+sama+milloin+leponsa+saa,+kunhan+vaan+joskus+nukuttaa.Tottahan+se+on,+että+kamalan+pitkältä+yö+valvoen+tuntuu,+joskus+olen+sen+kokenut,+vaikka+hyvien+unenlahjojen+ansiosta+yleensä+yöt+hyvin+nukun.Hyvin+harvoin+jaksan+yli+iltakymmenen+enää+hereillä+pysyä,+nukahdan+istuen++ja+huomaan+telkkarinohjelman+aukkoja+saavan.Pitää+olla+todella+mielenkiintoinen+ohjelma,+että+hereillä+pysyn.Ennen+sitä+jaksoi+valvoakin,+mutta+onhan+tuota+jo+nähty+monenlaista,+nukkumaankin+joutaa;)Viettäkää+mukava+päivä,+jos+sataa,+niin+usko+siitä,+että+laarin+se+menee,+helpottaa,+kaikkihan+hyvästä+sadosta+saamme+nauttia,+vaikka+torilta+lähikauppiaiden+ansiosta.Kohta+alkaa+uusien+perunoiden+pakastaminen+ja+mansikka+aika+myös+lähestyy,+ne+talveen+valmistautumiset+siis+seuraavia+hommia.
  5. On+helppo+yhtyä+fiinufammun++ihasteluun+ihanasta+aamusta,+sitähän+tänä+aamunakin+taas+on.Huomiseksi+jo+lupaili+vähän+epävakaista,+mutta+toivon+kuitenkin,+että+ristiäiset+onnistuu+sään+puolesta,+kun+ulkona+on+aikoneet+nimen+antaa.Onhan+siellä+katoskin,+mutta+olisi+niin+mukava+katsella+sinistä+taivasta+ja+pääskysten+kisailua+samalla,+kun+pieni+ihminen+saa+nimen.Pientä+tuulta+kylä+toivoisi,+miniä+kertoi+itikoiden+armeijan+siellä+myös+viihtyvän.Minäkin+kuuntelin+sitä+vaalikeskustelua+ja+jo+ennen+kymmentä+suljin+telkkarin.Mak-Ris+samaa+ajattelen,+kun+yritin+selvää+puheista+saada,+ehkä+juontajatkaan+ei+oikein+tilannetta+parantaneet+hoputuksillaan.Tuttuja+jo+monta+kertaa+kuultuja+asioita,+lupauksia+ja+sitä,+että+uskoa+koetellaan,+kun+suorista+valheista+epäiltiin.Missä+on+totuus,+jokaisella+lienee+oman+näköisensä,+ennen+puheet+saattoi+uskoa,+nykyään+valheiksi+epäillään.Liian+paljon+syyttelyä+tämä+hallitus+on+niskaansa+saanut,+samoja+asioita+jauhettu+jo+monen+hallituksen+aikana,+valmiiksi+ei+vaan+mikään+tule,+istutaan+komiteoissa+ja+rahaa+palaa,+sillä+palkkionsa+jokainen+osaa+kuitata.Vaikeita+yhtälöitä+on+ratkottavana+ja+yhteen+hiileen+puhaltaminen+kaukana,+kaivetaan+ja+kaivetaan,+jospa+jotain+arveluttavaa+löytyisi++päättäjien+menneisyydestä.Lukaisin+otsikon,+ei+ole+ruskea++leivinpaperi+sitä+miksi+sitä+ihmiset+luulee,+en+lukenut+mikä+epäilyn+taakse+kuului,+sama+lienee+suodatinpussien+kanssa,+jos+väri+määrittää.Mihin+ihminen+voikaan+uskoa,+kaikkea+ja+kaikkia+pitää+epäillä,+on+vähän+kuin+täällä+palstoillakin,+epäilyä+ja++valehtelua.Onko+suomalaisen+sisun+kanssa+hävinnyt+myös+rehellisyys,+mistä+suomalaisia+on+ulkomaita+myöten++kehuttu.Tuo+vanhusten+huono+kohtelu+tuli+myös+vaalikeskustelussa+esiin+ja+todettiin,+että+kaikilta+yli+80:ltä+tehdään+kartoitus+selviämisestä,+ei+ole+tehty,+mutta+onneksi+ei+ole+harmia+siitäkään,,+vielä,+mutta+olisihan+se+lohdullista+tietää+mistä+rupeaisi+sitten+tarpeen+tullen+kartoituksen+tarpeita+kuulemaan.Totta+oli+se,+että+vanhalla+ihmisellä+olisi+oltava+joku+omainen+tai+tukihenkilö,+joka+hänen+puolesta+asioihin+pistäisi+vauhtia,+sitä+tarvitessa,+kaikilla+vaan+ei+ole,+joten+siksikin+olisi+tuo+kartoitus++tarpeen+ja+viran+puolesta+sitten+asioita+hoidettaisiin.Maailma+muuttuu+koko+ajan+huonompaan+suuntaan,+vaikka+on+tietoa+saatavilla,+ei+auta,+se+oman+elämän+hyvinvointi+on+tärkein,+heikot+sortuu+elon+tiellä,+se+lause+"kaveria+ei+jätetä"+pitäisi+saada+uusintaan.Masentavia+on+kertomani+ja+tuntuu+kauhealta,+että+ei+viisasten+kiveä+vaan+keksitä,+millä+tilanne+uuden+alun+saisi+ja+kaikille+turvallisuutta+ja+elämästä+selviämistä+lupaisi.Ei+kuitenkaan+vaivuta+epätoivoon,+kyllä+se+tästä+jotenkin+selviää+ja+myös+paremmaksi+muuttuu,+uskoa+kaikkeen+hyvään+on+yllä+pidettävä,+vaikeudetkin+voitetaan.Näin+tänä+aamuna,+aurinko+paistaa+ja+sade+tullessaan+virkistää,+siihen+uskokaamme;)
  6. Meitä+hellitään,+taas+mitä+ihanin+päivä+alkamassa.Kaikki+hyvin+näin+voi+sanoa,+kolota+ei+mitään+paikkaa+ja+mielikin+hyvin+vastaanottavainen+kaikkea,+tietysti+myönteistä+mieluuten;)Kielillä+puhuminen+ei+onnistu,+Savo+sitäkin+paremmin;)Pukeutuminen+on+ollut+puheenaihe,+no+siitähän+riittää+mielipiteitä,+mutta+onneksi+se+on+makuasia,+mitä+kukin+päälleen+vetää.Minun+pukeutumiseen+ei+koskaan+kukaan+ole+puuttunut,+lapset+hyväksyvät,+kunhan+päällä+jotain+on;)Tapani+ei+ole+myöskään+puuttua+lasteni+vaatteiden+valintaan+ja+mielestäni+sopivan+näköisiä+vaatteita+päälleen+hankkivat,+eivät+kyllä+neuvoa+kysy+koskaan.Poikani+mieluuten+se+haalarimies+olisi+ja+tytär+taas+asiakaspalvelussa+hyvin+asiallinen.Sepä+siitä,+siltäkin+osin+päätäntävalta+jokaisella+itsellään.Mak-Ris+tuo+mainosten+hyppiminen+on+epämieluisaa,+mutta+näillähän+kai+tekevät+tämän+viestittelyn+mahdolliseksi,,+en+juuri+niitä+edes+lueskele.Musta+on+aina+käyttökelpoinen+vaatteissakin,+kuuma+vaan+näin+hellepäivinä.Äitini+muistutti+aina,+että+musta+mekko+on+jokaisella+oltava,+siis+mekko+oli+silloin+naisten+ainoa+vaatekappale,+ei+pitkiä+housuja+naisille;)Rakastan+värejä+ja+pukeudun+joskus+jopa+punaiseen.Fiinufammu,+nuo+koiran+kanssa+tehdyt+retket+varmasti+pitävät+kuntosi+yllä+ja+juttuseuraakin+matkan+varrelta+löytyy.Noin+on,+meillä+on+tunti+sauna-aikaa,+mutta+ulos+en+tohdi+mennä+istuskelemaan,+ei+sitä+kyllä+ole+kukaan+kieltänytkään,+penkkikin+on+seinän+vieressä;)Olipa+mukava+ettet+sairastunut+rokotuksen+jälkeen+demeter,+aika+harvoille+kai+vaivoja+on+tullutkin,+nyt+minä+tällä+kertaa+olin+se+jolle+pienet+harmit+kasaantui.Mielestäni+nuo+väärinkäsitykset+saattavat+aiheuttaa+sekaannuksia,+mutta+huomaahan+sen+jokainen,+mihin+viestiin+sopii+joku+yksittäinen.Olen+monta+monituista+kertaa+sitä+oksapuuta+toivonut,+siinä+poistuisi+nuo+"väärinkäsityksetkin"+kun+viesti+voitaisiin+osoittaa+oikeaan+kohteeseen.Ehkäpä+on+niinkin,+että+mainostajien+vuoksi+on+tämä+sekavuus+paikallaan,+viestejä+tulee+enemmän,+näin+myös+lukijoita.Brinkkala,+kyllä+oli+eilen+suuri+halu+varpaat+veteen+viedä,+oli+niin+hautovan+kuumaa+lenkillä,+kun+jäi+vähän+myöhäiseksi+lähtö,+no+istuin+kaikki+penkit+mitkä+tielle+sattui+ja+kotiin+tultua+suihkuun+kiireesti.Nyt+aion+heti+kohta+lähteä+asteltamaan,+kun+viestin+lähetän,+on+niin+kaunista+tämä+kotipaikkani+ympäristö,+että+pitää+väliin+henkeä+syvään+vetää,+ettei+sydän+läkähtyisi;)Oikein+iloista+ja+aurinkoista+päivää+kaikille+ja+kiitos+ymmärryksestä+niin+monelle;)
  7. Kaunista+aamua+jälleen,+taivas+kauniin+sininen+ja+pääskyt+korkealla+ruokaa+etsivät,+se+tietää+kaunista+edelleen.Kertovat+itikoita+olevan+paljon,+se+takaa+hyvän+poikasvuoden+linnuille,+ruokaa+riittää;)Kauhulla+ajattelen+lauantai+juhlia,+ulkona+on+tarkoitus+kaikki+toiminnat+tehdä,+minulla+kova+paikka,+joudun+hyttysvoiteilla+itseni+tuhrimaan.On+kuulemma+se+uusi+konekin+ostettu,+mikä+itikat+säilöö,+mutta+ei+se+varmaan+koko+alueelle+riitä.Ynnämuun+"kirvesvartta"+on+tuttu+juttu,+olin+kerran+sketsissä+missä+tätä+kirvesvartta+renki+jäi+vuolemaan,+kun+isäntäväki+kylään+lähti.Hauska+juttu+olikin;)Eliaana,+tämä+kuumuus+aiheuttaa+äkkiä+sydämentykytykset,+jos+liiaksi+ahertaa,+jätä+hommat+ja+mene+ongelle,+se+on+kuuman+ilman+ihana+tapa+nauttia.Kai+se+niinkin+on,+että+keskipäivä+ei+onkimiseenkaan+ole+sovelias,+mutta+voihan+vaan+antaa+veneen+lipua+ja+ottaa+aurinkoa;)Omia+nautintojani+tässä+tyrkytän;)Annanko+taas+kitkerän+vastauksen+paikan,+jos+mainitsen,+että+en+varmaan+ole+koskaan+kertonut+näitä+tietomaailman+taitoja++osanneeni,+tumpelo+olen+kaikessa.Varmaan+hyvää+hyvyyttäsi+noita+taitoja+opetat+korpikirjailija,+mutta+olen+senkin+kertonut,+että+eipä+taidot+päässä+pysy.Parikymmentä+vuotta+olen+näpytellyt+koneella,+itsenäisesti+oppinut+nämä+vähäiset+taidot,+ne+riittävätkin+tarpeisiini,+vaikka+aina+tulee+mainittuakin+vastoinkäymisistä.Kaikilla+ei+halua+ei+taidotkaan+riitä+osata+kaikkea,+sinulle+kaikki+on+selvää,+mutta+minulle+pitää+rautalangasta+opettaa,+kuten+joskus+mainitsit+ja+lopputulos+sittenkin+likinolla;)Kyllä+nuo+vähättelysi+huomaan,+yritän+vain+olla+huomaamatta,+ettei+riidaksi+menisi,+kuten+taas+ketjussa+näkyy+olevan+kaiken+suhteen.Nolataan+nyt+itsemme+kuka+mitenkin+ja+minun+on+aivan+helppo+olla+se+tyhmeliini,+en+korkealta+putoa;)Kiva+kuitenkin+olisi+rauhallisia,+mukavia+viestejä+lukea,+ajankuluksi+tätä+itselleni+haluan,+tosin+löytyy+sitä+muualtakin+koneen+ympyröistä,+mutta+Noja-tuoli+voisi+olla+se+mieleisin;)Koetetaan+pärjäillä+vajavaisin+taidoin+ja+tiedoin.+ei+maailma+kaadu,+jos+kaikkea+ei+osaa+ja+opitaan+jos+opitaan+uuttakin;)
  8. Huomenta+kauniina+alkavaan+päivään,+viikko+on+jo+kesäkuutakin+kulutettu+ja+sää+meitä+hellii;)Hieman+liian+kuumaa+on+ollut,+mutta+kestän+kyllä,+sateista+ja+kylmästäkin+on+kärsitty,+nyt+yritän+olla+kuumuudesta+suuremmin+valittamatta.Vettä+kyllä+meidän+korkeudella+kaivataan,+mustikat+ja+muu+kasvamaan+yltynyt+kosteutta+kaipaa.Lenkilleni+lähden+jo+heti+aamusta,+silloin+on+viileämpää+ja+hiljaistakin+ja+se+tekee+hyvää+ajatuksen+juoksulle.Näin+selkeän+unen+isäni+sairastamisesta+ja+äitini+häntä+hoitamasta,+olin+jollakin+tapaa+isää+loukannut+ja+siinä+äidin+kanssa+pohdittiin+voinko+lainkaan+isää+kohdata.Jokohan+tämä+enteilee+jotakin,+tulevatko+minut+luokseen+hakemaan?Olette+pohtineet+asuntojen+säilytystilojen+puutteista,+minä+asun+vanhassa+talossa+(+v.61+)+ja+komeroitakin+on+minun+tarpeeni,+tosin+käyn+aika+usein+vaatteitani+läpi+ja+rajulla+kädellä+harvennan.Laitoin+juuri+paketin+vanhalle+ystävälle,+jolle+koko+ja+muutenkin++laatu+mitä+käytän+kelpaa.Hyväntekemisen+järjestöille+myös+vaatteitani+aika+usein+vien.M-lena+totesit,+ajanhukaksi+koneella+istumisen,+näin+monelle+varmaan+on,+itse+kuitenkin+joka+aamu+tänne+istahdan,+tätä+on+kestänyt+jo++parikymmentä+vuotta,+olen+kokenut+itselleni+mielen+virkeänä+pitämisenä.Muu+harrastustoiminta+on+vähentynyt+ja+aikaa+tuntuu+olevan,+aina+ei+jaksa++jotain+puuhata,+on+mukava+lukea++mitä+toiset+touhuilee.Paljon+antavaa+on+tuo+Ramoonan+kerronta,++niin+hyvin+kuvaat+luonnon+ja+elosi+vaiheita,+joskus+eläytyy+aivan++todella+kertomasi+maisemiin+ja+oloon.Mak-Ris+kastui+sateessa,+no+kesäsade+on+iholle+hyväksi+ja+helpottaa+myös+olemista,+en+tiedä+toista+asiaa,+mikäs+rasittaisi+enemmän+kuin+tuskaisa+kaupassa+käynti+kuumalla+ilmalla.,+tai+itse+kauppa+voi+olla+viileä,+mutta+matka+sinne+on+tuskien+taival+liian+kuumalla.Oma+moka+tietenkin+korpikirjailija,+lähettäessäni+tuli+kuitenkin+maininta,+että+viestisi+on+lähtenyt+onnistuneesti.Eipä+tuossa+tainnut+mitään+niin+tärkeää+olla,+että+harmia+tuntisin;)Demeter+pakastimen+sulatuksessa,+kyllä+pari+kertaa+vuodessa+ainakin+sulatan,+minulla+vanha+yhdistelmä+ja+kuluttaa+varmaan+paljon+sähköä+ja+jos+vielä+kovasti+jäässä+kulutus+suurempi,+kai?Minä+tyhjennän+toisen+pakastimen+aina+helmikuun+seudulla,+ahdan+kaikki+toiseen+ja+sulatan++kesää+varten+sen+pakastimen+johon+sitten+mansikoiden+joutuessa+alan+pakastettavaa+kerätä.Sopivan+määrän+saan+pakasteita+ja+tyhjenevät+sopivasti,+kun+laitan+pakkasen+mansikoiden+saatuani+pakastamaan,+siirrän+toiseen+vauhtiin+pääsevään+pakkaseen+pakasteet+toisesta+pakkasesta+ja+vuorostaan+sulatan+sen+toisen,+tulikohan+tarpeeksi+sekavasti+kerrottua;)Enpä+meinannut+katsoa+peliä+minäkään,+mutta+sitten+sorruin,+kun+jännäksi+meni,+vähän+samaan+tapaan+ajattelin+kuin+ynnämuukin,+että+eipä+katsomiseni+tulokseen+vaikuta,+mutta+joskus+sitä+vaan+mukaan+menee.Harmittelin,+kun+niin+kovin+pettyneitä+olivat+pelaajat+häviöstään,+mutta+eihän+hopea+huono+voitto+ole+sekään.Järven+rannalla+lenkkini+kulkee,+mutta+en+usko,+että+kovin+hyvällä+katsoisi+ympäristön+väki,+jos+pulahtaisin+raitilta+veteen,+mieli+kyllä+tekisi.No+voisihan+se+virkistää+katsojiakin,+kun+mummo+pulahtaisi+penkereeltä+järveen.Uimalaitoskin+matkani+päässä+olisi,+mutta+en+sinne+asti+jaksa+mennä,+taitaa+jäädä+uinnit+vähäisiksi,+jos+en+sitten+ristiäisjuhlissa+tekisi+uimaretkeä.Nyt+on+viisainta+lopettaa+ja+yrittää+lähetystä,+käykää+viestejä+laittamassa,+ehkä+onnistuu+minunkin+lähetys+tänään,+vaikka+pitkäksi+taas+virui.
  9. On+kesänkirkas+huomen+ja+koululaisille+koitti+vapaus,+monta+onnellista,+mukaan+mahtuu+kaiketi+pettymyksiäkin,+mutta+kaikki+on+vastaan+otettava+ja+tieto+siitä,+että+parantaa+aina+voi.Nuoruus+antaa+lupauksia+tulevaan,+kaikkeen+mahdollisuuteen+ja+onnistumiseen.Tämän+ikäiselle+ei+tuleva+suuria+lupaa,+mutta+silti+elämän+halu+elää;)Torilla+eilen+pistäydyin,+mutta+eipä+montakaan+tuttua+näkynyt,+kovasti+on+väki+nuorentunut+torillakin.Kukkakartanon+vanhan+emännän+pöydältä+uunirieskaa+ostin,+sekä+isäntä,+että+emäntä+yli+80:siä,+mutta+vielä+iloisina+myyntipöydän+takana.Häitä+on+nyt+paljon++kyseisessä+paikassa+tilauksessa,+viime+kesä+jäi+hiljaiseksi.Isäntä+kilpailee+nuorempien+kanssa+kukkien+istutuksessa,+sanoi+toiseksi+jäävänsä;)Paloma+kertoili++kesän+vietosta+ja++uuden+jäsenen+tulosta+perheeseen,+kyllä+se+sopeutumista+vaatii+kunnes+tutustuu+paremmin+ja+ainahan+se+oma+lapsi++on+oma+lapsi.Elämään+mahtuu+monenlaista+oppimista+ja+aikataulua,+toisilla+oppiminen+ja+opiskelu+elämän+mittaista,+ei+kai+mitään+sääntöä+ole+mihin+opiskelut+pitää+lopettaa.Voi+että,+sinulle+tässä+ohimennen+annan+ohjeen,+kierrä+Noja-tuoli+nimikkeellä+oleva+ketju+säästyt+harmiltasi;)Hyvältä+ja+herkulliselta+kuullosta+ruokailunne+korpikirjailija+ja++onhan+se+sallittava+kesällä+pieni+herkuttelukin.Demeter+myös+pohdit+tuota+voin+ja+sokerin++nauttimista,+mutta+totuus+on,+että+ilman+voita+leivonnaiset+ei+niin+maistuvia+ole.No+öljyä+olen+yrittänyt+minäkin+ruokiini+laittaa,+mutta,+noh+maistuuhan+ne+kun+nälkä+on;)Sanovat+että+vanhoilta+ruokahalu+lopahtaa,+kai+en+tarpeeksi+vanha+ole,+kun+minulle+ruoka+aina+maistuu;)Oikein+kateeksi+käy,+kun+en+pysty+kirjojen+lukemisesta+mitään+puhua,+kun+ei+se+lukeminen+onnistu.Ajattelin,+että+otanpa+kirjan+hyllystä+ja+yritän+lukea,+sattui+Laila+Hietamiehen+kirja++hyppysiin,+alkua+pidemmälle+ei+onnistu,+ajatukset+monessa+muussa+asiassa+kulkee.Onpa+tuota+lukuharrastusta+menneinä+vuosina+ollut,+onko+niin,+että+kiintiö+on+täysi.Äänikirjojakin+kokeilin,+mutta+kun+radiokin+on+oiva+seuralainen,+ei+kahta+onnistu+kuuntelemaan;)Mak-Ris+hikoili+ostosreissullaan,+kyllä+minä+myös+tuskailin+kuumuuden+kanssa,+mutta+saunaan+mieli+kumminkin+paloi+ja+voi+sitä+ihanuutta,+kun+istahdin+parvekkeelle+saunan+jälkeen,+saunaan+jäi+tuskainen+olo.Brinkkala+tuo+sanonta+reissussa+rähjääntyy,+vaikka+mukava+onkin+matkaan+lähteä,+kyllä+se+koti+sitten+loppujen+lopuksi+se+paikka+on+missä+lepää+ja+elämästä+nauttii;)Huomaa+selvästi+ihmisten+mielen+nousseen,+kun+tuo+rajoitus+elämä+helpommaksi+muuttui,+meilläkin+kokoontumiset+sallittuja.Ensi+lauantaina+ristiäisetkin+saa+iloisin+mielin+ja+vapaammin+yhdessä+ollen+viettää.Fiinufammu++kirjoitit+noista+nuorista+jotka+aika+röyhkeiksi++ovat+tulleet,+vierasmaalaisiksi+tunnistit,+mutta+vähänkö+mummoilta+käsilaukkuja+vievät+nämä+omankin+maan+kansalaiset/nuoret.Aina+sitä+toivoisi+nuorille+elämänsä+alussa+oikeaa+ohjeistusta+tulevaisuutta+varten.No+niin,+nyt+päiväkirja+osaltani+valmis,+jos+lukeminen+huvittaa,+niin+siitä+vaan+ja+toivon+toistenkin+viestin+jättävän.+Nautittavaa+päivää+ihan+jokaiselle;)
  10. Huomenet,+kauniina+sää+jatkuu,+kohta+jo+vettä+luonto+kaipaisi,+virkistäisi+se+ihmisen+eloakin.En+halua+valittaa+sään+kuumuutta,+mutta+voimille+se+ottaa,+jos+jotain+joutuu+tekemään,+vaikka+vaan+kävelemään.Eilen+kävelin+lenkin+ja+sitten+sain+sattumoisin+perutun+ajan+kampaajalle+ja+se+kävely+oli+jo+tuskien+tie;)Eliaana+kirjoitit++noista+tukiaisista,+eipä+ne+taida+muita+hyödyttää+kuin+suurtilallisia,+varmaan+moni+pieni+paikka+joutui+autioitumaan,+surku+sekin.Niitä+pieniä+muutaman+lehmän+paikkoja+juurikin+kaipailin,+no+eihän+ne+elättäneet+ketään.Lyhyt+matka+kesäpaikkaasi,+niin+oli+meilläkin+parikymmentä+kilometriä.Mak-Ris+kirjoitit+mökkeilystä,+noin+se+meni,+kun+sitä+ikää+elettiin+ja+aika+mukavaakin+oli.Samaa+mieltä+oli+toisetkin+kirjoittajat,+se+että+oliko+työleiri+riippui+aika+pitkälti+itsestään,+meillä+kyllä+sitä+oli.Mieleistä+kuitenkin+oli+ja+ilolla+paikkoja+kuntoon+laitettiin.Viimeiset+yhteiset+kesät,+työelämästä+päässeinä+vietimme+toukokuusta+lokakuuhun+mökillä.Lapset+kasvoivat+ja+kaksin+jäätiin,+joskus+lapsenlapset+vieraili+,+mutta+pääasiassa+kaksin+viihdyimme.Nyt+samainen+mökki+remontin+kimpussa+ja+tyttärentytön++mies+tuskaili+lupaviidakkoa.Hekin+pääasiassa+kaksin+siellä+aikaa+viettävät,+lapset+jo+aikuisia,+eivät+mukana+paljonkaan+kulje.Tyttären+mökki+on+saaressa,+aikaa+siellä+viettävät+paljon,+viikonloput+ja+lomat,+on+heille+tärkeä+paikka.Pojallani+on+talo+järvenrannalla,+ei+naapureista+harmia,+eipä+sieltäkään+mihinkään+kaipaa.Elämän+tilanteet+muuttuvat+ja+sopeutuminen+edessä+itse+kelläkin+oleviin+oloihin.Paljon+ehdit+ja+paljon+osaat,+mitä+nyt+kirjoitellut+olet,+en+samaan+ylttäisi+korpikirjailija;)Terveen+"ahneuden"+ymmärrän,+kun+tuotetaan+paljon+ja+kauppa+onnistuu,+lisää+työpaikkojakin+ilmaantuu.Sehän+maan+pystyssä+pitää+ja+usein+juuri+nämä+pienet+yritykset+tarvitsevat+työvoimaa+ja+kakkua+näin+jaetaan,+jos+kaikki+pystyy+yksi+mies+koneineen+tekemään,+ei+se+rikastuta+koko+yhteisöä,+omaan+laariin+tulot+putoaa.Onhan+sekin+oikein,+että+ahkeruudesta+palkan+saa,+mutta+kohtuus+siinäkin,++kaikki+ei+tukiaisia+tarvitse,+mutta+se+muuttuu+ahneudeksi,+kun+ei+kattoa+missään.NYT+minä+lähden+ahertamaan+kälyni+vanhaan+kotiin,+menemme+raparperimehun+keittoon,+siellä+sitä+lajia+minullekin+riittää;)Myöhemmin+sitten+marjapensaiden+tuotostakin+saan+osan,+ihanaa,+kun+on+jakavia+ihmisiä.Yhdessä+tehden+helpompaa+kahdella+huonollakin.Iloa+päiväänne;)
  11. Edelleen+aurinkoisia+terveisiä+Savosta,+ilma+on+kuin+morsian,+mistä+sekin+sanonta+peräisin,+kai+kummankin+kauneuteen+viittaa.Vetelä+olo+tavoitti+eilen,+ei+mikään+huvittanut,+en+muka+jaksanutkaan+mitään+touhua+ajatella,+ihan+selvää+laiskuutta+se+on;)Jospa+tänään+onnistuisin+värkkäämään+ristiäisiin+kortin,+katselin+kaupasta,+mutta+ei+löytynyt+mieleistä,+siis+omaan+taitoon+on+turvauduttava.Eiköhän+kumminkin+nuorista+löydy+enemmän+niitä+mukavia+nuoria,+ne+ikävämmät+tapaukset+vaan+silmiin+herkemmin+sattuu.Muistaisimme+vaan+aina+kiitellä+ja++kertoa+kokemuksemme,+kuten+Miaelina+teit;)Eliaanalla+taitaa+olla+oikein+matkailijoille+sopiva+paikka,+kun+useampi+rakennus+tilalla,+olethan+kertonut+suvun+niitä+käyttävän,+joten+oman+väen+kanssa+kuitenkin+siellä+asustatte.Pientä+mielenkiintoa+noihin+otteluihin+minäkin+tunnen,+mutta+en+vartta+vasten+katsomaan+jää,+jatkoajan+katsoin+minäkin+Latvian+ja+Kanadan+peleissä.Kova+jännittäminen+käy+sydämeen,+kai+siksi+en+jaksa+katsoa;)Täälläkin+noita++ohjeistuksia+löysätään,+ehkä+heinäkuussa+jo+voimme+kokoontua+eläkeläiskavereiden+kanssa,+elokuussa+sokkomatka,+jos+kaikki+hyvin+menee.Laskin+tuon+maidon+määrän+minäkin,+mutta+en+koskaan+ole+selvittänyt+miten+paljon+lehmä+lypsää+päivässä,+sangolla+maitoa+kantoivat+lypsyn+jälkeen,+että+kai+sitä+aika+paljon+tuli,+no+nythän+tankkiin+suoraan+maito+meneekin,+kai?Aika+suuri+voi+olla+tuo+toinenkin+ulos+tuleva+neste+lehmällä,+kun+kaiken+päivän+tuoton+laskee;)Ei+ihme+jos+väärinkäsityksiä+ilmenee+tämän+kielemme+myötä,+murteet+mukaan+sekoittaen,+niin+monia+asioita+voi+yhdellä+sanalla+merkata;)Tuota+puuhaa+tuntuu+korpikirjailijalla+aina+vaan+riittävän,+tehokas+olet.Pitäisi+tuonne+raitille+selvitä+heti+aamusta,+ettei+kuumuus+vie+voimia,+no+eihän+se+muusta+ole+kiinni,+kuin+itsestään,+nyt+vaan+jotain+kevyttä+päälle+ja+tossua+tossun+eteen;)Ilosta+päivää+koko+kirjoittaja+ja+lukijaporukalle;)
  12. Aurinkoista+huomenta,+ihana+päivä+tulossa+ja+luonto+alkaa+olla+parhaimmillaan.Pääskyt+lentävät+korkealla,+se+yksi+päivän+hyvänä+jatkumisen+enne.Illalla+otin+parvikkeesta+tai+siis+kukista+kuvia+ja+samalla+katselin+tuon+puistikon+vihreyttä,+enää+ei+näy+liikenneaseman+touhut,Puiston+istutukset+kävivät+kunnostamassa+ja+kohta+nauhukset+loistavat+keltaisin+sävyin.Mak-Ris,+noin+se+käy,+joku+kohde+tarvitaan+purkauksille+ja+kukapas+muu+kuin+äiti+siihen+on+soveliain.Minä+kälylleni+purin+myös+kiukkua+puhelimessa,+maailman+ilkeyksistä,+kierouksista,+helpotti+se+kummasti.Kuitenkin+todettiin+molemmat,+että+eipä+apua+ongelmiin+pystytä+sanomaan.Huolihan+kimalaisista+on+totinen,+heidän+tarpeellisuus+jatkuvuudessa+on+kiistaton,+yksikin+puutos+elämän+kierrossa+on+tuhon+alkua.Tarpeeksi+paljon+kun+pulloja+on+ja+niistä+huikan+ottaa,+humalan+voi+aikaan+saada+tälle+Leopoldille;)Maidon+määrää+en+arvaa,+mutta+toista+ainetta+aika+paljon;)Valtava+lajimäärä+on+maapallolla+kaikenlaisia+olentoja,+osa+niistä+on+muuntautumiskykyisiä+ja+niiden+jatkuvuus+on+varmaa.Ne+jotka+eivät+sopeudu+uusiin+oloihin,+ovat+tuhon+omia,+surullista,+rotta+ei+kuulu+näiden+joukkoon,+ne+ei+katoa.Tuo+maaseudun+muuttuminen+on+yksi+harmin+paikka,+ihminen+ahneudellaan+senkin+on+tuhonnut.Miten+oli+mukava+kesäisin+maalla+tutuissa+piipahtaa+ja+nähdä+muutamia+lehmiä+navetassa,+muuta+pienempää+karjaa+lisäksi,+elannon+antoivat+moneen+talouteen,+joskaan+rikastumaan+ei+monikaan+päässyt.Nyt+lasketaan+hyvin+tarkkaan+mistä+voisi+ansioita+lisätä,+koneet+tulivat,+tekevät+työt,+isäntä+tai+emäntä+istuvat+tietokoneen+ääressä+nappeja+painellen+työn+tekevät.Eipä+taida+ihan+koneiden+avulla+kuitenkaan,+kyllä+sitä+käsien+ja+hartioiden+voimalla+kaiketi+joltain+osin+tehdään+ja+aivot+raksuttaa+koko+ajan.Pääasiassa+suurien+tilojen+tuotantolaitoksissa+näin+toimitaan,+mutta+pieniä+ei+juuri+ole,+kun+niillä+ei+elantoa+tarpeeksi+riitä,+työn+hakuun+teollisuus+alueille.Aika+muuttuu+kovaa+vauhtia,+milloin+pysähtyy?Kun+kehua+pitää,+onhan+tuokin+saavutus+kehuttavaksi,+toivoisi+jokaisen+luokan+ainakin+vaihtavan;)Nyt+pankkiin,+maksamaan+laskut+tai+laittamaan+maksettavaksi,+tämäkin++helpottunut+huomattavasti,+mutta+pankkineitien+oloissa+kehnontunut,+nyt+asiakas+itse+tekee+heidän+työnsä.Kehityksen+mukana+on+jaksettava,+pitää+osata+vaikka+ei+aina+oikein+osaakaan,+no+jotenkin+nämäkin+asiat+on+tullut+hoidettua+kiitos+maininnalla.Maatkoon+maailma+mallillaan,+minä+nautin+kesästä+vaikka+en+järvenrantaa+ehken+kävelekään+tänään;)Huomenissa+on+aikomus+sitäkin+reittiä+kulkea,+voikaa+oikein+mukavasti+ja+jättäkää+mahdolliset+huolet+taivaan+tuuliin;)
  13. Maanantai+ja+arki,+mitä+viikko+tuokaan+tullessaan,+kesäkuun+ainakin;)Lämpimämpää+luvassa,+täällä+kyllä+nyt+harmaaksi+taivasta+vetää,+sadetta+voi+odotella,+no+hyväksi+kaikki+sade+ennen+juhannusta,+laariin+sataa:)Vointini+on+palautunut,+hevoskuurin+olen+aloittanut+saapa+nähdä+antaako+tälle+kompuralle+apua.Mak-Ris+arvailit+oikein,+että+kauhea+kokemus+tuon+taudin+tulo+olisi,++pieneksi+nyt+rokon+vuoksi+kipu+kuitenkin+jäi.Ehkä+selviän+taudistakin,+ellei+uusia+muotoja+koronasta+ala+leviämään.Sinisiru+kauniin+kesäisen+laulun+laittoi+muistoja+herättämään,+kuuntelin+raidosta+eilen,+kun+soittivat+koulu+ja+lastenlauluja,+kyllä+sanat+melko+hyvin+mielessä+on+pysynyt,+no+ulkoahan+ne+pitikin+oppia.Suurtilaviljelyksiä+enää+on,+tehotuotantoa,+ja+huoli+pölyttäjistä+on+tosi.Ennen+kukkaniityt+lehmien+laiduntamat,+oli+hyvä+mehiläisille+ja+muille+pörriäisille+kerätä+mettä.Tehoviljelys+ja+karjanpito+on+vienyt+nämä+mahdollisuudet,+paluuta+entiseen+ei+taida+olla.Minäkin+kaupungin+kasvatti+keräilin+kuivia+lehmän+jätöksiä+ja+liotin+ja+kastelin+pensaat+tuotoksella+ja+jopa+marjat+kasvoivat+pensaissa.Kaikkeen+sitä+on+osallistunut,+kai+se+maanläheisyys+elää+meissä+kaikissa,+joillakin+paljonkin+ja+mieli+tekee+multaa+möyhentää.Kiva+kuulla+kuulumisesi+ynnämuu,+niin+se+on,+joka+päivä+vaan+lähempänä+loppua,+mutta+vielä+kuitenkin+mukana+ja+melkein+järkikin+tallella,+se+vähä+mitä+on+ollutkaan.Mitään+valittamista+en+löydä+olleesta,+pienestä+aloittanut+ja+ei+suuria+haaveita+suuntaan+ei+toiseen,+näin+olen+kokenut+sinullakin+olevan,+jaksamista+ja+mielen+virkeyttä+toivotan.Monessa+mukana+olleena,+paljon+jaksamme;)Eliaana+osaa+kaiken+mihin+vain+tarttuu,+minä+tumpelo+kerran+purin+lavuaarin+alla+olevat+putket+ja+enhän+saanut+niitä+takaisin,+sen+koomin+en+ole+nykäissytkään.Oliko+joku+tukos+syy+miksi+niitä+rupesin+aukomaan,+en+muista,+alan+ihmisiltä+olen+apua+hakenut,+kun+tarve+ilmaantuu,+onneksi+harvoin.Talomme+on+vanha+voisi+kuvitella,+että+putket+jo+tukoksia+aikaan+saa.Tuo+musta+rotta+on+kuulemani+mukaan+se,+mikä+toi+mustansurman+maailmaan+ja+rottahan+elää+ja+selviää+viimeisenä+ihmistenkin+jälkeen,+senkin+olen+joskus+jostain+lukenut.Inhottava+otus+sekin+ja+leviää+aivan+kauheasti.Laivoissa+kulkivat+ja+kulkevat+varmaan+nytkin+ympäri+maailmaa.Siitepölyä+miniänikin+kertoi+joka+paikan+olevan+täynnä,+hyvä+konsti+kuivana+se+ensin+harjata+ja+jos+tarve+vaatii+sitten+pesua.Nyt+hoitamaan+tuota+parvekepuutarhaa,+vettä+saa+kantaa+toden+teolla,+kun+aurinko+puolilta+päivin+alkaa+paistamaan,+siitähän+kasvit+tykkää,+mutta+janoisiksi+tulevat.Hyvää+alkanutta+viikkoa+ja+kesäkuun+alkua,+lomatkin+alkavat+päälle+painaa;)Sade+siitä+tuli,+no+ei+mitään,+satakoon;)
  14. Kaunista+sunnuntaiaamua,+aurinko+paistaa+ja+liikenne+minimissä,+rauhaa,+vain+radion+musiikki+hiljaisesti++tuo+mukavaa+olemassa+olon+tuntua.Eilen+kehuskelin+rokotuksen+jälkeen+oloani,+mutta+sepä+muuttuikin,+nousi+kuume+ja+lihaksia+(kai+näin+voi+sanoa,+vaikka+ei+niitä+olekaan)+särki,+koko+keho+kuin+horkassa,+oli+todella+paha+olo.Nyt+enää+pistos+kohta+turvoksissa+ja+arkakin+on.Minun+kuume+ei+yleensä+nouse+koskaan,+36,6+vakio,+nyt+sitten+yli+38+nousi,+hyvä+etten+hourinut;)Sellainen+teho+rokotuksella,+mutta+nyt+ne+on+saatu,+auttavatko+vai+ei,+aika+näyttää.Melkein+kaikkiin+mietteisiinne+voin+samaistua,+tuo+lukeminen+ei+vaan+minulta+onnistu,+keskittyminen+puuttuu,+luen+kyllä+tekstit+elokuvista+sujuvasti+se+ei+tuota+ongelmia.Fiinufammu+tästä+yhteyden+pitämisestä+täällä+palstalla+kerroit+aivan++saman+ajatuksen,+kyllä+mielellään+tulee+Noja-tuolin+viestit+lukemaan.Joidenkin+mielestä+toistoja,+no+toki+niitäkin,+mutta+aina+väliin+myös+ahaa+elämyksiä,+kiitos+niistä+jokaiselle+kirjoittajalle;)Se+lopputuloksen+tyydyttävä++lopputulos,+se+innon+kasvattaa+jatkamaan,+puhutaanpa+puutarhasta+tai+harrastuksista.Ilman+lukijoita+jäisi+kirjoittelu+paljosta+paitsi+ja+vielä+enemmän+turhauttaisi+jos+ei+mukana+olisi+muitakin+kirjoittajia,+tarvitsemme+toisiamme+täälläkin;)Demeter+aivan+samoilla+linjoilla+olen+lausumisiesi+kanssa,+ihana+että+olette+kaikki+olemassa;)Mak-Ris+jääkiekko+pelejä+seuraa,+minulta+sekin+innostus+on+mennyt,+ehkä+jos+alkaisin+katsomaan,+en+malttaisi+olla+katsomatta+loppuun+asti.Hyvinhän+ne+pojat+pelaa,+näin+olen+ymmärtänyt,+aina+jostakin+tietoja+korviini+sattuu.Talkoilla+tekeminen+ei+työltä+tuntunutkaan,+sen+muistan+joltakin+ajalta+minä+myös,+kiva+että+se+henki+edelleen+elää+jollakin+tapaa.Brinkkala+kertoilit+juurikin+tuota++elämän+kulkua,+kun+voimat+hiipuu+on+luopumisen+aika,+mutta+kun+senkin+tekee+pienin+askelin+on+helpompi+sopeutua.Voin+kuvitella+miten+hauskaa+teillä+oli+siellä+"kartanolla",+vähän+työtä+ja+hauskuutta+paljon;)Lapset+kasvaa+ihan+silmissä,+sen+totesit+Eliaanakin+ja+noista+pienistä+sen+helpommin+huomaa,+on+liikuttavaa+katsoa+ne+ensi+askeleet,+millä+tämä+elämän+polku+aloitetaan,+sama+horjuva+tilanne+on+täällä+loppupäässäkin;)Sinulla+ei+päivät+pitkiksi+käy,+kun+aina+tuota+puuhaa+löytyy+ja+jaksat+hyvin+tehdäkin.Taidanpa+ottaa+särkytabletin,+kun+tuo+eilinen+olo+hieman+vielä+muistuttaa,+yllättynyt+olin+moisesta+vaivasta,+eka+kerralla+ei+mitään+jälkivaivoja+tullut,+mutta+sanoi+pistäjäkin,+että+tehostettu+on+tämä+toinen+osio.Tänään+saamme+varmaan+nauttia+auringosta+koko+maassa+ja+kesä+on+alkanut,+ylihuomenna+jo+virallisesti.Onnea+kaikille+koulunsa+hyvin+suorittaneille+ja+heillekin+joilla+ei+niin+hyvin+mennyt,+jääpä+vähän+petrattavaa+ja+tavoitteita;)
  15. Aurinko+täysin+kirkkaalta+taivaalta+paistaa,+sadepilvet+menneet+menojaan+ja+tänään+varmaan+lämpöäkin+riittää.Jokaviikkoinen+siivous+aluillaan,+unta+ei+riittänyt+neljän+jälkeen,+joten+nousin+ylös+ja+hissukseen+tässä+olen+puuhastellut,+irtain+jo+parvekkeella.Imuroinnin+jätän+hieman+myöhemmäksi,+naapurit+vielä+nukkuvat.Rokotus+sujui+supsakkaasti,+ei+jonoja+ja+samalla+kävin+äänestämässäkin,+kun+samassa+paikassa+sekin+sujui.Hieman+on+käsi+turvoksissa+ja+pientä+pakotusta+siinä+on,+mutta+ehkä+vertyy,+kun+tästä+hommiin+pääsee.+Mak-Ris+iloitsi+puhtaista+ikkunoistaan,+koko+huone+uuden+ilmeen+sai+ikkunoiden+myötä,+kyllähän+se+maailma+kirkkaammalta+näyttää,+kun+pölyt+on+laseista+poistettu;)Minä+jo+voisin+uusia+pesun+ulkopuolen+ikkunoista,+mutta+syksyyn+saa+kelvata.Onhan+se+yksin+huomattavasti+raskaampaa+tehdä+niitä+pihahommia,++ja+aina+mies+kuitenkin+ne+raskaammat+hommat+hoiti.On+se+aikamoinen+homma+pihan+hoitokin,+jos+paljon+kukkia+ja+istutuksia+on,+kitkemisitä+riittää.Pionien+kanssa+minäkin+jouduin+kehikoita+jos+minkäkin+laisia+asettelemaan,+muuten+ne+maahan+painuvat,+no+nyt+ei+tarvitse+sitäkään+enää+tehdä,+kaikki+loppuu+aikanaan,+armonsa+ei+milloinkaan,+sitä+tässä+enää+toivonkin;)Koirat+on+viisaita,+osaavat+hoitaa+monenlaisia+apuja+ihmisille,+kun+katselee+noita+koulutettuja+koiria,+mitkä+ihan+työtä+tekevät+sitä+tarvitsevien+kanssa,+ei+voi+kuin+ihmetellä+miten+osaavatkaan.Hyvin+ymmärtää+koirasi+sinunkin+tarpeesi+fiinufammu,+ihana+kaveri.Olen+varmaan+kertonut+jo+montakin+kertaa,+miten+meidän+sekarotuinen++kellon+tarkkaan+ikkunan+eteen+meni++miestäni+odottamaan,+kun+hän+töistä+kotiin+tuli.Mieheni+kertoi+minun+kotiin+tulon+myös+osasi+tulkita,+kun+käytävään+tulin+ja+rappuja+ylös+nousin,+aina+oven+takana+odotti.Onnellinen+saat+olla+ystävästäsi.Demeter+luet+paljon+kirjoja,+minä+tuijotan+telkkaria,+sieltäkin+tulee+niin+monenlaisia+sarjoja,+kun+pystyy+muualta+katsomaan+kuin+kotimaan+tarjontaa.Ajatuksia,+jopa+pohtimista+antavat+sarjat+joita+olen+katsonut,+monta+kertaa+hyvinkin+vaikeita+pohdittavia+ja+ihmismielen+ymmärtämisiä+sielläkin.Nuorten+sopeutumasta+sääntöelämään+ja+miten+onnistuu+paikkansa+löytäminen,+sitä+samaa+mitä+usein+täälläkin+pohditaan.Jos+ei+mitään+uutta+ilmaannu,+selvisin+hyvin++rokotuksesta,+tosin+päätä+vähän+jomottaa,+mutta+sitä+se+silloin+tällöin+muutenkin+tekee.Varmaan+poikkeavat+tuntemukset+rokotusten+seurausta,+näin+hoitajakin+sanoi+ja+kertoi+toisen+rokon+olevan+tehokkaampi,+jopa+kuumeen+saattaa+nostaa.Joskus+jaksaa+ihmeitä,+kun+tuloksia+näkee+ja+loppuun+vieminen++saa+innon+nousemaan,+kestokyvyn+rajoilla+sitä+minäkin+joskus+jaksoin.Nyt+uupuu+jo+leipomisurakan+aikana+ja+pitää+istahtaa+välillä,+mutta+vielä+olen+onnistunut+homman+hoitamaan.Nyt+sitten+tämä+urakka+mikä+odottaa,+on+myös+yritettävä+valmiiksi+saada,+no+onpa+päivä+vasta+aluillaan,+eiköhän+ennen+saunaan+menoa+huusholli+kunnossa+liene;)Nyt+iloitsemaan+auringosta,+kun+pitkästä+aikaa+sen+paisteen+saimme;)
  16. Huomenta,+ei+paista+aurinko+meidän+nurkilla,+kiitos+kuitenkin+toivomisesta+Miaelina,+voihan+se+jossain+päin+suomea+paistaakin;)Toivon+,+että+apua+saat+demeter+noihin+vaivoihisi,+ei+se+mieltä+ylennä,+jos+aina+kipu+päällimmäisenä,+rajoittuu+tekemisetkin.Aina+löytyy+viisaampia+demeter,+olen+joskus+ajatellut,+että+ehkä+minä+myös+neuvojani+tuputtelen;)+hyvässä+tarkoituksessa+kumminkin;)Eilen+saunassa+taas+vaivojamme+luettelimme+ja+minun+polvianikin+sivuttiin,+kahden+henkilön+kokemuksella+neuvoivat+ostamaan+jotain+hevoshoitoon+käytettävää+lääkettä,+vähän+epäilin,+sillä+olen+jotain+hevosgeelia+kokeillutkin,+vahva+tuntui+usko+avun+saannista+olevan.Hankkijalta+olivat+ostaneet,+suositusta+ei+kauppias+ollut+antanut,++mutta+mieli+kokeiluun+kasvoi+minullakin.Katsotaanpa+lähteekö+mummo+laukkaan;)Äänestyksen+aion+huomenna+rokotusreissulla+tehdä+ja+ehdokas+on+sama+mikä+on+ollut+aiemminkin,+sopivaksi+olen+hänet+kokenut.Mak-Ris+keskustelusta+mainitsit,+keskustelua+toivoisi+ja+sellaista,+missä+ei+kenenkään+henkilöön+mentäisi,+eikä+selittelyjä+joka+virkkeeseen+tarvittaisi.Keskustelua+ei+mielestäni+ole+toisen+kirjoittajan+arvostelu,+sillä+kyllä+nämä+virkkeet+aina+huomataan,+eri+asia+on+haluaako+niitä+huomioida.Ramoona,+kiitos++kiitoksista,+hyvillä+mielin+ne+vastaan+otan,+tulihan+sitä+Kahvipirtin+sisustusta+tehtyä+ja+siitä+kai+arviosi+annat.Pihojen+laitosta+vielä,+on+toinenkin+talo+minkä+ohi+kulkiessa+saan+kätteni+jälkiä+katsella.Ensimmäinen+oma+asunto+siinä+talossa,+18+metallimiestä+päätti+talon+rakennuttaa+ja+siihen+meidänkin+asunto+pankkilainan+turvin+aikaan+saatiin.Pihanlaitto+ei+kuulunut+urakoitsijalle+ja+niinpä+taas+minä+asialla.Toin+mökiltä+koivun+ja+pihlajan+taimia+ja+ne+talkoilla+istutettiin+pihaan+ja+nyt+ovat+jo+isoja+puita,+mitkä+muistoja+herättävät,+mieheni+murinan,+kun+taimia+autoon+sovittelimme;)Myöhemmin+etupihalle+vielä+kurtturuusuja+ja+sireeniä,+juhannusruusukin+mukaan+ja+kaunista+oli,+lupia+ei+kyselty,+tuskin+niin+tarkkaa+silloin+olikaan.Nyt+talo+on+hyvin+hoidettu,+kurtturuusut++on+poistettu+niin+kuin+toivomus+on+ollut+ja+tilalle+hanhikki+rivistö.Tästä+sitten+muutto+sinne+Aallon+Pikku+Paratiisi+nimiseen+taloon.Olen+samaa+mieltä,+että+heikoimmin+pärjääviä+ei+pidä+jättää+oman+onnensa+nojaan,+puolesta+puhujia+tarvitaan.Luulen,+että+kaikki+olemme+ihan+oman+itsemme+tulkkeja,+muu+oleminen+kuultaa+läpi+parhaimpien+selitystenkin+läpi.En+katso+olevani+yhtään+enempää+loukkaantuva+kuin+joku+toinen,+niellyt+olen+paljon,+kaikki+ei+niin+kivaa+kerrontaa,+mutta+ajattelen,+kaiketi+se+antaa+hyvän+mielen+moitteen+antajalle.Jos+joku+kirjoittaja+kokee,+että+ei+tule+"kiitostenpiiriin"+tarpeeksi,+voi+tarkastella+omaa+osuuttaan.Ehkä+pienoinen+kateuden+peikkokin+päätään+nostaa,+no+olipa+miten+tahansa,+aurinko+ilmaantuu+taivaalle+ja+sepä+mielen+nostaa,+niin+pieniähän+nämä+kiistat+täällä+on,+että+sivuutan+ne.Iloista+mieltä+meille+kaikille;)
  17. Tuuli+tänä+aamuna+pilviä+lennättää,+toivottavasti+sadepilvet+kaikkoaa,+nyt+jo+aurinkoa+kaipaillaan.Harhanäyksi+eilen+yritin+pääskysnäkemäni+arvella,+mutta+kyllä+se+oikea+näky+oli,+pääskyset+ne+täällä+meilläkin+jo+kotiutuneet,+varma+merkki+kesästä;)Tämä+kirjoittelu+on+vaikea+laji,+yhden+sanan+tai+lauseen+teksti+saa+vireellisiä+mielikuvia+mieleen.Kyllähän+tämä+mummeli+ymmärtää+nuo+veroilla+saadut+edut+ja+hyödyt,+vaikka+en+kovin+paljon+veroasioita+ymmärräkään,+on+ne+kiemuraisia+monellekin.Hyvin+kerroit+hyötymme+Ano15.50,+korppikirjailijan+siunauksella.Nämä+kaikille+tulevat+hyödyt+veroja+vie+ja+niitä+kaikki+maksamme+tulojemme+mukaan.Hyödynnämme+niitä+jokainen+päivittäisissä+toimissamme,+koko+kansan+etuja.Vaikeasti+kai+esitin+tuon+oman+ajattelun+näistä+palvelujen+käytöstä,,+siis+olen+ajatellut,+että+kuntoni+näin+hyvänä+pysyneenä,+en+turhaa+juokse+palveluja+hakemaan,+vaan+teen+jollekin+tarvitsevammalle+mahdollisuuden+esimerkiksi+lääkäriin+pääsyyn.Olen+kuullut+monen+suulla+miten+vaikeaa+on+saada+lääkäri+aika+tarpeen+tullen,+tämä+ajatukseni+takana,+minulla+ei+ole+mitään+määrää+mihinkään+jakaa,+yksikertaisesti+ajattelen.Olen+yksi+eläkeläinen+joka+ilman+avun+pyyntöjä+olen+selvinnyt,+nämä+kaikille+tulevat+hyödyt+toki+hyvillä+mielin+vastaan+otan+ja+tyytyväinenkin+olen.Toivottavasti+nyt+osasin+mielen+liikkumistani+selvittää+ja+ymmärrystä+aikaan+saada.Korpikirjailija,+en+tarkoittanut+että+lähtisimme+pakolaisiksi,+vaan+tarkoitin,+että++pakolaisiksi+joutuvat+tekevät+sen+pakon+edessä,+sodan+tai+muun+uhatessa.+tuskin+suomesta+kukaan+tänä+päivä+pakoon+tarvitsee+apua+lähteä+etsimään+muusta+maasta.Tuokin,+että+asioita+on+selvitetty+moneen+kertaan,+kaikille+ne+ei+vaan+selvene+kerralla,+kuten+sinulle,+kai+olet+huomannut+kysymyksiä+ilmenneen.Kerran+otin+ikkunan+pesun+alan+ihmiseltä+kyselin+kotitalous+vähennyksestä,+minulle+selvitettiin,+että+en+tule+saamaan+mitään,+kun+oma+vastuu+oli+100+euroa+ja+maksu+ei+paljon+sen+yli+mennyt,+joten+sen+koomin+en+ole+edes+kysellyt+mahdollisuuksiani+käyttää+tätä+etua.Riittäköön+nämä+minullekin,+osaamattomalle+näiden+asioiden+parissa+liikkuminen.Olipa+mukava+kuulla+ynnämuun+kuulumisia,+ikävää+tietenkin+tuo+kunnon+heikentyminen,+mutta+näin+se+tuppaa+menemään,+joka+päivä+vaan+huonommaksi,+ponnistella+saa+selvitäkseen.Ikämme+huomioiden+hyvin+kumminkin+olemme+selvinneet+elämässä+ja"omillaan"+toimeen+tulleet,+iso+asia+mielestäni.Ikäpolvemme+ei+hevillä+apua+pyytele,+jos+suinkin+jaksamme+asiamme+hoitaa,+omin+avuin+läpi+elämän+on+kuljettu,+siitä+hyvä+mieli.Viikon+lopulla+saan+minäkin+toisen+rokotuksen+ja+ehkä+jollakin+tappaa+se+auttaa,+tosin+varovainen+edelleen+aion+olla.Mira+nuo+permanentit+olivat+kamalia+silloin+minunkin+ensimäistä+ottaessa,++kamala+pörröpää+olin.+taidettiin+sähköpermanentiksi+kutsuakin,+no+näky+oli+kyllä+kuin+sähköä+saaneella;)Miaelina+myrskyn+tuloa+enteilit,+ei+meillä+myrskystä+tietoa+vielä+ainakaan,+aurinko+ilmestyi+taivaalle,+tuuli+kyllä+reippaanlainen,+toivottavasti+ei+myrskyksi+äidy.+Mak-Ris+kysymyksiä+riittää+noissa+kotitalousverohelpotuksissa,+luulen+kyllä,+että+katon+korjaus+kuuluu+niiden+etujen+piiriin+ja+kaikki+suuremmat+hommat.Pitäisi+kaiketi+jatkuvasti+nuo+siivouksien+käyttämiset+ottaa,+että+saisi+ne+verovähennysten+piiriin.Otanpa+selvää+sitten,+kun+en+muuten+pärjää,+kaikki+ei+niin+varman+päällä+tunnu+olevan,+miten+toisten+kohdalla+onnistuu,+tyhmempi+ei+arvaa+edes+anoa+apua+kaikkeen.Nyt+olen+taas+epäselvän+viestin+kirjoittanut+ja+siitä+sitten+joudun+tilille;)Mutta+jättäkää+huolet+ja+harmit+heille+ketkä+osaa+selvittää,+vietetään+huoleton+päivä,+huomisesta+ei+tiedä.
  18. Päivä+alkaa+pilvisenä,+kuten+nyt+jo+useampana+päivänä+on+tehnyt,+mutta+pientä+poutaa+kumminkin+väliin+pitänyt+ja+minäkin+lenkkini+päässyt+"juoksemaan";)Pakkasta+on+ehkä+paikka+paikoin+ollut,+nyt+kuitenkin+mittarissa+10+astetta.Niitä+kaipaamiani+pääskyjä+en+sitten+ole+nähnyt,+näköharha+aiempi+arvioni.Veikkaan,+että+kun+aurinko+ilmaantuu,+silloin+liitojaan+saapuvat+esittämään.Puhetta+ollut+noista+tuloista+millä+elää+pitäisi,+no+tästä+kuten+monesta+muusta+asiasta+ollaan+montaa+mieltä.Joku+oli+laskenut+lääkekatot+ja+asumistuet,+niistä+en+osaa+sanoa+mitään,+kun+en+ole+tarvinnut.Tuo+870+on+kyllä+melkein+olematon+tulo,+jos+asunnostakin+joutuu+maksamaan+yli+viisisataa+euroa.Ei+pientäkään+laskua+enää+lääkkeistä+toivoisi,+sillä+kuluja+tulee+jokaiselle+monesta+pakollisesta+asiasta,+ruuan+lisäksi.Tämän+ikäluokan+ihmiselle+ei+ole+kovinkaan+helppoa+avustusten+anominen,+tai+leipäjonossa+seisominen,+ei+pitäisikään,+kyllä+pitkän+elämän+aikana+työtä+on+tullut+tehtyä+jokaisella,+olosuhteista+johtuen+ei+omaisuutta+kaikille+ole+kertynyt.Hyvä+kuitenkin,+että+jostain+voi+apua+saada,+jos+osaa+hakea,+tuskin+mistään+tullaan+tarjoamaan,+ellei+joku+osaa++"ilmiantaa"+puutteessa+eläviä.Noista+maahanmuuttajista+aina+vaan+puhetta+riittää,+tuskin+kuitenkaan+niin+suuri+kulutuserä+heidän+elämisen+kohtuullisesti++tekeminen+on,+että+ongelmat+maan+omilta+asukkailta+voisi+poistaa.Olen+ajatellut,+miten+osaisin+itse+pakoon+lähteä+ja+aivan+outoon+elämiseen+oppia,+julmaa+kohtelua+varmaan+saisin+ja+joka+päivä+pelko+elävänä+selviämisestä+mielessä.Ei+varmaan+mieleistä+ole+kenenkään+maastaan+lähteä+ellei+elämä+olisi+sietämätöntä,+tulevaisuus+tuntematon.+toivoisi+täällä+meillä+missä+elämä+suhtkoht+elämisen+arvoista,+ymmärtävän+laittaa+asioita+oikeaan+tasoon.Ainahan+ne+huonot+asiat+esiin+ensiksi+tulee+ja+joka+kansassa+on+pyrkyreitä,+mutta+silti+autetaan+ja+hyväksytään+niitä+joilla+tosi+hätä+on+kysymyksessä.Käsi+sydämelle+jokainen+ja+inhimillisyys+mieleen,+apua+niille+jotka+sitä+tarvitsevat+oman+maan++tai+vieraista+tulleet++ihmiset.Veroja+joudumme+maksamaan+kaikesta,+mutta+tiukilla+on+valtio+kuin+kunnatkin+ja+uskon,+että+tarkkaan+noita+kuluja+mietitään+ja+nyt+vielä+tämä+korona+mikä+verotuloja+vähentää,+työssä+käymisen+estymiseen+ja+avustusten+jakamiseen+taudin+piirissä+sairastuneille+kunnille.Yrityksiä+on+autettava+ja+mistä+ne+rahat+kertyy,+sitä+sopii+miettiä.Korona+on+raskas+rasite+ollut+ja+on+vielä+kauan+loputtuaankin,+mutta+usko+ja+toivo+on+pidettävä+yllä,+tästä+selvitään.Kyllä+totta+on,+jos+kortit+sun+muut+henkilöön+tarvittavat+tiedot+häviää,+eihän+se+ketään+muuta+kosketa,+vain+asianomaista+ja+virkamiesten+asenne+ei+aina+sympatiaa++jaa,+tokaistaan+vaan,+että+tilaa+uusi+kortti,+no+joskus+joku+ystävällinen+sielu+neuvoo+eteenpäin,+mutta+näin+ei+ollut+tällä+minun+kertomallani+naapurilla.Ystäviin+piti+turvautua,+toivoisi,+että+ystäviä+löytyy,+kovaksi+on+maailma+muuttunut++nykymaailmassa,+vaikka+toisten+huomioimisesta+paljon+puhutaan.Moni+ruma+piilotettava+paikka+onnistuu+vuorenkilven+avulla,+hyvä+kasvamaan+ja+kukkii+kauniisti.Olen+elämääni+taaksepäin+muistellut,+aika+moni+piha+on+minun+käsilläni+kauneutta+saanut,+ilmaista+työtä+olen+tehnyt,+mutta+enpä+ole+koskaan+palkkaa+osannut+edes+ajatella,+halu+kaunistaa+ympäristöä+on+ollut+tekemiseni++palkka.Olen+asunut+aina+sellaisissa+taloissa+jossa+tämä+tekemisen+mahdollisuus+on+ollut+mahdollista+ja+iloa+näin+talojen+asukkaille+ja+itselleni+olen+pystynyt+aikaan+saamaan,+nyt+ei+sitä+mahdollisuutta+talossani,+ei+myöskään+kuntoni+puolesta.Varmaan+vaikeita+asioita+nuo+verotuksien+kohteet,+aina+jollakin+mielessä,+että+oikein+ei+mene.Maksamaan+olen+joutunut+kaikesta+mitä+nyt+yleensä+elämän+piiriin+kuuluu+ja+silti+ei+loppua+näy+verojen+kohdalla,+mutta+hyvä,+että+osuuteni+jaksan+kaikesta+maksaa+ja+omavarainen+pystyn+olemaan,+en+apua+tarvitse+pyytää,+toivottavasti+minun+osuuteni+saa+tosi+vaikeuksissa+oleva.Aina+on+niitäkin,+joilla+aina+asiat+huonosti+on,+vaikka+näkymä+melko+hyvältä+näyttääkin.En+ole+seurannut+paljonkaan+noita+vaalijuttuja,+ehdokkaani+tiedän+pitkän+yhteisen+seurannan+johdosta+ja+haluan+uskoa,+että+kaikki+valitut+ottavat+hommansa+vakavasti.Valoa+tuon+koronan+suhteen+putken+päästä+näkyy,+ainakin+täällä+meillä+elämä+palailee+pikkuhiljaa+normaaliin+elämään,+silti+ei+varovaisuuta+auta+laimin+lyödä.Mukavaa+päivää+teille+toivotan,+kyllä+se+siitä+suttaantuu;)
  19. Niinhän+se+on,+sadetta+tippuu+ja+tuuli+pohjoisesta,+siis+viileäksi+sään+tekee.Kesäkuulle+kaiketi+näitä+säitä+riittää,+ehkä+sitten+taas+lämpökin+saadaan.Eipä+tuosta+säästä+nyt+suurempia+harmeja,+sisällä+on+hyvä+olla+ja+katsella+ikkunasta+sateen+ropinaa.Kieltämättä+mieliala+meinaa++vähän+matalan+puoleiseksi+mennä,+mutta+nyt+pitää+ajatella+kauniita+asioita,+ihailla+kevään+hentoa+vihreyttä,+mikä+piankin+hyvin+täyteläiseltä+näyttää.Kälyni+pistäytyi+kahvilla+ja+valitteli+väsymystään,+kehotin+lepäilemään+pieniä+hetkiä+puuhien+välillä,+lenkkikaveriksi+hän+ei+nyt+kuitenkaan+jaksa.Vuoden++vanhempi++on++minua,+niin+eritavoin+tämä+ikäkin+meitä+koettelee,+minä+kuitenkin+sen+pari+kilometriä+joka+päivä,+miten+kauan+se+on+arvoitus.Ei+kuitenkaan+monia+vuosia+enää+ja+eritavoin+se+jaksaminen+minullakin,+joskus+jalka+kevyesti+nousee,+toisinaan+laahustukseksi+menee.Samaa+kiitollista+mieltä+minä+myös+olostani+tunnen+mistä+Mak-Ris+mainitsit,+kaikilla+ei+läheskään+yhtä+hyvin.Onnellinen+olen+siitäkin,+etten+tarvitse+lapsianikaan+rasittaa+avun+pyynnöillä,+läheltä+olen+seurannut,+miten+lapset+joutuvat+päivittäin+auttamaan+vanhempiaan,+velvollisuuden+tunne+kai+siihen+pakottaa,++vaikka+omakin+elämä+saattaa+olla+jaksamisen+rajoilla.Olisihan+sitä+apua+saatavilla+rahalla,+mutta+tilanne+saattaa+siinäkin+olla+niin,+että+paljot+lääkkeet+ne+rahat+kuluttaa.Naapurini+pudotti+kukkaronsa,+siinä+pankkikortti,+ajokortti+ja+kelakortti+ja+olipa+aikamoinen+ruljanssi.Meni+heti+pankkiin+sulkemaan+kortin,+kukaan+ei+muistuttanut+ottamaan+rahaa+samalla+kertaa+ja+niinpä+meni,+että+kuusi+euroa+löytyi+rahaa+ja+kortin+uusiminen+kestää.Poliisilaitoksella+ajokortin+uusiminen+onnistui+ilman+suurempia+harmeja,+mutta+harmissaan+oli,+kun+rahattomaksi+jäi.Tuo+byrokratia+ei+toimi+aina+toiveiden+mukaan,+eikä+mieti+miten+toimeentulo+järjestyy,+no+kai+jotenkin+hänen+kohdallaan+suttaantui.Kyselin+vakuutustaan,+sanoi+kotivakuutuksen+olevan,+mutta+mitkä+siellä+säännöt+onkaan+tälläisen+vahingon+sattuessa?Itselläni+on+erivakuutus+korttien+ja+avaimen+katoamisen+varalta,+myös+pankkitililtä+anastetut+varat+korvaa+johonkin+summaan,+no+maksamistahan+vakuutukset+vaatii,+mutta+on+turvallisempi+olo.Mukava+katsella+maisemia,+missä+on+elämänsä+aikana+pyörinyt,+kaikki+muuttuu+ja+tunnistaminen+on+vaikeaa,+minun+ympyräni+ainakin+on+muuttunut,+uutta+on+rakennettu+ja+vanhaa+poistettu.Minun+asuntoni+mistä+tähän+nykyiseen+muutin,+on+A.+Aallon+suunnittelema+ja+nyt+on+maailman+kulttuurinähtävyydeksi+nimetty,+näin+paikallinen+lehti+kertoi.Katselin+hieman+haikeana+pihaa+jonka+aikaan+saamiseksi+tein+ison+urakan,+urakoitsija+joka+entisöi+talon+ei+koskenut+pihan+laittoon,+antoi+minulle+vapaat+kädet+suunnitella+ja+tehdä+ja+sillä+hetkellä+olin+työttömänä+ja+homma+innosti.Mökiltäni+toin+taimia+ja+kivetyksen+puhdistin+ja+kukat+sinne+istuttelin,+hyvin+kaunis+oli+jo+siellä+asuessani+ja+lehtikuva+näytti+pensasaitoineen+niin+tutulta.Moneen+asiaan+olen+näppini+pistänyt,+työtä+pelkäämätön+aina+olen+ollut;)Nyt+ei+töitä+suuremmin+löydy,+pitää+vaan+pyöriä+tuolla+parvekkeella+ja+hoitaa+kukat+kuolleiksi,+liika+hoitokaan+ei+asiaan+aina+kuulu;)Näin+tänä+aamuna,+kovin+on+harvakseen+ovi+käynyt,+mutta+kiireitä+sitä+keväällä+on+pihatöiden+ja+muiden+kevääseen+liittyvien+töiden+kanssa,+pistäytykää+kuitenkin+ilahduttamassa.