Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Herätty+on+pilviseen,+mutta+sateettomaan+säähän,+lämpöä+kolmeastetta.Ei+oikeastaan+mitään+valittamista,+jossakin+joku++kohta+kehosta+nipistelee,+mutta+ohi+useimmiten+menee.Postinjakaja+taitoajoa+harjoittaa+tuolla+sohjoisella+tiellä,+ei+sekään+ammatti+kaikin+ajoin+helppo+ole.Tänään+oli+ilmoitus+lehdessä,+että+80:set+A-J+sukunimen++mukaan+voi+tilata+aikoja,+no+minun+vuoro+ei+vielä+olisi,+mutta+onnistuin+sen+ajan+saamaan+sähköisesti+ennen+tätä+tapaa.Tartunnan+saaneita+saattaa+olla+täälläkin,+näin+samainen+lehti+tiedotti,++ABC+oli+korona+epäily+ollut.Noinhan+se+menee+brinkkala,+ei+meidän+ääni+enää+kauas+kuulu,+toiset+päättävät+puolestamme,+tosin+ei+kai+ole++aiemminkaan+mitä+pontta+valituksillamme+ollut.Kyllä+se+lupa+purnauksiin+meillekin+suodaan,+jos+siltä+joskus+tuntuu,+eikun+vaan+napistaan;)Joskus+niin+kovin+aiheettomina+nuo+valitukset+koen,+mutta+kai+ne+asianomaisille+harmia+kovasti+tuottavat,+mistä+sitä+voi+kenenkään+puolesta+mitään+sanoa.Hyvä+että+elämme+valtiossa,+missä+demokratia+pelaa+ja+sanan+säilä+saa+niin+halutessa+lentää.Sinisiru+kuitenkin+jaksaa+pensseliä+heiluttaa,+minä+kaikki+maalaustarpeet+nosti+yläkomeroon+ja+nyt+ei+ihan+pienestä+halusta+niitä+sieltä+alas+viitsi+ottaa.Mielessä+kyllä+käy++joskus+ajatus,+että+vieläkö+yrittäisi,+mutta+aika+pian+into+katoaa+omaan+mahdottomuuteenHyvin+tarkkaan+minäkin+kaikki+ruokatarpeet+käytän+ja+yllättävän+hyvää+saa+aikaan+oudommistakin+yhdistelyistäViikonlopun+alkuun+taas+vois+elellä+ja+sitten+varaston+täydentäminen.En+syyllisty+monta+kertaa+altistuksille,+en+tartutakaan+ketään,+maski+naamalla+kaupassa+asioin.Tuosta+maskin+tehostakin+lehden+palstalla+käytiin+polemiikkia,+joskus+tulee+tunne,+että+ei+kukaan+varmuutta+voi+antaa+mihinkään+varotoimien+käytöstä.Turtuu+tässä+kaikesta+sekamelskasta,+ei+jaksa+enää+kuulla+ei+nähdä+mitään.Yllätyin+kun+vilkaisin+edellisen+ketjun+lukijamäärää,+jos+kaikki+viestejä+laittaisi,+olisi+tukossa+Noja-tuoliketju;)Hiljaista+on+ovenkäynti+ollut,+kai+väsymystä+ilmassa,+no+siihenkin+on+jokaisella+oma+halu+ja+into;)Nyt+katselemaan+mitä+päivä+tuo+tullessaan,+voi+vaikka+joku+iloinen+asia+kohdalle+sattua,+toivossa+on+hyvä+elää;).
  2. Pilvisenä+alkoi+tämä+sunnuntaipäivä,+mutta+eipä+tuo+suuremmin+harmita,+en+saanut+sitä+tuoliakaan+parvekkeelle,+missä+aurinkoa+palvoisin.Tarkkaan+oli+varastot+myyty+ja+vasta+huhtikuun+alkuun+lupasivat+näitä+aurinkotuoleja+tulevan.Kevät+aurinko+parhaiten+naamaan+väriä+antaa+ja+tietenkin+rypyt+esiin+tuo;)Lämpimästi+onnea+syntymäpäiväsi+johdosta+Ano+02,42,+onhan+siinä+juhlan+aihetta,+kun+vuosikymmen+vaihtuu;)Siinähän+se+menee+syntymäjuhla+miten+muutkin+päivät+tätä+nykyä,+juhlimisia+ei+suuresti+voi+järjestää.Muistojen+pariin+vaikka+valokuvien+kanssa,+siinä+niitä+vuosien+takaisia+juhlia+voi+muistella+ja+ajatus+tulevaan,+vielä+sitä+juhlan+hetkiä+edessä+on.Muistoissa+sinisirukin,+näin+se+näillä+kymmenillä+ja+nyt+vielä+tuo+koronan+kiusa+estää+uusia+muistoja+paljonkaan+lisää+saamaan.Perheen+yhteen+kokoontumiset+ovat+historiaa+monellakin,+ei+minunkaan+kodissa+enää+pitkää+pöytää+kateta.Kauniita+astioita+aikoinaan+haalin,+niin+kuin+kaikkea+muutakin+mielestäni+tarpeellista,+no+nyt+sitten+hyllyjä+täyttävät.Olen+tarjoillut+lapsille+ja+lapsenlapsille,+mutta+eihän+ne+kelpaa,+tyyli+on+muuttunut,+joten+hyllyssä+pölyttyvät.Jouluastiaston+sain+tyttärentytölle+annettua+ja+oli+jopa+ihastunut+saamaansa.Pieniä+harmeja+nuo+on,+mutta+muistoja+herättävät,+hyvä+että+muistoja+kuitenkin+on+ja+niillä+voi+elämäänsä+sävyttää;)Korppis+en+tainnut+mainita+sinua,+kun++tuon+lausuman+tyrkkäsin,+mainitsin+vaan+siksi,+kun+satuin+huomaamaan,+miten+lyhyitä+viestit+olivat,+sitä+vertasin+tuon+keskustelun+tasoon,+mitä+aina+saa+Noja-tuolin+annista+kuulla.Se+miten+kirjoitat,+millä+nikillä+on+sinun+oma+asiasi,+ei+minun+tarvitse+arvailla,+aina+paremmin+asia+esiin+tulee,+kun+nikkisi++huomaan.Omasta+puolestani+voin+vannoa,+että+sen+minkä+kirjoitan+niin+tällä+puumerkilläni,+tosin+enpä+juurikaan+Noja-tuolin+ulkopuolelle+viestiä+laitakaan.Kehumisista+vielä,+eihän+siinäkään+mitään+pahaa+ole,+itseni+tunteista+vaan+kerron,+minusta+suoranainen+kehuminen+on+kiusallista.Tuntemattomia+olemme+toisillemme+ja+totuus+voi+aina+olla+ihan+mitä+muuta+tahansa,+miten+se+täällä+ymmärretään+ja+siksi+kiusaannun+ylisanoista.Kehuminen+sananakin+on+ehkä+vilpittömyydestä+kaukana,+voihan+joskus+uskoa+todeksikin+jonkun+mukavan+arvioinnin.Jätetään+tämä+nyt+tähän,+ei+minulla+ole+tarvista+käydä+lukemassa+muita+ketjuja,+joskus+vaan+tulee+selattua+ja+mielipide+ilmentää;)Ano+17,14,+noin+minun+mielestä+myös,+alan+ihmiset+päätökset+tekee+ja+ikä+siinä+yksi+kriteeri,+olipa+kysymyksessä+maahanmuuttaja+tai+kantaväestö,+näin+haluan+uskoa.Tuo+maskien+käyttö+näkyy+unohtuvan+myös+monelta+suomalaiselta+ja+sinne+pääkaupunki+seudulle+ne+näkyy+kaikki+haluavan,+sen+olen+huomannut+jo+ennen+maahanmuuttajia.Jaksetaan+odottaa+tuota+rokotusten+kaikille+tulevaksi,+jospa+jo+kesällä+kaikilla+se+olisi.Tauti+leviää,+sille+ei+voida+muuta+kuin+itsekukin+oman+käytöksensä+tutkii+ja+toimii+ohjeiden+mukaan.Iloista+sunnuntaipäivää,++laitoin+Faceen+juuri+eilen+hiihtoasusteista+kuvan,+joita+joudutin+vielä+näille+lumille;)
  3. Aamu+jälleen+ja+viikonloppukin,+sauna-ilta,+siellä+sitten+viikon+rasituksia+poistelen,+vaikka+pieniä+tekemiset,+silti+koen+saunan+löylyjen+rentouttavan+tarpeellisuuden.Pieniä+on+saavutukseni,+eilen+niitä+kransseja++purin,+että+sain+havut+laitettua+biojätteisiin,+kun+ohuella+rautalangalla+ne+olin+kiertänyt.Uskokaa+tai+älkää+kaksi+tuntia+siinä+meni+ja+havun+neulojen+kerääminen+oli+liki+toivotonta,+imurikaan+ei+kaikkia+löytänyt.Itsepäinen+kun+olen,+homma+tuli+loppuun+tehtyä+ja+nyt+kevään+siivousta+parveke+odottaa,+siis+sitä+lasien+ja+lattian+pesua.Meinasi+kylmäkin+tulla,+mutta+sisukkaasti+loppuun+asti+ja+voittajana+selvisin,+näin+olemattomasta+se+ilo+syntyy;)Fiinufammu,+noin+on+minullakin+ruokaa+monen+kerran+keitokset+tehdä+ja+saa+valita+halujensa+mukaisen+aterian,+joko+suuritöisen+tai+sitten+vaan+lämmityksen.Noinhan+se+oli+minunkin+jääkaapin+oven+aukaisun+kanssa,+oli+kissa+ja+koira+aina+jalan+juuressa,+silmät+anoen+tuijottaen.Tulihan+sitä+makupaloja+annettua,+sallinhan+niitä+itsellenikin;)Kiitos+saunaterveisistä,+sama+nautinto+odottaa.Minulla+noita+marjoja+vielä+pakkasessa+niitä+en+tarvitse+kaupan+tiskistä+hakea,+tänään+on+hommanani+tyhjentää+toinen+pakkanen+ja+koettaa+saada+ne+yhteen+pakkaseen.Silmin+arvioin,+että+ehkä+mahtuvat.Demeter+saa+nauttia+puulämmitteisen+saunan+löylyistä,+on+se+jotain+toista+kuin+nämä+sähköiset+kellarisaunat,+kesäisin+olen+päässyt+niistäkin+nauttimaan.Sanopas+se,+mistä+niitä+miehenpuolia+saisi+mukaan,+että+voisi+vaikka+tanssit+pystyyn+laittaa,+mielikuvituksen+avulla+sekin+ehkä+onnistuisi;)Aamulla+soi+radiossa"+Keinu+kanssani+"+mieheni+kanssa+omittu+yhteiseksi+kappaleeksi,+ilmestyi+juuri++seurustelumme+alkuun+-56++ja+voi+sitä+ihanuutta+mikä+sen+kappaleen+myötä+tuli+ja+vieläkin+sydän+sille+sykkii.Mieheni+oli+hyvin+tanssitaitoinen,+kuin+paljon+muutakin+hänen+taidoistaan+sain+ihailla.+Vähän+häpeillen+kerron,+kun+tuntuu+hieman+pahalta+näitä+omia+hyviä+asioita++kirjoittaa,+itsensä+kehuminen+aika+lähellä,+se+ei+kuitenkaan+ole+minun+tarkoitus.En+myöskään+näitä+avuja+joita+olen+saanut+tänne+asti+pitää+kerro+kehu+mielessä++ollenkaan,Totuuksia,+mistä+hyvin+kiitollinen+olen.Noista+pirtin+aikaan+olevista+jutuista+ynnämuu+kirjoitit,+muistan+hyvin+miten+vastakarvaan+laitoit+kun+luudalle+sinua+pyydeltiin,+sama+tapahtui+tanssiin++kutsunkin+kohdalla,+mutta+eipä+tahtia+haitannut,+sinä+katselit+toisten+hulluttelua,+et+kuitenkaan+paheksunut+menoamme;)Kyllä+sitä+leikkimielisyyttä+löytyy+sinunkin+taholta,+tosin+maltti+mielessä.Hurskainen+oli+ja+varmaan+on+vieläkin++huumorilla+läjäytetty,+harmi,+että+niin+harvoin+Noja-tuoliin+istahtaa,+olisi+se+piristävää+sekin,+jos+viestin+laittaisi.Katselin+eilen+sohvaperunoita+ja+silmään+pisti+niin+monen+ulkomaalaisen+mukana+olo,+ei+siis+mitään+vastaan+sanomista,+mutta+silmään+pisti.Huomasin+myös+miten+herkistyi+miehetkin+kauniin+kappaleen+myötä,+se+on++myönteinen+näkymä.Brinkkala,+oikeita+huomioita+teit,++kyllä+ne+maahanmuuttajat+silmätikkuina+monelle+on,+täällä+asuvina+kuitenkin+rokotuksen+tarvitsevat+kuten+kantaväestökin,+tauti+ei+osaa+eritellä+väkeä.Lukaisin+aamulla+palstan+muita+ketjuja,+kun+tuo+siivous+ei+saa+mieltä+nousemaan+aloitukseen,+no+eipä+anti+kummoista+ollut+lukemisissa.Pitkä+rimpsu+luetteloita+missä+maissa+kukin+on+käynyt,+onko+tämä+sitä+keskustelua+mitä+kaivataan?Eipä+tunnu+tarvetta+sinne+mitään+viestiä+laittaa,+no+vähäisiä+on+matkanikin,+siltäkin+osin+melkoisen+untuvikko+olen.+(++tuo+untuvikko+ei+sovi+minuun+tippaakaan;)+)Nyt+jätän+tähän+ja+sitä+järkevää+osuutta+rupean+suorittamaan,+kohta+taas+on+pölyt+tipotiessään.Tehkää+päivästä+jollakin+tapaa+mielekäs+ja+onnistunut;)
  4. Pakkanen+vielä+jatkuu+ja+aurinko+paistaa,+pieni+koira+takki+päällä+emäntänsä+kanssa+aamulenkillä.Rollaattorilla+rouva+liikkuu+ja+hän+kertoili+koiran+olevan+henkireikä+miehelleen+joka+on+monivaivainen,+näkökin+huono,+käy+joka+viikko+lepopaikalla+näin+vaimo+saa+lepohetken.En+useinkaan+tule+vilkaisseeksi+noita+nuolia,+mutta+varmaan+se+jotakin+osviittaa+kirjoituksesta+kertoo.Demeter+ja+ynnämuu+pirtin+aikaa+miettivät+ja+sen+suosiotakin,+olihan+se+melkoisen+suosittu,+kun+viikossa+saattoi+kaksisataa+kirjoitusta+tulla+täyteen,+mikä+oli+siihen+aikaan+rajana+ja+niinpä+jopa+viisikin+pirttiä+yhtä+aikaa+palstalla.Silloin+tuo+numerointi+tuli+tarpeeseen.Ilmapiiri+oli+mitä+parhain,+se+harmiton+eläminen+"mielikuvien+"+avulla+sai+kaikki+mukaan,+minä+aloitin,+sisustin,+laitoin+kahvipöydän+tarjoukset,+takkaan+ylikypsän+tuomat+tervakset,+levyn+soimaan+ja+kissat+syliin,+niitä+jokainen++käydessään+helli.Miaelina+kissaoille+nimet+muistini+mukaan+antoi,+oliko+Miukumauku+ja+hippiäinen,,+korjatkaa+jos+muistan+väärin.Olihan+palstalla+epäsopua+silloinkin,+mutta+ei+tässä+määrin,+oli+yksi+hajupoika+joka+sen+lajin+hallitsi+monella+nikillääKahvipirttiin+hän+ei+tullut+kuin+kerran+muistini+mukaan,+toi+virtuaalisen+kukkakimpun+ja+lupasi+pysyä+poissa,+piti+sanansa.Ulkopuolella+sitten+kyllä+muisti+pirttiä+ja+sen+emäntääkin.Matkustimmekin+paljon,+rapakon+taa+Lokarin+luokse++ja+jokavuotinen+matka+Kyöpeliin,+sinne+pukeuduimme+pääsiäistyylisesti+noidiksi+ja+syötiin+sammakonkutua,+hauskaa+oli,+vieläkin+hymyn+aikaan+saa.Tätä+tunnelmaa+tuskin+saadaan,+poissa+on+monet+ihanat+jatkuvasti+mukana+olleet,+moni+jo+taivaan+kirjoilla+ja+muuten+väsyneet.Toivoisinkin+näitä+mukana+olleita+muistoja+kertomaan,+kaikki+ei+läheskään+muistoissani+enää+elä.Demeterin+toivomuksiin+minä+myös+ajattelen,+että+kirjoitetaan+ja++pienetkin+turhalta+tuntuvat+viestit+voi+jonkun+mieltä+virkistää,+että+jatketaan+vain+ynnämuu+ja+kaikki,+voimiemme+ja+halujemme+mukaisesti.Fiinufammu+verhoja+aikoo+vaihtaa,+näin+tein+minä+myös+joka+kevät,+nyt+olen+jo+miettinyt,+että+ikkunan+pesun+kun+jaksan,+saa+jäädä+vanhat+verhot+roikkumaan,+saapa+nyt+nähdä+miten+käy.Yritän+tulevan+pesun+itse+suorittaa,+sen+kerran+kun++sen+teki+vieras,+jouduin+avustajana+kokoajan+olemaan,+joten+siinä+se+menee+hissukseen+itseltänikin.Ihana+kaveri+sinulla,+kun+ulos+pakottaa+fiinufammu;)Minuun+pistettiin+rokotteen++Covidja+Moderna+(jos+oikein+osasin+lukea,+vähän+epäselvästi+se+oli+kirjoitettu)+oireet+piston+jälkeen+ne+yleiset+kuumeilu,+päänsärky+nivel+ja+lihaskivut,+väsymys,+huonovointisuus,+vilunväristykset,+piston+kohdalla+kutinaa+ja+kuumotusta.Kaikki+on+hyvin+mennyt,+pieni+turvotuksen+ja+kivun+tunne+pistoskohdassa.Kuulo+pitäisi+minulla+olla+melkoisen+hyvä,+mutta+silti+kotimaiset+elokuvat+ja+joskus+muutkin+puheohjelmat+saa+verenpaineen+nousemaan,+vai+onko+niin+ettei+aivot+vastaanota+kaikkea;)Kyllä+ne+kaikki+aistit+heikkenee+brinkkala,+minulla+hajuaisti+melkein+olematon,+pitää+kamala+lemu+olla+ennen+kuin+sen+aistin,+mutta+olen+ajatellut,+että+kuuluu+ikämme+ihanuuksiin+ja+toimeen+tulen.Toukokuun++lopulla+saan+toisen+rokotuksen,+jospa+sitten+jo+tautikin+olisi+saatu+talttumaan.Sinisiru+pullohalauksia++jatkaa+ja+minä+avaavaa+suihketta+joka+aamu,+kuvittelenko+vai+auttaako+todella,+no+vielä+vähän+aikaa+seuraan+ja+sitten+otan+yhteyden+lääkäriin.Nyt+tuli+taas+juttua+ja+kerrottavaa+olisi,+vaikka+moneen+kertaan+asiat+tulee+kerrottua+kun+ei+uutta+aina+keksi,+eikä+muista+mitä+tarinaa+milloinkin+tulee+tuherrettua,+anteeksi+pyydän+heiltä+joilla+niskakarvat+aina+pystyssä.Kampaajakäynti+piristi+ja+nyt+uusi+tyyli+peilistä+katselee,+tyytyväien+olen+näkymääni,+siis+kampaukseen;)Pirteää+päivää+teille+toisillekin+toivotan;)
  5. Pakkasaamua,+kaksikymmentä+ylittyy+ja+liikettä+ei+kovinkaan+paljon+kadulla,+koirat+on+kuitenkin+ulkona+käytettävä.Kampaajalle+meno+tänään,+kampaajani+on+ollut+pitkään+sairaslomalla+ja+näin+on+hiukseni+pituutta+saaneet.Saapa+nähdä+mikä+päätös+niiden+suhteen+tehdään.Anot+arvailevat+Makriinan++poissaolon+syitä,+oma+on+valta+jokaisella+lopettaa+tai+tehdä+muuta+mieleistään,+sanotaan+että+aika+aikaa+kutakin.Ketjun+hiljaisuutta+myös+arvaillaan,+vähiinhän+se+käy+ennen+kuin+loppuu,+näin+myös+jossakin+sanotaan.Jokaisen+kohdalle+se+viimeinen+kirjoitus+tulee,+milloin+on+kysymysmerkki,+mutta+uskon+ja+toivonkin,+että+palsta+kuitenkin+aina+vaan+jonkun+kirjoittajan+mukaan+vetää,+on+niin+hyvää+hoitoa+aivotyölle.Sinisiru+sait+sitten+yskän+rokotuksestako?Minä+en+muuta+ole+huomannut,+kuin+käden+pistoskohdan+punoituksen+ja+aristuksen.Liikenne+on+niin+herkkä+kolarien+suhteen,+kun+keli+hankalaksi+muuttuu+ja+vilkkaalla+tiellä+aina+enemmän+vahinkoja+sattuu,+ikäviä+on+kolarit,+toivottavasti+ei+kuolon+uhreja+kuitenkaan?Eliaanalla+kone+hyrrää,+mukava+on+työstää+asioita+jos+kunnossa+olevalla+saa+työt+tehdä,+ompelutyökin+hermoherkkää+hommaa+ja+jos+kone+konstailee,+hermot+ainakin+minulta+menee;)Kyllä+ne+keväiset+hommat+mieleen+tulee,+minulla+olisi+tuo+parvekkeen+puhdistus+kransseista+ja+kanervista,+mutta+nyt+odotan+hieman+lämpimämpää+säätä,+kun+ei+pakko+juuri+nyt+tehdä.Valot+jo+poistinkin,+mutta+kransseista+on+irrotettava+rautalangat+ennen+kompostiin+laittoa+ja+ne+karisevat+kamalasti,+joten+siivoton+homma+sekin.Vastahan++yksi+viikko+on+kevät+kuukautta+eletty,+että+ehtii+vielä+hyvin+siivota+ennen+ikkunoiden+pesua,+se+toinen+kammottavan+iso+homma,+mutta+kaikki+aikanaan.Näyttää+mukavan+näköinen+päivä+olevan+tulossa,+pakkanen++laskenut+alle+kahdenkymmenen+ja+siitä+se+vielä+puolille+päivin++pienenee,+ei+nenä+palennu,+kun+lähden+liikenteeseen.Palstanväelle+leppoisaa+päivää;)
  6. Kaunis+pakkasaamu,+viisitoista+mittarissa,+radiosta+kuulin,+että+ei+joka+paikassa+yhtä+kaunista+ole,+huonosta+kelistä+varoittivat.Hiihtoloma+täällä+parhaillaan+ja+soisikin,+että+kauniissa+säässä+saisivat+voimia+kerätä,+yleisöosastolla+lehdessä+pelkkää+kiitosta+ulkoilijat+hehkutti,+harvinaista+sekin.Yleensä+sieltä+saa+lukea+kaikkea+ikävää+mitä+ihmiset+kokevat,+aiheettomia+suurin+osa,+nyt+sitten+hyvän+mielen+mukavista+viesteistä+sain;)Naistenpäivä+jäi+minulta+huomiotta,+en+kukkia+saanut,+en+mitään+viestiäkään,+meillä+taitaa+joulu+ja+äitien/isienpäivä+vaan+huomioida,+siltäkin+osin+saamattomia+olemme.Naistenpäivä+on+kyllä+paikallaan,+paljon+on+naiset+asemaansa+saanut+korjattua,+mutta+työtä+riittää+jatkossakin.Pehmeämpää+ja+toisia+huomioivampaa+maailmaa+pyritään+aikaan+saamaan,+tosin+on+naisissa+ilmennyt+myös+kaikkea++ikäväänkin+suuntaan+näkyvää.Toivoisi,+että+yhteisvoimin+maailmasta+parempi+saataisiin,+kaikkia+meitä+tämä+velvoittaa.Onnea+nyt+jälkikäteen+kaikille+naisille,+kuin+myös+miehille,+rakkautta+elämään;)Ynnmuu+sinulle+kaikkea+hyvää+noiden+sairaala+reissujesi+suhteen,+kuin+myös+kumppanisi+olemassa+olosta,+aina+kaksin+asiat+hoituu,+toinen+toistaan+tukien.+Päivät+vierähtävät+jotain+pientä+aikaan+saaden+minullakin,+mutta+pientä+se+on+entiseen+verratessa,+kai+pitää+jaksaa+ajatella,+että+eläkeläiselle+on+suotu+se+etu,+että+päiviä+riittää+ja+hommat+hoituu+ajan+kanssa;)Eihän+tarvitse+vaivojaan+kertoilla,+minulla+vaan+tämä++vaiva"+kenelle+kertoisin"++puuttuu+ja+niin+tulee+turhiakin+terveyden+tilojaan+kirjoiteltua.Tyytyväisiä+olemme,+kun++elossa+oloviestit+saadaan,+ei+arvailua+aiheuta+ja+onhan+päivissä+joskus+eroavaisuuksia,+joista+voi+kirjoittaa.Kiva+kuulla+fiinufammu+että+sait+rokotusajan,+kyllä+se+ärsytyskynnystä+minulla+nosti,+kun+aina+vaan+ei+oota+sai+vastaukseksi,+mutta+nyt+homma+hoidossa+ja+toukoukuun+lopulla+toinen+aika+jo+varattu.Onhan+se+niin,+että+tuokin+homma+mistä+kerroit+jäisi+mummoilta+tekemättä+(ainakin+minulta)+on+se+reilusti+tunnustettava+miesten+osuus,+voima+ja+taito.Minä+olen+huono+apua+pyytämään,+mutta+aikani+tuhistusta+ja+pakko+on+kääntyä+miesten+apuun.Eilen+tyttäreni+puuttuvan+langan+kiidätti+ja+siinä+taas+apua+sain+ja+silloin+kun+kyytiä+tarvitsen+vävyn+puoleen+käännyn,+poikani+melkein+aina+maailmalla+ja+hiukan+sivussakin+asustaa,+ei+niin+usein+hänen+puoleensa+tule+käännyttyä.Ihana+on,+että+on+apua+antavia+lapsia,+varmaan+samaa+mieltä+fiinufammu;)Neeeassa+mainitsit+tuon+neulomisen,+kyllä+se+on+minulla+vakava+"neuloosi",+mistä+neulontaryhmä+facessa+puhuu,+en+juurikaan+ilman+neuletta+istahda,+jos+suinkin+jotain++tarpeellista+keksin,+onnistuu+muuten+telkkaria+katsellessakin+suoran+neulominen,+kirjokuteissa+joskus+virheitä+tulee;)Täälläkin+pienillä+lukemilla+selvitty+koronasta+ja+aika+paljon+ihmiset+liikkuu,+mutta+maskit+naamoilla+kiitettävästi.Ramoona+taas+tapansa+mukaisesti+maalaili+toden+tuntuisia+ajatuksia+työpaikan+naistenpäivä+juhlinnasta,+kiva+tapa+se+onkin+ollut+ja+tuo+puhuminen+työpaikoilla+naisten+tasa-arvoisesta++kohtelusta+on+varmaan+vähentynyt+olevien+olojen+myötä.Vielä+varmaan+eroja+on+miesten+ja+naisten++palkkauksessa+ainakin,+mutta+pikkuhiljaa+nekin+tasaantuu,+kun+asioista+puhutaan.Ihana+koulukkaille,+kun+on+mummolan+eväät+mahdollisia,+niin+mielellään+sitä+touhutessa+aikakin+menee+ja+mieli+kaikilla+antajilla+kuin+vastaanottajillakin+on+tyytyväinen.Naapuripitäjässä+on+koulukkaat+joutuneet+etäopetukseen,+siellä+koron+riivaa,+parinkymmenen+kilometrin+päässä,+kauankos+se+meillekin+hyppää.Minulla+jo+aamulla+päivän+puuhia+suunnitellessa+kävi+ikkunanpesukin+mielessä,+mutta+nyt+unohdan+jonnekin+huhtikuun+loppuun,+kumma+miten+tuokin+asia+aina+vaan+mieleen+tulee.Taidan+olla+ihminen+joka+ajatuksissaan+jo+kaiken+tekee+ja+sitten+kauhulla+pelkää+miten+jaksankaan,+no+nyt+ei+siitä+sen+enempää.Mullan+vaihto+kukille+enemmänkin+ajankohtaista,+onnekseni+niitä+ruukkuja+on+vähän,+kun+onnistun+nykyään+kuolettamaan+kukkani,+kai+liikaan+hoitoon;)Niin+niitä+ihailijoita+sinisirulla+riittää+ja+arvailuksi+päivä+menee,+nimettömän+kukkapuskan+ilmaannuttua;)Tänään+pienen+lenkin+kauppaan+teen,+on+niin+kaunis+tuo+sää+ja+päivemmällä+lämpenee,+vaikka+eihän+viisitoista+astetta+mikään+este+ole++suomalaiselle;)Kaikkea+mukavaa+päiväänne;)
  7. Sunnuntaiaamu+ja+aurinko+paistaa,+niin+ennustelin+eiliselle+päivällekin,+mutta+eipä+paistanut,+aivan+kamala+lumisade.Oletteko+huomanneet,+lumisateet+aika+usein+viikonloppuna+ja+sitten+kahlataan+hangessa,+kun+auraus+ei+täydellä+teholla+hommiin+rupea.Näin+on+taas+tänä+aamuna,+raputkin+paksun+lumikerroksen+peitossa,+jos+ulos+olisin+lähdössä,+eipä+kauan+olisi,+harja+käteen+ja+puhdistamaan.Lumityöt+kohtuullisina+on+minusta+hauskaa+hommaa;)Lapsien+syntymistä+odottaa+koko+maa,+liian+vähän+on+uutta+polvea+syntynyt+ja+ehkä+tämä+on+innostanut+nuoret+lasten+hankintaan.Jännät+ajat+meilläkin,+kun+tämä+kuukausi+on+se+hoo+hetken+aika.Brinkkala+kehumista+kiusalliseksi+kohdallasi+sanoit,+näin+on+minunkin+kohdalla,+en+toki+moittimisestakaan+tykkää,+mutta+kaikki+aiheellinen+on+sitäkin+lajia+vastaan+otettava.Juuri+tuo+jäätikkö+sen+vaaran+lumenalla+aiheuttaa+ja+kun+tasapainon+saaminen+on+vaikea,+siinä+sitä+sitten+maassa+makaa;)Eliaana+kerroit+historiasta+tykkääväsi,+kartanoiden+elämästä,+kyllä+se+onkin+mielenkiintoista++ja+kartanot+ovat+omiaan+menneiden+aikojen+kuvaajia.Tuntuu+aika+ihmeeltä,+että+niissä+kivisissä+kolkontuntuisissa+kartanoissa+elämää+on+ollut.Taitaa+kuitenkin+suomessa+olla+kartanotkin+enimmäkseen+hirsistä+tehtyjä,+komeita+pytinkejäkuitenkin.Vanhat+kartanot+puhuttavat,+suvun+kuvien+seiniltä+katsellessa+ja+tarinat+sitten++lisänä.Etelä-Suomessa+näitäkin+runsaammin++nähtävissä,+meillä+täällä+tehtaanjohtajat+niitä+kartanoeliittiä+jonkun+verran+saivat+aikaan,+mutta+aatelista+ei+kuitenkaan+ollut.Kuopiosta+on+sukuja+joilla+historian+havinaa+isomminkin,+ja+lähinnä+Hackman+suku+sitä+kartano+aihetta+edusti,+nykyinen+nunnaluostari++Heinäveden+liepeillä+on+Hackman+suvun+kartano.No+enpä+ole+paljosta+perillä,+jätän+tähän,+etten+vääriä+tietoja+anna:)Sinisiru+mainitsit+nuo+leveät+ikkunalaudat,+minä+asuin+juuri+sellaisessa+talossa+lapsuuteni,+että+ikkuna+laudat+liki+puolimetrisiä+oli.Isäni+istui+eläkkeellä+ollessaan+ikkunan+edessä+ja+syötti+kesällä+peipposia,+jotka+tulivat++pyytämään+ikkunan+aukaisua+aina+aamuisin+ja+tämä+tapahtui+useana+kesänä,+todiste+siitä,+että+samat+linnut+kyseessä+poikasineen;)Rohkea+likka+ano+11,08,++ei+kaikista+noin+radikaaleihin+elämäntapa+hommiin+ole.Minua+pelottaisi+yksin+ollen,+mutta+onnittelen+elämäsi+muutoksesta+ja+iloa+päiviisi;)Eipä+korona+yksin+ollen+mihinkään+tartu+ja+itsekin+säilynet+terveenä,+jos+ei+kovia+pakkasia+tule.Lehdestä+luin,+että+nyt+kävelypolkuja+metsiin+haluavat,+aikoihin+on+eletty,+ennen+piti+koululaistenkin+maalla+ainakin+itse+polkunsa+tehdä,+että+kouluun+pääsivät.Kuulin+miten+muistelivat+vanhemmat+henkilöt,+miten+ketjussa+kuljettiin+ja+aina+väliin+vaihdettiin+etumainen+tallaamaan+ja+se+matkakaan+ei++kymmeniä+metrejä+ollut+vaan+usein+monia+kilometrejä.Mitenkähän+suu+laitettaisiin,+jos+sota-ajan+ja+sen+jälkeen+olevat+ajat+eteen+tulisi?Riittäisikö+sisua+voittaa+vastukset,+silloin+riitti+ja+kunniakkaasti+vielä+tämä+nykyinen+elämä+mahdollistettiin,+velat+maksettiin.Nyt+joku+sanoo,+se+oli+silloin,+mutta+vaikeuksia+voi+eteen+tulla,+tämä+korona+yksi+niistä,+miten+selvitään?No+nyt+kuitenkin+päivä+paistaa+ja+elämä+toivon+mukaan+kaikilla+pääsääntöisesti+hymyillen+kohdataan.Tällä+tapaa+tänään,+viettäkää+mukava+päivä;)
  8. Yksi+viikko+maaliskuusta+kulumassa+loppuun+ja+taas+on+se+viikonloppu+edessä;)Pieni+pakkanen,+yhdeksän+astetta+ja+taivaan+väri+lupaa+aurinkoista+päivää,+kelpaa+mennä+vaikka+mökin+olotilaa+katselemaan.Tytär+ilmoitti+hiihtoa+harrastavan+jäällä+ja+varmaan+jää+kantaa,+öisen+pakkasen+jäljiltä.Nyt+minulla+on+rokotus+tehty+ja+uusi+aika+toukokuulle+varattuna.Hieman+aristaa+paikkaa+mihin+piikki+pistettiin,+ei+muuta+harmia+ja+olin+kuuliainen+kansalainen+kerrankin;)Puhaltelin+myös+sen+lääkkeen+hengenahdistukseen+ja+sillä+mielellä+olin,+että+ehkä+auttoi,+katsotaan+nyt+vähän+kauemmin+miten+tehoaa.Onnea+maalauksen+kuntoon+saantiin+ja+kun+lopputulos+miellyttää+silloinhan+on+olo+vapautunut.Aika+siinäkin+hommassa+lentää,+näin+muistan,+sama+kuin+kaikissa+mielen+mukaan+vievä+työ+aina+on.Onko+uusi+aihe+jo+mielessä?Neeassa+mainitsit+tuon+rokotteen+suojan,+minä+myös+tivasin+miten+sen+vaikutus+tepsii,+sanoivat,+että+90%+:n+suojan+saan,+hyvältä+tuntuu,+nyt+vaan+sitä+muuta+tarkkuutta+maskien+ja+muun+tautiin+liittyvän+estämiseksi.Tuo+ulkona+liikkumisen+kielto+jo+aika+vaikealta+kuulostaa,+ehkä+siihen+ei+tarvitse+mennä,+edes+siellä+etelässä.Nauramisesta+demeter+mainitsit,+ei+naurata+minuakaan+valmiiksi+nauretut,+joskus+katsellessa+"pitääkö+olla+huolissaan"+ohjelmaa+jään+miettimään,+että+miten+niin+mahtavasti+nauru+syntyy+mielestäni+tyhjästä,+en+kai+ymmärrä++vitsin+tarkoitusta.Onhan+siellä+oivaltaviakin+lausumisia,+hymyyn+minäkin+sorrun,+tykkään+Miika+Nousiaisesta+ja+Jennystä+myös.Miehelläni+oli+taito+naurattaa+tilannekomiikan+kanssa,+hän+oivalsi+usein+jotain+hauskaa+eri+tilanteissa.Minä+en+osaa+kertoa+vitsejä,+en+liioin+nauraakaan,+kai+siinäkin+suhteessa+tuiki+tylsä+ihminen.Minua+jopa+hieman+säälitti+lääkärini,+varmaan+minunlaisia+mummoja+on+muitakin+ja+hänen+on+jaksettava+kuunnella+kaikenlaisia+arvailuja+taudin+laadusta,+nyt+parannan+tapani+ja+kuuntelen+hänen+sanomansa;)En+osaa+ajatella+jättääkö+koronan+jäljet+minuun+jotain+vaikutusta,+tuskin+muuta+kuin+yleinen+mieliala+saada+asiat+kuntoon.Pelottavasti+siellä+etelässä+tuo+tauti+leviää,+ei+voi+muuta+kuin+toivoa,+että+kuriin+saadaan,+itsellämme+on+siihen+vaikutusta+noudattaen+ohjeita.Fiinufammu,+kyllä+olen+huomannut,+että+ei+kursit+ole+enää+minuakaan+varten,+koin+viimeisen+uskon+vahvistuksen,+kun+makramee+kurssilla+ponnistelin,+seisomaan+jouduin+kauan+ja+sitä+ei+jalkani+kestä.Mieli+palaa+vaikka+minne+ja+tulee+ajatuksia,+että+kyllähän+minä+tuota+jaksan,+mutta+kokemus+antaa+pudota+maan+pinnalle.Onhan+se+hyvä,+että+mielessä+vielä+se+jaksaminen+kummittelee,+ehkä+ei+kaikessa+periksi+anna.Minulla+on++edellisen+asukkaan+tiffanytyö+parvekkeen+ovessa,+sanoi+että+ei+onnistu+pois+otto,+no+joidenkin+mielestä+on+kaunis,+minulle+liian+kirkkaat+tosistaan+poikkeavat+värit.En+kyllä+osaisi+moista+tehdä,+varmaan+kärsivällisyyttä+tarvitsee.Joskus,+jossakin+mielialassa+tuokin+vitsi+saisi+nauramaan,+onhan+näitä+oivaltajia,+joilla+sytyttää;)Tavanomainen+lauantaihommat+odottaa,+parveke+on+täyttynyt+huushollin+tekstiileistä+ja+nyt+sitten+imuri+laulamaan+vaikka+inhoan+sitä+hommaa.Mukava+olo+kuitenkin+antaa+intoa+saada+suurimmat+pölyt+pois+ja+taas+on+helpompi+hengittää.Ajatus+illalla+olevasta+saunavuorosta+antaa+iloa+mieleen,+pieniä+ne+on+nämä+ilot+tällä+haavaa,+voikaa+hyvin,+varokaa+liukkautta,+voi+hyvinkin+olla+edessä+maan+syleily,+ilman+varovaisuutta;)
  9. Kaunis+sää+jatkuu,++eipä+siitä+löydy+valitettavaa+tällä+kertaa,+jos+muuten+aiheita+löytyisikin,+maltan+nyt+olla+mitään+korona+harmeja+esiin+tuoda;)Palstalla+melkoisen+hiljaista,+no+eihän+80++kovin+vilkas+koskaan+ole+ollut,+tänne+siirtyessä+ei+moniakaan+ketjuja+joissa+olisi+yli+sata+kirjoitusta+ollut.Mukava+onkin+ettei+ihan+turhasta+asiaa+tehdä,+kiva+jutustelu+kyllä+sopii+ja+innostaa+kirjoittamaan.Eilen+illan+suussa+ihmettelin+kun+yksityinen+puhelu+tuli,+outo+minun+puhelimessa,+ajattelin+jo+jättää+vastaamatta,+mutta+uskaltauduin+kumminkin.Lääkärihän+siellä+langan+päässä+oli+ja+rupesi+kyselemään+vointia+ja+kokeilun+tuloksia.Nolotti+kun+jouduin+sanomaan,+että+en+sitä+avaavaa+lääkettä+ole+vielä+kokeillutkaan,+siinä+sitten+muita+tuloksia+läpi+käytiin+ja+lupasin+tänään+sen+avaavan+ottaa.Lääkäri+vielä+jotain+muuta+esitti,+mutta+enkös+minä+ruvennut+neuvomaan+häntä+ja+tokaisin,+että+tehtäisiinkö+näin,+lupasin+soittaa+kokemukseni+ja+lääkäri+tyytyi+esitykseeni+ja+sanoi+tehdään+sitten+näin.Olen+melkoinen+päällepäsmäri,+olisi+ehkä+pitänyt+kuunnella+vastapuolen+ohjeet,+aina+toimin+ennen+kuin+ajattelen;(Iltamyöhään+lääkärit+meidän+parhaaksi+tutkivat+ja+huolta+kantavat,+ainakin+täällä+näin+tapahtuu.Tänään++sain+ajan+rokotukseen+ja+sinne+lähtiessä+aloitan+avaavan+lääkkeen+puhallukset,+viikon+kokeilun+jälkeen+soitan+hoitajalle,+vai+soittaisinko+suoraan+lääkärille,+numero+jäi+puhelimeen,+no+en+kuitenkaan+niin+tee;)Melko+usein+suu+pyöreänä+saa+tätä+maailman+menoa+ja+kehitystä+seurata,+kuten+teit+Eliaanakin;)Tulee+facebookisa+aina+ihmeteltyä+siellä+lueskellessa+näitä+ihmeitä+mitä+onkaan+aikaan+saatu.Kohta+melkein+kaikkea+jokainen+osaa,+kun+vain+nappeja+painelee.Minä+sain+kokeilla+poljettavaa+konetta+ja+en+millään+meinannut+saada+rytmiä+siihen+polkemiseen,+no+muistini+mukaan+valmiiksi+asti+sain+työni;)Kehumisesta+demeter+on+kuullut+myönteistä+ja+helppo+siihen+on++samaa+mieltä+olla,+no+kyllähän+kehumisiakin+tehdään+ilkeily+mielellä,+mutta+jos+hyvä+mieli+siitä+tulee,+totta+kai+se+elämisen+laatua+parantaa.Sanana+tuo+kehuminen+ei+mielestäni+ole+hyvä,+kiittely+kaikesta+hyvästä+olisi+parempi;)En+sitten+ole+varma+edes+kiittelystä,+tarvitaanko+sitä,+hyväksyntä+ja+vastailu+mukavassa+hengessä++toimisi+samoin.Vaikeaksi+nyt+suunnittelen,+joten+olen+samoilla+linjoilla+kanssasi+demeter,+kehutaan+ja+kiitetään,+kissakin+kiitoksella+elää;)Vakavasti+puhuen,+minusta+kehuminen+tuntuu+kiusalliselta,+itsensä+tuntien,+oman+tapansa+tietäen+ei+sellaista+kaipaa.Se+mitä+kirjoitetaan+kirjoitetaan+mielemme+rehellisyydestä,+aidosti+hyväksyen+jos+kiitoskin+esiin+tulee+ja+arvailut+turhiksi+koetaan.Kovin+monisanaista+soutamista+taas+kerran;)No+niin+pääsin+puhumasta+kehunnasta+ja+nyt+sinua+fiinufammu+alan+kehumaan+ja+tarkoitan+myös+todeksi+otettavan.Niin+moneen+asiaan+olet+kosketuksen+saanut+käsillä+tekemisen+osalla,+että+varmaan+pystyt+vaikka+mihin,+jos+intoa+ja+voimia+riittää.Oman+vihkipuvun+tekeminen+mahtava+saavutus;)Kyllähän+ne+tekemiset+vähenee,+kun+kaikki+muukin+iän+kanssa+heikkenee,+mutta+olen+koettanut+jatkaa+ainakin+näiden+perustekemisten+kanssa,+jos+ihan+laakereille+lepäämään+jää,+tekemiset+voi+romahtaa+nollaan.Tuo+että+pystyt+mielikuvitusmaailmassa+elämään+on+myös+viite++siitä,+että+elät+hyvää+elämää+ja+lasten+mielikuvitusta+virittelet,+se+on+hyvä+juttu+nykymaailman+menossa;)Ynnämuu+pistoksen+saannista+puhuit,+eihän+se+aikuista+kai+enää+pelota+ja+tänään+sen+nyt+uskon+saavani,+työn+takana+oli+ajan+saanti.Joka+päivä+selasin+koneella+terveyspalvelun+antia+ja+vihdoin+tärppäsi.Nyt+taitaa+minullakin+alkaa+tuo+tutkimuksien+aika,+vähällä+olen+päässytkin,+jos+ei+lääkärit+jätä+minua+huomioimatta,+kun+aika+usein+itse+diagnoosin+tarjoilen;)Ulkoiluun+nyt+minäkin+olen+pakotettu,+kun+vajaan+kilometrin+joudun+pistoksen+ottopaikkaan+kävelemään,+siinä+sitten+on+seurattava+lääkkeenoton+tulosta.Ihana+isokarvaturri+emäntänsä+kanssa+tuossa+kadulla+kävelyllä,+aamuterveisiä+lukemassa;)Voi+miten+olisi+kiva,+jos+joku+helppokulkuinen+metsäpolku+olisi+lähellä,+voisi+kaikkea+vihertämään+rupeavaa+keräillä,+kateellinen+ole+teille+joille+tämä+onnistuu.Ehkä+tuohon+tasaiseen+katuun+on+turvallisempaa+luottaa+ja+sitä+tallustaa,++aurinko+siinäkin+lämmittää;)Varmaan+tänä+päivänä+kaikille+sitä+riittää;)
  10. Pilvipoutaa,+eilisen+melko+sakean+tuiskutovin+jälkeen.Pakkasta+vajaa+viisi,+hiihtolomalaisia+säät+suosii,+joskin+korona+kiusaakin.Ensi+viikolla+täällä+loma+alkaa+ja+ovat+keksineet+kiekkopelikentälle+jos+jotakin+touhua.Kyllä+nykyään+nuoria+huomioidaan,+rakennetaan+mahdollisuudet+vaikka+mihin,+hyvä+niin,+minun+nuoruudessa+tekemiset+piti+itse+keksiä+ja+keksittiinhän+niitä;)Radiosta+kuuluu,"+nään+naisen+rakastuneen",+no+tämä+keväthän+sitä+rakkauttakin+usein++sytyttää.Lenkkisaunasta+on+muodostunut+meille+oikein+ystävänkammari,+kolme+naista+siellä+innostutaan+muistelemaan,+muistatko+sitä,+tai+muistatko+tuota+tapahtumaa+ja+miten+silloin+kävikään+ja+muistot+laajentuu,+aina+joku+lisää+muistaa;)Eilenkin+piti+lopettaa,+kun+miesten+vuoro+tuli+saunoa.Tulipa+edunvalvonnan+laatimisetkin+pohdittua+ja+minulle+huoli+syttyi,+en+ole+tehnyt+mitään+sopimusta,+en++hoitotahtoakaan,+pisti+miettimään.Olen+joskus+tyttärelle+maininnut+asiasta,+ei+innostunut,+maistraatin+lomakkeetkin+on+hankittuna,+pitää+nyt+asia+laittaa+mietintä+myssyyn.Kalenterista+vilkaisin,+juuri++kuukauden+päästä+on+pääsiäispäivä,+niin+kuin+fiinufammu+mainitsit.Enpä+edes+oksia+saa+vihertymään+maljakkoon,+no+voisin+tietysti+pyytä+vaikka+tyttären+katkomaan+minullekin.Eivät+varmaan+hyvällä+katso,+jos+tuosta+puiston+pensaista+menen+katkomaan,+saattaa+vaikka+sakot+ropsahtaa;)Kasvamisen+ihmettä+ilman+en+jää,+tomaatit+sen+takaa.Tuntuu+että+vasta+äsken+ihmettelin,+että+pääsiäinen+ensimmäinen+juhla-aika++ja+nyt+se+jo+nurkan+takana+on;)Miesten+sukat+neuloin+ja+nyt+kirjolapasia+aloitin,+en+tiedä+kuka+niitäkin+käteen+vetää,+mutta+usko+siitä,+että+käyttäjä+jostain+ilmaantuu.Joillakin+on+tuo+ompelemisen+taitokin+on+hallinnassa,+muistan+äitini+ommelleen+minullekin+röyhelöessuja,+mistä+sinisiru+mainitsit.Ramoona+varmaan+kaunista+paljonkin+saanut+aikaan,+kälyni+ompeli+aina+tyttärelleni+mekkoja,+samalla+kun+teki+omille+tytöilleen,+sitäkin+olen+ihmetellyt+monta+kertaa,+että+miten+jaksoi.Hänellä+on+taito+hyppysissä+moneen+asiaan,+ikonin+maalaus+onnistui+hyvin,+posliinin+maalaus+myös,+suku+sai+nauttia+töiden+tuloksista.Tyttärelleen+kutoi+Tuuterinkansallispuvun+ja+upea+onkin,+joskus+kateellisena+katselin+taitavuuttaan,+minulla+ei+mitään+sanottavaa+taitoa.Kaupunkilaistyttönä+meni+maataloon+ja+lehmän+lypsystä+alkaen+kaiken+taidokkaasti+oppi+tekemään.Erilaisuus+on+vain+hyväksyttävä+ja+tyydyttävä+siihen+minkä+taitaa.Tuo+hankiaisilla+hiihtely+on+minunkin+mielessä+säilynyt,+miniäni+juuri+kertoi+jäällä+koirien+kanssa+hiihdelleen,+siellä+se+aurinko+tarttuu.Nyt+hiihtelen+jaloillani+ja+työ+on+pysyä+pystyssä+niilläkin;)Odottelen+kirjettä+sairaalasta,+keksivät+nyt+minullekin++taas+yhden+heikohkon+tuloksen,+myöhäissytytyksellä,+hoitaja+soitti+eilen+kilpirauhasen+hyvät+lukemat,+mutta+katsoi+kokeiden+tuloksia+ja++joku+arvo+hieman+puhuttaa,+lupasi+keskustella+lääkärin+kanssa+ja+lähettää+postia+hänen+mietteistään.Näin+sitä+torstaipäivää+aloitellaan+ja+illalla+viisaampia+olemme+kaiken+suhteen.Mukavaa+päivää+teille+Noja-tuoliin+istahtaville;)
  11. Huomenta+keskelle+viikkoa+ja+aurinko+on+jo+korkealla,+kevät+sää+jatkuu.Positiivarien+lukemiset+minulle+myös+tulee+ja+joskus+aiemmin+tilasin+joulukorteiksi+kivoja+pieniä+vihkosia,+missä+mukava+sisältö,+nyt+on+jäänyt,+kun+kortteja+niin+vähän+tulee+lähetettyä.Kokeiden+tulokset+sain+heti+kotiin+tultuani+ja+hyvät+lukemat+oli,+puoli+pilleriä+sen+aikaan+sai;)Noin+usein+käy,+kun+jotakin+poikkeavaa+tekee+huomaa+kohta+jäykkyytenä+tai+kolotuksena.Minulla+jopa+neuloen+peukalo+oireilee,+puhumattakaan+olan+ja+käsivarsien++vaivoista,+mutta+onneksi+ohimeneviä+toistaiseksi.Kyllä+tässä+periksiantamaton+välillä+joutuu+olemaan,+jos+jatkuvuus+pysyy,+kuten+Eliaana+sanoit.Vanha+totuus,+ken+vaivojansa+valittaa+on+vaivojensa+vanki,+tämä+paikkansa+pitää,+valittaa+kyllä+sopii,+mutta+periksiantamaton+on+oltava;)Naurattamaan+rupesi+muistikuva+minun+ompelukoneen+ostosta,+Eva+sekin,+mutta+painava+kuin+mikä.En+ompeluihminen+ole+ollut,+en+edes+tykännyt+ommella,+mutta+kone+piti+hankkia,+muutaman+hatun+sen+aikaista+muotia+sillä+värkkäsin+ja+valmiiksi+kaupassa+leikattuja+töitä+sain+tehtyä.Mieheni+sai+naurun+vierailta,+kun+tokaisi,+että+kalliita+hattuja+tuli,+no+vähän+harmitti+moinen+ilmaus;)Hyvä+se+kone+on+olla+vaikka+vain+vähemmässä+käytössäkin+olisi,+pieniä+asioita+pystyy+itse+tekemään,+jos+kyvyt+riittää.Useimmin+se+pakkasesta+sateeseen+vaihtuminen+sen+kolotuksen+tekee+demeter,+yksi+sanonta+sekin,+näin+ennen+kokivat,+ehkä+ripaus+totuuteenkin,+aivan+kuin+täysikuullakin.Fiinufammu+toi+nuo+joka+keväiset+siivoustouhut+mökillä+mieleen,+noin+sitä+syksyin+keväin+tehtiin.Syksyllä+jäi+siisti+mökki+talveen+ja+keväällä+taas+pestiin+ja+puunattiin.Joku+fiksu+sanoikin,+että+miksi+saunakin+pestään+keväällä,+kun+talvella+ei+kukaan+saunokaan,+mutta+saattoihan+hiirulaiset+siellä+omia+löylyjään+ottaa+ja+se+tunne+laittoi+siivoamaan.Minulla+oli+irrotettavat+lauteet+ja+ulos+ne+kannettiin+ja+harjalla+hankasin+ja+letkulla+vesi+huuhteluun+ja+voi+miten+ihana+olikaan+tunne+puhtaasta+saunomisesta,+nyt+vaan+muistot+siitäkin.Näin+sinisirukin+muisteli,+meilläkin+oli+vuodevaatteet+mökillä+talven+ja+kyllä+ne+oli+saatava+ulos+kevään+tuoksuja+ottamaan,+nekin+syksyllä+orrelle+nosteltiin+mahdollisia+pikkuhyyryläisien+saavuttamattomiin;)Ainahan+mökeille+omat+perushajut+tarttuu,+kosteuden+myötä.Miaelina+paljon+liikkuu,+kun+aina+jossakin+kerrot+käyneesi,+siis+ulkoilet+paljon+ja+pyöränkin+kanssa,+hyvässä+kunnossa+olet;)Brinkkala+noita+tomaatin+siemeniä+minä+myös+olisin+tyttärelle+taimina+antanut,+mutta+halusi+itse+laittaa+ja+kasvihuone+siemeniä+osti,+no+voivat+parempia+ollakin.Onhan+niissä+hommaa,+koulata+ja+vahtia+kasvua,+mutta+on+se+mielekästäkin.Mökin+rappusilla+otettu+konstailematon+kuva,+aito+mummo,+nyt+sitten+tänne+päässeenä+muutama+kilo+lisää;)Nyt+näyttää+pilviä+kasaantuu,+näinköhän+se++ennustettu+sade+tulee.Ikävä+näkymä,+orava+jäänyt+auton+alle,+juuri+juoksenteli+tuossa+ikkunani+edessä+ja+nyt+sitten+koitui+kuolemaksi,+näin+surullisin+ajatuksin+nyt+tervehdän+ja+toivotan+kuitenkin+elämän+hyvissä+merkein+jatkuvan.
  12. Kauniiseen+markkina+säähän+tänään+saimme+heräillä,vaikka+minut+vävy+kyyditsi+kokeisiin+,ei+markkinoille;)Kiertelimme+Badenbadenia+etsiskellen,+mutta+eipä+ollut+vielä+kevät+liikkeissä+ennakoitu+ja+minä+hätähousu+olisin+tuolin+heti+tarvinnut;)Säkki+multaa+kuitenkin+löytyi+ja+lankakeriä+jokunen.Savu+nousi+vieläkin+palopaikalla,+kun+ohi+ajoimme,+melkein+kolme+päivää+palosta,+surullinen+läjä+mustaa+tuhkaa.Pian+pääset+koneen+kanssa+hurruuttamaan+Eliaana,+onko+jo+suunnitelmat+tehty?Suorien+saumojen+ompelu+minullakin+hyvin+sujuu,+mutta+enpä+muuta+innostukaan+tietäen+taitoni.Jännät+päivät+täälläkin+uuden+tulokkaan+odotuksissa,+mummoja+on+niin+monta,+että+vähäiseksi+jää+minun+hellinnät,+mukana+kumminkin+odottaen+ilolla,+että+kaikki+hyvin+sujuu.Eipä+nuo+pieniä+nuo+sinun+lukemat+taulujesi+määrästä+ole+ynnämuu,+tuskin+sataan+pääsen,+en+ole+laskenut,+kun+lapsien+seiniä+myös+olen+täyttänyt.Vähättelyä+ei+maalaukseni++suhteen+puheeni+ole,+kuten+demeter+mainitsi,+mutta+se+mitä+on+tullut+tehtyä+on+hyväksyttävä+ja+kiva+olo,+että+uskalsin+sitäkin+hommaa+kokeilla,+Äidiksi+en+varmaan+ikänikään+puolesta+tämän+palstan+kirjoittajille+sovi,+mutta+jos++hyvin+paljon+nuorempia+olette,+en+pahana+pidä+äitinä+oloakaan+pidä;)Jos+ikä+on+60-70+palstojen+mukainen+voisin++äitikin+olla,+vajaa+21+olin+itse+kun+tyttären+sain.Poikkeava+taidan+taidoiltani+kuin+luonteenikin+puolesta+olla,+mutta+ihan+omana+rehellisenä+kertoilen+ja+en+oikein+ymmärrä,+miksi+kiittelyt+aina+kehuksi+luetaan.Uskon+vakaasti,+että+jokaisesta+ihmisestä+se+hyvä+löytyy,+jos+vaan+opimme+tarkkaillen+katselemaan,+kun+sen+huomaa,+miksi+ei+kiittelisi?Muistan+miten+joku+Skiposta+kyseli,+mutta+sinne+sitten+katosi++anonyymien+sekaan,+jatkoa+en+osannut+tehdä,+mutta+nyt+kun+"marke"+lopussa+seuraa+tiedän+osoitteen+vastailla;)Toki+yritän+vastata+kysymyksiin+jos+minulle+tarkoitettu+aina+anonyymeillekin.Eihän+sitä+jaksa+aina+vastaanottaa+turhaa+syytösten+tulvaa,+kuten+Makriina+totesit+ja+pahalta+tuntuu+minunkin+kohtaan+tulleet+moitteet,+mutta+olen+ajatellut+sitä+kirjoittajan+huomion+tarpeeseen+kuuluvan+ja+harvoin+viesteihin+yhdyn.Tyhmän+leiman+saan,+mutta+eipä+sekään+ihan+turhasta+tule,+tiedän+kykyni+melkoisen+hyvin.Jos+jollekin+annan+hyvä+olon+tunteen+hänen+purkauksistaan,+en+koe+korkealta+putoavani,+olen+tottunut+maan+rajasta+ylös+kipuamaan;)Demeter+kirjoitit+kauneuden+kuluttamisesta+ja+sitä+on+nyt+ollut+niin+talvella+kuin+kesälläkin,+puhumattakaan+kevään+ihanuudesta+ja+syksyn+värileikeistä.Sitä+ihanuutta+henkäilen+oikein+syvin+hengen+vedoin+ja+uskon+saavani+aikamoisen+pläjäyksen+hyvää+oloa;)Olen+niin+otettu+näistä+neljästä+vuodenajasta,+vaihtelua+elämään+riittää+ihan+vaan+ikkunasta+ulos+katsellen.Tuo+kissan+tai+koiran+ottaminen+suuresta+halustani+huolimatta+olen+pitänyt+aloillaan,+juuri+siitä+syystä,+että+ikäni+aika+rajallinen.Sinisiru+rokotukset+jo+saanut,+minä+vielä+odottelen,+kysyin+tänäänkin+hoitajalta+tilannetta,+mutta+ei+osannut+vastata.Sanoi+kuitenkin,+että+maaliskuun+loppuun+mennessä+pitäisi+onnistua,+ei+muuta+kuin+ajantilaus+listoja+seuraten+tässä+mennään.Jospa+ajan+saan+sitkeänä+olemisella,+tai+siiten+unohtavat+minut+kokonaan.Kirjoittakaa,+älkää+antako+apatian+nousta+yli+sopivuuden,+iloitaan+näistä+auringon+esiin+tuomista+päivistä+ja+pilvinen+päiväkin+taas+jaksetaan,+pitäähän+elämässä+olla+iloa,+surua,+aurinkoa+ja+pilvistä,+ei+muuten+voi+arvostaa+hyvää+oloaan;)
  13. Kaunis+keväältä+tuoksuva+päivä+aluillaan,+uusi+viikko+ja+kuukausi+ja++vielä+eka+kevät+kuukausikin,+siinä+onkin+jo+ihastelua;)Tomaatin+siemenet+aistivat+myös+auringon+ja+uusia+alkuja+nousee+mullasta.+niissäpä+sitä+työtä+tulee+riittämään,+ennen+kuin+satoa+voi+odottaa.Puhetta+riittää+täällä+sen+klubitalon+palosta,+vieläkin+pesäkkeitä+löytyy,+olihan+se+osa+paikkakuntani+historiaa,+paikallisen+tehtaanjohtajan+asunto+alkuaikana+ja+myöhemmin+virkamiesten+juhlapaikka.Terijoelta+tuotu+ja+A.+Aallon+historia+siinä+näkyi.A.Aallon+arkkitehtuuri+näkyi+ja+näkyy+vieläkin+paljon++paikkakunnallani.Vieressä+oleva+uimahalli+kärsi+tulipalossa,+yksi+lasiseinä+halkesi.Pyöräilyt+on+pyöräilty,+muistona+siitä+polen+pyörää+selälläni+joka+aamu;)Ramoonan+kertoma+puutalojen+näkymät+ovat+täältä+melkein+kaikki+purettu,+osa+kuitenkin+suojelukohteeksi+aikoinaan+laitettu+ja+niissä+elää++mennyt+aika++muistoissa+ja+niistä+kertovat+museon+aarteina+valokuvat.Olette+jokainen+esittänyt+huolenne+Makriinan+poissa+oloon,+huomioinut+olen+sen+minäkin,+mutta+uskon,+että+hän+sai+niin+tarpeekseen+tuosta+aiemmasta+villistä+menosta.+ja+antaa+tilanteen+vakiintua.Demeter++syitä+omakseen+meinaa++omistaa,+ei+alkuunkaan,+täällä+jokainen+itsenäisesti+kirjoittaa,+jos+kaikkia+ei+miellytä,+ei+se+edellytä+pois+lähtöä+kenenkään+kohdalla.Mukavasti+on+alkanut+sujumaan+ja+viestittely+virkeyttä+elämäämme+antaa.Kaikki+kauan+olleet+mukana+ja+uusia+on+piipahtanut,+toivottavasti+jatkavat++Noja-tuolin+tyylin+mukaisesti,+hymyä+ja+iloa+jakaen;)Omien+tapahtumien+kertominen+antaa+monta+kertaa+jutun+juurta+toisillekin,+ei+maata+mullistavaa,+mutta+useallekin+riittävää.Sinisiru+jaksaa+vielä+pensseliä+heiluttaa,+no+paljon+olet+maalannutkin,+minulla+vaan+harrastamisen+tuloksia+ja+ei+voi+maalaamisesta+edes+puhua.Aika+siinäkin+hommassa++kului,+olen+katsellut+seinällä+roikkuvia+ja+korjaamisia+silmiin+pistäen+vaatisivat,+mutta+jääpä+tekemättä.Päivät+ei+ole+veljeksiä,+sekin+sanonta+totta,+saman+olen+kokenut+minäkin,+mistä+fiinufammu+kerroit,+tänään+virkeä+ja+huomenna+vetämättömissä,+näin+se+menee.Saattaa+kyllä+jalatkin+tottua+liikkumiseen,+kun+jaksat+vaan+sitkeästi+niitä+käyttää+ja+siihen+se+karvaturri+intoa+antaa;)Brinkkala+lepotuolin+kertoi+parvekkeelle+hakeneensa,+minun+on+kauppaan+sen+asian+vuoksi+mentävä,+laitoin+kaatopaikalle+entisen,+nyt+vaan+pelkät+matalaselkäiset+korituolit+ja+eihän+niissä+ole+kiva+aurinkoa+palvoa.No+vielä+mukaan+ehdin+tuohonkin+nautintoon.Aurinko+säteilee+taivaalla+ja+viestittää,+että+kevät+on+käsillä,+pikkulintujakin+lentelee+huomattavasti+enemmän+mitä+pakkasella+näkee.Kumppanin+etsiminen+ja+kodin+rakennus+niilläkin+mielessä.Hyvää+mieltä+ja+iloa+päiväänne;)
  14. Kaunis+aamu+ja+kaunis+tulee+päivästäkin,+liput+liehuvat+Kalevalanpäivän+kunniaksi.Maaliskuu+kurkistelee+yön+jälkeen+ja+minulle+se+on+kevään+alkamisen+lupaus,+ennen+hankiaisista+maaliskuussa++iloitiin,+yön+jälkeen+sai+oikaista+melkein+mistä+vaan++mökillekin+hankea+pitkin+ja+nauruksi+aina+meni,+kun+joskus+upposikin,+ylös+pääseminen++tuotti+vaikeuksia+ja+nauramisesta+ei+loppua+meinannut+tulla.;)Paljonkos+sitä+tilannekomiikkaan+ihastunut+ihminen+tarvitsee;)Näin+se+muistoissa+eläminen+tätä+päivää+piristää.Nuo+lukemisen+taidotkin+menee+aivan+täydestä,+en+huomannut+mitään+erikoista,+viestit+luin+ja+ymmärsinkin+aivan+oikein,+vaikka+olisi++pitänyt+juuttua+tuohon+uunihuuliin.Siis+ymmärrys+virheen+korjasi+ja+täydestä+meni.Olen+melkoisen+nopea+lukemaan+ja+niinpä+sitten+johonkin+virheeseen+ei+silmä/ajatus+tartu.Tehdään+vaan+virheitä,+onpahan+lukijoilla+jotain+pohdittavaa+ja+kirjaimellisesti+tärkeät+pystyvät+tarttumaan.Tuo+nimimerkki+marke+sai+minut+iloiseksi,+noin+helppoa+se+on,+joku+nimi+vaan+perään+ja+tunnistaminen+helppoa+ja+viestittely+paremmin+onnistuu;)Kyllä+koira+niistä+ystävistä+uskollisin+on,+sen+sai+brinkkala+taas+kokea+ja+ulkoilu+onnistuu+kaverin+kanssa.Tykkään+koirista,+myös+kissoista,+kissa+vaan+ei+niin+hyvin+osaa+kiintymistään+ilmaista,+vaikka+kyllä+silläkin+omat+tuntemisen+ja+hellimisenkin+tavat+on.Eilen+paloi+täällä+kulttuurinen+vanha+klubirakennus,+150+vuotta+vanha,+Terijoelta+tuotu+tehtaanjohtajan+asunnoksi,+toimi+myöhemmin+juhlapaikkana.Talo+oli+pari+vuotta+sitten+siirtynyt+yksityiseen+omistukseen+ja+sitä+kunnosteltiin+erilaisiin++tilaisuuksien+pitoon+ja+näyttelyitäkin+siellä+ehdittiin+pitää,+harmi,+pala+historiaa+tuhoutui.Tänään+ehkä+istahdan+täydessä+varustuksessa+parvekkeen+tuoliin+ja+annan+auringon+helliä++kasvojani,+se+virittää+mieltä+kevään+vastaanottamiseen;)Ehkä+ryppynaama+myös+väriä+saa;)Luulenpa,+että+aika+monella+halu+ulkoiluun+tänään+nousee,+niin+kaunis+päivä+tästä+tulee,+ainakin+meidän+leveysasteella.Liukastakaan+ei+täällä+ole,+kun+lämpö+sohjoiseksi+tiet+tekee,+mutta+varoen+silti+on+asuttava,+vaara+aina+vaanii;)
  15. Perjantai+ja+viikonlopun+alkaminen,+kumma+juttu,+ettei+tuosta+ajatuksesta+pääse,++sunnuntain+tuloa+vaan+ajattelee,+vaikka+kaikki+päivät+voisi+sunnuntaina+viettää;)Sää+plussan+puolella,+ei+onneksi+mitään+sada.Eilen+kauppaan+mennessä+mätkähdin+mahalleni,+kun+ei+jalka+noussut+melkein+olemattoman+esteen+yli,+no+siinä+taiteilin+ylös+pääsyä,+en+edes+muistanut+nolostua+kuperkeikasta.Mahtoi+se+olla+näky,+kun+pystyyn+yritin,+toiselta+puolen+katua+jo+joku+kysyi+tarvitsenko+apua,+no+ylös+pääsin,+mutta+henki+meinasi+salpaantua,+oli+se+sellainen+ponnistus.Pitäisi+nostella+jalkoja,+eikä+perässään+vetää;)+vähän+liianreippaana+matkani+aloitin.Kyllähän+tuota+koronapuhetta+eilen+riitti+ja+riittää+vielä+pitkän+aikaa.Katselin+sitä+menoa+eilen+telkkarista,+miten+ravintolaan+pyrkijöitä+oli+paljon+ja+kellään+ei+maskeja+naamalla,+jotain+estoja+on+laitettava.Täällä+meilläpäin+ei+suurempaa+surua+ole,+hyvin+on+säästytty+tartunnoilta.+mitä+sitten+hiihtoloma+mukanaan+tuonee.Kivan+nimimerkin+olet+keksinyt++fiinufammu,+olen+samaa+mieltä,+että+vaikka+ei+rekisteriin+menisikään,+olisi+mukava+jos+kaikilla+käyttäjillä+olisi+joku+jatkuvasti+käyttämä+nimimerkki.Pirtin+aikaan+oli+melkein+kaikilla+joku+tunnus,+josta+selvisi+kuka+henkilö+oli+kysymyksessä+ja+väärinymmärryksiltä+vältyttiin.Onneksi+olkoon+uuden+nimesi+johdosta,+nyt+sinut+tunnistaa,+vaikka+kyllä+tuo+km+tutuksi+jo+tuli;)Aina+parempi+kuitenkin+näin.Ramoona+kertoilit+nuoria+koettelevan+nämä+rajoitukset,+totta+se+on+harrastukset+ja+koulukin+siitä+kärsii,+mutta+on+aikoja+ollut,+kun+ei+kyselty+miten+nuoret+jaksavat,+viisi+vuotta+sitä+sotatilaa+kesti+ja+vielä+kauan+sen+jälkeenkin+puutteessa+elettiin.Minun+lapsuus+ja+osin+nuoruuskin+kului+näiden+puutteiden+elämään+kuuluvina,+vaikeaa+oli+silloinkin,+no+nyt+on+toinen+aika+ja+sopeutumista+kaivataan+tälläkin+hetkellä+kaikkeen.Nyt+aika+paljon+oma+käyttäytyminen+asiaa+helpottaisi,+kun+kaikki+kokisivat+taudin+haasteet.Suuria+uhrauksia+vaati+elämä+silloin,+toivotaan+ettei+tämä+menneillään+oleva+tauti+yhtä+tuhoisa+olisi,+ei+varmaan+olekaan,+vaikka+jälkensä+jättääkin.Suurta+hyötyä+ei+ole+minun+tomaattien+kasvatuksella,+mutta+sen+verran+maalaisuus+minussa+asustaa,+että+aina+vaan+yrittämään+sitä+kasvamisen+ihanuutta+laitan,++kasvun+aikaan+saaminen+pelkästään+ilon+tuo;)Jotain+seurattavaa+sitä+ajankulukseen+kaipaa+ja+joskus+hyvän+mielen+jopa+tuottaa.rajallisia+on+mahdollisuudet,+mutta+onneksi+on+iso+parveke;)Kissamummon+(fiinufamun)+pienen+leipurin+tuomat+maistiaiset+nosti+mieliteon+laskiais+pullaan,+mutta+nyt+edessä+vasta+pääsiäisenä+suuremmat+erikoisuudet,+joten+jään+odottamaan+sitä+aikaa;)Nuo+julkkikset+joista+kohutaan+ei+todellakaan+innosta,+joskus+saan+hävetä,+kun+jostakin+puhetta+tulee,+että+anteeksi,+kenestä+puhutte.En+nuorenakaan+hyppäillyt+joka+mannekiini+näytöksen+perään,+muoti+kiinnostaa+näin+suuntaa+antavana,+mutta+itse+tyylini+pyrin+määräämään.Katselin+juuri+erästä+sisustuslehteä,+missä+hyvin+kirjavana+ja+oma+peräisenä+koteja+sisutettiin,+jotakin+sieltä+hyväksyvästi++katsoin+itsellenikin+sopivaksi,+mutta+sitä+riemun+kirjavuutta+vierastan;)No+takana+alkaa+olla+ne+ajat,+jolloin+jotakin+innostuin+jopa+toteuttamaan,+nyt+tyydyn+huonekalujeni+paikkaa+vaihtamaan+jo+se+antaa+uuden+ilmeen+kotiini.Pukeutuminen+on+vaatimatonta,+mutta+vähän+poikkeava++kuitenkin+ajan+suunnasta+tahdon+olla.Kyllä+lohen+pää+minunkin+keittooni+makua+antaa,+muiden+kalojen+päitä+en+liioin+ole+käyttänyt,++lahna+savustettuna+on+hyvä,+rasvainen+kalahan+se+on,+kuten+lohikin.Brinkkala+koit+tauon+hyvää+tehneen,+uskon+sen,+minä+olen+myös+miettinyt,+että+jospa++pitäisin+taukoa,+mutta+joka+aamu+vaan+tähän+istahdan+ja+mukaan+liityn;)On+kai+jo+niin+tarttunut+tämä+tapa,+että++palstalle+aina+huomaan+tulleeni,+lukemaan+ja+siitä+herää+halu+vastailemaan.Elämän+rytmiini+on+tämä+tapa+tarttunut,+mutta+kuinka+kauan+jaksan,+se+on+kysymys,+mihin+en+vastausta+tiedä+itsekään,+suuttumuskaan+ei+mieltäni+muuta;)Päivä+näyttää+muuttuvan+kirkkaaksi,+jospa+vaikka+aurinko+ilahduttaisi+mieltä.Asioille+lähden+ja+toivon+pystyssä+pysyväni,++sauvoja+en+vielä+ole+apuna+pitänyt,+saa+nähdä+montako+kupsua+tarvitsen,+että+ne+tueksi+ottaisin;)Toivon+kaikkea+hyvää+teille+kirjoittelijat+ja+myös+lukijat;)
  16. Nyt+sitten+ensimmäinen+nuoskakeli+päivä+aluillaan,+lumiukkojen+teko+onnistuu;)Kadut+on+vielä+auraamatta,+eilenkin+lunta+satoi+lisää,+miksihän+ei+työn+touhussa+ole+puhdistusväki?Naapuritalon++katolta+odottavat+lumien+tuloa+alas,+esteitä+kulkemisille+laittavat+se+sen+merkki,+kyllähän+vaara+piilee+monen+kulkijan+kohdalla+ja+katot+kovalla+koetuksella.Ynnämuu++miettii+asian+puutetta,+no+eihän+aina+tapahtumia+löydy,+joista+kertoilisi,+mutta+elossa+olon+merkkinä+viesti+tyhjästäkin+riittää+ja+se+myös+ilon+aihe+on;)Monasti+sitä+ajattelee+kuulumisia,+kun+ei+pitkilleen+näe.Eliaana+mainitsi+korkeat+lumikasat+ajoa+rasittavan,+helppo+uskoa,+kun+näin+ikkunasta+katsellen+jo+näkyvyyteen+vaikuttaa.Aivan+mahtavia+kasoja++joka+talon+pihassa,+vaikka++jatkuvasti+lunta+poiskin+ajetaan,+uutta+on+tullut+tilalle+viime+päivinä.Tuo+että+huomaa+aina+jonkun+kirjoittajan+poissaolon+pidemmän+aikaa,+aiheuttaa+kysymyksiä,+mitä+hänelle+kuuluu,+kuten+nyt+brinkkalan+olokin+hyvältä+tuntui,+kun+viesti+ilmaantui.Näin+sitä+tutuiksi+tullaan+vaikka+kasvottain+ei+olla+nähtykään,+osaa+jotenkin+tutuksi+kuitenkin+tuntea+ja+kaivata.Mummon+luokse+ne+pienet+kaipaa,+saapa+nähdä,+kun+tiukennuksia+joutuvat+kaiketi+laittamaan,+että+onnistuuko+haaveet.Eihän+mitään+pahaa+olla+tehty,+kirjoiteltu+vain+demeter,+en+koe+ainakaan+sinun+viesteissä+mitään+ilkeää,+tosin+en+taustoja+tiedä,+enkä+haluakkaan,+eletään+vaan+tätä+päivää.Mukavia+viestejä+kirjoittelet+ja+jos+mielipiteesi+johonkin+ilmoitat,+ei+se+ilkeillen+esiin+tule+ja+mielipide+on+jokaisella++oikeus+laittaa,+silti+ketään+loukkaamatta.Hyvähän+viesti+olisi+voida+lukea+totuudellisena,+ei+arvaillen+rivien+välistä.En+ole+yhtään+Seiskaa+ostanut+ja+en+muutenkaan+julkisten+elämää+seuraan,+en+jaksa+kiinnostua,+kai+sen+verran+tyhmä+olen;)Hyviä+kokemuksia+on+minullekin+kertynyt+lääkäreitä+tarvitessani,+asiallisen+kivoja+ovat+olleet,+näin+olet+kokenut+sinäkin+kissamummo+ja+Miaelina+myös.Nyt+tuota+rokotusaikaa+kalastelen,+mutta+ei+onnistu,+rokotteet+ei+löydä+tänne+meille++ja+ei+oota+saa+tavata.Onneksi+ei+täällä+korona+voimalla+jyrrää.Sinisiru+unista+kertoili+ja+toisetkin,+no+olen+sanonut+unia+näkeväni,+koskaan+en+niiden+uskottavuutta+ole+valveilla+ollen+kokenut,+usein+kyllä+ajatuksiin+juuttuvat.Minun+lähikauppa+myy+aina+torstaina+sianlihaa+hyvin+edullisesti,+kylki+ja+lapa+kolmisen+euroa+kilo,+sitä+lähden+nyt+ostamaan,+taas+monta+ruokaa+saan++siitä+tehtyä.+Hyvää+vointia+ja+maskit+naamaan;)
  17. 37 / 128