Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Hyvää+huomenta+ja+hyvänen+aika+viimeinen+viikko+aluillaan+jo+helmikuusta,+aika+rientää.Lunta,+lunta,+sitä+nyt+vaan+näkyy+ikkunasta+katsellen,+kasojen+taakse+piiloutuu+kohta+talotkin;)Luulisi+ensi+keväänä+vettä+virtaavan+joka+purosta+reilusti.Kälyni+soitti+eilen+kahville+ja+olipa+hankala+astua+ovesta+ulos,+lumityöt+vielä+tekemättä+kadullani+ja+iltapäivää+vietettiin.Suojatien+merkissä+kiinni+pitäen+selvisin+ajotielle+mikä+oli+aurattu.Kotiin+tullessa+oli+jo+lumet+saatu+pois++ja+hyvin+onnistui+kotiin+tulo.Virkistävä+rupeama+olikin+kahvitteluhetki,+kummitytön+kuvia+katseltiin+hänen+eläkkeelle+jäämisjuhlistaan,+46-vuoden+työrupeama+samassa+työpaikassa,+saavutus+nykypäivänä.Kahvittelu+aamuisin+on+tapa+mistä+ei+osaa+irtaantua,+olen+joskus+ajatellut,+että+ei+aina+edes+hyvältä+maistu,+mutta+ilmankaan+ei+osaa+olla;)Aamukahviin+jääkin+minun+kahvittelu+tavallisesti,+joku+poikkeus+vahvistaa+säännön.Hyvältä+maistui+tuorepulla,++niitäkin+aina+aamuisin+yhden+syön+ja+siihen+se+herkuttelu+jää,+taas+yksi+tavaksi+tullut+tapa.Ruokaa+taas+lämmitys+vaivalla+lähes+viikoksi.Täällä+ei+vielä+noita+liukkauksia+ole+koettu,+tälläkin+hetkellä+pakkasta+kaksitoista+astetta,+oikein+sopiva+siltä+osin+sää+suomalaisille,+hiihtämäänkin+pääsee,+lunta+reilusti+metsissäkin.Latukoneet+varmaan+ahkerina+siellä+latujen+kunnossa+pidossa.Eipä+ollut+ennen+koneella+tehtyjä+latuja,+itse+oli+urat+tehtävä.Mikähän+se+kissamummon+mielen+virkistäisi,+joskus+vaan+siltä+tuntuu,+että+mistään+ei+iloa+löydy.Niin+se+kuitenkin+menee,+että+yön+yli+nukuttua,+kaikki+voi+aivan+toiselta+näyttää+ja+kohdallasi+on+mukava+tietää,+että+ystävä+luoksesi+palaa+ja+sitten+taas+kaikki+hyvin;)Olihan+se+kamalaa+aikaa+silloin+1918,+toivottavasti+ei+samaa+koskaan+tapahdu,+vaikka+kauheuksia+nytkin+aivan++ymmärryksen+yli.Rokotusten+perässä+hypin+koneella,+tänään+lupailivat+24+tätä+kuuta+tiedottaa+mikä+on+tilanne.Olisi+hyvä,+kun+senkin+saisi++tehtyä+ja+huoli+poistuisi.Luin+juuri+lehdestä,+että+satavarmaa+rokotetta+ei+ole+olemassakaan,+näin+tutkijan+suulla+kerrottu.Joten+suo+täällä,+vetelä+täällä,+vanha+sanonta,+mutta+kai+se+kumminkin+pienempi+mahdollisuus+epäonneen,+kuin+taudin+saamisen++mahdollisuus+ilman+rokotuksen+ottamista.Aloitetaan+viikko+hyvillä+ajatuksilla+ja+siitä+kaikki+taas+lähtee+sujumaan;)
  2. Lauantaiaamu+ja+viikonloppu,+kaikkine+siihen+liittyvine+toimineen.Lunta+sataa+ja+tuuli+on+pureva,+puuskissa++kulkee,+sen+koin+kun+parvekkeella+ikkunoita+auoin.Lääkäri+käynti+takana,+puolituntia+jouduin+odottamaan,+mutta+miellyttävä+lääkäri+sai+alkavan+ärtymyksen+kaikkoamaan.Puolituntia+yritettiin+vaivojani+saada+esille,+lopputulos,+olosuhteisiin+nähden+kaikki+hyvin.Kävelyn+jaksamiseen+ilman+pysähtelyjä+hän+kirjoitti+koe+käyttöön+jotain+avaavaa+lääkettä,+jos+se+toimii+aletaan+tarkemmin+tukimaan+astma+oireita.Sydän+ja+keuhkot+toimivat+ei+mitään+ylimääräistä+rohinaa+kuulunut.Kaikki+kipuilut+kuuluvat+ikään,+näinhän+olen+itsekin+miettinyt,+nyt+vaan+porskutellaan+lääkärin+mukaan+vaikka+kymmenen+vuotta;)Tuo+geeniperinteen+nyt+jostakin+silmiini+sain+ja+siitä+innostuin+kirjoittamaan,+aina+ei+tule+luettua+ajatuksen+kanssa+ja+sitten+nenän+muotoihin+sotkeuduin;)Olen+kyllä+Makriinan+kanssa+samoilla+linjoilla+ja+olen+nähnytkin+hyvin+laajoja+sukupuita,+joissa+on+sukuun+tulleidenkin+taustoja+on+tutkittu.Kyllä+itsekin+ajattelin+sukuun+liittyväni+mieheni+kautta,+oman+nimeni+sinne+karjalaisen+suvun+sukupuuhun+saanut.Sieltä+varmaan+pystyvät+jäljittämään+minun+oman+sukuni+vaiheet,+jos+joku+haluaa.Tänä+päivänä+on+mahdollista+pitää+oma+sukunimensä,+vaikka+avioon+menisikin,+näin+poikani+tyttäret+tekivät,+muuten+suku+pois+kuolisi.Vanhat+piiat+säilyvät+suvun+alkupäässä+mihin+heidät+on+liitetty+kuuluvina,+eivät+katoa+mihinkään,+suku+kohdallaan+ei+vaan+jatku.Eihän+sitä+tiedä+mitä+kaikkea+on+suvun+aiemmat+polvet+touhunneet,+oman+sukuni+kohdalta+en+usko+aatelisia+löytyvän,+kuten+sinisirukin+kohdallaan+epäili,+voi+vaikka+rosvoja+ja+ryöväreitä+ollut;)Arvoitukseksi+jää+minun+taustani.Joskus+mieheni+sukua+arvailtiin+ja+sanoinkin,+että+tiedä+vaikka+Iivana+Julmasta+olisit+periytynyt,+emigrantteina+paljon++Laatokan+tienoille+tuli;)Siitäkin+ajasta+olisi+mielenkiintoista+kuulla,+sukunimiä+paljon+muutetiin,+mieheni+sukunimi+oli+muunnos+jostakin,+harmi+ettei+selvitetty.Poikani+kiinnostui+selailemaan+isänsä+suvun+vaiheita,+jospa+jotain+löytyisi.Sananvaihto+vaan+jatkuu,+lienee+syytä++sysissä+kuin+sepissäkin,+jospa+joskus+rauhoittuu,+tuntuu+kyllä+aika+turhautuneelta+näinkin+sanoa.Eliaana+toivotti,+että+suupielet+hymyyn+suunnattaisiin,+samaa+minäkin+toivon,+nyt+kone+vähäksi+aikaa+ja+arkisiin+puuhiin.
  3. Kahdenkymmenenneljän+asteen+pakkanen+paukkuu,+aurinko+paistaa+ja+elo+on+ihan+mukavaa,+lämpimässä+saa+ikkunasta+ulos+katsella.Reipasta+vauhtia+ulkona+ihmiset+kävelee,+ei+juttu+porukoita+jostain+syystä+näy;)Rokotus+aikaa+olisi+ruvettava+koneelta+hakemaan,+kun+soittoa+ei+kuulemma+sitten+kuitenkaan+tule,+lupailevat+liikaa.Kaupungin+sivuilta+kuulemma+aika+helpolla+löytyy,+näin+sain+eilen+tietää,+puhelimet+on+ruuhkautuneet.Pankkitunnuksin++kirjaudutaan,+saapa+nähdä+miten+käy.Minä+otan+tomaatista+siemenet+ja+kuivatan,+kotimainen+tomaatti+ja+hyvin+itää.Usein+olen+taimia+sitten+jakanut,+kun+se+vaihe+tulee.Tuo+sota-ajan+henki+on+tyystin+kadonnut,+nykyihmiset+elävät+vain+omaa+etuaan+ajatellen+ja+yhteiskunnalta+vaaditaan+aina+ja+aina+parempaa+palvelua+ja+apua+joka+asiaan.Kuitenkin+nämä+kaikkea+hyvää+vaativat+toisten+siivellä+tavallaan+ratsastavat,+sillä+veroista+se+yhteiskunnantuki+syntyy+ja+näin+vaikeina+aikoina+ei+euroja+joka+lähtöön+kerry.Suurella+äänellä+ja+häikäilemättömillä+konsteille+saattaa+saada+hyvinkin+paljon+etuja,+joista+omillaan+pyrkivät+ja+hiljaisina+osaansa+tyytyvät+jäävät+ilman.Sodan+jälkeen+muistan+naapurinkin+kätensä+ojentavan,+jos+näki+vaikeuksia+toisella+olevan,+nyt+tuskin+hyvää+päivää+sanotaan.Aina+ei+mennä+parempaan+suuntaan,+vaikka+mahdollisuudet+lisääntyvät+huomioimaan+toisia,+asiaa+puhut+demeter;)Tuo+koulujen+käynti+ja+ainainen+työpaikkojen+vaihdon+valmius+vaatii++nykyään+pitkää+pinnaa.Siinä+suhteessa+on+mielestäni+menty+huonompaan+suuntaan+(monessa+muussakin+)+ei+enää+varmuutta+työpaikan+kestossa+ja+vaikea+on+omaa+elämää+siihen+luottaen+rakentaa.Turvattomuus+lisääntyy+ja+se++heijastaa+lapsiin+ja+heidän+elämän+uskoonsa.Mikään+ei+ole+enää+varmaa+ja+turvallista,+hyvin+huonoja+esimerkkejä+on+saatu+huomata+ja+jatkossa+varmaan+lisää+tulee.Oravanpyörään+on+jouduttu+ja+siitä+kärsii+koko+yhteiskunta.Noin+se+oli+ennen,+lapset+kouluja+käydessään+sijaiskotiin+joutuivat+majoittumaan,+muistan+meilläkin+oli+useita+koululaisia+majoittunut+ja+ystäviksi+tulimme,+perheenjäseniksi+heidät+koimme.Joskus+mietin+sitäkin,+että+miksi+ei+lapsi+,+aikuiseksi+kasvanut+voisi+kotona+asustaa,+jos+mieli+sitä+haluaa+ja+mahdollista+on.Kyllä+sitä+itsenäistyy,+vaikka+ei+kotoa+pois+muutakaan+ja+usein+kotona+on+hyvä+olla+ja+hyvältä+kaikista+tuntuu,+miksi+"peräkammarin+poikia+paheksutaan"+,saattaapa+olla+turvana+vanhemmillekin.Ramoona+taas+loi+kauniita+kuvia+luonnossa+viihtyville+ja+houkutus++on+suuri,+vaikka+kykeneminen+estää+tuon+nautinnon,+mitä+ulkoilu++antaa.Ruokapuolikin+taas+sai+veden+kiellelle+nousemaan,+samoin+sinisirun+kertoilemat+herkut.Tuo+nokkosnäkkäri+voisi+onnistua,+kun+olisi+nokkosia;)Noista+villasukkien+kenkien+päälle+laittamisista+olen+kuullut+ja+varmaan+lämpöä+lisäävätkin+ja+mummoille+työtä+riittää;)Makriina+varmaan+onnistui+hyvin+menoissaan,+eihän+tuo+pakkaslukema+vielä+vanhaa+konkaria+kaada;)Eliaanan+tapaan+kerroksia+kerroksen+päälle+ja+hyvin+tarkenee.Noiden+jälkeläisten+juhlia+on+minulla+ympäri+vuoden,+no+onhan+niitä+hieman+enemmän+mitä+olette+maininneet,+minä+lähi+aikoina+tuplaan,+pian+syntyy+kahdeskymmenes+jälkipolven+lapsonen;)+Kala+antaa+vaihtelua+aterioihin+ja+maku+on+hyvä,+kun++vielä+lähivesistä+ne+kalat+hankitaan.Lipeäkalaa+en+ole+milloinkaan+laittanut,+kotona+aikoinaan+sitä+oli,+mutta+jostakin+syystä+en+siihen+mieltynyt,+nyt+voisi+maistuakin+valkokastikkeen+kera;)Nyt+rokotusaikaa+katselemaan+ja+vähän+muutakin+päivään+sopivaa+puuhaa+ehkä+löytyy;)
  4. Pakkaspäivää+tässä+aloittelen,+mittari+yli+kaksikymmentä+pakkasastetta+näyttää,+aurinko+paistaa+ja+sepä+ilon+mieleen+nostaa,+paljonkos+sitä+tarvitsee+ikäihminen;)Kukkamullan+ostin+ja+tomaatin+siemeniä+jo+piilottelin++multaan,+joka+kevät+sama+homma,+ei+muistu+mieleen+syksyn+päätökset+olla+laittamatta+mitään.Turha+varmaan+mitään+päätöksiä+tehdäkään,+kun+mieli+on+ailahteleva;)Kivoja+viestejä+olette+kirjoitelleet+ja+sopuisuus+päällimmäisenä+näkyy,+mutta+liian+hyvin+olisi+jos+ei+myös+jotain+ikävää+mukaan+sovi.Parasta+olisi+kai+vain+olla+näkemättä+moisia,+mutta+mihinkäs+sitä+tavoistaan+pääsee,+tulee+luettua+kaikki,++eihän+nuo+pitkiä+nuo+huomautelevat+viestit+ole,+saattavat+mieltä+synkistää+hetken+aikaa.Kohdalleni+tarkoitettu+viesti+ei+kummempaa+saa+aikaan,+minä+päätän+milloin+loppu+on+käsissä,+ei+kukaan+sivusta+sitä+pysty+tekemään,+no+ylläpito+voi+tietenkin+estää+kirjoittamisen.En+usko+näin+käyvän,+koskaan+en+ylläpidolta+kielteisyyttä+ole+kokenut,+ehkä+mainostajat+ovat+tyytyväisiä,+lukijoita+ja+seuraajia+on+paljon;)Joten+turhaan+menee+viestisi,+ei+mitään+muutosta+tule+jorinoihin;)Hyvää+jatkoa+yrityksillesi;)Harmittaa+nuo+kirjoittajiin+osuvat+viestit,+Paloman+onneakin+meinaavat++horjuttaa,+mutta+eipä+siihen+kukaan+ulkopuolinen+pysty,+kun+sydämet+kohtaa,+hyvää+jatkoa+teille;)Demeter+saa+osansa,+mutta+hienosti+aina+vastailet,+ei+otetta+kiusaajat+saa,+näin+jokainen+paikkaansa++puolustaa+ja+pitäkää+vaan+lippu+korkealla;)Ehkä+huomiotta+jättäminen+olisi+paras+tapa,+mutta+eihän+aina+malta+jättää+siihen,+ei+sitä+nyt+ihan+lampaita+olla+kuitenkaan.Luulisi+sitkeyden+joskus+voittavan+ja+vielä+rauhaisa+ketju+syntyy,+aika+paljonhan+se+on+meistä+itsestämmekin+kiinni.Osuvia,+mieltä+piristäviä+viestejä+olette+jaksaneet+kaikesta+huolimatta+kirjoittaa+ja+minä+lukunautintoani+pääsen++tyydyttämään,+sillä+osaksi+elämääni+on+viestittely+tullut.Aikani+jakautuu+kaiken+muun+ohella+myös+kirjoitteluun+ja+uskon+sen+noita+aivojani+vähän+rasittavan+hyvään+suuntaan,+vaikka+en+mikään++ja+mitään+osaava+olekaan;)Hyvin+ymmärtäväisesti+olette+viestini++lukeneet+ja+kaiketi+myös+tarkoitus+on+selville+tullut.+(+ehkä+on+niitäkin,+joille+olen++harmin+kohde)Jatketaan+pienistä+harmeista+huolimatta,+kunnes+taival+tältäkin+osin+loppuu.Aurinkoa+elämäänne,+sitä+nyt+tulevaisuus+lupaa,+vaikka+korona+jyllää,+ei+aurinko+siitä+välitä;)
  5. Huomenet+helmikuun+puoleenväliin+ja+maanantaihin+uuden+viikon+alkuun.Niin+meni+ystävänpäivä+ystävällisesti,+kaikilla+masu+täynnä+ja+hyvä+mieli,+pitäisi+useammin+tavata++suvunkin+kanssa,+juttua+riitti+ja+paikka++ihmettelyn+ja+ihailun+sai+osakseen.Ruokailu+sujui+mallikkaasti,+ei+muita+siinä+ruokasalissa+kuin+me,+vaikka+hotelli+oli+täysi,+kaiketi+ulkoilemassa+muu+väki.Hyvin+on+sujunut++päivä+teiltä+muillakin,+kuka+yksikseen+ja+joku+ystävien+kanssa,,+kiitos+vaan+toivotuksista+kaikille,+onnea+aina+tarvitsee+itse+ja+ystävätkin.Sinisiru+herkutteli+pannukakuilla+ja+seurustelua+ystävän+kanssa,+niinhän+sitä+pitääkin,+ainakin+ystävänpäivänä;)Kristiina+pohti+noita+myrkkyjä,+mitä+mahdollisesti+kaupan+tuorepöydästä+saa,+tottakin+voi+olla,+mutta+jotainhan+sitä+on+syötävä,+jos+ei+omavarainen+ole,+pakko+on+vaan+uskoa+kaiken+hyvin+olevan.Autojen+kanssa+vaikeuksia+syntyy,+kun+sää+vaihtelee,+ajaminenkin+kuulemma+muuttuu,+jos+renkaisiin+jäätä+kertyy,+tämä++usein+ulkona+pidettävän+auton+haitta.En+lukemisesta++uskoisi+mielenterveyden+kärsivän,+ellei+nyt+sitten+anna+mielikuvitukselle+liikaa+valtaa.Jos+elää+kirjan+mukana+niin+vahvasti+ja+uskoo+kerrotun,+saattaa+jollakin+tapaa+mielensä+pahoittaa.Noista+unista+Makriina+mainitsit,+enpä+muista+oikein+nauru+unia+nähneeni,+enemmänkin+pelottavia+joskus.Unia+näen+kyllä+runsaasti+ja+mitä+ihmeellisemmistä+aiheista.+viime+yönä+koululuokkaa+koristelin++ja+uusia+ideoita+lasten+kasvatuksen+ja+viihtyvyyden+vuoksi+touhusin.Saan+kyydin+apteekkiin,+kummitytär+äitiään+vie+ja++lupasivat+hakea+minutkin,+eli+ystävänpäivä+jatkuu;)Lankoja+tietysti+myös+käymme+katsomassa,+muuten+työt+loppuu.Kymmenen+astetta+pakkasta,+eli+kaikki+hyvin+tänäänkin,+näillä+toivotuksilla+myös+teille+hyvää+päivää+toivotan..
  6. Onnellista+ystävänpäivää+ja+riehakasta+laskiaista;)Ehkä+niin+menee,+että+riehakkuus+ei+onnistu+kaikilta+mutta+ystävällisyys+jokaiselta.Urakkani+päätin+eilen,+nimittäin+puolimuovikassillista+lankoja+on+saanut+uuden+muodon.Aikaa+meni,+kun+joutui+puolittamaan+keriä,+että+sattui+pareista+samanlaisia,+melko+hyvin+onnistuin.Kymmenet+sukat+ja+lapaset+sain+koottua+ja+väritkin+yhdistyi+kohtalaisesti.Nyt+keksin+jotakin+virkkausta+vaihteeksi.Röyhkeitä+on+sinisirun+maisemissa++ihmiset+kun+melkein+vierestä+tuon+viinin+ottivat.Minä+sain+jotain+hienoa+punaviiniä+joululahjaksi,+pullossa+lukee+viinilöytö+ja+neljä+tähteä+kyljessä.En+pidä+punaviinistä,+rupeaa+närästämään,+Portugaliasta+on+lähtöisin.+Quinta+das+Setenkostas+nimistä+juomaa.+Enpä+osaa+sanoa+miltä+maistuu,+kun+korkki+on+kiinni+pysynyt,+poikani+kai+yritti+ilahduttaa+ei+muista+ettei+punaviini+kuulu+suosikkeihin,+jos+ei+paljon+mikään+muukaan.Vastarannankiiskejä+löytyy+eduskunnastakin,+tai+voisiko+sanoa,+että+siellähän+niitä+vasta+onkin.Kyllähän+se+arvovalta+häviämässä+on+eduskunnan+työskentelyssä,+kun+kuuntelee++kyselytuntia,+kyllä+siellä+mölytään+aika+tavalla.Eliaana+noita+ilon+aiheita+saa+tekniikan+välityksellä,+kyllä+ne+moneen+näin+pystyvätkin.Noita+pelejä+löytyy+tältä+koneelta+pilvin+pimein+ja+joskus+aikaani+tapan+niitä+pelaten.Minun+pienen+pojantyttären+puhumaan+oppiminen+on+varmaan+vaikeaa,+kun+kahdella+kielellä+hänelle+jutellaan.Säälittelin+joskus+pientä,+että+miten+vaikeaa+hänellä+onkaan,+äiti+oli+sitä+mieltä,+että+lapsella+ei+vaikeaa,+mutta+vanhemmilta+vaatii+jo+paljon.Kuitenkin+suomikin+hänelle+opetetaan,+näin+on+päättäneet.Väitöskirjan+aiheena+tulee+olemaan+kaksikielisten+lasten+opiskelu,+sitten+kun+se+aika+tulee.En+tehnyt+laskiaispullia+minäkään,+pakkasesta+riittää+kahvileipää,+ei+joka+pyhä+tarvitse+leipoa,+kun+pyhäpäivästä+on+muodostunut+leipomapäiväni.Sunnuntaiaamun+hetkessä+on+se+joku+rauha+mikä+saa+leipomisen+tuntumaan+juhlalta;)Kalasoppa+ei+kuulu+minun+ruokien+herkkuruokiin,+no+kyllähän+aina+silloin+kun+lohen+ostan,+siitä+keiton+myös+keitän+ja+maistuuhan+se+välillä+sekin.Paistaen+useimmiten+kalan+teen.Ramoona+tuota+luontoa+niin+lahjakkaasti+kuvaille+ja+mikäs+on+kuvaillessa,+kun+varmaan+kaunista+sinunkin+ympäristöstä+löytyy.Joskus+tuntuu+minullakin,+että+ei+kykene+kaikkea+edes+sisäistämään+mitä+silmiin+osuu,+kyllä+oli+taas+eilinen+päivä+ihanuuksia+täynnä.Tänään+matkatessa+sinne+lounaspaikkaan+saa+ihailla+luontoa+ja+sen+rauhaisuutta,+kun+matka+kulkee+metsäisiämaisemia+sivuten++väliin+suuria+järviä++jää+ja+lumipeitteiden+alla.Pakkasta+on+kahdeksan+astetta,+ehkä+aurinkokin+näkyy+ja+saa+puhtaan+lumen+kimaltelemaan.Uskon+että+turvavälit+on+huomioitu,+vaikka+täyttä+tuntui+olevan+hotellin+puolella.Poikani+ehdotteli,+että+olisimme+kälyni+kanssa+yöksi+menneet,+mutta+ei+houkuttanut,+kyllä+ruokailu+riittää.Oma+sänky+paras;)Katselen+noita+maisemia+mitä+tämä+koneeni+tuo+aina+avauksen++yhteydessä+ympäri+maailmaa+ja+on+aivan+ihania+maisemia+muuallakin+kuin+meillä+täällä+kotimaassa,+mutta+kyllä+ihania+näkymiä+meiltäkin+löytyy,+luonto+niitä+järjestää+vuodenaikojen+vaihtelussa,+kuten++kissamummokin+kertoilit.Nyt+valmistautumaan+matkalle,+mikä+onkin+osa+sitä++iloa+mitä+odotan+tältä+päivältä,++jospa+kaikki+hyvin+menee+ja+mitään+korona+pelosta+ei+mukana++koko+ajan+seuraa;)
  7. Heipä+taas,+päivä+jo+pitkällä,+mutta+vielä+mukaan+ehdin;)Eilen+herroiksi+ruokailin,+pojan+tytär+vei+"ulkoruokintaan"+harvoin+sitä+minulta+muuten+tulisi+mentyäkkään.Se+sitten+poiki+kutsun+huomiseksi++Rantasalmen+Järvisydämenhoteliin,+niin+ollen+myös+ruokailuun.Poikani+kutsui+kälyni,+kummityttöni+ja+minut,+oman+perheensä+lisäksi,+ystävänpäivä+lounaalle.Mukava+on+nähdä+"mualimoo"+välillä;)Paras+on+kun+ei+käy+edes+lukemassa+noita+ikäviä+viestejä.+minulta+jäävät+pimentoon,+en+viitsi+tämän+palstan+ulkopuolelle+vilkuilla.Silakoita+harvoin+tulee+laitettua,+useinkin+muikkujen+puolelle+se+kalanpaisto+menee,+lohen+lisäksi.Harvoin+tiskistä+silakoita+löytyykään.Puolukoita+on+vielä+paljon+pakkasessa+ja+muitakin+hilloja,+rahkan+kanssa+niistä+nautin.Hernesoppahan+se+laskiaiseen+kuuluu,+no+tiistaina+vielä+ehtii,+ohukaisia+paistan+aika+usein+muulloinkin.Minulla+on+sellainen+neljän+pesän+lettupannu,+sillä+hyvin+paisto+onnistuu,+paistan+munatkin+sillä+voileipien+päälle.Vohvelipannukin+on,+mutta+sillä+harvemmin+tulee+paistettua.Eliaana+hellan+vetämisestä+kerroit,+minä+aika+usein+sen+ulos+paikastaan+vedän+ja+aina+vaan+siivottavaa+löytyy,+ei+niin+tiiviisti+saa+sitä+asetettua,+etteikö+jotain+väliin+tippuisi.Kahvinporot+joka+paikkaan+tippuvat,+vaikka+kuinka+hyvin+pussin+yrittäisi+tyhjentää+kahvipurkkiin.Olen+pannut+merkille,+että+paketti+riittää+viikoksi,+siis+joka+viikolle+murusia+löytyy;)Keitän+vahvan+kahvin,+juon+vain+aamuisin+kaksi+mukillista.Kyllähän+tämä+eläminen+kuuluu+melkein+jokapäiväiseen+kivun+tuntemiseen+demeter+meillä+kaikilla,+nuo+jalat+mokomat+ne+minuakin+kiusaa,+mutta+pakotuksilta+olen+välttynyt.Lääkäriä+varten+nyt+mittaan+aamuin+illoin+verenpaineen+ja+melkoisen+samana+pysyy,+130/67,+syke+70,+joten+ei+kaiketi+sillä+osuudella+suurempaa+harmia+liene.Vähän+nolottaa+mennä+lääkäriinkin,+kun+en+oikein+tiedä+mitä+näistä+vaivoistani+voisin+mainita,+onhan+niitä,+mutta+ei+oikein+pysyvää.Jalkoihini+eivät+ota+kantaa,+ei+yksikään+lääkäri+ole+ehdottanut+leikkausta.+no+ehkä+se+nyt+jääkin,+tämä+ikä+jo+ratkaisee.Helpottaa+varmaan+kun+näistä+voi+täällä+puhua,+elämään+kuuluvat,+joten+en+sääli+pyynnöksi+vaivojesi+tuntemuksia+ollenkaan+koe.Iloa+tunnen+myös+Makriinan+hyvistä+uutisista,+näin+se+joskus+paistaa+päivä"+risukasaankin",+voisiko+näin+sanoa+loukkaamatta;)Lehdestä+luin+minäkin+rokotussoitto+kehotuksen,+aiemmin+lupailivat+puhelimella+ilmoittaa,+onko+tullut+muutos++varauksiin,+kuulostelen+nyt+mitä+tapahtuu.Rokotteita+rajoitetusti,+joten+ei+kai+tarvitse+heti+törmäillä.Pakkasta+vajaa+neljä+astetta+ja++sänkyni+petaukset+parvekkeella+sitä+astemäärää+haistelee,+pitää+ruveta+pölyjä+perästä+ajelemaan;)Aurinkoisina+päivinä+tuo+pöly+ilmassa+leijuu+ja+pinnat+ikäviltä+näyttää,+vähän+aikaa+kestää+ja+taas+voisi+pyyhkäistä.+ei+sitä+pölyä+loppumaan+saa.Hiihtelemään+ken+kykenee+tai+lenkille+monikin+pystyy,+minä+vaan+kummastakin+pinnaan;)Laskiaisiloja+hankkimaan,+vaikka+lasten+riemuja+katselemaan;)
  8. Perjantai+ja+viikonloppu+käsillä,+aina+ajatus+vie+tämän+ajan+nopeaan+kulkuun,+miten+joskus+pitkiltä+viikot+tuntuivatkaan.Kulku+hidastuu,+aika+juoksee,+kai+se+kohta+loppusuoralla+on+kohdallani.Elämässä+kiinni+kumminkin+ja+vielä+melkoisen+virkeänäkin,+jos+unohtaa+nuo+pienet+kolotukset+milloin+missäkin;)Hyvät+hiihtokelit+on+ollutkin+ja+kun+suksilla+kestää+mikäs+on+hiihdellessä;)Täällä+aina+soittavat+kokeiden+tulokset,+ei+tarvitse+lähteä+niitä+kuulemaan.Omakannassa+kävin+katselemassa+tietojeni+merkkauksia,+ei+tuolla+mitään+mullistavaa+näkynyt,+lista+oli+kokeiden+tuloksista,+mutta+kun+en+arvoja+oikein+osaa+ymmärtää+jäi+tieto+vähäiseksi.Olisi+hyvä,+kun+aina+edellisten+kokeiden+tiedot+näkyisi+voisi+verrata.Taustalla+samat+asiat+mielessäni+kuin+ynnämuulla,+pakkohan+tähän+ei+ole,+mutta+ehkä+pienenä+aivojen+rasitteena+kuitenkin+toimii+ja+mukava+kanssakäyminen+mukavien+kirjoittajien+kanssa+kuitenkin.+Harmittelen+etten+päiväkirjaa+ole+pitänyt+näistä+vuosista+mitä+olen+tänne+kirjoitellut,+olisi+jo+kirjan+kokoinen;)Miaelina+kerroit+rokotuksen+vaikutuksista+ja+Makriina+myös+kuulemisiaan+samasta+asiasta,++ei+ole+kutsua+vielä+tullut,+vaikka+näin+luvattiin,+kai+se+piakkoin+tulee.Rokotteiden+vähyys+kai+hidastuttaa.Olen+minäkin+lukenut+palautteita+ja+uhkakuvia+rokotteiden++vaiheilta,++minuun+ei+pelko+iske,+menen+kun+kutsu+tulee,+jos+jotain+sattuu+niin++kuuluu+käydäkin.Olen+kertoillut+vähistä+rokotuksistani+tähän+asti,+mutta+jos+tämä+tauti+sen+rokotuksen+vaatii+talttuakseen,+enpä+halua+vastaan+panna.En+halua+olla+tartuttaja,+vaikka+en+usko+olevanikaan,+koska+melkein+näiden+seinien+sisällä+elänkin+ja+kuolemakin+tulee+kun+aika+täyttyy,+rokotettuna+tai+ilman.Kuuliainen+kansalainen+loppuun+asti;)Olen+kyllä+siitä+samaa+mieltä,+että+moni+tauti+on+taltutettu+rokotusten+avulla,+toivottavasti+tämäkin.En+minäkään+rupea+termostaattien+kanssa+leikkimään,+tuuletan+parvekkeelle,+lasien+välistä+raitista+tulee+minkä+tarvitsen,+ei+myöskään+pelkoa+lintujen+sisään+tulosta.Muistan+joskus+avattuani+lasin+parvekkeella,+tuli++talitintti+sisään,+pimensin+huoneen+ja+oven+jätin+auki+ja+niinpä+osasi+lentää+ulos+vapauteen.Vaikeaa+muuten+olisi+ollutkin+saada+vahingoittumatta+ulos.Ihana+on+ajatella,+että+kohta+voi+jättää+oven+auki+koko+päiväksi,+nuo+lasit+sen+mahdollistavat,+vaikka+muuten+työtä+lisäävätkin;)Nytpä+taidankin+lähteä+heti+kohta+kauppaan,+ei+ihmisiä+aikaisin+ole+paljonkaan+liikkeellä+ja+sitten+maski++kaupan+edessä+naaman+suojaksi,+en++kävellessä+sen+kanssa+hengitystä+saa+sujumaan.Toista+viikkoa+on+edellisestä+kauppareissusta+ja+kun+taas+kärrin+täyteen+kerään,+pärjään+melkein+kuun+loppuun.Apteekkiin+joudun+ensi+viikolla+menemään,+kun+se+harmi+tuli,+että+apteekki+ei+enää+onnistu+otosmatkan+aikana,+siirsivät+sen+uuteen+Prismaan+ja+toinen+apteekki+on+matkan+päässä.Onneksi+harvoin+olen+apteekkia+tarvinnutkaan.Ihastelkaa+tuota+kaunista+talvimaisemaa,+lupailivat+ensi+viikolle+lauhtuvaa,+sitten+puut+harsonsa+luovuttavat;)
  9. Kaunis+talvinen+päivä+taas+alkamassa+ja+aurinko+voi+vilkutella+jostakin+ajasta,+niin+teki+eilenkin;)Pakkaslukema+on+kahdeksantoista+astetta,+siis+hyvä+vanhan+talven+aikainen+lukema.,+muistelen+aikaa+jolloin+lenkille+lähdin+kolmenkymmenenneljän+asteen+pakkasessa,+vaatetta+niskaan+sen+mukaisesti+ja+hyvin+meni;)Soittimista+ja+soittamisesta+Ramoona+ja+sinisiru+mainitsitte,+minä+lahjakkaasti+vain+suutani+soitan.Joskus+aikoinaan,+kun+tyttärelle+harrastusmielessä+piano+hankittiin,+sitä+tapailin+soitella,+nyt+tyttären+tytär+sen+taitaa+omistaa,+tuskin+soittelua+sielläkään.Mieheni+joskus+pyysi+apua+jonkun+operettikappaleen++kanssa,+niin+sitä+tapailin.Haikeus+mielen+tavoitti,+kun+niitä+aikoja+muistan.Makriinan+mielipiteeseen++vuodenajoista,+minä+myös+niitä+rakastan,+syksyn+rosputot+ja+sateet+luovat+uskon+jostain+paremmasta+ja+nyt+olemme+saaneet+niistä+nauttia.Kevät+tulostaan+ilmoittelee+ja+se+voimia+antaa+jaksamaan+nämä+nykyiset+vaikeudet.Tuo+päivien+täyttäminen+järkevästi,+eihän+se+mikään+tavoite+enää+ole,+olemme+työpanoksemme+antaneet,+nyt+on+lupa+vaikka+vaan+olla,+se+että+sisältöä+jollakin+tapaa+pitää+eloon+saada,+mutta+sekin+onnistuu+vaikka+Noja-tuoliin+istahtaen;)D+Brinkkala++viestittelyn+aikoo+jättää,+no+et+kai+kokonaan+niin+tee,+huilaile+välillä+ja+palaa,+kun+tilanne+sen+sallii.Onhan+tämä+"vähän+"+villiksi+mennyt,++joskus+sitä+pohtii+onko+pakko+lainkaan+kirjoitella,+mutta+mitäs+sitten+senkin+ajan+tekisi,+mikä+tähän+menee.On+niin+monta+mukavaa+kirjoittajaa,+että+aina+jaksan+vaan+mukana+pyöriä,+kieltämättä+nuo++ikävyydet+harmittaa,+mutta+minkäs+teet.Toisilla+on+varmaan+huono+olo+ja+sitä+purkavat+ja+sitten+kohteena+olijat+niitä+viestejä+ruokkii+ja+jatkumo+elää.Väärinkäsitykset+myös+tilannetta+vaikeuttaa,+kun+viestit+ei+oikeaa+kohdetta+tavoita,+taas+perään+kuulutan+sitä+oksapuuta,+miksi+se+onkaan+niin+vaikea+toteuttaa?Kissamummon+ilo+mieltäni+ilahduttaa,+jotakin+myönteistä+edes+jossain.Kiva+että+olet+ystävän+saanut+mitä+ulkoiluttaa+ja+vielä+uusissa+asuissa,+kelpaa+varmaan+toisten+ihastella..Kyllä+se+koira+on+todellinen+ystävä,+joka+mielen+nostaa+omalla+olemassa+olollaan,+tyttärentytär+pieni+koira+mukanaan+kävivät+luonani+ja+koira+syliin+halusi,+kyllä+se+hellät+tunteet+mieleen+sai+ja+ikävän+myös+omaa+pientä+koiraani+kohtaan.Herkässä+on+usein+mielialat.Demeter+tapansa+mukaan+viisaita+puhuu,+ei+se+että+jätämme+taistelukentän+mitään+auta,+sovinnollisesti+vaan+viestejä+laittamaan,+ehkä+toivossa+ollaan,+että+rauha+palaa.Pirtin+henkeä+tuskin+löydämme,+mutta+nyt+eletään+toista+aikaa,+ehkä+liian+totista+,+leikinlasku+ei+sovi+nykyiseen+ilmapiiriin+ja+mielikuvituksen+ei+voi+antaa+lentää.Sitä+leikinlaskua+ja+mielikuvituksen+voimaa,+sitä+pirtissä+viljeltiin+ja+hauskaa+oli;)Ehkä+nykyinen+elämä+on+vaan+tavoitteita+ja+onnistumista++vaativaa,+haihattelu+on++täysin+tuomittu.Silti+jotakin+hauskaa+aina+toivoisi+kuulevansa+ja+sitähän+tässä+yritetään+ylläpitää;)Tauon+pitäminen+puoltaa+paikkaansa,+jos+ei+mitään+iloa+palstalta+löydä,+mutta+aika+voi+muuttua,+sitkeys+palkitaan,+onhan+se+onnistunut+aiemmin,+olemmeko+sen+huonompia,+jokainen+vaan+yrittämään;)Vietetään+taas+yksi+ihana+päivä+ja+hymyillään,+ei+irvistetä+ja+huomenna+tämäkin+päivä+on+historiaa;)
  10. Keskelle+viikkoa+taas+herätty,+tuntuu+ettei+muita+päiviä+olekaan+kuin+keskiviikko+ja+lauantai,+kai+siksi+tältä+tuntuvat,+kun+saunapäiviksi+muodostuneet.Kello+ei+vielä+kahdeksaa+ja+ulkona+täysi+päivä,+toinen+ihmettelyn+aihe;)Ihmeeltä+tuntuu,+että+luonnossa+yleensä+eläimet+selviävät+ja+löytävät+ruokansa.,+siinä+kissan+viikset+heiluvat,+kun+saalista+seuraa,+muistelin+oman+kissani+aina++pientä+ääntä+pitäneen,+kun+ikkunasta+lintuja+seurasi+ja+häntä+viuhtoi;)Arkipäivän+tapahtumiahan+sitä+kirjoitellaan,+ei+mitään+mahtavaa+antia+ole,+mutta+joku+tykkää+tästäkin,+löytyy+varmaan+moniakin+ketjuja+ja+palstoja+joilla+jotain+tärkeääkin+pohditaan.En+sattunut+katsomaan+sitä+ohjelmaa,+mistä+brinkkala+mainitsit,+mutta+olen+Facebookin+neulontaryhmässä+ja+siellä+näitä+näkee+ja+sieltä+usein+tulee+hypättyä+näiden+taitajien+sivuille.Noista+uskon+asioista+olen+pitkälti+samaa+mieltä+Makriinan+ja+ynnämuun+kanssa,+en+halua+uskon+asioista+keskustelua,+niille+varmaan+löytyy+palstat+jossa+asia+on+ok,.Uskonto+on+jokaisen+sisäinen+asia+ja++siitä++mielipiteet+jokainen+itse+sisimmässään+päättää.Vammaisuus++on+toinen+asia,+mihin+en+lähtisi+keskustelussa+puuttumaan,+myös+ulkonäkö+kysymykset+kuuluu+samaan+sarjaan,+vanhalle+jos+nauretaan+ei+suurta+haittaa+tee,+sillä+se+aika+jokaiselle+joskus+eteen+tulee.Enpä+nyt+paljasta+sarjan+loppua+mitä+Makriina+katsoo,+olen+sen+katsonut+ja+monta+muuta+samankaltaista.+mielenkiinnolla+niitä+käänteitä+seuraa,+vaikka+joskus+totuudessa+ei++pysytäkään;)+mielikuvitus+pelaa+ja+kaikki+onnistuu;)Itse+katson+paljon+Korealaisia+sarjoja,+siellä+elämän+kulku+poikkeaa+omastamme+ja+tavallaan+sekin+kiehtoo.Muotitalo+Velvet+on+myös+yksi+katsottava+sarja,+tuli+muuten+viitoskanavalta+vuosia+sitten.Kovin+sekava+on+ketju+eilisen+ajalta,+ei+oikein+saa+otetta+mihinkään+viestiin,+olan+kohautuksella+ei+kuitenkaan+mitään+sanomista+voi+kuitata,+vaikka+ei+elämän+tärkein+asia+tämä+olekaan.,+Jatkuva+ilkeily+ja+huomauttelu+kielteisesti+luo+pahaa+mieltä+ja+se+nyt+kaiketi+kaikkein+vähemmän+kaivattu+"piristys"+on.Kirjaston+käyttäjämäärä+täällä+meille+vähentynyt,+lehdestä+juuri+luin,+no+miksi+ei+olisikin,+joka+paikkahan+kärsii+tästä+olotilasta+missä+elämme.Apteekkiin+on+minun++myös+suunnattava+lähipäivinä,+se+yksi+nautittava+pilleri+loppusuoralla;)Minulla+tuo+lämpötila+on+aivan+liian+korkea,+pattereiden+lämpötilaa+on+laskettava+väliin,+yläkerran+huoneissa+on+kuulema+viileä+ja+siksi+lämpöä+on+nostettava.Jätän+nyt+tähän,+ei+ajatus+juokse,+näin+käy+minullekin+joskus,,+tai+tyhmyys++tiivistyy;)Hyvää+vointia+teille+kaikille,+pärjäillään.
  11. Tiistaiaamu+ja+ulkona+jo+melkein+täysi+päivä,+jos+vielä+aurinko+nousullaan+kirkastaisi+hyvinkin+valoisaa+olisi.Nyt+ei+varmuudella+osaa+sanoa,+saako+aurinko+paistamaan,+hieman+siinä+ja+siinä,+eilen+iltapäivällä+loistoaan+esitteli;)Pakkasta+kumminkin+viisitoista+astetta,+ihan+talvelta+tuntuu.Paljon+on+viestejä+eilen+tullut+mukavia,+mutta+myös+toisenlaisia,+ikäviä+pahaa+mieltä'+tuottavia.Ymmärrän+huumoriksi+korppis+"riidanhaastamisesi",+mutta+innostus+kasvaa,+kun+osallistut+kinaamiseen.Nyt+ei+vielä+edes+kunnolla+alkuun+päästy,+kun+ketju+täyttyy+sanailusta,+edellisen+ketjun+kohdalla+loppupuolta+odotit.Turhaahan+se+on+pyydellä+sopua,+kun+tahtoa+siihen+ei+ole.Toki+mukavia+asiallisia+viestejä+mukaan+mahtuu+ja+harmittaa,+kun+meinaavat+hukkua++näiden+huutelujen+väliin.Hurskainen+ihmetteli+onko+Noja-tuoli+ollut+koko+ajan,+kyllä+vaan+on+++pyrkinyt+palstalla+pysymään,+vaikka++joskus+väsymistä+monellakin+havaittu.Ikähän+meitä+yli+80:siä+alkaa+painamaan,+mutta+sisulla+ja+sydämellä+vaan+mukana+koetamme+olla+mielialan+ylläpitoa+koitamme+toisillemme++tarjota.Hyvin+olemme+aika+ajoin+sitä+saaneetkin,+nyt+kun+sinäkin+oman+panoksesi+annat,+iloa+varmaan++kertomasi+tuottaa.Onhan+kiva+kuulla+niistä+sinun++variksistakin,+vieläkö+perheonni+kukoistaa?Nyt+ei+tämän+enempää+katsellaan+mihin+suuntaan+kirjoittelu+menee+vaan+jatkuuko+samanlaisena.+mitä+en+kaikilta+osin+toivo.Kaikkea+kivaa+kuitenkin+live+elämään,+jospa+se+pirteyttä+jaksaisi+antaa,+kaiken+keskelle;)
  12. Maanantaihin+herätty+ja+uuteen+viikkoon,+niinpä+vilahti+viikko+seuraillessa++maailman+menoa+monelta+taholta.Naapuritalon+katolta+lumia+pudottavat,+tuokin+harmi+se+lumen+tulosta+tulee+ja+euroja+kuluu,+esteitäkin+laittavat,+silti+liian+paksua+kerrosta++ei+esteet+alas+tuloa+estä.Myös+lumen+ajaminen+katujen+vierestä+ja+parkkipaikoilta+hinnakkaiksi+tulee,+mutta+nämä+niitä+talven+iloja;)+Olipa+kiva+nähdä+Hurskaisen+ilmestyneen+vahvuuksiin,+aikaa+onkin+kulunut+kun+viimeksi+kirjoittelit.Kenenkään+kirjoittamatta+jättäminen,+ei+rauhaa+takaa,+itse+jokainen+tykönään+viestinsä+miettii,+tuo+viimeisen+viestin+kirjoittaja+ajatuksineen+ei++asian+ydintä+ymmärtänyt,+ikä+ei+ratkaise,+vaan+ajattelu.Jättämällä+pois+henkilöön+menevät+ikävät++sanonnat,+sillä+kaikkea+ei+pakko+ole+esille+tuoda,+mitä+ehkä+mielessä+liikkuu.Varmaan+jokaisella+joskus+ärtymystä+esiintyy,+mutta+pakkoko+on+esille+tuoda,+siitähän+riidoista+on+kysymys.Kaikilla+on+oikeus+kirjoittaa+millä+palstalla+tahansa,+sisältö+ratkaisee,+ei+ikä.Yleisesti+ottaen+kaikki+mukaan+sopii,+en+koskaan+ole++muuta+sanonut,+jos+mainitsin,+tarkoitin+tyylin+muuttuneen+ehkä+nuoremmilla+ikäluokilla,+kun+vertaa++meihin+"iäkkäisiin"+emme+pysy+tahdissa+mukana;)Tämä+ilmiö+joka+paikassa+nykymaailman+menossa.+nuoria+paljon+syytellään,+mutta+taitaa+kolahtaa+kaikkiin+nykyeläjiin,+ei+edes+vanhenevat+ihmiset+siltä+tyyliltä+välty,+kun+lukee+lehtien+palstoja.Minä+itse+henki+elää+ja+huomion+kipeys+kasvaa.Asiallisia+kommentteja+olette+esittäneet+ja+sillä+linjalla+sopu+säilyy,+unohtaen+henkilöihin+menevät+maininnat.Nuo+nimittelyt+takarivin+taaveista+ja+muista+vastaavista++voisimme+jättää+ja+kirjoitellaan+tyhmästikin,+ei+kaikkea+tarvitse++niin+pilkun+tarkkaan+tulkita;)Kysyähän+aina+voi,+jos+ei+ymmärtänyt;)Jospa+jätän+tähän+tällä+kertaa,+taitaa+jo+toistoiksi+mennä+nämä+minunkin+viestit.Silmälasit+lähden+hakemaan,+sain+ilmoituksen,+että+valmiit+ovat,+antaako+ilmettä+lisää,+vaan+hassummaksi+muuttuu;)kalliit+ainakin+olivat.Tärkein+juttu+kuitenkin,+että+näkeminen+onnistuu+vielä+tälläkin+iällä.+jos+näkö+häviää,+yksi+mummo+vahvuuksista+häviää;)
  13. Huomenet+pakkasaamuun+ja+lauantaipäivään,+pakkasta+kaksitoista+astetta,+ei+paha+ollenkaan.Oikein+hyvä+mattojen+ja+vuodevaatteiden+tuulettamiseen+tämä+päivä,+siellä+ne+jo+haistelevat+pakkasta+ja+pientä+tuulta+parvekkeella.Into+siivoukseen+oli+tipotiessään,+mutta+pakotin+itseni+kerrankin+taas+näihin++hommiin;)Olen+mietiskellyt,+että+miksi+suomalaisia+pitää+varoittaa+pakkasesta,+eikö+mittari+jokaiselle+näytä+tai+ulos+mentyä+viimeistään+onko+kylmä+ja+sisään+takaisin+vaatetta+lisäämään;)Onko+uusavuttomuus+iskenyt+myös+pakkasen+suhteen,+aikoihin+on+eletty.Jo+vähän+toisella+kymmentä+astetta+pitää+varoitella,+voi+sentään,++kun+yli+kolmekymmentä+asteisesta+on+selvitty+ilman+varoittelua.Huumorin+esitys+on+minun+mielestä+sitä,+että+saa+toiset+nauramaan,+,+tuskin+itselleni+hauskuutta+lisää,+jos+kukaan+ei+vitsiäni+ymmärrä.Huono+olenkin+vitsejä+ja+hauskuutta+esiin+tuomaan,+mutta+asialliset+viestitkin+on+mukavia+lukea,+ainakin+ne+joista+ei+tarvitse+etsiä+mitään++rivien+väliin+piilotettua.Ikävä+on+huomata,+että+asiattomia+on+viestit+olleet,+kun+noin+paljon+poistoja+on+tehty.Makriina+kukkiaan++surkutteli,+minulla+ei+monta+olekaan,+ja+ihmeen+hyvin+ovat+säilyneet.Nostin+pelargonia+laatikot+ikkunalle,+mutta+en+usko+kasvun+alkavan,+niin+surkealta+näyttivät.Olen+kyllä+sitä+mieltä,+että+suu+supussa+ja+asiallisesti+on+tuon+naapurin+kanssa+keskustelua+käytävä.Kiusaannuin+eilen+ohjelmassa+missä+toimittaja+puhui+asiaa+esittävän+päälle,+kummankaan+puheesta+ei+selvää+saanut.Oliko+A-studio,+ei+jäänyt+se+mieleen,+mutta+ärsytys+syntyi,+luuleeko+toimittaja+hyväkin+olevansa,+kun+ei+suunvuoroa+anna,+hänelle+joka+vuorossa+on.Palomalle+onnea+tulevan+hääjuhlan+vuoksi+ja+myös+kirjasi+valmistumisen+johdosta,+juhlimista+roppakaupalla;)Kyllä+se+on+työlästä+esittää+pirteää,+jos+aihetta+ja+iloa+ei+elämässä+ole,+uskon+kylläkin+ynnämuulla++ilonkin+aihetta+löytyvän,+ainakin+pienesti.Se+joka+aamuinen+herääminen+jo+siihen+aiheen+antaa,+jos+vielä+kolotus+ei+vaivaa+ja+ruoka+maistuu,+onhan+sekin+pieni+ilon+aihe.Jos+tätä+aikaa+alkaa+liikaa+miettimään,+todella+harmillista+se+on,+ja+tulevaisuus+ei+parempaa+lupaa,+meinaa+se+mieli++mustaksi+muuttua.Jostakin+luin,+että+kirjoittelu+olisi+hyvä+keino+tympääntymiseen.+tai+sen+tyyliseen,++joten++kirjoittelemaan+vaan;)Toivo+eläköön+vahvasti+mielissä,+kyllä+se+tästä+;)Perunalaatikosta+sinisiru+kertoi,+minulla+samat+aikomukset+huomenissa,+voipa+olla+riisipuurokin+uunissa,+josta+myös+olette+puhuneet+ja+maistuvalta+todenneet,+no+onhan+se+hyvää,+vaikka+marjakeiton+kanssa.Eilen+tein+kerrosliha+kastikkeen+vanhaan+tapaan+ja+perunamuussi+ja+porkkanat,+jopa+maistui.Neeassa+kropsua+kertoi+tekevänsä,+nyt+ei+asia+ole+aivan+hallinnassa,+on+ne++ohukaisia+vai+mitä?Hernekeitto+tarpeet+odottaa+minulla+myös,+siinä+taas+tuleekin+monen+päivän+ruoka+kerralla.Nyt+päivän+puuhiin,+ihana+kun+valoisuus+nyt+jo+tähän+aikaan,+siitäkin+iloa+pystyy+ammentamaan;)Ei+kyllä+ilolla+noita+hommia+jatka,+mutta+pitää+ajatella+sitä+tunnetta+mikä+tulee,+kun+raikas+tuoksu+kodin+täyttää,+sillä+senhän+pakkanen+varmasti+aikaan+saa,;)Iloisia+aiheita+etsimään+ja+niistä+kertoilemaan,+saaden+ilon+syntymään+kaikkien+mieleen;)
  14. Aurinkoisen+päivän+alkua,+ulkona+jo+täysi+päivä,+minkä+yllättyneenä+huomaa+näin+kauniina+aamuna,+kun+aurinko+loistaa.Pakkasta+viisitoista+astetta,+ei+lainkaan+outoa+suomalaisille,+luvattu+on+vähän+lisää,+mutta+selvitään+siitäkin,+kun+vaatetta+päälle+laitetaan.Runebergin+päivää+vietämme,+liput+saloissa+liehuu,+jotenkin+tämä+päivä+keväästä+lupauksen+antaa;)Noista+huijauksista+varoitellaan+ja+tarkkana+on+oltava.Myös+nämä+nettikaupat+hankalia+joissain+tapauksissa+ja+ainakin+jos+palauttamaan+joutuu,+voi+harmia+syntyä.Olen+luottavaisesti+nettikaupan+kanssa+yleensä+toiminut,+mutta+nyt+uudesta+paikasta+tilasin+ja+palauttamaan+joudun,+niin+onpa+hankalaa.Vaikea+selkoista+luettavaa+ja+jo+osoitteen+saaminen+palautukseen+kiven+takana,+tovi+aikaa+meni,+jospa+nyt+tuottaisi+hyvän+palautteen.Vähennän+nettitilauksia,+vain+kokemani+ostopaikat+hyväksyn.Eliaana+oikeassa+olet+varoituksinesi,+syytä+on+olla++valppaana+kaiken+suhteen,+mikä+kyllä+elämän+kulkua+haittaa+tämä+varpaillaan+olo.Ramoonan+mainitsemat+leveät+sukset+voisi+minunkin+hiihtämistä++tehdä+mahdolliseksi.Joskus+kolmekymmentä+vuotta+taaksepäin+tuon+tyylisillä+hiihtelin,+vakavasti+kun+ajattelen,+ei+se+enää+onnistuisi+lumikengilläkään;)Voisi+alta+aikayksikön+mummo+pyllähtää+hankeen+ja+siinäpä+toinen+ongelma+eteen+tulisi,+miten+ylös+pääsy+onnistuisi;)Minä+ilahdun+toisen+keltanokan+esiin+tulosta,+mustarastas+urospuolinen+tämän+nokan+omistaa+ja+usein+laulunsa+kuulee+surumielisenä,+tosin+ei+näillä+nurkilla+useinkaan+sitä+kuule.Luultavasti+talvehtiikin+jossakin+päin+suomea.Eikö+noita+viestejä+jotka+harmia+aiheuttaa+voisi+ylläpidon+kanssa+selvittää,+ainainen+arvailu+tuskaa+lisää.Vaikea+on+kantaa+ottaa+näin+heikon+arvailun+tuntija+ja+kun+vielä+ei+jaksa+ymmärtää+noita+kiusaamisen+tarpeita.Minä+en+muilla+palstoilla+käy+edes+lukemassa.Mikä+ilo+kelläkin+lienee+mollata+tuntemattomia+viestittelijöitä.Sinisiru,+kyllä+tuo+aurinko+saa+jo+näkemään+kaiken+kasvun+silmissään,+minäkin+jo+pelargoniat+meinaan+valoon+kantaa,+niitä+sitten+joka+aamu+tarkastan,+onko+elon+merkkejä;)Minulle+olohuoneen+ikkunaan+näkyy+tällä+hetkellä+ilta+auringon+laskeutuminen,+kun+niin+matalalta+kulkee,+taivaanrannalla+vahvan+värinen+oranssipallo+hehkuu,+ihana+ilmestys+on.Joka+päivä+jotakin+uutta+voi+katsella,+helmikuun+ohitettua,+alkaa+kevät+kohisten+joutumaan;)Miaelina+tuon+pakkasten+sulatuksen+esiin+toi,+minulla+on+kaksi+pakkasta+ja+voin+vuoron+perään+ne+sulattaa,+kukaties+toisen+jo+pois+päältä+saan.Kukkakaalit+ja+laatikko+tarpeet+jo+olen+kuluttanut,+muutama+perunapussi+vielä+herkuttelun+mahdollistaa;)Taidan+tämän+päivän+ahertaa+neulomusten+kanssa,+mieltä+painaa+keskeneräiset+työt,+vaikka+ainahan+joku+kesken+on,+kun+uutta+aloitan;)Viima+saattaa+tänään+kasvoihin+ottaa,+sen+näköistä+tuo+lippujen+heiluminen+on,+mutta+maskikin+vähän+kasvoja+suojaa,+jos+sen+ulkoillessa+kasvoilla+pitää.Minä+aina+kaupan+edessä+laitan,+kun+silmälasit+huurettuu+koko+ajan,+joskus+yritän+ilman+laseja+ostokset+tehdä,+vähän+hankalaa+sekin+on.Ulkoillaan+jos+siltä+tuntuu,+ehkä+paketin+postiin+minäkin+vien.
  15. Pakkaspäivää+ja+nyt+jo+kolmetoista+astetta,+entisajan+talvelta+tuntuu.Hyppäsin+tänne+aloituksen+jälkeen,+kun+en+osaa+mitään+enää+sanoa+noihin+kiistan+ympyröihin.Ikävä,+että+samat+puheet+vaan+jatkuu,+onko+totta,+että+kumpikin+kiistan+osapuoli+muistaa+väärin+tai+on+ymmärtänyt+asiat+ja+kertomat+aivan+pieleen?Nyt+toivoisin+kirjoittelun+rauhoittuvan+ja+muuttuvan+vähemmän+epäilyjen+kentäksi,++eihän+täällä+tuomareita+ole,+jotka++kääntäisivät+totuudet+esiin,+itse+on+omat+viestinsä+muutettava.Sopua+kirjoitteluun.Brinkkala+kertoi+lumentulon+jo+tulleen+heidänkin+osaksi+ja+riittävästi+sitä+on+nyt+joka+puolelle+kaiketi+tullutkin.Kalliiksi+lumen+pois+vieminen+tulee,+kun+pihoissa+ei+ole+paikkaa+monestikaan+kasata++pihapiiriin.Suksikauppa+on+kuitenkin+vilkastunut+ja+se+on+hyvän+lumitilanteen+ansiota,+kyllä+kansan+kunto+kohenee;)Kissamummo+muistoissa+elää,+niihin+sitä+on+turvauduttava,+kun+elämä+ei+uusia+kokemuksia+kaikille+anna,+mutta+hyvä,+että+muistot+vielä+mielessä+säilyy;)Vähiin+on+jääneet+ulkomaan+matkat+minulla,+sitä+vaan+piti+kotia+maksaa+ja++sen+jälkeen+oli+auto+ja+mökki,+aina+pankin+turvin+jotain+saatiin+hommattua,+korkoja+maksettiin.Hyvillä+mielin+kuitenkin+ajattelen+ja++iloa+tunnen,+että+viimeiset+kymmenen+yhteistä+vuotta+mieheni+sai++vapaaherrana+elellä+ja+nauttia+uurastamisen+tuloksia.Elämä+oli+sitä,+kun+tyhjästä+piti+aloittaa,+mutta+onni+on+mukana+kulkenut+melkoisen+mukavasti,+nyt+sitten+muistoissani+elän+minäkin;)Nuo+maailmalta+kuuluvat+uutiset+ei+mieltä+ilahduta,+kuten+Makriina+myös+mieltää,+aina+vaan+kauheuksia+esiin+tulee.Noiden+nuortenkin+kohdalla+tulee+mieleen+se,+että+onko+elämän+todellisuus+heiltä+päässyt++kasvatuksen+myötä+kokonaan+oppimatta?Olisiko+jossain+asioissa+palattava+meidän+ikäisten+lapsuuteen,+jolloin+kunnioitus++toista+ihmistä+kohtaan+opittiin.Liian+nopeaan+kaikki+edistyy+ja+aina+vaan+enemmän+ihminen+unohtuu,+lapset+kokee+turvattomuutta+ja+se+sitten+ilmenee+monella+ikävällä+tavalla.No+viisautta+löytyy+joka+asiaan,+mutta+puuttuuko+rakkaus?Jospa+tämä+päivä+toisi+vain+mukavia+viestejä+ja+saataisiin+Noja-tuoli+ketju+leppoisan+rauhalliseksi,+kukaan+ei+varmaan+nauti+siitä,+että+epäsopu+ketjussamme+vaikuttaa.Ymmärrystä+ja+hyvää+tahtoa,+sitä+maailma+kaipaa,+myös+Noja-tuoli++hyvää+mieltä+tuottavana;)
  16. Aamupäivää,+tai+aamuhan+se+vielä+onkin,+sekoittuu,+kun+nykyään+pidempään+nukun+ja+tänään+vanhan+merkin+tapaan+heräsin.Kuuntelin+eilen+asiatuntijan+neuvoja+radiosta,+kun+mieltä+alkaa+ahdistaa.Hän+kertoili+kaikkea+mahdollista+mikä+mielenliikkeitä+hallitsee+ja+tekee+huonon+olon.Mieleeni+jäi+koronasta++se,+että+pitää+sulkea+radio,+kun+jatkuvaa+viestintää+siitä+tulee,+yksin+kuuleminen+jo+ahdistuksen+aikaan+saa,+kun+sitä+toistuvasti+joutuu+kuulemaan.Omalla+kohdallani+olen+tämän+näin+kokenutkin,+sama+noista+rokottamisista,+kunhan+nyt+saataisiin+ensin+kaikkia+kattava+rokote+maahan.Meitä+on+niin+monenlaisia+ihmisiä,+herkempi+jo+ahdistuu+tiedon+tulvasta,+joka+ei+varmuutta+kuitenkaan+anna.Noita+tiedotuksia+tulee+hämäävästi+joka+tiedotusvälineistä,+arvailuja+arvailujen+perään,+toivoisi+tiedottamisen+olevan+varman+päällä+olevaa,+ei+puhetta+ennen,+kuin+tieto+varmistetaan.Jokainen+taho+erilaista+tietoa+antaa+ja+ei+ihme+jos+kansalaiset+huolestuu.Makrameekurssilla+tuli+keskustelua+siitä,+miten+kaikki++paljonkin+työtä+teettäneet+käsityöt+ei+nykyisin+kelpaa+nuorille.Siinä+sitten+juuri+pitsiliinoista+mainitsin,+joita+on+pilvin+pimein+tullut+tehtyä,++olen+tarjonnut+nuoremmille,+ei+käy,+siihen+mukana+ollut+rouva+totesi,+että+tulee+aika,+ettäkelpaavat.Kertoi+oman+äitinsä+myös+liinoja+tehneen,+nyt+jo+vanhenemassa+olevana+hän+ne+kelpuutti+aarteina+pöydilleen,+joten+toivossa+ollaan+ja+lisää+tehdään;)Sama+havainto+myös+minun+silmiin+sattui,+mistä+Makriina+kerroit,+rotta+juosta+viipotti+tien+yli,+kamalaa,+käärmeen+ohella+suurimpia+inhon+kohteita,+vaikka+kummankaan+kanssa+en+monasti+ole+kohdannut,+etäältä+vain+nähnyt.Ramoonalla+hyvät+mahdollisuudet+lintujen+seurantaan/ruokintaan,+kun+ei+kieltoja+ole.Mökillä+kului+päivämme+aina+myös+lintujen+seurannassa+ja+talvella+joka+viikko+kävimme++syöttöpaikat+täyttämässä.Parikymmentä+minuuttia+matkan+teko+kesti+ja+ohjelman+puutteen+sen+päivän+osalta+täytti,keväällä+aina+joutsenten+tulo+ja+muiden+vesilintujen+kosintarituaalit+seurattiin+ja+silloin+varmasti+kesän+tulon+tiesi+lähellä+olevan;)Nyt+vain+muistelot,+mitkä+aina+vaan+haalenevat,+kohta+ei+mielessä+enää+mitään+ole,+valokuvat+sitten+apuna+muistojen+heräämiseen.Harmittaa,+kun+en+ole+mitään+muistiin+panoja+suorittanut.Olen+sanonut+aika+ajoin,+että+tämä+kirjoittelu+on+taitolaji,+aina+pitää+ajatellen+viesti+laittaa,+tai+lunta+tuppaan+tulee.Pienikin+lipsahdus+saa+aikaan++suuren+porun+ja+tuota+sinisiru++juuri+noilla+maininnoillasi+tarkoitat,+väärinymmärryksiä+aina++sattuu+tahtomattaankin.Nyt+päivä+taas+valennut,+mutta+jokohan+tänään+aurinko+näyttäytyy+meille+tänne+Savon+puolelle,+pieniä+lupauksen+tapaisia+taivaalla+näkyy,+mutta+ei+nuolaista+ennen+kuin+näkymä+silmiin+tulee;)Viettäkää+päivä+iloisissa+merkeissä,+radiot+kiinni+jos+ahdistaa+niiden+anti+ja+rauhassa+odotamme+tulevia+rokotuksia.Minä+eilen+innostuin+musiikkia,+semmoista+tanssittavaa+kuuntelemaan,+Janne+Tulkin+levyjä+kuuntelin,+tuli+ihan+nuoruus+mieleen;)
  17. Pilvisenä+aloittaa+helmikuu+säänsä+puolesta,+aurinkoa+olen+monena+päivänä+huhuillut,+mutta+eipä+minun+ikävästäni+piittaa;)Lumisadetta+tällekin+päivälle+luvattu,+mutta+entisen+ajan+mukaan+lunta+talveen+kuuluu,+vaikka+ilmastonmuuttuminen+monessakin+jutussa+päällimmäisenä.Demeter+ohrapuuroa+kiitteli+ja+hyväähän+se+on,+vaatii+kyllä+voisilmän;)Paras+puuro+tulee+täysmaidosta,+olipa+kyse+ohrasta+tai+riisistä,+laktoosisesta++maidosta+en+pidä+ja+värikin+punaiseksi+muuttuu+ei+ole+houkuttavan+näköinen.Yllättävän+paljon+joille+ei+tavan+maito+käy.Ynnämuu+arveli+koko+yhteiskunnan+muuttuneen,+samaa+mieltä+minäkin,+massana+kulkevat,+ilman+minkäänlaisia+periaatteita,+vain+vaatimukset+ja+oikeutensa+tietävät,+hyvä+niinkin,+vaikka++joskus+yli+menee,+vain+minä+itse,+tyylillä+eletään.Ei+hyvältä+näytä+tulevaisuus+näillä+merkein.Makriina+kertoi+katsoneensa++elokuvan+Järki+ja+tunteet+Netfixsistä,+olen+katsonut+minäkin+ja+nyt+katson+sarjaa+Keskuksen+tytöt,+ja+siinäkin+eletään+aikaa,+jolloin+mies+saneli+ehdot+elämälle+ja+erokin+onnistui+jos+mies+suostui.Pukeutuminen+on+noissa+vanhoissa+kuvissa+niin+ihanaa;)Neeassa+kaipaili+kirkkoon+pääsemistä,+kyllä+se+aika+vielä+tulee,+jaksetaan+vain+uskoa.Tämän+kaipauksen+onneksi+pystyy+telkkarista+toteuttamaan,+vaikka+ei+niin+aidolta+tunnukaan.Sinisiru+joskus++noita+sanontoja+käyttää,+tuskin+kuitenkaan+loukkaamista+ajattelee,+nykyään++ei++aina+niin+sopivilta+tunnu,+vaikka+totta+onkin.+Haukkumanimiksi+luokitellaan,+varovainen+pitää+olla++noissa+sanonnoissaan,+herkässä+on,+entinen+lakukin+niin+suloinen+ja+lapsuuden+mieleen+tuo,+tuskin+kukaan+sitä+haukkuakseen+lausuisi,+näin+uskon,+mutta+näin+vaan+on.Muistan+mieheni+kertoneen,+että+lapsen+mielen+haavoitti+evakonpentu+sanonta,+vielä+aikuisenakin+sitä+muisteli.Kristiina+silitystä+kaipasi,+olihan+se+urakka+sinulla+kun+paidat+sileiksi+silitit.Silittäminen+on+mukavaa,+työn+jälki+heti+näkyy,+silittämään+tässä+aionkin.Päivä+jo+täysin+valoisa+ja+vaikka+ei+aurinko+paistakaan,+kevät+tuossa+valoisuudessa+enteitä+lähettää,+sitä+odotellen,+hyvän+päivän+toivotuksiin+lopetan;)