Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Hyvää+päivää,+ei+tullut+aurinkoa+eilen,+ei+tule+tänäänkään,+pilvessä+on+ja+neljä+astetta+pakkasta.Nuo+valitukset+lehden+palstoilla+vaan+jatkuu,+tänäänkin+monta+lumitöitä+arvostelevaa,++on+ihan+tottakin,+jos+sohjo+tielle+jää+vaikea+siinä+on+kävellä,+kun+pakkaselle+menee,+mutta+viimeistään+keväällä+helpottaa;)Onko+nyt+ihmisten+mieli+kääntynyt+tämän+koronan+vuoksi+ja+puretaan+joskus+aiheettakin+mieltä.Kuuntelen+radiota+ja+joku+vanhempi+paasaa+ja+voi+miten+pahalta+ääni+kuulostaa,+muuttaako+ikä+myös+äänen+väriä?Joskus+puhelimeen+vastattuani,+on+toisen+pään+kuuntelija+ihmetellyt+ääneni+nuorekkuutta,+kun+ikäni+olen+sanonut,+pitää+itse+kehua,+kun+niin+harvoin+muualta+kiitosta+saa;)DTuolla+Facebookissa+on+neulojien+ryhmä+ja+siellä+on+vilkasta,+nuoretkin+innostuneet+näistä+tekemisistä,+malleja+ja+ohjeita+sieltä+saa+vaikka+aloittelija.Toinen+toistaan+kauniimpia+tuotoksia+esille+tulee.Kädentaidot+oli+ennen+tarpeenkin+vuoksi+kehittyneet+mitä++taitavammiksi+ja+nyt+uskon+saman+tyylin+palailevan+pikkuhiljaa,+tietenkin+tarpeiden+mukaan,+enää+ei+välttämättä+suuria+pellavaliinoja+kudota.Mattoja+ainakin+jatkuvasti+kutovat,+nytkin+kurssilla+ollessani,+kolina+kävi,+mattoa+syntyi,+mikä+olisikaan+kivampaa+hommaa,+mutta+rajoitukset+siihenkin+on+tullut.Masennus+se+meinaa+päätään+nostaa+joka+suunnassa,+mutta+on+pitänyt+kestää+sota-ajan+kauheudet,+kaiken+puutteen,++selvitty+on,+nyt+kumminkin+ruokaa+saa+jokainen.Totta+tuo+mitä+demeter+noiden+vaivojen+kokemisesta+puhut,+kyllä+sitä+joka+risausta+joutaa+nyt+seuraamaan+ja+mielikuvituksella+saadaan+vaikka+minkä+taudin+oireet+esille.Noista+rokotusten+antamisista+puhutaan+liian+paljon+ja+tietoa+ei+varmuudella+ole,+milloin+edes+tulevat,+hermostuuhan+sitä+vähemmästäkin+ja+sitten+vielä+selvitetään+epävarmana+sitäkin,+että+voiko+vanhoille+kaikkea+edes+antaa.Ehtii+tässä+moni+jo+vaihtaa+maisemiakin,+jää+rokotukset+saamatta.Sitä+valoa+tähän+mielialaan+on+vain+opeteltava+hyvin+pienistä+etsimään,+se+mikä+ennen+oli+arkista+ja+pientä,+pitää+nyt+hyväksi+kaikki+muuttaa;)Ajattelepa+tulevaa+kesää+ja+kohta+jo+kasvien+mullan+vaihdot+ja+niiden+eloon+syttyminen+ja+moni+pieni+asia+mieltä+voi+piristää,+kyllä+se+siitä+demeter+ilokin+elämään+syntyy;)Minä+joitakin+vitamiinin+silloin+tällöin+syön,+mutta+en+oikein+jaksa+ajatella+mitään+uudistavaa+vaikutusta+olevan,+vanha+mikä+vanha+ja+ei+korjausta+kovinkaan+moneen+asiaan+löydy,+mutta+hyväksyn+olotilani+näinkin;)Niin+minunkin+pojantytär+on+innostunut+virkkauksesta+ja+nyt+koneompelusta,+vaikka+vasenkätinen+onkin.Innostui+ja+osti+koneen+jouluna+ja+nyt+näkyy+syntyvän+uutta+vaatetta+pikku+neidille,+hyvilläni+olen,+säästöähän+siitä+syntyy.Neulominen+ei+taida+kiehtoa,+mutta+siitä+se+into+uuden+opiskeluun+syntyy,+kun+entiset+rupeaa+liian+tutuiksi.On+matkojen+päässä,+en+innostamaan+pysty.Kyllä+sitä+purkkisoppaa+tuli+syötyä,+kun+pian+piti+ruokaa+pöytään+laittaa+ja+hyvää+olikin;)+Nyt+päivä+jo+pitkällä+ja+aikaa+vierähtänyt+turhan+paljon+tässä+istumisessa,+joten+hyvänpäivän+toivotuksiin+lopetan;)
  2. Terveiset+täysikuulta,+istuin+keittiön+ikkunan+edessä+ja+tätä+kummaa+näkymää+pitkästä+aikaa+ihastelin.Oli+kuin+piilosilla+oloa,+välillä+hävisi,+tullen+kohta+pilviharson+takaa+kirkkaana+esiin,+saattaapa+aurinkokin+tänään+näkyä.Eilen+kurssini+loppui+ja+pieni+kaunis+Makramee+syntyi,+ehkä+tulee+lisääkin+harrastusten+pariin,+jos+paikkoja+löydän+ripusteluun.Enpä+muista+koska+olisin+purkkihernekeiton+ostanut,+joskus+mökillä+varavarastona+oli.Keitän+yleensä+suuren+kattilallisen+ja+pakastan+annoksina,+hyvää+sekin.Kohtahan+ne+taas+ikkunan+pesut+alkaa+kummitella+mielessä+ja+vastahan+niiden+kanssa+taistelin.Tuima+on+minunkin+mielestä+suolaton+ihan+selvästi;)Makriina+kertoilit+"kyllä+maar+jutuista"+kyllä+lapsen+kieleen+piankin+tarttuivat,+asuessani+Tampereen+maisemissa."Meirän"+tyyliset+sanat+pian+unohtuivat,+kun+takaisin+Savoon+muutettiin.Ei+tuo+Savokaan+meinaa+aitona+taittua,+kirjoittaen+vielä+huonommin,+sekavaa+kieltä+juttelen.Hyvin+taittuu+ynnämuun+Savokin+tai+vivahde+ainakin,+aika+lähekkäisiä+nämä+murre+kielet+tällä+suunnalla.Konnevedellä+herätin+hymyilyä,+kun+sanoin+"kahotaan",+vaikka+Savon+rajoilla+siellä+ollaan,+ja+Rautalampi+taitaa++olla+rajana,+yhteinen+Kansallispuisto+näitä+yhdistää,+kävijöitä+on+paljon+puiston+maisemissa+käynyt,+näin+radio+kertoi.Paljon+on+tännekin+noita+ruotsalaisuuden+rippeitä+jäänyt,+olihan+tehtaiden+johto+melkein+vain+ruotsalaisia,+osin+saksalaisia.Ruotsalainen+koulukin+oli,+mikä+nyt+lakkautettiin.Muistan+koulumatkani+kulkeneen+sillä++puolen+katua,+missä+suomalaiset+tepastelivat,+toisella+puolen+kadulla+ruotsinkieliset+ja+sen+kuuli;)+Kuuluisiksikin+nuo+Savon+murteen+esille+tuoneet+kirjan+tekijät+ovat+tulleet,+kuten+Ramoona+kertoi.Kuuntelen+aamuisin+aina+Savon+radiota+ja+siellä+tätä+juttua+aina+kuulee++ja+kun+jostain+muualta+toimittajia++töiden+pariin+siirtyy,+hauskoja+kommelluksiakin+tulee.Tämä+kanava+mieltäni+ilahduttaa,+tulee+asiaa+aina+musiikin+lomaan+ja+hauskuutta+myös;)Perso+on+täällä+meillä+päin+sama+kuin+ahne,+usein+persoja+ollaan+makeasta+tykätessä.Hanakka+on+työhön+tai+muuhun+puuhaan+innolla+tarttuva.En+tiedä+ketä+tuolla+"vakiolla"+tarkoitit,+jos+minua,+ei+aihetta+viestien+laiton+vähentämiseen.Sopuisa+kirjoittelu+ei+ketään+loukkaa,+ehkä+nuo+rivien+välit+voisi+jokainen+sivuuttaa+tai+jättää+peräti+laittamatta,+arvailu+ei+kannusta.Sain+eilen+pussillisen+lankoja+ja+pyyntö+oli+tehdä+miesten+ja+naisten+sukat,+lopuista+langoista+(mitä+oli+aika+paljon)+lapasia+ja+lasten+kirjosukkia.Aikaa+minulla+on,+jos+ei+niska+ja+kädet+estä,+niin+pian+olen+langat+tuhonnut,+lopputulos+jää+sitten+langantuojan+arvioitavaksi.Kirkkaampi+päivä+ainakin+tulossa,+vaalea+harmaa+vielä+taivaalla,+mutta+vastahan+päivä+alussa,+ehtii+se+aurinko+pilkistelemään;)
  3. Loppuviikko+häämöttää,+tuntuukin+välillä,+että+ei+ole+muuta+kuin+keskiviikkosauna+ja+lauantaisauna,+mitä+niiden+välissä+tapahtuu+on+kuin+unennäköä;)Totta+kai+tapahtuu,+minäkin+ehdin+käydä+silmälääkärissä+ja+soitella+pakettini+perään,+no+vihdoin+se+tuli+ja+tänään+osan+tavaroista+palautan,+kaikki+ei+sopivia+ollutkaan.Pakollista+liikettä+tulee,+kun+Matkahuoltoon+paketin+vien,+lähellä+onneksi+on,+yhden+kadun+ylitys.Olen+tykästynyt+tilaamaan+vaatteita+samasta+liikkeestä+netin+kautta,+useimmiten+onnistuukin+ja+maksukin+parin+viikon+jälkeen,+ehtii+sovitella+ja+palautuksen+tehdä.Kaupasta+ostellessa+se+sovittaminen+uuvuttaa+ja+sääli+tulee+myyjääkin+kohtaan,+joka+vaatteita+sovituskoppiin+kantaa;)Tuttu+sana+oli+tuo+"hanakka"+mitä+Makriina+mainitsi,+useinkin+olen+kuullut+tämän+työtä+ahkerasti+tekevän+kohdalla.Noita+murteisiin+vivahtavia+sanoja+on+paljonkin,+mieleen+tulee++"höyli",+"näpsäkkä",+"pirtsakka",+"simppeli"+muuta+en+nyt+muistakaan,+vaikka+niitä+on+melkein+joka+tilanteeseen+sopivia;)Moni+sana+vielä+sellainen,+ettei+asiayhteyttä+millään+tavoita.Muistan+mieheni+ihmettelyn+sanasta+"lustuulleen"+ei+ollut+kuullutkaan+tarkoitusta+ja+aina+sai+naurun+aikaan,+kun+sen+ihan+luontevasti+esitin.Noista+ikävän+tuntuisista+viesteistä+ei+vaan+irti+päästä,+harmittaa+vähän,+eikö+vaan+voitaisi+omia+mietteitä+ja+kommelluksia+kirjoitella,+ei+niinkään+pohtimalla+miten+toiset+viestinsä+laittaa.Niin+erilaisin+aatoksin+täällä+jokainen+tallaa,+pieni+arvo+olisi+suotava+jokaiselle+ja+mahdollisuus+ajatuksiaan+esiin+tuoda.Ärsytystä+saattaa+jokainen+kirjoittaja+jollakin+tapaa+toisissa+saada+aikaan,+mutta+muistettava+on,+että+viestin+voi+sivuuttaa+kommentoimatta.Huumorikin+voi+olla+toisille+liikaa,+ainakin+jos+sitä+ei+huumoriksi+ymmärrä.Pientä+ymmärrystä+tämä+viestittely+vaati+kirjoittajalta+kuin+lukijoiltakin.Nyt+sitten+lähden+sinne+paketin+palautuskohteeseen,+uskon+helppoa+olla+tallustaa,+kun+aurat+ovat+jyränneet+monta+päivä+taloni+liepeillä,+tänäkin+aamuna+jo+ajoivat.Räntää+vähän+viskoo+ja+märkäähän+se+on,+joten+sohjoa+syntyy,+tuolla+kaupungin+liepeillä+kuulemma+aika+ikävä+ajella+sohjoisilla+teillä.Katuvalot+sammuivat,+ei+päivä+mitään+kirkastumista+osoita,+sankassa+pilvessä+on.Toivossa+kumminkin+jaksan+olla,+että+kyllä+se+aurinko+esiin+tulee;)
  4. Huomenta,+kova+liikenne+ikkunani+takana,+vesikatkos+tämän+päivää,+olen+vesisankoin+minäkin+varustautunut.Kovasti+on+kadullani+ollut+työntekoa,+aurat+tietä+sohjosta+puhdistavat+ja+tarvittavat+autot+työtekoon+seilaavat+edestakaisin+ja+kun+vain+puolikatua+käytössä,+ruuhkaiselta+näyttää.Viime+keskiviikkona+oli++lämpimänveden+tulossa+katkos,+kai+tämä+samaan+hommaan+liittyy,+illalla+pitäisi+olla+kunnossa,+jospa+saunaan+pääsisi.Aina+nuo+vilkkuvat+valot+saavat+seuraamaan+mitä+tapahtuu,+kun+useinkin++joku+hätä+on+kysymyksessä,+niin+kuin+varmaan+siellä+sinunkin+maisemissa+Eliaana.Kissakin+voi+tylsistyä,+totta+kai,+nuorempi+kissa+ainakin+viihdykettä+kaipaa,+vanhempi+jo+rauhoittunut,+kuten+ihmisilläkin+menee;)Kampaajalle+olisi+minun+myös+mentävä,+tukka+kasvanut+ohi+kaiken+säännön,+mutta+olen+ajatellut,+että+samahan+se+on+miten+roikkuu,+kun+kaupassakin+myssy+päässä+kuljen;)'Onhan+ilo+ja+mielenvirkeys+sitten+suurempi,+kun+kampaajan+käsistä+poistun;)Media+tiedottajat+tekevät+hätäisiä+ratkaisuja+joskus,+tai+aika+useinkin+ja++pelko+pääsee+leviämään.Totena+sitä+kaiken+uutisoinnin+pitää,+ei+enää+mitään++taruja+haluaisi+kuulla.Näihin+tietoihin+on+aina+opittu+luottamaan,+mutta+tänä+päivänä+saa+varautua+myös++ja+epäilemään+melkein+kaikkea+sanottua.Ynnämuu++viestejään+selitteli,+eihän+se+ole+mikään+ihme,+kun+asiat+väärinä+eteen+tulee,+totta+kai+niihin+pyrkii+uskomaan+ja+toivoisi+näin+olevan.Hyvä+vaan+kun+lunta+teilläkin+vielä+löytyy,+olisihan+pitänyt+ymmärtää,+että+niinkin+paljon+kun+sinne+satoi+ei+hetkessä+häviä.Onhan+nuo+rokotteiden+aikaan+saannokset+tiedotuksissa+harhaan+johtavia,+kolme+ihmistä+kuollutkin,+tosin+perään+oli+ilmoitus,+että+muu+sairaus+syynä.Hyvin+varoen+pitäisi+nyt+tietoa+laittaa+ja+myös+hyvin+tarkkaan+lukea+jokainen+viesti,+eiköhän+näihin+asioihin+jatkossa++selvyys+tule.Hiihtäminen+on+varmaan+kivaa,+ainakin+katsellen+siltä+näyttää,+minä+en+varmaan+suksillakaan+pystyssä+pysyisi,+vaikka+leveätkin+olisi+ja+jos+hankeen+kaatuisin,+miten+ylös+pääsisinkään?Taitaa+ne+kaupungissa+olevat+ladut+kapeille+suksille+tehdyt+voi+vähän+hankaloittaa+leveillä+hiihtäminen.Hyvin+tuloksin+pääsin+silmälääkärin+käynnistä,+kaksi+vuotta+lupasi+väliä+pitää,+jos+ei+mitään+kummempaa+ilmaannu.Mukava+oli+lääkärikin,+etunimellä+puhutteli+ja+se+minusta+niin+somalta+kuulosti,+taitaa+melkoisen+yleistä+ollakin,+mutta+joskus+hyvin+virallisia+herroja+ovat+lääkärit+olleet.Parin+viikon+päästä+taas+lääkärin+tapaan,+miten+hänen+kanssaan+onnistuneen?Onnea+vaan+rokotuksiin+meneville,+saapa+nähdä+koska+viesti+minulle+tulee,+pakettia+ei+kuitenkaan+ole+näkynyt,+nyt+sitä+peräämään.
  5. Pilvisennäköistä+edelleen+ja+sateita+lupaillaan,+aurat+jyräsivät+sohjoa+pois,+hyvin+työllistettyjä+ovat.Tekstaripalsta+oli+taas+täynnä+tätä+huonosti+hoidettua+aurausta,+taisi+yksi+viesti+jostakin+myönteistä+keroa,+muut+kaikki+(10+)+lumitöiden+hoidosta.Vaadittiin+lisää+auraustyötekijöitä,+onko+ihmisten+ymmärrys+täysin++hukassa,+kun+toisaalla+tapellaan+eurojen+riittämättömyydestä.Miten+kävisikään+näiden+valittajien++kohdalla,+jos+kerrottaisiin+lisää+aurausta+tulevan,+mutta+verosi++kohoaisi?Tulisipa+aihe+siitä+valittaa.Pientä+mietintää+vaatisi+moni+asia,+ennen+valitusrumbaan+lähdettäessä,+kaikella+on+toisenlaisetkin+vaikutukset.Eilen+ilmoitettiin+pakettini+saapuminen+kello+8-16+välillä,+eipä+tullut,+pitäisikö+nyt+postin+toiminta+valittaa;)+varmaan+tulee+tänään.Kaikki+tuppaa+selviämään+ja+todellinen+syy+valittamiseen+on+silloin,+kun+ihmishengestä+on+kysymys,+,+muu+kaikki+selviää.Yksinäisyyden+tunne++tuntuu++lisääntyvän,+ei+varmaan+mikään+ihmettelyn+aihe+sekään,+mutta+kellepä+siitä+valittaisi,+kun++samassa+tilassa+useimmat+ollaan,+eletään+erikoista+aikaa,Syyllistä+ei+löydy,+vaikka+kuinka+yritetään+tämäkin+asia+jollekin+taholle+syyllistää,+jokaisen+itse+on+yritettävä+mielivirkeyttä+hankkia,+tavalla+tai+toisella,+helppoa+se+ei+ole.Olen+tässä+minäkin+miettinyt+harrastusten+tärkeyttä,+vaikka+olinkin+helpottunut+niiden+loppumisista.Kaikella+on+merkityksensä,+ystävät+ovat+hyvin+tärkeitä,+sen+olen+minä+myös+havainnut.Ehkä+tämä+aika+lisää++mietintää+elämän+vaikeuksista+ja+osaa+laittaa+elämän+arvot+kohdilleen.En+minäkään+maski+naamalla+kulje+ulkosalla,+mutta+kaupan+sisään+astumista+ennen+sen+naamalle+laitan+ja+heti+epämukavuus+aiheutuu,+lasit+huurtuu,+henki+ei+kulje+ja+kaikkea+mahdollista+harmia,+mutta+se+on+kestettävä.Keskimäärin+kerran+viikkoon,+kyllähän+se+pitää+kestää,+kun+toiset+koko+päivän+maski+naamalla+työskentelevät.Tänään+menen+silmälääkäriin+ja+siinä+maski+hyvin+tarpeellinen.Olisi+nyt+suonut+teille+sinne+eteläänkin+tätä+talven+ihanuutta+sen+loskan+tilalle.+kun+ynnämuu+sanoit+lumien+sulaneen.Ikävähän+se+on+mukavista+paikoista+luopua,+kuten+tuo+kesäpaikka+monellekin,+kipuilin+minä+myös+sen+myymisestä,+mutta+todellisuus+on+kestettävä.Ramoona+noiden+villapaitojen+painosta+sanoit,+kyllä+niitä+aikoinaan+isojakin+miesten+paitoja+tuli+neulottua,+silloin+norjalaismallien+mukaan,+eikä+tuntuneet+raskailta.Nyt+pari+viimeistä+tehtyäni+totesin+miten+käsivarret+uupuivat+ja+nyt+alkaa+jo+pidempi+aika+neuloessa+käyvän+käsiin.Onneksi+ei+mitään+urakkaa+enää,+nyt+neulon+silloin+kun+se+sujuu+ja+kyllä+tuonne+laatikkoon+jotain+aina+kertyy+ja+tarvitsijoitakin+on,+kohteita+vaikka+hyvää+tekevien+kautta.Olen+katsonut+noita+maksullisia+kanavoita+ja+niiden+tuotantoa+ja+hyvin+mitättömältä+niiden+jälkeen+tämä+oma+tarjonta+tuntuu.Muutamia+yksittäisiä+ohjelmia+katson,+uutiset+jää+kokonaan+unhoon,+radiosta+kuulen+mitä+tarvitsen.Nyt+sitten+odottelemaan+sitä+pakettia,+kai+heti+aamusta+tuovat,+toivottavasti,+kun+lääkäriin+iltapäivällä+menen,+jos+ei+tänään+tule,+rupean+peräämään,+en+kuitenkaan+häijynä+aio+olla,+asiallisesti+vaan+kyselen;)Viettäkää+mukava+päivä,+kyllä+se+jollakin+tapaa+sekin+onnistuu;)
  6. Räntäsateinetervehdys,+lunta+kuitenkin+riittävästi,+vaikka+vähän+sulaisikin.Viimeinen+tammikuun+viikko+aluillaan,+ulkona+jo+täysi+päivä.Ennen+niin+pitkältä+tuntunut+tammikuu+hujahti+aivan+huomaamatta,+puuhaa+joka+päivälle+on+tullut,+vähän+joka+päivä,+näin+on+lepoakin+yllin+kyllin;)Kerran+viikossa+kaupassa+edelleen,+muuten+melkein+vain+yksin+täällä+keskustelen+ja+ihmettelen.Puikot+ne+minullakin+jatkuvasti+seurana+ja+valmista+tulee,+nyt+on+uuden+pienen+tulijan+asusteet+valmiina,+helppo+oli+lankavalinnat+tehdä,+kun+tyttönen+on+luvassa.Ukkinsa+syntymäpäivälahjaksi+suunniteltu,+saapa+nähdä+miten+käy;)Poikaa+sitä+odotettiin,+että+sukunimi+ei+katoaisi,+mutta+tyttäret+oman+nimensä+pitävät+uuden+lisänä,+avopareina+nuo+vielä+ainakin+elävät.Tämä+nykyinen+aika+suosii+avopareja,+no+onhan+se+helppo+ovi+kiinni+painaa+ja+häipyä.Ehkä+vanhatapa+sitoisi+ainakin+enemmän+harkitsemaan,+mutta+nykyihmiset+eivät+kestä+sitä+kaikkea+mitä+avioliitto+mukanaan+voisi+tuoda,+voihan+se+olla+hyväkin,+mene+ja+tiedä.Paljon+aikaan+saat+korpikirjailija,+minulla+sormet+melko+jäykiksi+menneet,+puikot+jatkuvasti+lattialta+etsittävinä;)Nuo+koirat+ovat+suloisia,+poikani+koirat++antavat+ukin+pienen+puolitoistavuotiaan+kovakouraistakin+kohtelua+sallia.Voin+kuvitella,+että+ruokasi+maistuivat,+niin+suurella+rakkaudella+niitä+kerrot+valmistavasi;)Ynnämuu+todisti+myös+ajan+kuluvan+pieniä+asioita+tehden+ja+se+lepo+se+on+iäkkään+yksi+työ+sekin.Näin+selvitään+päivästä+toiseen,+voimia+kertyy+ja+jaksaminen+lisääntyy+ja+sanotaanhan+viisaasti,+että+hiljaa+hyvä+tulee,+pätee+se++meillekin;)Makriina,+kyllä+se+melkoista+juhlaa+on+kauppaan+meno,+vaikka+ei+liioin+suutaan+tarvitse+maskin+alla+avata,+niin+vähän+tuttuja+näkee+ja+jos+onkin,+ei+maskin+takaa+tunnista.Melkoisen+hyvin+on+täällä+tuo+maskikehotus+purrut+ja+tartuntoja+pari+kappaletta+tämän+kuun+aikana.Uskon+että+taudin+vakavuuden+tieto+on+varovaisuutta+lisännyt.Vähäisiä+on+kertomat,+kun+ei+mitään+tapahdu+omassa+elämässä,+olisihan+noita+maailman+tapahtumia+mitä+voisi+kerrata,+mutta+en+pidä+kovinkaan+tarpeellisina,+kaikille++varmaan+tietoa+turhankin+paljon+tulee+ja+sanonta+taas,+että+tieto+aiheuttaa+tuskaa;)Mukavahan+se+on+lukea+vaikka+näitä+oman+tekemisen+tilityksiä,+kun+muuta+ei+paljonkaan+kerrottavana+ole,+mukavaa+viikon+ensimäistä+päivää.
  7. Sunnuntaiaamun+rauhaa+kaikella+tapaa,+lupaan+ottaa+rokotuksen+Noja-tuolin+rauhan+vuoksi;)Lehteä+selailin+ja+rokotuksesta+taas+sain+lukea,+tällä+kertaa+oli+selvitetty+miten+hauraat+vanhukset+voidaan+jättää+ilman+rokotusta,+varmaan+oman+tahtonsa+mukaisesti,+joillekin+voi+nostaa+kuumeen+ja+se+aina+vanhalle+ihmiselle+riski.En+ole+hauras,+joten+olkaa+huoletta,+en+tule+tartuttamaan+ketään,+jos+sen+piikin+joskus+saan.Toivottavasti+tämä+huolenaihe+on+nyt+pois+pyyhkäisty;)Kissamummo+sairaala+reissun+tehnyt,+joskus+se+tie+sinnekin+vie,+varmaan+minullakin,+olen+niiltä+välttynyt,+vuosi+52+olin+kuukauden+silmäsairaalassa,+silloin+oli+näkökyvyn+heikkous++kysymyksessä+ja+huoli+olikin,+mutta+tänne+asti+olen+päässyt+ja+näenkin+hyvin+mielestäni.Tulevana+tiistaina+lääkäri+arvionsa+näkökyvystäni+antaa.Silloin+oli+lääkkeitä+11+erilaista+ja+pistokset+kaksi+päivässä,+vaivaksi+jäi+jos+niin+voi+sanoa,+vasemman+käden+puutuminen,+joka+hyvin+harvoin+enää+tuntuu,+kuukauden+olin+sairaalassa.Kiitos+Miaelina+mukavasta+viestistä,+se+pirtti+aika+on+unhoon+jäänyt,+tänä+päivänä+kuka+enemmän+jaksaa+mieltä+pahoittavia+viestejä+kirjoittaa+on+onnistunein.Ketjusta+on+tullut+sekavan+ilmaisun+ketju,+ei+mitään+pirtin+aikaista+enää+ole.Silloinhan+oli+leikinlasku+päällimmäisenä,+kuka+iloa+jaksoi+jakaa+oli+kilpailun+juttu.Vanhaksi+mieleltäni+taidan+minäkin+muuttua,+vaikka+vielä+äskettäin+mieleni+oli+viisitoista+kesäinen,+no+kaikki+kiva+aikanaan+loppuu;)Demeter+noista+unista+mainitsit,+niiden+näkemisessä+minä+varmaan+olen+paras,+joka+yö+jotakin+sekavaa,+yleensä+jää+aamuyön+unet+muistiinkin.Se+mistä+nämä+unet+syntyvät+kysymys+joka+mieltäni+askaruttaa,+mutta+eipä+taida+viisautta++löytyä+sitä+selvittää.+En+uskalla+unikirjoja+lukea,+huoli+voi+kasvaa+onko+päässäni+joku+vialla;)(+varmaan+onkin)Sinisirulla+huoli+tarjoilusta+mikä+vieraita+odottavalla+aika+usein+onkin,+onnistuuko+tekeminen,+vaikeaa+ilman+tarvittavia+aineita,+mutta+hyvältä+tuo+kuitenkin+kuulosti,+mitä+aikaan+olet+saanut.En+ole+lukenut+Eliaanan+tekemää+aloitusta+70+:ssa.+mutta+onhan+tämä+vastamäkeen+kulkeminen+täälläkin+huomattu.Karavaani+kulkee+ja+koirat+haukkuu,+eikös+näin+tästä+tyylistä+voi+sanoa,+tai+voisiko+ajatella,+että+lisää+pökköä+tuleen+ja+sitten+itsensä+kovettaminen,+että+jaksaa+murtumatta+kestää.Kristiina+uusia+tuntemattomia++sanontoja+kiekkoilun++parista+toi,+en+ole+kuullut+moisia,no+tuntematon+on+koko+laji,+kuten+moni+muukin+asia.Taitaa+tulla+lumisadepäivä,+ainakin+nyt+aika+tiuhaa+sataa,+miinuksella+pari+astetta,+ei+ainakaan+kylmä+ole.Taisi+tulla+hieman+alaviritteinen+viestini+tällä+kertaa,+mutta+sopii+pilviseen+päivään,+tuokaatoiset+elämän+hymyä+viesteillänne,+heippa!
  8. Huomenta+lumisesta+Savosta,+aurat+urakoivat+eilisen+tuiskun+jäljiltä+ja+lumivuoret+kohoavat.Nyt+on+jo+oikea+talvi+lumenkin+puolesta.Eilinen+kurssi+oli+mielenkiintoinen+ja+solmu+tehtiin.Jotakin+opinkin,+mutta+keskittymistä+se+vaatii+narujen+pujottelukin,+että+lopputulos+joltakin+näyttäisi.Minulla+ei+oikein+tarvetta+näille+Makrameetöille+ole,+mutta+kokeilu+ihan+kivaa.Pienille+lahjaksi+tekemiselle++ehkä+joskus+tarve+voisi+löytyä.Tuo+nurina+mistä+Makriina+mainitsit+on+joka+päiväistä++lehtien+sivuilla,+täälläkin+oikein+tekstaripalsta+mihin+voi+purkaa+huoliaan.Kyllä+ne+useinkin+melko+vähästä+syntyneitä+on,+joskus+joku+myönteinen+mukaan+mahtuu.Vahvoja+on+korpikirjailijan+pillerit,+minulla+Para+tabletit,+en+tosin+muista+milloin+olisin+niitä+ottanut.Kiva+että+remppasi+ohi+ja+niistä+huolista+pääset.Tuo+tipaton+tammikuukaan+ei+kohdallani+ole+aiheellinen;)Ynnämuu+arveli+yhteyden+tuonne+yläilmoihin+olevan+vähäinen,+ei+se+ihan+mutkaton+ole+minullekaan,+mutta+silti+jonkun+harmin+kohdatessa+sinne+huokauksen+laittaa+ja+apukin+on+mielestäni+tullut+jossakin+muodossa.En+tosin+luonnon+suhteen+edes+toivomuksia+ole+lähettänytkään;)Eliaana+kunnon+kohennukseen+ryhtynyt+se+paikallaan+onkin,+kyllä+viruttelu+ja+liike+jollakin+tapaa+on+hyväksi,+ettei+aivan+jäykisty.Minullekin+joskus+mieheni+sorvasi+käsipainot,+taitavat+nykyisin+tyttärellä+olla.Koko+aikuisiän+on+joutunut+apua+jollakin+tapaa+hakemaan+noiden+vaivojen+ilmaantuessa.Kyllähän+historialliset+kirjat+joka+aikaan+sotia+kuvaa+milloin+missäkin+ja+maailma+ei+muuksi+muutu,+aina+soditaan+jossakin.Voisi+kuvitella+että+ihminen+joskus+oppisi+menneistä,+mutta+raha+ja+valta+se+vaan+elää+ja+sen+tavoittelu.Nyt+perjantaipäivän+kuluttamiseen,+suunnitelmia+ei+ole,+mutta+ilta+vastaan+tulle+mitään+tekemättäkään,+koittakaa+selvitä+lumen+keskellä;)
  9. Huomenta,+torstaipäivä+alkamassa+sään+puolesta+hyvänä,+tuiskua+kyllä+lupailivat,+eipä+minua+sekään+haittaa,+lumityöt+hoitaa+toiset,+tosin+joskus+moittimisen+sijaa+löytyy.Meillä+oli+eilen+katkoslämmön+suhteen,+jäi+saunakin+väliin,+löylyä+olisi+ollut,+mutta+vesi+tuli+vain+kylmänä.Huonosti+oli+ilmoiteltu,+todeta+vain+voi,+että+jotain+hämminkiä+oli,+kun+kylmän+tunteen+tunsin,+koskaan+sitä+en+muulloin+tunne.En+soitellut+mihinkään,+tapani+ei+ole+heti++kyselyä+laittaa,+ajattelen,+että+kyllä+se+aikanaan+selviää.Ikkunasta+sitten+huomasin,+että+aluelämmön+pojat+jotain+kadulla+puuhasivat,+siitä+ymmärsin,+että+korjausta+tekivät.Tuo+juuri,+että+kaikilla+on+oikeus+pyytää,+lakisääteisiä+asioita,+mutta+kun+ei+ole+oppinut+mitään+ilman+ponnisteluja+saamaan,+ei+osaa+pyytääkään.Ajatuksena+tulee+mieleen,+että+on+varmaan+huomattavasti+vaikeimmissa+oloissa+eläviä+mitä+minä+ja+jossakin+on+antajillakin+raja,+eli+päättäjät+joutuvat++jakamaan+ei+oota+monelle+tarvitsevalle.Minun+tapani+ajatella+on+varmasti+jonkun+mielestä+hölmö,+mutta+jokainen+saa+ajatella+ja+toimia+oman++elämisen+mukaisesti.Ehkä+pienellä+miettimisellä+voisi+asiat+muuttuakin,+mutta+puolellaan+on+jokainen+anojakin,+veroja+maksamme+kaikki.Minulla+on+hyvä+mieli,+kun+näin+voi+toimia,+ruokaa+on+riittänyt+vaikka+en+mitään+apua+saa,+en+liioin+pyydäkään;)Demeter,+kokeile+pieni+jakso+noita+aamuin+tehtäviä+liikkeitä,+unohdin+mainita,+että+pussilakana+käärön+laitan+selän+alle.Uskon+vahvasti,+että+näin+tehden+kävelyni+vielä+onnistuu+ja+nousen+melko+ketterästi+tuolistakin;)Kokeilin+kerran,+kun+radiossa+neuvoivat+kokeilemaan+montako+kertaa+pääsen+tuolista+ylös+ilman+apua,+no+kymmeneen+pääsin,+sitten+en+viitsinyt,+olin+tyytyväinen+tulokseen;)Makriina+varmaan+näki+presidentin+virkaanastujaiset,+vilkaisin+minäkin,+muuta+en+jaksanut+kiinnostua.Minä+istun+ja+katson+sarjoja+ja+mietin,+että+jollakin+tapaa+ne+täyttävät+kirjanlukupuutteeni,+hyvin+usein+alut+ei+houkuta+katsomaan,+mutta+sitten+juoni+vetäisee+ja+pakko+on+loppuun+katsoa.Sain+sen+kuvakirjan+tilauksen+onnistumaan,+mutta+kun+Ramoonan+kertomisen+jälkeen+katsoin+Ifolorin+tarjontaa,+harmin+lykkäsi,+paljon+halvemmalla+ja++helpommalla+kirjani+olisin+saanut+ja+paljon+muutakin+tarjolla.No+aina+oppii,+kannattaisi+kysellä+Noja-tuoli+porukalta,+täällä+kaikkeen+selvitys+löytyy;)Taas+hienoa+luonnossa+tapahtuvaa+kertoilitte,+Ramoona+ja+sinisiru,+hyvä+että+muistoja+voi+näistä+asioista+mieleensä+siirtää.+Tänä+talvena+talvi+tuntuu+talvelta,+mikä+minulle+mielen+iloa+tuottaa,+aivan+kuin+odotuksissa+oleva+kevätkin,+ihanaa+on,+että+muutoksia+aina+tiedossa.Minun+rauhaton+mieleni+kaipaa+tapahtumia,+kun+nyt+olen+karsinut+harrastuksiani,+toivon+luonnon+sitä+vaihtelua+kovasti+mieleeni+saattaa;)Tänään+kyllä+kuitenkin+menen+uuden+opin+saantiin,+saapa+nähdä+tuleeko+into+päälle+ja+rupeaa+syntymään+makrameetöitä.Siitäpä+sitten+huomenissa,+voikaa+hyvin;)
  10. Sää+jatkaa+samaan+malliin,+mittarissa+nolla+ja+taivas+harmaa,+muuten+luonto+parastaan+näin+talven+tyyliin+näyttää.Minulla+on+nukkumisrytmi+muuttunut,+valvon+myöhään+ja+nukun+pitkään,+luvan+olen+itselleni++antanut+näin+tehdä,+mihinkään+ei+ole+aikatauluja+herätä.Katselen+noita+sarjoja++ja+jopa+teininuorten+elämänvaikeudet+mukaansa+tempaisee,+tuli+mieleen,+että+elänkö+toista+nuoruuttani;)Tuo+Kahvipirtin+tunnelma+mielessä+kummittelee+ja+samaa+tunnelmaa+ei+tavoiteta,+ikäkö+on+sen+estänyt,+osittain+myös+nuo+kielteiset+viestit,+mutta+kirjoittajat+asian+voi+korjata.Kirjoitellaan+edelleen+ja+opitaan+ymmärtämään+nykykirjoittajien+mieli,+maailma+on+muuttunut+ja+muuttuu+jatkuvasti,+ei+aina+parempaan+kumminkaan.Poistoja+ei+siihen+pirtin+aikaan+paljonkaan+kuulunut+koko+palstalla,+melko+siistiä+oli+kirjoittelu.Sinisiru+päivitteli+tunnusten+kanssa+ja+sekavasta+asiain+hoidosta,+niiden+kanssa+minäkin+aikaani+aina+hukkaan,+jos+jotakin+nettiasiaa+yritän,+kun+hyppää+tästä+tuonne+muista+salasanat+joka+paikkaan,,,,+mutta+kai+nykyajan+varovaisuutta,+kun+kaikkea+täytyy+todistaa+ja+epäillä.Kyllä+sitä+on+jo+tähän+ikään+omat+edellytykset+oppinut+mihinkään+kovin+vaikeaan++ja+myös+oppinut++tyytymään+tavallinen+veronmaksaja+olemaan,+ei+paljon+hyötyjä+ole+tullut.Joskus+olen+joltakin+taholta+kysellyt,+että+olisiko+minullakin+mahdollisuuksia+saada+jotakin+hyödykettä+elämääni,+aina+on+kielteinen+vastaus+tullut.Hyväksynyt+olen,+kai+sitä+minä+olen+niitä+onnellisia+jotka+ei+minkään+tuen+nautintaan+kuulu,+no+saanhan+terveyspalveluja+osin+ilmaiseksi,+kokeet+ei+maksa+mitään;)Ehkä+en+osaa+anoa+oikeista+paikoista,+mutta+toisaalta+olen+onnellinen,+että+selviän+ja+maksuni+jaksan+maksaa.Joskus+vaan+tulee+mieleen,+että+miten+joku+samanlaisissa+oloissa+elävä+saa+kaikenlaista+apua,+jopa+pidemmän+lääkäri+ajan,+minulla+vain+se+15+minuuttia;)DDVaatimattomuus+kaunistaa+demeter,+miten+kauniiksi+tässä++vielä+ehtiikään,+jos+elon+päiviä+on;)olisiko+paikallaan+laittaa,+että+tämä+edellinen+on+vitsi,+minun+huonoa+huumoria.Minulla+on+aamuisin+myös+selkä+jumissa,+sängyssä+ollen+otan+varpaista+kiinni+ja+viruttelen,+pyörällä+ajan+jonkun+sata+polkaisua+ja+kas+vaan+kivut+on+poissa.Nivelrikot+myös+sormissa,+mutta+niitäkin+joka+aamu+"manklaan"+haralleen+ja+nyrkkiin,+hyvää+tekee+sekin.Näitä+olen+jo+toistakymmentä+vuotta+tehnyt+aina+ennen+ylös+nousua+ja+uskon+tehoon.Joskus+kymmeniä+vuosia+sitten,+seiniä+pitkin+kävelin,+kun+niin+kipeä+selkä+oli,+nyt+näillä+konstein+olen+pärjännyt.Makriina+kyllä+takertelee+minun+kuvatilaukseni,+jätin+jo+kesken.+kun+englantia+vaan+tarjoilivat,+pitää+odottaa+nuorien+käymistä+ja+sitten+yrittää,+koneeni+ei+aina+anna+mahdollisuutta+kielen+kääntöön.Näin+kielitaidottomana+sitä+meinaa+aina+hankalaksi+asiat+kokea,+mutta+pääasiassa+olen+ihmeen+hyvin+kaikesta+selvinnyt.Kyllä+nuo+tilastojenkertojat+surullisia+viestejä+nuorten+rikoksista+kertovat+ja+paljolti+syynä+on+tarjonta+televisiossa,+nuoren+mieli+on+niin+vastaanottavainen+kaikkea,+tarjontaa+ottamaan,+myös+huonoa.Loppupäivä+on+vapaa+kaikelle+mahdolliselle,+mitä+nyt+sitten+keksinkään,+pyykkikone+pyörimään+ja+siitä+ne+hommat+selkeentyy,+iloa+päiväänne!
  11. Talvista+aamupäivää,+kauniina+talvi+jatkuu,+aurinko+taivaan+rajaa+kyntää,+hieman+sieltä+ylemmäksi+nousee,+mutta+ei+vielä+korkealle+kuitenkaan.Minulla+tuolla+olohuoneen+puolella+oleva+näkymä+on+siitäkin+kiva,+että+voin+merkata+auringon+nousun+päiväpäivältä+korkeammalle,+puut+merkkaan+ja+katson+miltä+kohti+tänään+aurinko+paistaakaan;)Miinus+asteita+vajaa+kuusi,+olisi+mitä+ihanin+päivä+ulkoiluun.Tein+eilen+nettitilauksen,+tilasin+puseron+ja+nyt+puserot+näyttöön+jatkuvasti+tuppaavat,+ei+kiva.Sinisiru,+mukava+olisi+muistoja+pirtin+ajoilta+katsella,+mutta+aikani+ei+riitä+selailuun,+olihan+siellä+toisenlainen+meininki,+nyt+kinasteluun+aika+usein+keskitymme;(Ehkä+vanhemmiten+tuo+leikkimielisyys+lopahtaa,+kiva+kuitenkin,+että+on+muistot;)Korpikirjailija+huumoria+kaipailit,+suotavaa+olisikin,+mutta+se+on+taitolaji+sekin.Etsimällä+etsimme+sitä+pientä+ivaa+mikä+monta+kertaa+silmiin+sattuu,+sen+havaittua+ei+mieli+kovin+valmiina+naureskelemaan,+saati+jotain+kivaa+kertomaan.Olen++tuota+rivien+välistä+lukemista+yrittänyt+välttää,+ei+aina+niin+antoisaa+ole,+pitää+olla+kuin+ei+huomaisikaan.Itseironia+on+parasta+huumoria,+siinä+ei+useinkaan+anna+aihetta++toisille+mahdollisuutta+arvailuihin.Huumorikin+vaatii+tietynlaista+osaamista,+ne+on+esitettävä+niin,+että+huumoriksi+kaikki+totisemmatkin+sen+uskoo.Makriina+haikaili+ystäviään+ja+onhan+se+niin,+että+ei+puhelin+ystävien+tapaamista+korvaa,+aina+ne++kasvottain+tapaamiset+ovat+mukavampia.Minulle+soitti+eilen+vähemmän+tuttu+ihminen+ja+ylipuolituntia+puhelu+kesti,+erehdyin+kysymään+jotakin+asuinpaikastaan+aiemmin,+siinä+sitten+selvisi+koko+avioliiton+aikainen+asuminen.Nyökyttelin+ja+yritin+jonkun+sanan+väliin+saada,+mutta+eipä+tarvinnut+muuta+kuin+antaa+välillä+tieto,+että+kuuntelen.Puusto+ja+pensaat++kärsivät+liiasta+lumen+painosta+ja+onpa+taas+kattojakin+romahdellut,+mutta+kyllä++se+ihmeesti+taas+kesäksi+korjaantuu,+uusi+kasvu+saa+ihmeitä+aikaan.Tapahan+tuokin+on,+mitä+demeter+kirjoitit,+että+odotat+aamun+viestiäni,+harmillista+jos+ei+toiset+uskalla+ennen+minua,+siitä+on+vaan+tullut+jostakin+syystä+tapa+mitä+itse+en+ole+aikaansaanut.Valmiille+tuleminen,+no+eihän+siitä+mitään+sanottavaa,+kiva+vaan+kun+tulet,+viestisi++niin+mukavia+lukea+ja+asiaakin+paljon,+jatkumoa+vaan+toivon.Ei+aina+voi+kaipailla+kirjoittajia+jos+pidemmän+aikaa+ei+ole+näkynyt,+siitäkin+on+huomautuksia+tullut,+mutta+voin+aivan+hyvin+tässä+ruudun+edessä+haikailla+poissa+olevia;)Tutuiksi+olette+kaikki+tulleet,+pitäköön+sitäkin+pahana+ken+haluaa.Neeassa+mainitsit+tuon+rokotusten+epäilyn,+hieman+olen+minäkin+sitä+miettinyt,+yleensä+en+mitään+rokotuksia+ole+ottanut,+miten+käy+nyt+jos+sen+otan,+sairastun+varmaan.Jos+kaikki+rokotuksen+ottavat,+voin+varmaan+jäädä+ilman,+kun+sen+tarttuvuus+loppuu;)Leikkiä+oli+olevinaan+tuo+edellinen.Kyllä+kovasti+leviää+tauti,+Kuopiossa+koululaiset+joutuneet+etäopetukseen,+kokonainen+luokka+henkilökuntineen,+ei+naurata.Eilinen+soittaja+pyysi+neulomaan+47+kokoiseen+jalkaan+sukat,+pitänee+lähteä+langan+ostoon,+ne+on+aivan+kamalan+pitkät+terät+mitä+tuohon+kokoon+tarvitaan.Näkee,+että+on+leudompi+sää,+kun+kadulla+huomattavasti+enemmän+väkeä+ja+ryhmiäkin+ilmaantuu++pienissä+määrin.Näin+tänä+aamuna,+voikaa+hyvin,+kiertäkää+koronaa;)
  12. Sunnuntaiaamua+tässä+koneella+istun+ja+katselen+tuota+kaunista+näkymääni,+hyvin+hiljaista+on+liike,+mitä+nyt+naakat+koivun+yläoksia+koristaa,+aurinkoa+odottavat+paistamaan.Viikot+vilahtaa+ja+sekoittuu+päivätkin+väliin,+keskiviikko+ja+lauantaisaunat+yritän+muistaa,+paljon+muuta+kellon+seurantaa+ei+olekaan;)Pakkanen+hupsahti+vajaaseen+viiteen+asteeseen,+aika+suuri+pudotus+eilisen+20+asteesta+,+nyt+varmaan+hiihtolenkit+kutsuu.Sinisiru+kerrot+hyväntahtoisesti+hymyileväsi+minun+"mokille"+,+miksi+et+niin+tekisikin?Ei+maailma+kaadu+minun+virheisiin+kirjoituksissani,+jos+sanon,+että+ei+niin+nokonuukaa,+niin+todella+näin+on,+erehtyväinen+olen+monella+tapaa.Pettymyksen+tuotan,+en+lue+Savon+Sanomia,+en+edes+ilmaista+painosta+netissä+ja+arvioni+pakkastilanteesta+siellä+etelän+suunnassa+ei+taida+aivan+tuulesta+temmattu+olla,+mitä+nyt+säätä+olen+katsellut+ja+kuunnellut.Ainahan+se+on+hyvä+viesti,+missä+hymystä+mainitaan,+hymyile+jatkossakin,+aihetta+kyllä+annan;)Korpikirjailija++sanontoja+mietiskeli,+rikas+on+tämä+kielemme+murre+sanastoineen+ja+jotakin+väkisin+mukana+kulkee,+en+sitä+pahana+pidä.Väritystä+kaipaa+joskus+kirjallinen+teksti+ja+se+onnistuu+noilla+erilaisilla+sanonnoilla,+"melko+hyvä"++on+kelpaa+hyvin+asiaan+mikä+kaipaa+vielä+parannusta;)Jos+palsta+loppuu,+etsimme+muuta+ajankulua,+näin+yksinkertaista+se+on,+jopa+minä+siitä+selviäisin.Hyvin+vanhollista+ja+taikauskoisiakin+on+nämä+linnojen+ja+kartanoiden+omistajat,+aika+mielenkiintoisiakin.Ramoonan+teksti+on+ihastuttanut+minua+jo+pirtin+ajoilta+missä+kirjoittelit+muillakin+nikeillä,+luontokuvauksesi+niin+hersyviä,+että+voi+nähdä+itsensä+siellä+puuhastelevan;)Hyväntahtoisia+viestisi+on+ja+uskon,+että+myös+elämäsi+siellä+merenrannoilla,+ikävää,+pahamieltä+tuovaa+en+muista+sinulta+koskaan+nähneeni,+kiitokset+on+paikallaan;)Se+on+se+pieni++aisteilla+tunnettava+asia,+voisiko+sanoa+rivien+välissä,+jonka+saat+aikaan,+selkeä+kuva+minulla+sinusta+on+mielessäni;)Noita+sanontoja+joista+mainitsit+minä+viljelen+paljon,+mutta+useinkin+ei+niin+tarkkaan+tule+pohdittua,+kun++joku+saa+innostumaan,+kuvaus+ei+satu+kohdalleen.Olisiko+mahdollista+lukea+ja+ymmärtää+se+tärkein+viestissä+oleva,+erilaisuuskin+on+joskus+rikkautta;)Eliaanalla+hankaluuksia+ompelukoneen+kanssa+ja+jos+mikä,+niin+se+tahtoo+ottaa+päähän,+yleensä+nämä+vekottimet+mille+ei+osaa+mitään+tehdä.Minäkin+joku+vuosi+sitten+jouduin+koneeni+korjausliikkeeseen+viemään+ja+kauppias+kehotti+vaihtamaan+koneeni+juuri+huollettuun+koneeseen,+niinpä+tein+ja+kone+on+oivallisesti+pelannut.Minulla+oli+Eva+merkkinen+painava+kone+ja+nyt+sain+kevyen++uudemman+version+,+missä+toimintojakin+on+enemmän.Tyytyväinen+olen+ollut,+hyvin+vähän+konetta+käytän,+mutta+hyvä+on+olemassa.Pojantyttäret+ostivat+ompelukoneen+molemmat+ja+siitä+mummo+hyvillään,+sillä+voi+vaikka+into+käsin+tekemiseen+silläkin+alalla+lisääntyisi.Päivä+täydessä+valossaan,+pitänee+siirtyä+"+oikean"+elämän+pariin,+ruoka+on+valmista+vain+lämmityksen+vaatii,+joten+siihen+ei+aikaa+kulu,+mutta+jospa+silittäisin+pienen+pyykkini.Ennen+katsottiin+pahaksi+nämä+pyhän+työt,+mutta+kun+eläkeläiselle+on+yhtä+pyhää+kaikki+päivät,+en+pahana+tätä+pidä.Joka+päivälle+yritän+jotakin+"tarpeellista"+keksiä,+sitten+voin+vain+lepäillä+ja+laiskotella+hyvällä+omallatunnolla;)Hymyillään+kirjoittelun+lomassa;)
  13. Hyvää+huomenta,+aloitellaan+lauantaipäivä+hyvän+toivotuksilla,+jospa+se++päivästä+hyvän+tekisi;)Luonnon+puolesta+hyvä+jo+onkin,+puut+saaneet+uutta+harsohametta+päälleen+ja+tuo+sininen+hämärä+loihtii++taas+kerran+niin+upean+näkymän,+että+sitä+pitää+ahnehtien+katsella;)Kyllä+meitä+on+nyt+monta+päivää+jo+näkymillä+hemmoteltu,+eiköhän+nyt+jo+luntakin+joka+puolella+maata+löydy,+pakkasta+19+astetta.Makriina+jossakin+mainitsit,+että+et+tykkää+talvesta,+minulle+joka+vuodenaika+antaa+oman+ihanuuden,+nautin+kaikista,+jopa++ohitan+melkoisen+helposti+marraskuun+pimeyden+ja+loskan.Takana+ihana+värikäs+syksy+ja+odotuksissa+lumi+ja+pakkaset;)Tuo++hoitajien+lisääminen+varmaan+tarpeen,+voi++vain+toivoa,+että+heitä+riittäisi+ja+jaksaisivat.Mukava+kuulla+sinisirun+kokeet+melko+hyvän+tuloksen+antaneet,+kyllä+se+pakkanen+ja+hengittely+ulkona+pian+ärsyttää+tottumattoman++henkitorven+ja+vielä+astmaoireet+siinä+lisänä,+pakkastahan+ei+juurikaan+siellä+asuinalueellasi+kai+ole+ollut?Ainahan+ne+kokeet+kestää+jos+tulokset+hyvältä+näyttää.En+nuku+minäkään+päiväunia,+Miaelina,+yöunet+aina+paremmin+onnistuvat,+tai+lienee+monenlaisia+tuntemuksia+tästäkin+asiasta.Torkahtelen+istuen,+siinä+minun+päiväunet+toteutuu+ja+taas+elämä+hymyilee;)Nyt+päivä+taas+sillä+mallilla,+että+jotain+muuta+olisi+ryhdyttävä+tekemään,+tässä+koneella+on+jo++riittävä+aika+kulutettu,+tuo+Facebook+vie+luvattoman+paljon+aikaa,+siellä+on+aina+jotain+seurattavaa.Oikein+kivaa+päivää,+mitä+sitten+keksittekin,+ulkoilla+ainakin+voi+koronasta+huolimatta;)
  14. Pakkasaamua,+nyt+oikean+talven+tuntuista,+21+astetta+minun+mittarissa,+ehkä+tuuli+ei+lisää+purevuutta,+ainakin+näkyvissäni+olevat+puut+tyyninä+seisovat.Kauppaan+aion+mennä,+nappeja+ja+nauhoja+tarvitsen+noiden+töitteni+valmiiksi+saantiin.Euronpäivät+City-marketissa,+onhan+se+käytävä+nekin+katsomassa.Lumesta+olette+saaneet+nyt+osanne+siellä+etelämpänäkin,+nyt+varmaan+myös+pakkanen+nenänpäässä+tuntuu.Mukavaa+se+lumen+luominen+on,+jos+ei+jatkuvasti+märkää+lunta+tule,+siinä+jo+voimia+kysytään,+kun+sohjoa+työntelee.Minulla+on+vielä+äitini+kutoma+valkea+matto+tallella,+silloin+avioliiton+alkuaikoina+valkeat+matot+halusin+makuuhuoneeseen.Veljeni+perhe+vieraili+ja+toinen+pojista+oli+jalkansa+kastellut+ja+sukkasillaan+asteli+valkoisille+matoillani,+niinpä+siellä+sitten+jalan+kuviot+mattoon+jäi.Ei+tahallinen+teko+ollut,+mutta+siitä+saivat+aiheen+mainita,+että+kodissani+on+niin+"hienoa"+ettei+voi+sukkasillaankaan+astella.Helpothan+ne+matot+oli+pestä,+mutta+jatkuva+huomautteli+siitä+tuli,+lienen+naamallani+näyttänyt+harmini;)Nuo+auraukset+tuppaa+olla+aina+ensin+kovimman+liikenteen+suunnissa,+minusta+tuntuu+välillä,+että+jatkuvasti+aura-auto+ajelee+asuntoni+liepeillä;)Eliaana+harmittelit+sähkölaskujen+kanssa,+aihetta+onkin,+minä+kerran+vaihdoin+sähkön+antajaa+ja+siitä+sitten+monet+soittelut+syntyi,+kun+kahdesta+paikasta+laskut+tulivat,+palasin+entiseen.Ei+minun+huushollini+laskut+niin+suuria+ole,+että+niiden+kanssa+vaihteluita+tarvitsen,Luultavasti+jaksan+maksaa,+vaikka+harmittaakin,+kun+siirtolaskut+suuremmat,+kuin+kulutus.Katuvalot+sammuttivat+jo+puoli+yhdeksän+ja+sininen+hämärä+maiseman++teki+satumaiseksi,+nyt+jo+päivä+on+valennut+ja+luvassa+aurinkoakin;)Minä+olen+silmälasini+vienyt+silmälasiliikkeisiin+ja+lähettävät+jonnekin+niitä+tarvitseville.Aika+vähän+lasien+muoti+muuttuu,+tai+ainakaan+minulle+ei+suurta+vaikeutta+tee+laseja+valita,+kovin+kapeita+en+haluaisi,+kunhan+hyvin+nenän+päällä+kestävät,+minulla+siitä+vähän+huonoja+kokemuksia.Onhan+laseja+kertynyt,+kun+viisitoista+vuotisesta+olen+niitä+käyttänyt,+en+joka+muodin+mukaan+ole+suinkaan+niitä+ostanut,+näkeminen+pääasia;)Nyt+pitää+alkaa+pukeutua+pakkaseen+menon+mukaisesti,+kiva+että+talvisia+pukimiakin+voi+käyttää,+ei+suomalainen+pakkaseen+sorru;)Nauttikaa+kirpeästä+pakkassäästä,+pian+ne+ohi+onkin,+kun+aurinko+päivällä+alkaa+lämmittämään,+heippa!
  15. Hyvää+päivää+voinee+jo+toivottaa,+niin+myöhäiseksi+kirjoittaminen+jäi,+syy+yksinkertaisena,+nukuin+yli+odotusten;)Katselin+ulos+miten+ihmiset+huppuja+pään+yli+kiskoo,+vilkaisin+mittaria,+melkein+viisitoista+astetta,+tuuli+lisää+pakkasen+purevuutta,+joten+aiheellista+on+pää+suojata.Kissamummo+kertoi+koirien+arkuudesta+astua+lumiseen+maastoon,+juuri+luin+lehdestä,+että+koiran+tassut+hyvinkin+arkoja+kylmälle,+kramppeja+saavat,+ehkä+näilläkin+vaihtelua+roduista+riippuen,+enemmän+sisällä+olevat+sitä+kylmyyttä+ei+kestä.Hienoa,+että+nuori+kaveri+nuo+lumityöt+tekee,+saat+valmiit+polut+tallatavaksi;)Makriina+eka+viestissään+huhuili+väkeä++ja+muutama+tunti+myöhemmin+suru+uutisen+kerroit,+näin+se+voi+muuttua+hetkessä+elämä.Suru+varmasti+on+iso+pienen+menetyksen+johdosta+ja+kun+vielä+kovasti+odotettu+ja+kaivattu,+syntyy+kysymys,+miksi?Suomessa+synnytys+jo+melkein+100%:sen+varmaa,+silti+näin+voi+käydä,+sinisiru+saman+kokenut,+kuolema+ei+kysy+ikää+ei+päivää.Korpikirjailija+sähkölaskua+ihmettelee,+aihe+on+ajankohtainen+meillä+kaikilla,+ihmettelyyn+meni+minullakin,+kun+E-laskujani+vilkaisin,+mutta+minkäs+teet.Toivotaan,+että+joku+tolkku+tällekin+asialle+löytyy,+ainakin+osinkojen+jaosta+voisivat+luopua,+siitä++jo+pientä+hyötyä+olisi.Paloma+jäälyhtyjen+kimpussa,+muistan+niitä+minäkin+joskus+tehneeni,+mutta+malttamaton+kun+olin+,+aina+liian+aikaisin+ne+kumosín+ja+reikää+tehdessä,+mistä+kynttilän+voi+sisään+laittaa,+usein+särkyi+koko+tekele.Nyt+en+voi+tehdä,+kun+jatkuvaa+pakkasta+ei+voi+taata+ja+parveke+ei+oikein+jäälyhdyn+paikka+ole,+kaunis+kyllä+olisi;)Kas,kas,viestiin+jatkan+Eliaanan+kehotuksen+jatkona,+mene+ulos+pakkaseen+ja+ihastele+Luojamme+luomaa+luontoa.Ehkäpä+pakkanen+poskia+nipistää+ja+samalla+huomaat+ilkeydet+melko+turhiksi+tässä+elämämme+kulussa,+anna+hymyn+painua+sydämeen+asti+ja+sieltä+ulos+pyrkien+vain+iloiset+asiat+mielen+täyttää;)Tämä+valoisuus+luo+uutta+uskoa+elämäämme,+vaikka+korona+varjostaakin,+se+on+koetus+ihmismielelle,+kun+sen+voitamme,+elämä+taas+sujuu,+näin+haluan+uskoa;)Oikein+kivaa+pakkaspäivää+kaikille,+jos+ei+pakkanen+pauku,+niin+varmasti+jotain+muuta+mukavaa+esiin+tulee;)
  16. Huomenet+viikonalkuun,+pakkasta+seitsemän+ja+hieman+puunoksat+heiluvat,+kohta+voi++oksat+lumesta+paljaina+olla+jos+tuuli+yltyy.Kauan+onkin+tätä+ihanuutta+saatu+katsella.Olen+niin+kyllästynyt+tähän+maailman+menoon,+kaikilla+kysymyksiä+ja+arvailuja+tuosta+Amerikan+tilanteesta,+mitään+ei+kuitenkaan+saada+tehtyä,+arvailuja+suuntaan++ja+toiseen+riittää.Ei+kovin+monta+päivää+enää+vahdin+vaihtoon,+mutta+tämä++herra+ehtii+vielä+maailman+mullistaa,+niin+tehokas+on+sotukuja+aikaan+saamaan.Koirin+vaatetuksestakin+on+puhuttu,+no++onhan+se+ihan+järkeä+suojaa+laittaa,+kun+pakkanen+paukkuu,+mutta+niin+kuin+kaikessa+liiallisuuksiin+mennään,+juurikin+tuolla+rapakon+takana+hoitaminen+ylittänyt+rajan+oikean+ja+väärän+suhteen,+siellä++leikellään+ja+värjätään,+näyttelyissä+sitten+nämä++mitä+upeimmat+ystävät+näytillä+ovat.Ymmärsin+pientä+ivaa+noissa+tassujen+töppösissä+oli,+mutta+menköön+samaan+kastiin;)Melania+on+varmaan+kypsä+eroonkin+ja+lapset+miten+ne+isänsä+toilailut+jaksaakaan,+vai+seuraavatko+hyväksyen+kaiken?Tuo+kouluvaatetus+oli+ennen+melkein+sitä,+kun+jotain+lämpöä+pitävää+päälleen+sai,+minulla+on+aina+ollut+lyhyt+koulumatka,+olen+paleltumilta++säästynyt.Kangasta+ei+sodan+jälkeen+saanut+ja+valmis+tavara+teki+tulojaan,+mutta+eipä+nekään+lämmittämään+joutuneet,+hyvin+kuitenkin+koulun+selvitin,+oppimisesta+en+mitään+virka,+tai+sanoisiko+noin+keskiarvoisesti;)En+tuotakaan+allekirjoita,+minkä+joku+englantilainen+kirjailija+on+tokaissut,+muka+vaatimattomuus+olisi++kerjäys+kiitokselle,++vaatimaton+on+luonnostaan+vaatimaton,+eikä+kiitoksia+kaipaa,+päinvastoin+niistä+kiusaantuu.Facebookissa+on+paljon+ulkona+liikkuvista+kissoista+ja+hätä+on+suuri+miten+pakkasella+selviävät,+valokuvia+ottavat+ja+ilmoituksen+sivuille,+mikä+on++eläimien+huoltamista+parhaalla+tavalla.Eliaanan+kissa+on+turvassa+ja+hyvän+kohtelun+alla.Samaa+ajattelin+minäkin+mielessäni,+että+miten+noista+lupamaksuista+ei+riitä+uusien+ohjelmien+tekoon+tuskin+mitään,+kun+noita+ohjelmia+seuraa,+vanhaa+ja+vanhaa+aina+vaan+esiin+tuodaan.Kotimaiset+elokuvatkin+jos+niitä+haluaisi+katsoa+ja+muistoja+viritellä+on+puheen+kanssa+niin+epäselvää,+että+ärtymys+niistä+vaan+seuraa.Aura+autot+aina+tässä+minunkin+kulmilla+aina+touhussa,+hyvin+on+hoidettu+kadut+ja+pihat.Silti+ainaista+valittamista+kaikesta+saa+lehdestä+lukea,+ja+taisipa+tämäkin+viesti+enemmän+sinne+harmaalle+alueelle+vetävän;)+Jotakin+myönteistä+olisi+loppuun+saatava,+no+kohta+on+tammikuu+puolissa+ja+päivä+jo+selvästi+pidentynyt,+joten+kevät+aika+terveisiä+lähettää,+siitä+ainakin+voi+iloita;)Jospa+pakkanen+purisi+myös+tuohon+koronaan,+tappaisi+kaikki+tartunta+mahdollisuudet.Eipä+tässä+nyt+muuta,+kuin+nauttikaa+talvesta!
  17. Sunnuntaiaamun+hiljaisuutta+ja+pakkasta++säätilassa+kaksitoista+astetta,+upea+päivä+sään+puolesta+tulossa.Puut+ovat+säilyttäneet+koreutensa+ja+hanki+kimmeltää,+niin+kaunista+se+on;)Olette+kantaa+ottaneet+Haaviston+puheeseen+ja+lasten++hyvinvointiin+ja+kotiin+muualta+tuontiin.Lapsen+asema+puhuttaa+koko+maailmaa+ja+lapsia+yritetään+auttaa,+kerätään+rahaa+ulkomaita+myöten,+missä+apu+onkin+tarpeeseen.Meillä+kotimaassa+otetaan+huostaan+lapsia+joiden+vanhemmat+eivät+kykene+lapsia+hoitamaan,+harmi+ettei+se+onnistu+pakolla+muiden+maiden+kohdalla,+missä+suomalaisia+lapsia+onkaan.Kyllähän+siinä+tapauksessa+äitien+olisi+myös+kotimaahansa+päästävä,+kyse+on+lapsen+hyvinvoinnista,+äidit+tavallaan+kiviriippana+näissä+tapauksissa,+mutta+eiköhän++suomessa+valvonta+toimi.Harmia+on+kotimaankin+huostaan+otetuista+kustannusten+tasolla,+elatus+on+kuntien+vastuulla+ja+kahdeksaantoista+vuoteen+asti+elatus+on+maksettava,+lapsen+etu+on+kuitenkin+turvattava,+sama+mielestäni+vaarassa+olevien+suomalaisäitien+lapsille.Yleisesti+ottaen+ihmisiä+on+autettava+hädän+tullen+ja+etupäässä+nämä+avuttomat+ja+kaikkeen+syyttömät+lapset,+sekä+vanhukset+kuntonsa+vuoksi.Vaikea+on+yhtälö+ja+löytyykö+yksimielisyyttä+tässäkään+koskaan,+vaikea+on+vastuussa+olevien+osa.Jätän+asian+omalta+kohdaltani+tähän,+tuskin+mitään+apua+väittelystäkään+on.Hyvä+on,+että+keskustellaan,+mutta+se+pitää+pysyä+asiallisena,+jokaisella+on+oikeus+mielipiteeseensä.Ei+näytä+hyvältä+tuolla+rapakon+takanakaan,+miten+voidaan+noin+sokeasti+uskoa+johonkin,+mikä+on+pelkkää+valhetta?Eipä+ylpeydellä+katsella+sielläkään++aikaansaannoksia,+lait+ja+säädökset+ohitetaan+mielivaltaisesti,+demokratia+pyritään+tuhoamaan.Korona+eikun+leviää+ja+rokotuksiin+luotetaan+kuin+pukki+sarviin,+kunpa+nyt+edes+ne+maahan+saataisiin.Vaikutukset+ja+seuraukset+taitavat+olla+vielä+heppoisissa+kantimissa+ja+vuoden+loppuun+mennessä+väki+vähenee,+ehtiikö+rokotus+apua+antamaan.Ei+kovin+mukavia+kertomia+tänä+aamuna,+vaikka+niitä+iloja+pitäisi+nyt+pontevasti+etsiä.Ajattelin+seuraava+koetta+kuntoni+kohdalla,+2.3+silloinhan+on+jo+kevät,+aurinko+paistaa+ja+ehkä+elämä+kaikilla+kirkastuu,+näin+toivomme,+asiat+löytää+oikean+uomansa+ja+kaikki+melkoisen++on+hyvin;)Sunnuntaipäivän+viettoon+ja+ulkoilemaan,+ken+siihen+pystyy,+Katselin+Tv+ohjelmia,+ei+mitään+kivaa+lupaa,+uusintoja+vaan,+mutta+onneksi+on+tuo+Areena++ja+muut+vastaavat.Iloa+päiväänne+toivotan;)
  18. Pakkasaamuun+heräilin,+melkein+neljätoista+astetta,+tuntuu+ihan+kipakalta,+kun+leutona+on+tähän+asti+menty.Kiireelle+vuodevaatteet+parvekkeelle,+jospa+pakkanen+pölypunkit+tuhoaisi;)Kokeet+tuli+ja+tuloksetkin+kohta+soiteltiin,+hieman+on+lääkitystä+muutettava+kilpirauhasen+suhteen+ja+uusi+koe+kahdeksan+viikon+jälkeen,+sen+jälkeen+sitten+mietitään+lääkärin+juttusille+pääsyä.Tavallisesta+poikkeavaa+kerrottavaa+ei+minulla+hänellekään+ole,+joten+ehkä+sekin+aika+jollekin+enemmän+tarvitsevalle+voisi+jäädä.Makriina+jatkaa+pienillä+unilla+ja+minä++vaan+nukun,+viime+yönä+kahdeksan+tuntia,+mutta+on+niitä+vähemmällekin+jääneitä+öitä+ja+unet+ehkä+levottomaksi+unen+tekee.Unentarvekin+niin+erilainen,+toinen+pärjää+vähemmällä,+toisella+uni+vaan+vaatii+useamman+tunnin.Hoitajakin+kyseli+oireita+olossani,+mitä+sitä+osaa+kertoa,+kun+uskon+iän+myötä+tulleet+pienet+harmit+kuuluvat+asiaan.Samaa+mieltä+noista+huonekalujen+siirroista+korpikirjailijan++suunnitelmissa,+varoen+etene,+vaikka+ei+oireilisikaan+silmät+millään+tapaa.Minun+silmät+"kyynelihtii"+aina+vaan,+vaikka+kuinka+kosteutta++tyrkytän,+minulla+erittäin+kuivat+silmät.Ei+meinaa+uskoa,+kun+vettä+valavat+ja+silti+kuiviksi+sanovat;)Varmaan+uudet+silmälasit+joudun+uusimaan,+on+sen+verran+näkö+heikentynyt,+ehkä+johtuen+näiden+laitteiden+tuijottelusta.Kyllähän+monasti++ne+huonot+geenit+mukana,(ehkä+hyvätkin)++seuraa+lapsillakin,+sen+olen+huomannut,+yksi+minun+perisyntini+on+eurojen+tuhlaaminen,+kaikki+menee+mikä+tulee,+sama+näkyy+olevan+lastenkin+riesana;)Ynnämuu+sanan+täydessä+merkityksessä+piipahti,+no+mukavahan+se+on+että+elämä+sujuu+tietokoneen+ulkopuolellakin.Minä+olen+kurkkua+myöten+täynnä+kaiken+maailman+asiantuntijoiden+lausunnoista+paljon+puhetta+aikaan+saaneista+tapahtumista.Muuta+ei+kuulekaan+kuin+rapakon+takaista+ja+koronaa,+kun+radio+on+aina+suki,+ei+välty+kuulemasta.Hyvähän+on+olla+ajan+tasalla,+mutta+toistot+toistojen+perään+harmin+lykkää,+kai+se+on+korjattava+sillä,+että+radion+kiinni+laittaa;)Liioittelen+tuosta+edellä+olevasta,+nyt+kuuluu+onnittelujakso+syntymäpäivää+viettäville+ja+musiikki+soi.Päivä+valkenee,+ehkä+on+ruvettava+noita+puuhia+jatkamaan,+siistiä+ja+puhdasta+on+oltava,+olkoon+mitä+muuta+tahansa;)Tuli+vielä+mieleen+lehtipurkaus,+täällä+on+tekstari+osuus+päivittäisessä+lehdessä,+siellä+joku+paheksui+miten+väärin+on,+kun+90:set+rokotetaan+ensin,+tärkeämpää+olisi+vielä+työssä+olevat+joiden+jaksaminen+on+kyseessä,+jotenkin+särähti+korvaan.Voisiko+kaivata+"kaveria+ei+jätetä"+sanontaa,+vai+onko+maailma+mennyt+siihen,+että+minä+itse+joka+paikassa????
  19. Tänään+luvassa+aurinkoa,+siitä+jo+iloitsen+ennen+sen+nousua;)Kyllähän+meitä+hellitään+tuon+luonnon+kauneuden+puolesta,+soisi+kyllä+lunta+brinkkalankin+maisemiin,+täällä+nyt+sopivasti+sitä+on,+lisää+kyllä+ennusteltiin.Kuopiossa+käynti+piristi,+mukava+kuunnella+nuorten+haaveita+elämän+jatkon+suhteen.Nuorin+pohti+armeijan+valintaa,+ehdottelin+iso-ukin++meriväkeä,+harvoin+vain+sisäsuomesta+sinne+otetaan,+meripojan+miehekseni+sain+kuitenkin.Armeijasta+palannut+Jyväskylään+kouluun+aikoo,+kokkihommia+jatkaa,+tytär++lomautettu,+hotelli+suljettu.Loppiainenkin+ohi+ja+nyt+sitten+joulun+pois+siivoaminen,+siinäpä+onkin+tämän+päivän+puuhat.Kevättä+kohti+mennään+ja+juuri+eilen++kukkien+mullan+vaihdosta+juttelimme,+siementen+laitto+multaan,+että+joutuvat+sitten+kasvukuntoon+kesän+tullen.Noita+kauppakasseja+en+ole+yhtään+kertaa+tilannut,+niin+pieni+on+ostosten+määrä+ainakin+nyt+joulun+jälkeen,+kun+vieläkin+vaan+jouluun+valmistettuja+saa+syödä,+kauppakin+vieressä+kerran+viikkoon+olen+itse+ostokset+tehnyt.Vierailulla+ystävien+luona+heidän+tytär+soitti,+otatteko+nakkeja,+euron+paketti,+ottivat+useamman+ja+minun+mukaan+kaksi+pakettia+lähti,+nyt+pakkasessa+ja+monta+kertaa+niistä+aterian+saan.Eilen+Kuopiosta+tullessa+Tokmannissa+piipahdimme,+Saludo+kahvia+neljäpakettia,+10+euroa+satsi,+tosin+painoa+450g++edullista+kuitenkin,+joskus+tekee+mieli+vaihtaa+laatua,+aina+samaa+Juhlamokkaa++ei+enää+maistu+hyvällekään.Pizzaa+teen+harvoin,+se+tulee+valmiina+ostettua+silloin+kun+mielihalu+tulee,+tietenkin+jos+tarpeita+siihen+kotoa+löytyy,+hyvä+kohde+onkin+siihen+säveltämiseen+ja+saa+varmaan+makoisamman+mitä+kaupasta.Minulla+pientä+jatkuvan+tuntuista+nuhaa,+johtuneeko+kuivasta+sisäilmasta,+vaikka+pölyjä+ajelen+ja+paljon+tuuletan,+kumminkin+lämmitys+suurella,+enkä+viitsi+noita+pattereitakaan+aina+säädellä.Huomenaamulla+menen+kokeisiin,+saattaa+olla+astma+koekin,+jospa+nuhan+syykin+selviää.Nyt+joulua+purkamaan+kuten+sinisirukin+tekee+ja+varmaan+moni+muukin,+pitkä+on+aika+odottaa+jouluisten+tavaroiden+esiin+ottamista,+mutta+katsotaan+kuka+vielä+niitä+minun+huushollissa++laittaakaan,+tai+ei+kukaan.Tuntematon+tulevaisuus,+mutta+päivä+kerrallaan+sitä+uuteen+jouluunkin+mennään;)Nyt+sitten+normaalia+aikaa+huhtikuun+alkuun,+pääsiäiseen,+meni+joulu,+uusi+vuosi+alkoi+ja+Loppiainen+arkeen+siirsi,+siitäpä+nyt+arkea+elämään;)
  20. Loppiainen,+joulu+loppuu,+entiseen+aikaan+Nuutin+päivä+joulun+lopetti.Hienoista+lumisadetta,+pakkasta+neljäastetta+ja+puut+koristeineen+tekee+luonnon+niin+kauniiksi,+toinen+toistaan+upeampia+maisemia,+mitä+kuvista+näkee.Oman+ikkunani+takana+olevat+koivut+hyvin+tomerilta+näyttävät,+paksuilla+oksilla+lumikerros,+ikään+kuin++kertoisivat,+että+kevääseen+suunnataan+,+ei+aikaakaan,+kun+lehdet+oksia+koristaa;)Varoen++pitäisi+silmien+rasitus+aloittaa,+vaikka+olet+ohjeet+varmasti+saanut,+omata+kaihin+leikkauksesta+niin+kauan,+että+toiminta+ja+ohjeistus+muuttuneet,+silloin+noin+viikko+piti+olla+nostelematta+maitopurkkia+raskaampaa.Maailma+kirkastui+sen+muistan+selkeästi+ja+yhä+näen+hyvin,+tosin+lääkärille+aika+tilattu+tarkastusta+varten.Minulla+pakkasessa+vielä+paistia+ja+laatikoita,+ei+yksin+kaikkea+saa+nopsaan+loppumaan,+no+helpolla+pääsen+vielä+monta+päivää.Kaupassa+en+ole+vielä+käynyt+tämän+vuoden+puolelle+ja+varmaan+vielä+viikon+selviän.Taiteilijoitakin+pistäytynyt+Noja-+tuolissa;)Eliaana+kerroit+vasenkätisyydestä,+tyttäreni+on+vasenkätinen+ja+sai+koulussa+tehdä+vasenkätisesti+kaikki+tehtävät+ja+edelleen+vasen+käsi+hänelle+vahvempi,+äitini+myös+oli+vasenkätinen,+mutta+pakotettiin+oikealla+kirjoittamaan+ja+kauniin+käsialan+saikin.Ynnämuu+kerroit,+että+kaikki+sujui+ottipa+kumman+käden+vain+käyttöön,+itse+muistan+miten+vaikeaa+oli+vasenkätisesti+opettaa+käsitöiden+siis+neulomisen+ja+virkkaamisen++taitoa.Pojantytär+myös+vasenkätinen,+mutta+virkkaa+taitavasti+isojakin+töitä.Eihän+se+ollut+hyväksyttyä+ennen+vanhaan+tuo+vasenkätisyys,+pahana+jopa+pidettiin.Nykyään+taitaa+jo+löytyä+työkalutkin+vasenkätisille.Makriina+joulun+siivoamisesta+kerroit,+huomenna+se+tapahtuu+ja+jopa+rauhaisaksi+muuttuu+sisustus,+kun+kaiken+sen+jouluisen+koristelun+pois+saa.Kumma+miten+nopsaan+ihminen+kyllästyy,+ainakin+minä+koen+ahdistusta+liiasta++tavarasta.Millä+innolla+niitä+laittelin+ja+näytti+niin+kauniilta,+nyt+palataan+arkeen+ja+elämä+uomaansa+sattuu.Kotitöiden+teosta+myös+sanot+vapauttaneesi+itsesi,+miten+se+onnistuisikaan+näin+aivan+yksin+elävältä,+ei+mitenkään.Onnellinen+olet,+kun+poikasi+puuhiin+rupeaa,+en+kyllä+usko,+että+maltat+vain+sivusta+katselle;)Eipä+taida+loppua+näkyä+tähän+korona+hommaan,+rokotuksetkin+viruvat+vuoden+loppuun,+näin+lukemani+ymmärsin,+vai+onko+tullut+virhe+joillekin,+eivät+ole+huomanneet,+että+uusi+vuosi+on+jo+alkanut.Nyt+valmistaudun+lähtemään+Kuopioon+pikavisiitille,+taitaisi+viisautta+olla+menemättä,+mutta+pienissä+on+kohdattavat+henkilöt,+jospa+onnellaan+menisi.Nyt+alamme+valmistumaan+kevään+odotukseen,+päivien+jatkumisiin,+mikä+onkin+jo+alkanut,Pian+ennen+kuin+huomaammekaan+on+päivät+valoistuneet,+sitä+seuraamaan;)