Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Hämärää+aamua+näin+sunnuntaiaamuksi,+jollakin+tapaa+kaunistakin,+puut+lumen+oksilleen+saaneet+ja+tuo+hämärä+sinertäväksi+muuttuu.Katselin+eilen+hämärtyvää++sinisyyttä+ja+sieluun+asti+tuli+hyvä+mieli,+kaunis+niin+kaunista+on+täällä+pohjanperukoilla.Näin+vanhana+kaiketi+aukeaa+silmät+monelle+sellaiselle,+mitä+nuorempana+ei+huomannut.Älä+ollenkaan+pahoittele+brinkkala+minulle+ei+mitään+harmia+tuota+vaikka+kaikki+ehtisitte+ennen+minua,+tästäkin+vaan+tapa+tullut;)Varmaan+tuo+tunne+aavemaisuudesta+on+totta,+mutta+ei+kuitenkaan+pelottavaa+ole,+ehkä+yöllä+näinkin+voisi+olla.Makriina+muistutit+tuosta+hitaasti+tallustelusta,+kyllä+ei+vauhdilla+pääsekään+ja+ehkä+matkaa+kertyisi+hitaasti+kulkien,+mutta+on+muistettava+takaisin+kulku+myös;)Valamo+on+mukava+kohde+ja+jos+tänne+tulet,+pistäydy+kahvilla+demeter;)Politiikka+pakostakin+koskettaa+meitä+jokapäiväisessä+elämässä+jollakin+tapaa+ja+kannanottoja+siitä+mieleen+tulee.Sinisilmäisiä+ehkä+nämä+nuoret+ministerimme,+mutta+kaikkeen+heidän+odotetaan+pystyvän,+jopa+palkkaneuvotteluun,+hallitus+ei+siihen+puutu.Heillä+on+sääntönsä+ja+laki+määrittelee+paljolti+myös+tehtävien+hoidon,+kaikkeen+ei+heidän+tarvitse+puuttua,+onneksi,+tehtäväkenttä+joskus+mahdottomalta+tuntuu.Toivotaan+että+kaikki+sujuu+ja+onhan+nuorilla+näkökantaa+eteenpäin,+me+menneessä+elämme.Kokemuksen+ääntä+olisi+hyvä+myös+arvostaa,+ehkä+niin+tekevätkin,+joskus+tuntuu,+että+jopa+korona+olisi+hallituksen+aiheuttama.Enpä+rohkenisi+paikkaa+heidän+kanssaan+vaihtaa,+siksi++kiitoksen+annan+rohkeudestaan,+monessa+liemessä+saattavat+vielä+kellua.Neeassa+liikunnasta+ja+sen+tärkeydestä+puhui,+totta,+mutta+mikä+siinä+onkaan,+että+tuota+ei+sisäistä+ja+painoa+kertyy,+nyt+olen+kyllä+pyrkinyt+minäkin+vaakaa+seuraamaan.Terveydentila+on+hyvä,+liika+painoa+on+aina+ollut+ja+loppuun+asti+näillä+mennään.Tuota+Makriinan+mainitsemaa"+hiljaa+hyvä+tulee+"ajatellen+voisi+toteuttaakin,+mutta+se+saamattomuus+ja+pieni+kipu+liikkuessa+ei+aina+houkuta.Sinisiru,+kertaus+on+opintojen+äiti;)Ynnämuu+kertoili+koneensa+kanssa+puuhastelevansa,+toivotaan+että+saatu+apu+toimii.Noita+lupauksia+en+minäkään+tehnyt,+muistissa+aikaisemmat,+mitkä+ei+koskaan+ole+pitäneet.Olisi+tietysti+voinut+toivoa+kärsivällisyyden++paranteluja+ja+tyyneyttä+olla+joka+asiaan+kantaa+ottamaan+ja+vielä+kasvua+ihmisenä+olemisesta,+kai+sitä+vielä+näitä+voisi+opetella?Saattaa+aika+loppua+minun+kohdalla,+en+pääse+koskaan+täydellisyyteen+minkään+asian+kohdalla,+joten+olkoon+toivomukset+esittämättä.Nyt+ulkona+on+se++satumoinen+sininen+hetki,+valkea+maa+ja+taivas+sinisen+harmaa,+kaunis+näkymä+kaiken+kaikkiaan.Toivon+teille+kaikille+näitä+näkymiä,+taitaa+etelämpänä+maa+mustana+olla,+mutta+jospa+lumi+sinnekin+ehtisi+ja+nämä+näkymät+silmiinne+saisitte;)
  2. Lunta+satelee,+tosin+heikosti,+mutta+kertyyhän+siitä+runsaus+jos+koko+päivän+sataa.Hyppäsin+alkuun+ja+toivotan+nyt+vuoden+jatkoja+jokaiselle+erikseen+ja+kaikille+yhteisesti,+huomasin,+että+oli+harmi+pukannut,+kun+vain+Noja-tuolin+väki+toivotukset+sai,+kyllä+ne+koskee+kaikkia+lukijoita,+kuin+kirjoittajiakin;)Päivä+valennut+ja+minä+niissä+tavanomaisissa+hommissa,+nukuin+taas+yli+sopivuuden,+mutta+onhan+tätä+päivää+vielä+jäljellä.Demeter+mainitsit+kopioinnista,+kyllä+se+minulle+nyt+sattui,+mutta+niinhän+se+on,+kun+jotain+kielteistä+palautetta+saa,++on+helpon+tuntuista+hyväksyä+kaikki+itselleen;)Tyylillä+tänne+mahtuu;)Keskustelitte+Lapinlahden+sairaalasta,+elokuvan+kautta+sen+olen+saanut+nähdä+ja+noita+patsaita+mistä+myös+puhuitte,+mielestäni+ansioista+ovat+niitä+saaneet.Onhan+niiden+saaneet+tehneet+suomea+tunnetuksi+jokainen+omilla+avuillaan,+ei+joka+poika+tai+tyttö+siihen+pysty.Sinisirua+ihmetytti++paikkakuntani+maininta,+no+eihän+se+niin+nökönuukaa+ole,+Jyväskylään+125+kilometriä+ja+Joensuuhun+samoin,+niiden+väliin++Varkaus+jää,+mutta+sovitaan+suosiolla,+että+Itä-Suomessa+asun,+ei+mitään+harmia+siinäkään;)Olette+varmaan+huomanneet,+että+en+mitenkään+tarkka+ole+missään+asiassa.Pohjoisimpana+asustaa+korppis,+vaikka+ei+minusta+sekään+ole+kuin+keskisuomea;)Joulukuusesta+myös++syntyi+keskustelua,+minä+en+tänä+jouluna+sitä+ottanut+ja+nyt+harmittelen,+kun+katselen+yläkerran+parvekkeelta+kaunista+kuusta,+ehkä+ensi+jouluna+korjaan+vahingon.Laittelin+noita+kransseja+led+valoin+ja+nyt+sitten+saa+pattereita+ostaa+jatkuvasti+ja+ulospäin+ei+oikein+miltään+näytä.Muistoissa+on+ne+neulasetkin,+mitä+vielä+helmikuussakin+siivoilin,+mutta+sen+kestää+onhan+kuusi+perinne.Onhan+se+jo+yksi+perinne+mennä+kuusta+hakemaan+ja+kun+vielä+omasta+metsästä+voi+valita,+noin+minäkin+tekisin+Eliaana,+jos+olisi+metsää,+onnistun+kyllä+kuusen+saamaan+ystävien+avustuksella+aivan+tuoreena+ja+kotiin+tuotuna.Tänäkin+joulun+alla+sain+kyselyn+haluatko+kuusen,+minä+tyhmä+kielsin.Brinkkala+mukavia+tapaamisia,+kyllä+kekseliäät+aina+mahdollisuuksia+löytää,+vaikka+esteitä+tielle+tulee.Ajattelen+jo+kesää,+jospa+silloin+voisi+elämä+normaalisoitua+ja+yhdessä+olot+mahdollista+olisi.Tuo+Fasebook+on+minusta+hankala+ja+en+sinne+juurikaan+mitään+viestittele,+joskus+käsitöitäni+esiin+tuon+ja+tökkäilen+niitä+lukemattomia+toivotuksia+mitä+melkein+jokainen+omina+haluaa+laittaa.Nopea+tempoinen+myös+on,+jos+jotakin+haluaisi+palata+katsomaan,+eipä+löydy+enää.Taitavien+ihmisten+tekemisiä+tykkään+katsella+ja+sitten+kivan+mallin+nähtyäni+matkimaan+alan.Olen+erittäin+huono+lukemaan+ohjeita+ja+siksipä+kaikista+tulee+minun+näköisiä,+siis+tässäkin+asiassa+en+niin+tarkka+ole;)Taitaa+taas+virua+turhan+pitkäksi+ja+annan+aiheen+huomauttaa;)Kaikille+jotka+unohdin+toivotan+hyvää+jatkoa+tälle+vuodelle+ja+tapaillaan+näin+ketjumme+myötä,+olkaa+ahkeria+ja+viesti+meille+iloksi+luokaa;)Mukavaa+viikonloppua+jokaiselle.
  3. Uuden+Vuoden+toivotuksin+on+hyvä+aloittaa+tämä+ensimmäinen+päivä+2021,+tuokoon+vuosi+onnea+kaikille,+ainakin+pienen+onnen+tunteen+tällekin+päivälle;)Ennen+puolta+yötä+kömmin+sänkyyn,+ajatuksin+tulee+se+vuosi+vaihtumaan+unenkin+tullen,+no+pauketta+siinä+määrin,+että+valvoen+vuosi+tuli+vastaanotettua.Varmaan+yksi+toivomus+useammalla+on+tuo+koronan+loppuminen,+niin+minulla+myös,+paljon+muuta+terveyden+lisäksi+en+osaa+toivoa.Märkää+lunta+on+satanut+saaden+puut+satumaiseen++loistoon,+valkeneva+harmaus+lisää+sadun+tunnetta.Mieli+herkistyy+nöyränä+ja+kiitollisen+mielin+vuoden+kulumista+odottamaan+ja+viettämään.Mitä+mukanaan+tuokaan?+Erikoinen+vuosi+jää+muistoihin.Olette+runoja+lukeneet+ja+sanomia+miettineet,+itselleni+A.Kiven+surullinen+elämä+ja+Eino+Leinon+runous+on+jäänyt+näihin++tuttuihin+paljon+kuultujen+runojen+varaan.Runot+oli+sisarelleni+lähempänä+sydäntä,+hän+oli+Maria,+minä+Martta,+jos+tämä+vertaus++parhaiten+luonteitamme+kuvaisi;)Luen+ja+kuuntelen/katselen+mielelläni+historian+pohjalta+näitä+kirjailijoidemme+elämän+kohtaloita,+liittyen+samalla+kansamme+kohtaloihin,+niin+rikkaasti+kerrottuja+monenkin+kirjailijan+suulla.Koen+joidenkin+runoilijoiden+runoja+vaikeiksi+ymmärtää,+pitäisi+ajatukset+keskittää+tajutakseen+ja+minun+eväillä+ei+siihen+pystytä.Joskus+olen+yrittämällä+yrittänyt+päästä+vaikeatajuisten+kirjojen+sisältöön,+mutta+keskittyminen+ei+siihen+anna+mahdollisuutta,+niin+hätäinen+olen,+vain+selkeä+teksti+pitää+mukanaan,+tämä+sävyttää+kirjoittamistakin.Sanoja+suollan,+miten+ne+sitten+ymmärrettäviä+ovatkaan;)Wienistä+tulevan+konsertin+olen+joka++vuosi+katsonut+ja+aiemmin+oli+mäenlasku,+mikä+myös+seurattiin,+vaikka+en+urheilua+yleensä+seuraa,+uusi+vuosi+teki+aina+poikkeuksen.Olen+ollut+huomaavani,+että+meren+rantamilla+aika+moni+kirjoittajista+asustaa,+miten+lienee+olenkohan+ainoa+täältä+keskisuomen+suunnilta,+pohjoisesta+tuskin+ketään,+joskus+oli+useampi.Niin+ihmiset+häipyvät+kuka+minnekin,++mitä+jääkään+meistä+tänne+tiedostoihin,+olen+huomannut+Laten+syntypäivän+mainittavan+fasessa,+itse+olen+esittänyt+toivomuksen,+että+poistuttuani+elävien+kirjoista,+myös+poistuisin+listoilta.Arkistoon+varmaan+nämäkin+jutustelut+menee,+vaikka+ei+mitään+tallennettavaa+olekaan,+tätä+on+tämä+aika,+kummittelemaan+kai+minäkin+tänne+jään;)Antoisaa+oli+lukea+niin+runot+kuin+muutkin+viestit+kiitos+niistä+ja+kirjoitellaan+jatkossakin,+kenenkään+ei+tarvitse+ajatella,+että+tätä+ei+voisi+tehdä.Kauniin+lumisen+maiseman+näkymistä+tervehdin+ja+vielä+lopuksi+Hyvää+Uutta+Vuotta,+olkoon+tuleva+kaikkea+hyvää+sisältävä;)
  4. Hyvää+vihon+viimeistä+tämän+vuoden+aamua,+räntää+sataa,+valkoisuutta+sekin+antaa,+hyvä+niin.Tämä+aamu+meni+taas+pitkäksi,+tuleekohan+tästäkin+tapa,+heräsin+kyllä+seitsemän+maissa,+mutta+silmät+kiinni+ja+uni+vetäisi+liki+yhdeksää.On+niin+mukava,+kun+voi+aivan+huoletta+nukkua+jos+haluaa,+mihinkään+ei+aikataulu+ole+ruksattu.Tytär+soitti+ovikelloa+ja+silmät+pyöreinä+kysymään+nukuitko+vielä,+totesi+hyvä+niin,+ihmetteli+vaan,+kun+en+yleensä+näin+myöhään+sängyssä+viihdy;)Oli+mukava+aloittaa+päivä+lukemalla+viestisi+"kylmätotuus"+aina+sitä+kiitoksista+ilahtuu+ja+kun+uskon,+että+vilpitön+olit,+kiitän+ja+nöyränä+kumarran.On+mukava+huomata,+että+niin+moni+ajatuksissaan+saman+toteavat,+vanhemmat+aina++sydämessä+lapsiaan+kantavat,+se+on+sisälle+kasvanut+ja+pinttynyt+ajatus.Tämä+ajatus+voisi+kantaa+suuremmallekin+ihmisten+keskuuteen,+jospa+toisistamme+oppisimme,+haluaisimme+huolta+kantaa,+aina++tarvitsevia+löytyy.Ihmisten+välinen+kylmyys+pelottaa,+vain+minä+olen+se+jonka+elämä+pitää+hyvin+sujua,+riippumatta+siitä+miten+toisilla+menee.Tyytymättömyys+päivittäin+vain+lisääntyy,+vaikka+elämä+on+melkoisen+hyvin+suomessa,+verrattuna+muualle+maailmaan+ja+oma+historiakin+kertoo+menneisyyden+vaikeuksista+kansan+keskuudessa,+tämä+päivä+on+kovien++työtä+tehneiden+ihmisten+aikaan+saapa+jokainen+omilla+kyvyillään,+uhrauksia+tehden,+kallis+on+tämän+päivän+ihmisten++nauttima+elämä.Toivottavasti+eteenpäinkin+jokainen+ponnistelee+tulevaisuuden+eteen.Ramoona+tapansa+mukaan+maisemia+meille+maalaili,+joskus+ajattelen,+että+noin+voi+Savon+suunnalta+lähteväkin+mereen+ihastua,+kun+siihen+elämä+kuljettaa.Varmaan+meri+on+sama+kuin+meille+järvet,+tosin+pelottavampana+minä+sisävesien+kasvatti+sen+koen.Makriinan+ruokavihjeestä+sain+ajatuksen,+että+teenkin+sinappisilakoista+laatikon,+kun+ei+oikein+muuten+maistu,+ruokien+kanssa+säveltäminen+on+mieleistä+hommaa.Hernesoppa+on+minulla+Loppiaisen+ruoka,+aina+olen+niin+tehnyt+ja+teen+tälläkin+kertaa,+ehkä+siihen+johdatti+aiemmin+ollut+kinkun+tähteet,+mutta+onnistuu+se+muutenkin+tehden.Pitänee+lohen+tähteelle+jääneistä+laatikko+myös+uuniin+laittaa,+savustettua+ja+kraavia,+ei+enää+oikein+muuten+maistu.Paljon+jouluksi+laitoin+kaikkea,+nyt+on+helppo+vaan+tuunata+ja+syödä,+kaikki+tarpeeseen+menee;)Neeassa,+nyt+on+tuoli+suorassa+ja+niska+parantunut,+kyllä+jokainen+asento+on+huomioitava,+ei+kestä+vanha+keho+vääntelyjä;)Nyt+on+räntää+satanut+hiekoituksen+ja+jäätikön+päälle,+toivottavasti+jään+pehmittää+ja+liukkauden+poistaa.Tuuli+ei+esteitä+ulos+menolle+estä+ja+kun+en+omista+ynnämuun+sitkeyttä+lenkkeilyyn,+jätän+taaskin+sen+väliin.En+muista+koskaan+raketteja+ostaneeni,+ei+ole+ollut+nuorempana+euroja+ja+nyt+jo+ajattelen+,+että+aivan+turhaa+rahan+hukkaa,+kaikki+ei+näin+ajattele.Eliaanalla+mitä+parhain+ystävä+siellä+seurana,+kissa,+minä+taistelen+haluani+vastaan,+kun+näen+pienen+kissanpennun+halu+omistaa+sellainen+kasvaa,+fasessa+niitä+esitellään,+on+se+niin+soma+karvapallo.Näkee+siellä+myös+kaltoinkohdeltuja+eläimiä,+tuska++näistä+sydäntä+raastaa,+miten+voikaan+ihmiset+olla+julmia.Nyt+on+viimeinen+tämän+vuoden+puhe+pidetty+ja+toivotan+onnistunutta+aaton+juhlintaa+ohjeiden+mukaan+ja+huomenissa+sitten+se+Uusi+Vuosi+2021+alkaa.+Tulkoon+vuodesta+hyvä,+koronan+loppuminen+päällimmäisenä+toiveena.
  5. Vähiin+käy+tämän+vuoden+päivät,+pimeys+vielä+seurana,+mutta+seuraavan+aurinkoisen+päivän+tullen+ehkä+huomaamme+jo+päivän+jatkuneen.Kevät+tähtäimessä,+vaikka+keskitalvea+elämmekin.Pääsiäinen+seuraava+juhlapyhäaika,+sattuukin+huhtikuun+alkupäiville,+silloin+jo+lumet+tipotiessään,+näin+uskon.+voihan+lumentuloa+vielä+olla+paljonkin,+kukapa+näitä+osaa+ennustella.Miaelina++noin+pitäisi+mieli+tuulettaa+ja+siten+jaksaisi+sen+hymyn+huulille+useammin;)Joskus+kadullakin+vastaan+tulee+ihminen,+jonka+kasvoilta+voi+hymyn+nähdä,+siitä+ilo+tarttuu;)Ynnämuu+tupapäivästä+kerroit,+niitä+tulee+minullekin++useampana+päivänä,+pakolliset+kauppa+asiat+hoidan,+siihen+sitten+jääkin,+roskapussin+vienninkin+samalle+kaupoille+menoon+sisällytän.Tuo+ikä+myös+ei+mielestäni+niin+nökönuukaa+kirjoittajia+sopii+ikään+ja+sukupuoleen+katsomatta,+sopua+vaan+toivomme,+mikä+näyttää+vaikeuksia+joillekin+tekevän.Eliaana+kerroit+miten+videota+katsellen+sait+jouluusi+iloa+lasten+laittamana,+samoin+minäkin.On+tämä+aika+mennyt+niin+nopeasti+kehityksen+osalta,+että+ei+ehdi+edes+hämmästelemään:)Luin+juuri+lehdestä+hintojen+palvelujen+osalta+nousevan+ensi+vuona,+passin+ja+henkilökortin+hinnatkin+nousevat,+mutta+jos+tilaa+netistä,+hieman+halvemmalla+pääse,+no+itsehän+siinä+työn+tekee,+osaako+sitten+tilauksen+tehdä,+kaikille+ei+itsestään+selvää.Nyt+sitten+uudenvuoden+yksin+vastaanotat,+kun+veljen+kotiin+veit,+vai+onko+muita+suunnitelmia+Eliaana,+no+onhan+kissa+ainakin+kaverina;)Ainahan+se+haikeaksi+vetää,+kun+lapset+maailmalle+lähtevät,+vaikka+ei+kauemmaksi+kuin+kotimaahan,+koskaan+ei+tiedä+tapahtumista+mitä+edessä+voi+olla.Rokotuksista+nyt+paljon+puhetta,+miten+kohdallani,+se+harkinnassa.Mukavaa+että+vauhdikkaana+viestejäni+pidät+sinisiru,+itse+kuvittelen+hidas++ja+kankea+siinäkin+olevani,+mutta+näin+sitä+voi+löytää+jotain+muuta+itsestään,+puhetta+yleensä+kyllä+suollan,+joskus+liian+kanssa.Tyttäreni+sanoikin,+että+olisi+ehkä+syytä+miettiä+mitä+suustaan+laukoo,+joskus+kai+huomannut++liian+suora+olleeni.Valehdella+en+osaa,+jätän+mieluummin+sanomatta+mitään,+jos+asia+sitä+vaatii.Kai+sitä+on+hyvin+vaikea+olla+muuta,+mitä+on.Tänään+sitten+taas+yksi+"tupapäivä"+edessä,+onneksi+keksin+tekemistä+ja+illalla+sitten+sauna,+voi+kuulla+lähitienoon+uutiset,+naisia+muutama+lauteella,+ei+tietenkään+juoruja,+mutta+on+asioitakin+mistä+puhua.Viettäkää+nämä+lähipäivät+tarkkaan,+ne+pian+lopussa,+mutta+onneksi+täysi+vuosi+luvassa;)
  6. Huomenta+ja+varoituksia+liukkaudesta,+ainakin+täällä+meillä+on+tiet+jäätiköllä,+tytär+soitti,+että+jos+kauppaan+tarvitset+mennä+soita+vävy+apuun,+kielsi+jalkaisin+lähtemästä.Eipä+ole+tarvetta+lähteä+mihinkään,+eilen+kävin+ja+nyt+ensi+vuodelle+siirrän+kauppa-asiani;)Sainpa+eilen+soitettua+hoitajalle+ja+asia+eteni+niin,+että+lähete+tammikuulle+kokeisiin+ja+lääkärikin+sitten+ehkä+helmikuussa.Tavallisia+vuositarkastuksia+on+siirretty,+syy+tietysti+koronan,+eipä+hätää,+luvassa+kuitenkin+joku+yhteydenpito+lääkärin+kanssa,+voi+ruikutella+vaivojansa.Sinisiru+naurahteli+vaivoilleni,+totta+ne+kuitenkin+on+ja+kerroinhan,+että+joku+paikka+näin+vanhalla+aina+kipeytyy+ja+paranee,+ei+sen+vakavampaa.+Huomasin+myös+"ihasteluni"+ruuan+hävityksestä,+sekin+ihailu+kuuluisi+meille+kaikille,+juuri+lehdestä+luin+ruuan+hävikin+vähentämisestä,+kansantalouden+tappio+tässä+asiassa+on+suuri.Tarkkana+olen,+onneksi+on+aikaa+ja+pakkanen,+joudan+keskittymään++eurojeni+seurantaan+ruuan+ostamisessa++ja+valvontaan,+ettei+hukkaan+ei+ruoka,+ei+eurot+kulu.Minullakin+on+muutama+ystävä,+joilla+muisti+tekee+kepposia+ja+samoja+asioita+kertovat+aina+tavatessa,+mutta+olen+ajatellut,+että+jaksan+kuunnella+ystävyys+velvoittaa+ja+eihän+koskaan+tiedä+mikä+itsellä+edessä+on,+joutuuko+hymyilyn+kohteeksi.Ynnämuulla+rauhaisa+joulun+seutu,+eihän+sitä+kummempaa+ole+kuin+hieman+erilaisia+ruokia+ja+sitten+nuo+lahjat,+jos+niitä+haluaa+antaa.Jokaisella+omat+tavat+joulukin+viettää+ja+se+on+aivan+hyvä+juttu,+enpä+usko+kenenkään+pahaksi+laittavan,+vaikka+ei+joulu+sen+kummempaa+vaadi,+lepoa+ja+rauhaa+kuitenkin+kaikille+toivoisi+ja+hyvää+mieltä+siitä+mistä+sen+kokee;)Mässäilyyn+en+minäkään+suostu;)Tuo+kuusenhoito+on+varmaan+paikallaan+ja+mukava,+että+joku+jaksaa+vaivaa+nähdä+sen+opastuksessa,+tosin+pieni+iva+on+huomattavissa,+mutta+jos+hyvän+mielen+kertojalle+tekee,+se+kestetään.Kovin+seikkaperäistä+on+tuo+harjan+kanssa+heiluminen+ja++roskien+tyhjennys,+et+varmaan+ole+voinut+olla+huomaamatta,+että+ylen+siistiä+väkeä+on+Noja-tuoliin+kirjoittajat,+mutta+kertaus+on+opintojen+äiti;)Makriina,+eihän+kummoista+kerrottavaa+tarvita,+kun+voi+viestin+laittaa,+jos+tosissaan+ottaisi+kaikki+"moitteet+"+mitä+niskaan+sataa,+ei+voisi+mitään+todella+kertoa.Arjen+elostahan+tänne+on+pääasiassa+kirjoiteltu,+kerrottu+omia+touhuja+ja+ehkä+joillekin+päivään+väriä+aikaan+saatu,+ainakin+heille+joille+ainaisesti+ivan+kohteena+olemme,+no+se+olkoon+heidän+osansa.Syömällä+elossa+pysymme+ja+siitä+kertominen+voi+toisille+ideoita+antaa,+siivoamisestakin+kertoen,+voi+joku+nurkkiaan+katsoa,+kuinkas+minä+homman+hoidankaan;)Käsitöistä,+askarteluista+voi+virikkeen+saada,+noinhan+yksinäisyyttä+karkotetaan+ym.+saman+tapaista+aihetta+kirjoitteluun+sisältyy,+joten+viestejä+vaan+laittamaan,+vaikka+tyhmältä+joskus+tuntuukin;)Hiljaiseloa+on+ollutkin,+mutta+jospa+uuden+vuoden+lähestyminen+intoa+kasvattaisi,+ja+toteamus,+että+yksi+tämän+tapainen+ketju+palstalle+hyvin+mahtuu,+jospa+onnistuisi+asiallisena+pysyvän.Viimeisiä+päiviä+elellään+tätä+vuotta,+ehkä+poikkeava+on+uuden+vuoden+vastaanottokin+tänä+vuonna,+mutta+toivomuksia+kaikesta+hyvästä+ei+koronakaan+estä+ja+sekin+voitetaan+kesään+mennessä.+(ennustus)Olkaan+varovaisia+liikenteessä,+sairaalaan+ei+varmaan+kukaan+toivo++joutuvansa.
  7. Aamupäivää,+pilvinen,+tuulinen,+näin+arki+alkaa,+no+eihän+monta+päivää+ole,+kun+taas+pyhä+ja+ensimmäinen+päivä+vuodella+2021.Voi+olla,+että+remujuhlat+jää+pitämättä+monessakin+kohteessa+ja+harmia+monelle+mielessä,+ei+vähiten+ravintolan+omistajilla,+heille+uudenvuodenaatto++niitä+tuottoisimpia+iltoja.Ravintola+iltaa+ei+minun+elämässä+enää+ole,+se+ei+harmita,+mutta+onhan+tämä+aika+muuta+harmia+tuonut+toimimisessa,+mutta+aika+hyvin+kuitenkin+on+mennyt+elämä+koronankin+myllertäessä.Sain+sen+verran+aikaiseksi,+että+soitin+aikaa+laboratoriokokeisiin,+vastaussoittoa+nyt+odotan.Vuositarkastustakin+toivon,+saa+nähdä+antavatko+sellaisen+mahdollisuuden,+että+lääkärin+pakeille+pääsen.Aina+jotakin+pientä+valittamisen+aihetta+löytyy,+mutta+kuunteleeko+lääkäri,+onkin+toinen+juttu.Minun+rosollini+oli+myös+isolohkoista,+mutta+itseäni+saan+syyttää,+kysynkin+usein+itseltäni,+miksi+en+malta+mitään+tehdä+perusteellisesti,+aina+sinnepäin+vaan.Sinappisilakkanikin+taisi+liikaa+etikkaa+saada,+kun+ei+niin+herkullisia+ole,+kuin+joskus+aiemmin,+tapani+on+"lorautella"+ja+sitten+pilaan+hyvän+asian.Voi+demeter,+miten+monta+kertaa+on+pitänyt+myöntää,+että+vahaksi+olen+tullut,+aina+joku+kohta+vaiviintuu,+jopa+telkkaria+katsoen.Vaihdoin+tuolini+toiseen+paikkaan+ja+hieman+vinosta+telkkaria+katson,+no+eikös+mitä+niska+alkoi+oireilla,+toisen+puolen+niskan+seutu+kipeytyi+ihan+vaivaksi+asti,+kunnes+siirsin+tuolin+paikkaan,+mistä+suoraan+voin+tuijottaa.Sen+vaivan+sain+korjattua+sillä,+nyt+sitten+jakkaralla+aamukahvipöydässä++kuoleutuu+jalka,+kai+istun+jotenkin+pahasti,+kun+samaa+vaivaa+ei+muissa+tuoleissa+ole,+jos+väännän+selkääni+kauemmin+,+kipeytyy+kylki,+joten++vanhuuden+oireita+ne+on,+ohi+vielä+kuitenkin+menevät.Minä+jo+hiukan+noita+joululauluja+alan+laistamaan,+no+sekin+yksi+vioistani,+lyhyt+pinnainen+olen+kaiken+suhteen,+kyllästyminen+nopsaan+tulee.Neulominen+on+nyt+myös+täysin+seis,+mutta+virkkasin+kuitenkin+valkean+myssyn+ja+tossut,+ensi+maaliskuussa+syntyvälle+vauvalle.Ulkosalla+en+noita+maskeja+paljon+näe,+mutta+kaupoissa+kiitettävästi.Kaupoille+pitäisi+lähteä,+ei+ruuan+suhteen,+mutta+patterit+loppuivat,+aika+huonoja+ja+lyhyt+ikäisiä+nuo+sormipatterit+ja+ketjuja+monta+paljon+tarvitsen.Elellään+nyt+tämä+loppuvuosi+tarkkaan+ja+lupauksia+suunnitellen,+no+en+koskaan+kyllä+mitään+lupausta+ole+tehnyt,+minun+luonteella+en+niistä+saa+kiinni+pidettyä;)
  8. Joulu+ohitettu+onnellisesti+tavan+pyhäpäivä+tänään,+poikkeavuutta+arkeen+on+kuitenkin+odotuksissa,+se+vuoden+vaihtuminen.Erikoinen+on+sekin+tapahtuma+edellisiin+verratessa,+mutta+varmasti+vuosiluku+vaihtuu,+lupauksia+tehdään+ja+maljoja+kohotetaan,+toivottavasti+maltillisesti.Kovin+hartaasti+varmaan+monikin+huokailee+ja+toivoo,+että+uusi+vuosi+tullessaan+tuon+koronan+tuhoaisi.Jäteautot+kierroksella,+ikkunasta+katselen,+varmaan+jätettä+onkin+laatikot+pullollaan,+mihin+joutuisimmekaan,+jos+ei+noita+autoja+joku+ajaisi+ja+paikkoja+tyhjentelisi,+tärkeä+ammattiryhmä+sekin,+kuten+kaikki+siivouksen+piiriin+kuuluvat,+harvemmin+huomioidut.Ramoona+pukeutui+ja++edustavalta+näytti+noiden+videopuheluiden+aikana,+minä+saunapuhtaana+jutustelin,+oli++saunassa+olon+aikana+yhteys+Ruotsiin+otettu+ja+sieltä+jokainen+kuulumiset+kertoili,+tämä+oli+jouluaattona+tyttären+luona+.Poikansa+perhe+siellä+ikäväänsä+kertoili,+kun+ei+päässeet+yhteisiin+joulunjuhliin.Autolla+on+niin+helppo+siirtyä+vaikka+naapuri+kaupunkiin+katselemaan+erilaisuutta,+kuten+Ramoona+on+tehnyt+ja+kun+vielä+jaksaa+kävellen+nähtävyydet+katsella,+sekin+yksi+ilon+aihe;)Muunnellen+saa+jouluiset+ruuat+maistumaan+ja+hukkaan+ei+mikään+jää.Minun+kinkkuni+on+valmiiksi+siivutettuna,+ihan+hyvää,+mutta+vieläkin+jäin+kaipaamaan+sitä+oikeaa+omapaistamaa+kinkkua,+jotenkin+se+viimeinen+maku+yhä+puuttui,+vaikka++kokonaisesta+olikin+siivutettu.Juhlakinkusta+en+ole+tykännyt,+ronkeliksi+sitä+vanhoilla+päivillään+vielä+tulee;)Hukkaan+ei+jää+ruuistani+mikään,+sen+huolen+pidän,+pakastanut+olenkin+osan+valmistamistani.Makriina+unen+konstikkuutta+päiväili,+kyllä+se+taitaa+aika+yleistä+vanhemmilla+ihmisillä+olla,minäkin+joskus+olen+sen+kokenut,+vaikka+hyvä+uninen+olen+aina+ollut.Ikävää+se+yö+valvominen+on,+radio+seurana+voisi+sekin+paremmin+sujua,+hiljainen+musiikki+voisi+uneen+tuudittaa;)Enpä+muista++koskaan+Tapaninajossa++olleeni,+en+kai+reen+kyydissä+muutenkaan,+kyllä+ne+niitä+maalla+tapahtuvia+iloja+ovat+olleet.Tapani+saunan+kyllä+sain+eilen+kokea+ja+kuuma+olikin+sauna,+saunavuoroja+ei+siirrellä,+sattuupa+vaikka+pyhäksi.Kaikkea+ne+nuoret+urheilevat+kuten+tuo+Makriinan+kertoma+ja+jostakin+olin+näkevinäni,+että+nuoria+kadoksissa+suuria+määriä+?Opiskelujen+onnistuminen+on+palkinto+ahkeruudesta,+aina+siitäkin+voi+onnellinen+olla+äitikin+ja+muu+perhe,+kun+joku+onnistuu.Nyt+päivä+alkaa+valkenemaan,+ei+harmaa+näköinen+taivas+aurinkoa+lupaa,+mutta+tovin+kuitenkin+voi+ilman+valoja+sisällä+oleskella.Kaikkea+mukavaa+päiväänne,+lepoa+ja+yhdessä+oloa,+monikin+pitää+lomaa+nämä+välipäivät,+tulee+varmaan+herkuteltuakin;)
  9. Oikein+raikasta+Tapaninpäivää,+nyt+sitten+rekeen+ja+retkelle;Eipä+taida+rekiretkiä+monessakaan+paikassa+tehdä,+ennen+se+oli+Tapaninpäiväntapa,+ja+näissä+maisemissa+sauna+lämmitettiin+aamulla+ja+rapulla+huudeltiin+naapureita+saunaan.Tehosiko+kutsu,+en+tiedä.Molla-Maijani+oli+saanut+riemukkaan+vastaanoton,+suukottelut+ja+vaunuun+nukuttamiset+heti+käyttöön,+vaunutkin+onneksi+pukki+toi;)Tyttäret+oli+lahjoistaan+olleet+myös+tyytyväisiä,+miksi+ei+olisi,+ompelukone+ja+toiselle+langaton+imuri,+minunkin+antamat+lahjat+sai+kiitos+maininnat,+itse+olin+tyytyväinen,+sain+varsi+imurin+minäkin;)Suklaata+luvattoman+paljon+ja+punaviinipulloja+useampi,+eivät+muista,+että+se+ei+minulle+maistu,+mutta+onpa+tarjota+jos+joskus+kyläily+lisääntyy.Suklaalikööriä+myös+ja+sitä+suunkostukkeena+silloin+tällöin,+jopa+elämä+hymyilee;)Taisin+jo+osin+kertoa+nämä+asiat,+en+voi+kurkistaa,+kun+aloitukseen+vastasin.Eilen+kälyni+ja+kummityttöni+ruokailivat+kanssani,+siinä+touhussa+sitten+päivä+iltaan+kului.Tänään+pari+ystävää+uskaltautuu+luokseni,+saa+nähdä+onko+seurauksia,+toivottavasti+onni+mukana.Aika+rauhaisissa+merkeissä+kaiketi+on+joulun+alku+mennyt,+aattona+naapuripitäjässä+paloi+talo+ja+yksi+ihminen+menehtyi.Joka+joulu+taitaa+tulipaloja+syntyä+usein+kynttilän+polttamisista.Makriinalla+rauhaisa+joulu,+kyllä+hiljaisuutta+joulun+sanomaankinkuuluu,+tosin+nyt+tätä+rauhaisuutta+on+ihmisten+kesken+kovastikin+harrastettu.Sinisirulla+tuo+ilo+jollakin+tapaa+pienestäkin+syntyy,+mutta+sekin+on+onni+mitä+ei+kaikilta++löydy.Ajattelen+noita+pienistä+virheistä+valittajia,+eikö+joku+kirjaimen+puute+tai+yleensä+olematon+virhe+voisi+jäädä+huomaamatta,+pönkittääkö+joku+omaa+egoaan+tälläkin+tapaa.Itse+kirjoitan+hyvin+huonoa+ja+virheellistä+tekstiä,+mutta+aiemmin+lukijat+ymmärsivät+hyvin,+nyt+tällä+palstalla+on+näitä+kirjoitusten+tulkkaajia+ilmaantunut.Niin+huonoa+mielikuvitusta+ei+kellään+liene,+että+yhtä+kirjainta+ei+voi+osuvaan+paikkaan+laittaa.Jatketaan+joulun+viettoa+ja+odotellaan+vuoden+vaihtumista,+meillä+ei+täällä+raketteja+ammuta+vuoden+vaihtuessa,+näin+vältetään+joukkokokoontumiset.Sää+melkoisen+mukavan+näköinen+vajaa+neljä+pakkasta+ja+valkea+lumi+maan+peittää,+kaikki+siis+hyvin+säänkin+puolesta,+kuten+muutenkin,+jatkoja+teille+kaikille;)
  10. Pimeää+edelleen+ja+sateista,+ei+ainakaan+vielä+lunta+näkyvissä,+jäisistä+teistä+radiossa+varoitettiin.Pimeintä+aikaahan+sitä+eletään,+lumi+vähän+valoisuutta+aikaan+saisi+ja+pieni+pakkanen+talven+tunnun,+mutta+näilläpä+nyt+mennään.Enpä+saanut+mattojani+lumihangessa+pöllyytettyä,+nyt+tyydyttävä+imurointiin+ja+parvekkeen+tuuletukseen,+ihana+että+on+tuo+iso+parveke.Ei+pieni+kiittäminen+pahasta+ole,+jos+joku+kohde+eteen+sattuu,+ei+kaikkea+myönteistä+kehumiseksi+voi+laskea,+kiva+vaan,+että+viestit+miellyttää.Minulta+tuleva+kiitos+on+aivan+tarkoitusperäistä,+todella+aiheesta+on+kiitos+paikallaan+jos+siitä+tykkää,+en+kehu+vaan+todella+pidän+asiasta.Kissa+kiitoksella+elää+on+sanonta.Olen+ajatellut,+että+oman+mielen+virkistystä+tämä+kirjoittelu+on,+jos+sanoma+tavoittaa+myös+hyvän+mielen+lukijassa,+onnistumista+koen.Koulun+juhlista+en+juurikaan+mitään+muista,+kai+massaan+upposin,+ei+mitään+sooloilua+kohdallani,+taitoja+ei+ollut.Noita+valoja+alkaa+olla+joka+puolella,+kauniitakin+ovat,+mutta+ehkä+kauppojen+mainosvalojen+seassa+alkaa+jo+kyllästyttämään,+kun+vielä+värivaloja+joidenkin+ikkunoissa,+voi+hyvät+hyssykät+miten+tyytymätön+olen+mikään+ei+tunnu+kelpaavan.,+lumi+ehkä+antaisi+hohtoa.Taas+kerran+esiin+tuon+tämän+levottoman+luonteeni,+innolla+kaikkea+touhuilen+ja+kohta+jo+kyllästyn.Kaikesta+huolimatta+joulusta+tykkään+ja+kunhan+nyt+tästä+päivään+valkenee,+niin+iloksi+se+muuttuu;)Uimapuku+mainoksia+koneen+sivuissa+esitellään,+kai+konekin+ymmärtää+toivoa+jakaa,+kesä+se+on+tulossa;)Nyt+on+kone+laitettava+kiinni+ja+alettava+tätä+mielialaa+piristämään,+ohi+se+menee+ja+taas+elämä+hymyää,+toivottavasti+näin+teillä+toisillakin,+onkohan+ynnämuu+uppoutunut+joulun+tekoon?Varokaa+liukkautta,+ei+kiva+jos+sairaalaan+matka+vie!
  11. Sunnuntainaamupäivää,+pitkään+nukuin+tänään,+mutta+haitanneeko+tuo,+hommat+hanskassa,+ei+paineita.Paljon+on+keskustelua+paineesta+minkä+joulu+aiheuttaa,+minä+en+sellaista+tunne,+näin+vapaalla+eläen+voin+jakaa+työt+monelle+päivälle+ja+näin+ei+uupumista+ainakaan+joulun+aika+saa+aikaan.Nykyään+pakkanen+hyvä+apuri+ja+hyvät+suunnitelmat+ei+kiirettä+lisää.Minulla+tuo+mielikuvitus+apuna+ja+kun+tykkään+ruokien+laitosta,+haluan+niitä+kokeilla+ja+tehdä,+siitäkin+hommasta+voi+hyvän+mielen+saada;)Onneksi+on+tähän+mahdollisuudet,+voimia+vielä+sen+verran+,+että+säästäen+käyttäen+kaikki++onnistuu+ja+lepoon+jää+vielä+reilu+aika.Nämä+jouluiset+asiat,+kuten+kaikki+muutkin+on+jokaisella+omanlaiset+ja+toteuttaminen+on+ihan+oman+tahdon+mukaista,+siksihän+kaupat+pullottaa+valmiita+tekeleitä,+että+voi+halutessaan+niihin+turvautua+ja+maukkaitakin+varmasti.Tänään+on+se+pimeän+ajan+pysähtymisen+aika,+tästä+elämä+kirkastuu+ja+hyvin+pian+saamme+päivänvalon++lisätunteja,+sitä+seuraten+päivä+päivältä,+onkin+edessä+kevät,+ihanaa;)Valkeaa+joulua+tänne+keskelle+suomea+lehti+lupaili,+mutta+huomenissa,+kun+aion+viedä+isot+matot+ulos,+ei+hankia+vielä+ole+ja+en+saa+lumessa+mattoja+pöllyyttää,+mutta+raitistuvat+kuitenkin,+kun+pitkään+ulkona+ovat.Eilen+jo+siivoilin+kaksi+huonetta,+että++huomenissa+on+viimeisten+vuoro.Joskus+ihmettelen+miten+olemattomasta+se+mieli+hyväksi+tulee,+kuten+tuon+siivouksen+onnistumisista,+illallakin+raikkaan+tuoksuiseen+vuoteeseen+putkahdin+ja+vetikin+sitten+yli+kahdeksaan+unen+kanssa;)Ramoona+kertoi+lapsuuden+jouluista,+noin+se+meni+meilläkin,+kaikki+yhteen+kokoonnuttiin+aattona,+syötiin+ja+lahjat+jaettiin,+siitä+sitten+perheen+kesken+joulun+aika+menikin.Eilen+piipahti+Kuopiosta+tyttärentytön+kolme+henkinen+lähetystö,+soittivat+voiko+tulla,+no+sopihan+se+ja+olikin+hyvin+virkistävä+käynti,+muisteltiin+minun+mummoutta+tyttärentytön+kohdalla+ja+tyytyväinen+oli.,+ehkä+ei+muuta+voinut+sanoa;)Kälyni+ja+kummityttöni+sitten+vielä+illan+hämärissä+kahville+tulivat,+taas+muisteloiksi+meni.Nyt+en+vieraita+odotakaan,+ehkä+ennen+joulu-aattoa+poikani+perheen+edustaja+pistäytyy,+tyttären+kanssa+sitten+haudoille+aattona+ja+hänen+luona+ruokaillaan+ja+saunotaan,+illalla+omaan+kotiin,+jos+suunnitelmat+kestää.Makriina,+eikö+olekin+mainio+seuralainen+tuo+telkkari,+kanavia+vaihtaen+löytää+aina+jotakin+katsottavaa,+voin+suositella+Panda+suklaita,+hyviä+ovat+ja++jokaiseen+kassiin+joulun+aikaan+minäkin+sellaisen+laitan,+pienien+lahjojen+lisäksi.Sinisiru+aivan+kuin+minun+suulla+toteaa,+että+eläkeläisellä+ei+kiireitä+ole,+minäkin+karsinut+kaikki+pakolliset,+nyt+voin+elää+vain+oman+haluni+mukaisesti.Tuo+jouluun+pakottaminen+ei+kohdallani+pidä+paikkaansa,+haluan+itse+joulua+viettää+ja+valmistella.En+kenenkään+kotiin+mene+kurkistelemaan+miten+joulunsa+laittavat,+oman+mielen+ja+perinteiden+mukaan+haluan+itse+elää,+en+uskonkaan+vuoksi,+ehkä+pieni+osuus+sillä+kuitenkin+olenhan+kirkkoon+kuuluva+kansalainen.Kyllä+se+joulunsanoma+herkistää,+kaikki+kauniit+joululaulut,+antaumuksella+laulelen+radion+laulajien+mukana,+pakana+en+ole;)Nyt+tämän+päivän+ohjelmaan+kuuluvia+asioita+toimittamaan++hieman+viiveellä+menee+myöhään+nukkumisen+ansiosta,+mutta+hyvin+ehdin+suunnittelut+pitämään.Ottakaa+rauhaisasti+päivänne,+tehkää+juuri+se,+mikä+mielekkäältä+tuntuu,+omasta+elämästä+on+kysymys;)
  12. Värikäshuomen,+syystä+että+naapuritalon+aitaan+ilmestynyt+värikäs+ledivalosarja+ja+yritän+sitä+myönteisesti+tuijottaa;)Valoja+näkeekin+mitä+enenemissä+määrin+ja+kirjavuuttakin+on.Itse+olen+jo+siinä+vaiheessa,+että+voisin+osan+jo+poistaa,+mutta+Loppiaiseen+se+menee,+ne+perinteet+huomioiden.Ramoona+ja+demeter+kukka+asetelmista+kerroitte,+tuli+itsellekin+mieleen+ne+ajat,+jolloin+jouluun+valmistauduin+aivan+toisin,+oli+metsästä+kerättävä+vaikka+mitä+ja+sitten+niitä+yritti+saada+kauniisti+esiin,+tulppaanin+mukuloita+kasvattelin+ja+niillä+joulun+tuntua+asetelmiini+onnistuin+joskus+jopa+saamaan.+Into+mikä+silloin+pursusi+oli+jotain+muuta,+kuin+tänä+päivänä,+yritän+kyllä+jotain+"oma"+keksimää++jouluna+aikaan++saada.Brinkkala+kysyit+puserosta,+valmiina+on,+mutta+ajattelin+joulun+jälkeen+ottaa+ja+korjata,+kaarroke+ehkä+liian+isoksi+jäi,+mutta+kun+tyttärelle+tarkoitettu,+voin+myöhemmin+korjata,+jos+ei+istu.Summamutikassa+sitä+kaventelin,+kun+ei+mallipiirros+auennut,+ajattelin+viedä+liikkeeseen+(Taito-shop)+joulun+jälkeen+ja+kysyä+miten+se+onnistuu+sillä+ohjeella.Kamalalta+kuulostaakin+jo+tuo+Tyynen+paiserutto+sananakin,+olihan+niitä+tarttuvia+tauteja+lapsuudessa+vaikka+kuinka+paljon,Makriinan+mainitsemaa+hinkuyskää+en+ole+sairastanut,+mutta+tulirokko+vei+sairaalaan,+sekin+tartunnan+ehkäisynä+käytettiin,+ikkunan+takaa+sai+omaisia+nähdä,+vesirokko+myös+minulla+ollut,+sitä+en+muista.Katsoin+jotain+sairaalasarjaa++telkkarista,+siellä+oli+polio+potilaita,+kamala+oli+sekin+tauti.Monia+kulkutauteja+on+kestetty,+keuhkotaudit+ja+monet+flunssat,+kai+kuitenkin+tämä+korona+levinnein.Kissat+ovat+viisaita+ja+siistejä+eläimiä,+oppivat+käyttämään+hiekkalaatikkoa+helposti,+sen+olen+minä+myös+saanut+kokea+ja+mikä+voikaan+olla+ihanampi,+kuin+pieni+leikkivä+kissanpentu;)Tietenkin+vauvat+kilvan+voittavat;)Eliaanalla+auton+kanssa+ongelmia,+toivottavasti+väliaikaista+oli,+kuten+kaikki+eläminen,+näin+jossain+laulussa+todetaan;)Ei+minunkaan+siivoukset+päätä+huimaavia+ole,+ehkä+lattianvahaus+poikkeaa++tavallisesta,+viikkosiivouksesta,+pitäähän+lattian+jouluna+kiiltää;)Neeassa+tuon+pakkasen+erinomaisuuden+olen+monasti+huomannut,+yhdelle+ihmiselle+tulee+aina+liikaa+tehtyä,+ei+hukkaan+joudu,+kun+on+pakkanen.Kiva+sinirirulla,+kun+pääsee+jouluksi+uuteen+kotiin,+katsomaan+onnen+täyttymistä;)Kyllä+se+muutto+on+raskasta+hommaa,+itselläni+on+haaveet+uudesta+kodista,+hieman+pienemmästä+jääneet+pelkoon++jaksamisesta,+vaikka+onhan+apua+tarjottu.Mieli+kyllä+haihattelee+siihenkin+suuntaan,+rauhoittelen+aina+muistuttaen++lähenevästä+muutosta+lopullisesti.Mikä+siinä+onkaan,+että+ei+meinaa+muistaa+tuota+ikääni+lainkaan;)+keho+raihnas,+mieli+nuori;)Joka+päivälle+joku+homma,+se+estää+kiireen+tunnun,+tänään+paistan+pari+taatelikakkua,+tyttärelle+toisen+ja+sinappisilakat+purkkiin+valmistan,+tuolla+liossa+jo+odottavat.Huomenna+siivoan+puolet+asunnosta,+maanantaina+loput.Sunnuntaina+teen+pasteijoita+ja+pullaa,+söin+jo+ne+jouluksi+aiemmin+tekemäni;)Tiistaina+sitten+laatikot,+rosollin+ja+paistii+valmistan,+keskiviikkona+juhlin;)Ano+20,18,+hyvin+on+sinunkin+joulusi+hallussa,+niinhän+se+usein+on,+kun+on+oma+armas+valmistelemassa;)Tekemällä+työt+vähenee+ja+se+oikea+suunnittelu+ajan+saa+riittämään,+minä+joudan+vielä+laiskottelemaan,+samaa+levon+muistamista+teille+kaikille;)
  13. Hyvää,+vaikkakin+pimeää+aamua,+niin+ne+aamut+vähenee,++virkeänä+sain+herätä+ja+nyt+heti+aamusta+kauppaan+kiirehdin,+väkeä+vähiten.Melkein+kaikki+on+ostettu,+mutta+niitä+viimehetken+tarpeita+vielä+katsastan.Kirjoitin+oikein+ostoslistan+mitä+en+yleensä+tee,+mutta+yritän+selvitä+kaupan+käynnistä+tällä+käynnillä,+no+tietysti+vielä+maitoa+ja+jotain+pientä+tuosta+lähikaupasta+joudun+hakemaan.Joululahjat+paketissa+ja+nyt+voin+keskittyä+siivoamaan+ja+viimeistelemään+ruokien+laiton,+hyvin+mallillaan+siis+asiat.Hyviä+ajatuksia+on+tullut+monelta+ja+mikä+on+ikävää+on+se,+että+viestit+kohdentuvat+väärille+nikeille+ja+sitten+tulee+väärinkäsityksiä.Osansa+on+saanut+brinkkala+kuin+demeter,+joiden+viestit+on+aina+rakentavia,+ei+repiviä,+tietenkin+tähän+joukkoon+kuuluvat+vakikirjoittajat+ja+tuo+anonyymin+viesti+oli+hyvin+minun+kantaani+liittyvä,+noin+pitäisi+menetellä.Uskonkin+kaikkien+kirjoittajien+tämän+tietävänkin+ja+mukavia+viestejä+laittavat+ja+vielä+yksi+asia,+ne+pitkät+kertomat+ovat+mieluisia;)Minun+pitkiin+viesteihin+on+perin+juurin+kyllästytty,+mutta+miten+voisin+lyhyesti+huomioida+kaikki+ne+viestit,+jotka+mielen+hyväksi+saavat,+olipa+vaikka+kuinka+"lässyn,+lässyn"+juttuja+joidenkin+mielestä.Aivojen+jonkinlaisessa+vireessä+pitämiseen+riittää+kaikki+asialliset+viestit,+näin+yritän+minäkin+aivojani+rasittaa,+kuten+varmaan+useampi+Noja-tuoliin+kirjoittaja+tekee.Tätä+arkea+elämme+ja+tietoa+ja+viisauksia+saamme+yltäkyllin+medialta,+tänne+voimme+ihan+vaan+tekemisiämme+viestitellä.Tuo+hiekkalaatikko+tunnelman+toivoisin+loppuvan+ja+jokaisen+omaa+sisintään+tutkisi+ja+sen+mukaan+viestejä+laittavan,+jos++ääni+sisimmässä+sanoo,+että+ilkeänä+olo+on+tärkein+viestintä+muoto,+niin+enpä+minäkään+sille+mitään+voi.Ajanoloon+uskon+sellaisten+ikävien+asioiden+sydämen+myrkyttävän,+elämme+viimeisiä+vuosia+elämästämme+(+ainakin+minä)+hukkaan+on+mennyt+elämänkoulu,+jos+muuhun+emme+pysty.Vahva+usko+ihmisyyteen+vielä+elää+ja+toivonkin+rauhaisaa+ja+iloa+tuottavaa+viestittelyä,+jaksetaan;)