Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Joulu+vielä+paremmalla+puolen,+vai+onko,+joillekin+painajainen.Korona+kyllä+uhkia+ja+säännöksiä+jouluunkin+tuo,+meillä+täällä+on+kaikki+nuorten+harrastusmahdollisuudet+laitettu+poikottiin,+tammikuun+kymmenes+luvattu+palata+tätä+ennen+olevaan+tilaan,+jos+mahdollista.Kiihtymisvaiheessa+on+nyt+meilläkin+tämä+tauti+ja+sairaita+aina+uusia+ilmaantuu.Ihmettelen+tätä+palsta+käyttäytymistä,+olipa+joulun+tai+juhannuksen+tulo,+sama+meininki+vaan+jatkuu.Ikäviä,+jopa+sen+tyylisiä+viestejä,+ettei+millään+uskoisi+80++palstalta+tarvitsisi+lukea.Voisiko+mitenkään+ajatella,+että+nikeillä,+joilla+jotain+kismaa+on+keskenään+selvittäisivät+keskenään.Mikä+onkaan+totuus,+syyttelyä+puolin+ja+toisin,+mitä+uskoisikaan+tai+ei+mitään,+no+se+mahdollisuus+on+annettu,+kun+anonyymiviestit+lisääntyi.Anonyymi+on+ihan+ok,+kun+se+viestittely+on+asiallista,+mutta+on+niin+helppo+olla+inhottava+ja+kirjoittaa+aivan+hervottomia+juttuja.Lueskelin+muutamaa+ketjua+ja+silmät+pyöristyi,+voiko+näin+kirjoittaa?Toivottomuus+valtaa+mielen,+eikö+mikään+ole++niin+sanotusti+pyhää,+saako+suoltaa+tuntemattomana+tuntemattomille+vaikka+mitä++soopaa.+uskomatonta.Leppoisa+80++kahvipöytä+on+muuttunut+ilkeyksien+kisapaikaksi,+mihin+voisi+karata,+kun+halu+olisi+kirjoittaa?Ei+täältä+ainakaan+mielen+virkeyttä+meinaa+saada,+vaikka+monet+sitä+toivovat+ja+yrittävät+sinnitellä+tässä+viidakossa.Jaksamista+toivon+teille+kaikille+jotka+haluatte+palstalta+jotain+iloa+saada,+jos+joulu+kaiken+muuttaa,+meinaa+kyllä+usko+siihen+tipahtaa.Seuraillaan+nyt+jatkoa+ja+viestitellään+sitkeästi+omiamme,+vaikka+ei+edes+ylihyppiminen+lopeta+noita+ilkeitä+viestejä,+minua+jo+hävettäisi+vastaava.Eipä+ollut+viestini+mikään+ilosanoma,+mutta+harmittaa+tämä+tämän+kaltainen,+kun+vuosia+on+saanut+viestittelyn+melkoisen+siistinä+pysymään,+itse+en+ainakaan+ole+koskaan+ilkeilyyn+syyllistynyt,+miksi+niin+tekisinkään,+meille+kaikille+olisi++kannustus+paikallaan,+elämä+ei+aina+hymyile+täällä+livenäkään,+mielen+piristystä+kaivataan,+jospa+se+siitä,+pärjäilkää;)
  2. Hyvää+viikonalkua+ja+viimeistä+täyttä+viikkoa+ennen+joulua,+ehkä+ei+kuitenkaan+maailman+loppu+vielä+jouluunkaan+tule;)Vähän+sitä+se+tämä+korona+aika+enteilee,+kun+taudin+kulkua+seuraa,+samankaltaista+on+tämä+jouluhysteriakin+minun+kaltaisten+ihmisten+joukossa;)No+pian+se+on+joulu+ohi,+toivottavasti+uuteen+vuoteen+vähän+mukavamman+näköiset+ennusteet+tulee.Ramoonan+jouluvieton+suunnitelmat+kyllä+mukavan+joulun+tuo+ja+nuo+lämmittäjät+kuisteilla+ja+parvekkeilla+on+oivat,+minullakin+olisi+mahdollisuus+hankkia,+mutta+on+jäänyt,+istun+vain+keväisin+enemmän+parvekkeella+ja+aurinko+jo+lämmittää.Tuleehan+se+joulu+ja+sen+tunnelma+pienemminkin+puuhin,+ruoka+jo+erilaista+useassa+perheessä.Perinteet+minulla+myös+mukana,+itse+teen,+vaikka+kaiken+valmiinakin+saisi,+mutta+juuri+tuo+tekeminen+ja+valmistelu+on+sitä+tunnelman+luomista.Sinisirun+kanssa+samaa+mieltä+tuosta+seitsemän+veljeksen+kampauksesta,+todella+veljekset+mieleen+tulee+Englannin+pääministeristä.Kovin+kaukana+ei+tästä+tyylistä+ole+Amerikan+lähtevä+presidenttikään;)Tuo+hyvän+ryhdin+tavoittelu+olisi+meille+kaikille+tarpeen,+siis+ainakin+tämän+ikäluokan+ihmiset++meinaa+kumaraan+viedä.Olen+itse+tarkkaillut+askeltamistani+ja+väkisin+se+meinaa+ryhti+kadota.Olen+vakaasti+sitä+mieltä,+että+joka+aamuinen+voimistelu+ja+viruttelu+tuokio+minun+kuntoani+pitää+jonkinlaisessa+kunnossa,+puoli+tuntia+jo+yli+kymmenen+vuotta+olen+sinnitellyt,+jaksanut+liikkeitä+tehdä,+kun+muistaa+aikaisemmat+selkävaivani,+olen+hyvilläni,+että+nyt+olen+ilman+selvinnyt.Joku+on+sanonut,+että+liike+on+lääke,+kunpa+tuo+tepsisi+näihin+kävelyosiini,+mutta+kulunutta+ei+korjaa+mikään+muu,+kuin+keinonivelet.Näillä+hetkillä+vedet+katkaistaan+ja++korjausmiehet+uutta+vesijärjestelmää+tulee+tekemään,+siispä+heitä+odottamaan+ja+jätän+tällä+kertaa+tähän.Joulumieltä+toivon+jokaisen+jo+etsivän+ja+joutavan+sanailun+unohtavan,+ei+siinä+jää+hyvä+mieli+kenellekään,+siis+hymyillen+viestejä+laittamaa;)
  3. Sunnuntaipäivä+aluillaan,+kovin+synkältä+näyttää,+vajaa+kaksi+astetta+pakkasen+puolella.Lucian+päivä,+varmaan+telkkarista+voimme+seppelepäitä+katsella,+Seijan+päivä+onnittelut+nimipäiväsankareille.Perinne+tämäkin+ja+jouluun+ja+sen+tuloon+liittyy,+kiva+kun+on+näitä+erikoisuuksia,+voi+ohjelmoida+eloaan+näidenkin+mukaan,+kohokohtia+arkeen;)Selasin+ketjua+ja+kauhistelin+miten+pitkiä+todella+viestini+onkaan,+ei+ihme+jos+joku+ärsyyntyy,+mutta+miten+voisinkaan+sanomani+tai+tervehtimiset+lyhentää?Tiedän+ettei+antini+mitään+suurta+ole,+mutta+mukava+jos+kuitenkin+loppuun+jaksatte+lukea;)Nuo+vierailut+mistä+on+ollut+monta+puheenvuoroa+ovat+mielestäni+jokaisen+harkittava+kohdallaan,+aikuisia+ja+ymmärtäviä+olemme,+tiedämme+senkin,+että+tauti+voi+piillä+meissä+jokaisessa,+siksi+on+syytä+varoa+ja+välttää+ohjeissa+kiellettyjä+tapaamisia.Meilläkin+täällä+taudin+pienen+leviämisen+kohdalla+on+tapauksia+ilmennyt,+yksikin+voi+taudin+saada+räjähtämään,+mutta+päätökset+tekee+jokainen+tykönään,+syyttelyt+tuskin++auttaa.Talooni+missä+asun+laitetaan+uudet+vesimittarit+ja+veden+tulo+huomenna+keskeytyy,+hyvin+ovat+ilmoitelleet,+että+varautua+voi+asian+tiimoilta+tehdä.Pientä+pohdintaa+kuitenkin+ja+taas+kerran+huomaa+miten+hankalaksi+voikaan+elämä+tulla,+kun+hanasta+ei+vettä+tule.Onhan+sitä+jouluista+puuhaa+aina+esiin+tulevaa,+ei+liioin+muuta+nyt+kaipaisi,+hyvin+kuitenkin+kohdallani+kaikki+on,+ei+paniikkia.Olisikin+aika+hassua,+jos+paniikki+iskisi+yksineläjälle;)Miksipä+loukkaantuisin+savolaisuudestani,+en+toki,+ihan+ylpeänä+kannan+heimoni+taakan,+jonka+joku+on+päälle+asettanut,)En+tiedä+mitä+syytä+olisikaan++häpeillä,+sukupolvien+ajan+on+savolaiset+elämänsä+kuitanneet,+en+usko+että+suuriakaan+on+muulta+suomelta+tarvinnut,+aivan+kuin+muissakin+heimoissa+on+ollut.Löytyy+joka+heimosta+omat+pimeät+puolet,+mutta+minkäs+me+näihin+puitteisiin+syntyneet+sille+mahdamme,+eläkäämme+vaan+sovussa+ja+rakkaudessa+toisiamme+kohtaan.Löytyy+sieltä+ruuhkasuomesta+savolaisia,+kuin+muidenkin+heimojen+edustajia,+hyvin+ovat+pärjänneet.Minä+en+osaani+vaihtaisi.Eliaana+kirjoitit+kisoista,+teillä+taitaa+rakkaus+kissoihin+periintyä,+kyllä+ne+ovatkin+niin+mukavia+(ehkä+ei+aina)+minä+myös+niistä+tykkään+ja+olen+monasti+kissan+ottamista+pohtinut+ja+kertonut+täälläkin.Voisi+se+tilanne+muuttua+suosiossa+perussuomalaisten+kohdalla,+jos+saisivat+päätöksiä+ja+vastuuta+kantaa.Päättäjien+osa+ei+ole+helppoa+tänä+päivänä,+kun+etuja+vaativat+kaikki+ja+mahdollisuudet+rajattu.Ynnämuu+kerroit+ay-aktiivi+olleesi,+niin+olin+minä+myös,+mutta++kun+kaikki+liittyy+politiikkaan+oli+pakko+myös+kantaa+ottaa+sillä+alueella,+tosin+en+minään+kellokkaana+kuitenkaan.Asioita+oli+soviteltava+monessa+asiassa,+kun+kaikilla+tahoilla+vaatimuksia+esitettiin,++itsestään+selvää+ei+ollut,+että+jokaiselle+kohtuudella+jako+suoritettiin,+siinä+jokainen+omaa+kantaansa+esiin+toi+ja+tuo+edelleen.Eihän+mukavalta+kuulosta,+jos+Noja-tuolin+jutut+ympäri+pyörii,+mutta+sitäkään+ei+voi+estää,+joillakin+halu+nolata,+mutta+emme+anna+sen+vaikuttaa,+itse+en+käy+lukemassakaan+mitään+muuta+palstaa,+pitäisiköhän?Ei+nuo+mieltä+ylennä+tämänkään+palstan+kaikki+viestittelyt.Tänään+menen+päiväkahville+kälyni+luo,+vien+maistiaisia+pikkuleivistä+mitä+eilen+tein,+olinkin+ahkera+eilen+suolasin+lohen,+siivosin,+kaupassa+juoksin+(laahustin)+tein+ruokia+uuniin+ja+paistoin+Hanna-tädin+ja+vadelma+pikkuleivät.En+tykkää+syödä+niitä,+mutta+leipominen+on+kivaa+ja+tuliaisiksi+voi+aina+viedä.Saunassa+olin+palaa,+kun+mittari+näytti+sataa,+kiuas+oli+pidemmän+aikaa+konstaillut,+nyt+korjanneet+ja+kai+jäänyt+väärä+kelloaika+lämmitykseen.Ei+aurinko+Savonmuata+ilahduta+tänäänkään,+joten++elellään+pilvisessä+säässä;)
  4. Pimmeetä+on,+asiaan+kuuluu+tähän+aikaan+vuotta,+jotain+harsomaista+vaaleutta+on+maahan+lentänyt,+enteilisikö+lumen+tuloa.Lunta+toivon+maahan,+että+voisin+joulun+alla+isot+matot+lumessa+pöllyyttää;)Säikähdin+jo+eilen+illalla,+kun+oikea+käsi+teki+topin,+taitaa+jäädä+isojen+tekeleiden+neulomiset+tähän,+tai+tahtia+on+hidastettava.Voitelin+jollain+katajasalvalla,+muuta+ei+löytynyt,+hieroskelin+ja+unelle+jätin+parannettavaksi+ja+onnistui+melko+hyvin.Nyt+hiekkapussit+ranteisiin+rasitusta+estämään,+pusero+on+viittä+vaille+valmis,+joten+vaikka+hampaat+irvissä+sen+valmiiksi+teen;)Makriina+ja+15,09++ja+15,03+anot+selvititte+tuon+persujen+mahdollisuudet+hallitukseen+menosta,+noin+se+on.Väliin+kun+oikein+kuumana+uhomiset+hehkuu,+toivoisi,+että+hallituksessa+olisivat,+vastuusta+huolta+pitämässä,+mutta+ei++kuitenkaan,+olisi+todella+huolestuttavaa+kokea+se+meno.Minulla+myös+pieni+keittiö+ja+vaikka+kysymys+yhden+ihmisen+taloudesta+niin+aina+saa+noita+pusseja++roskiin+olla+kuljettamassa.Mies+olisi+mainio+apu+tähän+hommaan;),+siitä+kyllä+sain+nauttia+46+vuotta,+aina+valmiina+palvelemaan,+nyt+vain+muistot+mukana.Ynnämuu+sanot,+että+et+halua+kisaamaan+ruveta,+no+sen+päätöksen+minä+olen+jo+monasti+rikkonut,+mihinkä+sitä+karvoistaan+pääsee,+kun+aina+on+jotain+kantaa+pyrkinyt+täällä+livenä+julistamaan;)Eihän+sillä+mitään+vaikutusta+ole,+mutta+itsepäinen+kun+olen,+aina+se+oma+mielipide+esiin+putkahtaa.Eliaanalla+mukava+joulu+kaiken+kaikkiaan,+kun+tuttua+seuraa+on,+ne+tutut+perinteet+sieltä+lapsuudesta+on+yhteisiä;)Noin+on+minun+kaupassa+myös+tuo+"aita"+hihnojen+välissä,+muuten+olikin+aika+lähellä+naapuri.Maailmalla+myllertää,+toivottavasti+laantuu+tämä+meidän+tautimyllerrys,+oikein+toimien,+ohjeiden+mukaan+se+taltutetaan,+näin+uskon.Kristiina23.+miksi+ei+karjalaiset+ja+hämäläiset+selviäisi+keskenään,+on+esimerkkejä+suvussa,sinne+Hämeeseen+on+kotiutunut+mieheni+sukua++hyvin+ja+hyvin+on+savolainen+ja+karjalainenkin+onnistunut,++ei+murre+erotkaan+erottanut;)Sinisiru+hyvin+ennakoi+joulun+tilaukset+ja+valmistukset,+se+on+tavoitteena+minullakin,+tosin+tilauksia+en+tee+ruokakauppoihin,+itse+vielä+rohkenen+menemään.Jotain+lahjoja+olen+tilannut+netistä+ja+sähköpostiin+oli+tullut+tieto,+että+matkalla+ovat,+kotiin+kuljetuksen+maksoin,+ei+tarvitse+postissa+jonottaa.Miksi+et+enemmänkin+kirjoittelisi+lukemisesi+ohessa,+jos+tunnet+viihtyväsi,+kiva+olisi+vanhoja+kirjoittajaystäviä+tunnistaa,+hyvää+joulun+odotusta+ja+tule+mukaan+tuttuun+tunnelmaan;)Nyt+lähden+lohta+kalastamaan,+jospa+saisi+edullisesti+ja+hyvän+kalan+suolattavaksi,+kraavia+mieli+tekee,+ja+mieliteko+myös+perkeistä+soppa+tehdä,+hyvää+saunapäivää+kenelle+se+sattuneenkaan;)
  5. Jouluun+valmistelua+se+sisältää+tämäkin+päivä+jollakin+tapaa,+jos+ei+muuta+niin+miettimään+pistää+olenko+jokaiselle+jotakin+muistanut+pakettiin+laitettavaa++tehdä+tai+ostaa.Pieniä+on+lahjat+euromääriltään,+mutta+ajatus+sitäkin+lämpimämpi+ja+ajatukset+saajan+suhteen+on+tekemisen+aikana+mielessä;)Nyt+ensimmäisen+kerran+olen+sormisuussa+tuon+puseron+kanssa,+en+muista,+en+keksi+ohjeen+neuvoja,+tulee+jo+mieleen+onko+ohje+väärin,+kai+nyt+on+itse+ruvettava+mallia+muuttamaan,+että+saan+jotenkin+työn+loppuun.Neuvotaan+että+joku+silmukka+on,+mutta+ei+ole,+näin+olen+joutunut+tekemään+joskus+aiemmin+ja+kuvio+on+onnistunut,+mutta+nyt+se+silmukka+jää+ylimääräisenä+kummittelemaan.Onkohan+ymmärtäminen+kadonnut,+sitäkö+neulomisen+kohdaltakin++pitää+kokea.Katselin+minäkin+tuota+kyselytuntia+pitkästä+aikaa+ja+ihmettelen+tuota+jankkaamista,+hallitus+jakanut+rahaa+koko+korona+ajan+ja+nyt+hätäillään+velan+maksusta,+jokainen+tietää,+että+rahaa+ei+valtion+pussiin+kerry,+kun+töitäkään+ei+täydellä+teholla+tehdä.Velkaa+on+otettava+ja+porukalla+sitä+maksetaan,+kun+aika+selkiytyy,+ei+hallitus+muutakaan+voi,+kun+joka+puolelta+rahan+pyyntöjä+tulee.Korona+ei+ole+hallituksen+syy,+miksi+ihmeitä+odotetaan,+vastuu+meillä+kaikilla.Luontokaan+ei+tuota+turpeen+tarvetta+jaksa+kestää,+suot+kuivatetaan+ja+ne+on+kuitenkin+yksi+osa+tätä+luonnon+tarvetta.Tulee+mieleen+tuo+perussuomalaisten+kannatus,+tätäkö+kansa+haluaa+mitä+he+uhoavat+ja+hakevat,+eikö+ajatus+vastuusta+myös+herää,+on+niin+äärettömän+helppoa+yhtyä+vaatijoiden+joukkoon,+kun+ei+tarvitse+muuta+kuin+ääntä+korottaa.Hallitus+vastaa+kaikesta,+hallituksen+syy+kaikki,+toisilla+vain+vaatimukset+päällimmäisenä.Näkyy+noita+rokotuksen+miettijöitä+olevan+muitakin+kuin+minä,+sen+huomasin+fasessa,+no+asiallisesti+pitää+asiaa+seurata+ja+tehdä+päätös+kun+aika+koittaa.Kyllä+minulle+riitti+taas+vähäksi+aikaa+kyselytuntikin,+ei+mitään+asioiden+korjausta+ehdolle+tule+oppositiolta,+vaatimuksia+vain,+ihmettelen+ministereiden+kestävyyttä.Onhan+mukava+,+että+autosi+kuntoon+sait+korpikirjailija,+nyt+onnistuu+siirtyminen+paikasta+toiseen+näppärästi,+ei+tarvitse+muiden+kyytiä+odotella+ja+sinne+korpeenkin+voit+halutessasi+itse+ajaa.Ilonhan+se+saa+mieleen,+kun+asiat+sujuu;)Hyvin+ei+asiat+ole+muuallakaan,+kaiketi+paljon+huonommin+kuin+meillä,+tuo+Espanja++myös+jälkijunassa+monen+asian+suhteen,+mennyt+aika+pitää+lujasti+pintansa.Puuttuuko+sieltä+hyvä+suunnittelu+ja+suomalainen+sisu+yrittää,+helpompaa+on+anoa+rahaa+yhteisistä+kassoista.+Olen+kaikesta+huolimatta+onnellinen+suomalaisuudestani+ja+hyvistä+johtajista,+jotka+ovat+maata+hyvin+johtaneet,+tähän+hyvinvoinnin+aikaan+saamisesta,+kiitosta+ansaitsee+myös+ne+uutterat+kansalaiset,+jotka+ovat+kovatkin+ajat+kestäneet+ilman+tukemista++omin+avuin+pyrkineet+ja+päässeet+tähän+nykyiseen+elämiseen,+missä+kaikkea+ja+kaikkia+pyritään+auttamaan.Lopuksi+aamusaarnaani;)+esitän+toivomuksen+rauhaa+rakkaat+ihmiset,+jätetään+kaikki+ikävät+kommentit+ja+yritetään+yhtyä+hyvän+mielen+talkoisiin;)Uskon,+että+näin+tehden+onnellisempi+mieli+jokaisella.
  6. Hyvää+tätä+joulunalusaikaa,+samoilla+tyylin+mennään+sään+suhteen,+lunta+pikkuisen+kaipaan,+ei+haitaksi+asti+kuitenkaan,+saisi+valoa+elämään.Valoja+on+kyllä+naapurit+kadun+varren+talon+ikkunoihin+laittaneet,+kaikki+ei+minun+silmää+ilahduta,+mutta+tarvinneeko,+omaksi+iloksi+niitä+kaikki+laittaa.Nyt+en+laita+joulukuusta+parvekkeelle,+aina+on+ollut,+nyt+vaan+muuten+havuja+ja+niissä+valoja.Hitaasti+etenee+puseron+kaarroke,+liki+250+silmää+puikolla,+hankala+jo+käsissä+pitää,+mutta+muutama+kerros+päivässä,+kyllä+aika+riittää;)Verkkokaupasta+minäkin+tilasin+miesten+paidat,+juuri+oli+sähköpostiin+tullut+tieto,+että+matkalla+ovat,+tivasin+tilatessani,+että+tuleeko+varmasti+jouluksi.Tuo+yksin+vietettävä+joulu+mielessä+minullakin,+ensimmäinen,+uskon+kyllä+tunnelmaan+pääseväni+yksinkin,+tämä+koronako+se+on+totuttanut+yksin+oloon,+lasketaan+taudin+hyväksi.Paljon+niille+söpöläisille+anteeksi+antaa,+jos+nyt+vaikka+maton+kasteli,+vesi+on+lian+lääke+sanotaan+ja+eikös+nämä+kaksijalkaisetkin+jotain+sotkua+aikaan+saa;)Minä+voinkin+ruokienlaiton+jättää+aattoviikon+alkuun,+kun+kaikki+on+pakkasessa+odottamassa,+uuniin+vaan+ja+tuoksut+syntyy.Oikeaa+joulukinkkua+kyselin+sitäkin+saa+siivuina,+joten+en+tarvitse+kinkkua+paistaa,+en+tykkää+siitä+verkon+sisällä+olevasta+juhlakinkusta,+jotenkin+oikean+kinkun+maku+on+paras.Minulla+on+tapana+ollut+sukilla+miesten+lahjat+kuitata,+nyt+vaan+muutamat+sukat+jäi+annettavaksi,+naapuri+vei+suuren+osan+neulelaatikostani,+mutta+oli+kiva+nähdä+hänen+tyytyväisyys,+kun+lahjat+helpolla+sai.Nyt+sitten+turvauduin+nettiin,+se+että+miellyttääkö+paidat+miehiä+jää+nähtäväksi,+mutta+täyttäähän+ne+jo+ennestään+täysiä+kaappeja;)Raha+on+niin+helppo+tapa+lahjoa,+mutta+mieluummin+yritän+keksiä+jotain+omakohtaista,+tytöille+annan+kyllä+pienen+rahasumman.Syntymäpäivinä+emme+juurikaan+lahjoin+muista,+joten+kiva+näin+jouluna+yrittää,++suvun+nuoremmat+saavat+myös+synttärilahjat.Olen+aika+monen+kuullut+kertovan+joulunsa+yksin+viettävänsä,+ei+se+varmaan+hassumpaa+olekaan,+kuunnella+joululauluja+ja+rauhoittua+vaikka+lukemiseen+tai+ristisanoja+ratkomaan,+unohtaen+arjen+kiireet,+vaikka+niitäkään+ei+ylen+määrin+taida+olla;)Sinisiru+tuosta+kissasta+kerroit,+minä+katsoin+fasessa+kissapentuetta,+voi+miten+halu+ottaa+sellainen+pienikarvaturri+kaverikseni,+se+olisikin+melkoinen+joululahja,+en+varmaan+kieltäytyisi,+jos+sellainen+tuotaisiin.Paras+vaan+näin+salaisesti+halu+ilmoittaa,+olisihan+siitä+huolta+minun+jälkeläisillekin,+kun+aikani+täyttyy.Lehdestä+luin,+että+rokotusta+ei+ole+pakko+ottaa,+mutta+samaan+hengenvetoon+tuli+syyllistäminen,+jos+et+ota+voit+tartuttaa+toisia.Voih+sentään,+mitä+jos+sitten+saan+hengenahdistus+kohtauksen+tai+sairaalahoitoa+vaativia+kramppeja,+vaikea+on+pohdittava.Haittavaikutuksista+lehti+myös+kertoi,+tosin+kai+aika+harvinaista+se+on.Minulta+nuo+rokotus+kokemukset+tai+niiden+seuraukset+ei+ole+tiedossa,+kun+en+niitä+rokkoja+ole+ennen+ottanut.Onhan+tässä+aikaa+pohtia,+mitä+tekee.Nyt+jätän+pohtimiset+ja+otan+tuon+puserontekeleen+käsiini+ja+vähän+jatkoa+siihen+teen,+intoa+suunnitteluun+tai+tekemisiin+teillekin;)
  7. Hyvää+aamupäivää,+opin+jotain+tuolla+palstalta+lukiessani,+että+pelkkä+"huomenta"+ei+ole+mitään,+alkuun+on+toivotettava+vaikka+oikein+hyvää+huomenta;)Aina+tätä+kieltämmekin+oppii,+vaikka+sitkeässä+ovat+nämä+omat+opit,+mutta+lohduttaudun,+että+melko+hyvin+olen+selvinnyt;)Paremmin+luulisin+täällä+livenä+kumminkin,+ei+kielioppi+virheitä+niin+huomioida.Korona+riehuu+ja+leviää,+onkohan+onni+mukanani,+jospa+tuolta+säilyisi.Tuntemattoman+olen+minä+myös+katsonut+monta+kertaa,+ulkoa+jo+osin+osaan,+mutta+jotenkin+vaan+aina+uudelleen+siihen+takerrun,+ehkä+tulee+aina+tarkemmin+niihin+henkilökuvauksiin+jotain+uutta+kuitenkin.Kai+vanhemmat+lähinnä+isät+jotka+sodassa+olivat++eivät++auki+halunneet+repiä+niitä+kokemuksia+mitä+sodassa+kokivat,+minulla+ei+lähisuvussa+ollut+näitä+kokemuksia+saaneita,+ei+kertojiakaan.Isäni+oli++toisen+käden+sormet+kadottanut+sirkkeliin,+ei+kelvannut+sotimaan+ja+veljeni+oli+ikäluokkaa+joka+seuraavana+olisi+ollut+vuorossa.Isän+veljiä+kyllä+joutui+sodan+uhriksi.Brinkkala+noita+johtoja+tuskailit,+kyllä+ne+ärsyttävätkin,+minulla+niitä+pitkin+lattiaa+kulkee,+en+saa+mitenkään+piiloon.Vanha+talo,+harvassa+pistokkeita,+jatkojohtojen+tarve+suuri.Ennen+kaiketi+ajateltiin+säästää+lapsia+ikäviltä+asioilta,+nykyisin+katsotaan,+että+lapsien+tulee+oikein+kaikki+asiat+kohdata,+mikä+sitten+lienee+oikein.Voi+olla,+että+lapsen+vastaanottokyky+on+erilainen,+toisille+pelkoja+aiheuttaa+ja+toiset+sivuuttavat+kevyesti.Itse+olen+tykännyt+jo+nuoresta+lähtien+kuunnella+vanhempien+ihmisten+tarinointia+entisistä+oloista.Varmaan+kannattaa+tuota+parafiinihoitoa+jatkaa+brinkkala,+vaikutus+voi+tulla+pysyväksi,+kun+aikaa+menee.Hyvin+olitte+kyläilyn+onnistuneet+järjestämään,++ei+pelkoa+tartunnoista+ja+tunnelma+varmasti+jäi+mieleen;)Noita+mielikuvitusleikkejä+pitäisikin+pystyä+haalimaan,+vaikka+leipomusten+kanssa,+ei+ole+pakko+tavan+mukaan+mitään+perinteistä+tehdä,+jos+halu+muunlaiseen.Neulemalleja+minäkin+aina+muutan+oman+haluni+tapaisiksi,+lopputulos+ei+aina+onnistunein,+mutta+voin+itseäni+vaan+syyttää,+kun+en+parempaan+pystynyt.Molla-Maijan+kasvoja+olen+tehnyt+ja+purkanut,+ilmettä+ei+synny;)Noiden+salasanojen+kanssa+minä+myös+väliin+tuskailen,+vähemmän+käytetyt+aina+uusiksi+pakko+vaihtaa,+kun+eivät+vanhoja+hyväksy,+se+on+ärsyttävää.Pitkä+lista+kaikenlaisia+salasanoja,+kun+joka+kohteeseen+kirjautumista+vaativat.Taitaa+se+joulun+tulo+vaikuttaa+hieman,+kun+kirjoittelu+on+vähäistä,+no+kyllä+minunkin+päässä+ajatuksia+tekemisistä+ja+tekemättä+jättämisistä+pyörii.Aina+olen+se+joka+sopimukset+rikkoo,+katsotaanpa+tämän+joulun+tullen+olenko+yksin+kuten+tässä+kaavailen+mielessäni.Tyttären+luokse+on+puhuttu+menoani,+mutta+omassa+päässä+pyöritän+yksin+oloa.Kaunis+päivä+tänään,+pakkasen+puolella+muutaman+asteen+mittari+näyttää,+ei+pakollista+lähtöä+mihinkään,+eilen+kaupassa+kävin.Olikin+painava+kärri+vedettävänä,+on+kuin+maailmanloppu+olisi+kohdallani,+niin+varastoani+täydensin,+pesuaineet+ja+muut+harvemmin+tarvittavat+on+nyt+täydennetty+pitkäksi+aikaa.Huomasin+jääkaappinikin+kaipaavan+täydennystä+ja+ruokaakin+taas+varastossa;)Sota-ajan+jälkeisen+ajan+eläneenä+tämä+haalimisen+tavan+olen+perinyt.Mukavaa+päivää+ja+älkää+väsyttäkö+itseänne+turhilla+puuhilla,+kyllä+se+siitä;)
  8. Huomenta+uuteen+viikkoon+ja+juhlinnan+jälkeen+arki+maistuu.Nyt+näyttää+siltä,+että+aurinko+esiin+tulee,+olikin+eilen+niin+harmaa+päivä,+onneksi+televisio+antoi+iloa+ja+nähtävää,+unohtui+harmaus.Presidentin+keskustelussa+harmoninen+tunnelma+ja+niin+kauniisti+sisustettu+tila,+että+siinä+jo+silmä+lepäsi.+Minulta+meni+Tuntemattoman+parissa+se+kolmetuntinen,+mutta+välillä+kyllä+muutakin++selailin.Aina+sitä+ajatuksia+kuvan+mukana+tulee+ja+jatkuva+ihmettely,+miten+he+jaksoivat+ne+olosuhteet+ja+pelon.Totuus+varmaan+vielä+karumpaa,+mitä+sen+karskin+ulkokuoren+sisällä+olikaan,+pelkoa+ja+hätää+omaisista+ja+itsestään,+pakon+edessä+oli+jaksettava.Olen+samaa+mieltä+Ramoona,+tyylinsä+mukainen+oli+Virpin+asusteet+koko+tanssirupeaman+ajan,+siitä+jo+pisteitä+minulta.Tasaisia+oli+parit,+voitto+olisi+tanssien+perusteella+voinut+olla+kenen+vaan,+mutta+Samille+tämä+oli+onnen+hetki.Makriina+mainitsit+ikäpolvemme+sodan+ajan+vaikeudet,+vaikka+itse+ei+sitä+ehkä+ymmärtänyt+miten+vaikea+tilanne+oli,+kyllä+se+puute+kaikesta+leimasi+myös+lapsien+elämää.Ruokatalous+jo+pahasti+rakoili+ja+äiti+joutui+kyhäämään+hyvinkin+vähistä+tarpeista+ruokaa,+mutta+nälkäisenä+ei+nukkumaan+menty.Muistiini+on+jäänyt+joka+iltainen+kysymys+isältä,+onko+nälkä,+haluatko+voileivän;)Nuo+muistot+heräävät+tänä+päivänä+mieleen,+kun+katselee+maailman+tilannetta.Ellan+puku+oli+kaunis,+arvostan+tuota+linjaa,+missä+jätetään+arvailun+varaan+jotakin.+silti+voi+asu+olla+kaunis,+ei+avonainen+napaan+saakka,+mikä+nykyään+on+näköjään+muotiin+tullut.Yksinkertainen+on+kaunista,+kuten++Jenni-+rouvan+pukukin+edusti.Näitä+tuntemuksia+tulee+ja+menee,+minulla+aina+aamuisin+tuo+"hankala"+olo+jollakin+tapaa,+jos+ei+muuta+niin+nenää+saa+niistää.Olisi+todella++antoisampaa+katsella+jotakin+muuta,+kuin+kättelyä,+toivottavasti+tämä+perinne+jää+pois+tulevaisuudessa.En+ole+aikoihin+tätä+osaa+katsellut,+minua+ei+juurikaan+kiinnosta+julkkiksien+asut+ei+käden+puristelut,+tältä+osin+ei+uteliaisuus+voita++alaa;)+Hautausmaalla+ei+ole+ollut+tapana+käydä+Itsenäisyyspäivänä,+jouluun++kuuluvaksi+kuitenkin.En+ole+kuullutkaan+piparipuusta,+onko+se+kuusimuotilla+tehty,+vai+jotain+aivan+muuta?Meillä+oli+rakennettu+puistoon+valonäytös,+en+käynyt+katsomassa,+kuvia+vaan+olen+nähnyt,+upeita+olivat.Lähellä+olisi+ollut,+paikalle+meno+mahdollista,+mutta+se+laiskuus+voitti.Nyt+en+anna+laiskuudelle+valtaa,+vaan+lähden+asioimaan+kauppaan,+houkuttaa+tuo+sääkin+lähtemään,+kirkas+on+taivas+ja+aurinko+esiin+tulee+talojen+takaa;)Näin+niitä+elämisen+iloja+esiin+tulee,+nautitaan+niistä,+heippa!
  9. Hyvää+Itsenäisyyspäivän+harmaata+aamua,+on+kuin+tuo+harmaus+vaan+lisääntyisi,+koronan+vaikutustako+sekin?Kuitenkin+ja+juuri+siitä+syystä,+että+maamme+on+itsenäinen,+voimme+tänä+päivänä+hyvää+ja+kiitollista+mieltä+tuntea,+kallis+hinta+on+itsenäisyydestä+maksettu.Vaikeuksia+on+ollut,+niistä+on+selvitty,+näin+ohitamme+myös+nykyiset+vaikeudet,+toivorikas+mieli+säilyköön.Mistähän+johtunee,+että+tuo+ynnämuun+mainitsema+"nuhjakkuus"+elää+näilläkin+nurkilla,+joku+päivä+saattaa+melko+vetämättömäksi+viedä,+huokaa+miten+hyvä+ettei+tarvitse+mitään+pakolla+tehdä.Vieraistakaan+en+välitä,+kaikki+se+into+ja+ilo+millä+ennen+kutsui+vieraita+ja+laittoi+parastaan+niin+tarjoilun+kuin+kaiken+muun+suhteen+on+kadonnut.Masennukseksi+en+myönnä,+vaan+iän+syyksi+laitan,+kaikkea+on+mielestään+kokenut,+mitään+ahaa+elämystä+ei+kaipaa;)Nyt+voisin+torua+mummoa,+ei+noin+voi+ajatella+saatikka+kirjoittaa,+eteenpäin+vaan+uusia+iloja+etsimään,+ei+anneta+periksi+ynnämuu;)Kanteleen+soitto+moneksi+taipui+linkissä,+taitoa+se+myös+vaatii,+mielestäni+kantele+sopii+parhaiten+kansanmusiikin+soittoon,+kiitos+sinisiru+linkistä;)Makriina+ihania+virheitä+teet,+ei+edes+haittaa+niitä+syntyy+täälläkin,+mutta+jotenkin+niin+sopiva+tuo+sana,+että+uskoin+olevan+jonkun+murresanan++tuoma+esine.Minusta+ei+juurikaan+haittaa+virheet,+pääasia+että+jutun+juonesta+kiinni+saa,+jos+kuitenkin+joku+jää+epäselväksi,+kysymällä+voi+selvittää.Kyllä+on+monen+asian+suhteen+apuun+turvauduttava,+en+osaa+minäkään+niitä+pitkiä+lamppuja+vaihtaa,+kylppärissä+ja+keittiössä+niitä+on,+kirkkaita+ovat,+toivoisin+jonkun+kohdevalon+saavani,+kun+tummempien+lankojen+kanssa+touhutessa+ei+meinaa+valo+riittää.Taidan+katsoa+taas+kerran+ainakin+osin+Tuntemattoman,++siinä+totuudellista+kertomaa+siitä+ajasta,+joka+ratkaisi+maamme+kohtalon.Varmaan+myös+erilaista+itsenäisyys+juhlintaa+tulee+seurattua.Eilinen+Tanssii+tähtien+kanssa+yllätti,+mutta+mukavalla+tavalla.Tämä+voittanut+pari+oli+mielestäni+tasaisen+hyvä+ja+mikä+mieltäni+miellytti,+he+tanssivat+sanan+täydessä+merkityksessä,+ei+voimistelua,+ei+painonnostoa+ja+puvut++peittäviä+sopivasti,+sopusuhtainen+pari.Onnittelut+Virpi+ja+Sami,+harmi+se+Niklaksen+pois+jäänti,+tilanne+olisi+varmaan+ollut+toinen,+mutta+hyvä+pari+nytkin+saatiin.Harmaana+päivä+valkenee,+mutta+suomalainen+ei+säästä+lannistu,+ilolla+eteenpäin+vaikka+sydän+verta+vuotaisi,+kulunut+sanonta,+mutta+monesti+näin+on.Sodasta+selvitty,+niin+selvitään+koronastakin,+yhdessä+yrittäen,++kotimaamme+hyvinvointi+on+meidän+kaikkien+onni;)
  10. Huomenta+ja+kiitos+onnitteluista,++katkaisee+ne+nimipäivätkin+tätä+arjen+elämää.Mukava+että+pirtin+kirjoittajat+vielä+muistavat,+olihan+meitä+silloin+useita+mukana+ja+monta+hauskaa+juttua+tehtiin.Harvoin+näitä+nimipäiviä+osataan+juhlia+näin+Noja-tuolin+kautta,+kasvottomiahan+monetkin+olemme,+hyvä+niin.Nimeni+on+Japanin+suunnassa+aivan+samalla+tapaa+kirjoitettu,+lausutaan+hieman+toisin.Kristiina+mainitsit+synttäri+päiväni,+ne+sitten+joulun+yhteydessä+juhlitaan,+vaikka+voisi+sanoa,+että+onko+vanhenemisessa+aihetta+juhlia;)Noista+maskeista,+kyllä+ne+hankalat+on,+silmälasien+kanssa+hikoilevat+ja+tottumattomana+henki+meinaa+salpaantua.Makriina+mainitsit+nuo+häiritsevät+puhelinsoitot,+minulle+tulee+osin+punaiseksi+näyttöön++muuttuva+kysymys,+onko+mahdollisesti++rikollinen+soitto,+nepä+jätän+tyystin+vastaamatta,+samoin+käy+sähköpostieni+kanssa,+vain+varmat+postit+aukaisen.+Varminta+on+varmaan+tallennettuihin+numeroihin+vastaaminen,+näkee+soittajan+nimen.Kuronkuri,+mikä+se+on,+en+osannut+mihinkään+yhdistää?Mukavia+vieraita+(omia)+odotat+Eliaana,+tuo+lasten+kehitys+on+niin+silmin+nähtävää,+uskon+minäkin+pienen+neidin+joulun+aikaan+tapaavani.Kamalia+nuo+äkkitapahtumat+auton+ratissa,+yllättäviä+tilanteita+sattuu+ja+liukkaudet+lisääntymässä,+tarkkana+saa+olla.Minulta+vei+autolla+ajon+innon+jo+se,+että+kuvittelin+miten+voin+saada+pahaa+jälkeä+aikaan,+mieluummin+aina+pelkääjän+paikalle+istuin.Auton+tekniikkakin+on+minulla+edelleen+aikamoinen+arvoitus,+intoa+en+ole+koskaan+siihenkään+asiaan+tuntenut.Sinisirulle+vahinko+sattui,+onneksi+sait+pian+kuntoon,+aikatoimeentulematonta+se+on,+ilman+tietokonetta,+kun+siihen+on+tottunut,+jo+pankin+asioinnin+kanssa.Nykyään+pankit+auki+pieniä+hetkiä+niiden+aukiolo+ajoissa+jo+muistaminen,+näin+istuen+koneen+ääreen+saa+hommat+nopsaan+hoidettua.Tuntuu+pahalta+ajatella+heitä+joilla+ei+tätä+koneen+mahdollisuuksia+ole,+miten+hankalaksi+elämänsä+muuttuukaan.Ei+kyydit+vedä,+ei+liikkeet+auki+kuin+kirjavalla+aikataululla,+aamuisin+eri+aikoihin+avaavat.Ruokakaupat+taitaa+varmimmin+avata+oviaan.+Makriina+sanoi,+että+ei+tuo+nesteitä+koneen+ääreen,+no+minulla+on+kahvimuki+aina+aamuisin,+niin+kauan+kai+sitä+tapaa+noudatan,+kun+vahinko+sattuu.Ennakointia+kannattaisi+harjoittaa,+ei+sitä+vaan+itsepäisyyttään+usko,+ennen+kuin+vahinko+sattuu.Nyt+suurempia+pölyjä+keräilemään,+en+siivonnut+nimipäiviä+varten,+kun+tiesin+,+että+tungosta+ei+vieraista+ole,+no+jokunen+kävi,+koronan+välttämistä+toteutettiin.Vettähän+tuolla+sataa,+joten+vain+tuulettumaan+vuodevaatteet+vein+ja++sauna-illan+kunniaksi+taas+puhtaaseen+sänkyyn+pääsen.Kiitokset+vielä+muistamisesta+jokaiselle+erikseen+ja+hyvää+päivää+teille+toivottelen;)
  11. Huomenta+ja+pimeää,+nyt+on+aurinko+suorastaan+pihi+täällä+meidän+puolilla,+en+muista+milloin+olisi+näkynyt.Lunta+ei+edes+maassa,+se+antaisi+hieman+valon+loistetta,+mutta+turhaa+narinaa+tämänkin+asian+perään,+kyllä+se+aurinko+vielä+esiin+tulee;)Joskus+tulee+ajatus,+miksi+aina+kielteinen+miete,+tuleeko+ihminen+liian+ahneeksi,+vaikka+elämä+hyvällä+mallilla,+paremmin+pitäisi+olla?Radiossa+laulaa++Taavitsainen,+"Aurinko+suuteli+meitä+Andre"+joten+hymyä+minunkin+pitäisi+suoda;)Ramoona+juuri+noita+tottuja+tarkoitin+ja+teinkin,+mutta+ei+kovin+kauniilta+näyttäneet,+en+osannut+asetella+kauniisti+vuuan+pohjalle,+mutta+täyte+hyvin+pysyi,+harjoittelua+kaipaa.Itse+tekemäni+omenamarmeladi+kesti+hyvin+paiston+ja+on+maukas,+luumuista+nyt+luovuin.Herkkupullia+myös+tein,+paljon+voita+sisältäviä,+niitäkin+pakkaseen+laitoin,+piparit+tuli+tehtyä,+vain+yksi+pellillinen+lievästi+paloi;)Toscakakku+myös+syntyi,+tuskin+mitään+enää+leivonkaan+jouluksi,+saa+kelvata+pakkastuotteet.+Taatelikakku+olisi+tietysti+se+jouluinen+perinne,+saa+nähdä+tuleeko+tehtyä,+kun+vieraistakaan+ei+tietoa,+itse+en+niin+makeista+leivonnaisista+edes+pidä.Olen+huono+kynttilöiden+polttaja,+mutta+noita+valmiita+jouluvaloja+kyllä+joka+puolella+tuikkii.Ynnämuu+sanoo+sen+mitä+monet+jo+toteuttavat,+joulu+on+yksi+juhlapyhä+muiden+joukossa,+ei+siis+poikkeavaa+käytöstä+välttämättä+tarvitse.Joulu+tulee+ja+menee+,+mutta+meitä+joulunlyömiäkin+löytyy;)Olen+pohtinut+tätä+ihmismieltä+muussakin+yhteydessä.Ystävätär+sanoo,+että+hän+ei+välitä+yhtään+ihmisten+puheista,+mutta+kun+ehdotin+viini-illan+istumista,+hän+sanoi,+että+ei+voi+juoda+alkoholia,+jos+vaikka+lääkäriin+joutuu+menemään+seuraavana+päivänä,+mitä+lääkäri+ajatteleekaan,+jos+viina+tuoksuu.Sama+ihminen+leipoo+vierasvaraa,+jos+joku+sattuu+tulemaan+ja+kampaa+ja+vaihtaa+puseroa,+jos+vaikka+joku+tulee+ajatuksella,+siinäpä+sitten+ei+välitä+ihmisten+puheista;)Tosi+aitoa,+vilpitöntä+ihmistä+taitaa+mahdotonta+olla+löytää,+sen+verran+pinnallisia+olemme+jokainen.Mökilläni+oli+ennen+sähköjen+laittoa+kaasuvalo+ja+se+oli+kirkas,+mutta+pelkäsin+sen+käyttöä,+sähköt+vedätimme+heti,+kun+mökille+kotiuduimme.Tuntui+niin+tutulta+tuo+sinisirun+ateriointi+sohvalla+istuen,+noin+teen+minäkin,+sohvan+vieressä+pöytä,+minkä+päällä+on+kippoa+ja+kuppia+sulassa+sovussa+käsityö+tekeleiden+kanssa.Tuo+kattauksen+laittaminen+itselleen+on+niitä+hommia+mistä+laistan,+vaikka+tykkäänkin+laittaa+kattauksia,+vieraiden+tullen.Kälyni+laittoi+pöydän+aina+jo+illalla+valmiiksi+aamua+varten,+siinä+puuro+aamiaisella+päivän+miehensä+kanssa+aloitti,+en+ole+kysynyt+tekeekö+nyt+samoin+yksin+ollen.Minulla+tuota+laiskuuden+mukavuutta+kaikessa+ilmenee;)Tänään+saattaa+joku+tuttu+käväistä,+kai+on+pöytäliina+silitettävä,+kun+tuolla+kaapissa+rutistuvat+käyttämättömänä,+vaikka+kuinka+sievästi+ne+sinne+asettaa.Varikset+istuvat+koivun+latvassa,+kai+nekin+aurinkoa+odottavat;)Eilinen+päivä+voimia+kulutti,+jospa+tänään+niitä+takaisin+yritän,+mukavaa+päivää+teille++Noja-tuoliin+pistäytyville;)
  12. Huomenta+pimeyteen,+ulkona+vielä+niin+pimeää,+vaikka+kello+jo+kahdeksaa+näyttää.No+jaksetaan+vielä+pari+kuukautta+ja+valo+lisääntyy+ja+aika+hujahtaa+niin+nopsaan,+että+aina+viikon+alku+ja+loppu;)Eilen+kierisimme+kaupan+hyllyjä+maski+naamalla+ja+olipa+se+hankalan+oloista,+kun+silmälasit+koko+ajan+huurteessa+ja+hengityskin+vaikeutui.Jaksoimme+vielä+tallustaa+ravintolan+eteen+ja+menimme+syömään+maukkaan+kalakeiton,+täytyy+sanoa,+että+poikki+olin,+lonkkaan+ja+polviin+sattui.Jäi+siinä+leipomukset+unholaan+ja+nyt+sitten+edestä+löytyy.Eihän+sitä+kummoisia+valmisteluja+tarvitsisi+joulun+tiimoilta,+mutta+syötävä+kuitenkin+on,+ostinkin+eilen+kuivat+tavarat+ja+puhdistusaineet.Langat+villapaitaan,+nyt+ei+muuta+kuin+puikot+ahkerasti+kilisemään.Alennettuja+jouluvaloja+mielestäni+ostin,+mutta+kotona+huomasin+normaalihintaisia+olivat,+mainoksessa+luki+alennus+50%,+no+en+viitsi+mennä+peräämään,+taas+tappioni.Eipä+onnistu+minullakaan+nuo+tasapaino+testit,+jos+silmät+sulkee+vielä+hankalammaksi+tulee,+tasapaino+on+heikentynyt+valtavasti.Korvista+kuulemma+paljon+johtuu,+siellä+sitä+säätelevä+osa+kuulemma+on.Muutenkin+huimaa,+seisoppa+sitten+yhdellä+jalalla,+hyvä++että+kahdella+aika+ajoin+pystyssä+pysyy,+mitenkähän+huonoksi+vielä+ehtiikään?Varmaan+korpikirjailijan+kuusi+on+jo+valot+saanut+ja+joulun+tuntua+pihalle+antaa.Jouluvaloja+näkyy+paljon+tässä+lähiössä,+hieman+ihmetyttää+nuo+punaiset+valot+joita+jossain+ikkunoissa+näkee,+no+sehän+se+on+se+maku,+mikä+kullakin+on+omansa,+aivan+turha+narista.Ikäväksi+myös+nuo+vietit+sanoisin,+mitkä+kimpussasi+aina+vaan+kulkevat+korppis.Eipä+niillekään+ole+mahtia+kieltoja+laittaa,+jos+jollekin+tarve+ilmaantuu.Monella+on+yksinolon+joulu+tiedossa,+kyllähän+sekin+onnistuu,+näin+uskon+ja+ruokia+voi+laittaa+perinteiden+mukaan+jos+niin+haluaa,+tuoksuja++yritän+minä+myös+saada+aikaan+ja+koska+pakkasessa+on+survokset+valmiina,+onhan+perinteiset+laatikot+tehtävä.Paistilihat+ostin+jo+pakkaseen+ja+sitä+herkkua+sitten+joulun+seutuun+saa+kyllikseen,+menee+aikaa+seuraavan+paistin+tekoon;)Näin+lehdestä+ohjeen+kukkatorttujen+tekoon,+nyt+sitten+en+löydä+lehteä+mistään,+kai+keräyslaatikkoon+olen+heittänyt.Muffinssivuokaan+ne+laitettiin,+keskelle+hillo,+pitää+nyt+muistin+mukaan+toimia.+tuleepa+sitten+kukkia+tai+jotain+muuta.Nyt+näyttää+jo+harmaa+vaalenemassa+olevan,+ei+kirkkautta+kumminkaan+lupaa,+mutta+onneksi+on+sähköt;)Pipareiden+tuoksuja+nyt+ilmoille+laittamaan+ja++tiedä+vaikka+innostun+jonkun+kakun+myös+tekemään.Koetetaan+varoa+ja+kestää+tätä+tuskaa+mikä+on+seuraamme+tunkeutunut.
  13. Huomenta+parinasteen+lämpötilaan,+ei+kuitenkaan+mitään+sada.Niin+se+on+alullaan+joulukuu,+piparkakku+ja+torttutaikina+jääkaapissa+muhimassa,+kaupalle+ensin+ja+sitten+leipomahommiin.Perinteisesti+itsenäisyyspäivä+on+ollut+piparkakkujen+leipomapäivä,+mutta+nyt+hätäilin;)On+kaikenlaista+muistettavaa,+hyvä+saada+pois+mielestä,+vaikka+ei+vahinkoa+suurtakaan+tulisi+vaikka+jäisi+tekemättä.Tulipa+mieleen+nuo+työt+mitä+joskus+jopa+neljässä+paikassa+tein+päivässä,+illalla+loppui+viimeinen+20,30,+kun+liput+tuli+kaupattua+elokuviin.Ei+sitä+aina+ole+helpolla+päässyt,+kun+oman+asunnon+maksamista+suoritti,+tosin+mies+rinnalla,+mutta+molempien+oli+yritettävä.Mahtui+siihen+issiakset,+sun+muut+vaivat+mukaan,+mutta+kaikesta+selvisin+ja+en+pahoillani+ole+ollenkaan,+jopa+ahkerana+itseäni+olen+joskus+pitänyt;)Tuota+sopii+varmaan+monen+tämän+ikäisen+ihmetellä,+että+miten+sitä+kerkesi+kaikkeen+silloin+työikäisenä,+mielestäni+minun+kohdalla+kaikki+asiat+ja+työt+tuli+hyvin+hoidettu,+velvoitteet+suoritettua,+samoin+varmaan++teillä+toisillakin.Jäikö+sitten+lapset+mahdollisesti+vähemmälle?Kaikki+se+mihin+rahat+riitti+hankittiin,+harrastuksiin+saivat+mennä+omin+avuin,+onneksi+kaikki+aika+lähellä,+eihän+edes+autoa+ollut+taloudessa+alkuaikoina.En+ole+heidän+puoleltaan+mitään+katkeruuden+tunteita+kokenut,+ehkä+ystäväpiirissä+samoin+eleltiin.Tuo+pään+jumppaaminen+on+tärkeää+ja+koenkin+tämän+kirjoittelun+siinä+avittavan,+joten+jatketaan+ynnämuu,+sormet+pelaa+ja+ajatuskin+kiitettävästi+päässä+pyörii,+siitäpä+voi+olla+kiitollinen;)+Johonkin+valtakunnalliseen+keräykseen+minä+myös++kortin+(oma+tekemän)+ja+sukat+annoin,+kummityttöni+toimitti+paikkaan,+mistä+tietävät+lähettää+jollekin+vanhukselle.Joulupuu+on+perinteinen+city-+marketin+aulassa,+siihen+vien+sitten+loput+jäljelle+jääneet+työni,+toivoen,++että+joku+jolla+on+ankeampi+elämä+kuin+minulla,+voisi+iloa+saada.Onhan+näitä+läpi+vuoden+mahdollista+antaa,+mutta+jouluna+se+on+tehty+helpommaksi+toteuttaa.Sinisirulla+jo+joulu+valmis+lahjoineen,+no+ruokapuolella+varmasti+vielä+hommaa+löytyy,+eihän+ihan+kaikkea+voi+pakkaseenkaan+tehdä,++toisaalta+melkein+kaikkea+voi+pakastaa;)En+nyt+keksi+mitä+ei+voisi;)+ehkä+salaattipuolelta+ei+kuitenkaan.Brinkkala+kyselit+käsivoidetta,+ikäväkseni+en+mitään+voi+sanoa,+kun+en+käsiäni+muista+millään+rasvailla,+eivät+sitä+tarvitse.Käsiä+kyllä+ahkeraan+pesen+minäkin,+mutta+kai+omistan+rasvaisen+ihon,+en+kasvojanikaan+muista+aina+rasvata+ja+ryppyjä+siksi+kaiketi+lisääntyy.Olen+joskus+käsille+tarkoitettua+öljyä+hipaissut+ja+yövoide+on+niin+rasvaista,+että+sekin+voisi+olla+hyvä+juttu.Oikein+kuivan+ihon+kärsimyksistä+on+joku+kertonut+rasvaavansa+kädet+ja+jalat+yöksi,+puuvilla+sukilla+ja+käsineillä+sitten+hautumaan+yö+ajaksi.Kynnet+minun+harmina+välillä,+lohkeilevat+päältä+ja+jos+lakkaa+ei+tule+laitettua,+kipeiksi+ihan+muuttuvat,+pienestä+ne+harmit+syntyy.Biotiini+pillereitä+napsin,+mukamas+hiukset+ja+kynnet+siitä+tykkää,+no+väliin+jotain+tuloksiakin+tulee.Vuodenajat+myös+vaikuttaa,+ulos+mentäessä+on+käsineitä+pidettävä,+ehkä+sekin+pahasta.Juuri+tuttavani+näytteli+kantapäitään,+kamalan+näköiset,+halkeemia+niissäkin,+miten+voikin+olla+niin+monenlaista+harmia,+luulisi+noiden+vaikutukset+pieniä+olevan,+mutta+kuten+kerroit+harmiksi+muuttuvat++kun+vaiva+kiusaksi+tulee.Jospa+jollakin+olisi+konsti+sinua+auttaa+brinkkala,+minun+apu+ei+nyt+mihinkään+kelpaa.Jyskiin+teen+kohtapuoliin+lähtöä,+siellä+jouluvalot+puolella+hintaa,+joten+lisää+vaan+hankkimaan+tähän+pimeyteen;)Jouluisin+ajatuksin+teitä+tervehdän;)
  14. Huomenta,+tänä+aamuna+tervehti+täysikuu+kahvirupeamaani,+hetken+killitti+taivaalla,+mutta+pilvet+sen+kohta+peitti+ja+nyt+harmaa+taivas+ja+lunta+hieman+viskelee.Lehdessä+kerrottiin,+että+yksi+korona+tapaus+on+tullut+esiin,+lähihenkilöt+on+tavoitettu,+muualla+työssä+käynyt+oli+tämä+sairastunut.Kahdeksas+tapaus+sitten+kevään,+näin+sitä+vaan+tauti+levittäytyy.Tänään+pitäisi+niitä+villapaitalankoja+mennä+ostamaan,+ehdin+jo+hiukan+katumapäällekin+tulla,+tuleeko+liian++kiire+se+valmistaa,+kun+ohessa+on+muutakin.Aloitin+virkkaamaan+kaitaliinaa,+75+sm+leveää+ja+pitäisi+pituutta+saada+ainakin120+sm+ja+sehän+ei+etene+kovin+kovalla+vauhdilla+koska+lanka+on+ohutta;)Tietysti+kun+omille+lapsille+tulevat+voin+antaa+myöhemminkin,+mutta+pienenä+paineena+kumminkin.Onhan+nuo+postin+toiminnat+muuttuneet,+sen+olen+joutunut+huomaamaan+minä+myös+ja+postin+ollessa+kaupan+yhteydessä+on+vuoronumero+otettava+vaikka+olisi+vain+kysymys+heitettävänä.City-marketin+neuvonta+toimii+meillä+postina,+jonota+siinä+sitten+numeron+vuoron+tuloon+ja+kysäise+asia,+jonka+vastauksen+olisi+jo+juoksun+välissä+hihkaissut;(Joskus+lepopäivänkin+joutuu+uhraamaan+yhteisten+onnistumien+vuoksi;)Onhan+näitä+päiviä+kalenterissa,+vaikka+aika+vauhtia+tuo+kalenterikin+loppuun+menee,+30+päivää+ja+uusi+on+esiin+kaivettava,+mutta+sittenpä+on+taas+päiviä+kuluttaa;)Uuden+myötä+siirrymme+kesää+odottamaan+ja+ennen+kuin++huomaammekaan+on+juhannus,+tätä+tämä+elämä+on,+olet+ynnämuu+useamman+kalenterin+loppuun+käyttänyt+sinäkin.Kälyni+yöuniaan+vähän+pahoilla+mielin+kertoili,+unta+ei+tule+ja+siinä+sitten+ikävät+ajatukset+päässä+pyörii.Yritin+lohdutella,+että+kyllä+ohi+menee,+joskin+aikaa+voi+vierähtää,+minulla+pari+vuotta+möykky+rinnassa+painoi,+mutta+jokaisella+surukin+on+omannäköinen,+surtava+on,+ei+siitä+eroon+pakolla+pääse.Kuusikymmentäkuusi+vuotta+yhdessä+elivät,+johan+siinä+on+totuttu+toistensa+tapoihin,+ei+ihme+jos+ei+heti+elämä+ala+sujumaan+yksinollen.Teillä+Ramoona+mukava,+kun+voitte+autoilla+ja+muutenkin+yhdessä+elellä,+tehdä+kaikkea+mukavaa+mitä+mieleen+tulee.Varmaan+kotisi+kauniiksi+laitettu,+kun+olen+ymmärtänyt+sinun+kaikkea+kaunista+ja+itsetehtyäkin+arvostavan.Makriinan++kertomasta+tuli+mieleen+yksi+mokani,+saimme+siskoltani+häälahjaksi+lasiastian,+jossa+oli+seitsemän+veljeksen+hahmot+ympäri+kulhoa,+moni+kulmainen+hiottu+ja+kalliskin+ja+enkös+minä+heti+kohta+sen+särkenyt.Kaadoin+kuumaa+mehukeittoa+siihen+ja+se+halkesi,+muistan+siskoni+pettymyksen,+kai+kallis+oli+ja+arvokas,+minä+tyhmä+en+siinä+vaiheessa+osannut+edes+surra,+nyt+jälkeenpäin+olen+harmitellut.En+ole+sellaista+maljaa+missään+nähnyt.Varmaan+vanheta+täytyy,+ennen+kuin+osaa+arvostaa+jotain+mikä+voi+olla+korvaamatontakin.Perinneruuista+tuli+eilen+kyläilyn+aikana+puhe+ja+emäntä+näytti+lastensa+teettämän+kirjan+äidin+ruokaohjeista,+oli+upea+katseltava+ja++valokuvin+tehostettuna+äiti+ohjeitaan+kertoi.Kaikki+ruuat+oli+niitä+meidän+nuoruudesta+peräisin+olevia,+tavallisia+puuteajankin+ruokia.Haluan+minä+myös+kaivaa+joka+vuosi+ne+perinteiset+avioliiton+alkuajoilta+olevat+esineet+esiin,+muistoja+siinä+samalla+syntyy,+haikeuttakin.Nyt+on+päivä+jo+täydessä+vauhdissa+ja+Oskarit+nimipäivä+onnitteluja+vastaan+ottavat,+minulla+oli+kissa+nimeltä+Oskari,+sekin+aina+tästä+ensimmäisestä+päivästä+mieleen+tulee;)Viettäkää+mukava+päivä+kaikesta+nauttien,+toivotaan+yhdessä,+että+vain+iloa+tämä+päivä+tuottaa;)
  15. Huomenet+viikonalkuun+ja++huomenissa+sitten+joulukuulle.Lunta+hissukseen+sataa,+ja+maa+valkoinen,+kyllä+se+tunnetta+joulun+tulosta+nostaa,+vaikka+ehtii+vielä+lumi+sulaakin.Joulu+on+valojen+suhteen+kotiin+tullut,+perinteitä+jo+tavaksi+vuosien+takaa,+kyntteliköt+ikkunoilla+loistaa.Kiva+on+joulua+laittaa,+mutta+yhtä+kiva+on+Loppiaisen+jälkeen+pois+kerätä.Kampaajaa+olen+miettinyt+minä+myös,+mutta+halu+kasvattaa+hiusta+hieman+pidemmäksi+on+päähän+iskostunut.Tosin+ohuenlainen+on+hiuslaatuni+pitkälle+tukalle,+mutta+mieli+tekee+koettaa,+riittääkö+kärsivällisyys,+voi+olla+että+ei.Aikoinaan+nutturaakin+pidin+ja+kampauksia+sain+tehtyä,+kun+pituutta+oli,+värikin+vaihtui+usein,+raitoja+viimeiseksi,+nyt+annan+vaan+harmaantua+omaa+tahtiaan.Kaikkea+on+pitänyt+kokeilla,+nyt+sitten+pesu+ja+joskus+leikkauksia.Joulu+on+perheiden+yhteistapaaminen+useinkin,+jos+tilat+sen+sallii.Pieneksi+on+käynyt+minun+asunto+kutsua+kaikki+jälkeläiset+yhteen,+viimeisessä+joulupöydässä+istui+seitsemäntoista+henkilöä,+nyt+on+muutama+vielä+lisinyt.Olen+huomannut,,+että+nykyisin+oman+perheen+jouluja+haluavat+viettää,+mikä+onkin+ihan+hyvä+tapa,+no+jonnekin+sitten+mummo+kutsutaan.+Useimmin+olen+poikani+luona+ollut,+tänä+jouluna++ehken+tyttären+luokse+menen,+heidän+lapset+haluavat+oman+joulunsa+perinteitä+rakentaa.Ei+vastenmielinen+sekään+ajatus,+että+yksin+olisin.Kirjat+ovat+mainio+seuralainen,+jos+jaksaa+ajatukset+kasassa+pitää,+minun+harmini+on+juuri+tuo+keskittymisen+puute.Onneksi+on+tuo+telkkari,+olen+suuri+käyttäjä+sen+suhteen,+nyt+olen+katsonut+Netflixsistä+Englannin+kuninkaallisen+hovin+elämää,+eipä+kateeksi+sekään+käy.Protokolla+millä+elämä+siellä+sujuu+on+ankeaa+vielä+tänäkin+päivänä,+vaikka+uudistuksia+on+tehtykin,+sarja+on+nykyisen+kuningattaren+lapsuudesta+asti++kertova.Nyt+on+Diana+jo+astunut+kuvaan+ja+hänen+elämänsä+sitten+toisena+sarjana+kertovana+seuraa.Mielenkiintoinen,+on+kivunnut+suomalaisten+kymmenen+parhaan+katsotun+ykkössijalle.Maailmankuva+selkenee+vähän+matkustaneellekin+telkkarin+avulla.Juuri+tuo+on+yksi+kompastus+este+kissan+ottamiselle+minulla,+kun+voisi+jäädä+ja+jäisikin+minun+pois+menon+vuoksi+heitteille,+kissakin+voi+elää+yli+kymmenen+vuotta,+samoin+koira.Tänään+menemme+kälyni+kanssa+yhteisen+tutun+luokse+kylään,+neljä+henkeä+kahvipöytään+istuu,+joten+turvalliseksi+sen+koen.Sanotaan,+että+silmät+on+sielun+peili+ja+sen+havainnon+tein+kälyni+silmistä,+että+elämänhalu+tuntuu+olevan+palaamassa,+surun+vähentyessä.Uusi+koti+ja+elämä+sen+ympäristössä+on+auttanut+virkistymään+ja+entinen+ulospäin+suuntautuminen+on+saanut+silmät+loistamaan.Tämän+asian+kokeneena+tiedän+asiantilan+kohentuvan+ajan+edetessä.Nyt+viettämään+tätä+marraskuun+viimeistä+päivää;)
  16. Sunnuntaiaamupäivää+ja+harmaana+ainakin+alkaa,+isoja+lintuja+parvissa+lentelee,+lienee+naakkoja.Taivas+väliin+yhä+mustemmalta+näyttää,+kun+tämä+parvi+ilmaantuu,+en+ole+ennen+vastaavaa+nähnyt,+tulee+mieleen+elokuva+Linnut.Eipä+lopputulos+minun+silmää+ilahduttanut,+kun+Mollani+valmiiksi+sain,+mutta+lohduttaudun,+että+pieni+tyttö+siitä+saattaa+tykätäkin;)Kiitos+Makriina,+kun+valaisit+tuota+otsikko+asiaa,+mitä+sivistynyt+ihminen+päivitteli.Olen+joskus+selvittänyt+ajatustani+Noja-tuolin+suhteen,+joten+nyt+kehotan+sivistystä+etsivän+katselemaan+aikaisempia+ketjuja.Sivistyksestä+en+osaa+muiden+puolesta+puhua,+itse+en+sillä+osaa+kehuskella,+mutta+en+vastaavaa+kirjoituksissani+koskaan++toisten+puutteista+esiin+tuo,+olkoon+se+minun+sivistyksestä.Vammaistenviikko+alkamassa,+uskon,+että+heillekin+näitä+sivistyneiden+käytöstapoja+useinkin+eteen+tulee,+poikkeavuudet++on+koettava+rikkautena,++ei+jälkeenjääneinä.Kaikki+olemme+ihmisiä,+elämän+saaneet,+kaikilla+vain+ei+sitä+onnea/onnettomuutta+syntyä+olosuhteisiin,+missä+vain+sivistyneet+voivat+loistaa.Olen+tavannut+kouluja+käyneitä,+mitä+ihanampia+ihmisiä.+sydämen+lämmöllä+heitä+olen+kohdannut+ja+saanut+samaa+itselleni.Näitä+ihmisiä+Noja-tuolissa+vierailee+ja+he+antavat+niin+paljon+sivistystä,+mikä+tulee+sydämestä,+kiitos+teille+ystävät.Ynnämuun+tapaan,+kuin+myös+korpikirjailijan+löylynlyömänä+minä+myös+ja+siinäpä+kaikki+jännitykset+laukesi.Tämän+aamun+lehdestä+luin,+että+yksi+koronatapaus+on+paikkakunnallani+todettu,+alku+on+siis+tännekin+saatu,+tosin+myös+se+tuli+selväksi,+että+keväällä+kuusi+tapausta,+tämä+tieto+minut+sivuuttanut.Nuo+tilaisuudet+suurissa+tapahtumissa+on+mahdollisia+koronan+leviämisen+suhteen,+joten+viisautta+on+jos+joukkokokoontumisia+välttää.Ihmettelen+noita+kauppojen+"ryysiksiä",+pelkääkö+ihmiset+tavaroiden+loppuvan,+siihen+en+usko.Turvavälien+pitoa+ja+käsien+pesua+korostetaan,+maskit+sitten+kun+ihmisiä+enemmän+ja+turvavälejä+ei+pysty++pitämään.Piparkakkujen+tekeminen+minulla+aina+ollut+Itsenäisyyspäivä,+ei+kai+perinne+nytkään+muutu.En+erikoisemmin+edes+pidä+piparkakuista,+en+nykyään+kahvikakuistakaan,+mutta+tehtävä+on,+onhan+joulu+vain+kerran+vuodessa;)Yleinen+nimitys+oli+tuo+evakko,+kai+on+vieläkin+joillakin,+voisi+olla+myös+kotinsa+pakon+edessä+jättäneet,+kun+tuotakin+asiaa+ajattelee,+ihmettelen+miten+hyvin+on+tämä++määrä+ihmisiä+kotiutuneet.Monella+varmaan+,+vanhemmilla+ihmisillä+ainakin,+muistot+katkeruuttakin++tuottaa.Maailma+ei+ole+juurikaan+muuttunut,+näitä+kotinsa+pakon+edessä++jättäviä+ympäri+maailmaa,viisaita,+sivistyneitä+ihmisiä+maailma+pullollaan,+silti+tämä+ongelma+vaan+elää.Karjalaisuus+rikastuttaa+maatamme,+ruokakulttuurin,+perinteiden+ja+iloisen+mielen+myötä;)Olen+aamuisn+ruvennut+nukkumaan+pidempään,+tänä+aamunakin+kahdeksaan,+ihana+on+ajatella,+ettei+ole+ohjelmaa+päiväksi,+voi+tehdä+mitä+huvittaa,+tai+olla+vaikka+tekemättä.Harrastukseni+on+ollut+aina+keskipäivällä+ja+jotenkin+se+on+sitonut+kelloon,+nyt+ei+näin+ole,+olen+onnellinen,+myös+velvoitteita+oli+ennen,+nyt+elän+oman+mieleni+mukaan;)Tätä+onnen+tunnetta+toivon+teidän+kaikkien+jollakin+tapaa+päivistänne+ammentavan+ja+elämä+maistuu;)Hyvää+ensimmäisen+adventin+alkamista,+tänään+minulla+syttyy+kyntteliköt+ja+kaikki+muu+rakentelu+valojen+suhteen+,+parveke+on++tulevan+kuukauden+kaunis++valojen+loisteessa.
  17. Huomenta,+sohjoisen+näköinen+on+maisema,+varpaat+saattaa+kastua+ilman+kumikenkiä;)Taivas+harmaudessaan+sateita+lupaa,+vettäkö+vai+räntää,+jää+nähtäväksi.Vastaan+on+otettava,+mitä+ylhäältä+annetaan,+nurinaa+voi+toki+suorittaa,+mitään+ei+kuitenkaan+auta.Melkoisen+sama+tilanne+tuo+koronan+leviäminen,+kättä+ei+eteen+saa,+vaikka+kuinka+toivoisimme,+yhteisin+ponnistelujen+avulla++saatamme+hillitä+tätä+leviämistä.Ikävää+on,+kaikki+toiminnat+muuttuvat+ja+estoja+aina+lisätään,+yhteisen+hyvän+vuoksi+tämä+tehdään+taudín+voittamiseksi.Miaelina+iloitsi+ystävien+puhelinsoitoista,+äänen+kuuluminenkin+saa+mielen+virkistymään,+samaa+ajattelen+ketjumme++myös+tekevän,+aina+joku+kaunis+sana+tai+ajatus+toisten+viesteistä+antaa+mukavan+olon,+näkymän+toisten+elämään.Ramoonalla+hyvät+mahdollisuudet+saada+matkailustakin+jotain+irti,+pysyen+kumminkin+turvallisesti+omassa+seurassaan+taudilta+piilossa,+saaden++mielihyvää+ja+vaihtelua+elämään.Puhuit+juuttikankaaseen+merkkauksesta,+se+on+jäänyt+kokeilematta,+vaikka+aika+paljon+olen+eri+käsitöitä+tehnytkin.Puilla+kutominen+on+mukavaa,+kudoin+pohjan++ja+siihen+merkkasin+apilaryijyn,+siinä+melkein+onkin+merkkaustyöni,+no+onhan+muutama+iso+pellavaliina+tullut+tehtyä.Brinkkala+kerroit+ihastelevasi+kaikkea+rönsyilevää,+täällä+toinen+saman+tyylin+toteuttaja,+olen+koko+elämäni+ajan+yrittänyt+luoda+ympäristöstäni+oman+näköistä,+puhutaanpa+mökin+pihapiiristä+tai+kodin+sisustuksesta.Virtaviivoin+tehty+piha+ei+edes+katsellessa+ihastuta,+aina+huomatessani+jonkun+poikkeaman+ahaa+elämys+syntyy+ja+sitä+sitten+muunnellen+pyrin+toteuttamaan.Tuo+jouluun+valmistautuminen+on+aika+vaatimatonta,+lahjoja+vain+enimmäkseen+omatekoiset+ja+pieni+summa+rahaa,+saa+jokainen+jotain+pientä+mieleistä+hankkia.Joulun+ruuat+laitan+itselleni,+vaikka+yksin+olisikin,+niin+varmaan+tapahtuukin,+jos+en+tyttären+luona+aattona+pistäydy,+haudoilla+käymme+yhdessä.Olen+samaa+mieltä,+että+liika+pelottelu+on+pahasta,+varovaisuutta+tietenkin,+mutta+uhkakuvien+ennakointi+voi+mennä+överiksi.Olen+kaikkien+tautien+suhteen+pystynyt+pitämään+mieleni+rauhallisena,+onko+syy+se,+että+olen+melkein+kaikista+kulkevista+taudeista+onnellisesti+päässyt+sairastamatta.Voi+olla,+että+liikaa+luottaminen+omaan+tuuriinsa+voi+joutua+koetukselle,+mutta+ajatus+siitä,+että+mikä+tulee+se+tulee+pitää+ajatukset+kohtuullisina.Tuo+rytmin+vaihdos+nukkumisen+suhteen++muuttumassa+minullakin,+aamut+venyy+pidemmiksi,+siihen+paljolti+vaikuttaa+ajatus+siitä,+että+ei+ole+mihinkään+menoa+aikataulutettu;)Korppiksella+maailma+sitten+ensi+vuoden+alussa+kirkastuu,+näin+useimmiten+käy,+niin+minullakin,+näen+lukea+ilman+laseja+vieläkin+leikkauksesta+jo+yli+kaksikymmentä+vuotta.Silloin+oli+helppo+homma,+viikon+verran+ilman+isompia+nosteluja+ja+kaikki+hyvin.Ynnämuu+kertoi+karua+kieltä+evakkomatkoistaan+ja+lapsuudestaan.Tuon+jossakin+muodoin+olen+kuunnellen+kokenut+minä+myös,+mieheni+hyvin+vähän+kokemuksiaan+kertoi,+mutta+jotain+aina+kuitenkin+siitä,+mitä+viisivuotias+pieni+poika+evakkotaipaleen+koki,+matka+oli+pitkä+Impilahdelta,+Lapuan,+Kuopion+kautta+päättyen+Varkauteen.Julmaa+kohtelua++aikuistenkin+puolelta+sai+kokea+lähinnä+sanomisen+kautta,+sitä+nimittelyä+ja+syrjimistä+koulun+penkillä.Pienikokoisena+lapsuudessa+sai+myös+tuntea+nahoissaan+toisten+poikien+otteet+ja+lohtua+ei+edes+äidin+sylistä+löytänyt,+äiti+kehotti+tappelemaan+tappelut+ulkona.Varmaan+hänelläkin+omat+paineet+uudessa+ympäristössä.Mieheni+kasvoi+vasta+ammattikouluaikana+pituutensa,+mikä+oli+jo+sitten+"pitkä"+mies,+nykyään+keskimittaiseksi+luokitellaan.Omat+traumansa+kantoi+koko+elämän+ajan,+tosin+omassa+itsessään,+ei+sitä+ulospäin+nähnyt.Mitä+kaikkea+kertomaa+olisikaan+monen+lapsuudesta,+itselläni++hyvä+lapsuus,+ei+rikas,+mutta+rakas;)Nyt+päivä+on+jo+valennut+ja+näyttää+toivoa+olevan+vaikka+auringon+esiin+tulosta,+no+sehän+mieltä+ilahduttaisi,++kaikkea+hyvää+torstaipäivään+toivottelen;)
  18. Huomenta+ja+sään+puolesta+entisenlaisilla,+kostean+näköinen+on+maisema+ja+myös+alakulo+loistaa,+mutta+eipä+sen+tarvitse+meihin+kirjoittajiin+tarttua;)Olen+istunut+ja+tuskaillut+yhden+tilaukseni+lopettamisen+kanssa,+kun+ei+millään+meinaa+onnistua,+puhelin+numeroakaan+en+löydä+mistään+ja++selaimeni+ei+kelpaa+kirjautumisen+laittamiseen,+siinäpä+sitten+jo+aihetta+harmiin,+minunlaisen+tietokoneen+hallinnan+kanssa.Nyt+yhden+lomakkeen+vihdoin+löysin+saa+nähdä+menikö+oikeaan+osoitteeseen.Saa+taas+vähän+aikaa+riittää+nämä+netin+tilaukset+ja+samoin+lehtien+kanssa,+on+sen+kymmenen+salasanan+takana+nekin.On+kuin+olisi+päivän+töitä+tehnyt,+kun+vihdoin+onnistuu,+hohoijaa.Sinisirun+linkkiäkään+en+auki+saanut,+lienee+koneeni+hankalaksi+ruvennut,+vaikka+nyt+on+toiminut+muilta+osin+hyvin.Majanmuutossa++ronskisti+kun+tavaraa+hylkää,+uuteen+kotiin+jo+helpommin+saa+mahtumaan,+työlästä+se+muuttokin+on,+ajatuskin+tyssää+muuttohaaveet.Koronalta+olen+vielä+välttynyt,+tosin+ei+paikkakunnallani+ole+tapauksia+ilmaantunutkaan,+mutta+lähellä+kyllä+jo+on+tartuntapaikat.Rokotusten+kerrotaan+sujuneen+paikkakunnallani+kiitokseen+asti+yltävillä+lausunnoilla,+nopeaa+on+ei+maskia+ehdi+suun+eteen+laittaa;)+kokemuksesta+en+puhu.Roskapussin+vientiin+jäi+ulkoilu+minullakin,+itseasiassa+jo+monta+päivää+väliin+on+jäänyt.Katuja+käveleminen+ei+innosta+jo+säänkin+vuoksi,+räntää+näyttää+tulevan+tälläkin+hetkellä.Huolissaan+saa+olla+tämän+äärilinjan+esiin+tuloon,+hyvä+jos++valvontaa+löytyy.Tuo+nuorten+istuminen+autossa+huomioimatta+vanhaa+mummoa+on+tuttua,+kiusaantuneeksi+siinä+tuntee+itsensä,+varmaan+myös+istuja+vieressä.Tekisi+mieli+sanoa,+että+tämä+kohtalo+mahdollista+tällä+nuorella+istujallakin+edessä,+mutta+eipä+arvaa+suutaan+aukaista,+tiedä+miten+ärhäkän+vastauksen+saa.Oikeassa+olet+pohtiessasi+tuota+vanhenemisen+tuomaa+tuskaa+ja+kaikesta+pikkuhiljaa+luopumista+demeter,+kyllä+se+haikeaksi+vie+minunkin+mielen,+kun+huomaa,+että+mikään+minulle+rakas+asia+ei+vastakaikua+saa.Voi+olla+että+miehille+vielä+hankalampi+asia,+kun+pitää+pokka+pitää,+vaikka+sydän+verta+vuotaisi,+toisaalta+kyllä+miestenkin+pitäisi+voida+reilusti+surra++ja+ehkä+nykypäivänä+jo+näin++muutamat+tekevätkin.Nyt+varmaan+joutuvat+taas+rajoittamaan+palveluja+ravintoloiden+ja+muidenkin+kokoontumispaikkojen+osalta,+huolestuttavaa+tuo+nuorten+välinpitämättömyys++taudin+suhteen,+punaisemmaksi+kartta+vaan++muuttuu.Onko+loppua+milloinkaan,+uskon+että+paluu+entiseen+muuttaa+elämäämme,+mutta+jollakin+tapaa+on+vain+sopeuduttava.Nyt+jään+odottamaan+mikä+on+palaute,+tai+tuleeko+ollenkaan+tuosta++tuhertelusta+aamulla+tilauksen+kanssa,+pitäkää+peukkuja+ylhäällä;)Sadekin+lakkasi,+ei+mitään+estettä+ulos+menolle,+mutta+kun+on+se+mutta;)Pistäytykää+viesti+laittamassa.