Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+marraskuun+viimeisen+täyden+viikon+alkuun+ja+sateeseen,+nyt+jo+alkaisi+toivoa+pientä+pakkasta,+että+routa+loisi+pohjan+talvelle.Ensimmäinen+talvikuukausi+jo+nurkan+takana.Joulukuu+on+minulle+merkkipäivien+viettoa,+siis+yhtä+juhlimista,+ilmankos+joulu+on+minulle+hyvin+mieluinen+kuukausi.Aina+yritän+keksiä+jotain+uutta+ilmettä,+joskus+onnistuenkin.Kuukausi+tasan+ja+vuosi+vaihtuu+ja+sittenpä+onkin+jo+aatto+seuraavana.Olen+hyvin+mielissäni,+että+nuo+"hiekkalaatikkoleikit"+ovat+vähentyneet,+tuntuu+kuin+olisi+ketju+selkiytynyt.Nuo+ajatukset+"musta+tuntuu+ja+arvailut+olemattomista+"+saisi+ollakin+poissa.Kaikki+sovimme+kirjoittamaan,+nimimerkillä+tai+ilman,+huumoriakin+toivon+päivän+ilostamiseen,Minä+olen+huono+vitsejä+kertomaan,+myöskään+en+naura+kovin+herkästi,+mutta+joku+tilannekomiikka+saa+minut+purkautumaan.Demeter+kerroit+noista++Aila+Meriluodon+mietteistä,+näin+on,+aivot+ovat+niin+paljon+asiaa+sullottu+täyteen,+että+tukkeutua+meinaa,+vähän+tipottain+niitä+sieltä+sitten+purkuun+tulee,+tulee+kumminkin.Olen+hieman+harmistunut,+kun+yökin+menee+niiden+kanssa+tallentaen+tai+purkaen,+en+osaa+sanoa+mitä+tekee,+näen+unia+paljon+ja+niitäkään+en+ymmärrä+mistä+ihmeestä+ne+tulee.Sekavaa+ja+selkeää,+hölynpölyä+enimmäkseen,+mutta+varmaa+on,+että+uni+ei+rauhaisaa,+onko+tämä+jonkun+pahan+enne.Nyt+sitten+mielikuvitus+taas+vauhtiin+pääsee,+vaikka+asiassa+yritän+pysyä;)Onneksi+itseni+parissa+viihdyn+aina+vaan+paremmin,+en+iloa+en+harmia+ympärille+kylvä+kovinkaan+paljon.Kirjoista+olen+pitänyt+minäkin,+nuorena+paljonkin+luin,+nyt+aika+ei+riitä+"kiire"+on+senkin+vienyt,+päivät+lyhyempiä;)Sinisiru+tuosta+koirasta+kerroit,+ikäni+vuoksi+minä+olen+itselleni+järkeä+puhunut,+ei+kissaa+ei+koiraa,+se+ikävä+jäljellä+jos+vaikka+sairastumisen+vuoksi+luopumaan+joutuisi.Olisi+se+kyllä+niin+mukava+kaverina,+voisi+puheen+elävään+kohdentaa.Samaa+hiipumista+minäkin+olen+huomannut,+mistä+ynnämuu+kerroit,+mutta+joka+päivästä+voi+kiitollinen+olla,+kun+hommat+sujuu.Ei+kovin+hyvin+avaudu+minulle+tuo+henkilökohtainen+historia,+valokuvia+apuna+käyttäen+muistinlokeroista+jotain+esiin+putkahtaa,+joku+ystävä+jos+seurana+sattuu+olemaan,+yhdessä+sitten+muistikuvat+selkeentyy.Hyvä+kuitenkin,+että+tämä+arki+vielä+hyvin+pelaa,+voisi+olla+toisinkin.Kaiken+kaikkiaan+Noja-tuoli+kirjoitukset+on+mukavia+lukea,+anti+on+sitä+mitä+tarkoitus+on+ollakin,+joskus+jonkun+väärinkäsityksen+jälkeen+vauhtiin+pääse+ne+vähän++ei+niin+mieleiset,+mutta+elämä+näin+meitä+kurittaa;)Nyt+sain+inspiraation,+taidan+ison+työn+vielä+aloittaa++joulua+silmällä+pitäen,+näin+kauniin+norjalaisvillapaidan+ohjeen,+jospa+tytär+lämmikkeen+mökillä+oloonsa+saisi,+vävy+jo+on+saanutkin.Harkintaan+ainakin+laitan,+kun+nuo+entiset+saan+pois+käsistä,+niinpä+nyt+vaan+puikot+käsiin+ja+ahertamaan,+alkaako+joulu+painaa+tosillekin;)Ehkä+rauhallista+meininkiä+useammalla,+minä+vaan+"hössötän+"+jatkuvasti.
  2. Lauantaiaamua+elellään+ja+silmät+pyöreinä+selailen+Noja-tuoli+ketjua,+onpa+ylihypättävää;)Jos+olisi+valta+ja+voima,+nyt+puhaltaisin+pelin+poikki,+mutta+sitäpä+en+voi+tehdä.Mikä+neuvoksi,+onko+aivan+pakko+tuoda+kaikki+vanha+ikävä+esiin,+miksi+60,+70+palstat+kiinnostavat,++puhumattakaan+facesta,+kirjoittelemme+ikäistemme+palstalla,+missä+toivoisi+kaiken++hyvin+olevan.Minä+sain+lähtöpassit+70++ja+uskoin+kerralla,+että+en+sinne+ole+tervetullut,+en+tosin+sinne+ikävöikään.Tuo+arvailu+alkaa+muistuttaa+aina+vaan+enemmän+hiekkalaatikolla+leikkiviä+lapsia,+tosin+joku+on+väittänyt,+että+lapsiksi+sitä+tullaankin,+eikä+siinäkään+mitään+harmia,+ainoastaan+kirjoittelun+sävy+on+paheksuttavaa.Jos+useampi+toteaa,+ettei+ymmärrä+viestejä+jotain+on+pielessä.Mielestäni+aisalliset+kysymykset+ja+ihmettelyt+on+paikallaan+ja+niitä+useat+toteuttaa,+mutta+sitten+tämä+inttäminen,+et+sinä,+mutta+minä+tyyli+ei+miellytä,+tuskin+ketään.Olen+ollut+huomaavinani,+että+sen+selvempää+vastausta+ei+kaikki+kysytyt+kysymykset++ole+saanut+ja+arvailu+näin+jatkuu.Voi,+voi,+niin+kuin+toivoisin+rauhaa+ja+rakkautta+ketjuumme,+miksi+se+ei+onnistu?Minä+olen+osaamaton,+ymmärtämätön+mummo,+joka+toivoisi+selkeää+sanomaa+viesteistä,+ei+arvailuja,+ei+rivien+välistä+lukemista,+sanoma+mitä+esiin+tuodaan,+kahteen+kertaan+voitaisiin+miettiä,+näin+saattaisimme+itse+korjailla+tekstin+sisällön.Joku+kyseli+onko+Noja-+tuolissa+omat+säännöt,+ei+mielestäni,+sääntönä+pidetään+,+että+mahdollisimman++aitoina+kirjoitetaan,+kaikki+konstailu+pois+pyyhkien.Onneksi+on+monta+kirjoittajaa+jotka+tätä+toteuttavat,+samaa+mieltä+olen+heidän+kanssaan,+on+mukava+ja+ajankuluksi+sopivaa+luettavaa,+ei+mitään+toisia+mustaavaa,+vaan+elämän++kulkua+useammasta+vinkkelistä;)Ei+luulisi+olevan+vaikeaa,+ylipääsemätöntä+lainkaan,+arkea+elämme+ja+ikääkin+on+kertynyt,+muisteloita+ja++tapahtumia+luulisi+riittävän.Lopuksi+tämän+vähän+ankean+viestin+loppuun+toivon,+että+jaksaisimme+sivuuttaa+ikävät+asiat+ja+elää+tätä+ja+vähän+huomistakin+päivää+ilo+mielessä;)Moni+mukava+viesti+hukkui+eilen+ei+niin+mukavaan+osioon,+mutta+tästäpä+tavat+voidaan+muuttaa+ja+yhdyn+edelliseen+toivomukseen+ynnämuun,+myös+kaikkien+kohdalle,+joilla+on+puhtaat+jauhot+pussissa++annan+sydämen+kuvan,+jota+en+osaa+laittaa;)
  3. Huomenta,+taas+viikonloppu+edessä,+nyt+ei+kuitenkaan+kauppaan+tarvitse+lähteä,+on+pakkaseen+varastoitunut+viikon+eväät;)Tyyntä+myrskyn+jälkeen+ja+mukavaa+säätä+näyttää+vaalentunut+taivas+ja+näkymät++pienen+pakkasen+jäljiltä.Mukavalta+nuo+auringon+esiin+tulevat+enteet+tuntuvat,+kun+mielikin+meinasi+mustaksi+muuttua,+vaikka+kuinka+pyristeli;)Makriina+tikkaille+kiipesi,+kiellettyähän+se+on+minultakin,+mutta+aika+moni+homma+sitä+kiipeilyä+vaatii,+joka+paikkaan+ei+viitsi+apua+pyytää.Olen+kiipeillyt+noiden+joulujuttujen+kanssa+parvekkeella,+voin+kuvitella+sitä+hauskuutta+naapuritaloissa,+jos+katselevat,+mummo+könyää+tikkaille,+mutta+oma+apu+paras+apu.Varoen+kyllä+toimin+ja+sen+varmaan+huomaa,+mutta+pääasia+on+pysyä+tikkailla.Ihmettelen+minä+myös+miksi+demeter+vierailuista+puhuu+Noja-tuolin+suhteen,+kaikkihan+tavallaan+vierailijoita+ollaan+ja+jokaista+asiallista+kirjoittajaa+kaivataan.Ei+varmaan+voi+niinkään+sanoa,+että+mitään+ei+menetä,+jos+on+vapaaehtoistyötä+tehnyt,+kyllä+siinä+monelle+kaipaus+tulee,+jos+yhteys+loppuu,+mutta+omat+voimavarat+on+aina+huomioitava.Tulipa+pläjäys+Juha+Hurmeesta,+kiva+oli+tutustua+valaisevan+kirjoituksesi+kautta,+ihastelen+aina+rajoja+ja+kaavoja+rikkovia+esiintyjiä,+varmaan+kyseinen+kirjailija+sitä+on.Olen+joskus+ajatellut,+että+Kahvipirtin+ylistys+on++monelle+ärsytyskynnys,+olen+yrittänyt+siitä+vähän+kirjoittaa,+mutta+nyt+on+paljon+toiset+sitä+esiin+vetänyt,+tarttuu+minunkin+viesteihini,+mukavia+muistoja+melkein+pelkästään.Tuskin+olisi+niin+kauan+mukana+kulkenut,+jos+nykyinen+tilanne+olisi+päällä+ollut,+mutta+jatketaan+harmeista+huolimatta.Kirjoitan+jatkuvasti+asiallisuudesta+ja+ylihyppimisistä+,+varmaan+sekin+osin+ärsytystä+herättää,+mutta++vilpitön+tarkoitus+on+saada+iloa+kirjoitusten+kautta+elämäämme.Kirjoittamaan+kehotan+kaikkia,+kieltämään+en+pysty,+vaikka+joskus+mieli+tekisi,+olemme+erheellisiä+kaikki,+rekatut+kuin+anonyymitkin,+jokainen+kuitenkin+huutonsa+vastaa.Sinisirun+hienouksia+en+nimiltä+tunne,+varmaan+kaunis+on+pöytäliinasi;)Koneella+minäkin+eilen+etsin+lehtimaksujani,+olen+etukäteen,+siis+ennen+päivämäärää+niitä+maksanut+ja+nyt+sitten+sähköpostiin+laskuja+ilmaantuu,+sekoilu+valmis.Piti+etsiä+lehden+myyjiltä+omat+sivut+ja+tarkastella++mikä+on+maksettu,+mikä+maksamatta,+aikaa+vierähti.Ynnämuu+kinkkukilpailusta+puhuit,+no+voi+olla+noinkin,+minulla+ei+isoa+kinkkua++ole++ollut+mieheni+kuoleman+jälkeen,+jotakin+pientä+olen+haalinut.Kyllä+se+oikea+kinkku,+se+iso+oli+paremman+makuinen+kuin+nämä+juhlakinkut,+vai+kultaako+aika+muiston?Joulua+olen+karsinut+minä+myös,+mutta+tuo+askarteluhalukkuuteni+kaikki+pullot+ja+purkit+pistää+koristelemaan+ja+valoja+sisään+laittamaan.Turhalta+kaikki+laittaminen+kyllä+tuntuu,+kun+ei+vieraitakaan+juuri+pysty+kutsumaan,+mutta+lapsenmielisyys+on+tältäkin+osin+säilynyt;)Miaelina+lukemisesta+puhut,+minä+jo+äänikirjanikin+peruin,+kun+ei+aikaa+riittänyt+kuuntelemiseen,+kun+aina+radio+ääntä+pitää,+tottumuksen+puute+kaiketi+suurin+syy,+että+en+osannut+siihen+kotiutua.Telkkaria+katson+paljon+ja+Makriina+mainitsema+Netflixsin++elokuvat+antavat+katsomisen+nautinnon,+tarjontaa+on+paljon.Vakuutusyhtiötä+en+ole+kuin+pari+kertaa+rasittanut+elämäni+aikana,+kalliita+maksuja+kuitenkin+nurkumatta+maksan,+eihän+koskaan+tiedä+mikä+eteen+tulee.Nyt+näyttää+siltä+että+aurinko+nousee+todella+ja+päivästä+tulee+ihana,+toivottavasti+siitä+saa+nauttia+koko+maa.
  4. Huomenta+se+kai+vielä+on,+vaikka+samaa+aamun+hämärää+koko+päivälle+riittää.Eilen+jossain+vaiheessa+aurinko+näyttäytyi+ja++ihastutti+mielen,+että+kyllä+se+harmauden+takaa+vielä+loistaa;)Tuuli+aloittaa+kai+ennustettua+myrskyistä+säätä,+tuoko+sitten+jo+kylmemmän+säätilan+meille+ja+lunta+sen+myötä.Lumi+peittää+kaiken+ikävän+alleen+ja++jonkunlainen+lumikerros+palstallekin+tarvitaan,+kovasti+on+siistiytynyt+ketjumme,+hyvä+niin,+poistot+paikallaan.Pitänee+kantaa+ottaa+tuohon+"+stalkkaaja"+asiaan,+en+oikein+ymmärtänyt+miten+siihen+liityn?Epäilyjä+olen+nähnyt+kirjoitettavan+puolin+ja+toisin,+mutta+itse+en+ketään+epäile+mistään+toisten+vainoamisista.Tunnemme+toisemme+niin+heikosti,+vain+kirjoitusten+välityksellä+kuvan+saamme+ja+sen+jokainen+muodostaa+omassa+päässään,++mielikuvitus+voi+tehdä+kepposia+ja++virheellisiä+arvioita+syntyy.Pirtissä+ei+moista++mielestäni+suuremmin+harrastettu,+riitti+arki+ja+mielikuvituksen+viestit,+pyrittiin+ilahduttamaan+toisiamme+ja+onnistuimme+hyvin,+ainakin+minä+tykkäsin,+huumori+eli.Kai+maailma+on+muuttunut+ja+onkin,+mikään+ei+ole+niin+kuin+ennen,+nyt+tuntuu+pahoinvointi+laajasti+elävän,+harmillista,+että+Noja-tuolikin+on+kaatopaikaksi+joutunut.Mielestäni+on+rikkautta,+että+tämä+virtuaalinen+maailma+tämän+mahdollisuuden+antaa+meille,++miksi+emme+nauttisi+ja+sopuisasti+viestejä+laittaisi.Monelle+yksinäisyyden+karkotus.Jätetään+henkilöön+kohdistuvat+jutut+ja+tekemiset+ilon+tuokoon.Paikkakunnista+varmaan+tuo+rokotuksien+saanti+johtuu,+kun+toisille+heti+onnistuu+ja+toiset+ei+millään+saa+tilaisuutta.Vähän+kai+tätä+korona+rokotetta+ensi+alkuun+suomeen+saadaankaan+ja+henkilökunta+ja+riskialttiit+ensin+sen+saavat,+näin+lehdestä+lukien+ymmärsin.Makriina+totesit+oikein,+ikää+ei+kysytä+mennäkseni+vieläkin+pirtin+kirjoittajiin,+siellä+oli+parikymppisistä+aina+meidän+ikään+ja+hauskaa+oli,+nuoret+oman+hauskuutensa+esiin+toi.Kaikilla+ne+omat+joulun+valmistumiset+ja+laittamiset,+paljon+olen+minäkin+joulua+riisunut,+mutta+joulunlapsena,+en+irti+kokonaan+pääse;)Ramoonan+kanssa+uskon+aika+paljon+samoilla+aatoksilla+joulua+odotamme,+kivaa+vaihtelua+vuoden+kulkuun+kuitenkin+nämä+juhlapäivien+varustelut.Eliaana+kuusen+kuitenkin+hankkii,+minullakin+on+aina+parvekkeella+ollut,+nyt+en+laita,+sekin+iän+tuomaa+laiskuutta;)Jouluvaloja++reilun+oloisesti+kuitenkin+ja+kuusenvihreyttä+useammalla+kranssilla,+niitä+kälyni+kanssa+värkkäsimme+kuusesta+mikä+kestää+tuoreena+kauan,+olisiko+pihtakuusi+nimeltään.Neeassa+mainitsit+nuo+vara+maskit,+onkohan+viisautta+minunkin+mukana+kuljettaa,+vaikka+täällä+ei+vielä+kovinkaan+paljon+niitä+näy.Mihin+Miaelina+kiireen+kanssa++joutuu,+nyt+on+hyvä+eläkkeelle+siirtyä;)Sinisiru,+tuo+sateen+rapina+ikkunapelleissä+minullakin+napsuttaa+ja+hyvältä+tuntu+ikkunasta+ulos+katsoa,+kun+ei+pakko+mihinkään+lähteä.Tuon+kranssin+vein+minäkin+jo+haudoille,+nyt+jouluna+sitten+kynttilät+perinteisesti+viemme.Torstai+on+toivoa+täynnä,+näin+on+toteamus,+sitä+toivoa+joka+päivälle+toivoisi+riittävän+ja+sopuisaa+mieltä,+siihen+pyrkimys,+jätetään+turhat+ja+keskitytään+vain+hyvän+mielen+tuottoon;)
  5. Huomenta+mieltä+koettelevaan+sateiseen+aamuun,+mutta+asia+mille+emme+mitään+voi,+on+vaan+yritettävä+mukavilla+toimilla+ja+ajatuksilla+päivää+kirkastaa.Kokemusta+vuosien+takaa+antaa+uskoa,+että+siitä+se+kirkastuu;)Huomasin+eilen,+kun+ystävätär+piipahti+ei+meinannut+juttu+luistaa,+syynä+varmaan+osallistumaton+syksy,+missään+ei+ole+käyty,+mitään+kerrottavaa+ei+kertynyt,+ei+ollut+mielipiteiden+kohteita.Kauankos+sitä+kun++ne+tavanomaiset+on+kerrottu,+ruuanlaitot+ja+käsityöt,+muuta+uutta+ei+kummallekaan+ole+kertynyt,+ei+edes+uusimpia+juoruja+tiedetty;)Levyjä+soitin++ja+niistä+saatiin+jotakin+mielipidettä+aikaan,+omia+mieltymyksiä+ja+muistiakin+siinä+sitten+viriteltiin,+tanssireissut+ja+muut+nuoruuteen+liittyvät+esiin+kaivettiin,+useampi+tunti+siinä+kuitenkin+vierähti;)Nuo+rokotukset+jätän+pohtimatta+ja+niiden+tehot+ja+arviot,+itse+en+ole+niitä+ottanut,+joten+omia+kokemuksia+ei+ole.Uskon+että+tässä+asiassa+on+jokaisella+oikeus+omaan+toimintaan.Tuomarointia+en+toivo+tarvittavan,+olemmehan+jo+iältämme+ymmärtäviä,+mieltä+pahoittaviin+viesteihin+ei+kannata+kantaa+ottaa.Huomiota+kaipaavat,+tai+pahaa+oloa+tuntevat+noita+masentavia+viestejä+laittavat.Ynnämuu+tapansa+mukaan+viisauksia+kirjoittaa,+kaikilla+on+joka+asiaan+oma+näkemys,+mutta+ei+ole+aina+pakko+kantaa+ottaa,+pyrkimys+on+saada+ketjusta+mukava+mielipiteiden+vaihto+mahdollisuus+ja+mielipiteeseen+on+kaikilla+oikeus,+ei+siitä+tarvitse+loukkaantua+jos+tuntuu+olevan+toinen+ajatus+mikä+itsellä+on.Siitähän+se+hyvä+keskustelu+syntyy,+kun+erilaisia+näkökantoja+esiin+tulee,+oikea+keskustelukulttuuri+kuitenkin+on+sitä,+että+ei+mielipahaa+tahallaan+aikaan+saa.Harmillista+jos+kirjoittajia+kaikkoaa+noiden+mieltä+pahoittavien,+mitään+asiaa+sisältämättömien++viestien+vuoksi,+toivoisin+niistäkin+huolimatta++kirjoittelun+jatkuvan+ja+ajankulua+luovan.Ehkä+uupumus+tai+jopa+oman+ymmärryksen+kautta+huomaavat+miten+turhaa+ajanhaaskausta+on+ilkeillä.Hyvin+vähän+on+puuhia+enää+näillä+kymmenillä,+kirjoitellen+voisi+intoa+jakaa+jos+mihinkin++ajan+täyttöön,+sillä+omakohtaiset+tekemiset+usein+virikkeen+luovat+toisillekin.Postilla+on+kuulemma+asiaa+minulle,+joten+lähden+katsomaan,+mikä+yllätys+siellä+odottaa;)Vähän+vaalene+päiväksi,+mutta+ilman+valoja+ei+mikään+onnistu,+joten+on+se+hyvä,+että+sähköt+on+olemassa,+miten+tulisimmekaan+päreen+valossa+selviämään?Kaikkea+hyvää+päiväänne,+kyllä+se+siitä;)
  6. Huomenta+jälleen,+sateiselta+sää+näyttää,+mutta+eipä+anneta+sen+vaikuttaa,+iloisena+valot+monella+suunnalla+vilkkuvat,+kun+niitä+aina+vaan+lisää+ilmestyy+ikkunoihin+ja+parvekkeille.Sain+valotähden+eilen+kuivaksi,+oli+liimavedessä+kovetusta+hakemassa,+nyt+voi+viedä+kukkapuskan+sijasta,+kun+kylään+menen.Sain+tekeleeni+muutenkin+valmiiksi+ja+voin+viedä+samalla+kyläreissulla.Kuuntelin+eilen+radiota,+kuten+aina+aamuisin+teen+ja+kiusaannuin,+kun+Kuopion+bussiturmaa+koko+aamupäivän+reposteltiin.Kaksi+vuotta+sitten+tapahtunut,+nyt+oikeudessa,+tuntui+vaan+ikävältä+tätä+samaa+kuunnella,+asia+ei+muuksi+muutu+vaikka+kuinka+kaivellaan,++tuomion+kuljettaja+saa,+se+pitäisi+olla+selvä+juttu.Ikävä+näinkin+vanhaa+juttua+repostella+ja+repiä+auki+jo+ehkä+unhoon+painuneet+tuntemukset+asianomaisilla,+näin+tunnen.Keskustelukulttuuri+++eduskunnan+kyselytunnin+myös+suurennuslasin+alle+laittanut,+mielestäni+en+niin+ikäviä+sanontoja+ole+siellä+kuullut,+mitä+täällä+voi+saada+niskaansa.Rokotukset+ajankohtaisia,+niistä+myös+paljon+puhetta+seuraa,+kai+se+on+asia+mikä+mietityttää+näinä+flunssa+aikoina+ja+korona+lisänä.Makriinan+piirongista+tuli+mieleen+kodissani+ollut+piironki,+missä+oli+hieno+hiottu+peili+keskellä,+peili+halkesi+majanmuutossa+ja+nyt+katselin+poikani+luona,+että+eivät+ole+uutta+peiliä+saaneet+hommattua.Minä+sen+piirongin+itselle+otin+kodin+jäämistöstä+ja+viimeisen+muuttoni+yhteydessä+poikani+sen+otti.+Se+oli+kotini+hienoin+huonekalu+ja+siellä+säilytettiin+kaikki+arvokkaampi,+mm.+isäni+iso+lompakko,+missä+oli++joskus+niitä+kamalan+isoja+paperirahoja;)Noita+arvailuja+kuka+on+kuka+ei+varmaan+varmuudella+saada+selville+ja+näin++ollen+syyttelyt+voisi+unohtaa,+jokaisella+mahdollista+oma+viestinsä+kirjoittaa+niin+asiallisena,+että+ei+aihetta+arvailuun,+ei+syyttelyyn.Tämähän+se+nyt+on+toivomus+valtakunnan+tasollakin,+olkaamme+esimerkillisiä+täällä+80+.ssa;)Aikaa+se+vie,+että+ihmiset+saadaan+ymmärtämään,+mikä+on+tarkoitus+sanalla+keskustelu,++paljon+muukin+kulttuuri+on+muuttunut+viimeaikoina,+rikollisuus+kaikessa+muodossa.Totta+ynnämuu+puhut,+aikamme+kirjoittelussa+on+vähissä,+ehkä+jää+näkemättä+mahdollinen+muutos+keskustelukulttuurista,+mutta+toivoisi+kuitenkin+onnistuvan.Anonyyminä+kirjoittelu+pudotti+keskustelutason+melkein+nollaan,+voi+olla,+että+nuoret+asialla,+mutta+toivoisi+että++heillekin+tämä+toivomus++keskustelun+laadusta+löytyisi.Vaikka+keskustelua+halveksitaan,+kun+se+pyörii+aiheissa+mitä+nyt++Noja-tuolissakin+viljellään,+niin+se+on+kuitenkin+keskustelua+ja+monelle+tärkeä+mahdollisuus+tuoda+itsensä+ajatuksia+esiin.Aina+uutta+tietoa+saa+näin+kirjoittelun+mukana,+kuten+tuo+liidokin+painallus,+sitä+pitää+kokeilla,+ohjeita+monessa+näissä+koneen+hallinta+hommissa+monet+kaipaa;)Ainahan+ei+kirjoittelu+maistu,+ei+löydä+mieleistään+sanottavaa,+mutta+lyhyestäkin+on+virsi+kaunis,+merkki+elossa+olemisesta.Aina+ei+uskoa+saa+vakuuttuneeksi+vaikka+kuinka+vakuuttaa,+mutta+ei+tämä+niin+vakavaa+saa+olla,+että++uskon+puutteeseen+kaatuu,+minä+uskon+kaiken+ja+kaikkia;)Jatketaanpa+yrittämistä+myös+ketjussamme,+vaikka+aina+ei+sanomista+löydykään+niin+rikkaana+kun+toivoisi,+kuitenkin+viesti+maailmalle,+että+elossa+ollaan;)Iloa+etsimään!
  7. Huomenta+tavanomaiseen+marraskuiseen+säähän+ja+viikonalkuun,+puolikuuta+jo+kulutettu+tästäkin+marraskuusta,++lämmintä+vielä+ollut.Tänä+aamuna+radiosta+kerrottiin+huoli+suomenkielen+kehityksestä,+kehotettiin+peiliin+katsomaan+ja+miettimään+mitä+suustaan+esiin+tuo,+aiheellista+todella+on.Palstalle+voisi+peilejä+ripustaa+joka+puolelle,+on+täällä+kielen+käyttö+kaikkea+muuta+kuin+hyväksyttävää.Nyt+on+perustettu+hyvän+kielen+kampanja,+mitä+jos+sitä+pyrkisimme+täällä+ketjuissakin+toteuttamaan.Nuo+sanat+joihin+useinkin+tartutaan+vaikka+aihe+ymmärretäänkin,+on+juuri+sitä+mistä+mainitsivat,+ymmärryksen+puute+ja+rivien+välien+lukeminen,+vitsiksikin+tarkoitetut,+mutta+samalla+aaltopituudella+ei+aina+olla.Väärinymmärtäjien+joukkoa+meissäkin+useimpia+ja+niitäkin+jotka+työkseen+väärin+ymmärtävät.Jouluvalot+minullakin+valmiina,+se+vähä+mitä+pystyn+laittamaan,+lähinnä+parvekkeella.Hyvähän+se+on,+kun+huolta+kantavat+korpikirjailija,+aina+ei+niin+tärkeää+se,+mistä+huoli+syntyy,+toivoisi+vaan+olevan+todellista,+ei+pahaa+mieltä+tuottavaa.Tuo+kokemus+minullakin+usein,+valmis+kirjoitus+ja+ei+joko+lähde,+tai+häviää+jonnekin.Tuo+harmaa+sää+varmaan+joka+kolkkaan+suomea++vaikuttaa,+mistä+anonyymi+mainitsit,+mutta++kyllä+se+vielä+valoistuu+pari+kuukautta+ja+alkaa+jo+huomaamaan.Nyt+pyykit+pyörimään+ja+tiskikonekin++käyntiin,+mitä+sitten+itse+tekisikään,+no+vaikka+jotain+kivaa+keksimään+tai+mitä+nyt+päivä+eteen+tuo.Ulkonakin+voisi+piipahtaa,+se+olisikin+jo+saavutus,+kaikkea+mukavaa+teidän+toistenkin+päivään;)
  8. Sunnuntaiaamua+ystävät++ja+hekin+joilla+hampaankolossa+jotain+on;)Säätilasta,+harmaata+on,+mutta+jotenkin+mielenrauhaa+antaa,+siisti+ympäristö,+ei+mitään+häiritsevää+näy,+mieli+vastaanottavainen,+mitä+nyt+päivä+tuoneekaan.Sen+verran+tiedän+tulevasta,+että+suppilovahveroita+saan+tyttäreni+mökkiterveisinä,+ehkä+kuhakin+jos+verkkoon+on+useampi+uinut.Yksinäisyydestä+paljon+puhutaan,+olen+tykönäni+pohtinut+tuota+asiaa,+olenko+yksinäinen,+yksinhän+paljon+olen,+yksinäisyyttä+en+kumminkaan+myönnä+ja+yhä+useammin+laistan+menoja,+kun+on+niin+hyvä+vaan+olla+yksin;)Eliaana+saa+vieraita,+kieltämättä+jonkun+piipahtaessa+ihan+mukavan+olon+saa+ei+kai+sitä+kokonaan+erakoitunut+ole.Tuo+käteisen+ottoautomaatilta+on+käynyt+vähäiseksi,+otan+usein+kauppareissulla+tarvittavan+rahan+ostosten+yhteydessä.Oikein+hymyilytti,+kun+kuuntelin+heti+herättyäni+radiosta++hienoa+kappaletta,+joka+sai+valssin+liiton+istuessani,+tuli+mieleen+miten+ennen+valssissa+liideltiin,+ei+enää,+mutta+kyllä+se+vielä++heilumaan+pistää;)Hämmästyin+kun+huomasin,+että+parikymmentävuotta+on+minullakin+jo+tässä+asunnossa,+viisi+kertaa+olen+muuttanut+lapsuudenkodista+lähdettyä,+mutta+aina+samalla+paikkakunnalla.Hyvä+on+minunkin+taloyhtiö+ja+paikka+mitä+parhain+kaiken+suhteen,+ainut+harmi,+että+siivoamista+näin+yhden+ihmisen+asumiseen+liikaa,+neliöitä+muutama+vähemmän+voisi+olla.No+laistan+siivouksesta,+kun+ei+voimat+riitä,+tai+apua+pyydän,+se+vaan+on+niin+vaikeaa,+se+avun+pyytäminen,+kun+minä+itse+päällimmäisenä+elää;)Tuota+ruuan+ainaista+laittamista+on+ketjussamme+paheksuttu,+mutta+lukaisin+jonkun+ketjun+ja+kas+kummaa,+ruokaahan+siellä+tehtiin;)Mistäpä+sitä+muusta,+onhan+syöminen+elinehto;)Muisteloiksi+ne+juhlat+tuppaa+näillä+kymmenillä+mennä,+kuten+korpikirjailija+mainitsit,+mutta++onhan+hyvä+jos+vielä+jotain+muistaakin;)Noita+kaulapantoja+näkyy+pimeän+aikaan+täälläkin+koirilla+ja+joskus+taluttajallakin,+ehkä+katuvalaistus+niin+hyvä,+että++narun+toisessa+päässä+ajatus,+että+näkyy+ilman+heijastintakin.Pienillä+koirilla+hyvin+tärkeä,+kun+niin+näkymättömiä+ovat.,+siellä+tienpinnalla+kulkien.Luulen,+että+vielä+saamme+mekin+kokea+tuon+koronan,+kun+naapurikaupungissa+voimalla+jyllää.Karjalanpaisti+lihat+jo+oli+käsissäni+kaupassa,+mutta+sitten+päädyin+jauhelihaan,+kun+kaalia+ostin+niin+sen+kanssa+jotain+kehittelen,+voisi+vaikka+vihannespataa+ajatella.Sipulia+paljon,+porkkanaa,+kaalia,+lanttua,+tomaattia,+suolakurkkua+ja+jauhelihaa,+eiköhän+sillä+jo+masu+täyty,+perunaa+tietysti+myös+ja+jos+vaikka+riisiä+sekaan,+nesteen+sitoo+paremmin.Omenaakin+voi+vähän+mukaan+laittaa,+kuorimisessa+suurin+työ,+muuten+hautuu+melkein+itsekseen.En+muista+koskaan+formuloita+katsoneeni,+ihan+sitä+varten+telkkarin+ääreen+istuen.Tutulta+kuuostaa+nuo+Makriinan+harmit,+nyt+olen+yrittänyt+tehdä+niin+helpoksi+nämäkin+hommat,+tietokoneen+oston+yhteydessä+maksoin+huollon+ja+kun+lähellä+on+liike+missä+huolto+onnistuu,+pistän+koneenkassiin+ja+jutustelen+myyjäpojan+kanssa+ja+taas+pelaa.Telkkarin+kanssa+sama+homma,+paitsi+en+kassiin+laita,+mahdoton+homma+olisikin,+kun+metrin+leveä+liki+on.Kyselin+myyjältä,+käykö+he+kotona+huoltamassa,+jos+tarvetta+ilmaantuu,+sanoi+onnistuvan,+mutta+nämä+omat+nuorenikin+osaavat+kuntoon+laittaa,+jos+paikalla+sattuvat.On+ne+niin+vaikeita+hommia,+että+ei+mummolla+ole+taitoa+yrittääkään+kuntoon+saada,+parempi+kun+pidän+näpit+kurissa.En+osaa+edes+hahmottaa+jotakin+Wi-Wiä+mikä+leijuu+huoneessa;)Nyt+sitten+taas+päivä+ehtinyt+valkenemaan+ja+minä+aloitan++sitä+parhaani+mukaan+hyödyntämään,+iloa+päiväänne;)
  9. Huomenta+jälleen+uuden+viikon+alkuun+ja+harmaaseen+aamuun.Elämme+aikaa,+jolloin+ei+päivä+pitkäksi+aikaa+valkene,+mutta+kai+tämäkin+on+ihmisen+parhaaksi+ajateltu,+lepoa+ja+rauhaa+pakostakin+kaikelle+touhuilulle.Muistutusta+siitä,+että+kaikella+on+aikansa,+sateisten+ja+harmaiden+päivien+jälkeen+osaa+iloita+auringon+esiin+tulosta;)Puolikuu+marraskuusta+jo+heti+kohta+ja+pari+viikkoa,+siirrymme+joulun+odotuksiin,+Adventin+aikaan,+perinteiset+kyntteliköt+ikkunalaudalle+voin+laittaa;)Nuo+konstailevat+tunnukset+korteissa+ei+aina+pelaa+ja+kun+monta+kertaa+yrität,+tulee+kielto,+liian+monta+yritystä,+sitten+ei+onnistu+rahaa+saamaan,+onneksi+kaupan+kassoilla+saa+pienen+määrän.Puuskissa+se+neulominenkin+kulkee,+usein+kesäajaksi+minultakin+into+vähenee,+nyt+kyllä+päässä+niin+paljon+ideoita+ja+kohteitakin,+että+puikot+jo+saa+aiheen+perään+kilistä.Joulun+kiireet+ja+sitten+maaliskuussa+syntyvälle+pienelle+on+jotain+uutta+tehtävä.Meillä+täällä+melko+vähän+noita+maskeja+näkynyt+rauhallisena+on+korona+pysynyt.Kuuntelin+eilen+radiota+ja+siellä+kerrottiin+suuremmissa+kaupungeissa+koronan+levinneen,+mutta+melko+maltillisena+on+pysynyt+kumminkin.Rokotukset+taas+ajankohtaisia,+tuskin+tälläkään+kertaa+niitä+otan,+en+aiemminkaan+ole+ottanut,+en+flunssaa+ole+sairastanut,+kertahan+se+on+aina+ensimmäinen.Hirvet+ja+peurat+aiheuttavat+aika+monia+kolareita,+varoen+on+ajeltava,+kovasta+vauhdista+ei+auto+äkkiä+pysähdy,+siinä+saattaa+käydä+huonosti+molemmille+osapuolille.Matalalta+aurinko+tähän+aikaan+paistaa,+mikäli+ollenkaan,+mutta+kaunista+on+tämä+niin+sanottu+kaamoksen+aikakin,+luonto+on+niin+hiljaisen+ja+rauhallisen+oloinen+sateettomina+päivinä.Sinisiru+sumua+kauhistelit,+minusta+sekin+on+niin+rauhoittava+ja+aikaan+sopiva,+että+en+sitä+osaa+kauhistella+ja+harvoin+pitkiä+aikoja+viihtyykään,+liikenteelle+on+kyllä+joskus+haittakin.Tämä+marraskuu+on+se+mistä+en+oikein+välitä,+mutta+tietäen+sen+meiningit+ja+tavat,+jotenkin+on+helppo+ohittaa,+lumen+tuloa+odotellen;)Porttikielto+sinne+Noja-tuoli+17:sta+on+minullekin+annettu,+jospa+siellä+kävijät+myös+jättäisivät+tämän+meidän+ketjun+rauhaan.En+todella+sinne+aio+kirjoittaa,+saavat+tuntea+omakseen+ja+iloita+yhdessä+toisten+mustaamista.Tämä+on+nyt+tätä,+minkäs+voit,+mutta+ei+minuakaan+kirjoittamasta+voi+kukaan+estää,+jos+sääntöjä+noudatan,+en+loukkaa+ketään+ainakaan+tahtoen.Itse+lopetukseni+päätän.Nyt+kaupalle+ja+katsotaan+mitä+muuta+päivä+tuo+tullessaan,+heippa+vaan+kaikille;)
  10. Huomenta+harmaaseen+aamuun,+ei+kovin+valoisaksi+kaiketi+muutukaan,+nyt+niitä+piristys+ruiskeita,+kiitos;)Ei+tässä+kuitenkaan+maan+rakoon+painumassa+olla,+koskematon+päivä+edessä,+eipä+tiedä+mikä+ilo+vielä+koittaa;)Makriina+unia+katselee,+niin+minäkin,+joskus+painajaisiakin,+helpotus+herätä,+kun+huomaa+unta+olleen.Joskus+unet+niin+selviä,+että+muistaa+herätessään+ja+olen+yrittänyt+seurata+miten+ne+unet+toteutusivat,+mutta+enpä+ole+kertaakaan+mitään+tapahtumaa+eläen+samanlaisena+kokenut,kai+pitäisi+pidempi+ajanjakso+seurata,+mutta+siihen+ei+minulla+kärsivällisyyttä+ole.Täällä+toinen+jolla+ei+orkideat+kasva,+puhumattakaan+kukkien+näkymisistä.Malttaisinpa+minäkin+suuni+kiinni+aina+pitää,+kuten+ynnämuu+viisaasti+mainitsee.Tulee+aina+kantaa+otettua+keskustelun+käydessä+ja+näitä+omia+viisauksia+ja+tietoja++sekaan+yritän+tunkea,+olisi+niin+rauhoittavaa,+kun+vain+arvoituksellisen+hymyyn+suun+vetäisi;)Lähinnä+omat+lapset+ja+tutut+ihmiset+kannanottojani+joutuvat+kuuntelemaan.Kissamummo+muutto+hommissa,+kivahan+se+on,+kun+jaksat+apua+antaa,+käytäntö+on+monia+avuja+antanut+ja+nyt+muutossa+voit+kokemuksien++kera+auttaa+muuttajaa.Tavaroiden+oikeaan+paikkaan+osuessa,+on+helppo+järjestyskin+pitää.Voin+sieluni+silmin+nähdä+sinisirun+kodin,+siistin+ja+naisellisen+kauniin,+ei+ihme+jos+aina+hyvän+tuulinen+oletkin;)Korpikirjailija+melko+selkeän+sukuselvityksen+teki,+nyt+luulisi+kaikille+olevan+selvää+hänen+elämänsä+ja+mielenkiintonne+voisi+muualle+kohdistua.Ei+muuta+voi,+kuin+ihmetellä+että+80++palstalla+vielä+jaksetaan+kaikennäköistä+herjaa+heittää.Vaikka+elämä+ei+aina+hymyile,+en+tänne+huonoa+mieltäni+halua+noin+tehokkaasti+purkaa,+mitä+saa+lukea,+pahanlaisesta+olostahan+nuo+kertovat.En+ole+vielä+edes+ajatellut+noita+rokotuksia,+koskaan+en+flunssa+rokotuksia+ole+ottanut,+jää+nyt+nähtäväksi+mikä+edessä+vielä+on.Flunssat+olen+hyvin+kiertänyt,+menisikö+korona+samaan+tyyliin,+eipä+tulevaa+tiedä,+voihan+olla+että+hyvä+tuuri+kääntyy.Minun+pitäisi+tilata+verikokeet,+ne+kerran+vuoteen+otettavat,++mutta+en+ajatustakaan+tykkää+koko+asiasta,+usein+vielä+ei+satu+kaikkein+herttaisin+hoitaja+joka+langan+toisessa+päässä+on+juttu+kaverina;)Asiallisia+ja+virallisia,+ovat,+ja+minusta+voisi+sen+hymynkin+kuvitella+luurin+suulle;)Nytpä+näyttääkin+päivä+kivan+näköisesti+kirkastuvan,+joten+mielen+mustumiset+huutsin+Nevadaan+ja+ilolla+päivää+kuluttamaan;)
  11. Huomenta,+melkoisen+pimeään+aamuun,+ei+loista+aurinko,+ei+kuu+kumota,+vielä+ei+vettä+sada,+luvassa+on.Viimeinen+kerho+tänään,+tämän+vuoden+aikana,+jokohan+uusi+vuosi+tuo+toimintaa+lisää.Rokote+luvassa,+mutta+hyvin+ristiriitaisia+arvioita+lehdestä+luin,+aika+näyttää+miten+onnistuu.Surullista+kuulemaa+nuo+nuorten+joukolla+aikaan+saamat+rikokset,+mitä+pääkaupunki+seuduilta+kuulee,+levottomuutta+on+täälläkin+nuorten+keskuudessa.Mikä+näitä+nuoria+vaivaa,+turvattomuus+ja+rakkauden+puuteko?Surusta+olette+keskustelleet+ja+oma+kohtaisesti+voin+sanoa,+että+surun+tullen+ei+kukaan+pysty+sitä+poistamaan,+itse+itseään+on+jaksettava+auttaa,+paras+apu+on+ajan+kuluminen.Toki+hyvät+kuuntelijat+ovat+aarteita+sellaiselle,+joka+surustaan+jaksaa+puhua,+puhuminen+samoin+kuin+itku+tuskaa+lievittää.Avuttomaksi+tunnen+itseni+kälyni+painiessa+surun+vallassa,+ainoa+lohdutus,+että+kyllä+helpottaa,+mutta+aikaa+menee,+joskus+paljonkin.Kaksi+vuotta+oli+taisteltava+surun+voittamisen+kanssa,+eihän+ohi+ole+koskaan,+mutta+muuttaa+muotoaan+ja+elämä+sujuu.Enpä+muista+ostaneeni+pitkään+aikaan+itselleni+mitään,+olen+tehnyt+selväksi,+että+komeroissa+riittävästi+vaatetta+minun+elämän+ajaksi,+no+eihän+se+ihan+niin+mene,+kyllä+joskus+lipsun;)Tuota+ihmisyyttä+useimmat+toivoo+kanssaihmisiltä,+mistä+Neeassa+puhut,+hyväksyä+kaikki+ihmiset+ja+heidän+elämänsä,+siinäpä+tavoite.Joskus+olen+itsestäni+tehnyt+sen+havainnon,+että+aina+vaan+vähemmän+jaksan+kiinnostua+toisten+elämästä,+aina+vaan+enemmän+omissa+oloissani+viihdyn,+ei+kai+sekään+aivan+oikein+ole?Elämme+yhteiskunnassa,+jossa+pitäisi+huomioida+kaikki+sen+jäsenet,+seurata+ja+auttaa+tarpeen+tullen+sen+minkä+pystyy,+mutta+jotenkin+olen+ajatellut,+että+nyt+elän+vain+itselleni+ja+itseni+kanssa.Näin+itsekäs+ei+saisi+olla,+mutta+en+jaksa+enää+kiinnostua+asioista,+mitkä+vuosikymmeniä+on+mielessäni+ollut+ja+tärkeinäkin+niitä+pitänyt.En+kuitenkaan+usko,+että+aivan++kaiken+voisin+jättää,+kyllä+se+herää+osallistumisen+tarve,+jos+eteen+tilanne+tulee+missä+minuakin+tarvitaan.Makriina+noita+muistoja+pohdit,+noin+se+on,+minullakin+monta+esinettä,+joissa+muistot+elää,+samoin+perinteitä,+mitä+yhdessä+toteutettiin.Tuota+surun+kestämistä,+sitäkin+mietiskelin,+sodan+aikana+monikin+sai+tuskan+kokea+yksin+oman+perheen+kesken+kaiken+puutteen+keskellä,+ei+ollut+tukijoukkoja,+ei+sururyhmiä.+ainakaan+kaikilla,Miten+paljon+onkaan+surua+maailmaan+mahtunut+ja+mahtuu,+se+ei+lopu+koskaan.Eliaana+kirjoitit++noista+sairasloma+mahdollisuuksista+sureville,+paikallaan+varmaan+olisi,+sillä+kyllä+työtehokin+tipahtaa+olemattomaksi,+kun+suru+mieltä+painaa.Lääkärin+apua+sitten+lopuksi+minäkin+tarvitsin+ja+siitä+se+alkoi+elämä+sujumaan.Erilaista+luonnetta+vaatii+tuo+saattohoidon+parissa+toimivat,+ei+siihenkään+kaikista+ole.Nyt+tuli+kovin+suruvoittoinen+viesti,+mutta+suru+kuuluu+elämään+ja+siitä+puhuminen+voi+hyvinkin+apua+antaa.Kuolema+oli+ennen+luonnollinen,+kuten+syntymäkin+siitä+puhuminenkin+pitäisi+olla+elämässä+mukana.Iloa+kuitenkin+päivään+etsimään,+kaikki+hyvin,+huomisesta+ei+tietoa+ole;)
  12. Huomenta,+edelleen+kauniiseen,+nyt+jo+pakkasaamuun,+maa+huurassa+ja+liukkautta+ehkä+jossakin.Kohta+ne+alkaa+arvailtavat+kelit,+ehkä+sauvat+turvaksi+on+otettava.Koivurykelmä+viimein+joutui+periksi+antamaan+ja+nyt+niin+"lehdetön+puu"+ikkunani+edessä.Tämäkin+näkymä+mielen+maisemiin+sopii,+periksi+joutuu+monen+asian+kohdalla+antamaan.Minulla+on+ilmennyt+enenemissä+määrin+huimausta+aamupäivästä,+tiedän+niskoista+johtuu,+mutta+olo+kuitenkin+kiusallinen,+ei+aina+ymmärrä+kaatuuko+vai+ei.On+se+vaiva+sekin,+kun+ei+päätän+jaksa+kantaa;)Koirilla+juuri+nuo+silmät+ovat+niin+vetoavat,+muistan+oman+pienen+katseen,+se+se+hellytty+kiukkuisimmankin+mielen.Maalasin+joskus+taulun+koirastani+ja+aina+siihen+vilkaistessa+ikävä+kouraisee,+ei+mikään+onnistunut+ole+tuotos,+mutta+koirarodun+tunnistaa;)Keräkaalia+minulla+hyvin+usein+jääkaapissa,+sitä+vaikka+suolavedessä+kypsentää+ja+lisukkeena+nauttii,+tai+laihdutus+ruokana+joskus+sitäkin+yritin,+no+ne+ajat+on+ohi.Tyydyn+kantamaan+kiloni,+kun+vaan+muuten+terveenä+pysyisin.Eliaana+et+säikähdä+mitään+hommaa,+näin+olen+ymmärtänyt,+nyt+tuon+autosi+kanssakin+rustasit.Vaikka+olen+mielestäni+nykyaikainen+nainen+tasa-arvo+kysymyksissä,+hyvin+mielellään+suostun+apua+niin+sanottujen+miesten+töiden+kohdalla+pyytämään.Ei+sillä+etteikö+nainenkin+osasi+melkein+kaikkea,+mutta+nuo+voimat+hiipuvat.Joskus+keljuttaa+joka+pienen+homman+vuoksi+apua+pyytää,+mutta+ei+mahda+mitään.Hattua+nostan+kaikille+naisille,+jotka+kaikkeen+pystyvät+ja+kaiken+jaksavat.,Eliaanasta+olen+juuri+tämmöisen+kuvan+saanut,+ei+mene+peukalo+suuhun+minkään+asian+kohdalla,+kymmenen+pistettä+ja+papukaijamerkki;)+Tuo+mielialan+vaihtaminen+vaatii+myös+luonnetta,+minulla+sekin+on+vaikeaa,+ponnistelua+vaativaa,+että+pystyy+surut+pois+heittämään,+aikaa+siinä+menee.Olisikin+ihanaa,+jos+sormia+napsauttamalla+mieli+muuttuisi,+joskus+märehtii+kauankin+saman+asian+ympärillä.Laulussakin+muistaakseni+Lavi+lauloi,+ei+suremalla+mitään+aikaan+saa,+mutta+toisaalta+kehotetaan+myös+surut+läpikäytäviksi.Hyvä+jos+olet+piristynyt+korppis+ja+jaksanut+kotia+uudelleen+sisustaa,+sekin+vaatii+määrättyä+mielialaa;)Niinkin+on+joku+viisas+sanonut,+jos+vaivojansa+valittaa,+on+vaivojensa+vanki,+tämäkin+ohjeeksi+hyvä,+toteuttaminen+vaikeaa,+aina+näitä+vaivoja+vaan+kuuntelee+ja+valittaa.Nyt+kokeilemaan+kestäisikö+tuo+pää+pientä+kiipeilyä,+kun+muutama+kohde+pientä+kohennusta+vaatisi,+hitaasti+edeten+yritän+tunnustella,+miten+onnistuu.Jouluvaloista++osa+ylähyllyllä,+ne+pitäisi+alas+saada+ja+ripustella+puuttuvat+vielä+parvekkeelle,+kultaköynnöksen+kasvua+pitäisi+myös+tukea+ja+sekin+tuolla+katon+rajassa+kasvaa+,+suuntaa+olisi+ohjattava+toisaalle.Ei+ole+hommat+suuren+suuria,+mutta+minulle+jo+uskallus+kysymyksiä.Päivä+ainakin+näyttää+ulkoiluun+mahdolliselta,+varmaan+ympäri+maata,+joten+ylös,+ulos+ja+lenkille;)
  13. Huomenta+uuteen+viikonalkuun,+kaunis+päivä+tuloillaan.Isät+juhlittu,+haudoilla+käyty+ja+miniän+tarjoukset+nautittu.Pojan+nuoremman+tyttären+suunnitelmia+kuuntelin,+talon+osto+oli+innostuksen+kohteena,+isompaa+asuntoa+etsivät,+perhe+suurenee+maaliskuussa.Kaupungin+sivustoilta+etsivät,+rauhaa+ja+veden+läheisyyttä,+pientä+puutarhaa+myös+haluaisivat,+pankin+lainaan+uskaltautuvat,+kun+rivitalon+asunto+jo+liki+maksettu.Rohkaisin+toivomuksiensa+toteuttamiseen,+nuorena+on+yritettävä,+koskaan+ei+tiedä+mitä+tulevaisuus+mukanaan+tuo.Juhlia+voi+pienen+etäisyydenkin+päästä,+kuten+Ramoona+kerroit,+mielikuvituksella+saa+ihmeitä+aikaan,+myös+korona+aikana.Meillä+tuo+tauti+välillä+meinaa+unohtua+ja+varotoimet+sen+myötä,+kun+täällä+näitä+tapauksia+niin+vähän.Isompia+joukkokokouksia+kyllä+vältän+ja+olen+päättänyt+jättää+tänä+vuonna+yhdistyksen++jouluruokailunkin+väliin,+kaksi+kattausta+on,+juuri+sen+vuoksi,+että+turvavälit+pysyy,+mutta+jotenkin+haluton+olen+tähän+tapahtumaan.Tyttärenpojan+perhe+pohtii+tulemistaan+jouluksi+Ruotsista+ja+melkein+toivon,+että+eivät+tule,+kun+niin+paljon+siellä+tuo+tauti+jyllää.Ymmärrän+harmin,+jos+eivät+päätä+tulla,+ikävä+varmaan+molemmin+puolin+on.Varmaan+on+melko+kehno+ollut+Trumpin+kotikasvatus,+tai+huono+oppinen+siltä+osin,+ihmetystä+touhuillaan+ja+lausunnoillaan+herätti.Uskon+maailman+henkäisseen+helpotuksesta,+kun+tulos+kuultiin,+eihän+tulevaakaan+voi+taata,+mutta+ensivaikutelma+on+myönteinen+Bidenistä.Eihän+yksi+mies+maailmaa+yksin+paranna,+mutta+ulospäin+suuntautuva+katse,+sille+mahdollisuuksia+luo.Todella+osuva+tuo+sananparsi+mitä+me+täällä+käytämme+useinkin,+kun+puhe++yhteisvaikutuksiin+menee.Monta+kertaa+tuon+on+huomannut+elämänsä+aikana,+jos+jotain+aikaan+saannostaan+tai+palvelua+on+avuksi+tarjonnut,+useimmiten+vastaan+on+myös+jotain+hyvää+saanut.Kauniit+sanatkin+hyvän+mielen+antaa;)Korpikirjailija+tuota+surun+tulemista+ja+sen+usein+kertautumista+pohdit,+nämä+vuosikymmenet+juuri+sisältää+paljon+surua,+ikä+tuo+poistumisia+keskuudestamme+monelle+ja+joskus+se+tuntuu,+että+muuta+ei+olekaan,+kuin+surua.Makriina+myös++ystäväpiirin+pienenemistä+huomioit,+näin+se+on,++ennen+niin+mukavat+viihtymishetket+pois+pyyhkäisty,+ystävät+yksi+kerrallaan+rajan+taakse+siirtyvät.Sinulla+on+rikkautta+tuo+mitä+ammennat+museoista+ja+näyttelyistä,+niillä+ikävän+pois+ajat;)Yksinäiseksi+voi+itsensä+tuntea,+mutta+yhden+hyvän+piirteen+olen+omalla+kohdallani+havainnut,+osaan+viihtyä+yksinkin.Mielitekoni+on+koko+ajan+typistymässä+ja+nautin,+kun+ei+tarvitse+mihinkään+lähteä+ja+halutessani+löydän+jonkun+mieltä+piristävän+jutun.Ehkä+se,+että+olen+aikani+mennyt+kiertänyt+monenlaista,+nyt+on+mitta+täysi+ja+voin+vain+olla.Tänä+päivänä+on+kaikki+hyvin,+olen+jopa+onnellinen;)Vihaa+ei+saisi+pysyvästi+tuntea,+se+myrkyttää+sydämen+ja+itse+kärsimyksen+siitä+saa.Koetaan+tämä+päivä+ilon+aiheita+etsien+ja+niin+elämä+meille+kaikille+hymyilee,+näin+uskon;)
  14. Sunnuntaiaamua+ja+kauniina+tämä+isänpäivä+alkaakin,+aurinko+jo+korkealla+ja+varmaan+koko+päiväksi+riittää.Ulkoilu+päivä+mitä+parhain,+minulta+jää+ulkoilut,+menen+pojan+luo+syömään,+mutta+onhan+siellä+mahdollisuus+myös+ulkona+olla+ja+ihastella+rauhaisaa+maisemaa+ja+hiljaisuutta.Nyt+aamupäivä+on+maltettava+olla+ilman+ruokaa,+tiedän+miniäni+mahtavat+tarjoilut.Niinhän+siinä+kävi,+että+presidentti+vaihtui,+jos+ei+viime+kädessä+jotain+tapahdu,+sitäkin+voi+pelätä,+no+valituksi+tullut+Biden+jo+ilmoitti+koko+kansan+presidentti+olevansa.On+hän+ainakin+ulkoisesti+rauhallisemman+ja+uskottavamman+näköinen+kuin+edellinen.Eipä+kateeksi+käy+hänen+elämänsä,+Amerikka+yllätysten+maa,+voi+tapahtua+mitä+tahansa.Kissamummo+merta+ihasteli,+enpä+ole+meren+rannalla+usein+kulkenut,+joskus+etelässä+käydessä,+hieman+opin+pelkäämäänkin+merta,+kun+olin+hukkua.Etsin+simpukoita+ja+siellä+etempänä+vedessä+näin+kauniin+simpukan,+tietenkin++tottuneena+siihen,+että+vedessäkin+maa+pysyy+jalan+alla,+mutta+eipä+niin+käynyt,+hiekka+jalkojen+alla+katosi+ja+mummo+sukellukseen,+hyvin+kuitenkin+selvisin,+mutta+jäi+simpukat.Järvissä+olen+tottunut+liikkumaan,+siellä+ei+uimataitoisella+hätää.Nuorten+itsevarmuudesta+ja+itsekkyydestä+olette+mielipiteitä+vaihtaneet,+kyllähän+nuoruuteen++kuuluu+jonkin+verran+itsekkyyttä+ja+varmuutta+asioiden+tilasta,+se+muuttuu+toisilta+järkevyydeksi+iän+myötä,+mutta+ikävä+kyllä+aika+suuri+joukko+jatkaa+samoissa+merkeissä,+ikäkään+ei+kasvua+lisää.Täällä+meillä+nuo+sotkemiset+joka+paikassa+silmään+pistää,+yön+aikana+taiteilevat+kaikki+seinät+ja+katokset.Joskus+tuntuu,+ikään+kuin+ikäkään+ei+noista+harmeista+päästä,+onhan+sitä+nähty+palstallakin.Olette+keskustelleet+myös+arkkitehtuurista,+no+sen+verran+täälläkin+noita+epäonnistuneen+näköisiä+laatikoita+näkyviin+tulee,+tien+toisella+puolen+yksi+sellainen+harmaa+elementti,+ei+tässä+kadun+varrellakaan+mitään+ahaa+elämyksiä+näy.Mielestäni+voisi+talojen+ulkoasua+sen+verran+erikoisiksi+tehdä,+että+jotain+katseltavaa+niistäkin+löytyisi.Omakotialueella+sen+verran+pihoihin+näkee+kulkiessaan,+että+huomaa+toinen+toistaan+kauniimpia+ja+omaperäisiä+pihoja+olevan.Makriina+ylisiististä+naapurista+jutteli,+no+ainahan+näitäkin+löytyy,+muistan+yhden+naapurin+joka+haravoi+aina+rapun+edustan+sitä+mukaa+kuin+perääntyi,+näin+jäi+kauniit+haravan+jäljet+pihaan;)Kohtuutta+siisteyteenkin+pitäisi+löytää,+mutta+kuka+sen+rajan+sitten+osaakaan+piirtää?Sinisiru+minun+innokkuuttani+siivoukseen+ihmetteli,+no+vauhdilla+on+ainakin+aloitettava,+että+loppuun+joskus+pääsee.Eilen+siivouksen+jälkeen+läksin+torille+ja+se+oli+kyllä+jo+aivan+liikaa,+melkoisen+vaivaisesti+kotiin+tallustin.Pettymys+koko+tori+olikin,+kauppiaat++talveksi+tupaan+siirtyneet,+kojusta+onneksi+sain+kotimaisia+omenoita+ja+kala-lihakauppiaat+olivat+vaunuissaan,+toriaika+on+ohi.Suomalaiset+olemme+olleet+useissa+vaiheissa+toisten+komennon+alla+ja+oman+väenkin+alistuksen+kohteessa+osittain+ja+tavallaan+ollaan+edelleen,+mutta+kun+maailman+elämää+seuraa,+lintukoto+tämä+maamme+on+ja+ylpeästi+olen+suomalainen+ja+vielä+savolainen;)Aamu+taas+vilahti,+on+tässä+ruvettava+suunnittelemaan+päälle+pantavaa+ja+muutenkin+ihmisen+näköiseksi+yrittäytymistä;)Viettäkää+ihana+päivä,+lasten+ja+lastenlasten+kera,+onnittelut+vastaan+ottaen+isälle+kuin+äidillekin;)
  15. Lupaavan+näköisenä+lauantaipäivä+alkamassa,+lapset++lahjojen+etsintään+lähtevät+huomista+päivää,+isänpäivää+juhlistaakseen.Onnea+kaikille+isille,+oman+osan+kasvattajina+varmaan+teette+ja+turvallisuutta+luotte.Jollakin+taas+huumorimieli+tai+kiusanteko+mielessä,+kannattaako,+eikä+jo+ole+tullut+selväksi,+että+Noja-tuoli+ei+noilla+tempuin+katoa.Demeter+ihasteli+kauniita+rakennuksia,+minun+on+tyytyminen+kuvien+kautta+ihastelemaan,+ja+on+minulla+upeat+kirjat+joista+maailman+rakennuskulttuuri+voin+katsella.+Kaunis+maailma++yhdeksän+osaisena,+ostin+sen+eläkepäiviä+varten,+mutta+eipä+ole+aika+riittänyt+niidenkään+avulla+matkustaa.Makriina+usein+mainitsee+huonoudestaan,+mutta+kyllä+kunnossa+olet,+kun+jaksat+kaikki+mahdolliset+näyttelytkin+kiertää;)Ehkä+tuo+kanankakka+ei+houkutteleva+ole+pullan+tuoksun+rinnalla,+mutta+eihän+se+kauan+haise+ja+sato+saa+unohtumaan+hajut.Näin+maailman+kiitos+useinkin+myöhässä+tulee+näille+taiteilijoille,+eihän+kiitosta+liioin+A.+Kivikään+saanut+eläessään.Neeassa+juttelit+noista+liikunnan+jutuista,+minä+myös+löysin+jutun,+missä+arvioivat+jo+kolme+viikon+aikana+tehtyä+suoritusta+kuntoa+nostavan,+tuli+ihan+hyvä+mieli+tuostakin+tiedosta.Ynnämuu+"nuhjakasta"+oloa+kerroit,+usein+aamuisin+koen+samaa,+mutta+päivän+aikaan+selviää,+tosin+aikaisin+illalla+uupumus+tavoittaa.Uneni+on+muuttunut+katkonaiseksi,+kuuluneeko+sekin+ikä+kysymykseen?Trumpin+polku+valkoiseen+taloon+on+kaventunut,+Biden+nyt+johtaa+kaiketi+aika+selvästi,+mutta+uskon,+että+kyllä+siellä+jonkinlainen+kahnaus+vielä+käydään.Vaikea+on+paikaltaan+siirtyä,+näin+uskon,+mutta+toivotaan,+että+rauhallisesti+asiat+sujuvat.Korpikirjailija,+tuntuu+joskus,+että+kaikki+kaatuu+yhtä+aikaa+päälle,+mutta+jotenkin+aina+vaan+asiat+sujuvat,+surua+ja+iloa,+näin+elämän+jaksaa.Matot+on+tuulettumassa+ja+oikein+innolla+alan+puhdasta+tekemään,+on+tuolla+lupaavalla+auringon+paisteella+piristävä+vaikutus+siivouksen+sujumiseenkin,+voikaa+hyvin;)
  16. Harmaana+päivä+jälleen+alkaa,+pilvet+taivaalla+seilaa,+tuuli+niitä+melkoisen+kovasti+ajelee,+voipa+tällä+vauhdilla+tuonne+naapurimaahan+asti+ne+työntää.Eilen+vieraita+kävi,+oli+niin+mukava+kuulla+ihmistä+jolta+koko+ajan+tuli+tekstiä,+väliin+muistinsa+sopukoita+etsi,+kun+kaikki+nimet+ei+mieleen+tullut.Paljon+oli+yhteisiä+tuttujakin,+mutta+paljon+myös+tuntemattomia+esiin+tuli.Helppo+on+tämän+tyylisen+ihmisen+kanssa+juttua+pitää,+kun+vastausta+ei+useinkaan+kaivannut,+hauska+kuitenkin+oli+hänen+elävästi+soljuva+jutustelu.Oma+elämä+ja+kokemuksensa+oli+puheenaiheita.Sinisiru+kertoilit+kalatuliaisia+saaneesi,+niin+minäkin+sain,+vävy+toi+muikkuja+ja+säilykepurkin+kotona+säilöttyä+kalaa.Kuha+file+on+vielä+pakkasessa,+joten+kalassa+minut+pitävät,+muikkuja+saaneet+nelisenkymmentä+kiloa+veroilla.Olivat+sopivan+kokoisia+paistettavaksi,+joten+muikkuja+ja+perunamuussia,+kukkakaali+lisukkeeksi;)En+ole+jaksanut+noita+Amerikan+tapahtumia+seurata,+hyvin+epärehellistä+tuntuu+olevan,+kun+postiääniä+ei+kaikkia+edes+tuloksiin+laiteta,+näin+olen+jostakin+lukenut.Eikö+kansa+kaihda+tämmöisiä+asioita+ja+pyri+korjaamaan+valitsemalla+uuden+presidentin+ja+nuorempiakin+olisi+hyvä+päästää+kokeilemaan+vallan+makua.Noita+digikuvia+on+minunkin++koneeni+täyttynyt,+on+otettu+tikulle+ja+pilviin,+joutaisivat+kaikki+poistaa,+kun+jaksaisi.Ramoona+kyllä+minunkin+toistuvat+laskut+on+e-laskuina,+mutta+lehtien+ja+muiden+yllättäen+tulevien+laskut+useimmat+sähköpostiin+tulevat,+vielä+muutama+paperilaskukin+tulee,+kuten+nyt+talon+vesimittariasennuslasku.+Minä+useinkaan+en+osaa+sanoa+ei,+noille+lehtien+puhelinmyyjille+ja+kun+vielä+ovat+kestotilauksia,+en+niitä+muista+perua,+nyt+olen+ottanut+tämänkin+asian+suhteen+jyrkän+kannan;)Kännykkäkameralla+tulee+joskus+minunkin+maisemia+kuvattua,+kun+joku+ihana+ilmestys+eteen+tulee.+Vanhahaitarikamera+ja+digikamera+kaapin+hyllyllä+joutavina.Ramoonan+valokuvauksen+olen+ymmärtänyt+olevan+todella+taitavaa+ja+kohteet+varmaan+upeita,+kun+paljon+maailmalla+kiertelet.Hatun+noston+aihe+tuo+Makriinan+sukunsa+tutkiminen,+ei+onnistu+minulta,+päänsärkyä+siitä+seuraisi.En+jaksa+keskittyä+mihinkään+pitkäjännitteisiin+hommiin+ja+vielä+tietojen+etsiminen,+ei+onnistu.Niin+kovasti+kuin+historiasta+tykkään,+kuuntelen+lahjakkaasti+toisten+kertomaa.Aiheellista+olisi+kuvien+taakse+tietoja+lisätä,+sen+koimme+juuri+kun+kälyni+kuvia+albumeihin+laitoimme,+tuntemattomiksi+jääneet+roskiin+joutuivat,+hyvin+vanhojakin+kuvia+mukana.Radio+tuolla+keittiössä+juttelee+ja+nyt+taitaa+Trampin+mahdollisuudet+pienemmät+kuin+vastaehdokkaalla,+jokohan+näin+kävisi.Tuo+seuranta+jää+minulta+vähäiseksi,+samoin+korona+asiat,+pääpiirteistä+joskus+osittain+väläyksiä+kuulen,+eihän+täysin+voi+olla+kuulematta.Nytpä+näyttää+siltä,+että+toivomukseni+pilvien+siirtymisestä+toteutuu,+mutta+tuuli+kuitenkin+näkyy+pintansa+pitävän,+toivottavasti+ei+myrskyksi+äidy+kuitenkaan.Mukavaa+torstaipäivää+ystävät+ja+kylänmiehet;)
  17. Huomenet,+nyt+kirkastuvaan+säähän,+tuuli+päättänyt+lepotauon+pitää,+puhaltelikin+melko+reippaasti+eilen,+ei+kuitenkaan+suurempia+vahinkoja+aikaan+saanut,+onneksi.Lehti+kertoi+kahden+rekka-auton+ojaan+ajaneen+viitostiellä,+olenkin+ihmetellyt+noiden+pitkien+ajoneuvojen+kuljettajia,+taitoa+niiden+ajo+vaatii.Toisessa+tienreuna+petti,+toisen+syytä+ei+kerrottu,+olisiko+uni+yllättänyt,+henkilövahinkoja+ei+kuitenkaan+tullut.Viisasta+on+varoa+ynnämuu,+eikös+oireina+tuo+nuhakin+saata+koronassa+olla,+tosin+syksyinen+sää+saa+nenän+tuhisemaan,+minullakin.Suksille+en+ole+noussut+varmaan+viiteenkymmeneen+vuoteen,+joskus+alle+kolmekymppisenä+sitäkin+yritin+harrastaa.Silloin+oli+niin+kiihkeänä+kodin+aikaan+saaminen,+että+aika+meni+töitä+tehden,+oli+pankille+korkorahoja+tienattava.Onnekseni+tänä+päivänä+ei+enää+niitä+harmeja.Valokuvaus+ei+ole+suuremmin+harrastuksiini+kuulunut,+silti+valokuvia+on+tuhottomasti,+varmaan+kymmenen+valokuva+albumia+täynnä,+vielä+irtokuviakin+löytyy,+mihin+joutuvatkaan,+kun+aikani+on+ohi?Pojan+vanhin+tytär+aina+käydessään+uppoaa+valokuvien+pariin+ja+sitten+nauraen+aina+ihmettelee,+milloin+muotia+tai+muuten+erinäköisiä+ihmisiä.Löysi+minusta+kuvan+kaksitoista+vuotiaana+ja+ihmetteli+miten+voinkaan+olla+sisarensa+näköinen,+niin+ne++geenit+seuraa.Tänään+ja+lähipäivinä+pitää+radio+hiljaisena+pitää,+kun+ei+muuta+ole+kuin+Amerikan+vaaleista+asiaa,+miksi+se+niin+suuresti+kiinnostaisi,+tietenkin+valtakunnan+tasolla+vaikutukset+saattavat+olla+hyvinkin+tärkeitä.Kauppahan+se+on+mikä+kannattaa,+tässäkin+tapauksessa,+tuloksesta+saattaa+paljon+suunta+näkyä.Joskus+voi+noinkin+onnellisesti+käydä,+että+tuuli+kaveriksi+tulee,+kuten+Makriina+kerroit;)Äänikirjan+minäkin+tilasin+puhelimeen,+mutta+enpä+oppinut+sitä+kuuntelemaan,+aika+ei+riittänyt+peruin+jo+pois,+ehkä+olisi+pitänyt+harkita+ja+jatkaa+yritystä+kuunteluun,+hätäinen+olin.Tämän+olen+huomannut+useinkin,+malttamaton+olen+ja+päätökset+nopsaan+syntyy,+joskus+sitten+harmia+aiheuttaa.Nyt+pitää+pankin+puolelle+siirtyä,+laskuja+tipahtelee+yllätyksinä,+ensiavun+lasku,+vesimittareiden+vaihto+lasku+ja+näitä+tilauksista+tulevia+lehtilaskuja+joka+kuukausi,+nyt+en+kyllä+tilaa+yhtään+lehteä.Ulos+olen+myös+päättänyt+tänään+mennä,+nähtäväksi+jää,+viettäkää+mukava++päivä+tahoillanne;)
  18. Huomenta+vesisateisesta+Savosta,+vettä+on+tullut+kohta+vuorokauden++ja+jatkuu+vaan.Marraskuun+kolmas+aluillaan+ja+rapakon+takana+taistelua+vallanpaikasta+käydään,+ei+tuo+aivan+hirveästi+innosta,+vaikka+vaikutuksista+varmaan+saamme+kokea+,+niinhän+se+aina+menee,+että+suurempien+tahtiin+eläminen+rakentuu.Kaupan+käynti+määrää+paljon,+miten+pienet+maat+elävät.Mukava+uutinen+oli+lehdessä,+että+yli+80:set+vähiten++koronasta+on+joutunut+tilastojen++mukaan++kärsimään,+ovatko+kuuliaisempia+vai+vanhankansan+teräsmummoja+ja+ukkeja;)Vieläpä+tuo+ehtii+puskea+meihinkin,+kun+jostakin+luin,+että+ehkä+ensi+kesään+tauti+jatkuisi,+jälkensä+varmaan+jättää+sen+jälkeenkin.Minä+itsepäinen+en+vielä+ole+maskia+naamalle+laittanut,+mutta+hyvin+vähän+ihmisten+parissa+liikunkaan,+kauppaankin+yritän+siihen+aikaan,+kun+ei+väkeä+ole.Uskoisin,+että+vaikea+on+hengittää+maski+naamalla,+kun+ei+henki+kaikin+ajoin+meinaa+muutenkaan+kulkea.Minulla+on+nyt+hyvin+pelannut,+kun+uusin+koneen+ja+huoltokin+ilmaista,+maksoin+senkin+osuuden.Sinisiru+mainitsi+tuon++Trumpin++ilmeen,+tulipa+sitten+voitto+tai++häviö,+ilme+varmaan+huomioidaan,+toivoisi+äänestäjien+nyt+oikein+valintansa+tehdä,+ihmettelyn+aihetta+on+ollut+tähän+asti.Nyt+tuuli+on+täällä+meillä+tyyntynyt,+en+sähkökatkoista+tiedä,+meillä+täällä+kovin+harvoin+niitä+koetaan.Radiosta+kuuluu+verotietoja,+julkistettu+on+se+monelle+mielenkiintoinen+kohde,+suurimmat+veroja+maksavat+luettelo,+no+kai+siihen+jotain+muutoksia+tehtiin,+en+jaksa+kiinnostua.Makriina+tuosta+rivien+välistä+lukua+mietti,+sama+täällä+sekin+taito+puuttuu,+miksi+pitääkään+niin+salamyhkäisesti+asiat+esille+tuoda,+että+joutuu+aivoja+rassaamaan.Kai+se+on+jotenkin+fiksun+tuntuista+osata+kirjoittaa+kierrellen,+kun+asiaa+ei+muuten+tohdi+esiin+laittaa.Voi+tietenkin+olla+niinkin,+että+olen+pudonnut+kelkasta+ymmärryksen+kohdalla.Demeter+kirjoitti+Similän+kohtaamisista+,+aitona+ilman+ennakkoluuloja,+hyväksyen+erilaisuuden,+osata+olla+kuin+itsensä+kanssa,+näin+minäkin+hänen+tarkoituksensa+ymmärsin.Varmaan+paljon+parempi+maailma+olisi+jos+tuo+toistensa+kunnioittaminen++joka+paikassa+kohtaisi,+ei+erotteluja+rotujen++eroavaisuuksissa,+mutta+kaukana+on+tuo+tavoite,+tuskin+koskaan+onnistuu.Osin+tuota+tarvetta+olisi+myös+palstalla.Kyllä+ne+muistoja+kotikunnaat+herättää+ja+jos+vielä+aikaakin+kulunut,+on+muutos+mahdollisesti+suurikin.Laiskotellen+menee+nykyisin+päiväni+melkein+jatkuvasti,+mitä+sitä+kovin+suurta+olisi+yksin+eläen,+joulua+olemme+jonkun+verran+pohtineet,+kielsin+miniääni+tänä+jouluna++joulun+laitosta,+nyt+on+hänen+aika+hoitaa+itseään,+aina+on+joulun+laittanut.Tyttären+kanssa+vähän+yhteistä+joulua+puhuttu,+mutta+siinäkin+on+pohdittavaa,+omien+lastensa+kanssa.Minä+kyllä+haluaisin+vielä+kokea+yksin+ollen+jouluni,+aina+sitä+on+yhdessä+aiemmin+vietetty.Nähtäväksi+jää,+miten+menee.Näyttää+hieman+tuo+sää+kirkastuneen,+markkinat+olisi+torilla,+mutta+eipä+sekään+houkuta,+taitaa+tulla+ynnämuun+sanonnan+mukainen+tupapäivä.Radio+pitää+seuraa+ja+aina+sieltä+joku+asia+korviin+kuuluu,+jopa+sivistää;)