Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta,+pilvisenä+ja+tuulisena+alkavaan+maanantaipäivään.Pimeää+vielä+on+ja+siitä+se+vaan+pimenee,+synkkää+aikaa+luonnon+piirissä.Valoja+syttyy+tiuhaan+tahtiin+parvekkeille+ja+ikkunoille,+piristäähän+ne,+jos+eivät+kovin+värikkäitä+vilkkuja+laitella.Minulla+on+valoketjut+paikoillaan,+mutta+vasta+kuunlopussa+ne++sytytän,+minulla+ne+on+lähinnä+joulun+aikaan+tarkoitettuja.Adventin+alkaessa+myös+kyntteliköt+ikkunoille,+ne+vanhat+monia+jouluja+nähneet,+nyt+kaikenlaisia+uutuuksia+kaupoissa,+mutta+minulle+perinteinen+joulu+kaiken+suhteen.Minulla+on+vielä+paperisia+seinätauluja,+ensimmäisiä+kodin+perustuksen+aikaisia,+niissä+muistot+elää;)Vilkasta+on+ollut+korpikirjailijan+Pyhäinpäivä,+kyllä+jo+lepoa+kaipasikin.Sauna+ja+sen+jälkeinen+rentoutunut+olo,+takan+loiste+ja+hyvä+ruoka,+mitä+muuta+ihminen+kaipaakaan,+no+eihän+sitäkään+määräänsä+enempää,+mutta+väliin+on+nautittavaa.Minäkin+sain+pienen+lenkin+tehtyä,+kyllä+ihan+mukavalta+tuntui,+kun+sai+lähdön+aikaiseksi,+noin+pari+kilometriä+hitaasti+kävellen,+vauhtia+en+pystynyt+pitämään,+kun+koko+ajan+polveen+sattui.Minä+myös+katsoin+Similän+haastattelun,++samaistin+ajatuksensa+ja+toivoisi+että+hänen+kaltaisiaan+paljon+löytyisi.Vaatii+vahvaa+luonnetta,+että+pystyy+elämään+niiden+vaikeuksien+keskellä,+mistä+hän+kertoi+ja+vielä+jotain+aikaan+saamaan.Oikeassa+olet+ynnämuu.+voi+olla,+että+yksi+sama+minua+vainoaa,+ikävä+että+joutuu+voimiaan+minun+tapaukseen+kuluttamaan,+minä+pyri+kestämään.Taas+on+ylläpito+kaksi+poistoa+tehnyt,+eikö+tämän+jo+pitäisi+rauhoittaa.Katson+noita+koivuja+mistä+olen+kertoillut+aiemmin,+vielä+vaan+lehtiä+oksissa+paljon,+vaikka+tuuli+yrittää+karistaa+oksat+puhtaiksi,+sitkeästi+puoliaan+pitää,+sitä+sitkeyttä+me+ihmisetkin+joskus+joudumme+etsimään+aina+ei+ihan+helppoa+elämä+ole,+periksi+ei+anneta;)Makriina+myös+epätoivoisesti+niitä+lehtiä+kasailee,+ja+aina+vaan+töitä+löytyy.Eipä+sitä+tiedä+miten+pitkäksi+syksyä+onkaan,+ehdit+vielä+voittajana+selvitä,+tammikin+periksi+antaa+ja+lehtensä+pudottaa.Parasta+ulkona+olemista+tuo+puuhastelu+jotakin+pihalla+tehden,+vaikka+pieniä+hetkiä+kerrallaan.Nuorilla+on+suvaitsevampi+ote+elämään,+mitä+me+vanhat+emme+enää+halua+oppiakaan;)Nykyään+urheilijoilla+on+kovat+paineet+olla+paras,+tai+edes+hyvin+pärjätä,+saavutus+on+jos+voittajana+kaikesta+selviää.Sain+sen+metallikranssini+melko+tyydytyksen+antavaksi,+kun+eilen+värkkäilin,+virkkasin+hopealangasta+pieniä+kelloja+ja+sydämiä,+niitä+ripusti+kranssin+keskelle+ja+ajattelin+vielä+tontunpäitä+piippalakkeineen+sinne+ketjuun+näpertää.Joutavalla+sitä+teettä+vaikka+mitä,+onnistumisen+iloa+sitä+kaipaa;)Ohi+se+menee+pian+marraskuukin,+vaikka+ei+minun+lempikuukausi+olekaan,+hyvällä+alulla+jo+ollaan,+viettäkää+mukava+päivä+tänäänkin;)
  2. Sunnuntaiaamu+valkeni+puolipilvisenä,+jotenkin+niin+rauhaisan+näköistä,+mieltä+hiljentävää.Ihmiset+heräilee+kodeissaan,+aamupuuhat+jokaisella,+varmaan+on+monenkirjavaa+tarjontaa,+mutta+yhdessä+oloa+kuitenkin,+näin+vapaapäivänä.Naapuripihalla++on+kukkamullat+puiden+juurille+tuotu,+voimia+ensi+kevättä+varten,+kasvuvoimaa+ne+puut+tarvitsee+ja+toivoa+tuo+ensi+keväästä+tuokin;)Aika+menee+niin+nopsaan,+vaikka+näitä+harmeja+eteen+kasaantua,+yhteiset+kokoontumiset+olemattomia,+mutta+ihmismieli+sopeutuu+ja+kohta+ei+mieli+mitään+haluakaan.Näillä+kymmenillä+ei+tuo+uuden+oppiminen+niin+suurta+intoa+nosta,+vaikka+tietenkin+ajan+hengessä+olisi+loppuun+asti+kuljettava.Pitääpä+minunkin+avata+teevee,+vaikka+harvoin+aamuisin+sitä+aukaisen,+kuuntelen+niitä+viisauksia+mitä+tämä+minulle+tuntemattomaksi+jäänyt+Pertti+Similä+kertoo.Omia+kehumisia+sitä+pitää+esille+tuoda,+jos+kovin+hiljaiseksi+ketju+menee,+piti+oikein+lukea+edellinen+viesti,+mitä+siellä+niin+itseäni+tykö+toin,+kai+sitten+jollekin+viestini+ei+sopinut,+pahoittelen;)Neuvona+voisin+antaa,+kun+noin+harmittavia+on+viestini,+älä+toki+lue,+selväksi+tulee+kuka+olen,+kun+samana+aina+kirjoitan,+tai+ainakin+silloin,+kun+kone+sen+sallii.Peräpuikkoja+en+ole+käyttänyt,+lapsille+joskus+pieninä.Pakkohan+on+esille+tulla,+jos+viestin+laitaa,+mutta+tämäpä+tästä,+kysyn+vielä,+että+helpottiko+tokaisut?Eipä+taida+siltoja+ihan+kohta+syntyä,+kun+lämpimämpää+säätä+luvataan,+mutta+kauankos+se+sää+muuttuu,+Anttina+voi+jo+olla+paksukin+jää+ja+maa+lumen+peitossa.Pyryn+nimipäivä,+ei+pyrytä+ai+sada,+oikein+hyvä+ulkoilupäivä,+jos+saisi+itsensä+lähtemään+pienelle+kävelylle,+mukavaa+päivän+viettoa+teille+kaikille;)
  3. Huomenta+ja+hyvää+Pyhäinpäivää,+sääkin+näyttää+puolipilviseltä,+kuitenkaan+ei+sateen+pelkoa,+siis+ilman+kastumista+voi+mennä+omaisiaan+tervehtimään+hautausmaalle.Minulta+ei+onnistu+meneminen,+joten+sytytän+kynttilän+kotona+ja+ajatuksin++muisteloni+toteutan.Onhan+nämä+poisnukkuneet+usein+mielessä+ja+muistoja+yhteisten+elämisen+kanssa,+enemmän+kauniita+muistoja+mieleen+tulee,+aikako+kultaa,+sillä+ei+niitä+ikäviä+asioita+tunnu+olleenkaan.Ikävä+ja+haikeus+tulee+useinkin+mieleen,+mutta+on+jo+oppinut+ajattelemaan+senkin,+että+pienen+hetken+täällä+kuljemme+ja+siirrymme+muisteltavien+joukkoon.Kunpa+elämästäni+jäisi+enemmän+kaunista+muisteltavaa,+kuin+ikävää.Makriina+mainitsit+minun+pudonneen+masennuksenkuoppaan,+aika+usein+sinne+putoan,+mutta+vaaraksi+asti+en+sitäkään+koe,++sillä+kokemusteni+ansiosta+muistan,+että+elämä+kohta+hymyilee;)Olen+varmaan+niin+lapsenomaisena+säilynyt,+että+huoletkin+kaikkoaa+hyvin+pienen+onnistumisen+ansiosta.Joskus+huomaan+itsesääliin+uppoavani,+silloin+kyselen+itseltäni+miksi+näin+ja+huomaan+aivan+turhaa+olevan,+näin+iäkkäänä+jo+luontoa+katsellen+ne+harmit+haihtuu,+tajuaa+elämän+olevan+jopa+elämisen+arvoista.Noita+mielialojen+muuttumisia+olen+huomannut+kanssaeläjistä+ja+juuri+eilen+kälyni+kanssa+torille+mennessä+näitä+jutusteltiin.Hänen+elämänsä+koki+mullistuksen+ja+nyt+havaitsin+hänen+elämän+halun+palanneen,+uudet+ympyrät+tekevät+elämän+mielenkiintoiseksi.Vettä+satoi,+me+vaan+tallusteltiin+ja+puhuttiin,++taukoa+ei+juuri+tullut,+aina+aihe+löytyi+jatkaa.Matka+eteni+hitaasti,+väliin+seisoimme+ja+henkäilimme+kosteaa+ilmaa,+sadekin+lakkasi+ja+taas+matka+jatkui,+puolitoista+tuntia+sitä+matkaa+tehtiin,+pari+kilometriä++kertyi+ja+hyvin+paljon+asiaa+ja+raitista+ilmaa.Kälyni+on+kova+puhumaan,+karjalaisuus+näkyy,+joku+asia+tuli+useampaan+kertaan,+mutta+ei+yhtään+haitannut;)Olen+kälyni+fani,+jos+niin+voi+sanoa,+ihastelen+hänen+taitojaan+ja+järjestyksen+pitoaan,+aina+kaikki+paikat+kunnossa,+samaan+pyrin+huonoin+tuloksin.Noita+lapsia+en+ole+oveni+takana+nähnyt,+ehkä+tässä+lähitienoolla+vähemmän+lapsiperheitä+asuukaan,+joten+ei+kiusaa+tee.Ainahan+sitä+jotain+annettavaa+keksisi,+jos+heitä+eteen+tulisi.Tosin+kerran+tuli+kahvipannuineen+isompi+joukko+ja+rahaa+vain+palkaksi+tahtoivat,+taisi+olla+pussini+sillä+kertaa+tyhjä;)Lapset+olivat+sillä+kertaa+melkoisen+isoja+lapsia,+poikia+mukana,+pettyneitä+olivat+mummon+ei+oo+sanomisiin.Ramoona+noista+neulomuksista++kertoi,+ihana+asia+kun+pyyntöjä+tulee++tekemisistä,+minulle+harvoin,+olen+kiintiöt+kaiketi+täyttänyt,+silti+sukkia+on+aina+tarjolla+jos+puutosta+ilmenee.Noita+mainitsemiasi+pitkiä+värikkäitäkin+sukkia+on+jokunen+pari+varastossa.Minä+pidän+metallipuikoista+ovat+sopivan+liukkaat,+bambupuikot+tarttuvat++silmukoihin,+näin+ne+kokemukset+eritavoin+koetaan.Pyöröpuikko+on+mainio+suurempia+töitä+tehdessä,+en+ole+oppinut+sukkia+sillä+tekemään.Pistäydyin+tyttäreni+työpaikalla+eilen+lenkillämme,+kiva+oli+huomata+tekemäni+mustahuivi+hartioillaan,+on++hieman+viileää+istuskella+joten+äidin+tekemä+lämmittää;)Ystävieni+joukkoon+kuuluu+myös+näitä+"paljon+puhuvia"+ei+tarvitse+muuta+kuin+myönnellä+ja+kasvattaa+itsehillintää,+kun+useammin+samat+asiat+esiin+tulee.En+millään+halua+pahoittaa+mieltään,+huonomuistisuutta+ilmenee+minullakin.Eipä+tainnut+kovin+piristävää+viestiini+mukaan+mahtunut,+mutta+totean+kuitenkin+loppuun,+että+elämä+maistuu,+samaa+toivon+teille+ystävät+Noja-tuolissa.
  4. Huomenta+sateisesta+Savosta,+ylösnouseminen+meinasi+virua,+kun+ei+ole+mitään+intoa+nousta+ylös,+kun+ikkunan+vesipisaroita+katseli.Olimme+kälyni+kanssa+sopineet+torille+menosta,+nyt+se+jää+tekemättä,+ellei+lopeta+satamista.Olen+ylen+tympiintynyt+itseeni,+ajatus+ei+millään+meinaa+kulkea,+suunnittelu+ei+suju.Löysin+metallilankaa+hopean+hohtoista,+joskus+sitäkin+hankkinut,+käyttämättä+jäänyt,+nyt+pyörittelen++kranssiksi+siis+pohjaksi+ja+yritin+suunnitelmaa+viedä+eteenpäin,+ei+onnistu.Luomisen+taitokin+nyt+loppuu,+ennen+sain+melkein+tyhjästä+ajatuksia+ja+mukavia+lopputuloksiakin.Nyt+tuolla+pöydällä+annan+olla,+jospa+ajatus+syttyy+ja+jotain+saan+aikaiseksi.Näin+on+kuten+sinisiru+kirjoitti,+kyllä+nämä+nykyiset+uutiset+kaikesta+tapahtuneesta+vie++halut+melkein+kaikkeen,+mutta+on+uskottava,+että+kaikki+selviää.Silti+kysymyksiä+päässä+pyörii,+mistä+kaikki+johtuu,+onko+ihmisiltä+kadonnut+elämisen+taito,+taito+olla+tyytyväinen+normaaliksi+pitämäämme,+onko++hyvinvointi+muuttunut+pahoin+voinniksi?Viisautta+ja+tietoa+on,+luulisi,+että+joku+taho+osaisi+selittää+ja+antaa+vauhtia+korjauksiin,+minulla+mielessä+ajatukset+ahneudesta,+vallasta+ja+rakkaudettomuudesta+toisia+kohtaan.Mira+kirjoitit+kaikki+ne+puutokset+joista+ilman+nyt+olemme,+siinä+yksi+syy+näihin+ikävyyksiin,+joiden+parissa+joudumme+elämään.Koronaa+kaikesta+tästä+voimme+syyttää,+mutta+kaikkea++se+ei+kuitenkaan+selitä,+miksi+ihmisen+pahuus+vaan+lisääntyy,+minulle+kaikki,+muusta+ei+väliä.Ihmisen+yksityisyyskin+on+kadoksissa,+kaikella+pystytään+kiristämään,+toisen+hädälläkin.Ynnämuun+kanssa+samoilla+linjoilla,+ei+minunkaan+pelkoni+koske+omaa+kohtaani,+ei+ole+mitään+salaista,+jos+jollakin+on+halu+etsiä+luurankoja+kohdallani+ei+hätkäytä.Avomielisyys+jollakin+tapaa+hyväkin,+vaikka+pahana+sitä+ketjussamme+pidetään,+arjesta+ja+sen+toiminnasta+ei+luulisi+kukaan+vahingoittuvan.Kyllä+tuo+tunnuksen+antaminen+arveluttaa+monen+asian+kohdalla,+kaupan+käynti+netissä+on+osin+turvallista,+jos+sen+voi+tehdä+ilman+tunnuslukuaan+antamatta,+minulla+ei+kaupat+synny,+jos+sitä+vaaditaan.En+tiedä+onko+tarpeen+itseäni+koskevien+asioiden+olevan+millään+tapaa+kenellekään+hyödyksi,+sen+olen+päättänyt,+että+jos+maksua+jostakin+kiristystarkoituksessa+minulta+vaaditaan,+otan+yhteyden+viranomaisiin.Onnekseni+en+ole+joutunut+kohtaamaan+mitään+hälyttävää.Paljonhan+niitä+huijareita+vanhusväestön+keskuudessa+myös+pyörii.Makriinalle+vielä,+jätä+vaan+kaikki+mikä+ei+houkuta+tekemään+odottamaan+lumen+tuloa,+kyllä+ne+keväällä+sitten+eteen+tulevat;),+jos+tulevat;)Korpikirjailijan+tapaan+minäkin+jo+jouluisia+ajatuksia+virittelen+ja+valmistelujakin+teen+pieniltä+osin.Uutiset+maailman+tapahtumista+harvakseltaan+kuuntelen,+mutta+radion+aina+auki+ollen+pakosta+ajan+hermolla+pysyn.Puntari+on+aamuisin+painon+tarkkailu+tarkoituksessa+aina+esillä,+hyvä+mieli+tulee,+kun+ei+nousu+suuntaan+paino+käänny.Ohjeita+oikein+syömisestä+tulee+joka+taholta,+sekin+alkaa+tympiä,+mutta+terveellisiä+ruokia+yritän+kyllä+käyttää.Olisiko+tiedottaminen+nykyisin+niin+helppoa+ja+sen+myötä+vaivojakin+runsaasti+löytyy,+tosin+ruuan+suhteen+lisäaineet+ovat+yksi+uskottava+syy+tautien+lisääntymisiin.Nyt+taitaa+sade+lakata+ja+torilla+käynti+onnistuu,+voikaa+hyvin+kaikista+uhkista+huolimatta.
  5. Huomenet+ja+sateiselta+näyttää,+mutta+usvaa+taitaa+olla,+joka+tihkuu+alas+hissukseen,+kastelee+kyllä+jos+pidempään+ulkona+oleilee.Puolituntisen+tallustin+eilen+ja+sama+on+tarkoitus+toteuttaa+tänäänkin,+matkaa+ja+aikaa+saisi+enemmän+tulla,+mutta+tyytyväinen+olen+vähäänkin;)Sain+eilen+pyynnön+tehdä+VC-+pöntön+kannen+suojia,+kälyni+luona+oli+vieras+käynyt+ja+ihastunut+kyseiseen+työhön.Olen+niitä+jokusen+virkannut+joskus+aiemmin+myyjäisiin+ja+itselläni+myös+sellainen+antamassa+ilmettä+tähänkin+"pönttöön"+;)Suihkuverho,+pyyhkeet,+matto+ja+tämä+"koriste"+samaa+värisävyä,+pitäähän+jossakin+väritkin+valita+sopiviksi;)Onhan+mukavia+lääkäreitä+myös+olemassa,+ehkä+enemmistö+kuitenkin,+kohdalleni+on+sattunut+aina+mukava,+mutta+nyt+ensiavussa+koin+toisin,+kai+kiire+siellä+aiheuttaa+lupsakkuuden+katoamisen.Hammaslääkäri+voi+kivakin+olla,+mutta+olo+harvemmin,+demeter+sait+nauttia+mukavuudesta+sielläkin.Makriina+kerroit+lasten+suusta+tulleita+jutteloita,+kyllä+ne+osuvia+ja+naurun+aikaan+saavia+usein+ovat.Ajattelen+miten+hoksaaviakin+ovat,+meidän+pieni+(Iv+2kk)+äidin+kanssa+pyykkejä+levitti+ja+aivan+oikein+niitä+tiesi+narulle+vietävän,+esimerkin+voima+on+mahtava,+hyvässä+kuin+pahassakin+sen+tiedämme.Joulukorttien+lähettämisistä+myös+kirjoititte,+niitä+tulee+minullekin+monta+lähetystä,+syy+tähän,+että+maksan+kaikille+pienen+summan,+en+niitä+tarvitse,+teen+itse+joulukortit.Roposeni+toivon+auttavan+jotain+asianomaista+vaivojen+alla+ponnistavaa.Sähköpostissa+en+muista+montakaan+joulutervehdystä+laittaneeni.Vähentynyt+on+korttien+lähetykset,+mutta+muutaman+laitan+ja+tekeminen+on+niin+kivaa.Ylijäämäkorteista+leikkelen+kupin+alusia,+liiman+kaksi+vastakkain+ja+teen+reiät++reunaan+neulalla+ja+virkkaan+pienen+reunuksen.Nämä+teki+myyjäisissä+kauppansa,+kestävätkin+kauan,+jos+kiiltopinta+sattuu+olemaan.Muistan+ihmisten+ostaneen+viemisiksi+kylään+mennessään,+kivaa+tekemistä+tämäkin,+oma+keksintö+vielä;)Kaikkea+muuta+olen+tehnyt+niin+sanotuista++naisten+käsitöistä,+mitä+Eliaana+luettelit,+mutta+ryijyä+en+ole+neulalla+tehnyt,+enkä+nypläämistä+ole+yrittänytkään,+en+varmasti+sitä+oppisi.Noita+sananparsia+tykkään+viljellä+jos+kohdalle+sopivia+sattuu,+hauskoja+ja+joskus+osuviakin+ovat.Kyllä+noita+kiusan+tekijöiksi+mainittuja+on+kohdalleni+sattunut,+mutta+aiemmin+pirtin+aikaan+ei+paljonkaan,+nyt+sitten+mitä+vanhemmiksi+tullaan,+sen++ärtyneempiä+ollaan+ja+kaikkea+sopimatonta+ketjuun+kirjoitetaan.Radiossa+jo+kuulin+nettikiusaamisen+vainoksi+muuttuvan,+kai+siihen+aletaan+kiinnittämään+enemmän+huomiota.Makriina+jo+aiemmin+tästä+mainitsi+ja+ylläpito+taas+yhden+viestin+on+poistanut,+hyvä+niin,+hyvä+että+seurannassa+ollaan.Vähiin+alkaa+lokakuun+päivät+menemään,+melko+hyvä+syksy+on+ollutkin,+kauniita+päiviäkin+olemme+saaneet+ihastella+ja+melko+lämmintä+on+pitänyt.Marraskuu+on+yksi+niitä+minun+mielestä+ikävämpiä+kuukausia,+mutta+siinä+se+hujahtaa+sekin,+jouluiset+ajatukset+alkaa+päässä+pyöriä,+vakka+kuinka+niitä+kieltäisi.Kohokohtia+elämä+kaipaa+ja+yksi+sellainen+joulukin+on,+sitä+odottamaan+ja+suunnitelmat+päässä+pyörimään,+ulos+sitten+tänäänkin;)
  6. Huomenta+vaihteeksi+pilviseen+aamuun,+eilen+olikin+mitä+ihanin+päivä,+ulkonakin+liikkuminen+antoi+iloa+silmillekin.+Järven+pintaan+heijastui+vieläkin+kauniina+loistavat+puut,+tuntui+kuin+henki+ei+olisi+kulkenut,+ahmin+niitä+näkymiä+sieluuni+asti,+mutta+eipä+kauan+siellä+pysy;)Kävelin+ja+seisahduin+ja+taas+pieni+matka+liikettä,+sellaista+on+minun+lenkkeily.Taas+oli+unien+täyttämä+yöni,+mistä+ihmeestä+niitä+kertyy+ja+aina+ei+niin+mukaviakaan+ole?Nuo+hirvenkaatolihat+kai+periteinä+kulkevat,+maan+omista,+jos+maalleen+hirvi+kaatuu+saa+tästä++palkan,+siis+useimmin+köntin+parasta+hirvenlihaa,+näin+Eliaanakin,+joulupaistiin+liha+valmiina;)Tuo+ratsastusharrastus+on+meillä+väliin+jäänyt,+balettia+tyttäreni+pienenä+harrasti,+mutta+ei+tullut+balettitanssijaa:)Jotain+harrastuksen+poikasta+sitä+yritti+kummallekin+saada,+poikani+soitti+kitaraa+ja+oma+bändikin+oli,+mutta+eipä+hänestäkään+musiikin+harrastajaa+tullut,+ehkä+hyvä+niin.Ehkä+ei+nekään+kulut+aivan+turhaan+ole+menneet,+muistoja+ainakin+jäi.Ruispuuroa+en+muista+koskaan+tehneeni,+vieläkö+sitä+olisi+kokeiltava;)Kyllä+sitä+hyvillä+mielin+ja+hyvin+aatoksin+kaiketi+kaikki+yrittävät+kirjoitella,+tietenkin+nuo+rivin+pituiset+usein+meinaa+harmia+tuottaa,+mutta+helppo+on+yli+loikata;)Parasta+olisi,+että+se+rivien+välistä+lukeminen+unohtuisi,+viestit+niin+selkeiksi+kirjoitettaisiin,+ettei+arvailulle+tilaa,+useinkin+väärinkäsityksiin+johtavat.Ynnämuun+ajatuksin,+jos+selvitettävää+kertyy,+parasta+kahdenkauppa,+soppa+sakenee+jos+siihen+useampi+sotkeutuu.Jokainen+tahollaan+kun+yritystä+omasta+viestin+selkeydestä+pitää,+jää++epäilyt+sikseen.Paljon+muuten+noita+harhaosumia+tulee,+kun+viesti+ei+kohdistu+oikeaan+osoitteeseen,+mikähän+este+on+sille+vanhalle+oksapuulle,+silloin+kohdistui+viestit+oikeaan.Sanontoja+olette+myös+pohtineet,+tarkoitukset+hyvinkin+harhaan+johtavia+monissa+sanoissa,+murrealueiden+kohdalla.Meillä+täällä+puikoilla+neulotaan,+virkkuukoukulla+virkataan,+kangaspuilla+kudotaan,+ompelua+koneella,+myös+käsin++neulalla+tehdään.Sana+tuima+on+meillä+suolaton,+voi+myös+olla+äksy+ihminen+ja+tuulikin+voi+tuimasti+puhaltaa;)Rikkautta+tämäkin,+se+vaan,+että+joskus+aivan+väärin+tarkoitus+ymmärrykseen+menee.Puhumalla+selvittely+on+paikallaan;)Tuo+tai+tämä+savolaisuus+monta+hauskaa+on+ihmisille+tuottanut+ja+makeat+naurutkin+antanut,+no+ei+nauru,+ei+haukku+haavaa+tee,+sille+vain+hymyllä+vastataan;)Taitaa+siellä+Etelä-Suomessa+useampia+savolaisia+elellä+ja+hyvin+ovat+pärjänneet,+tuli+Tuttujutusta+yksi+hauska+ihminen+mieleen+Mikko+Kekäläinen,+on+syntyjään+Pieksämäeltä,+luonteva+ja+naurava+juontaja,+naurava+on+puolisonsakin;)Viikko+aivan+koskematon+ja+viikon+loputtua+jo+marraskuu+käsillä.Ihan+mukavasti+aika+kuluu,+koronasta+huolimatta,+jokohan+loppu+alkaisi+tästä+taudista+olla+näköpiirissä?Ulos+sitä+on+tänäänkin+yritettävä,+teettekö+samoin;)
  7. Sunnuntaiammua+ja+talviaika+on+alkanut,+kellot+on+siirretty+oikeaan+aikaan,+kaikki+hyvin.Yksi+reipas+lenkkeilijä+näköpiirissä,+kaunis+päivä+tästä+tuleekin,+taivas+aivan+pilvetön.Eilen+otin+niskasta+itseäni+ja+puolen+tunnin+kävelyn+suoritin,+hyvä+minä.Tytär+piti+puhuttelun+ja+sen+tuloksena+en+tohtinut+sisään+jäädä;)Vähän+väliä+piti+pysähtyä,+nyt+tuo+selkäkin+kipupisteitä+esiin+tuo,+onko+syynä+kosteus,+mitä+ilmassa+näin+syksyisin+leijaa.Issiaskipua+ei+ole,+nyt+keskiselkä+oireilee.Hyvä+että+vaivasi+sait+lähtemään++Neeassa,+muistelin,+että+minulla+ei+auttanut+aikoinaan+mikään+lääke,+kesti+aikansa+ja+häipyi.Ikäviä+ja+vaikeasti+paranevia+nuo+selkäpuolen+vaivat,+kuten+korpikirjailijakin+kertoili.Maksaa+tulee+harvoin+syötyä+ja+nyt+ei+oikein+mitään+mielitekoa+ruuan+suhteen.Kyllä+ne+pojatkin+osaa,+kuten+Makriinan+poika+todistaa,+ihana+on+varmasti+valmiiseen+pöytään+istahtaa.Kyllä+minullakin+lapset+apuaan+antaa,+vävy+vei+sairaalaan+ja+poika+haki,++muutenkin+jos+apua+tarvitsen,+aina+valmiina+ovat.Joulu+on+minunkin+mielessä+jo+monasti+käynyt+ja+olen+jo+valoja+laittanutkin+valmiiksi+ja+pojalle+vakuutin,+että+nyt+ei+joulua+suuremmin+laiteta,+jokainen+kotonaan+sen+viettäköön.Miniäni+on+sairaslistalla+ja+hän+yleensä+suuritöisen+joulun+on+laittanut,+siksi+jo+ennakoin+asian.Tytär+kyllä+jo+ehti+pyytämään,+että+jospa+heille+menisin,+olisi+saunakin+tarjolla,+jätimme+asian+hautumaan.Ramoona+takkahuoneesta+jutteli,+muistan+oman+takkani+mökillä+ja+miten+harvoin+siihen+tulta+laitettiinkaan,++no+tietysti+syynä+sekin,+että+kesäaika+mökillä+oltiin,+ulkosalla+useimmiten+saunan+jälkeen.Lämmintäkään+ei+sillä+tarvittu,+kun+hellassa+tuli+usein+pidettiin+ja+patterit+sitten+viileinä+päivinä+lämmön+takasi.Tuo+kalanperkaus+onnistuu,+kun+on+terävät+veitset,+minultakin.Ajattelin,+että+korona+kokeen+ensiavussa+tekevät,+mutta+ei+kysyttykään,+ei+liioin+rokotuksia+mainittu,+no+en+minäkään+kysynyt.Eliaana++saman+totesin+noista+sairaala+oloista,+aika+normaaleilta+näytti,+en+kyllä+ole+oikea+ihminen+edes+arvioimaan,+kun+kaksi+vuotta+sitten+samaan+tapaan+osan+päivästä+siellä+makasin,+silloinkin+diagnoosi+oli+niskavaivat.Silloin+oli+kyllä+aihetta+käydäkin+testaamassa,+maailma+heitti+volttia+toden+tehden.+jos+kolmannen+kerran+toteavat+niskoista+vaivani+johtuvan,+uskon,+että+syy+niskoissa+on,+vaikka+ei+kuvaakaan+ole+otettu,+no+se+siitä;)Ken+vaivojansa+valittaa+on+vaivojensa+renki,+kai+minun+kohdalla+toteen+näyttää.Tuo+huomautus+ylläpidon+kiireisiin+on+varmaan+osin+totta,+mutta+sillä+mainitsin,+kun+noita+poistoja+tästäkin+ketjusta+on+seitsemän+tehty,+ehkä+jotakin+seurantaa+kuitenkin.Lukijamäärä+on+minustakin+suuri,+vaikka+kirjoittajia+vain+muutama+vakituiseen.+kiva+kuitenkin,+että+ketju+kiinnostaa.Nyt+sunnuntaipäivän+viettoon,+ulos+pyrin+sinnikkäästi+itseni+viemään,+edes+pieni+lenkki+ja+tunnen+onnistumisen+iloa;)Kaikkea+mukavaa+eloonne;)
  8. Lauantaiaamu,+harmaa+taivas,+mutta+tuuli+varmaan+pilvet+pois+ajaa+ja+minun++parvekkeen+kaiteella+riippuvat+matot+pölyttömiksi+puhaltelee;)Soittelin+eilen+terveyskeskukseen,+juttelin+hoitajan+kanssa+oireistani+lupasi+lääkärille+kertoa+ja+kohta+tulikin+soitto,+että+mars+ensiapuun.Siellä+otettiin+sydänfilmi,+verikokeet,+kohta+lääkäri+tuli+ja+kyseli+kipujani,+pari+kertaa+kuunteli+rintaani+ja+sanoi+voit+lähteä+kotiin.Uskaltauduin+kysymään,+että+mistä+tuntemukseni+johtuu,+niskoista+hän+totesi,+niinpä+niin,+vaikka+vatsaan+koskee+niskat+syypää,+siihen+sitten+uskon.En+kerran+vuodessakaan+lääkärin+juttusilla+käy,+nyt+pyrin+harventamaan.Tuo+harmi+mikä+taas+on+ilmennyt+ketjussa+on+kyllä+mitä+alhaisempaa+kiusaamista+mitä+olla+voi,+onko+aikuisissakin+näitä+itseensä+tyytymättömiä.+joilla+ei+muuta+tapaa+oloaan+parantaa`?Miksi+joku+divaani+tai+muu+juttu+ärsyttää,+jokainen+kotinsa+sisustaa+haluamalla+tavalla,+emmehän+edes+pääse+katsomaan,+miten+onnistunut+onkaan++tämän+kodin+sisustus.Pitänee+mainita+minunkin,+että+kalusteeni+on+sellaisia,+joita+ei+lapseni+ainakaan+jälkeeni+halua,+vaikka+minusta+aivan+ihanat+ovat.On+muuten+makujakin+monenlaisia+ja+kodin+sisustaminen+myös+vaatii+silmää,+minä+ainakin+haluan+tehdä+kotini+sen+näköiseksi,+että+viihdyn,+vähän+erilaisen+kuin+tapana+on.Mitään+muoti+ilmiötä+en+lainkaan+hyväksy,+itse+haluan+suunnitella+ja+toteuttaa.Kiitoksia+olen+jokusen+saanut,+mutta+on+myös+heitä+jotka+eivät+arvostelua+anna+ja+ehkä+ei+niin+heidän+silmää+ilahduta;)Koti+on+kuitenkin+MINUN+koti,+päätäni+ei+käännetä;)Nämä+pienen+ilkeyden+sisältävät+viestit+ovat+kaiketi+sellaisilta,+joilla+ei+ole+joko+kykyä+tai+muuta+tilaisuutta+elää+omaa+elämää+ja+ketjuumme+sitten+harmin+purkavat.Ehkä+ylläpito+tekee+huomionsa.Sinisiru+mainitsit+tuolin+missä+on+mukava+levähtää,+niin+se+on+että+mukavaksi+jokainen+olonsa+yrittää+laittaa+ja+uskonkin+sinun+kodin+persoonallinen++olevan+ja++myös++viihtyminen+hyvin+onnistuu.Makriina+aivan+oikein+ymmärrät,+kyllä+tuo+jatkuva+seuranta++korpikirjailijan+elämää+koskien+työstä+käy,+en+millään+itse+jaksaisi;)Ynnämuu,+jotenkin+toivoisin,+että+nuo+viestit+ei+ainakaan+ikäistemme+koneelta+lähde,+jotakin+muuta+toivoisi+olevan+ajatuksina.Nyt+päivä+on+valennut,+ihan+hyvältä+näyttääkin,+kaksi+astetta+lämpöä+ja+kuivan+näköistä+on+kadullakin,+minulla+tuuria,+kun+saan+raikkaat+matot+lattialle+levittää,+kunhan+pyyhkäisen+vielä+pölyt+pinnoiltakin.Liput+saloissa+iloisesti+heiluvat+YK:+n+päivän+kunniaksi+ja+ensi+yön+aikana+sitten+kelloja+taas+siirretään,+kivaa+päivää+teille+ystävät+Noja-tuolissa.
  9. Huomenta,+pimeään+harmaana+alkavaan+perjantai+päivään+ja+viikonlopun+alkuun.Kesäaika+sunnuntaina+taas+lopetetaan,+talven+tuloon+siirrytään.Vettä+satoi+eilen+koko+päivän+ja+sama+taitaa+jatkua,+jospa+sen+verran+sateetonta,+että+kaupoille+pääsee.Korpikirjailija+kotia+kuntoon+laittanut,+se+on+mukavaa+hommaa,+tosin+voimia+kysyvää.Varmaan+auttaa+tuo+tukiliivi+mistä+kerroit,+niskatukea+pidän+minäkin+istuessani+telkkarin+ääressä,+kummasti+niskakipuun+sekin+auttaa.Kiitos+terveisistä,+mitkä+ystäväsi+lähetti;)Paljon+on+mielessä+pysyttävää,+kun+ulos+kodista+lähtee,+olen+tavakseni+opetellut+ääneen+tarvittavat+mukaan+lähtevät+luettelemaan,+kun+ulos+lähden+ja+hellan+myös+tarkistan.Onneksi+ei+unohduksia+enemmälti+ole+tapahtunut,+maksan+vakuutusta+mistä+avaimen,+lompakon,+korttien+käyttö+korvataan+jos+katoavat,+kotivakuutuksen+omavastuukin+maksetaan.Joskus+tuntuu,+että+turhaa+maksan,+mutta+vahinko+ei+etukäteen+ilmoittele+tuloaan.Ynnämuulla+mukava+tuo+kuntoilu+mahdollisuus,+sadesäällekin+löytyy+tekemistä.Kehotus+on+minunkin+kaupungissa+suojamaskeja+käyttää+,+kaupoissa+ja+muissa+sisätiloissa+missä+enemmän+väkeä+kokoontuu.Aion+vielä+mennä+ilman+suojaa,+kun+aamuisin+on+vähän+väkeä+liikkeellä.Aikamoisen+riesan+tämä+tauti+meille+on+tuonut,+tokko+koskaan+selvitään`?Ainahan+tauti+jälkensä+jättää,+tuskin+tuollaista+kuitenkaan,+ehkä+pilakuvaksi+tarkoitettu,+vaikka+ei+leikin+asia+tämä+vaiva+olekaan+ja+voi+olla,+että+kuntoa+joillakin+heikentää.Liikkumattomuus+osasyynä+saattaa+olla.Olen+kuullut+kerrottavan+tästä+telkkarin+aamujumpasta,+mutta+itse+en+ole+katsonut,+tulee+nuo+omasuunnitellut+liikkeet+tehtyä+aina+aamuisin.Yleensä+iltapäivään+menee+telkkarin+aukaisu,+aamupäivät+muuta+puuhaa.Nyt+odottelen+kälyni+soittoa,+yhdessä+menemme+kauppaan,+hänkin+totuttelee+näihin+kaupungin+tapoihin,+vaikka+aina+onkin+asioinut+näissä+kaupoissa+miehensä+kanssa+ja+auton+matkassa+ollen,+nyt+sitten+rollaattorin+kanssa+huristaa;)Kuusikymmentäkuusi+vuotta+hieman+syrjemmässä+asuivat,+nyt+paluu+takaisi+kotipaikkansa+maisemiin.Taitaa+hieman+hellittää+tuo+veden+tulo,+ehkä+kuivana+selviämme,++hyvää+viikonlopun+alkua+teille+toisillekin,+suojautukaa+maskein,+jos+tilanne+sen+vaatii,+siellä+pääkaupunki+alueella+ehkä+tärkeääkin.
  10. Huomenta,+nyt+todella+harmaaseen+ja+masentavaan+aamuun,+no+sitä+aikaahan+elämme+ei+mitään+uutta+kuitenkaan.Tuuli+sieltä+etelän+suunnalta,+ei+ainakaan+pakkasia+ole+tulossa,+lämpimämpää+taas+väliin.Nyt+on+tarvetta+jollekin+piristävälle+asialle,+mitähän+keksisikään.Eilen+piipahti+suvun+pienin+tervehtimässä,+vuosi+ja+kaksikuukautta+ikää,+kirjojen+lukeminen+sujui+häneltä+omalla+tyylillään+ja+määrätty+musiikki+pisti+tanssimaan.Hänellä+tiukkaa+jo+pienestä+lähtien,+kun+äidin+kanssa+suomea+puhutaan+ja+isä+englanniksi+seurustelee,+sieltä+tulee+sujuvasti+molempia+sanan+tapailuja;)Säälittelin+miten+selviääkään,+äiti+sitä+mieltä,+että+lapsi+selviää,+vanhemmilla+tiukkaa;)Äitinsä+kertoi+koulunsa+kuulumisia,+alaluokkia+1-6+opettaa+ja+lukiossa+hänen+englanninkielenoppilaat+myös.Kertoi+ihastuneena,+kun+eka+luokan+pieni+poika+viittasi+kovasti,+hän+kysyi+mikä+asia+oli,+poika+sanoi,+tuletko+meille+yökylään,+niin+ihanan+vilpitöntä+vielä+tuossa+vaiheessa.Tykkää+työstään,+se+on+onnellista,+pojaltani+myös+kyselin+käydessään,+vieläkö+työ+ja+harrastus+on+sama,+sanoi+olevan,+jaksaahan+sitä+paremmin,+kun+viihtyy+työssään.Nyt+sitten+vaan+kissan+viereen+Eliaana+ja+levosta+nauttimaan;)Kilpaa+sitten+viruttelette,+kissahan+senkin+taidon+oikein+osaa;)On+se+harmillista,+kun+aina+uusia+asioita+täällä+nettipalveluissakin+keksivät,+uuden+oppiminen+vie+aikaa,+kun+muisti+ei+aina+tee+yhteistyötä,+mutta+aika+hyvin+olen+asiani+vielä+ainakin+osannut+suorittaa.Lehdestä+taas+luin,+miten+huijareita+on+liikkeellä,+jos+jonkinlaisilla+keinoilla,+meitä+ikäihmisiä+varoittelevat,+parasta+on+ohittaa+kaikki+tuntematon.Ynnämuu+saman+vaivan+kärsinyt+minkä+minä+myös+isonvarpaan+kynnessä,+Virosta+ostin+lääkkeen+millä+parani+melko+pian.Pihka+on+vanha+keino+parantaa+haavojakin,+ei+ehkä+avohaavoihin,+mutta+jo+kuivahtaneen+haavan+päällä+jouduttaa+paranemista,+näin+olen+kuullut,+ei+kokemuksia.Minä+peruin+jo+äänikirjani,+kun+ei+koskaan+ole+olevinaan+aikaa+sitä+kuunnella,+radio+aina+keittiössä+seurana+rallattaa,+kun+siellä+puuhaan,+olohuoneessa+telkkari++radio,+tässä+huoneessa+tämä+kone+ja+makuuhuoneeseen+en+kuuntelua+voi+laittaa,+kun+nukun+ennen+kuuntelun+alkua;)Siispä+hylkäsin+tämän+kuuntelun+mahdollisuuden,+vaikka+näin+olin+ajatellut+pääseväni+kirjojen+maailmaan.D-vitamiini+minullakin++yhden+lääkkeen+lisäksi,+kyllä+noita+vitamiinien+kauppaajat+aina+vaan++soittelee,+mutta+pintani+olen+pitänyt.Sitkeä+on+tuo+koivurykelmä,+ei+millään+meinaa+lehdistään+luopua,+vaikka+nytkin+tuuli+melkoisesti+oksia+ravistaa.Sitkeyttä+tarvitsee+myös+ihmismieli,+että+tämän++ikävän+ajan+voitamme+ja+jaksamme+voimia+kerätä+talven+tuloon.Kyllähän+se+pieni+pakkanen+ja+vähäisen+lumen+tulo+mielen+taas+nostaa+näin+suomessa+syntyneelle+ihmiselle;)Jaksetaan+ja+jaksetaan,+kyllä+se+iloksi+muuttuu;)
  11. Huomenta,+nyt+jo+yhden+asteen+lämmöstä,+pakkasta+ei+vielä+kuitenkaan,+mutta+taivas+on+kirkastumassa,+voi+se+siitä+pakkaselle+mennä+jo+ensi+yönä,+vähän+tähän+suuntaan+ennustukset+kertovat.Huonouninen+oli+yöni,+aina+olen+kehuskellut+unen+lahjoillani,+mutta+joko+sekin+alkaa+heikentyä,+vähän+kipua+tunsin++rinnassa,+sekö+sitten+unen+vei.On+tullut+tuota+neulomista+nyt+urakalla+tehtyä,+sekö+kivun+nyt+aiheutti,+katsotaan,+kuunnellaan,+arvuuttamaan+sitten+lähden,+kun+ja+jos+vaiva+jatkuu.Tähän+asti+on+rintakipuni+aina+todettu+niskasta+johtuvaksi.Voimia+sinisiru,+kovaan+urakkaan+joudut,+olen++kuullut+aiheuttavan+kovastikin+voimia+vieviä+kertomuksia,+nuo+hoidot.Aina+vaan+jaksat+herttaisesti+kirjoittaa,+vaikka++helppoa+ei+varmaan+aina+ole.Neeassa+ja+Eliaana+kertoilivat+kukkien+hoidosta+ja+onnistumisista,+minulla+viime+jouluinen+joulutähti+parvekkeella+onnistui+kasvamaan+nyt+nostin+ikkunalle+ja+katson+muuttaako+lehtensä+punaisiksi.Tuo+teidän+väliin+tullut+viesti+ei+kerro+minulle+mitään,+mitähän+eliittiä+tarkoittaa,+en+ole+havainnut+mitään+siihen+viittaavaa?Omat+tanssit+on+jäänyt+minulta+myös,+tykkäsin+toki+tanssimisesta+aikanaan,+mutta+kaikkihan+viimein+loppuu+ja+samaa+mieltä+kanssasi+ynnämuu,+elämään+mahtuu+paljon+muutakin,++mutta+yksi+hyvä+tapa+olisi+liikkua+sekin.Ramoona+nuo+juontajat+saisivat+hieman+rauhallisempia+olla+molemmat,+jotenkin+toistoa+toiston+perään,+mutta+eihän+ihan+helppoa+ole+aina+esillä+olo,+kumpikin+niin+monessa+mukana,+että+kaipaisi+jo+uutta+ilmettä+juontoon.Minun+mielipiteeni+Helenan++arvostelusta+tuli+lähinnä+niistä+nelosista+ja+viitosista,+ei+niin+huonoa+ollut+kumpikaan+tanssi,+vieressä+tuomarit+kuitenkin+pari+numeroa+paremmat+antoivat.Syyllistyn+taas+mielipiteen+antamiseen,+mutta+perään+laitan,+että+minun+silmin+näin+näytti,+varmaan+väärässä+voin+olla,+paljon+jää+minun+silmin+katsoessa+näkemättä.Laittelin+parvekkeella++kransseihini+jouluvalot+valmiiksi,+ettei+sitten+pakkasessa+tarvitse+näppejään+jäädyttää,+adventin+alkaessa+ne+sitten+sytytän.Näyttäisi+kaunis+päivä+tulevan,+laulamaan+lähden,+vaikka+hieman+pohtien,+onko+aivan+viisasta?Luottaen+hyvään+tuuriin,+en+usko+koronan+minuun+tarttuvan,+sikisikin+tämä+luulo,+koska+paikkakunnallani+ei+ole+yhtään+tartuntaa+ja+aika+vähän+maskeja+näkyy.Kerta+se+on+ensimmäinen+kaiken+kohdalla,+leikinkö+onnellani?Mukavaa+päivän+viettoa+ja+toivotaan+yhdessä,+että+korona+ei+meitä+tavoita.
  12. Huomenta+viikonalkuun,++sateisena+ja+viileämpänä+viikko+aloitetaan+Savossa.Eilen+räntää+satoi+ja+nyt+pohjoisesta+puhaltelevaa+tuulta+luvattiin,+kai+se+talven+suuntaan+alkaa+sää+muuttua.Johan+tulevana+viikonloppuna+talviaikaan+siirrytään,+sopii+niitä+talvenmerkkejä+esiin+tulla,+jospa+saisimme+oikean+talven+vielä+kokea.Koivu+tuossa+ikkunani+edessä+vaan+sitkeästi+pitää+keltaiset+lehtensä,+tykästynyt+varmaan+keltamekkoonsa;)Anonyymi+kyselet+onko+kielletty+kirjoittaa+anonyyminä+ketjuun,+ei+toki,+kaikkia+asiassa+ja+huumorilla+kirjoitettuja+ilolla+tervehdimme,+harvoin+nimimerkillä+kirjoittavat+viitsivät+ilkeillä,+ehkä+joskus,+mutta+se+on+jokaisen+kirjoittajan+oman+tyylin+tapaista.Itse++pyrin+nikkini+takana+olemaan.Ynnämuu,+eihän+sitä+äkisti+pysty+lopettamaan,+kun+kohta+parikymmentä+vuotta+on+aamuisin+istunut+koneen+eteen,+mutta+annan+itselleni++halun+kirjoittaa,+ei+väkipakolla,+elämän+tilanteen+mukaan+ja+mielialojenkin;)Neeassa+ihasteli+jälkikasvun+virkistävää+vaikutusta,+totta+on,+jo+puhelinsoitto+virkistää.Noista+kilometreistä+mistä+myös+olette+kirjoittaneet,+ihastelen+ja+ihmettelen,+minulle+jo+pari+kilometriä+on+saavutus,+mutta+hyvilläni+olen+siitäkin.Ehkä+välillä+istahtaen+sitä+matkaa+saisi+jatkettua,+mutta+hyväksyn+jaksamiseni,+hyvänä+pidän+senkin,+että+jaksan+nämä+puuhani++tehdä.En+ole+nähnyt+Toven+elokuvaa,+mainoksia+lukenut+hänen+elämästään,+jossakin+lehdessä+kirjoitettiin,+ei+houkuta+edes+katsomaan,+jääneenkö+suurikin+aukko+sivistykseen?+Samoin+tämä+epäsiistin+näköinen+herra+D,+olen+muutaman+kerran+nähnyt+ruokaohjelman,+eipä+sekään+saanut+sen+enempää+kiinnostusta+heräämään.Demeter+sanoit,+että+aina+mukavat+kirjoittajat+mielen+virkistävät,+se+on+totta+ja+sepäse+antaakin+innon+jatkaa+näitä+viestittelyjä;)Olen+tullut+siihen+ikään,+että+ei+hirveästi+mikään+kiinnosta+ja+etsin+niitä+pieniä+asioita+joista+innostun,+äitini+kuolinvuoteellaan+sanoi,+että+hän+on+maailmaa+sen+verran+kokenut,+että+hyvä+on+pois+nukkua,+tämä+aika+taitaa+minuakin+lähetä.Totta+jos+kerron,+olen+vielä+hyvinkin+kiinnostunut+asioista,+mutta+valikoin++millaisista,+uteliaskin+jonkun+verran,+vaikka+sitä+tautia+en+ole+liiemmälti+kokenut.On+sanottu,+että+uteliaisuus+olisi+hyvä+omata,+se+vie+kehitystä+eteenpäin,+mutta+kai+ne+alueet+on+osattava+valita+siihenkin.En+pidä+sen+tasoisesta+uteliaisuudesta,+jossa+toisten+elämä+on+pohdittavana,+toki+ystävistä+sopivasti+pyrin+uteliaisuudellekin+vallan+antaa,+että+voin+olla+tarvittaessa+tukena,+jos+syytä+löytyy.Luen+juorupalstoja+minulle+tulevista+lehdistä,+mutta+hämäräksi+jää+nämä+tämän+päivän+sensaatiota+herättävät+henkilöt.Olen+joskus,+mutta+sormien+lukuun+sopii,+minäkin+anonyyminä+kirjoittanut,+liian+herkkä+omatunto+on+joskus+rasite.Tanssii+tähtien+kanssa+tuomareiden+arvostelu+ei+oikein+anna+kuvaa+tasosta,+varsinkin+Helena+on+hieman+epätarkka+ja+antaa+tosi+huonoja+lukuja+poiketen+toisista+tuomareista.Kympit+tuli+jotenkin+aivan+puskasta,+mutta+kai+se+kuuluu+asiaan,+niitä+yleisön+kiinnostusta+herättäviin+keskustelua+aikaan+saaviin.Moni+muukin+pari+olisi+paremman+arvioinnin+ansainnut.Nyt+aloitan+taas+tätä+viikkoa+toivorikkain+mielin,+varmaan+hyvä+viikko+tulossa+meille+kaikille,+tätä+toivon;)
  13. Sunnuntaiaamupäivää,+unta+riitti+puolikahdeksaan+ja+sitten+käväisin+pankissa,+laskut+maksuun;)Vettä+sataa,+mutta+aivan+hyvin+onnistuu+ikkunasta+katsominen,+liikettä+ei+juurikaan+näy,+yksi+joka+aamuinen+nuori+mies+rientää+rautakirjalle,+sen+hän+tekee+satoi+tai+paistoi.Ehkä+siellä+porukkapelaajat+kokoontuu,+näin+olen+käydessäni+ollut+huomaavinani.Olen+saanut+kärpäsen+seurakseni,+alkuun+se+kävi+puremassa,+nyt+lentelee+perässäni+huoneesta+huoneeseen,+tietenkin+likaa+ikkunani,+mutta+jotenkin+tuntuu+kuitenkin+mukavalta+seuralaiselta;)No+niin+nyt+ajattelette,+että+joko+tuolla+alueella+on+SkillaN,+mutta+kyllä+se+jonnekin+talven+tullen+katoaa,+jos+en+saa+osumaa.Olette+kirjoitelleet+näistä+median+tiedotuksista,+hirmuteoista,+minä+en+juurikaan+kuuntele+uutisia,+radio+on+aina+auki+siitä+murusia+kerään,+mutta+en+jaksa++kuulla+ja+nähdä+tuota+maailman+pahuutta+aina+vaan+kauheammissa+muodoissaan.Korona+uutisetkaan+ei+mieltä+ylennä+ja+yritän+vaan+totella+ohjeet+ja+toimia+niiden+mukaan.Oletteko+panneet+merkille,+uutisissa+ei+paljon+koskaan+myönteisyyttä+kuule,+aina+näitä+huonoja+tapahtumia,+tekisi+mieli+painaa+pää+pehkoon,+tuntuu+että+ei+millään+jaksa+tätä+maailman+menoa.Ilon+etsiminen+siinä+meinaa+tyrehtyä+itseltäkin,+vielä+olen+kuitenkin++pieniä+ilon+aiheita+löytänyt.Ajattelin+jo+harventaa+kirjoitteluakin+tänne+palstalle,+hiljalleen+väistyä+syrjään,+olenhan+kauan+jo+jaksanutkin,+mutta+en+toki+lopullista+eroa+ajattele;)Ikävähän+teitä+kaikkia+tulisi;)Palstallakin+nuo+ilkeydet+päällimmäisenä+monessa+ketjussa,+olipa+sitten+kenen+koneesta+lähtöisiä,+nuorien+tai+ikäistemme,+ei+niitä+voi+olla+harmikseen+huomaamatta.Valoisana+elämän+kulkuani+pidän,+vielä+en+ole+huomannut+dementiakaan+oikein+toden+teolla,+iälleni+sopivasti,+vielä+jaksan+unelmoida,+suunnitella+ja+joskus+toteuttaakin,+vältän+liian+vaikeita+asioita+niin+fyysisesti+kuin+henkisestikin,+olen+mielestäni+kestokykyni+mitoittanut.En+voita+mitään+pahoittamalla+mieltäni,+jos+pystyn+välttämään+ja+myös+toisten++kunnioittaminen+on+pyrkimyksenä,+en+todella+halua+aiheuttaa,+mielipahaa+kenellekään.Ilkeyttä+omistan+minä+myös,+pystyisin+rumastikin+vastaamaan+ilkeisiin+viesteihin,+mutta+mitä+siitä+hyötyisin,+en+mitään,+joten+jätän+asian+silleen,+ei+se+vaikeaa+olekaan;)Ynnämuun+tavoin+yritän+minäkin+toimia,+jätän+huomiotta+ja+rivien+välistä+en+lue,+sitä+en+osaa,+annan+nautinnon+tästä+osaaville.Kiitokset+mukavista+viesteistänne,+luen+ne+hyvin+tarkkaan+ja+iloiten+kanssanne,+suren+pahan+mielen+tullen.Nautitaan+lämpimästä+kodista+ja++mielenrauhasta,+mitä+toivon+kaikille+riittävän;)
  14. Huomenta+taas+pilvisempään+aamuun,+syksy+ajaa+monella+reellä,+näin+sanonta+kuuluu.Yöllä+saattanut+pieni+pakkanen+olla,+tällä+hetkellä+vajaa+neljä+astetta.Eilen+pistäydyin+kälyni+uudessa+kodissa+ja+sievä+pieni+koti+hänellä+onkin,+vähän+harmia+koen,+kun+omani+ainakin+kaksi+kertaa+suurempi,+siis+siivous+hänellä+huomattavasti+helpompaa.Pelko+muutosta+ja+uuden+kodin+laittamisesta+on+esteenä+ollut+tehdä+tuo+päätös+muuttaa+pienempään.Asuntoja+kyllä+on,+mutta+ehkä+näin+hyvältä+paikalta+on+vaikea+mieleistään+löytää,+saamattomuuttani+puolustelen;)Hyvä+mieli+varmasti+Neeassa+sinulla+on,+kun+kaikki+valmiina+talven+tuloon,+voi+levon+kannalta+ottaa,+ainakin+pihan+hoidosta,+vaikka+onhan+talvella+lumen+putsaamista,+mutta+pakollinen+liikunta+siitä+hyötynä.Kyllä+minullakin+nykyisin+aamut+pidemmiksi+venyy,+mutta+kaiken+ehtii+tehdä+vaikka+lyhyemmäksi+aika+jääkin,+no+ei+kaikkea+kumminkaan,+kun+juuri+eilen+kertoilin+ajan+loppuvan,+lähinnä+tarkoitin+noita+virikekohteita,+joita+on+useampia,+niiden+kanssa+ei+aika+riitä.Vähäiset+työt+kyllä+ehdin,+mutta+jo+kauppaan+lähteminen+päivän+rytmin+sekoittaa,+puhumattakaan+torilla+käyminen,+huomenissa+aikomus+käydä+torilla,+siinäpä+se+päivä+meneekin+muilta+puuhilta+olemattomaksi.Voimia+kysyy+nuo+pientenkin+matkojen+kulkeminen.Helpottunut+olen+minä+myös,+että+ei+enää+mökkihuolia,+vaikka+haikeus+joskus+mielen+valtaa,+enhän+enää+jaksaisi+siellä+olla+ja+elää.Vaikka+hermoja+koetteleekin+hankalat+pihatyösi+Makriina,+ole+hyvilläsi+pieni+liikkuminen+on+kuitenkin+itsellesi+hyväksi+ja+tekemällä+ne+hommatkin+vähenee+ja+pitkä+talvi+odotuksissa.Sitä+ehtii+monta+kertaa+jo+ikävä+tulla+niitä+kesäisiä+aikoja+ja++puuhia.+Sitä++odotellessa+ehtii+levätäkin,+taas+uusia+ajatuksia+mieleen+saada.Onhan+se+elämän+muutos,+kun+joku+kotoa+pois+muuttaa,+mutta+se+kuuluu+elämään+ja+jokaisella+omat+haaveensa+elämisen+kohdalle+muodostuu.Ikävä+seuraa,+mutta+toisaalta+hyvä+mieli+siitä,+että+näkee+onnistumisia+jälkeläisien+kohdalta.Pian+on+se+aika,+että+soutelut+on+soudeltu+tältä+kesältä+ja+syksyltä,+mutta+pian+se+aika+taas+koittaa,+kun+vene+vesille+pääsee,+toivoa+uusintaan+on+ilmassa;)Ilman+päähinettä+ja+käsineitä+olen+tähän+asti+kulkenut+minäkin,+mutta+nyt+on+viisautta+nekin+käyttöön+ottaa.Uskon+aika+monen+toivovan,+että+korona+olisi+jo+vuoden+loppuun+syrjäytetty,+tautina+ehkä,+mutta++talous+kohene+moneen+vuoteen,+on+tämä+niin+pahat+jäljet+jättänyt.Kaikesta+selvitään,+ei+muita+vaihtoehtoja+ole,+aina+on+vaikeudet+voitettu,+kyllä+tämäkin+ohi+menee.Alkaa+pakkasesta+valmiit+ruuat+loppua,+olisi+kaupalle+lähdettävä,+vai+tekisikö+huomenna+tori+ja+kauppareissut+samaan+syssyyn,+no+siinäpä+nyt+pohtimisen+hetki,+en+kyllä+innostu+mihinkään+lähtemisestä,+mutta+nähtäväksi+jää,+edestään+ne+vaivat+löytää,+mukavaa+päivää+toivon+kuitenkin+teille+toisille,+viikonloppu+se+on+edessä;)
  15. Huomenta+kauniiseen+aurinkoiseen+torstaiaamuun,+loistetta+lisää+tuo+koivu,+vielä+keltaisena+hehkuu+sitä+ihastelen+tässä+ikkunan+ääressä.Lehtiä+huoltomiehet+puhaltelevat+toisella+puolen+taloa+ja+ääni+ei+mikään+kovin+miellyttävä+ole.Eilen+lenkkisaunassa+taas+vierähti+aikaa,+kun+innostuimme+naapureiden+kanssa+maailman+menoa+ihmettelemään,+siis+lenkkisaunassa+kävin,+en+lenkillä;)Kerho+meni+hyvin,+mutta+ei+tuntunut+mikään+oikealta,+vajavaista+on,+vieläkö+entiseen+palataankaan?Minulla+taitaa+unen+kanssa+rytmi+muuttua,+tosi+pitkään+nukun+nykyisin,+tänäänkin+puolikahdeksan+kello+näytti,+mutta+tuntuu+niin+mukavalta+ajatus,+että+ei+mihinkään+lähtöjä,+voi+huoletta+unta+lisätä;)Tottuu+sitä+vanhakin+vielä+elämänsä+kulkua+muuttamaan;)Ramoona+kertoilit+tuosta+huoltoajasta+mitä+veneenne+kanssa+joudutte+tekemään,+onhan+se+niin,+että+aina+sitä+huolehtimista+tulee,+jos+ei+mökistä+niin+muiden+harrasteiden+myötä.Sitä+silmällä+pitäen+ja+uskoen+uuden+kesän+tulevan+ja+taas+voi+veneen+toisin+päin+kääntää,+sitä+odotuksen+iloa+ihminen+sopivissa+määrin+kaipaa.Pihatyösikin+vie+varmaan+paljon+aikaa+ja+kevättä+silmällä+pitäen+niitäkin+hommia+teette.Minulla+ei+mitään+tuon+tapaisia+hommia+ole,+mutta+kai+sitä+tyytyy+vähäänkin,+kun+ikä+eteen+tulee+ja+paljoa+ei+jaksaisikaan,+hyvä+näinkin.Pienestä+ilot+on+keksittävä+ja+onneksi+tuo+pää+vielä+siltä+osin+toimii,+että+aina+suunnittelua+voi+harrastaa,+joskus+jopa+hyvillä+mielin+aikaansaannoksiaan+katsella;)Tuo+joulunaika+lähestyy+ja+sen+tuomat+tekemiset+vieläkin+vaan+mieleen++odottavaa+iloa+tuovat,+paljon+pyrin+minä+myös+valmistelut+itse+tekemään,+osin+perinteideni+mukaisesti+ja+aina+jotain+uutta+mukaan+saaden.Makriina+myös+noita+pihahommia+pohtii+ja+toteuttaa,+tuleehan+siinä+sitä+ulkona+oloa+ja+liikuntaa,+mikä+on+tärkeää+myös+ikäisillemme,+minä+syyllisyyttä+aina+tästä+liikkumisen+kehnoudesta+tunnen,+ketä+syyttäisi+kuin+itseään,+ettei+näinkään+pientä+asiaa+saa+toteutettua.Kirjapiiriä+minä+myös+olen+ajatellut,+mutta+en+uskalla+edes+esitellä+toisille,+kun+joutuisin+melko+varmasti++vetohommiin+ja+niitä+tehtäviä+en+enää+halua.Laulaminen+saa+riittää,+olen+kohta+parikymmentä+vuotta+ollut+kaikessa+mukana,+nyt+olen+oppinut+nauttimaan+elämästä+ilman+ainaista+lähtemistä+ja+toisille+valmista+tekemään.Äänikirja+kuuntelun+otin+ja+ajattelin+että+jospa+se+paikkansa+löytäisi+ajatuksiini,+mutta+eipä+ole+vielä+sekään+sisäistetty.Yllättävää+on+se,+että+aika+ei+siihen+riitä,+vaikka+ei+muuta+oikeastaan+olekaan+kuin+aikaa;)+Miten+osaisikaan+elämänsä+suunnitella,+että+kaikelle+aika+riittää,+kai+tuota+nukkumista+on+kuitenkin+pakko+vähentää;)Ajattelin,+että+esimerkiksi+ruokaa+laittaessa+voisin+kuunnella+äänikirjaa,+mutta+radiohan+se+silloin+pauhaa+ja+maailman+asioista+hieman+tietoa+tuottaa.Eliaana+aloitti+myös+talveen+varautumisen+ja+mökki+elämäsi+odotuksen++tilaan+jäi.Onhan+se+vaihtelua+muuttaa+taas+talvikotiin+vakinaisesti,+mutta+varmaan+siellä+maalla+käyt+talvellakin,+ulkoiluihminenhän+olet,+onko+hiihto+harrastuksesi?Miten+kissa+sopeutuu+olemiseen++muuton+jälkeen,+kaipaako+ulos,+kuljetteko+valjaiden+kanssa+ulkona,+vai+voiko+ihan+itsenäisesti+liikkua+nytkin?Kirjasto+niinpä,+sinnekään+en+ole+itseäni+saanut,+samoin+on+teatterin+kanssa,+vaikka+samalla+kadulla+on,++siskoni+työaika+kirjastossa+oli+minulle+myös+käyntiaikaa+siellä,+nyt+ei+tule+käytyä+lainkaan.Samoin+on+teatterin+kanssa,+kai+se+mieheni+pitkä+rupeama+siellä+teki+myös+sen,+että+ei+halua+ole+sinnekään+mennä.Yhdistys+tarjoaa+marraskuussa+teatterin,+mutta+enpä+ole+menossa,+teatterikerhon+jäsenenä+saisin+katsoa+näytösten+kenraalit+ilmaiseksi,+mutta+ei+käy+sekään,+olen+kyllästetty+kaikelle+.Oma+on+elämäni,+omat+ovat+valinnat+ja+onneksi+näin+voi+olla.Nyt+kuitenkin+näitä+omia+puuhia+aloittelen+ja+aikani+toivon+riittävän+moneen+touhuun,+pyykkejä+aion+silittää+ja+noita+puikoilla+aikaan+saatuja+myös+raudalla+parannella;)Nauttikaa+te+joille+elämä+säpinää+antaa,+minä+tuhertelen+omien+vaatimattomuuksien+kanssa;)
  16. Huomenta+keskiviikko+päivän+alkuun,+vuorossa+pilvinen+sää,+viilenevääkin+luvattu.Tänään+kerho,+isossa+salissa+ollaan,+kaksi+tyhjää+tuolia+jokaisen+välissä,+auttaneeko+se+nähdään.Onhan+se+vähän+riskaapeliä+osallistua,+mutta+uskon+niin+ilkeä+olevani,+ettei+tohdi+koronakaan+minuun+iskeä,+no+hirtehishuumoria+tämä+on.Kälyni+soitti+eilen+ja+kertoi+uudessa+kodissaan+kaksi+yötä+nukkuneensa+ja+hyvin+uni+on+maistunut,+sinne+maalle+jäi+talo,+66+vuotta+yhdessä+elelivät,+nyt+kaiketi+kesäpaikaksi+jää.Hänelle+uusi+asuinympäristö+antaa+varmaan+apua+ikävänsä+kanssa+ja+minua+lähellä+asuu,+joten+aina+voi+piipahtaa,+puolin+ja+toisin.Eipä+ole+tullut+luettua+noita+Riitan+ja+Topin+elämisen+taitoja,+varmaan+hyvin+totuudellisesti+kirjoitettu+ja+ehkä+lukemisen+arvoisiakin.Ynnämuu+mainitsit+tuon+käännytystyön,+no+ei+sitä+ole+minullakaan+suuria+haluja+toteuttaa,+kerron+lapsille+elämäni++karikot+ja+tyynet+veet,+jos+joku+haluaa+tietää,.Valveutunutta+on+nykynuoriso,+mummolle+joskus+hymähtelevät,+mutta+uskon+jotain+puheistani+ja+esimerkiksi+elämään+mieleen+jäävän.Kenenkään+vesi+ja+muunkinlaiset+sängyt+saa+olla+ihan+jokaisen+omina+tietona,+ei+jaksa+kiinnostaa.Oma+sänkyni+on+niin+hyvä,+että+uni+tulee,+kun+pään+tyynyyn+laitan;)Makriina+,+jätä+talventörröttäjiä,+eikös+näin+kehoteta,+jää+linnuille+siemeniä+syötäväksi,+keväällä+sitten+siistii+paikat.Homma+se+tietysti+on+tekipä+sen+syksyllä+tai+keväällä.Nyt+aamuhommiin+ja+sitten+puolenpäivän+aikoihin+auto+rapun+eteen+ajaa+ja+mummon+kyytiin+nappaa;)Vähän+hankalia+nämä+keskellä+päivää+olevat+tapahtumat,+koko+päivä+menee+vailinaiseksi,+onnekseni+näitä+nykyään+on+vähäisesti.Viettäkää+mukava+päivä,+lenkeillekin+vielä+voi+turvallisesti+lähteä,+kohta+ne+liukkaat+iskee;)
  17. Huomenta+ja+nyt+melkoisen+valoisaan+ja+kirkastuvaan+päivää,+niin+se+menee,+säät+vuorottelee,+väliin+pitkään+synkkää+ja+taas+aurinkoista,+aivan+kuin+ihmisen+elämäkin+on.Omassa+elämässä+kaikki+hyvin,+helposti+mieli+ailahtelee,+mutta+periaatteessa+kuitenkin+onnellinen+saan+olla.Ihmettelyyn+mieleni+on+kääntynyt,+miksi+tuo+politiikka+kaikkiaan+niin+paljon+pahaa+mieltä+ketjussammekin+aiheuttaa,+miksi+ei+kunnioiteta+kirjoittajia.Jos+vaikka+eri+suuntaan+ajatukset+viekin,+keskustelua+syntyy+arjesta+ja+elämän+kokemuksista,+mitkä+meillä+kaikilla+on+omanlaisia,+koettuja+ja+hyviksi+todistettuja;)Minulla+on+livenä+ystäviä+kaikista+politiikan+suunnista,+mutta+koskaan+emme+toisiamme+ärsytä,+jätämme+asiat+jokaisen+oman+mielipiteen+varaan,+toisemme+tunnemme+ja+tiedämme,+mutta+aina+jokainen+toimii+omien+periaatteidensa++ehdoilla,+siitä+huolimatta+ystävyys+elää.Jokaisella+on+oma+mielipiteensä+ja+sitä+kunnioittaen+elämä+sujuu.Kokemusta++kirkasvalosta+ei+ole+ja+ehkä+siksi+en+ole+edes+ajatellut,+kun+mielenailahtelut+melkoisen+vähäisiä,+tai+siis++ei+sairauteen,+masennukseen+asti+meneviä.Herään+aamuisin+hyvinkin+pirteänä+ja+aamut+niitä+parhaita+hetkiäni.Silmävaivoja+jos+on,+arkuutta+valon+suhteen+tulee,+onko+iällä+siihenkin+asiaan+oma+osuutensa.Kyllä+minäkin+liian+kirkkauden+olen+huomannut+näköaistiani+herkistävän,+esimerkkinä+talviset+auringon+valossa+loistavat+hanget,+tekevät+hetkellistä+"sokeutta"+sama++aurinkoon+katsominen,+no+eipä+sitä+pidäkään+tuijottaa;)Ilman+maskia+olen+minäkin+kulkenut+ne+muutamat+kaupassa+käynnit+ja+muut+vastaavat,+voi+olla++että+joltakin+suunnalta+pahasti+katsovat,+kuulunhan+riskiryhmään,+mutta+luottoni+kuntoni+kestävän+tämänkin+taudin+on+vahva.Kaikki+kiertävät+taudit+olen+ohittanut,+ilman+rokotuksia,+mutta+en+silti+uho,+voihan+tämä+tauti+olla+kohtaloni.Kättä+en+eteen+pysty+laittamaan,+kuten+ei+kukaan+muukaan.Suuremmat+voimat+tätä+tautia+kuljettaa+ja+vaikka+ihmiset++keksivät+melkein+mitä+vaan,+aina+tulee+joku+mikä+avuttomaksi+vie,+syytelykään+ei+auta.No+nyt+tätä+kauniiksi+muodostuvaa+päivää+viettämään+ja+muistamaan+ne+keinot+millä+toimitaan,+jos+ulkomaailmaan+lähdetään,+hyvää+päivää.
  18. Maanantaiaamua+ja+uuden+viikon+alkua,+puolikuu+jo+häämöttää,+syksyisen+apea+sää,+luonto+on+antamassa+periksi+talvea+odottamaan.Koivu+tuossa+ikkunan+takana+aivan+keltainen+ja+seuraavan+reippaamman+tuulen+tullen+oksat+on+riisuttu,+kaiken+tämän+kokien+tuntuu+mielikin+mustuvan.+Eipä++kuitenkaan+periksi+anneta,+ei+aikaakaan+alkaa+joulun+aika+ja+ehkä+lumenkin+sataessa+mieli+nousee.Kiertokulkuahan+tämä+elämä+on+luonnossakin,+lepoa+ja+rauhaa+kaipaa+uuteen+kukoistukseen+noustakseen,+niin+ihmisetkin.Kirkasvalo+lamppua+en+ole+kokeillut,+pitäisiköhän+?Nostaisiko+se+mielikuvani+vieläkin+vilkkaammaksi,+saattaisi+harmin+puolelle+kääntyä;)Olen+ottanut+tavaksi+suunnitella+päiväksi+aina+jotakin+kivaa+tekemistä,+nyt+lyö+tyhjää,+mutta+uskon+kuitenkin+jotain+löytyvän,+vähän+turhalta+kaikki+tekemiset+tuntuu,+kun+ei+aina+jaksa+siivoustakaan.Ruokaakin+on+pakkasessa+valmiina,+vain+lämmitys,++no+eiköhän+jotain+näpertelyä+löydy+ja+ilta+vastaan+tulee;)Harmi,+että+palstalla+useampi+Noja-tuoli+pyörii,+aiemmin+pirtin+aikoihin+meni+pian+nurkan+taa,+kun+uusia+aloituksia+oli+paljon,+mutta+numero+apuna+ja+toivomus+ettei+vanhoja+esiin+nostettaisi.Ei+minua+sekään+harmita,+mutta+joillekin+sekin+on+harmi,+josta+kannattaa+viestiä+laittaa.Ei+siis+mitään+vahinkoa+ole+tapahtunut+ynnämuu;)Ikävä+tuokin+umpisuolen+puhkeaminen+ja+voi+tapahtua+aivan+yhtäkkiä,+toivotaan+pian+harmin+ohi+menevän,+tuo+kotiin+lähettäminenkin+tapahtuu+nykyisin+heti+kohta+leikkauksien+jälkeen,+vaikka+uskoisi+seurantaa+kaipaavan.Ajattelin+minäkin,+että+pitäisi+jouluvaloketjut+laittaa+valmiiksi+nyt+lämpimän+aikaan,+sitten+olisi+hetken+tullen+valmiina+loistamaan.Kransseja+tein+muutaman+parvekkeelle+ja+niihin+valot+kieputan,+mihin+muuhun+sitä+pitää+pohtia.Demeter+pohti+noiden+huolten+kantamista+ja+niiden+mukana+kulkemista,+niin+se+on,+kun+vielä+kuvittelee+mahdollisia++tulevia,+aina+huolta+riittää.Minulle+aina+sanovat+lapset,+että+irrottaudu+asioista+mille+et+mitään+voi,+mutta+eipä+se+helppoa+ole+ollenkaan,+aina+niitä+miettii+ja+suurentelee+vielä+mielessään.Eläminen+varmaan+vaatii+näitä+mielen+liikkeitä+ja+niistä+selviää+aikanaan,+mutta+nykyisin+on+tullut+mielenterveysongelmia+hyvin+runsaasti+ja+haittana+jo+työssä+oloon.Sairaslomia+runsaasti+asian+vuoksi,+ennen+ei+ollut+tai+ainakaan+ei+huomioitu+moista+vaivaa+useinkaan.Nyt+asioista+puhutaan+ja+kaikilla+kohta+on+ongelmia+asian+suhteen.Jospa+tuosta+vaivasta+selviäisi,+ihan+entiseen+tapaan,+tänään+paha+mieli,+huomenna+kaikki+toisin,+tähän+koetan+uskoa.Mielestäni+kaikkensa+tekevät+tämän+koronan+suhteen,+ei+niin+viisasta+ihmistä+ole+olemassakaan,+joka+taudin+pois+puhaltaisi,+joten+jaksetaan+ja+selvitään.Hyvänen+aika,+aamu+virahti+pitkälle,+minä+vielä+yöpaidassa,+mutta+eipä+haitanne+vaikka+iltaan+menisi,+vieraita+ei+luvassa.Koetetaan+olla+mieli+hyvänä+ja+siitä+ne+asiat+alkaa+luistamaan,+minäkin+uteliaana+alan+päiväni+edistymistä+katselemaan+ja+pian+se+ilta+taas+edessä;)
  19. Lauantaiaamu+se+tässä+on+valkenemassa,+tosin+harmaalta+näyttää.Matto+tuli+pestyä+ja+alavarasto+siivottua,+siltä+osin+elämä+hymyilee,+pitää+vaan+matto+hakea+parvekkeelle,+siellä+kuivaa+ainakin+seuraavaan+maton+vaihtoon+mennessä.Telkkari+on+kunnossa+ja+käskytettiin,+että+et+sitten+mene+mitään+"korjaamaan"+jos+uusinta+tulee,+apua+on+luvassa.Sain+neuvoa+myös+usealle+kanavalle,+mitä+kuukausimaksuun+kuuluu,+jopa+mummon+aika+istuessa+liitää;)Noin+sanottiin+kun+kävin+kysymässä,+että+plus+alvi,+onkohan+tämä+helpotus+vasta+nyt+tullut+voimaan?Nyt+ei+onnekseni+mitään+isompaa+hätää+ole,+työt+on+tehty,+siltä+osin+olen+huoleton,+en+tarvitse+yhteiskunnantukea.Luin+lehdestä,+että+valtio+on+antanut+apua+kaupungille,+talous+tasapainottuu+ja+pahimmasta+selvitään+sen+turvin,+silti+veronkorotus+on+ovella.Eihän+millään+selvitä+tämän+taudin+aiheuttamista+kuluista,+jos+ei+apua+jostain+tule,+vaikka+ei+hallitus+rahasampo+olekaan.+koronan+tulolle+ei+mitään+mahdettu,+kansalaistottelemattomuus+lisää+vaaraa+on+aikaan+saanut,+ei+hallitus.Ihmettelen+tuota+hallituksen+ja+pääministerin+syyttelyä,+miten+se+on+korona+koko+maailman+tilannetta+myös++vaikeuttanut,+ei+suinkaan+Suomen+hallitus+ole+syypää+siihenkin?En+halua+kinaa+nostaa,+mutta+mielestäni+meistä+on+kaikki+kiinni,+kun+teemme+ohjeistuksen+mukaan,+toivoa+on+selvitä.Tuo+kadulle+istuminen+ja+haitan+teko+liikkujille+ei+myöskään+lainkuuliaisen++elämää+ole,+jotenkin+muuten+asiat+on+ratkaistava.Se+miten,+ei+onneksi+ole+minun+keksittävä+asia,+mutta+aika+avuton+on+poliisi+näiden+tapausten+suhteen.Vaikeita+yhtälöitä+nuo+kaikki+ovat.Tuo+syyttely+puolin+ja+toisin+myös+näissä+ketjuissa+pitäisi+saada+loppumaan,+olisiko+ylläpito+se+taho+joka+voisi+saada+asiat+sujumaan+ilman+toistemme+syyllistämisiä?Säikäyttää+ne+tuollaiset+äkilliset+tautikohtaukset,+hyvä+että+ei+enempää+harmia+koitunut+tyttärellesi+sinisiru.Demeter+kirjoitit+asiaa+ja+olen+edelleen+toivottamassa+kaikki+tervetulleeksi+Noja-tuolin+uumeniin,+tulivatpa+minkä+ikäisinä+tahansa,+asiallisuus+saatteenaan.Itse+olin+jo+80+täyttänyt,+kun+katsoin+parhaaksi+vaihtaa+palstaa,+alkoi+häätäminen+olla+jokapäiväistä,+en+edes+ajatellut+toimineeni+väärin,+kun+ei+aiemmin+ikä+ollut+este+mihinkään+kirjoitteluun.Pirttiin+kirjoitti+nuoretkin,+jopa+parikymppiset.Ajatukseni+mielen+muutoksista+sen+aikaisiin+kirjoittajiin,+puhuin+tuosta+nuoremmasta+ikäluokasta,+uusista+eläkkeelle+päässeistä+ja+kysymys,+hekö+ovat+mieleltään+kapinallisempia?Ainahan+kaikkeen+mahtuu+myös+ikävämpiä+ilmiöitä.Aivan+turha+olisi+pirttiä+avata,+sama+väki+sielläkin+huseeraisi+anonyymeinä+harmia++tuottamassa,++harmi+vaan,+että+tuo+anonyymi+on+niin+harhaan+johtava,+kun+aivan+mukavia+kirjoittajia+joukossa+on.Monta+nimeä+pitää+sisällään+erilaisia+asioita,+kuten+brinkkala++sait+selville,+kukka+ja+työkalu+saman+nimisiä;)Kristiina23+totesi+myös+noita+"uusia"+vanhoja+sanoja+löytävänsä+ja+kivahan+niitä+on+yhdessä+pohtia.Tuo+lehmän+hermoisuus+on+hyvä+sanonta,+onko+lehmällä+hyvät+hermot?+ynnämuulla+kylläkin+on,+sen+olemme+saaneet+monasti+todeta.Malttia+olisi+kirjoittelussakin+toteutettava,+mutta+joskus+mieli+"kiehuu"+ja+tulee+sanottua+sitä+sun+tätä+ja+väärinkäsityksiäkin+syntyy.Nyt+yritän+palata+tänne+kotini++oloihin+ja+sanon+hei,hei+ketjulle,+tulkaa+viestittelemään;)