Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+harmaan+näköiseen+perjantaiaamuun+ja+viikonlopun+alkuun.Nyt+saa+valoja+jo+sytytellä+paljon+aikaisemmin+kuin+muutama+viikko+sitten,+kun+vielä+pilvinen+päivä,+jää+valoisa+aika+jo+lyhyeksi,+mutta+totutellaan,+kohta+kaksi+pimeää+vastakkain;)Minä+sekoitin+eilen+telkkarinikin,+kun+yritin+saada+internetin+siinä+toimimaan,+wiwi-laitteessa+merkkivalo+pelasi+,+mutta+en+saanut+kanavia+näkymään,+yritin+vaikka+mitä+salasanoineen,+mutta+lopulta+sotkin+perusteellisesti.Apua+pitää+pyytää+nuoremmilta,+huh+miten+ärsyttävää+tapella+tuollaisten+laitteiden+kanssa.Harmi+se+on+pienikin+harmi,+no+näkyy+kyllä+nämä+tavanomaiset+kanavat,+mutta+niiden+anti+niin+kehnoa.Ikävä+kyllä+tuo+ihmisten+erottelu+on+totisinta+totta+ja+monelle+jopa+mielenterveys+moisesta+järkkyy.Onhan+Amerikka+rotujen++sekoitusuuni+ollut+kautta+aikojen+ja+vielä+se+tänä+päivänäkin+elää,+onneksi+vähän+parannusta+on+tullut+ja+lisää++ajan+oloon+voisi+odottaa.Kyllä+suomestakin+tuota+syrjintää+löytyy,+ihan+oman+väenkin+joukosta,+mikä+sen+saakaan+aikaan,+mikä+tekee+toisen+paremmaksi,+ihmisiä+ollaan+ja+toisiamme+tarvitsemme,+samaa+mieltä+kanssasi+Makriina.Brinkkala+sai+vastauksen+kysymykseen+ja+aika+outo+on+minullekin+sanana+tuo+vilkka,+mutta+nytpä+selvisi;)Murrejutut+aiheuttavat+useinkin+sekoilua+ja+tämä+minun+alueeni+murre+aika+paljonkin,+mutta+myös+hymyilyä,+joskus+ivaakin,+mutta+savolainen+kestää+pilkankin;)Niin+on,+kaakana+ei+lintu+ole,+mutta+kuukkeli+on,+muutaman+kirjaimen+ero+,+mutta+kuukkeli+ei+kuitenkaan+kuku;)Totuutta+on+puhuttava,+vaikka+se+tunnelmaa+joskus++latistaa+,+kuten+Miaelina+sanoit,+korona+on+totisinta+totta+ja+varoituksista+ja+ohjeista+huolimatta+se+uhkaa+meitäkin+kovenevissa+määrin.Vaikeuksia+tuo+laajalti,+mutta+eipä+asiaa+voi+kukaan+pois+pyyhkiä,+jokaisen+on+omalla+kohdallaan+se+ymmärrettävä.Olen+vielä+käynyt+kaupassa+ilman+suojaa,+mutta+koetan+ajoittaa+käyntini+hiljaisiin+aikoihin,+suuremmissa+tilaisuuksissa+en+käy.Ynnämuun+murre+läheltä+liippaa+Savon+murretta,+pieniä+eroja+kuitenkin,+kirjakieli+on+sotkenut+oman+Savon+puhumiseni,+mutta+varmasti+ulkopuolella+kotipaikkani+savolaiseksi+tunnistetaan;)Jokunen+murresana+kirjoituksissakin+väärin+ymmärretään.Syyshommista+Ramoona+kirjoitti,+niitä+riittää+vieläkin,+rippeitä+ainakin+ja+juuri+omenat+kaiketi+niitä+viimeisempiä+talteen+laitettavia,+onnellinen+olet,+kun+omavaraisena+voit+talvellakin++omenista+nauttia.Noita+kukkamukuloita+aina+myöhään+syksyyn+minä+myös+ennen+piilottelin,+usein+sain+todeta+keväällä,+että+parempiin+suihin+oli+menneet.Noista+siivouksista+olen+käynyt+kyselemässä+hintoja+ja+26+euroa+tunti++alvi,+joten+en+tule+niin+paljon+apua+tarvitsemaan,+että+jotain+kotitalousvähennyksistä+pääsisin+osalliseksi,+mutta+eipä+harmita,+en+ole+koskaan+mitään+avustuksia+pyytänyt,+en+saanut,+joten+tähän+tyydyn.Mitäs+minä+tekisinkään,+jos+en+itseni+elämää+hoitaisi,+kun+voimia+vielä+on+vähän+tallella,+kunhan+kyselen+muuten+vaan.Nyt++mennen+pyykkitupaan+ja+pienen+maton+aion+pestä+ja+kukkaruukut+myös+puhdistan,+on+isot+altaat+niissä+paremmin+onnistuu,+kuin+kotona.Alavarasto+myös+aikomuksissa+siivota,+saa+nähdä+toteutuuko.Mukavaa+syksyistä+viikonlopun+alkua+teille+ystävät++palstalla;)
  2. Huomenet+nyt+jo+taas+torstaiaamuun,+aika+rientää+huomaamatta+ja+tuntuu+kuin+aina+oltaisiin+viikonlopun+edessä+(tai+takana);)Pitkäksi+venyy+ketju+aika+nopsaan,+nuo+tokaisut+tätä+täyttävät+ja+ei+mene+aikaa+kauankaan,+kun+numerona+jo+12;)Näin+meni+aikoinaan+Kahvipirtin+kanssa+myös,+sillä+erotuksella,+että+siellä+oli+antoisaa+keskustelun+poikasta+ja+hauskaa+oli+aina.Kultaako+aika+muistot,+kun+en+jaksa+muistaa+tätä+tämän+päivän+tapaista+viestittelyä+olleenkaan,+hajupoika+oli+lievä+kiusa+silloin+ja+hänkään+ei+koskaan+pirtin+ovea+aukaissut.Teki+päätöksen,+että+pirttiin+hän+ei+astu+ja+miehisesti+sanansa+piti,+muissa+oma+aloittamissa+ketjuissaan+sitten+kanalaumaa+ruoti;)+Varmaan+on+tässä+asiassa+kirjoituskulttuuri+muuttunut+ja+paljon.Olette+kotitalousvähennyksistä+keskustelleet,+sekään+asia+ei+ole+koskettanut,+ajattelin+sen+kerran+kun+apua+ikkunan+pesuun+pyysin+ja+sainkin,+kaksi+tuntia+laskutti,+summaksi+tuli+60+euroa,+kysyin+ystäviltä+joilla+tämän+kaltaista+apua+oli+saatu,+miten+voisin+saada+minä+myös.Ei+mitään,+omavastuu+on+jo+suurempi+mitä+tämä+pesu+maksoi,+joten+en+ole+sen+koomin+apua+pyytänytkään.Onhan+se+niinkin,+että+mitään+suurempia+avun+saantiin+oikeutettavia+remontteja+ei+kykene+edes+tekemään,+hyvä+että+eurot+elämiseen+riittää+monellakin.Minä+sain+keittiöremonttini+lapsien+avulla+tehtyä+ja+muuta+en+nyt+ole+ajatellutkaan,+tosin+tapetin+vaihtoa+olen+harkinnut,+mutta+yritän+haluni+hillitä.Otimme+valmiit+ovet+kaappeihin+ja+ne+vaihdettiin,+ilme+keittiössä+muuttui+puhtaan+näköiseksi,+hyvin+remontin+kokeneen+näköiseksi;)Noista+Amerikan+vaaleista+ei+jaksa+kiinnostus+kasva+muuhun+kuin+sivusilmällä+katseluun+ja+pään+pyöritykseen.Ei+taida+mummon+huokailut+tilannetta+muuttaa+ja+sivistyksen+lisää+ei+myöskään+kohdallani+kasvata,++ohitan++vain+olankohotuksella.Mielipiteeni+kylläkin+on,+että+eipä+paljon+väki+sielläkään+ajattele.Ei+saa+Noja-tuoli+sitä+tunnelmaa+mikä+oli+pirtissä+monet+vuodet,+onko+nuorempi+väki+eläkeläisistä+muuttunut,+toisten+kiusaaminenko+on+sitä+vanhusväestön+elämä+nykyisin,+harmi+jos+näin+on,+koska+aina+vaan+typistyy+ajatusten+kulku+ja+jos+se+vajoaa+vain+toisten+tökkimiseen+ei+paljon+hymyä+aiheuta.Olisi+hyvin+mukavaa+ihan+vaan+jutella+elämän++jatkuvuudesta,++meillä+kaikilla+olisi+kiva+lisä+keskusteluun+omine+tapahtumisineen.Ei+varmaan+mitään+mahtavaa+ole,+mutta+tarvitseekaan,+elämää+eläkeläisenä,+jokainen+omalla+tavallaan,+ei+luulisi+haittaakaan+olevan.Vastassa+on+kaikilla+nämä+vanhuus+vuodet+ja+jokainen+kokee+ne+eritavoin.Hyvän+mielen+kirjoittelu+voisi+monellekin+iloa+tuottaa,+jopa+yksinäisyyttä+lieventää,+miksi+pitää+masentavaksi+muuttua,+kuka+siitä+nauttii?No+näin+tällä+kertaa,+aihetta+varmaan+vastarintaan,+mutta+en+voi+muuta+kuin+huokaista+senkin+asian+kohdalla.Voikaa+kuitenkin+hyvin+ja+viestejä+jatkossakin,+ei+lannistuta;)
  3. Huomenta+kirjoittajaystävät,+viikko+vierähti,+mitä+ihanimmassa+säässä+siitä+saatiin+nauttia,+ympärillä+vain+luonto+värikkäänä+ja+hiljaisuus.Nopeasti+aika+meni+ja+paljon+pientä++saatiin+aikaan,+valokuvalaatikot+tyhjiksi,+kuvat+albumeihin,+askartelutavarat+samoin+järjestykseen.Onnittelukortit,+joulukortit+tuli+valmiiksi,+minäkin+pienen+määrän+itselleni++niitä+tein.Kälylläni+on+suuri+suku+ja+ystävät,+joille+hän+omatekemän+kortin+haluaa+lähettää.Havukransseja+11+kpl+syntyi,+siinä+yksi+päivä+tärvääntyi,+minä+neljä+otin+itselleni,+haudalle+vien+ja+parvekkeelle+silmän+iloksi.Yksi+päivä+meni+kaalikääryleiden+teon+ja+leipomisen+merkeissä,+pieniä+lenkkejä+joka+päivä,+onnistunut+viikko+oli+ja+mieli+piristyi+kälylläni,+kuin+minullakin.Ihana+oli+kyllä+tulla+kotiinkin+ja+uni+maistui+omassa+vuoteessa,++nyt+elämä+jatkuu+entiseen+tapaan,+hiljaiseloa+se+on+ja+siitä+tykkään;)Palstalla+sama+meininki+ja+minun+poissa+oloa+joku+toivoi,+no+eipä+toteudu,+ei+toivojan+ei+muidenkaan+toivomuksesta,+sitten+kun+saan+tarpeekseni+näistä+ei+niin+toivotuista+viesteistä+ja+jos+ei+ylläpito+pidä+tärkeänä+ketjun+loppumista.Johan+joku+iloitsi,+että+näin+oli+käynyt,+erehdys+oli,+kyllä+Noja-tuolit+paikkaansa+puolustaa.Taas+kerran+toivoisin+valittajien+omalla+nimimerkillään+kielteiset+viestinsä+laittavan+ja+näin+osaisi+tilanne+selvittää,+mikä+ja+miksi+kiusat+ja+pahanmielen+viestit+kirjoitetaan.Miksi+voi+tuntemattoman+kirjoittelut+ärsyttää+ja+saada+aikaan+paljon+harmia,+vai+onko+näiden+viestien+kirjoittajilla+oma+elämä+tylsää+ja+ei+voi+sallia+muillakaan+kohtalaisen+mukavaa+olla.Tätä+olen+kysellyt+ja+ihmetellyt+aiemminkin,+no+uusiksi+taas.Kiitos+Noja-tuolin+palstalla+pitämisestä+teille,+joille+tämä+olisi+rauhaisana+mukava+viestittelypaikka,+päivän+tapahtumien+kertomisessa.Jatketaan+sinnikkäästi+edelleen+ja+unohdetaan+mitään+sanomattomat+viestit+ja+jos+kyllästyminen+joskus+tulee,+se+ei+tule+näiden++siihen+pyrkivien+tahdosta+vaan+oman+halun+puuttumisesta+ja+väsymisestä.Oikein+mukavaa+päivää,+vaikka+sadepäivä+täällä+onkin,+mutta+sade+saa++mielen+rauhoittumaan+ja+menot+vähäisiksi,+laulamaan+kyllä+aion+mennä,+sade+ei+estä.
  4. Huomenta+tähänkin+Noja-tuoliin,+aloitin+uuden+ketjun+ja+sinne+voisi+yrittää+rauhoittaa+tilanteet+kaikille+mieleisiksi.Ynnämuun+tapaan+itsepuhelua+voisi+hyvinkin+olla,+jos+ei+mukavaa+vastausta+keksi,+tai+aihe+ei+siihen++motivoi,+oman+elämän+kerronta+on+sitä+mistä+voi+toisetkin+tykätä.Kissamummolla+kuitenkin+on+seurailtavaa+ja+kauriiden+elämisestä+aihetta+ja+kerrottavaa+varmaan+löytyy,+luonto+on+hyvä+virike+kuin+myös+mielen+antaja+ja+rikastuttaja.Miten+olikaan,+nuorena+ei+juurikaan+näihin+luonnon+eri+muotoihin+ja+elämään+tullut+seurantaa,+kai+se+niin+on,+että+vanhempana+silmät+avautuvat+näkemään+ympärillä+olevat,+oma+elämä+ei+kaiken+keskipisteenä+ole.Tuota+hellyyttä+kaipaamme+elämän+loppuun+asti,+kuten+sinisiru+mainitsit,+ei+niin+vanhaksi+tulekaan,+etteikö+haleja+ja+muuta+hellää+haluaisi+kokea.Ehkä+näitä+helliä+ajatuksia+jossain+muodossa+voimme+Noja-tuolissa+myös+tarjota;)Makriina+ja+demeter+kerroitte++ohjelmasta,+haastattelusta,+jossa+kehotus+kuului+Älä+selitä,+Älä+valita,+Hymyile+,+en+katsonut,+mutta+jotain+vastaavaa+olen+kuullut,+kehotettiin+hymyilemään+itkunkin+takaa,+mikä+varmaan+voi+olla+joskus+hyvin+vaikeaa.Hymyillen+voisi+yrittää+sivuuttaa+myös+nämä+viestit,+mitkä+ei+juuri+hymyilyä+synnytä,+mutta+yrittää+aina+kannattaa;)Jostakin+on+löydettävä+se+sanoma,+mikä+kaiken+korjaa+ja+hymyä+saa+riittämään.Menen+nyt+viikoksi+seuramummoksi+kälylleni,+joka+yksin+asustaa+nykyisessä+kodissaan+ja+hieman+araksi+itsensä+tuntuu,+miehen+pois+nukkuminen+vielä+niin+lähellä+muistoissa.Hän+on+jo+saanut+uuden+kodin+melkein+minun+naapurista,+mutta+nyt+vielä+muutto+ei+ajankohtainen.Vanha+koti+jää+nyt+varmaan+kesäpaikaksi,+sillä+jälkeläisillä+oma+elämä+muualla.Näin+se+elämä+kuljettaa,+kaikki+rakas+joudutaan+jättämään+ja+elämä+opeteltava+uusiksi.Voikaa+hyvin+ja+viestitelkää+jos+aihetta+löytyy;)
  5. Sunnuntaiaamuun+taas+heräillään+ja+täällä+meillä+päin+kauniina+alkaa,+ihanaa+säätä+onkin+jo+monta+päivää+pitänyt.Näyttää+ikään+kuin+nuo+koivut+tuossa+ikkunani+edessä+uuteen+vihreyteen+olisi+innostuneet,+hyvin+vähän+keltaista+pilkahtaa,+mutta+toisella+puolen+taloa+syksyn+kauneus+näkyy;)Hiljainen+on+maisema,+ei+edes+koiran+ulkoiluttajia+näkyvissä,+mökeillään+ovat+ihmiset+vielä+ja+mikäpä+ei+ollessa,+lämmintä+eilenkin+kahdeksantoista+astetta.Korona+jatkaa+uhkineen,+mutta+ei+anneta+sen+sen+enempää+masentaa,+loppuu+aikanaan+jos+niin+on+tarkoitettu.Kotosalla+olen+pysynyt+melkoisen+tiiviisti,+asiani+olen+hoitanut+kaupoissa+sääntöjen+mukaisesti,+vielä+ainakaan+ei+oireilua+ole+ollut.Saunomisesta+olette+puhuneet+ja+sen+ihanuuden+koin+minä+myös+eilen,+jotenkin+tuntui,+että+kruunasin+kotini+puhtauden+saunan+kera;)Voisin+väittää,+että+joka+nurkka+on+putsattu+ja+tunne+minkä+tästä+tunnen+on+onnellinen,+myös+kiitollinen,+että+tälläkin+kertaa+jaksoin+olla++"minä+itse"+;)Ainahan+sitä+eteenpäin+ajattelee+ja+arvailee,+miten+jatkossa,+mutta+onneksi+ei+ole+ennustajan+lahjoja+ja+kaikki+tuleva+vastaan+on+pakko+ottaa+hyvät+kuin+huonotkin+tapahtumat.Joka+päivästä+mikä+on+iltaan+saatu,+voin+kiitoksella+ohittaa.Täällä+palstallakin+on+tullut+huomattua+useamman+kerran,+että+kaikilla+ei+elämä+hymysuin+kulje,+ikävä+heidän+puolestaan.+Toivoisin+ihan+todella,+että+nämä++sivuuttaisivat+Noja-tuoli+ketjun+ja+avaisivat+ihan+itselleen+ketjun,+missä+näitä+mielipiteitään+julki+tuovat.Meitä+on+useita+tämän+iän+saavuttaneita,+jotka+toivoisimme+saavamme+viestitellä+aivan+oman+tapaisia+viestejä,+ei+ehken+teitä+miellyttäviä,+mutta+aika+paljon+meille+antavia.Takana+on+elämän+kiihkeät+vuodet+ja+nyt+aivan+arkea+ja+sen+kulumista+toisillemme+haluamme+kertoa,+ei+teiltä+nuoremmilta+mitään+pois+vie,+muille+ketjuille+jää+tilaa+hyvinkin+paljon.Elämänne+saattaa+olla+tylsää,+mutta+löytyy+varmaan+muutakin+lohtua,+kuin+tähän+ketjuun++sekoileminen.Olemmehan+80++palstalla,+kai+se+joitakin+velvoitteita+tuo+tullessaan,+ainakin+sen,+että++rauhaa+kaipaisimme+ja+sitä+edellyttää+jo+ikämme,+näin+toivon;)Sunnuntaipäivän+kivaa+olemista+toivotan+kaikille+palstalaisille
  6. Huomenta+pilvisen+näköiseen+aamuun,+tuuli+kyllä+puhaltelee,+jospa+pilvet+pois+puhaltaisi,+toivon+sen+vuoksi,+että+tarkoitus+on+saada+loppuun+nuo+ikkunanpesuhommat.Eilen+jo+satoi,+mutta+onnekseni+suunnalta+mikä+ei+ikkunoihin+vettä+tuonut,+vielä+voin+ihailla+puhtaita+laseja,+pieniä+ne+ilot+on+minulla;)Muistan+ajan,+jolloin+päivän+uurastettua+oli+koko+koti+puhdas,+nyt+pienissä+erissä+tehden+jo+toisesta+päästä+saa+pölyjä+pyyhkiä,+mutta+pölyä+riittää+ja+loppujen+lopuksi+pölyä+olemme+itsekin,+aikamme+riehumme+ja++muuksi+muutumme.Nimistä+on+ollut+juttua+edelleen,+mikä+että,+tuo+tapa+nimen+salaamisesta+on+aika+yleistäkin,+saapa+nähdä+miten+pojan+nuorempitytär+toimii+asian+kanssa,+maaliskuussa+sukuun+uusijäsen+tiedossa.Ehkä+sen+verran+vilkas+on,+että+ei+pysy+salassa,+poikaa+varmaan+toivovat,+kun+suku+jää+kohta+unholaan,+jatkuvuus+olisi+tarpeen.Makriinalle+nostan+hattua+tuon+sukututkimuksen+jaksamisesta,+minulla+ei+ole+kärsivällisyyttä+etsiä+tietoja+niin+kovasti+kun+haluaisinkin+tietää+esivanhemmistani+ja+suvustani.Demeter,+viisautta+on+jos+ei+urheile,+sanon+että+tyhmänrohkea+olen+minäkin.Kyllä+jää+lamput+minullakin+vaihtamatta,+tukea+pitäisi+seinä+tai+joku+vastaava+olla,+tikkaiden+varaan+en+jää.Kattokruununi+kaipaisi+kirkastusta,+mutta+sitä+en+tohdi+tehdä,+sen+verran+omistan+itsevarjelun+tunnetta+minä+myös.Rahalla+apua+saa,+kävin+jo+kyselemässä+siivousfirmassa,+mutta+päädyin+kuitenkin+omiin+tekemisiin,+nämä+omat+tavat+niin+pinttyneet.Oikeasti+olen+ehkä+kaksi+kertaa+elämässä+olen+kyykäärmeen+nähnyt+ja+en+varmaan+uskaltaisi+edes+kepillä+siihen+koskea,+niin+valtava+kammo+siihen+on.Hyvänen+aika,+kaadoit+puun+ihan+itse+Eliaana,+miten+uskallat+ja+vielä+noin+korkean,+kaatuiko+sinne+minne+pitikin,+mahtava+olet+taitoinesi.Ei+tuohon+hommaan+minusta+olisi,+vaikka+halkaisukoneella+kyllä+puita+haloin+ja+kirveelläkin,+se+oli+mielekästä;)Paljon+on+asioita+mitä+jää+minulta+tekemättä,+vaikka+monitaitoinen+olen+uskonut+olevani,+no+leikisti+tietysti.Kaalikääryleet+on+vielä+tekemättä+tänä+syksynä,+mutta+kunhan+nämä+urakat+ohitan+on+niiden+vuoro,+suurta+herkkua+nekin.Paikat+kyllä+sotkeentuu+niiden+kanssa,+mutta+se+on+pientä+sen+makunautinnon+saadessaan;)Nyt+näyttää+siltä,+että+Luojamme+kuuli+toivomukseni+ja+pilvet+ovat+kaikonneet.Pitäkää+peukkuja,+että+lasit+säilyy,+kun+minä+niitä+työntelen,+nostelen+ja+pesen,+on+tähän+mennessä+ollut+onni+mukana,+pieni+pelko+kuitenkin+kun+ovat+niin+hankalat.Mukavaa+viikonlopun+alkua+ympäri+maata;)
  7. Huomenta+ja+aamutervehdys+melkoisen+tyytyväiseltä+Savon+mummolta,+sain+pestyä+kolme+ikkunaa+eilen+ja+verhotkin+vaihdoin,+yllätin+itseni.Kiipeilemään+kun+rupesin,+kaikki+kaapien+päällisetkin+pesin.Olin+ajatellut+yhden+ikkunan+kerrallaan+pestä,+mutta+tuntui+sujuvan+hyvin+ja+niinpä+urakasta+jäljellä+enää+parvekelasit+ja+muutenkin+sen+puhdistaminen.Ostin+jo+muutaman+kanervankin+parvekkeelle,+mutta+mitättömiltä+vielä+näyttävät,+lisää+vaatii.Turvallista+ajelua+teille+korpikirjailija+ja+ystävä,+muistakaa+kuitenkin+se+koronan+olemassa+olo+ja+sen+tapaan+toimia.Ymmärrän+ihmisiä+joilla+mahdollisuus+nähdä+ja+tietää+hyviä+marikoita,+mutta+tarvetta+ei+enää+ole,+harmittaahan+se,+kun+metsään+jäävät.Kaupassa+eilen+kiinnittyi+katse+pieniin+puolukkarasioihin,+en+ennen+ole+noin+pieniä+tarjouksia+nähnytkään,+2,50+g,+hinta+useita+euroja,+sitä+kun+on+aina+sankoittain+puolukkaa+nähnyt++myytävän.Minä+myös+siivuttelin+ennen+omenia+pakkaseen,+mutta+nyt+vaan+hilloa+keitin,+vähäistä+on+makeiden+piirakoiden+syönti,+enemmän+suolaisia+laitan.Vieraiden+käynti+on+olemattomaksi+käynyt,+yksin+ei+sitten+tule+makeita+syötyä.Kyllä+tämä+niin+hyvä+ajankulu+on+lukea+ja+kirjoitella+tässä+koneen+ääressä,+ajatustakin+tuppaa+mieleen+tulemaan,+kun+viestejä+lukee,+siksi+kai+aina+jotakin+asian+tynkää+viesteistä+kaipaa;)+En+tiedä+mistä+minun+etunimeni+on+vanhempieni+mieleen+tullut,+olisiko+ollut+muotia+silloin,+Japanilaisessa+elokuvassa+nimeni+oli++aivan+samoin+kirjoitettuna+ja+jostakin+nimen+alkua+etsin,+oli+airuesta+muokattu.Anonyymi+13,45,+kyllä+on+äiti+luvannut+suomea+opettaa,+vaikka+varmaan+englantia+keskenään+vanhemmat+puhuvat,+syystä+että+mies+ei+suomea+osaa.Asuvat+suomessa+etelän+kaupungissa,+englanninkielenlehtori+on+äiti,+mutta+savolainen+syntyperä+suomenkielen+pitää+mielessä;)Säälittelin+pikkuneitiä,+miten+selviää+sekakielistä,+äitinsä+oli+sitä+mieltä+että+hyvin+oppii,+lapsilla+sellainen+kyky;)Makriina+ja+Miaelina+toivat+keskusteluun+nuo+Kalevalaiset+nimet,+hyvin+on+minullakin+muistoissa+kaikki++Kalevalan+ja+Kanteletarteosten+runot,+lausuimme+joskus+nuorina+niitä+joukkolausuntana,+voitimme+palkintojakin;)Minulla+on+toisena+nimenä+Kyllikki+ja+perinteen+meinasin+siitä+saada+aikaan,+tytär+sai+nimekseen++toisena++saman,+mutta+eipä+enää+tytölleen+suostunut++laittamaan;)Pojalle+metsän+haltija+Tapio+sitten+tuli+toiseksi+nimeksi,+niin+olin+ihastunut+näihin+kansallisiin+eepoksiin.Minulla+on+kaksi+Kalevala+aiheista+lautassarjaa+seinällä,+juhlavuoden+ja+muu+Kalevala+sarja+ja+tykkään+niistä+kovasti.+Älä+Makriina+sure+marjojen+jäämistä+metsään,+tarvitsevat+ne+metsän+eläimetkin+ruokaa+ja+lannoitteina+hyödyntävät+viimeistään.Tuntuu+nyt+kuitenkin+puolukkaa+metsistä+lähtevän,+kun+kaikki+kilvan+hakevat,+mutta+olisi+kyllä+poimijoita+kaivannut+tämän+menneen+kesän+sato.Tänään+minulla+luppopäivä,+kerään+voimia+jos+huomenissa+tuonne+ikävän+tuntuisen+homman+pariin,+jopa+voimiakin+kysyy,+on+ne+lasit+niin+raskaita+siirrellä,+miten+niin+hankalia+ovatkaan.Varmaan+ensimmäisiä+parvekelaseja+nuo+minulla+olevat,+koska+nyt+olen+nähnyt+helposti+liikkuvia+monella.Tästäkin+selviää+vain+tekemällä,+joten+en+sorru+laiskuuteen,+enkä+apua+vielä+hae;)Torstainsanonta+on+toivoa+täysi,+sitäpä+tässä+jäädään+odottelemaan,+mitä+kivaa+tänään+tapahtuukaan,+toivottavasti+meille+kaikille;)
  8. Huomenta,+pilvinen+aamu+ja+tuuli+reippaan+oloiselta+näyttää.Ihmeen+hyvin+nuo+koivut+vihreyttään+säilyttävät,+muutama+keltainen++oksa+vaan+vilahtaa+tuulen+tuiverruksessa,+kai+se+veden+saanti+on+ollut+riittävää,+kuten+Miaelinakin+arveli.Lämmintä+on+kymmenen+astetta,+ei+pakkasista+tietoakaan,+jospa+vielä+sieniäkin+nousisi.Sain+eilen+yllätyksen,+kuoroystävä+pussit+kanttarellejä+ja+suppilovahveroita+käteen+tyrkkäsi,+teki+mieli+halata,+mutta+maltoin+vaan+kiittelyyn+jättää.Jospa+sukat+varpaiden+lämmittämiseen+vien,+kun+seuraavan+kerran+tavataan.Eipä+yllätykset+siihen+jääneet,+muutaman+kilon+vielä+luumuja+vävyni+toi+ja+lisää+on+luvassa,+jos+haluan,+sisarensa+pihalta+kotoisin.Alkaa+tuntua,+että+nyt+on+ylen+määrin+pakkasesta+otettavaa.Kylläpä+nämä+kotihommat+päivän+saavutuksiin+melkein+jää,+kuten+sinisiru+totesit,+kun+kohentelee+paikat,+tällä+koneella+istumisen+jälkeen,+seuraava+onkin+jo+ruokailun+puuhaaminen+ja+väsymys+kaikesta+palkkana;)Ainahan+sitä+jotain+poikkeavaa+kuitenkin+aikaan+saa+joka+päivä+ja+ihana+ajatus,+että+ei+mitään+pakkoa+juuri+mihinkään;)Kanervien+aika+nyt+alkaa+vuorossa+olla,+olen+katsellut+minäkin+noita+tarjouksia,+haudalle+ainakin+ja+pitänee+sitä+parvekkeellekin+taas+roskaajia+hommata;)Haudat+on+varmaan+jo+siivottu+kesän+kukista,+voisi+jo+hyvin+ajatella+siellä+käyntiä,+kanervat+mukanaan.Rohkea+olet+Eliaana,+kun+siellä+pimeyden+keskellä+asustat,+minusta+ei+tuohon+olisi,+liian+vilkas+mielikuvitus,+kaikki+kolahdukset+ja+tuulen+henkäykset++pelkoa+aiheuttaisi.Näin+ihminen+antaa+itselleen+tehdä+monenlaista+harmia,+kuten+nuo+pelotkin,+kai+se+totuttelua+asuminenkin+vaatii+paikassa+kuin+paikassa,+jopa+metsän+keskellä;)Ihmetys+aina+on+tuo+uusi+sukupolvi,+mukava+seurata+sitä+kehityskaarta+pienessä+ihmisen+alussa.Pojantyttärentyttö+on+vuoden+ja+videoita+äitinsä+lähettää,+siellä+tämä+pieni+touhuilee+ja+lukee+kirjoja+antaumuksella,+sormi+kuvia+osoittaa+ja+puhetta+tulee;)Asuvat+niin+kaukana,+että+harvoin+nähdään,+olen+äitiä++yllyttänyt++puhumaan+suomea+tytölleen,+että+oppisi+myös+minua+ymmärtämään,+kun+se+aika+koittaa,+kotona+englantia+pääasiassa+puhuvat,+isä+ei+suomea+osaa,+oppimisen+paikka+hänelläkin;)Näitä+rikkaita+ja+hyvin+antoisia+viestejä+vaan+tipahtelee,+vaikka+olen+pyydellyt+asiassa+pysymään,+mutta+eipä+siinä+mitään,+jos+onnea+kokevat,+siitä+vaan,+ohitus+on+helppoa;)Nyt+näihin+päivän,+tai+paremminkin+aamupäivän+hommiin,+iltapäivä+jo+lepoa+vaatii;)Kyllähän+näillä+ikäpalstoilla+on+jo+saavutus,+kun+torille+ja+kauppoihin+"matkustaa"+siitä+olen+hyvilläni,+edestään+kaikki+näitä+saamattomuuksia+kohtaavat,+jos+elämä+jatkuu.Ihmeenä+pidän+sitäkin,+että+aina+vaan+jaksan+tänne+viestiä+laittaa,+vaikka+moni+jo+olisi+iskenyt+hanskat+tiskiin;)Itsekäs+olen,+noita+aivojani+yritän+piristää+ja+tämä+tapa+on+minulle+sopiva,+olkoon+kuka+mitä+mieltä+tahansa.Vietetään+kiva+keskiviikko,+toivon+kaikille+jotakin+mielekästä+löytyvän;)
  9. Huomenta+syksyisen+kauniiseen+aamuun+ja+minulle+laulupäivään;)Eiliset+lupaamani+hommat+sain+tehtyä+ja+nyt+ei+parvekkeella+enää+kuin+köynnöskrassi,+kukkii+niin+upeasti,+että+en+raaskinut+vielä+pois+laittaa.Joka+syksy+ajattelen,+että+ensi+keväänä+en+laita+mitään+kasvuun,+muuta+aina+ne+ruukut+vaan+sinne+ilmaantuu.Multaa+keväällä+kannan+sisään+ja+syksyllä+sitten+ulos,+sai+pensasaita+taas+multaa+juurilleen,+raskasta+oli+homma.Taitaa+melkoinen+määrä+maalta+tulleita+olla+Helsingin+väestöstä,+työn+perästä+sinne+tultiin+ja+mennään+vieläkin,+vaikka+kuinka+vaikeaa+on+asuntoa+sinne+saada.Monelle+se+koti+sinne+perustettiin+ja+totuttiin+sen+maailman+elämään,+minulle+hyvin+vieras+on+tämä+elämä+siellä,+onnekseni+saan+elää+näissä+synnyinseudullani.Onhan+se+niinkin,+että+sopeuduttava+on+ja+siellähän+sitä+tyytyväisenä+elää,+mistä+elanto+ja+koti+turvan+antaa.Paloma+mainitsit+vaahteroiden+väriä+muuttavan,+minun+puistikon+vaahterat+jo+aivan+vihreyden+kadottaneen,+satoja+erivärinsävyjä+niistä+löytyy,+aivan+uskomattoman+kauniita+ovat.Sipuleita+istuttelin+minäkin+joka+syksy+ja+koskaan+ei+tulppaanit+keväällä+heränneet,+kai+joutuivat+parempiin+suihin;)Narsissit,+helmililjat+ja+ckillat+kyllä+kukkimaan+selvisivät.Makriinan+omena+satoa+ei+tarvinne+säilöä,+syötyä+tulee;)Tuo+muumiotauti+taitaa+olla+monen+omenalajikkeen+tauti,+pitäisi+kai+myrkyt+laittaa?Tänä+syksynä+olen+kuullut+monen+omenapuiden+omistajien+valituksen,+että+omenat+on+myrskyt+alas+tiputtaneet,+harmi+jos+kauan+maassa+ovat,+ei+enää+kelpaa+säilöön+laitettavaksi.Uskon+minäkin,+että+helpotuksena+koki+Kristiina,+kun+tanssit+päättyi,+elämä+kuitenkin+siellä+teatterin+puolella+vakavammin,+näyttelijän+kokemukset+suurena+apuna+myös+tanssien+parissa.Minulla+on+sellainen+tunne,+että+useamman+kirjoittajan+hampaissa+ollaan+korpikirjailija,+mutta+ihmettelen+kyllä+tuota+sinuun+(joskus+minuunkin)+kohdistuvaa+kaunaa,+mistä+onkaan+kysymys?++Varmaan+on+parasta+rauhoittaa+tilanne+ja++odottaa+aikaa,+että+viestit+alkaa+kulkea+normaaliin,+sopuisaan+sävyyn.Uskon+vakaasti,+että+ei+onnellinen+olo+ole+näiden+ikävien+viestien+laittajilla,+jokin+on+pahasti+vinossa,+eräänlaisia+koulukiusaajia+ovat.Mukavaa+matkaa+sinulle.Ramoonalla+pohdittavana+juhlien+järjestely+kysymykset,+harmia+siinä+onkin,+kun+haluaisi+sankareita+juhlistaa+ja+nämä+estot+sen+estää,+ainakin+osin.Muistan+minä+myös+miten+metsän+aarteita+teki+mieli+kerätä,+milloin+kuivia+kauniita+puiden+oksia,+käpyjä+ja+sammaleita,+varsinkin+joulun+aikaan+käyttöön+tulivat,+oli+mukava+itse+askarrella+ja+laittaa+oman+näköistä+jouluaikaa;)Nyt+en+metsään+asti+kykene,+mutta+menen+viikoksi+seuramummoksi+kälylleni+ja+jotain+pyrimme+aikaan+saamaan+näistäkin+hommista,+maastoa+löytyy+mistä+tarpeita+saamme+ja+joulukortit+ainakin+valmistamme.Kransseja+haudoille+ja+ehkä+minä+saan+parvekkeellekin+jonkun,+kiva+jo+ajatuksena+nämä+tekemiset.Tänään+on+sitten+kesästä+siirtyminen++syksyyn,+näin+joku+tuolla+ystävällisesti+kertoi,+kyllä+taivas+tuosta+syksystä+lupauksia+antaa+tänäänkin,+upea+tumma+väri+taivaanrannalla.Aurinko+sen+mahtia+korostaa,+aivan+upea+näkymä,+näin+voi+syksyllä+myös+olla,+nautitaan+näistä+luonnon+muutoksista+ja+ollaan+ihmisiä+toisillemme;)
  10. Huomenta+ja+uusi+viikko+edessä,+kauniina+se+näkyy+alkavan,+mutta+syksykin+ajaa+monilla+rattailla,+ei+aina+osaa+arvata,+mutta+iltaan+päästään+satoi+tai+paistoi;)Syksyn+tuntu+kyllä+vahvana+ilmassa,+näkee+jo+pukeutumisessa,+kun+katselee+kadulla+kulkijoita+ja+pidempihihaista+itsekin+päälleen+etsii,+kun+ulos+lähtee.En+nyt+ääneen+sano,+että+paistoin+eilen+pullaa,+tätä+tekemistä+ja+niiden+kerrontaa+kun+aina+paheksutaan.En+osaa+arvostaa+minäkään+noita+ilkeitä+tokaisuja,+kyllä+niistä+voi++myös+sanoa,+että+miten+jaksatte?Toivottavasti+edes+itse+nautitte+sanomisistanne.Erilaisia+olemme+kaikin+tavoin,+Makriina+ei+tykkää+syksystä,+minusta+se+on+melkein+paras+vuodenaika,+vaikka+eihän+ainainen+sade+mieltä+nostata,+mutta+värien+hehku+ja+kaikki+maananti+mitä+on+mahdollista+talteen+laittaa,+nostaa+mielialaa.Kevät+taitaa+kuitenkin+se+paras+olla,+silloin+elämä+alkaa+sykkiä+luonnossa+ja+usein+myös+ihmisen+mielessä.Olen+kuin+karhu,+talvipesää+tykkään+laittaa+ja+sitten+lämpimässä+torkutella+ja+muistella+mennyttä+aikaa;)Kyllä+elämä+oli+meidän+lapsena+ja+nuorena+ollessa+aivan+toisenlaista,+ei+huonoa+ollenkaan,+kaikki+neuvot+mitä+saatiin,+sisäistettiin,+ei+niitä+suuremmin+tuputettu,+esimerkki+kai++oli+se+mitä+noudatettiin+ja+tavat+opittiin.Joku+mainitsi+selkäsaunan,+no+yhden+olen+minäkin+saanut+tai+ainakin+sen+tapaisen,+äiti+piiskasi,+kun+kuukauden+sokerikorttiannoksen+syötin+naapurin+lapsille.Nyt+aikuisena+ymmärsin+äitini+kiukun,+kun++ilmansokeria+joutui+kuukauden+olemaan+ja+kun+kaikesta+muustakin+puutosta+oli,+sodan+aikaan+ja+sen+jälkeenkin.Muistan+olleeni+hyvin+äkäinen+äidille+ja+isä+vielä+äitiä+torui,+kun+moisen+harmin+vuoksi+minua+piiskasi.Aikuisena+nauroimme+tälle+harmia+aiheuttaneelle+asialle+ja+asian+ymmärsimme+molemmin+puolin;)Ethän+vielä+mökkiä+kokonaan+jätä,+vielä+saattaa+vaikka+kuinka+kauniita+ilmoja+tulla,+korppis.Nuo+koukut+jäi+minulta+myös+ongella+ollessa+järveen+ja+kalakaveri+ei+tykännyt+yhtään+aina+koukkuja+uudelleen+solmia.Katselin+juuri+pankin+tietoja+ja+huomasin+nuo+äänikirjojen+maksut,+joita+en+muistanutkaan,+ehkä+vähän+turhaa+hommaa+tuokin,+kun+en+ehdi+koskaan+asettua+niitä+kuuntelemaan,+mutta+kun+on+otettu+sekin+valmius,+niin+olkoon.Pitkä+talvi+on+edessä,+jospa+lukuinnostus+tai+tässä+tapauksessa+kuuntelu+tulee+kohdalle.+Ynnämuu+tuosta+lukemisesta+mainitsi,+nyt+minulla+tuokin+mahdollisuus+käytössä,+kun+vielä+mielenkiintoisen+kirjan+löydän,+tiedä+vaikka+ahkeraan+käyttöön+tuokin+mahdollisuus+tulee.Sinisiru+siskosi+miehestä+mainitsit,+on+se+varmaan+aika+vaikeaa+sopeutua+ulkopuolisena+sukuun,+tarkkailua+ja+hyväksymistä+molemmin+puolin.Demeter+taas+sai+nauttia+sukunsa+seurasta+ja+uskon+monta+asiaa+läpi+käytiin,+muistoja+avattiin+ja+läheisyys+koettiin.Rikasta+on+jos+on+iso+suku,+muistelijoita+paljon,+kun+yhdeltä+joku+unohtunut,+toinen+sen+muistaa,+sitä+elää+uudelleen+monia+tapahtumia.Minä+en+tuostakaan+pysty+nauttimaan,+omat+lapset+lähinnä+seurana+ja+heilläkin+omat+menonsa,+yksin+saan+muistojani+vaalia,+no+en+ole+pahoillani,+hyvin+viihdyn+yksinkin;)Tätä+nyt+tänä+päivänä+niin+muodissa+olevaa+yksinäisyyttä+en+koe;)Noista+tansseista+sen+verran,+että+Virpin+ja+Samin+tanssin+pidin+parhaana+ja+ihmettelin+Anskun+ja+Jukan+selviämistä+parhaaksi+pariksi,+niin+raskaan+oloista+oli+Jukan+liikehdintä,+mutta+kannattajia+paljon+muista+hänen+tekemisistään.Turha+oli+pudotus,+kyllä+toisen+parin+olisin+pudottanut.Nyt+päivän+suunnitelmiin,+parvekkeelta+tomaatit+siivoan+ja+pohdin+joko+amppelitkin+pois+ottaisin,+tosin+vielä+kukkivat,+mutta+roskaavat+niin+kamalasti.Pyykki++odottaa+silittämistä+ja+siinähän+sitä+jo+hommaa+aamupäiväksi+onkin,+joten+näin+menee+päiväni+iltaan,+jos+ei+jotain+muuta+ilmene.Mukavaa+päivää+teille+omien+puuhastelujenne+kanssa,+pistäytykää+viesti+laittamassa;)
  11. Sunnuntaiaamu+jälleen,+viikko+vierähti+pitäen+sisällään+myrskyä+ja+aurinkoa.Tämä+päivä+näyttää+lupaavalta+auringon+suhteen,+tuolta+se+melkoisen+kirkkaalta+taivaalta+paistaa+ja+varmaan+metsiin+taas+kertyy+puolukan+innostamia+kerääjiä.Maistui+illalla+saunan+jälkeen+puolukkamehu,+kiva+on+kun+on+mistä+ottaa;)Eilen+raastoin+porkkanoita+pakkaseen,+on+sitten+jouluna+porkkanalaatikko+tarpeet+omasta+takaa,+kaupasta+saisi+helpolla+sitä+valmista+sosetta,+mutta+kun+minulla+aika+riittää+näihin+"minä+itse+"+hommiin,+niin+miksi+en+tekisi;)Makriina+olet+onnellinen,+kun+on+oma+piha+missä+voi+halutessaan++puuhastella,+samalla+tuota+raitista+ilmaa+vetää+keuhkoihin,+toki+töitäkin+löytyy,+mutta+ajan+kulua+sekin,+jos+voimia+riittävästi.Minulla+aamu+antaa+intoa+aloitella+yhtä+sun+toista+tekemään,+mutta+kolmen-neljän+tunnin+jälkeen+voimat+ovat+hiipuneet,+todettava+ja+uskottava,+että+mikään+ei+ole+kuin+aiemmin+oli.Olen+kuitenkin+iloinen,+että+selviän+näistä+vaatimattomista+tekemisistä+ja+apua+en+tarvitse+vielä+pyytää.Kun+koko+elämänsä+ajan+on+oppinut+mitoittamaan+tekemisensä+niin,+että+omin+voimin+pärjää,+vaikealta+tuntuisi+apua+pyytää,+kai+sekin+aika+vielä+koittaa,+jos+elämää+jatkuu.Hyvä+on,+että+apua+nykyään+on+tarjolla+sitä+tarvitseville.Tuo+roskien+lajittelu+on+vakava+asia,+jos+jokainen+sen+tosissaan+ottaisi,+joku+muu+tärkeämpi+asia+voisi+niihin+menevät+eurot+saada.Kyllä+verenpaine+nousee,+kun+huomaa+pahvilaatikoita+sekajätelaatikosta+löytyvän,+tekisi+mieli+lappu+laittaa,+kysyä+eikö+lukemisen+taitoa+ole,+kun+seinällä+ohjeet++ei+perille+mene.Syyllistän+aika+paljolti+talomme+nuorta+väkeä+ja+ihmettelen+eikö+heidän+tulevaisuudesta+ole+kysymys,+minun+ikäni+ei+sitä+suurta+tuhoa+ehdi+kokemaan,+mitä+ennusteet+lupaa,+heidän+on+tulevaisuus.Mistä+johtuu,+että+vaikka+tämän+päivän+tiedottaminen+ja+osaaminen+yltää+mittaamattomiin+saavutuksiin,+ei+näin+tärkeä+asia+päähän+napsahda.Jo+lapsena+sain+opin,+että+roskia+ei+tiellä+heitetä+ja+vahingossakaan+ei+mitään+käsistäni+tipahda,+roskat+kotiin+kannan.Pieni+asia,+mutta+ajan+oloon+mittava+teko.+tämä+pitäisi+kaikkien+osata+ja+viitsiä+hoitaa.Nyt+on+sitten+tullut+selväksi+tämä+roska+asia+monelta+tapaa,+jospa+jättäisimme+sen+toivomuksin,+että+asia+korjaantuu++ja+vastuu+lisääntyy+tässäkin+asiassa.Jatketaan+syysiloista+ja+väriloisteesta+nauttien,+onhan+maassamme+niin+valtavasti+hyvää,+minkä+toivoisi+tulevaisuudessa+myös+näin+olevan;)Kaunista+syyssunnuntaita+kaikille,+vielä+päivällä+lämmintäkin+voi+olla;)
  12. Huomenta+kauniiseen+lauantaipäivän+aamuun.,+taivas+kauniin+sininen+ja+hieman+oksat++++tuulesta+kertovat,+lämmintä+kahdeksan+astetta.Niin+se+syksy+on+luonamme,+yöt+kylmenevät+ja+kosteus+lisääntyy.Luonto+muuttaa+värejään+aina+vaan+kauniimmaksi+ja+voin+kuvitella+pihasi+villiviinin+värityksen+Ramoona+ja+siihen+kaikki+maassa+olevat+oman+sävyn+antaa,+kerrassaan+upea+näkymä.Ei+näy+kurkiauroja+minun+taivaan+osalla,+taitavat+kiertää+jotakin+muuta+kautta,+tai+sitten++lähtöä+vasta+tekevät,+näiden+seutujen+elävät.Tuo+lukupiiri+voisi+olla+kiva+juttu+myös+meidän+kerholaisten+kanssa,+pitääpä+ehdottaa.Sinisirun+ateriat+aina+niin+monimutkaisilta+ja+ehkä+harvinaisemmilta+kuulostaa,+mutta+varmaan+hyvin+maukkaita+ja+taitava+laittaja+olet.Katselen+juuri+ikkunasta+miten+naapurin+vanhempi+mies+koiransa+kanssa+ulkoilevat.Pieni+koira+ja+hyvin+terhakka,+eivät+lenkkejä+tee,+ehkä+isäntä+ei+jaksa,+kepin+kanssa+kulkee,+mutta+asiat+hoituvat+ja+koiran+ehdoilla+kotiin+lähdetään.Kaikki+ohikulkijat+heitä+tervehtii+ja+iloisen+näkymän+vuoksi+hyvä+mieli+minullakin;)Näyttää+koirakin+tyytyvän+pieneen+ulkona+oloon,+pihapiiri+riittää.Meillä+ei+roskakatoksessa+ole+lasille,+ei+metallijätteille+laatikkoa,+City-marketin+pihassa+löytyy+nämäkin+laatikot+ja+kauppareissulla+voin+tarvitessa+ne+viedä.Minulle+tuli+kiire+siivota+olohuone+ja+saada+uudet+matot+lattialle+ja+verot+vaihdoin+myös,+vähän+yritin+mattojen+väritystä+seurailla.Syyssiivous+on+alkanut+vähän+tavallisesta+poiketen,+mutta+joka+kohta+tuli+kyllä+läpikäytyä.Ikkunan+pesin+vain+sisäpuolelta,+niiden+pesut+siirrän+myöhemmäksi,+ehkä+parvekelasien+pesun+yhteyteen.Ei+pitäisi+valittaa,+mutta+poikki+oli+mummo,+kun+torin,+kaupan+ja+vielä+vintille+kipusin,+ja+maton+ulos+kiikutin.Saatuani+olohuoneessa+kaiken+siihen+kuntoon,+että+matot+lattialle+sain,+oli+ulkona+olevan+maton+hakeminen+jo+vaikeaa.Piti+välillä+pitkälleen+ruveta,+kun+migreenin+poikanen+silmissä+sahalaitojaan+viritti,+kyllä+on+myönnettävä+että+vauhtia+on+hillittävä.Edellisenä+päivänä+jo+ennakkoon+työtelin+huonekaluja+ja+kirjahylly,+vaikka+osin+tyhjensin,+oli+painavammaksi+muuttunut,+mutta+nyt+kuitenkin+voin+myhäillä,+lopputulos+miellyttää;)Tuo+ynnämuun+talon+tapa,+lavan+paikalle+hommaaminen+voisi+olla+ihan+varteenotettava+tapa,+näkyy+aina+katokseen+jotain+sekajätteeseen+sopimatonta+ilmestyvän+ja+varmaan+hallituksen+puheenjohtaja+niitä+omilla+kustannuksillaan+sitten+pois+kuskaa.Ei+varmaan+mikään+kiva+homma+ole,+pitää+esittää+tuota+tapaa+mikä+toimii+ynnämuun+talossa.Ei+varmaan+joka+vuosikaan+tarvitsisi,+kun+vaan+tietoa+olisi+milloin+tapahtuu,+voisi+jokainen+omissa+tiloissaan+pitää+ajankohdan+tulemiseen+asti.Onnea+nimipäiväsi+johdosta+korppis,+onhan+se+hienoa,+että+myrskyn+sait+nimesi+kohdalle,+harvinaista+ainakin.Minä+tuolla+kännykällä+joskus+kuvia+nappaan,+mutta+aika+turhaa,+joka+paikassa+on+albumeita+ja+kuvia+koneellakin,+eipä+tule+katsottua+ja+tuskin+jälkipolvi+kovinkaan+ihastuneita+minun+kuvista+on.Aikaa+kun+riittäisi+olisi+mukava+vanhempia+katsella,+mutta+aika+tähänkään+hommaan+ei+riitä.Tässä+muutama+päivä+sitten+sattui+vanha+albumi+käsiin,+kun+siivoilin+hyllyjä+ja+olipa+ihan+yllätys+kun+itseni+ihan+ihmisen+näköisenä+näin,+vähän+on+muutosta+tapahtunut;)Kyllä+se+häiritsevää+on,+jos+koira+jatkuvasti+haukkuu,+kokemusta+täälläkin,+mutta+yritän+hillitä+itseäni,+sillä+tiedän+että+rakas+ystävä+omistajilleen+on+ja+koiran+kuuluu+haukkua,+mutta+ajankohta+ja+paikka+olisi+sillekin+syytä+oppia.Nyt+siirryn+keittiön+puolelle+ja+alan+tulevan+viikon++aterioita+valmistamaan,+uuniin+laitan+monenlaista+syötäväksi+tarkoitettua+ja+suolaakin+laitan+joka+ruokaan+kohtuudella;)Nauttikaa+tavallanne+tästä+kauniista+päivästä,+mikä+meillä+ainakin+edessä+on,++metsään+ken+kykenee;)
  13. Huomenta+ihan+tavanmukaiseen+märän+näköiseen++aamuun,+myrskystä+en+mitään+tiedä,+nyt+ainakin+koivut+aivan+tyynen+näköisinä+tuossa+seisovat,+vaurioita+ei+näy.Kerhossa+olin+ja+väkeä+liki+sata+henkeä,+turvavälit+oli,+aina+tyhjinä+olevia+tuoleja+välissä.Niin+puhallettiin+toiminta+alkamaan,+tosin+oman+jälkensä+on+korona+jättänyt,+kaikki+niin+epätodelliselta+tuntui.Kalassa+käydessäni+hauki+monta+siimaa+katkaisi+ja+sitten+koukku+kidassa+lopun+elämänsä+eleli,+näin+luulen.Mukava+sinulla+tuo+kissa+ystävä,+aina+joku+odottamassa+Eliaana;)Enpä+ole+kurkia+nähnyt+sitten+maalla+ollessa,+kun+neljä+kurkea+pellolla+aina+ruokaili,+tilhet+on+jo+saapuneet++etelämmäksi,+kun+pihlajassa+kuhina+käy.Minä+en+kasseja+nykyisin+kanna,+aina+kaupassa+käydessä+vetokassi+mukana,+se+on+kätevä,+mahtuu+paljon+tavaraa+ja+ei+edes+raskaalta+tunnu+vetää,+hyvä+keksintö+sekin.Kyllä+näitä+kipupisteitä+aina+ilmaantuu,+nyt+on+oikean+käden+peukalo+ja+ranne+kipeitä,+piti+tuki+laittaa.Arvaahan+sen+kun+yli+kahdeksan+kymmentä+vuotta+ahkerassa+käytössä+ollut,+kulumista+ilmaantuu.Hankalaksi+elämä+muuttuu,+jos+kädetkin+toimimattomiksi+menee.Ainahan+niitä+löytyy+erimieltä+olevia+joka+asiasta,+no+ihan+hyvä+niinkin,+eihän+mitään+edistystä+tapahtuisi,+jos+kaikki+samaa+mieltä+oltaisiin.Joskus+vaan+tuntuu+kohtuuttomilta+nuo+arvostelut+esimerkiksi+hallitusta+kohtaan,+rajallisia+on+heidän+vaihtoehdot.Uskon+vakaasti+että+jokainen+sielläkin+parastaan+antaa+oman+ymmärtämisen+kanssa,+päätökset+ei+vaan+samalla+tapaa+kaikkiin+kohdistu,+tyytymättömyys+siten+purkaantuu.Makriina+mainitsit+nuo+asunnottomat+joilla+ei+varmaan+paikkaa+missä+turvallisuuttaan+hoitaisivat+tämän+taudin+kanssa,+siltojen+alla+ei+käsidesejä+löydy+ei+muutakaan+turvaa.Näin+ollen+paljon+on+mahdollisia+taudin+kantajia+heidänkin+joukossa,+mutta+milläs+estät,+toisaalta+voihan+olla+niinkin,+että+mikään+tauti+ei+pure+heidän+elämäänsä,+ovat+rokotuksen+saaneet+elämän+tyylistään.Harmillinen+asia+tämäkin+hyvinvointivaltion+kohdalla,+ei+asiat+läheskään+hyvin+ole+kaikilta+osin+maassamme,+oikeita+huolen+aiheitakin+löytyy.Toivotaan+kovasti,+että+elämä+pääsisi+normaali+tilaan+ja+kaikki+keväällä+kesken+jääneet+asiat+tulee+hoidetuksi,+luulen+kyllä,+että+oman+sävyn+tämä+tauti+on+jättänyt+ja+vie+aikaa+palata+entiseen,+hyvä+jos+kuitenkin+lähes+normaaliksi+nimetty+elämä+alkaa+sujumaan.Tauti+tapauksia+vaan+aina+ilmenee+ja+tuo+matkustaminen+vapaasti+joihinkin+maihin+voi+yllätyksiä+tuoda.Yhdistyksemme+on+joulukuun+alussa+tekemässä+matkaa+Tallinnaan,+jätän+kyllä+suosiolla+väliin+ja+voi+olla,+että+ehtii+kieltokin+vielä+tulemaan.Tammikuun+lopulla+sitten+Pärnuun,+jospa+sitten+jo+valoisammalta+tauti+tilanne+näyttäisi.Eteenpäin+on+suunnitelmia+oltava,+se+on+elämän+ylläpitämistä,+ei+periksi+pidä+antaa.Nyt+katselen+tämän+päivän+tekemiset+ja+odottelen+sitä+myrskyä,+jospa+se+viiveellä+tänne+tulee,+tihkusateinen+päivä+kuitenkin+edessä,+ei+pakolla+ulos+mene,+jos+ei+tarvetta+ilmaannu.Hyvää+olemista+vaan+kaikille,+sateen+sattuessa+ollaan+kotona;)
  14. Huomenta+ja+nyt+idän+taivas+punaisena+loistaa,+se+merkki,+että+sateet+tulevat,+toivottavasti+suuremmilta+tuhoilta+vältytään.Tänään+kerhopäivä,+saattaa+väkeä+olla+huomattavasti+vähemmän+mitä+ennen.Minä+myös+aina+silloin,+kun+en+teeveetä+katso+kuuntelen+radiota,+siinä+sivussa+saa+jotain+asiatietokin.Syksy+tuo+aina+nuo+säilömiset,+kun+ne+on+tehty+alkaa+siivoukset,+talveen+valmistautuminen;)On+mukava,+että+saat+lääkärin+ja+nuo+kokeet+pian,+ei+tarvitse+arvailla+kuntoaan+ja+saa+lääkkeet+jos+niitä+tarvitset+korpikirjailija.Kyllä+pitää+minunkin+sitä+joka+vuotista+kokeiden+ottoa+kohta+harkita,+mitä+tuo+tullessaan,+vai+jatkuuko+sama+meno?Sinisiru++lihakeiton+keitti,+minä+kaalikeittoa+meinaan+tehdä,+nuo+kaalikääryleetkin+tulevat+sadepäivien+myötä+tehtyä.Olen+joskus+erehtynyt+ostamaan+20%+rasvaa+sisältävän+jauhelihan+ja+se+ei+kyllä+miellyttänyt+suuta+ei+mieltä.Kaaliruoka+vaatii+vähän+enemmän+rasvaa+siihen+ehkä+tuokin+määrä+uppoaisi.Siitä+se+piha+siistiytyy,+vaikka+muutaman+puskan+päivässä+saisi+siivottua,+syksy+on+monasti+aika+pitkäaikainen,+ellei+nyt+lunta+sitten+tuo+etuajassa.Minun+koneeni+ei+ole+vielä+mitään+ihmeempiä+harmeja+tuottanut,+joskus+pitkän+kirjoituksen+jälkeen+väittää,+että+en+ole+kirjautunut.Ei+paha+tuo+hinta+ollut+lainkaan,+minä+sen+30+maksoin,+en+viitsinyt+perua+tilausta,+vaikka+halvemmallakin+olisin+saanut,+onhan+siinä+se+metsään+meno+vaiva,+vaikka+kerääminen+nopeaa+olisikin.Oma+homma+kaikessa,+jos+helpommalla+haluaa+päästä,+on+maksettava.Puolukka+onnistuu+muovipussissakin,+mutta+mustikka+ja+mansikka+ei,+piti+kyyti+hommata+mansikan+oston+aikaan.Tutun+tuntuinen+tuo+kissan+piilon+meno,+niin+tapahtui+meilläkin,+kun+mökiltä+kotiin+aiottiin+lähteä.Kyllä+kissakin+äänenpainosta+tunnistaa+komennon+ja+onneksi+uskoi,+ettei+auton+alle+juossut.Ajattelin+minäkin,+että+jos+joku+tarjoaa+puolukoita,+ostan+ja+teen+hapon+kanssa+juotavaa+puolukkamehua,+se+on+hyvää+ja+terveellistäkin.Ihana+istuskella+uunin+tai+takan+loisteessa,+ei+kiirettä+mihinkään,+on+vaan+rauhaa+ja+hiljaisuutta.Tuo+on+ihan+asiallinen+toivomus,+jos+ketjumme+ei+innosta,+on+paras+mennä+muualle.Ketään+ei+pakoteta+palstalla+mihinkään.Nyt+kaalit+ja+lihat+kattilaan+ja+valmistus+ennen+kerhoon+lähtöä,+on+sitten+valmiina+kun+sieltä+palajan;)Suunnitellaan+ja+tehdään+nyt+sisähommia,+kun+myrsky+ulkona+raivoaa,+ja+kyllä+tuo+tuloaan+tekee,+tihkusadetta+näkyy+tulevan+ja+oksat+uhkaavasti+heiluvat,+tuulen+tuiverruksessa,+kotona+kumminkin+lämmintä+ja+turvallista+on+olla;)
  15. Huomenta+vieläkin+hyvin+kauniiseen+aamuun,+uhkia+on+kovasta+myrskystä+huomiseksi+annettu,+mutta+näkee+sitten+miten+käy.Pulmu-puolukoiden+rasioiden+laitto+minulla,+viisi+litraa+tein+ja+loput+survoin+tavan+mukaisesti,+nyt+sitten+kaikki+hyvin;)Palstalla+ei+kuitenkaan+kovin+kivaa+viestittelyä+ole,+mutta+yritetään+sivuuttaa+ikävät+ja+jatkaa+entiseen+tapaan.Tulee+kylläkin+mieleen,+että+entäs+jos+Noja-tuolia+ei+olisi,+tulisiko+rauha+palstalle?Nyt+myöhässä+onnittelen+Makriina,+en+eilen+koneella+piipahtanut+sitten+aamun,+joten+siksi+myöhässä+olen,+siis+oikein+lämpimät+onnittelut,+ikä+on+vaan+numeroita;)Virkeä+olet,+kun+kirjoittelet+niin+mukavasti+ja+sekin+on+totta,+että+tällä+iällä+ei+vuosi+tai+kaksi+mitään+eroa+tee.Toivottavasti+vahvasti+saivat+varaston+pystyyn,+ettei+huominen+myrsky+heti+tee+tuhojaan.Samat+toiveet+minulla+myös+demeter,+hyvin+kirjoitellen,+ei+toisia+mustaten+jatkuvuus+säilyy,+näin+ainakin+toivon+ja+tämä+vakiporukka+jaksaisi.Varmaan+puolukkametsään+meno+houkuttaa+vielä+tänäänkin,+kun+niin+kaunis+tuo+sää+on+ja+marjoja+kuuleman+mukaan+metsät+pullollaan,+minä+kyllä+nyt+olen+kaikista+metsän+antimista+hyvilläni+ja+tyytyväinen,+ai+niin,+sieniä+puuttuu,+saakohan+vielä+sienisalaatti+tarpeet?Eliaana+onko+kissasi+rotuyksilö,+norjalainen+metsäkissa++lähtöjään,+vai+muuten+vaan+pitkäkarvainen,+ihania+nuo+karvaturrit+ovat+vaikka+työlästä+on+turkkia+selvittää.Minun+pienen+koirani+korvakarvat+tuppasivat+aina+myös+takkuuntumaan,+piti+saksia+välillä.Uskon+sinun+iloksesi+puolukoita+haalivan,+kun+niin+hyvin+niissä+ympyröissä+kerrot+viihtyväsi;)Iloinen+olen+mukavasta+elostasi,+vaikka+hieman+kademielikin+tulee;)Ynnämuu,+kyllä+tuo+ihan+vähän+tuppaa+häiriötä+tuottavan++tai+intoa+ainakin+viestittelyyn,+mutta+eipä+ihan+kokonaan+anneta+kirjoittelun+loppua,+olemmehan+jo+monia+asioita+kokeneet,+ei+aina+niin+helppojakaan.Elämä+ei+aina+ihan+piirustusten+mukaan+ole+kulkenut,+mutta+näin+pitkälle+on+kumminkin+päästy+ja+vielä+on+toivoa+jaksamisesta+edelleenkin.Yllätyin+miten+monta+viestiä+on+ylläpito+poistanut,+joten+tarkkana+ollaan+sielläkin,+oikein+hyvä+kiitoksen+arvoista+kerrassaan.Nuo+ikäkysymykset+ei+harmita,+olemmehan+oikealla+palstalla;)Olen+aina+saanut+tarvittuani+apua+terveyskeskuksista,+kokeet+ja+muutkin+käyntini+on+sujunut+hyvin,+tosin+perusterve+olen+ollut,+ei+liikoja+käyntejä+ole+tarvinnut.Mukava+on+aina+kuulla,+että+palveluja+riittää+ympäri+maata,+jos+apua+tarvitsee,+niitä+veroja+kovasti+maksetaan,+minä+muiden+mukana+ja+olen+ajatellut,+että+minun+osuudesta+voi+joku+saada+apua,+kun+en+usein+itse+tarvitse.Minulla+todettiin+pullistuma+alaselässä+jo+aikoja+sitten,+mutta+vuosien+ajan+olen+selvinnyt,+lääkäri+sanoi+sen+ehkä+kuivaneen+omia+aikojaan,+mikä+on+ollut+hyvä+asia.+Tietysti+ikäni+perusteella+jo+kolotuksia+tulee,+mutta+ei+suurempia+lääkäri+käyntejä+kuitenkaan.Onnellinen+olen,+että+elämä+sujuu+vieläkin+kohtalaisesti.Tänään+laulupäivä,+pieni+osa+porukkaa+vaan+laulamisesta+iloa+etsivät,+minä+muiden+mukana,+oikein+hyvää+tätä+päivää,+nautitaan,+huomenna+voi+olla+toisin,+tulevaa+tautiahan+ei+tarvitse+sairastaa+säänkään+suhteen;)
  16. Huomenta+taas+viikon+alkuun+ja+nyt+taivas+kauniin+sininen,+houkuttaisi+sää+ikkunan+pesuun.Sormet+syyhyää,+kun+mieli+tekisi+koti+uudistaa+sillä+tapaa+mikä+on+mahdollista.Uutta+ei+ole+kuin+pari+mattoa,+mutta+huonekalujen+siirtelyllä+uutta+ilmettä+saa.Puolukoita+saan+tällä+viikolla+ja+sittenpä+onkin+kaikki+tarvittavat+talven+varalle.+harmi+kun+ei+ole+kellaria,+että+saisi+talven+perunatkin+nyt+ostettua,+no+onhan+pieni+lohtu+pakkasessa;)Meitä+mummoja+on+monenlaisia,+isoja,+kauniita,+pieniä+ja+vanhoja,+mutta+aina+mummo+kumminkin+jollain+tapaa.Varmaan+ihana+tuommoinen+aito+niiailija,+mukava+kun+uskaltaa+olla+oma+itsensä.En+jaksa+yrittäkään+mitään+filosofiaa+harrastaa,+no+onhan+sanottu,+että+arjen+elämäkin+osin+sitä+on;)Mukava++kun+pääset+kalustamaan+lapsenlapsesi+kotia+Makriina+ja+jos+vielä+tarjottava+kelpaa,+tuleehan+pieniä+lovia+hyllyihisi+tälläkin+tapaa.Ei+varmaan+pojilla+ole+paljonkaan+tietoa+mitä+kaikkea+keittiössä+tarvitaankin,+mutta+siitäpä+ne+opit+karttuu+ja+taidot+lisääntyy.Itsenäistyminen+tuolla+tapaa+alkaa,+kiva+varmaan+on+kotia+omannäköiseksi+laittaakin+ja+jos+asuinkaveri+kiva,+elämä+sujuu.Tyttärentyttärentytär+myös+aloitti+oman+elämänsä+omassa+kodissaan.Kissamummo+pääkaupungissa+vieraillut,+minulla+ei+sielläkään+monta+sukulaista+löydy+ja+ei+edes+niiden+vähien+luona+tule+käytyä.Meillä+ei+oikein+sukurakkaus+minun+puolen+sukulaisten+kanssa+ole+aktiivista,+veljen+ja+siskon+lapset+ovat+etääntyneet.Muistan+hyvin+miten+vanhempieni+eläessä+aina+jouluisin+kokoonnuttiin+ja+vielä+muutama+vuosi+heidän+pois+menon+jälkeenkin+minun+luona,+mutta+nyt+jokaisella+omat+ympyränsä.Silmissäni+näen+nuo+kertomasi+puolukkamättäät,+on+ne+niin+kauniita+ja+houkuttavia+keräämään,+mieheni+kanssa++aina+moottoripyörällä+puolukkaan+hurahtelimme+ja+marjoa+vanhemmillenikin+kerättiin.Se+oli+sitä+avioliiton+alkuaikaa,+autoa+emme+heti+omistaneet.Minusta+on+kiusallista,+kun+taas+on+alkanut+tuo+kinaaminen,+mitä+sillä+voitetaan?En+missään+vaiheessa+ole+halunnut+itseäni+vedettäväksi+tuon+tapaisten+viestien+sekaan.Jos+ei+muuta+kirjoitettavaa+löydy,+en+halua+noihinkaan+osallistua.Mitäs+jos+jätettäisiin+nuo+riitaa+kylvävät+ja+oltaisiin+ihmisiä+ihmisille?Eikö+voisi+ajatella,+että+tämä+yksi+ketju+torilta+säästyisi,+ihan+sovinnolla+vaan+viestitellään.Ikävältä+tuntuu,+että+minäkin+myrskyn+silmään+olen+joutunut+tahtomattani,++emmehän+kaikki+toisiamme+suvaitse,+mutta+pakko+ei+ole+siitä+hälyä+nostaa.Minulla+ei+riitä+intoa+arvailuun,+kuka+mitäkin+kirjoittaa+anonyymin+takaa,+se+on+yksinomaan+hänen+omalla+vastuullaan.Tuuli+puhaltelee+ulkona,+jospa+se+pyyhkäisee+kaikki+vaikeudet+myös+Noja-tuolista;)
  17. Sunnuntaiaamuun+taas+silmät+avattu+ja+sää+todettu,+sateista+ja+tuulta+näkyy+olevan,+hyvä+tuota+on+ikkunasta+katsella,+mihinkään+ei+ole+pakko+lähteä.Pientä+pelkoa+tunnen,+kun+tytär+joutuu+tuossa+tuulessa+mökiltä+moottorilla+ajelemaan,+mutta+ehkä+he+osaavat+tyynemmän+kohdan+löytää+ja+pois+pääsevät.Siitä+ikäviä+nuo+saarimökit.Perintöinä+me+jälkeläisille+jotain+aina+jätetään+itsestämme,+aina+vaan+toivoisi+ettei+sitä++ikävää+mitä+itsestään+tunnistaa.Ulkonäkökin+jossain+muodossa+ilmenee,+tytär+oli+nuorempana+isänsä+näköinen,+nyt+vanhemmiten+minun+piirteitä+ilmenee.Pojan+nuorempi+tytär+katsotaan+minun+näköiseksi,+mene+ja+tiedä?Tuo+työelämä+on+niin+kaukainen+asia,+että+ei+enää+osaa+edes+kuvitella+itseään+johonkin+aikataulumuottiin.Noita+hirvikärpäsiä+inhoan+minäkin+aivan+kamalasti,+punkkeihin+en+ole+tutustunut,+toivoisin+että+en+koskaan+niitä+näkisikään.+Kyllä+niitä+täälläkin+on+pari+ystävää+sairastunutkin,+mutta+onko+joku+perushaju+mikä+niitä+houkuttaa,+olen+pitkässäkin+nurmikossa+kulkenut,+ei+ole+kohdalle+sattunut,+onnekseni.Ynnämuu+harjoitus+tekee+mestarin+jopa+imurin+käytössä,+minä+en+kyllä+siihen+koskaan+opi,+kyllä+taas+eilen+sitä+vetelin+ja+selkä+sen+kanssa+oleskelun+tunsi.Kyllä+se+tuo+sinunkin+soutamisesi+kuntoa+lisää,+tekisi+hyvää+minun+niskalleni,+vaikka+joka+aamu+yritän+virutella+oikein+ohjelman+kera,+kipeä+se+vaan+on.Kai+on+uskottava,+että+tämän+ikäinen+ei+vaivoistaan+pääse,+kunpa+saisi+edes+tässä+tilassa+pysymään.Vähän+meinaa+harmittaa,+kun+tulin+osallistumaan+tuonne+toiseen+ketjuun,+lapsellista+mielestäni+ruveta+kinaamaan+asioista+mitkä+ei+muuhun+johda+kuin+väittelyyn,+tehty+mikä+tehty.Ihmettelen+kuitenkin,+että+miten+kirjoittajilla+on+halua+aina+puuttua+minunkin+viesteihin,+olen+yrittänyt+selväksi+tehdä+miksi+mitäkin+teen,+mutta+jostakin+syystä+ei+perille+mene.Mielestäni+Noja-tuoli+on+siitä+kiva+ketju.+että+tänne+tulee+samat+kirjoittajat+useinkin+kertomaan+elämästään+ja+näin+on+tutuiksi+päästy,+sillä+tasolla,+että+voi+ystäviksi+kutsua.Tarkoitus+on,+että+kaikki+jotka+tykkää+elämästään+kertoa+voi+sen+tehdä+ja++aivan+näitä+tekemisiään+luetella,+keneltä+se+on+pois?Aina+samoista+asioista+kiinnostuneita+kirjoittajia+mukaan+toivotaan.Viesti+lähtee+kun+enteriä+painaa+ja+jos+ei+tarpeeksi+ole+miettinyt,+saattaa+harmeja+saada+aikaan,+väärinymmärryksiä+tulee.Olen+pyrkinyt+rauhanomaiseen+viestintään+ja+yrittänyt+nielaista+ne+huonot+asiat,+mitkä+toki+mieltä+joskus+pahoittaakin.Kunpa+kaikki+ymmärtäisimme,+että+toisiamme+tarvitaan+täällä+palstoillakin,+yritystä+saada+viestit+elämään+ja+jatkuvuus+näin+pysymään.Tapanani+ei+ole+neuvoa,+toivomus+tässäkin,+sovimme+kaikki+palstalle+ja+yksi+ketju+tämä+Noja-tuoli+vaan+on,+ei+kovin+paljon+tilaa+vie,+jatketaan+hyvässä+hengessä;)Minun+vaahterani+jo+aivan+punavoittoisena+hehkuu,+kohta+lehdettömäksi+riisuuntuu+ja+siitä+se+alkaa+talven+odotus,+voidaan+hyvin+ja+iloitaan+luonnon+hehkuista;)
  18. Lauantaipäivä+aluillaan+ja+pilvisenä+tuo+aloittaa,+toivoisi+kuitenkin+sateilta+säästyttäisiin,+ihmiset++puolukassa+talven+varastoja+täyttämässä.Sitä+minä+myös+eilen+tein,+siis+talveen+varustautumista;)Neljä+purkkia+täytin+punajuurilla,+pieniä+purkkeja+1litran+vetoisia,+ne+olen+todennut+riittävän+talven+yli.Keitin+ja+survoin+lanttusurvoksen,+joulun+lanttulaatikon+tarpeisiin,+pääsen+helpommalla,+kun+ei+talven+keleillä+tarpeita+tarvitse+haalia;)Noin+olen+minä+myös+tehnyt+Neeasa,+jäiset+siivut+piirakan+päälle+ja+uuniin,+hyvää+tulee,+nyt+odotan+vielä+saavani+omenoita+siivuja+tehdäkseni,+pakkaseenkin+vielä+sopii,+alkaa+kyllä+jo+kaksi+olla+täynnä+tavaraa.(pieniä+kumpikin)Puolukoita+vielä+pakastan+pienissä+rasioissa+on+mukava+pöytään+lisukkeeksi+nostaa.Pulmu+sokeria+jo+ostin,+osan+laitan+tällä+reseptillä.Aivan+samat+pullat+leivoin+viime+pyhänä,+on+se+niin+helppoa,+kun+pakkasesta+löytyy+kaikkea+myös+leipomuksiin.Eliaana+soutelusta+nautiskeli,+minä+olisin+kyllä+ongen+mukaan+ottanut,+mutta+ihana+on+myös+rauhassa+antaa+veneen+lipua+silloin+tällöin+nykäistä+liikettä,+siinä+ehtii+maisemat+ihastella.Eipä+tuota+ihanuutta+ole,+vaikka+järvi+kivenheiton+päässä+onkin,+rannalla+veden+liikettä+katselen,+onhan+sekin+jotain;)Varmaan+noinkin+on+kuten+tuo+viesti+kertoo+kasvomaskien+tehosta,+mutta+tuo+epävarmuus+aiheuttaa+empimistä,+todennäköisesti+sana+on++arvoituksellinen+ja+eihän+kukaan+mitään+ehdotonta+tietoa+ole+antanutkaan.Mitenhän+kova+pakkanen+vaikuttaisi+tähän+taudin+kulkuun,+kuolisiko+tyystin?Tuo+omenapuiden+kasvatuskin+on+riskaapeliä,+jos+muuten+onnistuisi+jyrsijät+viimeistään+puiden+kimppuun+käyvät.Löytyyhän+hyvinkin+vanhoja+omenapuita,+mitkä+vuodesta+toiseen+satoa+antavat,+eikö+sitten+kaikki+lajikkeet+jyrsijöille+kelpaa,+antavan+kuoren+olla+rauhassa.Tuo+ruokien+maustaminen+ei+minua+innosta,+kyllä+suola+ja+pippuri+ovat+ne+enemmän+käytetyt,+sokeri+myös+silloin+kun+se+ruokaan+kuuluu,+esimerkiksi+porkkana+keitinveteen+suolan+lisäksi+hieman+sokeria+ja+jopa+maku+paranee.Paloina+keitetyt+porkkanat+näin+teen+ja+joskus+vielä+hieman+pannussa+voissa+pyöräytän,+pintaa+ruskistaen,++minun+herkkua.Ehkä+joku+näkee+taas+ne+terveysvaikutukset,+mutta+minäpä+niistä+viis;)Kiitos+ajatuksesta+Ramoona,+että+minulle+omenoita+antaisit,+ikävä+vaan+ei+ajatuksen+voimalla+luokseni+lennä.Uskon+todella,+että+jos+lähelläsi+asuisin,+monta+muutakin+asiaa+voitaisiin+jakaa,+minulla+vähemmän+annettavaa,+mutta+ajatuksen+vaihtoa,+sitä+uskon+löytyvän.+Sen+mitä+näiden+vuosien+aikana+olen+saanut+viestejäsi+lukea+olen+melkoisen+varma,+että+juttelua+syntyisi,+sinun+antisi+on+niin+monella+taholla,+että+tietoa+saisin.On+jännä+miten+voikaan+luoda+kuvaa+toisista+ihan+vaan+kirjoitusten+voimalla,+kuvittelen+monessa+asiassa+samoja+piirteitä+meistä+löytyy.Voisiko+sanoa+elämänarvoiksi,+vaikka+elämämme++ei+samanlaista+olekaan.Nuo+"kommentit"+ovat+tietenkin+mielipiteitä+lyhyemmästä+päästä,+mutta+tarkoitin+lähinnä+niitä+joiden+läpi+kuultaa+joku+ikävä+sävy.,+huumorilla+höystetyt+ovat+aina+tervetulleita.Eihän+jokaisen+tarvitse+pitkiä+viestejä+laittaa,+jos+lyhyesti+voi+sanomansa+antaa,+mutta+mielestäni+se+vaatii+ketjun+seurantaa+pitkin+päivää+ja+siihen+en+katso+aikani+riittävän,+siksi+tämä+tyylini.Sopuisia+viestejä+vaan+laittamaan+lyhyinäkin;)No+nyt+näyttäisi,+että+taivaan+harmausohenisi+ja+päivästä+ihan+kohtuullinen+tulee.Minulla+ei+mitään+erikoista+tekemistä,+mutta+kyllä+illan+tavoitan+vaikka+puikkojen+kilinällä;)Oikein+mukavaa+päivää+teille+ihan+jokaiselle+ja+jos+puolukoita+löytyy,+niillä+vaan+sankkoja+täyttämään,+kelpaa+vaikka+viemiseksi+viedä+kukkapuskan+sijaan;)
  19. Aurinkoiseen+säähän+sain+herätä,+huonosti+nukutun+yön+jälkeen,+mikä+lie+untani+häirinnytkään?Eilen+tuuli+ja+myrskysi+iltapäivän,+kaupassa+käynnin+selvisin+kastumatta.Alle+kymmenen+asteen+yönlämpötila+pudonnut+ja+näyttää+tuuli+yhä+puhaltelevan,+ehkä+viilentäen+päivän+säätä+myös.Minulla+myös+jo+kaksi+lapsenlapsenlasta+on+omillaan,+tarjoilin+jotakin+hyllyiltäni,+ei+kelvannut,+olivat+jo+ehtineet+ostaa+oman+maun+mukaiset.Edestäpä+joskus+löytävät.Tuo+kohuttu+BB-talo+jäi+minulta+katsomatta,+liekö+paljonkin+sivistys+kärsinyt,+en+paljonkaan+katsele+suomen+ohjelmia,+joitakin+kilpailuja+ja++tähtien+tanssit,+sekin+jo+meinaa+unohtua.Eilen+kaupassa+näin+yhden+maskinaamaisen,++hyvin+selvisin+kassallakin,+välimatkat+pitivät..Silmälääkäri+ainut+yksityinen,+missä+olen+käynyt,+aina+terveyskeskuksessa+löytynyt+lääkäri+tarpeisiini.Kohta+puolin+on+soiteltava+hoitajalle+ja+anoa+kokeiden+ottoa,+joulun+lähellä+tulee+vuosi+täyteen+ja+se+on+kokeiden+oton+väli.Ynnämuu++kerroit+silmävaivastasi,+ikävä+seuralainen+on,+kälyni+myös+siitä+kärsii.Minun+kaihini+leikattiin+yli+kaksikymmentä+vuotta+sitten+ja+se+leikkaus+tapahtui+terveyskeskuksessa,+maksoi+vastaanotto+maksun+ja+kahvit+saatiin+päälle.Kesti+kymmenisen+minuuttia+ja+silmäni+on+hyvänä+pysyneet,+näkisin+lukea+ilman+laseja,+mutta+tasauksen+vuoksi+joudun+käyttämään,+kun+ovat+erivahvuudet++silmissäni.Kuopiosta+kävi+erikoislääkäri+leikkaamassa+ja+päivän+jono+eteni+hyvin.Tyttären+tuomat+vihreät+tomaatit+alkaa+punertaa,+laitoin+omenien+sekaan,+jouduttaa+kypsymistäOmat+kirsikkatomaattini+suurilta+osin+vihreitä+ja+ei+oikein+onnistunut+minun+kasvatus,+annoin+keväällä+taimia+ystävälle+ja+hänen+mökin+seinustalla+kasvoivat+hyvin,+tertut+oli+kuin+viinirypäleitä+ja+niitä+oli+paljon.Nyt+otan+noista+tyttären+tuomista+siemeniä+ensi+kevääksi,+on+varmasti+kotimaisia;)Kauaksi+suunnitelmat+teen,+saapa+nähdä+kuka+niitä+laittaa+kasvuun?Olisihan+se+hyvä+olla+pieni+rahavaranto+jokaisella+pahan+päivän+varalle,+mutta+pienistä+eläkkeistä+ei+niitä+kerätä.Kapinoin+aina+tätä+yksin+asuvan+kohtaloa,+kun+kaikesta+joutuu+maksamaan+saman+kuin+kaksin+asuvatkin,+vaikka+tulot+on+puoltakin+pienemmät,+voisi+olla+vero+helpotusta++tasaamaan+tätäkin+epäkohtaa.En+kateellinen+ole+kenellekään,+mutta+oikeutta+perään,+mutta+hukkuu+ääneni+muiden+taakse,+kai+pitääkin;)+hyvinhän+minun+elämäni+sujuu.Pitkään+menikin+ilman+noita+välihuomautuksia,+ehdin+jo+ajatella,+että++nyt+on+järki+mukaan+tullut,+mutta+harmikseni+ei+näin+ole.Kuoronjohtajaksi+ei+minusta+ole,+mutta+mukana+laulan+mitä+toisetkin+laulavat,+musiikkimakuni+on+aika+kattava+ja+nuokin+esittämänne+laulut+sujuvat,+ainakin+osin.Tyyne+Oulusta,+joskus+on+parempi+myötäillä+jos+tilanne+sitä+vaatii,+siltikin+rehellisesti+toimien,+ei+mielistellen+todeten+asiat+asioina,+voi+jättää+jotakin+sanomatta;);)Ilkeä+ei+tarvitse+olla+kenellekään,+jos+asiallisia+ovat,+enkä+Noja-tuolissa+sellaisia+ole+nähnyt+vakituisista+kirjoittajista,+nuo+yhden+rivin+kirjoittajat+usein+niitä+ovat.+Aion+torille+juuresten+ostoon+ja+omeniakin+syödäkseni,+kun+löytyisi+hyvän+makuisia,+kaikki+tähän+asti+ostamani+kovin+happamia,+kai+raakoja+olleet.Nyt+muuten+pyykit+kuivasi+hyvä+täälläkin+ihan+Ramoonan+runon+tapaan,+heippa+ja+aurinkoa;)
  20. 44 / 128