Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenet+aurinkoiseen+aamuun,+tosin+uhkaavia+pilviä+taivaalla+näkyy,+sadekin+voi+yllättää.Monenlaista+viestiä+noista+korona+tapauksia+liikkuu,+otapa+siinä+sitten+se+todellinen+juttu+esille,+lievemmäksi+on+joidenkin+arvioiden+mukaan+tullut.Runoja+olette+rustanneet+ja+niin+sujuvia,+että+kiva+on+juoksutuksia+lukea,+niin+loppusointisia,+minun+makuuni.Kuitenkin+olisin+runoketjun+kannalla,+siinä+jotenkin+paremmin+into+kasvaa,+laittakaa+joku+sellainen+palstalle,+minä+ainakin+yrittäisin+riimitellä,+no+tuloksista+en+takuuseen+mene,+mutta+kiva+olisi+yrittää.Pakkasessa+se+omenahillo+parhaiten+säilyy+ja+vähemmällä+sokerilla,+laitoin+minäkin+muutaman+purkin+hilloa,+mihin+laitoin+vähän+enemmän+sokeria.Vähän+rouheisemmaksi+jätin,+on+mukavaa+kääretortussa.Talveksi+kanervat+viemme+itse+haudoille+ja+joulun+aikaan+kynttilät+olen+ollut+sytyttämässä+joka+joulu,+ai++yksi+joulu+jäi+väliin,+kun+synttäreitäni+kylpylässä+juhlin,++tai+karussa+vietin;)Olen+ollut+tyytyväinen+haudan+hoitoon,+kauniina+on+ollut+ja+siivottu+sitten+syyskuun+aikana.Muistelen+aiemmin,+kun+issias+minua+vaivasi,+usein+se+tuli+heinäkuussa,+syyttelin+kosteutta,+mitä+sateet+saivat+aikaan,+mikä+lienee+sitten+se+todellinen+syy,+nykyään+harvoin+vaivaa.Minullakin+on+kirja+minkä+sivut+täyttyivät+riimittelyistä,+joita+runoketjuun+laitoin,+tulostin+ja+kirjaan+liimasin,+on+siellä+joku+onnistunutkin+mielestäni.Nyt+ei+ole+tulostinta,+kun+ajattelin+turhana,+kun+niin+harvoin+tarvitsin,+rupesi+konstailemaan,+uutta+en+ostanut.Nyt+kosteus+jo+istujia+alkaa+vaania,+muista+laittaa+istuimelle+jotkin+lämmintä+korpikirjailija,+sinun+selkäsihän+myös+reistailee.Flunsaa+paljon+kuulemma+liikkeellä,+jokohan+minäkin+joudun+sen+uhriksi,+tavallaan+ei+nämä+tavanomaiset+flunsat+ole+häirinneet.Minulla+jatkuvasti+kysymysmerkkinä+nuo+verhojen+vaihdot+ja+ikkunan+pesut,+joka+toinen+päivä+päätän,+että+itse+ne+teen,+taas+toisena+päätän+pesun+ulkopuolelta+ottaa,+saa+nyt+nähdä+mikä+tuuri+päälle+iskee.Se+kiipeily+siinä+arveluttaa,+ei+pesu+niinkään.Tuo+puolukan+hinta+vaihtelee+ja+en+kovana+hintana+tuota+pitänyt,+minkä+maksan,+täällä+on+tarjontaa+enemmän+ja+siksi+hinnat+kysynnän+mukaan.Ainahan+se+maksajalle+on+hintavaa,+kun+ei+itse+pysty+keräämään,+mutta+mukava+myös+sekin,+jos+joku+talouttaan+kohentaakseen+niitä+kauppaa+ja+kerää.Jos+elantoaan+metsästä+hakee,+saa+siinä+monta+kertaa+itsensä+valjastaa+ja+selän+koetukselle+laittaa.Nyt+kahvin+ostoon,+huomasin+hyllyn+tyhjyyttä+huutavan,+onneksi+tarjous+on+käynnissä,+en+muuten+muista+milloin+olisin+normaalilla+hinnalla+kahvia+ostanut,+aina+tarjouksia+etsin,+vaikka+ei+suuri+hyöty+olekaan;)Nyt+metsään+kykenevät,+tuulee+ehkä+ei+hirvikärpäsetkään+lentoon+pysty,+niistä+on+kuulemma+suuri+haitta+ollutkin+tällä+hetkellä.Radio+on+aina+päällä+ja+sieltä+aina+kuulen+asioita,+mitä+ei+muuten+tietoon+tule,+kun+en+uutisia+paljon+kuuntelekaan,+siis+niitä+valtakunnallisia.Mukavaa+syyspäivää,+iloitaan+auringosta,+jos+se+paistettaan+jakaa;)
  2. Sumuista+aamua+täältä+Savon+puolelta,+nyt+pitäisi+seurata+laskeutuuko+maahan,+vai+nouseeko+pilviin,+jos+viimeksi+mainittuun,+tänään+sataa+vettä,+nämä+näitä+minun+ennustuksia;)+Sadetta+on+luvattu+iltapäiväksi,+joten+enpä+tarvitse+ennustuksiani+epäillä;)Nuo+syksyiset+värit+ovat+vahvoja,+hyvin+tummia+pilviä+ja+sitten+kirkas+aurinko,+puiden+värikkyys,+auringon+laskut+ja+nousut+hyvinkin+komeina+taivaalle+piirtyy,+kaikessa+kuitenkin+se+syksyn+alakulo+leijailee.Usein+syksyisin+ajatukset+pyörivät+omassa+pienuudessaan,+kun+seuraa+luonnon+tapahtumia,+miten+mitätön+tämä+ihminen+onkaan,+kaikkine+luuloineen.Ynnämuulla+on+saman+kaltaisia+ajatuksia+ruuista,+kyllä+se++supi+suomalainen+ruoka+maistuu+ja+ei+tule+seurattua+aikaansa+niin+paljoa,+että+osaisi+huomioida+erilaisia+nimikkeitä+ruokapuolelta.Ei+ole+rapu+minunkaan+suuresti+tutuksi+tullut+eväs,+no+maistanut+olen,+yrittänyt+pyrstöstä+imeä+jotakin,+en+muista+edes+miten+onnistui;)Puhdas+suomessa+tuotettu+ruoka+on+minulle+maistuvinta,+kaikkea+ei+aina+saatavilla+ja+joskus+hintakin+ratkaisee.Torilta+pyrin+lähiviljelijöiltä+tuotettuja+tuotteita+hakea,+monasti+ovat+hieman+hinnakkaampia,+kuin+kaupassa.Hedelmien+hinnat+olen+huomannut+nousseen+kovasti.Haudan+hoito+kymmeneksi+vuodeksi+kukkineen+tuli+maksamaan+noin+kahdeksansataa+euroa.Minä+itse+homman+maksoin,+kun+päätöstäkään+en+toisilta+kysynyt.Aina+vaikeammaksi+menee+tuo+haudalle+meno,+joten+mielestäni+hyvä+näin.Ramoona+kyselit+aronian+käyttöohjeita,+no+viiniä+olen+tehnyt+ja+muistaakseni+joskus+mehuksi+keitin,+jonkun+toisen+marjan+kanssa,+mutta+eipä+mieleen+tule+mikä+se+toinen+oli.Hyvin+vitamiinipitoinen+marja+on,+mökilläni+paripensasta+oli,+linnuille+ne+taisi+useammin+jäädä.Voisi+hyytelönä+olla+hyvä,+jotakin+muuta+marjaa+sekaan+tai+olisiko+sitruuna+kelvollinen+happoa+marja+tarvitsee+ja+sokeria.Kiva+olisi+kokeilla+tiedä+miten+hyvää+olisi,+vaikka+myyntivaltti+myyjäisiin;)Tänään+alkaa+lauluryhmän+harjoitukset,+saapa+nähdä+rohkeneeko+mukaan+kaikki,+minä+kyllä+menen.Kerhonkin+alkua+on+puolenkuun+aikoihin+aiottu+aloittaa.Näyttäisi+siltä+kuin+sumu+tuonne+taivaalle+pyrkii,+joten+sade+se+iltapäivällä+tulee,+no+ei+mitään+syksyllä+kuuluu+sataakin.Saisivat+viljansa+korjattua,+jauhoja+aina+kaivataan,+kovin+on+hankalaksi+kerrottu,+kun+viljat+on+alkaneet+uuden+kasvun+vaikea+on+puida,+kun+vihreinä+latvat+ovat.Vietetään+sateen+tullen+sisäpäivä+aina+jotakin+tekemistä+ja+ajankulua+löytyy.Eilen+kiipesin+yläkomerosta+ottamaan+kaikkea+sinne+harvemmin+tarvittavia++tavaroita+laitettuja+katseltavaksi,+siinä+aikaa+menikin.Nuoruuden+aikaisia+kuviakin+löytyi,+silloin+muutaman+kymmenen+kilon+takaisia,+ihan+sai+mielen+virkistymään,+että+on+sitä+joskus+ollut+kevyempänäkin;)Kaikkea+hyvää+elämäänne.
  3. Huomenta+ja+pilvistä+säätä,+lämmintä+kaksitoista+astetta.Koskematon+viikko+aluillaan+ja+toinen+jo+syyskuussa,+elinkin+vielä+elokuuta,+kun+kampaaja+aikaa+tilasin,+ei+ehdi+kaikin+ajoin+mukaan+ollenkaan.+Anteeksi+sinisiru,+kun+riimihärkäsi+sitkeäksi+nimitin,+minulla+kun+nuo+fileet+on+vaan+ulko+ja+sisäfilettä,+en+ole+seurannut+aikaani,+ruokani+on+ihan+tavallisia,+ei+noita+nimityksiä+aina+osaa+yhdistellä.En+taida+mitään+erikoista+ja+niinpä+johonkin+nyhtö+lihaan+yhdistin+tuon+riimihärän,+nyt+sitten+opin+tämänkin+asian.Sitkeää+kuin+purukumi+ja+sitä+kyllä+olen+saanut+joskus+kaupan+tiskistä,+liha+siis+leikattu+väärin.Kinuskia+olen+syönyt,+en+muista+itse+tehneeni.Mukava+nähdä+sinua+Eliaana,+ihmetelinkin+jo,+kun+et+pitkään+aikaan+viestiä+laittanut,+hyvä+että+kaikki+hyvin.Uuteen+perheen+jäseneen+olet+tutustunut,+ihana+nähdä+uuden+elämän+alkavan,+mitä+tietänee+tämäkin+pieni+vaikkapa+viidenkymmenen+vuoden+kuluttua,+ei+osaa+edes+mielikuvaa+luoda.Kiva+seuralainen+tuo+kissasi,+perässä+kulkee+ja+syliin+tulee,+kehrää+mielihyvää+sinullekin.Kälyni+haluaa+muuttaa+kaupunkiin,+ei+uskalla+yksin+asustaa+nykyisessä+kodissaan,+lapset+asuvat+vähän+kauempana,+ymmärrän+kyllä,+palvelujen+lähelle+haluaa.Omat+harminsa+kaupungissakin,+mutta+kuitenkin+elämä+kiihkeämpänä+sykkii,+naapureita+aina+kerrostaloissa.Miniäni+viihtyy+hyvin+kaupungin+ulkopuolella+ja+melko+paljon+yksin+asustaa,+kun+poikani+työ+on+kiertää+suomea+ristiin+rastiin.Koirat+seurana+ja+sanoo+viihtyvänsä,+ehkä+hänellä+työ+sen+laatuista,+että+haluaa+omaan+rauhaansakin+välillä.Erilaisia+kaipauksia+ihmisillä+on,+minä+elän+juuri+nyt+haluamaani+elämää.Hiljainen+on+ollut+Noja-tuolin+ympärillä,+metsäänkö+kaikkien+mieli+palaa;)Puolukoita+alan+minä+myös+kaipailemaan,+taitavat+olla+jo+kypsyneet.Silittämisellä+tämän+päivän+aloitan,+mitä+muuta,+sitä+en+osaa+vielä+kertoa,+teille+kaikille+toivotan+kaikkea+hyvää+ja+valoisaa+mieltä;)
  4. Huomenta+ja+kauniina+alkavaa+sunnuntaipäivää+toivotan;)Kauniina+alkoi+eilinenkin+ja+niin+kauan+pysyikin,+että+sain+siivoukseni+tehtyä,+sitten+alkoi+satelemaan,+aina+pienin+välein+vettä+antoi+ja+sitten+illan+suussa+tuli+jo+reilusti.Nyt+koivut+jo+syksyn+keltaista+on+oksiinsa+saanut+ja+vaahterat+muuttuvat+päivä+päivältä+kauniimmiksi.Luojan+sivelin+on+taitava,+saan++ihan+ilmaiseksi+tuota+taituruutta+seurata+ikkunan+takana,+ihastella+ja+ihmetellä+sitä+monien+värien+leikkiä.Lehdestä+huomasin,+että+uusia+näyttelijöitä+on+teatteriimme+pestattu+ja+ihastelivat+vesistöjen+runsautta+ja+paikkakuntani+kauneutta,+helppo+on+melkein+aina+täällä+eläneenä+yhtyä+ihasteluun.Torilla+jäi+käymättä,+omenia+olisin+tarvinnut+syödäkseni,+mutta+nyt+ilman+on+pärjättävä.Ei+minulla+yhden+litran+mansikat+pakkaseen+myöskään+menisi,+kyllä+ne+syötyä+tulisi.Tammikuussa+Pärnussa+käydessäni+toin+valkkaria+kuusi+pulloa,+tuolla+ne+käyttöä+odottaa+komerossa,+ei+siis+kovin+usein+noitakaan+juomia+tule+nautittua.Vierailutkin+vähissä+koronan+vuoksi,+yksin+en+viitsi+"juopotella"+;)Juhlittua+tuli+saunassa,+löylyt+hiveli+pintaa+ja+pois+lähtiessä+oli+hyvä+ja+raukea+olo,+no+tuli+vielä+istuskeltua,+kun+löysin+uuden+sarjan+mikä+jaksoi+valvottaa.Imuri+jyrräsi+minullakin,+vielä+kostealla+pyyhkäisin+lattiat+imuroinnin+jälkeen+ja++olo+oli+miellyttävän+puhtaan+tuntuinen+ja+raikas.Uimahalli+on+täälläkin+avattu,+uskon+väen+vähenneen,+kerhokin+puolenkuunmaissa+alkaa,+luulen+sielläkin+väen+vähentyneen,+on+vanhoja+jotka+todella+tottelevaisia+ovat.Tosin+ei+täällä+katukuvassakaan+paljon+suojamaskeja+käyttäviä+näe,++mutta+kuitenkin+heitä+löytyy,+jotka+heikkokuntoisempina+välttävät+väenpaljoutta.Punasipuli+on+hyvä+höyste+siltäänkin,+maistelin+eilen+tekemääni+hilloketta+ja+hyvää+on.+Pitänee+ostaa+vielä+punasipulia,+pieneksi+jäi+tekemäni+annos.Minulla+kaksi+isoa+kuha+filettä+pakkasessa,+tänään+aion+herkutella+paistetulla+kuhalla;)Puolukka+säilyy+kauan+käyttökelpoisena,+vanhoista+voisi+laskea+mehumaijalla+mehua,+kun+uusia+on+tyrkyllä+paljon.Ainahan+se+vastakerätty+mieltä+ilahduttaa+ja+kauniin+värin+vuoksi+niitä+kerää+vaikka+liian+kanssa.Kurpitsaa+kerroinkin+laittaneeni+pakkaseen,+helppoa+ottaa+sose+ja+kermatilkan+tai+juuston+kanssa+keittää+keitoksi,+nopea+ja+halpa+keitos+tulee.Sämpylöitä+kyytipojaksi+ja+masu+tyytyväisenä+myhäilee;)Hoover+oli+meilläkin+ensimmäinen+imuri,+pyöreä+pallo,+hyvin+toimi+sitten+jostakin+syystä+vettä+imuroi+ja+oli+entinen,+minä+kai+sen+pilasin,+en+muista.En+minäkään+kaikkein+isompaa+mattoa+ulos+vie,+ehkä+jouluksi,+kesäksi+vien+vintille,+mutta+nuo+pienet+matot+tulee+vietyä,+helpommin+liikuteltavat.Olette+varmaan+huomanneetkin+miten+tapojeni+orja+olen+kaikessa,+joskus+oppimani+pitää+jatkuvasti+tehdä,+oikein+itsepäinen+kaavoihin+kangistunut+vanhus+olen.Tunne+on+niin+vahvana,+jos+jostakin+pinnaan,+kärsin+siitä+niin+paljon,+että+parempi+tehdä+totutuin+tavoin,+kai+se+joskus+loppuu,+kun+en+enää+jaksa+tehdä+mitään;)Minusta+on+mukava+myös+aina+jotakin+nuorille+antaa,+nyt+jää+vähäiseksi,+kun+tuo+liikkuminen+rajallista,+metsästä+en+pysty++mitään+haalimaan.Aina+kun+jotakin+talven+varaksi+valmistan,+tyttäreni+maistiaisia+saa,+siitä+joskus+innostuu+sitten+itsekin+tekemään.Taivas+näyttää+aivan+pilvettömältä,+ei+uskoisi+sateita+tänään+tulevankaan,+mutta+illalla+tuo+asia+selviää,+kaunista+päivää+ja+mukavaa+oloa+toivottelen;)
  5. Huomenta,+sää+jatkuu+epävakaisena,+väliin+paistaa+ja+sitten+pilveen+vetää,+eilen+tuli+illan+kähmissä+oikein+kunnolla+vettä.Nyt+olen+vienyt+tuonne+tuulen+mattoni+ja+muut+tekstiilit+tuulettumaan,+pitää+vahtia,+että+ei+sade+yllätä.Kurkien+ääniä+kuului,+mutta+näkyviin+en+saanut,+muuttomatkoja+kai+suunnittelevat+ja+kokoontumispaikkoja+etsivät.Brinkkalalla+mukava+paikka+missä+voi+hyödyksi+olla,+mutta+myös+itse+nauttia+kaikesta+ihanasta,+kuten+uimisesta+ja+lempeistä+saunan+löylyistä,+sitten+vielä+takkatulen+ääreen+istahtaa,+elämä+varmaan+maistuu;)Sieniä+minäkin+kyselin+tyttäreltä,+mutta+ei+ole+noussut+suolasieniksi+kelpaavia,+saa+nähdä+vieläkö+myöhemmin+niitä+löytyy.Hän+toi+tomaatteja+kasvihuoneestaan+ja+ihmettelin+miten+hyviä+ne+voikaan+olla,+paksu+lihaisia,+ei+lainkaan+kuten+kaupasta+ostetut+kovakuoriset.Eivät+ehdi+kypsyä,+mutta+kyllä+ne+huoneessakin+kypsyvät,+paljon+oli+tullut,+pyysin+lisää+tuomaan.En+vielä+ole+minäkään+syyshommiin+ryhtynyt,+mutta+suunnittelu+on+kovassa+vauhdissa;)Sotkassa+on+nyt+suuria+alennuksia,+sieltä+minäkin+mattoni+hain+puolella+hintaa.Minä+ostin+kaksi+patjaa+juuri+tuon+nostelun+ja+kantamisen+vaikeuden+vuoksi,+enhän+millään+olisi+sitä+isoa+patjaa++ulos+raitista+ilmaa+haistamaan+saanut,+vaikka+sijauspatjoja+nytkin+useammin,+painoa+on+näissäkin+runkopatjoissa.Hyvä+imuri+hoitaa+niiden+puhdistuksen,+kuitenkin+suursiivouksen+aikaan+ne+parvekkeelle+kuskaan,+nämä+niitä+päähänpinttymiä;)Pitäisi+vaihtaa+iso+sänky+pienemmäksi,+mutta+en+ole+raaskinut,+kun+tykkään+siitä,+sopii+potkimaan+ja+heittelehtimään+kunnolla;)Kyllä+hyvä+vuode+on+isosti+hyvän+unen+lähde.Minä+en+edes+tiedä+mikä+on+veriryhmäni,++ei+ole+missään+yhteydessä+ilmi+tullut,+verta+en+koskaan+ole+luovuttanut,+en+myöskään+itse+saanut,+kai+se+perus+verta+on;)Nyt+ei+luovutukseen+enää+otettaisikaan,+ikä+kai+esteenä?Oma-sivuillakaan+ei+veriryhmästä+mainintaa.Varmaan+ynnämuulle+todella+ne+mättäät+mielessä+liikkuu,+muistan+aiemmin+kävit+paljon+marjassa+siellä+nykyisissäkin+maisemissa.Varmaan+siellä+"korvessa"+marjoja+olisi+runsaasti,+mutta+kalliiksi+tulisi+sinne+meno+ja+kaiketi+hankalaakin,+kun+autostasi+luovuit,+liian+pitkä+matka+olisi+ajaakin,+johan+siinä+pitäisi+torkut+välillä+ottaa;)Pitäähän+sitä+joku+kerta+kesässä+vesisade+niskaansa+saada,+muuten+ei+kesästä+tiedäkään;)Riimihärkää+en+liioin+muutakaan+pitkäsuikeista+lihaa+ole+ostanut,+tykkään+mureasta+lihasta.Olen+joskus+saanut+kaupasta+väärin+leikattua+lihaa,+siis+pituussuunnassa+leikattua+ja+senpureskelu+kuin+purukumia+jauhaisi;)No+nämä+minun+kokemukset+monesta+ruuasta+mistä+toiset+nauttii+ovat+vähäpätöisiä,+tätä+arkiruokaa+vaan+teen+ja+se+maistuu,+kuten+lihapullani+eilen.Tein+perunamuussin+ja+sekin+onnistui+aivan+hyvin+jo+uusista+perunoista,+olen+joskus+kuullut,+että+uudet+peruna+t+ei+muussaudu+hyvin,+mutta+toisinpa+kävi,+tai+sitten+on+jo+valmistuneet+perunatkin.Tuo+googlettaminen+olisi+helppoa+tarkistaa+tietämättömyyttään,+mutta+eipä+tule+sitäkään+tehtyä.Aamuihminen+olen+minä+myös,+illalla+jo+kymmenen+maissa+uni+kutsuu+ja+seitsemän+tuntia+riittää+yöuneksi,+sitten+yksi+tunti+ajatusten+lentoon+ja+reippaana+ylös+päivän+hommiin;)Nyt+reippaana+siivouksen+pariin,+kohta+on+koti+minullakin+ainakin+pinnallisesti+siisti,+joka+paikan+nuohoaminen+sitten+ikkunoiden+pesun+yhteydessä;)Kiva+tuo+tuuli,+kun+heiluttelee+noita+parvekkeella+olevia+tuuletettavia,+nautinto+on+saada+melkoisen+pölyttömät+ja+raikkaan+tuoksuiset++vuodevaatteet+sänkyyn+ja+matot+lattialle.Puhtaat+lakanat+sänkyyn+ja+saunan+jälkeen+on+ihana+köllähtää+niiden+väliin;)Pieniä+on+nautinnot,+mutta+hyvä+kun+osaa+pienestäkin+nauttia;)Mukavaa+päivää+teille+kaikille,+sää+varmaan+osin+ainakin+aurinkoista+koko+maassa.
  6. Huomenta+harmaan+näköiseen+aamuun,+mutta+uskon+päivän+tuovan+myös+aurinkoa;)Kävin+eilen+hakemassa+tilaamani+langat+postista+ja+tyytyväinen+olen,+hyvin+seuraavat+mainostajat,+heti+tilauksen+tehtyäni+ilmestyi+kyseisen+liikkeen+mainos+sivulle.Nyt+näkyvillä+Menninkäisenlehti+kukkamainos,+tekisi+mieli+tilata,+mutta+en+saa+sisällä+kukkia+kasvamaan,+joten+olkoon.Makriina+kyselit+punasipulihillokkeen+teko+ohjetta,+enhän+minä+sitä+itsekään+ohjeistani+löytänyt+ja+niin+sovelsin+punajuuripunasipulin+teko+ohjetta.4+isohkoa+sipulia+silppusin,+keitin+etikkaliemen,+paridesiä+vettä,+desietikkaa,+sokeria+noin+puolitoistadesiä,+mausteita+heitin+valko-mustapippuria+ja+laakerinlehden+niin+ja+suolaa+1+tl.Laitoin+silput+liemeen+kiehautin+vähän+aikaa+ja+reikäkauhalla+nostelin+pieniin+purkkeihin,+kaadoin+lientä+päälle+purkit+täyteen,+kippasin+purkit+nurin+ja+annoin+jäähtyä,+näin+tehden+purkeista+tulee+tiiviitä.Reilut+puolilitraa+sain+valmista,++sipulit+voisi+renkainakin+laittaa,+mutta+minä+halusin+pieniä.Kaikkea+tekemääni+on+vain+näin+pieniä+määriä,+joten+en+ihan+kamala+syömäri+ole,+vaihtelua+vain+mauilla+haluan+saada,+salaista+ei+ole+mikään+tekemäni.Olen+oppinut+jäävuorisalaattia+syömään+minäkin,+en+juuri+itselleni+salaattia+viitsi+laittaa,+leivän+päälle+lehti+ja+siinä+se+vitamiini+annos.Kukkakaalin+liotan+etikkavedessä,+tätini+näin+ohjeisti,+mahdolliset+elävät+tuleva+ulos+kaalista,+no+ei+noita+näkynyt,+kai+jo+kasvuaikaan+myrkyttävät,+että+ei+matoja+tule.Kiehautin+pari+isoa+kukkakaalia+pakkaseen.Minulla+on+myös+pieni+Marleena+Ansion+kirja,+siellä+noita+hyviä+mietteitä,+minkä+Miaelina+laitoit,+osuva+on+tuokin+ajatus.Ramoona+kangaspuitani+huomioi,+tyttären+anopin+äidin+peruja+ovat+ja+tällä+hetkellä+tyttärentytön+hoivissa,+onko+mitään+niillä+tehnyt+en+tiedä.Loimenlaitto+onnistui+juuri+ja+juuri,+kun+naapurin+emännän+kanssa++yhdessä+yritettiin.Kudoin+maton+pätkiä+ja+poppanoita+yhtenä+kesänä+mökillä,+mutta+siihen+jäi,+kävin+kutomassa+Taitosopissa+tarvittavat+tuotteet,+siellä+oli+neuvoja+paikanpäällä,+jos+ongelmia+ilmaantui.Aika+paljon+kudoinkin+siihen+aikaan,+nyt+sekin+unohdettu+homma,+polvet+eivät+suostu+yhteistyöhön,+vaikka+niin+tykkäisin.Noista+vaahteroista+puhelitte+myös,+takapihallani+komeita+vaahteroita,+nyt+juuri+alkaa+punaväri+levitä,+syksyisin+ihania+värinantajia+ympäristöön,+taitavat+aika+kovasti+tai+helposti+myös+levitä,+ainakin+tällä+korkeudella+ja+syksyisin+peittävät+maan+lehdillään.Tuo+rusketus+myös+mistä+on+keskusteltu+on+mielestäni++vaihtoehto+valkealle+iholle+joka+kesäisin+silmään+sattuu,+mutta+kaikilla+ei+ole+tätäkään+ominaisuutta+saada+rusketusta.Minä+melko+helposti+siinä+onnistun,+mutta+sanotaan+rusketuksen+vanhentavan+ryppyistä+naamaa,+joten+ei+eduksi+minulle+ole;)Ehkä+se+vitamiinipuoli+hyötyä+antaa.Minä+kävin+kyselemässä+eilen+SOL-+toimistosta+ikkunanpesu++valmiutta+ja+sanoivat+onnistuvan,+jos+nyt+vihdoin+uskoisin+tehtävän+muiden+suoritettavaksi,+kun+tuo+pää+väliin+huipata+meinaa.Sama+syy+metsään+menossa,+mistä+Neeassa+kerroit+on+minullakin+,+liian+vaikean+homman+takana+olisi+marjat+joten+niitä+suostun+jo+ostamaan.Oikein+rupesin+miettimään+ja+muistelemaan,+että+milloin+olisin+valmiita+hilloja+ja+säilykkeitäkään+ostanut+kaupasta,+melko+omavarainen+olen,+kuten+olette+huomanneetkin;)Hernekeittopurkin+muistan+joskus+ostaneeni.Torilla+kyselin+puolukan+litrahintaa,+neljäeuroa+kertoivat+olevan,+voi+olla+kun+sesonki+alkaa,+hinta+putoaa,+kun+kerrotaan+niin+paljon+metsässä+niitä+olevan,+no+maksoi+mitä+maksoi+ostettava+on.Omena+kilo+3,90+euroa+ja+eivät+ole+nekään+vielä+kypsiä,+suureen+himooni+valkeakuulasta+ostin,+aivan+kovia+olivat++vielä,+pettymys+kohtasi;(Eilen+toi+ystävätär+sankollisen+puoliraakoja+säilöntä+omenia,+niitä+aion+nyt+tämän+päivän+aikana+laitella,+varmaan+hyvää+hilloa+niistä+saa.Joka+päivälle+kertyy+näitä+säilömishommia,+mutta+onpa+aina+joku+ohjelma++ei+aivan+hyödytön+tunne+olevansa;)Siitä+on+sitten+hyvä+tyrkätä+purkkeja+tyttären+huusholliin,+hän+ei+työssä+käypänä+jouda+kaikkea+itse+tekemään.Paljon+kyllä+itsekin+säilöö.Nyt+sitten+urakoimaan,+aamupäivä+hyvin+kuluu+ja+sitten+iltapäivä+laiskottelua,+miten+teillä+toisilla?
  7. Huomenta+taas+keskiviikkoon,++aika+rientää+ikää+kertyy,+no+sanotaanhan+tallessa+ikä+eletty;)Syksyä+kohti+mennään,+tänä+aamuna+oli+hernerokkasumu,+nyt+aurinko+paistaa.Hernerokka+on+puhuttanut+isomminkin+eilen+ja+arveluja+rasvan+ja+terveellisyyden+kannalta+on+keskustelua+käyty.No+me+kauan+eläneet+tiedämme,+että+herneet+kaipaa+rasvaa+ja+luisen+lihan+makua+antamaan+ja+potka+sen+tekee+mitä+parhaimmin.On+myös+edullinen++hinnaltaan+ja+sitä+rokkaa+keitetään+useimmin+iso+kattila+ja+annoksina+pakastetaan,+sähköä+tässäkin+säästyy.Nuo+terveydelliset+tiedot+ovat+useammalla+tiedossa+ja+loppujen+lopuksi+jokainen+tietää+mikä+on+sopivin+ruoka+itselleen.Makriina+päiväili+kesän+menneen+ja+ei+rusketustakaan+saanut,++minä+jo+hyvissä+ajoin+aloitin+parvekkeella+loikoillen+ja+kivan+ruskea+nyt+olen.Tuo+kännykkä+ja+rahapussi+minulta+menee+aina+kärrin+vetoketjutaskuun,+kun+kaupoille+lähden,+ei+kai+niin+tärkeää+olisi,+mutta+tapa+on+sitkeäksi+tullut.En+ole+ladannut+sitä+koronavilkkua,+mutta+kai+se+on+tehtävä,+kun+kaikki+toisetkin;)Neeassa+pyykkejä+pesee+ja+puutarhaa+siivoilee,+nyt+alkaa+olla+sen+aika,+vaikka+vielä+on+kaunista+ainakin+muutama+päivä+luvattu.Kolakalta+se+tämä+syksyä+enteilevä+aika+kuitenkin+tuntuu.Demeter+issiaksen+kanssa+taistelee+ja+lihasvoimien+heikentymistä+päivittelee.Samoja+on+harmit+täälläkin,+vaikka+joka+aamu+sen+puolituntisen+yritän+lihaksia+koulata.Minulle+lääkäri+joskus+Para-tabletteja+särkyyn+määräsi,+onneksi+purkki+on+säilynyt+täytenä,+kun+ei+suurempia+särkyjä+ole+ollut,+ihan+pieneen+kipuun+en+niitä+ota.Vatsalle++hyväksi+nämä+tabletit.Kaiteet+pitäisi+olla+joka+nousussa,+mistä+voisi+apua+ylöspäin++noustessa++saada,+onneksi+kävely+vielä+ilman+apuvälineitä+sujuu.Kristiina23+nuorensa+ruokailua+pohdiskeli,+kyllä+nykynuoret+valveutuneita+ovat,+tietoa+heillä+hallussaan,++osaavat+terveellisen+ruuan+hankkia,+jos+haluavat.Ynnämuu+imurikoirastaan+kertoili,+no+hankala+osaa+imurikin+olla+pitkine+johtoineen,+mutta+eipä+vastaan+ainakaan+hauku,+jos+sille+vähän+ärhenteleekin;)Minä+kyllä+enemmän+tykkäisin+oikeasta+koirasta,+imuria+inhoan,+mutta+aina+vaan+siihen+turvauduttava,+kun+ei+toista+taluttajaa+ole;)Korpikirjailija+suojamaskin+kanssa+kuljet+ja+sitten+kuitenkin+vahinko+pääsee+tapahtumaan,+onneksi+ei+lähelle+sattunut+syyttävää+sormea+osoittavaa.Luin+aamulla+lehdestä,+meillä+on+täällä+kaksi+suojamaskeja+valmistavaa+yrittäjää,+jotka+sanoivat+näiden+avulla+tappionsa++peittäneen,+kangasmaskeja+tekevät,+ne+voi+pestä+ja+keittää.Hyötyjen+tiedot+ovat+kovin+ristiriitaisia,+varmuus+monesti+puuttuu.Nyt+punasipulihilloketta+rupean+tekemään,+pieniä+purkkeja+jääkaapin+yläosa+alkaa+olla+täynnä,+punajuuret+sinne+vielä+on+sovitettava.Vähän+hullua+jonkun+mielestä+tämä+homma+on,+mutta+minusta+on+ihana+talven+mittaan+purkkeja+tyhjentää,+pieniä+iloja+elämässä+nämäkin.Viettäkää+mukava+päivä,+aurinkoa+luvattu+koko+maahan,+pian+sen+lämmittävä+vaikutus+katoaa.
  8. Hyvää+huomenta+syyskuun+ensimmäiseen+päivää,+viileää+on+yöllä+ollut,+vain+kahdeksan+astetta+mittarissa+tällä+hetkellä.Luvassa+kuitenkin+kaunis+ja+lämminkin+päivä,+torille+vetää.Apteekkiin+täytyy+myös+rientää,++pakolliset+lääkkeet+lopussa,+taas++suurempi+menoerä,+mutta+pitkän+aikaa+saan+sitten+huoletta+olla.Neeassa+ihmettelee+mihin+kesä+hujahti,+siinä+sitä+ihmettelyä+riittää+minullekin,+mitään+mielenjääpää+muistoa+ei+kesästä+jäänyt,+muutama+syntymäpäivä+ja+nyt+tuo+elokuun+surujuhla.Eipä+tällä+vauhdilla+kauankaan+viivytellä,+kun+uutta+kesää+odotellaan;)Tuo+korona+vaan+jaksaa+jatkaa+ja+kiusata+meitä,+estää+ne+vähäisimmätkin+tapaamiset,+nyt+uhkaavasti+jo+tänne+meidänkin+kulmille+tuloaan+tekee.Hyvin+on+vielä+säilytty+tartunnoilta,+mutta+eipä+tuo+kauan+aikaa+vie,+kun+tauti+jyllää.Maailma+muuttuu+ja+aina+ei+ajan+hermolla+kestetä,+kuten+ynnämuu+mainitsi,+en+noita+kaupungiksi+tulleita+kaikkia+tiedä+minäkään,+mutta+nythän+voi+oppia+googlen+kautta+kaikkea,+jos+into+riittää.Aika+vähällä+selviän,+yleistieto+kaiketi+pitäisi+taitaa,+mutta+en+niin+tarkkaa+pidä,+jos+joudun+toisilta+kysymään+ja+yksi+paha+juttu,+jos+jotain+opin,+ei+kauan+päässä+pysy.Paremmin+sekin+onnistuisi,+jos+mielenkiintoa+riittäisi+kaikkea+kohtaan.+mutta++aina+vaan+pienenemiseen+päin+menen.Jännä+juttu+sekin,+että+joku+asia+pysyy+vuosikausia+nuoruudessakin+opittu,+nyt+sitten+ei+meinaa+nämä+arjen+asiatkaan++selkeinä+olla.No+katsotaan+googlesta+apuja;)Demeter+onneksi+olkoon+uusista+laseista,+maailma+kummasti+selkenee+ja+lukeminen+ja+kaikki+muukin+tarkan+tekeminen+onnistuu.Päivän+rutiinit+on+kyllä+aikalailla+samoiksi+muuttuneet,+onnekseni+ei+se+ärsytä,+niin+vähään+alkaa+tämän+päivien+kuluttamisen+menu+siirtyä,+että+hyvä+kun+rutiinit+ehtii+tekemään.Tuntuu+välillä+kuin+tunnit+olisi+lyhentyneet,+verraten+nuorempaan+aikaan,+ennen+sai+jotain+kivaakin+päivään+sopimaan,+nyt+melkein+noihin+pakollisiin+jää.Hyvä+lohtu+kuitenkin+on+se,+että+kiirettä+harvoin+on+ja+huomenna+on+uusi+päivä;)Korpikirjailija+on+saanut+ystävän+takaisin+ja+nyt+juttukaveri+kotona,+kaikki+hyvin.Toivotaan+ettei+nyt+aivan+hirveä+lasku+siitä+tolpan+leimahduksesta+tule,+jospa+ei+mitään,+voi+ne+joskus+välähdellä+turhaakin.Tuo+sinisirun+hyvänolon+tunne+minullakin+melkein+joka+aamu,+kolotuksia+ei+suuremmin+ja+jo+vuoteelta+näen+minkälainen+päivästä+kehittyy,+paistaako+vai+sataa.Siinä+loikoillen+rakentelen+päivän+ohjelmaa,+tai+vaan+lennokkaita+mielikuvia+lennättelen,+tyhjäkäyntiä+ei+koskaan;)Tuo+terveellinen+ja+hyväksytty+uteliaisuus+minulta+puuttuu,+harvoin+niin+pitkään+jotain+asiaa+mietin,+että+vaivaamaan+jää,+uusia+aatoksia+kuvaan+tulee;)Paloma+uskon+että+viisautta+on+tuo+kukkien+sisään+tuonti,+pakkastakin+jo+ennustavat,+omenia,+siis+kotimaisia+en+tänä+kesänä+vielä+ole+saanut+edes+maistaa,+mutta+uskon+ajan+koittavan,+että+sekin+onnistuu.Ystäviltä+toivon+pienen+määrän+saavani,+en+paljosta+välitäkään,+hillo+ei+minulta+kulu,+on+niin+paljon+muutakin.Torilta+nyt+maistiaisia+meinaan+ostaa,+jos+vielä+sattuisi+niin+hyvä+tuuri,+että+valkea+kuulasta+olisi+tarjolla.Nyt+sitten+yrittämään+vähän+toisenlaista+jopa+puuhakasta+päivää,+katsotaan+onnistuuko+suunnitelmat,+luja+on+tahto+ainakin,+oikein+kivaa++ja+raikasta+syyskuun+ekapäivää+teille+kaikille;)
  9. Huomenta+taas+aurinkoiseen+säähän,+koivut+eivät+vielä+keltaisia+lehtiä+ole+saanut,+aivan+vihreänä+tuossa+oksiaan+heiluttavat,+toisella+puolen+taloa,+vaahteroissa+jo+väriä+ilmaantunut.Syksy+tekee+tuloaan+ja++syyskuu+jo+nurkan+takana.Syksyltä+odotan+väriloistoa+ja+runsaita+toripöytiä,+puolukoitakin+tilauksessa,+niitä+ensi+alkuun+napsin+siltään,+astiasta+isompia+etsin;)Lankoni+viimeiselle+matkalle+saatoimme+ja+kyllä+se+oli+raskas+päivä,+vielä+seuraavana+päivänä+uupumus+päällimmäisenä.Mieleeni+kälyni+usein+tulee,+hänellä+nyt+raskasta+aikaa,+kokemuksesta+yritin+lohdutelle,+että+vähitellen+elämä+voittaa.Makriina+kerroit+tästä+Noja-tuolin+tarpeellisuudesta,+olen+kanssasi+samaa+mieltä,+vaikka+ei+mikään+suuren+suuri+saavutus+liene,+paljon+antaa+kuitenkin+ajanvietettä+ja+on+kuin+ystäväjoukko+olisi+isokin,+kasvottomia+kylläkin;)Kun+ei+juttukaveria+tässä+asusta,+on+kuin+vaihtaisi+samaa+keskustelua+kirjoittajien+kanssa.Noita+paperilyhtyjä+olen+joskus+elokuvissa+nähnyt+vainajien+muistoksi+sytytettävän+ja+veteen+laittoivat,+kaunis+tapa+sekin.Omenien+kypsymistä+odotellaan+ja+valkeaa+kuulasta+torilta+tavoittelen.Venetsialaisia+olette+myös+viettäneet,+minulle+aika+tuntematon+juttu+on,+silloin+kun+mökin+omistin,+oli+tämä+juhliminen+vasta+tulollaan,+ainakin+tällä+korkeudella+missä+asustan.Silloin+riitti+tähtitaivas+ja+kuu+siltoineen,+pimeys+ympärillä.Varmasti+kaikki+tämän+tapainen+luo+tunnelmaa+ja+kokoontumisia,+tavaksi+useammalla+paikkakunnalla+tulee,+kuten+muutkin+tapahtumat+vuodenaikojen+mukaisesti.Mikä+kumma+saa+kaiken+juhlinnan+ikäväksi+muuttumaan,+kuten+kissamummo+kerroit,+lehdestä+luin+minä+myös,+miten+postilaatikoita+oli+rikottuja+paukuteltu+melkein+kuin+uutenavuonna+on+tapana.Tekemisen+puuteko+tämän+saa+aikaan,+kun+ei+ajankulua+ole+järkevästi,+pitää+häiriköidä+ja+tuhota.Onneksi+ei+kuitenkaan+minun+ympäristössä+paukuteltu.Samoilla+linjoilla+minäkin+kauppareissuni+teen+kuten+ynnämuu+kerroit,+ei+paljon+ihmisiä+ole,+välimatkat+jopa+kassalla+säilyvät.Ikävää+kuulla,+että+uusi+aalto+on+jo+tavoittanut+myös++Kajaanin+ja+oliko+Kuhmo,+missä+useita+tapauksia.Tämä+tauti+muuttaa+ihmisten+elämää+vielä+pitkän+aikaa+ja+varmasti+jyllää+monessa+paikassa.Hauska+oli+vierustoverisi+penkillä,+tuolla+asenteella+kaikki+paremmin+sujuu:)Ramoonalla+ja+Neeasalla+juhlittua+ylioppilaita,+minulla+myös+juhlinta+tulevana+syyskuulla,+nuori+mies+saa+lomaa+armeijasta.Valan+tekoa+katsomaan+ei+vanhemmat+päässeet+ja+heitä+harmittaa,+mutta+videoitu+kylläkin+tilaisuus+on.+joten+vähän+harmia+poistaa.Kyllä+tämä+koronan+vaikutus+vaan+tulee+jatkumaan+ja+saattaapa+hankaluukisa+vielä+lisääntyä.Suunnitelmaton+päivä+edessä,+mutta+eiköhän+se+iltaan+mene+tämäkin+päivä,+iloitaan+tuosta+auringosta,+mikä+vielä+meitä+hellii;)
  10. Huomenta+ja+kauniina+sää+jatkuu,+tosin+vettä+on+kuuroina+välillä+tullut+ja+taas+aurinko+paistaa;)Tuohon+kehotukseen,+että+vastaisin+joka+viestin+perään,+olen+ajatellut,+että+ketju+täyttyisi+minun+viesteillä+ja+kun+muutenkin+saan+muistutuksia+milloin+mistäkin,+olisi+yksi+aihe+sekin.Korpikirjailija,+minä+kiehautan+puhtaaksi+pestyt+perunat+ja+laitan+ne+minulle+sopiviin+annospusseihin,+sitten+vaan+pussin+sisältö+kattilaan+ja+kypsennys,+jopa+uudelta+perunalta+maistaa+talvellakin:)Jouluna+aiemmin,+kun+oli+isompi+joukko+pöytään+asettumassa,+useampi+pussillinen+kattilaan+ja+höyryävät+perunat+pöytään,+tilliä+koristeeksi,+nyt+sitten+nautin+yksinäni.Jatkuva+pakastaminen+onnistuu,+aina+kaivamisen+jälkeen,+jos+pieniä+perunoita+tulee,+isotkin+kelpaa,+mutta+eri+keitolla,+noin+kolme+minuuttia+isoille+keittoaika.Ynnämuu+samoin+Makriina+ikää+mietitte,+kyllä+muutaman+vuoden+ero++näissä++kymmenissä+ei+mitään+merkkaa+ja+luulen+kaiken+kaikkiaan,+että+virkeitä+olette,+olipa+ikä+mikä+tahansa.Ajatuksen+juoksu+kummallakin+pelaa,+vielä+huumorin+höysteellä,+totta+tuokin,+mitä+siitä+tulisi+jos+kaikki+Noja-tuolin+hylkäisi+jokaisen+ikävyyden+jälkeen,++sitkeästi+vaan+Makriina,+istu+tanakasti+tuolissa;)Taitaa+aika+välipitämättömäksi+nuo+terveyden+hoidot+tämän+ikäisiltä+mennä,+kaikkiin+leikkauksiinkaan+ei+oteta,+mutta+eletään+omin+avuin+niin+kauan,+kun+se+on+sallittu.Katsellaan+sivusta,+miten+hommat+hoituu,+kyllä+aina+joskus+neuvotkin+kelpaa+ynnämuu+ja+kyllä+tämä+aika+on+meille+kaikille+sallittua,+lepoa+ja+sivusta+katselua,+joskus+ihmettelyä.Politiikasta+en+haluaisi+keskustella,+kun+mielestäni+se+on+jokaisen+oma+valinta+ja+halu,+mikä+onneksi+on+mahdollista+kaikille.Turhaa+kiistaa+politiikasta+aikaan+saadaan,+mikä+ei+johda+mihinkään,+suuntamme+olemme+varmaan+tähän+ikään+jo+löydetty.Viikon+päästä+tuo+pelottava+syöpä+poistetaan+läheiseltäni+ja+toivon+mukaan+kaikki+sujuu+mallikkaasti,+mistäpä+sitä+tietää++vaikka+minun+kohtalooni+ehtii+kuulumaan.Minä+myös+viihdyn+Netflixsin+parissa,+paljon+on+tarjontaa,+kun+näissä+kotimaisissa+vaan+uusintoja.Tuohon+suonenvetoon+sain+ystävältäni+Boost+nimisiä+tabletteja,+veteen+liuotettuna+kerran+päivään,+suonenveto+hävisi,+tosin+aika+vähäistä+minulla+olikin.Kristiina23,+olen+kyllä+huomannut+nuo+lukijamäärät+ja+siksi+uskon+näiden+politiikkaan+juurtuneiden+esiintyminen+Noja-tuolissa,+mutta+jätetään+omaan+arvoonsa;)Onhan+kaupanhyllyt+pullollaan+tavaraa,+ei+todella+ole+pakko+pakastaa,+mutta+minulle+se+on+ajankulu+ja+ehkä+pieni+eurojen+säästökin.Ostin+eilen+kesäkurpitsaa,+kun+oli+vain+0,59+euroa+kilo,+keitin+pienessä+vesimäärässä+ja+soseutin,+kokeillut+olen+ja+ihan+maukkaan+keiton+voi+pakastetusta+saada,+kermaa+tai+juusto+sekaan+ja+hyvää+on.Talvella+kurpitsaa+tuoreena+vähemmän+on+saatavilla+ja+jos+onkin,+on+ulkolaista.Kotimaista+se+kaikki+pitää+olla+mitä+pakkaseen+laittaa.Meillä+kaikilla+omat+tapamme+ja+omistani+kertoilen,+en+tuputa+kellekään;)Miaelina+ne+varaavaimet+on+hyvä+jollakin+olla,+minulla+lapsillani+kummallakin+on+ja+kun+samalla+paikkakunnalla+asustavat,+onnistuu+niinkin.Tänään+minut+haetaan+taas+maalle+ja+huomenna+raskas+päivä+edessä,+aina+se+koskettaa+nähdä+suru+mitä+läheiset+kantaa,+vaikka+itseä+ei+niin+läheltä+kosketakaan.Antoisaa+päivää+kaikille,+jotakin+kivaakin+varmaan+tiedossa,+siitä+nauttimaan;)
  11. Huomenta+ja+kaunista+säästä+nautitaan+täällä+meillä+edelleen,+taivas+aivan+pilvetön,+se+mummolaan+meno+päiväksi+sopiva;)Niin+se+meni+eilinenkin+päivä+iltaan,+ilo+uutisia+ei+tullut,+surua+kylläkin.Sanotaan+ei+kaksi+kolmatta+ja+nyt+lyhyen+ajan+kolmas+harmi+esiin+tuli,+syöpä+nimikkeellä+se++annettiin.Leikkaus+on+edessä,+ei+minulla,+mutta+läheiselläni,+mutta++onnella+sekin+sivuutetaan,+näin+uskon.Näin+sitä+saa+kuulla+nuorempien+sairastumisista,+kun+kauan+elää,+tuntuu+niin+kohtuuttomalta+elämä.Ihmettelen+miksi+on+Noja-tuoliin+tuo+politiikka+keskustelu+pesiintynyt,+eikö+nämä+miehet+(näin+luulen)+keksi+omaa+ketjua,+mihin+voisivat+purkauksensa+laittaa.Yritän+tajuta,+onhan+Noja-tuoli+hyvin+luettu+ketju,+kaikesta+huolimatta;)Oikeassa+olet+ynnämuu,+ei+tee+mieli+sekaan+mennä,+mutta+jospa+joskus+kyllästyvät.Kyllä+nuo+pienet+etsimiset+tuttua+on+Miaelina,+ei+kauan+ole+kun+etsin+pyykkipalloa+ja+ei+mistään+löytynyt,+kaadoin+pulverin+pyykkien+päälle+ja+pestyä+ne+tuli.Saunaan+lähtiessä+keräilin+pesuvatiin+tarvittavia+ja+sielläpä+tämä+pallo+nökötti,+pesuvadissa.Lehdestä+juuri+luin,+että+muistamista+voi+hoitaa+säännöllisin+ruokatottumuksin+ja+levolla,+unta+tarpeeksi+ja+tietysti+se+liikkuminen,+mikä+minun+heikko+kohtani.Melko+puhtailta+näytti+omenat,+kun+niitä+maalla+käydessäni+vilkaisin,+kypsyminen+vielä+alkutekemisissään.Lehdestä+taas+luin+ohjeita+omenien+hyödyntämisiin,+aina+uutta+ohjetta+löytyy+ja+mieli+tekee+kokeilla,+samoin+ketjumme+ohjeet+kiinnostavat.Mehun+keittoonkin+oli+ohjetta+annettu,+alkumehu+on+hyvä+kaataa+omenien+päälle+ja+omenien+vähän+kerrallaan+lisäämistä+suositeltiin.Suurin+piirtein+tuttua+juttua,+mutta+joku+muunnos+aina+uuttakin,+omenaherkkujen+laittoon+ohjeita+myös+löytyi.Valkeakuulas+on+makoisa+omena,+taitaa+syömäomena+enemmiltään+ollakin.Herkullista+ruokaa+taas+sinisiru+esittelit,+tuo+kaali+on+tämän+ajankohdan+suosikki,+erilaisia+versioita+voi+laittaa+ja+monenmoisia+kaalilajiakin+on+tarjolla.Kaalin+ystävä+olen+aina+ollut,+toinen+suosikki+on+sipuli,+niitä+melkein+kaikkiin+ruokiin+tyrkkään,+no+puurot+ja+vellit+olen+välttänyt;)Sipuli+kuin+kaalipiirakka+houkuttavat+näin+syksyllä,+helposti+kypsyvätkin+ja+hyviä+ovat.Mökillä+olimme+mekin+koko+kesän,+toukokuusta+lokakuuhun,+joulujakin+pohdittiin,+mutta+jäi+toteutumatta.Olihan+se+mukava+sitten+päästä+syksyn+kylmien+tullen+kaupunkikotiin+ja+kaikki+oli+niin+helppoa+ja+valmista,+ei+tarvinnut+lämmittää,+ei+vettä+kantaa+ja+se+tuntuikin+vaihtelulta+kesän+jälkeen,+mutta+keväällä+sitten+toisinpäin,+mökille+heti+kun+sää+sen+salli.Paljon+ehdit+korpikirjailija,+minulla+ei+enää+mikään+suju+nopsaan,+aikaa+menee+ja+vähän+jälkeä+kertyy,+mukava,+että+saat+ystäväsi+taas+luoksesi,+toivottavasti+ei+korona+esteitä+laita.Tämä+sarjakommentaattori+on+tämän+tavan+pitänyt+ja+pitää,+koska+en+koko+päivää+päivystä,+usko+tai+älä,+elämää+on+vielä+koneenkin+ulkopuolella.Luulen,+että+viestini+lukee+useampi,+joka+ketjussa+käy+ja+jos+sinä+et+jaksa,+voit+ohi+pyyhkäistä;)Nyt+pitää+katsella,+missä+kunnossa+on+perjantain+päälle+pantavat+vaatteet,+mitään+tummaa+en+ole+kesäiseen+aikaan+päälleen+etsinyt.Ehkä+valmiina+ovat,+mutta+varmistus+kuitenkin+paikallaan.Surullinen+päivä+siitä+on+tuleva,+mutta+siitä+se+elämä+jatkuu+niille+jotka+vielä+täällä+kulkevat+odottaen+vuoroaan.Taas+viikko+kääntämässä+loppuviikon+puolelle,+koska+keskiviikkoa+jo+elämme,+tuntuukin+välillä,+että+aina+on+sunnuntai;)Tehkää+päivästä+mukavan+oloinen+jos+siihen+mahdollisuuksia+riittää;)
  12. Kaunis+tiistaiaamu+ja+pilvetön+taivas,+mukavaa+sateen+raikastamaa+ilmaa+hengittää,+ovet+ja+ikkunat+avoimina.Pääskyt+lentäneet+etelään,+ne+on+muuten+kovasti+vähentyneet,+maallakaan+ei+yhtään+pesää+rakennettu+tänä+kesänä,+onko+syy+karjatilojen+lopettamiset+monissa+paikoissa.Syksyn+värejä+tässä+olen+odotellut,+mutta+ei+vielä+yhtään+ruskan+sävyä+ole+ilmaantunut,+vaikka+joku+kylmä+yökin+jo+oli.Tytär+viimeisiä+loman+rippeitään+pitää,+olen+hyvilläni,+että+sää+vielä+suosii,+vaikka+yöt+jo+viilenevät,+siellä+mökillä+aina+puuhaa+riittää.Puolukkametsät+alkaa+poimijoita+odottaa,+torilla+oli+jo+puolukoita,+ei+aina+voi+sanoa,+onko+kypsytelty+kotioloissa,+vai+aidosti+luonnossa+kypsyneitä?Toivon+saavani+syyskuunpuolella+kerättyjä,+varmasti+metsässä+kypsyneitä+marjoja,+tilaus+on+vetämässä;)Korona+vaan+jyllää,+nyt+tuossa+Etelä-Savon+puolella+on+yksi+sairastapaus+todettu,+meillä+vielä+ei+ainuttakaan,+nyt+toivoisi+kovasti+hyvän+onnen+seuraavan,+sillä+onnellakin+on+osuutensa+ja+sääntöjen+noudattaminen+olisi+hyvin+suotavaa.Noita+kasvosuojuksia+ei+paljonkaan+ole+käytössä,+vaikka+kaupunki+niitä+jakaa,+en+ole+itsekään+niitä+hankkinut,+saamattomuus+vaivaa.Kerran+viikkoon+kaupassa+käyn+ja+torilla+käydessä+muistan+välimatkat,+jos+hyvä+tuurini+jatkuu,+ehkä+vältän+tämänkin+taudin.Olen+katsellut+netin+esitteitä+langoista,+en+ole+koskaan+netistä+tilannut,+mutta+nyt+todella+pienellä+hinnalla+lankoja+saisi,+pitänee+uskaltaa+ja+tilaus+tehdä.Ei+tarvetta+mihinkään+neulomiseen,+mutta+uskon+tarvitsevia+löytyvän,+jos+pakkaset+vielä+suomeen+löytää.Joulun+aikaan+ainakin+kaikenlaisia+lahjoituksia+kerätään,+sinne+ainakin+kelpaa.Ajatella,+jouluunkin+vain+neljä+kuukautta,+joulupäivää+silloin+vietämme;)Voi+miten+aika+rientää,+tuntuu+kuin+kesää+olisi+ollut+paljon+vähemmän+mitä+ennen+oli,+tämä+yllä+oleva+tilanneko+siihen+syypää?Viikko+vielä+varsinaista+kesäaikaa+jäljellä.Tämä+päivä+aivan+suunnittelematon,+mitä+keksisikään?Kummasti+se+päivä+näkyy+menevän,+vaikka+ei+mitään+järkevää+ole+mielessäkään,+mutta+kuitenkin+joka+päivälle+jotakin+hyödyllistä+haluaisi+saada+aikaan,+vähäistä+se+tarve+yhden+ihmisen+huushollissa+on.Nykyään+ei+edes+pankkiin+asiaa,+kun+koneella+istuen+nekin+hommat+hoituu,+tosin+aika+kai+olisi+tilattavakin,+jos+asiaa+ilmaantuisi+nykyiset+pankit+eivät+ovia+auki+pidä.Ihmeellistä+aikaa+elämme+kaiken+kaikkiaan.Sitäpä+nyt+rupean+miettimään,+no+en+suinkaan,+pyöriköön+maailma+mallillaan,+etsin+omat+viihdykkeeni+ja+olen+hyvilläni+kaikesta+minulle+sujuvista+asioista.Samaa+toivotan+teille+kaikille,+jos+joku+vielä+Noja-tuoliin+istahtaa,+mieleni+hyväksi+tekee.Aurinkoa+teille+kaikille+ja+iloa+elämään!
  13. Huomenta+uuden+viikon+alkuun+ja+pilviseen+säähän.Nyt+anonyymeille+vastauksia,+väitettiin+että+en+vastaa,+niin+on+useasti,+kun+en+viitsi,+jo++aiemmin+olen+kertonut,+että+politiikka+en+halua+puhua,+syy,+se+ei+miksikään+muutu+täällä+kommentoiden.Jokainen+saa+omat+arvonsa+pitää+ja+elää+niiden+mukaisesti,+niin+teen+minäkin.Pakastamisesta+on+nyt+häly+syntynyt,+pieniä+määriä+pakastan+ja+kaikki+mahdutan+jääkaapin+hyllyille+ja+kahteen+pieneen+pakkaseen,+enemmän+tulee+puhuttua,+vähemmän+määriä.Ohjeita+kirjoittamiseen+on+annettu+kautta+aikojen,+mutta+tyyliini+kyllästyneet+voivat+kirjoitukseni+unohtaa.Pitivät+puolue+kokouksensa,+en+saanut+kutsua+ja+Marin+on+suosikkini+ja+tuli+myös+valituksi,+hänen+hiuksensa+on+aivan+kuin+monella+tämän+päivän+nuorilla,+kaunis+nuori+ihminen.Vanhan+ajan+emäntä+haluaisin+olla+taitoja+vaan+puuttuu+ja+muitakin+avuja+pitäisi+olla,+että+joku+"rouvakseen"+nappaisi;)Elämme+aikaa+jolloin+jokainen+itseään+kunnioittava+ihminen+voi+tarttua+kylpyhuoneensa+pesuun+ja+muutenkin+olla+vain+ihminen,+arvoineen+ja+taitoineen.Monesta++anonyymien+viesteistä+olen+samaa+mieltä,+jokohan+tämä+anonyymeille+riittää?Brinkkala+kertoi+kuinka+on+mukava+pitkin+kesää+satoa+kerätä+ja+hyödyntää,+ainakin+yrtit+satoa+tuottaa+koko+kesän+ja+kyllä+muistan+minä+myös+miten+oli+kiva+omasta+penkistä+satoa+hakea,+kyllä+perunakin+aivan+toiselta+maistaa,+juuri+nostettuna.Ehkä+siitä+saa+myös+kunnon+hoitoa,+kun+kesän+mittaan+kitkee+ja+kyykkii+maan+rajassa,+tosin+voi+siinä+selkäkin+kipeentyä,+mutta+mitäpä+sen+ilon+rinnalla;)Brinkkala+kysyit+onko+ketään+kirjoittajia+Pohjois-Suomesta,+ei+tietääkseni,+ennen+oli+pääsky+nikillä+ja+Hintriikka+myös+sieltä+suunnalta,+jos+joku+tietää+ehkä+mainitsee,+kivahan+olisi+jos+siltäkin+suunnalta+tietoja+tulisi;)Minusta+on+hauska+lukea+Ramoonan+antoisaa+selvitystä+puutarhansa+annista,+paljon+kaikkea+hyvää+onkin.Tuo+sama+tauti+minullakin,+pitkin+talvea+tyrkkään+jonkun+rasian+lapsille+heidän+käydessään.Sudenkorentoja+ei+juurikaan+täällä+kaupungin+liepeillä+näy,+järven+kai+olotilakseen+vaativat.Tuo+itse+kunkin+tapa+elää+voisi+mielestäni+olla+vain+hänen+itsensä+päätettävissä,+ostaako++kaupan+pakastimesta+vai+laittaako+itse,++kiistaan+asti+ei+aihetta+anna,+sanotaan,+että+jokainen+tulee+onnelliseksi+omin+taidoin+ja+tavoin.Jos+joku+pakkaseen+tallentaa+satoa,+tai+vaikka+torilta+ostaa,+minusta+se+on+sen+arvoista,+mutta+kaupan+pakkasaltaan+käyttö+myös+täysin+mahdollista.Kertyyhän+sitä+kaikkea+ruokaa+vuoden+mittaan+suuria+määriä+kaikille,+jokainen+syö+omien+makujensa+ja+eurojensa+puitteissa,+kas+syömättä+ei+voi+olla;)Ynnämuulla+harmillisia+viestien+katoamisia,+kyllä+se+harmittaa+sekin,+kun+pitkän+sepustuksen+tekee+ja+ketjussa+ei+näy,+kokemusta+siitäkin+on+kertynyt.Uusiksi+vaan,+ei+ne+aina+voi+kadota;)Saattoi+jäädä+vieläkin+joku+viesti+mitä+en+huomioinut,+mutta+kaiketi+kuitenkin+selväksi+minun+taitoni+ja+tietoni+tulivat,+joten+jatketaan+asiallisilla+viesteillä+ja+jos+vielä+onnistuisi+joku+Matti+tai+Liisa+viestin+perään,+vastauksia+satelisi;)Mukavaa+viikonalkua+kaikille,+myös+anonyymeille;)
  14. Sunnuntaiaamu+ja+aurinko+miettii+paistaisiko+vai+ei,+vettä+on+satanut+kai+koko+yön+lammikot+ilmaantuneet+katujen+reunoille.Lämmintä+on+ja+yökin+on+ollut+lämmin,+nyt+sieniä+nousee.Minulla+oli+torireissun+jälkeen+pieniä+säilöntähommia,+ostin+torilta+kurpitsoja+ja+niistä+tein+hilloa,+viimeiset+karviaiset+nekin+hilloksi+keitin.Nyt+on+noita+pieniä+purkkeja+vaikka+lettukestien+pitämiseen,+eri+makuja+löytyy;)Kilpailemisesta+on+puhuttu,+minun+mielestä+asia+ei+niin+ole,+vaan+kerrontaa+omista+aikaan+saamisista+ja+erilaisista+tekemisistä+ja+tottumuksista,+kiva+on+aina+lukea+ja+löytää+jotain+uutta+ruuanlaittoonkin.Minusta+ei+mitään+merkkiä+ole+tämän+päivän+ihmisiin+verrattuna,+eihän+monikaan+harrasta+säilömistä,+minusta+se+vaan+on+kivaa;)Ramoonalla+myös+kaikkea+omasta+pihasta+laittaa,+johan+höpsöä+olisi+jos+ei+talteen+laittaisi,+kun+kaikki+käden+ulottuvilla.Mielikuvien+avulla+näen+kaikki+istutuksesi+ja+puut+ja+pensaat+täynnä+marjoja,+niin+värikkääksi+osaat+kerrontasi+laittaa.Omenat+ei+olleet+kypsiä+siellä+mistä+veneen+haimme+ja+niitä+ilman+nyt+olen,+ehkä+syksyn+myötä+niitäkin+joku+kiltti+ihminen+minulle+tuo.Demeter+mainitsit+nuutumisesta+kohdallasi,+no+aina+ei+pelkkää+paistetta+elämä+ole,+mutta+monasti+yön+nukuttua+tulee+toiset+aatokset.Koneiden+temppuilut+kuten+muiden++mekaanisten+ärsyttää,+minä+vaihdoin+koneen+ja+nyt+sujuu,+oikein+ihmetellä+täytyy+miten+helppoa+onkaan;)Elämä+kantaa+pilviselläkin+päivällä,+tämä+korona+aika+se+masentumaan+laittaa.Korpikirjailijallakin+kaaosta+elämässä,+sellaista+se+tuppaa+väliin+olemaan,+jaksamista+vaan+sinullekin+ja+uskonkin,+että+kaikesta+selviät.Olet+sen+tyylin+ihminen,+että+et+murheissa+piehtaroi,+näin+olen+ymmärtänyt;)Neeassa+mainitsit+minun+pakastamisesta+ja+pitää+selventää,+että+ei+se+mitään+suurta+ole,+puhumista+kylläkin,+mutta+pieniä+on+määrät+mitä+pakkaseen+laitan,+no+lajeja+ehkä+löytyy.Punajuuret+ja+muut+juurekset+ei+vielä+hinnaltaan+ostohintaisia,+jää+myöhempään+syksyyn+niiden+laitto.Sinisiru+aina+niin+pirteänä+jaksaa+kirjoitella+ja+ilojaan+kertoilla,+se+on+hyvä,+luulen+että+elämä+hymyilee+ainakin+joskus,+kun+oikein+yrittää+ponnistella+kaiken+suhteen,+meillä+kaikilla;)Kyllähän+lapsilla+on+eroa,+kuten+Kristiina23+totesit,+geenejä+molemmilta+vanhemmilta+ja+elämäkin+erilaisiksi+muokkaa.Tuo+runo+hyvä,+kertoi+juuri+niin+kuin+asiat+ovat+ja+savolaisuuskin+aivan+aitoa,+miksi+ei+olisi.Savolaiset+on+pärjänneet+siellä+etelän+tuulissa+oikein+hyvin,+moni+tärkeäkin+henkilö+Savosta+lähtöisin.Näin+se+elämä+kuljettaa+joka+heimoa,+ihmiset+unohtuu,+kirjojen+kansien+välissä+aiheet+säilyy.Pilveen+meinaa+vetää,+ehkä+ei+kuitenkaan+koko+päivän+sadetta+tule,+joten+ulkoiluun+voisi+osan+päivää+keskittää,+nähtäväksi+sekin+jää,+voikaa+hyvin++ja+pitäkää+mieli+vastaanottavana;)
  15. Lauantaiaamua+tässä+istuskelen+ja+viestiä+yritän+aikaan+saada.Melko+kauniina+päivä+alkaa,+mutta+sadetta+ja+ukkosta+on+luvattu,+eihän+aina+voikaan+paistaa+ja+väsyttää+se+jatkuva+kuumuuskin.Eilinen+reissu+väsytti,+vaikka+vaan+auton+kyydissä+istuin,+ilmastointi+autossa+hyvä,+siltä+osin+matka+sujui+hyvin+ja+vene+perässä+kotiin+päästiin.Omenat+ei+olleet+vielä+kypsiä,+joten+se+homma+jäi,+paljon+on+omenia+puissa,+kai+niitäkin+vielä+tulee+työstettyä.Makriinalla+tuntuu+nyt+harmit+mieltä+kuormittavan,+ikävä+että+kaikkea+yhtä+aikaa+sattuu,+mutta+siitä+ne+tuppaa+järjestymään.Kuolema+luulisi+olevan+jokaiselle+niin+kipeä+asia,+ettei+siitä+turhaan+puhuta,+saatikka+väärä+tietoa+anneta.Hyvä+että+asia+,+sen+todenperäisyys+esiin+tuli.Neeassalla+oikea+asenne,+sisulla+sitä+kestää+kuumuudenkin,+ainakin+jonkun+aikaa,+tiukkaa+kyllä+teki+minullakin+pensaassa+seisoskelu,+mutta+voittajana+selvisin;)Nyt+on+hillokkeet+kaapissa,+vielä+puolukat+kun+marjoista+saan+on+säilöntä+niiden+osalta+tehty.Torille+lähden+ja+sieltä+jotain+vielä+pakkaseen+haalin,+punajuuria,+lanttuja+ja+porkkanoita+ainakin.Punasipulin+kanssa+teen+punajuurista+pikkelsiä,+hyvä+lisuke+ruuan+kyytipojaksi.Survokset+joululaatikoihin+teen+pakkaseen,+on+niin+mukava+sitten+joulun+aikoihin+helpommalla+päästä.Olisihan+niitä+kaupan+hyllyltäkin+saatavana,+mutta+kuten+olen+kertonut,+minä+itse+ne+haluan+tehdä;)Marjojen+vuoksi+jouduin+toisen+pienen+pakkasen+päälle+laittamaan,+siellä+nyt+reilusti+tilaa+vielä+muille+kesän+herkuille.Sipulien+kiertämisen+jälkeen+tuli+mieleen+sipulipiiras+ja+niinpä+sitten+sellaisen+teimme+ja+olipa+hyvää,+saman+voi+myös+kaalista+tehdä.Kälyni+ei+sellaista+ollut+koskaan+tehnyt+ja+ihastui+kovasti.Kristiina23+tuo+valittaminen+joskus+vaivoja+helpottaa,+vaikka+ei+mukavalta+kuulostakaan;)Onneksi+saamme+jokainen+päättää+ihan+itse,+mitä+haluamme+tehdä,+kuumuuttakin+joskus+kärsiä,+jos+se+tärkeältä+tuntuu+.Sade+tekisi+terää+noille+sienille+mistä+puhuit,+kuivuus+niiden+kasvun+tyrehdyttää,+toivottavasti+minullekin+niitä+tytär+pienen+määrän+tuo.Minusta+ei+edes+sienien+kerääjäksi+enää+ole,+kokeilin+vattupuskaan+mennen+ja+kylläpä+into+katosi,+kun+siellä+yritin+askeliani+satuttaa,+itsepäisenä+ei+meinaa+uskoa,+että+kaikki+pikkuhiljaa+loppuu,+metsään+menokin.Nyt+päivän+viettoon+ja+katsomaan+mitä+ja+mihin+eurot+riittävät++torin+ostoksiin.Tänään+jo+helle+ohitettu+ja+jaksaminen+paranee,+joten+liikkumista+omien+voimien+kanssa+ja+kesän+olosta+vielä+nauttimaan;)