Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+viikonlopun+alkuun+ja+kauniiseen+elokuiseen+päivään.Kiva+oli+lukea+mukavia+viestejä+teiltä+kaikilta,+tuntuu+kuin+olisin+kauan+ollut+poissa,+vaikka+muutaman+päivän+tauko+oli.Marjoja+tuli+pensaista+kerättyä+ja+sipulit+maasta+ylös+saatiin+ja+kierrettiin+kuivumaan.Siinä+välissä+surtiinkin,+mutta+yritin+kovasti+saada+ikävät+asiat+väliin+unohtumaan,+väliin+onnistuen.Pahin+on+vielä+edessä,+kun+se+hetki+ohitetaan+elämä+alkaa+muodostumaan+normaaliksi,+tosin+aikaa+siinäkin+menee.Suru+on+surtava+ja+kestettävä.Neeassa+samoissa+hommissa+mitä+minunkin+keräämistä+pensaista+suunniteltiin,+jäi+myöhempään+ajan+kohtaan.Oli+kiva+kuulla,+että+Ruunepari+on+vielä+joukossamme+ja+voi+hyvin,+pitkäaikainen+tuttavuus,+tavattiinkin+joskus.Kristiina23+kertoili+tai+pohti+vehnäjauhojen+käyttöä,+eiköhän+ne+vielä+aika+monelle+sovellu,+vaikka+noita+erilaisia+estoja+tuleekin.Minä+leivon+aika+paljon+ja+syönkin+kaikkea,+onnekseni+ei+mikään+ole+kiellettyä+ja+vanhana+ei+niin+suuri+rajoitteita+toivokaan.Minun+läheisillä+ei+mitään+kieltoja+ruuan+suhteen,+mutta+kummi-tyttöni+on+hyvinkin+altistuva+monelle+ruualle+ja+ajattelin+miten+hankalaa+onkaan,+kun+aina+on+rajoitettava+syömistään,+mieli+tekisi,+mutta+vatsa+ei+kestä.Nyt+tällä+hetkellä+kaikki+isän+pois+menosta+tulevat+huolet+vielä+lisäävät+vaivoja.Tänään+ajelemme+vävyni+kanssa+Konnevedelle,+veneen+hakuun+,+huomiseksi+jää+sitten+hillokkeiden+teko,+karviaisista+ja+punaviinimarjoista,+pienen+osan+teimme+jo+maalla,+mutta+marjoja+on+niin+paljon,+että+ei+raaski+pensaisiin+jättää+ja+aina+ne+kaupaksi+käy+ylimääräiset;)Jää+vielä+marjoja+linnuillekin.Perunamaalla+kurjet+satoa+harvensivat,+mutta+pitäähän+niidenkin+voimia+kerätä+muuttomatkoilleen.Elämä+jatkuu+melkoisen+kiireisenä,+mutta+kyllä+tässä+pikkuhiljaa+rauhoitutaan,+kun+vielä+loput+säilömiset+saa+tehtyä.Käykää+viestejä+laittamassa,+melko+rauhalista++on+ollut,+näin+toivon+jatkuvankin,+heippa!
  2. Huomenta+uuteen+päivään,+kauniina+alkaa,+hyvä+niin,+pitäisi+marjapehkoon+sukeltaa.Muutamaksi+päiväksi+menen+maalle,+kälyni+seuraksi+ja+siellä+marjoja+pensaista+kerään+apuihmisenä+ja+seurana.Kälyni+elämä+on+tällä+hetkellä+raskasta+jo+omien+sairauksien+vuoksi,+suru+ja+ikävä+lisänä.Jospa+jotakin+apua+pystyisin+antamaan,+ainakin+yritän+kuunnella+ja+auttaa+ajatusten+purkamisessa.Nuo+sukututkimukset+vaativat+sinnikkyyttä,+en+jaksa+edes+yrittää,+vaikka+mielenkiintoista+saattaisi+olla++suvun+vaiheiden+etsiminen.Kyllä+siinä+mielikuvituskin+lentoon+saadaan,+jos+pitkä+lista+menneisyyttä+esiin+tulee,+kysymyksiä+ainakin.Noiden+suomalaisten+esitysten+puhumisen+taito+kyllä+ärsyttää,+omaa+kuuloa+jo+alkaa+epäillä,+ainakin+volyymit+on+isommalle+laitettava,+koulutusta+siinäkin+taidossa+olisi+hankittava.Tuo+on+totta,+olen+kuullut+monenkin+pilvien+muotoja+tarkastelevan+ja+minä+muiden+mukana,+kyllä+selkeitä+hahmoja+näkee,+siinäkin+voi+mielikuvituksella+olla+osuutta;)Toden+totta,+monta+kirjallista+tuotetta+olisi+jäänyt+kirjoittamatta,+ellei+mielikuvia+olisi+riittänyt,+näin+se+on+kuten+Eliaana+totesit.Faktaa+ja+fiktiota+melkein+kaikissa+kaunokirjallisuuden+tuotteissa+on+ja+entäs+runot,+nehän+on+suurilta+osin+mielikuvitusta.Sitä+aikaa+elelemme,+että+pääskyt+muuttomatkoja+suunnittelevat,+rupesin+taivaalle+tuijottamaan+ja+eipä+noita+taitureita+enää+liitelekään,+olisivatko+kokoontumispaikoille+lentäneet.Tuntuu+kovin+lyhyeltä+tämä+kesä,+linnutkaan+ei+kauan+ole+maisemissa+viihtyneet,+onhan+sää+ollut+aika+erikoista,+tuulta+ja+myrskyä.Minun+kirsikkatomaatit+aivan+vihreinä+vielä,+no+ehkä+ehtivät+vielä+punan+saada,+kun+pitkään+syksyyn+voivat+suojassa+olla+kylmältä.Missäs+se+foorumi+on,+missä+voi+vapaasti+omaa+elämäänsä+purkaa+ja+kertoa?Minun+mielestä+on+jokaisen+oma+asia,+mitä+haluaa+kertoa,+ei+siitä+luulisi+sivulliselle+harmia+tulevan,+omaksi+häpeäksi+kaikki+jää+jos+liian+reilusti+avautuu.Minun+mielestä+ei+säännöissä+kielletä+kertomasta+vaikka+koko+elämän+taivaltaan,++leppoisa+rupattelu+on+sallittua,+toisin+kuin+nämä+joidenkin+anonyymin+taakse+piiloutuvien+tokaisut.Anonyymeistä+löytyy+mukavia+kirjoittajia,+mutta+ikävä+kyllä+kaikki+menee+tuon+anonyymin+taakse,+kun+ei+nikkiä+ole+jolle+voisi+vastauksia+osoittaa.Siksi+nämä+nimimerkilliset+jopa+ystäviksi+voi+ajan+kanssa+nimetä,+tunnistamisen+myötä+se+syntyy.Brinkkala,+ihan+hyvin+on+viestisi+ymmärretty,+en+ainakaan+minä+ole+epäselväksi+kokenut.Nuo+televisio+ohjelmat+muuttuvat+aina+vaan+huonommiksi,+kun+aina+samat+juontajat+esiin+tulee,+todella+mielekkyyttä+ohjelmiin+saisi+uusilla+kasvoilla.Katsonkin+hyvin+vähän+näitä+kotimaisia+lähetyksiä,+uutisia+en+juuri+koskaan,+radio+on+aina+päällä+ja+sieltä+uusimpia+asioita+kuuntelen.Ulkolaisia+elokuvia+katson+paljon+ja+vaihteeksi+ne+mukavilta+tuntuu,+Netflixsin++suosikkejani.Äänikirja+mahdollisuus+kännykässä+minulla+myös,+mutta+en+ole+oikein+siihen+vielä+oppinut,+muutamia+kirjoja+olen+kuunnellut,+mutta+aika+outoa+vielä+on.Tätä+tarjontaa+ja+ohjelmaa+alkaa+olla+liian+monessa+laitteessa,+levyjäkin+musiikin+antina+nyt+voin+kuunnella+mielin+määrin,+kun+uuden+laitteen+siihen+hommasin.Tunteja+alkaa+olla+liian+vähän+päivässä;)Nyt+valmistautumaan+maalle+muuttoon,+kohta+auto+tulee+hakemaan.Pitäkää+sitkeästi+Noja-tuoli+istuttavassa+kunnossa,+muistaen+että+pienet+harmit+ei+meitä+kaada;)Oikein+hyvää+tulevaa+aikaa,+tavataan+muutaman+päivän+jälkeen;)
  3. Mitä+kaunein+auringon+paiste,+tätä+sunnuntaiaamua+ilahduttaa,+lämmintä+16+astetta+ja+taivas+aivan+puhdas+pilvistä,+saattaa+tulla++kaunis+sunnuntainen+päivä.;)Eilen+niitä+pienen+neidin+juhlia+vietettiin,+tarjoilu+mahtava+ja+sää+suosi,+itse+päivänsankaritar+oli++pelkkää+hymyä,+niin+kiltti+tyttö+ja+ei+vierasta+ketään.Paikka+oli+kaunis,+niin+kuin+vain+suomessa+voi+olla+järvenrannalla,+rauhaa+ympärillä,+kukkaloisto+minun+makuuni,+kerrassaan+iloinen+päivä.Pistäydyimme+vielä+poikani+kotona,+siellä+oli+remontoitu+keittiö+ja+piha,+kaunista+ja+hyvällä+maulla+tehtyä,+kyllä+kelpaa+asustaa,+talo+ja+mökki++samassa+paikassa,+kun+järvenrannalla+sijaitsee.Pieni+koira+teki+tuttavuutta+vanhemman+koiran+kanssa,+uskalsi+vähän+uristakin+isolle+ja+näyttää,+että+kyllä+tässä+pienikin+ponnistaa,+hellyttävä+tämäkin+lapsi;)Makriina+muistelee+noita+aikoja,+kun+itse+useampi+valmisti+kaikkea,+mitä+suinkin+pystyi+hyödyntämään.Olihan+se+hyvä+lisä+huushollissa,+kun+kaupanhyllyiltä+ei+tuon+kaltaisia+saanut,+siitä+se+on+jäänyt+perimä+minullekin+kaikkeen+säilömiseen.Mielelläni+teen+edelleen+tuota+kaikkea,+jos+jollakin+tarpeita+jää+yli+oman+tarpeen.Minulla+oli+tapana+saada+trimmerin+siima+aina+poikki+ja+sakset+ne+apuna+minulla+myös+usein+oli,+selkä+sen+homman++väliin+rajoitti.Kissamummo+ja+Miaelina+muisteloiden+myötä+elävät+näitä+mielikuvituksen+aikaan+saannoksia,+eihän+sitä+tiedä+vaikka+kissat+tänne+löytävät,+kissoilla+on+hyvä+suuntavaisto+ja+muisti;)Mukavaa+oli+ennen,+tuskin+sitä+aikaa+enää+nykyisin+tulee,+mutta+yritetään+sitkeästi+vaan+yrittää.Tuohon+ynnämuun+kirjoittamiseen+vastannut+ei+tunnu+tietävän+mitään+tänne+kirjoittajien+elämästä,+ynnämuu+on+selkeästi+ja+rehellisesti+kertonut+elämänsä+poluista+ja+kaikki+se+kertoma+on+hatun+noston+arvoista.Miten+lienee+tämän+kirjoittajan+kohdalla,+puskasta+uskaltaa+huutaa,+mutta+miten+olisi+jos+uskaltaisit+oman+tarinasi+kertoa,+olisiko+mitään+vastaavaa+kerrottavana?Kristiina23++viestiin+on+helppo+yhtyä+ja+kuten+Makriina+sanoi,+että+kun+ei+muuta+osaa,+on+helppo+tapa+tulla+loukkaamaan+tosia.Me+tämän+ikäluokan+vanhukset+olemme+useampi+kivisen+tien+kulkeneet+ja+kunniakkaasti+siitä+selvinneet+ilman+yhteiskunnan+tukea,+miten+tänä+päivänä+onkaan,+joillakin+jopa+oman+yrittämisen+puutetta.Tänä+päivänä+apua+saa,+hyvä+niin,+mutta+meidän+taipale+on+pitänyt+yksin+ja+vain+omaan+itseensä+nojaten++selvittää.Tuo+mielikuvitus+on+saanut+myös+osansa+mielipiteistä+ja+jos+sitä+ei+omista,+ei+ymmärrä+miten+hyvä+ja+iloa+tuottava+usein+on+osata+elää+mielikuvin.Arki+ei+aina+niin+loistokasta+ole+ja+sitä+helpottamaan+on+omiaan+mielikuvitus,+voisi+kutsua+myös+haaveiluksi.Haaveet+voi+joskus+myös+onnistua+ja+mielikuvituksella+voi+haaveensa+värittää.Kaikkea+kaunista+tuottava+mielikuvitus+antaa+paljon,+jos+vielä+pystyy+rakentamaan+todellisen+elämän++vertauskuvan,+on+se+hyvin+rikastuttavaa.Paljon+mieluisampaa+on+omistaa+mielikuvitus,+kuin+epäluulo,+mikä+osiltaan+vie+kaiken+elämisen+ilon.Tästä+asiasta+riittäisi+puhetta+ja+värittämistä,+kas+kun+omistaa+mielikuvituksen;)DDKäykää+kertomassa+mielipiteitä,+aina+asiaa+löytyy+ihan+kunnon+keskusteluun,+unohdetaan+nuo+välihuomautukset,+eihän+niissä+mitään+asiaa+olekaan;)Kaunista+päivää+teille+kaikille,+jokohan+muuten+puolukat+alkaa+olla+kypsiä,+tuskin+kumminkaan,+viikko+pari,+sitten+voi+metsään+mennä+puolukkaan,+niitä+kannattaa+säilöä,+mukava+lisäke+melkein+ruokaan+kuin+ruokaan.
  4. Lauantaiaamu+ja+kauniina+päivä++alkaa+ja+radiosta+soi"+Kuiskaa+hiljaa+rakkaudesta",+haikeus+mieleen+tulee,+mielikuvitusta+ja+muistoja+saa+yrittää+viritellä+tuota+sanomaa+tavoittaessaan.Niin,+tuo+mielikuvitus,+sitä+joillakin+on+tapana+mollata,+mutta+köyhää+on+elämä,+jos+ei+mielikuvitus+pelaa.Kuinka+paljon+harmillisempaa+on+sisustaa+ja+elää+muutenkin+mielikuvitus+väritteenä,+kuin+nuo+köyhät++pahaa+mieltä+herättävät+tokaisut.Turhaapa+tästä+mainitsen,+uutta+vettä+myllyyn+vaan+kasaantuu.Voisin+minä+myös+jonkun+omenia+omistavan+kaveriksi+mennä,+kuten+brinkkala+kerroit,+kyllä+omenoiden+säilöön+laitossa+aikaa+hupenee,+tekipä+sitten+säilöön+laiton+miten+tahansa.Joka+vuosi+olen+saanut+omenia+ja+niitä+paljonkin+pakkaseen+laittanut,+kai+joku+pussi+jostakin+ilmaantuu+sadon++joutuessa.Noin+usein+käy,+kun+yhdessä+aikaa+kulutetaan+ystävien+kanssa,+sinne+muistoihin+ajatukset+vie,+ihana+että+on++kuitenkin+muistot.Ynnämuu+kiireestä+puhuu,+vierivä+kivi+ei+sammaloidu,+mutta+liian+kiirekin+pahasta+voi+olla.Luulen+että+nuo+kiireet+silloin+tällöin+tulee,+levätä+myös+pitää,+uskon+että+näin+myös+teet;)Nuo+elokuiset+tähtitaivaat,+ei+niistä+kaupungissa+eläen+sitä+ihanuutta+kohtaa,+mistä+sinisiru+kerroit.+Oma+kokemukseni+josta+olen+monasti+jo+kertonut+oli+elämys+jota+en+unohda.Pimeää+ulkona+ja+taivas+niin+uskomattoman+täynnä+tähtiä+ja+niin+matalalla,+että+melkein+käsin+kuvitteli+niitä+koskettavansa.Toinen+haikea+muisto+mökiltä,+elokuun+ilta+ja+istuin+iltaa+yksin+tuijotellen+kuunsiltaa,+mielikuvitus+kuljetti+sinne+toiseen+päähän+kuunsiltaa+ja+siellä+odotin+kohtaavani+kumppanini,+itku+siitä+tuli,+kun+todellisuuteen+palasin.Edelleen+mielikuvitus+mukana+elämän+rikkaammaksi+tekemisessä,+siitä+kiitollinen+olen.Ramoona+kerroit+niin+selkeästi+tuota+mummolan+elämää,+että+ei+voi+muuta+kuin+olla+samaa+mieltä,+mummola+ennen+vanhaan+oli+pullan+tuoksuinen+ja++sinne+oli+mukava+mennä.Itselläni+ei+mummoiloita+ollut,+mutta+itse+mummona+olen+yrittänyt+lapsille+sen+paikan+täyttää.Sivusta+seuranneena+olen+iso-vanhempien+tarpeellisuuden+huomannut,+mallia+olen+yrittänyt+ottaa.Kissamummo+ja+Miaelina+noista+terveyspalveluista+kirjoititte,+luulen+että+tämä+nuorempi+lääkäri+joukko+on+paljon+huomaavaisempaa+mitä+ennen+oli,+minullakin+hyvin+mukavat+kokemukset+asiasta.Ainahan+mukaan+sopii+joku+hankalampi+tapaus,+muuta+yleisesti+ottaen+palvelu+on+hyvää.Kokeiden+otto+onnistuu+meillä+hyvin,+jos+ajan+vielä+tilaa,+aikataulut+pitää.Pieni+on+kokemukseni+näistä+palveluista,+niin+harvoin+niitä+käytän,+mutta+se+vähäkin+on+mielen+hyväksi+tehnyt.Makriinan+mainitsema+suomalaisen++sielunelämään+kuuluu+vanhat+mansikka-ahot++ja+lehmät+laitumella,+kukkaniityt+sinikelloineen+ja+silloinhan+aina+aurinko+paistoi;)Noita+pirtin+aikoja+moni+kaipailee,+pidetään+niitä+yllä+leikkien+mielikuvitus+maailmassakin,+eihän+se+liene+kiellettyä,+tosikot+pysykööt+omissa+ketjuissaan;)Pitkä+koulutus+rupeama+on+lapsenlapsellasi,+mutta+mukava+sitä+on+seurata+iso-vanhempienkin,+onnea+avaan+opiskelemaan+lähtevälle+kuin+myös+sinulle+lapsenlapsesi+polkua+seuraavalle;)Nyt+kuitenkin+oikeaan+elämään+ja+tänään+juhlitaan+yksivuotissynttäreitä,+järven+rannalla+ja+toivotetaan+uusi+pieni+koira+tervetulleeksi+perhepiiriin;)Hyvää+jatkoa+ja+ihanuutta+roppakaupalla+teille+kaikille.
  5. Huomenta+jälleen,+harmaana+päivä+alkaa+sään+puolesta,+mutta+sienet+jo+kaipaa+vettä,+siis+pieni+sade+suotavaa;)Pientä+ivaa+olen+huomannut+noissa+parin+rivin+viesteissä,+mutta+kauniisti+kuitenkin+kirjoitettu,+joten+ei+siitä+sen+enempää.+Politiikka+todella+liittyy+kaikessa+elämässämme+päätöksien+ja+lakien+myötä+elämään,+mutta+tuskin+täällä+riitelemällä+mitään+aikaan+saadaan.Kiitos+Ramoona+mukavasta+matkakertomuksesta,+muistoja+toi+minun+mieleen,+niin+kuin+toistenkin,+aika+monella+noita+matkoja+Lappiin+on+muistoissa.Norjan+puolella+käytiin+mekin+ja+telttahan+se+oli+yöpymispaikka,+muistan+pelänneeni+kovin+niitä+vuoririnteillä+ajoa,+mutta+tässäpä+vielä+kirjoittelen;)Nyt+varmaan+tiet+jo+turvallisempia+sielläkin.Ikävä+tuo+kissamummon+jalan+kipeytyminen+uudelleen,+siitä+saattaa+harmia+pitkäksi+aikaa+riittää,+nyt+pidempi+aikainen+lepo+tarpeen.Ajatella+jos+poika+olisi+sinne+tunturiin+eksynyt,+mitä+olisikaan+voinut+tapahtua,+no+onneksi+porot+kyyditsivät+vanhempien+luokse;)Kyllä+ne+teltat+silloin+liki+50+vuotta+sitten+oli+melkein+ainoita+pienten+kustannusten+yö+mahdollisuuksia,.Tuo+matkustuksen+himo+on+nyt+kadonnut+ja+onneksi+ei+edes+mieli+mihinkään+tee.Avartavaa+se+matkailu+olisi,+mutta+nyt+näillä+vuosilla+on+kertynyt+jo+liian+kanssa+noita+muistoja+ihania+ja+myös+ikäviä,+joten+uusia+ei+kaipaa.Onnea+on+myös+se,+että+ei+haikaile+oikeastaan+mitään,+elämä+on+hyvä+juuri+näin.Miaelina+samoista+syistä+on+minunkin+tyttärentytön,+pojan+juhlat+siirtyneet,+ehkä+syyskuuhun,+jos+saa+lomaa+armeijan+leivistä.Nyt+tulevana+lauantaina+kuitenkin+juhlitaan+yksi+vuotiasta,+menemme+ex-miniän+mökille+niitä+juhlimaan,+pieni+koira+lähtee+mukaan,+iloa+varmaan+myös+pienelle+juhlijalle,+ei+taida+muuten+juhlimistaan+huomioida;)Makriina+mainitsit+noista+hajuista,+oli+ne+mieleen+jääneet+minunkin+nenääni+pitkäksi+aikaa,+turskat+(kai)siellä+joka+puolen+naruissa+riippuivat.Ramoona+suuresta+omena+määrästä+kerroit,+taitaa+niitä+tulla+paljon+joka+puolelle,+jos+olisin+lähelläsi,+tulisin+tuhoamaan+satoa;)Nyt+päivän+puuhiin,+iloista+ja+kivaa+syksyä+enteilevää+päivää,+pihlajanmarjat+jo+punoittavat+tuossa+naapuritalon+pihassa.
  6. Huomenta+kauniiseen+aurinkoiseen+aamuun,+tuuli+on+rauhoittunut+ja+hellettä+odotellaan;)Lehdestä+huomasin,+että+viljojen+puinti+on+alkamassa,+nyt+kuivaa+säätä+kaivataankin.Torilla+kävin+eilen+ja+haalin+kassiin+juureksia,+kukkakaalejakin+pussillisen,+oiva+höyste+aterian+laittoon.Ruuan+teosta+sinisiru+kirjoitteli+ja+taitaja+kun+on+niissä+asioissa,+tuli+vesi+kielelle+kertomasta.Minä+laiskuuttani+olen+riisin+laittanut+kaalin+kanssa+kiehumaan,+jauhelihan+ruskistan+ja+sitten++yhdistän+kaikki+ja+uuniin,+on+se+niin+hyvää+tuo+kaali+eri+muodoissaan.Keitto+maistui+minunkin+tekemänä+eilen+ja+saanpa+vielä+pari+kertaa+lämmittäen+siitä++aterian.Jätän+päivän+väliin+ja+teen+tänään+kukkakaaleja,+perunoita+ja+tattikastiketta,+oma+tekemää+kurkkusalaattia+kyytipojaksi,+maistuis+varmaan+sinullekin;)Demeter1,+olen+samalla+tapaa+katsellut+noita+omakotitalojen+pihoja,+kauniisti+laitettuja+melkein+kaikki,+toki+muutama+"hoitamaton"+sekaan+mahtuu+ja+hyvin+tuo+erottuukin.Miniäni+lähetti+kuvia+pihansa+uudistumisesta+ja+olipa+hyvin+katsottu+Huvila&huusi+ohjelmat,+kyllä+sitä+omin+käsinkin+pystyy+kaunista+luomaan.Viikonloppuna+on+aikomus+mennä+paikalle+katsomaan+ja+koiranpentuun+tutustumaan.Kolmassektori+mistä+mainitsit+myös+täällä++meillä+toimii,+apua+on+tarjolla+jos+sitä+tarvitsee,+hyvä+niin,+tuo+korona+vaan+edelleen+uhkana+elää+ja+apua+monella+tapaa+ihmiset+tarvitsee.En+täällä+ole+monellakaan+noita+kasvosuojuksia+nähnyt,+kai+varovaisuus+on+unohtunut,+kun+yhtään+tauti+tapausta+ei+kaupungissa+ole+ollut.Viisautta+olisi+ainakin+välimatkat+pitää+ja+käsienpesua+ylen+määrin+toteuttaa.Hautajaisten+kanssa+tulee+ongelmia,+kun+vain+kaksikymmentä+henkeä+on+lupa+kutsua,+karsinta+aiheuttaa+harmia,+kummi-tyttöni+siitä+kertoi,+kun+hänen+hommakseen+on+asioiden+hoito+jäänyt.Ynnämuu+kertoilit+tottumisesta+kaupungin+elämään,+kyllä+se+varmaan+niin+on,+mihin+kodin+laittaa+sinne+kotiutuu.Kyllä+kohdallasi+tuo+pitkä+asuminen+jo+on+varmistanut+asuinpaikkasi+ja+vaikka+joskus+mieleen+tulee+synnyinseudut,+hankalaa+varmaan+olisi+sinne+taas+tottua+ja+olisihan+se+iso+muutos+olevaan.Minulle+tämä+oma+kotikaupunkini+on+sopiva,+joskus+haikailin+pois+muuttoa,+mutta+käytyäni+äskettäin+Kuopiossa,+oikein+kauhistuin+sitä+vilskettä,+enpä+viihtyisi,+tai+ainakin+totuttelua+kaipaisi+kovasti;)Täällä+on+hyvä+asustaa,+ei+mitään+suuren+kaupungin+haittoja,+on+järviä,+luontoa,+marjamaita+ja+kauppojakin+hyvin+lähellä,+asun+kaiken+ihanuuden+ja++toimivuuden+keskellä,+muuttakaa+tänne,+jos+rauhaa+kaipaatte;)Tuo+politiikan+sarka+on+viisainta+jättää+Noja-tuolin+ulkopuolelle,+minusta+ei+ole+kiistämään+väitteitänne+ja+päätöksiinkään+en+pysty+vaikuttamaan+mihinkään+suuntaan,+annetaan+työrauha+valitsemillemme+toimijoille.Nyt+taas+uteliaasti+päivän+hommiin+ja+illan+suussa+sitten+tarkastelemaan+tuottoa+mitä+mahdollisesti+aikaan+saan,+voikaa+hyvin+ja+hymyä+huuleen;)
  7. Huomenta+tuulen+tuiverrukseen,+melko+reippaasti+oksia+heiluttaakin+ja+lämmintä+vajaa+viisitoista+astetta.Ikkuna+on+raollaan+ja+tuuli+sisään+tunkee,+vähän+kylmältä+ihan++tuntuu,+pitänee+kiinni+laittaa.Aamunuha+vaivaa,+päivällä+ei+mitään+tiedä.Paloma,+ajattelin+tuota+pääkipuasi,+oletko+milloin+silmät+tarkastuttanut,+yksi+syy+useinkin+päänsärkyyn.Tuli+mieleen+Makriinan+kertomasta+nauhuksen+kasvusta,+Juha+Vainion+,+Yksinäinen+saarnipuu,+niin+sekin+tuulen+mukana+saareen+eksyi+ja+kasvoi.Juha+Vainion+tekstit+usein+juuri+tämän+kaltaisia,+sanoja+kannattaa+kuunnella.Joskus+elämä+vaati+mallin,+kuten+Makriina+nauhuksen++kasvusta++mallia+etsi,+joskus+vanhanakin+sisua+vaatii+selviäminen,+jos+ei+kaikkea+voi+laistaa.Kipua+seuranaan+pitävät+ainakin,+ei+muuten+kestä+päivästä+toiseen,+toivoa+paremmasta+ei+löydy.Aika+pian+saitkin+nilkkasi+kuntoon+kissamummo,+mukavaa;)Minulla+joskus,+tai+aika+useinkin+iskee+kipukohtia+milloin+mihinkin+paikkaan,+mutta+muutaman+päivän+jälkeen+ohi+menee.Jos+arempi+olisin,+olisin+lääkäriin+mennyt+monta+kertaa,+nyt+voi+käydä+niin,+että+oikeaa+vaivaakaan+en+lääkärin+tutkittavaksi+vie,+mutta+hyvällä+onnella+kaikesta+selviän.En+oikein+osaa+ajatella+miten+onni+mukanani+seuraa,+noita+vaivojakaan+ei+haitaksi+asti+ole+ilmaantunut.Luulen+että+täälläkin+on+noita+yhteisjumppia+jossakin+ollut,+ei+ole+tullut+sitäkään+harrastettua.Yritän+minäkin+sivuuttaa+nuo+tokaisut,+joskus+vaan+vähän+harmittaa,+tai+paremminkin+ihmetyttää,+että+miksi+viitsivätkään.Sienien+aika+se+alkaa+olla+parhaillaan,+muutaman+haapasienenkin+sain+tuliaisiksi,+tattien+lisäksi,+nyt+tekee+mieli+jo+muunlaista+ruokaa,+taidan+kaalikeiton+tänään+tehdä.Suolasienien+aika+edessä,+niitäkin+varmaan+tänä+syksynä+voi+odottaa.Mihin+lienee+madot+hävinneet,+kun+yllättävän+puhtaita+nuo+tatit+onkin.Demeter1+älä+turhaan+itseäsi+kiellä+jos+tulee+vastaan+väittämisen+aihetta,+ei+sitä+kaikkea+tarvitse+niellä.+Olen+ikäväkseni+saman+huomannut,+noita+poistettuja+viestejä+on+useita,+harmi+kun+ylläpitokin+joutuu+valppaana+olemaan,+näin+ei+ennen+ollut.Muuttuuko+ihmiset+tähän+maailman+aikaan,+surullinen+ilmiö,+sen+huomaa+myös+täällä+livenä+eläessä.Liian+hyvinäkö+on+elämisen+tarpeet,+kun+harmeja+oikein+etsitään,+kaikesta+löytyy+valittamisen+tarve,+jopa+pihalla+istuvia+epäillään+"juoruamassa"+oleviksi.Oliko+ennenkin+näin,+vai+muistotko+kultaantuu,+mielestäni+ihmiset+olivat+inhimillisempiä+ja+"kaveria"+ei+jätetty.Hyvinvoinnin+kasvuko+ihmiset+muuttaa?Nyt+on+taas+päivään+valmistautumisen+aika,+ehkä+torille+lähden+katsomaan+mitä+herkkuja+sieltä+löytyy;)Mukavaa+ja+sopuisaa+viestittelyä+toivon+ja+elämisen+iloa+kaikille;)
  8. Huomenet+uuden+viikon+alkuun+ja+puolikuu+elokuusta+lähestyy.Katselen+tuon+sään+tarjoamaa,+taivas+kauniin+sininen,+tuuli+on+nyt+jo+melkoinen,+ehkä+pilviä+vielä+tänään+taivaalla+nähdään,+sadettakin+voi+tulla,+näin+on+ennusteet.Ainakin+helteet+ohi,+toivotaan+kuitenkin+vielä+kesäistä+säätä,+onhan+sitä+joskus+syyskuullakin+ollut.Sienipiirakan+tein+eilen+ja+tänään+kanttarellikastike+luvassa,+tatit+oli+yllättävän+puhtaita,+on+mukavaa+vaihtelua+ruokailuun.Tämä+sadonkorjuun+aika+tuo+muutakin+tuoretta++ruuanlaittoon+ja+vitamiini+tarjonta+runsastuu.Lehdistä+saa+uusia+mukavilta+kuulostavia+säilöntä+ohjeita+ja+niitähän+pitää+aina+kokeilla,+nyt+hillokkeet+mieltä+kiehtoo.Eipähän+se+vanhankaan+suu+tuohesta+ole,+aina+jotakin+herkuttelua+ja+makuelämyksiä+haluaa;)Niin+ne+päivät+vierähtää,+kuten+ynnämuu+kertoo,+ei+mitään+suuren+suurtakaan+aikaan+saa,+väsymyksen+kylläkin+ja+aika+tuhraantuu.Aika+menee+rutiineja+toteuttaen,+elämäni+on+melkoisen+aikataulutettu,+vaikka+mihinkään+menoja+ei+ole.+Ruokaa+laitan+puolen+päivän+aikaan+ja+sitten+illansuussa+jotain+taas+haukkaan,+siinä+välissä+jotain+yritän+kehitellä,+järkevää+aikaan+saada.Kehua+en+halua,+mutta+aikaan+saannoksista+sen+verran,+että+kori+täyttyy+neuleilla+ja+siitä+onkin+mukava+viemisiä+kehitellä,+jos+joskus+kylään+lähden.Kyllä+se+on+melkein+ehto,+että+Noja-tuoliin+joku+istahtaa,+en+ihan+yksin+jaksa+ketjua+kuljettaa,+kiitos+vaan+kaikille+mukavista+viesteistä,+useampiakin+mahtuu.Samoilla+linjoilla+kanssasi+ynnämuu,+että+voi+olla+joku+jo+kauan+seuraillut+minuun+kiukustunut+ja+nyt+purkaa+tuntojaan,+no+jos+helpottaa+hyvähän+se+vaan+on.Joku+epäili,+että+en+kauan+uskalla+pois+olla,++aloituksen+varastaa++toinen,+siitä+vaan,+kauan+olen+jaksanutkin;)Puuhia+tuntuu+jokaisella+olevan+ja+Noja-tuoli+tyhjänä+on+saanut+olla,+väliin+kirjoitus+into+noiden+tokaisujen+ilmaantumisten+jälkeen+lopahtaa,+mutta+jätetään+ne+omaan+arvoonsa.Paljon+on+puhetta+pahanolon+leviämisestä+ja+kaiketi+se+on+tarttunut+tännekin.Vaikea+on+käsittää+miksi+näin+on,+kun+ajattelee+vähänkin+niin+meillä+on+ihana+maa,+puhdasta+vettä+tuhlattavaksi+asti+ja+sitä+tehden+muutakin+hyvän+elämän+tarpeita,+miksi+aina+vaan+löytyy++jotain+harmin+etsimisiä+??Tämän+ikäluokan+ihmisillä+on+kokemusta+puutteestakin,+eikö+nyt+jo+kiitollisin+mielin+elämä+voisi+sujua?Jäänpä+nyt+odottamaan+minkälaisia+kannanottoja+viestini+aikaan+saa+ja+kovasti+toivon,+että++ystävällisyys+kukoistaa;)Iloitaan++kauniista+auringon+paisteesta,+ehkä+aika+laajalti+sitäkin+vielä+saadaan.
  9. Sunnuntaiaamun+rauhaa+ja+kauneutta+täältä+Savon+puolelta+toivotan,+aikaisin+heräsin+virkeänä+ja+innokkaana+katsomaan+mitä+päivä+tuo+tullessaan.Vielä+tämä+sunnuntai+saa+jotenkin+juhlavamman+tunnun+aikaan,+vaikka+näin+eläkeläisellä+sama+sunnuntai+voi+aina+olla;)Mietin+tässä,+kun+katselen+hiljaista+katua,+että+mitä+noiden+suljettujen+ovien+ja+ikkunoiden+takana+onkaan,+kaikilla+ei+varmaan+pelkää+iloa,+voi+olla+hyvinkin+ikävä+päivä+tiedossa.Ajatukset+rientää+kälyni+kotiin,+miten+siellä+tulevaisuus+lohduttomalta+näyttääkään,+kumppani+on+kodin+jättänyt,+surua+ja+ikävää,+mutta+kokemukseni+mukaan+elämä+sittenkin+voittaa,+aika+on++korjaaja.Tytär+soitti+eilen+ja+tatteja+ja+kanttarellejä+on+minullakin+tänään+pannuun++luvassa+saada.Säilöin+kurkkuja+pari+kiloa,+on+niin+mukava+talven+mittaan+niitä+kaapista+ottaa+ja+ajan+kuluksi+puuhaa+siitäkin+hommasta+saa.Hamsteriksi+voidaan+minua+kutsua,+mutta+niin+ne+on+pitkän+elämän+aikana+päähän+tarttuneet+nämä+talveksi+säilömiset,+että+ei+siitä+eroon+pääse.Kokemuksesta+tiedän,+miten+hankalaa+on+kun+jalat+ei+tottele,+kuten+nyt+kissamummo+kertoo+ja+varmaan+todella+koirallekin+uutta,+onhan+ne+lenkit+niille+juhlaa.Poikani+kotiin+tuleen+ensi+viikon+lopulla+pieni+koira,+toisen+kaveriksi,+kasvaa+kyllä+piankin+suureksi+ja+turvallisen+tuntuiseksi,+rotua+en+muista.Mukavaa+huomata,+että+minua+kaipailitte,+niin+se+on,+vaikka+vaan+näin+kirjoitellen+tutuiksi+olemme+tulleet,+läheisyys+tuntuu+ja+ikävä+piankin+poissa+olevia+tulee;)Demeter1+kertoili+tuosta+vanhuksien+erilaisista+kohtaloista+täällä+meidän+keskuudessa+ja+totta+varmaan+onkin.Kyllä+tuolla+syrjäkylillä+vaikeuksia+vanhoilla+riittää,+vaikka+kuinka+tässä+hyvinvointivaltiossa+elämme,+kaikkia+se++ei+tavoita.En+ole+huomannut+Lesken2:n+viestejä,+en+kovin+tarkkaan+palstaa+seuraa+ja+anonyymeistä+en+ketään+tunnista+(mikä+on+harmi+),+voin+yhtyä+ajatukseen,+että+virkeitä+80++ovat+,+asiallisuuttakin+löytyy,+kaikkien+tokaistujen+lisäksi;)Pakon+eteen+tullessa+minäkin+tietysti+kuuliaisesti+maskin+naamalle+vedän,+mutta+vielä+ei+täällä+ainakaan+monella+sitä+näy,+kerran+viikossa+kaupassa+käyn+ja+yritän+satuttaa+hiljaiseen+aikaan.Kassoilla+täällä+on+hoidettu+välimatkat,+uutta+asiakasta+ei+oteta+ennen+kuin+entinen+on+siirtynyt+kauemmaksi.Paloma+kertoili+epäonnistuneesta+sadosta+tai+osasta,+muistan+kauan+sitten+miten+tomaatit+epäonnistui+minullakin,+syyksi+arvelin+perunaruton,+tomaatti+kai+tartunnan+sai,+en+tiedä+pitikö+paikkansa,+itse+ajattelin+näin+olevan.Ovatko+sukulaiskasveja?Parasta+on+jättää+ne+halailut+Mia-Elina+ja+muutenkin+väkijoukkoja+kiertää.Ikävähän+se+on+jos+nyt+hyvin+jo+melkein+voitettu+tauti+taas+alkaa+villiintymään,+se+jatko+paljon+ihmisistä+itsestään+riippuu.Ajattelin+minä+myös,+että+syksyllä+jo+kerhot+voisi+alkaa,+mutta+taitaa+jäädä+haaveeksi,+toivoa+vielä+kuitenkin+on.Toivoisi+todella+tuota+vin,+vin+tilanteen+pysyväksi+tulevan,+mitä+se+nyt+lieneekään,+jotain+hyvää+varmaan,+viestin+henki+oli+sen+kaltainen;)Noista+perään+tulleista+en+sano+mitään.Iloa+päiväänne,+vielä+ainakin+täällä+meilläpäin+on+hellettä,+siitä+nautitaan;)
  10. Huomenta+ja+kaunista+kesäaamua+toivottelen,+urhoollisesti+olette+Noja-tuolissa+kirjoitelleet,+vaikka+ei+aina+näy+niin+kovin+auvoista+olevan;)Lueskelin+palstaa+ja+sama+meininki+jatkuu,+mutta+eipä+anneta+sen+häiritä.Iloisen+huomion+tein+heti+aluksi,+brinkkala+ja+uzma+ovat+vahvuuteen+saapuneet,+kiva+juttu;)+Uzma+lupaa+kyselee+Makriinalta+ja+luulenpa,+että+hän+tervetulleeksi+sinut+toivottaa,+kuten+minäkin,+jospa+vielä+saisimme+uutta+eloa+vanhojen+tuttujen+voimalla,+tiedä+vaikka+toisiakin+uskaltautuu.Kahvipirtin+meininkiä+kaivataan,+ehkä+ei+ihan+siihen+onnistuta,+mutta+jospa+kuitenkin+jotain+sen+kaltaista+tavoittaisimme,,+kaikesta+huolimatta;)Brinkkala+tosi+pitkän+tauon+pidit,+usein+mielessä+käväisit,jospa+nyt+voisit+useammin+seuraan+tulla+ja+ilahduttaa+viesteilläsi.Oikeassa+olit,+kälyni+luona+olin+monta+päivää,+mehuja+keitimme+ja+hänen+lohtunaan+yritin+muutenkin+olla,+surullisia+asioita+hänelle+kuuluu.Vuoron+perään+sitä+kumppani++meidät+jättää+ja+nyt+omat+kokemukseni+hänelle+lohtua+antoi+ja+toivoa+tulevasta.Ynnämuu+tuota+haluttomuuden+kasvamista+kirjoitteluun+kertoi,+kyllä+hyvin+meni+liki+viikko,+vaikka+en+palstalla+käynytkään,+mutta+on+tämä+kuitenkin+se+pieni+aivojen+rasitushomma,+mitä+pitävät+viisaat+hyvänä,+kirjoitellaan+vaan+sitä+sun+tätä;)Pitkähän+on+yhteinen+taival+meilläkin.Makriina+on+potenut+vaivoja+ja+pohdiskellut+avun+saamista,+kyllä+se+siellä+etelän+kohteissa+taitaa+olla+tungosta+joka+paikkaan,+meillä+kuitenkin+saa+yhteyden++usein+saman+päivän+aikaan,+tai+ainakin+minulle+on+onnistunut.Aiheellista+olisi+tutkimuksia+tehdä,+tämä+ikä+se+kunnon+huononemista+edes+auttaa+ja+pienikin+oire+voi+olla+vakavasti+otettava.Kissamummollakin+vaivoja+jotka+rajoittavat+menemistä,+aina+huomaa+miten+pienikin+harmi+kunnossa+on+haitaksi+ja+tuo+liikkuminen+vielä+suuremman+haitan+aikaan+saa,+kun+jalat+ei+kanna+vaikea+on+liikkua.Toivoisi+todella,+että+säästyisimme+noiden+kasvosuojien+pidosta,+hinnakkaiksi+tulevat+ja+menoerä+kasvaa+useamman+perheenjäsenen+myötä.Jospa+ihmiset+uskoisivat+ja+toimisivat+ennalta+ehkäisten+koronan+eteneminen.Kahvipirtin++elämää+moni+kaipailee,+mutta+aika+on+kirjoittajien++taholla+muuttanut+muotoaan+ja+tämä+kinastelukulttuuri+on+saanut+sijaa,+ei+ehkä+onnistu+se+pirtin+hengen+nostattelu.+Pidetään+Noja-tuoli+vastaväitteistä+huolimatta+mukavana+kohtauspaikkana,+kirjoittajistahan+se+riippuu,+ohitetaan+ikävät+viestit+ja+keskustellaan+entiseen+tapaan,+arjen+elämästä,+iloista+ja+suruista.Ainahan+huomauttamista+tulee,+aiheesta+tai+aiheetta,+mutta+sopu+kuitenkin+on+se+mikä+kantaa+Noja-tuolinkin+kohdalla.Toivotan+mukavaa+lauantaipäivää+teille+ystävät,+hellettä+on+luvattu+ja+kyllä+uskon+niin+tapahtuvankin;)Taivas+aivan+pilvetön+ja+rauha+ja+hiljaisuus+vielä+kadullakin,+kohta+alkaa+ihmiset+ulos+ilmaantumaan+ja+elämä+alkaa+sykkiä;)Ampulanssi+hujeltaa,+jollakin+hätä,+näinhän+tämä+elämä+meitä+kuljettaa,+koskaan+ei+tiedä+mikä+edessä+odottaa?
  11. Huomenet+sateisesta+Savosta,+lämmintä+on+16+astetta,+yöt+alkavat+jo+tasamaan+päivän+lukemia++viileämmäksi.Elokuutahan+jo+eletään+ja+kosteus+lisääntyy,+mutta+vielä+voidaan+saada+lämpiä+päiviä,+jopa+syyskuussa,+näin+sitä+toivossa+jaksaa+elää;)Unen+läpi+kuulin,+että+kovasti+vettä+satoi+yöllä.Hiljaista+on+ketjussa,+no+kaikki+loppuu+aikanaan,+näin+varmaan+kirjoittelunkin+kanssa.Kahvipirtin+tunnelmat+muistoissa+minullakin+ja+kirjoittajat+joita+oli+paljon,+kaikki+niin+hyvin+pirtin+hengen+mukaisia.Olisi+uskonut,+että+näin+vanhoina+voisimme+eläytyä+paremminkin++leikkisään+viestittely+tapaan+ja+näin+saada+vaihtelua+elämään,+mutta+eipä+aina+luulo+ole+tiedon+väärti.Minusta+viestittely+anonyymien+kanssa+on+hankalaa,+kun+kohdentaminen+ei+oikein+onnistu,+tuo+kellon+aikojen+laittaminen+on+työläämpää.+mitä+nimimerkille+kirjoittelu.Yksi+mikä+on+varmaa,+pakkoa+ei+koko+kirjoitteluun+ole+minullakaan;)Eliaana+kerroit+noista+käsivoimista,+onnekseni+minullakin+vahvat+kädet,+vaikka+kyllä+pieniä+oireita+niidenkin+heikkenemisistä+on+ilmaantunut,+vielä+kuitenkin+kahvipaketti+sormivoimin+aukeaa;)Ynnämuu,+pakko+on+yhtyä+ajatukseesi,+että+iän+kertyminen+tuo+joillekin+oikeuden+loukata+toisia+kirjoittajia,+vaikka+se+on+säännöissäkin+kiellettyä.Uskoisi+pitkän+elämän+eläneinä+löytyvän+myönteisiä+ajatuksia,+millä+toisia+ilahduttaisi,+no+eipä+asia+miksikään+muutu,+tekevät+juuri+niin+kuin+heille+hyvä+mieli+tulee.Mustikkani+sain+pakkaseen+ja+isoja+ja+maukkaita+olivat,+puolukka+tilauksen+jo+jätin+marjan++tuojalle.Enpä+nyt+kertoile+tämän+enempää,+jos+intoa+riittää,+Noja-tuoliin+voi+tulla+istuskelemaan+ja+päivän+tapahtumista+kertomaan,++oikeinmukavaa+päivää+kaikille;)
  12. Sunnuntaiaamu+taas+ja+herätty+harmaaseen+aamuun,+välillä+pitää+vettäkin+tulla.Hirmumyrskyjä+taas+kerrottiin+tuonne+merien+rannoille+tulevan,+täällä+meillä+nuo++myrskytkin+pienempiä.Minulle+tuodaan+tänään+mustikoita,+meinasin+ensin,+että+en+ota+lainkaan,+kun+pakkasessa+aika+paljon+entisiä,+mutta+sitten+tuoreen+mustikkapiirakan+halu+sai+ostamaan.Viisi+kiloa,+35+euroa,+on+siinä+siihen+rahaan+saanut+jo+noukkiakin,+vaikka+jos+hyvä+marikko,+ei+kauan+poimurilla+töitä+tarvitse+tehdä,+mutta+siivoaminen+työlästä+puuhaa.Muistelen+itsenikin+joskus+sankollisen+keränneeni+alle+parin+tunnin+ja+en+mikään+nopea+kerääjä+ole.Tänään+minulla+sitten+tuore+mustikkapiirakka+tiedossa,+maistuisi+varmaan+toisillekin;)Eliaana+ilahdutit+viestilläsi,+on+kuin+yhteisestä+sopimuksesta+ei+muita+tavanmukaisia+Noja-tuolilaisia+näy.Minulla+meni+ääni+tästä+koneesta,+vaikka+kuinka+luen+ohjeita,+en+sitä+takaisin+saa,+mutta+onneksi+tämä+marjan+tuoja+on+vakituinen+korjaajani,+joten+hän+varmaan+saa+äänen+kuuluviin.Nuo+työn+äänet+joskus+rupeavat+häiritsemään,+kun+monelta+suunnalta+kuuluu+leikkureiden+äänet+ja+liikenne+siinä+lisänä,+mutta+tämän++kaiken+keskellä+on+tottunut+niin,+että+jos+ei+varsin+jää+kuuntelemaan,+ei+ne+häiritse.Nämä+sunnuntaiaamut+antavat+lepohetken+kaikesta+melusta,+on+niin+hiljaista+ja+rauhallista.Ei+tuo+veneeseen+meno+ja+pois+tulo+helppoa+ole+minullekaan,+aina+on+jostakin+kiinni+saatava,+keinuva+alusta+ja+keinuva+pää+ei+oikein+hyvä+yhtälö;)Tuo+koirien+ulkoiluttajien+toiminta+joskus+minua+ärsyttää,+on+heitä+jotka+kiskovat+koiraa+väkisin,+kiirettä+ei+siinä+hommassa+saisi+olla,+koirien+tavat+pitäisi+tietää.Liikenteessä+on+paljon+heitä,+joita+säännöt+ei+koske,+autoilijat+ja+muukin+kulkija+sääntöjä+rikkoo.Näin+se+taitaa+olla+kaikessa+elämässä,+tuo+roskaaminen+yksi++melkoisen+suuri+harmi+muiden+lisäksi.On+ne+nuo+tavat+niin+tuonne+pääkoppaan+juuttuneet,+että+ei+roskan+roskaa+minulta+ulos+tipahda,+siihen+sääntöön+on+lapsena+jo+totutettu,+päässä+pysyy.Mikäpä+minä+olen+ketään+pois+ajamaan,+joskus+mieli+tekisi,+mutta++valtuuksia+ei+ole.Yleensä+sovussa+viestejä+laitetaan,+ei+tämä+muuten+olisi+onnistunutkaan+näin+kauan.Korpikirjailija+on+yksi+kirjoittaja,+jos+niin+haluaa,+itse+hän+viestinsä+vastaa,++syytä+myös+vastaan+väittäjissä.Olen+ennenkin+sanonut,+että+mistä+näitä+vihaisia+ihmisiä+oikein+löytyy,+tuntemattomia+loppujen+lopuksi+olemme,+mikä++saa+noita+kielteisiä+viestejä+laittamaan?Huumorilla+ne+hankalat+asiat+pitää+sivuuttaa,+ja+osuva+vitsi++tuo+ryöstöjuttu+olikin;)Tapani+mukaisesti+toivotan+mukavaa+sunnuntaipäivää,+käykää+Noja-tuolissa+istumassa+kaikki+joille+se+mielekkäältä+tuntuu,+hei,hei!
  13. Huomenta+lauantaiaamuun,+kauniina+joskin+vilpoisena+aloitetaan,+syyskoleutta+jo+ilmassa.Lehdestä+sain+lukea,+että+nyt+metsävadelmien+keruulla+kiire,+kypsyvät+yhtä+aikaa,+sato+on+silläkin+runsas.Tämä+syksyä+kohti+siirtyvä+kesä+on+ollut+monella+tapaa+erikoinen,+korona+on+värittänyt+taustalla+uhkineen+ja+edelleen+pelko+jatkumisesta+on+yllä.Näin+elämä+meiltä+kysymättä+jatkuu,+ei+aina+niin+hyvillä+tavoin,+mutta+kaikkeen+tottuu.Skippo-pelin+kyselijälle+vastataan,+kaikki+on+koronasta+kiinni,+miten+jatkoja+syntyy,+luulen,+että+haluja+kyllä+on;)On+se+niin+mukavasti+aikaa+kuluttava+peli+ja+pientä+hoksaavuuttakin+kysyy.Pelasimme+ystävien+mökillä+iltamyöhään+ja+kiusaa+jokainen+kovasti+yritti+tehdä,+joskus+onnistuen;)Tuo+perunajuttukin+juuri+noin,+ei+säkki+tolkulla+kukaan+perunaa+pakastane;)Nyt+on+väki+Noja-tuolista+kaikonnut,+no+enpä+tuota+hirveästi+ihmettele,+ei+oikein++tavan+mukaista++sanailua+ole+viestit+olleet,+toivotaan+taas+ruotuun+pääsyä.Kirjoittajiltahan+suunnan+muuttaminen+onnistuu,+jos+haluja+riittää.Korpikirjailijalla++hommia+riittää,+no+se+pitää+mielen+virkeänä+ja+kunnonkin+kohdallaan,+vierivät+kivet+ei+sammaloidu+sanotaan;)Monessa+paikassa+kun+kohteita+on,+pitää+se+touhussa+mukana.+jaksamista+vaan.Uskon+,+että+metsään+menee+tänäänkin+moni+kirjoittaja+ja+kyllä+minunkin+mieleni+sinne+vaan+tekee,+vaikka+ei+mahdollisuuksia+olekaan.Tasapohjainen+vatukko+jos+löytyisi,+kerääminen+onnistuisi;)Katselin+lehdestä,+kun+niin+täysiä+mustikanvarpuja+oli+näytillä,+oikein+sormet+syyhysi.Täytyy+vaan+torikauppiaita+näiltäkin+osin+hyödyntää,+viinimarjatkin+kohta+kypsiä,+niitäkin+vähän+pakkaseen+laitan.Varmaan+mittavalta+tuntuu+nämä+pakkaseen+laiton+puheet,+pieniä+määriä+kuitenkin+laitan,+herkutella+tahdon+pakkasherkkujen+avulla+sitten+pakkasen+paukkuessa+ulkona;)Jospa+jätän+tällä+kertaa+tähän+ja+toivottelen+mukavaa+päivää+jokaiselle,+mitä+nyt+sitten+aikanne+kuluksi+touhuattekaan;)
  14. Huomenta+pilvipoutaiseen+säähän,+tuuli+reippaasti+oksia+heiluttaa,+tiedä+vaikka+pilvet+pois+ajaa+ja+aurinko+pääsee+loistamaan.Heinäkuun+viimeinen+ja+tyttäreni+syntymäpäivä,+elokuu+alkamassa+ja+satonäkymiä+nyt+kerrotaan.Torilla+eilen+piipahdin+ja+kaikenlaista+mukaani+keräsin,+yhden+kilon+pestyä+siikliä+raaskin+ostaa+ja+nyt+neljä+pussia+pakkasessa+odottaa+,+lisää+on+hankittava+toivoen+että+halpenevat.Kälyni+vähän+lupaili+perunoita,+jos+ei+kurjet+ehdi+kaikkia+syödä,+pariskunta+kahden+lapsensa+kanssa+perunapenkissä+vierailee.En+ole+moista+ennen+kuullut,+ei+kovin+lähelle+asuntoa+ole+tulleet+aiemmin,+nyt+pistelivät+mansikat+ja+perunat+seuraavana.Kalliita+on+perunat+torilla,+4,00+euroa+kilo,+jospa+halpenisi.Tuo+mustikkasato+kuuluu+nyt+olevan+hyvä,+olisi+vaan+metsään+menijöitä,+helppoa+olisikin+talon+läheltä+niitä+poimia+ei+matkoihin+aikaa+kuluisi+ja+voimiakin+säästyisi.Varmaan+keräätkin+paljon+Eliaana,+olet+muuten+taidokas,+kun+noihin+tavallisesti+miesten+hommiinkin+pystyt;)Nykyään+ei+naisetkaan+niin+avuttomia+ole,+kuin+ennen,+vaikka+taisi+sitä+aiemminkin+maalla+miesten+ja+naisten+työt+sekoittua;)Väitetään+että+vasara+naisenkin+kädessä+pysyy,+jos+ei+niin+taidokkaasti,+niin+kuitenkin.Kyllä+ne+kuuluu+elämiseen+ja+samalla+myös+kunnon+hoitamiseen+pienet+lepohetket,+ihan+hyvällä+omallatunnolla+voi+laiskotellakin+korpikirjailija,+olethan+tuota+paljon+aikaan+saanutkin.Minulla+onneksi+on+nuo+rempat+keittiön+ja+kylppärin+tiloissa+tehty,+olohuone+vaatisi+ilmeen+muutosta,+ei+kovin+suuria+tarvitsisikaan,+tapettien+vaihdolla+selviäsi.Suurempi+homma+mitä+olen+haaveillut+olisi+nuo+huonekalujen+verhoilut,+mutta+se+vaan+mietityttää+ja+ei+verhoilijaakaan+ole+tiedossa.Ynnämuun+kanssa+vähän+samanlaisissa+puuhissa+eilen+olin,+laatikoita+kävin+läpi+ja+kertyi+vähän+pois+heitettävääkin,+tilaa+syntyi,+kun+järjestelin+mielestäni+järkevämmin+sisällöt.Äänilevyjä+pyörittelin+paikasta+toiseen,+se+ostamani+retroradio+ei+toiveitani+kaikilta+osin+täyttänyt,+Lp-levyt+eivät+soi+oikein,+kierrokset+ei+täsmää,+cd-+levyt+onneksi+pelittää+ja+radio+on+hyvä.En+ole+vielä+kaikkia+mahdollisuuksia+edes+tutkinut.Nuo+osoitteet+ja+puh.numerot+olen+saanut+kansien+sisään+minäkin,+yllättävästi+väsyy+myös+näissä+hommissa,+mutta+eipä+ole+kiirettä,+vähän+kerrallaan+tehden+jotain+aikaankin+saa;)Mieheni+kirjasi+keksimiään+aforismeja+pieneen+vihkoon,+siellä+ne+on+nyt+minun+luettavissani;)Ostin+torilta+sipulia+ja+niiden+lyökit+laitoin+pieniin+rasioihin+ja+pakastin,+joskus+talvella+keittoihin+voin+käyttää,+ainakin+väriä+antavat;)Kukkakaalia+vielä+pakastan,+siitäkin+kivat+kokemukset+olen+talven+mittaan+saanut.Kesäkurpitsakin+on+hyvä+soseena+pakastaa+ja+sitten+vaan+loraus+kermaa+sekaan+ja+onpa+maittava+keitto.On+ne+niin+juuttuneet+nuo+säilömiset+päähän,+että+pakko+on+tehdä+ja+miksi+en+tekisi,+kun+aikaa+on,+tytärkin+kertoi+kurkkusalaatin+tekoon+rupeavansa,+ehkä+jotain+minun++tapoja+myös+hän+pitää+mielessään.Kuuntelin+radiosta,+kun+sienien+keruusta+ja+säilömisestä+puhuivat,+herkkutatteja+nyt+paljon+noussut,+kuten+kanttarellejäkin.Teollisuuden+käyttöön+menee+matojen+reikäpolkujen+tekemät++sienetkin,+ehkä+ei+mitään+siinäkään,+mutta+kun+itse+laittaa,+tietää+mitä+siellä+pakkasessa+on.Tätä+Noja-tuoli+nimeä+jossain+ketjussa+moitittiin+ja+toistoa+myös,+no+eikös+se+ole+helppoa,+kerran+lukeneena+tietää+jo+nimestä+mitä+sisältö+antaa.Tuo+että+näitä+ketjuja+on+paljon+palstalla+on+harmittavaa,+mutta+uusia+aloituksia+tekemällä+ne+piankin+siirtyvät+unholaan,+jos+ei+joku+kiusaa+tehden+halua+esille+tuoda.Näille+harmeille+ei+minulla+mahdollisuuksia+ole+puuttua,+ylläpito+on+paikka+minne+valitukset+on+esitettävä.Aurinko+pilkahti,+saattaa+tästä+hyvä+päivä+tulla,+sitä+viettämään;)
  15. Keskiviikkopäivää+tässä+aloitellaan,+pilvisenä,+mutta+lämpimänä.Tuli+mieleen+Kahvipirtti+ja+sen+elämä,+oli+niin+mukavaa,+kun+kaikki+sinne+kirjoittavat+osallistuvat+jopa+mielikuvitus+elämään.Naiset+ja+miehet+ja+ne+nuoretkin+jotka+siellä+piipahti,+sisustettiin,+matkailtiin+jopa+rapakon+takana+Lokarin+kutsusta,+veeti+severi+puukukkia+minulle+teki+ja+Late+peikonlehteä+kantoi+muuton+tapahtuessa.'Simpatin+kanssa+rekiajelulla+käytiin+ja+Kyöpelin+retket+porukalla+lennettiin.Hauskaa+oli+ja+ei+tämän+kaltaista+kademieltä+ilmentynyt,+mitä+nykyisin+tapahtuu.Tämä+tuli+mieleen,+kun+Eliaana+kiikkutuolin+pirttiinsä+toi,+sellainen+sopisi+Noja-tuoliinkin;).Jos+tuolin+jalka+on+rikkoutunut,+kai+rikkoja+sen+myös+korjaa,+tai+ostaa+uuden?En+millään+ole+voinut+tuota+ivahenkeä+ymmärtää,+kirjoitamme+80+:ssa+ja+luulisi+jo+kaikkeen+ikävään+kyllästyneemme,+sitä+sopuisuutta+mieleemme+saaneina.Tuo+kuunsilta+muistoina+minunkin+mökiltä+mieleen+tulee,+haikeana++istuin,+järven+pintaa+tuijotin+ja+kuunsiltaa++pitkin+muistoihin+taivalsin.Nyt+en+kuunsiltaa+näe,+joskus+aamuisin+upean+täysikuun+keittiön+ikkunasta+tavoitan.Noita+kiviä+käännettiin+minunkin+mökkimaisemissa,+niillä+sai+pengerrettyä+rantaa+ja+isommat+kivet+saivat+kukkia+sammaleimun+ja+muiden+kivikukkien+voimalla.Huvila+Huussi+ohjelmissa+tehdään+kivillä+upeita+piharakennelmia.Vilkasta+on+sini-sirkun+elämä,+aina+menossa+tai+vieraita+tulee.Noita+säilömisiä+olen+minäkin+jo+jotain+laittanut,+mutta+edessäpäin+on+vielä+paljon+tekemistä,+pienen+määrän+perunoita+pakkaseen+laitan,+sitten+jouluna+niin+ihana+uusia+perunoita+nauttia.Näitä+tiukasti+mieleen+tarttuneita+tapoja+sitä+vaan+pyrkii+toteuttamaan,Toivoa+pitää+kovasti,+että+ei+enää+korona+elämää+synkistä+enemmälti.Paljon+jaksatkin+ja+en+ihmettele+yhtään+käsien+ja+ranteiden+kipeytymistä.Olen+tullut+niin+heikoksi,+että+neulominen+ja+virkkaaminen+jo+käsiin+ottaa,+saati+jos+joutuisin+sinun+hommiisi+Eliaana.Eilen+katsoin+Facesta+mallia,+kun+siellä+myssyn+teon+opetti+ja+senpä+sitten+minäkin+virkkasin,+kiva+tuli;)Ehkä+minäkin+metsään+pyrkisin+vaikka+kepin+kanssa,+jos+lähellä+olisi,+nyt+unohdan,+ajatukset+kuitenkin+aina+muistuttaa+siitä+ajasta+jolloin+kykenin+vielä.Yksivuotissynttärit+minullakin+ensikuun+viidestoista,+suvun+pienin+silloin+juhlii.Toiset+juhlat+sitten+ensikuun+lopulla,+kun+juhlitaan+valmistautumisjuhlia+ammattiin+valmistautuneelle,+lykättiin+tuohon+ajankohtaan,+kun+armeijaan+meno+tuli+ensin,+nyt+saa+lomaa+juhlimiseen.Juhlia+riittääkin+sitten+loppuvuoden+joka+kuukaudelle+ja+samalla+tapaa+vuosi+aloitetaankin,+ei+monta+kuukautta+vuodesta+jää+ilman+joitakin+juhlimisia,+vaikka+suku+pieni+onkin.Marraskuussa+myös+ajatukset+vie+hääpäiväämme,+nyt+jo+64+vuotta+yhdessä+täyttyisi,+myös+aatokset+20+vuoden+taakse,+marraskuussa+mieheni+menetin.Nyt+ajatukset+iloisempiin+mietteisiin,+mitähän+sitä+keksisi,+no+tänään+ystävän+juhlapäivä+ja+tytär+parin+päivän+perästä+vuosia+täyttää.Aika+rientää+ja+se+koskettaa+meitä+kaikkia,+yhtä+matkaa+vanhetaan,+tosin+vuosilla+eroa;)Me+elämää+kokeneet+80++vuotiaat+viisaina+viestejä+kirjoittelemme+ja+toinen+toisillemme+virikettä+näin+annamme;)Jatketaan+vaan+sinnikkäästi,+kunnes+loppu+tulee+tavalla+tai+toisella,+kaikki+kuitenkin+loppuu+vuorollaan.Mukavaa+päivää;)
  16. Huomenta+hyvin+alkavaan+päivään,+hieman+on+pilviä+taivaalla,+mutta+aurinko+kuitenkin+pintansa+pitää+ja+lämpöä+antaa.Marjojen+osto+on+nyt+vilkasta+ja+tilaisuus++on+kaikilla+saada+marjansa+kaupattua,+näin+lehdestä+huomasin.Oikein+ahkerat+voivat+hankkia+lisätuloja+tälläkin+tapaa.Kyllähän+minulta+aiheita+viestien+kirjoittamisiin+löytyy,+ainahan+jotakin+päivien+aikana+tapahtuu,+niitä+kertoen+ei+kahden+rivin+sepustukseen+viestiä+aikaan+saa;)Pyrin+aina+vastaamaan+edellisen+päivän+viesteihin,+jos+viestejä+on+vähän,+juttelen+niitä+näitä;)Korpikirjailija+elää+ihanaa+aikaa+mökillään+ja+edessä+vielä+ne+elokuun+kuutamot,+ne+minusta+olivat+niin+satumoisia,+vaikka+yksin+ihastelinkin,+romantiikan+häivääkään+ei+mukaan+mahtunut;)Ahven+on+minunkin+lempikala+ja+vesi+kielelle+tulee,+kun+vain+ajattelenkin.Tytär+toi+kanttarellejä+eilen+ja+kyllä+nekin+maistui,+luraus+kermaa+joukkoon+ja+se+oli+siinä.Makriina+tuota+ikä+hommaa+mietti+ja+todettava+on,+että+aika+harvoin+sitä+näin+livenä+edes+miettii,+mieli+on+virkeä,+vuodet+ei+merkkaa+mitään.Kerroit+osuvasti+tästä+kirjoittelijoiden+mielialoista,+toiset+ilolla+mukana+ovat+ja+toisilla+on+pahat+mielessä,+mutta+eipä+nuo+pysty+hyvää+mieltämme+lannistamaan.Lukijamäärät+vanhoissa+ketjuissakin+kasvavat+ja+siitä+mainostajat+tykkäävät+ja+mainoksilla+kaiketi+palstoja+yllä+pidetään,+hyvä+että+viestittäjiä+ja+lukijoita+riittää.Ramoona+taas+kerran+niin+hienosti+toi+kuvia+merimaisemista+ja+saaristo+elämästä.Minä+en+ole+koskaan+purjehtinut+merillä,+no+isoissa+laivoissa+kylläkin,+mutta+tuo+nautinto+purjehtimisesta+puuttuu,+monen+muun+asian+lisäksi.Näin+sisäsuomalaisena+järvet+turvallisilta+tuntuvat,+ranta+aina+näkyy+ja+minua+keinuttaa+aina+aamuisin+ilman+mertakin;)Nokonuukaa+ei+todella+ole+mille+palstalle+viestimme+laitamme,+ei+niin+valtavan+suurta+eroa+ole+huomattavissa.Sota+ja+sen+jälkeinen+aika+sopii+minun+ikäni+elossa+oloon+ja+oppia+on+tullut+tiukalla+elämisestä,+mutta+silti+elämä+on+ollut+kaiken+aikaa+mukavaa,+ei+ihan+ruusuilla+tanssimista,+mutta+ei+paljon+puutu;)On+opittu+elämään+säkin+suu+tiukalla,+mutta+ilon+aiheita+aina+kuitenkin+on+mukaan+mahtunut+ja+elämä+jatkuu+samoilla+ilon+tunteilla+tänäänkin.Sini-sirkku+myös+muisteloita+kertoili,+aina+niitä+tilanteiden+myötä+mieleen+tulee,+värikäs+on+elosi+varmaan+ollut,+muistoja+roppakaupalla+riittää.Todettu+on+monta+kertaa,+että+koti+se+on+ihanin+paikka,+vaikka+vieraissa+tovin+viihtyisikin;)Paloma+kertoili+oman+elämänsä++liepeiltä+elettyä+ja+kirja+on+varmaan+hänelle+kuin+lapsi,+miksi+ei+siitäkin+sanasen+sanoisi.On+se+kamala+paikka,+kun+kasveistakin+myrkkyjä+voi+saada,+luonnossa+niistä+on+varoitettu,+mutta+että+myös+kotona+voi+viherkasvit+vaaraa+aiheuttaa,+ei+aina+tule+edes+ajateltua+moista.Hyvä+että+selvisit,+eikä+näköön+vaikuttanut.Nyt+sitten+hyvillä+mielin+päivän+viettoon+ja+uteliaana+odotan,+minkälaiseksi+päivä+muokkaantuu,+ihana+ajatella,+ettei+mihinkään+ole+pakottavaa+tarvetta,+voi+vain+elää+ja+olla+onnellinen.Ruokaa+on+ja+pakotuksia+ei+ole,+toivonkin+mahdollisimman+monelle+tätä+olotilaa,+kaikille+ei+aina+näin+kumminkaan+ole,+uskoa+siihen,+että+huominen+kaiken+voi+muuttaa.
  17. Hyvää+huomenta+minun+aikaan+saamaan+aamuhartauteen;)Kirkas+sininen+taivas,+pientä+tuulenvirettä+ja+aurinko+lämmittää,+paljon+aihetta+hyvään+mieleen.Joku+nostanut+senora+lyylin+ketjun,+muistan+hyvin+hänen+elävän+kerronnan+alkuajoilta+asti,+ihastuttavasti+kirjoitti+elämästään+palstalle.Mitään+ajojahtia+en+muista+hänen+kohdallaan,+kaikki+tykkäsivät,+ei+edes+hajupoika+tavoistaan+poiketen+häntä+yrittänyt+nujertaa.Hajupojan+ilkeily+oli+pientä,+tämän+päivän+kirjoituksiin+verratessa.Aina+se+hyvä+mieli+tulee,+kun+jotakin+saa+näkyvästi+aikaan,+olipa+se+vaikka+raivaamista.Paljon+löytyisi+minullakin+pois+heitettävää,+mutta+aina+vaan+siirtyy+raivaamiset+ja+kovin+vaikea+on+pois+heittää+tavaraa+johon+tunnearvoa+on.Olen+ajatellut+albumieni+selailua,+on+niin+monta++niitäkin+ja+en+edes+itse+niitä+katsele+ja+toisille+ne+ei+mitään+edes+kerro,+nuoruuteni+aikaisia+monet+ovat.Olen+jättänyt+kuvaamisen+melkein+tyystin,+onhan+minulla+tikulla+tietokoneen+kuvat+kuvat,+mutta+hyllyssä+olevat+joutaisi+jo+hävittää.Saiko+poikasi+saalista+kalareissullaan+korpikirjailija??Minä+en+ole+käynyt+kuin+pari+kertaa+70++puolella+sitten+pois+siirtymisen+jälkeen,+en+tunne+tarvetta,+kiinnostus+hävinnyt,+saa+nähdä+milloin+täällä+niin+tapahtuu.Ajan+kuluna+tätä+hommaa+pidän+vielä,+näihin+aamurupeamiin+on+niin+tottunut;)Samalla+tapaan+minunkin+neulomiset+menee,+kun+joulun+aika+koittaa,+oma+väkeni+varmaan+varustettu+moneksi+vuodeksi+eteenpäin.Kyllä+tulevat+huomaamaan,+miten+hyvä+oli,+kun+mummo+sukkia+ja+muuta+villasta+varastoon+teki;)Eihän+se+nyt+pelkkiin+sukkiin+tämä+minunkaan+puuhastelu+kulu,+olen+virkannut+liinoja,+verhoja,+peittoja+ja+jopa+pannulappuja+on+varastossa+useamman+näköisiä;)Olen+pikkuliinoja+virkannut+kesään+ja+talveen+sopivilla+väreillä+ja+aina+suursiivouksen+aikaan+kun+verhot+ja+matot+vaihdan,+oikea+väri+tulee+liinojenkin+kohdalla+vaihtumaan;)Suunnittelu+siinäkin+hommassa+on+mukavinta,+muuntelen+aina+malleja,+jos+en+ihan+omaa+keksi,Nyt+sitten+tuli+itseään+kehuttua+ja+aihe+tarttua+aiheeseen,+en+todella+kehuakseni+kirjoita,+totuutta+vaan,+meitä+tämän+kaltaisiakin+löytyy+varmaan+paljon.Olen+tuolla+Facen+puolella+nähnyt+mihin+kaikkeen+ihmiset+pystyvätkään,+heikoksi+jää+minun+osuuteni,+siellä+upeita+töitä+eri+ryhmissä.Rosvopaistista+olen+paljon+kuullut,+tyttärenikin+porukan+piirissä+sitä+juhannuksen+tienoilla+tekevät,+en+ole+koskaan+maistanut+kyseistä+ruokaa.Pahaa+tekee+minullekin,+jos+noita+toukkaruokia+katselen,+jospa+säästyisin+niiden+syönniltä,+ruokaa+riittäisi+muutenkin.Kukkakaaleja+liotan+etikkavedessä,+kun+sanovat+niin+toukkien+pois+kaalin+sisältä+tulevan,+voihan+olla+että+ei+niitä+olekaan,+myrkyillähän+ne+jo+on+saatettu+kasvattaa,+jos+luomutuotteita+ei+osta.En+kyllä+koskaan+ole+mitään++elävää+huomannut+liotuksen+jälkeen.Nyt+taitaa+sitten+jo+sen+hartauden+pituuden+verran,,,,,,jospa+huomiseksi+jätän,+käyn+katsomassa+mitä+tyyliä+tästä+seuraa;)Vietetään+kaunis+päivä+ja+odotetaan+hellettä+mitä+on+luvassa+puolen+viikon+aikaan,+marjametsät+kutsuvat+sinne+kykeneviä,+minun+metsäni+on+torilla,+heippa!
  18. Kaunista+sunnuntaiaamua,+pilviä+leijuu+taivaalla+ja+sadettakin+luvassa,+mutta+ilo+on+auringon+paisteeseen+herätä;)Ajattelen+miten+ihana,+kun+ei+mitään+kolota+ja+kokonainen+päivä+tuntemattomana+edessä,+hyvä+minun+on+elää.Varmaan+ei+kaikilla+näin+hyvin,+vaivoja+jotka+kipua+aiheuttaa,+toivo+kuitenkin+elää,+jospa+huomenna+paremmin,+näin+on+jaksettava+ajatella.Olen+tässä+harmitellut,+että+miksi+minä+olenkaan+joutunut+tämän+kaltaisen+pyörityksen+uhriksi,+en++mielestäni+ole+loukannut+ketään,+en+anonyyminä+mihinkään+ketjuihin+kirjoita,+tämä+Noja-tuoli+on+ketju+jossa+kirjoitan,+ei+luulisi+harmia+olevan.Ehkä+nuo+epäilyt+mitä+olette+maininneet,+että+pois+minua+halutaan+ja+tätä+ketjua+myös,+on+osa+totuutta.Yksi+on+varmaa,+mainostajat+tykkää,+kun+lukija+määriä+katselee;)Pieni+harmi+tuokin,+että+noita+vanhoja+ketjuja+nostellaan,+no+ne+sivuutan+huomiotta,+ei+mitään+aihetta+palata+niihin.'Korpikirjailija+arvelusi+varmaan+oikean+suuntaiset,+mutta+eipä+ne+kohdallani+onnistu,+omasta+tahdosta+pois+jään,+olenhan+itsekäs,+savolainen+leskirouva;)Voi+olla+että+lähelläkin+tuo+juttu,+tulee+vaan+pulma,+mitä+sitten+tekevätkään+nämä+minun+pieneen+persoonaan+kyllästyneet?Ramoona+mainitsit+myös+nuo+perkaustaitosi+hieman+heikoksi,+niin+se+on+vaikka+ikää+tulee,+ei+kaikkea+ehdi+oppia,+tuskin+tarvettakaan+on;)Tietokoneeni+oli+8+vuotta+vanha+ja+ei+ihme+jos+temppuili,+nyt+sitten+toimii+tämä+uusi+hyvin;)Demeter+sukuloinut,+vaihtelua+sekin,+kuten+kaikki+poikkeamat+arkielämässä.Mustikoita++olette+keränneet+niin+demeter+kuin+kissamummokin,+onhan+se+niin,+jos+hyvät+marikot+löytää+vaikea+on+sinne+jättää+ja+onhan+pakkaset,+jos+niihin+mahtuu+hyvin+mustikka+siellä+säilyy.Kyllä+se+aivan+tavallista+on,+kun+kohdataan+sairaudet+läpi+kerrotaan,+kuten+demeter+kerroit.Kissamummo,+tuo+auton+ajaminen+olisi+varmaan+hyvä+pitää+yllä+ja+ajella+mahdollisimman+paljon.Minulta+jäi+juuri+vähän+ajamisen+vuoksi.Kalan+suomustaminen+on+sottaista+hommaa,+olen+yrittänyt+muovipussin+sisällä+pieniä+ahvenia+suomustaa,+ei+kovin+hyvin+ole+onnistunut;)Sini-sirkku+tuosta+iästämme+totesi,+että+aika+kuhilaita+ollaan,+totta+tuokin+joltakin+osin;)Oli+mukava+kuulla+myös+ynnämuun+lupauksen,+että+useammin+yrittää+piipahtaa.Kyllä+sitä+niin+imurille+kuin+muillekin+elottomille+tulee+manailtua,+kun+ei+kaikki+hyvin+luista,++se+ei+mitään+pahaa+aikaan+saa;)Mukana+olosi+tuo+viisautta+ja+jalat+maassa+olevaa+tunnetta,+asialliset+viestisi+ovat+kovasti+tykättyjä;)Nuo+vierailut+ja+ruuan+menekki+aiheuttaa+pientä+pohdintaa,+kuten+Paloma++kertoilit++ja+nuorten+kohdalla+ennalta+aavistelut+vaikeita,+koska+heille+menee+ruokaa+joskus+paljonkin.Onhan+pitoja+laittaessakin+ylen+vaikea+arvailla+tarpeen+määrää,+joutuu+joskus+kysymysten+eteen,+mitäs+nyt;)Makriina+tuo+kuvien+laitto+on+minullekin+kädestä+pitäen+neuvottu,+ohjeetkin+kirjoitettu,+mutta+miettimään+aina+vaan+laittaa,+kun+sitä+yrittää,+on+sekin+ajattelua+vaativa+homma.Harvoin+mitä+tarvitsee,+aina+ne+tuppaa+unohtua,+mutta+kysykääpä+sukankantapään+tekoa,+sen+ylpeillen+kerron+osaavani;)Taitaa+taas+virua+tätä+juttua,+mutta+saapa+aiheen+taas+joku+moittimaan+haluava.Toivotan+kuitenkin+leppoisaa+päivää+teille+kaikille+jotka+jaksatte+loppuun+lukea,+pullan+tuoksuinen+mummeli+näin+viestii,+nyt+piste;)