Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+sateiseen+lauantaiaamuun,+ei+se+eilenkään+kovin+paljon+aurinkoa+antanut.Luvassa+on+parempaa,+kuuntelin+juuri+radiosta,+että+ensi+viikolla+jo+hellelukemiin+voidaan+yltää.Eipä+tuo+suuremmin+haittaa,+satakoon,+siivous+onnistuu+sateellakin;)Olen+katsellut+Areenasta+vanhoja+kotimaisia+sarjoja,+jotenkin+hupaiselta+tuntuvat+tämän+ajan+ohjelmiin+verratessa,+mutta+mikä+on+mielestäni+hyvä+on+se,+että+ei+tätä+nykyajan+väkivaltaa+ja+muuta+ala-arvoista+tyrkytetä.Nykyisin+ei+juuri+muuta+tulekaan+telkkarista,+no+joitakin++asiaohjelmia+kuitenkin.Musiikin+kohdalla+sama+juttu,+nykyisin+tekstejä+ei+osata+kirjoittaa,+samaa+toistaen+niin+sävelen+kuin+sanoituksenkin+kohdalla+on.Tuo+väittely+vaan+jatkuu,+eikö+jo+kyllästytä?Jälkipolven+opettamisesta+ja+heiltä+oppimisista+on+keskusteltu.'Kyllä+minun+tyttäreni+monta+kertaa+ohjeita+kysyy,+kun+joku+asia+on+uusi+tai+tarvitaan+kokemuksen+ohjeita+ja+kalan+perkuu+tuli+minunkin+vasta+naimisiin+mentyä+opeteltua+ja+melko+myöhäisessä+vaiheessa+vielä;)Onhan+yleinen+sääntö,+että+se+perkaa+joka+saalistaakin;)Nuo+komennot+palstoilta+poistumiseen+eivät+varmaan+kenenkään+käskystä+toteudu,+oma+kyllästyminen+sen+aikaan+saa.Puolustautuminen,+sen+olen+kokenut+turhaksi,+aina+uusia+vikoja+ja+sanomisen+tarpeita+löytyy.Uskon+vahvasti,+että+kukaan+ei+täällä+kenenkään+käskystä+tee+mitään,+itse+omasta+halusta+mukana+pysyy.Joku+tuota+"älypuhelinta"+piti+nostalgisena,+minun+ystävä+piirissä+on+vielä+paljon+heitä,+joilla+on+kännykkä+vanhan+tyylin+mukaisesti+ja+ei+tietokonettakaan,+on+hyvä+puhua++älykännykästä,+se+selventää+asioista.Tuo+laskutikku+olisi+varmaan+hyväkin,+en+ole+kokeillut,+mutta+ovisilmä+on+minullakin;)Myös+ihmettely+siitä,+että+en+pidä++huolta+"laumastani"+kännykän+avulla,+no+eipä+niin+tärkeä+kuitenkaan+ole,+että+en+malta+tähän+koneelle+istumista+odotella.Tauotkin+on+hyvästä;)Makriinan+tavoin+aloitin+minäkin+tietokoneella+opettelun++mieheni+kuoleman+jälkeen+ja+mukavasti+on+ajan+käyttöäni+rikastuttanut.Nyt+tämän+uuden+koneeni+kanssa+kirjoittelu+ja+muu+toiminta+sujuu+nopsaan,+ei+ole+pakko+kauan+koneella+istua,+jää+muullekin+tekemiselle+runsaammin+aikaa.Näin+tämä+elämä+vaan+jatkuu,+tuntematon+on+kuitenkin+tulevaisuus,+sen+kun+aina+muistaisi,+jokainen+vuorollaan+täältä+pois+siirtyy.Voisi+jättää+kaiken+ilkeyden+täällä+kirjoittelussa,+kertoa++matkan+jatkumisesta+omalta+osaltaan,+tuoden+ehkä+mielihyvää+jollekin,+jopa+lohtua+jossakin+vaiheessa.Elämä+on+lyhyt,+miksi+tuhlata+sitä+turhaan+ilkeilyyn,+varsinkaan+täällä+palstalla,+kun+kovin+harva+tuntee+toistensa+elämää.Ilo+pintaan,+vaikka+sydän+verta+vuotaisi,+,,,ehkä+ei+noinkaan,+mutta+ikävät+asiat+ei+kaiken+kohdalla+anna+mitään.+joskin+surun+tullen+sekin+on+jaksettava.Kuunnellaan+sateen+ropinaa+ja+iloitaan+mukavasta+kodin+lämmöstä+jokainen+omalla+tavallaan;)
  2. Huomenet+ja+viikonloppu+taas+tuloillaan,+näyttää+kauniiksi+muodostuvan+sää+tänään.Uusi+kone+käytössä+ja+jonkun+verran+totuttelua+on+tähänkin,+mutta+toimii+kuten+uuden+pitääkin.Olen+lueskellut+muutaman+päivän+ja+seurannut+onko+ilmapiiri+muuttunut,+joko+minuun+ärtyneet+on+poistuneet.Taitaa+tuota+kinaa+syntyvän,+vaikka+en+paikalla+olekaan,+joten+jatketaan+taas+entiseen+tapaan.Kiitos+kaikille+poissa+oloni+mukavasti+huomioineet,+ei+aikomustakaan+ole+pois+jäädä,+totta+on+tuo+korpikirjailijan+sanonta,+ei+haukku+haavaa+tee,+joten+ei+se+pure+minuunkaan;)Saunasta+olette+jutustaneet,+kyllä+se+onkin+paikka+mistä+minä+myös+tykkään,+siellä+sitä+ihminen+rentoutuu;)Mitä+houkuttelevimpia+ruokia+olette+valmistaneet,+niitäkin+joku+kokeiluun+menee.';)Varmaan+marjametsässä+monet+kulkevat,+kun+monia+vakikirjoittajia+Noja-tuolista+puuttuu,+no+kaikki+ajallaan+ja+eiköhän+paluuta+aikanaan+tule,+näin+toivon.Kyllä+tämä+uusi+kone+useamman+kerran+juoksutti+liikkeessä,+kun+rei´itin+ei+käynyt+tähän+malliin+johtoineen,+piti+langattomaksi+laittaa.Nyt+toimii+wi-wi+ja+telkkarikin+moitteettomasti+näkyy.On+nämä+sellaisia+henkimaailman+asioita,+kun+ei+kaikkea+saa+tuonne+pääkoppaan+menemään.Älykännykkä+minulla+kyllä+käytössä,+mutta+en+sillä+kirjoittamaan+ole+edes+yrittänyt,+Facebookissa+käyn+ja+pankin+asiat+hoidan,+mukana+kulkee,+puhelut+vastaan+ja+soitan+siihen+jää,+riittää+näitä+laitteita+muutenkin.Kyllä+se+totuttelu+aikansa+vie,+kun+aina+uudistuu+laitteet.No+niin,+nyt+palattu+ruotuun+ja+hieman+harmissani+olen,+kun+noita+vanhoja+ketjuja+nostavat,+mutta+en+niissä+käy,+turhaa+toivoakaan+minusta+sinne+kinastelu+kaveria;)Enpä+ole+muutenkaan+tuosta+riitaisuudesta+tykännyt,+miksi+pilata+päivä+toisille+pahaa+mieltä+aiheuttaen?Iloitaan+taas+sateiden+jälkeen+aurinkoisesta+säästä+ja+tulkaa+rupattelemaan;)
  3. Huomenta,+yritystä+tänäänkin,+uusi+kone+on+ostettu,+mutta+ensi+viikon+puolissa+välin+joudan+tämän+koneen++ja+uuteen++tietojen+siirron+teettämään.Kaunis+sää+edelleen+ja+hellettä+pukkaa,+mikäs+on+eläessä.Mökille+kutsu+tuli+ja+huomenissa+sitten+on+aikomus+muutamaksi+päiväksi+lähteä.Kivaa+vaihtelua.Makriina+olet+aivan+oikeassa,+kyllä+koneessa+on+vaivoja,+kun+vielä+ikää+tälläkin,+oli+aika+uusia.Kivahan+se+on+että+madollisuudet+vaihtaa,+kunpa+olisi+samat+mahdollisuudet+itseni+toimintojen+kanssa.Nyt+otin+pitkäaikaisen+huollon+myös+koneen+kohdalla,+varoitin+kyllä+myyjää,+että+olen+jatkuvasti+teidän+ilonanne,+mukava+oli+hymysuisen+myyjän+vakuutus,+että+senkun+vain;)Ihana+tilaisuus+varmasti+tuo+hääjuhla,+siinä+elämän+tilanteessa+on+kaikki+hyvin,+toivotaan+jatkuvankin.Poikani+soitteli+myös+minulle,+kun+tivasin+onko+kaikki+hyvin,+kuuluu+olevan,+vähän+tuntui+väsyttävän+ainainen+autossa+istuminen.Uuden+koiran+ottavat,+nykyisen+koiran+kaveriksi,+sopii+hyvin,+kun+metsän+keskellä+asustavat.Utelin+työkohteitaan+ja+ihmettelin+Helsinginkin+työkohdetta,+että+miten+sielläkin,+joku+uusi+alue+on+työkohde.Joensuu+itäisin+ja+olikohan+Polvijärvi+pohjoisin+ja+Hämeenlinnakin+tuntui+olevan,+saahan+siinä+kiertää.+Paikkakuntamme+venelaiturit,+vierassatama+lisäksi+työkohteena.Paljon+saa+vaimo+yksin+aikaa+viettää,+mutta+onneksi+viihtyy+yksin,+kun+työskentelee+ihmisten+parissa,+aika+raskaassa+työkohteessa+henkisesti.Varmaan+eri+paikoissa+kypsyy+mustikat+eri+tahtiin,+mutta+viikko+vielä+tätä+hellettä+alkaa+satoa+jo+olla.Noista+poimijoista+kuuntelin+tänä+aamunakin,+huolissaan+ovat+sadon+korjuun+suhteen,+Thaimaa+ei+anna+poimijoiden+tulla,+nyt+toivovat,+että+mansikan+poimintaan+tulleet+myös+metsämarjoja+voisivat+poimia.Täälläkin+näyttelyjä+useampia,+mutta+minä+saamaton+en+saa+itseäni+lähtemään,+katujuna+vielä+kiertoajelun+siinä+ohessa+antaisi.Nähtävyyksiä+tällä+katujuna+kierroksella+esitellään+ja+historiaa+kaupungin+elämästä+valotetaan.Kyllähän+monet+lapset+Ruotsiin+lähettynä+kokivat+ikävää,+mutta+paljon+oli+heitäkin,+jotka+halusivat+sinne+jäädä.Torille+mieli+palaa,+vaikka+ei+mitään+suurempaa+ostaisikaan,+voi+tavata+jonkun+tutunkin;)Nyt+jo+näkee+liikkeellä+useampia+tuttujakin,+kun+uskaltautuvat+enemmän+liikkumaan.Mukavaa+viikonlopun+päivää+ja+juodaan+vettä+ja+suojaudutaan+liialta+auringolta;)
  4. Huomenta+ja+kaunis+sää+jatkuu,+mukava+lomalaisille+ja+matkaajille.Mansikkalaatikoita+näen+kannettavan+useampaan+taloon,+no+kannattaakin,+kohta+ohi+tämä+sesonki+onkin.Muuta+satoa+alkaa+ilmaantumaan+torillekin,+pitäisi+mennä+katsomaan+joko+siiklit+olisi+kohtuu+hintaisia,+niitä+pakkaseen+muutaman+pussin+aion+laittaa.Hedelmien+hinnat+on+nousseet+paljon,+miksikähän,+koronako+syypää?Nyt+on+yksi+korona+tapaus+todettu+täällä+meilläkin,+kuusi+sairastunutta+todettu+kaiken+kaikkiaan.Tauti+vaan+jyllää.Aivan+samoin+totean,+kuin+ynnämuu,+en+tunne+leskeä,+lukenut+olen,+tuo+anonyymien+henkilökin+jää+minulta+arvaamatta,+tosin+ei+juuri+kiinnostakaan,+viesti+minkä+laittavat+sen+kyllä+luen,+jos+kohdalle+sattuu.Niin+aikamme+alkaa+olla+vähissä+ynnämuu,+tarkkaan+on+sen+käyttö+mietittävä;)Ei+paljosta+vaille+enää+jäädä,+jos+palstan+viestejä+lukee,+eivät+kaikki+mieltä+ilahduta,+mutta+jos+joillekin+pahan+mielen+purkamisessa+auttaa,+ohitetaan+ne;)Joku+kyseli+rajoitetaanko+Noja-tuolissa+keskustelua,+no+ei+toki,+kaikilla+on+vapaus+kirjoittaa+mitä+oma+mieli+tuottaa,+tosin+kovin+toraisaa++sanomista+pyrimme+välttämään.Oikea+keskustelu+on+sitä,+että+kysymyksen+tavoin+jotain+kysymme+ja+vastaus+tulee+jos++asia+kiinnostaa.Vuorovaikusta+se+on+ja+kaikkea+taivaan+ja+maan+väliltä.En+ole+ollenkaan+selvillä,+miksi+ketjustamme+sellainen+kuva,+että+täällä+on+joku+meininki,+mikä+määrää+kuka+mitäkin+sanoo.Ikävä+sanoa,+että+tämä+anonyymi+antoi+luvan+myös++ikävään+viestittelyyn.Kahvipirttiin+moni+vertaa+ja+sitä+kaipaa,+olihan+se+viestittely+silloin+rauhanomaisempaa,+kieltämättä,+mutta+pyrimme+samaa+henkeä+Noja-tuoliinkin+rakentaa.Kirjottajathan+sen+määrittelee,+liian+kärkkäät+mielipiteet+voidaan+unohtaa,+toki+mielipiteet+jokainen+ilmi+voi+tuoda,+tapa+millä+ne+esitetään++ratkaisee.Makriina+oivallisesti+kerroit+tuon+tilanteen,+olemme+kuin+suurennuslasin+alla,+kaikki+sanomiset+väännetään+hankaliksi+ja+toistensa+kehumiseksi.Kiitoksen+antaminen++viestien+muodossa+on+pannassa,+vaikka+sen+kuinka+vilpittömästi+tekeekin.Uskon+tai+ajattelen+paremminkin,+että+kun+seurantaan+on+päästy+vaikea+on+asioiden+oikeaa+kantaa+kertoa,+selittelyn+maku+siitä+tulee.Kilpailua+ja+kehuskelua+kirjoittelumme+on++arvostelijain+silmin,+mitäpä+tuosta+kiistämään,+olkoon.Omistamisestakin+epäilyjä+syntyi,+luulisi+sen+todistaminen+tarpeetonta+olevan,+jokainen+elää+omalla+tavallaan,+kuka+omistaen,+tai+vuokralla,+ei+se+ketään+paljon+lämmitä+moinen+tieto.Varmaan+oudolta+tuntuu,+kun+ystäväsi+lähti+korpikirjailija,+mutta+jälleen+tapaaminen+kuitenkin+toivossa+ja+totta+kai+hoitoja+kotimaahan+oli++mukava+mennä+saamaan,+kun+niistä+on+maksanut.Jospa+tästä+tuolista+nyt+nousisi,+toivotan+kivaa+päivää+kaikille+ja+olkaa+tarkkoina+Noja-tuoli+numeroista,+täytetään+tätä+mieluummin+,+onneksi+osa+on+poistettu.Kiusanteko+ei+meitä+haittaa;)
  5. Kaunis+aamupäivä,+katselen+pääskystenpoikasten+räpiköivää+lentoa+taivaalla,+harjoitus+se++tekee+mestareita+vanhempien+mallin+mukaan;)Kärpästen+lapset+on+pesiintyneet+keittiön+ikkunaan+ja+niitä+tuhotessa+aiheutin+ikkunan+pesun+itselleni.Mistä+oikein+sisälle+tulevat,+kun+tuuletusikkunoissa+on+verkot?Sinisiru+asiaa+kertoo,+kyllä+ketjuun+voi+kirjoittaa+ilojaan+ja+surujaan,+jokainen+kirjoittelunsa+vastaa.Emme+kaipaa+ollenkaan+noita+ikäviltä+tuntuvia+viestejä,+mutta+kai+on+yritettävä+vaan+kestää,+joillakin+tarve+tähänkin;(+Korpikirjailijalla+jäähyväisten+aika+ja+oman+loman+alkaminen.Toivotan+onnistunutta+matkaa+kotimaahan+meneville+ja+kivaa+loman+vietto+lomalaiselle.Nuo+vieraspaikat+on+vähissä+meidänkin+pihassa,+mutta+onneksi+on+tuo+parkkialue+kadun+varressa.Nykyään+auto+on+melkein+joka+taloudessa,+parhaissa+kaksikin,+ja+parkkitila+jää+vähäiseksi.Makriina+totesit,+että+on+mukava+tämä+kirjoittelu+mahdollisuus,+samaa+mieltä+olen,+aika+kuluu+ja+voi++kirjoittelun+avulla+tutustua+mukaviin++kirjoittelijoihin.Arkistahan+tämä+on+ja+toistojakin+tulee,+mutta+silti+elämämme+kulkee+erilaisia+latuja+ja+näin+voimme+huomioida+ja+oppia+toisten+elämisen+sykkeestä.Vanhempia+olen+minäkin+suvussamme,+muutama+serkku+jakaa+kanssani+tämän+iän++ja+muistot+menneestä.Vuoden+vanha+olin,+kun+sota+syttyi,+joten+ei+muistoni+yllä+vanhempaan+aikaan.Kuitenkin+olen+lukenut+aikoinani+paljon+1900+vuosien+alkuvaiheista,+tajunnut+sen+puutteen+ja+tuskan+mitä+nuo+ajat+sisällään+pitää.Sodan+jälkeisen+ajan+jo+paljolti+muistankin+ja+vanhempien+kertomana+nuo+aikaisemmat++vaikeat+ajat+olen+mieleeni++tallentanut.Nyt+elämme+rikkauden+aikaa+ja+kutenkin+niin+paljon+hädästä+kerrotaan,+milloin+missäkin+maan+kolkalla.Oma+maamme+on+kuin+lintukoto,+kunpa+kaikki+sen+ymmärtäisi.Nyt+on+aika+lähteä+mustikkametsään+kuka+vaan+siihen+pystyy.Radiossa+kerrottiin,+että+ensi+talvena+kaupan+pakkaset+ei+oota+myyvät,+kerääjiä+ei+löydy.Nyt+voisi+sanoa,+että+on+turvaudutta+omaan+mahdollisuuteen+ja+mennä+metsään,+ehkä+ahkerammat+sitten+muistavat+meitä+huonokuntoisia;)Aurinkoa+riittää+varmaan+tänään+kaikille,+siitä+iloitkaamme;)
  6. Huomenta+taas,+nyt+hiljaisen+oloiseen+ketjuun,+hiljaisuutta+en+ihmettele,+kyllä+palstan+meininki+halut+kirjoitteluun+vie.Toivon,+että+jaksavat+tuolejaan+mukana+kuljettaa,+mielikuvituksen+puute+kai+vaivaa,+kun+ei+muuta+nimeä+keksineet,+siinäpä+nuo+menee+muiden+mukana.Ihmettelen+tuota+ainaista+sisäpiiri+mainintaa,+koskaan+en+muista+kenenkään+kirjoittajan+ketjuun+tuloa+estelty,+tervetulleeksi++yritetty+kaikki+muistaa+toivottaa.Myös+se,+että+täytämme+palstan,+yksi+ketju+Noja-tuoli+on,+jos+joku+niitä+ilkeillen+enemmän+esiin+tuo,+on+hänen+ilonsa.Eihän+lupaa+edes+tarvitse+kysellä,+ketjut+on+kaikille+vapaita+kirjoittaa,+toisten+huomioon+ottamista+on+perätty,+mitä+ei+nykyään+palstalla+edes+yritetä+toteuttaa.Olkoon+miten+on,+jatketaan+niin+kauan+kuin+haluja+riittää;)Sini-sirkku+kyseli+noita+ruuanlaitto+ohjeiden+laittamisista,+eihän+ketjussa+koskaan+niitä+ole+moitittu,+eikä+lupaa+kyselty.Monasti+on+kiitosta+niistä+tullut+ja+intoa+kokeiluun+tosillekin.Teillä+on+häät+odotuksissa+ja+mieli+niiden+tiimoilla+pyörii,+mukavaa+odotusta+onkin.Samalla+tiedossa+nyt+jo+isommalla+porukallakin,+kun+tauti+antaa+periksi+ja+lupa+kokoontumiseen+sallitaan.Kaivattua+yhdessä+oloa+varmaan;)Ramoona+mainitsit+nuo+sananparret+vanhoilta+ajoilta,+niitä+tulee+viljeltyä+minunkin,+jotenkin+helppo+joku+asia+vahvistaa;)Tuo+Koiviston+kuolinilmoituksen+sanonta+luo+jotenkin+toivoa+elämän+jatkuvuudesta,+ja+toivosta,+että+aina+voi+hyväksi+kaikki+kääntyä.Olen+omassa+elämässäni+tämän+havainnut,+kun+joku+asia+masentaa+ja+luo+toivotonta++eteenpäin+menon+tunnetta,+yön+yli+nukuttu,+elämä+jo+saattaa+hymyillä.Epäonni+voi+olla+myös+hyvin+pitkäaikainen+ja+silloin+uskon+puute+horjuu,+jostakin+kuitenkin+voimia+riittää+ja+se+palkitaan.Olkoon+tämä+sanonta,"+toivossa+on+hyvä+elää+"voimia+antava;)Olin+Laten+kaveri+Facebookissa+minä+myös+ja+siksi+ilmoitus+syntymäpäivästä+hämmästytti,+kun+tiesi+tilanteen.Olen+jossakin+antanut+poisto+pyynnön+kaikelle+minua+koskevaan,+kun+elämäni+päättyy.Moni+tämän+liki+20+vuoden+ystävistä+on+pois+nukkunut,+lämpimät+ja+hyvät+ystävyys+ajatukset+heidän+muistolleen.Kolin+maisemia+kuvailit+Ramoona+ja+onhan+ne+mahtavat,+siellä+tuntee+pienuutensa+sen+kaiken++suuruuden+keskellä.Tämä+kotimaamme+näyttää+monessa+muussa+kohteessa+sen+ihanuuden+johon+ei+ihmiskäsi+pystyisi.Rikkaita+olemme,+kun+sen+aina+muistaisi+ja+tyytymättömyyden+tullen+jaksaisi+ajatella+sitä+kaikkea+mitä+oma+maamme+tarjoaa,+turvaa+ja+rauhaa,+toisten+huomioon+ottamista,+sitä+kaipaamme.Yhdessä+eläen,+sukupolvien+yhteisin+voimin+maatamme+paremmaksi+elää+ja+olla+rakennetaan.Historiaa+tuntien,+näin+on+ollut+aiemminkin.Tuota+kesäkeiton+tyylistä+tein+minäkin,+maitokaalia+nimeltään,+täällä+aika+tykätty+ruoka+myös,+voisiko+sanoa+hieman+köyhempi+versio+Ramoonan+kertomasta+kesäkeitosta,+herneet+ja+kukkakaali+puuttuu,+hyvää+sekin+on.Nyt+tuoreet+tuotteet+houkuttavat+näiden+kevyempien+ruokien+valmistamiseen.Jätänpä+taas+tällä+kertaa+tähän,+aurinko+paistaa+ja+elämä+hymyilee,+toivon+että+sama+tunne+teillä+kaikilla;)
  7. Huomenet+viikonalkuun,+kauniina+alkaakin+ja+lämmintä+riittää,+en+helteitä+kaipaa.Olette+menneistä+keskustelleet,+näin+oli+kuten+kerroitte,+vilkaisin+silloin+tällöin+tänne+80+:saan+minäkin+ja+kovin+oli+hiljaista,+siirtyminen+viivästyi.Lopulta+sitten+katsoin+asialliseksi+tänne+tulla+ja+koska+en+pirttiä+halunnut+uusiin+ympyröihin,++aloitin++tämän+Noja-tuolin+ja+niinpä+olen+nyt+toivomuksen+mukaan+numeroinut+ketjut+kirjoittajien+pyynnöstä+selvyyden+antamiseksi.Makriina+tänään+pitkästä+aikaa+veljensä+tapaa,+se+on+jo+melkein+juhlan+arvoinen+asia,+kai+kahvit+nautittekin+leivoksen+kanssa;)Eliaanalle+myös+vierailijoita+tai+oikeammin+omaa+väkeä+usean+henkilön,+kissojen+ja+koirien+kera+saapuu,+eipä+hiljaisuus+vaivaa,+mukavaa+yhdessä+oloa+varmaan.Kissat+pääsevät+uuteen+aitaukseen+nauttimaan+vapauden+tunteesta,+varmasti+nauttivat,+kuten+kaikki+toisetkin+maaseudun+ihanuudesta.Sinisiru+tuosta+kahtia+jakautumisesta+kirjottajien+osalta+mainitsit,+niin+taitaa+olla,+no+ei+minua+haittaa.+Hyvin+harvoin+luenkaan+muuta+palstalta,+miksi+niin+tekisinkään+olen+huomannut+jotain+kurkattuani,+että+ei+kovin+korkealentoista+viestiä+löydy.Jokainen+saa+puolestani+nauttia+omasta+erinomaisuudestaan;)Ynnämuu,+kauan+olemme+viestejä+laittaneet+ja+sovussa+kaiken+aikaa,+totta+sanomisesi,+ei+tämä+palsta+koko+maailmaa+ole,+löytyy+muutakin.Väsymistä+koen+ja+kauanko+viitsin+enää,+jää+omaan+harkintaan,+haikealta+tuntuu+mukavien+kirjoittaja+ystävien+yhteydenotot+jättää.Toivotaan,+että+kesää+vielä+pitkään+kestäisi+ja+kaunista+syksy+aikaa+jaksamme+odotella;)Neeassa+totesit+miten+kiva+kun+päästään+jo+vieraita+vastaan+ottamaan,+hyvältä+tuo+tilanne++näyttää,+nyt+vaan+varotoimien+kanssa+estämme+uuden+korona+aallon+tulon.Demeter+onnellinen+saat+olla,+kun+leikkaus+hyvin+meni+ja+näkö+kirkastui,+aika+harvoin+olen+kuullut+näitä+epäonnistumisia,+mutta+ainahan+leikkauksissa+vaaransa.Minua+ei+ole+muuten+koskaan+leikattukaan,+kaihi+on+ainoa+leikkaus+ja+se+onnistui+hyvin+ja+näkö+on+hyvänä+pysynyt+ja+leikkauksestakin+kohta+kolmekymmentä+vuotta.Tuntuu+uskomattomalta+ajatella,+että+niin+kauan,+eteenpäin+vuosia+ajatellen,++hohhoijaa;)Korpikirjailija+matkaa+Kolin+suuntaan+suunnittelee,+siellä+maisemat+onkin+nähtävyys.Kovin+kauan+on+aikaa+siitä,+kun+minä+siellä+olen+käynyt,+silloin+vielä+liikkuvuus+melkoisen+luistavaa.Mukava+kuulla,+että+ystäväsi+jo+kotiin+pääsee,+kunto+kohentunut.Aina+se+koti+on+mihin+kaipaa,+vaikka+kuinka+hyvä+vieraissakin+olisi,+vaikka+toinen+kotinsa+täällä+onkin,+näin+olen+ymmärtänyt.Kiva+tehdä+suunnitelmia+tulevaisuuteen,+jos+terveys+sen+kestää.Noista+vanhoista+sanonnoista+sen+verran,+että+viisautta+on+vannomatta+olla+minkään+asian+suhteen,+tulevaisuus+arvaamaton.Jotenkin+ikävältä+tuntui,+kun+Facebookissa+oli+mainittu+Laten+syntymäpäivän+juhliminen,+näinkö+jäämme+tänne+vielä+pois+lähtömme+jälkeenkin?+Nyt+sitten+piste+tälle+vietille,+voikaa+hyvin+ja+pistäytykää+kirjoittamassa.
  8. Sunnuntaiaamua,+joka+jo+aivan+pian+päiväksi+vaihtuu.Kaunis+on+tällä+hetkellä+säätila,+mutta+pilviä+seilailee,+voi+sitä+vettäkin+tänään+tulla;)Eilinen+juhliminen+onnistui+hyvin,+tarjoilu+oli+mahtavaa,+italiaiseen+tapaan+ruokaa+tuotiin+pöytiin+aina+vaan+lisää+ja+maistuvaa+oli.Tuo+on+aika+tavalista,+että+joku+laulu+jääkorvaan+soimaan+ja+sitä+sitten+hyräilee+pidemmän+aikaa,+kuten+Miaelina+kerroit,+hyvin+kesään+sopiva+laulu+onkin.Demeter+noista+vanhojen+tavaroiden+säilyttämisistä+puhuit,+kyllä+ne+varmasti+mukavia+on+aikuiseksi+pääsevien+lapsien+muistoissa.Harmittelen,+kun+olen+hävittänyt+paljon+lasten+pienenä+olleita+tavaroita,+olen+kyllä+antanut+muistini+mukaan+heille+itselleenkin+jotain..Pitääkin+tarkistaa+ovatko+saaneet+ne+kirjat+joihin+heidän+alkutaipaleensa+on+kirjattu,+vai+pitääkö+omia+kätköjä+etsiä.Yksi+nukke+tyttärelle+ostettu+istuu+tuolissa+ja+sitä+jo+tämä+suvun+pieni+neiti+tykästeli;)Sinisiru+kanttarellejä+paistaa,+niitä+odotan+minä+myös+saavan,+jos+tytär+apajan+löytää.Kerman+käyttö+on+huomioitu+jossakin+noista+Noja-tuoli+ketjujen+moittimisketjuissa+huomioitu,+no+kyllä+tämän+iän+saavuttanut+voi+kermalla+herkutella;)Nuo+lääkärissä+käynnit+puhuttivat+eilenkin+tapaamisessa,++joku+oli+mennyt+lääkäriin+ja+jo+ovella+oli+lääkäri+tokaissut,+että+tukisukkia+on+pidettävä+jalkojen+turvoksissa+ollessa,+tukisukat+oli+potilaalla+jalassa.Minulla+on+sattunut+aina+mukavia+lääkäreitä,+nuoret+lääkäritkin+hyvin+kohtelevat.Tuo+hyppää+pois+on+jostain+syystä+jäänyt++liikkumisen++osalta,+mutta+on+sitä+joskus+hypättykin;)Eikö+vaan+Makriina?Kahvipirttiä+moni+kaipailee,+no+olihan+se+mukavaa+aikaa.Kyllä+silloinkin+hajupoikaystävä+piti+yllä+moittimista+ja+kanoiksi+nimitteli,+mutta+en+sen+pahempaa+muista,+ei+verrattavissakaan+tähän+nykyiseen,+en+edes+viitsi+kerrata.Hajupoika+lupasi,+ettei+pirttiin+astu+piti+lupauksensa,+kerran+taisi+kukkakimpun+minulle+tuoda+ja+tällä+osoitti,+ettei+vihan+pito+todellista+ollut;)Miksi+niin+moni+ketju+jaksaa+ketjustamme+kiinnostua,+onko+se+aiheiden+puuttumista,+vai+mitä?Mainostajat+tykkäävät,+sillä+lukijakertoja+syntyy,+harmillista+että+se+on+vaan+Noja-tuoli+ketjuille+ikävää+olla+aina+keskustelun+keskipiste.Eipä+näitä+kirjoittajien+aatoksia+tiedä,+muuta+pyrkimys+saada+ketjumme+pois+lienee+tarkoitus.Ei+onnistu+niin+kauan,+kunnes+ylläpito+sitä+vaatii,+tai+oma+halu+lopettaa+syntyy.Nyt+tämänkin+päivän+viettoon,+mikä+on+ohjelma,+ei+vielä+ole+selvinnyt,+mutta+iltaan+päästään+vaikka+leväten,+iloista+päivää+teillekin+kirjoittajat+kuin+lukijatkin;)
  9. Hyvää+huomenta+melkoisen+mukavalta+näyttävään+lauantaiaamuun.Pilviä+seilaa+ja+varmaan+jostain+aikaa+vettäkin+tulee,+näin+on+joka+päivä+lähiaikoina+tehnyt.Nyt+jo+sitä+helteistä+tai+ainakin+pidempi+aikaista+poutaa+kaivataan.Pakastamisesta+on+ollut+paljon+puhetta+ja+jokaisella+oma+näkemys,+niin+tulee+ollakin;)Ehkä+säästöjä+ei+kovinkaan+paljon+kerry,+mutta+se,+että+ei+joka+mielihalun+tullen+tarvitse+kauppaan+lähteä.Minä+sen+verran+vanhanaikainen,+että+satoa+talteen+kerään,+kun+se+mahdollisuus+on.+Olen+samalta+torikauppiaalta+jo+vuosia+tuotteet+hakenut+ja+hyviksi+havainnut.Kyllä++on+mukava,+kun+molempia+sukupuolia+sukuun+tulee,+on+hauska+seurata+kasvua+ja+eroavaisuuksia+tyttöjen+ja+poikien+välillä,+jos+niitä+ilmenee,+usein+näin+taitaa+olla.Minä+hieman+harmissani,+kun+poikani+ei+saanut+poikia,+sukunimi+meinaa+unholaan+jäädä,+tosin+tyttäret+aikovat+nimen+säilyttää,+vaikka+avioliiton+solmisivatkin.Tytär+ei+kahta+nimeä+halunnut,+tai+ei+se+siihen+aikaan+niin+tavallista+ollutkaan,+kun+hän+avioon+astui.Ei+ihan+joka+paikassa+nimi+vastaan+tule,+siksi+sen+säilyttäminen+olisi+suotavaa,+karjalaisuuden+tuottama+on+nimi,+ehkä+jossakin+vaiheessa+vaihdettu+alkuperäisestä.Kiva+nuo+kissa+aidat,+eivät+pääse+tuhoja+tekemään+ja+kuitenkin+vapautta+liikkua.Varmaan+huolesi+aiheellinen+Neeassa,+kun+omenat+täyteen+mittaan+kasvavat,+painoa+varmaan+paljon,+paras+varmaan+tukipuut+laittaa.Tänä+vuonna+omenoita+kuin+muistakin+satoa+odotetaan+suuren+puoleisesti.Kristiina23,+en+varmaan+koskaan+ole+puoltakaan+sanaa+sinun+kirjoittamista+vastaan+ole+ollut,älä+turhia+mieti,+joskus+unohtuu+joku++tai+tulee+väärin+sanottua,+tarkoitus+on++huomioida.Eihän+minun+ole+määrässä+ketään+kieltää+tai+käskeä,+yksi+kirjoittaja+olen+toisten+mukana,+tämä+vaan+on+tullut+tavaksi+kantaa+ottaa+useamman+viesteihin+ja+tuo+aloitus+jotenkin+saa+sen+jatkuvuuden+vuoksi+tekemään.Kirjoitetaan,+jos+haluja+riittää,+sopua+olen+perännyt,+en+muuta.Nyt+huomasin+ylläpidon+olleen+hommissa,+yksi+ketju+poistettu,+ellen+väärin+nähnyt.Ynnämuun+omalla+nikilläkö+viesti+sen+sai+aikaan,+kiitos+siitä.Lapsellisia+nuo+tokaisut+siellä+olikin,+ei+meinaa+syytä+ymmärtää,+miksi+näitä+aina+vaan+esiin+tulee.Leppoisaan+kahvipöytä+keskusteluun+ei+kyllä+viittaa;)Tänään+sitten+juhlimaan+jo+maaliskuussa+täyttäneen+ystävättären+85-vuotis+päivää,+kolmas+yritys+onnistuu;)Mukavaa+päivää+teille+toisillekin,+suokoon+aurinko+paistettaan;)
  10. Huomenet+perjantaiaamuun+ja+viikonlopun+alkuun,+sää+on+monipuolinen,+sataa,+paistaa+ja+tuulee.Retroradio+minkä+kerroin+ostaneeni+toimii+hyvin,+hyvä+äänentoisto+ja+soittamisen+mahdollisuudet+moneen+tapaan.Nyt+vaan+ei+sitten+kaikki+levyt+sovikaan,+kierros+luvut+ei+täsmää,+331/2+lukee+levyissä+ja+radio+33+vaatii,+näin+osa+levyistä+kelvottomia.Onneksi+löytyy+vielä+kuunneltavaakin+ja+radiosta+monia+kanavia,+tyytyväinen+olen+ostokseeni+kaiken+kaikkiaan.Demeter+tuosta+jäykkyydestä+kerroit,+kyllä+siihen+osan+hankaluutta+tuo+muut+vaivat,+se+liikkuminen+kuitenkin+on+iso+osa+vaikuttaa+notkeuteen.Itselläni+on+tuo+kilpirauhasen+vajatoiminta+ja+kuunnellessani+toisten+kertomaa,+siinäkin+paljon+haittavaikutuksia,+tosin+itse+en+mitään+ole+osannut+yhdistää+tähän+vaivaan,+vaivat+tulee+ja+menee+omia+aikojaan;)Kampaaja+reissu+minulla+myös+tänään,+huomenna+syntypäiville+meno+pitää+vähän+siistiytyä;)Ramoonalla+varmaan+mieleinen+homma+olla+lapsenlikkana;)Mummin+taitojen++avulla+nuori+saa+kaunista+vaatetta+ylleen+ja+herkuttelu+varmaan+päivittäistä;)Tuntuu+kertomasi+mukaan,+että+sinulla+kasvaa+kaikki+maailman+herkut,+ainakin+ne,+mitkä+maassamme+kasvaa.Ihana+on+satoa+odottaa+ja+kokea+työn+ja+vaivan+palkittuna+olemista.Muistan++miten+mustarastaat+söivät+aroniapensaan+sadon+ei+niitä+meille+jäänyt,+mutta+hyvä+että+saivat+herkutellaEliaanalla+odotuksissa+uusi+perheen+lisäys,+jännää+aikaa,+taas+uusi+ihmisen+alku+hellittäväksi+iso-mummille;)Varmaan+tuo+mustikkasato+ensi+viikolla+jo+kerättävissä.Voi+olla,+että+saisin+kyydin+metsän+reunaan+minäkin,+jos+sitten+vaikka+kepin+avulla+hyvään+marikkoon+pääsisin+ja+onnistuisin+marjani+itse+keräämään,+katsellaan+tilanne+miten+käy;)Makriina+on+todettu+järkeväksi,+jalat+maassa+olevaksi,+kai+siksi+keskustelua+kanssasi+ehdotetaan.Vakuuttunut+olen+minä+myös+tietämyksestäsi+moneen+asiaan+ei+vaan+suun+soittoon,+näin+varmaan+ajatteli+pyynnön+esittänytkin,+hyvällä+tapaa.Eläkkeeseeni+ei+todellakaan+ole+ainakaan+vielä+nämä+eurojen+jakelut+vaikuttaneet,+saman+saan+pienin+korotuksin+kuin+aiemminkin.Eipä+taida+minun+vaikutuksestani+mikään+muuttua,+ei+ole+tarpeenkaan,+jos+verot+nousevat,+yritän+osaltani+mukana+olla+mukisematta.Yhdessä+on+vaikeudet+ennenkin+voitettu,+toivoisi+näin+tapahtuvan+näinä+vaikeus+aikoinakin+mitkä+koronakin+meille+tuo.Nuo+linkit+ovat+mukavia+läpi+käydä,+kun+harvoin+tulee+musiikki+osioon+pistäydyttyä,+ei+aika+muka+riitä;)Kaunis+sanoma+Kuusiston+laulussa+ja+taito+säilynyt+vanhemmilla+soittajillakin,+se+ei+hevillä+unohdu.Nyt+perjantai+päivän+viettoon,+ei+huomaakaan,+kun+ilta+jo+koitaa,+voikaa+hyvin;)
  11. Huomenta+kauniiseen+kesäaamuun,+tuuli+vaan+myllertää+melkoisesti+saaden+ilman+viileämmäksi.Eilen+pakastin+mansikat+ja+puhdistin+tyttärellekin+laatikollisen+pakastus+kuntoon.30+euroa+viisi+kiloa.Siitä+se+alkaa+vähitellen+se+säilömisaika,+siiklit+perunalajikkeista+seuraavat,+ne+onnistuu+pakastettuna+hyvin,+pieniä+määriä+aina+laitan.Demeter+kerrot+mustikoiden+jo+sinertyvän,+näin+heinäkuun+puolivälissä+se+kypsyminen+useinkin+on+käsillä.Nyt+mustikkaa+tulee+runsaasti,+kerrotaan.Korona+aika+jättää+oman+leimansa,+se+on+jo+todettu,+mikään+ei+palaa+entiselleen,+kovin+ikävältä+se+tuntuu.Korppis+ja+Makriina+hieman+alakuloisen+tuntuisia,+sää+ei+iloa+anna,+ja+kyllä+se+eilinen+keittokin+paremmalta+maistuisi,+kun+pöydän+toisella+joku+ystävä+istuisi.Varmasti+nuorillasi+oli+mukava+viikonloppu.Korppis+kuitenkin+ilon+aiheen+jo+saikin,+kun+maalipensselin+kanssa+tauluaan+kohentelee,+siinä+aika+vierähtää+ja+sään+aiheuttamat+kuin+muutkin+surut+unohtuu.Aina+ei+elämä++hyvältä+maistu,+mutta+huominen+voi+tuoda+isonkin+ilon.Ramoona+ilahdutti+linkillään,+herkästi+tulkitsi+Tapani+Kansa+Einari+Vuorelan+tekstin,+molemmat+kuuluvat+lempi++kuunneltaviin.+Myös+Nocturne+on+hyvin+tuttu+runona++ja+Loirin+laulamana+hyvä+esitys,+tosin+en+Loirin+ihailija+ole,+Eino+Leino+runon+mestari.Sini.s+runokokoelmaa+en+ehtinyt+eilen++kuunnella,+teen+sen+nyt.Paloma+ja+Neeassa++saavat+nauttia+oman++ahertamisensa+tuotoksia,+mikä+sen+ihanampaa,+kuin+suoraan++pellosta+tai+kasvihuoneesta+voi+tuoreet+tuotteet+hakea,+muistona+minullakin,+oli+kuin+juhlaa+jännittää+mitä+sieltä+maasta+nouseekaan.Hyviähän+olivat+hellyydellä+kasvatetut;)Yhtä+jännää+oli+verkkoja+vedestä+nostaa,+onko+mitään,+sätkiikö+verkko,+no+aika+usein+jotain+sieltä+löytyi.Vesikielelle+tulee,+kun+muistelee+siikaa+jonka+sai+ja+savustuksen+jälkeen+siitä+nautti,+nam,nam.Sitten+tämä+surullisempi+osio,+sinulle++jolle+tunnun+olevan+ärsytyksen+kohde,+oletko+ajatellut,+että+lukijoita+on+joka+ketjussa+toista+tuhatta+ja+valituksia+ei+suuremmin+tule.Sinulla+vaan+taitaa+tuo+ymmärtämisen+taito+olla+kovin+alhaalla,+punakynä+kirjoituksiani+seuraa+ja+ei+pitäisi+isompia+virheitä+jäädä.Uskon+että+mainostajat+Noja-tuoli+ketjusta+tykkää,+suuren+lukijamäärän+vuoksi+ja+nyt+sitten+kelpasi+parjattu+otsikko++kiusaa+tekemään,+no+kiusa+se+on+pienikin+kiusa.Ihmettelen+ettei+ylläpito+jo+puutu+noihin+nimittelyihin,+kunnianloukkauksiin+jo+sopivat.Mutta+usko+nyt+jo+viimein,+että+ei+tuota+tulosta+minun+suhteen+tuo+nimittely+tai+muukaan+väheksyntä,+olen+sinut+itseni+kanssa.+Piste.
  12. Huomenta,+lauantaihan+se++taas+on,+aika+rientää,+ikää+karttuu+kaikille+samaa+vauhtia.Puhelinsoittajat+usein+uskovat,+kun+ikäni+sanon,+jos+tarjoavat+kaiken+nimisiä+pillereitä,+mutta+on+niitä+sinnikkäitäkin,+jotka+väittävät,+että+kyllä+nämä+pillerit+tarvitsee+vanhakin,+joskus+sitten+sorrun+ja+tilaan.En+väitä+etteikö+vitamiinit+olisi+tarpeen+myös+minun+ikäisille,+mutta+itselleni+en+ole+parannusta+mihinkään+huomannut+tuleen,+ehkä+jos+en+olisi+näitä+vähäisäkään+nauttinut,+eloni+olisi+kehnompaa.Puutarha+ja+muut+puuhat+vie+kirjoittajilta+halut+tai+ajan+kirjoitteluun,+kovin+harvakseen+viestejä+tippuu.Minä+taidan+joutilain+olla,+kun+joka+aamu+tähän+koneen+ääreen+tie+kulkee;)Muistanhan+toki+ajan+minäkin,+jolloin+ei+päivän+tunnit+meinanneet+kaikkeen+riittää,+onneksi+nyt+on+toisin.Nuo+puutarhan++jätteiden++risujen+ja+muun+roskan+hävittäminen+on+hankalaa,+polttaminenkaan+ei+kaikissa+paikoin+onnistu.Muistan+mökillä+ison+kuusen+tuoreiden+oksien+polttaminen+oli+mittava+urakka,+mutta+kyllä+siitä+selvisin,+kostea+sää+ei+pelkoa+tulen+leviämisestä+ollut.Sain+apua+silloin+naapurilta,+joka+puun+kaatoi+ja++pieni+polttopuiksi++kaikki+mahdolliset+oksatkin.Nyt+jäisi+tuokin+tekemättä,+niin+on+kymmenen+vuotta++kuntoa+kuluttanut;)Makriina+aivan+oikein+siteerasi++Koivistoa,+paras+tapa+on+kiertää+nuo+harmilliset+viestit,+aina+vaan+ei+malta+olla+jotain+kommentoimatta,+kun+kysymysmerkkinä+viestejä+ihmettelee.Ainahan+joku+ajatus+joka+viestistä+tulee+ja+huomaa+pienenkin+"kenkkuilun",+mutta+viisasta+olisi+olla+osallistumatta.Miksipä+pitäisikään,+jokainen+voi+tänne+arvelunsa+kirjoittaa,+tuleeko+ymmärretyksi+onkin+toinen+juttuHyvä+että+nyt+lopetat+nuo+remontin+tekemiset+ja+kesän+ilot+nautinnoksi+käännät+korpikirjailija.Tuo+selkä+osaa+olla+riesa+kun+pahaksi+äityy,+senkin+voin+kokemuksesta+kertoa,+kaikkea+kai+on+ehtinyt+tähän+ikään+kokemaankin.,+vaikka+melkoisen+helpolla+olen+päässyt.Kalavehkeet+veneeseen+ja+kohoa+vahtimaan,+siellä+ne+suunnitelmat+tulevaisuutta++kohden+syntyvät.Minulle+pientä+tuskaa+tuottaa+näiden+päivien+aikaan+saannokset,+kun+mitään+tarvetta+ei+mistään+ole,+niin+tekemisen+puute+siitä+meinaa+syntyä.Neulominenkin+olisi+mielekkäämpää,+jos+olisi+kohde+tarpeellisuudesta,+joulu+aikanaan+tulee,+voi+ainakin++lahjoittaa++jonnekin.Leppäkertut+onkin+hyvä+lääke+kirvojen+hävittämiseen+ja+onhan+se+niin+kaunis+katsellakin,+tulee+aina+mieleen+se+loru+lapsuudesta,+lennä,+lennä+leppäkerttu,+ison+kiven+juureen,,,,+toinen++etanasta,+etana+,+etana+näytä+sarves+onko+huomenna+pouta+ja+uskoa+riitti,+kun+etana+sarvet+nosti.Nyt+päivän+touhuihin+ja+illalla+sitten+sauna,+viikon+kohokohta;)Sain+muuten+kurkkusalaatin+tehtyä+ja+nyt+purkit+jääkaapin+ylähyllyllä+valmiina+talven+nautinnoksi+ja+aterian+lisukkeeksi.Maanantaina+sitten+mansikoiden+laitto+päivä,+jos+hengissä+olen.Oikein+mukavaa+viikonlopun+alkua+teille+kaikille+Noja-tuolissa+viihtyville.
  13. Huomenta+sievästi+tulevasta+sateesta,+ikävän+harmaa+taivas,+mutta+eipä+surra,+kesään+kuuluu+paisteet+ja+sateet,+elämähän+vaihtelua+kaipaa;)Torille++siten+eilen+sain+itseni+vietyä+ja+mansikan+hintakin+selvisi,+30+euroa+viisi+kiloa+ja++luulen+ettei+paljonkaan+halpene.Kyselin+miten+myrsky+ja+sade+tuhojaan+teki,+ei+pahemmin+mansikalle,+mutta+vadelmat+kärsi.Tämän+kaltaista+se+on+luonnon+armoilla+eläminen,+mutta+sehän+on+monta+kertaa++koettu.Tuota+korpikirjailijan+mainintaa+nenuun+ottamisesta+en+allekirjoita,+toin+vain+oman+näkemykseni++vastauksena+ja+se+ei+kehenkään+loukkaantumista+pitänyt+osoittaa.Tulkitsemme+viestejä+niin+monella+erilaisella+tavalla,+että+aina+sattuu+väärin+ymmärryksiä.Tuo+puun+alle+istahtaminen+olisi+ihan+kiva+toteuttaa,+aikomiseksi+se+jää,+mutta+hyvällä+mielikuvituksella+sekin+toimii;)Ramoona+taas+tapansa+mukaan+toi+esille+monia+mukavia+ajatuksia+ja++mökkeilyn+ihanuuksia.Perintömökeillä+on+oma+viehätyksensä,+pelkkä+ajatus++siitä,+että+siellä+on+viihtyneet+vanhemmat+ja+muu+suku,+mieltä+lämmittää.Meillä+täällä+kotimaassa+on+paljon+ihmeteltävää+ja+nähtävää,+tuo+Konnevesi++luonto+kohdekin+melkoisen+lähellä+oli+maalla+elellessä,+mutta+jäi+tarkemmin+tutustuminen+silti.Siellä+myös+laivamatkailun+mahdollisuus+ja+katseltavaa+riittää.Nyt+nähtävyydet+typistyy+tuohon+katuliikenteeseen,+autot+ja+koiran+kuljettajat+koirineen+siinä+seurantaan+joutuu;)Jospa+tuo+korona+antaisi+periksi+ja+ryhmämatkoja+taas+pääsisi+tekemään.Muistan+minä+myös+Monican,+murre+ketjunkin+muistaakseni+aloitti.+Näin+se+taival+kulkeutuu,+aika+aikaa+kutakin+ja+sitten++itseään+tähdellisenäkin+pitävät+poistuvat,+kuka+mistäkin+syystä++ja+unohdus+koittaa;)Makriina+koeta+vaan+ponnistella+niiden+kukkapenkkien+kanssa,+hyvä+syy+pitää+itseään+liikkeellä.Siellä+se+nuorten+elämä+mökillä+ei+häiriötä+paljon+varmaan+tuota,+vaikka+äänekkäämpikin+olisi,+toista+tuossa+kadulla+elämöiminen+autojen+ja+rikkonaisten+pakoputkien+meteli+aiheuttaa+ja+kaasutetaan+niin+että+talot+tärisee.Kai+se+kuuluu+nuoruuteen+ja+huomion+saamiseen,+tuon+huomion+saaminen+joskus+palstallakin+ilmenee+ja+vielä+tämän+ikäisilläkin;)Kesän+tuoksuja+Neeassa+tuoksuttelee,+muistan+tuon+valkoapilan+minä+myös+mökilläni+ja+samoin+kuin+Ramoona+jätimme+siementämään+osan+kukista.Ostinpa+tilisillipurkin+minäkin+ja+aion+tänään+siiklien+seurana+niitä+popsia,+salaatin+teen+lisukkeeksi+ja+kukkakaali+voisulan+kanssa+herkuttelua+lisää;)+Nyt+ihmeellinen+ilmiö+ja+tervetullutkin+tuonne+taivaalle+ilmestyi,+aurinko,+näin+ne+säät+vaihtelee+ja+taas+lupailee+paistetta+sateen+väliin,+siitä+iloitsen+aina+on+mukavampi+aurinkoisella+säällä+,+mielialakin+heti+muuttuu;)Iloa+viikonlopun+alkuun!
  14. Huomenta+nyt+kauniina+alkavaan+päivään,+myrskyt+on+ohi+ja+tuhoja+korjataan.Paljon+huonoa+jälkeä+tämä+myrsky+taas+saikin+aikaan,+mutta+minkäs+teet,+näin+on+mentävä,+yksi+asia+johon+ei+mahdeta+mitään,+vaikka+viisauttakin+maailmassa+on.En+usko+että+kukaan+näitä+myrskyjä+ja+tuhoja+kaipaa,+mutta+vesi+on+tarpeen+luonnolle+kuin+ihmisillekin,+kuivaa+jo+oli+ja+metsäpalot+suurena+uhkana.Olipa+hauska+sattuma+tuo+mistä+kerroit+Makriina,+jossain+elokuvassa+noin+voisi+tapahtua;)Mitähän+kova+sade+teki+mansikoille,+niitä+nyt+seuraavaksi+yritän+saada+pakkaseen,+tykkään+talvisin+rasian+silloin+tällöin+nautiskella+kohmeisia+marjoja.En+välttämättä+ristiriidoiksi+koe+noita++työleiri+nimittelyjä.+kyllä+se+eläminen+vaatii+kunnossa+pitoa,+olipa+kotona+tai+mökillä.En+minäkään+kotia+siivonnut,+kun+kesät+mökillä+vietin,+mutta+olipa+sitten+pölyä+kertynyt+asumattomaan+kotiinkin.Jokainen+tekee+oman+halunsa+ja+tapojensa+mukaan,+minä+kappeja+siivoan+ja+lusikoita+keitän.Lusikkani+on+Hacmanin+tuotteita,+vanhoja+nämä+arkikäytössä+olevat+ovat+ja+voi+olla+että+tiskikoneeni+ei+hyvin+pese,+joka+tapauksessa+kirkkaammaksi+sain.Harvemmin+käytössä+olevat+ovat+kirkkaita+laatikoissaan.Kaappien+sisältö+samoin+harvoin+käytettävien++astioiden+vuoksi+pölyttyvät+ja+niitä+kai+aivan+turhaa+sitten+pesen.Yritän+minäkin+jälkiä+korjata,+mutta+kai+sitten+aikamoinen+sottapytty+olen+,+kun+aina+aihetta+siivoamiseen;)Kerran+viikkoon+imuri+laulaa+kotona+ja+niin+teki+mökilläkin,+tämäpä+tästä+aiheesta,+pitää+todeta,+että+jokainen+tehköön+tapojensa+mukaan,+kai+se+sallitaan?Sini-sirkku,+minä+siivoilen+kotiani,+ei+käy+apuvoimia+ja+ehkä+tuntuu+siltä,+että+en+muuta+teekään,+hitaasti+ja+vaivaloisesti+kiipeilen+kaappien+hyllyjä+läpi+ja+se+tapahtuu+monen+päivän+osalle,+vähän+kerrallaan,+joten+puhetta+liian+kanssa+tuostakin+asiasta.Meillä+on+tapana+kertoilla+niistä+puuhista,+mitä+itsekukin+tekee+ja+minulle+on+monta+asiaa+selventynyt+näiden+kertomisten++lukemisessa.Kukapa+mittaa+ne+turhat+työt+ja+askeleet+joita+itsekukin+tekee+elämässään,+olisi+kai+hyvä+jos+ei+olisi+kuin+yhdet+astiat+ja+kaappejakin+vain+tarpeen+mukaan,+mutta+olen+kai+sellainen+hamsteri+ollut,+että+tavaraa+joka+kaappiin+löytyy+joskus+niitä+on+läpi+käytävä.Vanhojen+tapojen+mukaan+vierasvara+on+oltava;)+vaikka+vieraita+ei+juurikaan+käy.Ehkä+tämä+tästäkin+puheenaiheesta+riittää;)DDDEilen+en+torille+päässyt+alkoi+sataa,+jospa+nyt+yrittäisin,+ainakin+taivas+on+se+kauniin+sininen,+lämpöä+riittävästi.Nyt+olisi++hyvä+ilma+mökkivierailulle,+mutta+mistäpä+näitä+säitä+arvaisi,+,+ne+tulevat+miten+tulevat,+näihin+on+sopeuduttava.
  15. Huomenta+ja+nyt+sadesäähän,+taivas+tasaisen+harmaa,+voi+olla,+että+päivä+meneekin+sateen+tanssiessa,+hyvä+niin,+mustikat+suurenevat+ja+puolukka+samoin.Marjasadosta+ennustetaan+hyvää,+jopa+lakkojen+osalta.Kohta+kaikki+kynnelle+kykenevät+vaan+metsiin+ja+marjoja+meille+avuttomillekin+keräämään,+ostamme+niin+kauan,+kun+eurot+riittää;)En+tiedä+tuliko+edellisestä+viestistäni+jotenkin+ymmärrys,+että+omakotitalo+ja+muut+hoitoa+vaativat+pihat+olisin+tuominnut,+en+toki.Mitä+ihanin+asia,+jos+voimat+riittäisi+elämän+loppuun+asua+siellä+missä+viihtyy.Sama+ajatus+myös+mökeistä,+jokainen+toimii+oman+ajatuksensa+mukaan,+minä+voisin+rehellisesti+sanoa,+että+mökkini+oli+työsiirtola.+Hyvillä+mielin+työni+siellä+tein,++sanon+kuten+poikani+sanoi,+kun+epäilin+hänen+jaksamistaan+työssään,+tämä+on+harrastus+ja+työ,+kyllä+sen+jaksaa,+näin+se+oli+myös+kohdallani;)Makriina+kulttuurin+pariin+on+hakeutumassa,+oudolta+varmaan+tuntuu+lähteä+kiertelemään+kohteita,+jotka+jo+melkein+unohduksiin+jäivät.Tuo+nuorison+tietämättömyys+jo+meidän+iän+alkuajoista+on+todellista,+siinä+olisi+tehtävä+kenttää+meille+vanhuksille+valottaa+asioita+sieltä+tiukkuudenkin+ajoilta,+aina+ei+asiat+näinkään+hyvin+olleet,+työtä+on+tämä+vanheneva+joukko+tehnyt+asioiden+tähän+malliin+saadakseen.Taaskaan+en+tarkoita,+etteikö+nykytyöikäiset+töitä+tee+ja+elämää+rakenna,+mutta+juuret+olisi+jokaisen+hyvä+tietää,+ehkä+elämän+arvo+näin+punnittaisiin.Kyllä+se+järvessä+käynti+virkisti+silloin+helteen+kovimmillaan+ollessa,+mutta+lyhyt+vaikutus+vaan+oli,+no+nyt+sääkin+viileni+huomattavasti+ja+tehojen+pitäisi+palautua;)Saapa+nähdä+miten+huominen+mökkitapaaminen+onnistuu,+jos+sade+vaan+jatkuu.Minua+ei+vesisade+haittaa,+onhan+katto+mökillä+pään+päällä,+mutta+on+otettava+huomioon+muiden+mukaan+lähtijöiden+mielipide.Kissamummo+nauttii+koirien+kanssa+maalaiselämästä,+mutta+mukava+varmaan+piipahtaa+omassa+kodissakin.Kalaonnea+vaan+miehille,+että+savustuspönttö+käyttöä+saa+ja+makoisia+tuotoksia+saatte+nauttia,+on+se+ahven+niin+makoisa+kala,+että+jos+aikaa+riittää+niin+ruotiminen+ei+haittaa.Ramoona+mansikoiden++makuun+jo+päässyt,+voi+olla+että+lyhyeksi+jää+mansikan+myynti,+se+helle+kypsytti+yhtä+aikaa+suuremman+määrän.En+ole+torilla+edes+kyselemässä+hintoja+käynyt,+pitää+loppuviikolla+käydä++ja+ehkä+pari+laatikollista+ostaakin.Kaupassa+oli+7+euroa+litra,+aika+hintavaa+on,+jos+vähän+halvemmalla+onnistuisi+saamaan+torilta.Demeter+kertoilit+vanhan+talon+remonteista,+kyllä+sitä+remonttia+kaipaa+kerrostalo+asuntokin,+minulla+olisi+tapettien+vaihto+mielessä,+pari+vuotta+sitten+keittiön+kuntoon+sain,kaikki+remontin+tuomat+harmit+mielessä,+olen+yrittänyt+asiaa+siirtää.Kodinkoneetkin+alkaa+vaihtokunnossa+olemaan+useammat+ja+sekin+euroja+tarvitsee,+no+tuo+tapetointi+ei+hirveitä+maksa,+jos+vielä+löydän+hyvä+remontin+tekijän.Huonekalustoni+vaatii+verhoilua,+uusimistakin+olen+ajatellut,+mutta+olen+niin+tykästynyt+tähän+nykyiseen,+että+ei+ole+tullut+mieleistä+vastaan+mihin+vaihtaisin.Verhoilu+rahalla+jo+saisin+uuden+kaluston,+nuoret+ei+ehkä+perintönä+näitä+halua;)Kaikkea+huolta+sitä+itselleen+kehittelee;)Niin+niitä+mielikuvia+näistä+viesteistä+syntyy,+kuten+sini-sirkku+maalailit;)Neeassa+ihasteli+luonnon+raikkautta+sateen+jälkeen,+nyt+minä+myös+sitä+tuoksua+tuoksuttelen.+ei+kuumuuskaan+enää+haittaa.Olisi+varmaan+jotain+sadeilma+töitä+aloitettava,+keittiön+kaappeja+taidan+ruveta+siivoamaan,+ja+taidanpa+"keittää"+käyttösyömävälineet,+ovat+tummuneet+rumiksi.Kälyni+aika+usein+tämän+homman+tekee,+pulverivedessä++kiehauttaa+ja+huuhtoo+hyvin,+minä+matkin+häntä,+ruostumaton+teräs+on+kysymyksessä.Seurailen+tuota+pilvien+seilaamista+ja+toivon+jo+siirtyvän+itään,+jotta+huomenna+olisi+kaunista+taas.
  16. Huomenta+viikon+alkuun+ja+kesäkuun+viimeistä+edelliseen+päivään,+kauniina+aloittaa+tämäkin+päivä+itsensä,+onneksi+helle+on+ohi.Sateita+on+luvattu,+mutta+eipä+kannata+uskoa,+niin+monasti+on+sateet+ohi+menneet,+mutta+varmaan+sijansa+saa,+viimeistään+syksyn+tullen.Nyt+ajatukset+mansikan+ostossa,+ehkä+helle+pakottaa+niitä+runsaasti+keräämään,+jos+kerääjiä+vaan+on+löytynyt.Joskus+olen+kerännyt+itse,+kun+se+on+ollut+mahdollista,+nyt+ei+onnistu,+toivottavasti+kohtuu+hinnalla+saa.Ei+haittaa+mitään+jos++makean+nälkä+yllättää,+siitäkin+pitää+nauttia.En+tiedä+mikä+on+tullut+suklaan+himooni,+nyt+en+tykkää+sitä+lainkaan+syödä,+iän+myötä+kai+ei+sitä+nautintoa+tunnista;)Jäätelökin+harvoin+ostan,+enemmän+vaan+tuohon+suolaisen+puoleen+kallistuu+makunautinnot.Minulla+ei+tuota+selvän+näkijän+taitoa+ole,+en+osaa+tai+en+edes+viitsi+yrittää,+kuka+anonyyminä+kirjoittaa,+no+eipähän+synny+vääriä+arvailujakaan;)Kyllä+se+nuorten+apu+joskus+hyvinkin+suotavaa+on,+tosin+vähän+olen+apua+tarvinnut+pyytää,+ehkä+jos+mökkiä+olisin+pitänyt+avun+pyyntikin+olisi+ollut+aiheellista.Olen+hyvilläni,+että+luovuin+mökkini+rasitteista,+vaikka+ikävä+sinne+usein+mieleen+tulee.Pihani+olisi+vaatinut+jatkuvaa+huoltamista+ja+sitä+en+jaksaisi,+ainainen+mielipaha+siitä+olisi+tullut.Makriina+juuri+noista+jaksamisen+rajoista+puhut,+kyllä+ne+voimia+tarvitsee+kaikki+puuhat+ulkona,+sisätyöt+sujuvat+keveämmin,+ja+ne+juuri+jaksaa+selvittää.Ei+riitä+ulkohommissa+se+että+jotakin+saa+aikaan,+kun+jäljetkin+on+jaksettava+raivata+ja+se+on+iso+osa++koko+työstä.Pienesti+työt+on+aloitettava,+vaikka+joka+puolessa+hoitoa+huudetaankin,+jos+vielä+paljon+istutuksia,+siinäpä+sitten+urakkaa+riittää.Jaksamista+vaan+teille+mökkiläisille,+kuin+omakotipihojen+hoitajille;)Onhan+siinä+jaksamiselle+kiitos,+kun+kaikki+on+kunnossa.Minä+en+nyt+taaskaan+ymmärtänyt+tuota+viestiä,+kuka+ketjun+haluaa+ryöstää?Jos+joku+haluaa+tämän+aloittajan+ja+aamunavauksen+siitä+vaan,+kyllä+aikani+alkaa+siltäkin+osin+riittää;)Jonkun+asteista+viitseliäisyyttä+tämäkin+tarvitsee+ja+kun+alulle+olen+laittanut,+yritän+vetäjänä+toimia,+jatkuvuus+sitä+kaipaa.Minusta+saa+tykätä,+mutta+myös+alistun+arvosteltavaksi,+,,+aikaan+asti,+en+minä+kovin+korkealta+tipahda+ja+vahvaluinen+olen;)Oletteko+muuten+huomanneet,+että+epäluulo+aiheuttaa+riitaa,+arvailut+ei+aina+satu+kohteeseen.Aloitetaan+uusi+viikko+reippaana+ja++hyvillä+mielin,+toivotetaan+heinäkuu+tervetulleeksi,+jospa+koronakin+alkaa+vähetä,+jos+ei+takapakkia+noista+avautumisista+ala.