Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Sunnuntaiaamua+elellään+ja+sää+kaunis,+tosin+melkein+kymmenen+astetta+viileämpi+kuin+eilen,+hyvä+niin.Kyllä+helle+voimia+kysyi,+mutta+nyt+taitaa+jo+vähän+sateiden+tuloakin+ennusteet+lupaavan.Toivoisin+kuitenkin+sateita+vaan+yöajaksi,+olen+saanut+kutsun+parillekin+mökille+tulevalle+viikolle,+aurinkoa+silloin+toivoisin.Helsingissä+asuva+eläkkeellä+oleva+opettaja+asustaa+muutamia+kymmeniä++kilometrejä++Joensuun+tienvarressa+olevaa+mökkiään+ja+sinne+kutsui,+taas+on+veneeseen+yritettävä+päästä.Hän+asui+ennen+paikkakunnallani+ja+nyt+sitten+kesiä+viettää+mökillään,+sinne+menemme+ystävien+kanssa,+maailmaa+parantamaan;)Uskon+kivan+tapaamisen++olevan+edessä.Toiselle+mökille+vähän+lähemmäksi+on+myös+ystävien+luo+kutsu,+vuosien+perinne+sekin.Olen+samaa+mieltä+tuosta+kuhasta,+samoin+iso+ahven+maistuu.Eilen+paistoin+ahvenia+,+jopa+ihan+herkuttelusta+kävi.Tänään++laitan+uuniin+lohikiusauksen+ja+herkkusieniä+myös+aion+valmistaa,+miten+sen+sitten+tehdessä+suunnittelen;)Kermaa+kumpaankin+tarvitsen,+voitte+kauhistella+huoletta,+mutta+kerman+kanssa+siitä+saa+parempaa,+näin+neuvotaan;)Nuo+pionit+on+upeita,+tuossa+naapuritalon+pihassa+kukkivat+komeina,+joskus+joku+kukkapenkit+laittoi+ja+nyt+penkkit+on+muuten+villiintynyt,+kukaan+ei+hoida,+mutta+pionit+puskevat+kaiken+rikkaruohon+ylitse+ja+iloa+antavat.Ynnämuu+varmaan+jotain+ihanaa+saa+parvekkeellaan+aikaan,+jos+inspiraatio+on+iskenyt+silloin+pitää+halujaan+toteuttaa.+Mikäpä+sen+parempaa+harrastusta+onkaan,+kuin+saada+aikaan+jotain+näkyvää+ja+todellista,+missä+kyvyt+ja+halut+toteutuvat.Onnea+vaan+ja+toivomus,+että+et+ihan+tykkänään+meitä+jätä;)Paljon+on+viestejä+joilla+ei+oikein+mitään+sanottavaa,+toisten+pahan+mielen+kyllä+aikaan+saavat.En+ymmärrä+mistä+näitä+poikii,+miksi+Kristiina23+ja+korpikirjailija++vihaa+pitävät,+eikä+nyt+viimeistään+sopua+ja+unohtamista+tarvita?On+niin+paljon+kiistelyä,+jopa+rajojen+ylittäviä,+miksi?Varmaan+ei+korjausta+asioille+tule+täällä+väitellen.Lukaisin+tuolla+yhtä+ketjua+ja+ihmettelen+sitäkin,+miksi+aina+joku+löytää+jotakin+ikävää+Noja-tuolin+kirjoittelusta,+milloin+se+on+kehumista+tai+muuta+nurjaa+ja+jäsenkirjaa+ei+varmasti+ole+pyydetty,+kaikki+rauhaa+rakastavat+voivat+ketjuun+tulla.Eipä+tässä+tämän+enempää+tällä+kertaa,+jatketaan++jokainen+hyvillä+mielin+ja+nautitaan+nyt+hieman+inhimillisistä+olosuhteista;)
  2. Huomenta++ja+helle+jatkuu.Olin+yhden+yönseudun+tyttären+mökillä+ja+totesin,+että+tämä+kaupungin+katujen+tallaaminen+vielä+onnistuu,+mutta+juurakoiden+yli+hyppimisiin+ja+minulle+liian+korkeisiin+rappusiin+en+enää+sovellu.Ihana+oli+kyllä+saunoa,+olen+ennenkin+todennut,+että+puilla+lämmitettävä+sauna+on+aivan+toista,+kuin+nämä+kerrostalojen+saunat,+löyly+niin+lempeä,+nautinto+kerrassaan.Uimaankin+uskalsin+ja+lämmintähän+se+vesi+oli,+mukavaa+vaihtelua+kaiken+kaikkiaan,+helppoakin+oli,+pese+kädet+ja+istu+pöytään+valmiille.Ynnämuu+on+yhden+etapin+sivuuttanut,+näillä+vuosiluvuilla+kun+mennään+on+joka+vuosi+saavutus,+onnea+oikein+lämpimästä+toivotan+.Kaksi+ja+puolivuotta+on+ikäeromme+melkein+päivälleen,+että+perästä+tässä+yritän+tulla.Mukava+olisi,+ettet+kokonaan+meitä+unohda,+on+vuosia+jo+mittavasti+"yhdessä"+kuljettu.Kinaa+ei+koskaan+ole+tullut,+näin+se+menee,+kun+samansuuntaisia+ajatuksia+päässä+pyörii.Kaihista+olette+keskustelleet,+no+ne+leikkaukset+olen+sivuuttanut+ja+näköni+on+pysynyt+hyvänä,+näköni+parani+niin,+että+ilman+lasejakin+näkisin,+mutta+laseja+kuitenkin+käytän,+ehkä+lääkäri+katsoi+tarpeelliseksi+arvojen+tasaamiseen.Ryppyjä+en+yritä+peittää,+ne+useinkin+naurulla+on+saatu,+mitäpä+niitä+piilottelemaan+ja+kun+niitä+on+ympäri+naamaa,+ei+lasit+paljon+auta.Olen+ajat+sitten+hyväksynyt+kaikki+ryppyni+ja+puutteeni,+mitäpä+tosiasioita+harmittelisin+ja+vanhuuttakaan+en+osaa+hävetä;)Tuo+toisten+asioiden+penkominen+ja+arvostelu+ei+minusta+millään+tapaa+ole+keskustelua,+jokainen+osaa+ilkeä+olla,+jos+ei+mitään+kontrollia+itselleen+aseta.Väittely+asioista+mihin+täällä+palstoilla+ei+mitään+pysty+korjaamaan,+on+myös+aivan+turhaa.Jokainen+tekee+elämästään+sellaisen+tai+ainakin+yrittää+tehdä,+mikä+hyvältä+tuntuu.Viestejä+on+niin+paljon,+että+en+jaksa++kaikkiin+kantaa+ottaa,+joten+sivuutan+toteamalla,+että+vettä+saisi+tulla,+kastelu++vie+voimia,+sitä+tekeviltä.Neeassan+pyykkipadan+alle+tulen+tekeminen+ja+pyykinpesu+muistoja+mieleen+nostaa,+ei+ikäviä+ollenkaan.Demeterille+onnea+leikkaukseen,+hienosti+sen+uskon+menevän,+onhan+ammattitaitoisia+nämä+lääkärit,+varovasti+sitten+vähän+aikaa+nostelematta+mitään+painavaa+ja+siitä+se+elämä+kirkastuu.Ahomansikasta+Ramoona+mainitsit,+taas+tuli+mieleen+ne+monet+marjamaidot+mitä+sain+nauttia+silloin+maalla+vietettyjen+kesien+aikaan,,+kun+kierteli+pihapiiriä+oli+mansikat+pian+nautittavina.Nyt+kiirehdin+kauppaan,+kun+hieman+viileämpi+tuo+sää+on,+iltapäivän+sitten+vaan+löhöilen,+ei+kai++mitään+muuta+jaksakaan,+älkää+polttako+itseänne+ja+kiertäkää+käärme+paikat,+nekin+vilkkaina+näillä+helteillä;)
  3. Huh+hellettä,+kuuntelin+radiosta+ja+lehdestäkin+luin,+että+huonelämmön++ylittäessä+25+astetta,+voi+jotain+seuraamuksia+tulla+kehoon,+kai+lähinnä+aivoihin.28,62+näyttää+mittari+nyt+minun+kotona+ja+nyt+sitten+sen+tiliin+menee+kaikki+virheet+ja+höpertäminen;)Hieman+liikaa+on+tuo+lämpö+minulle,+päässä+huimaa+ja+jalat+heittää,+mutta+tänään+vesille+pääsen,+tyttären+mökillä+piipahdan+yhden+illan,+hänen+lomansa+loppuu.Saa+nähdä+pääsenkö+veneeseen?Jospa+talviturkin+saisin+pois+pudotettua,+kohta+uusi+turkki+on+tulollaan;)Neeassa+tuolla+mainitsi,+että++illat+alkaa+hämärtyä,+niin+tapahtuu,+mutta+odotuksissa+vielä+vaikka+mitä+ja+sitten+ne+elokuun+lempeät+kuutamot+ja+sadon+korjuut.Satoa+ei+ole+korjata,+mutta+torilla++käynti++auttaa++paikallisia+viljelijöitä+ja+heidän+sadon+hyödyntämisiin.Nykyään+saa+kaupasta+kaikkea+valmiina,+mutta+koko+elämänsä+pihistäen,+on+juurtunut+niin+vahvasti+tuo+sadon+talteen+laittaminen,+se+ei+tunnu+edes+vaikealta.Nautin+pakkasen+täytenä+ollessa+ja+oman+käden+aikaansaannoksista,+vaikkakaan+ei+omaa+satoa+olekaan.Ihanaa+aivan,+että+tyttäresi+on+kumppanin+löytänyt,+onnea+vaan+elämäänsä.Kyllä+siinä+äidinkin+sydän+onnesta+osan+saa+ja+tytär+tai+lapsi+äidille+on+lapsi+aina,+vaikka+ikääkin+on+kertynyt.Muistan+lämmöllä+oman+äitini,+kuin+isänikin+huolen+pidon+mieltä+lämmittäneen,+kun+huolta+kaikista+tarpeistani+kantoivat.Sitä+samaa+pyrin+omalta+osaltani+jatkamaan.Makriina+ihan+oikeasti+kyseli+tuota+sukuselvityksen+tekemistä,+varmaan+minun+perhe+on+monella+täälläkin+tiedossa,+mutta+ei+mitään+ole+piiloteltavaakaan,+mutta+en+jaksa+itse+lukua+pitää+kenenkään+jälkeläisistä+ja+niinpä+uskon+(toivon)++ettei+minunkaan+elämäni+niin+paljon+ketään+kiinnostaisi,+että+siitä+kirjaa+kukaan+pitäisi.Mitään+salattavaakaan+tuskin+löytyy;)Nyt+tuli+puhelinsoitto,+että+kyyti+on+tulossa+ja+pääsen+yrittämään+veneeseen+pääsyä.Koettakaa+varjopaikkaa+etsiä,+ja+verhoja+ikkunoiden+eteen+vetää,+vielä+kehottivat+päiväaikaan+ikkunat+kiinni+pitämään+ja+vasta+illan+tullen+kaikki+mahdolliset+reiät+aukoa.Vettä+ja+hieman+suolaista+sekaan,+eiköhän+selvitä,+kivaa+päivää+teille+jokaiselle.
  4. Huomenta+ja+kaunista,+lämmintäkin,+nyt+vanhat+ihmiset+jo+alkavat+voida+huonosti+tästä+kuumuudesta+koronan+pelon+lisäksi.Helle+vaan+jatkuu+ja+nyt+jo+lenkeiltäkin+varoitellaan,+kai+sitä+pitäisi+vaan+makoilla+kylmien+pyyhkeiden+kanssa;)Eipä+tuo+houkuta+ulos+lähteäkään,+mittari+23+näyttää,+kävelen+sitten+kun+viilenee.Ihana+kuitenkin+tämä+kesä+on+ollut,+lomalla+olleet+on+säästä+saaneet+nauttia+ja+varmaan+kirjoittajiakin+mökit+viihdyttää.Vettä+kaipaisi+marjat+ja+muukin+luonto,+virkistäisi+se+ihmisiäkin.Toivotaan+todella,+että+säästyisimme+siltä+toiselta+korona+aallolta,+mikä+nyt+maailmalla+riehuu,+hyvin+on+saatu+aisoihin+täällä+meillä.Uskonpa,+että+nyt+on+hyvin+opittu+käsien+pesua,+jos+se+joillakin+vähän+kehnosti+tapahtui,+kyllä+meillä+kohtalaisen+paljon+huolta+pidetään+peseytymisestä+muutenkin.Joskus+tulee+mieleen,+että+vähän+liikaakin,+herkistymme+liiasta+siisteydestä.Korpikirjailija+ja+hurskainen+myös,+ei+näin+helteellä+tarvitse+mitään+työtä+ajatellakaan,+löhöilyä+vaan+ja+veden+juomista.Ynnämuu+mainitsi+tuon+"murennan"+ottamisesta,+kyllä+jotain+suolaista+on+väliin+otettava,+muuten+heikkous+kohtaa,+osansa+suolaakin+tarvitaan.Iso+on+taulusi+sini-sirkku,+minulla+metrin+kai+suurin,+siitä+pienempiä+sitten+jokunen.Noin+ne+metsämiehet+lintuja+ruokkii,+mutta+ei+kai+niitä+saa+siihen+lavalle+kuitenkaan+ampua,+näin+olen+kuullut.Minä+nyt+en+ampuisi+mihinkään,+en+edes+sorsapaistia+ole+syönyt,+sen+paremmin+kuin+jänistäkään.Sikaa+ja+muita+kyllä+syön,+ehkä+vähän+kehno+olen+tämän+jaon+suhteen,+mutta+jotenkin+se+on+luonnollisempaa.Herkkyyttä+toiseen+ja+julmuutta+toiseen,+näin+se+elämä+kuljettaa.Nyt+jään+odottamaan,+joko+mökeiltä+aletaan+kotiutumaan+ja+viestejä+laittamaan,+hellettä+ja+lepoa,+sitä+toivotan+kanssaihmisille;)
  5. Huomenta+ja+sanoisiko+tervetuloa+arki+ja+normaali++elämä;)Säällä+on+meitä+hellitty+ja+vielä+vaan+jatkuu,+no+niinhän+kesällä+pitääkin.Lomat+monellakin+alkoi+juhannukselta+ja+elämä+siltä+osin+hymyilee.Olipa+iloinen+yllätys+hurskaisen+ilmentyminen+kirjoituksineen,+tässä+jo+ehti+ajatella+vaikka+mitä.Nyt+pitää+varoituksen+sana+heti+heittää,+älä+liikaa+ala+rehkimään,+jos+monta+kuukautta+sairastit,+ei+varmaan+vielä+ole+olkapääsi+terveeksi+tullut.+Pikkuhiljaa+aloita+ja+voimistelu+tai+mitä+ohjeita+nyt+sitten+antoivatkaan+fysikaalisesta,+niitä+tekemällä+ja+ajan+kanssa+kuntoutus+tapahtuu.Minulla+tuo+niska+myös+hankaluutta+tuottaa,+huimailee+aamuisin,+mutta+hieroskelen+ja+aina+väliin+niskatukea+pidän,+sekin+varmaan+apua+antaaKiva+kuitenkin,+että+paluun+Noja-tuoliin+teit,+on+sinua+huhuiltukin;)Korpikirjailija+on+kaikki+luonnon+elementit+käytössä,+saunomisista+ja+uinnista+lähtien,+se+on+jo+yhtä+juhlaa+sellainenkin.Tuohon+syntiin+minäkin+sorruin,+kun+mökillä+asustelin,+sorsia+syötin+ja+kerjäämisen+pian+oppivat.Nyt+siellä+on+koira+perheellä+ja+se+pitää+sorsat+kauempana.Jos+en+aina+ruokaa+antanut,+söivät+karviaismarjapensaan+alaoksat+tyhjiksi.Sain+niistä+marjoista+osani+minäkin,+tekivät+hyvin+marjoja+ne+pensaat.Kyllähän+se+makoilu+viltin+päällä+taitaa+monelle+tehdä+vaivoja+selkään,+aina+sen+verran+kosteutta+maassa+on,++en+yritäkään+maahan+istumista,+enhän+pääse+avutta+ylös;)Toivottavasti+noita+tapaamisia+saadaan+pian+enemmänkin+toteutettua,+jos+se+toinen+aalto+koronasta+ei+päälle+iskisikään.Minä+eilen+taas+lenkillä+kävelin+ja+laskin,+että+viisi+levähdystä+käytän+ja+viimeinen+onkin+kotini+takana+oleva+puiston+penkki,+siinä+ihastelen+kasvustoa.Vanhoja+juhannusruusupensaita+ja+syreenipuskia+mitä+on+jäänyt+aiemmilta+pihan+laittajilta,+isot+pihlajat+ja+vaahterat+koivujen+kanssa+kilpailee.Uutena+on+kaupunki+tehnyt+kukkapenkit,+joissa+kuunliljat,+nauhukset+ja+sipulikukat+luovat+ihanuutta,+muutama+sypressikin+pääse+loistoonsa.Ihana+siinä+varjossa+on+istahtaa+ja+katsoa+liikenteen+soljumista+ja+matkustajia+joita+autot+sisäänsä+kerää,+junankin+ääni+silloin+tällöin+kuuluu,+tosin+vähän+vuoroja+enää+junilla+näillä+raideosuuksilla.Jospa+taas+lähden+tallustelemaan,+aamu+on+parasta+kävelyaikaa,+kuumuus+ei+vielä+haittaa.Jokohan+mökeiltä+ihmiset+palailevat,+eipähän+tämän+ikäisillä+työt+kutsu,+joten+ihan+kiva+varmaan+lomailua+jatkaa.
  6. Juhannusaatto,++pilviä+seilaa,+mutta+eiköhän+ne+päivän+mittaan+katoa+ja+saadaan+kaunis+juhannus.Pääskyset+ainakin+korkeuksissa+liitelevät+ja+se+vanhaan+aikaan+hyvää+säätä+ennusti.Vettä+saatiin+täälläkin,+ukkonenkin+hieman+meinasi+pelotella,+tosin+en+osaa+sitä+pelätä+lainkaan,+se+on+asia+mihin+pelkääminen+ei+apua+anna.Ylihuomenna+sitten+kesäpäivänseisaus+on+totta+ja+viikon+verran+pesässä+viihtyy+ja+sitten+alkaa+yöt+pidetä.Nyt+se+jääköön+kuitenkin+unohduksiin+ja+elämme+tätä+ihanaa+aikaa.Mukavia+uutisia+on+korpikirjailijan+kumppani+saanut,+se+ilon+aihe,+muutenkin+valmistautuminen+tähän+keskikesän+juhlaan+on+tehty,Ramoonan+veneen+kokka+merelle+suuntaa,++ehkä+merikin+tyynenä+pysyy+ja+antaa+kaiken+nautinnon++siitä++mitä+sieltä+odotetaan.Miaelina+kysyit+tykätäänkö+valmiiksi+nauretuista+ohjelmista,+en+tykkää.Yöunet+minulla+on+melko+pitkät,+seitsemän+tuntia+ja+jos+unia+en+paljon+näe,+levon+antaa.Ynnämuu+puuhastelee+varmaan+mukavissa+tekemisissä+ja+saa++siitä+sisältöä+arjen+elämään.Kiva+kuitenkin+aina+huomata,+että+pistäydyt+elon+merkit+antamassa;)Keskikesän+suomalaiseen+maisemaan+ja+elämään+johdattelee+sini-valkoiset+sävelet,+joita+Ylen+tarjonta+on++pullollaan+ja+niistä+riittää+joka+makuun.Uskon,+että+tähän+juhla+aikaan+monikin+täysin+uppoaa+ja+tietokone+sivuutetaan,+mikä+onkin+suotavaa,+nyt+nautitaan+mökkeilystä+ja+vesillä+olosta.Ensimmäinen+juhannus+minullakin+kotona+oleillen+ja+yksin,+aina+on+tämän+82:san+vuoden+aikana+ollut+väkeä++ympärillä,+nyt+näin.Eiköhän+se+suju+näinkin+ja+tyydyn+toivottamaan+oikein+ihanaa+juhla+aikaa++teille+jokaiselle,+turvallista+ja+lämmintä,+aurinkoista+eloa;)
  7. Huomenta,+nyt+pilvet+taivaalla+leijuu+ja+tuulikin+oikein+reipaasti+heräillyt,+jokohan+kaivattu+sade+tänään+tulisi?Olisi+se+luonnolle+tarpeen+ja+ihmisillekin,+helle+vie+voimat,+aamusta+vielä+jotain+jaksaa+puuhastella,+iltapäivä+hikeä+pyyhkien.Lenkillä+käynnit+olen+tyystin+unohtanut,+niin+koville+otti+viimeisestä+toipuminen.Siivoilin+eilen+noita+loppuja+paikkoja+ja+totesin+miten+käsivoimani+onkaan+heikentynyt.+Nostelen+aina+tavarat+pois+lattioilta,+että+on+helpompi+pyyhkiä+lattiat+ja+yllätyin+miten+painaviksi+olikaan+ruokapöydän+tuolit+tulleet.Hellekö+voimat+vei,+vai+onko+iän+tuomaa+heikkoutta?Vahasin+lattiat+pitkästä+aikaa+ja+nyt+kiiltää,+kunnes+taas+huonekaluja+siirrellen++jälkiä+aikaan+saan;)Kesäpaikkojen+rakennusten+määrästä+kirjoittelitte,+kai+niitä+tarpeeseen+rakennetaan,+perheen+suurempina+ollessa+yöpaikkoja+tarvitaan.Minun+mökillä+oli+vain+mökki+ja+varasto/liiteri/+huussi+rakennus,+nyt+siellä+on+aitta+lasten++nukkumispaikaksi+rakennettu.Elämä+tuo+muutoksia+ja+sen+mukaisesti+eletään,+tuskin+kukaan+poistaa+jo+paikalle+rakennettuja.Juhannusjuhlista+olette+myös+kirjoitelleet,,+lähellä+on+jo+hoohetki,+hieman+tai+aika+paljonkin+varmaan+poikkeaa+yhdessä+olo,+mutta++ainakin+kesää+elämme+koronasta+riippumatta.Samanlaisena+kaikille+++varmaan+koko+maassa+luonto+antiaan+antaa,+siitä+kannattaa+jo+tyytyväinen+mieli+luoda.Maatalojen+elämästä+ja+emännän+töistä+myös+tarinaa+tullut+ja+kyllä+vähän+sillä+linjalla+olen,+että+en+minä+ainakaan+kaikkea+sitä+osaa+en+jaksa+mitä+nyt+miesten+töiksi+lasketaan.Toki+emännät+huomattavasti+raskaampia+töitä+joutuivat+ennen+tekemään,+mitä+kaupungin+"rouvat",+mutta+kyllä++oppia+satuaan+nämä+kaupungista+lähtöisetkin+kaiken+pystyivät+tekemään.Kälyni+sen+homman+näytti+ja+minä+suu+pyöreänä+katselin+hänen+osaamistaan+ja+jaksamistaan,+kai+tämä+homma+on+halusta+aika+paljon+kiinni,+oppii+jos+tahtoa+riittää+ja+rakkautta+myös++tähän+elämänkumppaniin+ja+yhdessä+elämiseen;)Toisen+huolenpito+on+myös++saanut+aihetta+kirjoitteluun+ja+sehän+se+onkin+koko+elämän++suuri+tarkoitus,+auttaa+ja+hoitaa+silloin+kun+apua+jompikumpi+tarvitsee.Tämä+huolenpidon+tarve+on+korostunut+mittavaksi+yleiselläkin+tasolla,+koronasta+johtuen.Nyt+näyttää+siltä,+että+vettä+voisi+tulla+millä+hetkellä+tahansa,+ellei+pilvet+pois+seilaa.Sitäpä+tästä+nyt+jännäämään+ja+jotain+tämänkin+päivän+puuhia+tekemään.Yksi+yö+ja+sitten+se+keskikesän+juhla+on+käsillä,+mukavaa+odotusta.
  8. Huomenet+keskelle+viikkoa+ja+sää+jatkuu+lämpimänä.Nyt+on+minulla+puhtaat+ikkunat+ja+homma+hoitui+aivan+kuin+nuorempana.Kolme+huoneen+ikkunat+pesin+ja+muutenkin+ovat+juhannus+kunnossa.Miten+lienen+aiemmin+pessyt,+kun+jäivät+aivan+likaiseksi,+huolimaton+tai+liian+uupunut+koko+hommaan,+nyt+hyvä+mieli.Tänään+olohuonetta+hieman+sipistelen+ja+sitten+on+valmista+juhannuksen+tulla,+tosin+kauppa/torireissut+vielä+tehtyäni.Kovasti+ahkeria+olette+toisetkin+olleet,+Eliaanakin+kahta+taloutta++kunnossa+pitää+ja++vielä+kissankin+hoitelee;)Ihana+tuo+karvaturrisi+onkin,+kun+ei+vaan+ketun+suuhun+reissuillaan+joudu.Makriina+sitten+ihastui+mökillä+oloon+ja+enpä+ihmettele,+kyllä+tämä+lämmin+ja+luonnon+kauneus+saa+viihtymään.Näin+olen+minäkin+toiminut,+kuten+kerroit,+kaiteesta+tukien+ylös+pääseen+ja+kärrejäkin+on+työnneltävö,+se+käsien+pesu+tärkeä+osuus++kotiin+tultua.Nauru+ja+nauraminen+on+ollut+myös+tapetilla,+totista+on+suomenkansa,+ehkä+elämän+tiukkuus+on+leimansa+aikojen+alussa+jättänyt,+kun+halla+vieraili+ja+vei+sadot,+ei+varmaan+naurua+siitä+seurannut.Nauraminen+voi+saada+hyvän+mielen+jos+on+asiayhteydessä+mukavaan+elämään,+jos+kaikki+sujuu+ja+seurassa+nokkelia+sanavalmiita+ihmisiä,+hymykin+on+herkässä.Demeter+mainitsit+tuon+itselleen+nauramisen,+mielestäni+se+onkin+hyvä+tapa+ohittaa+hankaliakin+tilanteita,++vaikka+sydän+verta+vuotaisi,+monasti+tilanne+korjaantuu,+kun+osaa+nauruksi+pistää,+myös+itselleen+tiukan+paikan+tullen;)Miehelläni+oli+tapana+saada+naurua+syntymään+nokkelilla+tilannekohtaisilla+sanoillaan,+minulla+ei+sitäkään+taitoa+ole,+ihastelin+ihmisiä+jotka+osaavat+leikkiä+laskea+ja+näin+viihdyttää.Ramoona,+juuri+tuota+mainitsemaasi+on+tämä+rieskani+ja+jos+vielä+hapanta+kermaa+sattuu+piimän+sekaan+olemaan,+niin+avot,+lämpimänä+tämä+on+niin+hyvää+syötäväksi.Olen+joskus+ihmetellyt+täälläkin+noita+rajoja,+kun++tämä+rieska+on+meillä+tavaomaista,+esimerkiksi+siellä+sinun+lapsuusmaisemissa+ja+Konneveden+seuduissa+ei+rieskaa+tunneta.Ohrarieska+on+siellä++leipä,+tietenkin+ohrajauhoista+tehtyä.Savoon+kuuluivat++nuokin+paikt,+tosin+rajamailla++Konnevesi.Näen+sinut+ja+perheesi+kukkaseppele+päässään+ja+onnellisena+yhdessä++jussin+vietossa.Paljon+ehdit+korpikirjailija,+ihan+heikottaa,+kun+ajattelen+mitä+kaikkea+ehdit+ja+osaat.Väliin+itseäsikin+ehdit+hoitamaan,+toivottavasti+näkö+paranee+kaihileikkauksen+jälkeen,+minulla+näin+tapahtui.En+ihmettele+yhtään,+jos+ei+jaksa+koira,+ei+emäntäkään+pitkiä+lenkkejä,+sen+kokemuksen+sain+minäkin+huomata,+helle+jo+meitä+vahoja+tiukalla+pitää.Uskalla+vaan+vesille+mennä,+järvellä+tai+merellä+aina+kuumallakin+on+siedettävää,+koetetaan+kestää,+kyllä+se+sääkin+taas+muuttaa+muotoaan+kesän+mentyä.Sini-sirkku+pihlajan+huiskimisesta+kertoi,+minä+totesin+tarkasteltuani,+että+kukkiminen+jo+alkaa+ohi+olla+niilläkin,+ei+aikaakaan+kun+marjat+valmistuvat+ja+sitten+pikkuhiljaa+punertuvat,,,+no+siihen+on+vielä+aikaa,+joten+nyt+kesästä+kaikki+irti,+mitä+suinkin+saadaan,+näin+tänäänkin,+eikö+vaan;)
  9. Huomenta+aurinkoiseen+ja+helteiseen+päivään,+taidan+jättää+lenkin+väliin,+eilen+olin+aivan+pökkerössä+loppupäivän,+kun+pari+tuntia+helteessä+oleskelin.Tuuli+onneksi+vähän+näyttää+puhaltelevan,+ehkä+se+hieman+vilvoittaa.Ajattelin+pestä+jonkun+ikkunan,+kun+niin+niiden+likaisuus+vaivaa,+miten+liekin+niin+likaiseksi+jäänyt+edellisestä+pesusta.Anonyymi+naapurista+kyseli,+tai+ihmetteli+paremminkin,+kun+aloituksessa+luki+pilvistä+viikonlopun+toivotusta,+silloin+varmaan+näin+oli+ja+niistä+puhtaista+jauhoista+en+tiedä,+en+edes+sitä+mitä+tarkoitit?Nauru+on+myös+puhuttanut,+no+onhan+sitäkin+monenlaista,+keinotekoista,+väkisin+nauramista,+hysteerisiä+naurupuuskia+(usein+väsyneenä)++parasta+naurua+on+kyllä+hersyvä+nauru,+joka+usein+syntyy+tilanteesta+johtuen,+minä+nauran+harvoin.Saatan+nauraa+tilanteessa,+missä+ei+muut+hymyäkään+suupieliin+saa,+ajatus+tilanteesta+nauruun+asti+vetää;)Tuo"vappusatanen"++jää+saamatta,+tilanne+on+nyt+sen+verran+vaikea,+että+hyvä++jos+tällä+menetyksellä+selvitään,+maksamista+riittää,+mikä+on+tulevaisuus,+sitä+ei+kukaan+osaa+varmuudella+kertoa.Ihana+on+matkasi+ollut+Ramoona+ja+muistoja+kertyi+valokuvienkin+muodossa.Olen+noita+paikkoja+minäkin+jonkun+verran+kierrellyt+ja+tämän+kotimaamme+kauneuden+siellä+havainnut.Niin+se+on,+menipä+minne+suuntaan+tahansa+maatamme+kauneutta+ja+historiaa+löytyy,+siihen+vielä+lisäten+tämän+kauniin+sään,+ei+voi+muuta+kuin+ihastella.Demeter+uuvuttanut+itsensä+vieraiden+kanssa,+kyllä+se+tällä+helteellä+voimia+kysyy+sekin.Luulen+että+meissä+kaikissa+alkaa+nämä+koronan+seuraamukset+vaikuttaa,+vaikka+ei+mitään+harmia+pitäisi+ollakaan,+hyvä+todeta,+että+toisiamme+kaipaamme.Tosikkokansaa+olemme,+mutta+kuitenkin+kanssaeläjiä+kaivataan.Onhan+tosin+se+"hyvä"+puoli,+jos+ei+oikein+tapaamista+jonkun+henkilön+kanssa+kaipaa,+voi+puolustella+karanteenillä,+aika+moni+vanhempi+ihminen+tämän+varmaan+on+kokenut.Noilla+nuorilla+on+aika+harvoin+halua+sitä+vanhaa+historian+havinaa+kuunnella,+kiva+että+sinulla+on+tämä+veljentytär+kiinnostunut.Ehkä+hänellä+on+muutenkin+elämisen+arvot+kohdallaan,+näin+ymmärsin,+siis+nuori+joka+ajattelee+aivoillaan;)Hauska+kömmähdys+tuo+kirjoitusvirhe;)Eilen+sain+hauen+perkaus+ja+ruuaksi+laiton+ohjeen+lenkki++tapaamisen+johdosta,+samalle+penkille+miehen+viereen++istahdin+ja+siinä+tarinoitiin.Hän+kertoi+sairastaneensa+aasialaisen+ja+kova+oli+ollut+tauti,+sitäkään+en+joutunut+minä+kokemaan,+perheessä+kyllä+kävi.Kai+liian+kauan+auringossa+siinä+istuin,+kun+päivä+ynnämuun+sanon+tapaa+,+huvalle+meni;)Nyt+siirtyi+aurinko+pois+noista+pestävistä+laseista,+jospa+ponnistan+ja+aloitan+pesemisen,+ainakin+yhtä+ikkunaa+yritän.Muistakaa+suojautua+auringolta,+hattu+päähän+ja+paljon+voiteita,+minä+en+juuri+näin+koskaan+muista+tehdä;)Valmistellaan+juhannuksen+aikaa,+kuka+mitenkin,+uunirieska+minulla+ainakin+perinne,+kertokaa+mitä+teille+on+ruoka+muistoja,+tapoja+tullut.
  10. Huomenta+ja+kesä+jatkuu,+juhannusviikko+alussa,+toivottavasti+sää+jatkaa+samaan+tapaan.Vesille+mieli+palaa+monellakin,+toivoa+vaan+pitää,+ettei+tapaturmia+satu,+hukkuneita+jo+paljon+tilastoitu+tämän+vuoden+puolella,+lisää+ei+tarvittaisi.Alkoholi+ei+kuulu+teille+ei+vesillekään.Varmaan+vieraita+tulee+moneen+paikkaan,+aika+paljon+jo+unohduksen+puolelle+nuo+rajoitukset+ovat+jäämässä,+kyllä+mielestäni+saisikin+jo+löysyyttä+tulla.Terasssit+ainakin+täällä+meillä+on+tupaten+täynnä,+ei+siinä+muisteta+turvavälejäkään.Minun+juhannus+taitaa+mennä+tähän+samaan+tapaan,+mitä+elelen.Kapinamieltä+eläimetkin+tuntevat+ja+jos+yllätys+oli+suuri+kissallesi+Eliaana,+halusi+mieltään+näyttää.Lenkillä+nuori+neitonen+koiransa+kanssa,+koira+oli+iältään+viisikuinen,+kovasti+mielellään+koira+kuulema+rupesi+makailemaan+ja+matka+hidastui.Minä+siinä+rupesin+houkuttelemaan+matkalaista+ja+olisiko+ääneni+ollut+sellainen,+että+koira+ajatteli,+nyt+on+pakko+jatkaa+ja+niipä+sitten+porukalla++jatkoimme.Koirat+yleensä+aistivat+kaverinsa+ihmisistäkin+ja+niipä+minulla+on+monta+koiraa+reittini+varrella+joita+tervehdin.Noita+ulkoilma+kohtaamisia+minullakin+on+usein,+monasti+lenkkeilijä+tarvitsee+levätä+ja+penkin+toiseen+päähän+istahtaa,+luvan+kysyen+ja+tottakai+sen+saa.En+mitään+vaara+ole+siitä+huomannut+olevan,+kaupassakin+olen+koko+ajan+käynyt,+no+käsien+pesu+joka+ulkona+olon+jälkeen+on+tehtävä,+väliin+muulloinkin.Sehän+on+jokapäiväistä+aina+ollut,+no+kai+muistutukset+hyvästä+on.Päivän+rutiinit+jo+vie+päivästä+aikaa+ja+sukkelaan+illan+tavoittaa,+aika+kiinni+olen+aikatauluista,+mitä+milloinkin+tapahtuu,+vaikka+yksin+elelenkin,+kaikki+toiminnat+samoihin+aikoihin,+illalla+ajoissa+nukkumaan.Joskus+haluaisin+valvoa+jostakin+syystä+pidempään,+ei+onnistu,+uni+tulee+ajan+mukaan;)Totta+on+tuo+mitä+sini-sirkku+sanoit,+ihmisiä+kaipaan+ja+tavallista+juttelua,+vaikka+jossain+vaiheessa+olin+perin+kyllästynyt+tapaamisiin.Tämä+pakkoerakoituminen+on+mielen+muuttanut+ja++ystäviä+kaipaan.Näin+se+mieli+muuttuu,+mutta+sallikaamme+kaikki+muutokset+eloomme;)Tuo+veden+juomisen+muistutus+on+myös+paikallaan,+ehkä+perään+tuullut+toteamus+viinan+ottamiseen+myös+puoltaa+paikkaansa,+raikas+vesi+parasta+janoon+ja+tiekin+suoran+kulkee;)Taas+ihana+päivä+edessä,+hyvää+mieltä+ja+iloa+päiväänne;)
  11. Huomenta+helteeseen+ja+sunnutaiaamuun,+voiko+mikään+murhe+päivää+pilata,+kun+on+niin+kaunista+keskikesän+elämää+luonnossa.Toden+totta,+voihan+joillakin+pakotus+ja+sairaus+viedä+ilon+aiheet,+mutta+jospa+pieni+ilo+olisi+tästä+kauneudesta,+koskaan+ei+voi+tietää+miten+kukin+elämäänsä+on+saanut+kipua+ja+tuskaa.Minulla+pieni+kiusa+tuli+itikasta,+joka+oli+tullut+sisään+ja+puri+paukaman+käteen.Parvekelasin+jätin+yöksi+auki,+ja+eikös+osannut+minua+puremaan+tulla,+ajattelin+ettei+näin+ylös+tule,+mutta+näin+kävi;)Musiikista+puheen+ollen,+aion+ostaa+retroradion,+missä+on+kaikki+mahdolliset+ja+näin+pääsen+soittamaan+noita+levyjäni,+joita+iso+varasto+onkin,+tietenkin+lempimusiikkiani.Vanhan+soittimen+jo+aikoja+sitten+hävitin,+kun+konstaili,++ei++musiikin+kuuntelusta+mitään+tule+huonoilla+soittimilla.Mukava+kuulla,+että+ystäväsi+kunto+paranee+ja+voit+olla+apuna++kuten+ystävän+pitääkin.Kyllä+sitä+kumppania+olisi+rinnalleen+toivonut+elonsa+loppuun,+mutta+aina+ei+näin+ole+sallittu.Voi+olla,+että+muistot+kultaantuu,+mutta+muistan+mieheni+hyvin++kultaisena+,+aina+minut+huomioon+ottaneena.Olet+paljoon+ehtivä+ja+monitaitoinen++korpikirjailija,+ei+riitä+minulle+voimia+ei+taitoja+samaan,+mutta+niinhän+on,+että+erilaisia+ollaan,+kai+senkin+voi+rikkaudeksi+katsoa;)Lintujen+elämää+minäkin+tuossa+puistikossa+seuraan,naakkoja+aika+paljon+variksien+lisäksi,+peipposen+kuulen+mutta+ei+näy,+"koivunoksaan+korkealle+teki+peippo+pesän,"siksi+sitä+ei+usein+nää.Laulu+on+kyllä+helisevää,+elämän+ilosta+kertovaa.Rannalle+kävellessä+voi+silkkiuikun+ja+kuikan+uiskentelun+nähdä,+siellä+tehtaan+maisemissa+pesivät,+rauhaisa+paikka+on+löytynyt+niillekin.Otin+eilen+kuvan+,+tyyni+veden+pinta+ja+taustalla+tehtaan+piiput,+upea+näkymä+keskelä+kaupungia.Tuo+helle+varoitus+on++ja+olisi+varteen+otettava,+suojaten+itseään,+minullakin+lierihattu+sitä+varten+joskus+ostettu,+mutta+jostakin+syystä+se+ei+päähän+eksy,+vaikka+nyt+on+ilmaantunut+paljonkin+lierihattuja+katukuvaan.Näin+näitä+estoja+itselleen+laittaa,+varmaan+ihan+hyvän+näköinen+päässäni+olisi;)Kiirettä+pitää+Miaelinalla,+no+ymmärrettävää,+jos+on+osallistuva+ihminen+yleensäkin,+näin+kesällä+tuo+sää+houkuttaa+ulkoilemaan+ja+puuhaa+keksimään.Nyt+tästä+on+nautittava,+vielä+ne+sateet+ja+kylmät+sisälle+istuttavat;)Kai+mökiltä+voi+kirjoittaa+jos+haluaa,+mutta+ulos+se+mieli+sielläkin+tekee+ja+vielä+jotain+puuhakin+löytyy,+näin+muistan;)Nyt+aion+lähteä+tuone+rannan+tuntumaan+ja+nautin+hiljaisuudesta,+ei+siellä+liikkujia+ole+aikasin,+sunnuntaiaamu+pitkään+nukuttaa.Joku+koiran+kuljettaja+siellä+saattaa+olla+ja+koirat+tulevat+tervehtimään+ja+joku+sana+hihnan+toisessa+päässä+olevalle+voi+syntyä.Viettäkää+mukava+päivä+;)
  12. Huomenta+kauniiseen+päivään,+aurinko+hellii,+niin+se+paistoi+eilenkin+aamun+pilvet+pois+häipyivät.Luvassa+on+kaunis+jakso,+mikä+pitäisi+pitkän+tovin+meitä+helliä.Varmaan+kirjoittajat+on+rannoille+ja+muuhun+luontoon+lähteneet,+kun+niin+hiljainen+on+ketju.Kukapa+koneella+istuu,+jos+muuhun++on+mahdollisuudet.Elilen+ensimäiselle+lepopaikalle+lenkilläni+istahdin,+niin+penkille+istui+myös+kepin+kanssa+kulkeva++mies,+no+siinä+sitten+päiviteltiin+voimien+vähenemistä.Juttelu+eteni+ja+kohta+jo+tiesin,+että+hänkin+evakkona+oli+tänne+tullut,+kuten+miehenikin.Näin+hauskasti+alkoi+eilinen+päivä+ja+juttua+olisi+varmaan+lisää+löytynyt,+mutta+matkaa+jatkoimme.Mukava+oli+lenkki+tehdä,+monelle+penkille+istahdin+ja+niitä+laineiden+liplatuksia+kuuntelin,+kuten+sini-sirkku+ehdotti;)Maltatko+nyt+maalausta+ruveta+harrastamaan,+kun+ulos+mieli+vetää,+tai+onhan+se+silloin+aloitettava+kun+inspiraatio+syntyy.Suuritöistä+on+maalausvehkeet+esiin+ottaa+ja+sotkua+tulee,+öljyvärillä+maalaten+tärpätit+siveltimien+puhdistuksen++vuoksi+joutuu+esiin+ottamaan,+alkuvalmistelut+jo+rasittavia+ajatella;)Onhan+se+niinkin,+että+oikealle+taiteilijalle+tuo+varmaan+ei+vaivaksi+tunnu,+näin+harrastaja+jo+kyllästyy+välineiden+esiin+ottoon.Jätänkin+suosiolla+ja+yritän+keksiä+jotain+muuta;)Kukapa+ei+ihastuisi+mökillä+oloon,+jos+kunto+sen+kestää,+tämä+kesä+tuppaa+niin+lyhyeksi+jäädä,+että+kaikki+nautinto+siitä+on+irti+otettava.Iloinen+yllätys+tosiaan,+on+varmaan+kokemuksia+kerrottavana+molemmin+puolin.Aina+väliin+näitä+ilonkin+hetkiä+tulee,+tervetulleita+ovatkin+harmaan+arjen+keskellä.Minullakin+oli+ystävätär,+joka+oli+silmäsairaalassa++samaan+aikaan+ja+kirjoittelimme+sieltä+päästyämme+jonkun+aikaa,+sitten+loppui,+kunnes+hän+taas+lähestyi+kirjeellä.Oli++saanut+selville+tietoni+ja+osoitteeni,+olin+siinä+jo+naimisiin+välillä+mennyt,+joten+uusi+nimeni+ei+hänellä+tiedossa,+mutta+sitkeys+palkittiin.Nyt+on+kadonnut+lopullisesti.Näin+se+vaan+on+päivä+alkuun+saatu,+joskus+rasitteena+tämän+kirjoittelun+koen,+mutta+itsepäisenä+en+periksi+anna,+kunnes+hetki+koittaa+ja+sanon+kiitoksia+yhteisistä+hetkistä.No+ei+vielä+se+hetki+ole,+jos+kunto+pitää+jatketaan+porukalla;)
  13. Huomenta,+pilvipoutainen+aamu,+lämmintä+viisitoista+astetta,+kesä+kukkeimmillaan.Miten+lieneekään+tyhmä+olo,+mitään+ikävää+ei+ole+sattunut,+mutta+sellainen+möykky+tuntuu+tuossa+rintalastan+alla.Mikään+ei+nyt+innosta,+ajattelipa+mitä+tahansa,++kai+sitä+pitää+vaan+ponnistella+tänäkin+päivänä.Onko+tämä+ajan+ilmiö+noin+yleisestikin,+päivät+siirtyvät,+sama+olotila+jatkuu,+tämänkö+tämä+korona+saa+aikaan?Jaksettava+on,+mihinkäs+pääset,+henkinen+ote+vaan+tiukasti+päälle+ja+eteenpäin;)Ramoonalla+kuitenkin+on+mistä+ilon+voi+tuntea,+tuo+puutarha+ja+tuleva+matka.Jostakin+olen+lukenut+viisauden,+hanki+puutarha+ja+elämä+hymyilee,+kunpa+noin+olisikin.Ei+pitäisi+marista,+onhan+minun+elämäänikin+mahtunut+kaikkea+mukavaa,+mökki+pihoineen+ja+asunnotkin+on+olleet+sellaiset,+että+pihalla+olen+saanut+luomisen+tuskaa+purkaa.Nyt+kaikki+on+typistynyt+tämän+asunnon+sisälle,+mutta+edelleenkin+voin+pienissä+määrin+kasveja+ja+kukkia+kasvattaa,+elämän+ympyrät+vaan+pienenee+pienenemistään.Varmaan+matkasi+monta+ilon+aihetta+antaa,+onhan+maisemat+missä+kuljette+kauniita,+siellä+myös++historia+elää.Turvallista+ja+iloa+tuottavaa+matkaa+teille;)Makriina+lukuhalujensa+vähenemistä+päivittelee,+tuttu+ilmiö+jo+vuosia+olen+tuon+puutteen+kokenut.Muistan+ajan+jolloin+kirja+oli+luettava+loppuun+vaikka+yö+lyhyeksi+jäikin,+nyt+jää+lukeminen+noihin+kuvalehtiin,+joissa+enemäkseen+julkkisten+elämää+kerrotaan+ja+sehän+ei+parasta+antia+ole.Noita+äänikirjojen+kuuntelumahdollisuusksia+olen+jo+kauan+miettinyt,+mutta+miettimiseksi+on+vaan+jäänyt.Elokuvia+katson+paljon+ja+etsin+Righard+Ceren++kuvia,+on+yksi+lempimiesnäyttelijä,+toinen+miesnäyttelijä+on+Korealainen,+mutta+nimeä+en+osaa++sanoa,+kun+kieli+aivan+outoja+merkkejä+vilisee;)En+enää+jaksa+kotimaisista+mitään+katsoa,+viihdepuoli+on+mennyt+mitään+sanomattomaksi+ja+toistoja,+niitä+monta+kertaa+viikossa.Eilen+katsoin+Kiinan+keisarin+elämää+haaremeineen+ja+olipa+se+jotakin+sekin,+historia+kiehtoo.Miaelina,+en+tarkoita+väheksyväni+itseäni,+rehellinen+pyrin+olemaan+ja+puutteeni+todella+tiedostan.Noin+ajattelen+minä+myös+mitä++Pelkonen+kirjoitti,+näin++soisi+olevan,+sydämen+sivistys+on+se+joka+jotain+totuutta+antaa.Sivitystä+ei+suinkaan+ole,+ilkeillä+toisille+ja+mollata+joka+käänteessä,+sivitynyt+ihminen+ei+näin+tee.Onnekseni+olen+saanut+tavata+todella+sivistyksen+omaavia+ja++vielä+sydämen+lämmön++omistavia+ihmisiä,+heidän+myötään+olen+kokenut+paljon+hyvää.Pyrkimys+siihen+on+minulla+myös,+ei+koulumaailmasta+kovinkaan+paljon+hankittua,+mutta+ihmiset+ympärilläni+on+elämääni+rikastuttaneet,+siitä+hyvilläni+olen.Ynnämuu,+otetaan+elämä+nauttien+kaikesta+siitä+mitä+tarjolla+on,+pientä+tekemistä,+lenkkeilyä+ja+lepoa,+siitä++ne+rakentuu,+joskus+oikein+hyvin,+sitten+vähän+kehnommin,+mutta+aina+se+uusi+päivä+on+jännittävää+elää,+mitä+sitä+voikaan+kokea;)Kiire+pitäisi+olla+jo+ohi,+no+joskus+voi+olosuhteet+kiireenkin+pukata,+mutta+huominen+on+koskematon+päivä,+silloin+ehtii;)Vilkasta+tuntuu+sini-sirkun+elämä+olla,+aina+jonnekin+olet+suuntaamassa,+no+sekin+on+elämisen+täysillä+elämisen+merkki,+meillä+kaikilla+omat+suuntansa.Paljon+on+ystävien+kanssa+sinulla+yhteyksiä+ja+varmaan+monta+ilon+hetkeä+yhdessä+saatte+viettää.Jaksat+elää+läheistesikin+elämän+mukana,+minä+häveten+tunnustan,+että+en++jaksaisi+noin+paljon,+virkeänä+noin+toimien+pysyy,+sen+uskon.Taisi+tulla+vähän+alavireinen+sepustus,+mutta+älkää+siitä+mallia+ottako,+kyllä+elämä+sujuu+ja+ilo+pintaan,+vaikka+sydän+sortuisi;)Ehkä+aurinko+jossain+paistaa+ja+tulee+se+tänne+meillekin+helteiden+myötä;)
  14. Huomenta+pilviseen+aamuun,+sadetta+on+luvattu,+mutta+kyllä+aurinkokin+pyrkii+kurkistelemaan,+sateenvarjo+on+viisasta+mukaan+ottaa,+jos+ulos+lähtee.Kauppaan+pitäisi+yrittää,+viikko+on+vierähtänyt+edellisestä+kerrasta.Makriina+harmittelit+myös+noita+veljesi+piiroksia,+minulla+ei+sisarusten+jäämistöistä+ole+harmia+kertynyt,+lapsensa+ovat+jakaneet+keskenään+sen+vähän+mitä+jäikään.Omia+jälkeläisiäni+säälin,+kun+joutuvat+nämä+huoneet+tyhjentämään,+voihan+se+olla+helppoakin,+lavalle+vaan,+minä+en+sitä+raaskisi+niin+tehdä.Nyt+uuden+harmin+telkkari+mainoksesta+sain,+kun+Bioskan+jätepussi+mainoksessa+lohen+lihaisan+ruodon+pussiin+laittoivat,+oikein+sydämeen+sattui,++kun+ajattelin++sitä+makoisaa+keittoa,+minkä+siitä+olisi+saanut;(Miten+paljon+käyttökelpoista+ruokaa+viskataankin++jätteisiin,+minä+olen+aina+oppinut+ruuan+tarkkaan+käyttämään,+pakkokin+on+aikoinaan+ollut,+nyt+niin++juurtunut+takaraivoon,+ettei+tuommoisia+vahinkoja+pääse+tapahtumaan.Voihan+tämä+taas+hymyn+kasvoille+saada,+mutta+köyhyydestä+puhutaan+tänäkin+päivänä.Minun+kone+toimii+joskus+mallikkaasti,+mutta+hyppii+väliin+niin+ettei+huomaa+missä+mennään+ja+aikaa+kuluu+odotteluun+välillä+paljon.On+noita+mustaksi+meneviä+tapahtumia+ollut+minulla,+kai+valkoiseksikin,+vaikka+kaikki+"huoltohommat"+automaattisesti+pitäisi+sujua.Rasittavia+joskus+on+koneetkin+ja+kun+ajattelee,+että+niiden+kiusasta+ei+tykkää,+pitäisi+sujua+mutkattomasti.Nuo+omaishoitaja+kertomat+ovat+kyllä+raskaita+tehtäviä,+itse+en+ole+joutunut+kokemaan,+en+tiedä+olisiko+minusta+siihen+ollutkaan,+niin+lyhyt+pinna+minulla+on.Voisi+olla+jos+tilanne+olisi+kohdalle+osunut,+olisi+jaksanutkin.Onhan+se+potilaalle+ainakin+onni,+jos+rakastavat+kädet+apua+antavat,+on+nähty+mitä+"viran"+puolesta+on+saatu+hoitoa,+ei+aina+ihan+sydämellistä+ainakaan.Taas+kerran+toivoisin,+että+aikaa+ja+rahaa+riittäisi+palkata+henkilökuntaa+niin,+että+se+inhimillisyys++mukaan+mahtuisi.Vaikea+on+tilanteesi+korpikirjailija,+toivottavasti+asiat+järjestyy,+potilaallekin+jaksamista.Pullan+tekoon+lähipäivinä+on+ruvettava,+pakkasesta+viimeiset+otan+tänään,+aamukahvin++kanssa+tykkään+pullan+syödä,+no+ainut+kahvin+juontini+onkin+vain+aamuisin.Noista+aurinkosähköjen+laitoista+on+tullut+aika++tähän+naapuritaloonkin+ne+paneelit+laitettiin,+säästävät+kovasti+kustannuksista+kuulema.Onhan+se+hienoa,+että+keksijöitä+riittää,+onkohan+jo+merestä+opittu+voimaa+säilömään?Tuulivoima+on+valjastettu,+miten+aallot,+kyselee+tyhmä+mummo;)Mieheni+aikoinaan+ihmetteli,+miksi+ei+auringon+paistetta+osata+hyödyntää,+no+nyt+osataan,+kai+silloinkin+jo,+mutta+ei+niin+suurissa+määrin,+että+olisi+tämän+tavan+tallaajan++tavoittanut.Miten+sitten+onkaan+ukkosmyrskyt,+joko+niistäkin+on+talteen+opittu+ottamaan+voimaa?No+näistäpä+ei+minun+auta+ruveta+mitään+pohdintoja+pitämään,+en+ymmärrä+tuon+taivaallista,+en+monesta+muustakaan,+näistä+tietokoneista+ja+muista+henkimaailman+asioista.Nyt+on+viisainta+lopettaa,+kohta++paljastan+näitä+osaamattomuuksiani+liian+kansaa;)Onpahan+noita+tullut+jo+esillekin+ja+palutettakin+on+tullut,+mutta+eipä+enää+haittaa+sekään;)Pidetään+sadetta+jos+kohdalle+sattuu,+lämmintä+kuitenkin+on+ihan+mukavasti,+kesältä+tuntuu.
  15. Huomenta+uuteen+viikonalkuun,+vauhdilla+viikot+vaihtuu,+vaikka+pitkiltä+pitäisi+tuntua,+kun+elämä+melkein+seisoo+kaikilta+toiminnoilta.Kovasti+kaipasin+rauhaisuutta+pari+vuotta+sitten,+nyt+sitä+on+riittänyt,+tähän+rauhaanko+elämä+lopulta+sitten+päättyy?Oikein+miettimällä+saa+aiheita+päivän+ajaksi+suunnitella,+kun+jotain+on+oppinut+aina+aikaan+saamaan,+nyt+kaikki+tehty,++levollinen+olo+ei+kuitenkaan+ole.Ihminen+on+yksi+kummajainen,+kun+aina+jotain+haahuilee,+puhun+nyt+itsestäni;)Pilvinen+päivä,+mutta+tuuli+on+rauhoittunut,+eilen+tuulikin+niin,+että+ei+meinannut+tiellä+pysyä,+kadut+kovin+roskaisia,+tuuli+oli+ollut+ahkerana.Lenkille+menin+heti+kirjoituksen+jälkeen+ja+olipa+rauhaisa+kaupunki,+ei++vastaantulijoista+tungosta;)Makriina+kirjoitit+tuosta+puhumisen+vaikeudesta,+kun+pitkään+on+puhumattomuutta+ollut,+tuota+harmia+en+varmaan+koskaan+koe,+olen+vaivautunut+pitkistä+hiljaisuuden+hetkistä+kohdatessa,+joten+puhetta+kyllä+keksin.Osaan+kyllä+kuunnellakin,+jos+minua+vilkkaampia+joukossa+on,+mutta+hiljaisuus+pitkänä+jaksona+tekee+kiusaantuneen+olon.Toivotaan+nyt+kuitenkin,+ettei+puhumisen+taito+kokonaan+keltään+häviä,+tämä+kirjoittaminen+on+yksi+tapa+sanoja+muodostaa;)Olen+ollut+huomaavinani,+että+sinulla+Makriina+on+huumorin+tajua+runsaasti+ja+osaat+hymyillä+itsellesikin,+minusta+ne+hyviä+ominaisuuksia.Liian+totisena+eläminen+vaikeuksia+runsaammin+eteen+tuo+ja+kun+osaa+hymyillä+jopa+itselleen+se+antaa+elämisen+iloa+ja+ehkä+ei+sitten+toisten+nauramista++niin++vakavasti+ota.Minä+olen+surrut,+että+mihinkä+nuo+minun+taulun+tekeleet+joutuvatkaan+,+kun+tämän+maailman+jätän,+aikaa+ja+rahaa+on+niihinkin+mennyt,+arvottomia+ovat,+mutta+silti+iselleni+jostakin+elämän+vaiheesta+muistuttavat.Ei+noita+suruja+taida+muusta+tällä+hetkellä+olla,+surempa+tuota;)Kirjoitukseni+ovat+toistoja+ja+värittömiä,+siksi+yritän+sanoilla+niitä+värittää,+eli+keksin+joitakin+murresanoja+mukaan,+jotka+saattavat+hymyä+irti+saada.Eliaana+onko+sinulla+molemissa+paikoissa+mistä+kerrot+myös+puutarhahommia?Tunnut+niin+kerkeävältä+ihmiseltä,+että+jaksat+ja+pystyt+kaiken+selvittämään+vaikka+molemmissa+paikoissa.Kissasi+on+viisas,+tai+yleensä+ne+ovat,+kyllä+paikan+löytävät,+missä+emäntä+kulkee.Muistan+kissani+mökiltä+lähtöä+tehdessämme,+katosi+aina+jonnekin+ja+etsiä+sai+tovin,+näin+ilmoitti+haluttomuutensa+kaupungin+vankilaan+lähtöä,+vapaus+oli+niin+ihanaa+sillekin.Voi+se+hankaluutta+tuoda+monella+tapaa+tämä+koronatauti,+ei+varmaan+paluuta+entiseen+ole.Vanhusten+kodalla+varmaan+hyvinkin+vaikeaaa,+jos+jo+muutenkin+on+eristäytynyt,+kyllä+tämä+yhteyksiä+karsii.Paljon+puhutaan+vanhusten+yksinäisyydestä,+mutta+kaikkeen+ei+apua+ole+löytynyt,+jos+nyt+puhumisen+taitokin+katoaa,+surullista+tulee+olemaan.Pidetään+lippu+korkealla+ja+etsitään+ilon+aiheita+pienistäkin+asioista;)Hyvää+alkanutta+viikkoa,+lämmintä+on+luvassa+ja+kesäistä+luontoa+ja+ehkä+iloisia+tapahtumiakin+poikkeavilla+tavoilla;)