Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Tuuliset+huomenterveiset,+miten+alkaa+tuntua,+että+tuulta+on+riittänyt,+aurinko+kyllä+paistaa+tänäänkin,+kauniin+sininen+on+taivas.Huomiseksi+on+luvattu+sadetta+ja+viileämpää,+mutta+viikon+perästä+jo+hellelukemia+ja+sitä+tehden+juhannuskin+kauniiksi+povattu.Saunasta+eilen+sain+nauttia+ja+se+oli+yksi+mieltä+ylentävä+tapaus;)Ramoona+väritti+taas+luonnon+ihanuutta+ja+pihansa+kauneutta,+sanot,+kunpa+kestäsisi+kauemmin,+mutta+olisiko+niin,+että+sitä+ei+sitten+jaksaisikaan+joka+päiväisenä,+kyllästymistä+tapahtuisi.Vaikea+kyllä+usko+tuotakaan,+mutta+en+jaksaisi++etelän+ainaista+vihreyttä,+kaipaan+juuri+tätä+meidän+vaitelevaa+luonnon+ilmeen+muuttumista.Yritetään+sielun+pohjalle+näitä++näkymiä+tallentaa+ja+valokuvat+muistia+virkistää;)Demeter+halailua+kaipaili,+siihen+on+meitä+suomalaisia+opetettu,+mutta+miten+niin+heikosti+tuokin+oppi+on+minulle+perille+mennyt,+jäykkä+olen+halailemaan.Jokapäiväistä+se+ei+ole+ollut,+mutta+jos+pitkän+ajan+jälkeen+ystävän+näkee,+kyllä+kaulaan+kapsahtaa.Pelkään+pahoin,+että+jälkiä+jättää+tämä+koronaaika,+jospa+jotain+hyvääkin+poikisi,+mene+ja+tiedä,+kunpa+nyt+kumminkin+pääsisimme+elämään+kohtuullisesti+sitä+"entistä"+aikaa.Raparperi+mehua+aion+minäkin+tehdä,+kysyin+kälyltäni+niiden+saamisista,+kyllä+riittää+minulle+asti.+Kielot+jo+kukassa,+no+niistä+ei+täällä+kaupungissa+merkkejä+näy,+muistoissa+kyllä+niiden+keräämiset+on+ja+niin+paljon+muuta+tähän+aikaan+kuuluneita,+muisteloissa+elävät.Onko+matka+pitkä+sinne+alatalolle+Eliaana,+ei+kai+kovin+pitkä+kuitenkaan,+kun+kissasikin+jaksaa+kaverinasi+kulkea;)Sähköjä+on+paljon+keskeltä+suomeakin+poikki,+näin+uutisissa+kertoivat,+minulta+ei+juuri+koskaan+poikki+mene,+se+kaupungin+etuja.Tuo+uunilämmitys+on+niin+hellivää+lämpöä,+senkin+muistan+kokeneeni;)Nuo+vanhat+talojen+pihat+jossain+paikoin+ovat+jääneet+kukkimaan+ja+ajatuksissa+kiitokset++niiden+pihojen+laittajille+lähetän,+lenkillä+näitä+yllätyksiä+esiin+tulee.Vanhoja+kukkia+joiden+nimiäkään+ei+enää+monikaan+muista+puhumattakaan+oikeista+kukkakedoista,+niitä+harvoin+enää+näkee.Olen+myös+ihastunut+noihin+pieniin+koiriin,+ehkä+siksi,+kun+suuria+koiria+ei+oikein+kaupunki+oloihin++suositella,+ainakin+lenkillä+pidempiä+reittejä+pitää+kulkea.Rakkaaksi+ne+eläimet+tulevat,+jos+niiden+kaveriksi+ryhtyy,+olipa+pieniä+tai+suuria,+yksi+isompi+koira+on+meilläkin+joskus+ollut+ja+niin+lutunen+kuin+vain+voikaan+olla,+oli+tämä+Nettamme;)Muista+nyt+lepotaukoja+pitää+korpikirjailija,+veneellä+onkimaan,+siellä+suunnitelmat+syntyy,+kun+kohoa+tuijottaa+ja+kaunis+luonto,+laineen+hiljainen+liplatus+vain+seurana.Sitä+rauhaa+mitä+ihminen+väliin+tarvitsee,+voi+onkimatkalta+saada.On+se+vaan+lähdettävä+tallustelemaan,+onneksi+penkkejä+on+monta+reittini+varrella,+jos+uupumus+tavoittaa,+tai+polvet+sanoo+nyt+istumaan;)Liian+kuumaksi+ei+nyt+lenkki+tule,+kun+tuuli+on+sen+verran+reipasta.Kivaa+päivää+teille+Noja-tuolin+ystävät.
  2. Huomenta,+niin+kauniiseen+aamuun+taas,+eilen+vettä+tuli,+mikä+tarpeeseen+olikin.Aika+pienellä+matkalla+nuo+saderajat+elää,+parikymmentä+kilometriä+pohjosempaan,+vettä+ei+satanut+yhtään.Noista+kirjoitusvirheistä+ei+kannata+surua+tuntea,+kyllä+aina+on+selvän+saanut,+jo+pirtin+olemassa+olon+ajoilta+asti,+koskaan+en+muista,+että+niistä+olisi++suuremmin+numeroa+tehty.Nyt+on+palstalle+sattunut+joku+sellainen,+jolla+elämä+ei+suju+ja+huomiota+haluaa+tällä+tapaa+saada,+turhaan+noista+kirjoittelee,+kun+mikään+ei+muutu;)Makriina+noista+maailman+tapahtumisista+kirjoitit,+rauhanomaisiksi+aiotut+mielenosoitukset+muuttuivat+mellakointiin.+siellä+itse+asia+unohtuu.Tuleeko+maailma+koskaan+sellaiseksi,+että+ihminen+olisi+ihminen+rodustaan+huolimatta.Tasa-arvosta+taistellaan+monen+asian+kohdalla,+palkkauksen+kuin++maailman+rikkauksien++oikein+jakamisista.Mielestäni+taloudellisen+tasapainon+saavuttaminen+loisi+edellytyksiä+ihmisyydelle+,+kaikille+samat+mahdollisuudet+elää,+edustipa+mitä+rotua+tahansa.Surullista+oli+kertomasi+anonyymi+äitisi+kohdalta+ja+varmaan+näitä+tapauksia+on+paljon,+mitkä+ei+tietoisuuteen+edes+tule.Kohtelukin+voi+olla+joskus+hyvin+huonoa,+kun+ei+vanhus+pysty+itse+siitä+valittamaan.Kaiken+kohdalla+puhutaan+rahasta+ja+kuitenkin+rahaa+kuluttamatta+voi+hyvää+mieltä+aikaan+saada,+no+aikakin+on+rahaa,+näin+sanotaan+ja+ymmärrän+senkin,+paine+on+kova+henkilökunnallakin.Toivoisi+kovin,+että+hoitajia+voisi+lisätä+ja+näin+pidentää+heidän+työaikaansa+joka+hoidettavan+kohdalla.+Ainahan+parannuksia+tehdään,+mutta+tavoittaako+ne+kaikkia?Miaelina+olen+samaa+mieltä,+tämän+ikäluokan+väki+jo+voisi+kirjoitella+hyvin+sovinnollisessa+hengessä,+viestien+tuntemuksella+tässä+elellään;)Eliaana++jo+uudella+vastalla+huiskii+ja+tuoksukin+saunassa+lisää+nautintoa,+kateeksi+käy;)No+syytä+iloon+minulla+myös,+tänään+pääsen+saunaan,+kaksi+kuukautta+oli+taukoa.Kohta+alkaa+luonto+olla+huipussaan+ja+sitä+ihanuutta+tovi+ihastellaan+ja+sitten+jo+yöt+alkaa+pimentymään,+mutta+vielä+on+onneksi+i+aikaa+tuohon+hetkeen.Lämmintä+on+todella+ennustettu,+luulisi+sitä+kaikille+osuvan.Ynnämuu+olen+melkein+varma+tuosta+projektistasi+ja+toivottavasti+hyvää+mieltä+ja+jaksamista+antaa.Noita+innostuksen++puuskia+tässä+väliin+kaipaisi,+alkaa+tyhjältä+elämä+tuntumaan,+kun+kaikki+se+meneminen++loppui.Mielelläni+osan+karsinkin,+mutta+kyllä+jotain+sisältöä+elämään+kumminkin+kaipaa,+uskon+että+sinulle+tämä+ajan+käyttösi+sitä+antaa;)Taitaa+taas+virua+tämä+viestini+niin,+että+en+saa+lähtemään,+mutta+asiaa+kovasti+vielä+jää+kertomattakin;)Nautitaan+kauneudesta+ja+auringosta,+missä+mitenkin,+sadekin+laarin+satoa+tuo+juhannukseen+asti,+näin+sanonta+kuuluu;)
  3. Huomenta+ja+edelleen+mitä+ihanampaan+kesäiseen+aamuun.Meitä+hellitään,+nyt+vaan+sitä+sadetta+alkasi+jo+pieni+tovi+tulla,+maa+kuivuuttaan+huutaa.Tämmöinen+se+on+ihminen,+kun+jotain+hyvää+saa,+kohta+muuta+toivoo;)Olen+seuraillut+ihmisten+intoa+maton+pesuun+ja+näkyy+tarttuvaa+olla+tämäkin+tauti.En+löydä+itseltäni+vielä+niin+likaista+mattoa,+että+samaan+tautiin+sairastuisin,+mukava+kyllä+nykyään+mattoja+rannan+tuntumassa+pestäkin,+kun+vesistöön+ei+pesuvedet+mene.On+mankelitkin,+millä+enimmät+vedet+voi+pois+puristaa+ja+täällä+meilläkin+näitä+maapesupaikkoja+on+useita.Minulla+taitaa+pesut+syksyyn+jäädä+ja+sitten+pyykkituvan+lattialla+puhdasta+teen;)Ketju+on+nyt+muuttanut+muotoaan,+noita+yhden+rivin+mitään+sanomattomia+kommentteja+vaan+tulee,+halut+kyllä+kirjoitteluun+hupenee.Taitaa+kaikilla+ketjuun+kirjoittajilla+olla+pihatöiden+kiireet,+kun+niin+harva+Noja-tuolin+kirjoittaja+viestillään+ilahduttaa.Olen+katsellut+noita+vanhoja+ohjelmia+ja+elokuvia,+ei+ne+enää+samaa+tunnelmaa+luo,+aika+on+ohi+ajanut,+tai+minun+mieli+muuttunut.Tarttuuhan+se+pakosta+tämä+nykyinen+meno,+kun+joka+paikasta+vaan+väkivaltaa+esiin+tuodaan,+yritän+kyllä+etsiä+miedompia+versioita+niistäkin.Täällä+palstoillakin+tuo+ihmisten+anti+kovin+tyhjää+mitään+sanomatonta+ja+siksi+olisi+toivonut+tämän+ketjun+asiallisena+ja+iloa+tuottavana+pysyvän.Kenenkään+ei+pitäisi+toisten+painostuksesta+kirjoittelua+jättää+ja+toivon+kovasti,+että+ynnämuu+jaksaa+sinnitellä,+samoin+toiset++tämän+ketjun+uskolliset+ystävät.Joku+mainitsi+rehellisyyden+tuovan+ystävällisyyttä,+totta+se+on+minun+mielestä+myös,+turha+satujen+kertominen+ei+enää+tähän+ikäryhmään+pitäisi+kuulua.Mielikuvitus+lentoon+ja+huumori+totuuden+lisäksi+antaa+pontta+viestittelyyn.Mielikuvitus++siksi,+että+voi+kuvata+näkemäänsä+ja+ilonsa+luonnosta+ja+ympärillä+tapahtuvista+asioista++totuudellisesti+esiin+tuoden.Ilkeilyllä+ei+mitään+tekemistä+rehellisyyden+kanssa,+ilkeillä+varmaan+jokainen+osaa,+jos+tarpeelliseksi+katsoo.Eletään+taas+tämäkin+päivä+iltaan+mukavia+ajatuksia+ajatellen,+itsestä+se+paljon+on+kiinni,+mitkä+tunteet+vallalle+pääsee,+siis+mukaavaa++päivää+teille+kaikille.
  4. Sitkeästi+vaan+yritystä+ja+sään+kertomista;)Taivas+kauniin+sininen,+pääskyt+liitelevät+ja+koivut+kukkeimmillaan,+näin+mennään+tyytyväisin+mielin+ihmispolotkin.Polot+siksi,+että+kyllästyneenä+taas+lueskelin+noita+aikaansaanoksia+palstalle,+kuin+Noja-tuoliinkin,+että+vanhat,+tai+melko+vanhaksi+sanotut+ihmiset+jaksavat.Maailma+on+vihaa,+sotaa+ja+tuskaa+pullollaan,+vieläkö+pahaa+mieltä+pitää+tännekin+viestittää,+onko+ilon+aiheet+loppuneet.Harmittaa+heidän+puolestaan,+kun+sokeina+ovat+kaiken+tämän+kauniin+luonnonkin+annista.Runoutta,+luonnon+ylistystä+olen+saanut+lukea+monen+kirjoittajan+viesteistä,++ampiaisetkin+osansa+saaneet.Tärkeitä+nekin,+kun+ajattelee+hieman+pidemmälle+tätä+Luojamme++rakennustaitoa,+huomaa,+että+itikkakin+on+elinehto+jollekin,+nuo+ihanat+pääskyset+niitä+ravinnokseen+tarvitsevat,++minä+en+vaan+niistä+tykkää;)Käärmeet+toinen+mikä+saa+puistatuksen+syntymään,+mutta+niilläkin+tehtävänsä+luonnon+tasapainon+yllä+pitämisessä.+Niuo+tapahtumat+tuolla+rapakon+takana+vaan+jatkuvat,+ihmiset+lajitellaan+ihon+värin+vuoksi,+ylivaltaa+joillakin+elää+ja+hallita.Tätä+on+koettu+tavalla+jos+toisella+maammekin+oloissa,++vaikka+sellainen+olettamus+on,+että+ihonväri+ei++meillä+kuitenkaan+kohteluun+vaikuta.Näin+haluan+uskoa,+vaikka+enteitä+on++vihan+tunteista+meilläkin,+on+varmaan+hyvin+vaikea+joillakin+kuvitella+itsensä+sen+kaltoin+kohdellun+osaan.Vihan+lietsonta+on+helppoa+joillekin+ja+miksi+siihen+niin+moni+tarttuu,+väkivalta+lisääntyy+meidän+lintukodoksi+uskotun+maamme+kohdalla.Onko+elämä+tullut+liian+helpoksi,+jää+aikaa+kaikkeen+turhaan+ja+tarpeettomaan?Taas+ajatus+sinne+sotavuosiin+siirtyy,+miten+silloin+vaikeuksien+kanssa+jouduimme+elämään,+kuitenkin+lähimäisen+auttaminen+oli+itsestään+selvää+useimmalle.Töitä++tehtiin+ylivoimien+monenkin+kohdalla,+mutta+niinpä+selvittiin.Vielä+50-luvulla+nämä+vaikeudet+vaikuttivat,+velat+maksettiin,+kodit+hankittiin+ja+elämä+alkoi+hymyillä,+kaikista+pyritään+huolta+pitämään,+kuitenkin+viha+ja+kosto+ajatuksissa+monella,+Miksi?Historia+olisi+tunnettava,+näin+arvostus+nykyiseen+elämään++osuisi+kohdalleen+paremmin,+vaikeuksia+on+tälläkin+hetkellä,+sellaisiakin+joille+ei+ihminen+pysty+kättä+eteen+pistämään,+mutta+kaikki+kuitenkin+paremmin,+kuin+heillä+joilta+puuttuu+kaikki,+jopa+ihmisyys.Olkaamme+armollisia,+vihalla+ei+mitään+hyväää+aikaan+saa.Nyt+on+viisainta+lopettaa,+ehkä+tulee+taas+lunta+tupaan,+mutta+eipä+mahda+mitään,+tuo+kirjoittamisen+vapaus+kun+on+kaikilla,+ei+vaan+pahaa+mieltä+tuottavilla,+ikävä+että+heitäkin+iso+joukko+löytyy.Niin+paljon+haluaisin+sanoa+ja+toivoa,+mutta+taito+ei+riitä+pukemaan+kaikkea+sopuisaksi++ja+hyvää+mieltä+tuottavaksi,+silti+sanon,+että+nauttikaa+kaikki+kesästä,+se+on+meille+kaikille+sallittua;)
  5. Huomenta+edelleen+aurinkoiseen+aamuun,+tosin+tuuli+melko+reipas+ja+eilen+jo+näytti+uhkaavalta+sateen+suhteen,+mutta+eipä+satanut.Pieni+sade+tekisi+poikaa,+mutta+en+nyt+ala+sadetta+povaamaan,+jospa+viljelijät+saisivat+poudan+aikaan+työnsä+tehtyä,+sitten+sade+olisi+hyväksi.Nyt+on+uskottava,+että+kesä+meillä+on,+nukuin+jo+yön+parvekkeen+ovi+avonaisena+ja+kuuma+oli+silti.Eihän+verhot+pakollisia+ole,+se+ihanuus+onkin,+että+saa+itse+mieleisensä+laittaa,+minulla+kukat+ikkunan+toisella+sivulla+verhoa+paikkaa+ja+toisella+on+kevyt+pitsiluomus.Sälekaihtimia+lasken+vain+aurinkon+estoksi,+kun+telkkaria+katson.Tuskin+me+kumpikaan+toistemme+ulkoisia+olemuksia+pystymme+muuttamaan,+joten+ollaan+vaan+tyytyväisiä+oloomme+sikäli+kuin+ollaan,+korppis.Valehtelijat+ovat+minulle+myös+vastenmielisiä,+no+nirppanokat,+itsepä+nokkansa+kantavat.Mattoja+olisi+ihana+rannalla+pestä,+juoda+välillä+kahvit+ja+taas+liottaa+varpaitaan+vedessä,+minulla+vaan+tuota+maton+pesua+tulee+vähän,+yksin+sukkasillaan+kulkien+ei+likaa+kerry+pesuun+asti,,+tai+en+raaski+joka+kesä+pestä+kaikkia+mattoja+tarpeettomasti,+ryhtinsä+kadottavat.Pölyjä+ajelen+joka+viikko+siivoten+ja+matot+ulos+kantaen,+vähän+lattialla+pidänkään+mattoja,+näkyy+paremmin+lattian+pinta.Ison+maton+käärin+kuten+sini-sirkku+ja+vintille+vein+säilöön,+plyyssimatto+on+ja+sitä+ei+todellakaan+auta+vedessä+useinkaan+liottaa,+onnittelen+itseäni,+kun+hyvän+laatuisen+aikoinaan+ostin,+on+kuin+uusi.Oikein+mietin,+niin+kolmisenkymmentä+vuotta+on+palvellut+aina+talvisin.Onnittelen+ynnämuu,+verhot+paikoillaan,+ikkunat+puhtaina,+voipa+huoleti+kesän+viettoon+ryhtyä.Toivotaan,+että+retkistä+tulisi+tapa+ja+säät+suosisi,+luonnossa+kunto+kohenee.Makriina+en+nyt+uskokkaan,+että+pojat+olisi+kaloja+kaupalle+lähteneet,+kunpahan+sain+sanottua,+kun+puhetta+tämän+kaltaisista+olen+kuullut.Noita+maskeja+aloitetaan+tekemään+kotikaupungissani,+näin+sain+tietoa+paikallisesta+lehdestä,+Vantaalla+kai+emopaikka,+kotipaikan+rakkaudesta+omistaja+tänne+halusi+tehdä+tuotannon,+kai+täällä+lapsena+asusti,+näin+ymmärsin.Kyllä+minäkin+jo+keinun+pelkästä+Ramoonan+veneestä+kertomisesta,+en+Tallinnan+matkaa+onnistu+ilman+pahoinvointia+tekemään,+jos+kovasti+aallot+keinuttaa.Ihania+mielikuvia+piirtelet+taas++Ramoona+noista+kauniisti+kukkivista+puista,+olen+joskus+minäkin+niistä+nauttinut,++vähän+paikan+päällä,+mutta+kuvatkin+kertoo.Kauan+olemme+palstatuttuina+olleet,+niin+Rituliini,+kuin+Ramoonakin,+kinaa+ei+koskaan+ole+ollut.Jospa+ompeliaaksi+rupeaisin,+tyttären+mekon+helma+on+tasapitkäksi+laitettava,+ei+tykkää,+eripitkistä+liehukkeista,+vaikka+kaiketi+muotia+ovatkin.Mukava+kun+näitä+pieniä+hommia+pystyy+tekemään,+tuntee+itsensä+jopa+hyödylliseksi;)Aurinkoa+elämäänne+jakaikkea+muutakin+mukavaa;)
  6. Huomenta,+kesä+jatkuu,+on+mukava++huomata+mitä+aurinko+ja+lämpö+saa+aikaan,+ihmiset+pukeutuneet+kesäisesti+ja+elämän+halu+pulppuaa+jo+askelissa;)Niin+tein+eilen+minäkin,+kevyempää+vaatetta+päälle+etsin+ja+jotenkin+jalan+nousukin+kävi+paremmin+lenkillä,+tosin++penkin+eteen+sattuessa+tovin+istahdin.Viimeinen+levähdyspaikka+olikin+sitten+takapihani+puisto,+siinä+penkillä+istuen+katselin+nousevia+taimia,+veden+puute+hidastaa+kasvien+nousua.Mustikkasato+kuulema+tulossa+hyväksi,+no+onhan+monta+mutkaa+matkassa+kypsymisen+aikaan,+kuivuus,+pölyttäjien+puuttuminen+suurimpina.Olisihan+se++mukava+näihin+korona+tuskiin+jotain+kivaakin+kuulla+ja+ilolla+sitten+marjan+poimintaan+he+ketkä+pystyvät,+meneehän+siihen+riemuun+vielä+jokunen+aika.Rituliini,+eihän+kirjoittamiseen+kenelläkään+voi+olla+oikeutta+esteitä+laittaa,+kirjoittele+vaan+omaan+tyylisi+ja+omalla+luvalla,+ehkä+myös+vähän+Noja-tuolin+tyyliin+toisia+kirjoittajia+huomioiden;)Olipa+siinä+nostamista,+kun+noin+ison+hauen+veneeseen+sait.Neeassa+haudoilla+käynyt,+minulta+on+sekin+jäänyt,+onneksi+olen+maksanut+haudan+hoidon+ja+kukat,+vielä+liki+kymmenen+vuotta+on+varmistettu.Kyllä+se+päivä+iltaan+nopeasti+pihapuuhissa+menee,+eikä+väsymyskään+kaiketi+heti+kohta+mieleen+tule+.Onnellinen+on,+kun+jaksaa+puuhastella+edes+pienestikin+ja+iloa+elämään+näin+hankkia.Mukava+oli+varmaan+retkenne+ynnämuu,+kaksin+aina+kaunehimpi+sanotaan,+onhan+mukava+mielipiteitä+ja+huomioita+tehdä.Rasituskin+jää+pieneksi,+kun+voi+välillä+istahtaa+ja+ihmetellä+maamme+ihanuutta,+ehkä+tekee+mieli+uusintaan;)Parvekkeelle+saa+myös+vettä+kantaa,+kun+melkein+koko+päivän+aurinko+sinne+paistaa,+nyt+on+jo+kaihtimia+eteen+vedettävä,+vaikka+en+sitä+millään+tekisi,+mutta+ei+jaksa+edes+aurinkoa+ottaa,+on+se+niin+paahtava.Tomaatit+alkaa+päästä+vauhtiin+kasvussaan,+vähän+hidasta+lähtö+oli,+kun+oli+se+viielä+alkukuukausi,+sama+amppeleiden+kanssa,+mutta+vieläpä+ne+saattavat+ehtiä+hyvin+kasvamaan.Minä+olen+kaikkea+tuota,+mitä+luettelit++korppis,+mutta+ei+minua+haittaa,+toivottavasti+en+harmia++toisillekaan+tuota.Tuo+ruoppaus+sotkee+vedet+pitkäksi+aikaa,+minun+naapuri+isäntä+joskus+ruoppauksen+teki+ja+vesi+sameana+kauan,+hyvä+oli+ongella+kyllä+käydä,+kun+onki+ei+kaislikkoon+jäänyt;)Eliaana+kertoilit+niin+tarttuvasti+noita+hommiasi,+että+kaipuu+taas+mieleen+tuli.Käen+kukuntaa+ei+kaupungissa+kuule+ja+nyt+se+pääskypariskuntakin+taisi+muualle+lähteä,+ei+taivaalla+liitoja+näy,+löysivätkö+paremman+itikkamaiseman?Kaislikkoa+minäkin+niitin+kumisaappaat+vaan+jalkaan+ja+kahlaamaan,+uimapaikkaa+leventelin,+siis+mökin+omistaneena+aikoinaan.Olette+varmaan+huomanneet+kaipuuni+mökille,+aina+siitä+muisteloja+esitän.Makriina,+ravintolat+ottavat+isotkin+hauet,+näin+olen+kuullut,+kai+jotain+maksavatkin,+onhan+siinä+oma+hommansa+se+ravintola+etsiä;)Minä+et+tykkää+hauesta,+ahvenista+kylläkin,+pienetkin+kelpaa,+voi+kun+pääsisi+niitä+narraamaan,+tai+paremmin+kai+minua+narrinaan+pitivät;)Rantaraitille+aion+tästä+lähteä+kulkemaan+ja+kuuntelemaan+laineen+liplatusta,+ajattelemaan+isoja+ajatuksia;)Onneksi+on+penkkejä+aika+tiuhaan,+löytyy+lepopaikka,+missä+näitä+kertomiani+toteutan;)
  7. Kaunis+sää+jatkuu+ja+helleraja+taitaa+tänään+ylittyä,+lupaavalta+tuo+näyttääkin.Pääskyjä+ei+ole+tullut+lisää,+tuo+yksi+rohkea+pariskunta+lentojaan+esittää.Evakko+keskusteluun+sen+verran,+että+vilkkaita+karjalasta+tulleet+suurilta+osin+oli+ja+on,+mutta+eroavaisuuksia+heissäkin,++kälyni+oli+vilkas,+paljon+esillä+ja+hän+ei+nyt+jälkeen+päinkään+kerro+mistään+kärsineensä,+sulautui+hyvin+savolaisuuteen.Mieheni+taas+koki+hyvin+epäoikeuden+mukaisesta++käytöksestä+Kuopiossa+asuessaan,+siellä+koulun+aloitti+ja+ei+herkkua+ollut.Hyvin+hänkin+sitten+aikuisena+sopeutui+ja+oli+yksi+savolainen+hyvän+opettajan+löysi;)Tuo+hymyily+kehoituksenikin+antoi+aiheen+huomauttamiseen,+en+tiedä+kohtaanko+vain+niitä+ihmisiä+kadulla,+joilla+hymy+herkässä,+kun+katse+kohtaa,+hymy+syntyy.Oletteko+huomanneet+miten+silmät+hymyilevät,+niistäkin+voi+yhtä+ja+toista+lukea,+katsokaapa+tarkemmin;)Loppujen+lopuksi,+harvoin+äkäisiä+ihmisä+kohtaan,+useimmiten+vain+herttaisia,+hymy+herkässä+olevia;)Paino+asiaan+en+ota+kantaa,+kannan+pää+pystyssä+olemukseni,+muutakaan+en+voi.En+katsonut+Kultaranta+keskustelua,+en+jaksa+sitä+saamaa+jorinaa,+olipa+sanojana+kuka+tahansa.Pakkohan+on+jotain+kuunnella,+kun+radio+on+aina+auki,+mutta+se+anti+riittää+ylihypäten.Ohjeet+elämisestä+olen+sisäistänyt.Tuosta+tavaran+säilömisestä+olen+mielestäni+päässyt+melko+järkiperäiseen+tilaan.Ostin+muovilaatikoita+ja+niihin+olen+pakannut+harvemmin+tarvittavat,+näkee+läpi+mitä+missäkin+on+ja+näin+löytyy+piankin+tarvittavat.Hyllyt+pysyy+melkoisen+siisteinä+ja+rohkeasti+olen+hävittänyt+tavaroita+mitkä+tiedän+jälkeläisten+turhaksi+katsovan.Katselin+ripustinkaappiani,+siellä+pitäisi+harvennusta+tehdä,+ainakin+niin+sanotut+juhlavaatteet+joutaisi+hyväntekeväisyyteen.Muistan+äitini+sanomana,+että+yksi+mustapuku+riittää,+se+käy+häihin+ja+hautajaisiin,+no+ei+taida+enää+ohjeeksi+kelvata;)Viimeinen+kirpputori++harvensi+julmasti+kaappiani,+vein+verhot+ja+kaiken+vaatetavaran+mitä+arvelin+kaupaksi+käyvän,+vähän+niitä+meni+kirpparilla,+mutta+hyväntekeväisyyteen+kaikki+kelpasi.Ehkä+jollekin+jopa+hyvän+mielen+aikaan+sain,+nyt+yritän+olla+haalimatta+mitään+lisää.Tuo+halaileminen+on+minulle+myös+ollut+aina+haluton+toimenpide,+lauluryhmässä+on+henkilö+joka+haluaa+että+halaillaan,+onneksi+on+vähentynyt+ehkä+syystä,+että+on+toisiakin,+jotka+ei+siitä+välitä.Lohdutushalailun+ymmärrän+ja+myös+onnittelut+voi+näin+tehdä.Kättelykin+esitellessä+uusi+tuttavuus,+muuten+riittää+heippa+tai+terve,+tai+vastaava+tapaillessa,+ei+pakko+ole+iholle+mennä;)Jospa+tästä+jo+syntyisi+keskutelun+poikasia,+vastaan+väittämisiäkin+ehkä,+pääasia+että+puhetta+syntyy+se+on+tärkeä+juttu+tämän+erakkona+olemisen+jaksamiseksi;)Voikaa+kaikesta+huolimatta+hyvin,+sää+ainakin+antaa+siihen+mahdollisuuden;)
  8. Huomenta+viimeiseen+toukokuun+maanantaiaamuun.Taivas+on+hieman+pilvenharsoa+saanut,+mutta+pääskyt+korkealla+lentelee,+se+pitäisi+antaa+uskon+hyvästä+päivästä+tänäänkin.Nyt+on+syntynyt+kinaa+taas+tuosta+koronasta,+ajattelin,+että+siihen+jo+kyllästyminen+olisi+tullut.Itse+olen+täynnä+kieltoja,+ennustuksia+ja+pelon+lietsontaa,+en+enää+jaksa+edes+pelätä.Tauti+menee+omia+latujaan,+sille+ei+kättä+eteen+laita+viisaatkaan,+ohjeita+on+saatu+joka+suunnalta+ja+niitä+noudatten,+tervettä+maalaisjärkeä+käyttäen+tästä+selvitään.Mitään+maaottelua+ei+naapurimaiden+kanssa+tarvitse+käydä,+joka+maassa+toimitaan+maan+tavalla,+varmuudella+ei+kuitenkaan+kukaan+osaa+sanoa,+mikä+tyyli+taudin+saa+loppumaan.Suomessa+olemme+selvinneet+kohtalaisen+hyvin+ja+matkustelu+rajojen+yli+ei+mielestäni+olisi+paikallaan+edelleenkään,+mutta+päättäjien+päätöksiin+on+tyytyminen.Noita+kirkuvia+nuoria+naisia+on+todella+teeveessä++paljon+ja+myös+meluavaa+musiikkia+ja+huonosti+sanoja+ulos+tuovia+esiintyjiä;)Kiukkuusi+yhdyn+brinkkala,+ärsyttää,+kun++yrittää+saada+selvää+puheesta+esimerkiksi+jonkun+elokuvan+kohdalla.Luulisi+jo+tämän+päivän+tekniikan+tuon+pystyvän+korjaamaan.Kömpelyyttä+olen+huomannut+minullakin,+aina+joku+on+lattialle+tippumassa,+ajatellaan+että+vahingon+satuttua,+niiden+korjaaminen+on+voimistelua;)+Evakko+nimitys+on+myös+ollut+puheena,+en+täällä+meidän+nurkilla+ole+kuullut+sitä+paheksutun,+mutta+kyllä+mieheni+kokemusten+varjolla+siitä+halveksuen+puhuttiin+Kuopiossakin,+evakon+pentu+oli+aika+yleinen+nimitys.Siltä+osin+ei+maailma+ole+parantunut,+kyllähän+tänä+päivänäkin+nimitellään+vähänkin+poikkeavia++ihmisiä,+ihmiset+on+raadollisia+toisiaan+kohtaan.Yleensä+kaikki+vieras+ja+outo+saa+aikaan+epäluuloja,+emigrantti+olisi+kuulostanut+hienommalta;)Kohta+on+koivun+lehdet+vastanteko+vaiheessa,+pari+viikkoa+ja+uusi+vasta+saunassa+voisi+viuhtoa,+kun+nyt+saunaan+edes+pääsisi.Aloitellaan+viikko+myönteisissä+ajtuksissa+ja+hymyillään+tuntemattomillekin,+voihan+joku+säälien+vilkaista,++mutta+sekös+haitaa,+ei+toki;)Elämänhalua+ainakin+nuo+liitelevät+pääskyt+tuntevat,+niiden+iloon+yritän+minä+myös+virittäytyä,+heippa!
  9. Kaunista+aamua,+täältä+minun+kulmilta,+taivas+niin+kauniin+sininen,+että+ei+millään+jaksa+uskoa+tänään+sateiden+tulevan.Luonto+on+muuttanut+silmissä+muotoaan,+nyt+jo+vihreä+voittaa,+tosin+puiden+vihreä+kellertavaan+menee.Narsissit+puistossa+kukkivat+ja+vaahteroiden+lehden+alut+kuin+kukkanuppuja,+onnellinen+saa+olla+kaikesta+kauneudesta.Tytär+toipumassa+todella+vakavasta+tilanteestaan,+kaksi+viikkoa+napsii+pillereit+ja+sairaslomaa+pitää,+sitten+onkin+kesäloma,+jos+ei+siirry+potemisen+vuoksi.Juuri+herätyäni+tuli+tuo+savuausna+mieleen+ja+ajattelin,+että+kovin+lyhyt+on+ihmisten+muisti,+ei+vielä+lähellekään+sataa+vuotta,+kun+savusaunat+lämpisi+suuressa+osin+maata,+nyt+tuskin+kukaan+niitä+muistaa,+kaupungeissa+nyt+ei+kuitenkaan+monessa+savusaunaa+ole,+ei+kai+ollutkaan;)Enemmän+kerrontaa+tarvittaisiin+näistä+historiaan+kuuluvista+asioista.Moni+kaipaa+savusaunan+löylyjä,+oliko+sitten+lempeämmät,+en+tiedä?Makriina+noista+punkeista+kerroit,+aika+moinen+uhka+sekin+nykyään+on,+ei+lapsuudessani+tarvinnut+tuotakaan+pelätä.Ei+minulla+kyllä+siitä+otuksesta+huolta+ole+ollut+aikuisenakaan,+onko+joku+perushaju+mikä+houkuttaa,+minulla+ainakin+itikoiden+suhteen+on;)Nykyään+on+huoli+kaikesta+mikä+ennen+on+ollut+luonnollista,+ihmiset+eläimet,+kasvit+kaikki+eli+ja+voi+hyvin,+siis+tasapainoilivat+ilman+suurempia+huolia+jatkumosta.Nyt+sitten+laitetaan+tekopesiä+ja+annetaan+voikukkien+levitä,+myrkyilläkö+on+luonnon+tasapaino+järkytetty?+Ennen+lehmät+laidunti+ja+kukat+kukki,+kohta+lehmäkin+harvinaisuus.Tuo+muistisairaus+on+pelottava,+mistä+Makriina+kerroit,+noin+voi+joku+päivä+olla+meilläkin,+onnellisia+saamme+olla+joka+päivästä+minkä+iltaan+saamme+ilman+näitä+huolia.Tulee+tuskailtua+hyvinkin+pienten+ongelmien+kanssa+ja++unohtuu+kaikki+se+mistä+voimme+joka+päivä+kiittää,+kuten+Miaelina+totesit,+iloiten+päivämme+viettää,+sitä+iloa+pyrkiä+toisillekin+jakamaan;)Kiitos+brinkkala+toivotuksista+tyttäreni+kohdalle,+nyt+näyttää+paremmalta,+mutta+kyllä+hätä+oli+suuri.Ne+uudet+perunat+on+juhlahetken+antaneet+useana+kesänä,+kun+ne+on+kuokittu+itse+laittamasta+penkistä,+nyt+näin+ei+ole.Johan+noita+ulkomaalaisia+on+kaupassa,+mutta+en+innostu+ostamaan,+torilta+sitten+eka+perunat+haen+ja+ne+pienet+siiklit+pakkaseen+kiehautan;)Vieläkin+yhden+pussin+pakkasesta+viime+kesän+siiklejä+löysin,+hyvältä+maistuu+vielä+nekin.Sini-Sirkku+tuosta+liinasta,+en+välttämättä+sitä+pellavaiseksi+kuvitellut,+nykyään+on+niin+kauniita+muitakin+pöydälle+laitettavia.Vahakangasliinaa+en+halua+pöydälle,+vaikka+laatu+on+parantunut+niissäkin+ja+kauniita+löytyy,+ei+vaan+ole+minun+juttuni.Perinnöksi+jää+minunkin+liinani,+vaikka+tiedän+ettei+niin+ihastuneita+olekaan+perijät.Hyvin+kosteana+manklattu+pellavaliina+on+pohja+juhlavalle+kattaukselle,+ihastelen+aina+tälläisen+nähdessäni.Luin+juuri+Sumarin+jutun+lehdestä,+missä+hän+kehoitti+sisustamaan+kaikella+muulla,+kuin+lehtien+mainostamilla+tavaroilla,+omaa+persoonaa+esiin+tuoden.Tuli+mieleen,+että+noin+juuri+teen,+ei+mitään+taatusti+oikeaksi+hyväksyttyä,+vaan+sitä+mistä+itse+tykkään,+siis+kaikesta+muodista+ulkona+on+kotini,+juuri+minun++näköinen;)Vaatimaton,+mutta+mielestäni+kodikas+ja+väitän+että+juhliin+kattamani+pöytä+ei+häpeätä+emännälle+tuota;)DVielä+tuosta+Makriinan+nojatuolien+määrästä,+nitähän+kertyy+tarpeen+mukaan+ja+isossakin+määrin+voimme+jutustella,+kun+ei+korona+pelkoa+ole;)Aivan+suunnitelematon+päivä,+mutta+jotain+kivaa+varmaan+keksin,+tehkää+toiset+samoin;)
  10. Kauniina+alkaa+Helatorstai+ainakin+tällä+hetkellä+taivas+pilvetön,+mutta+kauankos+tuo+tuuli,+mikä+aika+reilusti+puhaltelee+pilviä+taivaalle+aikaan+saa.Nyt+taitaa+lämpöä+riittää+yön+yli+ja+ensi+viikolle+jo+hyvinkin+lämmintä+lupaillaan.Ynnämuu+kertoilit+savusaunan+olemuksesta+ja+taitavakin+olet+ollut,+kun+onnistuneesti+kiukaan+kokoon+sait.Panisipa+siihenkin+hommaan+äkkinäisen;)Hyvin+ja+oikea+opisesti+lämmitetyn+savusaunan+löylyissä+ei+pitäisi+kitkaa+olevan,+näin+olen+kuullut,+oliko+muuten+maapohja+lattia+savusaunassa?Sellaisessa+saunassa+olen+saunonut,+missä+varpaat+multaantui;)+Kristiina23,+tyttärelläni+ei+ollut+korona+vaan+muu+ihmeellisyys,+verenmyrkytys+ainakin+ja+alapaine+putosi+alas,+piipaa+auto+pillit+ulvoen+vei+Kuopioon,+nyt+onneksi+on+jo+kotona,+kaksi+viikkoa+lääkityksellä,+sitten+nähdään+miten+kuntoa+koitteli.Yllätyksiä+sattuu+nuoremmillekin+(61)+ja+seisovilta+jaloilta+kuume+nousi+liki+neljään+kymmeneen,+onko+koronan+lisäksi+jotain+muutakin+maailmassa+jylläämässä?Sini-sirkku+ihasteli+sileää+pöytäliinaa.+niin+ei+se+kovin+suuri+ilo+silmälle+ole,+jos+huonosto+silitetty+liina+pöydälle+laitetaan.Minulla+nuo+silitettävät+liinat+melkein+siirtyneet+hyllyyn,+poppanat+ja+pitsiliinat+paikan+on+vienyt.Juhlatilaisuuteen+sitten+silitän+pellavaliinoja+ja+muita+vastaavia,+juhlia+on+vaan+niin+kovin+harvoin+nykyään.Harmittaa+ihan,+kun+joskus+joka+lapselle+olen+valkokirjonnolla+pellavaliinat+merkkannut,+nyt+harvoin+pöydillä+niitä+näkee.Pellavaliina+tarvitsee+hyvän+manklauksen,+ehkä+sekin+syy,+ettei+niitä+paljon+käytetä.Neeassa+vähän+saman+kokemuksen+savusaunasta+saanut,+kyllä+muistelen+minä+myös+kirvelyä+silmissä,+mutta+sitten+se+hävisi,+kai+siihen+löylyyn+tottui;)Toivoisin,+että+vanhoja+ei+kaiveltaisi+ja+pahaa+mieltä+kenellekään+nojatuolissa+saataisi,+unohdetaan+menneet+ja+eletään+tätä+päivää,+mukavia+asioita+kertoen.Vikaisin+minäkin+tuonne+70+:saan+ja+kiireesti+pois+tulin,+ei+mielestäni+ole+tämän+ikäisten+ihmisten+viestittelyä.Jos+sama+alkaa+tälläkin+pastalla,+tuskin+kukaan+viitsii+osallistua,+ikämme+jo+velvottaa+asialliseen++keskusteluun,+toki+huumori+keventää+ja+helpottavaa+on+surullisetkin+asiat+asioina+huomioida+ja+lohdutuksen+sana+sanoa.Yhtään+viestiä+ei+minun+kohdalla+ole+jouduttu+poistamaan,+samaa+toivon+Noja-tuolin+viesteistäkin.Siispä+toivon+mukavaa+yhdessä+oloa+ja+hyvää+juhlapyhää+kaikille.
  11. Huomenet+pilvipoutaisena+alkavaan+keskiviikkoon+ja+Helatorstainaattoon.Muistelen+joskus++pääskysten++tulleen+näihin+aikoihin+mökille,+nyt+olisi+kirkas+ilma+niiden+liitoa+katsella.Eilen+jäi+lenkki+tekemättä,+odottelin+sadetta+mitä+ei+sitten+kuitenkaan+tullut,+tekosyy+taas+kerran+laiskuudelle.En+oikein+ymmärrä+miksi+minun+on+niin+vaikea+liikkeelle+lähteä,+kuitenkin+hyvä+olo+joka+reissun+tehtyäni.Tytär+pääsee+tänään+sairaalasta,+viikonpäivät+oli+Kyssissä,+joku+myrkytystila+elimistössä,+pelottavaa+oli+aika.Toivottavasti+kuntoutuu+ja+elämä+normaalisoituu.Ramoona+ja+Eliaana+savusaunoista+puhuitte,+olen+jonkun+kerran+semmoisessa+itseni+noennut;)Lämmitys+kaiketi+vie+pitkän+ajan,+oliko+liki+puolipäivää.Metsää+en+ole+istuttanut,+maaton+kun+olen,+mutta+nähnyt+kylläkin.Makriinalla+rahan+tarjouksia,+niitä+kuulema+liikkuu,+minullekin+jotain+niitä+byramiditarjouksia+on+tullut,+mutta+"viisaana"+sivuutin+ja+pysyn+köyhänä.Nuo+ammatit+tai+työt+tietenkin+jokainen+taitojensa+ja+halujensa+mukaan+pyrkii+itselleen+hankkimaan,+tätä+tarkoitin+poikani+kohdalla,+tekee+juuri+sitä++mitä+halusi+ja+on+tyytyväinen.Tuohon+aikaan+sukellus+oli+aivan+toista,+mitä+nyt+,+brinkkala+kerroit+isäsi+sukeltajana+olosta.Poikani+toimitiloissa+on+se+vanha+sukelluspuku+esilläja+todella+vaati+hyvää+kuntoa+jaksaa+siihen+pukeutua+ja+vielä+toimiakin.Naru+vielä+tätä+päivää,+näin+turvaa+haetaan,+ettei+sameissa+vesissä+eksy,+tai+joku+vaikeus+tulee+ja+ei+itse+voi+toimia.Muuten+on+kehittynyt,+puhelimet+ja+kamerat+apuna+veden+allakin.En+kovin+paljon+ole+kysellyt+ja+poikani+ei+juurikaan+asioista+jutustele,+tekee+vaan+työtään;)Ynnämuu+ikkunan+pesua+kaavailee,+niin+saisin+tehdä+minä+myös,+likaiset+jo+on.Auringon+paisteessa+näkee+miten+huono+pesijä+kaikenkaikkiaan+olin,+vaikka+niin+perusteellisesti+työn+olin+tekevinäni,+nyt+saa+olla+syksyyn+asti.Loimulohesta+ei+muuta+kokemusta+kuin+kaupan+hyllyltä+ostaen,+ei+ole+parvekkeella+sen+tekeminen+luvallista;)Hyvä+että+grillata+saa+sähkögillin+avulla,+pientä+nautintoa+sekin.Nyt+olen+kahden+vaiheilla,+menenkö+tänään+kauppaan+vai+vasta+perjantaina,+pakottavaa+tarvetta+ei+vielä+ole,mutta+jouto+aikaa+kylläkin;)Aurinkoa+toivotan+teille+toisillekin,+meillä+se+täällä+tällä+hetkellä+paistaa.
  12. Huomenta+viikon+alkuun+ja+aurinko+ilmaantui,+totakai+mielen+sai+valoisammaksi.Vähän+parempia+viestejä+sain,+sekin+mieltä+keventää.Tämä+ihminen,+nimenomaan+"tämä"+ihminen+kantaa+huolia+taakkanaan,+ennakoiden+jo+tulevatkin+ja+sehän+mielen+mustuttaa.No+sepä+sitten+taas+siitä.Demeterin+"kyllä+se+siitä+huononee"+pitää+varmaan+tänäänkin+paikkansa,+radiosta+juuri+kertovat+sään+muuttuvan+sateiseksi,+olisi+tuota+laatua+nyt+jo+riittänyt.Usko+kesän+tulosta+kuitenkin+vahvana+elää.Noin+käy,+kun+jotain+etsimään+täältä+koneelta+rupeaa,+siinä+tulee+monta+asiaa,+mitkä+mielenkiinnon+herättää+ja+aikaa+menee.Fasesta+noita+malleja+näkee+satoja+ja+kun+tulostinta+ei+ole+ja+seuraavan+kerran+ajattelee+katsovansa,+ei+samaa+enää+löydä.Islannin+villapaidat+on+nyt+pop+ja+toinen+toistaan+kauniimpia+malleja+näkee,+tuli+mieleen,+kun+kissamummo+matkastasi+puhuit.Varmaan+ihana+maakin+on,+sen+helpolla+uskoo,+en+ole+käynyt,+en+monessa+muussakaaan+paikassa,+sitä+piti+hankkia+omaa+kotia+ja+mökkiä+ja+sen+muuta,+ei+rahaa+matkailuun+riittänyt.Nyt+yksin+eläessä+olen+hieman+matkustellutkin,+sen+verran+ainakin,+että+huomaa,+että+kotimaa+paras.Mieli+ei+enää+mihinkään+kaipaa.Kiitos+sini-sirkku+tuosta+hemmottelu+ohjeesta,+olen+yrittänyt+ehkä+huonolla+menestyksellä+itseäni+voiteilla+helliä,+kyllä+se+joskus+jopa+hyvän+olon+antaa,+mutta+sitten+taas+unohtuu.Minä+en+viitsi+pukeutumisen+suhteenkaan+olla+kovin+tarkka,+en+usko+luokseni+ketään+tulevan,+tämä+laiskuuskin+on+hyvä+lahja,+kun+sen+osaa+käyttää.Huomaan+kyllä+muistini+katovan,+pankkin+käyttäjätunnusta+en+aamulla+muistanut,+oikein+säikähdin,+nykyään+kun+se+on+valmiiksi+tallennettu+joka+kohtaan.Tuli+se+lopulta+mieleen,+mutta+hiki+oikein+tuli,+voin+kuvitella,+mikä+tunne+se+on,+kun+ei+oikeasti+muisti+pelaa.Ynnämuun+tapaan+kiemurtelen+minäkin,+kun+joskus+kiitosta+jostain+tulee,+esimerkkinä+käsityöt+joiden+kuvia+olen+Faseen+joskus+laittanut,+kehuja+tulee,+mutta+en+usko+niiden+totuudellisuuteen,+no+oma+mokani+tuokin+kai+on.Siellä+muuten+on+niin+mahtavia+esille+tulevia+töitä,+että+luulisi+ettei+noita+ihminen+pysty+tekemään.Korppis,+en+ole+saunomaan+vielä+päässyt,+saa+nähdä+onnistuuko+jo+ensi+kuussa,+olen+sitä+meltä,+että+pitäisi+kyllä.En+ole+käynyt+70++sitten+pois+ajamisen+jälkeen,+olisi+toivonut+rauhan+palanneen,+kun+pirtti+poistui+olihan+se+yksi+kohde+aikanaan+ilkeyksille.Makriina+tuntuu+oikein+kivalta+kuulla,+että+on+toisiakin+rivien+välistä+lukutaidottomia,+minä+en+osaa+sitä+myöskään,+mutta+onko+tarviskaan,+jos+ei+viestit+aukea+oikealla,+olkoot.Tuo+"Naisen+tuoksu"+sai+mielnkiintoni+heräämään,+jospa+minäkin+sen+löytäsin.Eliaana+sukeltamisesta+puhuit,+minä+myös+poikani+halusta+sukeltamaan+aikoinaan+kyselin,+että+miksi,+vastaus+oli,+että+maailma+on+niin+toista+siellä+veden+alla.Nyt+varmaan+ei+aina+töitä+tehden+veden+alla,+varmaan+mukavaa+luulisi+olevan+mutaveden+sekoittuessa,+kuitenkin+väittää+olevan+siitä+kiva,+kun+harrastus+ja+työ+ovat+samaa+lajia;)Minä+kauhua+tuntisin.Herttainen+erehdys+sisarellasi+Miaelina,+noin+voisi+kuvitella+olevankin.Vitsikin+oli+mielestäni+osuva,+miksipä+kanan+moisen+asian+vuoksi+henkensä+pitäisi+antaa;)Nyt+seurailemaan+auringon+toimintaa,+vielä+ainakin+paistaa,+mutta+ei+kovin+kirkkaana+kuitenkaan,+pitänee+yrittää+lenkile+heti+kohta,+ettei+kastumaan+joutuisi,+hyvää+maanantai+päivää+kaikille;)
  13. Sunnutaiaamua,+sadetta+ja+kylmää,+kolme+astetta+mittarissa.Mieliala+sään+mukainen,+ei+juurikaan+jaksaisi+ylös+nousta,+aina+ei+hymykään+kovin+herkässä.Ikävästi+viestini+aloitan,+mutta+yrittäkää+toiset+löytää+ilon+aiheita,+jossakin+saattaa+aurinkokin+paistaa.Surusta,+kuolemasta+ja+menetyksistä+on+keskusteltu+ja+elämään+se+kuuluu,+siinä+missä+syntymisen+ilotkin,+mutta+kun+se+hyvin+läheltä+koskettaa,+ei+voi+mennä+jälkiä+jättämättä.Ikävä+pohjaton+ja+pelkkiä+kysymysmerkejä+monenkin+mielessä.Mummottelusta+siksi+otin+puhetta,+kun+usealle+se+mummo+kuitenkin+on+rakas+omalla+kohdalla,+eikö+tunnu+pahalta+"mummotella"+yleensä+kaikilla+mummoilla,+iso-mummoilla+on+niitä+pieniä+kullannuppuja,+jotka+täällä+sitten+mummoja+nimittelee.Anoppi+on+myös+aika+usein+pienoisen+pilkan+kohde,+yleensä+ne+hyvin+huumoripitoisia+ovat,+mutta+onhan+myös+vihattuja+anoppeja.Oman+anoppini+kanssa+ei+välit+kovin+läheiseksi+päässeet,+mutta+hän+oli+hieno+ihminen,+käyttätyi+aina+ystävällisesti+jokaiseen+ihmiseen,+minuunkin,+ehkä+en+kuitenkaan+malli+miniä+ollut.Ei+minulle+mitään+ikävää+mieltä+hänestä+jäänyt,+kovia+kokenut+hänkin,+evakkotaipaleem+ja+avioeron,+kulissit+pitivät+kaiken+aikaa,+mutta+sitten+hoitolaitokseen+jouduttuaan+romahti+ja+se+ihminen+kaikkine+tavallisuuksineen+paljastui.Surullista+katsoa+hänen+eristäytyminen+maailmasta+kokonaan.Minkälainen+anoppi+itse+lienen,+en+hyvä+kuitenkaan,+mutta+ei+vävyni,+ei+miniäni+ole+julki+tuoneet+paheksuntaa,+en+tieten+tahtoen+ole+paha,+mutta+en+myöskään+jätä+sanomatta,+jos+joku+mieltäni+askaruttaa.Suoraluontoinen+olen,++ehkä++liian+kanssa,++mutta+ovat+tottuneet+niin+omat+lapset+kuin+lapsiksini+tulleetkin;)Ehkä+nyt+riittää+tältä+aamulta,+ei+mitään+suurta+ilon+asiaa,+mutta+ei+sitä+aina+jaksa+vain+iloinen+olla,+tänään+harmeja+mielessä+ehkä+huomenakin,+mutta+eiköhän+iloakin+mukaan+sopii,+keksikää+te+toiset;)Sää+on+omiaan+mieltä+mustuttamaan,+jospa+aurinko+joskus+ilmaantuu+ja+elämä+taas+hymyilee;I
  14. Huomenta+ja+osanottono+demeter1,+näin+elämä+kuljettaa+iloa+ja+surua,+kaikki+on+vastaan+otettava.Pitkään+sairastaneen+lähtöön+pystyy+varautumaan,+mutta+surua+sekään+ei+pois+vie+ja+aikaa+vaatii,+sitä+haluaisi+elää+samankaltaista+elämää+rakkaittensa+kanssa,+mutta+erottava+on+ja+sen+ollessa+lopullinen,+ei+sitä+meinaa+jaksaa.Sielun+sopukoihin+ne+rakkaat+siirtyvät+ja+sieltä+muistoina+mielessä+elävät.Kaksi+pitkää+vuotta+minulla++se+suru+voimia+kulutti,+kunnes+helpotti+ja+asioista+voi+nyt+jo+puhua,+mutta+ikävä+yhä+elää.Kysymyksiä+edelleen+mielessä+liikkuu,+miksi+näin+piti+käydä,+vastauksia+vailla+olen+edelleen.Itku+on+herkässä+muistoja++elämän+matkalta+muistellessa,+mutta+itku+on+hyvä+asia+ja+se+purkaa+suurimman+tuskan+ja+pahan+mielen.Voimia+sinulle+demeter1.Minä+pelkään+yöllä+valvomista,+silloin+tulee+mieleen+kaikki+pahat+asiat+ja+tulevaisuudessa+ennakoitavatkin.Onneksi+nukun+hyvin,+paljon+unia+kyllä+näen,+kaikki+ei+niin+hyviä+ole,+mutta+jokunen+hymyn+huulille+saa+herätessä.Elämä+tuo+yllätyksiä+koronan+lisäksi+ja+aina+jotakin+ikävääkin+sattuu,+mikä+mielnrauhan+saa+pois+tolaltaan.Liian+hyvin+olisikin,+jos+ei+joskus+pysähdyttäviä+asioita+eteen+tule,+mitä+kaikkea+onkaan+elämältä+saanut+hyvää+ja+se+huonokin+asia+väistämättä+eteen+joskus+tulee.+Niinhän+sanonta+kuuluu,+että+ei+suurempaa+taakkaa+saa+mitä+jaksaa+kantaa,+vaikka+välillä+tuntuu+jaksaminen+loppua,+siihen+on+tyytyminen.Tässä+tämän+aamun+viestini,+jaksakaa+vaikeuksien+ylikin,+elämä+jatkuu,+aika+ja+puhuminen+auttaa,+toivottavasti+kaikilla+olisi+ihminen+lähellä,+joka+jaksaa+kuunnella.
  15. Huomenta,+kauniina+alkaa+päivä,+mutta+päivän+aikaan+voi+muuttaa+muotoaan,+niin+kävi+eilen,+satoi,+myrskysi+ja+paistoi.Koivut+hiirenkorva+vihreinä+nyt+loistavat+ja+eilen+pesi+puisto+talon+takana+kasvonsa,+kun+putsausväki+vähän+aikaa+siellä+touhusi.Olette+taiteesta+keskustelleet,+minä+en+osaa+sanoa+mitään+muuta+kuin+kaikki+kaunis,+väreillään+hehkuva+teos+on+minulle+mieleen.Olen+taidenäyttelyissä+käynyt,+mutta+kaikki+teokset+ei+ole+avautuneet,+mielikuvituskaan+ei+näitä+saa+ymmärtämään.Taide+on+jokaiselle+omansa+ja+voisi+sanoa+mieheni+sanoin,+että+joidenkin+kohdalla+taidon+loputtua+alkaa+kutoilu,+tästä+olen+aiemminkin+maininnut.Mieheni+oli+mielestäni+taiteellinen,+vaikka+ei+taidetta+tehnytkään+varsinaisesti,+teatterin+avulla+kuitenkin.Olen+käynyt+kaupassa+koko+korona+ajan,+ilman+maskia+ja+paljolti+samaa+mieltä+ole+Kristiinan+kanssa,+jos+tauti+on+tullakseen,+jonkun+raon+löytää,+tietenkin+turvavälit+on+huomioitava.Perunan+istutuksesta+brinkkala+ja+Eliaana+puhuitte,++olisi+se+mukava+multaan+perunat+piilottaa+ja+seurata+kasvua,+sitten+omin+käsin+tehdystä+penkistä+perunat+hakea,+no+nyt+ei+onnistu.Torille+on+matkattava,+kun+se+aika+koittaa,+hyvä+niinkin.Noin+voi+olla+hurskaisen+kohdalla,+kuten+sini-sirkku+mainitset,+ikävä+häntä+on,+olipa+tilanne+mikä+hyvänsä.Lohi+on+jäänyt+aivan+unohduksiin+ruoka+hankintojen+suhteen,+pitääkin+seuraavalla+kauppareisulla+katsoa+tilanne,+jos+sattuu+olemaan+vielä+tarjouksiakin.Olen+pohtinut+näitä+"mummoja"+halveksivien+kertomaa,+eikö+jokaisella+ole+äiti+ja+mummo,+siinä+ohessa+hekin+samaan+kastiin+kuuluvat,+loukatuiksi+tulevat.Näölleen+ei+kukaan+mitään+voi,+miksi+ei+saiasi+olla+rumatkin,+näin+kauniit+esille+paremmin+pääsevät.Nyt+on+aika+ruveta+oikeassa+elämässä+elämään,+unohdettava+tämä+kone+omaan+rauhaansa,+viestejä+odottamaan.Kivaa+päivää+jokaiselle,+aika+paljon+siihen+voi+itse+vaikuttaa,+miksi+päivä+muodostuu.
  16. Huomenta,+niin+kirkkaaseen+aamuun+taas+heräsin,+pakkasta+lie+ollut,+mutta+mittariin+paistaa+aurinko,+asteita+en+tiedä.Olen+pariksi+yöksi+suojat+tomaateille+parvekkeella+laittanut,+tuskin+sinne+pakkanen+tulee,+mutta+varmuus+on+viisaitta;)Hitaasti+etenee+kasvu,+pysyvää+lämpötilaa+kasvit+odottavat.Isotöinen+se+villapusero+onkin,+joten+onnittelen++valmiiksi+saamisesta.Noita+virkattuja+liinoja+on+minullakin+ja+lankoja+riittää,+mistä+lienee+kertynytkin?Ananaskuvioinen+liina+useissa+väreissä,+ei+tiedä+mihin+niitä+"kylväisi".Olen+samaa+mieltä+kanssasi+pirtin+tahallisesta+ajosta,+joka+toi++harmillisia+asioita+esiin,+samoja+on+täällä+nojatuolinkin+kanssa+ollut,+en+ymmärrä+ihmisiä,+joita+kaikki+olemattomat+vähäpätöiset+asiat+harmittaa.Jopa+minä+ymmärrän,+että+palstat+on+kaikille+kirjoittajille,+mutta+sitä+on+vaikea+käsittää,+miksi+pitää+ilkeyttä+olla,+en+liioin+tuota+taiteellisuuttakaan,+kuka+sellaista+on+esittänyt?Oikein+jäin+miettimään,+en+ole+kulkenut+muuten+kuin+jalkaisin+sitten+maaliskuun+puolen+välin.Katuja+olen+yrittänyt+tallata+melkein+jokainen+päivä,+siihen+se+liikkuminen+onkin+jäänyt.Mene+vaan+Makriina+liikenteeseen,+eihän+kenenkään+suun+eteen+tarvitse+itseään+työntää,+kyllä+se+vähän+piristää,+kun+huomaa+että+on+tässä+maassa+vielä+muitakin+ihmisiä;)Huomaa+kyllä+tuolla+rannan+tuntumassa+liikkuessa,+miten+tuntemattomatkin+jutuille+pyrkivät,+tietenkin+sopivan+matkan+päästä.Niinhän+lasten+lorukin+sanoo,+otappa+lääkettä+rohtoa+nauti,,,,,+nykyään+tietämystä+moniin+sairauksiin+ja+myös+lääkkeitä,+mitkä+auttavat.Ei+aina+edes+jaksa+ymmärtää,+että+lääkkeetkin+voivat+aiheuttaa+harmeja+paljon+yhteen+sovitettuna.Toivon+että+kuntosi+kohenee+päivä+päivältä+ynnämuu++ja+taas+elämä+hymyilee;)Onnea+Neeassa+uuden+ylioppilaan++johdosta,+siitä+se+elämä+alkaa+tai+jatkuu+uusia+siinnitelmia+tehtäessä.Minun+tyttärentytön+poika+valmistui,+nyt+vapaaehtoisena+valtion+harmaisiin+astuu+heinäkuussa,+äitinsä+harmitteli+jo,+että+pääseekö+sinne+valatilaisuuteenkaan,+mutta+uskon+sen+onnistuvan,+toivottavasti.Juhlinta+jää+sitten+luvalliseen+aikaan+tämän+valmistumisen+kohdalla.Taas+sitten+päivän+kuluttamiseen,+mitähän+keksisikään?Iltahan+se+on+joka+päivä+tullut,+vaikka+aikaan+ei+ihmeitä+saakkaan.Olen+jo+ajatellut+useamman+kerran,+että+vieläkö+pitää+maalit+ja+pensselit+kaivaa+esiin,+mutta+vielä+olen+sen+ohittanut+liian+suuritöisenä+asiana;)Kerronpa+huomenissa,+tuliko+mitään+mainittavaa+tehtyä,+päivän+jatkoja+teille+toisillekin.
  17. Huomenta,+nyt+näyttää+tuon+taivaan+osalta,+kuin+miettisi+keräisikö+pilviä+vai+paistaisi,+tuo+jälkiminen+voiton+puolella;)Maa+valkoisena+nurmikoilla+ja+puun+oksat+roikkuvat+märän+lumen+voimasta,+toivoisi+että+hiirenkorvat+kestivät+pienen+pakkasen.Voisiko+puhua+takatalvesta+ja+nyt+rupeaa+lämpenemään,+kun+kylmyyden+alas+satoi;)Kesäkuun+kuudes+päivähän+se+on+raja,+sen+jälkeen+on+istutukset+varminta+maahan+laittaa.+Makriina+älä+pahoittele,+kyllä+nämä+minun+lenkkeilyt+on+melko+vähäisiä,+mutta+pitäähän+puhua+kumminkin,+samoin+aikaan+saamiset,+kyllä+se++melkein+telkkarin+tuijottamiseen+aika+kuluu.Lehdestä+luin,+että+eläkemaksuja+joutuvat+korottamaan+ja+syy+korona+kuinkas+muuten,+pörssitkin+siitä+kärsii,+kauppa+ei+käy+ja+näin+sitten+heilahtelee+tuo+talous+kautta+linjan.Varmaan+verotkin+tämän+ruljanssin+jälkeen+kohoaa.Sini-sirkulla+tapaaminen+oven+raosta,+näin+aika+monella+ollut,++kyllähän+se+pienikin+rupattelihetki+piristää.En+vähättele+taudin+vakavuutta,+mutta+luulen,+että+tavalla+tai+toisella,++kun+ihmiset+kohtaa+tarttumisvaaraa+ei+täysin+voi+välttää.Paljon+uppoaa+rahaa+näihin+turvatoimiinkin.Eliaana+ja+Neeassa+kertoili+hellan+mustaamisesta,+jotenkin+tuttun+oloinen+tuokin+asia,+minä+yritin+siannahkalla+rasvata+ja+polttaa+hellaa+paremman+näköiseksi,+ehkä+maalia+olisi+tarvinnut,+kun+ei+pinta+hyväksi+minun+keinoilla+tullut.Nyt+ei+tuotakaan+harmia.Olen+huomannut+minäkin,+että+jos+jotain+toistuvaa+liikettä+kauan+tekee,+seuraavana+päivänä+paikat+on+kipeentyneet.Kissamummo,+kyllä+se+on+väliin+nauruakin+keksittävä+ja+voin+kuvitella+kaksi+kahvipöytääsi+ja+sinä+sitten+pleksin+takana+johdit+puhetta.Vanhin+olen+minäkin+lähisuvussa,+muutama+serkku+on+vanhempi,+mutta+hyvin+vähän+yhteyttä+pidämme.On+hyvä+välillä+pitää+näitä+tupapäiviä,+kuten+Miaelina+sanoit+eilen+tehneesi,+onhan+hyvä+muistutus+sekin+meidän+hyvistä+olosuhteista,+on+koti+ja+lämmintä,+ruokaakin+varastossa,+kaikilla+ei+näin+ole.Pistäydy+nyt+ynnämuu+elonmerkkejä+edes+näyttämässä,+ehkä+nuo+kirjoitushalut+sairastaminen+vie,+mutta++aikaa+myöten+elämä+tasaantuu.Korpikirjailijallekin+sadepäisä+toi+lepohetkiä,+nyt+saattaa+taas+menoksi+päivä+mennä,+täällä++tuo+aurinko+taitaa+vallan+saada+ja+minunkin+ulos+on+suunnistettava,+kunhan+aamuhommat+saan+hoidettua.Eköhän+nuo+lumetkin+päivän+mittaan+kaikkoa+ja+kelit+korjaantuu.Onnistumisia+kaiken+suhteen+toivottelen+näin+tiistaipäivän+suhteen+ja+Snellmanin+ja+suomalaisuuden+päivän+liputuskin+on+päivää+juhlistamassa,+liputuksia+onkin+toukokuussa+paljon,+katsoin+että+peräti+kuusi+päivää.