Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Sunnuntaiaamun+rauhaa+ja+kauneutta,+sillä+näkymä++on+mitä+ihanin,+huurteiset+koivut+ja+auringon+valo,+vähäinen+lumi+vielä+nurmikoilla,+hiljainen+maisema,+ihana+aamu+kerrassaan.Itsellänikin+hyvä+olo,+näin+unta,+että+käsiäni+pakotti,+lie+sitten+niin+tehnytkin+oikeasti,+mutta+uneksi+sen+tulkitsin,+koska+kipua+ei+herätessä+ollut.Elämä+hymyilee,+huolia+en+mieti,+kai+niitäkin+löytyisi.En+mitään+kilpailuja+katsonut,+jotenkin+olen+nuo+euroviisutkin+unohtanut+jo+monta+vuotta+sitten,+katson+enää+Stadin+ja+landen,+ja+Jahtikin+on+tullut+katsottua,+muuta+en+juuri+katselekkaan.Eilen+katsoin+amerikkalaista+elokuvaa,+mutta+eipä+innostanut+ja+niinpä+palasin+katsomaan+jo+aiemmin+katsomani++korealaisen+kuvan,+kuvittelua+sekin,+mutta+niin+toden+peräinen+ja+näyttelijät+ovat+hyviä.Onneksi+tarjontaa+on+silläkin+alueella,+voi+hyppiä+ja+vaihtaa+siihen+mikä+tuntuu+maistuvan.Ikäkö+nämäkin+asiat+muuttaa,+ei+mikään+aiemmin+seuratut+enää+kiehdo.Olen+kyllä+näistä+tärkeistäkin++sivistyksen+tuotteista+ulkona+kuin+lumi-ukko;)Kyllä+se+kunnon+löylyttely+voimat+vie,+saman+tuntemuksen+koin+minä+myös+ynnämuu,+pienestä+se+autuas+olo+syntyy;)Nuo+näkymät+taivaallakin+joskus+yllättää,+minä+näin+toissa+iltana+tähden+taivaalla+ja+niin+kirkas+ja+suunta+missä+en+aiemmin+ollut+tähtiä+nähnyt.Piti+mennä+katsomaan+toisesta+ikkunasta+oliko+tähtiä+enemmänkin,+mutta+ei+ollut.Seurasin+sitten+sitä+tähteä,+että+liikkuiko,+olisi+voinut+olla+vaikka+lentokoneen+valo,+mutta+paikallaan+pysyi,+uskottava+oli+tähdeksi.Joskus+olen+samalta+suunnalta+nähnyt+mahtavan+ison+täyden+kuun.Ramoonalla+on+ollut+muistojen+päiviä,+näin+se+tapahtuu,+kun+jotakin+ruvetaan+uusimaan.Paikkoja+raivatessa+muistot+esiin+tulee,+nekin+joita+ei+muista+olleenkaan,+minäkin+tämän+joskus+olen+kokenut,+kun+laatikoita+olen+järjestykseen+innostunut+laittamaan,+siinä+sitten+aikaa+vierähtääkin,+kun+kaikki+kortit+lukee+ja+muutkin+tunteita+herättävät+muistot+esiin+tulee.Remonttia+kaipaisi+minunkin+asunto,+keittiön+kunnostinkin+muutama+vuosi+sitten,++mutta+muuta+pientä+olisi+tehtävä+muissa+huoneissa.Pitäisi+ja+pitäisi,+mutta+tulee+ajatus,+että+eihän+näitä+vuosia+enää+paljon+jäljellä+ole,+kai+kelpaa+ja+yleensä+uudet+omistajat+haluavat+kuitenkin+uusiksi+laittaa.Ehkä+hölmö+ajatus+tapa,+mutta+näin+se++maailma+pyörii+lopullista+lähtöä+odotellen.Kalusteet+pitäisi+verhoiluttaa,+mutta+sekin+hintava+homma,+uuden+kaluston+saisi+samalla+hintaa.Tykkään+vaan+niin+kovasti+näistä+nykyisistä,+että+en+halua+uusia+hankkia.Rikasta+on+elämäsi+siellä+maisemissa+Ramoona,+kun+pääsette+retkeilemään+monella+tapaa+ja+kuntoa+riittää.Nyt+kuitenkin+tämän+pyhäpäivän+viettoa+toteuttamaan+ja+ihastelu+jatkuu,+vielä+ei+häiritse+liikennekään,+hyvä+on++katsella+ja+antaa+ajatusten+lentää.Voin+kuvitella+miten+ihanaa+olisi+suksilla+metsässä+hiihdellä+ja+puiden++huurteita+katsella,+no+kaunista+on+tässä+minullakin,+mitäpä+haahuilen+muuta,+kohta+lämpö+huurteet+poistaa,+joten+nyt+sitten+vaan+istun+ja+katselen,Oikein+kaunista+ja+iloa+tuottavaa+päivää+toivottelen;)
  2. Huomenet,+taas+räntäsateiseen+säähän,+plussan+puolella+mittari+lukema,+joten+ei+nuo+maahan+jää+nämäkään+sateet.Pieni+ärsytys+heti+aamusta,+ikkunani+kohdalla+katulamppu+palaa,+vaikka+muualta+kaikki+jo+ajat+sitten+sammuneet.Nuukana+ihmisenä+tuokin+kulu+ärsyttää,+kun+aivan+tarpeeton+valo+on,+pitäisikö+soittaa+johonkin,+no+enpä+viitsi,+voisivat+nauraa+mummolle,+kun+yhden+lampun+kuluja+miettii,+mutta+kun+aina+sanotaan,+että+pienistä+ne+ne+isotkin+säästöt+syntyy;)Lienee+tarttunut+tarkkuus,+kun+aina+on++pitänyt+rahan+kuluminen+miettiä.Miaelina++säistä+jutusteli,+kyllähän+se+ankean+marraskuinen+sää+on+pitkään+ollut,+mutta+nyt+kuitenkin+valoisuus+voittaa+ja+kevät+on,+sen+huomaa;)Masennuksetkin+katoaa,+on+sillä+semmoinen+voima+auringolla,+vaikka+ei+paistaisikaan+ja+ikkunan+pesu+alkaa+mielleen+myös+tulla+aina+vaan+useammin;)Ynnämuu+pohdit+tuota+ilkeyttä,+kyllä+varmaan+vinha+perä+siinä,+että+jos+elämä+on+kova+kouraisesti+koetellut,+mieli+on+katkeroitunut+ja+tilanteen+tullen+siitä+sitten+kanssa+elävät+saavat+kuulla,+kun+katkeruus+purkaantuu.Sanottakoon+mitä+tahansa,+niin+kyllä+ne+vihan+tunteet+mielessä+pysyy,+jos+on+oikein+väärin+ymmärretty,+sinne+se+jää+tahtomattaankin+kalvamaan.Tuo+hulluus+on+myös+asia,+josta+ei+oikein+leikkiä+auttaisi+laskea,+kuka+se+sanoo+missä+se+raja+kulkee,+joillekin+hyvin+pieni+ero+viisammankin+ihmisen+kohdalla.Joskus+liika+viisauskin+saa+hulluuden+piirteet.Tuntuu+kuin+ei+enää+missään+osata+asiallisesti+keskustella,+aina+vaan+mielessä+se+loukkaaminen+ja+nuorten+keskuudessakin+elää,+luulisi+vauvoista+puhuminen+vain+hyviä+ajatuksia+tuovan.Yleinen+pahoinvoini+siitä+heijastuu,+mitä+pitäisi+tehdä,+miten+tilanteet+korjaantuu?Kyllä+minä+myös+pelkään+kaikkea+mitä+ehkä+joutuisin+kokemaan,+vaikka+en+ole+mitään+kokenutkaan+tällä+terveyden/sairauden+kohdalla.+mutta+kuvitella+osaan+ne++toimenpiteiden++kivut.Helpottunut+on+olosi,+kun+jaksoit+voittaa+vaikeudet+ja+nyt+kevättä+innolla+odotat,+remonteineen+korpikirjailija.Senkin+osaan+kuvitella,+miten+mukava+onkaan+uudistusten+jälkeen+elosi+siellä+korven+kätköissä;)Hymyä+ja+aurinkoa+myös+sinulle+Makriina,+kyllä+se+kumma+veitikka+on+tuo+aurinko,+vaikka+kuinka+hankalalta+elämä+tuntuisi,+niin+siitä+sitä+vaan+uutta+intoa+saadaan+ja+mummojenkin+elämä+sujuu;)Eletään+iloisina,+jokaisesta+mukavasta+päivästä+nauttien,+pienet+kolotuksetkin+unohtaen;)En+oikein+keksi+mitään+tähdellistä+tekemistä,+mutta+eiköhän+päivä+iltaan+kuitenkin+saada+ja+sitten+näkee+mitä+on+saanut+aikaan,+aina+kun+jotain+järkevääkin+pitäisi+askarrella.Sukeltaisiko+kaappien+kätköihin?Eilen+katselin+valokuvia,+muistoja+heräsi+ja+ikävää,+tänään+en+sellaista+halua,+joten+heippa+vaan+ja+keväiset+tunteet;)Sääkin+kirkastuu,+hienoa!+ja+lamppukin+sammui;)
  3. Huomenta+,+sää+mukavan+näköinen,+ei+sada,+yksi+aste+plussan+puolella+ja+auratut+tiet+kutsuvat+kulkijoitaan;)Markkinat+oli+ja+meni,+samoin+kerhomme,+nyt+tuleekin+pitkä+tauko,+kun+kerhopäivät+menevät+teatterissa,+vasta+13.4+seuraavan+kerran+tapaaminen.Olen+huono+vitsin+kertoja,+mutta+eilen+kuulin+nauruja+aikaan+saaneen+jutun.Siis,+lentokone+oli+täynnä+hulluja,+jotka+repivät+penkit+pois+ja+alkoivat+potkupallon+pelaamiseen,+perämies+toppuutteli+ja+lopulta+hiljeni+meteli.Kapteeni+kysyi,+miten+sait+heidät+lopettamaan,+johon+perämies+vastasi,+kysyin,+että+miksi+pojat+sisällä,+kun+ulkona+on+niin+kaunis+päivä;)+Hirtehishuumoria,+mutta+joskus+näinkin.Lasten+kirjojen+kirjoittaja+tämä+Noronen,+olenko+väärässä?Satoi+täälläkin+eilen+ihan+myräkän+tyyliin,+mutta+niin+se+on+sanonta,+pakkanen+pyryn+perästä,+no+nyt+ei+pakkasta+,mutta+muuten+kiva+sää.Olen+saman+huomannut+prinkkala,+joillakin+on+suuri+vastenmielisyys+nojatuoli+ketjuun,+en+oikein+ymmärrä+miksi+ei+voisi+olla+pois,+hypätä+yli.Sellainen+ajatuskin+on+tullut+näitä+viestejä+lukiessa,+että+vieläkö+vanhanakin+jaksetaan+ilkeilyn+taito,+vai+paheneeko+se+vielä+iän+karttuessa?Luulisi+pitkän+elämän+eläneenä+jo+rauhoittuvan++ja+niitä+kauniita+ajatuksia+ja+tekoja+vai+toteuttaisi.Aika+vierähtää,+kun+noiden+käsitöiden+kanssa+aikaa+viettää+ja+kun+vielä+onnistuu+tuloksissaan,+hyvän+mielen+saa.Makriinan+kanssa+olen+myös+samoilla+ajatuksilla,+media+on+turhan+innokasta+tuomaan+kaikki+epäkohdat+esiin.Toivoisi,+että+jotakin+valoisampaa+ottaisivat+tiedotuksiinsa,+kyllä+ne+ikävät+asiat+tuppaa+aina+jotakin+kautta+esiin+tulevan,+soisi+median++ne+unohtavan.Totta+kun+puhutaan,+tietoa+on+saatava,+mutta+asiallinen+sen+pitää+olla+mitä+esiin+tuodaan,+ei+hehkutellen+kaikella.Tuo+syöpä+esimerkiksi+niin+salakavalasti+monasti+ilmenee,+että+ei+monikaan+osaa+oireita+huomata.Olen+osannut+kiertää+nuo+julkkikset+melkoisen+hyvin,+en+ole+edes+tätä+Räikkösen+vaimoa+missään+nähnyt.Olen+siltäkin+osin+erikoinen,+että+en+seuraa+näiden+esillä+olevien+elämää,+joskus+lehdistä+sitten+huomaan,+että+elossa+ovat;)"Huvankunniassa"+on+ynnämuun+päivä+kulunut,+sen+ymmärrän+melko+saamattomaksi+jääneen,+mutta+onneksi+ei+tapoina+kuitenkaan+ja+silloin+tällöin+sen+voi+itselleen+suoda.Joskus+saa+tuhertaa+tosissaan+ja+mitään+ei+aikaan+saa,+pelkkää+"sutta+"+vaan,+mutta+eipä+se+elämää+kuitenkaan+tyhjäksi+tee,+päivä+on+huomennakin;)Sini-sirkun+kertoma+hauskalta+kuulostava+juttu+hihaan+yskimisestä,+pappa+oli+ottanut+neuvot+tosissaan;)En+tiedä+onko+tätäkin+neuvottava+erikseen,+eikös+kautta+aikojen+tuota+yskimistä+ole+neuvottu,+ei+yskitä+toisia+päin+ja+nenäliinat+pitäisi+olla+suosiossa.Kyllähän+se+kevät+ne+tunteet+saa+elämään+toisillakin,+kuin+vain+hallituksen+"typyköillä",+näin+on+ollut+aina+ja+ei+kai+muuksi+muutu.Saattaapi+talvi+olla+tänä+vuna+olematon+ja+siihen+on+tyydyttävä,+jospa+ei+kesään++kuitenkaan+suuria+muutoksia+saisi.Nyt+aloitan+päiväni+hyvin+tehokkaasti,+pientä+vaatteiden+korjausta+ompelukoneella,+ja+jos+se+onnistuu,+nostan+olematonta+hattua+itselleni.Tämä+ompelu+on+alue,+joka+ei+minua+saa+lämpenemään,+pakon+edessä+kuitenkin.Mukavaa+päivää+teille+nojatuoliin+kurkistelevat,+eiköhän+päivä+jotain+iloa+esiin+tuo;)
  4. Huomenta,+luminen+maisema+edelleen,+lisää+hissukseen+sataa,+kolme+astetta+pakkasta,+oikein+lupsakka+markkina+keli.Enpä+muista+milloin+olisin+markkinoilla+käynyt+ja+menemättä+jää+nytkin.Katselin+uutisia+eilen+illalla+ja+näyttivät+pakolais+sumaa+Kreikan+rajalla,+pääasiassa+nuoria+miehiä+näkyi,+missä+ne+perheet+lapsineen+onkaan,+vai+eivätkö+liiku+niin+nopeaan+kuin+nämä+miehet.Vahva+oli+poliisimiesten+armeija,+vaikea+sieltä+on+rajan+yli+päästä.Ynnämuun+tapaan,+en+ota+kantaa+minäkään,+onneksi+ratkaisuja+mihinkään+suuntaan+minulta+ei+kysellä.Paljon+voi+näillä+keskustelu+palstoilla+kirjoitella,+mutta+päätökset+tehdään+aivan+muissa+paikoissa.Miten+onnistuvat,+no+yksi+on+varma,+ei+kaikkien+mieliksi+ainakaan.Mieliteon+minulle+annoit+ynnämuu,+tuo+"luusoppa"+on+yksi+maistuvimmista+ruuista+minustakin.Sini-+sirkkukin+pakkastaan+tyhjentänyt,+sama+homma+täälläkin,+en+osannut+oikein+mitään+ruuan+valmistukseen+tarvittavia+eilen+ostaa,+kun+muistui+pakkasessa+olevat+ateriat,+no+kuiva+tavaralla+kärri+täyttyi;)Kukka+oli+jo+käsissä+minullakin,+mutta+laitoin+vielä+pois,+kun+muistin+mullan+puuttuvan+ja+en+olisi+multapussia+saattanut+kärriin+mahduttaa.Muutama+viherkasvi+on+hankittava.Kohta+on+fasaanitkin+ruoka+vierainasi+Hurskainen,+voi+olla,+että+varikset+pois+ne+häätää.Ikkunasta+katsoen++ei+lunta+kai++siellä+suunnin+juurikaan+ole?Hesassakin+lumi+näyttäytyi+ja+suli+pois.Onhan+ne+rajat,+joskus+hyvinkin+tarkat+ihmisilläkin,+riitaan+asti.Omakoti+talojen+tonteilla+joskus+ei+sopu+löydy+kaiken+suhteen+ja+kerrostalossakin+saattaa++sopu+joskus+olla+kadoksissa.Nyt+kaipaisi+jotakin+mukavaa+tapahtuvan+valtakunnan+tasolla+kuin+omassa+elämässä,+ikävä+on+aina+noita+vaikeuksia+ja+harmeja+lukea.Paljon+varmaan+iloakin+ihmisten+elämään+sopii,+mutta+niistä+harvemmin++kuule+puhuttavan,+no+kyllähän+nojatuolin+ketjuun+iloisiakin+asioita+kerrotaan+monellakin+suulla;)Minulla+kuitenkin+hyvä+olo+ja+laulamaan+lähden+oloani+nostattelemaan.
  5. Hyvää+päivää++ja+sunnuntaita!Maa+on+valkoinen+ja+pilvipoutainen+sää,+lämpöä++0+astetta,+tai+pitäisikö+sanoa+pakkasta,+olkoon+kumpaakin;)Eilen+sain+hyvin+tarkan+siivouksen+tehtyä,+huonekalutkin+löysi+uudet+paikat+ja+nyt+olen+taas+kerran+tyytyväinen.Vaihtelu+virkistää.Maaliskuu+ja+kohti+suurempaa+valoisuutta+++tässä+hyvällä+vauhdilla+mennään.Johan+noiden+kirjojen+nostelu+käsiä+kysyy+en+ihmettele+jos+uupunut+olet+Hurskainen,+koko+yön+töitä+teit;)Varmaan+oikeasti+jotenkin+pahassa+asennossa+nukuit++ja+siitä+herätessä+muistotseurasi.Tuo+lakanoiden+vienti+oli+tapana+meilläkin,+jos+kyläilemään+läksimme,+iso+läjä+siitä+pyykkiä+olisi+emännälle+tullut+ja+kun+kotona+voi+lakanat+omiin+sänkyihin+hyvin+laittaa.Näin+tekivät+minunkin+vierailijat,+vaikka+olisi+sitä+mielellään++pyykit+pessytkin,+kun+harvoin+vieraiksi+ketään+sai,+suku+asuu+niin+lähellä,+että+yökylää+ei+tarvitse+harrastaa.Asuntoauto+on+oiva+keksintö,+näin+ei+tule+paljoakaan+harmia,+(jos+nyt+ollenkaan)+isäntäväelle.Ramoona+kerroit+tuosta+vierailusta+ja+voin+kuvitella+mikä+nautinto+se+oli,+kun+pääsi+lumisiin+maisemiin+tämän+lumettoman+talven+kokemaan+oikeana.Kiva+lahja+Miralle,+vaikka+ei+hamekangasta+halunnutkaan,+eipähän+tainnut+kosintaakaan+tarvita;)Tuo+käsien+pesu+on+aina+kuulunut+kauppareissujen+jälkeen+ja+usein+myös+kotiin+tullessa+mistä+tahansa.Tosin+ei+taida+liika+suojelukaan+olla+hyväksi,++elimistö+huolta+pitää+normaalin+käytännön++mukaisesti,+kun+nämä+toimenpiteet+tulee+tehtyä.Taudit+olen+kiertänyt+onnekseni+melkein+aina,+mitään+kulkutautia+en+ole+sairastanut,+sitten+lapsuuden+jälkeen.Demokraattinen+hallinto+on+koettu+meillä+oikeudenmukaiseksi,+näin+toivoisi+joka+maassa+olevan.Yksin+päätäntä+ei+rauhaa+ja+sopua+saa+aikaan,+jospa+tämä+opittaisiin+kaikkialla.Mukava+kuulla+Makriina,+että+löytyi+unen++saaminen,+lääke+joka+puri.Kyllä+nuo+linnut+tarvitsevat+ruokaa,+ei+sitä+löydy+joka+paikasta,+vaikka+lumettomuuttakin+on+ollut+ja+ilon+antavat+seuraamis+mahdollisuuksilla,+sen+ilon+olen+saanut+joskus+kokea.Olen+samaa+mieltä,+nyt+pitäisi+jo+lopettaa+puhuminen+noista+tautien+tuloista+,+mahdollisista+uhkista,+varmaan+kaikilla+on+toimeniteet+jo+tiedossa,+jos+tautia+ilmenee.Tauteja+tulee+ja+menee,+varoituksen+sanat+ja+ohjeet+on+saatu,+nyt+parhaalla+tavalla+toimimään.Ilon+aiheita+löysi+Miaelina+kuin+myös+brinkkala,+pienistä+asioista+se+ilo+tulee,+kuen+huomattu+on.Noita+äänikirjoja+olen+monasti+puhunut+hankkivani+minä+myös,+puheeksi+on+vaan+jäänyt,+jospa+saisin+itsestäni+sen+verran+aikaiseksi,+tykkäisin+varmasti.Minulla+on+varmaan+toistakymmentä+vuotta+vanha+imuri,+mutta+ei+vielä+ole+vastaan+ängennyt,+toimii+melkoisen+mukavasti,+no+on+syytäkin,+maksoi+maltaita+aikoinaan,+on+LuX+merkkinen.Ainahan+joku+kone+kenkkuilee,+minulla+pieni+tiskikone+ja+ei+meinaa+pestä+oikein+hyvin,+jos+liian+täyteen+laitan,+isommalle+ei+ole+paikkaa.Pitää+hyvin+pestävät+asetella,+jotta+lopputulos+olisi+hyvä.Jospa+tämä+taas+riittäisi,+olen+kyllä+alkanut+miettiä,+että+olisiko+aiheellista+jättää+koko+kirjoittelu,+kun+tuntuu+antavan+aihetta++ja+tuskaa+joillekin,+mutta+sitten,+pitäisihän+minun+olla+jo+parkkiintunut,+että+en+moisiin+asioihin+tarttuisi.Olen+vikani+tiedostanut+ja+hyväksymistä+saanut+hyvinkin+osaavilta+kirjoittajilta,+läpi+sormien+ovat+katsoneet,jospa+onnistuisi+edelleen;)Eipähän+maailma+kaadu+lopetan+tai+en,+joten+vietetään+taas+mukava+päivä+jokainen+oloissaan;)
  6. Huomenet+kauniina+alkavaan+lauantaiaamuun.Siivous+hommat+hyvällä+alulla+ja+sitten+suunnitelmat+on+sitä+mitä+mieleen+juohtuu.Sauna+huipentaa+päivän,+yksi+ihana+nautinto+mistä+minä+tykkään.Pakkasta+kaksitoista+astetta,+hyvin+voi+pakastimen+tuotteet+parvekkeelle++viedä+Miaelina,+kun+vielä+kuuma+vesi+astioita+laitat+pakkasen+sisälle,+sulaminen+nopeutuu.Kun+kuivaa+hyvin+ja+laittaa+pakkasen+jäähtymään,+hyvin+pian+on+tarvittavan+kylmää+ja+homma+hoidettu.Kalevala+ja+Kanteletar+tuli+tutuksi+nuoruudessa,+kun+lausuimme+ryhmänä+näiden+kirjojen+antia,+ihan+kilpailu+mielessä+ja+muistelen+kolmanneksi+tulleemme+koko+maan+kisoissa.Samoin+kävi+laulu+ja+tanhuryhmän+kanssa,+se+oli+sitä+huoletonta+aikaa,+kivoja+muistoja+valokuvien+keraMessuhallissa+kilpaillut+pidettiin,+jos++oikein+muistan+taisi+tulla+ykkössija+joistakin+noista.Onpa+sinulla+hankala+tuo+allerginen+vaiva,+no+osaahan+se+ihokin+hankalaksi+ruveta,+minäkään+en+uimahallin+vettä+siedä,+ihoni+ei+kestä+tulee+kutinaa.Herkkä+olen+ihoni+kanssa+ollut+minäkin+jo+pienesta+asti,+muistan+alaluokalla,+kun+käteni+piti+kääriä+siteisiin,+mutta+kynnet+piti+näkyä,+kun+ne+opettaja+joka+aamu+tarkasti.Ei+taideta+tätä+tarkastusta+enää+tehdä;)Muutaman+viherkasvin+aioin+ostaa+taas+kuolemaan,+on+se+kumma,+että+ennen+sain+kaiken+onnistumaan,+nykyään+en+mitään.Muistan+ajan+jolloin+mukulota+ostin+ja+niistä+kasvatin+komeat+kukkivat+kukat,+en+nykyään+ole+näiden+kukkien+mukuloita+nähnytkään.Puolituntia+minäkin+auringossa+istuin+ja+sitä+aion+nyt+kaikkina+auringoisina+päivinä+tehdä+ja+ajatus+myös+pienestä+toistuvasta+lenkistä+elää;)Hyvänen+aika,+osaahan+ynnämuu+keskustella+ja+komentaa+imuriaan,+vaikka+aina+sanookin,+että+mielikuvitus+ei+lennä,+hienoa;)Näin+se+totuus+tulee+lopulta+esiin++ja+nyt+vaan+leikkimielistä+kertomaa+päivän+muista+tapahtumista,+näin+miehetkin+osaa,+no+sen+olen+tiennytkin,+aina+on+ketjuissa+miehetkin+leikkiin+yhtyneet.Kaiketi+joku+uskoo,+että+tarvitaan+kiikkus-tuoli,+että+muka+paremmin+miehet+viesteihin+yhtyy,+no+on+meillä+täällä+sekin+kapistus,+mutta+mukava+se+on+jos+useampi+mahdollisuus+on+käytössä,+tosin+toivon,+että+ilkeilyä+ei+tapahtuisi.Kerroit+mökki+saunan+lämmittäneesi+korppis,+mutta+kertaus+on+opintojen+äiti,+joten+kyllä+siitä+nautinnosta+voi+useamminkin+kertoa.Muistan+minäkin+sen+ensimäisen+saunan+nautinnon+talven+jälkeen,++puhdas+sauna+syyspesun+jäljiltä,+tuore+vasta+vielä+puuttui,+muta+se+onkin+toinen+jutun+aihe;)Onko+siellä+hankiaisia,+nekin+kuului+aikinaan+talven+riemuihin,+maalikuun+tullen.Toivottavasti+matkaajasi+säilyvät+terveinä,+kun+kotiin+sitten+aikanaan+saapuvat.Kyllä+nämä+nykyajan+yhteyden+pidot+ovat+laajentuneet,+kun+muistelee+50-+vuoden+takaisia+mahdollisuuksia.Nyt+sitten+on+se+naisten+kosimispäivä,+vapaat+poikamiehet,+lesket+ja+muu+vapaana+kulkeva+miehinen+mies+saa+pitää+varansa,+naiset+rynnistää.Hurskaisellekin+voi+vaikka+virkanainen+tulla+kurkistelemaan+ja+muka+neuvoja+antamaan,+mutta+mahdollisuushan+se+vain+on;)Kirjoitellaan+ja+ulkoillaan,++jos+aika+myöten+antaa+ja+eletään+kuin+viimeistä+päivää.Huomenissa+toivotamme+maaliskuun+tervetulleeksi,+heippa+ja+hellät+tunteet;)
  7. Huomenta+tähän+torstai+päivään,+joka+on+sanottu+olevan+toivoa+täynnä,+se+hyvä,+kyllä+sitä+toivoa+tarvitaankin++kaiken+menon+suhteen.Neea+puhut+asiaa+tuon+median+vaikutuksesta+asiaan+kuin+asiaan,+en+tiedä+uskooko+kukaan,+ainakin+toivon+jokaisen+rauhoittuvan+näiden+"tietojen"+edessä.Maatiaisjärkeä+tarvitaan.Makriina+tuohon+surkutteluun+ja+päivittelyyn+me+syyllistymme,+mutta+mitä+muuta+voisimmekaan?Olisikin+joku+taho+mihin+voisi+ikäihmiset+osallistua,+rauhoitella+kertoen+elämän+kokemuksia+monista+asioista.Pelkoa+ja+hysteriaa+lietsoo+media,+kenen+etu+sekin+lienee?Uskomattomalta+tuntuu,+että+ette+sortuneet+mihinkään+ostamiseen+soppailessanne;)Demeter+mainitsit+silmieni+kunnon,+oikeassa+olit,+ei+tarvinnut++laseja+uusia,+mutta+vuoden+päästä+kuitenkin+uusiksi,+koska+jotakin+pientä+verkkokalvossa+oli,+iän+tuomaa.Verenpaineeni+mittasin+eilen+vähän+niin+kuin+huvin+vuoksi,+145/+72,+syke+72,+kehasin+lääkärille+miten+hyvä+onkaan,+hän+oli+sitä+mieltä,+että+yläpaine+vähän+korkea.En+oikein+osaa+uskoa+näihin+arvioihin,+kun+joka+lääkärillä+on+omat+määritelmät.Silmän+painekin+hyvä,+16,+joten+siltä+osin+tyytyväisenä+poistuin++lääkärini+luota.Jälkikaihia+oli+vähän,+mutta+ei+aihetta+laaserointiin.Brinkkala,+noita+lihas+"repeämiä"+tulee+aika+usein+minullekin,+aikansa+ovat+kipeät+ja+sitten+häipyvät.Aivan+kamalaa+tuhoa+tekisi+siellä+leireillä+tuo+korona+tai+mikä+muu++epidemia,+ovat+niin+heikossa+kunnossa+järkiään,+tuskaa+tunnen+kun+ajatuskin+päähän+tulee.Hurskastelua+joku+sanoo,+mutta+mitä+muutakan+voin?Korpikirjailija+remonttia+suunnittelee,,+kyllä+se+mielen+piristää+kaikki+uusiminen,+muistan,+minäkin+tein+remontin+mökillä+mieheni+kuoleman+jälkeen,+se+auttoi+silloin+myös+suruni+kanssa,+kun+touhua+oli+paljon.Monet+itkut+tuli+itkettyä+kuitenkin,+mutta+tuli+mökkikin+kuntoon.Saattaa+olla+ikkunoiden+uusimisen+jälkeen+muun+remontin+teko+myös+ajankohtainen;)Sini-sirkku+silmän+ruuasta+puhut,+kummasti+se+kukkahylly+vaan+vetää+minuakin,+katselin+peikon+lehteä,+joskus+sellainen+kulki+pirtin+mukana,+Laten+hankkimana;)Voi+niitä+aikoja+kaikkine+hullutteluineen.Ynnämuu,+noin+voi+käydä,+kun+hyvän+juttu+kaverin+löytää,+usein+kadullakin+näkee+ystävien+kauankin+keskustelua+käyvän,+aihetta+näkyy+vaan+löytyvän,+niin++kuin+nojatuolissakin;)Hyvän+lenkin+teit,+minulle+ehkä+pari+kilometriä+kertyi+ja+olin+aivan+puhki,+niin+se+liikkuminen+vaikeutuu,+jos+sitä+ei+jatkuvasti+tee.Mira+noin+kävi+minulle+kaihi+leikkauksen+jälkeen,+että+ilman+laseja+nään+lukea,+mutta+silmien+eriparisuuden+vuoksi+tarvitsen+lasit.Rokotusta+en+ota,+en+koskaan+ole+ottanutkaan,+en+kulkutauteja+sairastanutkaan,+en+kehu,+voihan+nyt+olla+aikani+sairastua,+mutta+itseäni+vaan+voin+syyttää.Kaunis+päivä,+järkevä+jos+olisin,+lähtisin+lenkille,+mutta+nähtäväksi+jää,+jospa+kääriydyn+vai+huopaan+ja+istun+parvekkeelle+auringon+hellintään;)Tehkää+päivästänne+onnellinen,+jos+se+suinkin+on+mahdollista.
  8. Huomenta,+nyt+melko+aikaisin,+lähden+kohta+silmälääkäärille+euroja+viemään.Kaksi+ja+puoli+vuotta+on+viime+käynnistä,+näössä+en+ole+mitään+huomannut,+mutta+väsyessä+pienoista+pakotusta+ja+kirvelyä,+silmätipoista+huolimatta.Kolme+astetta++pakkasta+ja+harmaan+näköinen+taivas,+sen+minkä+nyt+näkeekään.Iän+myötä+aina+noita+pieniä+harmeja+huomaa+tulevan,+ei+auttaisi+valittaa+jatkuvasti,+naapurissa+on+saman+iän+saavuttanut,+huomattavasti+huonommin+hänen+asiansa,+hoitajat+monta+kertaa+päivässä+käy+häntä+katsomassa.Hyvä+kuitenkin+,+että+kotona+saa+asua.Kaikenlaisia+harmeja+ihmiset+itselleen+ottaa,+kun+nyt+tuo+anonyymi,+joka+sen+paremmin+tuntematta,+pahoittaa+mielensä+meidän+"kauheiden+akkojen+"+vuoksi.Eipä+välitetä,+hänellä+varmaan+huono+päivä;)Huono+omatunto+minulla+myös+tuosta+ikkunasta+katselusta+,+sinä+kuitenkin+aika+usein+lenkin+teet+ynnämuu.Pakasteherneet+on+makoisia,+viimeisen+rasian+kumosin+kanakeittoon,+makoisia+olivat+ja+väriä+kivasti+antoivat.Tuo+ulkomaille+matkustaminen+on+nyt+vähän+riskaapeliä+tuon+taudin+vuoksi,+kovin+ärhäkkänä+tuntuu+olevan,+toivoa+sopii,+että+kaikki+matkalaiset+terveinä+voivat+palata+kotiin.En+osaa+panikoida,+en+ole+milloinkaan+mihinkään+kiertävään+tautiin+sairastunut,+mutta+kertahan+se+on+ensimmäinenkin.Ehkä+vähän+vaaran+yliampumista+jossain+on,+mutta+eihän+vara+venettä+kaada,+hyvä+on+varo+toimenpiteen+huomioida.Minulta+jäi+laskiasipullat+tekemättä,+hyvin+vähän+muutenkin+näitä++ajan+kohtaan+kuuluvia+ruuan+laittoja+nykyään+harrastan+yksin+eläen+turhalta+tuntuu.Syön+mielitekojeni+mukaisesti+ja+joskus+kun+ei+tee+mieli+mitään+ja+nälkä+on,+muistelen+äidin+tekemiä+yksikertaisia+ruokia+ja+voi+että+ne+sitten+maistuvatkin.Tuo+Ramoonan+mainitsema+terapian+antava+värien+ihastelu+on+mitä+suurimmissa+määrin+oikein+oivallettu,+kyllä+kauniin+väriset+langat+tuo+luomisen+iloa.Ihastelen+jatkuvasti+Facessa+neulojien+taitavuutta+ryhmässä+mihin+minäkin+liityin,+että+ihmiset+osaakin+tehdä+kaunista+käsillään,+Strömsössä+myös,+sitäkin+väliin+ehdin+katsomaan.Olipa+mukava+kuulla+Heta+sinustakin+ja+hyvä+kun+Noja-tuolin+löysit+ja+kuulumiset+kerroit.Olemmekin+saman+ikäisiä+mummoja;)Hyvä+että+kuntosi+on+parempi+ja+jaksat+neuloa+yli+oman+tarpeen.Langat+on+kalliita,+toivottavasti+joku+huomaa+pyyntösi+ja+sinulle+lankoja+laittaa,+tehden+mahdollisuuksia+neuloosiasi+toteuttaa.Hyvää+vointia+edelleen+ja+mukavaa+kevään+odotusta+myös.+Tuli+liioiteltua+lumen++määrästä+ei+sitä+kovin+paljon+maahan+jäänyt,+mutta+jäät+kyllä+lisää+kestoa+sai.Luin+kyllä+taas+aamulla+lehdestä,+miten+potkukelkkailija+oli+jäihin+uponnut,+kun+poikkesi+jäätieltä+sivuun,+onneksi+saivat+ylös,+että+varoen+on+jäälläkin+liikuttava.Minulla+ei+tiettävästä+verenpainetta+ole,+mutta+huimausta+kylläkin+ja+ei+se+mukavalta+tunnu,+kaikki+vaan+on+vastaan+otettava.Olen+kuullut,+että+monen+oikean++lääkkeen+löytyminen+sopivana+on+joskus+haasteellista.Nyt+sitten+kuuntelemaan,+mitä+silmälääkäri+kertoo.Niin+se+helmikuukin+pian+lopussa+ja+eka+kevät+kuukausi+alkaa,+mitä+ja+minkälaisena+sitten+tuleekaan?Voikaa+hyvin!
  9. Huomenet+pakkasaamuun,+viisi+astetta+mittarissa+ja+kyllä+se+jo+pakkaselta+tuntuu,+tämän+erikoisen+talven+koettuamme.Hyvä+että+jäät+vahvistuu+pääse+kalastajat+meille+kalaa+hakemaan,+lehdestä+luin,+että+hyvin+on+uskaltautuneet+jäälle+vaikka+heikkoudesta+jäiden+osalta+varoitetaankin.Karhukin+herännyt+uniltaan,+näin+aamulehti+kertoi,+arvelivat+vielä+uniaan+jatkavan.Mukava+todella+nähdä+nikkisi+hurskainen,+on+sitä+kaivannut+kaikki+nojatuoliin+kirjottavat.Onhan+se+hyvä,+että+ruoka+maistuu+ja+uni+myös,+niinhän+sanotaan,+että+elimistö+näin+korjaantuu,+lepäile+vaan+rauhassa,+kesäksi+pääset+kuntoon.Ainahan+kauppa+reissulla+jotain+mukaan+tarttuu+ynnämuu+ja+tuleepahan+varaston+täydennystä+melkein+huomaamatta.Perustarvikkeet+on+minulla+aina+täytettynä+hyllyissä++ja+sitä+mukaa,+kun+puutteen+huomaan+tuon+tilalle+uuden,+näin+vältän+ei+oo+tilanteet.On+se+hyvä+ettei+luita+poikki+mennyt+Miaelina+kaatuessasi,+kyllä+se+vähän+araksi+liikkumisen+tekee,+kun+vahinko+sattuu.Tuuli+oli+meilläkin+kovaa+eilen+illalla+ja+luntakin+sen+verran+tuli+että+maa+valkoisena+on.Hyvin+ynnämuu+miehisyyttä+edusti,+mutta+onhan+se+mukava+vaikka+usempikin+mies+uskaltautuisi+mukaan,+ei+täällä+nyt+niin+vaikeita+olla+miehillekään,+juttu+luistaa.Brinkkalalle+hattua+nostan+kuntokuurin+aloituksen+johdosta,+kyllä+se+aurinko+kirvoittaa+tuonkin+laisiin+hommiin.Minulta+hyvätkin+päätökset+aina+tahtoo+romuttua,+mutta+yritystä+jossain+määrin+kuitenkin+on;)Juicen+sanoitukset+niin+osuvia,+aina+tulee"+Sika"+mieleen+kun+Leskisestä+puhutaan.Onhan+ne+laulut+aivan+toista,+kuin+nämä+nykyiset,joissa+vaan+toistetaan+samaa+useaan+kertaan.On+se+tuo+mahdollisuus+hyvä,+että+voi+kotiin+kutsua+kaiken+sortin+palveluja,+kampaajatkin+käyvät,+jos+tarve+siihen+on.Ruoka+palvelukin+onnistuu,+onnekseni+en+ole+vielä+mitään+tarvinnut,+ehkä+vaati+jonkun+moisen+oppimisen+sekin+tilanne,+kun+ja+jos+eteen+tulee.Nyt+yritän+saada+viestini+lähtemään,+eilen+ei+liikahtanutkaa,+en+uutta+jaksanut+kirjoittaa.Olenhan+todennut+monasti,+että+henkimaailman++asioita+on+minun+korjattavaksi.Vietetään+kiva+päivä,+aurinkoiselta+näyttää+ja+meillä+hiihtolomalaiset+pääsevät+talvisiin+harrastuksiin,+ainakin+jäähallissa+luistelu+onnistuu;)
  10. Sunnuntai+aamua+eletään,+hieman+lunta+viskelee,+maahan+ei+kuitenkaan+paljonkaan+jää,+yhden+asteen+lämpöä+mittarissa.Eilen+jaksoi+sataa+koko+päivän,+ei+suuria+haluja+ulos+lähtöön+ollut.Minulla+on+nyt+tuo+Netfligs+mitä+katselen,+erilaisuus+kiehtoo,+olen+melkein+jättänyt+tämän+Tv+tarjonnan+suomalaisilta+kanavilta,+joitakin+sarjoja+katson.Radiota+aina+aamupäivisin+kuuntelen+ja+maailaman+tapahtumia+seuraan.Täälläkin+on+muutamia+perheitä+tullut+pakolaisina+ja+hyvin+ovat+kotiutuneet+ja+ystävystyneet.Nuo+lapsien+auttaminen+on+minusta+inhimillinen+teko+ja+luotan+siihen,+että+valinnat+oikeisiin+osuu.Kaikki+ei+muista+miten+olikaan+sodan+aikana+suomalaisten+auttajia+ympäri+maailman,+toki+oma+sinnikkyys+ja+ahkeruus+suurella+sijalla,+mutta+apuakin+saatiin+ja+ei+ollenkaan+vähän.En+jaksa+uskoa,+että+näiden+lasten+maahan+tulo+vaikeuttaa+meidän+kenenkään+elämää.Toivottavasti+nämä+pienet+orvot+olisi+tulokkaina+ja+heidän+elämänsä++kuva+selkeytyisi.Miaelina+olipa+ikävää+tuo+kaatumisesi,+nyt+ehkä+viisainta+olisi+jo+pyörä+telineeseen+jättää,+vaikkakin+voihan+vahinko+tulla+jalkaisinkin.Tuli+mieleen+kun+pakasteiden+ostosta+puhuit,+luin+lehdestä,+että+joku+kehoitti+suomalaista+pakaste+mansikkaa++ostamaan,+sillä+kato+käy+ensi+kesän+mansikalla.Helppo+uskoa,+kun+säätä+katsoo.Sini-sirkku+ymmärsin+väärin,+meillä+kun+täällä+ei+ole+samoihin+päästy,+mitä+siellä+teillä+on+tuo+turvallisuudenkin+kanssa.Ehkä+vielä+lintukodossa+siinäkin+asiassa+elämme,+melko+rurvallista+ainakin+vielä+on.Ainahan+kokemukset+oppia/tietoa+antaa,+joten+samoin+ajattelen,+että+viisaampia+valintoja+päättäjämme+tekee,+mutta+ainahan+virheitäkin+tapahtuu.Uskon+kuitenkin+kaikkien+tiedostavan,+että+parraton+se+pieni+lapsi+on.Tuskin+näitä+lapsia+yksityiseen+kotiin+annetaankaan,+ainakaan+aluksi,+mutta+eipä+sekään+huono+ajatus+olisi.Nojatuolissa+jokainen+viesti+on+kerrottu+omalla+koneella+ja+niitä+ei+voi+estää,+vaikka+kaikki+ei+mielen+mukaisia+olisikaan.Mielestäni+mielipide+on+erilainen+meillä+monella,+ja+sen+voi+julki+tuoda,+tykkääminen+on+eri+juttu,+sen+jokainen+omassa+mielessään+päättää.Prinkkala+kiva+kuulla+sinustakin,+aikaa+on+viime+kerrasta+mennytkin;)Eihäön+näitä+neliöitä+paljon+enää+näin+vanhemmalla+iällä+paljon+tarvitse,+yksin+eläen+hyvin+pienikin+asunto+onnistunut+ratkaisu,+kun+hyvin+on+suunniteltu.Eihän+asuntoa+kannata+vieraiden+varalle+hankkia,+sopu+tilaa+antaa+tarpeen+tullen.Näin+sunnuntain+aatoksin+kirjoittelen+ja+toivon+inhimillisiä+ajatuksia+kovia+kokeneiden++kohdalle,+yhteisesti+jakakaamme+maailman+hätä,+pahuus+ei+lähden+pahuudella,+uskoa+paremmasta+tarvitaan+tänä+päivänä,+kuten+on+ennenkin+tehty+ja+selvitty.Meillä+vaikeuksien+keskellä+ei+ketään+kuolemaan+jätetä,+huolen+kantaminen+yli+rajojen+ei+meidän+elämää+paljonkaan+vaikeuta,+olkaamme+tolkun+ihmisä+toisillemme;)
  11. Huomenta,+tuulta+ja+sadetta+sitä+se+vaan+taas+on+tuon+sään+kanssa.Ei+voinut+mattojakaan+kaiteelle+laittaa,+mutta+on+onneksi+iso+parveke,+sinne+niitä+levittelin+pyykkitelineelle+ja+ikkuna+auki,+kyllä+ne+vähän+raitistuu.+Taitaa+ynnämuun+"projekti"+työllistää+kauemminkin+ja+uutta+vaan+putkeen,+luulen+että+vie+mukanaan,+kun+alkuun+pääsee.Ihmetelen+minäkin+miten+päivät+kuluvat+vaikka+vaan+"en+tee+mitään"+tyyliin,+muorin+sanonta+takavuosilta,+hänkin+siellä+asustelee++niin+kuin+ennenkin,+joskus+puhelimella+vointia+kysellään.Hurskaisella+ei+liene+kaikki+kohdallaan,+huolettaa.Taiteen+ystäviä+nämä+osallistujat+kaikki,+aina+on+museoiden+ja+näyttelyiden+kiertäjiä,+hienoa+että+tähän+on+mahdollisuudet,+kuten+Miaelinakin+kertoi.Kyllä+tännekin+väliin+joku+näyttely+löytyy,+mutta+vähemmän+kuitenkin,+kuin+siellä+ruuhka+suomessa.Tuo+avaimen+unohtuminen+ainainen+pelko+minulla+myös,+onnekseni+tyttären+työmaa+on+lähellä,+arkisin+sieltä+voin+hakea.Kiinteistöhuolto+kyllä+tulee+avaamaan,+mutta+ei+ihan+halpa+ole+oven+avaus.Kyllä+nykyisin+nuorilla+on+niin+paljon+sitä+hommaa,+että+väliin+tuntuu,+etteivät+ehdi+vanhuksiaan+muistamaan,+minulla+vielä+hyvin,+kun+itse+olen+selvinnyt,+ei+sitä+apua+mielellään+pyydäkkään+jos+suinkin+selviää.Taas+oli+Ramoonalla+niin+kivaa+kerrottavaa++perheensä+elosta,+tuli+melkein+näkymä+silmien+eteen,+kun+siellä+sisaren+kanssa+ompeluja+katseltiin.Myös+koiran+kanssa+lenkillä+piirtyi+simieni+näkymään,+muistiin+syntyi+kuva+oman+pienen+koirani+olemassa+olosta,+tuossa+se+taulussa+minua+katselee,+tässä+istuessa.Niin+ne+nykyään+kiertävät+maailmaa+lapset+perheineen,+ei+ollut+mahdollsiat+minun+nuoruudessa,+sitä+vaan+hankittiin+asuntoa,+kun+se+oli+maksettu,+tuli+mökki+ja+uusi+autokin,+no+nyt+sitten+muistoina+vaan+nekin.Hyvin+kuitenkin+muistot+lämmittää,+ja+mielellään+suo+lapsilleen+sen+mukavan+minkä+pystyvät+hankkimaan,+toivoo+vaan,+että+onnellisia+olisivat.Kohta+koittaa+aika+jolloin+kukkaloisto+herää+eloon,+puutarhoissa+ja+parvekkeilla,+toreilla+voi+käydä+ihastelua+lisäämässä.Ei+siitä+mihinkään+pääse,+että+tämä+tauti+aina+keväisin+syttyy+lupauksista+huolimatta,+iloa+silmille+ja+mielelle.Saman+kauneuden+voi+löytää+käsien+aikaan+saannoksista,+kuten+mainitsit+korpikirjailija.Minäkin+ihastelen+näitä+omia+aikaan+saanoksia,+vaikka+eivät+varmaan+tasollaan+häikäise,+mutta+se+luomisen+ilon+kyllä+täyttävät.Iloon+on+meillä+suomessa+on+näiden+vuoden+aikojen+vaihtelut+ja+ainaiset+hämmästelyt,+toivoisi+vaan,+että+nuo+talvet+ei+katoaisi,+sillä+yksi+osa+tätä+kauneutta+sekin.Neljän+asteen+lämmössä+päivä+jatkuu+ja+hommat+kutsuvat,+hyvää+päivää+ja+iloista+mieltä+teille+nojatuoliin+istahtavat;)
  12. Tuulta+ja+pölyn+lentoa+tänä+aamuna,+saattaa+sadetta+ennustaa.Olihan+eilinen+päivä+niin+kaunis,+että+kai+sitä+jo+riittävästi+tuli+sitä+ihanuutta;)Aina+ihastelen+minäkin+noita+ihmisten+kädentaitoja,+Facessa+niitä+runsaasti+esillä+on,+niin+käsitöita,+maalauksia,+askarteluja,+sun+muuta.Sini-sirkku+kuin+myös+korppis+näitä+omaavat,+luovia+ihmisiä+ovat+molemmat.Kohta+minäkin+aurinko+tuolini++esiin+parvekkeelle+otan.Minä+en+ehdi+noiden+terveyskeskuksen+uusiin+tapoihin+edes+tutustua,+ehtivät+vaihtaa+monta+kertaa+minun+käyntien+välillä.Meillä+täällä+uusi+sairaala+valmistumassa,+vuona+2021+valmistuu+ja+nyt+purku+ja+muiden+töiden+johdosta+niin+sekava,+että+ei+siellä+osaisi+mihinkään+mennä.Kai+siellä+opastavat,+jos+joutuu+apua+hakemaan.Raudan+puutetta+en+tietojeni+mukaan+ole+koskaan+potenut,+ehkä+syömäni+eväs+on+sen+kurissa+pitänyt.Eliaanan+ja+Neeassan+tapaan+pankkitunuksilla+menen+oma+kantaan+ja+sieltä+voin+tutkia+omia+kertomuksia,+kuin+myös+tilata+kokeiden+ajat.Harvoin+tulee+minunkaan+noita+Neeassan+mainitsemia+ruokia+ostettua,+en+koskaan+itse+ole+esimerkiksi+veri+lettuja+tehnyt,+voisi+olla+vähän+vaikeaa+tehdäkin,+kun+veren+näkeminenkin+jo+heikkoa+tekee.Kyllä+siinä+voimia+kysytään,+että+jaksaa+painella+sitä+ja+tätä,+kuten+Makriina+on+joutunut+tekemään.Minulla+nämä+koneen+päivityksetkin+melkoisen+homman+aikaan+saavat.Aamulla+juuri+kuusi+vanhentunut+päivitystä+sain+uusittua,+aikaa+siinä+meni,+en+millään+olisi+malttanut+odottaa,+mutta++itseäni+kiitän,++tällä+kertaa+hillitsin+hätäisyyteni+ja+valmista+tuli.Aikaahan+meillä+on,+mutta+ei+millään+jaksaisi+moiseen+etsimiseen+käyttää,+tuskailen+samoin+Makriina+tapaan+ja+huokailen+myös:)Tuo+kävelyn+tökkimisen+huomasin,+kun+kauppareissulla+kävin,+joskus+antaa+astua+kivutta,+mutta+sitten+väliin+on+kuin+puukolla+pistäisi+polviin.Roikotin+kassia+ja+rintaankin+koski,+ajttelin,+että+joko+matkani+loppuu,+tässä+sitä+vielä+naputtelen;)Kärriä+tavallaan+mukana+pidän,+eilen+en+meinannut+paljoa+ostaa,+mutta+kertyi+kuitenkin+painoa+kassiin.Mira+arveli+noita+vihkipareja+eilen+olleen,+niin+voi+asia+olla,+arkipäiväkin+sopii+naimisiin+menoon;)Miaelina+sanoi+aamuhommien+olleen+tehtyjä+eilen,+minulla+vieläkin+kaikki+alkutekijöissään,+noiden+päivityksien+kanssa+aikaa+vierähti.+Tarkemmin+katsoin+viestiäsi,+samoja+aikoja+näkyi+olleen+sinunkin+koneelta+poistuminen,+nyt++siirryn+minä+myös+päivän+elämään+ja+illan+kähmissä+sitten+kurkaan,+mitä+te+olette+aikaan+saaneet;)Olkoon+päivänne+mukava,+vaikka+aurinko+ei+ehken+naamaansa+näytykkään.
  13. Kaunista+aamua,+aurinko+jo+korkealla+ja+pakkasta+kuusi+astetta.Kadut+näyttävät+houkuttelevilta+vaikka+kävely+lenkille,+ovat+kuivat+ja+aivan+lumettomat.Voisiko+nyt+ruveta+arvailemaan,+että+tekeekö+säänhaltija+vielä+talven+meille?Eipä+tuo+mikään+mahdottomuuskaan+olisi,+vielähän+maaliskuukin+yö+pakkasillaan++talvesta+käy,+vaikka+kevät+kuukausi+onkin.Sen+verran+tuo+aurinko+tepposiaan+tekee,+että+sai+minutkin+"varkaaksi",+kukan+oksan+varastin+kerhopaikasta.Oikeassa+olit+ynnämuu,+ei+niitä+"kykyjä"+ollut,+miten+käykään+ohjelmien+teon,+kun+meistä+kolmesta+höppänästä+aika+jättää.Nyky+ihmiset+ovat+kaiketi+niin+arkoja,+että+eivät+uskalla+itseään+likoon+laittaa,+peläten+kasvojen+menetystä.En+minäkään+yksin+juuri+mitään+tykkää+esittää,+korkeintaan+jotain+runon+tapaisia+ja+lasten+suusta+juttuja.Hauskaa+tuntui+yleisöllä+olevan,+sen+verran+naurettavia+olimme:)Velaton+on+minun+asunto+myös,+mutta+on+se+kalliiksi+aikoinaan+tullut,+kun+pankin+korot+laskee+ja+nyt+jos+myymään+alkaisi+melko++pieniin+menisi+hinta,+täällä+päin+on+asuntojen+hinnat+pudonneet.Pienempää+"kopperoa"+olen+ajatellut,+mutta+taitaa+jäädä+toteutumatta.Neeassa+talvesta+puhuit,+kyllä+ihmeenä+minä+myös+pidän,+jos+ei+"takatalvi"+tulisi;)Itse++pidän+kyllä+talvi+ajastakin,+se+jotenkin+sen+suuren+eron+vuoden+ajoille+antaa+ja+kauniiksi+luonnon+tekee,+huurteiset+puut+ja+valkoiset+hanget,+eipä+taida+tänä+talvena+kuitenkaan+niitä+nähdä.Terveyskeskuksessa+minä+myös+käyn+sen+minkä+olen+tarvinnut,+silmälääkäri+kuitenkin+yksityinen,+ensi+viikolla+se+taas+onkin.Lääkäri+käynnistä+tulee+lasku,+laborarotio+käynnit+ilmaisia.Eliaana,+aika+pienellä+laskulla+selvisit+hampilääkäristä,+yleensä+aika+kallista+sekin+käynti.Kyllä+nyt+halut+kasvaa+reippaaseen+liikuntaan,+sää+on+mitä+mahtavin,+se+reippaus+nyt+ei+kuitenkaan+minulta+onnistu,+mutta+jos+edes+ikkuna+ostoksille+kykenisin;)Mihin+on+kaikonnut+nämä+tutut+kirjottajat,+ehkä+nauttivat+lomalaisten+seurasta+ja++voimat+siihen+hupenee,+no+jospa+tänään+joku+mukaan+ehtisi.+Iloitaan+kauniista+pakkas+säästä,+varmaan+suureen+osaan+maata+sitä+nyt+saadaan;)
  14. Pimeää+ja+kosteaa,+sitä+sää+tarjoilee+tänäänkin,+tosin+hieman+alkaa+valoa+kajastaa,+mutta+harmaana+päivä+jatkuu.Eilen+pilkahteli+aurinko+pienen+hetken+ja+voi+miten+se+ilahdutti,+kyllä++sen+vanhan+ajan+keväänkin++muistiin+toi;)Hiihtolomako+ja+lomalaiset+kiirettä+pitää,+kun+niin++vähäistä+tuo+nojatuolin+kuluttaminen+on?Näilläpä+sitä+sitten+mennään.+Varmaan+äitini+laulaessa+myös+minun++mieleeni+jäi+virsiä,+koska+aika+paljon+niitä+muistan,+vaikka+en+omatoimisesti+niitä+ole+laulellut.Tilaisuuden+tullen+kovin+tutuilta+vaan+tuntuvat+ja+sujuvasti+mukana+laulan.Sen+verran+tuota+uskon+siementä+on,+että+huolien+ja+harmien+tullen+sitä+automaattisesti+jonnekin+ajatuksen+lähettää+apua+pyytäen.Kai+jokaisella+joku+usko+on,+mikä,+sen+jokainen+kohdallaan+tietää.Kamalalta+kuulostaa+nuo+kaltoin+kohtelut+mitä+saa+kuulla,+uskon+sanelemilla+teoilla+ei+voi+noita+edes+ajatella+tehtävän,+jokaisen+koskemattomuus+pitäisi+olla+selviö+kaikille.Eliaana+mietteitään+kertoili,+sellaista+hiljaista+se+on+yksin+eläjän+elämä,++sinulla+kuitenkin+kissa+seurana+sille+voi+rupatella+ja+ei+vastaankaan+pahemmin+väitä;)Minulla+radio+aina+auki+ja+sieltä+maailman+menoa+kuuntelen+ja+joskus+asiaakin+tulee+jota+muuten+en+tiedoksi+saisikaan.Sanomalehtiä+tulee+vaan+tämä+paikallinen,+mutta+aikauslehtiä+sitten+liian+kanssa.Kyllähän+niitäkin+lukien+jokunlainen++maailman+kuvan+avartuminen+tapahtuu,+vaikka+paljon+myös+asiaa+(juoruja)+mitä+ei+tarvitsisi+tietääkään.Ynnämuu+noista+mielen+sairauksista+kirjoitit+ja+kyllä+se+suuri+huoli+tuntuu+olevankin.Mielisairauteen+ei+kaiketi+masennus+johda+sanan+täydessä+merkityksessä,+mutta++sairaudeksi+nykyään+masennus+luokitellaan+ja+lääkkeet+siihen+annetaan.Kovin+helpolla+tuo+masennus+tuntuu+tulevan,+onhan+sitä+jonkun+asteisena+itsekin+kokenut+ja+apua+on+pitänyt+hakea.Kuitenkin+nyt+aina+vaan+nuoremat+tämän+joutuvat+kokemaan,+mistä+sitten+johtuneenkin,+kun+kaikki+pitäisi+kohtalaisen+hyvin+olla.Kaikkea+vaikeutta+ja+puutettakin+kokeneena+sitä+ihmettelee,+onko+kestokyky+heikentynyt?Onko+niin,+että+nyt+tätä+seurantaa+tarkemmin+pohditaan+ja+pienetkin+epäkohdat+esiin+tuodaan.Kai+se+paljolti+on+kuten+ynnämuu+totesit,+ennen+ei+itselleen+ylisuuria+tavotteita+asetettu,+vaikeuksien+kanssa+ponnisteltiin,+ei+myöskään+odotettu+mitään+suurta+ympärillä+eläjiltäkään.Nyt+yhteiskunnan+vaatimus+taso+on+noussut+ja+jokaisen+on+jaksettava,+vaikka+ei+edellytyksiä+olisikaan.Masentaa+tuo+seuraaminen+sivusta+katsoenkin,+asiaan+pitäisi+löytyä+korjaus.Eipä+taida+löytyä+korjaavaa+ehdotusta+minulta,+ei+ehkä+toisiltakaan,+joten+tähän+se+jää+tämäkin+asia,+ihmettelyyn+ja+suruun.Nyt+päivä+on+valennut+sen+minkä+valkeneekin+ja+on+aloitettava+elämä+koneen+ulkopuolella.Laulaen+huolet+tänään+kaikkoaa+ja+naurukin+varmaan+osansa+antaa,+sillä+iloiseen+porukkaan+lähden,+hymyä+huuleen+teille+toisillekin+toivotan;)
  15. Huomenta,+hyvin+kevään+tuntuiseen+säähän,+lämpöä+neljä+astetta,+lumet+taas+kadonneet,+arveluttaa+tuleva+kesä,+mitä+tuoneekaan+tullsessaan?Myrskyä+ei+täällä+meidän+nurkilla+koettu,+vähän+reippaampaa+vain+oli+tuulen+puhaltaminen.Joissakin+paikoin+on+sähköjä+katkonut,+on+se+hankalaa+maantalouden+piirissä,+kun+karjat+on+hoidettava,+ilman+sähöä+hankaloituu.Meillä+täällä+hyvin+harvoin+sähköt+katkeavat.Noin+ajattelen+minä+kuin+ynnämuu+ja+Miaelina,+jokaineen+tulkoon+uskollaan+autuaaksi.Voisin+omasta+kodistani+sanoa,+että+kristillisyyttä+äitini+piti+tärkeänä,+mutta+ei+tuputtanut+ja+terveellä+tavalla+uskoi+oman+ymmärryksen+mukaan.Samoilla+linjoilla+minä+myös.Anonyymi+sanot,+että+teennäistä+on+viestittely,+onko+aivan+mahdotonta+ajatella,+että+on+ihmisiä,+jotka+voivat+kirjoittaa+viestejä+aivan+vilpittömin+mielin?Minulla+ei+ole+mitään+syytä+keksiä+jotakin+kehuvaa+sanottavaa,+mutta+pakostakin+se+siltä+voi+tuntua+ihmisestä,+jolla+mieli+ei+mitään+hyvää+näe+missään.En+muista+koskaan,+että+tässä+ketjussa+olisi+tyrmätty+ketään,+mutta+paremmin+tutuksi+tulee,+laittaessaan+jonkun+puumerkin+perään,+näin+oppii+tunnistamaan+kirjoittajat.Hiljaista+on+eilinen+päivä+ollut,+kai+kaikille+sattunut+tapahtumia,+tai+väsymistäkin,+jospa+tänän+vilkastuisi;)Hiljainen+on+tuo+70+:nenkin,+kun+sinne+vilkuilin,+onko+yleinen+kyllästyminen+ainaiseeen+kiistelyyn+ja+toisten+loukkaamiseen+vienyt+halut+kirjoittaa?Viikkoa+aloittelemme+ja+loppukuulle+jo+siirrytään,+kevät+lähestyy,+vielä+ehtii+sääkin+mielensä+muuttaa+ja+näyttää+monet+kasvonsa.Nyt+kuitenkin+hyvä+ulkoilu+sää,+jospa+pienen+lenkin+jaksaisin+näin+viikon+aluksi+tehdä,+reipasta+päivää+teille+toisillekin;)
  16. Sunnutaiaamua+ja+taas+vaihteeksi+lumi+sohjoisesta+säästä.Lunta+satoi+eilen+sakeasti+ja+ihan+auraukseen+asti,+mutta+mittarissa+lämpöasteita,+varmaan+kyhyt+aikainen+"valkeus";)Hiljaista+on+liikehdintä+kadulla,+näin+se+täällä+aina+sunnutai+aamuisin+on,+varmasti+suurissa+kaupungeissa+riittää+kulkijaa+aamu+aikaan+ja++varmaan+läpi++vuorokauden.Ramoona+kuvaili+noita+prinsessoja+ja+prinssejä,+sillä+niitähän+nämä+nuoret+ovat,+ihanaa+aikaa+heille,+mutta+kuten+kaikki+kaunis+tovin+kestää+ja+arki+ja+työ+valloittaa+elämän.Työstä+käy+opiskelukin,+tavoitteet+vielä+saavuttamatta,+mutta+ahkeruus+palkitaan.Ajattelen+nuorten+haaveita,+unelmia,+heille+kaikki+on+mahdollista,+toisin+on+meille+jo+iltaan+ehtineille.Olihan+meilläkin+nuoruus+ja+samat+unelmoinnit,+kelle+sitten+mitäkin+eteen+tuli?Minulla+vieläkin+haaveita,+unelmia,+tosin+tiedän+totuudenkin,+enää+ei+onnistu+,+mutta+mielikuvitus+maailmaan+siirryn+ja+taas+voi+kaikki++olla+mahdollista.Höpsö+olen,+mutta+on+kuin+kirjaa+kirjoittaisin,+no+sekin+haaveeksi+jää;)Minulla+on+ollut+vain+kerran+mahdollisuus+näitä+tansijoita+katsella,+muulloin+on+katsoja+väki+rajattu,+suuren++katsoja+määrän+vuoksi,+no++koettu+on+kuitenkin++nuorten+ilakointi.Ne+kaupungilla+ajelut+on+tullut+nähtyä+monta+kertaa+ja+karkin+olen+suuhuni+saanut;)Riemut+oli+ennen+vaatimattomia,+mutta+silloin+tuntui+mahtavalta+kaikki+tuo+mistä+Makriina+kerroit.Olihan+se+aika+tiukkaa+silloin+myös+tuo+uskonnon++tuoma+vakaumus,+pyhät+pyhitettiin+ja+kirkon+meiningit+kuunneltiin,+tosin+kodissani+ei+pakotettu+näin+tekemään.Pääsiäisen+aika+olikin+aika+rajallista+kaiken+huvituksen+kohdalla+ja+kun+sitten+kun+ruvettiin+tansseissa+pitkänä+perjantainakin+käymään,+se+oli+hyvin+paheksuttavaa.En+muista,+että+koulussa+olisi+noin+tiukkaa+syntiseksi+leimaamista+ollut,+eri+paikoissa+on+eroavaisuuksia.Pohjanmaa+kuului+ainakin+niihin+tiukkojen+säännösten+piirin,+näin+olen+lukenut.Iloiten+voi+myös+uskon+asioissa+toimia,+ei+enää+ainakaan+sitä+tiukkaa+ilmettä+vaadita,+eikä+sääntelyäkään+enää+samaa+tiukka+pipoisuutta+ole.Minusta+on+hauskaa+huomata,+että+meidän+entinen+kirkkoherrakin+pelikoneella+seisoo,+miksikäs+ei+niinkin,+omat+on+rahansa+hänelläkin.Kyllä+on+mukava+aina+tuo+nikki+lopussa+nähdä,+voi+paremmin+ottaa+kantaa+viestiin.Sini-sirkku+kertoili+pannukakustaan,+mieli+rupesi+taas+sitäkin+tekemään,+mutta+tänään+uuniin+menee+pullan+lisäksi+uunirieska+ja+se+melkein+pannukakusta+käy,+kun+lämpimänä+pääsee+voin+kanssa+nauttimaan,+nam,nam;)Kookosmaitoa+en+ole+koskaan+juonut,+en+tosin+paljon+maito+juokkaan,+litra+viikoksi+riittää.Neeassan+onnen+toivotukisiin+on+helppo+yhtyä,+kaikkea+hyvää+vaan+elon+taipaleelle+jokaiselle+nuorelle.Taas+tuli+juttua,+miten+keksinkään+sanottavaa+aina+näin+reilusti?Voipa+joku+olla+taas+sitä+mieltä,+että+tyhjää+höpinää,+mutta+sekin+suotakoon.Viettäkää+mukava+sunnutai,+istahtakaa+nojatuoliin,+jos+aikaa+riittää,+hurskaista+vaan+ei+näy,+miten+hänen+elonsa+onkaan?