Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenet+vielä+melkoisen+pimeästä+aamusta,+nolla+mittarissa+ja+kova+tuuli.Joku+epäili+ettei+Noja-tuoli+olisi+mikään+aloitus,+no+ei+näin+olekaan,+mutta+jos+hieman+mielikuvia+yrittää+etsiä,+tarkoitus+aloituksellekin+löytyy.Ajattelin+näin,+nojatuoli+on+hyvä+istua+ja+nojata,+olo+mitä+lepposin+ja+sitten+mielikuvilla+ajattelin,+että+noja+olisi+tuki+myös+näille+tarpeille,+mitä+aina+jokainen+tarvitsee.Ystävällistä+tuen+antamista,+iloon+ja+suruun+kanssa+kirjoittajille,+oliko+liian+kaukaa+haettu+aloitus?Tämän+päivän+elämä+on+vienyt+ihmisiltä+mielikuvituksen+taidon,+eläytymisen+toisen+osaan,+sitä+tässä+yrittelen;)Makriina+puhut+asiaa,+kyllä+tänä+päivänä+on+kiusaaminen+aivan+yleistä+ja+ei+voi+silmiä+sulkea,+etteikö+sitä+huomaisi+näillä+palstoillakin,+surullista+kerrassaan.Ynnämuu+kerroit+kadulla+näkemästäsi,+kyllä+se+taitaa+olla+melko+yleistä+tuo+huume+hörhöily,+ehkä+ei+näillä+meidän+kulmilla+niinkään,+mutta+liikepaikoilla+tavallisempaa.Ihmetellä+täytyy+mikä+saa+ihmiset+mieltään+sekoittamaan,+vaikka+tietoa+näistäkin+asioista+on.Aiheellista+on+myös+harkiten+väliin+mennä,+on+tuostakin+kuultu+ja+nähty.Minulle++on+tullut+loheen+pieni+kyllästyminen,+vaikka+en+niin+usein+sitä+ostakaan,+mistä+johtuu+vaikea+sanoa.Vävy+toi+kuha+fileitä,+ne+ainakin+väliin+maistuivat.Demeter+kirjojen+kohtalosta+puhuit,+kyllä+se+totinen+juttu+on,+että+kirjahyllyt+häipyvät+nuorten+kodeista.Kaunokirjallisuutta+minulla+vielä+jonkun+verran,+mutta+hävittänyt+olen+paljon.+noita+tietokirjoja,+taidekirjoja+on+sitten+useita+sarjoja,+arvokkaitakin,+ainakin+olleet,+nyt+ei+taida+niidenkään+arvo+olla+suuri.Keräilin+aikoinaan,+kuvittelin,+että+arvo+nousee,+toisin+kävi.Raakile+vielä.+hautausmaa+olisi+kiireettömänä+mukava+kohde,+aikaa+kävellä,+istua+välillä,+pysähtyä+ihastelemaan+kesäistä+päivää,+minulla+harvoin+tähän+mahdollisuuksia,+autoilevilla+aina+kiire.Kyllä+tuo+summa+minkä+sait+laskusi+pienentyessä+jo+mukavalta+kuulostaa,+eläkeläiselle+iso+raha.Näin+se+on,+että+useinkin+ne+arjen+sankarit+näkymättömiksi+jää,+suorittavan+työn+tekijät,+jotka+suuremman+panoksen+antavat+harvoin+huomiota+ja+kiitosta+saa.Eliaana+mainitsit+nuo+digitreenit,+en+ole+sellaista+huomannutkaan+,olisiko+minulle++sieltä+jotain+apua+saatavilla.Saman+ikäinen+on+minunkin+kone+ja+nyt+olen+joutunut+yhteyden+saamiseksi+könyämään+tuonne+kosketin+puolelle,+irti+on+seinästä+otettava,+että+yhteys+syntyy,+vielä+on+onnistunut.Nyt+jätän+ketjun+viikon+päiviksi,+Pärnyyn+hoitoja+saamaan+matkustan.Varmaan+takaisin+tultuani+on+luettavaa+paljon,+kuten+ennen+pirtissäkin;)Voikaa+hyvin+ja+palaillaan!!
  2. Huomenet+ja+sateisesta+säästä+edelleen,+jääneekö+pysyväksi?Tukan+leikkaus+tänään+ja+laulamaankin+on+jouduttava,+siinä+sitä+onkin+kiirettä+täksi+päiväksi.+Miten+sitä+ehtikään+ennen+tekemään+vaikka+mitä,+nyt+kaksi+menoa+päivään+meinaa+jo+liiaksi+kääntyä.Voi+hyvä+ihme+miten+paljon+tietoa+ja+taitoa+osaatte+ja+miten+paljon+sitä+nykyisin+vaaditaan.+minä+täysin+hölmönä+lueskelen+teidän+osaamisia.Laitteita+vaikka+kuinka+paljon+ja+kaiken+hallitsette,+kuten+Eliaanakin+tuolla+kertoili+ja+tuo+kännykällä+ja+Tv:kin+tehtävät+ovat+minulle+utopiaa,+kännykällä+kirjoittamista+en+ole+yrittänytkään.Kirjoittelen+sen+minkä+kone+sallii+Avast+huolta+pitää;)Tervetuloa++'Matleena'+mukaan,+ilo+on+saada+uusia+tuttavuuksia+ja+ei+Noja-tuolissa+pienistä+säikähdetä,+jos+joskus+joku+kipakampi+sana+väliin+tulee,+se+osataan+sivuuttaa.Rohkeasti+vaan+mukaan+kirjoittelemaan+arjen+asioita,+ei+sen+kummempaa+vaadi;)Ramoona+taas+tuttuun+tapaan+kirjoittelit,+rauhaa+sisältää+viestisi+ja+siitä+voi+hyvinkin+luoda+kuvan+kauniista+kodista+ja+sen+asukkaista.Noin+se+oli+minullakin+aina+joulun+aikaan+ennen+pitkä+pöytä+katettuna,+mutta+nyt+puhaltelee+toiset++tuulet+ja+mummoa+viedään+toisiin+joulupöytiin.Ynnämuu+niinhän+se+sanonta+kuuluu,+että+hyvin+valmisteltu,,,+asiat+loksahtaa+kuin+itsekseenkun+pohjustelu+on+hyvin+tehty.No+saattoi+joskus+tosinkin+olla,+mutta+uskon+hyvät+neuvottelijan+taidot+omistat.Sini-sirkun+luonne++on+valoisa+ja+hän+on+seurallinen,+uskoisin+jo+syntymä+lahjaksi+on+tämän+luonteen+piirteensä+saanut.Nauttiminen+elämisestä+on+onnellinen+olotila,+sen+osaat;)Raakile+vielä.+kyllä+tänä+päivänä+on+kaikki+hommat+eritelty+ja+maksaa+saa+jopa+pöytäliinan+puhdistuksesta,+näin+on+kerrottu.Tuo+yksinpuhelu+minulla+aika+usein++on+nykyään+uskoni+vahvistamista,+kyllä+se+onnistuu,+vakuuttelen+useinkin.Tuon+Esa+Saarisen+muistan+nuorempana+olleen+hieman+itserakkaan+tyypin,+niin+se+elämä+opettaa,+en+kylläkään+katsonut+ohjelmaa,+mutta+teidän+kertomana,+hän+on+oppinut+huomaamaan+elämän+arvot+uusiksi.On+niin+paljon+kaunista+ja+arvokasta+tässä+elämän+illassakin,+vaikka+voimat+ja+innot+katoaa,+paljon+on+vielä+nautittavaa+ja+annettavaakin+kelle+kelpaa,+näin+se+menee+demeter;)Anonyymi+kirjoitit+miten+haravointiin+voisi+ryhtyä,+no+miksi+ei,+jos+ei+kovin+märkää+ole+ja+skilla+on+kaunis+kukka+ja+sitkeäkin;)Ainahan+sitä+pitäisi+miettiä+kaksi+kertaa+mitä+suustaan+päästää,+näin+kirjoittaen+se+luulisi+olevan+helpompaa.Noin+se+myös+tuo+sää+vaikuttaa,+toisen+hyvä+on+toisen+huono,+kyllä+lumen+puutos+myös+kustannuksia+lisää.Auraus+kustannuksissa+nyt+säästetään,++näkyneekö+teiden+hoidoissa+tämä+säästö,Hurskaisella+nyt+varmaan+mahdollista+tehdä+piha+töitäkin+läpi+vuoden;)Nyt+raitille,+että+ehtii+oikeaan+aikaan+oikeaan+paikkaan,+onnea+päiväänne!
  3. Huomenta+viikon+alkuun,+nyt+parin+asteen+pakkasella+aloitamme.Facebookiin+laitoin+vuosi+sitten+otetun+kuvan+talvesta+ja+aika+uskomaton+tähän+näkymään+verratessa,+lumesta+ei+tietoakaan.Vuodetkaan+ei+ole+veljeksiä;)Pieni++toivomus,+kirjoitellaan+tähän+uudempaan+ja+lyhyempään+ketjuun,+tapanani+on+ollut+pirtin+osalta+lopettaa+noin+kahteensataan+viestiin+ja+näin+yritän+Noja-tuoli+ketjunkin+kanssa+toimia.Jätetään+historiaan+edellinen+ketju+kaikkine+harmineen,+sopiiko?Älä+Hurskainen+ole+milläsikään+korvien+tininästä,+täällä+toinen+joka+jatkuvasti+sitä+kuuntelee,+joskus+meinaa+kyllästyttää,+mutta+onhan+jotain+harmia+kaikilla+oltava.Kieltämättä+ei+mukava+seuralainen+ole.Makriina,+noin+minäkin+ajattelen,+tehköön+lääkärit+päätelmänsä+vaivoistamme,+siksihän+kouluja+ovat+käyneet.Aika+hyvän+korvauksen+työstään+saavat,+siltäkin+osin+heidän+hommakseen+uskon+sairauteni+tai+paremmin+terveyden+hoidon.Mira+kirjoitit+noista+vaikeuksista+mitä+jatkuvasti+vaan+ilmaantuu+Suomi24:llä,+näitä+ihan+kylliksi+vielä+tulee+minullekin,+mutta+kirjoitan+silloin,+kun+siihen+mahdollisuuksia+tulee,+meinaa+kyllä+periksi+antamisen+fiilinki+tulla,+kun+saa+uusia+ja+uusia+viestejään.Eipähän+maailma+kaadu,+jos+viestini+jää+lähtemättä.Noista+oireista+ja+tuntemuksista+myös+kerroit,+kyllähän+itsensä+tarkkailu+on++paikallaan+ja+apua+etsittävä,+kun+poikkeavaa+esiintyy.Minulla+oli+hiljainen+päivä+eilinenkin,+ei+kukaan+kurkistellut,+pari+puhelua+tuli,+siinä+se+kuitenkin+päivä+iltaan+hupeniOlen+ollutkin+pidemmän+aikaa+haluton+vieraita+kutsumaan,+toivottavasti+menee+ohi+tämä+saamattomuus.Kohta+olen+oppinut+itsekseni+puhumisen+taidon+ja+en+enää+toisten+kanssa+osaa+keskustelua+aikaan+saada.Hyvin+tärkeänä+pidänkin+tätä+kirjoittelua,+onhan+kuin+juttelisi+tutuille+ja+voi+puhua+mitä+haluaa,+joskin+joskus+saattaa+palautettakin+tulemaan;)Palstan+rauhasta+joku+mainitsi+tuolla+aiemmassa+ketjussa,+soisi+rauhan+pysyvän+täällä+meidän+iäkkäiden+ketjussa,+kai+jo+sen+verran+kasvua+on+takana,+että+sovussa+voimme+viestitellä,+mitä+voitamme+jos+ilkeilyyn+sorrumme.Mukavaa+viikon+alkua+ja+maanantai+päivää!.
  4. Sunnuntaiaamua+ystävät+ja+kylän+miehet,+sää+jatkuu+samanlaisena,+lämpimän+puolella+kolme+astetta+ja+kaiketi+tihkusadetta,+kun+sateenvarjot+auki+ihmiset+kulkee.Hieman+rauhattomasti+nukuin,+vähän+väliä+kelloa+vilkaisin,+mutta+se+hyvä+puoli+on,+kun+saan+unenpäästä+kiinni,+ja+seitsemään+se+meni+ylösnousu.On+kyllä+huolen+aihe+tuo+verenpaineesi+Makriina,+mutta+jospa+lääkäri+lukemat+tarkastettuaan+osaa+lääkkeen++apuun+määrätä.Onhan+nuo+laitteetkin+vähän+konstikkaita,++minulla+on+vaaka+mikä+eri+kohdissa+aivan+erilaiset+lukemat+näyttää+ja+tarkka+pitäisi+olla.Tulee+siinä+aina+lukemia+katsoa,+vaikka+lopputuloksen+tiedän,+ei+muuksi+muutu;)Minulla+on+tuo+verenpaine+pois+pysynyt,+kuten+muutkin+arvot+samoissa+lukemissa,+kun+joulun+alla+ne+tarkastettiin,+mutta+ainahan+niitä+vaivoja+tässä+iässä+jo+on.Ynnämuun+arvot+ovat+hyvät,+kyllä+kun+oikeat+lääkkeet+sattuu,+tuokin+vaiva+hoidettua+tulee.Uskon+myös,+että+stresillä+ainakin+joku+osuus+paineen+nousuun,+ainainen+huolen+kantaminen+ei+kenellekään+ole+hyväksi.Tosin+myös+geenit+myötä+vaikuttaa,+suvun+perimät.Eliaanan+pitäisi+minullekin+tulla+kiristämään+yhden+tarjoilupöydän+jalat,+tuntuu+heiluvan;)No+ehkä+minäkin+osaan+juuri+ja+juuri+sen+kiristyksen+tehdä,+kunhan+sattuisi+ruuvimeisseli+käteenMonta+muutakin+kohdetta+löytyy,+mutta+sanon+itselleni,+että+päivä+on++huomennakin;)Ihana+tuo+ystäväsi+kun+kestää+suoraan+sanomisen,+kaikilla+ei+sitä+kykyä+ole.Yleensä+taiteelliset+ihmiset+ovat+eläväisiä+ja+piristävät+ympärillä+olijatkin.Kyllä+siinä+jo+on+oppinut+toisensa+tuntemaan,+kun+noin++pitkästä+ystävyydestä+on+kyse.Mukava+nähdä+Mdk-Mdk+muistavan+vielä+meitä,+vaikka+maan+vaihto+toi+varmaan+paljon+uutta+juttua.Oletko+jo+ehtinyt+kotiutua+ja+kodiksi+uuden+paikan+tunnistat,+viihdytkö+nyt+tässä+uudessa+kodissa?Pitkä+kirjoittelu+ystävyys+meillä+takana,+kysynkin+sinulta+muistatko+nuoren+miehen+joka+kanssamme+kirjoitteli+ja+oli+hauska,+piirteli+kuviakin+porukastamme,+oliko+nimimerkki+ZoZ,+mitähän+hänelle+kuuluu?Jossain+Turun+suunnassa+kaiketi+vaikutti.Pistäydy+kertomassa+elostasi,+mukava+olisi+kuulla+taas+kertomaasi.Päivä+on+valennut+tässä+istuessa+ja+näin+nämä+aamut+tuppaa+menemäänkin,+kun+lueskelen+mieltäni+kiehtovat+asiat+ja+tämä+kirjoittaminen+aikaa+myös+vie,+olen+hyvin+hitaaksi+tullut.Onneksi+aikaa+riittää+vielä+tarpeellisiin+hommiin,+nyt+niitä+touhuilemaan,+voikaa+hyvin+ja+kirjoitelkaa+kuulumisia;)
  5. näin+kävi+nyt,+mutta+enpä+harmia+ota+jatkan+hiukan+lisää;))Kun+takavuosia+muistelee,+ainakin+kahveilla+istuimme+vuoron+perään+ystävien+luona.Kirjoitit+tuosta+voimaantumisesta,+näin+on+ja+joskus+jopa+palstalla+kirjoitukset+voimia+antaa.Kun+saa+lukea+erilaisten+kirjottajien+elämästä,+sytyttää+se+monesti+innon+omaankin+elämään,+vaikka+tuntemattomia+olemmekin+toisillemme.Kirjoitusten+sisältö+monesti+paljastaa+luonteen+ja+yhdessä+viihtyminen+kasvaa.Olen+haahuillut+ja+aikonut+hakeutua+äänikirjojen+maailmaan,+mutta+aikomukseksi+on+jäänyt,+se+aloittaminenkin+kun+alkaa+aina+vaan+vaikeutua.Sattuisi+joku+tietävä+ja+osaava+ihminen+kohdalle,+joka+alkuun+laittaisi+tämän+haaveen.Jospa+nyt+pistän+pisteen+tältä+päivältä,+niin+vielä+kuitenkin+totean,+että+jäsenkirjaa+ei+minulta+kysytty,+kun+Suomi24:n+keskusteluun+tulin+ja+ei+koko+aikana+myöhemminkään;)
  6. Puoltapäivää,+tänään+on+ollut+hankaluuksia++päästä+sivuille+ja+internet+yhteyskin+piti+saada+poistamalla+ensin+pistoke++seinästä,+no+näin+tuli,+mutta+hidas+on+kuin+mikä,+koneestaniko+johtunee.Yllättävän+vähän+kirjoituksia,+voi+olla+jotakin+häikkää+myös+Suomi+24:llä.Siivoukset+tehty,+kone+pesee+pyykkiä,+levittelen+ne+parvekkeelle,+tuuli+pientä++liikettä+pitää,+kun+lasin+jätän+auki+voivat+silityskosteiksi+kuivahtaa.Tänään+onkin+ihan+mukava+keli,+pilvistä+ja+kosteaa+kylläkin,+mutta+nyt+ei+sada,+illalla+tuli+kuin+saavista+kaataen.Katselen+tässä+kirjoitellessa+välistä+ulos+ja+mukavalta+näyttää+lenkkeilijät,+jokaisella+vähän+erilainen+tapa+jalkoja+ja+käsiä+heiluttaa.Vauhtikin+toisilla+rytmikäs+ja+kiivas,+sitten+taas+heitäkin+joilla+ei+tunnu+kiire+olevan,+mutta+homma+tulee+hoidettua+kumminkin.Liikehän+se+on+tärkein,+näin+sanotaan+jonkin+elämän+puheessa+ollen,+tarkoittanee,+että+ei+pidä+paikalleen+juuttua.Tuo+sanonta+ihan+kuntoni+vuoksi+olisi+otettava+tosissaan+minunkin,+puolustelen,+että+kyllä+minä+päivän+aikana+tassuttelen+täällä+sisällä+paljonkin,+nytkin+olen+edes+takaisin+ravannut+parvekkeelle,+vieden+ja+tuoden,+ihan+uupumiseen+saakka.Raakile+vielä.+tuota+unen+tarvetta+kertoilit,+kyllä+on+minunkin+unen+määrä+kasvanut,+nykyään+menee+aamutkin+liki+seitsemää,+kun+aiemmin+puolikuusi+aina+heräsin.7-8+tuntia+unta+tulee+ja+oikein+nautin+nukkumaan+mennessä,+että+aamulla+ei+kiire++mihinkään,+aiemmin+oli+harrastusten+myötä+tulleet+hommat+aina+mielessä.Flunssa+on+myös+mahdollinen+syyllinen+siihen+unen+tarpeeseen,+aina+se+heikoksi+vetää.Luin+minäkin+lehdestä+otsikon+miehestä+joka+nukkui+patjalla+ja+makuupussissa+metsässä,+ehkä+näin+lämpimän+syksy-talven+kanssa+onnistuu,+mutta+jos+pakkasia+tulee+voi+hankaluuksia+tulla.Onko+kysymyksessä+ihminen+jolla+ei++kotia+ole,+heitäkin+luvattoman+paljon+meidän+hyvinvointi+valtiossa,+näin+ei+saisi+olla.Varmaan+siellä+metsässä+kävellessä+jotakin+erilaista+ja+poikkeavaa+näkee,+no+lunta+ei+ainakaan,+kunhan+ei+vaan+kaikki+pilalle+mene+kasvustoissa,+kiva+olisi+uusi+marjasato+saada+ensi+kesänäkin.Taitaa+pelloillakin+kasvun+suhteen+synkkiä+varjoja.Kohta+kone+pysähtyy+ja+saan+pyykit+narulle+ja+sitten+istumaan+tanakasti+ja+neule+käteen.Olen+kohta+jouluna+jaetut+varastot+saanut+kiritty+uusiksi.Oikein+lauhkeaa+ja+leppoisaa+pyhän+odotusta+ja+mahdollista+sauna+-iltaa.
  7. Huomenta+ja+nyt+viikonlopun+alkuun,+kyllä+se+aina+hämmästyttää+näiden+viikkojen+nopea+vieriminen.Kaamos+on+loppunut+Lapin+perukoilla+ja+nyt+sielläkin+alkaa+päivä+pidetä,+kyllä+sen+huomaa+täällä+minunkin+ympyröissä,+vaikka+pilvinen+sää+jatkuvasti+vaikuttaakin.Katuvalot+juuri+sammuttivat,+hyvin+jo+ulkona+liikkua+näkee;)Niin+se+ikä,+kyllä+kaikessa+elämässä+huomaa,+ettei+enää+ole+kunto+parhaimmillaan,+mutta+joka+aamu+saa+kuitenkin+pirteänä+uuteen+päivään+nousta,+mitä+siitä+jos+hieman+hidastetusti+kaikki+tapahtuukin;)Lepo+on+parasta+hoitoa+pienille+flunssan+aluille+ja+kuuma+juotava,+niinhän+sanonta+kuuluu,+yskä+lähtee+rykimällä,+nuha+niistämällä,+pieni+totuus+tuossakin.Ynnämuulla+nuo+kauppareissut+antavat+päivittäisen+liikunnan+tarpeen+ja+tuttujen+tapaaminen+sitten+henkistä+hyvin+vointiaAina+ne+pienet+rupattelut+mielen+piristää,+vaikka+vaan+säästä+puhe+olisi.On+mukava+jos++viihdyt+Noja-tuoli+ketjussa+Mira,+eihän+mitään+estettä+ole+kirjoitella+sinne,+mistä+jotakin+mieluista+löytyy+ja+jos+jotain+kerrottavaa+itselläkin+niin+toisille+siitä+iloa+tuottaa.Mukava+on+kuulla,+miten+toisilla+elämä+kulkee,+tutuiksikin+tullaan+näin+viestien+välityksellä;)Sini-+sirkun+seurustelua+ystävien+kanssa+ihastelen,+aina+on+joku+tapaaminen+tiedossa,+olet+todella+seurallinen+ihminen,+jaksatkin+aivan+mittavasti.Teillä+on+paljon+tapaamispaikkoja++ja+monenlaista+mahdollisuutta+tavata+toisianne+eri+tapahtumissa,+voi+valita+mieleisensä+kohteen.Vähäisiksi+jää+täällä+nuo+tapaamiset,+no+eri+harrastukset+sen+kyllä+mahdollistaa.Raakile+vielä,+voisipa+olla,+että+suppilovahveroita+löytyisikin,+nehän+lumen+allakin+kasvavat.Silmieni+eteen+piirsit+tuon+metsäisen+maiseman,+sieltä+olisi+mukava+kerätä+kaikenlaista+tarviketta+askartelun+piiriin+ja+varpuja+maljakkoon.Aikaisin+on+pajukissat+heränneet,+onko+niillä+lepokautta+ollutkaan?Eliaana,+asiaa+puhut,+ei+ole+mitenkään+rajattua+kirjoittaa+kenenkään,+kun+asiallisesti+ja+huumorinkin+höysteellä+viestin+laittaa.En+ymmärrä+mistä+tuo+sisäseuran+pitäminen+onkaan+lähtöisin.++Makriina+myös+tuota+kertomisen+vapautta+tähdensit,+myös+sitä,+että+aika+tuttu+on+tämä+Noja-tuoliin++kirjoittelu+tapa,+ei+pitäisi+olla+vaikeaa+hypätä+kyseisen+ketjun+ohi,+jos+ei+miellytä.No+nyt+taas+on+turinat+pidetty,+saanko+lähtemään,+toivottavasti.Pitää+vielä+kertoa,+kun+tein+kirjan+kansista+valokuva+kehykset,+siis+vanhat+kauniit+kannet+kirjoista+revin+irti+ja+ne+liimasin+ketjuun,+valokuvat+keskelle+kantta+ja+näin+sain+mielestäni+näyttävän+lasten+kuva+ryhmän.Sidoin+ne+tikkarappusiin+ja+tuossa+ne+nyt+minua+katselavat,+kun+tässä+näpyttelen.Kirjoja+ei+enää+huolita+edes+kirpputorille,+joten+uusio+käyttöä+kutenkin+keksin,+kannet+ei+paperikeräykseen+kelpaa.Heippa+vaan+ja+hellät+tunteet;)
  8. Täältä+pimeydestä+huomenia+huutelen+tn,+näin+torstai+aamun+alkuun.Tuota+on+kyselty,+miksi+samanlainen+ketju+tästä+Noja-tuolista+kuin+pirtin+ketju+oli,+nyt+aloitetiin,+siksi+kun+samoja+asioita+täälläkin+pohditaan+ja+pyritään+olemaan+ihmisiä,+meille+toisillemme.Uudistus+on+myös+muotia+joka+asiassa,+niin+täälläkin.;)Maailmassa+myllätään+hyviä+ja+huonoja+asioita,+taitaa+voitto+puolelle+kääntyä+ne+huonot,+ikävä+kyllä,Makriinan+kertoma+talitinttien+aikaan+saama+tuho+on+kyllä+ainut+laatuinen,+en+ainakaan+minä+ole+moista+kuullut.Jotain+ihmeellistä+myös+naapurimaassa+suunnitellaan.Eliaana+,+täytyy+sanoa,+että+en+tuotakaan+hommaa+ole+ymmärtänyt,+vaikka+tiedän+että+tietokonehan+se+nykyään+on+TV:kin.Hankala+kirjoittaa+ainakin+on.Demeter,+kyllä+ne+harmit+väliin+esiin+tuppaa,+vaikka+kuinka+yrittää+esille+olla+tuomatta,+jos+ihan+oman+itseni+paljastaisin,+ette+samaksi+tuntisi,+mutta+miksipä+sitä+teille+tuntemattomille+ilkeyttään+tarjoaisi,+jokainen+sitä+kyllä+osaa.Huomattavasti+mukavampi+vaan+kivoja+asioita+yrittää,+siitä+sitä+itsekin+vastaavista+saa+nauttia.Tokihan+huoletkin+kuuluu+elämän,+kun+voi+lukea,+että+toisillakin++aina+jotain+harmia+on,+ei+niin+vaikeilta+omatkaan+tunnu.Sini-sirkku,+noin+se+oli+ennen+rohkaisua+pyrittiin+antamaan+ja+saamaan,+olihan+silloin+harmejakin,+nikki+ylitse+muiden+joka+jaksoi+haukkua+kaiken+ja+kaikkia,+mutta+pirtin+ovea+ei+aukaissut.Ynnämuu+nyt+on+huolella+paneuduttava+tautiisi,+kun+äskettäin+kerroit+olleesi+kipeä,+keuhkokuume+se+meitä+vanhenevia+äkkiä+alkaa+kiusaamaan,+pienestä+alkaa.Hurskainen,+samat+ilmoitukset+minulla+myös+muutama+päivä+sitten,+katosivat+jonkun+ajan+päästäRaakile+vielä.+ei+sinun+maininnat+harmia+kohdalleni+tuonut,+ole+huoletta.Kysyit+josko+runoja+olisin+kirjoittanut,+no+en,+mutta+jotain+loppusointuista+kylläkin.Palstalla+oli+runoketju+monia+vuosia+ja+sinne+aika+innokkaasti+kirjoittelimme.Laitanpa+yhden+Kahvipirtti+riimin,+kun+sellaisen+löysin+kirjastani.Pieni+kotoinen+pirtti+tää,nyt+jälleen+oven+auki+jättää,+sisään+astukaa+ystävät,+tutut,kertokaa+meille+hauskat+jutut.Jos+uutena+mukaan+tahdot+tulla,on+käsi+ojossa+silloin+mulla.Voi+tänne+astella+kadulta+sisään,pöytään+käydä,+ei+estä+mikään.Kohtapa+pirttimme+lämpö+hohtaa,ystävän+aina+kun+täällä+kohtaa.Ei+yksikseen+koskaan+kukaan+jää,se+mottomme,+ystäviks+kaikki+nää.Tämän+tapaista+tuotetta+syntyi+runoketjussa+vuosia+sitten+ja+mikäpä+estäisi+nykyisinkään+runoja+rustata,+tasosta+ei+niin+väliä:)Nyt+päivän+touhuihin,+istahtakaa+nojatuoliin+ja+unohtakaa+kaikki+ikävyydet;)
  9. Huomenta+uuteen+päivään+ja+nolla+keliin,+puunoksat+ohuessa+huurassa,+joten+ehkä+se+pakkasella+on+yön+aikana+käynyt.Olen+tosi+harmistunut,+että+ei+rauhanomaisesti+tämä+80:ten+palstalle+tulo+meinaa+onnistua,+en+käsitä,+luulin+nyt+oikeassa+paikassa+olevani,+mutta+ei+sittenkään.Aiemmin+kurkatessani+tänne,+oli+hyvin+hiljaisen+ja+rauhallisen+näköistä,+mutta+nyt+yhtä+puuroa+alkaa+koko+aloittamani+ketju+olla.Miten+tämä+tulkitaan,+Noja-tuoliko+ketjuko+rauhan+vei?Yritetään+nyt+kuitenkin+ilman+arvailua+ja+luulottelua+ketjua+jatkaa.Hurskaiseksi+sinut+tunnistin,+kun+Vuohijärvestä+kirjoitit;)En+tunne+sitä+aluetta+,+olin+silloin+alakoulukas+kun+siellä+asuin,+muistan+,+että+Valkealasta+puhuttiin,+kai+se+silloin+oli+se+isompi+ja+Vuohijärvi+sen+reunoilla.Sen+kuitenkin+hyvin+muistan,+kun+sieltä+kangasvuokkoja+tapasin,+täällä+meillä+päin+ei+niitä+kasva.Makriina+mainitsit+hyvän+hengen+mukanasi+kulkevan+ja+poistavan+aikomasi+viestin,+jos+jotain+poikkeamaa+olit+kirjoittanut,+näin+toivoisin,+että+kaikilla+jotain+ikävää+sanovilla+olevan.En+kuitenkaan+usko+sinulta+niin+ilkeää+viestiä+koneelta+lähtevän,+että+siksi+häviävät;)Tiedä+häntä,+vaikka+kuinka+tärkeää+olisi+viestisi+sisältänyt+ynnämuu,+mutta+minkäs+mahdat,+kun+katoaa+niin+katoaa,+kiva+kuitenkin,+että+hyvin+voit+ja+tänään+paremmalla+onnella.Minulla+nyt+meinaa+monta+viestiä+lähteä,+kun+en+malta+odottaa+tarpeeksi+kauan,+hidastelee+koneeni.Myös+sellaista+jekkua+tekee,+kun+näpyttelen+katsomatta+välillä+tekstiä,+niin+onkin+hypännyt+jo+aiemmin+kirjoittamieni+tekstien+väliin+ja+sekös+suututtaa,+kun+uusiksi+menee.Silakka+väliin+maistuu+savolaisellekin,+on+vaan+hyvissä+hinnoissa+täälläpäin,+kokonaisina+ei+edes+tarjolla,+kai+se+säilyvyys+ja+kuljetus+sen+estää.Kyllä+nuo+suomalaisten++kalojen+osalta+on+myynti+ehkä+nousussa+ja+hyvä+olisikin.Miaelina+hopeapajuista+vielä+tarinoit,+kyllä+ne+kaikki+vanhoiksi+tulleet+puun+oksat+myös+vaaran+aiheuttaa,+onhan+ihmisiä+kuollutkin+oksien+pudotessa+päälle.Makriina+aivan+noin+on+hopeapajun,+kuin+muidenkin+pajujen+kohdalla+tehtävä,+matalana+ne+saa+pysymään+leikkaamalla,+tuuhistuva+ja+antavat+näkösuojaa.Yritin+yhdistää+tuntemiini+kirjoittajiin+sinut+ilman+nikkiä+kirjoittaneen,+arvailuja+on,+mutta+enpä+sano+muuta,+kuin+sopuisilla+viesteillä+voi+aina+kirjoittaa,+asialliset+viestit+ok.Tuo+naapureiden+kanssa+ruokailu+jotain+pisti+uumoilemaan.Jos+haluat++ilman+nikkiä+kirjoittaa,+sopii+kyllä,+mutta+pienen+pieni+tuntomerkki+näin+osaamattomalle+olisi+kiva;)Tänään+laulupäivä+ja+ystävien+tapaaminen,+voikaa+hyvin+ja+kirjoitelkaa;)
  10. Huomenet+viikonalkuun+ja+puolikuuta+pian+tammikuusta+kulutettu.Nyt+se+päivän+piteneminenkin++alkaa+huomiota+saamaan,+pikkuhiljaa+se+vaan+valoisemmaksi+muuttuu,+kun+nuo+tummat+pilvet+ei+aina+vaan+yllä+olisi.Tänään+näyttäisi+kaunis+ilma+tulevan,+pakkasta+muutama+aste.Olipa+kiva+että+löysit+Noja-tuoliin+eräs+ukko+vaan,+mainitsit+pitkän+matkan+luokseni+saapumisen+esteenä,+no+tekosyitähän+nuo+puheet+on;)Leikiksi+tarkoitin,+joku+voi+tästäkin+aiheen+saada+vaikka+mihin.Tosiaan+koneeni+tuon+lähetyksen+suhteen+on+alkanut+sujumaan,+kai+se+vika+enimmäkseen+Suomi24:ssäoli.Paljon+ongelmiakin+on+taitojeni+suhteen.Istu+ihan+rauhassa+ja+kerää+voimia+Makriina,+kyllä+me+aina+ylös+päästään,+kun+ei+liian+pehmeä+ole+tuolimmekaan+ja+kaidepuut+hyvinä+apuina.Minulla+pitkään+istuen+on+vähän+vaikeaa+liikkeelle+lähteä.Ynnämuu+on+hyvä+nikki+ja+viestit+samoin,+tätä+mieltä+on+koko+porukka,+ei+minun+kehumiseksi+jää,+ei+tosin+kehumista+olekaan+vaan+totuus+ja+siksi+se+on+myös+ymmärrettävä.Kristiina+ja+km+meinaavat+vanteen+kanssa+pyöritellä,+en+minäkään+edes+nuorena+sitä+osannut+pyörittää,+oliko+Makriina+joka+samoin+totesi.No+hoikka+oli+uuma+siihen+aikaan+muutenkin+ja+sopusuhtainen+vartalokin,+nyt+ei+auttaisi+enää+vanteen+pyörityskään,+joten+tyydyn+olemaan+se+mikä+olen,+ei+tässä+missi+kisoihin+ollakaan+pyrkimässä;)Hienoa,+että+joiltakin+onnistuu+tuokin+juttu,+jalansijaa+on+saanutkin+tämä+vanne+pyöritys+myös+minun+ystävien+keskuudessa.Eliaana+reipas+nainen+olet,+eipä+tiedä+vaikka+minultakin+olisi+onnistunut,+mutta+aina+joku+toinen+homman+hoiti.Melkoisen+sitkeä+olen+minäkin+ollut,+kun+mökkinikin+ihan+itse+maalasin,+mieheni+kuoleman+jälkeen+ja+olen+kauhistellut+jälkeen+päin,+miten+sinne+harjallekin+uskalsin+nousta.Nyt+tekee+tiukkaa+jo+tikkaille+nousu.Hopeapajut+ovat+kauniita,+mutta+myös+leviävät+voimakkaasti,+väliin+on+karsittava+,+ymmärrän+että+et+raaskisi+leikata+niitä+Miaelina.Anonyymin+kirjoitus+14,04+on+hyvin+oivallettu,+tiedetty,+noin+käy+kun+tässä+iässä+rupeaisi+laihduttamaan,+lääkärinikin+saman+asia+minulle+teroitti+ja+kehotti+syömään,+jos+ruoka+maistuu.Nyt+alkaa+olla+tuo+ruuan+maistuminen+jo+vähän+heikentymään,+mielitekoja+ei+oikein+usein+enää+tule+ja+eihän+silloin+ruoka+maista,+pitää+oikein+kuulostella+mitähän+tekisinkään+tänään.Minä+onneton+kun+en+osaa+noista+teksteistä+aina+tunnistaa+kuka+on+äänessä+vaikka+hyvin+kivoja+viestejä+ovatkin,+ehkä+sini-sirkku+ruuan+kanssa+pohdiskeli+Anonyyminä.Muutenkin+tämä+Anonyymi+mielestäni+sotki+koko+kirjoittelun,+nyt+hyvinkin+ikäviä+viestejä+laittavat+ja+onko+niin,+että+yhdet+ja+samat+näiden+takana+on,+no+ehkä+ei+kuitenkaan,+onhan+asiallisia+mukana.Toivoisin+kuitenkin+jonkun+pienenkin+merkin+perässä+roikkuvan,+niin+poistuisi+arvailut.Nyt+kone+kiinni+ja+päivän+puuhiin.
  11. Huomenta+sunnuntaiaamuun,+viikot+vierii,+ei+meinaa+mukana+keretä;)Vesisadetta+meillä+ja+kolmen+asteen+lämmössä+mennään,+jokohan+on+alettava+uskomaan,+että+talvea+emme+näekään,+ei+kai+sentään+olisi+melkoinen+pettymys.Meillä+ei+myrsky+ole+riehunut,+tai+sitten+en+kuullut,+nukuin+pitkät+unet,+peräti+kahdeksan+tuntia,+harvinaista+minun+elämässä.Saunassa+minäkin+illalla+kävin,+mukava+nähdä+tuttu+km+jälleen,+et+ole+aiemmin+tainnut+Noja-tuoliin+istahtaakaan+täällä+palstalla.Nykyään+on+ilo+huomata+miesten+innostuminen+ruuan+laitosta,+kuten+Makriina+totesit+poikasikin+tekevän+ja+miksi+ei+onnistuisikin,+onhan+kokkeinakin+miehiä+pilvin+pimein.Tyttärentytön+poika+opiskelee+juuri+kokiksi+ja+tykkää+kovasti+hommasta.Eliaana+ja+Miaelina+metsureiksi+suunnittelevat,+no+onhan+se+miehinen+homma+ennen+ollut,+mutta+kyllä+se+saha+naisenkin+kädessä+pysyy+ja+ainakin+nuo+karsimishommat+hyvin+onnistuu.Hopeapaju+minullakin+silloin+mökillä+olo+aikanani+levisi+reilusti+ja+sitä+joutui+karsimaan.Ynnämuu++ja+demeter+kaupan+palveluja+pohtii,+minulla+on+aika+mukavat+ajatukset+palvelualttiudesta+ja+ystävällisyydestä,+ehkä+täällä++meilläpäin+on+vielä+hieman+kiireettömämpää+elämä,+että+ehtivät+kassatkin+hymyn+antamaan;)Totta+kun+puhutaan,+kyllä+se+luonne+kysymys+on+se+hymyn+antaminenkin,+se+tulee+herkästi+myönteisesti+ajattelevilta.Kohteliasta+käyttäytymistä+olisi+palstoillakin+syytä+opetella+ja+viestejä+laittaa+siihen+muotoon,+että+niistä+hymyn+aistii.Ei+nimi+miestä+pahenna,+vaikka+et+kyllä+mikään+raakile+vielä.+olekaan,+kun+viestejäsi+voi+lukea.Itse+en+muista+tarkalleen+nimimerkkini+syntyä,+olisiko++ckilla+ollut+varattu+ja+nuo+alku+ja+loppukirjaimen+sitten+muutin.Pioni+olin+ihan+alkuun,+mutta+niitäkin+oli+hyvin+samanlaisia+ja+kun+samaan+ketjuun+kirjoittelimme+sekaannusta+siitä+seurasi.Kukkia+rakastavana+oli+selvä,+että+kukkahan+minäkin;)Mukava+ihan+uusikin+Piipahtelija+on+nojatuoliin+löytänyt,+tule+toki+toistekin,+viestittely+on+kiva+tapa+saada+ystäviä+myös+täällä+kirjoittelun+parissa;)Neeassa+paranemisestaan+kertoilit,+hyvin+on+hoidot+tepsineet+ja+kesän+saapuessa+taas+puutarhasi+kimppuun+pääset+entistä+ehompana,+hienoa;)Korpikirjailija+selvitti,+tietoa+jakoi+blogin+ihmeellisyyksiin+ja+vertasi+myös+tätä+meidän+Noja-tulia++jonkun+asteiseksi+blogiksi,+no+voihan+noin+ollakin,+mutta+silti+uskallan+olla+hieman+eri+mieltä,+ehkä+jonkun+asteista+kirjeenvaihtoa+mieluummin.Kerrotaan,+kysellään,+vastataan+ja+omia+tapahtumia+sivutaan.Huomiota+en+myönnä+haluavani,+kyllä+tämä+jaetaan+kaikkien+kirjoittajien+kesken,+mutta+kukapa+ei+kiitoksista+iloinen+olisi,+jos+niitä+kohdalle+sattuu,+kyllä+sitä+kielteistäkin+aina+saa+osakseen.Nyt+taas+venyy+ja+venyy,+paras+laittaa+piste+tähän+kohtaa+ja+toivottaa+toiset+Noja-tuolin+suojiin.