Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+viikonalkuun,+aurinkoa+ei+näy,+mutta+tuo+luonnon+keltaisen+hehku+sen+korvaa.Olemme+saaneet+tänä+syksynä+tuota+värien+loistoa+ihailla+ja+se+vaan+vieläkin+jatkuu.+lämmintä+on+kolme+astetta,+joten+lehtien+puista+putoaminen+viipyy,+pakkanen+ja+tuuli+sitten+tekosensa+tekee.Hiljainen+on+pirtin+oven+käynti+ollut,+onko+syynä+mahdolliset+ongelmat+lähettämisen+kanssa,+ne+aika+usein+näkyy+kirjoituksissa+mainittavan+ja+minulla+ainakin+vähän+väliä.Hurskaisen+kiusana+ainakin+on+ollut,+älä+lannistu;)Omena+piirakka+on+tältä+syksyltä+tekemättä,+nyt+ostin+omenoita+ja+ne+sattui+aika+hapokkaita+olemaan,+joten+piirakka+niistä+onnistuu,+ei+kun+uuniin+vaan,+hyviä+varmaan+myös+uuni+omenoina.Maisemat+antaa+nyt+valokuvaukselle+mahtavat++näkymät,+varmaan+kuvia+paljon+otetaankin+näistä+luonnon+värileikeistä,+kuten+miehesikin+tekee+Neeassa.Toinen+toistaan+kauniimpia+kohteita,+aivan+hengästymään+väliin+laittaa;)Ynnämuu,+se+taitaa+tämä+ikä+olla+syy,+kun+joskus+väsyttää,+vaikka+ei+suuremmin+olisi+aihetta+tekemisten+nojalla,+mutta+eipä+siinä+mitään,+levätään;)Hyvin+pienikin+tekeminen+joskus+paikat+kipeyttää+ja+uupuminen+päälimäiseksi+tulee.Ihmettelen+joskus+kipu+vaivojani,+että+mistä+tulevat,+mutta+siinä+aikani+ihmetellessäni+ne+myös+katoavat,+siis+jotakin+kohtaa+olen+rasittanut+liikaa,+herkkä+kuin+lasi+taitaa+tämä+vanhus+olla,+pumpuliin+kai+käärittävä;)En+usein+tee+minäkään+noita+kääryleitä+Mira,+ehkä+joka+syksy+kumminkin+ja+nyt+sitten+poltin+pahukset++melkein+pilalle,+harmittaa,+makuhan+ei+todella+palamisen+kautta+parane,+no+kyllä+ne+vielä+syömäkelpoisia+ovat,+kun+päälimäiset+kuorin+pois.Minulla+ei+ole+kelloa,+mikä+ilmoittaisi+uuniin+kurkkaamisen+ja+uppoudun+niin+muihin+hommiin,+eikä+hajuaistinikaan+täysillä+toimi,+näin+usein+uuni+ruokien+kanssa+käy.Tarkemaksi+olisi+ruvettava+ja+ei+muita+puuhia+samanaikaisiksi.Näin+se+on+viikko+tältä+osin+aloitettu+ja+nyt+pyykin+silitykseen,+olen+pessyt+kaikki+pois+ottamani+verhot+ja+liinat,+muun+pyykin+lisäksi+silityskasa+isoksi+tullut,+mutta+tekemällä+sekin+homma+hoituu.Oikein+mukavaa+ja+raikasta+viikon+alkua,+toivon,+että+se+kaikille+toisi+iloa+päiviin;)
  2. Huomenta,+sunnuntaipäivää+tässä+aloittelen,+kirjoittamista+myös,+saapa+nähdä+lähteekö.Vettä+ei+sada+tällä+hetkellä,+mutta+harmaa+on+taivas+ja+kostealta+ulkoilma+näyttää.Ajattelin+tässä,+että+kyllä+näitä+ukko-vaan+ihmisiä+saisi+olla+tiheämmässä,+joilta+apua+saisi+näihin+ongelmiin.Kannattaa+muuten+apua+sitkeästi+antaa,+eihän+koskaan+tiedä+mikä+hetki+sen+romantiikan+peliin+istuttaa;)Miksihän+meitä+kiusataan+näillä+uudistuksilla,+mitkä+ei+valmiita+vielä+ole,+minäkin+etsin+sitä+"kommentoi"+paikkaa+mistä+viesti+löytyisi+,+ei+muuten+nytkään+näkyvissä+ole,+joten+en+etsiä+piilosta+osaa.Kun+kirjoituksen+aloittaa++on+näkyvissä+mutta+kirjoituksen+aikana+häipyy+ja+ei+lähettämisen+yhteydessä+palaudu.No+mitäpä+näitä+kertaa,+on+kuin+on+ja+onhan+hurskainen+kohtalo+toveri;)Ynnämuu+sai+kuitenkin+homman+kuntoon,+niinhän+he+jotka+jotain+osaavatkin.Sauna+oli+tervetullut+minunkin+iltaani,+alkoi+joka+kohta+kehosta+kipua+tuntea+ja+löylyssä+vähän+helpottaa,+kai+sitä+kuumuuden+kohdatessa+elimistö+rentoutuu.Viimeinen+urakka+tuli+tehtyä,+matot+ja+ruukut+putsattu.Sini-+sirkku+jaksaa+seuraa+pitää+ja+konekin+sinulla+toimii,+osaava+olet+kaikin+puolin+en+muista+koskaan+sinun+näitä+ongelmia+esiin+tuoneen.Mira,+näin+ne+jatkuvasti+minullekin+noita+ostamisia+tarjoaa,+yhden+kerran+olen+jotakin+ostanut,+mutta+heti+kohta+tuli+uusi+tarjous,+joten+jätin+ostamiset+väliin,+nyt+näkyy+omia+aikojaan+huoltavan+ja+raportteja+tekevän,+siis+Avast.Huolettavaa+kyllä+näkyy+riittävän.Nyt+sitten+kaalikääryleiden+tekoon,+siihen+nyt+aikaa+riittää,+ovatkin+hieman+suuritekoisempia,+mutta+kannattaa+odottaa;)Jännitys+tiivistyy,+lähteekö+vai+ei,+kaikki+on+tehty+mitä+on+pitänyt,+nyt+sitten+Suomi24+vastaa+lopusta,+leppoisaa+sunnuntaipäivää+pirtissä+piipahtavat.
  3. Huomenta+ja+terveiset+täältä+sumuisesta+ja+pimeästä+Savosta.Sadetta+varmaan+tänään+tulee+minun+harmiksi,+kun+parvekelasit+pesemättä+ja+pesijä+juuri+täksi+päiväksi+sovittu,++no+pestään+satoi+tai+paistoi.Raakile+vielä.+kaksi+2.20+sentistä+huivia+neulottu,+ei+ole+kuin+neljä+tekemättä,+kamalan+homman+otin,+mutta+onhan+jouluun+vielä+aikaa.Mielellään+sitä+jälkeläisilleen+tekee,+jos+kelpaa+mummon+tekemät,+kyllä+minäkin+pienimmälle+jo+kaksi+koko+pukua+neuloin.Siinä+käy+hullusti,+jos+saksilla+lyhentää,+ei+aikaakaan,+kun+sormien++ja+koko+käsineen+osuus+purkautuu;)Mira+kyselit+onko+pirtti+ollut+aina+Kahvipirtti,+näin+muistelen+olleen.Alkuaikoina+olikin+vilskettä,+saattoi+olla+neljäkin+pirttiä+yhtä+aikaa+palstalla+ja+siksi+tuo+numerointi+piti+laittaa,+että+aina+se+uusin+löytyi,+hauskaa+oli+silloinkin,+nyt+vähän+totisempaa+asiaa+on+kirjoiteltu.Sini-sirkulla+vilkasta+tuo+kanssakäyminen+suvun+kanssa,+kivahan+se+on+ja+jos+sukua+on+paljon+tämäkin+onnistuu.En+ole+automaatilla+rahan+saamisen+kanssa+vaikeuksissa+ollut,+joskus+on+sattunut,+että+koko+kone+on+suljettu+jostakin+syystä.Kohtahan+ne+poistuvat+koko+automaatit,+rahaa+pitää+tilata+ja+kotiin+tuodaan,+en+kyllä+jaksa+tätä+tapaa+ymmärtää+ja+en+usko+sen+toimivuuteen.Ei+läheskään+kaikissa+paikoissa+tuo+kortin+lähipalvelu+vielä+toimi+ja+riittääkö+rahat+kaupoissa+kun+kaikki+käteistä+sieltä+nostaa,+nähtäväksi+tämäkin+asia+jää,+ehdinkö+sitten+kokemaan+senkin.Tosin+olen+nostanut+pieniä+summia+kaupan+yhteydessä,+kun+en+viitsi+kävellä+automaatille,+se+on+onnistunut.Syksyä+todella+eletään,+vaahteran+lehti+meressä+minäkin+tallustin+mattotelineelle,+tuli+mieleen+lasten+ilot,+kun+lehtikasoihin+saivat+hyppiä.Kaunis+on+ruska+täällä+meillä,+harvoin+on+näin+kauniina+ollutkaan.Nyt+odottamaan+kaveria+loppusiivouksen+avuksi,+ihan+tunne+on,+kun+iltaan+pääsen+ja+kaikki+on+valmista+talven+odotukseen.Pari+mattoa+pesasen+huomenna+ja+ne+ruukut+parvekkeelta+joista+jo+kerroinkin,+sitten+vaan+istun+ja+nautin;)Miten+on+teillä+valmistauduttu+talven+tuloon,+pakkaset+täynnä+ja+siivoukset+tehty,+vai+miten?
  4. Huomenta,+uusi+päivä+alkamassa+ja+uudet+yritykset.Kiitos+kaikille+myötäelämisestä+ja+nyt+olen+taas+kerran+päättänyt+olla+ruikuttamassa,+osaan+tai+en+osaa,+siihen+on+tyytyminen.Ramoona+mainitsit+jossakin+muokkauksen+epäonnistuvan,+tai+sellaista+mahdollisuuttakaan+ei+ole,+nyt+tunnustan,+että+tuo+"kopio"+minulla+niin+piilossa,+että+en+löydä+ja+jos+löytyykin,+on+harmaana,+ei+toimi.Se+siitä,+nyt+tyydyn+osaani+ja+kirjoitan+ja+lähetän,,,jos+onnistuu.+Optimisti-orvokille+tervehdys+ja+kiitos+"valopisaroista"+niitä+tarvitaan;)Kaikki+jaksatte+nostatella+mielialaani+ja+siitä+olen+hyvilläni,+joskin+en+nyt+aivan+surun+syövereissä+täällä+kuljekaan,+harmia+lykkää+tämä+oma+itseni+ja+tyhmä+pääni,+kun+siellä+ei+opit+pysy,+vaikka+kuinka+yritätte+auttaa.Tuosta+vastailusta+sen+verran,+että+haluaisin+kaikki+huomioida+jollakin+tapaa,+sillä+on+joskus+pientä+harmia+tullut,+kun+joku+jää+väliin,+vaikka+eihän+se+nyt+varmaan+niin+vakavaa+ole+ollut.Kiva+kuitenkin+palaute+antaa,+monta+kertaa+ihan+mukavasta+viestistä.Makriina+sanoit,+että+voisin+"tuuraajaa"+pyytä,+sehän+sopii,+kuka+vaan+voi+toimia+aamun+avaajana,+myös+pirtin+alkajana,+jotenkin+se+vaan+on+jäänyt+minun+osalle.Onko+niin,+että+olen+kaikkein+joutavin+tähän+hommaan;)Kieltämättä+tämä+kirjoittelu+aivoja+jonkin+verran+työllistää+ja+näin+koen+sen+itsellenikin+hyväksi.Eilen+pelasimme+Skippoa+kahdeksan+hengen+voimalla+ja+pari+tuntinen+meni+nopsaan+ja+nauraminen+pelin+tiimellyksessä+sai+osansa.Nyt+kokeilen+onneani+ja+lähetän+viestin,+jos+pelaa+koen+onnistumisen+iloa+ja+yrittämisen+halua+edelleen.Kaunista+päivää+kaikille,+täällä+on+toivossa+auringon+paistetta.
  5. Huomenta+viikon+alkuun,+harmaa+taivas+ja+kostealta+sää+näyttää,+vajaa+viisi+astetta+lämpöä.Katselin+sää+karttaa+ja+sinne+etelän+suunnalle+aurinkoa+näytti,+jospa+se+ehtii+tännekin+tulla.Aion+yhden+huoneen+isomman+siivouksen+tehdä+ja+ikkunaakin+yritän+pestä,+voisi+lupautunut+pesijä+selvitä+vähemmällä.Parvekelasit+on+niin+työläs+homma,+että+aikaa+siinä+menee,+verhojen+kiinnittämisen+myös+auttajalle+suosiolla+jätän.Tuosta+tasosta+en+osaa+sanoa+mitään,+ei+kai+kovin+tasokasta+ole+ollut+koskaan,+ei++mitään+hienouksia+ole+vaadittu,+palstalta+löytyy+niitäkin+ketjuja,+joissa+tasoakin+löytyy,+mennään+pirtissä+aivan+maata+myöten;)Olen+myös+sitä+mieltä+ja+kokenutkin+olen,+että+ihmeellisiä+on+nämä+tekniikan+ihmeet,+tapahtuu+kaikenlaista,+joita+ei+ymmärrä+ja+sitten+taas+on+kaikki+hyvin,+no+näillä+mennään.Taitaa+noita+parannus+yrityksiä+olla+kaiken+aikaa,+milloin+onkaan+täysin+valmis.Minä+jo+ihmettelin,+että+mistä+noin+sporttisen+näköinen+mies+pirttiin+on+ilmaantunut+prinkkala+nikillä,+mutta+huokasin+helpotuksesta+tuttu+ja+turvallinen+hurskainen+siinä+onkin;)Ei+sillä,+kyllä+ne+sauvat+hyvät+on+ja+todella+muotiin+kuuluvat,+käytä+vaan+edelleen+joskus+hymyilyttää+noiden+teho,+kun+perässään+vetävät,+kai+tarkoitus+on+askellusta+saada+aikaan,+ryhtiä+suoristaa.Liike+se+yllä+pitää.Oikein+kihahti+vesi+kielelle,+kun+karpaloista+ynnämuu+kirjoitit,+on+vähän+liian+happoisia+siltään+syötäväksi+minulle,+mutta+terveellisiä+olisivat+ja+jälkiruoka+mitä+parhain+niistä+syntyy.Kauniin+värisiäkin+ovat.Tuo+nurkkakaappi+on+nyt+jäänyt+täyttämättä,+mutta+eipä+suurempaa+surua+siitä,+kaikki++muu+on+tarjoilussa+huomioitu,++teetä+ja+kaakaota,+aivan+kuin+live+kahviloissakin,+nimi+saattaa+hämätä.Joten+Mira,+nauti+teekupponen+ja+lämmittäähän+se+mieltä+sekin,+jospa+seuraan+tulisi+Kahvipirtin+kannattajakin;)Messu+tapahtumat+on+mukavia,+tarjontaa+monen+muotoisena,+Ramoonan+messu+käynnillä+kirjat+pääasia+ja+lahja+ideoita+tuli+kivasti.Telkkarista+minäkin+näin+tapahtuman+ja+Jenni+Haikion+myös,+on+kuin+nukke.Tanssii+tähtien+kanssa,+sen+katsoin+ja+oli+riemastuttavia,+ihania,+mutta+myös+pettyneitä+ilmeitä,+niin+se+on,+aina+ei+onnistuminen+ole+matkassa.Täällä+on+perustettu+faseen+myönteiset+asiat+ryhmä+koti+paikkakunnastamme+ja+mukavasti+on+kiitosta+löytynyt.Vaihteeksi+kiva+etsi+jotakin+myönteistä+sanottavaa,+kun+aina+tuppaa+ne+kielteiset+esillä+olevan,+luonto+on+puhuttanut+kovin+ja+näin+se+on+kaunista+ympäri+suomea,+kuten+Ramoonakin++huomioit.Onneksi+ei+sada+ja+minä+tyttö+rupean+siivoamaan+katosta+lattiaan+tätä+huonetta,+missä+aina+kirjoittelen.Joku+on+kysynyt+miten+aina+on+siivottava,+vaikka+yksin+elelet,+se+vaan+on+niin+kumma,+kun+pölyä+kertyy+yksin+eläenkin;)Takasauvaa+ei+ole+minunkaan+käteeni+täällä+livenä+sattunut,+mutta+rehellisesti+luuttua+heilutan+ja+puhdasta+tulee,+sini-sirkku;)Nyt+hommiin,+jospa+tikkailla+pysyisin;)
  6. Huomenta,+räntäsadetta+ja++viileää,+sitähän+tämä+syksy+meille+suo+tässä+vaiheessa,+katoilta+näkyy+jotain+vaalea,+mutta+maahan+ei+ole+kertynyt+mitään+veden+lisäksi.Kahden+lämpö+asteen+voimilla+aamu+on+aloitettu+ja+hommat+hyvällä+alulla.Eilen+en+saanut+itseäni+ulos,+mutta+tänään+on+asioita+lähdettävä+hoitamaan,+posti+ja+kauppa+ohjelmassa,+katson+jos+jaksan+tori+ilmettä+mennä+katsomaan.Aina+sieltä+verskinpää+vihannesta+ja+muuta+saa,+kuin+kaupasta,+tosin+joskus+vähän+hintavampaa.Niin+sitä+on+Kamelian+kukkien+kasvattajalla+jo+kevät+mielessä,+niinhän+se+on+oltava,+jos+aikoo+kukat+ajallaan+kukkimaan+saada.Ei+tarvitse+minunkaan+pihan+nurmea+ajella,+pääsevät+huoltajat+vähällä,+no+noita+lehtiä+puhallettavaksi+siltä+osin+kylliksi,++kaunis+vaahtera+ne+työt+lisää.Ynnämuulla+on+nyt+hommat+hanskassa,+aika+hyvin+täällä+myös+pelaa,+joskin+oma+kone+voi+joskus+niskuroida,+ja+ehkä+hieman+oudolta+näyttää+nuo+paljot+kirjotukset,+mutta+pitäähän+sitä+oppimisen+leikissä+mukana+yrittää+olla,+kun+meitä+vanhoja+joskus+moititaan,+että+emme+osaa+uudistua.Toisaalta,+hyvä+jos+nuo+vanhatkin+opit+päässä+pysyisi;)Kaappien+kätköistä+yllätyksiä+löytyy+ja+ehkä+tarpeettomia+esineitäkin,+kuten+Makriina+mainitsit.Minulla+sellainen+taikinakulho,+iso+ja+painava+myös+hyllyssä+ja+harvoin+tulee+käyttöön+otettua,+pitäisi+aina+olla+esillä,+tulisi+käytettyä.Voihan+sillä+tehdä+paljon+muutakin,+kuin+taikinoita,+mutta+yhden+henkilön+talouteen+aivan+turha+väline,+se+että+kaivaisin+sen+esiin+pikemmin+alustan+tarvittavan+taikinan+käsin.Noissa+piha+töissäkin+on+erilaisia+tapoja,+eihän+ne+maatumaan+ehdi+ne++kukkien+jäännökset,+mutta+ehkä+suojana+voisivat+olla,+tuleville+aroille+kasveille,+joskushan+peitetään+havuilla+istutuksia.On+tietenkin+kosteana+syksynä+hyvä+tuhon+auttajakin+kaikki+jäännökset,+märkänee+kosteudessa+juurakot+ja+mukulat.Hyvin+toimi+presidenttimme+saaden+myönteisen+kuvan+itsestään+ja+mainetta+suomelle,+rauhallinen+ja+asiallinen+on+toiminnoissaan+kotonakin.Mira+noita+nopeuksia+pohti,+minulla+joskus+hidastelee+kone+valtavasti+ja+jonkun+ajan+päästä+pelaa+kuin+rasvattu,+minun+tekemättä+mitään;)Ehkä+ne+suojaukset+jotakin+auttaa+ja+hommia+tekevät+koneen+levossa+ollessa.Nyt+näyttäisi+sää+kirkastuvan,+jokohan+onnistuisi+kuivin++vaatein+ja+kengin+ulkona+asioida,+voihan+tämä+olla+ohi+menevä+ilmiö,+harmaalta+edelleen+näyttää,+mutta+onneksi+ei+sulamisen+pelkoa+meikäläisellä;)+Viettäkää+mukava+päivä+ja+ilon+aiheitakin+varmaan+löytyy,++liityin+minäkin+juuri+ryhmään,+jossa+näitä+kiitoksen+kohteita+kaupungistamme+yritämme+löytää,+kielteisten+valitusten+vastapainoksi.
  7. Huomenta,+tosi+pimeään+aamuun+ja+sateeseen,+kolmen+asteen+lämpötila,+kyllä+nyt+on+pakko+uskoa,+että+kesä+ja+syksykin+alkaa+olla+ohi.Onhan+nuo+lehdet+vielä+osin+puissa+ja+väritkin+loistaa,+mutta+tämä+pimeys+ihan+yllätti,+olen+kyllä+aikaisisakin+tätä+viestiä+kyhätessä.Hurskainenkin+löytänyt+pirttiin,+kyllä+ne+salasanat+on+pakko+kirjata+ylös,+eihän+niitä+millään+muista.Minulla+pitkä+lista+salasanoja,+kun+jotakin+harvoin+käyttää,+eivät+kelpuuta,+uusi+on+keksittävä,+aika+hankalaa+välillä.+On+se+tuo+puulämmitys+huusholli+paljon+mukavampi+hengittää+ja+lämpö+hellii+aivan+toisin+kuin+keskuslämmitys+taloissa.Maton+pesua+minullakin+mielessä,+pari+lyhyempää+mattoa+aion+pestä+ja+samalla+pyykkituvassa+isot+ruukut+parvekkeelta+pesen,+ensi+kevääksi+valmiiksi.Sisällä+hankalia+pestä,+kun+pienet+pesupaikat.Näitä+syksyn+hommia+sitä+taas+tehdään,+se+ikkunanpesukin+ensi+viikolla,+toivottavasti+sää+kuivaa,+onnistuisi+pesu.Pyykkituvassa+niin+helppo+pestä+mattoja,+kun+lattialle+heittää+ja+pitkävartisella+harjalla+huiskii,+huuhtominenkin+onnistuu+isossa+altaassa,+vanhan+ajan+kunnon+pyykkitupa+meillä+onkin.En+vielä+koskaan+ole+mattoja+pesettänyt,+vaikka+joskus+jo+mietityttää.Sini-sirkku+flunssaisena,+ikävää.Olen+nuo+++flunsatkin+saanut+ohitettua,+en+rokotuksiakaan+ole+ottanut,+mutta+en+kehumaan+rupea,+voi+se+iskeä+kerran+minuunkin.Minun+rupesi+mieli+eilen+tekemään+munakokkelia+ja+tuumasta+toiseen,+sian+kylkeä+pieni+määrä+pannulle+ja+munamaito+päälle+ja+kiehutus,+suola+ainoa+mauste,+ja+jopa+oli+hyvää.Minulle+näitä+vanhoja+kotona+tehtyjä+ruokia+aina+silloin+tällöin+mieli+tekee.Samat+aatokset+kuin+Miralla+oli+minullakin,+hieman+ihmettelin,+että+kahdesta+talosta+yhtä+aikaa+on+joku+kuollut,+kunnes+näin+lippuja+muualtakin+ja+sitten+sytytti,+surullinen+tapahtuma+taas+sitten+jo+melko+läheltä+kosketti.Minkä+vahingon+nuori+mies+tekikään+itselleen+ja+läheisilleen,+puhumattakaan+uhrien+kohtaamasta+kohtalosta.Mikä+kumma+ajaa+näihin+tekoihin?Nyt+pirtissä+kaikki+hyvin,+väki+on+taas+kokoontunut+ja+viestejä+jään+odottelemaan.Uhmaisiko+säätä+ja+torille+lähtisi,+onhan+noita+sadevaatteita+sekin+reissu+mahdollista+heittää.Nyt+päivä+alkaa+valkenemaan,+mutta+eipä+ilman+valoja+taida+työt+tänään+onnistua,+sitä+katson+ja+jotain+kuitenkin++yritän+tänäänkin+aikaan+saada,+heippa!
  8. Kyllä+ne+vaan+nuo+entiset+kujeet+mukana+pysyy+koneellakin;)jatkanpa+nyt+tuosta+ensiksi+korjaus+piti+olla+ihaillut+ja+jatkoa,+että+kaiketi+elämä+niin+kiihkeää+oli+ei+ihailuun+aika+riittänyt.Aika+kaikelle,+nyt+vuoro+syysvärien+ja+luonnon+ihmeellisyyksiin.Lupa+sille+vesisateelle+on+nöyrästi+vaan+annettava,+ei+ehkä+niitä+"akkoja"+kuitenkaan+niskaan+toivoisi+tulevan;)Noin+se+käy,+kun+varusteet+ei+sään+mukaisesti+päälle+satu,+kuten+Miaelina+kertoi,+tuulessa+ja+pyörällä+ajaen+ei+sateenvarjostakaan+paljon+apua+ole.Kuivaa+ne+vaatteet+syksysateenkin+jälkeen+kuivaksi+saa,+kun+sanonta+kuuluu,+että+kyllä+kesä+kuivaa+mitä+kasteleekin,+näin+sisällä+myös+vaatteet+kuivaa+tähänkin+aikaan.Jos+nyt+joku+vaikka+ei+tätäkään+asiaa+tiedä;)Johan+minä+sanoin,+että+kyllä+ynnämuu+saa+koneensa+toiminta+kuntoon,+toista+olisi+minun+kanssa.Kiva+kuulla+ja+nähdä+viestisi+jälleen,++elämä+on+tolpillaan,+kun+vielä+Hurskainenkin+paikalle+ilmaantuisi.Onhan+heitä+paljon+toisiakin,+jotka+ei+joka+päivä+pirttiä+muista,+mutta+nämä+miesten+poissa+olon+huomaa+helpommin,+niin+vähän+noita+pirtissä+käy,+harmi+sinänsä.Kiristiinalla+nuo+hommat+meinaa+kertyä+kaikki+samoille+ajoille,+mutta+siitä+ne+kaikki+ajallaan+toteutuu+ja+kun+kirjastoauto+vielä+luku+hommia+lisää,+mikäpä+on+ollessa.Työt+ei+lopu+tekemällä,+mutta+onhan+hyvä+välillä+roskatkin+viedä;)Ehkä+on+viisautta+olla+kertomatta+liian+tarkkaan+kaikkia+hommiaan,+vaikka+ei+minulla+mitään+vastaankaan+ole;)Nyt+on+tilhet+löytäneet+nämä+maisemat+ja+pihlajien+puhdistus+täydessä+käynnissä+ja+saapa+sitä+kadulla+kovin+reippaasti+astuen+varoa,+ettei+liukastu+niiden+pudottamien+marjojen+liukuesteisiin.Ihana+lähitulevaisuus+tiedossa,+ei+mitään+suunnitelmia,+elän+kuin+pellossa;)Olkaa+ahkerina,+tai+vaihtoehtoisesti+minun+mallin+mukaan;)
  9. Huomenta+jälleen+ja+sää+hieman+parempi+kuin+eilen,+vettä+satoi+koko+eilisen+päivää,+jäi+kauppa+reissukin+tekemättä.Tänään+kerho+päivä,+sinne+kohta+puoliin+suuntaan,+ohjelmaakin+itse+suoritan,+siis+yksin,+tuppaa+joka+kerta+jännittämään,+vaikka+hulluahan+se+on;)No+onnistuu,+tai+menee+pieleen,+ei+muuta+mahdollisuutta+ole,+valmis+teksti+on+esitettävänä.Kaikilla+huoli+ynnämuun+viestittelystä+uskon+,+että+kyllä+se+siitä,+ei+aikaakaan,+kun+ynnämuu+mukaan+tulee;)Hurskaisen+näkyvyys+melko+huono,+miksikähän!Olen+tuota+kestävyyttä+noiden+ulkolaisten+omenien+kohdalla+ihmetellyt+minä+myös,+kuorinkin+ne+kyllä+aina,+mutta+kyllä+sitä+myrkky+ainetta+kasvu++aikaan+myös+itse+omenaan+menee,+sillä+kaiketi+on+ruiskutettu+myös+kasvun+aikana.Tuo+onkin+hyvä+keino+myös+lannoituksen+puoleen,+kun+kasvit+talven+lumen+alla+luovuttavat+elonsa+uuteen+kasvuun.Hapankaali+on+hyvä+lisuke,+kun+sitä+vastoin+isot+kaupat+on+kauhistus,+anonyymi;)Aivan+samoin+olen+yrittänyt+minä+myös+vaatimattomasti+olla+iso-mummi,+joka+ei+huomiota+kaipaa,+mutta++mukavaa+jos+kumminkin+muistavat;)En+millään+ihmeellä+haluaisi+mennä+suuriin+kauppaketjuihin,+laistoin+Matkuksen+kaupan+käynninkin,+jäätelö+annokseen+alakerrassa+nautin,+on+tuokin++jo+melkoisen+iso+kauppakeskus.Peloteltu+on,+ettei+sieltä+ulos+osaa+ja+minulla+melkoisen+huono+suunta+vaisto,+joten+uskon+oikealla+ja+en+mene+tuollaisiin+ansoihin;)Tuosta+BB-talostakin+olen+vain+puhetta+kuullut,+ei+houkuta+katselemaan.Kyllä+se+komposti+multa+oma+tekemästä+kompostista+onkin+vahva+ja+hyvä+kasvun+apu.Toivottavasti+kaikki+aikomuksesi+meni+tappiin+Makriina;)Nyt+sitten+tuo+ainainen+harmin+aihe,+hiusten+kuntoon+saaminen+on+aloitettava+ja+pientä+muutakin+on+yritettävä,+näin+se+päivä+taas+alkuun+saatiin,+tulkaa+viestittelemään+ja+voikaa+hyvin!
  10. Huomenta+täältä+Savon+puolelta+jälleen+ja+vettä+sataa,+hyvin+harmaa+taivas+ja+tätä+herkkua+luvattu+koko+viikoksi.Hyvin+alkaa+lokakuu,+nimensä+veroisesti,+lämmintä+kuitenkin+kaksitoista+astetta.Mukavasti+alkoi+viikko,+eilen+onnistuin+huivin+loppu+suoralle+neulomaan+ja+urakka+hyvässä+vauhdissa.Jouluun+asti+aikaa,+että+ehtii+väliin+huilatakin;)Myötätuntoisin+tuntein+minä+myös+ynnämuun+harmeihin+osaa+otan,+mutta+pistokokeita+tehden,+yllätys+voi+tulla.Minulla+katkeaa+kirjoitus+kesken+rivin+ja+hyppää+toiselle+riville+ja+kun+näppäimiä+joudun+katsomaan,+menee+pitkä+pötkö+poistettavaksi,+no+joku+kiusa+se+aina+on+oltava.Tänään+oli+kiva+yllätys,+kirjautuminen+oli+valmiina,+se+jo+huokaisun+sai+pintaan,+aika+on+kallista+ja+kirjautuminenkin+vie+aikaa;)Mira+kerroit+hautajaisista+ja+serkkusi+vaimon+surusta.Kyllä+se+aikaa+vie,+ennen+kuin+palautuu+elämän+rytmi,+ikävä+ja+suru+kalvaa,+vaikeaa+oli+minullakin,+vieläkin+melkein+päivittäin+muistoissa+mieheni+mukana+kulkee,+hänen+kuvansa+kanssa+keskustelen.Monen+monet+puuhat+hänen+tekeminään++aina+esiin+tulee+ja+se+tuo+kysymyksiä,+miksi+emme+saaneet+kulkea+kaksin+tätä+elomme+matkaa.Pakon+edessä+on+annettava+surun+kokemiselle+periksi+ja+vain+muistoja+elämän+matkan+varrelta+muistella,+kummasti+ne+kultautuvatkin,+hyvin+vähän+ikäviä+mieleen+tulee,+olihan+toki+niitäkin.+Hankalaksi+on+tuon+olkapään+vuoksi+elämä+Hurskaisella+mennyt,+en+osaa+mitään+vasemmalla+kädellä+tehdä,+voin+kuvitella+sen+kömpelyyden+myös+sinun+käytössäsi.Miran+kanssa+kohtalo+kavereita,+kova+kohtalo+myös+tuo+nivel+vaiva,+mistä+Mira+kertoili.Nivelissä+ne+vaivat+minullakin,+mutta+vielä+olen+kutakuinkin+saanut+käsitöiden+teon+onnistumaan,+vaikka+aika+usein+puikkoja+lattialta+etsin.Levolla+varmaan+apua+tuohonkin+tilanteeseen+ja+särkylääkkein,+mitä+ei+kyllä+mielellään+suuhunsa+laittaisi,+ainakaan+minä+en+hevillä+niitä+ota.Nyt+sitten+sisähommia+Hurskainen,+siinäpä+saattaa+olla+apu+olkapään+hoidolle.+kun+ulkotyöt+voimia+koettelee,+eikä+sadesää+suosi+ulos+menoa.Miaelina+viestinsä+kadotti,+niin+on+käynyt+minullakin+usein,+mutta+uutta+olen+putkeen+laittanut,+kun+aika+on+myöten+antanut.Makriina+kirjoitti+noista+Viron+voiteista,+olen+niitä+jokusen+tuubin+minä+myös+ostanut,+kun+yllytys+hullu+olen,+mutta+enpä+apua+ole+kokenut+saavani.+Myös+noita+sisäisesti+syötäviä+vitamiineja+olen+ostellut+ja+ottanutkin,+en+tiedä+onko+apua+ollut,+voi+olla,+tai+sitten+ei,+olisiko+kivut+suurempia+ilman+niiden+käyttöä,+mistäpä+sen+tietää?Suonenvetoa+harvoin+tunnen,+mutta+kyllä+sen+olen+myös+kivuksi+saanut+tuntea.Laulelupäivä+tänään,+vaihtelua+tuon+telkkarin+edessä+istumiselle,+yritän+ohjelmoida+päivääni+pienin+erilaisten+tekemisten+parissa,+että+en+ihan+istuma+asentoon+muutu.Älkää+antako+sateiden+masentaa,+kyllä+se+siitä+iloksi+muuttuu+ja+toivottavasti+ynnämuukin+saa+koneensa+toimimaan.Nyt+sataa+vettä+oikein+toden+teolla,+hyvä+puoli+siitäkin+on,+kun+täyttyy+kaivot+ja+järvien+pinta+nousee,+siis+ilon+aihe+tuokin;)
  11. Huomenet+syyskuun+viimeiseen+aamuun,+huomenissa+jo+lokakuu+alkaa,+miten+lokaisena+se+nähdään.Pilvistä+on+tänäänkin+ja+jotakin+tihkua+taivaalta+tulee,+sureeko+syksy+kesän+loppumista?Huomenna+on+tyttären+pojan+syntymäpäivä,+se+ilon+suvullemme+aikoinaan+toi.+Hurskainen+mainitsit+taivaaseen+menosta,+en+usko+että+muutama+kirosana+olisi+esteenä+sinne+pääsyyn;)Mukava+että+joskus+joku+homma+hoituu+vähän+helpommalla,+mitä+on+kuvitellut,+kyllä+ne+vaivat+monesti+kovin+rajoittavia+on.Kohtalo+kavereita+löytyy,+kuten+viesti+esiin+toi.Voi+harmi+tuo+ynnämuun+ongelmaa,+en+jaksa+uskoa,+etteikö+jostakin+apua+löytyisi,+eikös+ne+nuoret+nämä+hommat+osaa+ja++varmaan+apua+antavat.Ikävältä+tuo+"kyllästymisesi"+kuulosta,+vaikka+ymmärrän+kyllä+miten+turhauttavaa+on+yrittää+ja+aina+epäonnistua.Kuitenkin+toivon+ja+uskonkin,+että+kaikki+ajan+kanssa+selviää.Neeassa,+tuliko+kuhmuja+päähän,+hankala+niiltä+yläoksilta+on+omenoita+alas+saada,+kolhiintuvatkin,+kun+korkealta+putoavat.Eikös+joku+pussi+systeemi+ole+kehitetty+siihen+hommaan?Niska+se+meinaa+estää+minunkin+neulomiset/+virkkaamiset,+mutta+en+anna+helpolla+periksi,+ikkunan+pesusta+kyllä+meinaan+laistaa.Nopea+olet+demeter+keräämään+ja+puolukassa+sitä+voikin+hyvin+harrastaa,+on+niin+mukava+kerättävä,+jos+vielä+runsaasti+on+tarjolla.Kaiholla+muistelen+minäkin+niitä+punaisena+pursuvia+mättäitä+silloin+kauan+sitten.Minulla+on+toivoa+vielä+kastemekon+helmaan+saada+nimi+lisättyä,+toinen+poikani+tyttäristä+lupasi+näin+ja+jos+elon+päiviä+riittää,+saattaa+se+viides+polvi+aloittaa;)Tällä+viikolla+kanervat+viemme+haudalle,+kohta+jo+lumi+tulee,+joten+kiirekin+alkaa+olla,+kesähoito+onkin+seurakunnan+hotteissa.Kyllä+ne+geenit+jossakin+muodossa+tuppaa+esiin+tulla+jälkeläisten++näkymissä,+kuten+Ramoona+kerroit.+peritään+niin+hyviä+,kuin+huonojakin+taitoja+ja+osaamisia..Niin+se+astuu+minun+tyttärentytön+poika+myös+armeijan+leipiin+ensi+vuonna.Kutsunnoissa+kävi+ja+rajavartioon+menee,+kai+tämä+oli+toivomuskin,+en+ymmärrä,+en+osaa+noita+armeijan+nimityksiä,+jotakin+semmoista+se+oli+ja+sukat+jo+odottaa+armeijan+saappaisiin+astujaa;)Makriina+ja+sini-sirkku+tuota+käsin+tekemisen+taitoa+ihmetteli,+se+vaan+on+niin,+että+meille+itse+kullekin+joku+"kyky"+annetaan,+minulla+se+on+käsityöt,+tosin+en+taitajaksi+lukeudu,+ihastelen+kovasti+heitä+jotka+tekevät++puikoillakin+taideluomuksia.Intoa+on+enemmän+kuin+taitoa,+mutta+sukka+on+kyllä+se+työ,+jonka+minä+uskallan+sanoa+onnistuvan.Paljon+olen+jos+minkäkin+laista+yrittänyt,+kangaspuilta+ja+merkkauksen+tiimoilta,+kudoin+seinävaatteen+ja+merkkasin+sen+surutyönäni,+nimeltään+on+Apila.Askartelu+on+myös+hyvä+ajan+kulu+ja+sitä+yrittelen+vaihtelevin++tuloksin,+kohta+se+alkaa+taas+se+jouluinen+puuhastelu.Joulun+hommat+on+jo+hyvällä+vauhdilla+käsitöiden+suhteen,+eihän+ne+hetkessä+valmistu+ja+nämä+huivitkin+joista+kerroin+tulee+pukin+konttiin.Huomasin+nuo+poistot+tuolta+välistä,+hyvä+että+ylläpito+seuraa,+palstalla+siihen+onkin+paljon+aihetta.Nyt+on+selvittävä+muihin+hommiin,+ei+laiskan+päiviä+enää+ennen+joulua+monia+ole,+muuten+hukka+perii.Oikein+innostavaa+viimeistä+päivää+ja+uuden+kuun+alkua,+toivottelen+täältä+Savon+puolelta.
  12. Sunnuntaiaamun+hiljaisuutta,+unia+riitti+seitsemään+asti,+kai+se+eilinen+Kuopion+matka+voimat+vei,+tuli+polvia+todella+rasitettua.Sää+puolipilvinen,+ei+sada+ei+paista,+tuuli+näkyy++myös+oksia+liikuttavan.Koneistanne+olette+kertoilleet,+minulla+tämä+taitaa+olla+kolmas+kone,+joten+voisi+odottaa+jo+uuden+koneen+hankinnan+olevan+ajankohtainen+kohta+puoliin.Varmaan+poikani+pöytäkoneesta+se+alkoi,+ensin+pelailin+ja+sitten+rohkenin+aloitella+myös+näitä+muita+seurailemaan.Makriinan+tavoin+olen+aivan+ulalla+näiden+laitteiden+kanssa,+vaatisi+aivan+alusta+aloitettavan+tutustumisen,+että+tietäisi+ja+tuntisi+edes+kaikki+nimikkeet,+mikä+mitäkin+tarkoittaa.En+jaksa+kiinnostua+niin+paljon,+että+saisin+kaiken+osattavan+päässäni+pysymään,+aika+usein+kävi+minullakin+alan+opettaja+neuvomassa+ja+pelasti+monta+kertaa+pulasta,+ohjeistikin,+mutta+kun+ei+päässä+pysy,+minkäs+teet.Onnea+eteenkin+päin+koneesi+kanssa+Hurskainen,+ja+vielä+kerron,+että+meillä+täällä+päin+huomenna+eletään+kuin+viimeistä+päivää;)Sini-sirkun+olen+huomannut+taitajaksi+näiden+koneiden+kanssa,+kai+se+niin+on+jos+kiinnostusta+riittää+oppii+kaikenlaista+helpommin.Olen+minäkin+huomannut,+että+käsitöiden+ja+askartelujen+parissa+osaan+"säveltää"+mallin+nähtyäni.Näin+Fasessa+kuvan+kirjankansista+tehdystä+valokuva+albumista+ja+niinpä+tein+minäkin,+onnistui+hyvin.Kirjan+lehdet+vaan+pois+ja+liimaamaan,+nyt+minulla+on+komea+Valittujen+Palojen+kirjojen+kansista+tehty+tikapuille+kiinnitetty+kuvasto+lapsenlapsista+ja+lapsenlapsen+lapsista.Tämä+kirja+sarja+oli+jo+aikoinaan+sisareni+pannaan+julistama+ja+nyt+sitten+olen+todennut,+että+muuhun+tarkoitukseen+ei+siitä+ole.Samaan+luotan+Kristiinan+23:n+tapaan,+koneen+sisällä+huoltaja+tekee+hommia;)Olen+kyllä+huomannut+jos+minkinlaista+ohjeistusta+ja+kauppaamista,+mutta+en++ole+sortunut,+kun+aika+koneelleni+loppuun+tulee,+uusitaan,+jos+vielä+tarvetta+on.Niinhän+se+on+kaikkien+koneiden+kanssa+on+huolto+tarpeen,+kuten+kerroit+anonyymi+ruohonleikkurista,+ompelukone+on+sellainen+laite+myös,+joka+olisi+silloin+tällöin+puhdistettava+ja+öljyttävä,+olen+sitä+yrittänyt+huoltaa+joskus.Pientä+korjailua+aina+vaan+näkyy+kaikessa+kodin+hommissa+tulevan+ja+pitää+sanoa,+että+kaikki+ei+meinaa+omin+avuin+aina+onnistua.Sain+urakan,+jouluun+mennessä+pitäisi+kuusi+pitkää+huivia+neuloa+ja+niin+ohuesta+langasta,+että+luulisi+ettei+puikolla+kestä,+mutta+haaste+on+vastaan+otettu+ja+nyt+sitten+on+tekemistä,+toivottavasti+niska+antaa+mahdollisuuden+tämän+toteutukseen.Puikot+kilisemään+ja+eipä+valitusta,+että+mitä+tekisin.Lepopäivää+tai+miten+vaan,+ulkoilukin+kävisi,+ehkä+tallustan+tarjouksia+kaupasta+hakemaan,+hyvää+päivää+teille+toisillekin.