Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Taas+lennätin+kesken+pelin,+mutta+jatketaan;(Minun+kone+on+kyllä+hyppinyt+koko+aamun,+mutta+eipä+innosta+uutta+ajatella,+ei+nämä+mummon+rahavarat+aina+vaan+uusiksi+auta+laittamaan.Makriina+mansikoista+puhuit,+ei+ne+todellakaan+hyviltä+nykyisin+maista,+mikä+syy,+vai+onko+vika+syöjässä.Olen+aina+luullut,+että+metsämansikka+kuumetta+nostaa+joillekin,+mutta+asia+voi+olla+toisinkin.Ynnämuulla+on+taiteelliset+harrastukset+ehken+vieneet+parvekkeelle,+mikäpä+sen+mukavampi+paikka+onkaan,+ellei+aurinko+liikaa+helota.Jospa+täälläkin+tuo+mansikan+hinta+noille+lukemille+putoaisi,+mistä+sinä+kerroit.Noita+sattuu,+päivien+sekoiluakin,+onnea+nyt+etukäteen+huomiselle,+jos++vaikka+se+unohtuisi.Helleaaltoa+en+kaipaa,+aurinkoa+kyllä,+mutta+kaikki+annettu+sään+puolesta+on+vastaan+otettava.Ajattelin+uusia+perunoita+torilta+ja+jos+vaikka+silliin+tyytyisin+niiden+kaveriksi,+on+se+joka+kesä+tämän+laatuinen+ateria+syötävä,+oikein+himo+päälle+painaa;)Onhan+se+mukava+,että+vähillä+vaatteilla+pärjää.Kyllä+minäkin+väsyisin+paljoon+ihmismäärään,+vaikka+sukulaisista+olisi+kyse,+kyllä+ne+pienet+jaksaa+rasittaakin,+niin+mukavia+kun+ovatkin,Mukavia+seuralaisia,+mutta+oman+rauhan+väliin+tarvitsee,+sivusta+katsellen+paremmin+jaksaa.Puhun+nyt+itsestäni,+kai+minun+mittani+on+täyttynyt+tässäkin+asiassa,+silti+aina+mielessä+pyörivät+ja+vointiaan+kyselen.Ei+kai+näistä+huolehtimisista+koskaan+pääse.Nyt+lopetan,+kohta+en+edes+mansikka+litraa+ehdi+saamaan+ennen+torin+sulkemista,+jollen+pistä+töpinäksi.Leppoisaa+oleskelua+teille+kaikille;)
  2. Huomenta+ja+hyvää+alkavaa+heinäkuun+ensimäistä+maanantai+päivää.Tuuli+puhaltelee,+tietysti+kuten+on+koko+kevään+jaksanut,+mutta+hyvä+niinkin,+tyrkkäsi+mustat+pilvet+naapurin+puolelle+ja+aurinko+tuli+esiin+tuoden+lämpöään.Anonyymi+totesit+siltä+osin+oikein,+kone+on+vanha,+mutta+niin+on+käyttäjäkin,++kai+pitäisi+jo+pois+häippästä+häiriköimästä;)En+Suomi24+syytellyt,+muusta+kuin+kirjautumisen+häviämisestä,+kaiken+muun+otan+omaan+piikkiin,+toivoen+vielä+selviäväni.Minun+puolesta+kaikki+voi+toimia+kuten+halu+on,+en+mitään+rekistöröimistä+pyydellyt,+vaan+ihan+vain+nimimerkin+viestin+perään.Onnistuu+kohtalaisen+hyvin,+mutta+toivomisen+varaa+on,+tietysti+voi+jättää+vastausta+vaille+näille+joilla+ei+voimia+ole+puustaimia+perään+laittaa.+Hyvää+jatkoja+kissa+hoitoon+raakile.vielä+ja+aivan+tyytyväinen+olen++sinun+tapaasi+laittaa+nimimerkki+perään,+on+niin+helppo+tunnistaa+ja+vastata,+jos+aihetta+ilmenee.Kyllä+se++kenkien+löytyminen+oli+työn+takana,+mutta+sanotaanhan,+että+joskus+sokeakin+kana+löytää+jyvän;)Jopa+töitä+teettä+tuo+VC:ssä+käynti+hurskaiselle,+mutta+onneksi+tilanne+selvisi,+näitä+vaivoja+jos+jonkinlaisia+ikä+tuo+tullessaan.Eikös+lippiksiä+melko+halvalla+saa,+osta+uusi+ja+heitä+roskiin+entinen,+tai+olisithan+voinut+jonkun++frouvan+pyytää+se++vanha+pesemään,+eivät+varmaan+olisi+pyyntöä+hylänneet,Noin+juuri+ynnämuu,+joskus+saattaa+vaikka+kysymyksiä+esiin+tulla+ja+vastauksen+laitto+ei+satu+kohdalleen,+taas+sanon+oksapuun+aikaan+sen+voi+kohdistaa.Tai+apua+voisi+pyytää,+jos+huomaisi+jonkun+asiasta+tietävän+kirjoittavan,+mutta+kohdistaminen+vaikeaa,+jos+vain+anonyymejä+kaikki+on.No+olkoon+miten+on,+eihän+täällä+sotaa+tarvitse+käydä,+tehköön+jokainen+miten+hyväksi+näkee.Onnitelen+tupakasta+pääsemisen+johdosta+sini-sirkku,+minulla+ei+onneksi+ole+sitä+harmia+ollut+koskaan,+muita+kylläkin,+tuon+ruuan+himon+suhteen+taistelen,+vaikka+lääkärini+sanoikin,+että+ei+vanhana+tämäkään+tarpeen+olisi.Paljon+tulisi+hylly+ja+tanko+tilaa+minulle+myös,+jos+johonkin+saisin+hävitettyä,+no+onhan+ne+kirpputorit,+mutta+en+sitäkään+ole+aikaan+saanut.Joskus+keräsivät+tuonne+naapuri+maahan,+sinne+laitoin+paljon,+nyt+en+ole+huomannut+keräyksiä+olevan,+jospa+vielä+onnistuisi.Korpikirjailija+sanoi+oikein,+joka+paikassa+käydessä+toivotaan+vieraskirjaan+nimi+laittamaan+ja+pirtissä+juuri+siksi,+kun+täällä+joka+päivä+useampi+kirjoittaja+pistäytyy,+muissa+ketjuissa+silloin+tällöin.Ehkä+tämä+asia+tuli+loppuun+kalutuksi,+jatketaan+tyylillämme.Päivä+vailla+suunnitelmia,+mutta+iltaan+varmaan+päästään+näinkin+ja+yleensä+jotain+hommaa+käsiin+aina+sattuu.Voikaa+hyvin+,irkku-37+kirjoitta+fasessa,+että+ensi+kuun+perästä+on+syyskuu,+niin+on,+mutta+eipä+sitä+vielä+surra,+sillä+vielä+on+kesää+jäljellä,,,,,+vielä+tulee+kauniita+päiviä+ja+niistä+nauttikaamme;)
  3. Voi+hitto,+en+paremmin+sano,+taas+hyppäsi+ja+kun+en+tajua+mitä+lähtönappia+painan.Samoilla+aattoksilla+minä+myös+noista+uskon+asioista+ja+myös+erilaisuuden+kohdalta+mitä+ynnämuukin,++ei+hetkauta+elämääni.Tuolla+joku+kirjoitti+että+ei+puoli+miljoona+ihmistä+voi+väärässä+olla,+mielestäni+voi,+jos+kulkevat+ilman+omaa+ajatusta,+laumasieluna+johtoa+seuraillen.Paljon+on+asioita,+mitkä+vaatisivat+kulkueita,+mutta+eipä+niistä+enempää,+kurjuutta+maailmassa+riittää.Jospa+hurskaiseen+tarttuisi+"kyläluutana"+olo,+kun+kerran+hyvän+kohtelun+sai,+tulisi+sitä+kautta+lepoa+ja+muutakin+kivaa.Demeter,+tunnet+varmaan+itsesi+hyvin+tarpeelliseksi,+kun+aina+väliin+lapset+apua+tarvitsevat,+minulla+jo+niin+suuria,+että+tulevat+toimeen+ilman+apujoukkoja.Ilmalämpö+pumpuista+ja+sen+muista+ei+minulla+mitään+kokemuksia,+mutta+kiva+että+pirtin+tiimoilta+voi+niistäkin+puhua.Syntymäpäiväkin+on+ollut+jollakin,+onnittelut!Jokohan+kohta+pääsisi+katselemaan+mustikoita,+jos+vaikka+helpon+paikan+löytäisi.+Makriina+ja+anonyymi+puhuivat+tuosta+suvaitsevaisuudesta,+hyvä+sydäminen+en+usko+olevani,+mutta+osaan+laittaa,+ajatella+asioita+toisen+sen+kärsivän+ihmisen+kohdalta+ja+helppo+on+kaikkiin+hyviin+asioiden+hoito+yrityksiin+yhtyä.Paljon+on+korjattavaa+omassa+kotimaassammekin+ja+hyvinvointia+riittäisi+suurelle+joukolle,+jos+hieman+tinkisimme+itse+kukin.Kissamummo+ja+raakile.vielä+Turun+kaupunkia+ihastelivat,+minulta+on+jäänyt+hyvin+vähälle+ne+rannikko+kaupungit,+mitä+nyt+Ruotsin+laivaan+olen+Turusta+noussut.Varmaan+nähtävää+olisi,+mutta+enpä+jaksaisi+pitkiä+matkoja+niistä+ihanuuksissa+kulkea,+mutta+kauniiksi+uskon+sielläkin+kaiken+olevan.Kesä+on+kaunista+myös+täällä+meillä+päin+ja+laivaristeilyt+täällä+vetävät,+Saimaalle+kuin+Kallavedellekin.Etsin+viestiä++tänään+7,50+tulleena,+mutta+eipä+silmään+sattunut,+kai+tässä+jo+näkökin+alkaa+reistata;)Aloittelen+lepäillen+ja+nautiskellen+tätä+päivää,+puuhastelut+kaikki+tehty+ja+voin+vaikka+parvekkeella++istuskella+ja+liikenteen+ääniä+kuunnella,+sopivasti+voi+uneen+viedä;)Viettäkää+antoisa+ja+nautittava+päivä+itsekukin.
  4. Huomenta+ja+taas+viikonlopun+alkuun,+aika+rientää,+ei+ehdi+pitkästyä.Eilen+menin+katselemaan+alennusmyynnistä+kenkiä+ja+sattuikin+löytymään+minun+jalkani+mittainen+kenkä,+joka+antoi+tilaa+kaikille+pateille+ja+on+vielä+hyvin+kevyt.Etsivä+joskus+löytää,+vaikka+en+tykkää+yhtään+näistä+sovitus+hommista,+nyt+kävi+helposti,+ystävällinen+myyjä+toi+kenkiä+aina+vaan+uusia+koeteltaviksi,+hintakin+minun+pussille+sopiva.Pankki+tunnusten+toimimattomuuden+kanssa+olen+myös+saanut+juosta+pankissa,+vuoden+pelasi+ja+nyt+tekee+topin+vähän+väliä,+nyt+lähetetiin+tekniselle+osastolle+jo+pyyntö+etsiä+vikaa.Kyllä+nämä+tekniikan+ihmeet+joskus+myös+harmia+tuottavat,+ehkä+liian+keskeneräisinä+markkinoivat.Ainahan+se+olisi+parempi,+kun+ei+kasvimyrkkyjä+tarvitsisi+laittaa,+mutta+nuo+kiusat+elukoiden+muodossa+tuhoa+tekevät.Matosia+ovat+omenat+sielläkin+mistä+hilloksi+niitä+teen,+mutta+poistamalla+huonot+kohdat,+käyttöön+sopivat+ja+tieto+siitä,+että+ei+ole+mitään+lisäaineita+antaa+puhtia+siivoamiseen.Joskus+ulkomaan+reissun+yhteydessä+olen+meressä+uinut,+järvi+se+on+ollut+minun+uinti+paikkani.Tein+pullataikinan+maitoon,+kun+oli+vanhaksi+jäämässä,+yleensä+veteen+pullan+teen,+hyvää+tulee,+mutta+maku+täyteläisempi+maidon+kanssa.Nuo+voiteet+tuppaa+unohtumaan+ja+naama+väriä+saa+ryppyjen+mukaan;)Joskus+menee+aikoja,+että+jaksan+rasvan+kanssa+naamaani+muka+hoitaa+ja+sitten+taas+unohtuu,+no+taitaa+olla+myöhäistä+enää+surkutella;)Kyllä+se+kalaonni+vielä+kääntyy+ja+saat+kunnon+hauen+katiskaasi+korpikirjailija.Minulla+on+tuo+lohenperkuujätteistä+keitetty+soppa+mitä+maukkain,+veteen+keitän+ja+kermalla+höystän,+jopa+vie+kielen+mennessään.Omat+tavat+ja+tottumukset+ne+kaikilla+on+ja+saa+ollakin,+en+kaipaa+mitään+ihmeellisiä+uutuuksia.Tonnikala+on+monessa+myös+maukasta,+jopa+salaateissa.Kyllä+ne+entisajan+vaatimattomat+ruuat+nälän+pitivät+ja+enenemissä+määrin+niitä+kaipaan,+ne+äidin+valmistamat+herkkuruuiksi+voisi+sanoa,+niitä+pyrin+nyt+laittamaan.Riisipiirakat+on+täyttävä+ja+maittava+vaikka+siltään,+mutta++kylmämaito+kyyti+poikana,+avot+jo+on+hyvä+juttu.Löysin+mieheni+varastoista+tuollaisen+minitoimi+linkkarin+ja+näin+matkoilla+ollessa+sellaista+jonkun+reissulaisen+käyttävän+ja+päätin+itsekin+sitä+mukana+ruveta+kuljettamaan,+kätevä+moneen+asiaan.Sitruuna+kruuna+monen+leivonnaisen,+kuin+myös+salaatit+ja+kalaruuat,+luin+juuri+sitruunakakun+ohjeen+pitäisi+vaikka+pakkaseen+tehdä,+jos+vieraita+sattuu,+itse+en+makeista+leivonnaisista+oikein+välitä.Yhtä+taistelua+se+on+puutarhan+hoitokin,+aina+uusia+tuholaisia+syntyy,+rikkaruohojen+lisäksi+työllistävät+valtavasti,+en+enää+tarvitse+näitä+taistoja+kokea,+mutta+kokemusta+on.Onhan+nuo+murteet+aika+hämääviä+ja+väärin+ymmärryksiäkin+joskus+aiheuttavat,+kuten+tuosta+itikka,/lehmä+versiosta+kerroitte.Samalla+asialla+erilaiset+murteen+tuottamat+sanat+ja+joskus+jopa+hauskuutta+aikaan+saavat.Muistan+mieheni+aina+ihmetelleen,+kun+minä+lustuulleen+lakanoita+laitoin,+hän+ei+sanaa+lainkaan+ymmärtänyt,+että+viikkauksesta+oli+kyse.Sini-sirkku+kyllä+ne+kivut+hyvin+pienistä+liikkeistä+pahaksi+äityvät,+vaikka+vaan+väärästä+asennosta+saattaa+tulla+ikävän+tuntuista+kipua.Ne+sitten+omia+aikojaan+paranevat,+kokemuksen+äänellä+näin+virkan;)Kertokaapa+nyt+tuon+länsirannikon+salaatin+koostumus+itäsuomalaisellekin+en+muista+kuulleeni+sen+aine+osia,+minä+vaan+tavanomaista+vihannes+salaattia+useimmiten+teen,+lisään+sitten+mikä+mielestäni+sekaan+sopii.Joskus+se+on+kanaa+tai+kalaa+jossain+muodossa,+kananmunatkin+sopivat+hyvin+joukkoon.Verkon+laskuun+mieleni+tekisi,+vaikka+usein+siinä+kunniansa+saa+soutaja+kuulla,+kyllä+soutelu+olisi+muutenkin+mukavaa,+hissukseen+airoja+heilutellen+ja+maisemia+katsellen.Nyt+luulen+taas+kirjautumisaikani+menneen+ohi+ja+anonyyminä+esiinnyn,+Harmittaa,+kun+ainainen+kirjautuminen,+vaikka+pyytävät+muistiin+laittamaan.+turhauttavaa+tämäkin.Mukavaa+päivää+kaikesta+huolimatta,+aurinko+siihen+antaa+puhtia+kirkkaalta+taivaalta.
  5. Huomenta+ja+kaunista+kesäaamua+jokaiselle,+sillä+varmaan+kaunista+on+muuallakin+kuin+täällä+minun+maisemissa.Mukavalta+kuulostaa,+kun+lupailevat++kaunista+ja+lämmintä+juhannusta+maahamme,+kaikella+on+kuitenkin+varjo+puolensa,+kunpa+säästyisimme+onnettomuuksien+viesteiltä.Tuo+savi+mitä+nyt+olette+useammat+muotoilleet+ja+harrastaneet,+sitä+ei+meidän+muta+pohjaisista+järvistä+löydy,+jos+jossakin+on,+ei+kovin+hyvä+laatuista+ainakaan.En+muista+edes+lapsena+saven+kanssa+touhunneeni,+no+onhan+jäänyt+paljon+muutakin+väliin,+mitä+taiturit+saavat+aikaan.Se+on+helppoa+joka+asian+suhteen,+kun+ne+osaa;)Kälyni+maalaa+posliinia+ja+ikoneita,+eipä+minun+käteni+pysty+niin+pientä+tekemään,+mutta+ihailla+osaan+toisten+tekemiä.Voin+sanoa+että+onnellinen+olen+minäkin+lasteni+onnistumisista,+vaikka+en+kovin+hyviä+geenejä+ole+antanutkaan,Kuitenkin+huomaan+monia+huonoja+piirteitä+itsestäni+heille+taakaksi+jättäneeni,+omia+luonteen+piirteitäni+väliin+huomaan+ja+ei+kaikki+ihan+parasta+ole,+mutta+minkäs+teet.Ei+kuitenkaan+mitään+kovin+harmillista,+mutta+olisi+ne+saaneet+jäädä+periytymättä.Jospa+ne+polvi+polvelta+korjaantuvat;)Kissamummo+mainitsit+kotiseutu+rakkauden,+sitä+meillä+on+varmaan+jo+äidin+maidosta+saatuna+ja+onneksemme+on+kaunista+ja+puhdastakin+luontoa+tarjolla+joka+puolella.Noin+siinä+usein+käy,+miten+ynnämuu+kerroit,+kun+niitä+pyytäjiä+löytyy+joka+taholla,+kaikkeen+ei+millään+pysty+osallistumaan,Toivoisi+kovasti,+että+he+joille+omaisuutta+on+reilusti+kertynyt,+ojentaisivat+auttavan+kätensä,+paljon+on+aiheellisia+keräyksiä,+liittyen+vaikka+sairauksiin,+syöpä+yksi+sellainen.Joskus+kansan+käsi+on+karttuisa+ja+pienistäkin+puroista+kertyy+suuri+virta.Onneksemme+meillä+on+oma+tahto+ja+tuntemus+osallistumaan,+tai+sitten+ei.Ennen+vanhaan+oli+tarinaa+miten+nämä+romaani+heimolaiset+osasivat+onnistuneesti+saada+haluamansa,+yksi+tuli+pyytämään+ja+kohta+koko+perhe+pelmahti+esiin,+ehkä+ei+tänä+päivänä+sekään+pelaa.Voi+tuota+surkeutta,+taas+on+odotettu+kesää+ja+juuri+kun+se+tuli,+alkaakin+päivät+lyhenemään,+mutta+eipä+surra+joka+ajalle+löytyy+ihanuudet.Hämärtyvät+illat,+elokuun+kuutamot,+marjojen+kerääminen+(ei+minulla)+ja+syksyn+värikäs+luonto+ja+sitten+jo+joulu+odotuksissa,+näin+pian+se+maalaaminen+onnistuu+mielikuvien+leikein;)Kesäiset+terveiset+sinne+hurskaisen+pajalle;)Nyt+matkaan+maalle+juhannuksen+viettoon,+toivotan+oikein+ihanaa+ja+nautittavaa+juhannusta+kaikille,+suojatkaa+iho+liialta+auringolta+ja+myös+itikoilta+ja+mahdollisilta+punkeilta.Pitäkää+pirtti+hengissä,+nähdään+ensi+viikolla,+heippa!
  6. ,,,,hmm,,,+en+ole+saanut+selville+mitä+teen,+kun+viesti+lähtee+ennen+aikojaan.Korpikirjailija+eikö+ystäväsi+tykkää+olla+mökillä,+kun+usein+yksin+siellä+viihdyt?Niin+se+käy+hurskainen,+ei+ole+uskominen,+että+niin+helposti+pääset+soittajista.Aina+sattuu+ja+tapahtuu,+ainakin+hurskaiselle+yllätyksiä+jos+missä+muodossa.Kauppaan+pitää+lähteä+minun+myös,+tuo+juhannus+hieman+osti+himoja+lisää,+jotain+poikkeavaa+pitää+miettiä.Eilen+ostin+lohen+ja+suolasin+pakkaseen,+kraavi+sitten+vaikka+leivän+päällä+on+hyvää.Olisipa+mukava+saada+ongella+kunnon+ahvenen+vonkaleitta,+mielestäni+kuhan+veroinen,+jos+ei+parempikin,+haaveeksi+jää+tämäkin+asia.Teitkö+leipiä,+kun+ohrarieskoista+puhut+anonyymi,+vai+pellillä+rieskaa+savolaisittain?Ikävä+tuo+selkävaivasi+sini-sirkku,+se+kyllä+pistää+usein+petipotilaaksi,+hyvä+että+kuvaavat,+voi+löytyä+hoitoa+ja+lääkitystä,+usein+vain+aika+vaikea+parannettava.Kissamummo+ihasteli+Naantalin+kauneutta,+en+ole+käynyt,+mutta+voin+kuvitella+kauneuden+kuvien+perusteella.En+ole+punkkia+varmaan+nähnytkään,+silti+pelkäävän+mahdollista+kohtaamista,+paras+paikka+kaiketi+on+parveke.Kristiina+päivitteli+pulmaansa+mitä+söisi,+se+on+aika+monella+sama+miettiminen.Yksi+syö+sitä,+toinen+tätä,+mitä+sitten+kaikille+kelpaava+keksisi.Ruuan+laitto+on+säveltämistä+usein+kun+vaan+sekoittelee+hyviä+aineksia+yhteen,+tulee+maukas+ruoka.Kalaa+pitää+juhannukseksi+ostaa+ainakin+yhden+ruuan++tekemiseen+ja+sitten+sitä+grillausta,+sehän+kuuluu+kesään.Siellä+saariston+maisemissa+on+kuulemma+ne+pahimmat+punkki+alueet+ja+varmaan+siellä+tuo+pukeutuminen+osataan+ennalta+ehkäisynä.Olen+minäkin+yrittänyt+heinikkoon+mennessä+suojautua,+ei+onneksi+ole+havaintojakaan+punkeista+ollut.Ystävätär+sai+porreoloosin++ja+on+sairastanut+sen+jälkeen+jos+mitä.Hyvä+että+ne+kukot+sait+pois+liljoistasi+Ramoona,+olisi+voineet+pahaa+jälkeä+tehdä.Makriina+savea+kaipasit,+eikös+sitä+löydy+hyvin+varustetuista+askartelu+liikkeistä.Olisi+mukava+kokeilla+tuotakin+hommaa,+mutta+ei+ole+uunia+missä+polton+suorittaisi.No+nyt+sitten+kaupoille+tarjouksia+hakemaan,+kahvia,+voita+ja+kaikkea+muuta+edullisimmin;)Pieneksi+jää+etuisuus+pienissä+määrin+ostettaissa,+mutta+se+tunne,+että+nyt+sain+halvalla,+aivan+kuin+Tankki+täyteen+Vilen+kuvittelen+olevani;)
  7. Huomenta+viikon+alkuun,+mikä+sitten+typistyy+keskikesän+juhlaan.Hyvää+säätä+näytti+tietokoneen+sääpalvelu,+aurinko+täydellä+teholla,+jospa+toteutuisi.Niin+paljon+kaikkea+ulkoilmassa+tapahtuvaa+on+monilla+paikoin+tiedossa,+soisi+onnistuvan.Juhannus+on+vaan+kerran+vuodessa,+kukkia+en+tyynyn+alle+laita,+uskon+sen+ajan+ohi+jo+menneen,+mutta+muuten+juhannuksesta+nautin++hyvän+ruuan+ja+sään+ehdoilla.Hui+kamala+noiden+punkkien+kanssa,+koskaan+en+sitä+ole+nähnyt,+mutta+kertomuksia+seurauksista+olen+nähnytkin+ja+eipä+innosta+moista+otusta+tapaamaan.Kerrotaan+että+hyvin+pienissä+ympyröissä+elävät,+Ahvenanmaa+taitaa+olla+suuremmin+se+paikka+missä+viihtyvät,+on+niitä+täällä+meidänkin+maisemissa.Ystävätär+sairastui+punkin+puraisun+vuoksi,+vakavasti.Tuo+oliivi+on+salaatissakin+mukava+natusteltava,+tykkään.Savulahna,+iso+sellainen+on++herkullista+syötävää,+rasvainen+ja+maukas,+ruodotkin+helppo+nyppiä.Vanhoja+puita+ne+on+mistä+oliivit+ravistellaan+ja+varmaan+hyvä+satoisia,+kauneuskin+on+varmaan+ihmisen+silmissä;)Hyvä+että+ovat+satoisia,+riittää+tänne+meillekin.Kassajonossa+perinteiseen+tapaan+minäkin+vuoroa+odotan,+tosin+ei+meillä+juurikaan+jonoissa+tarvitse+odottaa,+jos+jono+ilmaantuu,+kaikuu+kovaäänisestä+lisäkassa,+kiitos.Niin+siinä+käy,+muutama+päivä+vielä+sitä+valoa+lisääntyy+ja+sitten+alkaa+illat+hämärtyä,+mutta+eipä+surra,+elokuu+tuo+paljon+kaunista+mukanaan,+kuutamot+ja+metsän+ja+peltojen+tuotteet,+tosin+marjoja+jo+heinäkuu+antaa.Mansikkaa+pääsemme+kohta+juhannukselta+kohtuu+hintaisena+ostamaan,+on+ennustettu+hyvää+satoa.Eikös+se+olekin+todistettu,+että+kunnon+allakka+kaiken+tietää+ja+sieltä+löytyykin+tietoa+melkein+kaikkeen+tärkeään.Myyjäisistä+niitä+sukkia+saa+edullisemmin,+liikkeissä+maksavat+maltaita,+muistelin+verranneeni,+niin+yli+kymmenen+euroa+halvemmalla+möimme+tekeleitämme,+mitä+käsityö+liike.Onhan+liikkeillä+kuluja+tietenkin+paljon,+palkat,+vuokrat+ja+kun+vielä+voittoa+olisi+saatava.On+se+pakko+joskus+kieltäytyä+noista+hyvän+tekeväisyys+pyynnöistä,+hyvin+ovat+suhtautuneen+kuitenkin,+kun+sanon+joskus+toiste+osallistuvani.Veroeuroista+ei+kaikkeen+riitä+ja+kaiketi+pienikin+lahjoitus+useammasta+kohteesta+mahdollistaa+avun+saannin.Lasten+leireille+anomus+taas+tuli,+kaiketi+pienen+summan+annan.Olen+joskus+ajatellut,+että+eläkeläismummon+rahoille+olisi++omiin+tarpeisiinkin+tarve,+mutta+eipä+leipä+vielä+ole+loppunut,+jos+ei+isot+ole+antamisetkaan.Samalla+tapaa+on+minulla+yhteistiedot+puhelimessa,+mutta+vastailen+kyllä+tuntemattomiinkin,+eihän+koskaan+voi+sanoa+mikä+hätä+siellä+toisessa+päässä+on,+tiedän+että+liian+herkkä+olen+mieleltäni+näissäkin+hommissa.Nyt+sitten+pohtimaan,+mitä+järkevää+voisin+tänään+saada+aikaan,+joka+päivä+jotakin+kumminkin,+vaikka+huilailuksi+tämä+elämä+suurilta+osin+menee.Iloa+ja+lämpöä+päiväänne.
  8. Sunnuntaiaamun+hiljaisuutta+ja+kauneutta.Aurinko+helottaa+aivan+pilvettömältä+taivaalta+ja+puiden+oksat+juuri+ja+juuri+heilahtavat.Nyt+on+kesä++ja+luvassa+tulevalle+viikolle+kaunista,+ehkä+riittää+juhannukseen+asti.Kyllä+ne+joskus+aivan+hirveän+sitkeitä++ovat+nämä'+puhelin+soittelijat+ja+suuttuvatkin+jos+ei+tilausta+tule+.Minä+ostin+kerran+Lux+merkkisen+imurin,+kalliin+kuin+mikäkin,+mutta+on+hyvin+toiminut+ja+yhä+pölyä+imee.Pölystä+ei+ihan+kokonaan+pääse+eroon+imuroinninkaan+jälkeen,+sen+olen+todennut,+kun+lastan+päälle+olen+imuroinnin+jälkeen+laittanut+hyvin+pölyä+keräävän+sukan+ja+pölyä+vaan+löytyy.Yhteislaulu+tilaisuudet+ovat+hyvin+suosittuja+täälläkin,+en+tosin+ole+varmaan+koskaan+mukana+ollut,+jos+nyt+muisti+ei+petä.Lintujen+laulua+ei+täällä+kaupungissa+liikenteen+melulta+kuule,+mutta+lentoa+voi+seurata+ja+onhan+se+pääskysten+liito+ihailtavaa.Tuo+huonounisuus+puhuttaa,+minä+näen+paljon+unia,+joten+ei+ehken+ihan+parasta+unen+laatuni+ole,+mutta+nukahdan+tosi+helpollaAsunnon+vaihtoa+en+ole+koskaan+kenenkään+kanssa+tehnyt,+en+varmaan+siitä+tykkäisikään,+olen+sen+verran+omituinen,+että+tuskin+kukaan+luonani+viihtyisikään,+siis+kodissani,+oma+leimani+joka+paikassa.Rättänästä+olen+kuullut,+mustikka++kukkoa+syönyt+ja+se+oli+tosi+hyvää,+itse+en+kumpaakaan+ole+tehnyt.Unikkopelto+on+kaunis,+ei+vaan+täällä+meillä+pelloiksi+asti+riitä,+kyllä+silkkiunikkokin++on+kaunis,+vaikka+onkin+pienikukkainen.Vanhojen+talojen+kukkapenkeissä+usein+noita+keisarinkruunuja,+niin+sielläkin,+missä+aina+kesäisin+piipahdan,+tuholaisia+en+ole+huomannut,+mutta+hoitamattomina+meinaavat+kuolla.Saunasielu+oli+minunkin+mökin+kiukaalla,+tosin+tehdas+valmisteinen,+koskaan+en+mitään+ole+edes+yrittänyt+savesta+tehdä.+Onhan+paljon+muutakin,+mihin+en+ole+innostunut+edes+kokeilemaan.Onnea+sinne+juhlintaan+ja+kunnon+kohenemista+kaikilta+osin.Jos+naapurissa+asuisit,+tekisin+sukat+hurskainen.Kyllä+se+aika+paljon+on+langan+hyvästä+koostumuksesta+se+kestävyys+ja+hyvä+maksaa.Olen+sitä+mieltä,+että+kun+työn+tekee,+soisi+sen+kestävän+kauan,+yksistään+lampaanvilla+ei+ole+vahvaa,+tarvitsee+jotain+vahvike+ainesta.Seitsemän+veljestä+on+mielestäni+hyvä+sukkalanka,+tai+ainakin+oli,+laatu+siinäkin+on+huonontunut,+Virossa+taitavat+sitä+nykyään+valmistaa.Tuosta+itikoiden+inhoamisesta+ei+tule+vastaväitteitä,+kyllä+purevat+heti+kun+kohdalle+sattuvat.Näin+se+on+aamu+turina+tullut+tehtyä,+nyt+vaan+kun+suostuisi+lähtemään.Kaunista+sunnuntai+päivää+teille+kaikille+ja+viikon+päästä+jo+juhannus,+huhheijaa!
  9. Huomenta+sateiseen+lauantai+päivään,+taivas+harmaa+ja+tuuli+nukkuu,+ei+lupauksia+antava+sää+ole+auringon+suhteen.Minun+pitäisi+siivota,+mutta+nyt+näyttää+hankalalta,+pitää+laittaa+kuivaustelineelle+matot+raitista+ilmaa+hengittämään,+kun+ei+kaiteelle+koristukseksi+voi+laittaa.Pakko+on+kuitenkin+siivous+saada+aikaan,+sellainen+päähän+pinttymä+se+on,+että+ei+voi+laistaa.Hyvä+keksintö+olisikin+tuo+kissamummon+kauppakassi,+sen+minäkin+heti+hankkisin;)Pyörä+on+myyty,+kun+polkimille+ei+enää+jalka+noussut,+ajattelin+turvallisemmaksi+kulkea+jalan,+ennakoi+kaatumisen+riskit.Rollaattori+se+varmaan+on+sitten+se+kulkuväline,+mikä+liikkumisen+lopuksi+mahdollistaa,+jos+elämää+jatkuu.Kehitys+kelpoisia+saatamme+joiltain+osin+olla,+tosin+veroilmoitus+minulla+ei+vaadi+ponnisteluja,+valmiiksi+täytettynä+käy,+kun+tiedot+ei+muutu.Ukkosta+ei+näillä+main+ole+ollut,+kai+se+sähköinen+ilman+ala+kuitenkin+näin+kesällä+jännitteitä+yllä+pitää.Voi+joskus+kuuro+yllättää.Nuo+puhelin+myyjät+joskus+meinaa+ärsyttää,+mutta+olen+yrittänyt+ajatella,+että+elantoaan+hankkivat+ja+ystävällisesti+olen+vastaillut,+joskus+myös+jotain+tilannut.Paljon+myös+hyväntekijä+järjestöt+soittaa+ja+niihinkin+olen+osaa+ottanut,+tosin+pienin+panoksin.Olen+noita+neulomuksia+joskus+myös+ajatellut+lahjoittaa,+mutta+lankojen+hinnat+budjetin+hyvin+äkkiä+miinukselle+vie.Hurskaiselle+pitää+sanoa,+anna+kaikkien+kukkien+kukkia;)DEihän+se+elämä+aina+nappiin+mene,+vaikka+yritystä+onkin,+muitakin+osuvia+sanontoja+on,+kiva+niitä+olisi+enemmän+käyttää,+väriä+sekin+viesteihin+toisi.Äsken+joku+valoilmestys+pilkahti,+mutta+harhaa+taisi+olla,+harmaus+jatkuu,+mutta+hyväksyttävä+on+tämäkin,+niin+kuin+kaikki+muukin+elämään+liittyminen.Mennään+sitä+tahtia+ja+sillä+tapaa,+kun+voimat+kestää,+oikein+mukavaa+sauna+päivää+monellekin,++siihen+minkin+päiväni+lopetan,+heippa!
  10. Ja+taas+kone+hoiti+lähetyksen,+välilyöntiä+painoin+ja+huii+niin+lähti;)Kaikesta+varoitetaan,+milloin+lääkkeitä+pitäisi+syödä,+milloin+ei,+kuitenkin+vaivoihin+niitä+tarvitaan+ja+tarkoitus+on+elämää+helpottaa,+vaikka+unen+saamiseen.Erilainen+ympäristö+vaikuttaa+myös+unen+saantiin,+kuten+korpikirjailija+koit.Elämä+siitä+tasapainottuu,+kun+vaivat+korjaantuu.Sini-sirkun+maisemissa+ukkonen+riehunut,+vara+ei+venettä+kaada,+kyllä+minäkin+virrat+pois+otan+seinästä,+vaikka+ei+ehken+kaupungissa+tarvitsisi.Samoilla+tavoin+voin+minä+myös+todeta,+unenlahjat+on+onnekseni+hyvät,+ruokakin+maistuu,+joillekin+sekin+ongelmia+tuottaa,+eli+tyytyväinen+voin+olla.Varmaan+hyvä+apuväline+tuo+vehje+minkä+hankit+ynnämuu,+minä,+keikun+perintö+tuolilla,+jos+jotain+ylempää+kurkin.Äitini+istui+sillä+tuolilla,+kun+hellaan+tulta+sytytti,+on+vahva+karmituoli,+lasten+kokoa+vaan+on,+se+tukeva+myös+kiipeillessä.Kumartelua+olen+yrittänyt+sitkeästi+harjoittaa,+vaikealta+väliin+tuntuu,+mutta+vielä+selkä+taipuu.Aika+harvoin,+en+oikeastaan+koskaan+ole+pirttiin+kirjoittajia+livenä+tavannut,+no+pois+luettuna+ne+tapaamiset,+silloin+joitakin+tapasimme,+mutta+kaikki+on+syystä+tai++toisesta+pirtin+jättäneet.Kiva+olisi+nenäkkäin+tavata.Minulle+riittää+kuusikin+tuntia+unta+ja+virkeänä+ylös+nousen+ja+yleensä+aamusta+työni+teen,+koska+silloin+on+voimia+runsaammin.En+halua+manata+mitään+ikävää,+mutta+luulen+että+vauhti+hiipuu+sinullakin+Neeassa,+kun+vuosia+kertyy.En+olisi+uskonut+vielä+70:kymppisenä,+että+näin+voimat+häviää.+Nyt+on+suunnitelmat+tehtävä+pidemmälle+ajalle,+nopeasti+ei+mikään+synny;)No+jospa+nyt+saisin+tämän+toisen+osion+lähtemään+yhtä+lennokkaasti,+hyväolisi.Kaikkea+mukavaa+päiväänne+ja+heippa!
  11. Huomenet,+yritänpä+lähteekö+tänä+aamuna+viesti+eetteriin,+eilen+ei+millään.Kesäkatu+tuli+eilen+katseltua+ja+väkeä+oli+kadun+täydeltä,+ajattelin+että+ei+kävelemään+sovi,+mutta+siellä+pyörin+toisten+seassa.Myyjiä+oli+paljon+ja+kauppa+joillakin+hyvinkin+kävi,+mutta+huutokauppa+lasten+hyväksi+menevä+ei+oikein+innostanut,+harmi,+huudettavia+lahjoituksia+oli+paljon.Mukavia+varmaan+nämä+yhteiset+tempaukset,+eka+kerran+kadulla+kävelin,+vaikka+jo+monia+vuosia+on+pidetty.Meillä+on+tämän+Vekara+-Varkauden+tiimoilta+tehty+monia+yrityksiä+saada+väki+liikkeelle+ja+onnistuttukin,+muun+muassa+kauppakadun+kaikki+mahdolliset+tyhjät+tilat+on+tehty+kierrätysmateriaalista+erinäköisiä+nukkeja+istuskelemaan.Joidenkin+mielestä+hyvä+idea,+toisia+se+tietenkin+ärsyttää,+no+minusta+hauskaa+vaihtelua.Makriina+tuosta+unilääkkeestä+mainitsit,+olen+kerran+ottanut+yhden+pillerin+poikani+syntymän+jälkeen,+onnekseni+en+ole+tarvinnut,+unta+saan+helpolla+ja+nukahdan+helpolla+herättyänikin.Olen+kuullut+riippuvuudesta,+onko+sitten+pahempi+sekään,+kuin+valvominen?Samaa+mieltä+kanssasi,+ihan+sama+milloin+nukkuminen+tapahtuu,+ei+tämä+elämä+kuljen+sääntöjen+ja+tapojen+mukaan+muutenkaan,+joka+päivä+erilainen+kolotuksineen.Onpa+sinulla+upeat+pionit,+toivottavasti+ei+sade+niiden+kukintoa+pilaa.
  12. Huomenta,+melkoisen+kauniiseen+säähän,+ei+hellettä,+mutta+ei+sadettakaan,+oikeastaan+minulle+sopiva+sää.Pirtin+naiset+ovat+yksituumaisesti+jättäneet+viestittelyn+eilen,+mutta+miehiin+voi+aina+luottaa;)En+usko,+että+naisia+kiinnostaisi+niin+suuresti+tuo+urheilu,+mutta+sattuuhan+niitä+muita+touhuja+yhtä+aikaakin.Maistuuhan+se+torttutaikina+kesälläkin+ja+voihan+makean+vaihteeksi+laittaa+jotain+suolaista,+vaikka+juustoa,+hyvin+se+sopii+niinkin.Sienipiirakkakin+onnistuu+torttutaikinasta.Nurmi+kasvaa+ja+näin+puuhaa+riittää+ainakin+siinä+hommassa,+ei+hurskainen+tarvitse+pohtia+mitä+tekisinkään.Minulla+joskus+mietintä+myssy+kuumana+hehkuu,+kun+en+mieleistä+tekemistä+keksi,+tänään+pakottaudun+ompelukoneen+ääreen,+saanko+aikaan+mitään,+se+sitten+nähdään.Tuo+onkin+hyvä+tapa+tavata+vanhoja+tuttuja,+istuskella+veden+äärellä+ja+jutustella+mitä+mieleen+tulee.Suun+kostuketta+pitääkin+olla,+sillä+aurinko+toimii+pilvenkin+takaa+ja+voi+yllättää+vaikka+liialla+lämmöllään.Tuo+mökkeily+niin+ihanaa+kuin+se+aikanaan+olikin,+ei+yksin+ollen+maistunut,+varsinkin+iltojen+hämärtyessä+oli+aika+pelottavaakin+istua+mökissä+sisällä+ja+kuunnella+joka+ripausta,+pelkuri+siltä+osin+olen.Ei+ne+enää+voimatkaan+olisi+kunnossa+pitoon+riittäneet,+hyvä+että+luovuin,+kyllä+elämä+kerrostalossakin+hyvältä+maistuu;)Hauska+kun+tuosta+ikkunan+alta+tunnin+välein+kulkee+avojuna+täynnä+lapsia,+sieltä+vilkuttelevat+ja+ovat+iloisen+näköisiä,+jopa+vanhemmilta+käsi+heilahtaa,+tämä+on+sitä+Vekara+-Varkauden+joka+kesäistä+ohjelmaa,+viikon+ajan+ovat+lapset+seikkailemassa+ja+paljon+on+vaivaa+nähty,+että+mukavaa+olisi.Hevonenkin+on+valjastettu+lapsien+iloksi+ja+silläkin+kyytiä+saavat.Muutenkin+kaupungin+katukuvaa+on+piristetty,+huomenna+kesäkatu+tuossa+aivan+lähituntumassa,+tuleeko+mentyä+jää+nähtäväksi.Täytyy+tunnustaa,+että+tuo+lähteminen+aina+vaan+vaikeammaksi+tuntuu+tulevan+ja+kun+koko+ajan+toitotetaan,+että+ei+saa+jäädä+kotiin+ja+eristäytyä,+kai+oikeassa+ovatkin,,,viisaat;)Nyt+kone+kiinni+ja+jotakin+aikaan+saamista+yrittämään,+samoja+ajatuksia+varmaan+aika+monella,+toivon+että+onnistutaan;)
  13. Huomenta+jälleen+uuteen+päivään+ja+kauniiseen+sellaiseen,+lämpöä+ei+helteeksi+asti,+mutta+minulle+kyllä+riittää.Matka+on+tehty,+ihailtu++kotimaamme+ihania+maisemia,+hyvin+kasvavia+metsiä+ja+kallioisia+saaria,+ihanaksi+on+maamme++muodostunut,+ei+syytä+valittaa.Istumisesta+sai+kylläkseen,+viisi+tuntia+matka+kesti+yhteen+suuntaan,+ruokailu+mennessä+katkaisi+kivasti,+tulomatka+tuntui+pidemmältä,+vaikka+kahvia+sienipiirakan+kanssa+saimmekin.Hanurimusiikin+säestyksellä+lauloimme+äänet+uuvuksiin.Nyt+ei+suunniteltuja+matkoja+ole+tiedossa,+hyvä+niin,+voimia+ne+kuluttaa.Ramoonalla+on+monen+sorttista+kesän+nauttimista,+merellä+ja+maalla,+varmasti+osaat+nauttiakin,+kertomasi+mukaan+elät+monena+ja+monessa,+onnistuu+sekin,+kun+kunto+kohdallaan.Olipa+ikävä+tuo+sairaala+reissusi,+kyllä+se+niinkin+on,+että+iän+karttuminen+melkein+kaikille+rajoituksia+tuo,+sen+sinäkin+sait+havaita+korppis,+hissutellen++jatkamista+kyllä+se+siitä,+onnea+edelleen+elämääsi;)Makriinan+mökillä+olo+arveluista,+kyllä+se+on+myönnettävä,+että+periksi+on+annettava,+vaikka+kuinka+haluja+olisi,+kun+ei+jaksa+ei+jaksa,+omalta+kohdaltani+olen+sen+asian+jo+melkein+hyväksynyt,+kyllä+koti+kaiken+menemisen+voittaa.Mitään+ruualta+tuoksuvaa+ei+mökille+kannata+jättää,+vaikka+kyllä+ne+hiiren+mokomat+paikkansa+etsii,+luulisi+että+kaivossa+olisi+voineet+olla+rauhassa+ruuat,+sinnekin+pyrkivät+ja+hukkuivat,+pilaten+veden.Helpotti+meilläkin,+kun+sähköt+laitoimme,+jääkaappi+oli+paikka+minne+eivät+menneet.Onpa+mukava+että+sauna+kieltosi+on+ohi+raakile+vielä,+on+se+niin+mukava+paikka+rentoutukselle+ja+olo+saunan+jälkeen+on+niin+ihanan+raukea+ja+voisi+koko+maailmaa+halata;)Anonyymi+kuvasit+sitä+riemua+kun+auton+nokka+suuntasi+mökille+päin,+tuon+muistan+minäkin,+auto+täynnä+tavaraa,+lapset+ja+kissa+juuri+ja+juuri+sopivat+mukaan+ja+sitten+mentiin,+kissa+mourusi+koko+matkan,+kun+ei+auto+kyyti+miellyttänyt.Tyttäreni+perhe+on+perinyt+mökki+höperyyden,+aina+sinne+mökille+menossa,+poikani+koti+on+järven+rannalla,+mökkiä+eivät+tarvitse.Kristiinalla+on+hyvä+mieli,+kun+miehen+tomumaja+pääsi+koti+rannoille,++varmaan+pilven+reunalla+katselee+ja+on+onnellinen+tapahtuneesta.Rupesi+silliä+mieli+tekemään,+kun+hurskainen+siitä+mainitsit,+onhan+suolan+tarve+näin+kesällä+paljon+juomisen+vuoksi+ihan+suotavaakin.Nyt+kuitenkin+näihin+kodin+hoidollisiin+hommiin,+matkaväsymys+on+pois+pyyhkäisty+ja+voimia+pitäisi+olla+elämiseen+kodin+ympärillä,+yhdessä+olo+mielessä+kuitenkin,+ne+maisemat+silmissä+siintää.Mukavaa+elämää+tällekin+päivälle+toivotan.
  14. Huomenta,+hyvin+aikaisin+olen+kirjottamassa,+syy+siihen+on,+lähtö+risteilylle.Tällä+kertaa+Saimaan+vesiä+seilataan+Savonlinnaan,+on+55-vuotis+juhlaa+tämäkin,+kolmena+päivänä+joka+laivassa+80+henkilöä+matkaa+järvimaisemia+ihastellen.Laivassa+ruokaillaan,+Savonlinnan+torilla+pistäydytään+ja+kotimatkalla+laivassa+kahvit.Sää+näyttäisi+suosivan,+hyvä+juttu.Hyvä+mieli+tulee,+kun+urakoista+selviää,+mitä+ikävämmän+tuntuinen+homma+hoidettavana,+sen+kevyempi+mieli+on+lopputuloksen+saavutus.Kyllä+oli+jo+hieman+liian+kuumaa+muutama+päivä,+mutta+ei+pitäisi+valittaa,+nyt+jo+viilenee,+luntakin+pohjoiseen+luvassa.Ei+niitä+halloja+tässä+vaiheessa+kaivata,+kasvu+on+kaiken+suhteen+hyvällä+mallilla.Siellä+minun+kesäpaikassani,+jossa+joskus+piipahdan,+on+lapset+maailmalla+ja+joskus+lomalla+vain+viettävät+aikaa,+kuitenkin+jatkuva+olemisen+tila+vaatisi+kunnossa+pysymiseen.Ikä+jo+sen+verran+korkea,+että+ei+tekijöiksi+ole+tämän+polven+ihmisistä+ollenkaan.Muistelen+eka+kerroilta+kun+siellä+kävin+jaksoin+laittaa+kukkia+ja+hoitaa+muutakin+kasvillisuutta,+nyt+vaan+totean,+että+tekemättä+jäävät.Olihan+se+ihana+käydä+maalta+perunoita+ja+juureksia+noutamassa,+mansikoitakin+pienissä+määrin,+isoja+kurpitsoitakin+kasvoi,+nyt+ei+mitään.Omasta+mökistä+luovuin+jo+aikoja+sitten,+juuri+tuon+heikon+hoitamisen+johdosta,+nyt+vaan+kyläilen+vieraissa.On+se+niin,+että+nuorena+ei+uskoisikaan,+miten+jaksaminen+hiipuu,+kun+ikää+tulee,+mutta+kaikkien+jollain+tapaa+sekin+on+koettava.Surullista+olisi+jos+ei+lapsia+olisi,+näin+minä+myös+ajattelen,+mutta+en+enää+jaksaisi+pieniä+hoitaa,+sivusta+katsoen+seurailen++heidän+elämäänsä.Ynnämuu+tuosta+istuskelusta+penkeillä+mainitsi,+minäkin+istuin+Jyväskylän+asemalla+ja+oli+mielenkiintoista+seurata+ohikulkevia+kesäisesti+pukeutuneita+ihmisiä,+siinä+se+aika+aivan+huomaamatta+kului.Juttu+kaveria+ei+kylläkään+tullut,+mutta+kiva+oli+omia+huomioitaan+tehdä+ja+lopulta+sitten+kyyti+korjasi.Tuo+perunoiden+tarve+se+aina+vaan+yllättää,+pienissä+erissä+kun+ostamaan+joutuu,+tuntuu+kuin+joka+ostoskerralla+niitä+mukaan+pitää+ottaa.Ennen+aikaan+sai+syksyllä+perunat+hankkia,+kun+oli+hyvät+kellarit.Kellareita+kaipaisi+nyt+edelleen,+esimerkkinä+perunoiden+lisäksi+kukkien+talvehtiminen+onnistuisi.On+se+onnellista,+kun+kumppani+vielä+löytyy,+vaikka+vaan+jutustelu+kaveriksi,+kaksin+aina+kaunehinpi,+näinkin+sanotaan.Kaikille+ei+sitäkään+onnea+ole+tarjolla,+siihen+on+tyytyminen.Kiva+olisi,+kun+jaksaisi+pientä+puuhaa+riittää+voimien+mukaan+itse+kullekin,+mieli+virkeämpänä+pysyisi.Nyt+sitten+matkan+tekoon,+ensin+pieni+kävelymatka+ja+siten+laivassa+istumista+ja+laulamista,+hanurin+soittaja+meitä+laulattaa.Toivottavasti+ei+tuuli+kovaksi+ylly,+tahtoo+aallokko+pahan+olon+tehdä,+mutta+jospa+nyt+hyvin+menisi.Kivaa+päivää+teille+toisillekin,+aurinkoa+varmaan+riittää;)
  15. Sunnuntaiaamun+mitä+kauneinta+sään+ja+luonnon+puolelta+tarjolla+voi+olla,+lämmintä+jopa+tuskaisuuteen+asti.Ukkosta+on+ilmassa+ja+kai+on+jossain+räsähdellytkin,+minä+en+reissulla,+enkä+kotiin+tultuakaan+ole+vielä+myrskyn+silmään+joutunut.Uusi+tuttavuus+"kissamummo"+on+pirtin+löytänyt,+olet+tervetullut+minunkin+puolesta,+kiva+kun++saadaan+uusia+kertojia.Oikein+kiitettävästi+olette+pirttiä+huoltaneetkin,+hyvillä+mielin+voisin+jättää+koko+homman+mielestäni;)Samanlaisessa,+autioksi+jääneessä+maalaistalossa+minäkin+taas+muutaman+päivän+vietin,+mitä+kissamummo+kertoi.Aiemmin+oli+karjaa+ja+viljelyksiä,+nyt+ei+jatkoja+ole+ja+kesäpaikkana+toimii.Navetta+purettiin+muutama+vuosi+sitten,+aittoja+vielä+kolmin+kappalein+ja+valtavan+iso+tupa+muine+huoneineen.+Talo+olisi+kunnostusta+vaille,+mutta+asuttava+vielä+näin+kesäisin+ja+niin+rauhaisa,+ainoa+puute,+järveä+ei+lähellä.Siellä+voi+linnun+laulua+kuulla+ja+luonto+kummasti+mielen+rauhoittaa.Kurjet+pellolla+ruokailemassa+ja+jänöjussi+pihapiirissä+hypähtelee.Konneveden+kansallispuiston+liepeillä+sitä+oleskeltiin,+tutustumisen+arvoinen+on+tämä+luonnonsuojelu+kohde.Vai+paljastui+hurskainen+capuksi,+en+olisi+arvannut,+vaikka+tiesin+sinun+kauan+palstalla+olleen,+koska+Loreenan+mainitsit.En+juurikaan+ketjuja+ole+lukenut+palstalla,+ehkä+syy+siihen,+että+en+tuntemaan+oppinut++capua,+en+osannut+yhdistää+hurskaiseen,+no+miten+vaan+kumpikin+nikki+kelpaaVuorotellen+pirttiä+olette+nostelleet+näkyviin,+pianhan+se+häipyy+nurkan+taa,+ellei+huolleta+kirjoituksista.,+Pitkä+rimpsu+luettavaa,+kaikki+lukenut+olen+ja+kivoiksi+olen+havainnut,+nyt+pelkään,+että+taas+lähtee+kirjoitus+ennen+aikojaan,+joten+nyt+jätän+sen+enempää+osallistumatta.Jatketaan+uuden+viikon+alusta+taas+tätä+yhteistä+taivalta+ja+mukava+kun+uusia+kirjoittajia+tulee+ja+pirtti+elää.Toivottavasti+ei+tuhoisia+ukkosilmoja+mihinkään+satu+ja+vähän+viileämpää+sitä+jo+toivoo,+luvassa+onkin.Toivotaan+myös+sitä,+että+ei+kesä+kumminkaan+tähän+jäänyt;)