Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+ja+nyt+todella+kauniista+aurinkoisesta+Savosta,+kun+jaksaa+odottaa+ja+toivoa,+tulokset+saadaan+nautittaviksi.Kesä+on+nyt+todella+parhaimmillaan+vihreyden+suhteen+ja+pihlaja+jo+kukkii,+kun+tuosta+puistosta+katselen+ja+omenan+kukinta+parhaillaan,+toivottavasti+tuuli+ei+tehnyt+tuhojaan.Vaihtelevan+tuntuista+tuntuu+luvatun,+mutta+eipähän+ehdi+kyllästyä;)Hurskaisen+elämän+kulkuun+verraten,+kovin+vähälle+olen+jäänyt,+aina+melkein+samassa+paikassa+asunut,+lapsena+hieman+vaihtelua+tapahtui.Kotipaikka+kuntani+on+minulle+oikein+sopiva+ja+elantoni+olen+täällä+saanut,+mieheni+tavannut,+tosin+sodan+ansiosta,+lapset+myös+täällä+viihtyneet,+nyt+kolmas+sukupolvi+hieman+kyllästyneet.Suureen+ympyröihin+kaipaavat,+mutta+on+täälläkin+viihtyviä,+hyvä+niin.Mieheni+sukua+asui+Valkeakoskella,+siirtolaisina+sinne+joutuivat.Jouluna+koko+perheen+voimalla+sinne+paljuun+menivät,+pipot+päässä+ja+oli++kuulemma+mukava+tunne.Puilla+veden+lämmittävät+ja+sitä+täältä+löytyy,+kunnes+estävät+koko+lämmittämisen+puilla,+mikä+saattaa+kyllä+aika+kaukana+vielä+olla+se+aika.Voisi+tuota+palju+hommaa+vähän+turhan+päiväisenä+pitää,+kun+järvi+on+vieressä,+mutta+kaikkea+nykyään+pitää+vaan+olla.Näin+melko+vaatimattomasti+elänyt+ei+kaikkea+nykypäivän+olevaa+tarjontaa+osaa+tarpeellisena+pitää.Minulla+ei+mene+kuin+pari+vuotta,+kun+taas+ylioppilas+juhlat+edessä,+jos+kaikki+hyvin+menee.Tällä+kertaa+juhlitaan+todennäköisesti+Ruotsissa,+kansainvälisen+koulun+käynyttä
  2. Sunnuntain+harmautta,+nyt+ei+millään+meinaa+aurinko+meille+pidemmäksi+aikaa+esiin+tulla,+lämpöä+kylläkin+luvassa.Kauniisti+oli+juhlapaikalla+kaikki+laitettu+ja+tuore+ylioppilas+oli+niin+sievä+ja+onnellinen+ja+arvosanat+hyviä+kaikilta+osin.Liikuttava+oli+onnittelu+hetki,+äidin+ja+isän+onnistuneet+tarjoukset,+oma+tekemät+maistuivat.Ihana+on+että+muistoja+on+sini-sirkku,+joskus+haikeaksi+vetää.+Taitaa+noin+kaukaiset+historian+tapahtumat+harvoin+enää+mieleen+tulla,+kun+väliin+jo+mahtuu+paljon+tapahtumia.Miaelina+noista+hammaslääkäri+reissuista+kerroit,+minulla+ne+olivat+ikäviä+tapahtumia.Kyllä+tuo+virsi+muistoja+herättää+ja+aina+se+tuo+mieleen+koulun+loppumiset+ja+siitä+seuranneet+ihanuudet.Toivottavasti+perinteenä+vaan+jatkuu.Paloma+flunssaa+potee+ja+sen+ohella+ei+oikein+hommat+luista+ja+harmi+pakkaa+päälle,+kun+näkee+ne+tehtävien+paljoudet,+mutta+hyvä+kuitenkin,+että+kasvu+edistyy,+kyllä+se+flunsakin+ajan+päästä+helpottaa,+näin+toivon.Kuopiossa+sitä+minäkin+piipahdin,+vajaa+80+kilometriä+etelämpänä+olisit+voinut+kahvilla+piipahtaa+korpikirjailija.Taitaa+tulla+todiste,+että+ylläpito+ei+lue+palstaa,+toivon+tuon+viimeisen+viestin+yö+aikaan+hävinneen,+mutta+eipä+näin+käynyt,+harmi.Elämä+kuljettaa,+kuten+hurskaisen+reittikin+on+toteen+näyttänyt,+nyt+ehkä+jo+paikkakunnan+vaihdot+on+loppuneet?Minä++menin+eilen+vielä+poikani+luokse+saunomaan,+kun+soittivat+että+pojan+tytär+sinne++suuntasi,++kyydissä+pääsin.Siellä+paljuunkin+uskaltauduin+ja+hyvin+pääsinkin+ja+olihan+se++rentouttavaa+loikomista,+järveen+en+kuitenkaan+uskaltautunut.Miniä+saunomisen+aikana+grillasi+maittavan+iltapalan+ja+kotiin+päästyä+uni+maistui.Nyt+tuota+sateista+säätä+ikkunasta+katselen,+menee+se+päivä+näinkin,+lepoa+ainakin+tulee,+voikaa+hyvin+toisetkin.
  3. Huomenta+kesäkuun+eka+aamuun+ja+kauniina+se+alkaakin,+tosin+tuuli+puhaltaa+melkoisen+reippaasti.Koululaiset+suurelta+osin+tänään+saavat+työnsä+ja+oppimisen+taitonsa+tulokset+ja+monella+koulun+käynti+loppuu+ja+aikuisuus+alkaa.Kunpa+kaikilla+olisi+valoisa+taival+edessä,+löytyisi+työpaikka+tai+jatko+opiskelun+mahdollisuus.Syrenejden+aikaan+soi+kauniisti+Olavi+Virran+tapaan,+ja+hurskaisen+toivotukset+tuli+huomioitua,+kiitos.Olen+kanssasi+samaa+mieltä+ynnämuu,+grilliluista+saa+makoisan+sopan,+niitä+minä+myös+usein+ostan,+kun+lihasoppaa+mieli+tekee.Minulla+myös+matka+Kuopioon+juhlimaan+kaksoistutkinnon+suorittanutta+tyttärentytön+tyttöä.Ylioppilas+lakki+päässä+ja+ravintolapäällikön+todistus+kädessä,+siitä+sitä+sitten+on+hyvä+mahdollisia+jatkoja+miettiä.Minun+mielestä+voisi+jo+vähän+nauttia+elämästä+ja+nuoruudesta,+mutta+jos+intoa+riittää+siitä+vaan+jatkamaan.Mukava+on+jälkeläisten+onnistumista+seurata,+kun+itse+on+jäänyt+vaille+melkein+kaikkea,+elämän+koulu+on+kyllä+tänne+asti+kantanut,+en+pahoillani+ole.Demeter+kuten+Ramoonakin+yhteisistä+lasten+ja+nuorten+kanssa+touhuiluista++kerroitte,+minä+olen+jäänyt+hieman+syrjemmälle,+kun+mummoja+on+jokaisella+useampi,+kai+haluavat+minulle+helpompaa+elämää+ja+eivät+apuja+pyytele+suuremmin.Toki+mukana+olen+silloin,+kun+apua+tarvitsevat,+mutta+aika+vähäinen+minun+antini+on,+ehkä+se+neuleiden+teko+jää+minulle.En+kyllä+kovin+pienten+lasten+kanssa+jaksaisikaan,+tai+ehkä+pelkäisin+vaaroja+mitä+voisi+tulla,+sydän+kurkussa+olisi+jatkuvasti+oltava.Eipä+noita+pieniä+olekaan,+nuorin+täytti+jo+kolmetoista+vuotta,+nyt+sitten+elokuun+alussa+pientä+odotetaanHienoa+jos+jaksat+lapset+hoidella+ja+vielä+vapaaehtoistöissä+mukana+olla+demeter.Mielikki.mummoa+olen+minäkin+huhuillut,+samoin+raakile.vielä+on+poissa+ololla+loistanut,+ehkä+vielä+joskus+mukaan+tulevat.Tuo+kuvani+on+jo+vähän+kauemman+ajan+päästä,+mökilläni+otettu,+ystävätär+nappasi,+ei+varmaan+ihan+tämän+päivän+näkymä+olisi;)Hyvähän+se+on+jos+mahdollista+helpotusta+saada+puutarhan+hoitoon,+kyllä+se+melkein+koko+aikaista+olisi,+jos+itse+sen+tekisi+ja+uupuminen+olisi+loppu+tulema.Raparperipiirakkaa+tekee+mieli,+kun+Ramoona+siitä+mainitsit,+ehkä+torilta+voisi+raparperit+löytää,+mutta+ei+niin+hyviä+kuin+suoraan+maasta+otetut.Minullakin+tuo+puisto+olohuoneen+ja+parvekkeen+edessä,+isot+vaahterat+suojaa+liikenneaseman+liikenteen+ja+syksyisin+väri+rikkauden+antavat.+Mukava+kuva+sinullakin+sini-sirkku,+miehesi+kanssa+ilmeisesti?Korpikirjailija,+mihinkäs+kissa+karvoistaan+pääsee,+sitä+on+miksi+on+syntynyt.Minä+en+viihdy+teeskentelevien+ihmisten+seurassa+ja+hyvin+pian+se+muuten+paljastuukin,+vaikka+ei+näitä+kykyjä+paljon+olekaan+mihinkään+suuntaan.Näin+se+on+Anonyymi,"+ollaan+niin+kuin+pääskyset,+pesä++laitetaan"+huolettomia+kaikesta+vaatimus+tasoista+ja+omana+itsenä+yritämme+taipaleen+loppuun+mennä;)Nyt+on+paras+laittaa+piste,+kohta+taas+olen+Anonyymi,+kun+viruu+sepustus.Hyvää+ja+iloista+päivää,+hymyillään+ja+ollaan+onnellisia;)
  4. Helatorstai+aamua,+kauniina+vihdoin+päivä+alkaa+ja+jatkostakin+mukavampaa+lupaillaan.Tuuli+on+melkoisen+navakka,+mutta+lämpöä+kuitenkin+sen+verran,+että+ei+tarvitse+vaatteilla+tupata,+tuulesta+huolimatta.Mukava+olisi+jos+lauantaina+aurinko+paistaisi,+monella+juhlijalla+myös+ulkotiloja+käytössä+juhlivien++kivaan+olemiseen.Ramoonalta+taas+tietoisku+noista+kasveista,+miten+jaksatkin+pitää+kunnossa+tuon+määrän+kasveja,+mitä+kerroit.Ruusu+ja+kukkatarha+on+pihasi,+tuntemuksesi+on+valtava+noiden+kukkien+olemassa+olosta+ja+lajikkeista.Makriina+harmittelit,+miten+vähälle+käyttämätön+mökin+piha+kärsii,+niin+se+on,+kun+elämä+mökilläkin+loppuu+ei+kauan+kestä+kun+piha+villiintyy,+jatkuvaa+huolenpitoa+kasvit+vaatii.Pitäisi+olla+lammas+parvi+mikä+hoitaisi+nurmikon+syömällä+tarkkaan,+vai+oliko+se+lammas,+joka+tarkasti+nurmikon+tasoittaa.Muistelen+nähneeni+sellaisen+siirrettävän+aitakehyksen,+missä+lampaat+nurmikkoa+söivät,+ja+paikkaa+vaan+vaihdettiin.Siinäpä+oli+oiva+keino+piha+siistinä+pitää,+tosin+oma+vaivansa+aitauksen+siirrossakin.Minulla+on+tunne,+että+ihan+peloksi+muuttuu+nämä+nykyisten+muistamisten+määrä,+joka+paikassa+pitää+muistaa+tunnuslukuja+ja+oikea+kortti+oikeaan+paikkaan.Pari+vuotta+tuon+älypuhelimen+kanssa+olen+kuta+kuinkin+selvinnyt,+nyt+sitten+on+asioita+muuttunut+ja+niiden+sisäistäminen+vaatii+jo+ylen+määrin+tarkkaivaisuutta+ja+keskittymistä.Juttelin+myyjän+kanssa(nuorehkon+miehen)+ja+hän++sanoi,+että+heikkoa+tekee+osaaminen+jo+hänelläkin+ja+sirukorttikin+niin+pieni,+että+ei+sormin+meinaa+saada+laitettua.Voi+olla+että+yritti+minua+lohduttaa,+mutta+todesta+otin+ja+ynnämuun+kanssa+tuskailuun+yhdyn.Olen+ajatellut+korpiksen+sanontaa,+että+uskonko+todella,+että+ylläpito+valvoo+viestejä,+no+uskon+ainakin+osin,+mitä+muuta+ne+sitten+tekisivätkään?Yhden+kerran+pyysin+poistoa+sinua+kiusanneen+kirjoittajan+vuoksi,+en+muista+onnistuiko.En+hevillä+ylläpitoon+ole+yhteydessä,+jos+kirjoitukseni+aiheuttaa+harmia,+tehkööt+omat+ratkaisunsa,+poistavat+jos+katsovat+aiheelliseksi,+tai+mahdolliset+poisto+pyynnöt+toteuttavat.Ei+minua+olisi+pupun+loikinnat+häirinneet,+olisit+omana+itsenäsi+laittanut,+tuskin+olisi+poistoa+tullutkaan.Olet+aivan+oikeassa+sini-sirkku,+pienistä+ei+kannata+loukkaantua.Hurskaisella+vaan+sattuu+ja+tapahtuu,+ei+ole+elämäsi+yksitoikkoista;)Voisi+kyllä+tulla+sekin+päivä+eteen,+että+kaikki+menisi+kuin+rasvattuna+vain,+olisit+sen+kyllä+ansainnut,+pitkäpinnainen+olet.Minun+hermoja+suurimmin+nämä+koneet+koettelee,+en+jaksa+millään+ymmärtää,+miksi+tehdään+näin+vaikeita+vempaimia,+joiden+hallinta+vaatii+jonkun+asteisen+koulutuksen+pärjätäkseen,+eikö+kehitys+jo+näiltä+osin+riittäisi?No+nyt+kuitenkin+se+kaivattu+aurinko+varmaan+melkein+koko+maassa+paistaa,+siitä+voimaa+ottamaan+ja+nauttimaan,+eiköhän+vähän+valoisampi+mielikin+tästä+synny;)
  5. Huomenet+viikon+alkuun+ja+pilvipoutaan,+vettä+on+kylläkin+yöllä+satanut,+lammikot+sen+todistaa.Kultaahan+sitä+sai+poikamme,+olen+iloinen+heidän+puolestaan,+mielestäni+hyvin+puolustivat,+vaikka+en+oikein+tiedä+kuka+puolustaa+kuka+hyökkää,+näytti+kaikki+kiekosta+tappelevan;)Toivottavasti+tämä+antaa+puhtia+myös+heille,+joilla+harrastuksena+on+vain+ilkeyksien+teko.Kiitos+anonyymin+terveisistä,+kirjoittele+sinäkin+ja+tee+itsesi+tunnetuksi;)Mitä+tuohon+kaakaon+juomiseen+tulee,+jokaisella+on+oikeus+olla+juomatta+kahvia,+kaikille+se+ei+edes+sovi.Makunautinnotkin+on+erilaiset,+sallikaamme+sekin.En+minäkään+yleensä+ole+innostunut+jääkiekosta,+mutta+paljon+puhuttu+sai+minutkin+jännittämään,+vaikka+meinaa+sydämen+päälle+käydä.Vilkaisi+vaalituloksia+sen+verran,+että+sain+ymmärrettyä,+että+oma+ehdokkaani+meni+läpi+hienolla+tuloksella.+toivon+hänen+sanansa+painavan+jonkun+verran++siellä+EU.ssaMielestäni+hän+on+rauhallinen+ja+asiallinen+esiintyjä.Saako++koirat+tulla+teillä+päin+kauppaan+sisälle,+mielestäni+täällä+ei+saa,+ainakin+oman+pienen+koirani+kanssa+yritin+ja+käsky+tuli,+että+ei++koiria+sisälle.Sen+verran+veikkaa+löin+voitoista+poikiemme+peleistä,+niin+Ruotsin,+Venäjän+kuin+Kanadankin+osalta+ja+voitin,+olisipa+lotto+voittoni+myös+näin+hyvä+tuurinen;)
  6. Onko+koneessani+vika,+vai+heilunko+kuin+heinämies,++ainakin+viestit+lentää.Sää+on+kolean+puoleinen+ja+vettä+on+tullut+runsaasti,+tällä+hetkellä+ei+sada.Liput+liehuvat+euro+vaalien+kunniaksi+kaiketi,+muuta+aihetta+en+ole+huomannut.Hieno+voitto+suomen+pojille+todellakin+ja+uskon+voiton+tulevan+myös+kulta+ottelussa,+minusta+ei+oikein+ole+katsojaksi,+sydän+tykytti+liian+kanssa,+kun+kelloa+seurasin;)Oliko+kukko+hyvä+ynnämuu?Minun+herkkua+ei+kukko+ole,+mutta+kuori+on+maukas,+sitä+tykkään+syödä,+vaikka+vatsaa+vähän+"parpeloittaakin".Illalla+sitten++jännääminen+vaali+tuloksesta+ja+pelin+tiimoilta+myös,+jos+oikein+ohjelma+tietoja+katsoin.Arvailen+Kristiina23:n+tytärtään+odottavan+Tanskasta,+mukava+varmaan+tavata.+Minustakin+lasten+miljonääri+kisa+on+kiva+seurata,+lauantaina+olenkin+saunassa+sen+tulemisen+aikoihin.Katselen+paljon+elokuvia+Netfligistä+ja+ne+on+sitten+usein+unissa+eläen+uusintanaMinulta+on+tuo+uiminen+jäänyt,+sain+iho+ongelmia+ja+sitten+ole+uusiksi+koettanut.Hyvä+olisi+polvien+taholle+se+vesi+juoksu.Minulla+ruokaa+taas+viikoksi,+annostelen+ne+kerta+käyttöä+varten+rasioihin+ja+sitten+otan+mikä+mieleiseltä+tuntuu.Noin+sitä+ajan+ollen+huomaa+entiset+olemisensa,+kuten+hurskainen+mainitsi,+sitä+arvoa+mitä+nainen+esimerkiksi+kotona+tekee+ei+usein+huomata,+ei+tosin+myöskään+miesten+panosta.Minulla+on+miehen+toimista+nuo+pikkuremontit,+roskapussien+vienti+ja+imurointi,+mitä+suuremmin+kaipaan;)Mukava+se+kumppani+toki+kaikessa+oli+olemassa,+mutta+nämä+hommat+nyt+minusta+ne+ikävimmät,+hän+aina+ne+hoiti.Eilen+juuri+keikuin+kukka+amppelien+kanssa+parvekkeella,+aikaa+meni+ja+ei+vielä+onnistunutkaan,+uusiksi+joudun+laittamaan,+muistellen+entistä+aikaa,+sujuvasti+kaikki+tapahtui.Lepopäivähän+se+tänään+on,+mutta+kun+melkein+joka+päivä+vain+lepään,+jotain+puuhakin+olisi+kiva+aikaan+saada,+ehkä+sellaista+pientä+vaan;)Esimerkiksi+pyykin+silitys.Aurinko+tirkistelee,+näin+toivon+olevan+joka+paikassa,+vietetään+mukava+sunnuntai+päivä.
  7. Lauantai+aamun+huomenia,+pilvisenä+päivä+alkaa,+mutta+aurinkoa+on+luvattu++pilvien+väliin,+kiva.Matot+ja+muu+irtain+parvekkeella+ja+se+ihana+imurointi+ja+muu+siivous+odottaa.Hieman+ärsytys+meinaa+nousta+noiden+mainosten+vuoksi,+kun+kirjoituksen+päälle+tulevat+ja+ei+meinaa+eka+käskystä+pois+saada,+sivuilla+hyppivät+vielä+sietää,+mutta+ei+näitä.Purnaamaan+kun+rupesin+keljuttaa+tuo+kirjautumisen+"muista+minut"+ja+sitten+ei+kuitenkaan+muista,+ärr.Ihanan+kuvauksen+taas+saimme,+tuosta+matkastasi+Ramoona,+varmaan+sieluusi+asti+niitä+ihanuuksia+talletit.Olen+joskus+miettinyt,+kun+noissa+kukkatarha+maissa+olen+kierrellyt,+että+onkohan+paikallisella+asukkaalla+samat+fiilikset+kuin+meillä+pohjoisen+asukeilla+on+sinne+mentyä.Voihan+sama+ihastelu+tulla+myös+heille,+kun++talven+ja+sen+ihanuudet+esimerkiksi+Lapissa+kokevat.Olen+aina+kehunut+näistä+meidän+vuodenajan+rikkauksista+ja+en+vaihtaisi+mistään+hinnasta++kokonaan+vihreisiin+maisemiin,+vaikka+niin+kauniita+kukat+ja+kaikki+muukin+niissä+on.Noin+se+on+vaikka+kuinka+houkuttaa+ja+viehättää+muut+maisemat,+koti+on+koti+vaan+täällä,+siis+minulle+ainakin+ja+saman+tunteen+varmaan+jaat+kanssani+Ramoona.Huolia+tuntuu+olevan+hurskaisella+taas+siivouksesta,+on+se+kumma+miten+vaikeaksi+koet+tuon+tiskipöydänkin+tyhjennyksen;)Mikäpä+siinä+jos+sitä+"pätikkää"+löytyy,+ota+vaan+siivoojat+ja+siivouksen+jälkeen+elä+siististi,+niin+ei+heti+kohta+tarvitse+uutta+eurojen+hävittämistä+kokea.Tiskipöytä+pysyy+siistinä,+kun+astiat+heti+käytön+jälkeen+pesee,+jos+ei+konetta+mihin+voi+piilottaa.Eihän+tämä+herkulta+tunnu+minustakaan+tämä+siivoaminen,+mutta+on+se++jälkeinen+tila+niin+mukava+katsella+ja+hengittää.Ulkotöitäkin+olisi+ihan+kiva+tehdä,+mutta+eipä+siihen+mahdollisuuksia+ja+voisi+olla,+että+ei+paljon+aikaan+saisikaan.Ihana+kuitenkin+on+katsella+pääskyjen+liitoa,+ne+aina+uskollisesti+maisemiin+ilmaantuvat+ilokseni.Puissa+taitaa+lehtikin+olla+jo+melkoisen+iso,+vastan+varmaan+saisi+saunaan+tuoksuineen,+mutta+eipä+sitäkään+ole+mahdollista+tehdä,+eivät+katsoisi+hyvällä+silmällä+jos+puiston+puita+alkaisin+katkoa.Kaikkea+mahdollisimman+mukavaa+toivon+teille+tapahtuvan+tämän+lauantain+nimissä;)
  8. No+niin,+taas+lähetin+viestin+kesken+kaiken,+joten+jatkoa+tulee,,,,Mukavia+muistoja+on+kiva+kerrata+ja+valokuvat+oiva+mahdollisuus+muistia+virkistää.Monet+on+ne+kesät,+kun+minä+myös+viljelmiäni+laittelin+ja+etupäässä+sitä+kukkien+määrää+aina+kasvatin+mökilläni..Muistan+useinkin+Helatorstain+aikoihin+sipulia+maahan+laitoin+ja+usein+pääskyt+istutus+hommiani+tirskahdellen+seurasivat.Kissaa+kiusasivat,+matalalta+kissan+yli+lensivät+ja+ihan+kuin+uhitellen+uudelleen+kohta+syöksyivät.Neeassan+tapaan+sitä+peräpää+pystyssä+melkoisen+usein+joko+kitki+tai+istutti+uutta+maahan,+no+silloin+jaksoi,+sekin+muistona+haikeana++mieleen+tulee.Makriina+uurastaa+ja+yrittää+vähentää+papereitaan,+noin+se+käy+useinkin,+kun+ajattelee+jotain+pois+viskata,+tuleekin+huomio,+että+eihän+tätä+voi+hukata.Arvokkaita+paperisi+onkin+ja+muistoksi+lapsille+jätettäviä,+historiaa+todellakin.Minullakin+on+yksi+iso+kansio+täynnä+näitä+meidän+tekemiä+vähäisiä+kauppakirjoja,+tärkeinä+niitä+säilytän.+Asuntojen+vaihdosta+ovat+kertyneet,+ei+mitään+ihmeellistä,+mutta+muistoiksi+kyllä+sopivat.Arvailin+kuka+anonyymi+onkaan+meren+rannalla+asustava+ja+maalla+viihtyvä,+en+varmuutta+saanut,+siihen+ajatukseen+yhdyn,+että+maalla+on+ihanaa;)Nyt+alan+odottamaan+tytärtäni,+pian+tulee,+on+lomalla+ollut+tämän+viikon+ja+mökille+taas+tänään+menevät.Tomaatin+taimia+sinne+vie+ja+kyseli+miten+onnistuu+järvimatkan+veneessä,+melkoinen+puhuri+siinä+ajaessa+tulee+ja+vauhtia+ei+tietenkään+voi+hiljentää+miesten+ajatuksen+mukaan.No+jospa+tuo+onnistuisi,+kasvilava+siellä+taimia+odottaa.Vietetään+vilpoinen+päivä,+jospa+tuota+jotain+jaksaisi+tehdäkin.
  9. Huomenta,+kaunis+sää,+mutta+illalla+oli+melkoinen+räiske+ja+pitkän+aikaa,+jyrisi+ja+salamoi,+istuin+parvekkeella+ja+ihastelin+luonnonvoimia.Vettä+tuli+rankasti+ja+nyt+nurmi+kasvaa+ja+kaikki+muukin,+ihana+hengittää+raskaan+ukkosta+enteilleen+sään+jälkeen.Mukavaa+oli+myös+kuulla,+että+kaipasitte,+melkein+jo+ehdin+ajatella,+että+tokko+ikävöittekään;)+Elämä+alkaa+tuntua+jo+normaalilta,+samoin+vaivoin+kuin+aiemminkin,+mutta+niin+kotoisen+tuttua+kaikki+on.Tuo+isoissa+kaupungeissa+liikkuminen+vaikka+kartankin+kanssa,+on+melkoisen+hankalaa,+kun+autolla+pyörimme++ympäri+kaupunkia,+en+enää+hotelille+olisi+osannut.Riika+on+iso+kaupunki,+mutta+kyllä+Tamperekin+osaamista+liikkumisen+suhteen+tarvitsee.Ajoimme+taxilla+Tallinnassa+kaupoilta+hotelliin+ja+oli+aika+kallis+mielestäni+aiempiin+maksuihin+verrattuna,+mutta+luulen+että+järjestäytyneet+on+siellä+taksit+ja+työehto+mukaisia+taksoja+ottavat.Kuljettaja+puhui+sunnuntailisästä,+siksi+päättelin+että+työehtoja+noudatti.Raitiovaunut+Riikassakin+kulkivat,+jotenkin+kiva+kuuloista,+kun+kolkattavat+mennä,+siis+pian+Tampereellakin.Museoissa+en+jaksaisi+pitkälti+kulkea,+no+aikaa+kun+olisi,+onnistuisi+välillä+leväten.Kivalta+kuulosti+myös+ynnämuun+"normaali"+sanonta,+hyvin+pärjäsitte/pärjäätte+ilman+minuakin,+mutta+kiva+on+myös+kuulua+pirtin+väkeen.Kauemmin+ollut+mies+olet+mukana+olijoista,+ehkä+hurskaisen+lausuma+sitä+tarkoitti,+pirtin+oven+aamuisin+voi+aukaista+kuka+vaan,+pääasia,+että+aukeaa;)Tuo+avun+antaminen+on+hieno+juttu+ja+hyvän+mielen+saa+itsekin.Kristiina23,+olipa+mukava+varmaan+hyvät+uutiset+kuulla+lääkärin+suusta+ja+näin+elämä+hymyilee,+hyvä+että+väliin+pyytävät+tarkastuksiin,+minullekin+kokeet+sitten+joulun+tienoilla,+jos+sinne+asti+päästään.Pienet+matkat+virkistävät+ja+päivän+kestäviä+matkoja+on+tiedossa,+laivalla+Savonlinnaan+risteily+ja+sokkomatka+elokuussa,+paikallisia+tapahtumia+olisi,+saa+nähdä+innostunko+mukaan.Piirin+kesäpäivä+Maaningalla,+sekin+epävarma+lähtemisen+suhteen,+jotenkin+houkuttaa+kyllä.Olipa+hyvä+että+kissoista+huolehdit+sini-sirkku,+ne+meinaa+jäädä+kaltoin+kohdelluksi+ja+se+olisi+väärin.Ehdinpä+vielä+saada+palan+maustekakkua,+senhän+maku+vaan+paranee+vanhetessa,+kiitos+tuojalle.Päivä+olisi+vauhtiin+saatava,+pyykkiä+pesuun+ja+sen+jälkeen+jotain+muuta+pientä+puuhaa,+aina+sitä+vaan+löytyy.Aurinkoa+sinne+minne+sitä+ylttää+ja+vettä+kaipaaville;)
  10. Huomenta,+kauniissa+ilmassa+saamme+aloittaa+Riian+matkan+ja+ehkäpä+kesä+on+siellä+pidemmällä.Taivas+on+kauniin+sininen,+oikea+mummolaan+meno+keli+olisi.Essi+on+juhlinnan+kohteena+tänään,+onnea!Matkalaukku+on+jo+pakattu,++aina+siinä+on+miettimistä+mitä+mukaan+ottaa+ja+aina+sama+toteamus,+aivan+liikaa+mukaan+lähtee.Väsyttävä+reissu+tulee,+neljä+päivää+ja+kolme+yöpymiskohdetta,+eli+aina+johonkin+päin+matkataan,+mutta+jospa+tuon+vielä+kestäisi.Koitin+arvailla+kuka+niitä+kaappeja+siivoili,+mutta+en+varmuutta+saanut,+siitä+ikävä+tämä+uusi+systeemi.Kierrätykseen+sitä+joutavaa+olisi+etsittävä+minunkin.Hurskainen+on+oikeassa,+ei+nuo+euroviisut+jaksa+innostaa,+laulaminenkin+on+enemmän+huutamista,+kuin+laulamista,+mutta+kai+niin+on+oltava,+eipä+minua+ainakaan+kuunnella.Kaikessa+huomaa,+että+aivan+toiselta+ajan+jaksolta+olen+ja+tuntuu+,kuin+huonompaan+suuntaan+on+meno+suunta+kaiken+suhteen,+vaikka+viisautta+pitäisi+olla+elää++toisin.Kalkkis+olen,+mutta+kaipaan+entisiin+oloihin,+vaikka+sitten+kehityksen+jarruna+olisinkin.Tuomet+todella+kukkii,+kesä+siitä+pian+on+käsillä.Kyllä+mieskin+voi+olla+komisaari,+jos+pätevyyttä+löytyy,+vaikka+naisetkin+yhtä+osaavia.Ihmettelen+minäkin+miten+ihmisiä+saa+liikkeelle+ne+meluavat+konsertit,+minunkin+nuori+polvi+ulkomaille+moista+menee+kuuntelemaan,+en+kyllä+maksaisi+mokomasta.On+ehkä+sen+tason+hommia,+mihin+ei+inun+musiikki+korvani+ole+oppinut,+oli+se+kuitenkin+jotakin,+kun+Olavi+Virta+lauloi,+sai+sanoista+selvän+ja+sävelkin+sai+jalan+vippasemaan;))Issiasko+se+korpikirjailijaa+vaivaa,+muistan+joskus+nuorempana,+kun+se+vaiva+minulla+oli+ja+jalka+oli+voimaton,+seiniä+pitkin+kävelin,+mutta+nyt+olen+säästynyt+siltä+vaivalta.Välilevyn+pullistumakin+todettiin,+mutta+leikkaukseen+en+mennyt,+lääkäri+kehotti+olemaan+mahdollisimman+kauan+ilman+puukkoon+turvautumista+ja+kai+se+on+kuivunut+se+pullistumakin.Jos+oikein+todella+kipeäksi+äityy,+ei+siinä+auta+liikekään.Nyt+sitten+lähtöä+tekemään+ja+pillerit+popsimaan,+että+ne+kävelyosuudet+jotenkin+selviää.Istumista+tulee+paljon,+autossa+ainakin+se+600+kilometriä+yhteen+suuntaan,+täältä+kun+lähdet+jo+Helsinkiin+saa+monta+tuntia+istua,+no+eipä+valitusta,+itse+olen+matkani+järjestänyt.Voikaa+hyvin,+muutaman+päivän+olen+poissa,+pitäkää+pirtti+pystyssä,+mutta+jos+nurin+menee,+ei+maailmaa+kaada;)
  11. Huomenta+keskiviikko+aamuun+ja+puoleen+kuuhun+toukokuuta,+aika+rientää.Kohta+on+koulujen+loppumisen+aikakin+ja+osa+oppilaista+lopettaa+koulunsa.++minunkin+yksi+lapsenlapsen+lapsi+saa+ylioppilas+lakin+päähän+pistää+ja+vielä+ammattikoulustakin+valmistuu,+kaksin+kertainen+juhla.Sonja+nimisillä+tänään+aihetta+juhlaan,+onnea!Turhaa+sitä+kaikkea+väline+tavaraa+on+hankkia,+tulee+kalliiksi+niin+omenat+kuin+marjatkin,+aina+ne+on+sahan+tai+saksien+avulle+saatu+oksat+poikki.Onhan+niistä+tietysti+apuakin,+jos+suostuvat+yhteistoimintaan,+mutta+aika+usein+konstailevat,+ainakin+ne+halvemmat.Olisi+minullakin+jotain+leikattavaa+tuolla+varpaiden+seudulla,+mutta+olen+miettinyt,+että+kärsi,+kärsi,+kirkkaamman+kruunun+saat;)Lottovoittoahan+sitä+odotellaan,+ainakin+sellaista+pienempää+voittoa+minäkin+haluaisin,+ehkä+kuluttaisin+huonekalujen+verhoiluun,+on+aika+tavalla+hinnakas+homma+sekin.+Aina+sitä+kunnostettavaa+löytyy,+ei+kovin+paljon,+mutta+kuitenkin,+joten+pidetään+peukkuja+pystyssä+hurskainen.Aurinko+täälläkin+nyt+paistaa,+kelpaa+tallustella+viimeiseen+kerhoon+tänä+keväänä,+äitienpäivä++merkeissä+se+vietetään+ja+kukat+saavat+myös+alkuvuonna+kymmeniä+täyttävät+henkilöt.Kyllä+minullakin+useimmiten+on+monta+pakettia+kahvia+varastossa,+ei+todellakaan+vanhene+nopsaan,+voihan+ne+seistä+minun+hyllyssä+samalla+tapaa+kuin+kaupassakin.Leppoisan+näköisen+ukkelin+olet+tehnytkin+korppis,+ne+tekee+jotka+osaa;)Kyllä+se+mökki+vetää+tähän+aikaan+vuodesta,+vaikka+paljon+olisi+tekemistäkin+siellä,+jaksaa,+kun+saa+ihastella+aikaan+saannoksiaan+ja+nauttia+luonnon+ihmeellisyyksistä.Ihmeitä+se+saa+tuo+kasviin++kohdistuva+hoito++näin+keväällä+aikaan,+melko+kuolleen+näköiset+rankat+eloon+kääntyvät,+tuleepa+mieleen+pelakuut,+joita+joskus+kasvatin.Jälleen+olisi+päivä+normaali+elämässä+aloitettava+ja+kone+laitettava+kiinni,+mitä+muuta+ehdin+tehdä,+kuin+kerhoon+taivaltaa,+sen+tiedän+illan+suussa,+ainakin+sauna-+ilta+tiedossa.Mitähän+Mielikki.mummolle+ja+toisille+kauan+poissa+olleille+kuuluu?
  12. Taas+karkasi,+en+tiedä+mitä+aina+hosasen,+että+lentoon+lähtee.Vielä+tuosta++tarjoamisesta+ja+huijauksista,+tässäkin+asiassa+paha+kello+kauas+kuuluu+ja+leimaa+kaikki+soittelijat.Minulla+ei+huonoja+kokemuksia+ole+ollut,+tosin+lehtiin+melkein+kauppani+liittyvätkin.Hurskaisen+maidon+juonti+on+aika+mittavaa,+jos+vertaa+minun+maidon+kulutukseen,+korkeintaan+litra+viikossa,+jos+en+jotakin+maitopohjaista+ruokaa+tee.Juustoa+syön+aika+paljon,+rahkaa+ja+kreikkalaista+jugurttia+menee++kohtuudella,+kai+ne+maidon+tarpeen+täyttävät.Oikein+kiva,+että+kivuton+oli++päiväsi,+kyllä+noita+soittelijoita+myös+noihin+kohteisiin+löytyy+mistä+mainitsit,+joskus+mukana+olen,+joskus+kieltäydyn.Tarjoukset+ostan+aina+kun+sopivaa+löytyy,+prismassa+en+käy+useinkaan,+on+matkaa+vähän+enemmän+ja+tarvitsemani+löydän+citymarketista+ja+tuos+pienestä+K-kaupasta.Aivan+hyviä+ovat+tuotteet+olleet,+en+ole+koskaan+löytänyt+epäkelvollista+ja+joku+euro+on+säästöä+tullut.Ajattelin+käydä+heti+eka+päivänä+äänestämässä,+kun+en+tiedä+missä+olen+muuna+aikana+ja+kerhomatkan+varteen+sattuu+äänestyspaikka.Kaikissa+vaaleissa+olen+minäkin+velvollisuuteni+suorittanut,+aina+ei+ehdokkaani+ole+päässyt+läpi,+mutta+suurilta+osin+kumminkin.Eduskunta+vaalien+jälkeen+ei+onnistanut,+vaali+laskennassa+sattuneen+kömmähdyksen+vuoksi,+ensin+iloittiin+että+onnisti,+mutta+uusinta+laskenta+pilasi+asian.Tänään+laulamaan+ja+muuta+ei+sitten+olekaan+kiikarissa,+laitan+tämän+nyt+heti+lähtemään,+saattaa+olla,+että+kone+kokee+tarpeeksi+on+höpinää+ja+työntää+ulos+ilman+lupaani;)Aurinkoista+päivää,+paistaa+se+pilvenkin+takaa;)
  13. Huomenta+viikon+alkuun+ja+puolipilviseen,+tuuliseen+säähän.Kukan+päivä,+onnea,+kyllä+tuossa+puistossa+narsissit+jo+kukkivat+pian+varmaan+luonnon+kukatkin+kukkaan+joutuvat,+vettä+ovat+saaneet+runsain+mitoin.Äitienpäivä+meni+minulta+rauhaisasti,+juhlimmehan+jo+lauantaina.Tänään+vielä+itselle+omistettu+päivä,+mutta+huomisesta+sitten+vilkastuu.Vitsailla+yritin+tuon+ikä+asian+kanssa,+noin+se+kuitenkin+oikeasti+menee,+kuten+sanoit,+kaikilla+lisääntyy+yhtä+jalkaa,+vanhempia+ei+kiinni+saa,+eikä+nuoremmat+yllä+omaan+ikääni.Mikäs+on+vanhetessa,+jos+kivuitta+sitä+tehdä+saa.Ahneiksi+ihmiset+joskus+alkavat,+tosin+iso+asia+on+ilmaista+puuta+saada,+maksaahan+puukin+melko+paljon.En+myönnä+oikeasti+hamstraavani,+vaikka+kahvi+tarjoukset+haenkin+ja+on+tuonne+kylpyhuoneen+hyllylle+kolme+sankoakin+ilmaantunut,+muistelen+appelsiinejä+ostaneeni+ja+näin+sain+sankotkin.Suurille+pölkyille+pitää+olla+se+halkaisukone,+sillä++kyllä+pienenee.Nuo+parkkipaikatkin+joskus+aika+hankala+isoissa+paikoin+löytää,+ei+meilläkään+pihassa+ole+kuin+kolme+vieraspaikkaa,+mutta+toisella+puolen+katua+alkaa+suuri+parkkitila,+sinne+mahtuu.Kaikilla+paikoin+ei+kadun+varteen+voi+jättää.Marjoja+on+mukava+syödä+välillä+vaikka+pakastettunakin,+minulla+vielä+muutama+rasia+mansikkaa+pakkasessa,+kohtahan+sitä+saa+tuoreena.Olen+aika+hyvin+kuluttanut+pakkasesta,+sain+yhden+pakkasen+pois+jo+päältä.Aika+ikävää+kun+joutuu+miettimään+kuka+viesti+takana+onkaan,+kun+tuo+anonyymi+tuli+käytäntöön,+mutta+jonkun+asteista+uteliaisuutta+sekin,+hyvä+kun+vaan+viestejä+tulee.Eikös+se+yöllä+kävely+saata+olla+vaarallistakin,+ainakin+liikepaikoilla?Nyt+sitten+jotain+järkevää+ja+hyödyllistä+tekemään,+joka+päivä+ei+voi+laiskotella,+kivoja+jatkoja+kaikille+pirtin+ystäville.