Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Kaunista+Pitkäperjantain+aamusta,+harvinaista+on,+että+aurinko+paistaa,+ehtii+se+vielä+sadettakin+antaa,+näin+ennusteet+kertovat.Eilen+olin+ahkera+ja+rohkeakin,+tikkailla+ja+ikkunalaudalla+kiipeilin,+kolme+ikkunaa+pesty+ja+verhot+vaihdettu,+enkeli+oli+vierelläni,+mitään+pahaa+ei+tapahtunut.Karmien+ja+ikkuna+lautojen+pesu+hankala+ulkoa+päin,+on+pieni+tuuletus+ikkuna+kiipeillen+pestävä.Vähän+pinnaten+tein+työt,+pölyhuiskulla+vaan+taulujen+päälliset+hapsin,+en+jaksanut+tauluja+alas+ottaa.Vielä+on+olohuone+ja+parveke+odottamassa,+sitten+pääse"puutarha+"hommiin.Hyvin+pakottava+terve+oli+välillä+istahtaa,++mikä+sekin+on+viisautta,+kuten+sini-sirkku+totesit.Samaa+mieltä+myös+tuosta+itse+hoidettavista+asioita,+kyllä+se+mieltä+virkeänä+pitää,+kun+saa+itse+pohtia+ja+muistaa+laskunsa+ja+asiansa.Sanoisinko+ynnämuu+sinusta,+perus+suomalainen+mies+olet,+ei+liikoja+hempeile,+muuta+aina+paikalla+ja+tekemässä+kun+tarvetta+tulee.Oma+mieheni+oli+myös+hyvin+pidättyväinen+puheissaan,+mutta+teot+kun+oppi+lukemaan,+sieltä+se+hellyys+esiin+tuli.Pitkä+avioliitto,+siinä+sitä+oppii+sanattomatkin+asiat++lukemaan.Varmaan+saattekin+häissä+nähdä+periteisiä+kansallispukuja,+mikä+aika+harvinaista+tänä+päivänä.Niin+ne+kesän+riemut+alkaa+Ramoonan+perheessä+myös+veneillen,+uskon+että+nautinto+sekin.Tuo+nimimerkin+tai+nimen+salliminen+kaiketi+onnistuu+viestin+sisällä+edelleen.Mukava+saada+terveiset+sieltä+rapakon+takaa+ja+hyvän+voinnin+terveiset+sinne+sinulle+Uzma++ja+toivon+joskus+kuulevani+kuulumisiasi.Hurskainen+herkistynyt+kevään+myötä+muisteloihin+ja+onhan+mukava,+että+muistoja+löytyy.Uskon+helpolla,+että+pihalla+olo+miellyttää+ja+siellä+se+jälkikin+näkyy.Tänään+sitten+kuntoa+levon+kanssa+yritän+tasoittaa,+sen+verran+kova+oli+eilinen+päivä,+pyykitkin+tuli+pestyä.Näyttää+hieman+harmaaksi+ilma+muuttuvan,+ehkä+se+perinteinen+sää+meidät+tavoittaa.Kaikkea+mukavaa+kuitenkin+päivänne+viettoon.Pilvi+on+juhlinnan+kohteena+tänään,+onnea!
  2. Kaunista+aamua+ja+kiirastorstaita.Valto+onniteltavana+tänään,+siis+onneksi+olkoon.Ikävä+kuulla,+että+et+enää+aio+pirtissä+käydä+raakile.vielä,+jospa+voisit+ajatella+rekkautumista?Missä+lienee+vika,+vai+vanhenemisessako,+kun+tuntuu,+ettei+pirttikään+ole+enää+entisensä,+liian+tosikkomaiseksi+on+elämäni+tullut,+tai+vaan+kyllästyminen.Ynnämuu+kirjoitit+tuosta++kirjautumisen+katoamisesta+ja+kyllä+se+kysymyksiä+herättää,+miksi+ei+voisi+olla+pysyvästi+kirjoittamisen+ajan,+hankaloittaa+kaiken+kaikkiaan+tätäkin+hommaa.Kun+kone+vielä+hidastelee,+meinaa+hermot+mennä,+jos+niistäkään+enää+mitään+on+jäljellä;)Lintupöntöt+ovat+ajankohtaisia,+alkaa+jo+tiaisilla+olla+kiire+pönttöön,+että+ehtivät+ennen+kirjosieppoja,+jotka+useinkin+häätävät+tiaiset+ulos.Kyllä+meillä+on+naisten+asema+hyvällä+mallilla,+ainoastaan+tuo+palkkaero+vielä+puhuttaa,+sinnikkäästi+on+naiset+asioitaan+hoitaneen,+Minnasta++alkaen.Tuo+ilmasta+puhe+meinaa+paisua+yliäyräitten,+kohta+kaikki+on+kiellettyä+ja+onhan+tosi,+että+meidän+pienen+valtion+säännöt+ei+paljonkaan+hetkauta+muuta+maailmaa,+missä+suurempi+tarve+olisi+miettiä+asioita.Joissakin+maissa+on+ruuasta+pula,+meillä+siitä+tehdään+kovin+monimutkaiseksi+tuleva+asia.Kyllä+entinen+elämän+meno+ruuan+suhteen+olisi+ihan+hyväksyttävä,+mässäily+on+eri+asia.Väestön+kasvu++noissa+etelän++maissa+olisi+saatava+hallituksi+ja+varmaan+ei+kukaan+kotimaastaan+lähtisi,+ellei+elämän+mahdollisuudet+loppuisi.Rinteelle+toivon+jaksamista,+ei+kovin+helppo+ole+tuo+nykyinen+tilanne.Olen+lueskellut+tämän+Halla-ahon+kirjoituksia+ja+aina+voi+vakuuttua,+että+jyrkkiä+on+mielipiteet,+viisautta+on+miehellä,+mutta++ei+ehken+joka+asia+ole+kohdallaan.Tästä+politiikasta+ei+sitten+tämän+enempää.Hurskainen+ilmeisesti+pirtin+olemassa+oloa+kiitti+anonyyminä,+voisikos+viestin+perään+vaikka+laitta+joku+tunnistettava+nimi,+kun+aina+ei+osaa+rivien+välejä+tulkita;)Muutokset+ei+aina+kaikkein+parhaita+ilmiöitä+esiin+tuo.Nyt+ikkunan+pesuun,+ajattelin+kahdesta+huoneesta+ne+pestä+ja+loput+sitten+pääsiäisen+jälkeen.Auringon+paisteen+odotan+siirtyvän+talon+toiselle+puolen,+ehkä+saa+paremman+tuloksen+täten+pesusta.Pitäkää+peukkua,+että+kestän+tikkailla;)Oikein+aurinkoista+pääsiäiseen+laskeutumista,+usein+pitkä+perjantai+on+ollut+pilvinen,++miten+vuonna.?
  3. Huomenta+uuteen+päivään,+kaunis+siitä+muodostuu+ja+lämmin.Otto+nimipäiväsankarina,+onnea,+enpä+tunne+sen+nimisiä,+otto+on+kyllä+tuttu+pankki+automaatissa,+nykyisin+vähemmän+kun+kortilla+maksaa.Olen+todella+harmistunut,+sillä+edustajistamme+toinen+putosi+tarkastus+laskennan+tuloksena+ja+tietenkin+minun+äänestämäni,+29+ääntä+hänet+pudotti,+mutta+neljä+vuotta+on+lyhyt+aika+ja+ikä+vasta+44,+uusinta++silloin.Näin+se+elämä+kuljettaa,+juhlista+harmitukseen.Niin+lupauksia+on+annettu+joka+puolella,+mutta+nähtäväksi+jää+ja+uskon+vakaasti,+että+paljonkaan+ei+niistä+tarvitsevat+pääse+nauttimaan,+koska+aina+on+toinenkin+näkökanta+asioiden+kulussa.Kunpa+nyt+edes+hallitus+rakentuisi.Näin+on,+miten+ynnämuu+toteaa,+tähän+äänestämiseen+ne+vaikuttamiset+loppuvat.Sipilällä+oli+kantana,+tulos+tai+ulos,+hän+toteutti+sen,+oman+parhaansa+kaiketi+yritti,+pieneksi+se+jää+yhden+ihmisen+kohdalla+kuitenkin.Mielikki.mummolle+aurinko+rupeaa+paistamaan+ja+pikkuhiljaa+kunto+korjaantuu.Mukava+on+,+että+mökille+pääsitte+Kaisan+kanssa,+on+se+kevään+tulo+siellä+paljon+selkeämpää+ja++aurinkokin+lämpimämmin+paistaa;)Lasten+näkeminen+ilon+nostaa+ja+tapaaminen+voimia+antaa.Sini-sirkku+voimiaan+sai+ponnistaa,+kun+ilmeisesti+hieman+painavampi+avustettava+kohdalle+sattui,+meitähän+on.Varoitin+jo+heti+lääkärin+puheille+mentyäni,+että+älä+sitten+painosta+ala+puhumaan,+sen+suhteen+ei+tuloksia+saada,+sanoi,+että+ei+tarvitsekaan,+lautasmallia+vaan+käytä+edelleen.Voimisteluani+kiitteli,+lihasten+vahvistaminen+onkin+tärkein+asia+tässä+iässä+kehoitti+vaikka+tanssahtelemaan;)Tiedä+vaikka+sitäkin+pystyn+tekemään,+nyt+ainakin+tuntuu+mukavammalta.Tuosta+maahanmuutto+politiikasta+riittää+keskustelua+ja+näin+pitää+ollakin.Kaikki+muuttajat+eivät+toki+läheskään+hankaluuksia+tuota,+pitäisi+vaan+saada+ne+ei+tervetulleet+erotettua+maahan+tulijoiden+joukosta.Ihmiset+on+ihmisiä+joka+paikassa+ja+joka+paikkaan+siunaantuu+myös+kielteisiä+aineksia,+niitä+löytyy+omasta+maastammekin,+jopa+kansan+edustajista.Toivoa+sopii,+että+hallintaan+pystyvät+päättäjät+tässä+asiassa.Hurskainen+mainitsi+tuon+lauma+henkisyyden+ja+se+kyllä+pitää+paikkansa+monen+asian+kohdalla,+milloin+sensaatio+hakuisten+perässä+kuljetaan+ja+ei+omaa+ajatusta+todellakaan+yritetäkkään+rasittaa.No+se+on+ainakin+helppoa+silloin,+kun+vastuuta+ei+ole.
  4. Hupsista,+nyt+liian+innokas+lähtemään+oli+viestini,+kesken+kaiken+hyppäsi+palstalle.+no+jatkan+vähän.Makriina+pelkäsi+virpojia,+no+en+minäkään+heitä+kaivannut,+kun+en+ollut+varautunut,+tietysti+euroja+olisi+voinut++antaa,+mutta+hyvä+näin.Kyllä+nuo+tämän+päivän+koneet+vaatii+tarkan+selosteen+lukemisen+ja+siihen+minun+kärsivällisyys+ei+ole+koskaan+riittänyt+ja+sitten+niitä+virhe+arvioita+sattuu.Neeassa+hapen+saantia+ikkunan+raosta+haisteli,+usein+minäkin+parvekkeella+käyn+raittiin+ilman+hengityksissä,+kun+ulos+asti+en+eesty.Pitäisi+yrittää+tuota+ulkoilua,+mutta+on+se+niin+vaikea+askeltaa,+kun+aina+kipua+tuntuu,+hyvä+puoli+on+kuitenkin,+että+pakotuksia+ei+ole+yöllä+ei+päivälläkään,+kun+vähin+liikun.Olen+aina+sanonut,+että+ei+vanhankaan+tarvitse+yksin+olla,+jos+kaipaus+on+kumppanista+ja+joku+sopiva+kohdalle+sattuu.Tunteet+ne+on+vanhallakin,+ehkä+poikkeaa+kovinkin+nuorten+rakastumisille,+mutta+ystävää+kaipaa+kaikki.Haaveillen+elämä+sujuu+paremmin,+jos+vaikka+sitä+kumppania+ei+löydykään.Kyllä+pirtti+on+yritetty+pitää+leppoisana+kohtaamispaikkana+vaikka+läheisiksi+ei+tullakaan+muuten+kuin+viestien+välityksellä+ja+sekin+on+paljon;)Ystävältä+tuntuu+jokainen+kirjoittaja.Nyt+tämä+loppuosa+jatkeeksi+edelliselle.Muistutan+vielä,+että+Lindan+nimipäivä,+muistetaanpa+tämän+nimisten+onnittelut.Mukavaa+päivää+ja+ollaan+kuulolla+vaalien+jälki+mainingeista.Raakike.vielä+totesi,+että+Miellikki.+mummon+ei+tarvitse+itseään+syyllistää+veljen+vahingosta,+vahinko+tulee+jos+on+tullakseen,+ennalta+arvausta+ei+ole,+jos+olisi+ei+vahinkoja+sattuisikaan.
  5. Sunnuntaiaamun+rauhaisaa+ja+hiljaista+oloa,+eipä+päivän+mittaan+hiljaisuutta+varmaan+olekaan,+virpojat+liikkeellä+ja+kaiketi+viime+ponnistus+ehdokkailla,+illalla+sitten+esiin+tuodaan+pettyneitä+myös+onnellisia+voittajia,+joiden+on+helppo+hymyillä.Eilinen+siivous++onnistui,+tuli+taas+parempi+mieli,+kun+sain+hieman+ilmettä+kodissa+muutettua.Taito+nimiset+onnea!Kamala+tuo+palo+mistä+olette+kirjoitelleet,+miten+näitä+aina+vaan+tapahtuu,+vaikka+turvallista+pitäisi+kaikkien+varotoimien+mukaisesti+olla.Myötäelämistä+surussa+olevien+omaisten+tuskaan,+voi+hyvin+sisäistää+tuon+hädän+ja+kysymysten+kirjon,+miksi?Valokuvista+ja+kuvaamisista+olette+myös+kertoilleet,+on+niitä+kertynyt+monta+albumia+minulle+myös+ja+varmaan+olisi+aiheellista++karsia+pois+jo+vähemmän+muistoja+herättävät.Mieheni+teatteri+ajoilta+on+yksi+albumi+ja+harmittaa,+kun+ovat+punavärisiksi+muuttuneet,+kai+se+on+värikuvien+tapa,+ainakin+omaottamien.Niin+paljon+olisi+pois+heitettävää+noissa+muistojen+keräämisten+joukossa,+mutta+vaikea+tehtävä+se+on,+usein+on+vielä,+että+ne+on++niin+omakohtaisia,+että+ei+jälkipolvi+niille+lämpene.Maailma+on+täynnä+pahuutta+ja+joskus+tuntuu,+että+luottaa+ei+voi+kehenkään,+jopa+se+rakkaimmaksi+kuviteltu+voi+olla+peto.Luottaminen+pari+suhteessa+on++se+yhdessä+pitävä+voima+ja+onneksi+kuitenkin+näin+useimmiten+onkin.Raakile.vielä+huolensa+Mielikki.mummon+voinnista++kirjoitti,+no+tulihan+sitten+viesti,+mikä+ei+kovinkaan+paljon+iloa+herskynyt.Tuo+veljen+ikävä+tapahtuma+kotiin+tulon+masensi+,+mutta+jospa+se+ajan+oloon+hyväksi+kuitenkin+kaikilta+osilta+muuttuisi+ja+varmaan+näin+tapahtuukin.Aikaa+ja+kärsivällisyyttä+se+vaatii,+mutta+kyllä+sisulla+kaiken+hyväksi+saa+muuttumaan,+tätä+toivon.Miaelina+toi+tutuksi+tulleen+kappaleen+iloksemme+ja+kyllä+se+minusta+aika+aidolta+kuulosti,+onhan+näitä+lahjakkaita+lapsia+kautta+aikojen+saatu+nähdä.Nyt+sitten+jännittämään+illan+kohokohtaa,+miten+käy,+saammeko+oikeita+päättäjiä+tulevaisuudesta+päättämään.Toivo+siitä,+että+yhteen+hiileen+puhaltaminen+vihdoin+alkaisi+ja+kaikki+vaikeatkin+asiat+hoituisi.Vietetään+kuitenkin+kirkastuvaksi+muuttuvaa+Palmusunnuntaita+ja+iloitaan+kevään+edistymisestä.
  6. Lauantai+aamu+pilvisen+harmaana+silmien+eteen+näyttäytyi,+lämmön+puolella+kumminkin+yksi+aste.Tellervon+päivä,+onnittelut+maan++entiselle+äidille+ja+kaikille+muille+samaa+nimeä+kantaville.Aamu+askareet+jo+alulla,+eli+matot+ja+muu+irtain+haistelemassa+säätä.Tulipa+ihan+nostalginen+olo+tuon+hurskaisen+mielikuva+leikistä+lintujen+kanssa.Joku+ihmetteli+aiemmin,+että+mikä+mummojen+mielikuvitus+pirtti+tämän+onkaan.Todistettu+on,+että+mummojen+ja+ukkojen+mielikuvitus+pelaa+ja+se+on+hyväksi.Voi+niitä+unelmia+ja+haaveita+mitä+minäkin+päässäni+synnyttelen+ja+vaikka+haaveilisi+valkoisesta+ratsusta+ratsastajineen+ja+omasta+osuudestaan+mitä+ihanimpaan+juttuun,+siitä+selviä+totuuden+paljastettua,+ei+säry+sydän;)Fantasioita+kehiin+mummot+ja+ukit;)Järki+asioista+taas+ynnämuu+puhelit,+kyllä+niitä+makkaroita+on+tullut+erilaisten+tilaisuuksien+yhteydessä+syötyä+ja+on+maistunutkin,+omatuntokaan+ei+soimaa,+vaikka+ei+sattunut+aina+se+oma+suunta+ollakaan.Nuo+kahvitarjoukset+kyllä+houkuttaa+myös,+vaikka+säästö+ei+mittava+olekaan,+mutta++aina+on+kaapissa+sen+kolmen+paketin+määrä.Laitaatsilta,+onhan+sinulla+muistot+kuitenkin+siitä+elostasi+silloin+ja+jospa+ne+kantavat+ja+löydät+uuden+veneen+ja+kesäpaikan,+ehkä+elämään+ilmestyy+ystäväkin,+koskaan+ei+voi+tietää,+haaveile+ja+haikaile,+sekin+on+elämän+iloa+ja+muistot+kantaa.Kaiketi+ne+lapset+aina+ja+aina+vaan+ovat+äidin+mielestä+"nuoria",+vaikka+melkein+iässä+tavoittavatkin,++lapsia+aina+kuitenkin+ja+äidin+huoli+on+sama+heistä+kuin+pienenäkin,Minullakin+aikuisia+melkein+jo+kaikki+neljännen+polvenkin+lapset,+mutta+aina+mielessä+on,+että+meneekö+heillä+hyvin.Sain+esikoiseni+vajaa+21+vuotiaana+ja+nuorimman+27,+no+siihen+jäikin.Nyt+tytär+jo+ensi+kesänä+kuusikymppinen+ja+minä+vaan+mieleltäni+olen+se+21:nen;)DDElämän+haluinen+olen+ja+anna+mielikuvituksen+rikkauden+loistaa,+milloin+mihinkin+suuntaan,+nyt+suunnittelen+siirtäväni+huonekaluja+ja+toivon+sen+jälkeen+piristävää+näkyä+huusholliini.Toteuttamaan+hommia+ja+lauantai+viettoa+muutenkin,+sitten+illalla+rentoutuksen+saunassa+otan;)Tehkää+jokainen+joku+kiva+asia,+niin+elämä+maistuu.
  7. Uusi+aamu,+uudet+kujeet,+kujeista+en+tiedä,+mutta+säätilan+nään+ikkunasta,+harmaa+on+taivas+ja+luntakin+vielä+aika+paljon.Uusi+lumi+ei+ottanutkaan+sulamista+tosissaan,+eli+pakkasella+yöllä+ja+päivällä+ei+lämpene+kovinkaan+paljon+ja+näin+lunta+vaan+riittää.Julia+päivää+aloitamme,+onnea+oikein+paljon+Julia+nimisille.Kampaajalle+78,+euroa+kiikutin,+onko+sen+kummempi,+mutta+pesua+ei+ainakaan+tarvitse+joka+päivä.Kiva+että+Miaelinalla+paraneminen+on+hyvässä+vauhdissa,+toivottavasti+myös+Mielikki,mummo+on+päässyt+kotiin+ja+loppukiri+hänellä+onnistuisi.Raakile,vielä+puhuit+hiusten+kunnosta,+kyllä+perus+suomalainen+hius+on+huono,+verratessa+etelän+ihmisten+hiuksiin,+mutta+hoitaen+jotenkin+olen+minäkin+hiukseni+päässä+saanut+pysymään;)Permanettia+otan+noin+kerran+vuodessa,+lyhyenä+muuten+pidän+ja+vuodessa+saan+hiukset+taas+siihen+kuntoon,+että+kihartaminen+onnistuu.Korpikirjailija+saa+olla+onnellinen+vahvasta+hius+määrästään,+kaikille+ei+tätäkään+onnea+suoda.Voi+että,+sinulla+jo+siivoukset+tehty,+minulla+suunnittelu+asteella+ja+taitaa+pääsiäisen+jälkeiselle+viikolle+jäädä+ikkunan+pesutkin.On+niin+rikkinäisiä+viikkoja+ja+tarvitsen+reilusti+aikaa+suursiivoukseen,+väsyn+pienen+ajan+kanssa+yrittäessä.Pinta+siivousta+kuitenkin+huomenissa.Sini-sirkku+aina+vaan+noilla+maukkailta+kuulostavilla+keitoilla+herkuttelee,+minä+myös+keitto+ja+laatikko+ruuista+tykkään,+usein+teenkin,+ehkä+huomenna+jotain+uuniin+laitan.+kunhan+näen+kaupan+annin.Hyvillään+olen+minäkin,+kun+vaalihumu+loppuu,+mutta+eipä+se+sillä+selvä+ole,+alkaa+hallitus+neuvottelut,++uskon+ja+pelkään+että+hankalat+ovat.Toivottavasti+kansa+ei+ole+mennyt+halpaan,+saataisiin+asiallinen+ja+toimiva+hallitus.+Voi+että+noita+hommia+aina+vaan+löytyy+hurskaisella,+toisaalta+voihan+olla+että+virkeänä+kuitenkin+pitävät,+ei+tämä+sisällä+melkein+toimettomana+istuminenkaan+hyvää+lupaa.Ehkä+syksyllä+sitten+kiitos+uurastamisestasi.Nyt+on+kauppa+päivä+ja+varasto+on+täydennettävä,+menen+tuohon+lähikauppaan,+kun+ei+tarvetta+ole+apteekkiin+ei+postiin,+niiden+palvelut+vähän+kauempana.Vietetäänpä+mukava+päivä,+jos+se+aurinkokin+ilmaantuisi.Pienestä+se+on+ilo+haettava+ja+hyvä+mieli+on,+kun+komerot+olen+saanut+pestyä+ja+vaatteet+tuuletettua.+ja+osan+säilöön+laittanut.
  8. Huomenta+viiden+asteen+pakkasesta+ja+näyttäisi+siltä,+että+aurinkoinen+päivä+tänään+tulee.Minea+tänään+nimipäivä+sankaritar,+onnea,+aika+outo+nimi+minulle.Käsistä+ja+niiden+toimivuudesta+olette+mielipiteitä+kirjoitelleet,+tuo+vasen+käsi+minulla+melko+avuton,+mutta+ilman+sitä+olisi+melkoisen+huonoa+toimia.Niin+se+vaan+on,+vaikka+vaan+yksi+sormi+tai++varvas++pois+on+hankaluutta+tuottaa.Peukalo+keskellä+kämmentä+voisin+sanoa+olevani,+mutta+yksi+asia+minkä+osaan+tehdä,+on+sukan+kantapää;)Nuo+säilytyslaatikot+onkin+mainioita+,+minulla+niitä+useampia,+verhoja+ja+muuta+pölyltä+piilotettavia+tavaroita+niissä+pidän,+kiva+kun+näkee+läpi+laatikon+sisällyksen.Valmiit+neuleet+myös+niissä+säilytän.Koulussa+ennen+oli+pakko+todellakin+vasen+kätisen+kirjoittaa+oikealla,+äitini+siitä+esimerkkinä,+tytär+sai+kuitenkin+olla+vasen+kätinen.Nyt+on+aika+paljon+vasen+kätisille+työvälineitä,+saksia+muun+muassa.Tuota+kirjapiiriä+olen+esittänyt++yhdistyksen+piiriin+harrastus+ryhmäksi,+saa+nähdä,+korttipeli+kerhoja+on+myös+suunnitelmissa,+Skippo+on+hyvin+suosittu+ja+sitä+aiomme+pelata+Hugon+kera,+jos+ryhmä+alkaa.Miaelina+toit+tuon++laulun+esille,+mikä+on+toden+totta+kaikissa+asioissa,+kiitollinen+näistä+meille+tärkeistä+jäsenistämme+saamme+olla+ja+muutenkin+kaikesta+hyvästä+mitä+tiellemme+tulee.Jokohan+Mielikki.mummo+on+kotiin+päässyt?+Kaikkea+hyvää+toivotan+teille+kipujen+ja+hankaluuksien+kera+kirjoittaja+ystäville.+Nyt+on+lopetettava,+kampaajalle+meno+heti+aamusta,+tällä+kertaa+yritetään+ilmettä+muuttaa;)Kaunista+päivää,+kiva+tuon"+takatalven"+koettuamme+sitä+on+ruveta+viettämään.
  9. Huomenta+ja+uusi+yritys.Lunta+on+tullut,+eipä+taida+outoa+olla+muuallakaan,+että+lumipeite+maan+peittää.Teroa+saamme+onnitella+tänään.Kiitos+korpikirjailija+neuvojen+antamisesta,+meneekö+perille+onkin+sitten+toinen+juttu.Hieman+puolustelen+olin+jonkun+verran+sinua+nuorempi+kun+koneella+aloitin+ja+en+juurikaan+mitään+toiminnoista+tietänyt,+nyt+olen+etupäässä+tänne+kirjoitellut+ja+itsekseni+tuskaillut+näiden+tietokoneen+maailmojen+kanssa.Lapsiani+en+halua+vaivata+ja+lapsenlapset+ovat+eri+paikkakunnilla+ja+kun+harvoin+käyvät,+on+paljon+muuta+asiaa.Tytär+työkseen+yhden+silmän+varassa+töitään+tekee+tietokoneella,+enpä+häntä+raaski+enää+vapaa+ajalla+opettajaksi+pyytää,+varsinkaan,+kun+tämä+on+minullekin+aivan+vapaa+harrastus.Poika+kiertää+työnsä+takia+ympäri+maata,+viikonloput+suon+aikansa+perheelleen.Jotakin+olen+oppinut,+mutta+kun+en+ymmärrä+näitä+ihmeellisyyksiä+koneen+toiminnoissa+ja+muistikaan+ei+apua+tuo+on+tyydyttävä+tähän+osaamiseen+ja+turhat+valitukset+pitäisi+jättää.Elämäni+tärkein+asia+ei+ole+tämä+oppiminen,+on+paljon+ikäisiäni+jotka+eivät+konetta+edes+hanki,+joten+näillä+mennään,+kiitos+kuitenkin+avustasi+korpikirjailija,+ainahan+voin+yrittää+selvitä,+ehkä+koneenikin+on+jollain+tapaa+"syyllinen";)Ikävä+tuo+Mielkki.mummon+takaisku,+hyvässä+hoidossa+ja+tutkimuksissa+olet,+eiköhän+parannus+löydy+ja+totta+kai+kaikesta+voi+kirjoittaa,+näistä+harmeistakin.Toipumista+toivon.Raakile.vielä,+ikäväkseni+on+minunkin+sanottava,+että+kärsivällisyyteni+ei+näihin+laitteisiin+riitä,+kuollut+esine+kenkkuilee,+sitä+en+jaksa.Luulen+ja+uskon+väsymyksen+meillä+tämän+ikäisillä+todellakin+johtuvan+paljolti+iästä+ynnämuu,+mutta+sekin+asia+jota+emme+voi+auttaa,+muuten+kuin+lepäämällä.Demeter,+tuo+istuminen+alkaa+olla+melkein+päivän+kokonaan+sille+uhraamista,+jos+pikaisen+kauppa+reissun+heittää+ja+pienet+kotityöt+tekee,+niin+jonkun+laitteen+eteen+sitä+istahtaa.Toisaalta+eikö+jo+voisi+kaiken+tuon+ohjeistuksen+oikeasta+tavasta+elämiseen+osin+jo+unohtaa,+minulla+ainakin+hyvin+lähellä+tämän+elämisen+jättäminen+kokonaan.Voisiko+vaan+olla+niin+kun+hyvältä+tuntuu.Olen+minäkin+noita+ohjeita+joka+suunnalta+yrittänyt+kaiken+elämisen+suhteen+toteuttaa,+mutta+aina+nekin+muuttuvat+ja+hankaloituvat.Neeassa+puhui+sähköjen+puuttumisesta,+se+ongelma+harvoin+täällä+meidän+nurkilla+on,+kai+nuo+tehtaiden+toimiminen+vaatii+varo+toimenpiteet.+Hyvä+että+hurskaiselle+sattui+lumisade+suomaan+tupapäivän+ja+näin++huushollin+kohennuksen+paikka.Nyt+katsotaan+miten+lähettämisen+käy,+peukut+pystyyn,+jännitystä+se+elämä+vaatii,+viettäkää+hyvä+päivä.
  10. En++jaksa+uusiksi+kirjoittaa,+turhauttaa+tämmöinen.
  11. Huomenet+viikonalkuun,+pilvipoutaa+ja+saattaapi+jotain+vaikka+sadellakin+tänään,+näin+on+ennustettu.Suomaa+onnitellaan+tänään,+aika+harvinainen+nimi+tämäkin.Kirkossa+laulut+meni+hyvin+ja+kahvit+maistuivat,+meillä+on+vähän+erikoinen+kirkko,+mutta+mielestäni+uhkean+kaunis,+ei+tavanomainen+ollenkaan.Irkun+tiedän+aamu+virkuksi,+tuolla+Fasessakin+jo+aikaisin,+minä+olen+nykyisin+tuota+sängyssä+viruttelua+pidempään+ruvennut+viettämään+ja+näin+aamu+pitkäksi+venähtää.Suunnitelmia+päässä+kehittelen+päivän+ohjelmasta+ja+tekemisistä+ja+kun+ei+pakollisia+menojakaan+paljon+ole,+jopa+nautin+tästä+vitkuttelusta.Meilläkin+enää+kaksi+kerhoa+kevään+puolella,+sitten+muutama+matka+ja+siihen+se+meneekin++aika+ja+uutta+syksyä+lähestytään;)+Meillä+jäsenmäärä+vaan+lisääntyy,+kohta+800+jäsentä,+tosin+kerhossa+käy+noin+vajaa+kaksisataa,+ei+kyllä+kaikki+mahtuisikaan.Kai+olisi+jo+vanhempien+ymmärtää+poistua+ja+antaa+tilaa+nuoremmille;)Olen+joskus+ajatellut,+että+kokeilen+ja+uhraan+yhden+päivän+siihen,+miten+uneni+todellisen+keston+saisi+selville,+tuo+kuusi+tuntia,+on+tavallisin,+mutta+jos+silmäni+suljen+uni+jatkuu,+kuinka+kauan+näin+tapahtuisi,+sitä+en+tiedä.Aina+on+olevinaan+niin+kiire,+ettei+tätäkään+kokeilua+voi+yrittää;)Minulle+tuo+kyläily+alkaa+olla+taakse+mennyttä+elämää,+en+millään+lähtisi+mihinkään,+kai+tuo+irkun+mainitsema+lähtemisen+vaikeus+on+syy.En+vielä+minäkään+taida+tuota+ikkunan+pesu+urakkaa+aloittaa,+pääsiäisen+eteen+mahtuu+jos+jonkinlaista+menoa+ja+kun+hitaasti+hommani+etenee,+pitää+kaikkeen+varata+aikaa.Katselin+kalenteria+ja+näyttäisi,+että+pääsiäisen+jälkeinen+viikko+olisi+mahdollistaa+näihin+suursiivous+hommiin,+no+vieläpä+vapuksi+joutuisi.Tuo+auringon+otto+onkin+ihan+paikallaan+ja+kun+ei+tiedä+millainen+kesä+tulee,+on+hyvä+varautua.Korpikirjailija+näpertelee,+tuleeko+tämä+askartelun+kohde+koskaan+valmiiksi,+vai+laajeneeko+koko+ajan,+melkoinen+tekijä+olet+ja+myös+into+tekemiseen.Minulla+jää+askartelut+melko+pieneksi,+joulun+aikaan+tulee+jotakin+tuherrettua,+muulloin+vaan+puikoilla+ja+koukulla,+nyt+virkkaan+keltaisia+liinoja,+ainakin++kaksi+melko+isoa+on+aikomus,+pelkästään+pääsiäisen+aikana+käytettäviin,+keltainen+ei+muuten+värinä+ole+sopiva+sisustukseen.Vähän+kateellisena+ajattelen+tuota+pihan+laittoa,+nyt+ei+sekään+enää+mahdollista.Niin,+tuota+kahvilassa+kahvittelua+en+toki+paheksunut,+enkä+osaa+ajatella,+että+jotakin+vaaroja+voisi+olla,+kun+täällä+päin+ei+mitään+tarvitse+pelätä,+toista+se+on+siellä+kaiken+keskellä.Onhan+sinulla+suuri+ystävä+piiri+sini-sirkku+ja+kiva+on+tapailla+vaikka+sopivassa+kahvilassa.Ihanaa+että+on+mahdollisuuksia+näitäkin+toteuttaa.Nyt+on+taas+aikaa+vierähtänyt+ja+jotakin+kohdetta+pitäisi+ruveta+miettimään,+veisikö+komerosta+vaatteet+parvekkeelle+ja+puhdistaisi+komerot,+vai+rupeaisiko+pullan+tekoon,,+ei+auta+kauan+miettiä,+kohta+on+ilta+edessä.Odotellaan+nyt+niitä+luvattuja+sateita,+mitä+sitten+mihinkin+tullee,+päivän+jatkoja.
  12. Sunnuntai+aamua,+kauniisti+aurinko+nousee+kirkastaen+taivaan,+yön+pakkanen+kohta+hellittää,+neljä+astetta+mittari+noustua+näytti.Allanin+nimipäivä,+onnea!Tänään+kirkkoon+meno+ja+kirkkokahvitkin+tarjotaan,+on+se+meidän+55-vuotis+juhlan+tiimoilta+myös+kirkotus+mahdollisuus+tarjolla,+laulamme+siellä+urkuparvella+pari+laulua.Huomenna+olisi+kaikkien+eläkeläisten+yhteinen+juhla,+sen+laistan.Hurskainen+riittävästä+yöunesta+kertoili,+kyllä+se+kuusi+tuntia+on+välttämättömyys,+mieluummin+tuntia+kauemmin.Raakile.vielä+ja+Mielikki.mummo++noroviiruksesta+juttelivat,+ikävä+tauti+kuulemma,+itse+en+ole+sitäkään+vielä+ainakaan+kokenut.Eipä+olisi+Mielikki.mummon+enää+lisä+tautia+osakseen+saada,+jos+ei+kenenkään+tarvitsisi+näitä+kokea.Mukava+kuitenkin,+että+pääsit+vähän+vaihtelua+olotilaasi+saamaan,+kun+autoilemaan+pääsit.Kyllä+pirttiin+sopii+myös+sairauksista+kertominen,+sehän+on+elämää.Kyllä+se+mieli+ulkoilemaan+tekee+näin+aurinkoisina+päivinä,+minua+askarruttaa+nuo+ikkunan+pesut,+kun+mieli+pääsiäiseksi+olisi+ne+pestä+ja+kuitenkin+vielä+kadut+pesemättä.Nykyään+on+aikaa+varattava+kaiken+tekemiseen,+ei+onnistu+kuin+ennen,+kaikki+pesin+samana+päivänä.Sini-sirkku+tykkää+kahvilla+käydä+kahviloissa,+minä+en+muista+koska+viimeksi+vartta+vasten+kahville+kahvilaan+olisin+mennyt,+ei+vaan+tule+mentyä.En+uskaltaisi+jakkaran+turvin+hommiin+ruveta,+enhän+pääsisi+edes+jakkara+päälle,+suosittelen+irkku+sinullekin+sellaisia+hyviä+tikkaita+missä+on++käsillä+kiinni+pitämisen+mahdollisuus+kun+ylös+kipuaa.Rappujen+välikin+olisi+huomioitava,+minulla+yksi+askel+väli+niin+pitkä,+että+en+alas+tullessa+meinaa+siihen+ylettää;)Terveisiä+Jorille,+vieläkö+muistaa+matkaamme?Olihan+se+ennen+äänestämässä+käyminen+juhlallinen+tapahtuma,+oikein+piti+pukeutua+ja+yhteinen+taival+avioparin+tehdä.Maailma+muuttuu+näissäkin+asioissa,+nyt+jonossa+vaan+ja+kauppareissulla+monikin+homman+hoitaa.Jospa+yrittäisi+lähettää+viesti+palstalle,+onnistuuko?Joskus+sujuu+hyvin+ja+toiste+ei+ollenkaan.Kaunista+keväistä+sunnuntai+päivää+kaikille,+kannattaisi+ehkä+äänestämässä+käynti+päivälle+sovittaa,+ettei+taka+talvi+yllätä.
  13. Huomenta,+sitkeästi+pyrin+mukana+oloon,+vaikka+hyrrä+vaan+pyörii+ja+väittävät,+että+kirjautuminen+puuttuu,+vaikka+taatusti+kirjaudun.Tänään+kuitenkin+kaikki+Villet+onneksi+olkoon,+kaunis+päivä+tulossa,+ennusteet+taka+talvea+lupaavat.Jospa+kaikki+lumet+alas+sataisi+ja+saataisiin+kaunis+kesä.Tapaturmia+sattunut+Mielikki.mummollle+ja+Miaelinalle,+onneksi+pienin+vaurioin+selvisitte,+vaikka+onhan+Mielikki.+mummolla+tuota+harmia+varpaistaan,+ja+ei+se+kipsattu+käsikään++vaikeuttamatta+ole.Aina+sattuu+ja+tapahtuu,+mutta+aikansa+päästää+ohi+on,+ymmärrän+hyvin,+että+mieliala+ei+pilviä+tavoittele.Ramoona+maalaili+pihapiiriään+taas+niin+selkeästi,+että+kuva+piirtyi+silmieni+eteen;)Kyllä+niitä+lannoitteita+ja+kalkkia+tuli++säkettäin+levitettyä+mökki+pihaan,+siellä+ovat,+miten+lienee+kukat+selvinneet+uusilla+omistajilla?Irkku+kyseli+ikkunan+pesusta+ja+Makriinan+neuvoihin+yhdyn,+ainakin+jos+huimausta+esiintyy,+itse+aion+vielä+keikkua+pesu+homman,+ehkä+tyhmää+rohkeutta,+mutta+kun+itse+pitää+joka+paikassa+olla,+muka+oman+tyylin+tavat+on+tehtävä.Päätin+pestä+yhden+ikkunan+kerrallaan,+siis+yksi+päivässä;)Samoja+ongelmia+lattialta+ylös+nousussa+kuin+Makriinallakin+ja+tikkaita+tarvitsen+minäkin,+kun+jotain+ylhäältä+olisi+otettava,+mutta+maasta+se+pienikin+ponnistaa+Makriina;)Äänestys+suoritettu,+kuten+raakile.vielä+myös+kertoi+tehneensä,+joka+asiassa+pyrin+heti+hommat+hoitamaan,+jos+mahdollista+on,+ehkä+mieluummin+vaikka+etukäteen;)Paloma+sementti+hommissa,+enpä+ole+sitä+hommaa+koskaan+tehnyt,+miksikäs+se+ei+suju+naiselta+se+niin+kuin+muutkin+hommat.Aloitekykyisiä+naisia+niin+Paloma+kuin+korpikirjailijakin,+kaikki+onnistuu.Nyt+on+todella+nautittava+auringosta,+kun+ensi+viikolla+se+talvi+uudelleen+tulee,+tuota+sini-sirkun+ihastelua+nyt+kiireesti+kaikki+toteuttamaan;)Hurskaisella+hommat+vaan+jatkuu,+milloin+ei+lintupöntöillä+niin+lumileikeissä;)Kyllä+se+varpaan+poistokin+joitain+ongelmia+kävelyyn+tuo,+näin+ainakin+kälyni+sanoi,+alkuun+ainakin.Helppo+yhtyä+korpikirjailija+toivotuksiin,+ollaan+onnellisia+kaikesta+pienestäkin,+mitä+tiellemme+tulee,+nyt+yritän+onnellisena+alkaa+imuria+työntelemään,+tuskin+suupielet+kovinkaan+leveinä+hymyyn+asettuu,+onhan+homma+mitä+vastenmielisin.No+tekemällä+siitäkin+selviää,+oikein+kaunista+päivää+kaikille+ja+paranemisen+vauhdittumista+poteville.